PDA

Näytä tavallinen näkymä : Haglöfs Endo Jacket...

BONK
07.06.2012, 11.36
Onkos kenelläkään kokemusta tällaisesta?

http://www.haglofs.com/fi-fi/tuotteet/vaatteet/kalusto/kuorikerros/miesten/endo_jacket_fi-fi.aspx

Sadekelin fillarointiin löytyy jo Showers Pass:n eVent-vermeet, mutta niiden leikkaus/mitoitus on tehty täysin fillarointiin niin käytettävyys vaikkapa juoksu- tai vaellusasusteena ei ole kaksinen. Siksipä etsiskelen kevyttä 3-kerrostakkia sateen, syksyn/talven/kevään ulkoilmassa tapahtuviin aktiviteetteihin. Goren Active Shellistä ei itsellä ole kokemusta, mutta varsin positiivista arvostelua se on saanut.

nure
07.06.2012, 17.43
Samoja superlatiivejä nuo Goren väki käyttää, en ainakaan henkilökohtaisesti käytä voisia missään liikunnassa. Windstopper tyyppinen paljon miellyttävämpi aktiivisessa, ainakin hikoiluttavassa liikunnassa. Golffiin ja kävelyyn kyllä sopivat mitä mainioimmin...

Juha_H
07.06.2012, 19.19
Mun on pakko myöntää, etten ole noille sateenpitäville kalvovaatteille keksiny oikein mitään järkevää käyttöä. Vaate joka hengittää huonosti kuivana ja olemattomasti sateella on mulle jotenkin ihan absurdi ajatus. Miksei nykäse päälle jotain kosteanakin lämpöistä materiaalia (villa/merinovilla/fleese) ja pidä taskussa ultrakevyttä sadetakkia jonka voi nykästä sateella päälle ja sateen tauottua laittaa takaisin taskuun? Itsekin omistan tuollaisen kalliimman event-kalvollisen kuoritakin ja onhan se tyylikäs jä näppärä syksyisillä koiranulkoilutusreissuilla, mutta mulle ei ole vielä auennu miksi ihmiset haluaisivat tuollaisia liikuntaan hankkia.

WS:n olen havainnu hyväksi, pitää sadetta sen verran että pysyy liikkuessa lämpöisenä ja hengittää vielä kohtuu mukavasti.

BONK
07.06.2012, 22.16
Valintojen maailma. Itsellä eVentistä fillaroinnissa erinomaiset kokemukset, keväällä/syksyllä merinoa alle ja oikein säädetty tuuletus, niin johan toimii. Kesäsateellakin laitan päälle.

Juoksuhommat onkin sitten toinen juttu, kun vähintään kuutena päivänä viikossa tulee käytyä juoksemassa aamulla eikä lähtöaikaa tai säätä voi juurikaan valita, vaan pakko on mennä jotta a) koira ja b) isäntä saavat aamupäivän liikunta-annoksen ennen työpäivää. Onhan noita erilaisia tekstiilejä kaapit pullollaan, windstoppereita ja xxx-texejä, you name it, mutta sopivaa sadekelin lenkkiyhdistelmää niistä ei vaan saa millään. Toisekseen, vaellusreissuilla ei monia eri takkeja viitsi kantaa mukana vaan mahdollisimman monikäyttöisillä vaatteilla koettaa reissuun lähteä, joten kevyt vaate joka pitää tuulta, sadetta ja hengittää kohtuullisesti olisi aivan erinomainen.

Juha_H
07.06.2012, 22.27
Juu no toi tuuletus on kyllä tärkeä pointti. Multa löytyy joku Haltin "kura"laatuinen takki ja sitä pystyy jopa harkitsemaan pyöräilykäyttöön koska kainalot saa auki ja selässä on reilu aukko. Mutta edes tuo event ei musta hengitä pätkääkään ilman tuuletusaukkoja - vähääkään tekee mitään niin takki on sisältä läpimärkä (liikkuessa saa olla käytännössä aina kosteissa vaatteissa riippumatta sataako vai ei). Myönnän kyllä että olen jonkunverran herkästi hikoilevaa sorttia. Tuosta Hagflösin takista en tuuletusaukkoja onnistunut bongaamaan.

Lisää potentiaalisia vaihtoehtoja voisi löytyä täältä: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/waterproof_jackets_and_smocks.html Noita ei pääse kokeilemaan, mutta tavara on kautta linjan laadukasta hintataso liikkeessä on hyvin kohtuullinen kun vertaa suomeen.

JiiPee
07.06.2012, 22.38
Jos haluan välttyä hypotermian oireilta kylmässä vesisateessa, niin pitkäkestoisessa hidastempoisessa liikunnassa (esim. retkipyöräily) ainakin itsellä toiminut gore-kalvo asu.
Kun puhutaan vauhdikkaammasta etenemisestä jossa maalissa palkintona lämmin suihku/sauna + kuivat kamat, niin ihan sama vaikka villaboxerit, verkkopaita + joku ultrakevytnakkimakkarankuoritaskuunpakkautuvaitset äyttyvä sadetakki jonka pääasiallinen tarkoitus on pitää lämmöt päällä.
Itsellä haglöfs lim ultimate asu retkeillessä mukana, tykkään kyl. Tuskin menet valinnassasi pahasti kiville. Onhan näitä valintoja.

YT
07.06.2012, 22.43
Ulkopuolella kylmä vesi ja sisäpuolella lämmin vesi. Niinpäin se pitää olla.

JiiPee
07.06.2012, 22.46
Ulkopuolella kylmä vesi ja sisäpuolella lämmin vesi. Niinpäin se pitää olla.

Alat päästä jyvälle.

sakuvaan
07.06.2012, 22.54
Mun on pakko myöntää, etten ole noille sateenpitäville kalvovaatteille keksiny oikein mitään järkevää käyttöä. Vaate joka hengittää huonosti kuivana ja olemattomasti sateella on mulle jotenkin ihan absurdi ajatus. Miksei nykäse päälle jotain kosteanakin lämpöistä materiaalia (villa/merinovilla/fleese) ja pidä taskussa ultrakevyttä sadetakkia jonka voi nykästä sateella päälle ja sateen tauottua laittaa takaisin taskuun? Itsekin omistan tuollaisen kalliimman event-kalvollisen kuoritakin ja onhan se tyylikäs jä näppärä syksyisillä koiranulkoilutusreissuilla, mutta mulle ei ole vielä auennu miksi ihmiset haluaisivat tuollaisia liikuntaan hankkia.

WS:n olen havainnu hyväksi, pitää sadetta sen verran että pysyy liikkuessa lämpöisenä ja hengittää vielä kohtuu mukavasti.

Jos on täys panssaripaita päällä ja vetää viikon alamäkeä alpeilla kaatosateessa 6 päivää putkeen niin tollanen kalvotakki fillarointiin on ihan perusteltu. :)

pettier
07.06.2012, 23.22
Mulla on kyseinen takki käytössä viime syksystä saakka. Erinomainen takki ulkoiluun ja vaellukseen, mutta hikiliikuntaan sen hengittävyys ei ole läheskään riittävä. Olen käyttänyt sitä sateella ulkoillessa ja loppusyksystä Lapissa vaelluksella, oman kokemuksen mukaan niin kauan kuin ei rupea kovasti hikoilemaan takki toimii hyvin.

kmw
07.06.2012, 23.41
Uusi takki pitää minunkin syksyllä laittaa ja noita http://www.camu.fi/shop/miesten_asusteet/takit/ olen tutkaillut.

BONK
08.06.2012, 08.08
Mulla on kyseinen takki käytössä viime syksystä saakka. Erinomainen takki ulkoiluun ja vaellukseen, mutta hikiliikuntaan sen hengittävyys ei ole läheskään riittävä. Olen käyttänyt sitä sateella ulkoillessa ja loppusyksystä Lapissa vaelluksella, oman kokemuksen mukaan niin kauan kuin ei rupea kovasti hikoilemaan takki toimii hyvin.

No perhana! Se hikiliikunta tuossa just mietityttääkin, kun juoksulenkit on kuitenkin nimenomaan sitä ja noita "ulkoiluvaatteita" on monen sorttisia. Fillaroinnissa käyttämässäni Showers Passin Elite 2:ssa (eVent) olen juuri tykännyt ihan hemmetisti siitä kun homma on mietitty tuuletuksen kannalta vimpan päälle - säädettävät hihansuut, säädettävät kainalosukot, säädettävä kaulus, selkätuuletus ja oikea leikkaus. Siinä ei haittaa iso eikä pieni sade.

Näitä ominaisuuksia kun saisi juoksutakkiin! Tosin tuuletus ei tietenkään ihan samalla tavalla voi toimia kuin fillaroidessa (eli hihansuista sopivasti sisään ja kainaloista/selästä ulos), mutta kaipa silläkin sektorilla on jotain kehitystä tapahtumassa. Näitä kun olen nyt selaillut, niin tuli eteen Polartecin Neoshell, joka taas mainosmiesten mukaan on nyt se kaikkein hengittävin versio sadetta pitävistä vaihtoehdoista. Huoh...

BONK
08.06.2012, 08.17
Uusi takki pitää minunkin syksyllä laittaa ja noita http://www.camu.fi/shop/miesten_asusteet/takit/ olen tutkaillut.

Tuota Momentumia tarttis varmaan käydä katsastamassa! Jos löytyy kainalo/selkätuuletus, niin alkaa olla aika lähellä...

juseli
09.06.2012, 15.47
OT:nä mistä olet BONK hommannut showers pass:n takin????

BONK
11.06.2012, 09.53
OT:nä mistä olet BONK hommannut showers pass:n takin????

Tuolta tilasin aikanaan takin ja housut: http://www.biketiresdirect.com/showers-pass

Näköjään heiltä on tullut hieman sporttisempikin malli tuosta Elite 2.0 takista eli Elite Pro. Ja tosiaan, silloin kun yhdellä eurolla sai 1,6 dollaria, noiden tilaaminen oli varsin fiksua...

EDIT. Tässä muuten yksi edullisempi eVent-vaihtoehto, jos kiinnostaa http://www.sportsdirect.com/karrimor-elite-alpiniste-event-jacket-mens-442050. Kovasti ovat kehuneet sateisen saaren maastopyöräilijät tuotetta.

BONK
11.06.2012, 10.15
Aloittamaani aiheeseen liittyen. Pakko on tehdä kompromisseja, ei auta mikään.

Todella massiivisen tiedonkeruun jälkeen päädyin seuraavaan ratkaisuun. Tilasin eBaysta (toivottavasti vähän) käytetyn Páramon (http://www.paramo.co.uk/en-gb/index.php) takin. Vaikka Páramon tuotteisiin uskovat vannovat sen nimeen kuin Messiaan toiseen tulemiseen, niin hinnat on sen verran pilvissä uusilla tuotteilla että päätin nuukana miehenä hankkia käytetyn. Onhan noilla kuitenkin ikuinen takuu ja Nikwax-käsittelyllä pitäisi vedenpitävyys palautua, joten tuskin tuossa kovin pahasti pieleen voi mennä. Näin ainakin uskon, kunnes toisin totean :)

Hengittävyys Páramoissa kuitenkin pitäisi olla selkeästi parempi eVentiinkin verrattuna ja ennen kaikkea, sisäpinta ei ole laminoitua mikä on taas itselle käyttömukavuuteen liittyvä juttu. Kesäsateissa tämä ei varmastikaan sovin hikiliikuntaan (liian lämmin), mutta kevät/syksy/talvi lienevät speksit kunnossa siihenkin, erityisesti kun noissa on tuota tuuletustakin mietitty.

sakuvaan
11.06.2012, 11.42
Mulle tuli platzin trailtech evo just roselta.

5 vetskarilla olevaa tuuletusventtiiliä, goggle tasku, pari povaritaskua mp3 ja puhelimille, edessä 2 taskua, kangas ripstoppia, joku kalvo.

Eiköhän tolla pärjää taas 2-3 vuotta.

Southpaw
11.06.2012, 12.03
Vuosikymmenten käytön perusteella olen itse päätynyt siihen, että Gore-kledjut sopivat kylmän sään aktiviteetteihin, mutta plussakeleillä tarvitaan hengittävämpää kuorta. Lähempänä 20-astetta olevissa lämpötiloissa ei mikää kuori ole toiminut hyvin, mutta alle 15-asteen lämmössä käytän golfiin suunniteltuja vermeitä. Sekä takki että byysat ovat tällä hetkellä Crossin mallistosta (jotain sateenpitävää stretch-matskua). Golf-vaatteiden leikkaus toimii paremmin verrattuna skimba-/lautakamoihin ja tuo stretch-ominaisuus on ehdoton vaatimus.

Juha_H
11.06.2012, 13.28
Tässä on näitä US armyn tekniikanlaitoksen tekemiä mittauksia. Jos ovat kehittäneet selkeästi eVenttiä hengittävämmän sadeveden pitävän kalvon Nikvaxilla, niin varmaan huipputuote, mutta hieman epäilen ennen kuin näen puolueettomia mittauksia.

http://reflow.scribd.com/6qqo8jf8lc15mav0/images/image-1.jpg

Jos on täys panssaripaita päällä ja vetää viikon alamäkeä alpeilla kaatosateessa 6 päivää putkeen niin tollanen kalvotakki fillarointiin on ihan perusteltu. :)
Varmaan ajaa asiansa, ainoa asia mikä mulle on vaan epäselvä, että mitä se kallis mukahengittävä kalvovaate tarjoaa tuossa käytössä enemmän kuin esimekiksi tämä takki: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80982

sakuvaan
11.06.2012, 14.02
Tässä on näitä US armyn tekniikanlaitoksen tekemiä mittauksia. Jos ovat kehittäneet selkeästi eVenttiä hengittävämmän sadeveden pitävän kalvon Nikvaxilla, niin varmaan huipputuote, mutta hieman epäilen ennen kuin näen puolueettomia mittauksia.

http://reflow.scribd.com/6qqo8jf8lc15mav0/images/image-1.jpg

Varmaan ajaa asiansa, ainoa asia mikä mulle on vaan epäselvä, että mitä se kallis mukahengittävä kalvovaate tarjoaa tuossa käytössä enemmän kuin esimekiksi tämä takki: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80982

Tunge tuon alle täysikokoinen crossi panssaripaita (kyynär+selkäsuojineen), pannuta sillä noin 30 kertaa ja kerro mitä jäi jäljelle...

Platziin tuli 3 pientä reikää kyynerpään kohdalle.

BONK
11.06.2012, 14.59

Juu, eVent on varmasti ihan parasta mitä laminoimalla saa ja itsellä ei ole sen vedenpitävyydestä kuin positiivista sanottavaa, hengittävyyskin on selkeästi parempaa kuin käyttämieni Gore-texien, tosin tuuletus pitää siinäkin olla kunnossa jotta toimii hyvin. Páramon (Nikwax) ratkaisu on erilainen eli ei perustu eri kalvojen laminointiin, tuossa jotain juttua toiminnasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikwax_Analogy

Viikonloppuna kun tätä asiaa pöyhin, niin sain noista Páramoista hyvän referenssin nykyisin Skotlannissa (Aberdeenissa) asuvalta ex-kolleegalta joka kehui tuotteita oikein huolella (oli tosin pari viskiä ottanut, äänestä päätellen). Hänellä ne ovat vaellus-/ulkoilukäytössä, ei siis urheilussa, mutta noilla seuduilla ilmasto on tosiaan aika raaka ja vedenpitävyyttäkin on kuulemma saanut testata "ihan riittävästi". Kerran vuoteen kuulemma tekee tuon Nikwax-käsittelyn takeilleen ja housuilleen. No, käytännössähän se sitten nähdään, kuinka suuret lupaukset pitävät.

Leku
11.06.2012, 18.41
Aikun onkin hienot mittaustulokset ja oikein jenkkien armeijan tekemänä, ne kyllä osaavat. Harmi vaan, että ne on sensuroineet testissä parhaiten pärjäävät materiaalit sotasalaisuuksina. Ai mitä ne ovat? No hyttys- ja katiskaverkot...

JackOja
11.06.2012, 18.59
... hyttys- ja katiskaverkot...

Reps :D

JTG
11.06.2012, 19.35
Aikun onkin hienot mittaustulokset ja oikein jenkkien armeijan tekemänä, ne kyllä osaavat. Harmi vaan, että ne on sensuroineet testissä parhaiten pärjäävät materiaalit sotasalaisuuksina. Ai mitä ne ovat? No hyttys- ja katiskaverkot...

Polartec Neoshell -ko -kö?

Leku
11.06.2012, 21.02
Noniinno kyllähän se on sitä mitä haetaan, soveltuu ulkoilmassa tapahtuviin akvaviitteihin eli terassilla istuskeluun. Sama puuha ei olisi yhtään miellyttävää yhtä hyväksi mainostetulla muovikassista saumatulla loimella.

BONK
11.06.2012, 21.46
Lekulla on varmaankin Kongon armeijan mittaustulokset käytössään, kiitos jaetusta tiedosta.

Kehitys kuitenkin kehittyy tuollakin rintamalla, varmaan Neoshellkin on taas jonkinlainen askel eteenpäin.

JTG
11.06.2012, 22.01
Le Bonk Machinelle kapitalistista markkinointipropagandaa, ugandaa, tai vaikka sitä Kongoa. Ollos pyhä: Valhehia (http://www.camu.fi/etusivu/blog/1329/polartec-neoshell-10)
mittaustulokset? mitä niillä tekee?

BONK
12.06.2012, 07.51
Le Bonk Machinelle kapitalistista markkinointipropagandaa, ugandaa, tai vaikka sitä Kongoa. Ollos pyhä: Valhehia (http://www.camu.fi/etusivu/blog/1329/polartec-neoshell-10)
mittaustulokset? mitä niillä tekee?

Tuota Neoshelliä tuli katsasteltua myöskin ja siinä lienee aikalailla sama idea kuin tuossa Nikwaxin Analogyssa eli vedenpitävyys on "riittävä" ja lämpötilaerosta riippumatta kuitu "pumppaa" nestettä ulos. Markkinointimiesten sekoittamana olen alkanut itsekin uskoa tuohon ajatukseen, kunnes käytännössä sen joko totetan vääräksi tai ylistän oikeaksi. Paketti on ainakin jo matkalla Suomeen, valitettavasti vaan lupailevat lämmintä ja aurinkoista loppuviikkoa :D

Jos ei oikeasti liiku ulkona kelillä kuin kelillä ja eikä poistu kotioven läheisyydestä, niin perinteinen tuulipuku on varmasti riittävä. Näihin tuhlaa siinä tapauksessa vaan rahansa.

bomba
12.06.2012, 12.54
Mulla on ollut viime syksystä saakka käytössä Haglöfsin Endo-takki. Lyhyesti sanottuna: Tykkään takista todella paljon!

Pitemmästi perusteltuna:
Ennen tämän takin kokeilemista en olisi itsekään laittanut hikiliikuntaan päälleni mitään kalvovaatetta. Erilaisia goretexeja sun muita on tullut kokeiltua retkeily- ja ulkoilukäytössä: perus-Gorea, Paclitea, XCR:ä... Olen todennut että ne ovat lähinnä kalliita sadevaatteita, ei niitä muuten voi käyttää. Olin hyvin varautunut Endonkin suhteen ja olin melko varma, että mainospuheista huolimatta tästä tulee pelkkä sadetakki. Väärässäpä olin.

Gore Active Shellin hengittävyys on teoreettisella tasolla parempi kuin eVentin, joka on (oli) hengittävyydessään vedenpitävien vaatteiden terävintä kärkeä. Kosteuden haihtumisen vastusta kuvaava RET-arvo on Active Shellissä < 3, eVentissä n. 4,5 ja pienempi on siis parempi. Voin vahvistaa tämän myös käytännön kokemuksen perusteella. Olen käyttänyt takkia yleisen ulkoilun lisäksi paljon juuri hikiliikunnassa, eli maastopyöräilyssä, hiihdossa ja juoksulenkeillä. Takki tuntuu ihan yhtä mukavalta päällä kuin aiemmin käytössä olleet Niken ja Craftin juoksutakit, hiki ei keräänny takin sisälle eikä elo ala ahdistaa. Kokemukset kerätty lämpötiloissa noin -25 - +10 astetta, tuon lämpimämmässä tämä hikijussi ei voi käyttää mitään takkia urheillessaan.

Takki on todella kevyt ja menee pieneen tilaan. Kevyempi kuin Niken takki ja suunnilleen tasoissa Craftin takin kanssa. Endon käyttökelpoisuus on laajempi sen ollessa myös vedenpitävä, eli se tarjoaa paskalla kelillä paremmin suojaa kuin mainitut juoksutakit. Takki on hyvä valinta heittää reppuun huonon sään varalle.

Takin hyviä puolia pyöräilijälle ovat pitkä selkä ja pitkät hihat. Itse tykkään todella paljon peukalolenkillisistä hihansuista. Kangas hihansuissa on ohutta, ja ne mahtuvat hyvin hanskojen sisään. Takin mitoitus on melko kapea, itse otin koon XL vaikka normaalisti olen L.

Takin kainaloissa ei ole tuuletusta, mikä voi jonkun mielestä olla puute. Toisaalta takki on verrattavissa enemmänkin urheilutakkeihin kuin perinteisiin kuoritakkeihin, joten tämä on makuasia. Jos haluaa tuuletukset ja kaikki muut lisäominaisuudet, täytyy ostaa joku muu (todennäköisesti painavampi) takki. Jos haluaa kevyen, pelkistetyn ja hiton hyvän takin urheiluun ja kaikkeen muuhun mahdolliseen, voin suositella tätä.

Disclaimer: Sain takin Haglöfsiltä koekäyttöön. Muita kytköksiä kyseiseen firmaan ei ole. Tämä teksti ei ollut mainos, vaan erittäin tyytyväisen koekäyttäjän rehellinen mielipide.

Tuossa muutama kuva Endosta käytössä:

10.12.2011. Maastojuoksulenkki, myöhäisilta, vesisade, lämpötila n. +2.
https://lh6.googleusercontent.com/-tcquVGsH8QQ/TuQGUC9lGbI/AAAAAAAAGeE/YFCuke_UM5g/s400/SAM_0250.JPG

3.2.2012. Maastopyörälenkki lumipoluilla. Lämpötila -22.
https://lh6.googleusercontent.com/-0tu4oeKPh-A/TyvVJIdq8iI/AAAAAAAAGh8/OymJcNF1ZSQ/s400/SAM_0360.JPG

4.2.2012. Maastojuoksemassa Pekko-haukun kanssa. Lämpötila -25.
https://lh3.googleusercontent.com/-jteeYpL10eo/Ty5QJhUi5wI/AAAAAAAAGic/DCySWog8Y_U/s400/SAM_0384.JPG

21.4.2012. MTB-Turun Kevätleiri Kurjenrahkalla. Joitain asteita plussan puolella. Märkää.
https://lh3.googleusercontent.com/-AU3wVmKEUsQ/T9cNwJCTK4I/AAAAAAAAGss/9FErM_5qi-o/s400/WP_000177.jpg

BONK
12.06.2012, 14.14
Kiitokset bomba raportista! Ihan samoilla spekseillä päivittäinen normiliikunta menee meikäläiselläkin eli pääosin maastossa rymyämistä eri välineillä ja ilman välineitä, kaikkina vuodenaikoina ja säästä riippumatta. Saas nyt nähdä, miten tuo Páramo toimii ja jos ei toimi, niin kyllähän tuo Endo on sitten vakavasti harkittava vaihtoehto.

JackOja
25.06.2012, 08.34
Mä ostin sitten tuon Endo-takin eilen Intersportin "-40% alehinnastakin" -kupongilla täällä puhutusta huolimatta ja sen ansiosta :)

Perästä kuuluu kunhan tulee käyttöä.

pazi
25.06.2012, 18.36
Mä ostin sitten tuon Endo-takin eilen Intersportin...

+1.

Todelliseen testiin takki pääsee todennäköisesti vasta syksymmällä. Saapi nähdä miten toimii.

adrianus
25.06.2012, 21.23
Mä ostin sitten tuon Endo-takin eilen Intersportin "-40% alehinnastakin" -kupongilla täällä puhutusta huolimatta ja sen ansiosta :)

Perästä kuuluu kunhan tulee käyttöä.

Mistäs moisia kuponkeja saisi? Olis kans joku vastaava takki hakusessa...

BONK
26.06.2012, 00.44
Meille ei tullut kuin -30 % kuponki ja sekin ehti jo happanemaan :(

Paramoa olen nyt testaillut reilun viikon ja tässä kevyt ensipuraisu (malli siis Vasco)

Miinukset:

- Raskas (+ 800 g), mikä tuntuu aluksi kun lähtee liikkelle, sittenhän sen kohta jo unohtaa.
- Mitoitus XXL on meikäläiselle todella reilu (191/90, eikä isommin mahaa). XL olisi varmasti ollut parempi koko, tosin nämä Paramot ilmeisesti ovat aika reilulla mitoituksella yleensäkin
- Irroitettava huppu (en tykkää nepparihupuista, joten huppu on nyt kiinni koko ajan)
- Kesäkelille liian kuuma, tosin näille tämän hetken kesäkeleille alkaa olla ihan passeli :)
- Hinta kai näillä kaikilla on jonkinlainen miinus, tämä tosin lähti suht' halvalla eBaysta

Plussat:

+ Pitää sadetta ja hengittää kuten luvattu
+ Ei ole fiksummin suunniteltua tuuletusta eteen tullut - kaksisuuntainen etuvetoketju, kainalovetoketjut, selässä läppä, tosi näppärä hihansuukiinnitys eli saa nopeasti nostettua hihat ylös, jne.
+ Sisäpinnan materiaali on niin miellyttävää, että sitä voi pitää paljasta ihoa vasten esim. lyhythihaisen kanssa ja materiaali muutenkin todella pehmeää
+ Riittävän pitkät hihat
+ Hyvän kokoinen huppu

Aiemmin on tullu käveltyä takin kanssa 3-7 km lenkkejä, mutta sunnuntaina patikoitiin hieman pidempi 22 km reissu ja lämpötila oli silloin +12..+16 välillä. Meno oli perinteistä marssivauhtia eli n. 6 km/h, noin puolet metsäautoteitä ja puolet metsäpolkuja sekä ihan umpimetsää, hyvin vaihtelevaa maastoa. Repussa oli muutaman kilon edestä kameratarvikkeita, eväät ja litra vettä. Vettä tuli välillä aika reippaasti, välillä vain vihmoi ja sitten osan aikaa ei vettä tullut laisinkaan. Tuuli ei ollut kovin navakkaa, eikä metsäosuuksilla tuulta tuntenut oikeastaan lainkaan eli juuri sellainen keli, jossa perinteisesti täytyy laittaa sadetakkia päälle/pois ja välillä on kuuma, välillä kylmä. Vaatetuksena takin alla oli vain tekninen t-paita. Lyhyesti voi vain todeta, että en edes noteerannut noita säätilan muutoksia eli takki toimi juuri kuten sen pitikin ja piti miehen kuivana sekä olon miellyttävänä. Juoksuun tuosta takista, ainakaan tuosta mallista ei mielestäni ole koska siihen se on ainakin kesällä liian paksu, raskas ja leikkaukseltaan liian iso. Talvella voi tietysti asiaa tarkastella uudestaan, mutta voisin kuvitella tätä käytettävän jopa laskettelutakkina sopivan aluskerroksen/-kerrosten kera. Analogy light -materiaalin takki (Quito (http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/detail/index.php?pgc=NIKWAXANALOGYLIGHTJACKETQUITOUNISEX) ) kapeammalla leikkauksella varmasti olisi juoksuun/pyöräilyyn parempi ja jahka seuraavan kerran tulee käytyä Englannissa, niin täytyy käydä jossain sovittamassa.

Vaan parempaa ulkoilu-/vaellusvaatetta en ole kuunaan päälläni pitänyt. Tuon sunnuntain lenkin jälkeen laitoin tänään pari vanhaa gore-tex windstopperia sekä yhden sadetakin UFF:n vaatekeräykseen eli vanhat kevät-/syyskauden vaellustakkini. Jos reissuun haluaa ottaa vain yhden takin, niin se on juuri tämä.

Haglöfsin Endo voisi ehkä olla juuri se "juoksutakki", joka itseltä puuttuu. Mielenkiinnolla odottelen kokemuksianne Endosta.

JackOja
26.06.2012, 08.04
Mistäs moisia kuponkeja saisi?...

Juhannus-Hesarin välissä sellainen ainakin tuli. Juuri se oli voimassa täsmälleen su 24.6. kolmessa pk-seudun Intersportissa.
Vuosi sitten oli sama juttu... joten pitänee säästää seuraava GoreTex-hankinta ens juhannukseen :D

Acelera
01.09.2012, 10.35
Onkos kenelläkään kokemusta tällaisesta?

http://www.haglofs.com/fi-fi/tuotteet/vaatteet/kalusto/kuorikerros/miesten/endo_jacket_fi-fi.aspx

Sadekelin fillarointiin löytyy jo Showers Pass:n eVent-vermeet, mutta niiden leikkaus/mitoitus on tehty täysin fillarointiin niin käytettävyys vaikkapa juoksu- tai vaellusasusteena ei ole kaksinen. Siksipä etsiskelen kevyttä 3-kerrostakkia sateen, syksyn/talven/kevään ulkoilmassa tapahtuviin aktiviteetteihin. Goren Active Shellistä ei itsellä ole kokemusta, mutta varsin positiivista arvostelua se on saanut.

Mulla on housuineen toi malli, toimii pyöräillessä erittäin hyvin. Sateella en tosin ole ajanut, mutta hengittävyys erinoimainen. On tosin hintakin...

Bikefiction
02.09.2012, 23.42
Mulla on nyt ollut tuo Endo käytössä kuukauden verran. Olen kyllä tyytyväinen vaikka hinta oli suolainen. Tein eilen testin tosisateessa ja läpi ei kyllä tullut mitään. Hengittävyys on hyvä, tosin kyllä tällä aineenvaihdunnalla on paita aina märkä kun tosissaan mennään. Takin huppu on loistava sateella kypärän alla. Sen saa säädettyä ainakin tähän päähän juuri niin kuin haluaa ja vedet valauivat hyvin pois (pienehkö "lippa" auttaa ihmeesti). Myös takin hiansuut menevät hyvin tiiviisti hanskojen alle ja peukaloaukot pitävät surkeammalla kelillä hiat paikallaan. En ole vielä löytänyt mitään merkittävän huonoa tuosta, pahemmat kelit ja lämmön lasku sitten kertoo sen lopullisen totuuden.....

BONK
03.09.2012, 11.53
No niin. Itselläkin on, parin sattuman siivittämänä, ollut Haglöfsin Endo -takki käytössä kuukauden päivät. Tämän käytön perusteella en kyseistä takkia ostaisi, vaikka siinä onkin monia hyviä ominaisuuksia, mm. keveys, leikkaus, huppu ja sateen pitävyys muutamia mainitakseni ja joita muutkin ovat kehuneet. Kotiväki oli nimittäin hommannut minulle tuon takin Ruotsin reissultaan alkukesästä ja antoivat sitten lahjaksi myöhemmin kesällä eli en voinut takkia edes palauttaa. Ei pitäisi koskaan sanoa kaupassa vaimon kuullen, että "just tällaisen mä tarvitsen..." :)

Kun alkuperäinen tavoite oli löytää takki, jolla voisi myös juosta ja aiemmin sadetakiksi hankkimani Paramo on siihen aivan liian paksu, raskas ja leikkaukseltaan vääränlainen, päätin kuitenkin antaa Endolle mahdollisuuden ja pitää takin versus myynti eteenpäin. Sade- ja ulkoilutakkina (kävellen) Paramo on kuitenkin päällä niin paljon miellyttävämpi, että vaikkapa koiran kanssa kävelylle lähtiessä ei tarvitse miettiä, kumman laittaa päälle. Eli Paramo ei tarvitse mitään teknistä tai pitkähihaista aluspaitaa vaan ihan t-paita riittää eikä kangas tunnu kylmänkosteannihkeälle ihoa vasten vaan miellyttävän lämpimälle. Endon ongelmaksi juoksussa muodostui, aivan kuten arvelinkin, puutteellinen tuuletus ja kyseinen takki on jotakuinkin samanlainen sauna kuin kaikki muutkin perus-Goret, joissa ilmanvaihtoa ei ole mietitty kunnolla. Tosin, varmaan olisin Endoon ulkoilusadetakkinakin ihan tyytyväinen, jos ei tietäisi paremmasta eli Paramosta ja fillaroidessakin se olisi varmaan ihan ok, mutta Showers Pass Elite on taas siinä touhussa selkeästi edellä.

Vaan onhan se kyllä ihan helvetin kallista leikkiä näiden vaatteiden kanssa tyyliin, vaateparsi per aktiviteetti, joten jos jollakulla ei ole mitään sadeasua olemassa, niin Endo on varmasti ookoo vähän joka hommaan, mutta todella hyvä se ei ole missään, jos näin provokatiivisesti nyt voi sanoa. Jos haluaa vettä pitävän takin jonka kanssa viihtyy koko päivän ja joka päällä voi urheilla niin hyvä ilmanvaihto on kaiken A&O, sillä mikään vettäpitävä kangas ei kosteuden poistoon itsessään pysty. Endossa tätä ei ole mietitty kunnolla, valitettavasti. Jahka joskus taas saan laariin kerättyä pari euroa, niin vettä (kohtuullisen hyvin) pitäväksi juoksutakiksi saattaisin hommata varmaankin jonkun Gore Running Wearin tuotteen, jossa ilma vaihtuu - esimerkiksi Pulsen (http://www.gorerunningwear.co.uk/remote/Satellite/PROD_JWPULO?landingid=1212723464071Z). Vaan täytyisi ensin löytää jostain paikka, missä noita saisi sovitettua. Liekö joku hankkinut kyseisistä tuotteista kokemuksia?

MTBVespa
03.09.2012, 12.31
Hmm... Eikös perusulkoiluun (koiran kusetukset&marjan poiminnat) käy ihan joku perus goretexi ja alle sit lämpötilan mukaan vaatteita. Ja hiki liikuntaan sit trikoota ja windstopperia sateesta riippumatta. Itse olen ainakin hikiliikunnassa pärjännyt ilman vesikalvoja. Mut varmaan henkilökohtaisia asioita.

BONK
03.09.2012, 13.16
Hmm... Eikös perusulkoiluun (koiran kusetukset&marjan poiminnat) käy ihan joku perus goretexi ja alle sit lämpötilan mukaan vaatteita. Ja hiki liikuntaan sit trikoota ja windstopperia sateesta riippumatta. Itse olen ainakin hikiliikunnassa pärjännyt ilman vesikalvoja. Mut varmaan henkilökohtaisia asioita.

Kyllähän tuossa olet ihan oikeassa ja niin on täälläkin menty vuosikaudet. Vaan kun itsellä tulee oltua monesti ulkona vähän pidempiä aikoja kerrallaan eli telttamajoitus on tuttua puuhaa, niin tuo sateenpitävyys ja käyttömukavuus on minulle tärkeä ettei tarvitse reissussa monta takkia. Olisi ollut hienoa, jos olisi ollut yksi takki, jolla saisi kaikki aktiviteetit hoidettua. Vanhat koirankusetus- ja retki goretexit heitin menemään kun tuon Paramon hommasin eli sama takki käy kaikkiin vähän rauhallisempiin hommiin. Samoin, jos käy vaan pikaisesti lenkillä niin sitähän voi kirmailla vaikka paljain persein :) Jos taas lähtee useammaksi tunniksi juoksemaan/ajamaan ja välillä tulee pysähdyttyäkin eikä ole mitään säärajoitteita, niin silloin sitä osaa arvostaa ettei kylmä sade lyö läpi.

MTBVespa
03.09.2012, 15.05
Kyllähän tuossa olet ihan oikeassa ja niin on täälläkin menty vuosikaudet. Vaan kun itsellä tulee oltua monesti ulkona vähän pidempiä aikoja kerrallaan eli telttamajoitus on tuttua puuhaa, niin tuo sateenpitävyys ja käyttömukavuus on minulle tärkeä ettei tarvitse reissussa monta takkia. Olisi ollut hienoa, jos olisi ollut yksi takki, jolla saisi kaikki aktiviteetit hoidettua. Vanhat koirankusetus- ja retki goretexit heitin menemään kun tuon Paramon hommasin eli sama takki käy kaikkiin vähän rauhallisempiin hommiin. Samoin, jos käy vaan pikaisesti lenkillä niin sitähän voi kirmailla vaikka paljain persein :) Jos taas lähtee useammaksi tunniksi juoksemaan/ajamaan ja välillä tulee pysähdyttyäkin eikä ole mitään säärajoitteita, niin silloin sitä osaa arvostaa ettei kylmä sade lyö läpi.

Totta.

Bikefiction
03.09.2012, 22.34
Samaa mieltä siitä, että on tämä kallista leikkiä ja varmaan hyvin henkilökohtaisia asioita kun kukin liikkuu tavallaan. Olen itse aika nopeasti lämpiävä joten painotan tuota ilmanvaihtoa ja keveyttä/ohutta takkia ehkä enemmän. Mutta tosi asia on se, että sellaista takkia, jossa säilyisi kuivana, en ole tosilenkille löytänyt (joko kastut tai hikoat). Ja varmaan juoksussa tuo toimii huonommin, en tiedä, olen juossut vasta yhden 10 kilometriä aika viileään aamutuimaan. Toivottavasti silti kokemuksista on ihmisille jotain apua, niin kallista leikkiä tämä varusterumba on.

Jopoman
07.09.2012, 13.31
Hulppeasti hikoilevalle kalvolliset takit on ehdoton ei-ei pyöräilyyn. Softshell on miellyttävämpi kunnes monsuunissa sadevesi lorisee pitkin käsivarsia ja varsinkin alaselkää pitkin (alkaen siitä mihin reppu loppuu) ajohousuihin asti. Suosituksia?

pazi
07.09.2012, 19.08
Itseä alkoi kiinnostamaan BONK:n mainitsema Goren Pulse takki. Tarttis juoksureeneihin pikkuhiljaa takin, kun ilmat alkaa kylmenemään. Onko jollakin heittää nettikauppaa mistä noita kannattais kysellä? Toki mielellään kuulen kokemuksia muistakin Goren juoksutakeista.

BONK
07.09.2012, 20.08
Tuolta löytyy tosi kattava valikoima, mutta kun pitäis itsekin päästä sovittamaan...

http://www.tgstore.eu/mens-running-ss12-jackets-c-256_541_557_558.html

JohannesP
18.10.2012, 01.03
Itse olen tälläistä miettinyt pyöräilyyn ja itsessään takin materiaali tuntuu hyvältä ja kestävältä:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/vedenpitavat-kuoritakit/klobben-jacket/
Intersportissa olisi 199€.
Käyn viellä sovittamassa Haglöfsin Endo Jacketia, mutta luulen tuon Haltin olevan hengittävämpi kun kainalotkin saa auki. En harrasta juoksua ja harvemmin tarvii mennä sellasta vauhtia pyörällä et hiki tulis kunnolla joten päädyn kalvovaatteisiin. Tätä takkia tulisi käytettyä ainoastaan pakkaskelillä pyöräilyyn sekä enemmänkin ulkoiluun.

Sokkona en viitti lähteä tilaamaan vaikka houkutteliskin nuo Goren vaatteet. Muutenkin vaikea ostaa kun leveet hartiat sekä lantio niin usein sopivan kokoset takit on vyötäröltä pussimaisia.

JackOja
18.10.2012, 08.52
...Intersportissa olisi 199€. ...luulen tuon Haltin olevan hengittävämpi kun kainalotkin saa auki. ...harvemmin tarvii mennä sellasta vauhtia pyörällä et hiki tulis kunnolla joten päädyn kalvovaatteisiin. Tätä takkia tulisi käytettyä ainoastaan pakkaskelillä pyöräilyyn sekä enemmänkin ulkoiluun...

Jos sä et tarvitse "sadetakkia" niin miksi kuoriasu? Pakkakelillä pyöräilyyn on parempikin ratkaisu: softshell. Gore Bike Wearin valikoimasta esimerkiksi Tool-takki. Tai jos haluaa käyttää muussakin ulkoilussa niin joku "ulkoilu"-brändi sitten. Haglöfsin valikoimassakin on monta kivaa softshell-takkia.

JohannesP
18.10.2012, 14.01
Jos sä et tarvitse "sadetakkia" niin miksi kuoriasu? Pakkakelillä pyöräilyyn on parempikin ratkaisu: softshell. Gore Bike Wearin valikoimasta esimerkiksi Tool-takki. Tai jos haluaa käyttää muussakin ulkoilussa niin joku "ulkoilu"-brändi sitten. Haglöfsin valikoimassakin on monta kivaa softshell-takkia.
Löytyy entuudestaan ohut softshell-takki mikä toimii hyvin keväällä ja syksyllä, mutta paljoa vaatetta sen sisälle ei mahdu.
En pysty montaa takkia ostamaan ja softshell-takkien hinnakkin on aika suolasia täällä Suomessa. Tarvisin kuitenkin kuoritakin muuhunkin ulkoiluun, joten sillä on nyt pärjättävä pyöräilyssäkin hetken aikaa. Ja varsinkin tuohon muuhun ulkoiluun tarvitsen vedenpitävyyttä.
Tiedän kyllä et kuoritakit eivät ole hyviä pyöräilyssä ja softshell-takki pyöräilyyn on hankinnassa myöhemmin tulevaisuudessa. Katsoo sit kuinka nopeasti sellainen tulee hommatta kun ensimmäinen hiki tulee kuoritakilla, mutta olen luottavainen tällähetkellä hengittävyyteen. :)

keski-ikäinen
18.10.2012, 17.10
Omistan Castellin takin, jossa selkämys läpeensä fleeceä. Muualla tuultapitävää kangasta ja fleecevuori. En tiedä mimmoiseksi tämmöistä nimitetään, mutta takki pelaa vähän kylmemmällä, mitä nyt kylmiä kelejä täällä etelässä on ollut. Takki on about 25 vuotta vanha, mutta lähes käyttämätön. Sateella joudun varmaan turvautumaan kotoa jo löytyviin Haglöfsin Chaos-kuoritakkiin ja Haltin kuorihousuihin finanssien vähyyden takia. Sadekelejähän on luvattu, joten tarkoitus on testata, miten nämä pelaa. Katsotaan sitten uuden kaman hankintaa...

JohannesP
18.10.2012, 18.16
Löytykin Haaparannan puolelta Haglöfin Outletistä viime vuoden softshell-takki melkein ilmaseksi niin mennään sillä ny vähän aikaa.

sanaksenaho
17.11.2012, 23.28
Itse olen tälläistä miettinyt pyöräilyyn ja itsessään takin materiaali tuntuu hyvältä ja kestävältä:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/vedenpitavat-kuoritakit/klobben-jacket/
Intersportissa olisi 199€.
Käyn viellä sovittamassa Haglöfsin Endo Jacketia, mutta luulen tuon Haltin olevan hengittävämpi kun kainalotkin saa auki. En harrasta juoksua ja harvemmin tarvii mennä sellasta vauhtia pyörällä et hiki tulis kunnolla joten päädyn kalvovaatteisiin. Tätä takkia tulisi käytettyä ainoastaan pakkaskelillä pyöräilyyn sekä enemmänkin ulkoiluun.

Sokkona en viitti lähteä tilaamaan vaikka houkutteliskin nuo Goren vaatteet. Muutenkin vaikea ostaa kun leveet hartiat sekä lantio niin usein sopivan kokoset takit on vyötäröltä pussimaisia.

mullekkin tarjottiin noita molempi tänään intersportissa!
haglöfsissä vakuutti veden pitävyys mutta myyjä vakuutteli että
halti olisi parempi ja jotain arvojakin se luetteli!
haltissa jos tosiaan on tuuletus mahdollisuudet niin ehkäpä kallistun loppuen lopuksi siihen?
vakuuttakaa nyt joku vielä jollain muulla vaihtoehdolla

JohannesP
18.11.2012, 03.20
Jälkikäteen itellä tuli mieleen tosta Haltin takista et onkohan sen kangas vähän liian jäykkää pyöräilyyn. Hyvältä se tuntui päällä tosin ja muuhun ulkoiluun varmasti sopiva. Kainaloiden tuuletus oli tosin iso plussa mikä taas Endosta puuttu.

Löysin myös myöhemmin tuolta Haaparannan Häglöfsin Outletista tälläisen viimevuotisen kuoritakin: http://backcountryskiingcanada.com/index.php?p=page&page_id=Haglofs%20Arete%20jacket
Kainalot saa auki tarvittaessa kyljestä lähes kyynärpäihän saakka. Muutenkin todella fiksusti suunniteltu kaikin puolin. Hyvän tuntunen pelkän t-paidankin kanssa kun ei aivan ihoa vasten ole. Yksi koko jäljellä ja väri kelt./oranssi, mutta näkyypä ainakin liikenteessä :) Hinta oli kohtuullisesti alennettu 450€ ovh:sta 163€.
Olen tuota nyt käyttänyt useemman kerran pyöräilyssäkin ja kertaakaan ei ole jääny hiki sisäpuolelle liiallisesti. Ehdottomasti ainakin paras takki mitä olen omistanut tähän mennessä. Omaan käyttöön tämä ainakin sopii täydellisesti.

miku80
18.11.2012, 10.23
Itellä Haglöfs Vandra II takki ulkoilukäyttöön joka speksien puolesta onkin ihan toimiva ja onhan se kaikin puolin täysin lunastanutkin odotukset mitä sille asettanut mikä ei sisällä hikiliikuntaa eikä sitä siihen ole tarkotettukkaan, mutta alle 10km pyöräilyt kyllä hoitaa jos on rauhallista menoa esim. työmatka todella paskakelillä.. Varsinaisesti pyöräilyssä tulee käytettyä Enduran Flyte takkia mikä tarjoaa kyllä euroille todella hyvin vastinetta.. Toimii hyvin hengittävyyden puolesta kun on alla hikipaita.. Pelkkää t-paita ei tuollaisen 2.5-kerroksisen mielellään käytä kun ei mitään verkkovuorta ole niin on epämiellyttävä ihoa vasten.. Yksityiskohdat on hyvin suunniteltu kuten kainalon ventilaatiot ja vedenpitävyyttä on ainakin sen verran kun itse tarvinnut kun en kuitenkaan kaatosateessa tuntikausia ajele koskaan.. Muutenkin tullu noita Enduran vaatteita ostettua hyvän hita-/laatusuhteen takia IMO..

Kartturi
18.11.2012, 14.28
Oon tässä aikojen kuluessa kokeillut erilaisia Goren kalvoila varustettuja takkeja ja paria kummelikuorta. Tähän asti paras kompromissi on löytynyt Goren kalvoista, mutta kalvon valintaan kannattaa käyttää vähän ajatusta.

Goren XCR tai onko se nykyään pro shell ei tosiaan hengitä parhaiten ja sitä käytetään yleensä 'kovissa' kuorissa, jotka on parhaimmillaan kun yksi vaate pitää riittää ja kestää myös tukemattomissa pitkissä suorituksissa (so. vaellusta, retkeilyä) Voi niitäkin käyttää hikiliikunnassa jos on isot kainalovetoketjut, hengittävät taskut ja säädettävät hihansuut. Itse käytän lähinnä talvella, kovalla sateella ja tuulella. Mutta ei niitä kannata painon ja muun puolesta välttämättä käyttää kuin sillonkun on tarvista.

Windstopper toimii lenkkivaatteissa huomattavasti paremmin ja pitää sadettakin aika kivasti sen pari-muutaman tunnin kun vaan on päällikankaan kyllästys kuosissa. Käyttelen juoksussa ja tuulitakkina Haglöfsin mikähän malli tuo nyt on. Endo vaikuttaa ainakin paperilla kyllä paljon paremmalta. Välikausi ja talvitakkina on lisäksi windstopper soft shell joka on tosi mukava päällä ja sitä on kiva käyttää näin syksyisin jos ei ole kovin sateista, joku +7 - -10 asteikolla erilaisilla aluspaitayhdistelmillä.

Asetyylikoliini
18.11.2012, 15.51
Mulla on GBW Fusion -asu, siis sekä takki että housut, kun kerran osuin Rosen sivuille oikeaan aikaan (=hyvä tarjous). Tuossa kalvomateriaali on siis sama kuin Haglöfsin Endossa, Gore-Tex Active Shell. Kyllähän se toki hiostaa jonkin verran sateella (ei voi olla totta...), kun kosteutta on kalvon molemmin puolin, mutta on se aiempiin Pacliteihin ym. verrattuna todella hyvä. Nämä GT AS -asut tuntuvat myös miellyttäviltä suoraan iholla, joten voi hyvin käyttää myös tuulitakkina t-paidan kanssa. Itselleni tuon Fusionin leikkaus on jotakuinkin täydellinen, harvoin osuu kohdalle mitään vaatetta, joka istuu niin mainiosti ja antaa myös liikevapauden, kiitos osin joustavien kankaiden. Keveys ja pieni pakkaustilavuus ovat myös hyviä ominaisuuksia, etenkin näin (pyörä)retkeilijälle. Haglöfsin Endo tuli myös sovitettua, ja hyvä olisi ollut sekin (ehkä monikäyttöisempi leikkaukseltaan ja yksityiskohdiltaan), mutta silloin kallis verrattuna tuohon em. Rosen tarjoukseen GBW:stä. Vaimolla on tuo Haglöfsin Endo -asu, ja hänkin on siihen erittäin tyytyväinen.

Kartturi
18.11.2012, 19.07
Kyllähän se toki hiostaa jonkin verran sateella (ei voi olla totta...), kun kosteutta on kalvon molemmin puolin, mutta on se aiempiin Pacliteihin ym. verrattuna todella hyvä.

Juu, tuo pitää muuten just paikkansa, kunnon sateella ja kovassa liikunnassa se on itse asiassa aika sama mitä on päällä, siitä tulee märkäpuku joka tapauksessa. Nimittäin kun se päällikangas kastuu läpi niin se lakkaa päästämästä vesihöyryä läpi vaikka siinä olis mikä kalvo.)

gts/R
26.11.2012, 21.03
Tulipa myös hankittua tämä Endo työmatka-ajoon kun aiemmin käytössä ollut Lim Ultimate otti kolarissa osumaa. Testilenkin perusteella vaikuttaa melko vastaavalta takilta. Plussaa siitä, että Endossa on pidemmät hihat ja selkäosa kuin vastaavan kokoisessa Limissä.

JackOja
23.06.2013, 22.25

Mistäs moisia kuponkeja saisi? Olis kans joku vastaava takki hakusessa...

Juhannus-Hesarin välissä sellainen ainakin tuli. Juuri se oli voimassa täsmälleen su 24.6. kolmessa pk-seudun Intersportissa.
Vuosi sitten oli sama juttu... joten pitänee säästää seuraava GoreTex-hankinta ens juhannukseen :D

Taas oli juhannushesarin välissä tuo mainittu kuponki. En keksinyt tänä juhannuksena mitään ostettavaa GoreTexiä :):seko:

BONK
24.06.2013, 16.34
Täytyy tässä hieman palata varsinaiseen aiheeseen eli Endo-takki on itsellä jäänyt melkein turhakkeeksi. Hikiliikuntaan se ei sovi lainkaan, koska siinä ei ole tuuletusta eli ainakin avattavat kainalot pitäisi olla ehdottomasti.

Jos ei tarvitse juosta tms. niin ulkoilutakkina taas Paramo (Vasco) vie mukavuutensa ja ominaisuuksiensa puolesta 100-0 voiton ja ihmettelen todella suuresti, kun Paramoa ei Suomesta löydy mistään kaupasta. Sama takki menee kesällä t-paidan kanssa sateessa +12 asteessa ja talvella vaan villapaitaa alle eikä tule kylmä -20 asteessa. Aivan uskomaton vaatekappale.

proileri
24.06.2013, 20.07
Tuli huonon kelin takeista mieleen että mulla on ollut kevät-syyskelin kuoritakkina lumilautailutakki, sattui löytymään hillityn ruskea pari vuotta sitten, on ollut sen verran käytössä että alkaa jo olemaan hieman kärsinyt. Noissa on hyvänä puolena että yleensä on suunniteltu lumella ja märällä telmimiseen, hikoiluun ja vaihteleviin keleihin, eli hyvä vedenpitävyys ja isot tuuletusaukot. Miinuksena sitten että leikkaus on mallia armeija eli säkkimäinen, mutta tietty kokeilemalla voi hieman pienemmän koon löytää joka istuu.