Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sram xx1



Sivut : 1 2 3 [4]

TrailRider
02.02.2015, 12.54
Korjauksena omaan tekstiin sen verran, että kyseessä oli sram X01 pakka eikä xx1 kuten ilmeisesti sinulla?
Pakka oli vajaan vuoden vanha, max. 600km ajettu ja ammattiliikkeessä asennettu eli kaiken piti olla kunnossa.
Toivottavasti homma selviää parhainpäin!

Antsa112
09.04.2015, 19.58
Mikä pikalukko toimii parhaiten XX1/X1 ketjun kanssa?
Onko mahdollista käyttää 10 ketjulle tarkoitettua linkkiä?

Pertsa78
10.04.2015, 10.31
Pitää olla 11 ketjulle tarkoitettu, kymppiketju on leveämpi.

jone1
10.04.2015, 18.02
Kokeilin 10speed missing link liitintä Ultegra 11speed Di2 setissä.
Hyvin pelas ainakin kun telineessä pyörittelin.
En ajanu lenkkejä kylläkään.

Antsa112
11.04.2015, 09.40
Eilen tuli ajettua maastossa X1 ketjulla ja connex 10 linkillä. Toiminta moitteetonta, joten tällä jatkan kun ei nyt 11 linkkiä löydy.

Kaatuilija
23.05.2015, 00.09
Millähän saisi jatkuvan rutinan ja paukkeen pois vaihteistosta? Varsinkin ylämäkeen polkiessa kuuluu epämääräisiä ääniä. Joskus esimerkiksi kuusi kertaa napsahtaa polkimen pyöräytyksellä. Aluksi kuului vain isommilla rattailla, mutta nyt kaikilla takarattailla paitsi pienimmällä kuuluu poljettaessa tasaista rutinaa. Tämä tuntuu myös polkimissa, eli ihan kuin ketju menisi epätasaisesti. Ketju, takavaihtaja ja pakka ovat XX1 -sarjaa Racefacen eturattaalla, muilla osilla ajettu joku 1300km paitsi ketju on uusi. Talvesta asti joutunut kuuntelemaan tuota rutinaa ja muutenkin tuntuu, että vaihtaja kaipaa koko ajan säätöä. Monta kertaa käynyt mielessä vaihtaa pyörä sellaiseen, jossa halvempi osasarja... :(

- Vaijeri ja kuori vaihdettu
- Kahdella eri korvakkeella kokeiltu
- Ketju vaihdettu uuteen
- Vaihtaja säädetty lukuisia kertoja ja pari kertaa liikkeessäkin
- Rutinaa ei aiheuta ainakaan keskiö, satula/tolppa, löysät läpiakselit tai ohjainlaakeri. Vaihteistosta kuuluu ylimääräiset äänet.
- Takapakka ja kaikki muutkin pultit ja ruuvit ovat kireällä

Vaihtaja näyttää ainakin silmämääräisesti suoralta. Molemmilla korvakkeilla on ajettu jonkin verran, mutta jos pöydälle laittaa, niin melkein täydellisen suoria ovat. Toinen on kerran oikaistu. Mietin vaan, että onko tuo vaihtaja kamalan herkkä millimetrin heitolle korvakkeessa.

miku80
23.05.2015, 00.50
Tuolla type 2 vaihtajalla on taipumusta tuohon rutinaan, sen sijaan uudempi type 2.1 on huomattavasti hiljaisempi.. Ainakin omassa köytössä loppui ritinät kun vaihdoin uudempaan malliin..

Kaatuilija
23.05.2015, 01.09
Tuskin tuon oman type 2 vaihtajan kuuluu kuitenkaan niin kovaa rutista, että vierelläkin ajavat kuulevat sen. Ilmeisesti kuluneet eturattaat ovat jotakin ongelmia aiheuttaneet, mutta ainakin näppituntumalta eturatas on hyvässä kunnossa.

Iglumies
23.05.2015, 10.13
Laita vanha ketju takasin ja jos sittenkin rutisee, niin syy on jossain muualla, kuin rattaiden kulumisessa.

elasto
23.05.2015, 10.57
Tuskin tuon oman type 2 vaihtajan kuuluu kuitenkaan niin kovaa rutista, että vierelläkin ajavat kuulevat sen.

Heh, kyllä se mulla vaan niin kovaa rutisi varsinkin kovassa vedossa esim. ylämäkeen.

leecher
23.05.2015, 11.09
Mulla on kanssa aika kova ääninen rutina heti kun voimalinja menee lenkillä likaiseksi. Lenkin jälkeen kun puhdistaa ketjut ja rattaat niin rutina häviää. Rutinaa ei siis kuulu luin likaisena. Shimano ei kyllä pitänyt tuollaista ääntä edes likaisena. Varsinkin kun kun ajaa pitkää jyrkkää nousua, niin meteli on aikamoinen!
Käytössä siis X01 osasarja, eturattaana Wolftooth 32. Aiempi oli XT.

tirsintarsi
23.05.2015, 12.31
Mulla on kanssa aika kova ääninen rutina heti kun voimalinja menee lenkillä likaiseksi. Lenkin jälkeen kun puhdistaa ketjut ja rattaat niin rutina häviää. Rutinaa ei siis kuulu luin likaisena. Shimano ei kyllä pitänyt tuollaista ääntä edes likaisena. Varsinkin kun kun ajaa pitkää jyrkkää nousua, niin meteli on aikamoinen!
Käytössä siis X01 osasarja, eturattaana Wolftooth 32.
Mulla sama juttu XX1:ssä. Heti, kun likaantuvat niin alkaa melkonen mäike. Kuulostaa kuin säädöt olisivat totaalisen pielessä. Puhdistus poistaa rutinat.

teehak
23.05.2015, 12.36
Mulla sama juttu XX1:ssä. Heti, kun likaantuvat niin alkaa melkonen mäike. Kuulostaa kuin säädöt olisivat totaalisen pielessä. Puhdistus poistaa rutinat.

Täälläkin sama homma, kun on reilu kurakeli ja ketju sekä etulehti hiekkaantuu/mudattuu niin rupee pitään sellasta "rutinaa" niin kuin olisi etulehti lopussa. Putsaus taas hävittää äänet.

tero76
23.05.2015, 13.58
Vaihda eturatas, tai tarkista ainakin piikkien kunto. Ei tartte olla paljon vinot kun alkaa rutista.
Millähän saisi jatkuvan rutinan ja paukkeen pois vaihteistosta? Varsinkin ylämäkeen polkiessa kuuluu epämääräisiä ääniä. Joskus esimerkiksi kuusi kertaa napsahtaa polkimen pyöräytyksellä. Aluksi kuului vain isommilla rattailla, mutta nyt kaikilla takarattailla paitsi pienimmällä kuuluu poljettaessa tasaista rutinaa. Tämä tuntuu myös polkimissa, eli ihan kuin ketju menisi epätasaisesti. Ketju, takavaihtaja ja pakka ovat XX1 -sarjaa Racefacen eturattaalla, muilla osilla ajettu joku 1300km paitsi ketju on uusi. Talvesta asti joutunut kuuntelemaan tuota rutinaa ja muutenkin tuntuu, että vaihtaja kaipaa koko ajan säätöä. Monta kertaa käynyt mielessä vaihtaa pyörä sellaiseen, jossa halvempi osasarja... :(

- Vaijeri ja kuori vaihdettu
- Kahdella eri korvakkeella kokeiltu
- Ketju vaihdettu uuteen
- Vaihtaja säädetty lukuisia kertoja ja pari kertaa liikkeessäkin
- Rutinaa ei aiheuta ainakaan keskiö, satula/tolppa, löysät läpiakselit tai ohjainlaakeri. Vaihteistosta kuuluu ylimääräiset äänet.
- Takapakka ja kaikki muutkin pultit ja ruuvit ovat kireällä

Vaihtaja näyttää ainakin silmämääräisesti suoralta. Molemmilla korvakkeilla on ajettu jonkin verran, mutta jos pöydälle laittaa, niin melkein täydellisen suoria ovat. Toinen on kerran oikaistu. Mietin vaan, että onko tuo vaihtaja kamalan herkkä millimetrin heitolle korvakkeessa.

Hauli
23.05.2015, 20.36
Mulla rutis myös aika rajusti viime syksynä etenkin kun runttans ylämäkeen tai muuten polki voimalla. Lähes kaikki tuli purettua ja rasvattua, mutta mistään ei ollut apua. Sitten päätin kokeilla kokeeksi 30-piikkistä 32:sen sijaan, niin samalla hävis rutinat. Vanha ratas ei näyttänyt päälle päin huonolta eikä sillä ollut ees hirveesti kisoja alla, mutta onneksi äänen syy löytyi ennenkuin meni hermot...

Kaatuilija
24.05.2015, 00.21
Kyllä se varmaan se eturatas sitten on. Vanhallakin ketjulla tosin teki samaa... :)
Kiitos avusta!

LJL
24.05.2015, 01.13
Onko kellään vielä uutta XX1-direct mount -rieskaa..? Siis sitä sramin omaa. Lähinnä niitä offsettejä mietin

miku80
24.05.2015, 10.05
Juu on tuollainen ollut kuukaudenpäivät kiinni.. Sramin sivuilla talukko mihin kampiin ja kummalla offsetillä..

Polun tukko
24.05.2015, 10.24
Itse tästä rutinasta myös kirjoitellut.
Sramin vehkeet on mielestäni paljon herkempiä säädölle ja jos se heittää "nanomillin" plus pakassa/ketjussa/rattaassa on likaa,alkaa rutina ylämäki vaihteilla melko varmasti.
Muuta huonoa en shimanoihin nähden keksi kuin tämän rutinan likaisena. Ketjuöljyllä voi asiaan vaikuttaa käyttämällä öljyä joka ottaa itseensä mahdollisimman vähän likaa.

Kaatuilija
25.05.2015, 16.41
Onkohan mitään eturatasta, joka kestäisi pidempään rutisematta kuin tuon 1000km? Onko eturattaan kestoon vaikutusta, onko narrow wide vai tavallinen ratas? Toisen maastopyörän 2x10 vaihteistossa eturattaat kestävät ainakin 5000km kivuttomasti, niin tuntuu hölmöltä, ettei tässä kalliimmassa edes yhden ketjun ajan. Pyörän kuraisuudella ei tunnu olevan minkäänlaista merkitystä ja vaikka kuinka pesee ja voitelee vaihteistoa, niin samanlainen ääni jatkuvasti. Vaihteiston säädöillä ei tuohon saa vaikutettua. Ilmeisesti nämä XX1 -takapakat ovat melko kestäviä.

Polun tukko
25.05.2015, 17.08
Sram väittää että xx1 x-sync rieskan pitäisi kestää tuhansia km. Näin minulle sanoin cycle service nordic. Kiikuta ratas sram myyjälle joka katsoo onko kulunut. Jos on, voi tehdä reklamaation kuulemma. Myös tämän ohjeen (rivien välistä) tarjosi csn.

Kaatuilija
25.05.2015, 17.21
Race Facen ratas itselläni nyt, ei taida siihen päteä tuo. Täytyy harkita noita Sramin rattaita, jos kerran pitäisi kestää.

Polun tukko
25.05.2015, 17.38
PITÄISI. Itselläkin rutisee likaisena.
Mikä ratas oli kuin rutisi? Rutiseeko nyt?

Kaatuilija
25.05.2015, 18.29
Siis sama ratas ollut aina. 32 piikkinen nw Race face.
Kävin kahdessa pyöräliikkeessä näyttämässä ja uuteen rattaaseen verrattaessa molemmissa tultiin siihen tulokseen, että eturatas on vielä hyvässä kunnossa, eikä pitäisi rutista sen vuoksi. Alkaa mennä mystiseksi.

Talvella aikanaan esiintyi pientä rutinaa kaikista isoimmilla rattailla ja sen muistan, että ääni hävisi jonnekkin. Yhdessä vaiheessa vetäsin niin kovat pannut, että korvake meni solmuun ja se piti uusia. Nyt on kaksi jonkun verran ajettua korvaketta, jotka ovat todella suoria ja molemmilla rutisee. Ainoastaan pöydälle laittaessa saattaa valo vähän jostain nurkasta paistaa, mutta sitä on mahdotonta suoristaa. Tässä vielä pari kuvaa vaihteistosta. Ei ainakaan ulkoisesti näytä mikään olevan pielessä. Eturattaan kapeammatkaan hampaat eivät kovin teräviä vielä ole.

https://lh6.googleusercontent.com/-l-PZAlq6dEI/VWMxBQFm0II/AAAAAAAAAo4/73nRB6c4-Sk/w1280-h720-no/py%25C3%25B6r%25C3%25A42.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-Bv5_5Unh-KU/VWMxBA2t8qI/AAAAAAAAAow/X8wuLa2hurs/w1280-h720-no/py%25C3%25B6r%25C3%25A41.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-_VFfom_Z7-E/VWMxBP8AHNI/AAAAAAAAAo0/ra8dS7wUPFE/w1280-h720-no/py%25C3%25B6r%25C3%25A43.jpg

Polun tukko
25.05.2015, 18.44
Mikä ketju?
Säädätä vaihteet jossain asian osaavalla. Jos edelleen ääntää,kokeilisin ratasta,sitten ketjua.

Kaatuilija
25.05.2015, 19.44
Ketju on uusi, Sram XX1 ja takapakka ei ainakaan ole kulunut. Liikkeessä olen säädättänyt kerran vaihtajan, eivätkä sielläkään saaneet toimintaan muutosta.

Polun tukko
25.05.2015, 20.11
Ratasta sitten kokeiluun.

Kaatuilija
25.05.2015, 20.37
Hirvittää kyllä 80 euroa heittää kokeiluun, jos vika ei olekkaan siinä. Jotenkin vähän epäilen korvaketta, kun pyöräliikkeessä uuteen rattaaseen verratessa nykyinen vaikutti silti hyväkuntoiselta. Täytyy tutkia ja jos ei muu auta, niin sitten uutta eturatasta.

Iglumies
25.05.2015, 20.54
Mulla Sramin X01 tai mikäsenyton n/w ratas, 1050 pakka Hopen 40trexillä ja 1071 ketju, joka ajettu 0,3 % venymään, äänetön ja toimi kun ihmisen mieli.
Vaihdoin uuden 1051 ketjun ja jumalaton rutina kevyemmillä vaihteilla vedossa, vaihdoin vanhan ketjun takas ja ajattelin ajaa koko paketin loppuun.
Ilmeisesti pitäis vaihdella paria ketjua hetikohta uudesta lähtien, niin sais pysymään äänettömänä pidempään.

Polun tukko
25.05.2015, 21.04
Hirvittää kyllä 80 euroa heittää kokeiluun, jos vika ei olekkaan siinä. Jotenkin vähän epäilen korvaketta, kun pyöräliikkeessä uuteen rattaaseen verratessa nykyinen vaikutti silti hyväkuntoiselta. Täytyy tutkia ja jos ei muu auta, niin sitten uutta eturatasta.

Kokeile rallinaaman rattaalla. Ne ei paljoa maksa.

Kaatuilija
25.05.2015, 21.37
Käänsin eturattaan toisin päin, jolloin ketjulinja kusahti, mutta rutinat lähtivät. Vähän kyllä pettynyt olo, jos alkuperäiselläkin ketjulla 1000km jälkeen on eturatas lopussa. Muutenkin joka lenkin jälkeen olen pessyt vaihteiston ja voidellut ketjun.

izmo
25.05.2015, 21.44
Mulla Sramin X01 tai mikäsenyton n/w ratas, 1050 pakka Hopen 40trexillä ja 1071 ketju, joka ajettu 0,3 % venymään, äänetön ja toimi kun ihmisen mieli.
Vaihdoin uuden 1051 ketjun ja jumalaton rutina kevyemmillä vaihteilla vedossa, vaihdoin vanhan ketjun takas ja ajattelin ajaa koko paketin loppuun.
Ilmeisesti pitäis vaihdella paria ketjua hetikohta uudesta lähtien, niin sais pysymään äänettömänä pidempään.

:seko:

Iglumies
25.05.2015, 21.55
Ihmettelee Ismo, onkos sulta kulunu rutina pois mustasta?

izmo
26.05.2015, 08.30
Ihmettelee Ismo, onkos sulta kulunu rutina pois mustasta?

kyllä se rutina kuulu heti asennuksen jälkeen.... seurataan

Polun tukko
26.05.2015, 13.43
Käänsin eturattaan toisin päin, jolloin ketjulinja kusahti, mutta rutinat lähtivät. Vähän kyllä pettynyt olo, jos alkuperäiselläkin ketjulla 1000km jälkeen on eturatas lopussa. Muutenkin joka lenkin jälkeen olen pessyt vaihteiston ja voidellut ketjun.

Oma kohtaista kestotestiä ei ole mutta mitä olen kuullut mm. vannoutuneelta asiakaspalvelijalta pyöräalalta, niin tuo racefacen ratas ei ole pitkä ikäisin. Viime kesänä ajoin wolftoothin vaihtoon kesäkuun alusta syyskuun puoliväliin.Km en muista.

tero76
29.05.2015, 11.32
Lähtökohtaisesti jos sulla on pyörä xx1 osasarjalla niin ei kai tuo kahdeksankymppiä rattaasta saa olla tekemätön paikka? Ja eikö tuo korvakkokin ole sama ostaa uusi jos entiset on vääntyneet ja ehjä varalle, vaikka tuskin se vika siellä on. Mua ainakin vituttaisi ajaa jos rutinoita pitäisi kuunnella vaikka muutaman kympin säästäisikin.

Mulla riitti sramin orkkisrattaalle talvi puijon nousuja. Piikit tasaisesti vinossa vaikka aina on rasvattu ja pesty lenkin jälkeen.

msuomal
02.06.2015, 10.04
Mä oon nyt ruennu huomaamaan hitautta tietyissä vaihdoissa XX1 setissä (esim. kevyen pään 2-3 ja raskaamman 9-8). Uutena kaikki välit oli todella napakoita. Nyt joutuu joskus pyöräyttämään enemmänkin, että uusi ratas menee silmään. Säädöt oon tarkistanu ja on kohdillaan. Mikä näistä ekana kulahtaa? Onko ketju venyny, pakka kulunu vai mistä vois olla?

Kaatuilija
05.06.2015, 21.24
Nyt on pari lenkkiä ajeltu uudella eturattaalla ja hiljaista on. Saa nähdä, kuinka kauan on hiljaa.

Kuinka monta ketjua/kilometriä teillä on XX1 -takapakat kestänyt? Se onkin näköjään sitten kalliimpi vaihto ja rahaa tuntuu menevän nykyään runsaasti muuhunkin. Jospa tuolle pyörälle löytyisi joskus ostaja, niin voisi vaihtaa halvempaan ja mahdollisesti hankkia taaksekkin joustoa :)

Polun tukko
05.06.2015, 21.43
Kaveri kertoi taannoin lukeneensa jostain juttua jossa oli haastateltu jotain sramin mekaanikkoa.Kertoi jotta oli huoltanut jonniin ulkolaisen xc kuskin pyörää jolla oli ajettu n.6000km samalla pakalla(sram 11spd) ja kuulemma pääsisi vielä pitkälle ko. pakalla.
Tiedä sitten onko totta vai ei mutta ilmeisesti aika kestävä se pakka on.Tai siis kulutuskestävä.

juho_u
05.06.2015, 21.47
X01 pakalla kolmas eturatas lähti ajoon, ei vielä tarvetta pakan vaihtoon. Noiden pakkojen ero on vain pinnoite.

juho_u
06.06.2015, 21.25
Uusi takavaihtaja on lähdössä tilaukseen. Nykyinen on X01, hyödynkö mitään jos laitan XX1 vaihtajan vanhan tilalle?
Vivut on X01. Painoerolla ei merkitystä (30gr), ainut ero taitaa olla x-actuation. Onko vain markkinointijuttu?

elasto
07.06.2015, 12.13
Mä laittaisin vaikka vaan X1 vaihtajan jos saisin nyt päättää. Siinä kun ei ole edes sitä hiilarihäkkiä niinku X01:ssä ja on jo sen takia paljon halvempi. Tällä hetkellä mulla on X01 takavaihtaja, X1 vipu ja X1 pakka.

juho_u
07.06.2015, 12.29
Kokeilin työkaverin fillaria, missä täysi X1. Tuosta puuttui jotain, ei vaihtanut niin hyvin, kuin X01. Sen takia X1 ei kiinnosta, tuleeko ero pakasta, tai jostain muusta? Huonompi tuo X1 kuitenkin on. Oma ajelu on kuitenkin pelkkää höntsäilyä, ei kiirettä. Saa vaihteet kuitenkin toimia kunnolla.

elasto
07.06.2015, 12.40
Se ero saattaa tulla siitä pakasta, joka on irtorattaita pinneillä yhdessä vs X01:n yhdestä palasta jyrsitty.

Tässä jotain mielipiteitä noista eri osista: https://www.youtube.com/watch?v=j1ZKyuVOBZg

a-o
07.06.2015, 14.22
yhteenveto ed. videosta:
takavaihtaja: X1
vipu: XO1
kammet: vanhoihin kampiin 1x ratas tai XO1 kammet + direct mount ratas tai X1
pakka: X01
ketju: XX1

Omissa pyörissä on X1 ja XX1 ja kyllä se XX1 tuntuma on parempi ja voimansiirto on vähän kevyempi (kammet). Muuta isoa eroa ei ole. Yritin itse etsiä listan mukaisia osia erikseen, mutta keväällä tuli halvemmaksi ostaa bike-discountista koko XX1 osasarja.

Exluossa
08.06.2015, 02.20
Tulisko suurin ero tuntumassa vivuista? Muistan vaan ajan kun vaihdoin X9:stä X01 vipuihin. Siis pelkät vivut, muu pysyi samana. Ero oli ku yöllä ja päivällä ns.
Aihe kiinnostaa kun tod. Näk. Tällä kaudella tulee voimansiirron päivitys eteen. Oman suolan tuo tieten nuo uudet 1x11 sarjat syksyllä

CamoN
08.06.2015, 12.38
Onko muuten syntynyt kokemuksia XD-pakan irrottamisesta XD-vapaarattaalta? Yritin tuossa viime viikolla omaa X01:stä irti ja yllätys oli melkoinen, kun se tuntui aivan hitsaantuneelta vapaaratasrunkoon. Muistelin että pienin ratas on osa lukkorengasta ja pitelin ruoskalla isommista lehdistä, muttei hievahtanutkaan. En muista yhtään 1,5 vuoden takaisesta asennuksesta oliko siinä jotain erikoista, eikä käyttöohjeessakaan todeta kuin että kiristä tuosta 40Nm. Luovutin kun homman nimenä oli pakan ja vapaarattaan siirto toiseen samanlaiseen napaan. Vapaaratasrunko irtosi kiltisti ja pakka tietysti sen mukana. Alunperin pakka on kiristetty siihen 40Nm:ään.

Hannez78
08.06.2015, 13.24
yhteenveto ed. videosta:
takavaihtaja: X1
vipu: XO1
kammet: vanhoihin kampiin 1x ratas tai XO1 kammet + direct mount ratas tai X1
pakka: X01
ketju: XX1

Bike Componentsin myyntihintojen mukaan eroa X1 osasarjan ja edellämainitun kokoonpanon välillä tulee alle 60€. Itsellä on hyvin toimiva SRAM1x10 jolla pärjää kohtuullisesti etelän tasamailla, mutta Tahkolle tuo voi olla liian tiukka. En oikein perusta extension rattaista ja Praxiksen 11-40 pakka tulee myyntiin, kun tulee.

a-o
08.06.2015, 13.33
Onko muuten syntynyt kokemuksia XD-pakan irrottamisesta XD-vapaarattaalta? Yritin tuossa viime viikolla omaa X01:stä irti ja yllätys oli melkoinen, kun se tuntui aivan hitsaantuneelta vapaaratasrunkoon. Muistelin että pienin ratas on osa lukkorengasta ja pitelin ruoskalla isommista lehdistä, muttei hievahtanutkaan. En muista yhtään 1,5 vuoden takaisesta asennuksesta oliko siinä jotain erikoista, eikä käyttöohjeessakaan todeta kuin että kiristä tuosta 40Nm. Luovutin kun homman nimenä oli pakan ja vapaarattaan siirto toiseen samanlaiseen napaan. Vapaaratasrunko irtosi kiltisti ja pakka tietysti sen mukana. Alunperin pakka on kiristetty siihen 40Nm:ään.

Jostain ohjeesta luin, että pakkaa asennettaessa vaseliinia pitää laittaa RUNSAASTI. Olisiko tuossa syy?

CamoN
08.06.2015, 21.46
Kuivuus voi hyvinkin olla, muistaakseni pakassa oli kevyet tehdasrasvat enkä sitten hätäpäissäni sitä lisännyt. Joka tuntuu olevan nykyään kaikkien onnistuneiden asennusten lähtökohta.

Exluossa
08.06.2015, 23.51
Mielenkiintoista nähdä, että vaikuttaako tuleva GX sarja XX1:n hintaan?

sakuvaan
09.06.2015, 11.34
Onko muuten syntynyt kokemuksia XD-pakan irrottamisesta XD-vapaarattaalta? Yritin tuossa viime viikolla omaa X01:stä irti ja yllätys oli melkoinen, kun se tuntui aivan hitsaantuneelta vapaaratasrunkoon. Muistelin että pienin ratas on osa lukkorengasta ja pitelin ruoskalla isommista lehdistä, muttei hievahtanutkaan. En muista yhtään 1,5 vuoden takaisesta asennuksesta oliko siinä jotain erikoista, eikä käyttöohjeessakaan todeta kuin että kiristä tuosta 40Nm. Luovutin kun homman nimenä oli pakan ja vapaarattaan siirto toiseen samanlaiseen napaan. Vapaaratasrunko irtosi kiltisti ja pakka tietysti sen mukana. Alunperin pakka on kiristetty siihen 40Nm:ään.

Itellä oli hyvin rasvaa välissä lähti irti ja vapaaratas näytti pakan alla kuin tehtaan jäljiltä, edes mudassa uittaminen ei vienyt muhjua sinne sisään, aika tiivis paketti jos sinne laittaa mönjät väliin

teehak
09.06.2015, 14.00
Mikäs muu etulehti kestäs vähän pidempään kulutusta kun XX1 vakio, kokemuksia?

sakuvaan
09.06.2015, 14.32
Mikäs muu etulehti kestäs vähän pidempään kulutusta kun XX1 vakio, kokemuksia?

ei kokemuksia mut ei kovin paha hinta titaanisesta r2 bikessä:

http://r2-bike.com/CARBON-TI-Chainring-X-Monoring-Titan-SRAM-Crankl-from-51g

Surlyltä tulee kans teräs nw ratas, joskus:

http://surlybikes.com/parts/drivetrain/narrow_wide_chainring

msuomal
28.06.2015, 17.20
Nythän on tullu tälle vuodelle SRAM:ltakin ne direct mount rattaat... ymmärsinkö oikein nettijutuista, että vanhempien, spiderilla varustettujen XX1:sen kampisettien spiderin kiinnitys on tuolla samalla direct mount tekniikalla? Eli toisinsanoen ne uudet direct mount rattaat käyvät suoraan vanhoihin kampiin spiderin tilalle?

Jos näin on, niin tällä hetkellä saa uutena settinä halvemmalla vanhat kammet ja irrallaan direct mount rattaan kuin uudet kammet suoraan direct mount rattaalla. Onko itse kammet muuttuneet mitenkään?

69Hz
08.07.2015, 20.12
Aiempiin viesteihin kommentoisin että mulla alkoi myös keväällä melkoinen rouskutus kuulumaan voimakkaammin runtatessa. Pakka ja ketju uusi. Etsin ääntä tovin notta keskiökö se naksuu mutta eturatasta vaihtamalla ääni poistui toviksi kokonaan. Edessä nyt RaceFace.
Sittemmin on tullut hieman erilainen ääni ja se näytti eilisen ei-kliinisen testin perusteella pienenevän B-ruuvia säätämällä. Vaihtajan häkkiä painelemalla kiekkojen suuntaan sieltä kuuluu kyllä erikoista naksumista, jonka voisi myös kuvitella kuuluvan ajossa omiin korviin...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Polun tukko
08.07.2015, 21.21
Miksi mulla löystyy vaihtaja korvakkeesta? Molempien kierteet täysin ok, kokeiltu sininen ja vihreä lukite muttei pysy! Parin lenkin välein löystyy. Vaihtaja siis X01

miku80
08.07.2015, 21.45
Kaveri valitteli samaa ja sitä ihmettelinkin kun itellä on pysynyt kumpikin xo1 kunnolla kiinni.

Melkosen herkkä tuntuu olevan rutinoille nuo 11 vauhtiset srammilaiset.. Hyvällä voitelulla pääsee lenkillä ensimmäiset 20km ajelemaan ilman rutinoita jonka jälkeen alkaa nuo voimansiirron melusaasteet nostaa päätään.. XC-pyörässä 10v shimano onkin aivan toista maata kun saa ajella pitkät siivut ilman rutinoita..

Polun tukko
08.07.2015, 21.53
Pitää varmaan hitsata se kiinni ellei iglu riennä apuun täällä webissä.

Yazga
10.07.2015, 13.34
Onko kokemuksia xo grip shiftin toiminnasta käytännössä verrattuna tavalliseen vaihtamiseen? Jotenkin se ei sytytä meikäläistä.

tirsintarsi
10.07.2015, 14.28
Itsellä oli suuri asenneongelma grippejä vastaan aikaisemmin mutta päätin kokeilla silti grippiä XX1:n kanssa, enkä pois vaihda. On mielestäni hiton paljon näppärämpi kuin napsuttelu napeista erityisesti yllättävien ylämäkien sattuessa kohdalle.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Yazga
10.07.2015, 16.26
Itsellä oli suuri asenneongelma grippejä vastaan aikaisemmin mutta päätin kokeilla silti grippiä XX1:n kanssa, enkä pois vaihda. On mielestäni hiton paljon näppärämpi kuin napsuttelu napeista erityisesti yllättävien ylämäkien sattuessa kohdalle.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Kiitos tästä tiedosta. Joskus yli 10 vuotta sitten tuli kokeiltua väännettävää malli ja silloin niitä sai vääntää kämmenet verillä.:)

tirsintarsi
10.07.2015, 16.47
Ainakin minun yksilö toimii ihan jouhevasti. Ei pelkoa verisistä kämmenistä ;)

Sent from my D5803 using Tapatalk

LJL
10.07.2015, 17.58
Grippari syö hanskoja. Muuta negatiivista en ole keksinyt

tirsintarsi
10.07.2015, 23.01
Grippari syö hanskoja. Muuta negatiivista en ole keksinyt

Jaa, kyllä mulla on huonot tupit syöneet enemmän hanskoja kuin tuo grippari. Vuoden päivät ollut käytössä, enkä ole minkäänlaista kulumista hanskoissa havainnut...

MacGyver
10.07.2015, 23.04
Grippari syö hanskoja. Muuta negatiivista en ole keksinyt

Tahko 180:llä iski jännetupentulehdus oikeaan käteen, josta toivutaan vieläkin;) Epäilen että gripparin vääntämisellä oli osuutta asiaan, mutta oli kyllä eka kerta ja gripparit olleet käytössä jo monta vuotta.

phebis
08.08.2015, 18.35
Mullakin on alkanut etenkin kuraisissa olosuhteissa kuulumaan järkyttävää rahinaa voimansiirrosta. Eikä kyse ole pelkästä äänestä, sillä rahina tuntuu selvästi polkimissa asti. Lienee kyse tuosta kuluneesta eturattaasta...
Varastossa on odottamassa jo uusi eturatas ja ketju - suositteletteko, että molemmat vaihdetaan kerralla, vai riittääkö, että vaihtaa vain rattaan/ketjun? Onko kokemuksia.

juho_u
08.08.2015, 18.37
Oon vaihtanu molemmat kerralla. Takapakalla 3 eturatas menossa ja taitaa mannä vielä neljäskin.

leecher
08.08.2015, 18.40
Onko suosituksia 32 piikkisestä rattaasta eteen? (race facen kammet) Käykö tuohon ainoastaan yhden tyyppinen ketju? Nyt on voimansiirrolla ajettu 2500 km. Likaisena pitää hemmetin kovaa rutinaa. Takapakkaa ei kyllä viitsi uusia pelkästään hinnan takia.
Olisko tuo nyt oikea ketju, kun siinä mainitaan myös tuo hiljaisempi äänikin? http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=57482;page=1; menu=1000,4,8;mid=70;pgc=0
Osasarja siis X01

69Hz
09.08.2015, 09.57
Tod näk sulla on eturatas kulunut noilla kilometreillä. Mä vaihdoin RaceFaceen. Ihan OK, kestävyydestä en osaa vielä sanoa. WolfToothia myös kehutaan. Vaihda ketju samalla (mä käytän kahta ketjua ja vaihdan n 1000km välein)

Onkos muuten kellään alkanut type2-vaihtaja pitämään sellaista hlvtillistä naksuntaa ajaessa? Onhan se jo 1,5 v vanha... Pitää purkaa ja katsoa voisko asialle tehdä jotain.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MTBVespa
09.08.2015, 10.54
^Tuossa ohje takavaihtajan naksunnan hiljentämiseksi. Linkki poimittu tästä ketjusta. http://bicyclingaustralia.com.au/2013/08/sram-type-2-overhaul

ViliA
21.09.2015, 13.17
Itsellänikin oli ongelmaa tuon vaihteiston rutinan kanssa, joka tahtoi olla jo melko sietämätön kun watteja oli vähänkään ennemmän pelissä. Ulkomaan foorumilta löysin juttua jossa rutinan aiheuttajaksi paljastui takapakan ja vapaaeatasrungon kuivuus?(ei ole lontoo kauhean hyvin hallussa). Ratkaisuna pakka irti ja voiteet vaparin runkoon ja pakan sisäpuolelle(omassa tapauksessa riitti öljyllä suihkuttelu ilman pakan irtiottoa) ja simsalabim, 2 viikkoa menty ilman pienintäkään rutinaa.
En tiedä oliko tämä täällä jo puhuttu mutta toimii. Itsekin säätänyt takavaihtajaa useaan otteeseen mutta ei ole rutinat loppunut. Komponenteilla ajettu n.1500km


Sent from my iPhone using Tapatalk

gts/R
03.03.2016, 10.39
Minkälaisilla kilometreillä (suurinpiirtein) olette vaihtaneet XX1-ketjua uuteen? Viime kesänä tuli X01 -voimansiirrolla n. 1200km melko suotuissa olosuhteissa (pl. Tahko mutaralli) ja mietin että jokos sitä keväällä olisi syytä laittaa uutta ketjua. Eturatas näissä ilmeisesti kuluu kuinka kuluu, mutta jos nyt saisi takapakan kestämään vähän pidempään.

leecher
05.08.2016, 14.17
Osaisiko joku antaa vinkkiä ongelmanratkaisuun? Ongelman on X01 säätäminen. Vaihteita ei saa millään toimimaan kunnolla. Joko vaihtaa alaspäin hyvin tai sitten ylöspäin. Välillä ei toimi kumpaakaan suuntaa. Jää raksuttamaan välille tai hyppii kahden vaihteen yli.
Nyt on vaihdettu uusi ketju, eturatas ja kokeiltu takakiekolla jossa uusi pakka. Ei vaikutusta. Vaihdoin jopa uuden gripparin, mutta ei auta.
Takakolmion laakerit uusittu viime syksynä ja väljyyttä niissä ei tunnu.
Huoltopukissa vaihteet saa säätöihin, mutta ajossa alkaa raksuttamaan ja vaihtaa laiskasti jos lainkaan. Alkaa hermot mennä...

Bumbabambuee
05.08.2016, 14.39
Vaihda uudet vaijerit/kuoret ja varmista että takavaihtaja on sopivalla etäisyydellä pakasta. Olikohan se ohjemitta 12mm-15mm väliä pakan ja rissan välissä kun ketjuu on isoimmalla rattaalla.

marco1
05.08.2016, 15.18
Jos on kyse täysjoustosta niin on hyvä varmistaa ettei takajousituksen liikkuessa tapahdu mitään kummallista vaijereissa. Omissa pyörissä lopullinen vaihtajansäätö pitää tehdä pyörän päällä juuri tästä syystä.

leecher
05.08.2016, 23.28
Vaihtaja purettu osiin. Putsattu ja rasvattu. Säädöt kaikki uusiksi ja nyt vaikuttaisi pelaavan.

viimeinenlenkki
15.08.2016, 13.33
xx1 eagles ensi tuntuma hyvä, säädöt helposti kohdalleen ja muutenkin toiminta täsmällistä.välitykset oikein sopivat omaan ajoon 32 etu rattaalla.50 piikkinen taka ratas hyvä mäki vaihde.laajemmalle tuntuu tuo vaihteiden laajuus.

Ettan
13.10.2016, 20.24
Onko kukaan törmännyt tällaiseen? Kokosin itselleni läskin ja laitoin XX1 kammet siihen. Vaihteisto on GX1. Ketju XX1.
Ensimmäisellä lenkillä aloin ihmettelemään narskuntaa kampien alueelta, kun laittaa vähänkin voimaa poljetaan. Ylämäissä tapahtuu myös samaa pienillä vaihteilla.
Kävin eilen näyttämässä pyörää liikkeessä ja hetken tutkinnan jälkeen huomasimme että XX1 ketjut oli niin "kireät" ,että emme meinanneet saada löysyysmittaria ketjujen väliin. Ja ääni tuli kun ketju ei meinaa lähtea kampien eturattaasta irti kun on niin kireä. Onko tälläistä tullut kenelläkään vastaan? Ääni luultavasti poistuu kun ketju löystyy/venyy....

pikku-mihkali
18.10.2016, 21.08
Onko sulla se ketju oikealla jaolla ja mitkä rattaat sulla on. XX1 ketjujen sisämitta ei ole vakio vaan joka toinen on leveämpi tai kapeampi, kummin se haluaa ilmaista.

tirsintarsi
18.10.2016, 23.19
Onko kukaan löytänyt XX1 takavaihtajaan ulompaa (vaihtajassa kiinni olevaa) häkin puolikasta varaosana? Sisempää kyllä saa joka paikasta.

äkssee
19.10.2016, 01.38
Onko kukaan löytänyt XX1 takavaihtajaan ulompaa (vaihtajassa kiinni olevaa) häkin puolikasta varaosana? Sisempää kyllä saa joka paikasta.

Pari paivää sitten keppi meinasi tuhota oman xx1 vaihtajan ja juuri tuosta ulommasta häkin puolikkaasta repesi palanen. Selvittelin asiaa interwebistä ja tulin siihen tulokseen, että 2013 ja vanhempiin saa ostettua cage assemblyn:
https://www.worldwidecyclery.com/collections/derailleur-hangers-and-parts/products/sram-xx-long-pulley-cage-assembly-includes-pulleys

Uudempiin tuota ei sramin spare parts catalogin mukaan saa.
Katalogi (https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/sbFjhsla14t3YcWLQQmQ7Cud0B3ZLTH09iioTERtCg8/mtime:1468609682/sites/default/files/techdocs/2017_sram_spc_rev_a.pdf)

Koituiko Siilinjärven polut sinunkin vaihtajan kohtaloksi?

tirsintarsi
19.10.2016, 08.04
Koituiko Siilinjärven polut sinunkin vaihtajan kohtaloksi?

Näin pääsi käymään. Aloin kummastelemaan, kun ketju hyppäsi vaihtajan häkistä ulos ja totesin saman, että palanen alaosasta puuttuu... Ei mitään käsitystä, missä vaiheessa on tapahtunut mutta toisaalta sillä reissulla pyörä viihtyi enemmän puissa kuin kuskin alla :)

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
19.10.2016, 10.58
Onko kukaan löytänyt XX1 takavaihtajaan ulompaa (vaihtajassa kiinni olevaa) häkin puolikasta varaosana? Sisempää kyllä saa joka paikasta.
Käviskö tämmönen siihen (double cage): http://garbaruk.com/derailleur-cages/sram-rd-cage.html
On tosin vaan X0 mainittu, mut oliks XX1 erimallinen vai pelkästään kevyempää tekoo?

tirsintarsi
19.10.2016, 20.02
Enpäs tiedä. Osanumero SRAM:lla on ainakin eri mutta sehän voi tarkoittaa myös vain eri materiaalia. Pitääpä kysellä olisiko kellään lähistöllä X0:laa, jotta voisi vaikka vähän verrata ihan livenä. Ei kehtaisi tilata ihan vain kokeiluun :)

pikkupoika
19.10.2016, 20.05
Koituiko Siilinjärven polut sinunkin vaihtajan kohtaloksi?

Sitä nyt voi poluksi sanoa hyvällä tahdollakaan, missä Tirsintarsin vaihtaja särkyi! Ehkä edellisen sukupolven aikana siinä on kulkenut polku ja kenties myös tulevaisuudssa siinä kulkee polku.

tirsintarsi
23.10.2016, 22.37
Onko kukaan löytänyt XX1 takavaihtajaan ulompaa (vaihtajassa kiinni olevaa) häkin puolikasta varaosana? Sisempää kyllä saa joka paikasta.
Noniin

Löytyi X1-vaihtajan raato, josta vaihdettu häkin laita. On identtinen malliltaan mutta materiaali on metalli hiilikuidun sijaan.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161023/6c9b24517722ebe9a2cfc44e24cdcdc2.jpg

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

äkssee
23.10.2016, 22.41
Mitä vuosimallia tuo sinun vaihtaja on?

tirsintarsi
23.10.2016, 22.48
Mitä vuosimallia tuo sinun vaihtaja on?

2013 mallia näyttäisi olevan, pitkähäkkinen type 2.0.