Näytä tavallinen näkymä : Sram xx1
pööräilijä
21.06.2013, 12.33
Tälläselle nuorelle "heikkojalkaselle" tuo 34:nen vaikuttaaa ihan oivalta rattaalta. Heitin sen alle tänne etelän kisoihin ja kyllä tollakin kovaa pääsee. Olettaen, että pääsee jonkunmoiseen kadenssiin :D 36:nen on kuitenkin mun suosikki, se on tosi hyvä, mutta mulla on toisaalta 42:nen turvana.
Ajoin toissapäivänä vetoja 34-11 välityksellä, kyllä se mulle asvaltilla oli aika passeli. Toisaalta kauheeseen myötätuuleen tosin 34-10 oli parempi. Vastaseen tarttikin jo paljon pienempää. Joten ei tolla 34:sella kauheen pieleen voi mennä. On ainakin jokin ylämäkivaihde siellä. 36-36 on aika rajuvaihde kiipeillä paljon :D Ainakin mulle olis!
Järvinen
21.06.2013, 16.24
Mulla on 34/11 ja harvassa on ne kerrat jolloin isointa vaihdetta tarvitsee.
Mitä nyt kisaraportteja ja kuvia tsekkaillut niin Ojalan Henkka on tainnut jo pari XC kisaa voittaa 30/11 setillä joten ei se siitä kiinni jää.
Jos nyt XX1 setupista puhutaan, niin eikös se ole 30/10. Ainakin omassa XX1 pakassa on 10 piikkinen pienin. Edessä on 32:n, 32/10:llä normaalilla pyörityksellä pääsee reilua 45km/h joka riittää aika monelle suomalaiselle kuskilla ja aika monelle suomalaiselle radalle, ainakin uskoisin näin? Tosin oma kunto on tällä hetkellä aika paska, mutta noilla välityksillä on päässyt mäet ylös ja tiepätkillä riittävän kovaa ja puhun 29" pyörästä. 26" saattaa sopia eri välitykset?
syklopaatti
21.06.2013, 19.06
Meitsillä xx1 28 eturattaalla. Hyvin on riitänyt. Pyörässä joustoa 160/170mm ja painoa 15kg.
Pääsee mäet mm. puijo ylös ja alaspäinlkn vautia riittää.
Noin 35-40km/h kun on taulussa niin aikamoista sinkuttamista ,mutta oikeestaan tykkään. Välitys pakottaa ylläpitämään vautia pumppaamalla maaston muotojen mukaan mikä onkin kehittänyt reilusti tekniikkaa ja vaudinpitoa.
EDIT:Niin nyt puhurtaan kymppipakasta 11-27.
Aki Korpela
22.06.2013, 19.55
Kiitokset tiedoista! 32x11 varmaan riittäisi mulle helposti, mutta siitä en oo varma, riittääkö 32x36 ylämäkiin väsyneillä jaloilla... Ohjuritonta 1x10-voimansiirtoa oon siis 29-täpäriin harkitsemassa Wolftooth-eturattaan avulla.
Moro.
Aattelin postata omia kokemuksia täydestä XX1 setistä. Mulla on 32 eturieskalla kammet, setti on 125mm joustavassa täpärissä kiinni. Ajokilometrejä on jotakuinkin 500 takana ja positiiviset kokemukset pääasissa on. Ehkä ainoan merkittävän eron olen mututuntumalla pistänyt merkille 10-pakkalliseen settiin verrattuna että vaihteen vaihto nopeus on hitaampi mutta ei ole muodostunut ongelmaksi kuitenkaan. Itse en ainakaan tarvi isompaa eturieskaa, riittää hyvin vauhti 35km/h päälle tielläkin. Nousuissa tarvisin ehkä jopa 30 eturieskaa kun rimpula koivet ei meinaa riittää :D. Kaiken kaikkiaan erittäin soiva setti täpäriin.
Ketjut saa näköjään pudotettua XX1 rattaalta kun ajelee miehen mittaisessa horsmikossa ja sellainen menee ketjun ja rattaan väliin.
Kiitokset tiedoista! 32x11 varmaan riittäisi mulle helposti, mutta siitä en oo varma, riittääkö 32x36 ylämäkiin väsyneillä jaloilla... Ohjuritonta 1x10-voimansiirtoa oon siis 29-täpäriin harkitsemassa Wolftooth-eturattaan avulla.
Ottasin kyllä isomman eteen... ittellä nyt 36 edessä. takana 34 ja jalat on mikkä on....
Laajavuoren viimesessä nousussa vaan ladottiin isompaa peliin loppukirissä:cool:
Jos nyt XX1 setupista puhutaan, niin eikös se ole 30/10. Ainakin omassa XX1 pakassa on 10 piikkinen pienin. Edessä on 32:n, 32/10:llä normaalilla pyörityksellä pääsee reilua 45km/h joka riittää aika monelle suomalaiselle kuskilla ja aika monelle suomalaiselle radalle, ainakin uskoisin näin? Tosin oma kunto on tällä hetkellä aika paska, mutta noilla välityksillä on päässyt mäet ylös ja tiepätkillä riittävän kovaa ja puhun 29" pyörästä. 26" saattaa sopia eri välitykset?
juu, kokonaista XX1 settiä tarkoitin 30 eturieskalla. Noita eturieskoja onneksi löytyy sen verran, että jokainen varmasti löytää itselleen sopivan.
Aki Korpela
23.06.2013, 23.02
Hmmm... Mulla 1:1-välitys on menneinä vuosina niukin naukin riittänyt (Tahkolla) pikkupyörällä, joten kaksysillä se on ainakin meikäläiselle liian iso pienimmäksi välitykseksi. Mutta ehkä se 34 vois sitten olla sopiva eturieskan piikkimäärä, kun takana on 11-36.
Tuli tänään päällystetyllä tiellä loivassa alamäessä testattua miten kintut pyörii 32/10 26" napulakumirenkailla. 61 km/h meni perse pomppien. Kyllä toi välitys vauhdin puoleen riittää, ei siinä mitään. Tasaisella aivan varmasti myötätuuleenkin. Usein vaan tykkään pyörittää alamäessä hieman painovoimaa avustaen, eikä silloin ole tarkoitus tuhlata voimia +110 kadenssiin.
Moni piikkinen reiska olisi sopiva vuoristoon? Tavoitteena olisi ajaa ensi kesänä SellaRondo Hero Dolomiiteilla ja pohdin jo ensi kesän kalustoa. Kuinka hyvin XX1 riittää välitykset vuoristoon?
Onko niitä XX1 -vapaarattaita juuri muilla kuin Mavicilla? Esim Fulcrumiin ei ilmeisesti saa? Red Metal 29" olisi hinnan puolesta houkutellut enemmän kuin Crossmax ST tai SLR.
Mavicinkaan XX1 -vapaaratasta ei näytä olevan ihan joka kaupan valikoimissa.
Onko niitä XX1 -vapaarattaita juuri muilla kuin Mavicilla? Esim Fulcrumiin ei ilmeisesti saa? Red Metal 29" olisi hinnan puolesta houkutellut enemmän kuin Crossmax ST tai SLR.
Tätä on pohdittu täälläkin, eikös jollain foorumin jäsenellä ollut Wilierin 101 fulcrumin kiekoilla ja täydellä XX1 setillä. Kiekot taisi olla red power XL:t?
Fulcrumin sivuilta tuota XD vapaaratas sopivuutta en löytänyt.
Jossain Meridan uutuus mallissa 2014? on näkynyt nettikuvissa Fulcrumin kiekkoa 11 pakalla.
Edit: wilierissä olikin DT Swiss kiekot, muistin väärin.
Edit_2: Meridan tiimi pyörässä näyttäisi olevan XX1 kasetti Fulcrumin Red Metal 29 kiekossa. Noista Bike Radarin kuvista ei mulle ainakaan selviä onko
tuo takanapa joku Meridan custom juttu vaiko sama napa kuin normi Red Metal XL kiekoissa. http://www.bikeradar.com/mtb/gallery/article/2013-merida-team-bikes-first-look-36426/22/
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2013/02/13/1360756998942-1xjk1r3jom8u6-670-75.jpg
pasi juntunen
24.06.2013, 14.07
Asiasta kolmanteen... Mistä Suomesta saa hankittua pikaisesti XX1 30 tai 32 etulinpun, 34 meinaa olla liian iso tahkon töppyröihi
-pasi-
sakuvaan
24.06.2013, 14.12
About kaikilla isoilla valmistajilla, paitsi Chris King ja Shimano.
sakuvaan
24.06.2013, 14.13
Asiasta kolmanteen... Mistä Suomesta saa hankittua pikaisesti XX1 30 tai 32 etulinpun, 34 meinaa olla liian iso tahkon töppyröihi
-pasi-
Fillariosan hyllyssä taisin nähä yhden 32t'n kun siellä viime viikolla kävin.
Signaturelta ostin kammet, irtorattaita voipi myös olla tuolla.
Järvinen
24.06.2013, 16.18
-pasi-
Pyörähuolto.com:lla oli jotain rattaita hyllyssä, Rädyn Mikko tietää...
-pasi-
Tampereella 32 vapaana ja nouto vain
Aki Korpela
24.06.2013, 23.50
Ottasin kyllä isomman eteen... ittellä nyt 36 edessä. takana 34 ja jalat on mikkä on....
Laajavuoren viimesessä nousussa vaan ladottiin isompaa peliin loppukirissä:cool:
Kovaa hommaa! Mulla on tällä hetkellä 2x10-voimansiirrossa isompi etulehti 38-piikkinen, ja kun testailin tänään lähimetsien ylämäissä 38x36-välitystä, niin kyllä se on heikkojalkaiselle (ainakin väsyneenä) liian suuri mummovaihde. Kirimiehet on eri miehiä!
Kovaa hommaa! Mulla on tällä hetkellä 2x10-voimansiirrossa isompi etulehti 38-piikkinen, ja kun testailin tänään lähimetsien ylämäissä 38x36-välitystä, niin kyllä se on heikkojalkaiselle (ainakin väsyneenä) liian suuri mummovaihde. Kirimiehet on eri miehiä!
Jos Lamminpäässä tulee Helkaman Jääkäri niin en sen kanssa enään lähde ylämäki kiriin... kaksi kertaa se on mut jo nöyryyttänyt
Mä huomaan sen kitkakytkimen ainoostaan jos lasken iskarista paineet pihalle ja pumppailen pyörää paikallaan, käsin, ajossa sitä nyt ei huomaa millään, tämä siis Banshee Primen rungossa.
Kyllä mä sekä kuulen ( / luulen) että tietyissä tilanteissa tunnen kytkimen toiminnan. Maastossa sitä ei huomaa, mutta joskus asvaltilla hitaasti pyörittäen kytkimen tuntee polkimissa sellaisena napsahduksena. Vaatii sopivan hitaasti niiaavan jousituksen ja täysikuun vissiin.
Ulkoinen kireydensäätöhän tuossa pitäisi olla + rasvanippa, mutta eipä toi vielä rassaa sen kummemmin kun/jos sille on vaihtoehtona joko ketjun kilinä tai jatkuva ohjurin jurina. Sitten jos toi alkaa natisemaan, kuten muutamassa Tuubivideossa, niin sitten menee kyllä hermot ihan oitis...
Ja huomenna vaihtamaan takavaihtaja. Nyt se alko naksumaan niin helvetisti, että meinasin nakata koko pyörän järveen. Muuten olisinkin, mutta ei tähän hätään enää uuttakaan saa. Sunnuntaina kumminkin kun pitäisi lähteä Bormioon.
Kun vasemmalla kädellä pitää vaihtajan rungosta kiinni niin, ettei rungon kinnityskorvake kuormitu ja oikealla ottaa kytkimen kohdalta kiinni ja nytkyttää ylös alas, on nitinä mahdoton. Onneksi tässä on vielä huominen päivä aikaa säätää ja lähikauppa aukeaa klo 08 aamulla, niin ei paniikkia. Enää ei tarvitte kuvitella, että kuuleeko ton myös ajaessa, kyllä kuulee.
Muuten edelleen kivat vehkeet.
sakuvaan
26.06.2013, 23.17
Jaa hei, koitas töräyttää aseöljyä siihen vaihtajan kiinnitysmutterin niveleen, ettei olis menny sinne pölyä joka nyt nitisee.
Tää mun androidinpaska tahmalevy kun ei suostu copypastettamaan, niin youtubesta löytyy suunnilleen samanlainen video hakusanalla "sram xx1 noise problem".
Melko raivostuttava narina. Jostain sisuskaluista tää lähtee, upottaminen öljyyn voisi auttaa ainakin tilapäisesti, mutta alkaa aika loppumaan kesken kokeiluissa. Helpommalla pääsen, kun aamulla käyn vaihtamassa ja vois melkein ostaa toisen vaihtajan varalle.
sakuvaan
27.06.2013, 01.06
oho joo ei mulla tollasta ole, kyllähän tuo vituttaisi ihan huolella
Heitin aamusella fillarin pajalle ja sanoivat, että SRAM:lla on hyvin toimivat takuut.
Nitkutin siinä paketista kaivettua vastaavaa vaihtajaa, eikä siinä ollut tommosta mulla alkujaankin ollutta suurta kynnystä kytkimen laukeamisessa. Viittaisi tosiaan siihen, että joku kierosilmä on tehtaalla vaan yksinkertaisesti ylikiristänyt paketin / käyttänyt rasvaa liian vähän. Eli suomeksi: suunnitteluvirheen vuoksi kytkin ei ole ulkoisesti säädettävissä.
Jäykkiskuskilla ei varmaan olisi ton yksilön kanssa mitään ongelmaa, mutta mulla menee natinoihin hermot ihan välittömästi pl. iskarin kitinä. Parempi olla vähemmän herkkä iskariäänille, jos BOS:lla ajaa...
Tossa pari kuvaavaa pätkää:
http://www.youtube.com/watch?v=faKK9j9DI4Q
http://www.youtube.com/watch?v=cmbH5svYEHU
Eiköhän tää tästä vielä iloksi käänny.
Mitä laitettiin leivälle ennen Flooraa? XX1 Tahkolla testattu minun yhdellä ja kaverini kolmella kierroksella. Toimii yöllä ja päivällä, aamusta iltaan.
No niin. Tänään tuli postissa xx1 kammet... Olin olevinani fiksu ja tilasin bb30 kammet, ja bb30 keskiön... kun on vanhassa systeemissä (deore hollowtech ) on tämä bb30 keskiö.... No eihän noi sovi... Laakerit jää ulkopuolelle. Kertokaa hyvät viisaat, mitä osia hankittava että sais pelit soimaan. Nöyrät kiitokset.
Juha Jokila
05.07.2013, 23.33
Uusi runko
Kannattasi eggyn mainita mikä runko kyseessä.
Oli kyllä nii. Hassu ongelma, että rupesin tutkimaan. Eli on kierrekeskiörunko? Voisko nää toimia?
http://www.rotorbike.com/products/mtb/versions/bsa-frame_94
Riittääköhän akselissa mitta?
e: ilmeisesti ei sittenkään..
Ei riitä.
pööräilijä
06.07.2013, 00.01
Tutkin vielä lisää, ja postin viestini virheellisenä. Vastaavia ongelmia ja ilmeisestinrungon vaihto edessä.. tai sitten kampien vaihto :)
Kannattasi eggyn mainita mikä runko kyseessä.
Kierrekeskiöinen, vm 2008 canyon nerve täpäri. Keskiön halkaisija taitaa olla 32mm?
Ei riitä.
Joo ei.
Ossipoika
06.07.2013, 20.29
No niin. Tänään tuli postissa xx1 kammet... Olin olevinani fiksu ja tilasin bb30 kammet, ja bb30 keskiön... kun on vanhassa systeemissä (deore hollowtech ) on tämä bb30 keskiö.... No eihän noi sovi... Laakerit jää ulkopuolelle. Kertokaa hyvät viisaat, mitä osia hankittava että sais pelit soimaan. Nöyrät kiitokset.
Myyt ne kammet (tai palautat) ja ostat GXP-version tilalle. Tilaat samalla BSA-kierteellisen GXP-keskiön ja ruuvaat wanhan pois ja uudet tilalle. Halvemmaks tulee näin ;) (kuin rungon vaihto)
Ok, siis tämmönen:?
http://www.bikediscount.com/idoc/images/SAO.ITEM_M/8438-SRAM_Tretlagerschalen_GXP_Team_BSA_English_800_800 _1_201011251624.jpg
Kiitos vaan avusta, näin mä itsekin pähkäilin mutta hyvä että sain vahvistusta asiaan...
Ossipoika
07.07.2013, 22.46
Ok, siis tämmönen:?
http://www.bikediscount.com/idoc/images/SAO.ITEM_M/8438-SRAM_Tretlagerschalen_GXP_Team_BSA_English_800_800 _1_201011251624.jpg
Kiitos vaan avusta, näin mä itsekin pähkäilin mutta hyvä että sain vahvistusta asiaan...
Just de. Samalla avaimella saat vanhan auki ja uuden kiinni. Esim tämmösellä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42809). Käy myös centerlock-napoihin avaamaan lukkorengasta
:) :) Hyvin toimii XX1 karvalakkiversiokin. Kun oli XO kammet, niin tarvi ostaa vaan spaideri ja ratas eteen. Takana Sram Rise 40 vanne napoineen ja normaali kymppipakka. Halvat simpan 105 ketjut ja X9 type 2 vaihtaja. Ketjut ei putoo millään. Tuskin tarvii edes harkita mitään ohjureita kun ei saanut ketjuja putoon edes Ikean louhikossa Tampereella. Toi ketjulinja vaan pikkasen arveluttaa kun menee aika vinoon päissä. Ei silti vielä kihnuta mitenkään. Hyvä ostos.
Onko kellään ollut ongelmia takavaihtajan kanssa? En saa säädettyä vaihtajaa niin että se menisi aina pienimmälle rattaalle. Otin vaijerista jännitteet pois ja säädin rajoitin ruuvia niin että vaihde menee nätisti päälle. Kun laitan vaijerin paikalleen ja kiristän sen noin että vaihteet vaihtuu nätisti niin eipä mene enää suurimmalle vaihteelle kuin harvoin. Missä vika? Kyseessä uusi pyörä ja xx1.
Jani Mahonen
09.07.2013, 23.49
Entä se toinen rajoitinruuvi, katsoitko senkin kohdalleen? Yritä vielä löysätä vaijeria pari naksua.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
sakuvaan
10.07.2013, 02.25
Onko kellään ollut ongelmia takavaihtajan kanssa? En saa säädettyä vaihtajaa niin että se menisi aina pienimmälle rattaalle. Otin vaijerista jännitteet pois ja säädin rajoitin ruuvia niin että vaihde menee nätisti päälle. Kun laitan vaijerin paikalleen ja kiristän sen noin että vaihteet vaihtuu nätisti niin eipä mene enää suurimmalle vaihteelle kuin harvoin. Missä vika? Kyseessä uusi pyörä ja xx1.
Low limitin ruuvvi estää myös yläpäätä jos pyörässä on leveä takahaarukka, vaihtajaa pitää saada vähän sisemmäs, 1-2mm pois korvakkeesta varmaan riittää.
Joo munki karvalakki xx1 toimii tosi hyvin!!!
Rf kammet, e13 ratas ja ohjuri. X9 type2 vaihtaja, sramin 10 ketju, pakka sekotus 1070 sramia ja general leetä! Tosi hyvä KARVALAKKIXX1!!!
Mikä v***n karvalakki xx1 se on, jos vaihteita on alle 11 ja käytössä vain eturatas tuosta keksinnöstä... Onx tää sama ku mehuseiskat aikanaan? Vai oliko ne vaan Juocy:t? Ja supermonsterit?!
Ei näin! Ei todellakaan näin! Unohtakaa noi karvalakki nimitykset jne... Jos on kymppisetti ilman ohjuria, niin se on sitte se kymppisetti ilman ohjuria! Ei mikään fakin karvalakkixx1...
Hyvin avauduttu Sörsselssöniltä!
Ajelin asvalttia ja kannoin lumihangessa viikon verran Italian ja Sveitsin rajaseutuja xx1 -setillä. 32-42 riittää mulle noihinkin maastoihin, koska kattelen kummiskin gepsistä milloin alan tunkkaamaan, kynnysjyrkkyttä en strategisista syistä saata kummiskaan paljastaa.
Lunta oli muuten paikoin iihan vitusti vieläkin. Kivaa tunkkausta 25 asteen helteessä, kun hangessa on vyötäröä myöten ja varpaat lumen alla virtaavassa purossa. Olis voinut eräskin parin tunnin hankipätkä käydä varpaiden päälle ilman goretex succia.
Tää vaihdettu takavaihtaja ei narskuttele vielä, mutta pitää se purkaa ensi viikon jälkeen. Nyt ei ehdi, alppienylitysajo st. Antonista Rivalle alkaa pe aamuna, eikä viitti riskeerata hukkuvien osien kanssa. Vaihtajan toiminnan kuitenkin tuntee välillä kammissa asti, mutta onneksi se on vieläkin äänetön.
Etuvaihdevipu on kyllä hiukan ankeampi kuin xtr, koska tämä toimii vain yhdestä suunnasta liipaisten. Noissa piitkissä nousuissa mulla olisi ainakin tarvetta liipaista pykälää myös etusormella. Tai halua liipaista, mutta se kyllä muuttuu tarpeeksi kun on vähän aikaa kihnuttanut.
Ainiin. Pari kertaa takavaihtajan rissa meni kummalliseen puolittaiseen epäsynkkaan ketjun kanssa ja alkoi raksuttamaan. Piti pysähtyä ja kelata vaihteet laidasta laitaan ja ihmeparantuminen oli tosiasia. Ei osaa tuotakaan käsittää.
Pikkujuttuja, mutta ei toi kymppiä ansitse, ehkä joku ysimiinus.
pööräilijä
10.07.2013, 11.28
Hienoissa paikoissa Leku on pyöräilemässä! St. Antonissa oon ollut laskemassa ja Gardalla ajamassa.
Ainiin. Pari kertaa takavaihtajan rissa meni kummalliseen puolittaiseen epäsynkkaan ketjun kanssa ja alkoi raksuttamaan. Piti pysähtyä ja kelata vaihteet laidasta laitaan ja ihmeparantuminen oli tosiasia. Ei osaa tuotakaan käsittää.
Nyt on osasarjalle selkeesti yli 3000 km takana. Ketjut täysin ongelmattomat, nää on ne pelottavat kevennysketjut joita ennakoitiin napsuvan poikki kokoajan :) Kammen päät ottaa osumaa, mutta ihan siistin näköset edelleen. Sama juttu mikä Lekullakin, niin meni alarissa kurahaudassa ajaessa epäsynkrooniin, no se hävis lyömällä isompaa peliin. En ymmärrä, enkä aio ymmärtää :) 36-eturattaasta alkaa olla kaikki anadisointi lähtenyt, tosin onhan sille kilsojakin tullut 2800... Joten ehkä sen XO1 pakan mustaväri siinä pari kolme kuukautta pysyy :) Kisakiekon ja treenikiekon pakat vaikuttaa melkolailla iskemättömiltä edelleen, johtuuko hyvästä huolenpidosta vai kulutuskestävyydestä... Se selviää, kun syksy koittaa :)
Mikä pointti on tehdä jotain kestotestiä vanhanmallisille osille? Lisäksi kun sä ajelet kisoja sun muita, niin luulisi olevan pidemmänpäälle varsin kannattavaa karsia valmistajankin huonoiksi toteamia komponentteja. Tuosta ketjusta siis kyse.
Mualimassa monta ihmettä & kummetta.
Rotorilta tulossa QX1-ratas
"How did you like the new prototype QX1 (Q-Rings for XX1 systems)?I love simple systems, which are super light, reliable and most importantly that gives me more power. That’s exactly the combination of my new QX1 rings, which are rideable without any chain guide. Especially at the 2013 Marathon World Championships with the same amount of climbing as if you were to climb half way up Mount Everest (94 km with 4400m of climbing). I knew I will have the advantage I needed for the win. I definitely was less fatigued on such long, long climbs riding the new Rotor QX1 ring!"
sakuvaan
10.07.2013, 12.01
Etuvaihdevipu on kyllä hiukan ankeampi kuin xtr, koska tämä toimii vain yhdestä suunnasta liipaisten. Noissa piitkissä nousuissa mulla olisi ainakin tarvetta liipaista pykälää myös etusormella. Tai halua liipaista, mutta se kyllä muuttuu tarpeeksi kun on vähän aikaa kihnuttanut.
Mua vitutti sama homma, sitten älysin että isoa vipua voi säätää eri kulmaan joten nyt ergonomia on hyvä, pienen triggerin saa tarpeeks eteen ja samalla isoa vipua voi käyttää ilman että peukun mitta loppuu kesken ja rannetta ei tarvitse ruveta kiertämään tangon alle.
^^Hyvä uutinen Rotorilta. Vielä pari viikkoa sitten arvoin Rotorin ja XX1 kampien välillä ja XX1 kammet vei voiton. Saapi noihinkin sitten soikion.
mehukatti
10.07.2013, 12.23
Tulin tossa just Åresta ja siellä kuulin useammalta tyypiltä, että oli pudonnu ketju XX1-setin eturattaalta. Ei siis ole pomminvarma systeemi ainakaan enska/bikepark-hommissa ja vaatii yläohjurin. Normaalissa metsäajossa ehkä asia erikseen.
pööräilijä
10.07.2013, 12.26
Mikä pointti on tehdä jotain kestotestiä vanhanmallisille osille? Lisäksi kun sä ajelet kisoja sun muita, niin luulisi olevan pidemmänpäälle varsin kannattavaa karsia valmistajankin huonoiksi toteamia komponentteja. Tuosta ketjusta siis kyse.
Mualimassa monta ihmettä & kummetta.
No olishan se mukava aina hankkia uusimmat palikat, mutta pysyvä valuuttakramppi aihettaa sen, ettei edes tuettuna voi ostaa "turhia" palikoita kotio. Mitähän noille kaksille ketjuille sitten tekis, jos uudet hommais. Ei nekään ilmaset ollu :(
Pakkojen kulumisen seuraaminen tässä se jännempi juttu on :) Ketjut ei kovin kalliita oo vs. toi takapakka.
sakuvaan
10.07.2013, 18.19
Tulin tossa just Åresta ja siellä kuulin useammalta tyypiltä, että oli pudonnu ketju XX1-setin eturattaalta. Ei siis ole pomminvarma systeemi ainakaan enska/bikepark-hommissa ja vaatii yläohjurin. Normaalissa metsäajossa ehkä asia erikseen.
Siis pelkkä XX1 eturatas, eikä koko voimansiirto?
mehukatti
10.07.2013, 18.55
Koko XX1-voimansiirto.
Juha Jokila
10.07.2013, 19.23
Sama juttu mikä Lekullakin, niin meni alarissa kurahaudassa ajaessa epäsynkrooniin, no se hävis lyömällä isompaa peliin. En ymmärrä, enkä aio ymmärtää :)
Rissassa on joka toinen piikki paksumpi kuten siinä eturattaassakin. Ei se sovi ketjuun, jos joku kanerva nykäsee rissaa yhden hampaan yli. Jos sen nyt jollain kikalla saa nylpättyä takaisin pysähtymättä, niin hyvä on.
sakuvaan
10.07.2013, 19.42
Koko XX1-voimansiirto.
ok, ajan siis liian hiljaa, ei ole kyllä mikään ylläri. :)
Olen saanut useammakin kerran ketjut tippumaan edestä. Jotenkin vain evottanut nollavauhdissa. Ryskäessä ei ole tippunut kertaakaan. Mutta, about 800 km ja kesken lenkin alkoi se pirullinen natina ja narina takavaihtajasta. :(
sakuvaan
11.07.2013, 10.49
Long termeri rumorilta:
http://www.bikerumor.com/2013/07/10/long-term-review-sram-xx1-1x11-mountain-bike-drivetrain/
Kommenteissa on samaa mitä itekkin oon huomannu, todennäköisesti eturatas on eka asia joka menee vaihtokuntoon kulumisen takia.
Onko tietoa minkälaiset työkalut tarvitsee Mavicin vapaarattaan vaihtoon (tavallinen pois ja XX1-versio tilalle) ja sitten XX1-pakan asentamiseen siihen?
Osat on vielä matkalla, joten ei pääse itse arvioimaan...
http://www.youtube.com/watch?v=31i0XWJpI4Y&list=PL5A44D9F2F8713154
Tuosta on ainakin hyvä lähteä liikkeelle, eli vapaarattaan huoltovideolta näet ainakin nykyisen vapaarattaan irroittamisen.
H. Moilanen
11.07.2013, 13.58
Onko tietoa minkälaiset työkalut tarvitsee Mavicin vapaarattaan vaihtoon (tavallinen pois ja XX1-versio tilalle) ja sitten XX1-pakan asentamiseen siihen?
Osat on vielä matkalla, joten ei pääse itse arvioimaan...
Yleensä purkautuu kahdella kuusiokoloavaimella. Akseli katkeaa kierteellä ja vapaarattaan runko irtoaa tämän jälkeen pelkästään nostamalla.
Onko kenelläkään tietoa että toimiiko tavallinen mrp/e13 single ring "ohjuriratas" sramin 11 -ketjun kanssa kuin hyvin (XX1/X01)? Kuitenkin käyttäisin voimasiirtoa ohjurin kanssa jos se narrow/wide -ratas ei oo omalla prioriteetillä nii korkealla, ei jaksais kampia päivittää vain neturattaan vuoksi. Tietty esim. Race Facelta löytyy 104 -jaolla tuota ohjuriratasta, mutta turhaa sitä laittaa kiinni jos ei oo pakko kun ohjuri kuitenkin tulee paikalleen.
syklopaatti
19.07.2013, 20.51
Ketjunpudotus yritykset jatkuu... epäonnisesti. Viikko sitten tahkolla pari kertaa el grande alas niin paljon kun lähtee.
Paikat tais irrota hampaista ,mut ketjut pysy ylhäällä. XX1 eturatas kymppiketjulla ilman ohjuria kyseessä.
On se jo kumma kun ne ei vaan tipu.:seko:
Iglumies
19.07.2013, 20.57
Kummalllista touhua, ennen viriteltiin kaikenlaisia ohjureita että ketju pysyisi paikallaan ja nyt yritetään pudottaa niitä:seko:
H. Moilanen
21.07.2013, 09.52
Onks toi XX1 limppu muotoiltu jotenkin erikoisesti vai tekeekö kakkostyypin takavaihtaja tuon?
Onks toi XX1 limppu muotoiltu jotenkin erikoisesti vai tekeekö kakkostyypin takavaihtaja tuon?
Omien kokeilujen/kokemusten perusteella se siitä limpun muotoilusta aika pitkälti tulee, kun mulla tuossa kevättalvella pysyi ketju tippumatta sekalaista ajoa ~800km ihan perinteisellä takavaihtajalla. Toisaalta myös typekakkosvaihtajalla on roolinsa, mutta heittäisin veikkauksen että ketjun pysyvyydessä vaikuttaa 75% limppu ja 25% vaihtaja. Voi mennä ihan metsään ja riippuu ajoista, eli saa kumota :)
-Lauri
pööräilijä
21.07.2013, 11.04
Tässä on selitystä tuosta eturattaasta ja ketjusta. http://www.sram.com/sram/mountain/technologies/x_sync_tm
KYllä se ratas varmasti jäykkäperällä ajaessa suurin syypää on siihen, ettei ketju tipu. Täpärillä, kun akseliväli muuttuu, niin takavaihtajan kiristäminen astuu kuvaan mukaan.
Omien kokeilujen/kokemusten perusteella se siitä limpun muotoilusta aika pitkälti tulee, kun mulla tuossa kevättalvella pysyi ketju tippumatta sekalaista ajoa ~800km ihan perinteisellä takavaihtajalla. Toisaalta myös typekakkosvaihtajalla on roolinsa, mutta heittäisin veikkauksen että ketjun pysyvyydessä vaikuttaa 75% limppu ja 25% vaihtaja. Voi mennä ihan metsään ja riippuu ajoista, eli saa kumota :)
-Lauri
No kumotaan sitten. :) Eli omien kokemusten mukaan tilanne on päinvastoin, ketju pysyi kuin liimattu pelkällä Shadow+ takavaihtajalla (Zee) ja tavallisella, etuvaihteiden kanssa käytettäväksi tarkoitetulla limpulla.
Tosin viime aikoina on ruvennut ketju putoilemaan, syyksi epäilen takertuvaa vapaaratasta (sen runko on taas halki) tai ehkä vaihtaja kaipaisi perusteellisempaa puhdistusta… On se ketju kuitenkin pysynyt kuin liimattu paikallaan edellisellä rikkinäisellä vapaarattaalla.
Ja eikö sen limpun hampaiden muoto muuttuu melko tavalliseksi hetkessä kulutuksen takia?
pööräilijä
21.07.2013, 20.06
Ja eikö sen limpun hampaiden muoto muuttuu melko tavalliseksi hetkessä kulutuksen takia?
No tota noin. Mulla on joku 3300km ajettu 36 piikkinen eturatas ja kyllä se aika samalta näyttää kuin uutena. Tottakai pinnote on kadonnut, mutta toi + - -kuvio on edelleen tallella. Huomenna voin kokeilla kuinka monta linkkiä tarvitaan, jotta ratas pysyy, kuten tuossa punasen rattaan kuvassa. Uudella rattaalla (32) oli muistaakseni kolme linkkiä. Tai sen ainakin kokeilin :)
Alkukauden painajaismaiset ketjunhyppimiset ja katkeamiset ajoivat jo miestä xx1 systeemiä kohti mutta finassitilanteesta johtuen koitui viivyttelyä ja sitten Juide sano että kokeile Shadow Plus vaihtajaa joka löyty Hi5Bikes hyllystä. No kokeilin ja senjälkeen on ollu keturäminöistä ja ongelmista vapaa :)
Ehkä Xx1 tulee vielä joskus mutta vanha xt vaihtaja menee koristeeksi takanreunalle. Se toimi tasan yhden kesän.
On toi takavaihtaja aika...keksintö.
Ongelmallisin se tuntuu olevan mun pyörässä hitaasti ylämäkeen ajettaessa, kun alla sattuu olevan melko tasainen nurmipinta. Löytyy jostain alpeilta esimerkiksi. :)
No kummiskin tommosella pinnalla jousituksen niiatessa vaihtajan kytkimen naksahdus sai aikaan fiiliksen löysästä ohjainlaakerista.
Yhden päivän vaihtaja lisäksi naksutti ja narskui, mutta reipas ulkoinen öljykylpy lopetti äänet toistaiseksi. Väsyneenä 8kg reppu selässä meinasi alkaa jo hiukan harmittamaan.
Kohta puran Evocin, kaivan vaihtajan esille ja puran, rasvaan ja säädän kytkimen.
Btw, tuli nähtyä varmaan satoja fillareita tossa viikolla, eikä yhtäkään XX1:stä tullut vastaan, ei edes Rivalla eikä Torbolessa. Joku sakumanni päinvastoin ihmetteli, että "Alpeilla yksi eturatas". Sille sanoin, että "fuck that, check out mi legs"...
Michael L.
22.07.2013, 11.02
Åren endurossa moneltakin tippu ketju xx1:stä...
Btw, tuli nähtyä varmaan satoja fillareita tossa viikolla, eikä yhtäkään XX1:stä tullut vastaan, ei edes Rivalla eikä Torbolessa.
Ihme. Onks tää vaan joku suomalaisten villiintyminen? :D
-Lauri
En tiiä, mutta Craft Bike Trans Alps 2013 ajajien pyörissä oli enemmistönä niissäkin pari eturatasta, juomapullotelineet ja joustamaton takapää.
MTBVespa
27.07.2013, 23.13
Jäiköhän Henkalta mitalisija XCE:ssä Hyvinkäällä kun ketju putosi sopivasti XX1 eturattaalta..? Oliko silminnäkijöitä?
Samaa mietin minäkin...
Onkos jossain kotomaan liikkeessä hyllyssä XX1 34 tai 36:sta eturatasta? Ei jaksaisi vaihtaa pyörään 2x10 vaihteita Jämiä varten.
sakuvaan
29.07.2013, 13.42
Fillariosassa näin pari viikkoa sitten 34/32t'n roikkuvan hyllyssä, kysäses sieltä, en ole varma kumpi se oli.
pikku-mihkali
02.08.2013, 11.35
Löytyykö mistään XX1 vapaaratasta Fulcrum Red Metal XL:ään. Alkoi XX1 polttelemaan mutten ole löytänyt Fulcrumiin googlettamalla XX1 vapaaratasta. Italiaanot ..... ele, ehkei campaa kiinnosta Sramin tukeminen.
rokkisukka
04.08.2013, 11.28
Tästä ketjusta taitaa löytyä parhaiten 11 tietämystä.
Eli onkohan olemassa kymppipakkaa (11-36), joka sopisi XD driver bodyyn?
Tästä ketjusta taitaa löytyä parhaiten 11 tietämystä.
Eli onkohan olemassa kymppipakkaa (11-36), joka sopisi XD driver bodyyn?
Ei tietääkseni, koska kymppipakka mahtuu perinteiselle vapaarattaalle eikä ole tarvetta XD-tyyppiseen ratkaisuun siinä.
-Lauri
Iglumies
04.08.2013, 11.45
Vapaarattaan vaihto taitaa olla helpoin ratkaisu.
Onko teillä xx1 kanssa chain rubbia 10 ja 11 lehtien välillä? Ilmenee siis 11 lehdellä ongelma. Oon säätänyt ja säätänyt enkä saa sitä pois. Eikä tuo taida säätämällä lähteä, koska ongelma taitaao olla liian vinossa ketjulinjassa.
Sitä että sä voit käyttää jo olevia Surlyn kampia (jos niissä on spideri 58/104mm eli Shimanon käyttämä koko), kun niihin saa pelkän rattaan tilalle. Se tosin on kooltaan vähintään 32T. Voi olla että muiltakin valmistajilta löytyy jo vastaavia.
http://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/Absolute-Black-Kettenblatt-Sram-XX1-1-fach-Lk104-32-34-36.jpg
Tällä rattaalla näyttäs olevan jako LK104. Onko se vastaava kuin BCD104? Google ei osannu kertoa...tai en osannu etsiä.. :)
Tällä rattaalla näyttäs olevan jako LK104. Onko se vastaava kuin BCD104? Google ei osannu kertoa...tai en osannu etsiä.. :)
Vissiin se on sama. Saksalaiset ilmoittaa vaan sen LK:na.
Vissiin se on sama. Saksalaiset ilmoittaa vaan sen LK:na.
Ainakin esim. taannoin Saksasta tilaamani LK80/120 rattaat oli ihan BCD80/120 yhteensopivat ;) Kyllä se samaa tarkoittaa, 104mm pulttijako.
-Lauri
LK = Lochkreisdurchmesser. Eli sama asia.
Ok, kiitoksia! XX1 tilattu. :)
Metsänpeikko
08.08.2013, 11.26
Lainaan tätä ketjua sen verran, että onko kellään tietoa milloin tuo x01 mahtaa tulla kauppoihin?
Suunitelmissa vaihtaa 1x11 systeemiin ja tuo x01 onkai kuitenkin jonkin verran halvempi, ainakin toivottavasti.
Lainaan tätä ketjua sen verran, että onko kellään tietoa milloin tuo x01 mahtaa tulla kauppoihin?
Viimeisimmät tiedot ja spekulaatiot X01:stä löytyy täältä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48911-XO1
-Lauri
Voi olla että on jo mainittu, mutta Hi5Bikesissa on edelleen SRAM:n palikat melko hyvissä alennuksissa, mm. XX1-kammet GXP- (http://www.hi5bikes.fi/~MPnxx0000001/?Y999=PIF&Y104=SRAM-6118117003) ja BB30-keskiöllä.
Tänään Finlandiassa katkes XX1-ketjut pikku mäkeen suoraan vetoon... Ei edes lukkopalasta ja ketjuilla ajettu vain noin 10h. Ei kovin luottamusta herättävää.
Muuten ei valitettavaa, pelaavat hyvin eikä ole tullut toista eturatasta ikävä. Jopa se kiertovalitsin, mikä lie nimeltään, tuntuu olevan hyvä. Ostin sen vähän pakotettuna kun normaalia vaihdevipua ei ollut silloin saatavilla. Mutta eipä ole tullut sitäkään ikävä.
Tänään Finlandiassa katkes XX1-ketjut pikku mäkeen suoraan vetoon... Ei edes lukkopalasta ja ketjuilla ajettu vain noin 10h. Ei kovin luottamusta herättävää.
Muuten ei valitettavaa, pelaavat hyvin eikä ole tullut toista eturatasta ikävä. Jopa se kiertovalitsin, mikä lie nimeltään, tuntuu olevan hyvä. Ostin sen vähän pakotettuna kun normaalia vaihdevipua ei ollut silloin saatavilla. Mutta eipä ole tullut sitäkään ikävä.
Millaisilla eturattailla porukka on ajellut kisoissa, esim. Finlandia, Tahko, Jyväskylän & Rajamäen XCM kisat. Kiinnostaa miten välitykset riittävät, kun on mäkiä ja vauhdikkaita tiepätkiä? Kiinostaisi tuo uusi Epicin Swörkki WC malli, missä on XX1.
Kiovan Dynamo
15.08.2013, 14.12
Millaisilla eturattailla porukka on ajellut kisoissa, esim. Finlandia, Tahko, Jyväskylän & Rajamäen XCM kisat. Kiinnostaa miten välitykset riittävät, kun on mäkiä ja vauhdikkaita tiepätkiä? Kiinostaisi tuo uusi Epicin Swörkki WC malli, missä on XX1.
Vaikka ei XX1:stä olekaan, niin Finlandiassa oli ekaa kertaa mäkikoetuksella yhden eturattaan systeemi. Takana 11-36 kymppipakka ja edessä 34-piikkinen. Vielä riitti, mutta enää juurikaan tiukemmalla välityksellä ei olisi ne lopun nousut tulleet ylös viimeisellä kiekalla.
Edit: Tämä siis 29" jäykkiksessä.
Millaisilla eturattailla porukka on ajellut kisoissa, esim. Finlandia, Tahko, Jyväskylän & Rajamäen XCM kisat.
Ei mullakaan XX1-systeemiä vaan tavallinen 1x10 ohjurilla, mutta välityksiin voin todeta sen verran että Jämillä 26" jäykkiksessä välitys oli 36t edessä ja 11-36 takana, ja oli vähän hapokasta paikoitellen nousuissa kun tuli kylki- ja jalkakramppeja. Sitten kun ne meni pois niin välitys tuntui taas ihan hyvältä. Eli mun stating the obvious -pointti on, että parkkipaikalla kokeillessa vs. 3h kisavauhtisen rasituksen jälkeen mielipide sopivasta yhden eturattaan välityksestä voi vaihtua. Kun menee heikosti, kaipaa helpotusta eli käytännössä mummorieskaa, ainakin jos on tunari/vellijalka joiden kunniakkaaseen joukkoon itse kuulun. Tahkolle en tuolla välityksellä ehkä lähtisi, joku El Grande ja jalat/selkä tulessa eikä pienempää välitystä kuin 36:36... Juuei. Vastaavasti Jämille ja vastaaviin muihinkin kisoihin aion jatkossakin mennä kokeilemaan onneani tuolla 36/11-36-välityksellä.
-Lauri
Ei täälläkään kyseessä XX1, mutta Tahkossa tänä vuonna yhden eturattaan systeemi 29:ssä välityksillä 40-11 ja edessä 33. Tällä nousi hyvin muut mäet paitsi Kinahmi I (liikaa porukkaa taluttamassa edessä) ja Kinahmi II:sen Taivaan portaat. Viime vuonna Tahkolla myös 29:ssä oli takana 36-11 ja edessä 33 ja tällä välityksellä kyllä teki tiukkaa ja tuli talutettua ylämäkiä tätä vuotta enemmän.
Niin ja kuski on yli viisikymppinen huru-ukko.
Ossipoika
15.08.2013, 17.16
Meikäläisellä 36 edessä ja samaten 11-36 (10spd) pakka takana. Tällä on menty Tahko, Hyvinkää, Jämi, Finlandia Lahti jne. Hyvin on riittäny meikäläiselle välitykset, Jämillä olis toivonut 36-10 välitystä jota XX1 tarjoaisi.
Finlandiassa tosin tippui kivikkolaskussa ketjut edestä kammen puolelle. Eka kerta. Takavaihtajana XTR plussamalli.
pööräilijä
15.08.2013, 17.51
Oon Suomessa ajanut koko kauden 36 piikkisellä XX1-setissäni. Heubachissa, Val di Solessa ja Bernissä oli 34-piikkinen ratas, mutta näissä kisoissa nousua oli reippaasti. Heubachissa, 225nm/4km. Val di Solessa 250nm/4km ja Bernissä 180nm /4km. Italian "marassa" oli kanssa 36 piikkinen, vaikka siellä on 1500nm/50km.
Usein 36 riittää takapakastakin, mutta älyttömän jyrkissä kinkamissa 42 on tarpeen. Mutta Kinahmi2:seen ei taida olla kontseja, ellei sähkömoottoria laita pyörään...
Pyörä 29" jäykkäperä.
Ei suoranaisesti liity XX1:een, mutta minkälaisia ratkaisuja rattaan suojaamiseen porukka on käyttänyt näiden 1x10/11 -systeemien kanssa? Harvoin näkee käytettävän bashringiä ja XX1-kampiin ei sellaista taida edes saada. Itse ajattelin käyttää nykyisiä kampia Race Facen Narrow Wide -rattaan kanssa. Sakuvaan ehdotti joskus jotain ISCG 05 -kiinnikkeisiin tulevaa tacoa, mutta en ole sellaista mistään löytänyt.
syklopaatti
21.08.2013, 02.14
Ei suoranaisesti liity XX1:een, mutta minkälaisia ratkaisuja rattaan suojaamiseen porukka on käyttänyt näiden 1x10/11 -systeemien kanssa? Harvoin näkee käytettävän bashringiä ja XX1-kampiin ei sellaista taida edes saada. Itse ajattelin käyttää nykyisiä kampia Race Facen Narrow Wide -rattaan kanssa. Sakuvaan ehdotti joskus jotain ISCG 05 -kiinnikkeisiin tulevaa tacoa, mutta en ole sellaista mistään löytänyt.
Minä askartelin vanhasta kahden rattaan ohjurista tacon katkaisemalla liiat pois ja hiomalla tacon sopivaks XX1 rattaalle.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb9344369/p4pb9344369.jpg
Minä oon vaan oottanut ,että ne ketjut tippus niin sais syyn ostaa tämmösen. Mutta ei ne perhana tipu.
http://www.mountainracingproducts.com/mrp/amg/ (http://www.mountainracingproducts.com/mrp/amg/)
Täähän on just tehty näille uusille ihmerattaille ja takavaihtajille joissa ei tartte rissaa ,mutta on kuitenkin yläohjuri varmuuden varaks
Jotkut runkovalmistajat eväävät muuten takuun kuulemma noita tacoja käyttäessä. Ei ole kuulemma nuo ISCG 05 -kiinnikkeet tehty ottamaan tacon kautta iskuja vastaan vaan pelkästään ohjurikäyttöön.
sakuvaan
21.08.2013, 03.26
Jotkut runkovalmistajat eväävät muuten takuun kuulemma noita tacoja käyttäessä. Ei ole kuulemma nuo ISCG 05 -kiinnikkeet tehty ottamaan tacon kautta iskuja vastaan vaan pelkästään ohjurikäyttöön.
MRP
e13
niinhän ne sanoo... tosin kaikki ISCG-05 rungot mitä mulla on ollut tähän mennessä on tehty niin jöötistä kamasta että mä en niitä ikinä sais paskaks... transussa tais keskiön iscg tabit koneistettu suoraan keskiömuhviin tai sitten hitsisaumat oli ajettu pois... bansheessa on kanssa tuo ISCG-05 suht jöötiä kamaa, en ole tuosta itse omalla rungolla kovin paljoa huolehtinut.
Knollyissä on vaihdettava ISCG-05 kiinnike (http://www.google.fi/imgres?um=1&sa=N&hl=fi&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbnid=ttjdGvCUWvHApM:&imgrefurl=http://www.vitalmtb.com/product/guide/Frames,7/Knolly/Chilcotin,6922&docid=S4VounXl9qyhdM&imgurl=http://p.vitalmtb.com/photos/products/6922/photos/11057/s780_Knolly_Chilcotin_Frame_white.jpg%253F13655733 72&w=774&h=464&ei=6EwUUt_ILITMtAbwyoGAAg&zoom=1&ved=1t:3588,r:40,s:0,i:209&iact=rc&page=2&tbnh=174&tbnw=290&start=30&ndsp=35&tx=100&ty=129), eipä murru runko :P
Mielenkiintoista! Nimittäin se, että XX1-spideria saa nyt irtotavarana: http://r2-bike.com/SRAM-TRUVATIV-Spider-LK-76-Sram-GXP-Kurbel-XX1
Tuolla kapistuksella saa kaikki Sramin X9/X0-kammet, sekä kahden että kolmen rieskan versiot (kaikki missä irrotettava spider) toimimaan XX1-rattaiden kanssa.
pööräilijä
25.08.2013, 22.04
No niin! Jos olis ylimääräset kammet, niin sais ne konvertoitua, kun on tallissa ylimääränen ratas. Esim. mahd. enskapyörään sais X9:sin muutettua 1x10ksi helposti. Kiitos vinkistä :)
Nyt sitten tais alkaa itellä tää XX1- takavaihtajan mallivika eli tautinen naksuminen ja nitinä. :( Kun häkki on suoraan alaspäin niin ei tuota tarvi kovinkaan paljon väännellä niin ääntelee jo aika uskomattoman paljon.
Kivat fiilikset kun runttaa tiukkaa mäkeä 42- hampaisella, niin kuulostaa kuin ketjut ja takavaihtaja voisi hajota millä sekunnilla hyvänsä. :D
Olikos tuohon vieläkään olemassa mitään poppakonstia muuta kuin purku atomeiksi ja perusteellinen putsaus & rasvaus?
Tossa oli overhaul-ohjeet jos kiinnostaa: http://bicyclingaustralia.com.au/2013/08/sram-type-2-overhaul
Tossa oli overhaul-ohjeet jos kiinnostaa: http://bicyclingaustralia.com.au/2013/08/sram-type-2-overhaul
Noita jo katselinkin eli kait se on tuo räjäytettävä osiin... :-(
Lievät OT mutta jotain ~8tkm 10sp XX-takavaihtajalla ja suunnilleen saman verran 9sp X0-vaihtajalla ajettuna, ja molemmissa toiminta edelleen kuin uutena. Uusi tekniikka on hienoa mutta lisää säätöä... Hiki ja iso tatti nousee otsalle kun lukee noita huolto-ohjeita, tiedän että tasan 30min kohdalla palaa omat päreet tuollaisessa näpertelyssä :)
Rotorin uudet Rex 1.1 -kammet QX1 -rattaalla...
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/08/1377811785.jpg
Crankset weight is just 489g for a 170 with no chainring or BB. The single chainring weighs about 50g.
http://www.bikerumor.com/2013/08/29/eb13-rotor-adds-super-light-mountain-bike-cranks-new-road-cranks-rings/
Kappas. Onkohan tulossa Sramin X01/XX1:n BCD:lle (en muista mikä se on) irtorieskaa?
sakuvaan
30.08.2013, 14.15
Lievät OT mutta jotain ~8tkm 10sp XX-takavaihtajalla ja suunnilleen saman verran 9sp X0-vaihtajalla ajettuna, ja molemmissa toiminta edelleen kuin uutena. Uusi tekniikka on hienoa mutta lisää säätöä... Hiki ja iso tatti nousee otsalle kun lukee noita huolto-ohjeita, tiedän että tasan 30min kohdalla palaa omat päreet tuollaisessa näpertelyssä :)
Eihän toi ole edes paha.
Enemmän vituttaa kun XT'n liipaisin purkaa itse-itsensä kesken ajon atomeiksi, 15 asteen pakkasessa :D
Enemmän vituttaa kun XT'n liipaisin purkaa itse-itsensä kesken ajon atomeiksi, 15 asteen pakkasessa :D
Auts :D Noh, jokaisella meistä on oma henkilökohtainen kapasiteettinsa käsitellä hienomekaaniikkaa ja tästä aiheutuvaa stressiä.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1243977_10152130904558154_99387948_o.jpg
Haa, irtospider. Ei tarkemmin ajatellen pelittäisikään varmaan kovin hyvin sramin omalla spiderilla.. Mutta tuohan tarkoittaa, että QX1 on yhteensopiva kaikkien sramin kampien kanssa missä on sama spiderin spline.
Ompa ruma toi roottorin kampisetti. Kokonaispaino taitaa olla aika lähellä Sramin omaa settiä.
Jani Mahonen
30.08.2013, 23.32
Eihän toi ole edes paha.
Ei stana :D :D :D
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
eka kerta eilen taivasalossa jyrkässä laskussa ketjut pois päältä takavaihtajan iskiessä napsahtaen... tai voi olla että napsaus kuulu sen jälkeen kun ketku tippui... kilometri ajoa ja vapaarattaan kynnet poikki.... en osaa sanoo oliko isku paha vai menikö muuten kynnet poikki. täytyy laskee kilometrit paljon on taivallettu jäykkäperällä ja takajoustolla
11.6.2013 alkoi testi mustalla kovaperällä ja nyt 1350 km
harmaa pehmeeperän testi alkoi pikkasen myöhemmin ja nyt 1300 km
harmaa pehmeeperä noin 1400 km taivaltanut polkua latupohjaa ja maantietäkin... nyt tuntuu että alkaa oleen ongelmia ketjun pysymisen kanssa rattaalla. oisko uusi ketju nyt paikallaan ?
sakuvaan
05.09.2013, 00.18
Kuis paljon sulla on eturatas kulunut?
vain 1400 km ja tänä kesänä kuivissa hyvissä ohlosuhteissa ajettu niin luulis että ei eturatas vielä ihan lopussa ois kun tunturissa kestää kymppitonnin vähintään...
mietin kyllä ketjun vaihtoa jos sillä pääsis vielä toisen tuhatneljäsataa ja sitten taitaa olla voimansiirto valmis ?
pööräilijä
05.09.2013, 09.38
Vastine izmon raportille.
Mulla on osasarjalle tullut kilometrejä jo melkoisesti, 4243 tarkkaan sanottuna. Eturatas alkaa olla valmis, mutta edelleen toimii täydellisesti. Yhtään ketjun tippumista ei ole tullut. Ajan tuolla rattaalla, kunnes tippuu :) Nythän tuo takavaihtaja takaa tuon toiminnan vs. alkuperäinen tilanne, jossa eturatas auttoi myös.
Yksi ketju on jo roskiin lentänyt ja toinen taitaa mennä perässä. Tämä perustuen 0.6% venymään. Mua viksumpi sanoi, että vaihda tässä vaiheessa, ostan noita ketjuja usemman kuin uuden pakan :). Oon siis kierrättänyt kahta ketjua. Ketjulle1, joka on roskissa, tuli parisen tonnia ja ketjulle kaks on saman verran tulossa. Uus ketju on kohta pyörässä kiinni.
Pakka1 on nähnyt jo 2927 km ja edelleen lähes uuden veroinen :) Nyt laitoin pakan 2 kiinni kunnon kiekkoihin :) Joten kilsat tasaantuu.
Tippumisongemia on lähes poikkeuksetta ollut täysjoustoilla. Siinä jousitus on tosi suuressa osassa ja vapaarattaan herkkyys. Rise60 vapaaratas on niin herkkä, ettei pääse heittään ketjua eteen päin, joten takavaihtajasta riippuu enemmän ketjun pysyvyys.
Kuinka herkkä on izmon vapaaratas? Kuinka lyhyt on ketju? Onko säädetty pituus siinä kohtaa, jossa jousitus on pisimmillään? Mikä ketju?
harmaa pehmeeperä noin 1400 km taivaltanut polkua latupohjaa ja maantietäkin... nyt tuntuu että alkaa oleen ongelmia ketjun pysymisen kanssa rattaalla. oisko uusi ketju nyt paikallaan ?
Sanoisin että takavaihtajan perusteellinen huolto on paikallaan. Minulla alussa ketju pysyi hyvin Shadow+ takavaihtajalla ja tavallisella vaihteellisella eturattaalla.
Reilut 1000 km myöhemmin ketju rupesi tippumaan turhaankin herkästi. Takavaihtajan huollolla tilanne taisi korjaantua, ketju ei ole tippunut, tosin ei kilometrejäkään tullut kovin paljon sen jälkeen.
Voi toki ketjullakin olla vaikutusta, sekin minulla on jossain vaiheessa vaihtunut uuteen. :rolleyes:
Takavaihtaja 1400 km ja nyt diagnoosi että tänään vaihtuu ketju ja katotaan eteenpäin... luulen että ei takavaihtaja vielä oo hajalla?
Ei se mullakaan hajalla ollut, mutta herkkyys oli vähentynyt. Perusteellisen putsauksen ja voitelun jälkeen toimii taas kuin uusi.
Täytyy kyllä sanoa että olen ollut hieman pettynyt XX1 äänekkyyteen. Esim. Shimanon XT verrattuna voimansiirto on paljon äänekkäämpi, vaikka XX1 kohdalla mainostetaan hiljaisuutta. En jaksa uskoa enää että olis säädöistä kiinni, koska olen tuota takavaihtajaa säätänyt kuin iisakin kirkkoa.
Antti Kuitto
05.09.2013, 11.05
Tippumisongemia on lähes poikkeuksetta ollut täysjoustoilla. Siinä jousitus on tosi suuressa osassa ja vapaarattaan herkkyys. Rise60 vapaaratas on niin herkkä, ettei pääse heittään ketjua eteen päin, joten takavaihtajasta riippuu enemmän ketjun pysyvyys.
Ellen ihan väärin muista niin H. Ojalalla tippui kertaalleen ketjut Liedon XCO:ssa kauden alussa juuri tuolla XX1 + Rise60 kombinaatiolla, eli vapaarattaan herkkyydellä ei taida niin suurta merkitystä olla.
pööräilijä
05.09.2013, 11.18
Käsittääkseni Henkalla on ollut vastaavia ongelmia myös enveillä? Muutenkin, veikkaan, että ongelma ketjun lentämisessä liittyy jousitusgeometriaan. Koitin sitä sanoa aiemmin, että jousitus ja vapaaratas olisivat suuria tekijöitä. Eivät välttämättä yhdessä. Mitenkä DW-link toimii? Löysääkö se ketjua yläpuolelta? Ja sama ketjun pituus kysymys nousee sille. Tehtaalla niitä ei oo kaikilla merkeillä viksattu mittaan.
Tästähän joku sivu sitten keskuteltiin uusien santa cruzien kohdalla. Jos pakka pysyy paikallaan ja kampisetti, kun ajetaan ryskytystä, niin eikö tietyntyyppiset jousitukset päästäisi ketjun ylhäältä löysäksi, jota takavaihtaja ei pysty ottamaan pois, ilman pakan pyörimistä taaksepäin? Voi olla, että oon väärässäkin, insinööri en vieläkään ole :D
sakuvaan
05.09.2013, 11.27
Mä pätkin oman ketjun vanhaan malliin, iso-iso jousitus pohjaan ja katsoo että jää vaihtajaan vähän varaa liikkua, ei tippumisongelmia.
Jousituksena Bansheen KS Link joka on käytännössä mini-link virtual.
Suurin piirtein kaikissa jousitusratkaisuissa ketjupituus kasvaa jouston alkusenteillä. Siten, kun jousitus palaa takaisin alkuasentoon, joutuu takavaihtaja kiristämään ketjua. Mitä pienemmällä vapaarattaan liikeradalla, sen enemmän. Tiheäpykäläisen vapaarattaan kanssa sen herkkyys vielä korostuu.
nyt on uusi ketju mutta kunnon koeajo puuttuu... kävin itä tampereen pusikkometsässä kokeilemassa ja ave 11 niin ei siinä tipu... täytyis päästä ajaan lännen kallioille
MTBVespa
07.09.2013, 09.42
Pystyykö Sramin uusi hydrokahva s-700 käskemään XX1 takavaihtajaa? Ois krossariin aika kiva setti S-700 jarrut ja kahvat, XX1 kammet, pakka ja takavaihtaja.
pööräilijä
07.09.2013, 11.03
Silloin kuin nuo esiteltiin, sanottiin artikkeleissa ettei toimisi. XX1-pakka on ilmeisesti leveämpi kuin maantien 11-pakat, joten ei nuo napsut osu kohdilleen. Kammethan tietenkin saa :)
...Kammethan tietenkin saa :)
Kammet XX1 36-38-rattaalla, Red22:han saa 11-32 pakalla ja medium type2 vaihtajaa taakse niin eikös se toimi krossikäytössä hyvin?
Kammet XX1 36-38-rattaalla, Red22:han saa 11-32 pakalla ja medium type2 vaihtajaa taakse niin eikös se toimi krossikäytössä hyvin?
Veit jalat suusta, olisin ehdottanut samanlaista komboa. Mutta mites olisi lyhythäkkinen X0 type 2 -vaihtaja? Eikö yhden eturattaan systeemissä pitäisi lähtökohtaisesti riittää lyhythäkkinen? Voisi olla vähän kevyempi kuin medium :p
Eikun hetkinen! Siis Red 11sp pakka ja 10sp takavaihtaja? Voiko pelittää?
...Voiko pelittää?
Kyllä sen pitäisi pelittää jos vaihtosuhde (vai mikä sen nimi oli...) on sama maasto-/maantievaihtajassa. Pitää vissiin laittaa tilaukseen levarirunkoa niin pääsee testaamaan että toimiiko;).
pööräilijä
07.09.2013, 21.49
Tästä offtopicista tuli jännä! Sramin sivun mukaan toimis, molemmissa mainostetaan Exact Actuation teknologiaa, joten miksei toimisi :)
Ja rossariin tietenkin 38eturatas, 36nen saattaa loppua kesken :D
topicciin. Eturatas kesti 4300km, nyt kyllästyin sen natinaan ja laitoin 34sen tilalle :) mun mielestä ihan OK( Oikeasti huikea) kesto rattaalle!! 3rattaan systeemissä olisi kaikki menny vaihtoon tossa ajassa.
sakuvaan
07.09.2013, 21.52
Tästä offtopicista tuli jännä! Sramin sivun mukaan toimis, molemmissa mainostetaan Exact Actuation teknologiaa, joten miksei toimisi :)
Ja rossariin tietenkin 38eturatas, 36nen saattaa loppua kesken :D
topicciin. Eturatas kesti 4300km, nyt kyllästyin sen natinaan ja laitoin 34sen tilalle :) mun mielestä ihan OK( Oikeasti huikea) kesto rattaalle!! 3rattaan systeemissä olisi kaikki menny vaihtoon tossa ajassa.
ei huono, ja nuo XX1 rattaat ei ole edes kovin kalliitakaan, omasta mielestä.
Siinähän tuota on jo protona Adam Craigin käytössä. Takavaihtajana näyttää olevan Red, mutta onko orkkis vai jäykemmällä jousella? Krossikisassa riittänee kyllä 34-36-ratas, mutta jos lenkillä ajellaan nopeampaa väylää niin 38 on kyllä must.
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/04/Prototype-2014-Giant-TCX-disc-brake-cyclocross-bike05-600x399.jpg
pööräilijä
07.09.2013, 22.26
Sakuvaan: Toi loppuun ajettu ratas oli edelleen täysin funktionaalinen(no omalla tapaa), koska nyt se oli vähän syvemmillä urilla ja kuluneena piikit olivat pidemmät, joten ketju pysyy edelleen liimattuna. MUTTA, ketju elää siinä jo, joten varmaan ketju venyisi ja söisi pakan, joten uusi ratas :) Ja eihän noi kalliita ole, jos ei riko. Mitä 7Xe tuntumaan niitä saa paikallisistakin? Se eläminen aiheutti natinaa, joka alkoi kiristää päätä :D Nyt on meinaan aivan hiljanen fillari! :)
Haedon: Tossahan on briliantti syklosetti :)
Sandzsteedt
08.09.2013, 00.13
Kuvan pyörässä näyttäisi olevan vaihteina Red22 ja käytössä Force 22 pakka. Tutkailin muut kuvat pyörästä ja kyllähän tuo setti XX1 kampien kanssa toimii ongelmitta samoin kuin suurin osa 10v seteistä aftermarket narrow/wide rattailla. Jos pelkät kammet tai pelkän eturattaan laittaa narrow/wide aikaan niin ei luulisi mitään erityistä ongelmaa olevan. Vaihtajan jousen ja ketjun lyhyydestä kiinni jaksaako pysyä rattaalla röykyissä.
Kuvassa on DT Swissin XRC 950T 29'er tuubikiekot, jotka on ilmoittettu sopiviksi 9/10v pakoille, eli voi olla että tuo Force 22 pakka on modattu 10v pakaksi. Ellei sitten DT Swiss ole tehnyt 11v vapaaratasrunkoa noihin kiekkoihin.
Suurempi kysymys on sitten toimiiko 10v type 2 maastotakavaihtajat Sram S-700 10v maantiekahvojen kanssa. Epäilen että Red22 sarjan 11v kahvat ei käy yhteen 10v voimansiirtojen kanssa.
sakuvaan
08.09.2013, 00.19
2014 rovessa on apexin kahvat ja type 2 x9 takavaihtaja, muistaakseni.
Sandzsteedt
08.09.2013, 00.23
Kyllä muuten on ja ihan speksilistassa asti. Eli kovasti näyttäisi siltä että ei muuta kuin Sram S-700 kahvoja kehiin type 2 maastotakavaihtajalla yhdistettynä narrow/wide eturattaaseen niin on aika kova 1x10 vaihteinen cyclosetti kasassa.
Pitää vissiin oman cycloprojektin lomassa testata josko Red22 kahvat toimivat XX1 takavaihtajan kanssa.
Sandzsteedt
08.09.2013, 12.04
Nyt on sitten kokeiltu Red22 11v kahvojen toiminta XX1 takavaihtajan kanssa ja voin todeta ettei toimi.
Osa vaihteista napsuu paikalleen hyvin, mutta suurin osa pykälistä osuu rattaiden väliin ja vaikka Red22 kahvasta löytyy 11 vaihdetta niin XX1 pakassa se tarkoittaa liikematkalta noin 9,5 vaihdetta. Isointa ratasta ei saanut silmään ollenkaan vaikka vaijeria kiristeli liiaksikin.
XX1 mainittakoon se että erittäin hyvin lähti toimimaan heti kun kytki XX1 gripparin kiinni takavaihtajaan. Ei tarvinnut edes vaijerin kiristintä rullailla kun heti löytyi kaikki vaihteet.
nyt taas huonoja uutisia... musta kovaperä alkoi nostaan ketjua pois ja 1400 km ajettu vaan. olosuhteet oli tähtisateessa ihanteelliset ja ei edes kuraa ketjuu lentänyt.... jotenkin muistan että itte tohtori sano että simpalla mennään kymppitonni mutta nyt alkaa rammi epäilyttään...:seko:
musta kovaperä saa myös kohta uuden ketjun kun arki koittaa ja jatketaan koeajoo jos uudella ketjulla taas pysyis...
Pyöräpummi
11.09.2013, 23.43
Katsoin juuri XX1-pakan hinnaksi 250 euroa.
Kuinkahan nopeasti se kuluu kosteissa olosuhteissa?
Näyttää että XX1 -sarjoja on paljon speksattu uusiin pyöriin.
Jos ei ole pakko niin mielummin pysyn ison S:n vempaimissa.
pööräilijä
11.09.2013, 23.50
No mun ekalla pakalla(kisakiekoissa kiinni ollut) on nyt veivattu 3200km eikä se mitenkää erityisen kuluneelta vaikuta. Nyt on tosin ollut tosi hyvä kesä, ton kosteuden suhteen :) Tuskin se vesi pakkaa kauheesti kuluttaa, vaan se lika ja öljyämättömyys. Katotaan koska toi pakka on loppu, kevääseen mennessä?
Jos on mahdollisuus, kannattaa tarttua tähän, on meinaan sen verta huikea vaihteisto! Ei taida Iso-S:llä vielä vastinetta. Osasarjan edut tulee esille vasta kun ajetaan vaihtelevaa reittiä. Toi pakka on huikea, kun on kauhee määrä välityksiä ja silti yks eturatas :)
Pyöräpummi
12.09.2013, 00.08
Vesi on se joka nostaa ylös sen hiekan, joka toimi hiomavälineenä. Turhaan ei kutsuta hiomapaperia hiekkapaperiksi.
Vaikka ajettaisiin asvaltilla niin hiekka ui veden mukana ylös pyörän osiin.
Myöhempi syksy, talvi, aikainen kevät kuluttavat tästä syystä vaihteisto oleellisesti enemmän.
Toivoisin voivani ostaa XX1 -sarjan. Konservatiivisuus laittaa vastaan.
Sanotaan että sen laulu kenen leipä. Niin sen pitää ollakin.
Luulen vajavaisilla tiedoillani XX1:n käyttökelpoisin sovellus on kovakuntoiset ajurit kevyillä pyörillä, ehkä jäykkäperällä, jolloin keveyttä voidaan tosissaan käyttää hyväkseen.
pööräilijä
12.09.2013, 00.16
No jos, osasarja herättää suuriä epäilyksiä, kannattaa sitä kokeilla ennen ostoa. Tamperella ainakin on pari tsäänssiä siihen. Mun fillaria voi tulla kokeileen jos haluaa ja Janilla Sportaxissa on demopyörässä XX1set kiinni. Mulla kisajäykkis ja Janilla 140mm täpäri, 29ereita molemmat.
Mun mielestä paras käyttötarkoitus on vaihtelemassa maastossa ajava, jossa tulee yllättäviä tilanteita. Ei tarte vaihtaa etuvaihtajalla, vaan pelkästään takaa. Se oikeesti tekee tosi suuren eron oikeessa maastoajossa. Sillä vaan on useammin oikeella vaihteella.
sakuvaan
12.09.2013, 00.40
Luulen vajavaisilla tiedoillani XX1:n käyttökelpoisin sovellus on kovakuntoiset ajurit kevyillä pyörillä, ehkä jäykkäperällä, jolloin keveyttä voidaan tosissaan käyttää hyväkseen.
XX1 parhaimpia etuja on ketjujen paikallaan pysyminen, hiljaisuus ja tarpeeks välityksiä ettei joudu karsimaan liikaa kiipeämisvaihteita/alamäkivaihteita ja samalla pääsee eroon etuvaihtajasta.
Keveys on vaan pelkkää boonusta.
XX1 parhaimpia etuja on ketjujen paikallaan pysyminen, hiljaisuus ja tarpeeks välityksiä ettei joudu karsimaan liikaa kiipeämisvaihteita/alamäkivaihteita ja samalla pääsee eroon etuvaihtajasta.
Keveys on vaan pelkkää boonusta.
Nyt musta kovaperä sai uuden ketjun ja katsotaan tippuuko ketju.....
Luulen että uusi ketju saa pysyyn ketjun paikallaan mutta ei tällä simpan kilometrejä kerätä...
mitä tarvitsee muuttaa päivityksen yhteydessä kun giant trance 29er x1 (2013) olis tarkoitus muuttaa malliin 1x -- ja tää srammi olis nyt aika kovilla ehdokkaana =) eli osasarjan lisäksi tarvii!?
Jos täyden xx1 osasarjan haluat laittaa, niin joudut vapaarattaan vaihtamaan. Xx1 pakka ei sovi normaalille vapaarattaalle, vaan täytyy olla XD-vapaaratas. Riippuu sitten ihan siitä, mikä napa sulla on takana, saako siihen tuota XD-vapaaratasta. Jos ei niin napa/takakiekko vaihtoon.
Eli käsittämättömän halpaa hommaa :D onko paljon muita 11 lehtisiä takapakkoja jotka sopii ko tarkoitukseen?
Eipä ole vielä muita 11 lehtisiä pakkoja maastokäyttöön. Näillä lisärattailla (http://www.pinkbike.com/news/General-Lee-Wide-range-Cassette-Adapter-First-Look-2013.html) pystyy joitain kymppipakkoja muuttamaan lähemmäs xx1 välitystä. Helpoimmalla ja halvimmalla pääset, kun ostat nykyisten eturattaiden tilalle esim RaceFacen narrow-wide (http://www.raceface.com/components/rings/rings/single-ring-narrow-wide/) rattaan. Käytät vaan nykyistä kymppipakkaa. Jos käytössäsi on jo kitkajarrullinen takavaihtaja, niin et tuon rattaan lisäksi muuta tarvi.
Eipä ole vielä muita 11 lehtisiä pakkoja maastokäyttöön. Näillä lisärattailla (http://www.pinkbike.com/news/General-Lee-Wide-range-Cassette-Adapter-First-Look-2013.html) pystyy joistain kymppipakoista tekemään 11 lehtisiä.
Leonardin setillä pakka pysyy kyllä edelleen 10 lehtisenä. Idea on siinä että suurimman rattaan koko kasvaa 40 hampaiseksi.
Näillä lisärattailla (http://www.pinkbike.com/news/General-Lee-Wide-range-Cassette-Adapter-First-Look-2013.html) pystyy joistain kymppipakoista tekemään 11 lehtisiä.
Tuota... Eikös tuolla konversiolla vaan saada takana 40t öylätti käyttöön? Rattaiden määrä säilyy kymmenessä.
Kappas, niinpä olikin :o Vähän huonosti tullut aikanaan sisäistettyä tuo artikkeli...
Nyt oon pihalla :D kitkajarrullinen takavaihtaja? :D x9 type 2 on takavaihtajana :)
Ja ilmeisesti kyseessä on kitkajarrullinen vaihtaja?! Jos mitään stammin sivuilta ymmärsin ;)
Juurikin Sramin Type 2 ja Shimanon Plus -vaihtajat on noita. Pitävät ketjun tiukalla ryskytyksessä ja sen huomaa ihan häkkiä käsin liikutelessakin. 1x10 systeemistä lisää keskustelua: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49169-1x10
Tarviikos tuon xx1 kampisetin kanssa nyt ketjunohjuria ollenkaan? Sramin 10 spd takapakan ja x9 type 2 takavaihtajan kanssa tulisi kasaan.
Tarviikos tuon xx1 kampisetin kanssa nyt ketjunohjuria ollenkaan? Sramin 10 spd takapakan ja x9 type 2 takavaihtajan kanssa tulisi kasaan.
Lähtökohtaisesti ei. Pyörän takajousitusgeometriasta ja kuskin ajomieltymyksistä voi johtua poikkeuksia pääsääntöön.
syklopaatti
27.11.2013, 00.16
Jotkut käyttää yläohjuria joka on kevyt.
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/07/2013-Specialized-S-Works-Enduro-XX1-mountain-bike03.jpg
Itse en ole tarvinnut eikä ketjut ole tippunut kertaakaan.
En tiedä miten noita tippumisia on yleisesti sattunut, itsellä kerran treenatessa, kun joku horsma meni rattaan ja ketjun väliin. Henkan kanssa juttelin joskus ja taisi olla pari putoamista hänellä ja nekin ikävä kyllä aika kriittisissä tilanteissa kisassa. Tosin näihin saattoi vaikuttaa takajousitus, itsellä vain jäykkäperäisellä ajoa. En lähtisi kuitenkaan ketjunohjuria käyttämään, jos ei vakavaa kisailua (tai jotain deehoota) ole kyseessä.
Riippuu vähän mitä ajat ja millä.. Komppaan Haedonia.
Itseltä tippui ketjut riittävän usein ja yläohjurin meni hankintaan. Ajot tapahtuu messilän/calpiksen enduro/DH poluilla 160mm joutavan täpärin kanssa..
Riippuu vähän mitä ajat ja millä.. Komppaan Haedonia.
Itseltä tippui ketjut riittävän usein ja yläohjurin meni hankintaan. Ajot tapahtuu messilän/calpiksen enduro/DH poluilla 160mm joutavan täpärin kanssa..
Moro! Itse käytän tällästä ja voin sanoa että on hyvä! http://www.mountainracingproducts.com/mrp/amg/
Kisaile en mutta pysyypän ketju varmuudella eikä toi nyt painakkaan juuri mitn. Samalla suojaa runkoa ja etulehteäkin. Ajan siis XX1:llä.
Moro! Itse käytän tällästä ja voin sanoa että on hyvä! http://www.mountainracingproducts.com/mrp/amg/
Kisaile en mutta pysyypän ketju varmuudella eikä toi nyt painakkaan juuri mitn. Samalla suojaa runkoa ja etulehteäkin. Ajan siis XX1:llä.
Juuri tuollainen löytyy. :) Todella hyvä, voin suositella muillekkin.. rataskin mukavasti suojassa!
Liki vuoden päivät siinä meni kiusausta vastustellessa, mutta nyt tuntuisi aika olevan kypsä minunkin siirtyä XX1:een. Viimeinen naula arkkuun oli talvimaastopyörän 1x10-kokeilut Race Facen Narrow/Wide -eturattaan ja SRAM X9 Type2 -takavaihtajan kanssa. Ei kokeilematta uskoisi miten paljon yksinkertaisemmalta ja huolettomammalta voimansiirron toiminta tuntuu, sekä vaihtamistapahtumien että mekaanisen toimivuuden suhteen. XX1-sarja ehtinee sopivasti pukin konttiin, tosin kammet on jo valmiina joten valitsen loputkin palikat yksittäisinä komponentteina. Siispä jää mahdollisuus arpoa triggeri- ja gripparivaihtimen välillä. Aikaisempaa gripparikokemusta ei oikeastaan ole. Luin tätä ketjua huhti/toukokuun vaihteeseen saakka eikä triggeri- ja gripparivaihtajien eroista ole juurikaan keskusteltu. MTBR:ssä on ketju (http://forums.mtbr.com/sram/xx1-grip-shift-failure-849527.html) XX1-gripparin leviämisestä ja tässäkin ketjussa viitattiin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45957-Sram-xx1&p=2022172#post2022172) siihen toukokuun alussa.
Nykyisen ykköstykkini SRAM 2x10-voimansiirrossa etu- ja takavaihtajat on XX:ää, joiden yhteydessä on X9-triggerit. Jos reiluuden vuoksi keskitytään pelkkään takavaihtajan vivun toimintaan, huomaan usein kevyempään päin mennessä vaihtavani enemmän kuin yhden pykälän kerrallaan. Sille olen arvioinut olevan kaksi syytä - joko 11-36 pakan välityserot ovat sen verran lyhykäiset että on luontevampaa hyppiä lehtien yli, tai sitten triggeri on niin herkkä että pykäliä vaihtuu usein miltei puolivahingossa enemmän kuin yksi kerrallaan. Sen sijaan raskaammalle vaihtaminen on aina yhtä loogista, ei tarvitse kuin huitaista peukalolla triggerin suuntaan ja aina saa mitä tilaa. Toisaalta raskaammalle vaihtava vipu on niin herkkä että joskus senkin kanssa tulee tuplia tai jopa triploja, jos jättää peukalon pään vivun lähelle röykkyisessä maastossa. XX1:n 10-42 pakassa välitysten erot on ainakin laskennallisesti hieman suuremmat, joka voisi vähentää tuplia kevyempään päin mutta toisaalta rankaista vahingoista aina vaan enemmän raskaamman suuntaan.
Internet kehuu gripparia herkäksi ja liikeradaltaan lyhyeksi mutta kuitenkin selkeäksi ja nopeaksi käyttää. Ensimmäisenä herää kysymys liiallisesti herkkyydestä? Tuleeko puolihuolimattomasti vaihtaessa (kun on samaan aikaan muutakin ohjelmaa) tuplavaihtoja vaikkei olisi tarvinnut kuin sen yhden? Erityisesti pidän triggerin huolettomuudesta kun esimerkiksi XCM-kisassa pöllähdän metsästä tasaiselle osuudelle ja lähden kelaamaan lisää vauhtia. Silloin sellainen vaihdin on poikaa joka ei vaadi ajattelutoimintaa, sen kun heilauttaa peukalolla lisää välitystä kun alkaa kierrokset riittää.
Nuo gripparin kestävyysongelmatkin vähän arveluttaa, mutta varmaan suurimman osan voi leimata ensimmäisen tuotantoerän ongelmiksi. Grippariin näkyy saavan varsinaista lukkogrippiosaa kolmessa eri pituudessa kohtuuhintaan esimerkiksi Bike-Components.de (http://www.bike-components.de/shop/cat/c476_Bits---Pieces-MTB.html?limit=48&filter_manufacturer_id=62):stä joten siinä mielessä ergonomiassa tuskin on eroja, kummankin vaihdintyypin saanee tangolle juuri siten kuten haluaa. Tietysti tuntuman voi muokata yhdistelemällä grippareihin muitakin tuppeja mutta olen vähän allerginen leikkaa-liimaa -ratkaisuille varsinkin ohjaustangossa, jota tulee tuijoteltua melko paljon. Sukunäköisyys on hyvästä.
Löytyykö palstalta kuskeja joilla olisi kokemusta XX1-voimansiirron yhteydessä kummastakin vaihdintyypistä? Kumpi synnytti enemmän onnistumisen elämyksiä? Vai onko kaikki valinneet triggerin vanhan tottumuksen perusteella?
Ainakin mitä joku vuosi sitten testasin 2x10-voimansiirrolla niin grippareilla tuli tahattomia vaihtoja, kun on tottunut vain triggereihin.
supertele
08.12.2013, 17.13
Hankin kesällä xx1:set grippareilla. Aikaisemmin en ole grippareilla ajanut. Vähän aikaa meni ennen kuin noihin tottui. Aluksi tuli vaihdettua väärään suuntaan epähuomiossa. Aika äkkiä tuosta kuitenkin oppi pois. Kaksi kertaa muistan vaihtaneeni vahingossa kisan aikana. Toinen bunny hopissa ehkä pykälän ja kerran kivikkoväännössä ilmeisesti vaihdoin puoli pakkaa kerralla raskaimmalle rattaalle. Nämä molemmat melko uutena grippareiden käyttäjänä. Nyttemmin virhevaihtoja ei ole tullut.
En lähde kuitenkaan grippareita ylistämään liiaksi. Pientä painosäästöä lukuunottamatta, en tiedä, mikä grippareissa olisi triggereitä paremmin. Seuraavassa pyörässäni saattaa olla kumpi vain - gripparit tai triggerit.
Jos on ripparia käyttänyt vuosikaudet ja tonneja kerää kuukaudessa niin ei enään mee vipuun...
Ripparilla on saatu ketjuja poikki tosin....
pööräilijä
08.12.2013, 20.02
Omassa fillarissani on triggeri, mutta kävin kerran lenkillä paikallisen SRAM kauppiaan pyörällä, jossa on grippari. Aluksi ne oli tosi hoopot, väänsin muutaman kilsan ajan aina väärän suuntaan, mutta äkkiä sekin vaiva meni ohi. Mun mielestä molemmat toimivat ajossa loistavasti, mutta grippareilla saa nopeammin kelattua vaihteita läpi. Mutta mun lapsen kätöseen ei se gripparin kääntöosa sovi, enkä haluaisi pitää sieltä kauempaakaan kiinni, koska sitten joutuu siirtämään kättä vaihtaakseen vaihdetta. Jos olis vähä pidemmät sormet, ei olisi tuota ongelmaa ja varmaan ajaisin grippareilla.
Samuli-1
23.12.2013, 17.51
http://youtu.be/Pkd7kYn3_T0
Tää nyt on xo1, mut menee varmaan samaan kategoriaan. Taaksepolkemalla mulla on useemman kerran yrittäny lähtee ketju pois rattaalta, mut aiemmin ei koskaan kuitenkaa kokonaan. Nyt en oo varma, tuliko tossa polkastu taakse päin.
DaNi_BoY
31.12.2013, 12.57
Nyt ei jaksa käyttää enempää (2h) aikaa bittimaailmasta tiedon etsimiseen!
Mavic C29ssMax http://www.racycles.com/products/detail/27102. Niin saako siihen ollenkaan tuota xx1 vapaaratasta?!
Vapaaratas vakiona on tämän-näköinen http://roguemechanic.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncategorized/img_0460.jpg
Ja kyseessähan on ihan pikalinkku systeemillä oleva vanne!
Nyt ei jaksa käyttää enempää (2h) aikaa bittimaailmasta tiedon etsimiseen!
Mavic C29ssMax http://www.racycles.com/products/detail/27102. Niin saako siihen ollenkaan tuota xx1 vapaaratasta?!
Vapaaratas vakiona on tämän-näköinen http://roguemechanic.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncategorized/img_0460.jpg
Ja kyseessähan on ihan pikalinkku systeemillä oleva vanne!
Otin oikein aikaa. Alle 1 min meni. Että hyvä kun kysyit. Mavicin sivuilta löytyy:
http://www.mavic.com/wheels-accessories-xx1-free-hub-body#.UsKfxnDxpDU
This new free hub body can be easily installed on all Crossmax and Deemax wheels (2012 and after) to convert them to the new XD standard by Sram, making the wheel compatible with the XX1 drivetrain
Ja tuossa vapaarattaassa tulee muistaakseni sovitteet myös pikalinkkuhommiin. Vai tulikohan ne sittenkin vain kiekon mukana. Nyt kyllä pätkii valitettavasti muisti.
Vastasiko tämä kysymykseesi?
DaNi_BoY
31.12.2013, 18.28
Et! Koska tuo ei käy siihen!
Et! Koska tuo ei käy siihen!
Mavicin facebook-sivuilta (https://www.facebook.com/mavic/posts/261805297283516) löytyi tällainen postaus: "Hi Michael, sorry to say that 2012 C29SSMax is using the FTS-X freehub and won't be compatible with the XX1 freehub body. On the other hand, the Crossmax SLR 29er and Crossmax ST 29er introduced in mid-summer 2012 use the ITS-4 freehub system, and they are compatible with the new XX1 freehub body."
Eli jos oikein tulkitsen, niin ei käy eikä valitettavasti tule jatkossakaan käymään. Samaa tuolla sanotaan 26" Mavicin Crossmax SLR:istä, joissa myös on FTS-X vapaaratas kuten C29SSMaxeissa, ettei niitä saa XX1-yhteensopiviksi.
Mä nyt täältä vielä huutelen - Mavic on valmistanut XX1-vapaaratasrunkoa ainoastaan ITS-4 -napaan yhteensopivana, ilmeisesti vanhemmat konstruktiot on paitsiossa. Tuon ITS-4 XX1 -vapaarattaan mukana tulee adapteri 135mm- ja 142mm-läpiakselin kanssa käytettäväksi. Voimansiirtopuolen sovite on siis erilainen kuin perinteisen vapaaratasrungon kanssa käytettävä. Loput yhteensopivuudet hoitunee kiekkojen mukana tulleilla adaptereilla.
DaNi_BoY
31.12.2013, 21.26
Jei! Kiitos kovasti oikeista vastauksista!
Отправлено из iPhone
Onko kellään kokemusta xx1 "halvemmasta" pakasta? On 15 grammaa painavampi ja 20 euroa halvempi.
http://www.bike-discount.de/shop/k2003/a102745/cassette-xg-1195-10-42t-11-speed.html
Onko kellään kokemusta xx1 "halvemmasta" pakasta? On 15 grammaa painavampi ja 20 euroa halvempi.
X01 pakka tuo käsittääkseni on. Hankin tuollaisen omaan pyörääni sen varsinaisen XX1-pakan sijasta. Päällimmäisin syy oli ulkonäöllinen. Muistaakseni suurin ero X01- ja XX1-pakassa on pintakäsittely - X01 on käsitelty kokonaan mustaksi, XX1:ssä on jonkinlainen hypersuperkova lakkakäsittely/hionta pinnassa. Hintaero tulee siitä. Ja olisiko XX1 koneistettu vähän tarkemmin, painoero tulee sieltä.
Metriäkään en ole vielä ajanut, saa nähdä onko pakka kuinka tumma vielä kesän korvalla.
Niin vähän ajattelenkin. Mulla on 29 täysjoustossa xx1 ollut käytössä syksystä ja en voi muuta kuin kehua ja suositella. Turha ränkkääminen vaihteiden kanssa on jäänyt kokonaan pois.
Ketjut pysyneet paikallaan loistavasti. Nyt menee jäykkäperäinen päivitykseen. 3x10 vaihtuu xx1. Taidanpa ottaa tähän settiin tämän uuden xo pakan testiin.
SuccessFactor
08.03.2014, 15.01
Takavaihtajassa on tuollainen valkoinen muoviläystäke kiinni. Mikäköhän sen funktio mahtaa olla, oliko vaan kuljetuksen ajaksi vai onko tarkoitus pitää mukana ihan asennuksen jälkeenkin? Ohjeissa ei mainintaa.. näkyy esim tässä kuvassa
http://images.linnlive.com/410348fd0eba30c9d4de7d494e97ed94/7ec13ad7-176a-68e9-1696-3b27a10dda18.jpg
Takavaihtajassa on tuollainen valkoinen muoviläystäke kiinni.
Kuljetustuki.
Jos sen ottaa pois eikä häkki ole lukittuna etuasentoonsa (tai jos vaihtaja ei jo ole pyörässä kiinni ja ketju paikoillaan), vaihtaja vetää itsensä niin linkkuun että ylempi rissa ottaa vaihtajan runkoon kiinni.
SuccessFactor
08.03.2014, 23.25
Kuljetustuki.
Jos sen ottaa pois eikä häkki ole lukittuna etuasentoonsa (tai jos vaihtaja ei jo ole pyörässä kiinni ja ketju paikoillaan), vaihtaja vetää itsensä niin linkkuun että ylempi rissa ottaa vaihtajan runkoon kiinni.
Jes, kiitokset!
Onko kukaan kokeillut, että toimiiko kaikki 11sp ketjut XX1:n kanssa?
SuccessFactor
04.05.2014, 18.19
Takavaihtajanuubeilu jatkuu; yhden ketjun jo katkoin liian lyhyeksi joten nyt viisaammilta kysytään neuvoja;
Oheisessa kuvassa näkyy takavaihtaja molemmissaa ääriasennoissaan sekä kuinka paljon vielä löytyisi löysää jos ketjua lyhentää. Kysymys kuuluu, että näkeekö näistä kuvista sen että ketju on liian pitkä, ts uskaltaako tuota vielä ainakin yhden lenkin lyhentää? Mittaus tehty takaiskari tyhjänä isoimmalla rattaalla eikä ketju ota kiinni ylärissaan pienimmällä rattaalla.
http://i60.tinypic.com/fc1qqc.jpg
Iglumies
04.05.2014, 18.23
Kyllä ainakin yhden lenkin ottaisin pois ja perään uusi tarkistus, jos vielä toisenkin.
Yksi linkkipari tuossa voi olla varaa lyhentää, mutta miksi se pitäisi saada pois? Onko suunnitelmissa pienemmän eturattaan hankinta?
SuccessFactor
04.05.2014, 18.37
Kiitos vastauksista! Menenkin heti yhden linkin nappaamaan pois. Chain slapin minimointi suurimpana tavoitteena.
Eilen tuli XX1:n idioottivarmuuden raja vastaan Laajavuoren MTB maratonilla. Märkäähän siellä toki oli, ja toisen kierroksen (noin 35km kohdalla) pahimpien lutakoiden kohdalla takavaihtaja alkoi naksua. Naksumisen taajuus tuntui riippuvan kampikierroksista. Vaihteet kuitenkin pelasi hyvin ja epäilin ketjun hypänneen takavaihtajan rissalla väärälle hampaalle, joissa on se narrow/wide-hammastus kuten eturattaassakin.
Naksuminen jatkui kolmannelle kierrokselle, jolla ketju tippui eturattaalta ensin vaihtaessani pienen nousun jälkeen pieneltä välitykseltä isommalle. Lopulta 20km naksumisen jälkeen, jälleen siellä pahimmissa lutakoissa, takavaihtajan rissat olivat niin täynnä savea ja heinää ettei ketju pysynyt enää ollenkaan eturattaalla. En oikein edes ymmärtänyt miten rissat voivat vaikuttaa niin paljon ketjun pysymiseen eturattaalla, mutta kun niistä pyyhki suurimmat mähnät pois, naksuminen loppui ja matka jatkui taas normaalisti.
Maalissa konkeli näytti tältä.
https://farm6.staticflickr.com/5592/14237709880_d95eac69e0_b.jpg (https://flic.kr/p/nG8Z7y)
sakuvaan
15.06.2014, 09.58
Ei näytä kuitenkaan XX1 eturattaalta?
Iglumies
15.06.2014, 10.17
RaceFace siinä onkin, toi riittävän paksu savi tosiaankin estää ketjun pääsyn n/w rattaan pohjalle ja vaatii puhdistuksen ennen matkan jatkamista.
Ainoa huono puoli noilla rattailla (no hintaakin vois olla vähemmän)
Aivan niin, hyvä tarkennus - nimenomaan RaceFacen eturatas. Mutta siitä huolimatta, kun tilanne oli se että ketju ei pysynyt polkaisuakaan rattaalla, eturattaan puhdistamista ei ollut hyötyä. Vasta sitten alkoi pelittää, kun kaavin XX1-takavaihtajan rissoista kaiken sen mähnän irti, jonka irti sai. Olisiko sitten niin, että ketju rullasi rissojen läpi huonosti, jolloin alaketju oli normaalia löysemmällä takavaihtajan kytkimestä huolimatta. Kun vielä ketju ja eturataskin olivat likaiset, löysä ketju ei sopinut eturattaalle kunnolla ja hyppäsi pois saadessaan tilaisuuden.
Miehekkäät kurat on kyllä Camonilla ollut. Hyvä että ratkaisu kuitenkin löytyi kesken kilpailun
Petteri Ellilä
15.06.2014, 20.10
Aivan niin, hyvä tarkennus - nimenomaan RaceFacen eturatas. Mutta siitä huolimatta, kun tilanne oli se että ketju ei pysynyt polkaisuakaan rattaalla, eturattaan puhdistamista ei ollut hyötyä. Vasta sitten alkoi pelittää, kun kaavin XX1-takavaihtajan rissoista kaiken sen mähnän irti, jonka irti sai. Olisiko sitten niin, että ketju rullasi rissojen läpi huonosti, jolloin alaketju oli normaalia löysemmällä takavaihtajan kytkimestä huolimatta. Kun vielä ketju ja eturataskin olivat likaiset, löysä ketju ei sopinut eturattaalle kunnolla ja hyppäsi pois saadessaan tilaisuuden.
Mulla sattui Laajavuoressa sama juttu, paitsi että kyseseessä oli XX1:n eturatas. Syy saattoi tosiaan olla vaihtajan rissojen jumittaminen mistäpä sen tietää, sitä kaksikomponenttimutaa oli rissoissa ja keskiörattaassaa "paljon".
Tuo jäi ainoaksi toimintahäiriöksi. Ei voinut kuin ihmetellä miten hyvin vaihtaminen toimi kaikesta voimansiirrossa olleesta mähnästä huolimatta.
usko juntunen
15.06.2014, 22.24
Vielä Laajavuoren mutapainista. Seurakaveri valitteli samaa ongelmaa kuin tuossa ylempänä on puhuttu. Hänellä myös orkkis xx1 eturatas.
Samalla pähkäiltiin löytyykö porukoilta kokemuksia Q-ring eturattaista xx1 setissä? Itsellä on Q-ringit XX 2x10 ja sillä kiinnostaa.
Laajavuoren radalla jos missä yhden eturieskan edut tulee esiin. Monen vauhdikkaan alamäen jälkeen seuraa jyrkkä mutka yhtä jyrkkään ylämäkeen.
Toki tutulla radalla 2x eturattailla tulee toimeen kun tietää mitä on edessä. Niin ja ne toimivat tuolla mutavelissä kuin se kuuluisa junan vessa.;)
Ajoin myös eilen Laajavuoressa. XX1 voimansiirolla ja 34 edessä. Ei ollut mitään ongelmaa. Tosin puhdistin edellisenä iltana takavaihtajan rattaat huolella. Olen huomannut että keräävät valtavasti paskaa. En tiedä mistä johtuu. Onkohan niissä joku ihme rasva kun tulevat tehtaalta?
Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Vielä Laajavuoren mutapainista. Seurakaveri valitteli samaa ongelmaa kuin tuossa ylempänä on puhuttu. Hänellä myös orkkis xx1 eturatas.
Samalla pähkäiltiin löytyykö porukoilta kokemuksia Q-ring eturattaista xx1 setissä? Itsellä on Q-ringit XX 2x10 ja sillä kiinnostaa.
Laajavuoren radalla jos missä yhden eturieskan edut tulee esiin. Monen vauhdikkaan alamäen jälkeen seuraa jyrkkä mutka yhtä jyrkkään ylämäkeen.
Toki tutulla radalla 2x eturattailla tulee toimeen kun tietää mitä on edessä. Niin ja ne toimivat tuolla mutavelissä kuin se kuuluisa junan vessa.;)
Mulla on Rotorin oma Q-ring-versio tuosta N/W-rattaasta 29 täysjoustossa XX1 voimansiirron kanssa. Toistaiseksi on pelittänyt moitteetta sekä lenkeillä että muutamissa kisoissa. Tosin en ole kyllä tuollaisessa mutalällissä sillä ajanut.
usko juntunen
16.06.2014, 21.41
Mulla on Rotorin oma Q-ring-versio tuosta N/W-rattaasta 29 täysjoustossa XX1 voimansiirron kanssa. Toistaiseksi on pelittänyt moitteetta sekä lenkeillä että muutamissa kisoissa. Tosin en ole kyllä tuollaisessa mutalällissä sillä ajanut.
Ok. Kiitokset tiedosta. Juuri nämä suomi-maastossa kerätyt kokemukset ovat ainakin meikäläiselle niitä kaikkein arvokkaimpia.
mehukatti
18.06.2014, 14.06
Onko kellään esiintynyt jäykkiä linkkejä XX1-ketjun kanssa? Viikon vanha pyörä ja eilen piti tulla metästä pois ko. ongelman takia, koska ketju pomppi heti kun laitto voimaa polkimille. Kotona yritin vetkutella linkkiä vapaaksi, mutta ei onnistunut. Siinä oli metalli jotenkin muotoutunut/ottanut hittiä niin, että se kanitti. Olikohan mennyt ihan polkemalla/vaihtamalla, vai olisko voinut jäädä tacon (MRP AMG) ja maakosketuksen väliin? Aikaisemmin olen kyllä todennut SRAM:n 10spd ketjut toimiviksi, eikä niiden kanssa ole ollut tällaisia ongelmia...
Ei o ollu, mutta just viikonloppuna ratkesi yhdet XX1-ketjut pikalukosta.
En tiiä onko KMC:n kettingit mistään kotosin, mutta vois sopia hienosti ulkonäöltään ja kun näkyivät olevan vain 150 USD:tä.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/ibis/901966d1403069592-ripley-picture-build-thread-blue2.jpg
http://www.probikesupply.com/kmc-x11sl-dlc-diamond-like-coating-black-blue-11-speed-chain/#
http://img.tapatalk.com/d/14/06/18/thumbnail/evyguqug.jpg
Tuntuu sopivan puuhevoselle hyvin ulkonäköön... on sitten paljon ajetut kammet... ööh jotain 2134 km
Kaippa toi jossain kauppapyörässä vielä menis vähän matkaa....
sakuvaan
18.06.2014, 15.24
Onko kellään esiintynyt jäykkiä linkkejä XX1-ketjun kanssa? Viikon vanha pyörä ja eilen piti tulla metästä pois ko. ongelman takia, koska ketju pomppi heti kun laitto voimaa polkimille. Kotona yritin vetkutella linkkiä vapaaksi, mutta ei onnistunut. Siinä oli metalli jotenkin muotoutunut/ottanut hittiä niin, että se kanitti. Olikohan mennyt ihan polkemalla/vaihtamalla, vai olisko voinut jäädä tacon (MRP AMG) ja maakosketuksen väliin? Aikaisemmin olen kyllä todennut SRAM:n 10spd ketjut toimiviksi, eikä niiden kanssa ole ollut tällaisia ongelmia...
Noita tais mennä takuisiin jonkin verran, ehkä laariin on osunut wanha ketju sun settiin vai onko se jo revisio mallia?
http://img.tapatalk.com/d/14/06/18/thumbnail/evyguqug.jpg
Mullistava 1x0-ratkaisu niille, joille mikään välitys ei ole riittävän kevyt
Mulla vähän samaa ongelmaa XX1 ketjun kanssa pari viikkoa sitten, tosin meni niin, että katkes lenkki mettässä kun runttasin kivikkomäkeä ylös ja sitten vaihdon uuden tilalle, niin toinen reuna jumitti niin pahasti, että piti hissutella kotiin kun ketju pomppi.
Laitoin kotona sitten reilusti aseöljyä lenkkiin ja liikuttelin sitä edestakaisin 10 minuuttia niin jumitus hellitti.
Pitäis löytää X01 settiin sopiva ketjuohjuri ISCG05 kiinnityksellä, jossa olis taco mukana. Pelkkä yläpuolinen ohjuri olis hakusessa. Onko MRP:n AMG ainut vaihtoehto?
Käykö kmc:een 11speed chainlinkki xx1 ketjujen kanssa?
http://www.wiggle.co.uk/kmc-11-speed-chain-links/
supertele
15.07.2014, 21.43
Niinhän tuossa kuvauksessa sanotaan.
edit: eipä silti... Wiggleltä vastasivat kysymysosiossa, että ei käy.
Noo pitää sit ostaa sramin linkkejä.
Vaihdoin tänään XX1-setin ketjua ensimmäisen kerran. SRAM PC XX1-ketju jota ajettu 1050km XX1-takavaihtajalla, X01-pakalla ja kahdella RaceFacen N/W-eturattaalla vaihdellen niitä ennakoitujen nousumetrien mukaan. Kilometrit tulleet pääasiassa maastossa, kelit olleet edulliset kaikkialla muualla paitsi Laajavuoren XCM:ssä jossa voimansiirto imaisi varmaan koko kesän kurat kerralla. Laitoin uuden iskemättömän ketjun vanhan viereen katkaisua varten, vanhassa ei ollut silmämääräisesti mitattuna vielä yhtään kulumaa.
Moi! Laitoin vähän aikaa sitten pyörään XX1 osasarjan ja se toimii ihan ok, mutta ei mielestäni optimaalisesti. Lähinnä tuo vaihtajan hienosäätö on minulta hukassa. Mukana tullut ohjelappunen oli melko suurpiirteinen. Nuo äärirajat on ihan kohtuu havainnollisesti, yläpäässä normisti samaan tasoon isoimman rattaan kanssa, alapäässä ikäänkuin ohi pienimmän rattaan ulkoreunaan ohjainpyörän keskikohta. Lähinnä mietityttää sen (ilmeisesti) ns. b-screwn säätäminen. Ohjeen lopussa sanotaan vaan, että säädä väli. Tällä ruuvillahan näköjään saa säädettyä ylemmän ohjainpyörän ja rataspakan väliä korkeussuunnassa. Onko tähän jotain hyvää ohjetta? Ongelma on oikeastaan siinä, että tuo isoin 42 hampaan ratas ei oikein meinaa vaihtua, jos on yhtään kuormaa päällä. Siinähän taitaa olla hieman suurempi rattaiden kokoero kuin muissa väleissä. Lisäksi tuo vaihtaminen hieman "kurahtaa", joten olettaisin, että ehkä pakka ja ohjainpyörä ovat liian lähellä toisiaan...
Iglumies
18.08.2014, 15.14
No ota sillä b-ruuvilla ylärissaa vähän alemmas ja koita mitä tapahtuu, ei se rikki mene.
Takapakan isoimman rattaan ja ylimmän rissan hampaiden väliin tulisi jäädä sellainen järkevä 10-15mm. Onhan ketju katkaistu järkevään mittaan, ettei vaihtaja ole aivan äärirajoilla siellä isoimmalla rattaalla?
sakuvaan
18.08.2014, 18.11
Vaihdoin tänään XX1-setin ketjua ensimmäisen kerran. SRAM PC XX1-ketju jota ajettu 1050km XX1-takavaihtajalla, X01-pakalla ja kahdella RaceFacen N/W-eturattaalla vaihdellen niitä ennakoitujen nousumetrien mukaan. Kilometrit tulleet pääasiassa maastossa, kelit olleet edulliset kaikkialla muualla paitsi Laajavuoren XCM:ssä jossa voimansiirto imaisi varmaan koko kesän kurat kerralla. Laitoin uuden iskemättömän ketjun vanhan viereen katkaisua varten, vanhassa ei ollut silmämääräisesti mitattuna vielä yhtään kulumaa.
Eka asia mikä mulla loppu XX1stä ~1400 maastokilsan jälkeen oli eturatas, ketju oli vielä ihan ok kondiksessa.
Takapakan isoimman rattaan ja ylimmän rissan hampaiden väliin tulisi jäädä sellainen järkevä 10-15mm. Onhan ketju katkaistu järkevään mittaan, ettei vaihtaja ole aivan äärirajoilla siellä isoimmalla rattaalla?
Jepu, väliä oli mulla noin 8mm, säädin jonnekin 13 mm tienoille ja kävin uudestaan rajat vielä läpi. Nyt toimi ainakin telineessä loistavasti. Sateen tauottua kokeilemaan käytännössä. Ketju on ohjeen mukaan pätkäisty ja oikeastaan kohtuu väljä... pystyy varmaan laittamaan +2 kokoisen eturattaan samalla ketjulla. Aavistuksen "jyristää" 10 rattaalla tossa telineessa pyörittäessä, mutta tuskin mitään vakavaa kyseessä?
Edit: 10 rattaalla tarkoitan sitä 10-hampaista, pienintä ratasta.
sakuvaan
18.08.2014, 20.30
10t jyristää aina sen verta pieni ratas
MTBVespa
02.10.2014, 08.06
Mitä rasvaa ootte laittanu natisevan xx1 vaihtajan sisälmyksiin? Pitäs toistamiseen auki käyttää.
Mitä rasvaa ootte laittanu natisevan xx1 vaihtajan sisälmyksiin? Pitäs toistamiseen auki käyttää.
Slick Honey/Slickoleum.
MTBVespa
03.10.2014, 13.02
^ Ja toimii? Mistäs tollasta löytää?
Slick Honey:tä olen käytellyt ja ei tuosta mitään moitittavaa keksi :). Monet keula/iskaripajatkin tuota suosittelee ja jopa jokunen valmistajakin niin luultavasti se asiansa ajaa. Ebaystä olen tuota tilaillut tarpeen mukaan mut näkyyhän tuota fillariosa tarjoavan 2ml tiivistesarjan mukana. Myisköhän isompia puteleita jos kysäsis?
Kiovan Dynamo
03.10.2014, 13.50
Eka asia mikä mulla loppu XX1stä ~1400 maastokilsan jälkeen oli eturatas, ketju oli vielä ihan ok kondiksessa.
Oho. Mitähän minä olen tehnyt väärin, kun mulla on eturatas vielä ihan ok ja kohta tulee 5000 km täyteen sille?
Jotain materiaali eroja rattaissa... kaksi ratasta noin 2000 km jälkeen sirkkelin teränä
Täällä ajettu noin 1800km viimeisimmällä rattaalla ja nyt rupeaa taas pitämään ääntä runtatessa
Kaatuilija
20.10.2014, 20.09
Ongelmia XX1 -vaihteiston kanssa ongelmaa. Toiseksi ja kolmanneksi isoimmilla ja pienimmällä rattaalla kuuluu kovaa rutinaa reippaasti polkiessa.
Vaihteistolla ajettu 350km, kaikki on pesty ja ketju voideltu ja pulttien kireydet tarkistin. Aluksi epäilin äänen aiheuttajaksi vaihtajan säätöjä, mutta monen säätöyrityksen jälkeen vaihteet vaihtuvat hienosti äänen pysyessä samana.
Mikä tuossa nyt voisi mättää? Ääni on aivan kuin vaihteet olisivat pielessä, mutta näin ei ole. Esim. takapakasta tai keskiöstä tuon ei myöskään luulisi kuuluvan, kun vain kolmella takarattaalla ääntää.
tirsintarsi
20.10.2014, 21.04
Tyhmä kysymys mutta sattuuko ne isot ja pienet hampaat kohdilleen ketjussa niillä kolmella pienimmällä rattaalla? Minulla ainakin heitti, kun ei ollut takakiekko samassa kohdassa, kun alunperin. Kun laitoin kiekon takaisin alkuperäiseen paikkaa, niin alkoi taas toimimaan.
Ongelmia XX1 -vaihteiston kanssa ongelmaa. Toiseksi ja kolmanneksi isoimmilla ja pienimmällä rattaalla kuuluu kovaa rutinaa reippaasti polkiessa.
Vaihteistolla ajettu 350km, kaikki on pesty ja ketju voideltu ja pulttien kireydet tarkistin. Aluksi epäilin äänen aiheuttajaksi vaihtajan säätöjä, mutta monen säätöyrityksen jälkeen vaihteet vaihtuvat hienosti äänen pysyessä samana.
Mikä tuossa nyt voisi mättää? Ääni on aivan kuin vaihteet olisivat pielessä, mutta näin ei ole. Esim. takapakasta tai keskiöstä tuon ei myöskään luulisi kuuluvan, kun vain kolmella takarattaalla ääntää.
Isoimmalla rattaalla (42t) ketjulinja on jo ainakin niin vammanen, että jonkinmoista ääntä kuuluu väkisinkin. Erityisesti jos ketju on vaikka linkin liian lyhyt. Toinen mikä teke hassuja ääniä ja vaikuttaa aavistuksen vaihteisiin on b-tension ruuvi. Säädä sitä ekana ja kato auttaako. Mulla oli nää vaivat.
Kaatuilija
20.10.2014, 23.33
Ketju menee kaikkiin hampaisiin hienosti. Säädin myös b-tension ruuvia, mutta ei vaikutusta.
Jännä, että isoin ratas ei pidä mitään ääntä, mutta kaksi seuraavaa pitää semmoista rohisevaa ääntä. Pienin ratas taas paukkuu ja rutisee.
Koitin säädellä rajoitinruuvienkin asennot uudelleen ilman vaikutusta.
Mulla teki joskus samaa, kun ketjut meni päin persettä vaihtajan rissoissa. Ootko tarkistanut, että ne ketjut menee vaihtajassa oikein
Kaatuilija
24.10.2014, 00.30
Nyt tuli sellainen ongelma vastaan, että vaihtaja alkoi jumittamaan pakkasella. Noh, vaijeri pois, kuorista paineilmalla ylimääräinen pois ja vaijeri takaisin moottoriöljyllä voideltuna. Samalla sitten säädin takavaihtajan kokonaan uudelleen ja nyt ei tuntuisi rutisevan enää pahasti. Pienimmällä rattaalla kuuluu pientä naksumista, mikä varmaankin johtuu vinosta ketjulinjasta. Eipä jäätynyt vaihtaja kahden tunnin pakkaslenkilläkään. Täytyy seurailla miten tuo nyt pelaa rutinoiden suhteen, kiitos auttaneille!
Onkos kellee kertyny kokemusta jostain aftermarket eturattaasta näissä 1x11 setupeissa? Ittelä on nyt toinen XX1 eturatas poljettu vaihtokuntoon (n. 100h/ratas). Ei tuo haittais vaikka kestäis vähän pidempään.
Iglumies
13.11.2014, 12.31
Ihan mielenkiinnosta, eikö ketju pysy enää rattaalla, vai miten vaihtokuntoisuus ilmenee?
Mikäs se pulttijako onkaan XX1-kammissa, 94? Suurin osa noista N/W-rattaista näyttäisi olevan 104 jaolle. 96-jakoa vois alkaa tulla jo muiltaki ku Works Componentsilta että sais noihin uudempiin Shimanon kolmen rattaan kampiin myös lykättyä narrow/wideä.
edit: minuakin kovasti kiinnostaa mikä vika niihin oli oikein tullut.
edit2: näemmä Blackspirekin on tehnyt jo 96 BCD rattaan. Hienoa. Saako näitä jostain Suomesta / Euroopasta?
http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mount-for-sram-gxp-cranks
Kävisikö Sudenhammas?
sakuvaan
13.11.2014, 17.41
Mikäs se pulttijako onkaan XX1-kammissa, 94? Suurin osa noista N/W-rattaista näyttäisi olevan 104 jaolle. 96-jakoa vois alkaa tulla jo muiltaki ku Works Componentsilta että sais noihin uudempiin Shimanon kolmen rattaan kampiin myös lykättyä narrow/wideä.
edit: minuakin kovasti kiinnostaa mikä vika niihin oli oikein tullut.
edit2: näemmä Blackspirekin on tehnyt jo 96 BCD rattaan. Hienoa. Saako näitä jostain Suomesta / Euroopasta?
Sramin spideri on epäsymmettrinen XX1 kammissa
Olisko niin ettei XX1-kampien spideriin saa kuin Sramin omaa öylättiä kiinni. En vanno, kuten vannoi muuan muahanmuuttaja yläasteella: "ma vannon!!!"
usko juntunen
13.11.2014, 21.48
Olisko niin ettei XX1-kampien spideriin saa kuin Sramin omaa öylättiä kiinni. En vanno, kuten vannoi muuan muahanmuuttaja yläasteella: "ma vannon!!!"
Siltä se näyttää ainakin jos Q-Ringiä tahtoo laittaa. http://www.rotorbike.com/products/mtb
Pari lenkkiä ajettu XX1 pyöreällä 34 eturattaalla(10-42pakka) ja soikeisiin rattaisiin tottuneelta jyrkimmät nousut tuntuu hieman "jäykältä"
Iglumies
13.11.2014, 21.51
Kyllähän XX1 kampiin saa vaihdettua spiderin haluamalleen pulttijaolle tai sitten laittaa noita spiderittomia rattaita.
Mulla on Carbon-Ti:n direct mount 36t ollut xx1-kammissa, oikein hyvä ja kevyt
Iglumies & Kaakku. Melkoista rutinaa pitää voimansiirto kun enempi voimaa pedaliin tarjoaa. Näyttää nostavan ketjua rattaan mukana.
Polun tukko
16.11.2014, 21.09
Iglumies & Kaakku. Melkoista rutinaa pitää voimansiirto kun enempi voimaa pedaliin tarjoaa. Näyttää nostavan ketjua rattaan mukana.
Vähän samaa oiretta itsellä vaihteilla 1-5. Kyseessä tosin 10spd setti sramia. Säädetty ja säädetty. Saattaa lenkin toimis mutta seuraavalla jo alkaa oireet. Vaijeria kiristämällä ei juuri helpota.
Alkaa jo viittä vaille uituttamaan. Voisko iglu auttaa?
Iglumies
16.11.2014, 21.23
Tuskin, tuo type2 takavaihtaja vaan kiristää ketjua enemmän ja siitä johtuen kuluneista rattaista kuuluu kovempi ääni, kuin perinteisillä vaihtajilla.
Itsellä käytössä XX1 ja X1 eturattaat 10-lehtisten pakkojen kanssa, ajamista varten nuo on, eikä kuuntelua :)
Polun tukko
16.11.2014, 22.17
Eli onko tämä tulkittavissa kuluneena kasettina kun etulimppu ja ketju on vaihdettu vastikään? Kasetilla ajeltu tuolta heinäkuulta, joku vajaa pari tonnia.
usko juntunen
18.11.2014, 21.31
Siltä se näyttää ainakin jos Q-Ringiä tahtoo laittaa. http://www.rotorbike.com/products/mtb
Pari lenkkiä ajettu XX1 pyöreällä 34 eturattaalla(10-42pakka) ja soikeisiin rattaisiin tottuneelta jyrkimmät nousut tuntuu hieman "jäykältä"
Tilanne korjattu. Nyt on 32t Q-Ring ja "jäykkyys" hävisi:) Se näköjään näillä ikävuosilla menee silleeen, että eturieskasta pittää joka vuos viilata jokunen piikki ja vastaavasti
joustomatkaa lisätä 20mm., jotta pysyy mukavuusaluella. (OT.na mainittakoon, että kylläpä tuli kiiruusti soikula ratas&spideri Tampereelta! Eilen aamusella tilasin ja tännään eka savut!!!)
Jeesustelun puolelle menee nuo Sramin "standardit". Spiderihässäkän lisäksi ovat Sramilla keksineet ihan oman rattaan kiinnityspultin standartin. Ruuvi, millä ratas on kiinni spiderissä 8.5x0.75mm. Shimanon, kuin myös Rotorin käyttämä 8x0.75
Saa muuten meleko heleposti tuhottua nuo Sramin rattaan kierteet ruuvaamalla siihen ns. normi 8x0.75 kiinnityspultin. Se kun mennee nousunsa puolesta hyvin paikoilleen,
mutta 0.5mm ulkomitaltaan alimittasena korkkaa varmasti jo pienelläkin momentilla.
Polun tukko
25.01.2015, 19.28
Mikäs ketjuohjuri olisi laadukas laittaa 11spd olevaan pyörään?Haussa yläpuolinen ja kevyt.
Riittää kun pitää kovimmassa enduro rytkeessä ketjun paikallaan.
sakuvaan
27.01.2015, 21.26
MRP
10chars
Onkos kellään tullut eteen sellaista tapausta, että takapakan 42-ratas olisi "korkannut" irti? Mulla on...
Elikkäs se stanssaus petti kesken ajon -eikä ollut edes 42 ratas käytössä. Nyt on sen näköiset ne ison rattaan reiät, ettei varmasti tule enää toimimaan. Eihän tuosta ehtinyt kuin 9kk nauttimaan, prkl.
Polun tukko
01.02.2015, 15.08
^ reklamoisin valmistajaa koe mielessä
Juha Jokila
01.02.2015, 15.30
^^Tampereella on ollut ainakin toinen tapaus ja jotain vastuunvälttelyä oli ollut havaittavissa, enkä nyt enää muista miten tarina päättyi.
TrailRider
01.02.2015, 20.34
Minulla kävi kuten 69hz tuossa ylhäällä mainitsee, eli isoin ratas repesi irti muusta pakasta. Kevyt ylämäki, ketju toiseksi isoimmalla rattaalla ja poks. Hetken ehdin ihmetellä että mitähän juuri tapahtui.. Taluttaen himaan ja soitto liikkeeseen.
Monien vaiheiden jälkeen maahantuoja vaihtoi pakan liikkeen toimiessa ansiokkaasti välikätenä. Kyselivät vapaarattaasta, ketjun kireyksistä yms. Ilmeisesti asiaan vaikuttavista asioista.
Lopputulos oli kuitenkin siis se että vaihtoivat pakan uuteen. Selvyyttä siihen miksi näin kävi en kuitenkaan ikinä saanut...
Kiitos infosta! Olikos sulla vanhakin pakka?
Mulla lähti myös se ratas yllättävän kevyessä ajossa (luntakin maassa, "kitkarenkaat"). Pitää asioida myyjän kanssa, joka saa hoitaa yhteyden maahantuojaan. Katsotaan mitä tapahtuu.
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.