PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä maantiepyörä mukavalla (kompaktimmalla) ajoasennolla?

Popper
05.06.2012, 09.23
Aihetta sivutaan monissakin keskusteluissa, mutta omaa topiccia en siitä löytänyt.

Minulla tuppaa mm. niskanseutu kipeytymään pyöräillessä, ja haluaisin vaihtaa kompaktimpaan ajoasentoon. Nykyisellä pyörälläni tämä ei tunnu onnistuvan (kädet ajautuvat lukkosuoriksi, jos en keskity pitämään niitä hieman koukussa ja rentoina). Stemmissä ei ole juuri lyhentämisen varaa ohjauksen kärsimättä. Olen kääntänyt ohjaustankoa hieman pystympään, jotta kahvat pakottaisivat kädetkin oikeaan kulmaan, mutta pystymmät kahvat muuttavat myös ranteiden asentoa. Kyseessä cc -pyörä, jonka runko saattaa olla aavistuksen iso (57 cm, itse olen 182,5 cm).

Pyörä joutanee vaihtoon, ja seuraavaksi haluaisin hiilikuiturunkoisen maantiepyörän mukavalla ajoasennolla. Nopeus ei ole niin tärkeää, kuin mukava kyyti.

Osaisitteko te konkarit listata merkkejä ja malleja, jotka on suunnattu nimenomaan mukavuushaluisille, ei-niin-urheilullisille retki- ja työmatkapyöräilijöille? Aloittelijana geometriataulukoiden tulkitseminen on minulle hankalaa.

Ainakin Spessun Roubaix Elite ja Bianchin Infinity kiinnostavat. Ovat minusta kivan näköisiäkin, millä on merkitystä pinnalliselle.

Kiitokset etukäteen.

TetedeCourse
05.06.2012, 09.31
Kato vaikka täältä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42282-Kuntoilijoille-suunnitellut-py%F6r%E4mallit

Popper
05.06.2012, 09.56
Kiitos! Jotenkin olin tuon onnistunut missaamaan.

timoe
06.06.2012, 10.23
kannattaisiko ennen uuden pyörän ostoa käydä mittapukilla ja maksaa vajaa saturainen? ettei tule niska kipeäksi uudessakin pyörässä jos ohjaamo on turhan pitkä, erityisesti jos olet pitkäjalkaista/lyhytselkäistä sorttia. Voisiko viitata niskan kipeytyminen ja kyynerpäiden lukkoilu tuohon. Ainakin kannattaisi syöttää omat mitat johonkin runkokokolarkuriin?

Emäputken korkeutta voi verrata eri vaihtoehdoissa, korkeampi = comfort?

frp
06.06.2012, 12.13
Emäputken korkeutta paremmin taitaa asentoa nähdä stack mitasta eli keskiön ja emäputken yläosan väli. Emäputkihan voi kokonaisuutena olla vähän eri korkeudella ja kulmassa, vaikka tuskin kovin paljoa tulee heittoa.

Takamisakari
06.06.2012, 12.31
Mulla ei ole muusta kokemusta kuin Roubaixista joka oli kyllä mukava. Ajoin jenkeissä päivän vuokrapyörällä noin sadan mailin lenkin suht huonoilla pinnoilla ja kyllä kelpasi. Pyörähuoltoon "pukille" ja lompakolle passeli Roubaix alle. Kun itse kasvan aikuiseksi ja lopetan hötkyilyn, ajattelin hankkia juuri tuollaisen hinnaston kalleimmalla osasarjalla ja superkevyillä kiekoilla ns ehtoopuolen pyöräksi.

Velamos
06.06.2012, 16.33
Juuri maantie fillaroinnin aloitettuani täytyy kyllä kehua Spessun Roubaixia. Letkeän mukava ajoasento ja kyllä sitä vauhtiakin tarvittaessa saa kelattua ihan tarpeeksi. Oman pyöräni malli on Roubaix Elite C2.

arctic biker
09.06.2012, 20.18
Tourin näkemys Focus Izalco ergoride/ Simplon Kiaro Force 20C/Roubaix sl3 Expert että Simplon selkeesti paras, spessu ja vika sitte Focus.

hannupulkkinen
09.06.2012, 20.40
Tourin näkemys Focus Izalco ergoride/ Simplon Kiaro Force 20C/Roubaix sl3 Expert että Simplon selkeesti paras, spessu ja vika sitte Focus.
Aivan stnsti sloupattu. Ruma.

YT
09.06.2012, 20.52
Minä olen Hannun kanssa samaa mieltä. Liikaa slopatut pyörät näyttää siltä kuin ne olisi tarkoitettu hame päällä ajettaviksi.

arctic biker
09.06.2012, 20.53
Juu, Hannun kanssa samaa mieltä, onneksi ei noita comforttirunkoja itte ainaskaan vielä tarvii.

pekoni
09.06.2012, 22.32
Jos hieman matemaattisempi lähestymistapa kiinnostaa niin tuolta http://bb2stem.blogspot.fi/ saa Exceliin laskentataulukon, jolla voi laskea ja vertailla erillaisia stack and reach mittoja. Omasta mielestäni viimeistään sen mitoituksen jälkeen hyvä tapa vertailla erillaisten runkojen geometriota.

Matsuma
09.06.2012, 22.37
Kato vaikka täältä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42282-Kuntoilijoille-suunnitellut-py%F6r%E4mallit

Tuo viestiketju on sentään vain vuoden vanha, mutta siitäkin jo joka toinen linkki vanhentunut. Välillä ihmettelen, kun jengi poimii vaikka miten vanhoja viestiketjuja esiin, että käytä hakua ja katso tuolta.
Monet linkit vanhenevat parissa kuukaudessa, eikä niiden klikkailu kovin paljoa auta.

IncBuff
09.06.2012, 22.42
Tuo viestiketju on sentään vain vuoden vanha, mutta siitäkin jo joka toinen linkki vanhentunut. Välillä ihmettelen, kun jengi poimii vaikka miten vanhoja viestiketjuja esiin, että käytä hakua ja katso tuolta.
Monet linkit vanhenevat parissa kuukaudessa, eikä niiden klikkailu kovin paljoa auta.
Onhan tuolla mainittu iso kasa pyöriä, joten vaikka linkit ei toimikaan niin näppärä ja fiksu kaveri hoksaa googlettaa.