PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sram xx1

Sivut : 1 [2] 3 4

LJL
21.03.2013, 13.39
Oota vaan kun tulee kesä ja kivikot.

On niin tasasta moottoritietä noi polut ettei paremmasta väliä.

Totta på totta. Mutta kuten sanottua, en enää pääse siitä raportoimaan, kun on tulossa titamiinia ja ohjuria tilalle.

-Lauri

syklopaatti
21.03.2013, 14.14
Minuakin vähän pelottaa kesän rymistelyt ja kun tuota takajoustoakin löytyy 160mm niin pysyykö sittenkään hypyissä ,yms..
Varasuunnitelmana on laittaa sellainen direct mount etuvaihtajan paikkaan tuleva kevyt yläohjuri.
Jos sekään ei auta niin sit kunnnon ohjuri. On mulla tietenkin nyt taco siellä suojaamassa runkoa ja ratasta.

LJL
21.03.2013, 15.59
Huomautettakoon tässä yhteydessä, että XX1-rattaan/kampien ketjulinja ei toimi yhteen tavallisen low direct mount -ketjunohjurin kanssa. Siis sellaisen ldm-ohjurin, joka on suunniteltu tuplakampien ulommalle rieskalle. XX1-rieska on 2-rattaisten kampien ulointa rieskaa sisempänä lonkalta joku 3-4mm, ja ainakin omaa tuplakammille suunniltetua ShiftUpin ketjunohjuria olisi täytynyt sahata/viilata lyhyemmäksi kiinnityksistä varsinaiseen ohjuriin vievistä puslista. Ratkaisin problematiikan tilaamalla Carbon-Ti:n 36t X-monoringin, joka korvaa koko XX1-spiderin ja rieskan, eli tulee kiinni suoraan spider-kiinnitykseen. Tällä tulee ketjulinjakin ulommaksi (samalla epäedullisemmaksi :( ), ja saan ohjurin toimintaan. Samalla säästyy grammoja ottaen huomioon, että kumminkin olisin tarvinnut ohjuria.

-Lauri

sakuvaan
21.03.2013, 16.00
Minuakin vähän pelottaa kesän rymistelyt ja kun tuota takajoustoakin löytyy 160mm niin pysyykö sittenkään hypyissä ,yms..
Varasuunnitelmana on laittaa sellainen direct mount etuvaihtajan paikkaan tuleva kevyt yläohjuri.
Jos sekään ei auta niin sit kunnnon ohjuri. On mulla tietenkin nyt taco siellä suojaamassa runkoa ja ratasta.

Täydellä XX1 setillä veikkaisin että ketjut ei tippuis.

Jos takana on jotain eri vaihtajaa niin se voi vaikuttaa asiaan paljonkin... itsellä ei varmasti tule ongelmia, tuli sen verran hyvin testailtua Tenellä tuo että ei huoleta pätkääkään ketjujen tippuminen.

PMT
21.03.2013, 16.11
Eipä tuo ketjujen tippuminen pelota mua vaikka takana on XTja joustoa 170mm niin kyllä tuo XX1 ratas näyttää pitävän ilman ohjuria niin vinoon en saa ketjuja ettää yrittäis kammeta rattaalta.

pööräilijä
22.03.2013, 00.25
En tiiä kuinka paljon palvelee täpärimiehiä, mutta jäykkäperällä, kun oon nyt koohottanut menemään täällä La Nuciassa, oon tehnyt seuraavat havainnot. Käytössä edelleen täys-XX1-setti :) Sisurit on käytössä, joten meno ei aivan kauhean smoothia ole :(
-Nolla ketjun tippumista
-Nolla ketjun chainstayhin osumista
-Nolla tunkattua mäkeä(36-eturatas)
-Nolla ketjun katkeamista, tai muita vastaavia aiemmin spekuloituja ongelmia

Mukana on 32-piikkinen ratas, mutta kun pääsin mörkömäen tolla 36sella ylös, en jaksanut vaihtaa. Mutta Gardan leirille laitan sen kiinni, niin saa pyörittääkkin välillä :) Hienosti toimii setti. Lisää kilometrejä on vasta kertynyt 300, joten vielä ei kauhean mittavaa kestotestiä voi antaa.

LJL
22.03.2013, 10.58
Hyvä kuulla noita pööräilijän kommentteja, älä tosiaan ryhdy mihinkään foorumilakkoon!

Helsike! Omalla kohdalla 1x10-virityksen osalta tuli heti osatilauksen jälkeen tarjolle Carbon-Ti:n rieskaa puolet halvempi vaihtoehto, ei mikää ankkuri sekään: http://r2-bike.com/Absolute-Black-Kettenblatt-Spider-Sram-GXP-Kurbel-28-30-32-34-schwarz

Ei tosin ole saatavilla kuin 34t asti, että siinä mielessä ei harmita kun itse tilasin Carbon-Ti:n 36t. Mutta idea on sama, eli spiderin kiinnitykseen koko limppu. Ketjulinja huonompi kuin XX1-spiderilla + rieskalla. Mielestäni varteenotettava meille, jotka joka tapauksessa tarvitsevat ohjuria (ei type2 vaihtajaa).

-Lauri

pööräilijä
22.03.2013, 11.32
Sen voisin sanoa vielä. Koitin tosissani saada ketjun lyömään chainstayhin, mutten onnistunut. Meridassa on niin hieno suojus, että kyllä sillä pitäisi käyttöäkin olla, mutta eipä vaan tullut. Ajoin kivikoita, portaita, hypin ylös alas. Ja jos edes tosta päältä koittaa painaa, niin ei toi takavaihtaja anna ylimäärästä ketjua. Joten tolla päätelmällä, kaikissa pyörissä pitäis olla Type2 vaihtaja, tekee toi aika mukavan kuuloseks ajamisen :) Ja kai se toimintaakin auttaa, kun ketju ei ole löysänä ylhäältä ja alhaalta kun pitäisi vaihtaa..

Two-Shoes
23.03.2013, 10.02
Määrittääkö joku mitta rungossa ton tarvitun Q-factorin? Pähkäilen vaan että mikä Q-factor tarvitsee olla xx1 kampiin Onone 456 carbon rungolla. Ihan vieras käsite itselle.

CamoN
23.03.2013, 10.26
Määrittääkö joku mitta rungossa ton tarvitun Q-factorin? Pähkäilen vaan että mikä Q-factor tarvitsee olla xx1 kampiin Onone 456 carbon rungolla. Ihan vieras käsite itselle.

Ei oikeastaan. Siis rungon takahaarukan leveys kammen mitan päässä keskiölaakerista on se minimi q-factor. Sitä ei taideta yleisesti ilmoittaa, koska kammet voi olla 170/172,5/175mm pitkät jne. ja takahaarukan muotoilu vaikuttaa paljon.

LJL
23.03.2013, 11.31
rungon takahaarukan leveys kammen mitan päässä keskiölaakerista on se minimi q-factor

Rungon, ja kai myös kampien taipuisuuden vuoksi tuohon yllä sanottuun +5mm molemmille puolille. Jos on tiukkaa, niin oikeastaan vain kokeilemalla selviää. Itsellä jäi Q156-kammilla toiselle puolelle liian vähän clearancea, alle 4mm ja sain kädellä painettua kammen kiinni runkoon. Oli pakko vaihtaa Q168:iin, kun arvelin että jossain tilanteissa ottaa kuitenkin kampi kiinni runkoon. Eipä siinä kokeilussa montaa euroa hävinnyt, kun löytyi heti ostaja liian kapeille kammille.

-Lauri

sakuvaan
24.03.2013, 19.11
Varmaan aika harvaan runkoon mahtuu tuo kapemmalla Q factorilla oleva kampisetti, alkaa takahaarukat olemaan sen verta leveitä.

LJL
24.03.2013, 19.47
Varmaan aika harvaan runkoon mahtuu tuo kapemmalla Q factorilla oleva kampisetti, alkaa takahaarukat olemaan sen verta leveitä.

Tähän liittyen mysteerillinen havainto GoExpossa: Pivotin runkoihin menee ilmeisestikin kaikkiin Q156 kammet. Mm. 57 ja 429 Carboniin

-Lauri

zort
24.03.2013, 22.10
Aika kätevä tapa mitata rungon q-factor on kysyä sitä valmistajalta s-postilla, ellei sitä jo ole mainittu valmistajan nettisivuilla rungon specsien yhteydessä tai FAQ -kohdassa.

janihoo
25.03.2013, 15.45
Oletteko käyttäneet jonkinlaista ratassuojaa XX1 juttujen kanssa? Hirvittävältä tuntuu, kunhan lumet sulaa, lähteä kivikkoon ja juurakkoon mönkimään ellei rattaalla ole mitään suojaa. Ainakin kai jokin Taco tyyppinen ratkaisu voisi olla hyvä.

Onko suosituksia?

Banshee Spitfiren ykkösversioon vm 2011 menee just just Q156 kampisatsi. Tilaa jää puolelleen hieman alle 1cm. Ei kuitenkaan saa pedaallin päästä jalallakaan painamalla kampea runkoon kiinni.

LJL
25.03.2013, 15.50
Tällaisen havainnon olen itse tehnyt yläohjurin osalta: #257 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45957-Sram-xx1&p=1995115#post1995115)

Eli olisi mielellään varmistettava etukäteen, että ohjuri/taco kommunikoi XX1-kampien ketjulinjan kanssa, tai varauduttava muunlaiseen säätämiseen. Itse otin toisenlaisen lähestymistavan ja vaihdan kuuseen koko XX1-rieskan, hieman karvain mielin kyllä koska se on niin loistava.

-Lauri

zort
25.03.2013, 16.25
Tarviiko XX1:ssä rattaan suojaamisesta ihan mahdottoman huolestunut olla? Siinähän on kokoajan ketju päällä joten onhan siinä piikit sentään paremmin suojassa kuin 2-tai 3-rattaisen kampisatsin isossa rattaassa.

janihoo
25.03.2013, 16.32
En osaa sanoa onko oma huolestuneisuuteni turhaa.
Huolestuttaa kuitenkin suorat osumat, jotka mahdollisesti murtaisi rieskan rakenteen tai vääntää sitä sivusuunnassa. Sieltä varmaan ne heikkoudet löytyvät tuosta rattaasta. Tuollaisissa tilanteissa XX1 rattaat ovat varmaan melko arvokasta kertakäyttötavaraa jos rikkoutumisen voisi kuitenkin ehkäistä.

Verska-Vesa
25.03.2013, 16.44
Jännä muuten nähdä, pysyykö ketjut päällä ilman ohjuria enää kun noilla teidän systeemeillä on ajettu vähän enemmän ja ketju ja ratas on hiukan kulunut.

LJL
25.03.2013, 16.44
Vaikea sanoa mitään pitävää, kun en ole mikään lujuuslaskentainsinööri, mutta fiilis on se, että aika lujaa ja tarkasti saa pamahtaa että XX1-rieska ja/tai spider vääntyisi paskaksi. Kuitenkin koko systeemi on suunniteltu kovaankin ajoon ja nimenomaan ketjunohjureista vapaaksi. Enemmän ongelmana on mielestäni tuo poikkeava ketjulinja.

-Lauri

janihoo
25.03.2013, 18.13
Joo hyvä pointti toi suunnitteluasia. Kaipa siellä fiksummat immeiset noita meille suunnittelee. Mutta jotta pysyttäisiin aiheen äärellä, uusin kysymyksen. Onko kukaan käyttänyt Tacoa ja jos on niin minkälaista? Minkälaista tacoa suosittelisi muille ja mistä voi ostaa, jos tulee vaan sellanen osto-fiilis hyvistä kommenteista huolimatta.

Juha Jokila
25.03.2013, 18.50
Aika erikoista pitää ajon olla, jos noin pientä ratasta aikoo murjoa. Ja missä tuntuu, jos pari ratasta paskoo kaudessa? Ei tarvi sitten enää kulumisen takia uusia.

TSOCOM
25.03.2013, 19.09
Minua eniten kiinnostaa nähä, miten tää ratas pitkinehampaineen vähän kuluneena toimii, kun sille tarjoo uuttaketjua.

sakuvaan
26.03.2013, 02.24
Aika erikoista pitää ajon olla, jos noin pientä ratasta aikoo murjoa. Ja missä tuntuu, jos pari ratasta paskoo kaudessa? Ei tarvi sitten enää kulumisen takia uusia.

Satasen/laaki. Omissa pyörissä bashi/taco saa aika nopeasti patinaa pintaan kun ajelee kallioilla ja kivikoissa.

Juha Jokila
26.03.2013, 08.10
65 € xx1 eturatas

syklopaatti
26.03.2013, 10.48
. Onko kukaan käyttänyt Tacoa ja jos on niin minkälaista? Minkälaista tacoa suosittelisi muille ja mistä voi ostaa, jos tulee vaan sellanen osto-fiilis hyvistä kommenteista huolimatta.
Minä päädyin sellaiseen ratkaisuun ,että tein vanhasta 36 rattaan ohjurista pelkän tacon katkaisemalla rautasahalla ohjurista rullaosan pois ja hiomalla nauhahiomakoneessa tacon sopivan pieneks. Tällänen siitä tuli.

http://gp1.pinkbike.org/p4pb9344369/p4pb9344369.jpg

Ja hyvin pelaa.

http://gp1.pinkbike.org/p4pb9360606/p4pb9360606.jpg

MRP:llä on myös niin sanottu allmountain ohjuri joka on suunniteltu pienille eturattaille (28-32) ,mut kallis.
http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/MRPAMG/SubProducts/MRPAMG-BB2832 (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/MRPAMG/SubProducts/MRPAMG-BB2832)

Eipä oo tullut vastaa pelkkää tacoa joka on suunniteltu pienelle eturattaalle. Näitä isojahan sit löytyy.
http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/MRPXCG/SubProducts/MRPXCG-BB36 (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/MRPXCG/SubProducts/MRPXCG-BB36)

janihoo
26.03.2013, 12.03

Kyllä mä näkisin että enemmän erikoista maastossa ajamista on se jos ei sitä osumaa eturattaaseen tule. Onhan maastoajoa tietysti monenlaista.

Tuossa Syklopaatin hommassa on enemmän sitä ideaa mitä hain. Esitettyyn kysymykseenkin pyrittiin vastaamaan.

pööräilijä
26.03.2013, 15.19
Syklopaatilla on hieno viristys! Todella siron näköinen :)
Toi kiviin osuminen on varmaankin täpärikuskien ongelma enemmänkin? Kun keskiö tippuu jousituksen toiminnan myötä? Eikse niin meekkin? Itse en saanut jäykällä kertaakaan osumaan kiveen ratasta(36:nen), kun etelässä viime viikon ajoin. Ja toisaalta, aiemmin 44:sta oon temponut kiviin vähän liikaakin :( Se kyllä piti ketjun päällä vaikkei hammasta juurikaan ollut :)

Noista ketjun päällä pysyvyyksista ja muista saadaan varmaan kesäkuussa lisää tietoa, vai kuinka paljon sakuvaan on kilsoja jo kertynyt? Mää luulen, että ajoo tarvitaan varmaankin yhdelle voimansiirrolle väh. 3,5-4 tuhatta, jotta tulee ekat ongelmat. Tää on nyt sit vain ja ainoostaan HYPOTEESI! Tällä hetkellä Excel-taulukko näyttää mulle 481km. Joten matkaa on vielä edessä. Kokopakkaa tuli etelässä kulutettua, kun välillä 36x10 oli tarpeen ja taas toisaalla 36x42 oli aivan liian iso... Laiska, kun oon, en vaihtanut 32:sta kiinni. Italian leirille aivan varmasti laitan kiinni :)

Mulla on tosiaan kaksi ketjua, toinen vielä paketissa. Pitäisikö kierrättää vain ei. Emmää jaksa :) Toisaalta vertailuun tulee paljon haastetta treenikiekon myötä. Ei taida kesäkuussa vielä olla kestotestistä mitää sanottavaa, ellei sakuvaan aja siihen mennessä voimansiirtoa loppuun.

Niin ja ei kai toi ratas nyt rikki mee, vaikka kuinka osuis. Itsellä tuli edellisellä jäykällä joskus sellasia tällejä X0:n 44:selle, mutta ei se muutakun naarmuja ottanut ja vähän piikkejä katoili/lyheni... Niin kai toi vahvempi ratas samat tällit kestää, ja onhan se kovin kaukana suojassakin :)

sakuvaan
26.03.2013, 17.31
Syklopaatilla on hieno viristys! Todella siron näköinen :)
Toi kiviin osuminen on varmaankin täpärikuskien ongelma enemmänkin? Kun keskiö tippuu jousituksen toiminnan myötä? Eikse niin meekkin? Itse en saanut jäykällä kertaakaan osumaan kiveen ratasta(36:nen), kun etelässä viime viikon ajoin. Ja toisaalta, aiemmin 44:sta oon temponut kiviin vähän liikaakin :( Se kyllä piti ketjun päällä vaikkei hammasta juurikaan ollut :)

Noista ketjun päällä pysyvyyksista ja muista saadaan varmaan kesäkuussa lisää tietoa, vai kuinka paljon sakuvaan on kilsoja jo kertynyt? Mää luulen, että ajoo tarvitaan varmaankin yhdelle voimansiirrolle väh. 3,5-4 tuhatta, jotta tulee ekat ongelmat. Tää on nyt sit vain ja ainoostaan HYPOTEESI! Tällä hetkellä Excel-taulukko näyttää mulle 481km. Joten matkaa on vielä edessä. Kokopakkaa tuli etelässä kulutettua, kun välillä 36x10 oli tarpeen ja taas toisaalla 36x42 oli aivan liian iso... Laiska, kun oon, en vaihtanut 32:sta kiinni. Italian leirille aivan varmasti laitan kiinni :)

Mulla on tosiaan kaksi ketjua, toinen vielä paketissa. Pitäisikö kierrättää vain ei. Emmää jaksa :) Toisaalta vertailuun tulee paljon haastetta treenikiekon myötä. Ei taida kesäkuussa vielä olla kestotestistä mitää sanottavaa, ellei sakuvaan aja siihen mennessä voimansiirtoa loppuun.

Niin ja ei kai toi ratas nyt rikki mee, vaikka kuinka osuis. Itsellä tuli edellisellä jäykällä joskus sellasia tällejä X0:n 44:selle, mutta ei se muutakun naarmuja ottanut ja vähän piikkejä katoili/lyheni... Niin kai toi vahvempi ratas samat tällit kestää, ja onhan se kovin kaukana suojassakin :)

Tenellä tuli muutama paukku tacoon, yks pään kokoinen kivi vähän otti vauhtia eturenkaasta ja lensi suoraan tacoa päin, kuulu aika mielenkiintoinen rusahdus ja muutaman vesiputken ylityksessä kolisi ihan huolella ja kyllä alumiinirattaat menee ropeliks kun niitä hakkaa kiviin, nähty monta kertaa. :)

Mitähän noita kilsoja tuli? keskiarvona noin 40km päivä tenellä viiden päivän edestä, 200km?

Suomessa jotain peruspolkua säälittävät 200km tänä kautena.

Takapakka näyttää ihan uudelta, eturattaassa on anodisointia kadonnut, mulla on pieni epäilys tuosta hopen vapaa-rattaasta että se ei ole ihan jiirissä, kohta tulee Stanin vapaa-ratas niin sillä voi tehdä vähän vertailua..

32t on kattanu mulla ylämäki kihnutukset ja alamäkihommat ja luulen että toi on tarpeeks lyhyt välitys suomeenkin kun pystyy satulassa pyörittämään noi lumiset jyrkät mäet ylös.. josko noi lumet sulais niin vois antaa siitä jotain palautetta... espanjassa ne vähät tekniset nousut mitä ajoin tuntu aika lupaavilta.

sakuvaan
26.03.2013, 17.33
65 € xx1 eturatas

Kyllähän se kerran viikossa alkais vituttamaan rattaiden vaihto :D

Two-Shoes
26.03.2013, 20.25
Aika kätevä tapa mitata rungon q-factor on kysyä sitä valmistajalta s-postilla, ellei sitä jo ole mainittu valmistajan nettisivuilla rungon specsien yhteydessä tai FAQ -kohdassa.

On-one:lta tuli selkeä vastaus kyselyyn 456 Carbonin Q-factorista. "You would want the widest you can get to clear the wide chain stays on the carbon 456":D

Juha Jokila
26.03.2013, 21.05
Kyllähän se kerran viikossa alkais vituttamaan rattaiden vaihto :D
Mun ennätys on 3 kpl xtr-takavaihajia ja vastaava määrä korvakkeita yhdessä kesässä. Siperia opettaa. Oli mullakin joskus bashi ja olihan sillä huoletonta keulia ylös pikku jyrkänteitä ja survoa yli kaatuneiden puunrunkojen ilman jalkakosketuksia. Mutta mitäs mää näistä uuden sukupolven kuitukammissta kivikossa ymmärtäisin kun en ajakkaan kovin paljoa ja silloinkin ihan polkuja vain.

izmo
27.03.2013, 22.47
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300723_620330684646963_782331768_n.jpg

juu ei, tuo xx1 pysyy kun naulattu rattaalla. Bumerangin saatan laittaa suojaks. Toki aika näyttää miten sit kun ratas kuluu.

LJL
29.03.2013, 13.21
Laitetaanpa muutamia asennuksen lomassa räpsäistyjä eturataspäivityskuvia tähän XX1-ketjuun, vaikka oikeastaan päivitys vie omaa ratkaisua vaan kauemmaksi XX1:n ideasta.

Tilasin siis Carbon-Ti:n X-Monoringin, kolmesta pääasiallisesta syystä: 1) koska XX1-rattaan ketjulinja ei toiminut ShiftUpin ketjunohjurin kanssa, eikä ole type 2 -vaihtajaa 2) tarvitsin 32t sijasta 36t rattaan sekä 3) X-monoring on kevyempi kuin 36t XX1.

Tässä vertailussa 32t XX1-rieska + spider vaa'alla (kuvasta ilmenee myös XX1-rattaan kuluminen n. 800km ajojen jäljiltä):
http://farm9.staticflickr.com/8225/8599107329_be1e756146_z.jpghttp://farm9.staticflickr.com/8389/8600207388_989416aa60_z.jpg

X-monoring on ilahduttavan kepoinen, mutta terveisiä vaan niille kaikille, jotka ovat neuroottisia XX1-rieskan iskunkestävyydestä, tuo titaaniratas lienee vielä 20x herkempi iskuille. Täytyy varmaan vähän katsoa mistä kohtaa ajaa/mistä tunkkaa. 36t XX1 (http://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/sram-xx1-kettenblatt-36_b3.jpg)-rieska painaa 63g eli vielä 13g enemmän kuin 32t. XX1-spider + pultit painavat 44g, ShiftUpin ohjuri taas painaa 27g. Hataran käsitykseni mukaan aritmeettisesti siis 36t Monoring + ohjuri = 99g, vs. 36t XX1-ratas + spider ilman ohjuria = 107g, millä käytännössä tällä ratkaisulla pääsee siis grammanviilauksen osalta lopputulokseen +/-0, ja saa ohjurin käyttöön.

Okei, no tältä X-Monoring näyttää asennettuna XX1-kampiin. Makuasia, mutta mielestäni suht hot:
http://farm9.staticflickr.com/8095/8599105593_f0d947183a_z.jpg

Ohjuri asentui aika hyvin low direct mounttiin, puslien kanssa sai vähän jumpata:
http://farm9.staticflickr.com/8106/8600205804_86bf2b00f9_z.jpg

Tässä lopputulos asennettuna. Ohjurin etummainen kiinnike ottaa äkkiä kiinni runkoon, mikä johti siihen että ohjuri oli lopulta pakko asentaa osoittamaan hieman yläviistoon:
http://farm9.staticflickr.com/8240/8599102381_4fc515a72d_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8520/8599103969_053f0c63a3_z.jpg

Ketjulinjan kanssa ollaan tälläkin setupilla erittäin täpärällä, kun ketju on takaa 36t rattaalla. Sain säädettyä juuri ja juuri niin, ettei hinkkaa. XX1-rieska on vielä tuosta joitakin millejä sisäänpäin, eli ilman ohjurin puslien lyhentämistä ei mitään toivoa saada toimimaan:
http://farm9.staticflickr.com/8109/8600202546_1b2a4ef831_z.jpg

Tässä vielä kuva uudesta kokonaisuudesta. Eilisen työmatkat sujuivat loistavasti, ainut ero/huonopuoli on voimansiirron äänekkyyden lisääntyminen. Mutta onneksi välitykset ovat nyt kerrassaan loistavat, sopii paljon paremmin kepoisaan 26" kuin 32t rieska. Eli hyvä näin:
http://farm9.staticflickr.com/8518/8599104779_2c7b5faf11_z.jpg

-Lauri

teehak
29.03.2013, 22.48
Kiitoksia kovasti hyvästä ja asiallisesta ketjusta :). Sen verran menin sekasin kun luin koko ketjun että Tyhmän on pakko kysyä ja varmistaa viisaammilta ennen kun rupeaa "räveltämään". Elikkäs voimansiirto mulla on nyt 2x10 ja noin 150 km ajettu vasta:
-Sramin XO liipasimet
-type2 XO takavaihtaja medium häkillä
Xt-pakka ja ketju
Kysymys kuuluu toimiiko 1x10:nä kun vaihtaa vaan XX1 kammet pelkästään vai pitääkö vaihtaa ketju XX1 ja Sramin 10-pakka? Sori jos kysyn tyhmiä mutta polte olis hirvee kokeilla jos pääsee pelkällä kampien vaihdolla taikka + pakka-ketjun vaihdolla.

izmo
29.03.2013, 22.56
Kiitoksia kovasti hyvästä ja asiallisesta ketjusta :). Sen verran menin sekasin kun luin koko ketjun että Tyhmän on pakko kysyä ja varmistaa viisaammilta ennen kun rupeaa "räveltämään". Elikkäs voimansiirto mulla on nyt 2x10 ja noin 150 km ajettu vasta:
-Sramin XO liipasimet
Xt-pakka ja ketju
Kysymys kuuluu toimiiko 1x10:nä kun vaihtaa vaan XX1 kammet pelkästään vai pitääkö vaihtaa ketju XX1 ja Sramin 10-pakka? Sori jos kysyn tyhmiä mutta polte olis hirvee kokeilla jos pääsee pelkällä kampien vaihdolla taikka + pakka-ketjun vaihdolla.

kokeile... on kai joku kokeilu ja toiminut

J_K
29.03.2013, 23.11
-Sramin XO liipasimet
Xt-pakka ja ketju

Pelkät kammet riittää.

teehak
29.03.2013, 23.19
Pelkät kammet riittää.

No hemmetti, täytyy varmaan sitten kokeilla.Kiitos nopeesta vastauksesta :).

LJL
30.03.2013, 11.14
Pelkät kammet riittää.

Jepulis, pelkät kammet. Ketjun sisämitta on sama sramin 10/11sp ketjulla sama, eli toimii molemmilla. Laitoin omaan pyörään tavallaan aiheettomasti 11sp ketjun, kun luulin että se halaa paremmin xx1-eturatasta. Ei siitä 11sp ketjusta mitään haittaa ole ollut, mutta 10sp ajaa saman asian sen perusteella, mitä täällä on kerrottu.

-Lauri

J_K
30.03.2013, 14.32
Jepulis, pelkät kammet. Ketjun sisämitta on sama sramin 10/11sp ketjulla sama, eli toimii molemmilla. Laitoin omaan pyörään tavallaan aiheettomasti 11sp ketjun, kun luulin että se halaa paremmin xx1-eturatasta. Ei siitä 11sp ketjusta mitään haittaa ole ollut, mutta 10sp ajaa saman asian sen perusteella, mitä täällä on kerrottu.

-Lauri

Vähän reilun tonnin olen nyt ajanut kymppiketjulla ja -pakalla ja x9 type2 vaihtajalla, ei mitään ongelmia. Eturatas kulunut samalla tavalla kuin Laurin ylempänä olevassa kuvassa.

LJL
31.03.2013, 16.28
Tällaista tuli vastaan parempaa rattaansuojausta kaipaaville:
http://www.bikerumor.com/2013/03/26/wolf-tooth-components-cranks-it-up-with-88-bcd-and-gxp-integrated-bash-xx1-rings/

Varmaan ajanmittaan tulee kaikkea tuollaista saataville, kun konsepti on kai ottanut ihan hyvin tuulta alleen.

-Lauri

Suvanto
01.04.2013, 22.34
http://www.mbaction.com/Main/News/Pro-GRT-Downhill-Won-By-A-29er-Trailbike-Mitch-Rop-6522.aspx

Mitch Ropelato voitti Jenkeissä ajetun DH-kisan 29-tuumaisella Stumpjumperilla ja päihitti mm. Aaron Gwinin. Ja tähän ketjuun liittyen käytössä näyttäisi olevan XX1-setti, mutta mielenkiintoisena puolena ilman minkäänlaista ohjuria...

Exluossa
02.04.2013, 11.03
http://www.santacruzbicycles.com/bronson-carbon/

Uuden bronsonin XX1 setissä on laitettu kuitenki ohjuri. Eikö löydy luottamusta tarpeeksi systeemiin?

LJL
02.04.2013, 11.05
Ja tähän ketjuun liittyen käytössä näyttäisi olevan XX1-setti, mutta mielenkiintoisena puolena ilman minkäänlaista ohjuria...

Noh, eikö tuosta jutusta voisi jo viimeistään todeta, ettei XX1-setin kanssa tarvitse käyttää ohjuria..? :) Esim. tuossa mun setissä on yläohjuri siksi, että XX1:stä siinä on pelkästään kammet, ja kaikki muu "tavallista" 1x10-viritelmää.

-Lauri

pööräilijä
02.04.2013, 11.50
En oo insinööri, joten kysyn teiltä viksummilta (tietävämmiltä) :) Voisko noissa täysjoustoissa, joissa on laitettu ohjuri täyteen XX1:seen, olla takana jotenki jousituksen omaperäisyys. Eli jos vaikka SC jousitus lyhentää akseliväliä, tai tekee jossain kohtaa ketjun tosi löysäks, eikä takavaihtaja kerkiä ottaan sitä pois, niin voihan se ketju silloin tippua? Ei sitä mikkään hampaat paikallaan pidä, jos ketju pääsisi tosi löysäks. Tai ei kai se noilla kytkin vaihtajilla pääse, mutta HYPOTEETTISESTI ajateltuna?

Ja toinen mikä tossa voi olla, niin jos kuluttaja haluaa ohjurin(vaikkei pyörä tarvitsekkaan), niin tulee se tota kautta aika edullisesti mukana. Kun valmiissa pyörässä sillä voidaan nostaa vähän hintaa, mutta kulut valmistajalle suuresta määrästä ohjureita on yksikköä kohden melko pienet. Varmaan 10e maksaa todellisuudessa, jos kuluttaja hinta on 80e.

Settihän todistetusti toimii ilman ohjuria, mutta kyllähän siinä jokin teoreettinen syy varmaan taustalla on. Tuskin nekää umpimähkää heittää ohjureita pyöriin kiinni, koska luullaan jotain?

Mielipiteitä? SC:n omistajat :)

mehukatti
02.04.2013, 12.04
Varmaan kyseessä puhtaasti lisäturva ja mielenrauha kovaa ajoa varten. Sata grammaa lisäpainoa siitä hyvästä, ettei ketju tipu ja kisa mee pilalle (tai pahimmassa tapauksessa tuu pannuja). Onhan toikin jo luottamuksen osoitus voimansiirtoa kohtaan, että alaohjuri/alarulla on uskallettu jättää pois. Jos pyörällä ajetaan näin (https://vimeo.com/63027254) (linkki), niin kyllä mäkin ehkä laittaisin yläohjurin XX1:een. Mutta kuten sanottu, niin ostaja voi ottaa sen halutessaan pois...

pööräilijä
02.04.2013, 12.10
Toi on kyllä aivan totta! Jossain jäykkäperissäkin on ollut noita yläohjureita. Itsehän en koskaan ole päässyt ajamaan tuollaisella oikeesti pitkäjoustosella, saati sitten oikeesti kovaa, niin en tiedä kalustovaatimuksia :( Teknologialla ei aina voi korvata mielenrauhaa :)

ealex
02.04.2013, 12.26
http://www.santacruzbicycles.com/bronson-carbon/

Uuden bronsonin XX1 setissä on laitettu kuitenki ohjuri. Eikö löydy luottamusta tarpeeksi systeemiin?
Ei ole kyse luottamuksesta, vaan takapään jouston geometriasta. Jos se on sellainen, että ketju löystyy ylhäältä joustaessa, niin kuin yo pyörässä näyttäisi olevan, tarvitaan ohjuri. Jos jouston geometria on suunniteltu niin, että tietynkokoisella eturieskalla ylhäältä ketju ei juuri löysty joustaessa, silloin ohjuria ei tarvita joustopyörässäkään.

wiggum
02.04.2013, 12.54
Laitetaanpa muutamia asennuksen lomassa räpsäistyjä eturataspäivityskuvia tähän XX1-ketjuun, vaikka oikeastaan päivitys vie omaa ratkaisua vaan kauemmaksi XX1:n ideasta.

Tilasin siis Carbon-Ti:n X-Monoringin, kolmesta pääasiallisesta syystä: 1) koska XX1-rattaan ketjulinja ei toiminut ShiftUpin ketjunohjurin kanssa, eikä ole type 2 -vaihtajaa 2) tarvitsin 32t sijasta 36t rattaan sekä 3) X-monoring on kevyempi kuin 36t XX1.

-Lauri

En nyt ihan ymmärrä miten päädyit tällaiseen ratkaisuun. Eikö olisi kannattanut hommata ennemmin se type2 vaihtaja, niin olisi xx1:n idea/etu säilynyt? Nythän sinulla ei sitä xx1:stä enää käytännössä ole, vaan tavalliset x0 dh -kammet eri leimoilla.:) Ja otit varmaan painossakin takkiin vrt. jotkin muut xc-kammet yhdellä rattaalla?

FRE_A_K
02.04.2013, 13.00
Kuinka monella nyt ylipäätään täällä kirjoittelevista on kokemusta täydestä setistä?
Ei mulla ainakaan. Tosin en ole toimintaa kommentoinutkaan...

Odotellaanhan vielä muutama viikko, että saadaan se juurakkohelvetti esiin. Sitten
kiitos kommentteja.

LJL
02.04.2013, 13.41
En nyt ihan ymmärrä miten päädyit tällaiseen ratkaisuun. Eikö olisi kannattanut hommata ennemmin se type2 vaihtaja, niin olisi xx1:n idea/etu säilynyt? Nythän sinulla ei sitä xx1:stä enää käytännössä ole, vaan tavalliset x0 dh -kammet eri leimoilla.:) Ja otit varmaan painossakin takkiin vrt. jotkin muut xc-kammet yhdellä rattaalla?

No itseasiassa mä vähän ajauduin tähän... Ei mitään rationaalista tietä :D

Alkuperäinen suunnitelma oli xx1-kammet + ohjuri + perinteinen XX-vaihtaja. Noh, kun ohjuri ei toiminutkaan xx1-kampien kanssa, niin vaihdoin sitten suoraan eturieskan. Eli lähinnä tätä kautta. En osaa sanoa, olisiko tullut kevyemmäksi jotain muuta kautta. Olisi tullut maksamaan suunnilleen saman verran, tai kaikkine toilailuineen jopa vähemmän, jos olisi suoraan ottanut type2-vaihtajan.

Ei aina kaikki mene ihan putkeen. Mutta ainakaan siitä ei tullut ihan susiruma, ja toimiikin vielä hyvin.

-Lauri

LJL
02.04.2013, 13.47
Niin tunnustettakoon lisäksi vielä se, että en halunnut luopua XX-takavaihtajasta koska: en halunnut sekoittaa XX-gripparia ja X0-vaihtajaa ;)

-Lauri

Verska-Vesa
02.04.2013, 14.37
Niin tunnustettakoon lisäksi vielä se, että en halunnut luopua XX-takavaihtajasta koska: en halunnut sekoittaa XX-gripparia ja X0-vaihtajaa ;)

-Lauri

Näin just, onhan kosmetiikkajutut kivoja mutta kyllä joskus nämä maantiepuolen ukkelit vetää vähän yli...

LJL
02.04.2013, 15.12
Kai sitä omassa asiassaan saa olla tarkka ;) Muistaakseni joskus kritisoin tuolla toisaalla sitä, että toisten pyöristä kaivetaan jotakin vastaavia yksityiskohtia, että "yhyy, ei voi olla punaiset polkimet jos vihreä tarra". Ajattelen, että omasta pyörästään voi olla sitä mieltä, muttei ole kauhean asianmukaista toisen pyörästä huomauttaa. Edelleen on eri asia, että mielessäni ajattelen vahvastikin jotain negatiivista toisten fillareista, mutta en sano sitä ääneen, taikka kirjoita! Äh, synnitön/kosmetiikaton heittäköön ensimmäisen kiven. Saa olla eri mieltä, en saarnaa enempää :)

-Lauri

LJL
02.04.2013, 20.20
Ja otit varmaan painossakin takkiin vrt. jotkin muut xc-kammet yhdellä rattaalla?Tätä jäin miettimään vielä, en ehtinyt töissä tarkemmin selailla mihin nuo omat XX1-kammet + Carbon-Ti:n 36t rieska asettuvat suhteessa muihin vaihtoehtoihin. Ne painavat siis ~540g ilman keskiölaakeria, ja rahaa on uponnut melko tarkalleen 300€.

Kevyempiä en löytänyt alle 350€ hintaluokkaan. Niitä kyllä on olemassa/rakennettavissa, esim. Rotorin 3D plus siihen joku irtoratas ~520g/450€, RaceFace Next yhdellä 38t rattaalla ~500g/799€ sekä tietty Claviculat alle 400g/950€. Jos joku löytää kevyemmän, niin mielenkiinnosta olisi kiva tietää. Mielestäni tuo oma setti on hinta/paino-suhteessa ihan ok.

-Lauri

wiggum
02.04.2013, 22.41
Tätä jäin miettimään vielä, en ehtinyt töissä tarkemmin selailla mihin nuo omat XX1-kammet + Carbon-Ti:n 36t rieska asettuvat suhteessa muihin vaihtoehtoihin. Ne painavat siis ~540g ilman keskiölaakeria, ja rahaa on uponnut melko tarkalleen 300€.

Kevyempiä en löytänyt alle 350€ hintaluokkaan. Niitä kyllä on olemassa/rakennettavissa, esim. Rotorin 3D plus siihen joku irtoratas ~520g/450€, RaceFace Next yhdellä 38t rattaalla ~500g/799€ sekä tietty Claviculat alle 400g/950€. Jos joku löytää kevyemmän, niin mielenkiinnosta olisi kiva tietää. Mielestäni tuo oma setti on hinta/paino-suhteessa ihan ok.

-Lauri

Olet varmasti oikeassa, mitä tulee hinta/paino-suhteeseen. Tuntuu siltä, että tuota xx1-kampea on mennyt valtavasti jopa täällä Suomessa. Hinta tosin on oudon alhainen, jos vertaa vastaaviin hiilarikampiin, kuten x0:aan.

sf12
05.04.2013, 07.42
Nyt tarttis apua. Pyörä on kuiturunkoinen Trek Superfly 2012. Keskiö on speksien mukaan BB95. XX1 kampia olen tilaamassa ja kysymys kuuluu et kumpi malli, GXP vai BB30 ja mikä Q factor? Kiitän etukäteen vastauksesta!

efut
05.04.2013, 17.27
Nyt tarttis apua. Pyörä on kuiturunkoinen Trek Superfly 2012. Keskiö on speksien mukaan BB95. XX1 kampia olen tilaamassa ja kysymys kuuluu et kumpi malli, GXP vai BB30 ja mikä Q factor? Kiitän etukäteen vastauksesta!

GXP kammet saa sopivalla keskiöllä BB95 kunkoon kiinni. BB30 kammet taas sopivat BB30 runkoon. Muualle BB30 kampia ei oikein kiinni saa. Q factor kysymykseen vastaamisen jätän muille.

Juide
05.04.2013, 19.35

Juu, GXP kammet ja 156 q-factor, toimii ainakin 2011 mallissa ja 2012 runkohan lienee sama. Myös keskiölaakerin tulee olla GXP-mallia, toinen vaihtoehto keskiölaakerille on sitten Shimano-malli mikä ei kelpaa Sramin kammille.

sf12
06.04.2013, 11.58
Kiitos vastauksista, täytyy alkaa kotimaisista pyöräliikkeistä kampia kyselee.

haedon
09.04.2013, 22.34
Melko loppu joka paikasta nuo XX1-palikat. Yhdestä tilasin koko setin ja sitten ilmoittavat reilun kuuden viikon odotuksesta. Perun tilauksen ja tilaan kahdesta puljusta jossa in stock. Nyt sitten tuli ilmoitus että eipä olekaan takavaihtajaa ja vaihteensiirtäjää vaikka saldo näyttää edelleen että on. Mistähän noita metsästäisi, kun kaikki luottopuljut myy eioota vai odotanko muutaman viikon......?

MarkoKoo
10.04.2013, 08.03
Melko loppu joka paikasta nuo XX1-palikat. Yhdestä tilasin koko setin ja sitten ilmoittavat reilun kuuden viikon odotuksesta. Perun tilauksen ja tilaan kahdesta puljusta jossa in stock. Nyt sitten tuli ilmoitus että eipä olekaan takavaihtajaa ja vaihteensiirtäjää vaikka saldo näyttää edelleen että on. Mistähän noita metsästäisi, kun kaikki luottopuljut myy eioota vai odotanko muutaman viikon......?
Iikanpyoravarikko.fi kokeile tuolta.

grebe
10.04.2013, 09.35
Pyörähuolto.comissa noita varmaan vielä on, kannattaa kysäistä.

pööräilijä
10.04.2013, 11.15
Varmaan hölmö kysymys, mutta ootko paikallisesta kysynyt? Tai jos ei oo paikallista paikkakunnalla, soita vaikka Sportaxiin. Käsityksen mukaan PM-maahantuojalla noita on vielä varastossa. Ainakin XX1-pakkoja, koska sellainen pitäisi tulla treenikiekkoon. Sportaxin Jani kyllä hoitaa ne matkahuollolla, jos vaan on saatavilla.

ealex
10.04.2013, 13.15
Itse juuri kysyin yhden Sram tuotteen hinnan paikallisesta, reilusti yli Sramin ohjehinnan eli lähes 2 kerta Saksan hinta…

haedon
10.04.2013, 14.21
V...Käsityksen mukaan PM-maahantuojalla noita on vielä varastossa...
Joo, PM-maahantuoja on Cycle Service Nordic. Odottelen vastausta sieltä paikallisen liikkeen kautta tietty. Katotaan mitä vastataan niin soitan sitten edellä mainittuihin liikkeisiin. Eipä noilla niin hirveä hoppu ole, mutta kun ei ole mitään rakenneltavaa nyt.

Edit: Sieltä ne puuttuvat osat on nyt tulossa.

haedon
10.04.2013, 19.25
En tiedä onko muita valmistajia vielä, mutta ainakin absoluteBLACK valmistaa 1x9/10/11-ratasspidereita kaikkiin Sramin kampiin (paitsi XX) ja kohta myös Shimanon ja FSAn kampiin XX1-rattaita. Kakkostyypin takavaihtaja ei tarvitse valmistajan mukaan ohjuria kuin kovemmassa endurokäytössä.

Heikki K
11.04.2013, 10.27
...ja kohta myös Shimanon ja FSAn kampiin XX1-rattaita. Kakkostyypin takavaihtaja ei tarvitse valmistajan mukaan ohjuria kuin kovemmassa endurokäytössä.

Susihammastarvikkeesta (http://wolftoothcomponents.com/) tuli XX1-tyylinen 104BCD-ratas muutamassa päivässä postin kautta. Henk. koht. käyttökokemuksia ei ole vielä jaettavaksi.

viimeinenlenkki
11.04.2013, 14.59
muutaman lenkin jälkeen tuntuvat hyvinkin täsmällisesti toimivilta, välityksetkin sopivilta kun edessä 34piikkinen ratas.myös sram rise60 vannesetti on hyvän oloinen vapaaratas hiljainen ainut vaikeus oli tubeless renkaan päälle saaminen.sulaisivat vain nuo lumet että pääsisi oikein metsässä ajelemaan.

LJL
12.04.2013, 11.20
XX1-pornoa grammanviilaajille: http://r2-bike.com/THM-Carbones-Carbon-Clavicula-Kurbel-M3-MTB-xx1-Spider-LK-76

-Lauri

Freda
12.04.2013, 11.32
Eikö tämä olisi halpa vaihtoehto jos vain haluaa päästä ohjurista eroon?

http://www.workscomponents.co.uk/works-components-104bcd-chainring-alternating-thickness-extended-tooth-design-270-p.asp

LJL
12.04.2013, 11.38
Eikö tämä olisi halpa vaihtoehto jos vain haluaa päästä ohjurista eroon?

http://www.workscomponents.co.uk/works-components-104bcd-chainring-alternating-thickness-extended-tooth-design-270-p.asp

Jos on 104mm silmävälin kammet ja type2-vaihtaja, eikä tuon ns. ryssäversion hammastus poikkea toiminnaltaan Sramin valmistamasta rieskasta, niin kaiken ymmärrykseni mukaan pitäisi päästä ohjurista eroon. Ketjulinja jää tuolla joka tapauksessa huonommaksi kuin XX1-kammissa, kun triplakampien keskirieskan paikalle asennettuna tuo huitelee joitakin millejä kauempana keskiöstä kuin XX1-öylätti.

-Lauri

FRE_A_K
12.04.2013, 22.35
XX1-pornoa grammanviilaajille: http://r2-bike.com/THM-Carbones-Carbon-Clavicula-Kurbel-M3-MTB-xx1-Spider-LK-76

*Semipaha kuolaus...* ;)

Two-Shoes
13.04.2013, 18.18
Onko mitään havaintoa nettikaupoista missä GXP Q168 xx1 kampia ois hyllyssä? Näyttää ei oota noi omat vakkari Saksa kaupat :(

LJL
13.04.2013, 23.41
Onko mitään havaintoa nettikaupoista missä GXP Q168 xx1 kampia ois hyllyssä? Näyttää ei oota noi omat vakkari Saksa kaupat :(

CRC näyttää in stock mutta voi taivas mihin hintaan http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=91028

-Lauri

Two-Shoes
14.04.2013, 10.33
CRC näyttää in stock mutta voi taivas mihin hintaan http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=91028

-Lauri

No joo, on kyllä turhan suolanen hinta:p:eek:

Eipä auta kun odotella että fiksummat kaupat saa tavaraa..

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

pööräilijä
18.04.2013, 10.51
[Sisältää tuotesijoittelua yms. ;)]

-Nolla ketjun tippumista
-Nolla ketjun chainstayhin osumista
-Nolla tunkattua mäkeä(36-eturatas)
-Nolla ketjun katkeamista, tai muita vastaavia aiemmin spekuloituja ongelmia

Aiemmin oli näin, ja nyt 400km kesäpolkua myöhemmin tilanne on edelleen sama! Täysin ongelmaton sarja kyseessä.
Eli takana on n. 700km kesäajoa etelässä. Viimeisimpänä 50km Heubachin HC-kategorian XCO-rataa, jossa laskuosuus on paikallinen DH-rata! JA sitä tosiaan ajetaan kokoajan DH-pyörillä alas. Mittaa alle 1000m korkeuseroa alas n. 250m nousua 10m. Ja kyllä paukuttaa! Joten ainakaan jäykkiksessä ketjua ei saa tippumaan. Tuskin se täpäreissäkään tippuu. En sano mitään, koska kokemusta ei ole. Otetaa kamerat mukaa ja kuvataa pari kierrosta laskua...
[/Sisältää tuotesijoittelua yms. ;)]

grebe
21.04.2013, 22.41
Ääh ette osaa :) Alle 2km ja kintut vispas tyhjää, kun ketjut tippu edestä sisäpuolelle. Älkää kysykö mitä tein, en tiedä itsekkään. Kikkailin tasanteella nollavauhdilla, josta yritin lähetä kiipeämään rappuja. Varsinaisessa ajossa ja rymistelyssä ei kyllä ongelmia ilmaantunut.

xc-pyöräilijä
24.04.2013, 20.15
LJL onko sulla ollut kauan tuo normi kymppi takavaihtaja, tarkemmin xx? Joko kokemusta muustkin kuin kelvi ajelusta että miten kestää?

LJL
24.04.2013, 20.58
LJL onko sulla ollut kauan tuo normi kymppi takavaihtaja, tarkemmin xx? Joko kokemusta muustkin kuin kelvi ajelusta että miten kestää?

Moro, en oikein voi enää auttaa XX1-asioissa vaihdettuani eturieskaksi Carbon-Ti:n X-monoringin, joka sivumennen sanottuna toimii aivan järkyttävän hienosti, mutta ketjunohjurin siivittämänä.

-Lauri

xc-pyöräilijä
24.04.2013, 21.15
Moro, en oikein voi enää auttaa XX1-asioissa vaihdettuani eturieskaksi Carbon-Ti:n X-monoringin, joka sivumennen sanottuna toimii aivan järkyttävän hienosti, mutta ketjunohjurin siivittämänä.

-Lauri

Okei. Taidan testata tuota xx/xx1 systeemiä, jos ei oikeaa ajoa kestä niin vaihtoon sitten.

Ettan
26.04.2013, 20.32
Minkälaista kahvatuppea olette käyttänyt toisella(vasemmalla) puolelle jos teillä on 1x11 tai 1x10 grip shifteri. Vai löytyykö "samanlainen" kahvatuppi ilman shifteriä?

xc-pyöräilijä
26.04.2013, 20.36
Minkälaista kahvatuppea olette käyttänyt toisella(vasemmalla) puolelle jos teillä on 1x11 tai 1x10 grip shifteri. Vai löytyykö "samanlainen" kahvatuppi ilman shifteriä?

+1. Itse miettinyt tätä samaa, 1x10 hakusessa. XX1 grippari paketissa tulee se toinenkin tuppi mutta entä kympissä? Ja miten liipasinmies tottuu kaasukahvaan, tuleeko vikavaihtoja tms? Kokemuksia!

Ettan
26.04.2013, 20.48
Ai XX1 paketissa tulee toinen ns dami kahva. Okey. Mulla tulee kohta 1x10 fillari ja haluaisin muuttaa liipasimen gripperix, mutta pitääkö laittaa toiselle puolelle ihan perus kahva vai voiko jostain ostaa ns damikahvan...???

LJL
26.04.2013, 21.28
Kuten joskus taannoin (muistaakseni tässä samassa ketjussa), suosittelen ESI:n Chunkyjä yhden gripparin kaveriksi. Toiminut monta tonnia loistavasti.

-Lauri

JH71
26.04.2013, 22.27
Kuinka monella nyt ylipäätään täällä kirjoittelevista on kokemusta täydestä setistä?
Ei mulla ainakaan. Tosin en ole toimintaa kommentoinutkaan...

Odotellaanhan vielä muutama viikko, että saadaan se juurakkohelvetti esiin. Sitten
kiitos kommentteja.

Täysi XX1 setti asennettu Trek Fuel EX 9.9 runkoon. Pari tuntia testiajoa maastossa: Toimi oikein hyvin, myös juurakkohelvetissä. Pari kertaa vasemman käden peukalo suti tyhjää etuvaihtajaa kaipaillen. :rolleyes:

grebe
26.04.2013, 23.56
Mikähän lie evoluution seuraava kehtysaskel. Jatkuuko suunta samana? Ainakaan edestä ei voi enää rattaita vähentää.

Vähäisellä täyden setin kokemuksella vaihteisto toimii niinkuin se olettaisi toimivankin. Eli huoletonta ajoa ilman ihmettelyä. Korvaako yksi etunen kenties puutteellista ajotekniikkaa, vai katkeaako ketjut Tahkon pitkissä mäissä samalla todennäköisyydellä kuin ennenkin? En osaa sanoa. Kestävämpihän tämän setin pitäisi olla. Toivotaan että toimivat hyvin vielä pitkään.

William
28.04.2013, 23.50
Nyt on itsellänikin kokemusta parin lenkin verran XX1 setistä. Todella hyvin tuntuu toimivan, vaikkakin takana vasta reilu 130km josta n. 30km puhdasta maastossa menoa.

Ei kyllä jää fiilistä, että mistään olisi joutunut tinkimään. Jahka tässä lajivoima kehittyy kevään mittaan niin saa nähdä päivitänkö 34T eturieskaa vai mennäänkö tällä. Hyvää vauhtia tuolla pääsee ja harvoin sitä ihan urku auki tulee painettuakaan.

Kiitokset siis kysymyksiini vastanneille jotka edesauttoivat päätymään tähän settiin!

syklopaatti
29.04.2013, 11.35
Minäkin testasin xx1 kampia kymppipakan ja type-2 vaihtajan kanssa vähän järeämmässä pyörässä.
Pyörässä oli joustoa 160/170 ja kunnon kivikkojuutakkosettiä annoin eikä mitään ongelmia. Mitään ohjureita ei ollut.

Yritin sitten ihan uhallaan tiputtaa ne ketjut laskemalla parit pikähköt rappuset alas ketju löysimmässä asennossaan ,mutta ei kun ei. Ne ei vaan tippuneet.
Vaikuttaa todella lupaavalta. Todella hiljaiseksi tekee pyörän ja jotenkin napakoittaa vaihtamistuntumaa.

Pitää vielä kunhan maa vielä vähän tästä kuivuu käydä paikallisilla dh-radoilla testaamassa. Siellä on senverran enemmän hyppyä ja vautia.
Hyvältä näyttää.:)

N-K
29.04.2013, 19.47
Mulla on myös ollut XX1 kammet 10sp type2 vaihtajan kanssa jonkun aikaa käytössä ja oikeastaan kertaakaan ei ole edes mielessä käynyt koko homma kun niin hienosti toimii. Ei tipu ketjut, ei kuulu ääniä, eikä tarvi miettiä etuvaihtajaa. Aivan parhautta.
Köyhän miehen XX1 setti toimii siis todennäköisesti aika lailla yhtä hyvin kun täys setti - jos 11-36 pakka vaan riittää.
Veikkaan ettei itelle ainakaan enää ikinä tule etuvaihtajaa fillariin. Täys XX1 hinta taas on sen verran suolanen että tuskin tulee sitäkään.

viimeinenlenkki
29.04.2013, 20.11
täys setti käytössä hyvin on pelannut,pientä säätöä vaijerin kanssa(menee aikansa että asettuu)en ole kaivannut toista eturatasta hyvin on riittänyt,edessä 34.toisella pyörällä jossa on liipasimet ajaessa
olen muutaman kerran ruvennut kahvaa kääntämään.

janihoo
29.04.2013, 21.40
Itsellä kanssa köyhän miehen xx1 setti. Pakka on 11-36 ja eturieska on 30. Reidet on melko hoikat ja pikkurieskaa on kyllä tullu kulutettua aikaisemmassa 2x9 systeemissä ihan jonkin verran. Nyt kunhan keulan saisi takuuhuollosta niin pääsis kokeilee. Onkohan porukoilla ollu polvet kipeet alkuun lisääntyneestä väännöstä.

alumiini
04.05.2013, 12.20
Onkos kukaan kokeillut kampisarjan toimivuutta pitkähäkkisen X0 -takavaihtajan kanssa? Jostain enklannin foorumilta lueskelin että voi ketjut tippua herkästi.
Kannattaako suosiolla hommata kymppipakalle type 2 -vaihtaja medium häkillä, vai selviääkö pelkällä ketjunkiristäjällä?

sakuvaan
04.05.2013, 17.05
Itsellä kanssa köyhän miehen xx1 setti. Pakka on 11-36 ja eturieska on 30. Reidet on melko hoikat ja pikkurieskaa on kyllä tullu kulutettua aikaisemmassa 2x9 systeemissä ihan jonkin verran. Nyt kunhan keulan saisi takuuhuollosta niin pääsis kokeilee. Onkohan porukoilla ollu polvet kipeet alkuun lisääntyneestä väännöstä.

Ei, ei tuo mikään singlespeed ole.

William
04.05.2013, 21.16
Nyt on hieman hakusessa vaihdot XX1 setin kanssa. Saattaa välillä vaihtaa omia aikojaan tai alkaa "laahaamaan".

Varmaan menee ohi jahka ensihuolto tehdään jos on vaijerien venymisen aikaan saannosta. Mun huoltohalukkuus yleensä käsittää vain pesun joten en sen kummemmin ole asiaa pohtinut.

Avekkis
05.05.2013, 00.21
Tuo nyt on niin helppo säätö että ohjekirja auki ja ruuvimeisseli käteen. Youtubessa myös hyviä ohjeita takavaihtajan säätöihin.
Tuossa on joko vaijerin venymää tai sitten on säädöt jostain syystä muuttuneet. Vaijerin kireyttä pystyy ainakin shimpoissa muutamaan kesken ajon.
Ylipäätänsä tuolaiset perussäädöt kannattaa opetella.

herrahmm
05.05.2013, 01.22
Onkos kukaan kokeillut kampisarjan toimivuutta pitkähäkkisen X0 -takavaihtajan kanssa? Jostain enklannin foorumilta lueskelin että voi ketjut tippua herkästi.
Kannattaako suosiolla hommata kymppipakalle type 2 -vaihtaja medium häkillä, vai selviääkö pelkällä ketjunkiristäjällä?

Mulla on toistaiseksi toiminut hyvin pitkähäkkisellä tavallisella X9 vaihtajalla. Tosin vaihtaja on vuosimallia 2012 ja tuntuu olevan aika jäykällä jousella vaikkei type2 -mallia olekaan.

alumiini
05.05.2013, 11.12
Mulla on toistaiseksi toiminut hyvin pitkähäkkisellä tavallisella X9 vaihtajalla. Tosin vaihtaja on vuosimallia 2012 ja tuntuu olevan aika jäykällä jousella vaikkei type2 -mallia olekaan.
Kiitos tiedosta! Mullakin vaihtaja on 2012 vuodelta, joten kokeilen miten sen kanssa käy.

Ettan
05.05.2013, 11.57
Mistä olette hankkinut XX1 kampisettinne? Onko joku paikka missä selvästi halvin?

sakuvaan
05.05.2013, 12.23
XX1 kammet ei enää ole halpoja, SRAM nosti setin hintaa melkein huntilla, jostain saattaa löytyä jotain halpaa varastoa, ehkä.

Ossipoika
05.05.2013, 12.41
XX1 kammet ei enää ole halpoja, SRAM nosti setin hintaa melkein huntilla, jostain saattaa löytyä jotain halpaa varastoa, ehkä.

Hehe, taisivat ymmärtää että nyt tehdään fyrkkaa ja paljon ;)

Täältä (http://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=xx1) näyttää saavan vielä samaan hintaan kuin ennen, samoin täältä (http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=xx1)

Ossipoika
05.05.2013, 13.10
Täällä oli aikaisemmin puhetta adapterista millä saa lisää hampaita 1x10 setuppiin. Nyt näköjään bike-discount myy niitä! (http://www.bike-discount.de/shop/k750/a97473/general-lee-cassette-adapter-25-40z.html) Hinta on melko suolanen mutta edelleen halvempi kuin koko setti. 11-40 setupin saisi tuolla ja täytyy itsekin harkita jos 11-36 ei tunnu riittävän..

Hösö
05.05.2013, 14.29
Uiuuuiui!!!

janihoo
05.05.2013, 15.23
Täällä oli aikaisemmin puhetta adapterista millä saa lisää hampaita 1x10 setuppiin. Nyt näköjään bike-discount myy niitä! (http://www.bike-discount.de/shop/k750/a97473/general-lee-cassette-adapter-25-40z.html) Hinta on melko suolanen mutta edelleen halvempi kuin koko setti. 11-40 setupin saisi tuolla ja täytyy itsekin harkita jos 11-36 ei tunnu riittävän..
No siinähän se seisoo!!
Vois kuvitella että ei mee pitkään ni saadaan hieman kilipailua tuollekin ja hintoja alaspäin.

William
06.05.2013, 22.59
Aiemmin oli puhetta ketjun kestävyydestä...

Kesti sen reilu 200km kunnes sanoi yksipuolisesti sopimuksen irti.

Blackno1
07.05.2013, 20.59
Aiemmin oli puhetta ketjun kestävyydestä...

Kesti sen reilu 200km kunnes sanoi yksipuolisesti sopimuksen irti.

Mistä katkesi?

William
07.05.2013, 21.37
Mistä katkesi?

Olin muutama päivä takaperin kirjoittanut, että pientä epämääräisyyttä ja rohinaa kuului voimansiirrosta. Eilisellä lenkillä molemmat näistä moninkertaistuivat eli vaihde hyppi lähes koko ajan tai laahasi.

Ajoin himasta n. 4km siirtymän Espoon keskuspuistoon, siellä heti maastoon päästyä vaihteet hyppivät niin paljon, että päätin lyhentää lenkkiä ja lähteä takaisin himaan. Moni teknisehkömpi pätkä lyhyellä matkalla jäi ajamatta kun vaihde "lähti alta".

Kun tulin metsästä takaisin pururadalle niin lähdin pienemmällä vaihteella pyörittämään nopeahkolla n. 80-90 kadenssilla kotia kohti. Pieni ylämäki, vaihde hyppi hemmetisti, koitin vaihtaa ylös ja alas, mutta ei tulosta, ei asettunut. Katsoin alas takapakkaan päin kun rätisi ja sitten napsahti sieltä ketju poikki.

Vetäsin pienen muta polku kiemuran joten ehkä sillä on ollut pientä tekemistä asian kanssa. Vaikkakaan ei luulisi olevan isoa vaikutusta kun ei ennen ole menoon vaikuttanut.

Kuitenkin todella positiiviset fiilikset tuosta osasarjasta, pieni tilastotappio ei fiilistä haittaa. Tekevälle sattuu, harmittaa vaan kun nyt meni ainoat mahdolliset ajopäivät tältä viikolta tähän.

pööräilijä
07.05.2013, 22.54
Voisitko kertoa lisää taustaa tolta 200km ajolta? Onko osunut kiviin ketjut yms. Onko ajettu öljyttynä? Jos vaan viitsit, niin kaiken mahdollisen mitä tuolla osasarjalla olet kerinnyt ajamaan.

Muutenkin olen kiinnostunut kaikesta tohon osasarjaan liittyvästä. Teen koontia itselleni omista ajoistani, joka menee SRAMin Pohjoismaiden maahantuojalle Cycle Service Nordicille (eli yhteistyökumppanilleni). Toivottavasti he myös välittävät sen myöhemmin SRAMille. Meillä on kuitenkin Pohjosessa vähä eri olosuhteet kuin Jenkkilässä tai Taiwanissa. Jos kuvia on, ottasin ne mielelläni vastaan :) Jos kiinnostaa auttaa, laitatko yv:tä :) Kiitos etukäteen.

-Perttu

elasto
08.05.2013, 00.39
Kuulostaa ihan vääntyneeltä vaihtajankorvakkeelta tuo Williamin tapaus. Samanlaiset oireet oli mulla ja polkasin lopulta ketjut poikki viime vuoden Tahkossa. Kyseessä ei siis ollut XX1-osasarja.

William
08.05.2013, 00.50
http://www.flickr.com/photos/95582958@N06/8720174503/

Latasin tuonne pari kuvaa, ei ole kovin kummoisia ja nyt en pääse vaihtajaa tirkistelemään.. Pitää huomenna tsekata josko olisi siitä kyse.

No ei siinä auta kun laittaa fillari taasen kuntoon ja kovaa ajoa :p

pööräilijä
08.05.2013, 12.34
Elastohan sen sanoi, miksi tuntui niin kovin tutulta. 2010 Laajavuoressa meni melko uudehkot, samaan ikää kuin Williamin tapauksessa, Dura-Acen ketjut poikki ja samalla vääntyi Dura-Acen titaanipakasta muutamahammas.
Kaikki alkoi pienestä kaatumisesta, en tutkimut pyörää sen jälkeen (kisa kyseessä) vaan lähin ajaan. mäissä haki ja löysin jonkun toimivan vaihteen. Vähän aikaa ja ketjut lensi kaaressa. Täytyy funtsia vähä lisää tätä uutta tapausta :). Mutta teollisessa tuotannossa syntyy virheellisiä tuotteita X prosenttia. Ainahan se harmittaa kun omalle kohdalle osuu.

Avekkis
08.05.2013, 15.29
Mulla on mennyt alle 200km ajetut XT eli HG94 ketjut seuraavasti poikki:

Ajelin teknisessä juurakossa, ja takavaihtajaan (XTR) osui ilmeisesti joku keppi yms jonka takia ketju siirtyi kai useemman rattaan päälle vinoon. Normaalisti se tietty palaa sieltä nanosekunnissa takasin, mutta pahaksi onneksi runttasin justiinsa putkelta että pääsen korkean juuren yli. Komealla pamauksella ketjut heilahti maahan. Yksi lukoista oli vääntynyt auki.

Laitoin katkenneeseen kohtaan pikalukon ja ajelin loppukauden (pari maratonia, tahko120, lenkit) ketjuilla hyvillä mielillä, ja ovat tänä kautena edelleen käytössä kun eivät ole venyneet vielä.

Eli pointtina ketjut voi mennä sattumalta poikki monessa tilanteessa riippumatta laadusta.

edit: typo

sakuvaan
08.05.2013, 15.58
Olin muutama päivä takaperin kirjoittanut, että pientä epämääräisyyttä ja rohinaa kuului voimansiirrosta. Eilisellä lenkillä molemmat näistä moninkertaistuivat eli vaihde hyppi lähes koko ajan tai laahasi.

Ketjut napsahtaa poikki yleensä juurikin vaihtamistilanteessa kun samalla poljetaan tehoilla, eli todennäköisesti olisi säästynyt ketjujen katkeamiselta jos vaihteet olisi säätänyt kuntoon kun ne rupesivat prötäämään.

Avekkis
08.05.2013, 17.10
Jaajuu sama mieshän kyseli pari päivää sitten vaihtajan säädöistä. Juuri tän takia simppelit säädöt olis hyvä olla hallussa eikä huollattaa joskus ja jouluna liikkeessä "keväthuolto" yms.

viimeinenlenkki
08.05.2013, 18.56
onnistuin saamaan xx1 gripshift vaihteen siirtäjän rikki jäi jumiin,eikä suostunut vaihtamaan,osa takuuseen uusi tulossa.ihmetyttää kun näin äkkiä meni("vai rikoinko").ajoa noin20h.

LJL
08.05.2013, 19.10
onnistuin saamaan xx1 gripshift vaihteen siirtäjän rikki jäi jumiin,eikä suostunut vaihtamaan,osa takuuseen uusi tulossa.ihmetyttää kun näin äkkiä meni("vai rikoinko").ajoa noin20h.

Sikäli kun Sramin 11sp gripparin toimintaperiaate on sama kuin 10sp:ssä, veikkaan oireiden perusteella että siinä on mennyt sijoiltaan gripparin kumin sisällä oleva "vastajousi", joka siis vastustaa takavaihtajan jousen kiristystä. Muuta totaalisesti jumittavaa ei edes tule mieleen, paitsi jos vaijeri on jotenkin solmussa. Jousen toinen pää tulee siirtäjän paikallaan pysyvään osaan ja toinen kiertokahvaan. Jos jousi pomppaa pois siitä (perin onnettomasta) muovinipasta jossa se on huterasti kiinni, ei vaihda ollenkaan, on kokeiltu. Se on mahdollista laittaa itsekin kuntoon irrottamalla kumi ja tutustumalla vaihteensiirtäjän edellä mainittuun sielunelämään, mutta hemmetin hankalaa. Ajoin jopa vähän aikaa kokonaan ilman sitä jousta, kun ei ollut aikaa/energiaa väsätä sitä takaisin, mutta silloin vaihtajan toiminta oli erittäin epämääräistä.

Riippuen missäpäin Suomea asustelet (eli jos pk-seudulla), niin oltaisiin toki voitu ensin vähän koittaa ihmetellä, olisiko se tullut kuntoon noilla toimenpiteillä mitä itse oon kokeillut.

-Lauri

elasto
08.05.2013, 19.41
Toista se oli ennen, 9spd grippareita ei saa rikki kirveelläkään.

LJL
08.05.2013, 19.46
Toista se oli ennen, 9spd grippareita ei saa rikki kirveelläkään.

Nii-i! Se on harvinaisen totta. Noi uudet 10sp gripparit on kalliimmat ja huonommat, eikä 11sp vissiinkään tee poikkeusta (veikkaan että rakenteellisesti käytännössä identtiset 10sp kanssa, en oo koskaan hypistellyt livenä/ajanut 11sp). Tuon jousipaskan ohella 10/11sp gripparin kumi on parissa tonnissa loppuun ajettu ja myös epämukavampi käteen kuin 9sp. Mun 9sp grippareilla on vedetty joku 5-10tkm ilman mitään ongelmia, ja kahvakumitkin on edelleen aivan kelvolliset.

-Lauri

William
08.05.2013, 22.13
Jaajuu sama mieshän kyseli pari päivää sitten vaihtajan säädöistä. Juuri tän takia simppelit säädöt olis hyvä olla hallussa eikä huollattaa joskus ja jouluna liikkeessä "keväthuolto" yms.

Hieman epämääräisesti kirjoitin tuosta. Toki perus säädöt on helpohkoja itse tehdä. Maasturia tulee kuitenkin useamman kerran vuodessa huollatettua joten en nyt samoilla huolloilla mene luovutuksesta pyörän myyntiin saakka :) Kuitenkin kun ensihuoltoon oli n. viikko aikaa niin en uskonut näin välitöntä tarvetta viilaukselle olevan.

Kaikissa edellisissäkin fillareissa on ajoittani jotain pientä rahinaa kuulunut. Joskus mutaa, joskus kiviä voimansiirrossa. Kirjoitin tuon ensimmäisen viestin tälläisen lenkin jälkeen. Putsasin fillarin, mutta seuraavan lenkin aikana ongelmat vain lisääntyivät moninkertaisesti joten tapaus oli erilainen tällä erää.

En siis kaivanut verta nenästä ja rääkännyt voimansiirtoa huolimattomuuttani. Tietysti kun makuuhuoneessa antaisi pyörän olla ihailtavana niin pysyisi ehjänä, mutta siihen tarkoitukseen en sitä hankkinut. Nyt kävi näin heti alussa, uusi ketju tilalle ja voi kestää ties kuinka pitkään. Luottoa löytyy rutkasti ja kuten Elasto arveli, voi syy olla lähtöisin ihan muualta kuin itse ketjusta alun alkaen.

En kuitenkaan ole sen sortin kuski, että jaksaisin esimerkiksi kesken lenkin jokaista ääntä alkaa miettimään. Silloin ajetaan ja luotetaan siihen, että kun on hieman paremman pään osasarjasta kyse, että se kestää ilman jatkuvaa tarkkailua ja näpertelyä.

Aina pitää oppia vastoinkäymisistä, mutta jos takavaihtajan korvake saanut kipeää niin en ainakaan opettele siirtymään helpompaan maastoon, vaikka siellä tälläisten tällien riski olisikin olematon:) Pitää vaan hyväksyä, että kun tehdään tiettyjä asioita, niin tiettyjä asioita voi myös tapahtua.

Loistava XX1 on kuitenkin, hiljainen ja täsmällinen. Joten ehkä tätä on turha sen kummemmin vatvoa. XX1:stä suosittelen varmasti jos joku sitä pohtii omaan fillariinsa.

Avekkis
09.05.2013, 00.24
Juu sori piti vaan päästä sanomaan "minähän sanoin. :-)
Oli vähän asiaton edellinen viestini.

teehak
09.05.2013, 10.57
Moro.
Montako lenkkiä ootte lyhentäny täydellisen xx1 sarjan ketjua 32 etulehdelle?

Leku
09.05.2013, 11.15
Kysymys on väärä, tai ainakaan ei anna käyttökelpoista informaatiota, mikäli kysyjän ja vastaajan runkomaku, tai hallussapitämänsä rungot, eivät kohtaa?

Lähikaupasta tilasin setin, nyt pitää arpoa mitä tekee tolle Kingin takanavalle. Vai onko kukaan kuullut mitään Kingin xd päivityksestä?

Shamus
09.05.2013, 11.35
Kingi on vain kertonut, että ei ole tulossa heti. He haluavat olla aivan varmoja kestävyydestä/toimivuudesta ennen kuin tuovat palikan markkinoille.

Iglumies
09.05.2013, 11.43
...mutta jos takavaihtajan korvake saanut kipeää ...
Type 2 vaihtaja vääntää aika paljon lujempaa kuin perinteinen, joten hittiä saanut korvake saattaa katketa vaikka pururadalla, kuten eilen paikkaamassani kaverin Focuksessa kävi.

pööräilijä
09.05.2013, 12.38
Kyllä sitä 36lla rattaallaki muutama lenkki otettiin pois. Jos sattuu omistaan kaksi ratasta, kannattaa ketju mitoittaa luonnollisest isomman suhteen. Menee ongelmitta nyt 34nen, mutta 32sella olisi jo liian löysä. Taas 38 ei mene. Mutta kumpaakaan niistä en tarvitse.

Tässä ohjeet ketjun mitoitukseen, kuvat kertoo kaiken oleellisen. http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/IONwKhZRb7-Hm_LODzMP52G-1I2aO9lfvWW96vrBS6g/mtime:1351611806/sites/default/files/techdocs/95-2418-000-000_rev_b_xx1_cassette_and_chain.pdf

Sen lisäksi mittaan vaikuttaa onko jäykkäperä vai täysjousto. Kannattaa lukasta se pieni kappale myös.

Juha Jokila
09.05.2013, 14.30
En kuitenkaan ole sen sortin kuski, että jaksaisin esimerkiksi kesken lenkin jokaista ääntä alkaa miettimään. Silloin ajetaan ja luotetaan siihen, että kun on hieman paremman pään osasarjasta kyse, että se kestää ilman jatkuvaa tarkkailua ja näpertelyä.
Ajattelin, että en kommentoi, tulee vaan paha mieli, mutta voi jeesus. Jätkä ajaa XX1:llä, eikä tiedä miten vaihteita ylläpidetään ja mitä ns. paremman pään osasarjan on tarkoitus kestää. Risuja ja kiviä on metsässä, mutta yleensä ne näkee ja ajotapa sopeutetaan maaston mukaan. Tarkoitus on, että pyörä ja kuski pysyy ehjänä. Kun vaihteet rutisee, niin tehoa lasketaan heti. Ellei parilla kevyellä pyöräytyksellä lopu, niin ajo seis ja otetaan kävyt pois takavaihtajasta. Yleensä sen on kyllä huomannut, jos joku on repäissyt takavaihtajaa niin, että jotain on voinut vääntyä. Vaihtajassa on neljä säätöä ja ne oppii tajuamaan kun vaihtajaa katsoo. Paljon vähemmän osattavaa, kun siinä tietokoneessa, jolla tänne kirjoittelet. Kuvaamasi oire vaikuttaa sille, että joku kiinnitysruuvi on löystynyt tai vaijerin kuori on painunut uutuuttaan kasaan antaen vaijerille löysää. Tällöin ajon jatkamien tekemättä mitään on juurikin veren kaivamista nenästä. Sitten tullaan foorumille kirjoittamaan, että meni ketju poikki. Ei sellaista porukkalenkkiä olekkaan, ettei joltain mene ketju poikki tai kumi puhki. No, kilometrit tuo kokemusta ja myös kantapään kautta oppii.

grebe
09.05.2013, 15.59
2 kertaa tippunut edestä ketjut, ihan tasaisella hiljaa ajaen. Maastossa tosin ei mitään ongelmaa. Onhan tässä se hyvä puoli että rikkoontuvia osia on vähemmän. Osasarjasta riippumatta toisila on yleensä enemmän ongelmia kuin toisilla. Ja tuolla aikaisemmin jo viittasinkin ketjujen katkeamiseen; onhan se muinoinen insinööri saanut rautakangenkin vääntymään. Hommasin kyllä korvakkeen ja ketjut varalle, vaikkei remonttia ole ikinä tarvinnut tehdä tähänkään asti.

William
09.05.2013, 17.43
Ajattelin, että en kommentoi, tulee vaan paha mieli, mutta voi jeesus. Jätkä ajaa XX1:llä, eikä tiedä miten vaihteita ylläpidetään ja mitä ns. paremman pään osasarjan on tarkoitus kestää. Risuja ja kiviä on metsässä, mutta yleensä ne näkee ja ajotapa sopeutetaan maaston mukaan. Tarkoitus on, että pyörä ja kuski pysyy ehjänä. Kun vaihteet rutisee, niin tehoa lasketaan heti. Ellei parilla kevyellä pyöräytyksellä lopu, niin ajo seis ja otetaan kävyt pois takavaihtajasta. Yleensä sen on kyllä huomannut, jos joku on repäissyt takavaihtajaa niin, että jotain on voinut vääntyä. Vaihtajassa on neljä säätöä ja ne oppii tajuamaan kun vaihtajaa katsoo. Paljon vähemmän osattavaa, kun siinä tietokoneessa, jolla tänne kirjoittelet. Kuvaamasi oire vaikuttaa sille, että joku kiinnitysruuvi on löystynyt tai vaijerin kuori on painunut uutuuttaan kasaan antaen vaijerille löysää. Tällöin ajon jatkamien tekemättä mitään on juurikin veren kaivamista nenästä. Sitten tullaan foorumille kirjoittamaan, että meni ketju poikki. Ei sellaista porukkalenkkiä olekkaan, ettei joltain mene ketju poikki tai kumi puhki. No, kilometrit tuo kokemusta ja myös kantapään kautta oppii.

Kiitos Juha,

rakastan avautumista. Ymmärrän pointtisi asian suhteen, mutta tuossa on niin paljon vääriä olettamuksia ja väitteitä suunnaltasi, että voi voi.. Takavaihtajassa ei ollut merkkejä iskuista, ketjut näyttivät olevan ok, niitä on katseltu ja lenkeillä on pysähdytty katsomaan onko kaikki ok jne.

Huollatan säännöllisesti fillareitani sekä teen itse huoltoja. Tänään viimeksi maantielenkillä ollessani. Tiedän siis myös ylläpitämisestä jotain, en missään tapauksessa kaikkea. Maastopyöräni huollatan säännöllisesti myös liikkeissä ihan vain senkin takia, että joustoihin en itse kajoa. Tahdon myös kannattaa paikallisten pyöräliikkeiden toimintaa.

Olen pahoillani mikäli tuottamani informaatio on saanut sinut tuntemaan mielipahaa. Itse olen kirjautunut foorumille jakaakseni informaatiota, ja mikä tärkeintä, saamaan sitä. Olenkin sitä vuosien mittaan hienosti saanut ja olen siitä todella kiitollinen. En kuitenkaan väen väkisin etsi muiden kirjoitteluista asioita mitkä on omasta mielestäni kirjoitettu siten, että tulkinnan varaa on ja oleta välittömästi, että "käyttäjän vika" jne.

Se, että en jokaista lämpötilaa, jokaista naksahdusta ja niistä seuranneita tarkkailu toimenpiteitä tänne kirjannut ei mielestäni tarkoita, että kaikki asiat olisi laiminlyöty.

Jokainen saa toki ilmaista mielipiteensä ja olla eri mieltä, mutta kovin agressiiviseen avautumiseen ei kannata lähteä melko hataran selostuksen pohjalta.

Jahka fillari on taas ajokunnossa niin toivon, että seuraava kirjoitukseni tähän topiciin liittyy itse osasarjaan.

viimeinenlenkki
09.05.2013, 19.56
takuuosa tulossa,varmuudeksi tilasin vielä liipasin vaihtajan jos tuo grippshift menee uudelleen rikki,niin vaihdan sitten suosiolla liipasin vaihtajaan.

haedon
09.05.2013, 20.02
...jos tuo grippshift menee uudelleen rikki,niin vaihdan sitten suosiolla liipasin vaihtajaan.
Niissä on vielä enemmän mahdollisia poikki meneviä jousia;).

Suvanto
10.05.2013, 00.22
Takavaihtajassa ei ollut merkkejä iskuista, ketjut näyttivät olevan ok, niitä on katseltu ja lenkeillä on pysähdytty katsomaan onko kaikki ok jne.

Se, että en jokaista lämpötilaa, jokaista naksahdusta ja niistä seuranneita tarkkailu toimenpiteitä tänne kirjannut ei mielestäni tarkoita, että kaikki asiat olisi laiminlyöty.

Eikö tämä sinun aiempi selitys nimenomaan puolla aika hyvin Juhan kirjoitusta siitä, että ehkä nyt kuitenkin olisi parempi katsoa peiliin:

"Olin muutama päivä takaperin kirjoittanut, että pientä epämääräisyyttä ja rohinaa kuului voimansiirrosta. Eilisellä lenkillä molemmat näistä moninkertaistuivat eli vaihde hyppi lähes koko ajan tai laahasi.

Ajoin himasta n. 4km siirtymän Espoon keskuspuistoon, siellä heti maastoon päästyä vaihteet hyppivät niin paljon, että päätin lyhentää lenkkiä ja lähteä takaisin himaan. Moni teknisehkömpi pätkä lyhyellä matkalla jäi ajamatta kun vaihde "lähti alta".

Kun tulin metsästä takaisin pururadalle niin lähdin pienemmällä vaihteella pyörittämään nopeahkolla n. 80-90 kadenssilla kotia kohti. Pieni ylämäki, vaihde hyppi hemmetisti, koitin vaihtaa ylös ja alas, mutta ei tulosta, ei asettunut. Katsoin alas takapakkaan päin kun rätisi ja sitten napsahti sieltä ketju poikki."

LJL
10.05.2013, 01.14
Niissä on vielä enemmän mahdollisia poikki meneviä jousia;).

Joo näin on ja kuten tuossa aiemmin totesin, niin ei gripparia vian ilmetessä roskiin kannata heittää. Aika varmasti voi sanoa, että gripparin saa aina elvytettyä (triggeriin verrattuna vähemmän hienomekaniikkaa), joskaan ei ilman vaivannäköä. Oon nyt ajanut tolla jumituksen kokeneella xx-gripparilla yli 2tkm ilman ongelmia korjauksen jälkeen. Sen sijaan kerran on jäänyt yksi x9-triggeri vääntyneine jousineen korjaamatta kun se meni jo yli oman asiantuntemuksen. Siihen hommaan on parasta olla kellosepän ammattitutkinto ;)

-Lauri

haedon
10.05.2013, 10.24
...Sen sijaan kerran on jäänyt yksi x9-triggeri vääntyneine jousineen korjaamatta kun se meni jo yli oman asiantuntemuksen. Siihen hommaan on parasta olla kellosepän ammattitutkinto;)...
Myös yhden jousen katkaisseena ja ikävä kyllä erehdyin laittamaan triggerin osiin. Muutaman päivän sitä sai kasata. Enää en ala samaan hommaan, tulee halvemmaksi uusi;).

viimeinenlenkki
10.05.2013, 15.58
xx osasarjan liipasinta en ole saanut rikki(2 kesää ajettu).mietin vain että tuleeko tuota gripparia väännettyä ajossa esim: mäkeä noustessa.ei tule aina kättä siirettyä kahvalle,tulee ajettua käsi gripparilla?.jolloin saattaa syntyä vääntöä.

grebe
10.05.2013, 21.15
Myös yhden jousen katkaisseena ja ikävä kyllä erehdyin laittamaan triggerin osiin. Muutaman päivän sitä sai kasata. Enää en ala samaan hommaan, tulee halvemmaksi uusi;).
Joo :) youtubesta piti video kaivaa, että sain muinoin x9 vivut kasaan.

Leku
13.05.2013, 15.32
Googletin vissiin väärin, kun silmässä kutisee vaan joku siitepöly. Onko XX1-kampiin myynnissä sellasia kumilutkuja kammen päätä suojaamaan?

PaH
13.05.2013, 15.39
Googletin vissiin väärin, kun silmässä kutisee vaan joku siitepöly. Onko XX1-kampiin myynnissä sellasia kumilutkuja kammen päätä suojaamaan?

kuukleta "raceface sixc crank boot"

Leku
13.05.2013, 15.42
Tattis. Sekavissa väreissäkin kuuluu saavan: http://raceface.com/comp/264/full.jpg

alumiini
14.05.2013, 13.00
Jaahas..Te nilkit ootte näköjään hamstrannu kaikki xx1 -kammet. Crc:stä löytyy, mut 282€ on aika järkky hinta.
Täytyy vissiin vaan odotella.

Hösö
14.05.2013, 13.05
Lähikauppias, hi5bikes?!?

alumiini
14.05.2013, 14.10
Lähikauppias, hi5bikes?!?
Lähikauppaa ei oikeastaan ole, Ainakaan sellaista josta noita osia löytyisi.
Hi5bikesilla ei näytä olevan varastossa.
Eikä niillä nyt niin kiire ole, kunhan tämän vuoden puolella sais.

Petteri Ellilä
14.05.2013, 14.54
Sikäli kun Sramin 11sp gripparin toimintaperiaate on sama kuin 10sp:ssä, veikkaan oireiden perusteella että siinä on mennyt sijoiltaan gripparin kumin sisällä oleva "vastajousi", joka siis vastustaa takavaihtajan jousen kiristystä. Muuta totaalisesti jumittavaa ei edes tule mieleen, paitsi jos vaijeri on jotenkin solmussa. Jousen toinen pää tulee siirtäjän paikallaan pysyvään osaan ja toinen kiertokahvaan. Jos jousi pomppaa pois siitä (perin onnettomasta) muovinipasta jossa se on huterasti kiinni, ei vaihda ollenkaan, on kokeiltu. Se on mahdollista laittaa itsekin kuntoon irrottamalla kumi ja tutustumalla vaihteensiirtäjän edellä mainittuun sielunelämään, mutta hemmetin hankalaa. Ajoin jopa vähän aikaa kokonaan ilman sitä jousta, kun ei ollut aikaa/energiaa väsätä sitä takaisin, mutta silloin vaihtajan toiminta oli erittäin epämääräistä.

Riippuen missäpäin Suomea asustelet (eli jos pk-seudulla), niin oltaisiin toki voitu ensin vähän koittaa ihmetellä, olisiko se tullut kuntoon noilla toimenpiteillä mitä itse oon kokeillut.

-Lauri
10spd X0't on menossa takuuseen, mutta löytyykö Gripparista sarjanumeroa? Maahantuoja kuulemma tarvii tämän vaihtaakseen osan uuteen.

viimeinenlenkki
14.05.2013, 22.19
löytyisköhan siintä kuoren alta on vain niin hailakan värinen,ainakin xx 1 oli kuoren alla(se osa johon vaijerin kiristys ruuvi tulee)

LJL
14.05.2013, 23.57
Ainut koodi jonka löysin omasta 10sp gripparista on juurikin sen xx/x0-kuoren alla, joka kiristetään paikalleen lukkorenkaalla. Mulla lukee T23MAY12. Aika heikosti yksilöivä sarjanumero :)

-Lauri

mhelander
15.05.2013, 11.34
En muista nähneeni juttua tästä (http://www.ebay.com/itm/41-Tooth-Cog-Mountain-Bike-Cassette-41t-Sprocket-/251243702528?_trksid=p5713.m2062&_trkparms=aid%3D555001%26algo%3DPW.CURRENT%26ao%3D 1%26asc%3D26%26meid%3D7523390300441773298%26pid%3D 100042%26prg%3D1010%26rk%3D9%26sd%3D350787236613%2 6) pakan kasvattajasta:
http://farm8.staticflickr.com/7283/8739125617_4769f9bdbf_c.jpg

Kuvassa on nojakissa ja jatkona on SRAM 11-36 pakka jonka kaverina lisäksi 13-piikkinen lukkorengas ratkaisu. Näin range 13-41. Oli kuulemma X0 vaihtajalla säätämistä mutta pelittää.

Itse veikkaisin että SRAM Type-2 pelittäis paremmin...

Panos
15.05.2013, 12.28
Kuvassa on nojakissa ja jatkona on SRAM 11-36 pakka jonka kaverina lisäksi 13-piikkinen lukkorengas ratkaisu. Näin range 13-41. Oli kuulemma X0 vaihtajalla säätämistä mutta pelittää.

Offtopiccia mutta onko tuollaisessa pakan kasvattajassa mitään järkee. Eikös 11-36 pakka ole laajempi kuin 13-41 välityssuhteiden puolesta?

izmo
16.05.2013, 15.53
Sram XX1 BB30 ja Sram XX1 GXP Kammet

Mikä on näitten kampien tekninen ero ? käykö GXP kampiin esim. ulkoiset Simanon laakerit ?

sakuvaan
16.05.2013, 16.07
Toinen on PressFit, toinen ei, toisessa on 30mm akseli, toisessa ei, kumpaankaan ei käy HT2 keskiöt.

izmo
16.05.2013, 16.25
Toinen on PressFit, toinen ei, toisessa on 30mm akseli, toisessa ei, kumpaankaan ei käy HT2 keskiöt.

siis GXP oma keskiölaakeri

Laitan 36 piikkisen rattaan ja sitten jää 32 ylimääräiseksi jos ei kukaan osta pikkasen alle kaupan hinnan ?

Chride
16.05.2013, 22.12
GXP kammen akseli on 24/22mm, keskiö kierteillä tai pressfit (BB86/92)
BB30 kammen akseli on 30mm. Keskiö ns. normi BB30 (irtolaakeri) ja PressFit30
Shimano hollowtech2 on 24mm kauttaltaan. Keskiö kireteillä tai PressFit

Trek/Giant/Cervelo/Open/Specialized yms., käytössä omia sovelluksia näistä.

Katso vaikka http://www.cycleservicenordic.com/product-images/Filer/Teknik/Truvativ/Bottom-Brackets-DK-version.pdf
Valitettavasti vain tanskaksi mutta selittää aika hyvin SRAMin portfoolion vaihtoehdot.

Leku
17.05.2013, 10.37
Yllättävän hyvin pysynyt kettinki toistaiseksi XX1 eturattaalla vanhanmallisella Shimanon ei-kytkin-takavaihtajallakin. Ei ole vielä sopivaa kiekkoa XX1-pakalle, joten olisin vaihtanut FR-Zeen tilapäisesti, mutta toimii näköjään toistaiseksi tommosenaankin. Olivat lähikaupassa myyneet zeet loppuun ja kone näytti täydennystä tulevan heti heinäkuun puolivälissä. Sitten se putoo kun putoo, joskus on kettinki hypännyt MRP:n alarissalliselta ohjuriltakin.

>Izmo. Osta 30-pykäläiset kammet, vaihda 36 ja möy mulle se tarpeettomaksi jäävä 30?

izmo
17.05.2013, 16.33
Täytyy myös kokeilla vanhaa takavaihtajaa ja mihin ihmeeseen sillä 30 piikkisellä kiivetään ? ota 32 ?

Leku
17.05.2013, 16.48
No sillä kiivetään vaikka puuhun tai Stelviolle. Vähän riippuu 32/30-homma siitä, että onko se mikälie 42 vai 36 takana.

Kingi on kummiskin takanavan suhteen vainaa: "no plans for XX1 this year".

izmo
17.05.2013, 19.08
No sillä kiivetään vaikka puuhun tai Stelviolle. Vähän riippuu 32/30-homma siitä, että onko se mikälie 42 vai 36 takana.

mulla on se kädessä.... meinaan se kolmekakkonen ratas kampineen kun kolmekymppinen on liian pieni

38 vaihtoratas tuli mukaan kaupan päälle ja ajatus ois 11 - 27 Dura Acen pakasta mutta riittääkö mun paksut jalat viemään vuoristoon ?

Jani Mahonen
17.05.2013, 23.41

Sopii mun omaan aikatauluun :)
Eli josko ensi keväänä...

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

syklopaatti
18.05.2013, 10.18
Täytyy myös kokeilla vanhaa takavaihtajaa ja mihin ihmeeseen sillä 30 piikkisellä kiivetään ? ota 32 ?
Mulla on xx1 28 edessä 36 takana ja sillä kiivetään puijolle ja muihin v#ttumaisiin ylämäkiin. :D

Vähänhän tuosta meinaa välitykset loppumaan kesken ja kisoihin jos osallistun niin mulla on 32 piikkinen varastossa. 28 on just passeli minun kuntoiselle ajella 15kg täpärillä mäkisessä maastossa.

sakuvaan
18.05.2013, 14.14
juurikin tämän takia se XX1 pakka on kiva, kun sieltä löytyy se 42t... :D

elasto
24.05.2013, 01.13
Mites on porukalla kestänyt rajummassa menossa tuo ketju+etulätty jos sitä on paiskonut esim. kiviin? Tuohon kun ei taida saada bash ringiä ollenkaan?

Innolla odotan sitä ensi vuonna julkaistavaa X0 1x11 sarjaa jos tämä pitää paikkansa: http://www.bikeradar.com/news/article/sram-x0-1x11-drivetrain-to-be-introduced-next-year-37337/

sakuvaan
24.05.2013, 02.30
Alumiiniratas, ei paljoa kiveen mänttäämistä kestä.

ISCG+Taco on oikotie onneen, tietty jos rungossa ei ole ISCG ja onnekkaana omistaa vielä pressfit keskiön niin valinnat on vähissä, pitää tehä itte.

elasto
24.05.2013, 07.10
No mulla on rungossa ISCG '05 + PF30 eli meneekö?

Vertti83
24.05.2013, 17.58
Jos ISCG05 tabit löytyy rungosta, niin siihen saa kiinni ohjurin taikka "Ohjurin" jossa on pekkä Taco ilman alaohjuria, joka sitten siis suojaa ratasta alapuolelta tulevilta iskuilta... Muistaakseni Ainakin MRP:llä on tälläinen Taco mallinen ohjuri jossa ei ole alarullaa. Tai sitten jos sattuu nurkissa pyörimään tai muuten tulee edukkaasti vastaan niin ostaa sellaisen jossa on ISCG05 kiinnits, ala- ja/tai yläohjuri ja sahaa sitten moiset turhakkeet pois, niin että jää vain se Taco...

pätkä
24.05.2013, 22.29
Mikä keskiö Canyon CF SLX 8.9 29:ssä? Canyonin sivuilla mainittu SRAM X9 joka taas ei kerro minulle (maantietä kuluttavalle) mitään vaikka ehkä pitäisi. Pyörä vielä toimituksessa joten ei voi siitä katsoa. XX1 kammet voisi tilata jo valmiiksi.

Edit. sain puserrettua googlelta vastauksen eli PF30 on kyseessä.

elasto
25.05.2013, 01.05
Jos ISCG05 tabit löytyy rungosta, niin siihen saa kiinni ohjurin taikka "Ohjurin" jossa on pekkä Taco ilman alaohjuria, joka sitten siis suojaa ratasta alapuolelta tulevilta iskuilta... Muistaakseni Ainakin MRP:llä on tälläinen Taco mallinen ohjuri jossa ei ole alarullaa. Tai sitten jos sattuu nurkissa pyörimään tai muuten tulee edukkaasti vastaan niin ostaa sellaisen jossa on ISCG05 kiinnits, ala- ja/tai yläohjuri ja sahaa sitten moiset turhakkeet pois, niin että jää vain se Taco...

Niin siis mulla on siellä ISCG '05 tabeissa nyt tollanen alarullaohjuri kiinni ja itse kammissa on bashring. XX1:n tapaisen systeemin kanssa tuskin tarvitsen ohjuria, joten voisin siis laittaa sinne tilalle tacon?

syklopaatti
25.05.2013, 11.58
Niin siis mulla on siellä ISCG '05 tabeissa nyt tollanen alarullaohjuri kiinni ja itse kammissa on bashring. XX1:n tapaisen systeemin kanssa tuskin tarvitsen ohjuria, joten voisin siis laittaa sinne tilalle tacon?
Tommosen laittasin sinuna. MRP kehitellyt tuollaisen taco-yläohjuriviretelmän jota saa pienemmällekin eturieskalle.
http://www.mountainracingproducts.com/mrp/amg/ (http://www.mountainracingproducts.com/mrp/amg/)

Itsellä on nyt XX1 ja pelkkä taco ,mut ostan tollasen jossain vaiheessa jos ketjut tippuilee. Ei kyllä vielä oo tippunut.

VanhaPate
26.05.2013, 14.15
Tollasella köyhänmiehen setillä on nyt tehty parinkymmenen kilometrin lenkki.

https://lh4.googleusercontent.com/-cuvBdme9kGY/UZtoeLLsS7I/AAAAAAAAAaA/fgQTRW1h2SY/s800/TransitionTransAM29_02.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-by36UH1_hPA/UZtoelLitbI/AAAAAAAAAaI/06rW6pGAa-4/s800/TransitionTransAM29_03.jpg

Wolftoothin eturatas toimii niin kuin on mainostettu eli ketjut pysy paikoillaan ilman ohjuria. Tosin mun ajaminen ei ole mitään kovinkaan kummosta ryskäämistä ja pyöräkin on perästä jäykkä.

Korjaustelineessä pyöritellessä huomaa ihan silminnähtävästi, että takavaihtaja vaihtaa hitaammin Leonardin rattailla kuin SRAM:in. Saman huomaa ajessakin mutta ei niin, että se olisi mua häirinnyt. Ei ne Leonardin rattaat mitenkään merkittävästi hitaammat olleet mutta nyt niitä vaihtotapahtumia seurasi. Jos se jossain on selvästi hidas, niin siinä kohtaa kun ketjut siirtyy Leonardin rattailta SRAM:in rattaille, toisinpäin tuntuu toimivan paremmin. Tiellä ajaessa huomaa suuret harppaukset välityksissä Leonardin rattailla mutta maastossa ei tuntunut haittaavan. Toimiva kombinaatio tällaselle sunnuntaikuskille.

syklopaatti
29.05.2013, 13.50
Pinkbikekin herännyt vihdoin ja testannut XX1:sen
http://www.pinkbike.com/news/SRAM-XX1-Drivetrain-Tested-2013.html (http://www.pinkbike.com/news/SRAM-XX1-Drivetrain-Tested-2013.html)

sakuvaan
29.05.2013, 19.29
Pinkbikekin herännyt vihdoin ja testannut XX1:sen
http://www.pinkbike.com/news/SRAM-XX1-Drivetrain-Tested-2013.html (http://www.pinkbike.com/news/SRAM-XX1-Drivetrain-Tested-2013.html)

Ei kyllä ne heräsi jo launchissa, tuo on vaan long term test tulos.

haedon
29.05.2013, 20.51
No niin, nyt on kokemusta parin lenkin ja satasen verran XX1:sestä. Huonoja puolia mitä tullut esiin on vaihteensiirron hitaus, kun tarvitsee nopeasti vaihtaa monta ratasta ja toinen että vieläkin tarvitsee ketjusuojan, kun sen verran paukkaa putkeen ketju. 32-ratas ei myöskään riitä mun käyttöön vaan täytyy tilata 34 ja 36 myös.

Ettan
29.05.2013, 21.50
Mun pitäis kans hankkii ketjusuoja Fattyyn. Minkälaista meinaat itsellesi? Onko sulla grip-vaihtajalla toi XX1?

haedon
29.05.2013, 22.03
Triggeri mulla on. Muutama vuosi sitten kokeilin puoli kesää grippareita mutta ei se sujunut, joten se jäi siihen. Edellisen kerran joskus ysärillä eikä silloinkaan tuntunut luontevalta.

sakuvaan
29.05.2013, 22.07
No niin, nyt on kokemusta parin lenkin ja satasen verran XX1:sestä. Huonoja puolia mitä tullut esiin on vaihteensiirron hitaus, kun tarvitsee nopeasti vaihtaa monta ratasta ja toinen että vieläkin tarvitsee ketjusuojan, kun sen verran paukkaa putkeen ketju. 32-ratas ei myöskään riitä mun käyttöön vaan täytyy tilata 34 ja 36 myös.

Voiko ketjua pätkästä lyhyemmäks? Mulla moisia ongelmia ei ole tai löysemmät kriteerit nopeudesta.

Ketju osuu täpärissä chainstayhyn vaan kun mäiskii oikeen huolella juurakkopätkää alas ja silloinkin tosi harvoin.

haedon
30.05.2013, 13.49
Voiko ketjua pätkästä lyhyemmäks?...
Se on jo pätkästy niin lyhyeksi kuin kolmekakkosella eturattaalla uskaltaa. Saattaahan se olla että ketju pomppii pikkasen enemmän tuollaisella täysjäykällä konstruktiolla kuin täysjoustolla, jossa iskut on pehmeämpiä. Tänään laitan joustohaarukan, joten katotaan miten sillä paukkuu juurakossa. Vaihteensiirron hitaus tuli hyvin esiin tuollaisessa maastossa, jossa jatkuvasti mennään ylös-alas pieniä töppäreita sekä mutkia ja keskinopeus sellaista paria kymppiä. Jottei pelkäksi "haukkumiseksi" mene kehuisin tuota XX1:stä tarkemmaksi kuin mitään muuta vaihteistoa.

pööräilijä
30.05.2013, 15.26
Voisiko yksi selitys olla vaijerien vienti. Edellisessä täpärissä oli huomattavasti hitaampaa takavaihtajan vaihtaminen kuin jäykkiksessä. Molemissa samat vaihteet samoilla huolloilla, eli tuli juurikin vaijereiden viennistä? Siitä varmaan johtuu, että vaihtajat tuntuu erilaisilta eri pyörissä. Vastarannan fillarissa XX oli huikea ja taas sakemannissa se oli vähän niin ja näin. Siis keskenään vertailussa. Ja sitten mulla oli X0:t jäykässä ja täpärissä ja ero oli tosiaan niissäkin. Nykyisessä Big.Ninessä menee kaapelit todella suoraviivaisesti, ei haraa vastaan, kun ei tee älyttömiä mutkia :)

Mulle XX1 nopeus on samanlainen kuin X0 nopeus. En siinä oo eroa huomannut. Sen sijaan 9sp X0 on ehkä kaikista parhaan tuntunen. Olisko vieläkin jäykempi jousi takavaihtajassa?

haedon
30.05.2013, 18.30
Voisiko yksi selitys olla vaijerien vienti...Vaijerilinja on lähes täysin suora ja vaihde siirtyy kyllä todella kevyesti. Veikkaisin että tuo hitaus useampaa ratasta peräkkäin vaihdettaessa johtuisi 10-42-rattaiden suuresta kokoerosta. Kun nopeasti vaihtaa peräkkäin ylös jää ketju hetkeksi jurraamaan. Muistaakseni myös XX:ssä sai 11-36-pakalla ketjun jumiin, jos liian nopeasti vaihtoi alaspäin.

Ettan
02.06.2013, 20.01
Haluaisin 9 zero 7:ni XX1 kammet 28t eturattaalla. Mitkä versiot hankin? Mulla on nyt Surlyn Mr.whirly kammet. Mitä noi q-factorit tarkoittaa ja gxp:t? Tiedän, olen amatööri näissä vielä...

haedon
02.06.2013, 20.12
Ei taida löytyä oikeaa XX1-kampisettiä vielä fatbikeen? Mut pelkkiä XX1-yhteensopivia rattaita löytyy ainakin Absolute Blackiltä (r2-bike.com myy ainakin).

Hyvin tuo XX1 toimi tänään normaali kisakäytössä eikä tuota aiemmin mainitsemaani ongelmaa ollut, kun ei tarvinnut nopeita vaihtojakaan tehdä. 32-eturataskin riitti yllättävän hyvin ainakin nyt kun kunto vielä vähän vajaa. Täytyy kuitenkin pistää sekä 34 että 36 ratas tilaukseen lähinnä pakan pienimmän rattaan säästämiseksi.

Ettan
02.06.2013, 20.59
Nyt mulla ei taas leikkaa haedon..? Mitä toi XX1-yhteensopivia rattaita tarkoittaa?

haedon
02.06.2013, 21.07
Sitä että sä voit käyttää jo olevia Surlyn kampia (jos niissä on spideri 58/104mm eli Shimanon käyttämä koko), kun niihin saa pelkän rattaan tilalle. Se tosin on kooltaan vähintään 32T. Voi olla että muiltakin valmistajilta löytyy jo vastaavia.
http://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/Absolute-Black-Kettenblatt-Sram-XX1-1-fach-Lk104-32-34-36.jpg

Ettan
02.06.2013, 21.12
Ok. Multa löytyy toi spideri, mut 28t ratasta ei tunnu löytyvän. 30t oon löytäny, mut 28t oli täydellinen...

haedon
02.06.2013, 21.27
Ok. Multa löytyy toi spideri, mut 28t ratasta ei tunnu löytyvän...
28 ei enää toimi 104mm kammessa enkä suosittele kyllä 30t:kään. XX1:stä ei saa 100mm bb:en, mutta ainakin X9 saa. Silloin joutuisi taas kikkailemaan spiderin ja rattaan vaihdon kanssa.

Ettan
02.06.2013, 21.30
Täytyypi vielä katsella tilannetta....Kiitos kumminkin.

LJL
02.06.2013, 22.01
Haluaisin 9 zero 7:ni XX1 kammet 28t eturattaalla.

Tähän tematiikkaan liittyen ihan mielenkiintoista luettavaa:
http://29in.ch/post/47629213570/a-review-of-sram-xx1-on-a-fat-bike

-Lauri

izmo
07.06.2013, 17.54
Musta iso muovipyörä sai tänään XX1 kammet 36 eturattaalla ja kymppi rippari hämmentää 12-34 kymppi XTR takapakkaa
Asennus oli aika simppeli ja pähee apuasentaja hoiti homman hyvin pienistä hankaluuksista huolimatta:cool:
Koeajo Tampereen keskustan pyöräkauppaan ja paluumatkalla takavaihtaja alkoi pitää napsumista mutta onko ominaisuus?

Jäykkäperäsen pyörän paino näytti kalibroidulla kala puntarilla 9.59 kg ja teippien poisto niin uusi punnitus 9.52

syklopaatti
07.06.2013, 18.17
Ei ainakaan mulla naksu uuden sukupolven x9 yhtään ja on ajettu sramin sekä simpan (xt) pakalla.

Nyt on jo jonkun verran polkuajoa takana sekä paikallisia alamäkipätkiä hoonattu. Muutama hyppykin hypitty ja 0 ketjuntippumista ,eikä mitään ohjuria.:):eek:
Oon aika yllättynyt ja hämmästynyt siitä.:D Loistavastin toimii xx1.

Oon miettinyt siihen yläohjuria ,mutta pitää jatkaa tiputtamisyrityksiä. Nyt mennään pelkällä tacolla.

Mihail
07.06.2013, 18.49
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10469&d=1370530185

Myöskin iso muovipyörä jossa pelittää xx1 kammet ja ketju, takana xo type2 vaihtaja ja sramin kymppipakka 11-36 ja xo triggeri.
Toimii mielettömän hienosti tuo xo, kun vertaa x7:kaan.

izmo
07.06.2013, 23.32
Koeajoo jatkettu ja nyt käyty Nokian takana kalliolla kokeilemassa XX1 kampee ja ketju ei tipu kalliolaskussa eikä hakkaa takahaarukkaan ... naksunta takavaihtajasta hävisi mutta odotan koska se alkaa uudestaan...:seko:
75 km tänään ja täytyiskö testata muitakin pyöriä välillä ettei voimansiirto mee kahdessa kuukaudessa uusiksi...

IncBuff
08.06.2013, 00.33
Miten tämä pelaa Shimanon Shadow+ vaihtajan kans? Ihan spekulaatiota vaan.

Blackno1
08.06.2013, 13.26
Todella hyvin. Ketju pysyy hyvin, vaikka yhdellä lenkillä unohdin "lukita" vaihtajan. 40km maastorymistelyä, kovaakin mentiin, mutta ei alamäkikovaa. Ketju shimpan 105, sramin kymppipakka.

Minulta menee vähän ohitse että mitä XX1:stä sinulla on pyörässä jos takapakka on kymppilehtinen, takavaihtaja Shimpan Shadow+ ja ketjuna Shimano 105? Eturatas ja vaihtajat?

kaakku
09.06.2013, 00.14
Aika harvalla taitaa olla täys XX1. Ilmeisen toimiva (ja kohtuuhintainen) kokoonpano on XX1-kammet, 10-ketju ja Type2 tai Shadow+ -vaihtaja.

Leku
09.06.2013, 15.57
Kummat Xx1 ketjut on uudemmat, nämä mulla olevat, joissa ei ole kevennysreikiä sivulevyissä vai kevennetyt?

sakuvaan
09.06.2013, 21.25
mulla on kevennysreiät ja on siitä ekasta sarjasta mitä tuli suomeen

LJL
09.06.2013, 22.03
Mullakin kevennysreiät, ensimmäisiä eriä mitä componentsista sai tilattua. Voiko olla että olisi ruvettu myöhemmin tekemään reiättömiä? Mysteerillistä.

-Lauri

Leku
10.06.2013, 10.31
Taitaa olla taustalla semmoinen, että noista katkenneista kevennysreiällisistä xx1-ketjuista löytyy kuvia kokolailla paljon.

"I broke 2 chains, most recent warranty replacement is different. It has solid outer plates."

http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/weak-11-speed-chain-xx1-837858-3.html

LJL
10.06.2013, 11.05
^ Kappas, hyvä tietää tämäkin. Mulla saattaa tulla vielä ekstrarasitusta ketjulle kun käytän XX1-kammissa Carbon-Ti:n rieskaa, jossa ketjulinja on huonompi kuin XX1-rattaalla, että toivottavasti ei mene missään ylämäessä 'RÄKS. Onko muuten täällä jollain katkennut tuo kevennysreiällinen ketju..?

-Lauri

Leku
10.06.2013, 11.24
No olihan tossa esimerkiksi pari sivua taaksepäin toi Williamin tapaus. Samalviisiin tappi/sivulevy auennut kuin kaikissa muissakin kuvissa ja reiällinen ketju. Ei ne reiälliset varmaankaan kaikki katkea, mutta aika hyvä prosentti niistä on ollut ongelmallisia, koska ketju revisioitiin näinkin nopeasti.

pööräilijä
10.06.2013, 12.04
Tää menee jännäks. Mulla on nyt yks n. 1300km ajettu ja toinen n. 700km ajettu reiällinen ketju. Toistaseks ollut kokosetti ollut Zero-problem, mutta eilen Ojalan Henkka tais ketjunsa katkaista kisassa. Täytyy tehdä extrahuolellinen tarkastus, ennen kuin lähen reissuun.

izmo
10.06.2013, 12.53
Aika harvalla taitaa olla täys XX1. Ilmeisen toimiva (ja kohtuuhintainen) kokoonpano on XX1-kammet, 10-ketju ja Type2 tai Shadow+ -vaihtaja.

(kohtuuhintasella:seko:) kokoonpanolla jatkettiin eilen koeajoo Ylöjärven Enduropuistossa(66 km)
ja kammet sai muutaman osuman ja itku meinas päästä:cool: mutta aika rytyytystä se on kellotus vauhdilla mutta kaikesta huolimatta ketju ei tipu mutta muutaman iskun ketjusta sai Biken tarra siellä

(alkuperäistä kammen 32 piikkistä ratasta ei oo kukaan tullut hakeen pois:seko:)

EeKoo
10.06.2013, 15.17
Mulla on täysi XX1 setti cube stereossa. Hyvin pelittää, joskin vähän mietityttää kampien kestävyys kun on ekat kuitukammet. Pitääkö niihin laittaa jotain lakkaa tms jos (kun) tulee kiveniskuja??

izmo
10.06.2013, 15.45
Nyt on ilmo sisässä Laajavuoren maratooniin... voimansiirto joutuu työskenteleen kuraliejussa ensi viikon loppuna

Leku
10.06.2013, 15.45
PolyAromaattisen Hiilivety-sedän mainostamat kammempääkumit toimii XX1-kammissa erinomaisesti, ilman kortonkeja noi kampien päät happanee varmaan parissa viikossa.

pööräilijä
10.06.2013, 16.19
Mulla on kolmas vuosi menossa SRAM-konsernin kuitukammilla ja aina oon paljaana pitänyt. Niin ja kaks ekaa vuotta jäykkäperällä hakkasin niitä aika paljon kiviin. Nyt tänä vuonna vähä vähemmän jo, mutta kyllä se silloin tällöin osuu. Ulkonäkö kärsii osumista, mutta en jaksa uskoa että sen takia hajoisi.

Joskus luin, että joku alamäki kuski oli onnistunut alamäessä saamaan polkimensa jonkun kiven taakse ja se oli repassyt koko insertin mäkeen. Voi olla, että siinä osumassa rikki mennyt kampi oli aika pieni murhe...

Jokkut on rallinaaman kumipäitä hankkinut, laiska ei hanki :D

sakuvaan
10.06.2013, 16.46
Mulla on RaceFacen crank bootsit, ne kun maksaa sen 5 euroo, on ne hintansa väärti.

Mulla tuppaa noi kammenpäät välillä osumaan kiviin kun ajo menee vituiks :D

gts/R
10.06.2013, 20.23
Sram X01 tekee tuloaan! Pitääkö avata uus topikki vai mahtuukö tähän samaan :rolleyes:

Vaikka BikeRadarin mukaan (http://www.bikeradar.com/news/article/sram-x0-1x11-drivetrain-to-be-introduced-next-year-37337/) uusi X.0 1x11 -voimansiirto esiteltäisiin vasta tulevana vuonna, niin R2-Bike (http://r2-bike.com//navi.php?suchausdruck=sram+x01&JTLSHOP=7a61d95a3e1bef2b75b10399ee527355) listaa jo uutukaiselle hinnat ja (arvioidut?) toimitusajat elokuulle 2013.

kolistelija
10.06.2013, 20.39
Aika heikko varmaan olisi X01:n menekki jos nuo hinnat olisivat oikeat. Sehän olisi käytännössä samanhintainen kuin XX1.

sakuvaan
10.06.2013, 20.48
Varmaan copypastat XX1 osista että on 'saldo' valmiiks... arvaisin.

JackOja
10.06.2013, 21.40
Sram X01 tekee tuloaan! Pitääkö avata uus topikki...

Hösö teki sen jo... kattele hiuka.

William
10.06.2013, 23.47
No olihan tossa esimerkiksi pari sivua taaksepäin toi Williamin tapaus. Samalviisiin tappi/sivulevy auennut kuin kaikissa muissakin kuvissa ja reiällinen ketju. Ei ne reiälliset varmaankaan kaikki katkea, mutta aika hyvä prosentti niistä on ollut ongelmallisia, koska ketju revisioitiin näinkin nopeasti.

Olisi pitänyt tutkia maailmalta onko vastaavia caseja ollut enemmänkin. Ehkä olisin säästynyt maksamasta uutta ketjua.

Kävin piruuttain tsekkaamassa uuden ketjun ja siinä on myös reiät joten samaa erää näyttää olevan. Uusi ketju onneksi kestänyt, mutta kävin kyllä uuden ketjun kanssa näyttämässä fillaria liikkeessä. Jonkin verran siinä jouduttiin takavaihtajaa säätämään sillä oli vieläkin pientä "säätöä" vaihteisto vailla kun ei ihan 100% pelittänyt. Ei ollut tsekattu varmaan niin loppuun asti sitä ensihuollon yhteydessä.

Nyt on kunnossa, mutta nyt on sitten jarrut sökönä. P*rk*le, pääsispä ajamaan eikä vaan säätämään osien kanssa :)

LJL
11.06.2013, 00.18
Nyt on kunnossa, mutta nyt on sitten jarrut sökönä. P*rk*le, pääsispä ajamaan eikä vaan säätämään osien kanssa :)

OT mutta pakko siteerata tässä kohtaa osuvaa kommenttia eräältä ulkomaanfoorumilta: "What?? I couldn't hear you over the Sram's squealing brakes"

-Lauri

William
11.06.2013, 11.16
OT mutta pakko siteerata tässä kohtaa osuvaa kommenttia eräältä ulkomaanfoorumilta: "What?? I couldn't hear you over the Sram's squealing brakes"

-Lauri

Välillä olisi korvasuojaimille kysyntää, varsinkin jos on märkää.. :mad:

Nyt on jarruteho niin kateissa, että ei edes vingu.

XX1 pelaa moitteettomasti. Missään ryskytyksessä ei ole ketju tippunut. Ei paljon tyytyväisempi voisi olla siihen, että uskalsi tän uutuuden valita.

Ensimmäisessä maasturissa oli kolme, toisessa kaksi ja viimeisessä yksi eturatas. Niin pyörät kuin palikatkin on parantuneet ajan saatossa ja itsekin sopivasti viisastunut. Ei niillä ylimääräisillä eturieskoilla ollut mitään tarkoitusta.

Ettan
11.06.2013, 19.03
Tiedän että tämä ei kuulu tänne, mutta läheltä liippaa; Kuuluuko XX-triggerin olla hiljaisempi kun X0:n? X0:ssa kuulee ja tuntee kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle selvän klikkauksen. Sain halvalla uuden XX-triggerin ja siinä ei kuulu tai tunnu niin selvää klikkausta. Onko normaalia?

LJL
11.06.2013, 19.06
^ XX on tosiaan aika hiljainen, en tiedä johtuuko hiilariliipaisimesta vai mistä. En ole 10sp X0:aa koskaan koittanut. Ei mitään syytä huoleen niin kauan kuin pelittää.

-Lauri

haedon
11.06.2013, 19.07
...Onko normaalia?
XX on kyllä melko hiljainen ja XX1 taas äänekkäämmäksi suunniteltu. itse pidän siitä että vaihtumisen kuulee ja tuntee selvästi.

Ettan
11.06.2013, 19.47
Ok. Kiitos kaverit. X0:ssa vaan jotenkin tunsi paremmin naksausten kautta vaihdon, mutta ei saa valittaa onhan se XX....heh heh...

teehak
12.06.2013, 23.28
Moro.
Auttakaas tietämätöntä, minun uudessa XX1 trikkerissä ei ole kun 9 "napsua" mitkä pelaa kymmenes ei niinkun jää päälle eli toisin sanoen ei pysy isoimmalla rattaalla ketju. Onko tuossa jotain säätöä mikä vaikuttas/on pielessä vai pitääkö reklamoida sramia, takuu tavaran toi on.

sakuvaan
13.06.2013, 11.27
Vaihteiden säätö pielessä, rajoitinruuvvi estää kaapelin liikkeen ja indeksointi ei pääse perille asti, näin arvaisin ekana.

teehak
13.06.2013, 13.58
Näin itsekkin ajattelin ekana, varmistin asian sillä että kiersin rajottimet kokonaan "auki" eli etteivät rajoita. Kymmenennellä naksulla ei vaan jää trikkeri siihen vaan palaa ysi nahsuun. Kokeilin vielä laskea naksut vaijerin ollessa irti niin 9kpl niitä toimivia on. Laskujeni mukaan niitä täytyy olla kymmenen. Ehdin ottaakin kyllä jo kauppiaaseen yhteyttä ett homma hoidossa.

elasto
13.06.2013, 22.05
Näin itsekkin ajattelin ekana, varmistin asian sillä että kiersin rajottimet kokonaan "auki" eli etteivät rajoita. Kymmenennellä naksulla ei vaan jää trikkeri siihen vaan palaa ysi nahsuun. Kokeilin vielä laskea naksut vaijerin ollessa irti niin 9kpl niitä toimivia on. Laskujeni mukaan niitä täytyy olla kymmenen. Ehdin ottaakin kyllä jo kauppiaaseen yhteyttä ett homma hoidossa.

11 niitä pitäisi olla jos kyse on Sram XX1:sta, kuten ketjun otsikko kertoo.

pätkä
13.06.2013, 22.25
11 niitä pitäisi olla jos kyse on Sram XX1:sta, kuten ketjun otsikko kertoo.

Tai sitten 10 naksua, yksi vaihde lienee aina valmiina päällä....

elasto
13.06.2013, 22.33
Tai sitten 10 naksua, yksi vaihde lienee aina valmiina päällä....

Joo hyvä tarkennus, 10 kertaahan se naksahtaa ja 11 pykälää siis yhteensä.

Monroe
13.06.2013, 23.03
Moi,

Haalin osia On One Lurcher runkoon. Vaatii vähän perehtymistä...

XX1 kammet täytyy olla ilmeisesti mallia GPX, mutta osaako joku sanoa kumpi QF eli 156 vai 168? Tarkoituksena laittaa XX1-kammet 38 -rattaalla ja XX1-ketju, joku type2 vaihtaja ja joku Sramin ehkä 11-36 pakka. Ja sellainen kiertovalitsin, mikä nyt sitten olikaan oikealta nimeltään. Eli köyhemmän miehen kokoonpano 1x10.

Ja voi olla väärä osasto, mutta kysyn kuitenkin: saanko tuon http://www.bike-discount.de/shop/k409/a24345/press-fit-bottom-bracket-mtb-bb92.html paikoilleen tuolla http://www.bike-discount.de/shop/a43633/press-fit-bottom-bracket-bearing-tool-set-bbt-90-3.html ?? Ja mahtaako olla vaikea toimenpide?

LJL
13.06.2013, 23.18
Moi,

Haalin osia On One Lurcher runkoon. Vaatii vähän perehtymistä...

XX1 kammet täytyy olla ilmeisesti mallia GPX, mutta osaako joku sanoa kumpi QF eli 156 vai 168? Tarkoituksena laittaa XX1-kammet 38 -rattaalla ja XX1-ketju, joku type2 vaihtaja ja joku Sramin ehkä 11-36 pakka. Ja sellainen kiertovalitsin, mikä nyt sitten olikaan oikealta nimeltään. Eli köyhemmän miehen kokoonpano 1x10.

Ja voi olla väärä osasto, mutta kysyn kuitenkin: saanko tuon http://www.bike-discount.de/shop/k409/a24345/press-fit-bottom-bracket-mtb-bb92.html paikoilleen tuolla http://www.bike-discount.de/shop/a43633/press-fit-bottom-bracket-bearing-tool-set-bbt-90-3.html ?? Ja mahtaako olla vaikea toimenpide?

Ainakin tämmöinen löytyi aiemmasta keskustelusta:

On-one:lta tuli selkeä vastaus kyselyyn 456 Carbonin Q-factorista. "You would want the widest you can get to clear the wide chain stays on the carbon 456"

Kannattaa varmistaa tuo lurcher erikseen. Voin kokemuksesta kertoa että Q156 setin tilaaminen, liian kapeaksi toteaminen, sen edelleenmyyminen ja Q168 tilaaminen tilalle ei mieltä ylennä.

-Lauri

Monroe
13.06.2013, 23.22
Juu kiitos. Jos ei jollain ole omaa kokemusta, niin tilaan tuon 168. Ainakin jollain täällä näytti olevan Lurcher XX1-kammilla.

Mihail
13.06.2013, 23.32
Mulla on lurcherissa XX1 ja Q156 ja hyvin pelaa.
Kuten on myös XX1 ketjut, XO Type2 takavaihtaja+XO triggeri ja kymppipakka.

Monroe
14.06.2013, 00.22
Kuten on myös XX1 ketjut, XO Type2 takavaihtaja+XO triggeri ja kymppipakka.

Varmistan vielä: Eli QF tarkoittaa sitä, että kuinka kauas kammet jäävät takahaarukasta? Eli jos yhteen Lurcheriin mahtuu 156 niin menee kaikkiin muihinkin? Voiko isojalkaisella (45) jalat osua takahaarukaan kun on pienempi QF?

Jos näihin vielä saa vastaukset niin pääsee tilailemaan...

teehak
14.06.2013, 09.38
Joo hyvä tarkennus, 10 kertaahan se naksahtaa ja 11 pykälää siis yhteensä.
Jep,juuri näin tarkotin eli jotain vikaahan siinä on. Kiitos taas :).

pätkä
14.06.2013, 09.39
Varmistan vielä: Eli QF tarkoittaa sitä, että kuinka kauas kammet jäävät takahaarukasta? ...
Tavallaan kyllä. Tarkalleen q-factorilla tarkoitetaan kampien ulkopintojen etäisyyttä toisistaan.

LJL
14.06.2013, 10.05
Tavallaan kyllä. Tarkalleen q-factorilla tarkoitetaan kampien ulkopintojen etäisyyttä toisistaan.

Oon aina luullut että se olisi sisäpintojen välinen matka... Hitto. Eli Q-factor on siis aina ikään kuin "kuskin näkökulmasta"?

Vissiin sitten tämän ajatusvirheen takia mun Q156-projekti kusi aivan täysin, kun olin mittaillut omaa runkoa sen mukaan, että 156mm jäisi kampien väliin. Mutta... Äh, antaa olla :D

-Lauri

izmo
14.06.2013, 10.16
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.westbrookcycles.co.uk/images/products/zoom/1315568624-50858500.jpg&imgrefurl=http://www.westbrookcycles.co.uk/frames-c6/mountain-bike-frames-c113/scott-spark-29-pro-full-suspension-frameset-2012-p194644&h=1000&w=1000&sz=115&tbnid=FEL9XZTS6niWtM:&tbnh=90&tbnw=90&prev=/search%3Fq%3DScott%2BSpark%2B29%2BPro%2BFull%2BSus pension%2BFrameset%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Scott+Spark+29+Pro+Full+Suspension+Frameset&usg=__vogFHuTOrg5ZMoGGEQwd2gntTZI=&docid=KQjGwdc6-MDBMM&sa=X&ei=MbS6UaefAcTw4QTjyIGwCw&ved=0CIMBEPUBMAg&dur=282

Mikä tässä on Q-F ?

LJL
14.06.2013, 10.27
^ No jopa on hankala. Jäykkäperäiselle 29 Scalelle ilmoitetaan "Kurbel: minimal möglicher Q-Factor 156mm": http://r2-bike.com/Scott-SCALE-900-SL-2013_1

29 Sparkille en löytänyt mistään, vaikka vähän yritin. Pakko tehdä töitä välillä, joku muu saa suorittaa

-Lauri

Leku
14.06.2013, 10.36
Miksi Izmo-herra kysyy asiaa?

IncBuff
14.06.2013, 10.46
Varmistan vielä: Eli QF tarkoittaa sitä, että kuinka kauas kammet jäävät takahaarukasta? Eli jos yhteen Lurcheriin mahtuu 156 niin menee kaikkiin muihinkin? Voiko isojalkaisella (45) jalat osua takahaarukaan kun on pienempi QF?

Jos näihin vielä saa vastaukset niin pääsee tilailemaan...
Itelläkin Lurcher nurkissa ja XX1-kammet kiinnostaa. Kerrohan kokemuksia että mihin päädyt. Omankin kanootin koko on 45-46 niin tuo kantapäiden kolina runkoon epäilyttää jos kammet on kovin pienellä q-factorilla.

Monroe
14.06.2013, 10.55
Itelläkin Lurcher nurkissa ja XX1-kammet kiinnostaa. Kerrohan kokemuksia että mihin päädyt. Omankin kanootin koko on 45-46 niin tuo kantapäiden kolina runkoon epäilyttää jos kammet on kovin pienellä q-factorilla.

Tuon perusteella ajattelin mennä:

Eli ajatus on tilata QF 156 kun niitä ensi viikolla tulee saataville. Hieman epävarma olo kuitenkin tämän suhteen, mutta jos Mihail sanoo että toimii niin kai ne sitten toimii ja toivottavasti myös isojalkaisella...

Sitäkään en tiedä että kuinka suuri "haitta" tai ylipäätään minkälainen vaikutus olisi käytännössä, jos ottaisi varmuuden vuoksi sen isompiarvoisen.

izmo
14.06.2013, 10.58
Miksi Izmo-herra kysyy asiaa?

höh... kun en löytänyt tietoo niin aattelin jos jollain ois enenpi tietoo:seko:

oiskohan itte tohtorilla tästä mitään hajua.....

Aki Korpela
14.06.2013, 11.50
En tiedä tohtoreista, mutten tiedä tuosta rungostakaan... Maailma on kyllä ihan sekaisin, kun izmo harkitsee täysjoustoa!

LJL
14.06.2013, 12.07
Tuoltahan (http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/XdcdAJyh1a3rU44W-5A-4sbqixYATN8fJl13Yrvg7Dk/mtime:1299188446/sites/default/files/techdocs/xx_frame_fit_specifications.pdf) nämä mitat löytyvät, sivu 7.

Niin niin, siis tuon perusteella juuri mittailin silloin joskus eli W4 x 2 = sisäpintojen välinen matka. Eli ei ulkopintojen välinen matka.

-Lauri

LJL
14.06.2013, 15.15
Eli tuosta mittakuvasta näkyy selvästi, että QF156 kammilla sisäpuoli eli W4*2=131.4mm - onko mulla ajatuskatkos?

What :D Eli mitäs hittoa... Sekosin vissiin sittenkin taannoin omissa laskuissani, kun vissiin ajattelin - äh, unohdetaan :D Matemaattis-loogillinen tyhmyys on kuin pulppuava lähde.

-Lauri

Mihail
14.06.2013, 17.07
Niin ja meikäläisen sipponen Shimanon mtb kenkä on kokoa 47 eikä ole kolissut haarukkaan, vaikka Q factor on sen 156 XX1 kammissa On One Lurcherissa..

Monroe
14.06.2013, 18.40
Niin ja meikäläisen sipponen Shimanon mtb kenkä on kokoa 47 eikä ole kolissut haarukkaan, vaikka Q factor on sen 156 XX1 kammissa On One Lurcherissa..

No sittenhän sellaiset uskaltaa ongelmitta tilata. Kiitos.

Laskin vielä täyden XX1 -sarjan hankintaa. XX1 562€, X0 (type2) 301€, X9 (type2) 173€. Noissa laskettu takavaihtaja, pakka ja liipasimet, muita en laskenut kun ne on samat oli sitten 1x10 tai 1x11. Aika yllättävän iso hintaero on noilla ysillä ja nollallakin.

izmo
14.06.2013, 20.50
En tiedä tohtoreista, mutten tiedä tuosta rungostakaan... Maailma on kyllä ihan sekaisin, kun izmo harkitsee täysjoustoa!

en oo mitään tilannut..... mutta mielessä kävi että joustopyörässä ois hyvä XX1

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1010901_553001671405584_1565094797_n.jpg

izmo
15.06.2013, 21.33
Laajavuoren kurarunnissa uitu tänään 61 km ja ketju tipu röykytyslaskussakaan mutta äänteli lopussa ja pyysi armoo....

pätkä
16.06.2013, 22.41
Kun tuosta XX1 kampien Q-factorista on epäselvyyttä niin tässä vielä linkki Srammin dokumenttiin, jossa nuo mitat on piirroksessa. Tuosta voi tuumailla sopivuutta runkoon http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/KoEuIbUOOYu_MflYkNOLHnQEQOjocFn36sjFmiyDVT8/mtime:1371242655/sites/default/files/techdocs/gen_0000000004390_rev_c_-_1x11_frame_fit_specifications.pdf sivut 9 ja 10.

izmo
16.06.2013, 23.22
Ton Q-Factorin voi varmaan mitata runkosta livenä jos ei mistään saa tietoo....

syklopaatti
16.06.2013, 23.41
Ton Q-Factorin voi varmaan mitata runkosta livenä jos ei mistään saa tietoo....
Näin tuli toimittua ja uskalsin mittailujen perusteella tilata Q156;sen ja hyvin mahtui.

Aki Korpela
20.06.2013, 00.00
Nyt on ilmo sisässä Laajavuoren maratooniin... voimansiirto joutuu työskenteleen kuraliejussa ensi viikon loppuna

Ajoikos izmo Laajavuoren kisan 34-piikkisellä eturattaalla? Oliko siis suurin välitys 34-11? Kertokaapa 29-nöösille, onko tuo riittävä välitys XCM-kisojen hiekkatieosuuksille, jos jalat on heikot?

Leku
20.06.2013, 09.13
Taisi olla 10 pienin takana, mutta on se varmaan silti heikkojalkaiselle sopiva. Parhaimmillaanhan toi sydeemi on kai kumminkin jossain mullittelupyörässä, missä vauhtiskaala ei ole luokkaa tolkuton. Kai kohta keksitään etuvaihtaja uudelleen: "Hei tää on vähän kuin se kehuttu 1-eturatassysteemi, mutta kerrottuna kahdella..."

Nyt kun sain ton takakiekon rakennetettua uudelleen XD1 sopivalle DT240 navalle (King roskikseen) niin sain kateltua tuota vaihtajan pelaamista yhteen takajousituksen kanssa. Tossa olohuoneessa vaihtajan kytkimen käytös tuntuu jopa häiritsevältä, kun se ei ole portaaton. Ei se ainakaan uutuuttaan ääntele, mutta satulasta jousitusta kasaan painaen tuntuu selvä kohta, missä kytkin laukeaa. Kierrejousi iskari vähäisellä jousen esijännityksellä, juuri vaihdettu linkkujen laakerit ja iskarissa neulalaakerit kiinnityssilmissä plus erityisesti DW-linkuttimen melko suuri "ketjun kasvu" antaa hyvät eväät kokeiluun. Voihan se olla, ettei sitä kyllä ajaessa tunne ja kilsojen karttuessa joko a) paranee, b) huononee tai c) pysyy ennallaan.

Olikos täällä joku jo riipaissut kytkimen osiin, rasvannut ja säätänyt? Muovikupu lähti irti vissiin ihan kampeamalla, sitten siellä oli alla joku T55 + pari säätöruuvia luokkaa M4. Näistä jollain kombinaatiolla tuon saa ilmeisesti toimimaan ilman tuollaista porrasta?

sakuvaan
20.06.2013, 14.56
Mä huomaan sen kitkakytkimen ainoostaan jos lasken iskarista paineet pihalle ja pumppailen pyörää paikallaan, käsin, ajossa sitä nyt ei huomaa millään, tämä siis Banshee Primen rungossa.

grebe
20.06.2013, 15.48
32-10 välityksillä tulee edelleen siirtymillä usein kokeiltua, josko vielä löytyisi yksi pykälä. Jos ajaisin maratooneja, 34 edessä olisi kyllä ehdoton minimi. Mutta harrastamaani höpöhöpö -ajeluun XX1 setti 32 etusella on ihan passeli. Tykkään, että mummovaihdekin on olemassa. Kiekot siis 26 tuumaiset.

sakuvaan
20.06.2013, 16.45
Mulla on 32t 29erillä, eli samat vällärit mitä 24 piikkisellä olis 26erilla, hyvin riittää omiin ajoihin molemmissa päissä, 80 RPM tarjoaa 35kph sheldonin laskurin mukaan, riippuu varmaan kuskista millä kadenssilla haluaa vääntää?

Kiovan Dynamo
20.06.2013, 22.11
32/11 29:ssä alkaa sakkaamaan mun pyörityksellä 40 km/h kieppeissä, joten 10-piikkisellä takarattaalla painaa jo likemmäs 45 taulussa. Sen luulisi jo aika monessa marakisassa riittävän. Ja, elleivät jalat pyöri, niin ei pari piikkiä eteen lisää tuo kovinkaan paljoa kadenssiin helpotusta, 6% muutoksen saa jo melko helposti treenailemallakin.

William
20.06.2013, 22.56
Mulla on 34/11 ja harvassa on ne kerrat jolloin isointa vaihdetta tarvitsee.

Mitä nyt kisaraportteja ja kuvia tsekkaillut niin Ojalan Henkka on tainnut jo pari XC kisaa voittaa 30/11 setillä joten ei se siitä kiinni jää.