PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko yhdellä oluella/lonkerolla vaikutusta?

EsaJ
25.05.2012, 20.07
Esim tänäkin iltana mieli tekis ottaa yhdet tiedostaen, että lauantaina ja sunnuntaina ajetaan paljon. Onko moisella annostuksella merkitystä seuraavan päivän suorituskykyyn.

Itse en juo juuri ollenkaan holia, silloin tällöin tulee otettua yhdet.

tero76
25.05.2012, 20.13
tuskin ainakaan haittaavaa.

Matti H
25.05.2012, 20.20
Kannattaa ottaa mieluummin kaksi.

YT
25.05.2012, 20.25
"Yhdet" on monikko.

EsaJ
25.05.2012, 20.29
Yksillä mun tapauksessa tarkoitan YHTÄ ;) mulla kun on vain yksi hätävaralonkero jääkaapissa aina....

Pekka L
25.05.2012, 20.35
Kaksi tai useampi juo yhdet.

jaksu
25.05.2012, 20.39
Tuskin. Eikö nuo protourin kaveritkin käy joskus iltaisin syömässä? Jotkut paremmin, jotku huonommin tuloksin... viime vuoden Vueltaa muistellen :)

EsaJ
25.05.2012, 20.48
Sitä vaan, että jos lenkkipäivän päälle illalla palautumisprosessin aikana ottaa YHDEN, menee mulla jalat tönköksi.......

ellmeri
25.05.2012, 20.49
Esim tänäkin iltana mieli tekis ottaa yhdet tiedostaen, että lauantaina ja sunnuntaina ajetaan paljon. Onko moisella annostuksella merkitystä seuraavan päivän suorituskykyyn.

Itse en juo juuri ollenkaan holia, silloin tällöin tulee otettua yhdet.

Itse jos ottaisin niin napsut konjakkia,se on kuulemma rentouttavaa ja terveellistä..:rolleyes: tosin mulla ei jäänyt siihen.

tero76
25.05.2012, 20.59
Ota useempi niin kyllä ne siitä vertyy. Mulla ne ei ainakaan pysy sitten hetkeäkään paikallaan.

Itsok
25.05.2012, 21.03
ei kyllä yksi olut on liian vähän.
Ja yksi olut vastaa vartin venyttelyä.

Ei yksi olut haittaa palautumista seuraavalle päivälle. Huipulla silläkin sit voi olla jo vaikutusta.

Johan Moraal
25.05.2012, 21.33
Tämä käynee vastaukseksi. Viime vuodesta. Nyt ollut kuivempi kausi pojilla. Olutseura hajonut.

http://www.andregreipel.com/images/stories/postkarte_vs_tag12.jpg

EsaJ
25.05.2012, 21.54
Kun ei teistä ottanut selvää, jätin juomatta............ ;)

Jake_Kona
25.05.2012, 22.01
On...........!

nure
26.05.2012, 07.54
Kannattaa alkaa treenamaan jos yhdestä moisia vaikutuksia...

EsaJ
26.05.2012, 07.59
Kannattaa alkaa treenamaan jos yhdestä moisia vaikutuksia...

En aatellut.

nure
26.05.2012, 13.18
Kannattaa ajatella, elämä on lyhyt...

timoe
26.05.2012, 13.31
1-2 annosta alkoholia ei vaikuta pari päivää ennen suoritusta tn mitään. Pari annosta ja polkemaan --> mäet tuntuu todella korkeilta (on kokeiltu ajaa samat seur pv selvinpäin)

Valitettavasti alkoholi estää sekä glykogenolyysiä eli elimistön varastosokerin pilkkoutumista käyttösokeriksi että glukoneogeneesiä, eli sokerin tuottoa esim valkuaisaineita.

Eli on sekin 1 tapa tehostaa rasva-aineenvaihduntaa kun sokeria ei lihakset saa vaikka pyytää, eli tehot laskee.

Ehkä pahin on se että jo pari paukkua pilaa tehokkaasti unenaikaisen (hermoston) palautumisen eli uni jää huonoksi, samoin palautuminen.

hannupulkkinen
26.05.2012, 13.51
"Yhdet" on monikko.
Jos on kaksi juomassa niin se tarkoittaa, että otetaan molemmat yksi.
Jos menee yksin juomaan yhdet oluet. Niin silloin mukana on mielikuvituskaveri. ;)

Smo
26.05.2012, 16.32
Nopeus kasvaa ja matka lyhenee "lenkillä" juotujen oluiden määrän funktiona.

znood
26.05.2012, 16.51
Jos pitkällä lenkillä pysähtyy oluelle niin kannattaa lähteä heti kun tuoppi on tyhjä koska olut tuppaa menemään "jäseniin" jos jää makoilemaan juonnin jälkeen. Mitään negatiivista vaikutusta alkoholin nesteenpoiston lisäksi en ole ainakaan katupyöräillessä yhdestä oluesta havainnut. Se onkin sitten jo asia eri jos vetäsee kolme nelostuoppia terassilla ja yrittää ajaa "lenkkiä ;)

Smo
26.05.2012, 17.22
"Pitkällä .. lenkillä" :) anteeksi OT. Pitää mennä suorittamaan käytännön kokeita.

CwA
26.05.2012, 17.37
1-2 annosta alkoholia ei vaikuta pari päivää ennen suoritusta tn mitään. Pari annosta ja polkemaan --> mäet tuntuu todella korkeilta (on kokeiltu ajaa samat seur pv selvinpäin)

Valitettavasti alkoholi estää sekä glykogenolyysiä eli elimistön varastosokerin pilkkoutumista käyttösokeriksi että glukoneogeneesiä, eli sokerin tuottoa esim valkuaisaineita.

Eli on sekin 1 tapa tehostaa rasva-aineenvaihduntaa kun sokeria ei lihakset saa vaikka pyytää, eli tehot laskee.

Ehkä pahin on se että jo pari paukkua pilaa tehokkaasti unenaikaisen (hermoston) palautumisen eli uni jää huonoksi, samoin palautuminen.

Tuohon lisäisin vielä alkoholin nestettä polttavan ominaisuuden, vaikka juomasta on kyse, niin nestettä kuluu enemmän kuin sitä juomasta saa, tätä toki voi kompensoida tankkaamalla nestettä vähän enemmän.

Kuinka paljon sitten yksi tai pari vaikuttaa ja noinkohan on mitään vaikutusta enää parin päivän päästä, mutta noin muutoin yleisellä tasolla hyvä tietää ja kun tietää niin voi minimoida haitan.

Highlander
26.05.2012, 18.00
Normikuviot viikonloppuisin , 5-8 annosta illalla ja seuraavana aamuna klo 10 lenkille jos siis jaksaa nousta. Kuitenkin siten, että puolen yön jälkeen ei nautita enää mitään ja juodaan myös vettä reilusti väliin. Alkomittarilla tarkastetaan tilanne jos ollaan yhteislenkille lähdössä.
Ei ole kertaakaan jäänyt homma tissuttelusta kiinni, mutta palautuminen on varmasti hitaampaa. En suosittele kenellekään varsinkaan jos ei ole tietoa sydämen kunnosta ja sykkeitä kannattaa todellakin seurata jos tätä harrastaa.

E.T.
26.05.2012, 18.17
Krapulassa pyörä kulkee hyvin...ihme juttu...

Ossipoika
26.05.2012, 18.53
Tuohon lisäisin vielä alkoholin nestettä polttavan ominaisuuden, vaikka juomasta on kyse, niin nestettä kuluu enemmän kuin sitä juomasta saa, tätä toki voi kompensoida tankkaamalla nestettä vähän enemmän.

Kuinka paljon sitten yksi tai pari vaikuttaa ja noinkohan on mitään vaikutusta enää parin päivän päästä, mutta noin muutoin yleisellä tasolla hyvä tietää ja kun tietää niin voi minimoida haitan.

No alkoholihan ei "polta" vettä vaan vähentää veden takaisinimeytymistä munuaisista, joten virtsaan pääsee vettä enemmän. Tällöin kusi laimenee ja sitä tulee enemmän. Jostain valmennuskirjasta muistelisin, että siellä väitettiin yhdellä annoksella alkoholia hidastavan palautumista 4h. Jos painaa lähemmäs tai yli 100kg, tietenkin etanoli myös poistuu elimistöstä nopeammin.

Tuskin sillä yhdellä mitään suurempaa haittaa saa tehtyä, parempi ottaa varman päälle ja juoda useempi :)

CwA
26.05.2012, 19.14
No alkoholihan ei "polta" vettä vaan vähentää veden takaisinimeytymistä munuaisista, joten virtsaan pääsee vettä enemmän. Tällöin kusi laimenee ja sitä tulee enemmän. Jostain valmennuskirjasta muistelisin, että siellä väitettiin yhdellä annoksella alkoholia hidastavan palautumista 4h. Jos painaa lähemmäs tai yli 100kg, tietenkin etanoli myös poistuu elimistöstä nopeammin.

Tuskin sillä yhdellä mitään suurempaa haittaa saa tehtyä, parempi ottaa varman päälle ja juoda useempi :)

No juu, ei sinällään polta, tarve lisätä nesteen sisäänottoa kuitenkin kasvaa. Kilpakumppaneilla kannattanee kuitenkin aina tarjota kierros tai pari maksimoidakseen omat mahdollisuudet irtiotossa :D

nakamura
26.05.2012, 20.16
Siis edellisenä iltanahan voi ottaa, mutta se on selvää että seuraavan päivän suorituskyky heikkenee. On nimittäin kokemusta. Jos sattuu vielä sadetta ja ukkosta seuraavalle päivälle niinkuin meille sattui. Mutta 150 km ajettiin joka tapauksessa kotiin välillä puitten suojassa.

Jake_Kona
27.05.2012, 08.42
No ihmisillä on eroja niinkuin silläkin miten "kroppa" reagoi. Itse olen havainnut vaikutuksen olevan suuri kun
1/2 vuoteen juonut mitään ja jos siihen ottaa edes 1 ölvin vaikutuksen huomaa ( tai 10).
Alkohan on myrkky, mutta suurin vaikutus ( luullakseni) on käymisessä syntyneet sivutuotteet.

Fin-76
27.05.2012, 15.24
Omaa kokemusta, mtbSeikkailussakin otettiin olut tai kaksi ennen nukkumaan menoa ja se oli sentään aika hc-reissu. Lenkillä ruoan yhteydessä juotu olut menee suoraan jalkoihin ja pyörä lakkaa kulkemasta. Lohjan 24h:n yhteydessä (vuosia sitten) tuli käväistyä Opuksessa. Pari pitkää ja kun ilta oli hieno, päätin vielä käydä ajamassa kierroksen. Oli muuten ihan hirveä kokemus, kun tajus, että tossa on kivi/juuri, mutta kroppa ei reagoinut.

=> Olut edellisenä iltana ennen lenkkiä on ok, kunhan ei ala ryypiskeleen.
=> Olut lenkin aikana ei ole suositeltavaa ja kaksi on jo ehdottomasti liikaa turvallisuuden vuoksi!

Oliskohan ollut muutama vuosi sitten Fillari-lehdessä esittely vanhasta kilpa-velosta, jonka stogassa oli kaksi pullotelinettä: toinen vedelle, toinen viinille ja silloin ajettiin ilman kypärää! Tää oli siis jostain 1920 - 30 luvulta

Foto sen aikaisesta kisakuvasta. Huomatkaa, että kyseessä on Tour de France, maantiekisa ja täällä surkutellaan mara-ratojen teknisyyttä. Nykypäivän CC-kuskitkin vierastaisivat tuollaista reittiä
http://www.bikeraceinfo.com/images-all/tdf-images/tdf-history/imageshist02/1924-Bottecchia-sull%27Izoard.jpg

CwA
27.05.2012, 16.46
Ennen maantiepyöräily oli rankempaa kuin tämän päivän maastopyöräily, niin ne ajat muuttuu :D

Mahtava kuva tuo, yhdestä vanhasta pyörästä vähän tuollaisten teiden koluamiseen olen kyhäämässä jotain, pitäisikö ottaa telineestä mallia :D

Tosin a-juomaa kerran kokeilin ja ei ole sittemmin itse tarvinnut, mulla se vaikuttaa niin että kaikki on sen jälkeen vaarassa. eikä itsellä havaintoja tapahtumista.

Nufan
27.05.2012, 19.00
Eilen tuli pari lonkeroa nautittua parituntisen lenkin päälle saunajuomina ja tänään Giro d'Espoo läpi ilman ongelmia. Eli omalla kohdalla en huomannut mitään vaikutusta.

FR1976
29.05.2012, 08.59
Kai tämäkin on niin yksilöllinen asia, että yhtä oikeeta vastausta ei ole. Itse otin la ennen Giro d' Espoota ruokajuomina yhden oluen, n puolipulloa punkkua ja naapuri tarjosi lasillisen skumppaakin. Vähän tuo arvelutti käykö jalkoihin, mutta eipä siinä mitään eroa normaaliin huomannut. Join kyllä lauantaina vettä ja urheilujuomaakin normaalia enemmän. Ajelin giron 4 tunnin pintaan. Toki sitten kun mennään kovaa ja marginaalit on pieniä, saattaa yksikin olut tehdä eroja? Mistäs näistä tietää.
Pyöräily on minulle kuitenkin vain harrastus ja tapa pitää itsensä kunnossa. Elämästä pitää nauttia, niin voihan sitä nyt oluen tai pari silloin tällöin ottaa. Joskus enemmänkin, mutta seuraavana päivänä ei sitten viitsi ajella.

järppä
30.05.2012, 07.55
Foto sen aikaisesta kisakuvasta. Huomatkaa, että kyseessä on Tour de France, maantiekisa ja täällä surkutellaan mara-ratojen teknisyyttä. Nykypäivän CC-kuskitkin vierastaisivat tuollaista reittiä
*snip*

Jos olisit ajanut tämän kevään TdT:n cycloreitin, niin mielipiteesi voisi olla aivan toinen :D

OnT: Itselläni ei yksi olut (tms.) edellisenä iltana tee muuta kuin hyvää, mutta 2-3 isoa jo tuntuu levottomampana unena ja kehnompana palautumisena. Lenkin aikana keikyilyn olen toistaiseksi jättänyt alan ammattilaisille.

izmo
03.06.2012, 16.05
Yksillä mun tapauksessa tarkoitan YHTÄ ;) mulla kun on vain yksi hätävaralonkero jääkaapissa aina....
B

Mulla kaapissa pari litran karhua ja ei kai pari haittaa mitään....:seko:

Highlander
03.06.2012, 17.56
B

Mulla kaapissa pari litran karhua ja ei kai pari haittaa mitään....:seko:
Mistä oot onnistunut ostaan vielä litran karhua?!

Tuo jokaisen eläkeläisen unelma joka mahtuu mukavasti vanhaan nahkasalkkuun. Kaunis ja lämmin kesäaamu... Miehen matka käy Anttilaan - se on ihan kadun toisella puolella. Askelkin jo painaa, mutta lotto on jätettävä ajoissa. Ruskeat flanellihousut, vaaleanruskea puuvillakangastakki ja valkoinen lippalappi syvästi päähän painettuna. Uurteisilla kasvoilla helmeilee hiki... "Anteeksi myyjä, teillä oli tänään kahvi alennuksessa?" Too bad, over twenty years time to dream that :p

izmo
03.06.2012, 18.32
Litran karhut vanhaa vuosikertaa varmaan... paranee vanhetessaan:cool:

E.T.
03.06.2012, 18.39
Litran karhut vanhaa vuosikertaa varmaan... paranee vanhetessaan:cool:Joskus käy pikku kämmiä. Viime perjantaina valutin 166 pulloo Karjala Tervaa viemäriin....Kävi kyllä mielessä että olishan noi voinut tuoda Rauhaniemeen ens sunnuntaina...;).

Highlander
03.06.2012, 18.45
Joskus käy pikku kämmiä. Viime perjantaina valutin 166 pulloo Karjala Tervaa viemäriin....Kävi kyllä mielessä että olishan noi voinut tuoda Rauhaniemeen ens sunnuntaina...;).
Mä olisin teillä varmaan töissä melko pitkään...:rolleyes: