PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized CAMBER FSR PRO tai vastaava?

Hilleri
28.05.2012, 22.26
Moi,

Olen ostamassa ekaa maastopyörää ja törmäsin kaupassa tähän Specialized CAMBER FSR PRO malliin. Pyörä tuntui äkkiseltä sopivan meikäläisen ruumiin rakenteelle kohtuullisen hyvin.

Tässä on osalistaa kyseisestä kamppeesta.
http://www.bikes.org.uk/specialized-camber-fsr-pro-2011-mountain-bike/

Jos jollakin on hyviä ehdotuksia edullisista ylivuotisista pyöristä niin linkkiä tulemaan. 1300-1700€ mahdollisimman hyvä laite tavoitteena.

T: Kuumeenkourissa

Antti69
28.05.2012, 22.34
No ainakin noi speksit vaikuttavat ihan hyviltä. Jos se tuntuu hyvältä ajettavalta ja muutenkin ok:lta, niin osta pois. Tuohon rahaan saat ostettua paljon p....mpiakin fillareita.

Fin-76
28.05.2012, 22.43
2000 € on ihan kohtuullinen hinta tuosta pyörästä, ovh hinta linee jossain 2500 - 3000 € välimaastossa?? Itse olen hiukan jäävi Spessua kehumaan, kun alla on Stumpjumper FSR Comp 2012, eli tuosta seuraava malli pidemmän jouston suuntaan ja mä olen tykännyt siitä tosi paljon, "3 fillaria samassa paketissa" tuon Triad-takaiskarin vuoksi. Mulla tosin uudempaa Auto-Sag -mallia. Laita takaiskari heti uutena koville, sillä yllättäen iskarin kasauksessa on sattunut kasausvirheitä, joka aiheuttaa yhden pienen o-renkaan pettämisen ja nesteiden lentämisen ulos. Omani meni takuisiin n. 1,5 viikon käytön jälkeen. Takuukorjaus R-Techillä otti huimat pari kymmentä minuuttia ja iskari on nyt uutta parempi, oikeesti!

Noita takanapoja (Specialized HiLo, ilmeisesti joku tyyliin Formulan uudelleen brändätty bulkkinapa) on hajoillut esim. mulla ja tiedän pari muutakin tapausta. Ostin omani paikallisesta pyöräkaupasta ja Spessun takuut pelas hyvin, siitä ei moittimista. Huomattavasti parempi osa tuli tilalle, koko takakiekko!

Koeaja Camber ennen hankintaa, sen ohjauskulma on esim. Stumppia jyrkempi, toiset tykkää, toiset ei. Minulla ei ole kokemusta, kun en ole moista kokeillut, mutta sinähän sitä uutta pyörääsi tulet ajamaan.

Hilleri
28.05.2012, 22.52
Hintalapussa luki 2999€, mutta saahan siihen kirjoittaa mitä vaan. Tosin nettiä selaamalla halvimman hinnan olen löytänyt ~2450€ normaali oli sen rapiat 2700€. Kai se on Suomi hinnaksi ihan pitävä toi 2999€ tinkivaralla.

Pitää käydä ajamassa vähän pitempi lenkki niin saa parempaa tuntumaa. Ensimmäistä pyörää kun ostaa niin ei tiedä paremasta tai huonommasta, joten tuolla harjoiteltaisiin pyöräilyn metkut. Tarjolla oli myös muita spessun malleja joten pitää ajaa niitäkin.

Onko jotain mihin erityisesti on hyvä kiinnittää huomiota? Siis perun geometrian jälkeen.

Fin-76
28.05.2012, 23.10
Jos rungon koko on sulle sopiva, pyörä tuntuu muuten hyvältä ajaa, etenkin soveltuu käyttöösi ja on mieleinen, ei pahasti voi hankinta mennä metsään. Kaikissa on omat metkunsa, tuossakin 12X142 takanavan standardi (olettaisin), joita ei puissa kasva verraten yleisimpään 9x135 napoihin. Sama juttu on siinä, että lastentauteja on varmasti lähes kaikissa fillareissa ja huoltamalla ne yleensä löytyy, jos kestävät sinne asti (viittaan edelliseen viestiini).

Ohjaamon geometriaa, iskarien asetuksia ja paineita, rengaskuvioita, merkkejä ja paineita saa hakea kyllästymiseen asti, mutta se on edessä jokaisessa pyörässä. Lajin pariin tuleva uusi tulokas ei oikeita paineita tai ohjaamon geometriaa edes yleensä itse osaa heti laittaa oikeaksi, mutta täältä saa varmasti hyviä vinkkejä oikeille urille. Spessulla on ajoasennon ergonomiaan ja muutenkin pyöräilyn ergonomiaan panostettu, joten aihioksi tuo on varsin oiva.

Stumpissa oli 73 senttinen ohjaustanko, joka oli liian leveä mun makuuni ja vaihtelin tuollaisen 68 senttisen, joka tuossa Camberissa kiinni onkin. Muutos myös vaikutti ohjaustangon korkeuteen ja pyörittelin ohjaustangon kannatinta ja speissereitä moneen kertaan, että hyvä ajoasento löytyi. Satulasta en ole vielä varma, lauantain reilun 10 tunnin satulassa istuttu sessio aiheutti pienen hiertymän reiden sisäsyrjään, mutta jalassa oli myös uudet ajohousut, joten saattaa olla se syy niissäkin.

Näitä joudut vielä säätelemään, jos et nyt, niin sitten, kun lenkit pitenee ja osaat vaatia parempaa asentoa. Jokatapauksessa ensimmäiseksi maastopyöräksi toi on ihan huippuhyvä!

Laita vielä runkokoko, jota olet kaavaillut ja oma pituutesi, niin voidaan hiukan yrittää tsekata, että onko valinta hyvä. Oikeissa pyöräkaupoissa ei välttämättä väärän kokoista pyörää asiakkaalle edes suostuta myymään, jonka nään pelkästään positiivisena asiana

Edit: Ja huippu osat tuossa on jousituksen osalta, loput hilppeet erittäin hyvää harastajatasoa poislukien tuo takanapa, joka saattaa poksahtaa (laakeri ylikiristyy ja jumiutuu, väittäisin suunnitteluvirheeksi). Takakiekko kannattaa huollattaa tarkistuttaa melko pian ekojen lenkkien jälkeen. Ensihuolto on myös ensiarvoisen tärkeä, koska otaksun, että et itse osaa fillaria tarkistella ja säädellä...vielä ;)

Hilleri
29.05.2012, 13.31
Pituutta on 186cm paino 90kg ajovarustuksessa ja haarukseen on 90cm. L runkoa olen ostamassa.

Mittasin muitakin arvoja johonkin nettilaskuriin. Tarkemmat mitat mailissa kotosalla...

Mitä meinaat takakiekon tarkastuksella? Vannetta vai koko pakettia taka-akselistossa.

Mr Hyde
29.05.2012, 18.42
Tuossahan ei ole sama takanapa kuin Stumpyssa, vaan se on ihan tavallisella pikalinkulla varustettu.

Hilleri
29.05.2012, 21.54
No niin ekat 20km takana. Muutamat lipat maastossa paikaltaan kun ei hallitte vielä tuota lukkopoljinta.

Ei voi kun nauttia. On se vaan mukavaa mönkiä kivien ja kantojen seassa.

Pyörä tuntuu mukavan kevyeltä ja ketterältä käsitellä. Etuvaihtaja taitaa vähän vaatia säätöä kun rohisi loppumatkalla kun isomalla pykälällä ajeli pikeä pitkin kotiin.