PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko pyörä sopiva minulle?

Gieggoilija
23.05.2012, 13.15
Joo päätin avata ihan uuden keskustelun, koska mulla on aika valtava ongelma! En tiedä sopiiko tuo yks pyörä minulle. Se olisi niin siisti saada, kun lähtee halvallakin.

Eli pyörähän minkä sopivuutta mietin on tämä http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33_140&products_id=723
ja kokoa kaupassa oli L eli 56.
Olen noin 178cm pitkä ja inseam on noin 84 (oikea oppisesti mitattu, kirja haarojen välissä)

Kävin tänään kokeilemassa istuu sen päällä ja mun mielestä ihan ok oli. Istuin penkillä ja jalat ylsivät ihan hyvin maahan ja kädet ylsivät rattii niin, että kädet jäi vielä hieman koukkuukin. Pyörää ei saanut testiajaa, koska ei ollut polkimia.
Myyjä kuitenkin vakuutteli, että M koko olisi sopivampi, että tuo on minulle liian suuri.

Etenkin ja oikeastaan mieluiten kuulisin ammattilaisilta ja heiltä, joilla sattuu olemaan kokemusta focus mares pyöristä kokemusta niin mielipiteitä.
Tuo focus mares ax 2 verrattuna muihin samankokoisiin pyöriin näyttää aika pieneltä ja sopivalta.

Täältä löytyy pyörän geometria: http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html
Sanotaanko näi et tää pyörä näytti paljo isommalta vaikka oli samaa kokoo (56) http://www.jamisbikes.com/usa/thebikes/road/nova/11_novarace_geo.html
Kiitos!

frp
23.05.2012, 13.38
Yläkanttiin on koko muttei mahdoton (ainakin jos maantiepyöriin vertailee). Haetko korkeaa vai matalaa ajoasentoa. Isompi koko tuo ohjaustankoa ylemmäs eli sopii mukavampaa ajoasentoa hakevalle. Olen sentin lyhyempi ja maantiepyöräni on samaa kokoa aika tarkkaan (stemmi 9cm).

sonnet
23.05.2012, 14.02
Ääni arvauksella 54:lle, sen verran lähellä ovat toisiaan ja tuokaan ei mikään hirveän pieni.
Toisaalta, jollei ole omien muiden ulottuvuuksien kanssa kokemusta, niin arvailujahan se aluksi on. Selkä, kädet..
Esmes jos on lyhyt selkä (taitaa olla?) niin se pidempi voi alkaa helposti ahdistaa.

Gieggoilija
23.05.2012, 14.11
No mutta siis L(56) On teiä mielestä sopivahko jos on 178cm ja inseam 84 ja kun istuu siinä pyörän päällä niin jalat yltää hyvin maahan ja kun seisoo siinä niin pyörän saa nostettuakin vielä vähä tangosta haaroihin? Ja kädet ovat hiema koukus ku pitelee ratista kiinni.

Tuohan ilmottelee, että L(56) koolle sopiva pituus olisi 176-180 (http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33_140&products_id=723) nii en oikee tiiä. Myyjä taas sano et M. Myyjä muutenki tuntu siltä, että sitä ei kiinnosta pskaan vertaa ostanko mä pyörää vai enkö.

Paljonko tuosta pyörästä sais rahaa jos ajais pari kertaa ja kokis nii, että pyörää on liia suuri eikä missää nimessä sovi?

Luulen varmaa et toi jamis nova race tai joku muu pyörä ei sopiskaa, mutta tuo on sellane nii pieni vaikka koko onki L nii jos se sopis..?

Mikha
23.05.2012, 14.22
Mun henkilökohtainen geometria (178 / 83 inseam)on aika lähellä omaasi ja omistin Focus Mares crossarin pari vuotta sitten. Koko oli 54 ja sanoisin että se oli omiin mieltymyksiin ja käyttöön (enimmäkseen klv:tä) nähden hieman liian pieni. Ehkä olisi kannattanut pidentää stemmiä ja sitten olisi ollut kohdallaan, mutta en ehtinyt kun myin maantiepyörän alta pois.

Käyttötarve vaikuttaa myös mielestäni kokoon. Jos on tarkoitus ajaa hiekkapoluilla tai jopa helppoa maastoa, niin pienempi lienee parempi ja jos taas käyttö on enemmän kestopäällystettä + maantietä niin hieman tilavampi toimii.

. Ehdottaisin että käyt koeajamassa molemmat koot ja päätä sen jälkeen. Erikoista jos ei ko. liikkeessä koeajo onnistu - ei se polkimien paikalleen ruuvaaminen nyt niin iso homma ole.

Gieggoilija
23.05.2012, 14.35
No ei se koeajaminen onnistu ku kysyin sitä 3 kertaa! Polkimia ei oo enkä tiiä. Ei ees onnistu liikkeessä ajaminen, ihme et annetaa ylipäätänsä istua sen päällä.

Juuh ajattelin siis enimmäkseen ajaa tiellä ja välillä poiketa hiekalle yms.. Crossari siks et talvellaki vois ajaa ja ku on vähän huonompikin keli.

Juuh mikäs tuo lyhenne "klv" on? Onks se jotai tyylii "kevyt liikenteen väylii" vai??

Eli siis ei onnistu koeajo, ei. Se on hyvä et sain nyt kokemustaki sellaselt jolla on ollut tuo sama crossari:) Ehkä se L koko sopis mulle.. Eka crossari ja muutenki "kunno pyörä" nii on vaikee sanoo, että sopiiko vai ei. Pyörä tuntuu kyl vähä oudolta, mutta siihe varmaa tottuu ku en oo ikinä semmosel ajanu.

Kaivataan lisää mielipiteitä ja sitten tähän vastausta, jota kysyin jo edellisessä viestissäni: "Paljonko tuosta pyörästä sais rahaa jos ajais pari kertaa ja kokis nii, että pyörää on liia suuri eikä missää nimessä sovi?", Paljos Mikha sä sait siitä pyörästä tai moneen myit jos ei oo salaisuus?

YocceT
23.05.2012, 14.47
No jos ei kauppias anna kaupassa kunnolla sovittaa niin ainahan on sitten kiertoteitä. Focusta myydään muissakin kaupoissa ja voihan sen aina tilata etämyyntinä, laittaa jotkut polkimet paikalleen ja kokeilla mittoja ihan rauhassa. Ja jos on epäsopiva niin palauttaa kahden viikon kuluessa myyjälle myyjän piikkiin. Etämyynnissä (postimyynti, nettikauppa, puhelinmyynti) tuo on mahdollista. Tuotetta ei saa oikeasti käyttää, eli sen pitää olla samassa kunnossa kuin saapuessaan mutta sovituksen voi tehdä.

VeeVee
23.05.2012, 15.17
Juuh mikäs tuo lyhenne "klv" on? Onks se jotai tyylii "kevyt liikenteen väylii" vai??

Jep

Aika erikoista, jos eivät anna koeajaa kun äkkiähän ne nuo polkimet paikalleen laittas. Ehkä on joku muu syy minkä takia se ei onnistu. Kerran pyysivät odottamaan jonkin aikaa kun kasasivat Larun Pyörässä yhden pyörän ja sen jälkeen kävin koeajamassa.

Ipa
23.05.2012, 15.42
Omat mittani ovat 180/84 ja Focus Maresin koko L on oikein sopiva.

maalinni
23.05.2012, 16.11
Ja sitten ihmetellään kun jengi tilaa ulkomailta.

Gieggoilija
23.05.2012, 16.26
Joo en tiiä miksei ne anna koeajaa. Varmaa luulee et oon joku trolli joka ei oikeesti osta tai jtn tai sit tosiaan ei oo polkimia.

Paljonkos tuosta pyörästä sais jos ajais pari kertaa ja toteais, että nyt ei oikee natsaa koko ?

Lisää mielipiteitä vaa kaivataa, että varmistun päätöksessäni! Kiitos vastanneille! Voi olla myös, että kasvan vielä pari senttiä ei tiiä.

maalinni
23.05.2012, 16.29
Jos olet vielä kasvuiässä, niin mene kauppaan isän tai äidin kanssa ja kysy koeajoja uudestaan. Kyllä sen on pakko onnistua.

Itsok
23.05.2012, 16.33
Kokeilun vuoksi ei kannata pyörää kyllä ostaa. Vähintään kolmanneksen tappioon pitää varautua, vaikka vain kokeilisit pari kertaa pyörää.
Ja kuvittelisin että kauppias ei vain halua antaa pyörää sinulle koeajettavaksi, kun kerran noin naurettavalla syyllä sitä evää. Sano siellä että ostat sen kyseisen pyörän tai pienemmän mallin, jos vain pääset koeajamaan sitä ulos. Polkimien kanssa. Jos ei vieläkään yhteistyötä löydy, niin kävelet pois liikkeestä. Palaamatta koskaan. Ajokorttia tai muuta henkkariahan ne yleensä haluavat pantiksi koeajon ajaksi.

Jos ei natsaa yhteistyö niin stadi on täynnä pyöräkauppiata jotaka myy fillareita.

Geometriataulokkoa katsomatta sanoisin, että 56 cm vaakaputkella hiinä ja hiinä että onko L-kokoinen iso. Sovittamatta en ainakaan ostaisi.

rjrm
23.05.2012, 16.36
Hirveän vaikea sanoa, paljonko sais uudesta pyörästä. 100e vähemmän? 200e? Ei välttämättä mene kaupaksi edes heti. Etkä sinä parin ajokerran jälkeen vielä välttämättä tiedä, onko koko iso vai pieni... Stemmin pituutta ja kulmaa vaihtamalla kun voi myös vaikuttaa. En ota kantaa kokoon, koska olen paljon pidempi. Odottele rauhassa, josko joku saman mittainen sattuisi auttamaan. Tai sitten mene jonkun avuliaan pyöräilyharrastajan kanssa sinne kauppaan katsomaan.

Ai ei saa koeajaa. Omituista, en ostaisi semmoisesta kaupasta mitään. Kyllä sitä kokeilla pitää saada, jos on oikeasti myyntihaluja. Älä hötkyile ja osta väärää kokoa kuitenkaan. Onko kaupassa "viereisiä" kokoja tarjolla?

nure
23.05.2012, 17.00
Taas sama vanha viisaus, mielummin liian pieni kuin suuri...

am8119
23.05.2012, 17.17
Pyörää ei saanut testiajaa, koska ei ollut polkimia.
Myyjä kuitenkin vakuutteli, että M koko olisi sopivampi, että tuo on minulle liian suuri.

Outoa. Itse kävin Larunpyörässä kovan sateen jälkeen ja sain testata heidän "tunnelissa", joka löytyy sisältä, tuota Focus Cayo evo3:sta joka maksaa kuitenkin noin 2300e.
Kyllä pitäisi päästä testaamaan. Kysy niiltä tuota sisätestausta heidän tunnelissaan.

Ipa
23.05.2012, 17.22
Kyse ei tainnut olla Larunpyörästä, vaan jostain Kouvolalaisesta liikkeestä??

appmot
23.05.2012, 17.27
Mulla Cross Disc 56 kokoa ja siinä vaaka 55,5cm. Pituutta 183cm ja jalan sisämitta 87cm. Muutaman vuoden ollut työmatkakäytössä. Stemmi on kyllä 130mm ja sojottaa ylöspäin. Satulan päältä tangon päälle pudotusta n.60mm. Ei varmaan kyllä mene metsään kumpikaan koko. Jos haluat matalampaa ajoasentoa, niin sitten se pienempi koko.

Two-Shoes
23.05.2012, 18.06
Pyörää ei saanut testiajaa, koska ei ollut polkimia.

Jättäisin kyllä tollasesta liikkeestä ostamatta. Kaikissa liikkeissä on jotain pilipali polkimia mitkä voidaan nykästä kiinni koeajoa varten. Myyjän laiskuutta sanon minä:mad:

Gieggoilija
23.05.2012, 23.13
Joo, mutta tuossa liikkeessä saa sen verra halvalla, että sieltä on ostettava en pysty muusta liikkeestä ostaa. Lisää vaa kokemuksia mahd. nopeesti koska haluaisin saada sen pyörän mahd. nopeesti! :)

Pistetää viestiä myös polkimista. Eli mitkä polkimet kannattaa sitten hommata tuoho cyclocrossiin?

ssM
24.05.2012, 00.06
Mä oon 179 cm, inseam (muistaakseni) 83 cm ja mulla on L-kokoinen Focus Mares Comp (samat mitat näyttäisi olevan nyky malleihinkin verrattuna). Tällä vajaan parin vuoden kokemuksella, olisin kuitenkin valinnut M:n. Makuasioita...

Mutta...

Kun nyt selvästi vaikutat olevan kasvuiässä, niin osta se L/56. Ei jää heti pieneks.

nure
24.05.2012, 05.41
Taisi tämä sama nöösi viimeksi jostain muusta pyörästä jankuttaa ja eikö kuunnellut neuvojakaan pahemmin... Kohtuullista päättämättömyyttä ja vedätystä...

hkultala
24.05.2012, 07.41
Sanoisin että 56 (L) on varmasti liian iso koko.

Itse olen 173/80 ja focuksesta(mares cx3) 52 (S) on minulle oikea koko. 54 tuntui vaan liian pitkältä. Ja käsittääkseni geometriat on samat ax- ja cx-sarjoissa.

StantheMan
24.05.2012, 08.04
Taisi tämä sama nöösi viimeksi jostain muusta pyörästä jankuttaa ja eikö kuunnellut neuvojakaan pahemmin... Kohtuullista päättämättömyyttä ja vedätystä...

Samaa mieltä. Tästä seuraa vakava ostonjälkeinen (jos ja kun sellainen tapahtuu) kognitiivinen dissonanssi!

elasto
24.05.2012, 08.35
Sanoisin että 56 (L) on varmasti liian iso koko.

Itse olen 173/80 ja focuksesta(mares cx3) 52 (S) on minulle oikea koko. 54 tuntui vaan liian pitkältä. Ja käsittääkseni geometriat on samat ax- ja cx-sarjoissa.
Samaa mieltä. Mulla on samat mittasuhteet kun sulla (175/82) ja mulla on ollut M-kokoinen (54) CX2 työmatkaajossa 90mm stemmillä. Lienenköhän hieman normaalia pidempijalkainen ja lyhyempiselkäinen? Yhtään isompaa en ainakaan ottaisi ja crossikäyttöön parempi koko olisi varmasti ollut S.

Kartturi
24.05.2012, 09.03
Moro,

Hyvän näköinen pyörä, mutta kannattaa ehkä ottaa askel taappäin, henkäistä rauhassa ja miettiä tuo koko-homma kunnolla. Olen itse nyt vaihtamassa koska tuli taannoin ostettua kuitenkin sitten liian lyhyt-ohjaamoinen fillari. Jos vähän kärjistetään niin ikävä kyllä palstalla kysyminen polkupyörän koosta on vähän sama kun lähettäisi kaverille tekstiviestin "Hei, mun jalan pituus on 29cm, sopiiko nuo Merrelin/[mikämerkkiikinä] kengät mulle?" :)

Jos on epävarma niin kannattaa kokeilla jotain mitoitusohjelmaa/systeemiä noin pikaisesti, oman kokemuksen mukaan tuo jalan sisämitta ja rungon korkeus ei ole mitoituksen kannalta ollenkaan niin merkittävä asia kuin rungon yläputken tehollinen mitta ja ohjaamon mitta satulasta sarviin. Tosin tämä on taas minun omaa hössötystä, niin että ota suolan kanssa. &Tuossa esim yksi laskuri joka vaikuttaa tolkulliselta ja jota olen käyttänyt haarukointiin:http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Jos kiinnostaa lukea jorinoita aiheesta enemmän niin katso: http://kartturi.wordpress.com/2011/12/23/fillarin-oston-pitka-oppimaara-kansantajuisesti/ ja http://kartturi.wordpress.com/2012/05/10/kysymyksia-polkupyoran-sovituksesta/

Hyvää metsästysonnea,

-K

Raakahanu
24.05.2012, 09.56
Ihan luonnottoman lyhyt emäputki. Käyppä kokeilemassa vaikka Ridleyjä Cyclecenterissä ja jätä tuollaiset häirikkögeometriat rauhaan.

hkultala
24.05.2012, 11.45
Ihan luonnottoman lyhyt emäputki. Käyppä kokeilemassa vaikka Ridleyjä Cyclecenterissä ja jätä tuollaiset häirikkögeometriat rauhaan.

Emäputki ei ole yhtään luonnottoman lyhyt kun ottaa huomioon haarukan pituuden ja poljinkeskiön paikan.

Gieggoilija
24.05.2012, 15.17
Kiitoksia kommenteista, olen siis käsittäny et L koko sopis minulle joten taitaa focus ax2 lähteä ostoon.

LJL
24.05.2012, 16.06
Olen noin 178cm pitkä

olen siis käsittäny et L koko sopis minulle joten taitaa focus ax2 lähteä ostoon

Ei hyvää päivää…

-Lauri

Gieggoilija
24.05.2012, 16.25
Lauri no mitä nyt? Larunpyörän sivulla lukee, että L koko sopii 176-180cm pitkille, joten luulisi, että sopii tuskin ne kusettamaan rupeavat.

LJL
24.05.2012, 16.38
Lauri no mitä nyt? Larunpyörän sivulla lukee, että L koko sopii 176-180cm pitkille, joten luulisi, että sopii tuskin ne kusettamaan rupeavat.Luettuani nuo hkultalan ja elaston omat kokemukset Focuksen kokoasioista yhdistettynä vakavaan ostokuumeeseen ilman koeajoa… Sanon vielä, vaikka muutkin ovat jo sanoneet - myös Larunpyörässä -, että nyt hyvä mies jäitä hattuun ettei tule ostettua liian pitkää runkoa. Älä osta sitä pyörää ennenkuin olet ihan polkimilla koeajanut sekä L:ää että M:ää, ja mielellään vielä jotain muunmerkkistä vaihtoehtoa. Älä hätäile HYVÄ MIES.

Ja mitä tulee Larunpyörän myyntipolitiikkaan - ne myyvät sulle kyllä ihan mitä ikinä haluat ostaa. Eikä se mitään kusettamista ole, jos itse haluat sen liian ison rungon, vaikka heidän oma ohje oli ostaa pienempi.

-Lauri

Leewi
24.05.2012, 17.16
Lauri no mitä nyt? Larunpyörän sivulla lukee, että L koko sopii 176-180cm pitkille, joten luulisi, että sopii tuskin ne kusettamaan rupeavat.

Itse olen persjalkainen 178, koeajoin mareksen ja M koko on ihan maksimi.

rjrm
24.05.2012, 17.24
Hyvähän se on , että kysellään. Alunperin kyselijä oli liikkeellä halvahkon "pomppukepin" takia. Nyt ajatus on jalostunut cc-pyörään. Nyt vielä kahta kokoa koeajoon ja sitten tekemään päätöstä. Voit myös pyytää kaupassa, että "voisitteko vaihtaa tähän kokeeksi 2cm lyhemmän/pidemmän ohjainkannattimen". Kyllä ne vaihtavat, ja kyllä niitä heillä on. Se muuttaa koeajotilannetta oleellisesti, kun voit verrata kahta eri ajoasentoa samalla pyörällä. Jo 1cm muuttaa.

LJL
24.05.2012, 17.35
Hyvähän se on , että kysellään.

Siis kyselemisessä - ns. tyhmienkään kyselemisessä, ja vaikka tätä tapahtuisi monessa ketjussa - ei ole mun mielestä mitään pahaa, mutta siinä on, jos vastaajat eivät näe vaivaa käyttää riittävän painavia sanakäänteitä ja takoa kaverille järkeä päähän, jos alkaa vaikuttaa huolestuttavalta. Ja siinä on myöskin vakavasti vikaa, jos menee ostamaan sian säkissä vaikka kysymys on kotimaisesta liikkeestä - Canyonin ym. tapauksissa voi käydäkin hullusti ja se on ihan ymmärrettävää, mutta niin ei saa eikä voi käydä näiden kotimaisten liikkeiden tapauksessa missä pyörät seisoo livenä.

-Lauri

nure
24.05.2012, 18.24
Tuon kaverin päähän takomiseen tarvitaan rautakanki, sanoo mitä sanoo niin aina palaa alkuperäiseen, antakaa ostaa liian suuri runko ja kuunnellaan rutinaa! Päästään sitten kuittaamaan että "Mitäs sanoimme".

LJL
24.05.2012, 18.37
antakaa ostaa liian suuri runko ja kuunnellaan rutinaa! Päästään sitten kuittaamaan että "Mitäs sanoimme".

Koitetaan nyt auttaa miestä mäessä, se on parasta mitä täältä foorumilta voi jäädä käteen. Tai kunhan nyt saadaan kaveri koeajolle, vaikka sillä rautakangella sitten.

Itselle kun olisi joku silloin ensimmäistä pyörää (muuten Larun pyörästä!) ostaessa sanonut, että älä nyt saakeli osta liian isoa… Ja liian iso tuli. Kesti vielä aika kauan tajuta, ettei sitä ajoasentoa vaan saa hyväksi. En kyseistä tilannetta haluaisi - tai no joo kyllä pahimmalle vihamiehelle olis just sopivan ikävä väärän kokoinen runko! MUAHAHHAAH - mutta ei täällä nyt mitää vihamiehiä saati ystävyksiä olla, vaan puhutaan asioista suoraan niiden oikeilla nimillä ja rautakangella päähän kunhan lopputulos on hyvä.

-Lauri

sonnet
24.05.2012, 18.54
Tuon kaverin päähän takomiseen tarvitaan rautakanki, sanoo mitä sanoo niin aina palaa alkuperäiseen, antakaa ostaa liian suuri runko ja kuunnellaan rutinaa! Päästään sitten kuittaamaan että "Mitäs sanoimme".

Kyllä se on taipunut jo. Nythän se on kippurasarven kanssa (p)ähkimässä, kun aluksi piti saada pomppukeulainen hybris, joka olis sekin ollut ihan ok hänen käyttötarpeeseensa..
Jotkut tarvii toistoa, eikä tämä kansa meinaa sitä asioita lanseeratessa muistaa, "johan se on kerran sanottu".

sonnet
24.05.2012, 18.56

Se riippuu omasta mittasuhdejutskasta kehon osien kanssa, tuo on suuntaa antava.

Maailman turuillakin lukee joillakin saiteilla (evanscycles mm.) samanlaisia, ja minulle on sopiva aina se kokoa pienempi kuin suositus.
Nimim. M 178.

IncBuff
24.05.2012, 19.18
Eihän tuo Focus L-koon pyöräksi mitenkään hirmu pitkä ole. Vaakaputkikin lyhyempi kuin omassa 55cm crossarissani.

LJL
24.05.2012, 19.29
Siis minä en ota kantaa tähän itse pääasiaan ollenkaan, eli onko pyörä sopiva vai ei. Minulla ei ole siihen asiaan kokemusta, näkemystä eikä tietotaitoa, eikä mihinkään muihinkaan asioihin. Mutta: koeajaa täytyy, ja mielellään myös sitä pienempää kokoa että saa kaveri tuntumaa asiaan. Ostakoon sitten L-koon jos se on parempi, mutta indikaatioita on myös siitä että M-koko voisi tulla kysymykseen, joten sitä pitää ehdottomasti myös kokeilla varsinkin jos/kun on lyhytselkäinen.

-Lauri

Gieggoilija
24.05.2012, 20.43
Joo ekaksi mulla ei ollut yhtää hajuu mistään mitään noin kuukaus sitte. Meinasin ostaa jonku hybridin.. Ja nyt tiiän et parempi on cyclocrossari.

Joo kyllähä meikä koeajais ja kysyinki liikkeestä 3 kertaa, mutta en saanut koeajaa. Polkimiakaa eivät suostuneet pistämään. Huomenna menen taas liikkeeseen ja kysyn eri myyjältä siellä jos se vaikka olis vähä parempi myyjä ja suostuis koeajaa ees siellä kaupassa! Eikä niil oo ku se L koko.

Tiiättekö, että mistä tietää, että pyörä on sopiva kun istuu sen päällä? Siis silleen suunta-antavasti edes?

Kartturi
24.05.2012, 21.03
Joo ekaksi mulla ei ollut yhtää hajuu mistään mitään noin kuukaus sitte. Meinasin ostaa jonku hybridin.. Ja nyt tiiän et parempi on cyclocrossari.

Joo kyllähä meikä koeajais ja kysyinki liikkeestä 3 kertaa, mutta en saanut koeajaa. Polkimiakaa eivät suostuneet pistämään. Huomenna menen taas liikkeeseen ja kysyn eri myyjältä siellä jos se vaikka olis vähä parempi myyjä ja suostuis koeajaa ees siellä kaupassa! Eikä niil oo ku se L koko.

Tiiättekö, että mistä tietää, että pyörä on sopiva kun istuu sen päällä? Siis silleen suunta-antavasti edes?

Ei oo häpee ajaa hybridillä jos se sopii omaan käyttöön,)

Mutta mitä tulee tuohon koeajoasiaan, niin minusta asiallisinta oli äänestää jaloilla ja rahoilla; jos eivät anna koeajolle pyörää niin vaihda liikettä, ei minusta kannattaisi palkita rahalla myyjää joka ei selvästi halua tehdä kauppaa vaikka kuinka yrittäisi. Jos liikut larun nurkilla, niin mene huvikseen myös Pyörähuolto.comiin, vaikkapa sinne meripuistotien liikkeeseen ja etsi käpäliisi se Adrian-niminen tummatukkainen anglo-myyjä, sillä tuntuu olevan asiallinen tietopohja ja punnitut näkemykset.

Ajoasento kaiketi on sopiva kun istuu päällä jos se ei tunnu tolkuttoman hankalata tai huteralta. Myös asiansa osaava myyjä osaa sanoa siihen jotain. Kun yllä puhuttiin lian ison pyörän ostamisesta, niin minulla on tästä päinvastaisia kokemuksia, ostin viimeksi omaan tuntumaan luottaen pykälää liian pienen pyörän ja siitä olen sittemmin kärsinyt. Nyt kun mietin taapäin niin myyjä saattoi kyllä uositella sitä isompaa, mutta kun olin kuitenkin sitä mieltä että jos se pienempi sitten kuitenkin, niin kyllähän ne sen myi. Monet kauppiaat on kuitenkin rahan tekemisen bisneksessä eikä oikean kokoisen pyörän vlinnan bisneksessä, mutta sille ei voi mitään, joskus on oppirahoja maksettava.)

JayTee
24.05.2012, 21.11
Pakko oli ihan rekisteröityä ja kommentoida. Testaamatta ei kannata pyörää ostaa. En sano mikä Gieggoilijalle sopii, mutta tässä omat kokemukset. Pituutta on 183, sisämitta on 87,5. Ajelen Focuksen Mares AX 2.0 koko L. Saan tähän pyörään mielestäni hyvän ajoasennon ja koska ajan paljon maastossa niin tykkään että ohjaamo on vähän suppeampi. Broidi on viisi senttiä lyhyempi ja pyörä on hänen mielestään vähän liian iso. Huomaathan että Focus Mars AX 2.0 (myös vuosimalli 2012) on tehty myös alumiinisella etuhaarukalla ja sitä on alumiinisenakin suomessa myynnissä. Halpa hinta voi selittyä tällä. Hiilikuituinen etuhaarukka on varmasti 100 - 200 € kallimpiimpi. Kolmas asia - Vaikka kaikki linkit tässä keskustelussa viittaavat Lauttasaaren pyörään niin olen ymmärtävänäni että Gieggoilija ei ole pyörää sieltä ostamasta eikä huono palvelu ole Larun pyörän syytä. Omat kokemukseni Larun pyörästä ovat vain positiivisia.

Gieggoilija
24.05.2012, 21.40
Pakko oli ihan rekisteröityä ja kommentoida. Testaamatta ei kannata pyörää ostaa. En sano mikä Gieggoilijalle sopii, mutta tässä omat kokemukset. Pituutta on 183, sisämitta on 87,5. Ajelen Focuksen Mares AX 2.0 koko L. Saan tähän pyörään mielestäni hyvän ajoasennon ja koska ajan paljon maastossa niin tykkään että ohjaamo on vähän suppeampi. Broidi on viisi senttiä lyhyempi ja pyörä on hänen mielestään vähän liian iso. Huomaathan että Focus Mars AX 2.0 (myös vuosimalli 2012) on tehty myös alumiinisella etuhaarukalla ja sitä on alumiinisenakin suomessa myynnissä. Halpa hinta voi selittyä tällä. Hiilikuituinen etuhaarukka on varmasti 100 - 200 € kallimpiimpi. Kolmas asia - Vaikka kaikki linkit tässä keskustelussa viittaavat Lauttasaaren pyörään niin olen ymmärtävänäni että Gieggoilija ei ole pyörää sieltä ostamasta eikä huono palvelu ole Larun pyörän syytä. Omat kokemukseni Larun pyörästä ovat vain positiivisia.

Joo en oo sieltä asun aika kaukana larunpyörästä. Siis aijjaa en oo kuulutkaan et samaa mallia valmistetaan alumiinisella ja hiilikuituisella haarukalla! Voi itku oiskoha se sitte se alumiinine se haarukka ku hinta on nii halpa.. Tosin ei se halpa hinta johdu siitä vaan et siellä lukee "focus ax3".

Siis JayTee tiiätkö miten tuo 2012 ax2 malli sitte eroaa jos siin on alumiinine vs hiilikuitune haarukka ???

Michael L.
24.05.2012, 22.22
Kyse ei tainnut olla Larunpyörästä, vaan jostain Kouvolalaisesta liikkeestä??

Miks jengi jauhaa täällä larunpyörästä? :D

Ipa
24.05.2012, 23.04
Miks jengi jauhaa täällä larunpyörästä? :D

Osa jengistä on käsittänyt väärin ja luulee, että tää Gieggoilija on asioinut Larunpyörässä ja saanut huonoa palvelua, vaikka kyseessä taitaa olla joku liike Kouvolassa päin.

substitute
24.05.2012, 23.28
Osa jengistä on käsittänyt väärin ja luulee, että tää Gieggoilija on asioinut Larunpyörässä ja saanut huonoa palvelua, vaikka kyseessä taitaa olla joku liike Kouvolassa päin.

Tämä.

Lisäksi monille tällä(kin) foorumille kirjoittaville tulee uudestaan ja uudestan yllätyksenä, että kehä 3:n ulkopuolella on ihmiselämää ;)

Gieggoilijalle sen verran, että jos vaan jotenkin on mahdollista, niin koita saada se pyörä koeajoon. Vaikka sitten äitee mukaan kaupoille, jos ei muu auta. Olen samaa mieltä, että voi olla hankalaa tietää milloin pyörä on oikean kokoinen jos ei asiasta ole pahemmin kokemusta. Sen takia pitäisi (huom konditionaali) kaupassa olla asiantunteva myyjä, jolta saisi asiasta asiantuntevaa tietoa. Valitettavasti näin ei aina ole.

kolistelija
25.05.2012, 00.00
Aloitusviestissä on linkki larunpyörän sivulle...

Gieggoilija
25.05.2012, 00.53
Joo, koska siellä oli se taulukko nii linkkasin sen ois pitäny varmaa sanoo aloitusviestis etten siellä asioinut!

Mutta mua hämmentää tuon käyttäjän JayTee:n kommentti: "Huomaathan että Focus Mars AX 2.0 (myös vuosimalli 2012) on tehty myös alumiinisella etuhaarukalla ja sitä on alumiinisenakin suomessa myynnissä. Halpa hinta voi selittyä tällä. Hiilikuituinen etuhaarukka on varmasti 100 - 200 € kallimpiimpi."

Kenelläkään tuosta tietoa?

hälle
25.05.2012, 04.37
Pakko kantaa korteni kekoon.

Olen täsmälleen samat mitat omistava kuin kysyjä. Pyöränä ax1 ja koko M on passeli. Kannatin kyllä kääntyi heti alaspäin. Reilu pari tkm takana, ajoasennossa pientä hienosäätöä vielä tuntuu olevan kuitenkin.

Edellinen pyörä oli Bianchi via nirone kokoa 55, effektiivinen vaakaputki 550, pyörä rupesi tuntumaan sopivankokoiselta vasta vaihdettuani 1 cm lyhyemmän stemmin.

hkultala
25.05.2012, 08.32
Joo, koska siellä oli se taulukko nii linkkasin sen ois pitäny varmaa sanoo aloitusviestis etten siellä asioinut!

Mutta mua hämmentää tuon käyttäjän JayTee:n kommentti: "Huomaathan että Focus Mars AX 2.0 (myös vuosimalli 2012) on tehty myös alumiinisella etuhaarukalla ja sitä on alumiinisenakin suomessa myynnissä. Halpa hinta voi selittyä tällä. Hiilikuituinen etuhaarukka on varmasti 100 - 200 € kallimpiimpi."

Kenelläkään tuosta tietoa?

Käsittääkseni levyjarrullinen malli, AX2 Disc, on alumiinietuhaarukalla.
Mutta vannejarrulliset hiilikituisella.

En ole kuitenkaan 100% varma tästä.

Kartturi
25.05.2012, 09.42

Joo minun virhe tietyllä tapaa, eikä ole tarkoitus epäillä Larun pyörän palvelua sitä kokeilematta.) Mutta pysyn neuvossani, jonka ylempänä esitin kaupungista riippumatta; eli jos jopa parista toistuvasta parista yrityksestä huolimatta ei saa palvelua jossain liikkeessä niin ei sitä käytöstä kannata palkita antamalla rahaa sinne. Tietty jos liikkeitä on vähän niin tilanne voi olla logistisesti hankalampi, joten neuvoa voi soveltaa omaan tilanteeseen.

Onnea kaupantekoon joka tapauksessa,

-K

JayTee
25.05.2012, 09.52
Jos myyjä ei tiedä onko etuhaarukka alumiininen vai ei, niin sitten ei auta muuta kuin naputella ja tunnustella. Kyllä se pitäisi näin selvitä. Mielestäni etuhaarukan materiaalilla ei ole mitään merkitystä jos pyörä on kooltaan ja geometrialtaan väärä. Pyörän päällä pitää pystyä viihtymään useampia tunti kerrallaan. Muuten jäävät lenkit helposti lyhyiksi. Hiilikuituinen etuhaarukka on varmasti kevyempi ja vähentää tärinöitä mutta kyllä alumiinisellakin pärjää. Tärinän määrä riippuu alustasta ja sitä voi vaimentaa myös hyvillä ajohanskoilla. Grammoja tai kiloja on ainakin omassa tapauksessa helpompi ja halvempi tiputtaa laihduttamalla.

Gieggoilija, kaikkien kokemukset täällä viittaavat siihen että M koko on parempi joten jos et pääse pyörää testaamaan ja toteamaan onko L koko sinulle sopiva niin todennäköisesti kannattaa jättää ostamatta.

En ole ammattilainen pyöräilyssä tai sen valinnassa, mutta kokemukseni mukaan ensimmäisen pyörän osto menee jokatapauksessa vähän pieleen kun ei oikeasti tiedä mitä haluaa. Itse ajattelin ensimmäistä pyörää hankittaessa että pyöräilen max 20 km lenkkejä. Nykyään minimilenkit ovat 50 km ja kerran viikossa 120 - 150 km. Pidemmillä lenkeillä esim. renkaan laatu nousee esille ja ajaminen on muutenkin mukavamaa maantiepyörällä kuin CC:llä. Siksi omistankin kaksi pyörää, mutta ymmärrän jos budjetti ei anna periksi. Pyörän kokoa valitettaessa kiinnitän seuraaviin asioihin huomiota:

1. pyörää pitäisi pystyä nostamaan 7 - 8 cm kun pyörän putki on haarojen välissä (seisotaan pyörän "päällä")
2. nouse pyörän selkään. Laita kantapää polkimelle ja laita poljin ala-asentoon. Tässä asennossa jalan pitäisi olla suurinpiirtein suorana. Näin penkki on ennen koeajoa suurinpiirtein oikealla korkeudella. Huomioi että joudut todennäköisesti siirtämään penkkiä ylöspäin kun laitat lukkopolkimet ja kengät jalkaan.
3. istu edelleen pyörän päällä ja laita polkimet vaaka-asentoon. Onko etummaisen jalan polvilumpio kotisuorassa polkimen keskiön kanssa. jos on niin penkki on oikealla etäisyydellä. jos ei ole niin tsekkaa voiko penkkiä siirtää. tätä voi toki olla vähän vaikea luotettavasti arvioda liikkeessä koska vaatii luotilangan käyttöä.
4. jos edellisillä säädöillä hyvin kaikkiin kahvoihin niin todennäköisesti saat pyörään mukavan ajoasennon itsellesi. Kun kilometrejä karttuu niin voit joutua säätämään ohjaustangon paikkaa jne..

Kommenteista päätellen budjettisi on melko tiukka. Huomioi että joudut varamaan rahaa pyörän huoltoon (toki voi itsekin huoltaa), hyviin ajohanskoihin, ajokenkiin ja lukkopolkimiin. Lukkopolkimet kannattaa ehdottomasti hankkia jotta saat ajoasennon oikeaksi ja vältyt esim. polvi- ja muilta rasitusvammoilta. Osta lukkopolkimet joihin sinulla on varaa ja sellaiset joissa toinen puoli on sileä eli siis ilman lukkoa. Kallimmat plkimet ovat kevyempiä mutta ensimmäisessä pyörässä paino ei välttämättä ole se merkittävin asia. Harkitse polkimia jotka "vaihtavat" puolta kun pyörität polkimia yhden kierroksen.

Kengistä - jos ajat maastossa niin älä osta maantieajoon suositeltuja kenkiä. Kaadut/liukastut takuuvarmasti niillä mutaisessa metsässä kun joudut jalkautumaan. Osta kengät joissa on pitoa pohjassa. Kengissä kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin. Ne ovat riittävän jäykät eli kengän pohja ei saa taipua. Kantapää pitää pysyä hyvin paikallaan eli se ei saa liikkua ajon aikana. Kengissä on hyvä olla ylimpänä kiristyksen hienosäätö.

Osta pyörän oston yhteydessä myös seuraavat asiat: hyvä kypärä jossa ilma kiertää, ajohanskat pehmusteilla, pumppu, juomateline ja pullo, satulalaukku, rengasraudat, paikkaussarja ja vararengas. Harrastuksen mukavuutta lisää pehmustetut ajohousut (useammat eri keleille) jotka ovat mielestäni kyllä pakolliset, kunnollinen aluspaita, tuulen pitävä ajotakki ja paita, ajolasit ja nopeusmittari (mielellään sellainen joka näyttää myös cadenssin).

ToniR
25.05.2012, 10.53
Gieggoilija: Jos ne ei Intersportissa anna koeajaa Focusta, niin käy KT-Sportissa katsomassa Meridan Crossareita.

Gieggoilija
25.05.2012, 11.59
Juu kt sportissa kävin mutta hinta-laatu on siellä huono pyörillä, eikä kokojakaan ole. Se olis hyvä jos tuo L koko kävis focus ax2sta koska saan sen sieltä 1000eurolla, eiks se oo iha hyvä hinta ku larunpyöräs maksaa 1299e sama pyörä. Halps hinta johtuu väärästä hintalapusta. Ainoo asia mikä mietityttää on koko....

LJL
25.05.2012, 12.40
Ainoo asia mikä mietityttää on koko....

Pidä tuo päällimmäisenä mielessä, koska se on se ykkösasia minkä pitääkin mietityttää. Ja seuraavksi sitä Focuksen koeajoa (polkimellista) sekä M- että L-koolla.

-Lauri

Gieggoilija
25.05.2012, 13.08
Joo koko vaivaa, mutta en oo ostamas 1300 eurolla :/ 1000e ois varaa tuhlata pyörää. Mittasin muute inseamin uusiksi pari kertaa ja tulokseksi sainki 87. Siis inseamini on noin 87 oikeaoppisesti mitattuna, ehkä joku 87,5:kin. Seison siis suorassa seinää vastaan ja kirja haarojen välissä. Ja pituus on joku 178 ja kasvan ehkä pari senttii viel lisää.

JayTee
25.05.2012, 14.07
Oletko miettinyt miten takuu toimii jos ostat pyörän joka on ihan muuta kuin mitä kuitissa lukee?

Ipa
26.05.2012, 09.07
Joo koko vaivaa, mutta en oo ostamas 1300 eurolla :/ 1000e ois varaa tuhlata pyörää. Mittasin muute inseamin uusiksi pari kertaa ja tulokseksi sainki 87. Siis inseamini on noin 87 oikeaoppisesti mitattuna, ehkä joku 87,5:kin. Seison siis suorassa seinää vastaan ja kirja haarojen välissä. Ja pituus on joku 178 ja kasvan ehkä pari senttii viel lisää.

Kannattaisi vielä ottaa vatupassi ja kaveri avuksi ja tehdä Fit Calculator mittaukset:
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Luullakseni tärkein tuon laskurin antamista luvuista on "Top tube length". Ekspertit korjatkaa, jos olen väärässä.

Takuusta tuskin tulee ongelmaa; takuutodistuksessahan on rungon mumero.

Gieggoilija
26.05.2012, 14.01
Ipa tämmöstä tuli http://imageshack.us/f/214/geometria.png/ (klikatkaa kuvaa jos ei saa selvää).

Mites vaikuttaa tuo geometria tuoho mun mittoihi ja noihin suosituksiin? http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html

Gieggoilija
26.05.2012, 18.11
Ipa tämmöstä tuli http://imageshack.us/f/214/geometria.png/ (klikatkaa kuvaa jos ei saa selvää).

Mites vaikuttaa tuo geometria tuoho mun mittoihi ja noihin suosituksiin? http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html

Vastauksia?

ROTOЯ
26.05.2012, 19.32
Nähdäkseni voit ostaa aivan huoleti sen L-kokoisen Focuksen. Vaihda lyhempi stemmi jos pyörä tuntuu pitkältä. Vakiona tuossa on mielestäni 120mm stemmi.
Muilta myös kommentteja, Gieggoilija on tätä menoa pian "palstajyrä" ilman pyörää.:D

sonnet
26.05.2012, 20.27
Nähdäkseni voit ostaa aivan huoleti sen L-kokoisen Focuksen. Vaihda lyhempi stemmi jos pyörä tuntuu pitkältä. Vakiona tuossa on mielestäni 120mm stemmi.
Muilta myös kommentteja, Gieggoilija on tätä menoa pian "palstajyrä" ilman pyörää.:D

Joo, se muutaman sentin yllätyskasvu sisäjalassa muutti asetelmaa oleellisesti ja antoi uskottavuutta niille kommenteille, "ei ollut korkea", "jalat ylsi hyvin maahan" "kädet olivat hieman koukussa" ja mitä niitä olikaan, L:ää kelpuuttavampia ;)

Ipa
27.05.2012, 00.17

Minulle tuo Fit calculator antoi pienempiä lukuja kaikkiin muihin kohtiin paitsi "top tube length" ja "saddle-handlebar" johtuen siitä, että mulla on jumalattoman pitkät kädet (syliväli 195 cm) suhteessa pituuteen (180).

Osta pois vaan tuo L-koko, kun noin halvalla saat. Vaihda sitten myöhemmin toinen (kiinteä ja mahd. lyhyempi) stemmi, jos tarpeen.

Gieggoilija
31.05.2012, 19.59
Pitääkö siinä jäädä kuinka paljon väliä haaroihin, kun seisoo sen vaakaputken päällä jalat maassa? Entäs se satulan korkeus, luin jostain, että satulankorkeus on hyvä kun varpaat yltävät just ja just maahan?

StantheMan
31.05.2012, 20.08
Kai sinne haaroihin nyrkin pitäisi mahtua. Mieluimmin oma. Itselläni on lyhyet jalat, joten varpaat yltävät maahan juuri ja juuri. Näillä on menty tähän asti. Satulan korkeus kai määräytyy eri syystä kuin rungon korkeudesta.

Gieggoilija
01.06.2012, 11.39
Okei tuo nyrkin mahtuminen tuntuu aika suurelta.. Eikös se jos ajelee maantieretkiä eikä maastossa cyclocrossilla niin cyclocrossi voi olla hieman isompi kuin pelkkää maastoo enimmäksee tarkotettu?

Miten tuon cannondalen ja focuksen runkogeometriat eroavat toisistaan? Suurimmat erovaisuudet esim. vaakaputken koossa ja muissa jos vertaatte kokoja L(56) ?
Linkit: http://www.cannondale.com/2012/bikes/road/cyclocross/caadx/caadx-6-tiagra
http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-6/model/mares-ax-2.html
Ja sieltä valitkaa geometry. Itse kattelinkin jo vähän erovaisuuksia, mutta haluan kuulla vähän kokeneempienkin mielipiteitä.

kivimaa
01.06.2012, 15.25
Okei tuo nyrkin mahtuminen tuntuu aika suurelta.. Eikös se jos ajelee maantieretkiä eikä maastossa cyclocrossilla niin cyclocrossi voi olla hieman isompi kuin pelkkää maastoo enimmäksee tarkotettu?

Miten tuon cannondalen ja focuksen runkogeometriat eroavat toisistaan? Suurimmat erovaisuudet esim. vaakaputken koossa ja muissa jos vertaatte kokoja L(56) ?
Linkit: http://www.cannondale.com/2012/bikes/road/cyclocross/caadx/caadx-6-tiagra
http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-6/model/mares-ax-2.html
Ja sieltä valitkaa geometry. Itse kattelinkin jo vähän erovaisuuksia, mutta haluan kuulla vähän kokeneempienkin mielipiteitä.

Sanoisin, että noitten mittojesi kanssa pystyt kyllä sillä Focuksen L:lläkin ajamaan ihan ongelmitta, vaikka suosittelin toisessa topsussa M:ää.

(Mun fillari on mulle ihan selkeesti ihan liian pitkä, ja ihan hyvin tuo kulkee silti.)

Kumpi koko susta tuntu mukavammalta?

Geometrian puolesta vaikuttas cännäri ja focus olevan suurin piirtein saman kokoiset.
Cännärissä on pidempi top tube, mutta rennompi head tuben kulma. Focuksessa vähän lyhempi vaakaputki, mutta pystysuorempi head tube. (Molemmissa sama seat tube kulma).

En nyt jaksa laskea montako senttiä tuo kahden asteen ero lyhentää vaakaputkea.
Cännärissä saisit kuitenkin enemmän säätövaraa reachiin (tanko lähemmäks\kauemmas) lisäämällä tai vähentämällä spacereita ja jos pitkä/korkealla headsetti on. (+ stemmin pituutta lyhentämällä).

Mainitsevat cännärin myös oikein mukavasti ajettavaksi. Ajattelisin että se kulkee pehmeemmin kuin focus, mutta en ole cännäriä kokeillut.

Molemmat jälleen varmaan yhtä hyvät, ja sinuna en tuota koko asiaa stressaisi.

kivimaa
01.06.2012, 15.31

Voi olla, vaikken ole ihan varma vielä, että tuo että lyhyempi cc (pienempi koko) on parempi oikeassa cc ajossa niin koskee naisia, koska noi on suunniteltu miehille ja naisilla on yleensä lyhyemmät kädet. Naiset siis hyötyy kun on vähän pienempi eli lyhyempi pyörä. Koskenee suhteessa lyhytkätisiä, lyhytselkäisiä miehiäkin tietenkin.

Kun pyörä on lyhyempi, sitä pystyy tasapainottamaan helpommin jyrkissä pikkualamäissä mitä cc:ssä radoilla siis on.
Jos painoa ei saa vietyä takarenkaan päälle kun ei kädet riitä, niin pyörä on etupainonen ja tulee OTB eli over the bars siinä alamäessä. (Esim. cc MM-isojen videostakin näkee esimerkkiä mitä käy).

Gieggoilija
01.06.2012, 15.54
Okei, kiitos vastauksista. Kyllähän tuo L koko tuntui silleen hyvältä, että kädet tankoon ylsi ja jäivät vielä vähän koukkuunkin ja kun seisoin vaakaputken päällä niin pystyin nostamaan sitä pyörää vähäsen ylöspäinkin, että ei se osto varmaan ihan pilalle voi mennä(?)

Lisäksi penkiiki pystyi siinä nostamaan ylemmäs, koska kun istuin penkin päällä niin molemmat jalat ylsivät kokonaan maahan ja eikös sitä penkkii voi nostaa niin, että varpaat yllä just ja just maahan?

kivimaa
01.06.2012, 16.21
Okei, kiitos vastauksista. Kyllähän tuo L koko tuntui silleen hyvältä, että kädet tankoon ylsi ja jäivät vielä vähän koukkuunkin ja kun seisoin vaakaputken päällä niin pystyin nostamaan sitä pyörää vähäsen ylöspäinkin, että ei se osto varmaan ihan pilalle voi mennä(?)

Lisäksi penkiiki pystyi siinä nostamaan ylemmäs, koska kun istuin penkin päällä niin molemmat jalat ylsivät kokonaan maahan ja eikös sitä penkkii voi nostaa niin, että varpaat yllä just ja just maahan?

Joo, kyllä sitä penkkiä voi nostaa. Eikö se myyjä viittiny siis säätää sulle sitä penkkiä oikeelle korkeudelle kun kävit kokeilemassa?

elasto
01.06.2012, 16.22
Se penkin korkeus ei liity mitenkään siihen saatko jalat tai varpaat maahan siinä istuessa. Oikea penkin korkeus on sellanen, että kun sulla on poljin ala-asennossa, niin jalka on mahdollisimman suorassa kuitenkaan polven menemättä lukkoon. Eli jalka jää periaatteessa hieman koukkuun. Hyvä ohjenuora taitaa olla se, että laittaa kantapään polkimeen siellä ala-asennossa ja säätää satulan korkeuden niin, että siinä on jalka ihan tönkkösuorana.

kivimaa
01.06.2012, 17.44
Sori Gieggoilija, sanoin väärin, eli tietty Focucessa siis on rennompi headtube kulma (71) ja cännärissä pystysuorempi (72.5).
Eli molemmissa sama seattube, niin kun Cännärissä on lisäksi pidempi vaakaputki (56), (Focusessa 55.3) niin Focus on lyhyempi.

Gieggoilija
01.06.2012, 18.02
Selvä. Tuo laskurihan anto mulle vaakaputken mitaksi 55.5-55.9 ja "the french fit" anto vaakaputken mitaksi 56.7-57.1. Eli eikös tuo focuksen vaakaputki ainaki tuon laskurin mukaa oo hieman lyhyt, mutta tietääkseni sitä saa säädettyy sitten sillä stemmillä jos on tarvetta, näin olen ymmärtänyt?
http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/

Mikä tuo muuten tuossa laskurissa on "seat tube range c-c" ja "seat tube range c-t"?

kivimaa
01.06.2012, 18.24
seat tube range c-c = keskiöstä keskelle sitä kohtaa missä seat tube ja top tube kohtaa
seat tube range c-t = keskiöstä siihen kohtaan seat tubea missä on top tuben yläreuna.

En tiedä mitä merkitystä näillä on käytännössä, en ole itse ainakaan pohtinut niitä yhtään.

Noissa koko jutuissa ei niin sentin päälle ole tarkkaa, eli sillä pidemmällä stemmillä se tosiaan hoituu se parin sentin säätö jos on tarve. Oikeet kilpapyöräilijät noita laskee ihan tarkkaan, mutta tavallinen ihminen pärjää kunhan se pyörä tuntuu mukavalta.

Stemmit ei paljon maksa, ja ne pystyy itsekin vaihtamaan ihan helposti kun kattoo youtubesta ohjetta missä järjestyksessä ne ruuvit kiristellään.

kivimaa
01.06.2012, 18.53
Hei G vielä, mites sulle toi toisessa ketjussa ehdotettu GT cc. Siinä olisi ainakin hinta kohdillaan tarjouksessa.

Tässä sulle geometria, löytyy sivulta 4: http://www.gtbicycles.com/media/pdf/gt_12_Catalog_GEO.pdf

Gieggoilija
01.06.2012, 22.37
Mitä pyörää mahdat tarkoittaa?

am8119
01.06.2012, 23.28
Tämmönen. http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=main&lang=fi

Gieggoilija
01.06.2012, 23.31
No tuo vissii ei ole kovin hyvä, ku katoin tiedot. Ei löytynyt esimerkiksi hiilikuituhaarukkaa ja osasarjat olivat huonommat kuin focus mares ax2:ssa.

hkultala
02.06.2012, 06.33
Pitääkö siinä jäädä kuinka paljon väliä haaroihin, kun seisoo sen vaakaputken päällä jalat maassa? Entäs se satulan korkeus, luin jostain, että satulankorkeus on hyvä kun varpaat yltävät just ja just maahan?

Täysin väärä tapa mitata satulan korkeus; riippuu täysin keskiön korkeudesta.

Oikea satulan korkeus tulee mitata sen perusteella, miten jalat taipuu polkiessa.

Sakari Kyrö
02.06.2012, 09.03
Suosittelisin itsekin tuota L-kokoista fillaria. Olen itse myös 177cm pitkä, mutta oma inseam -mitta on 4cm lyhyempi kuin sinulla. En ole cyclocrossia omistanut, mutta maantiepuolella alussa ajoin pitkään liian pienellä rungolla, kun menin enemmän competitive fit -kaavan mukaisesti. Competitive Cyclistin laskureissa sinullekin on laskettu lähemmäksi sitä L-kokoa jos vertaa competitive-, Eddy- ja French fit mittoja. French fit säästää selkää ja niskaa, jos ei aikaisemmin ole pyöräillyt paljon.

Toinen mikä on hyvä ottaa huomioon on satulan sijainti suhteessa keskiöön. Kun aikaisemmin ajoin 56cm Specialized Tarmacilla, ja nyt on 54cm Tarmac maantiepyöränä, olen saanut asennon mukavaksi molemmilla. Minulla selkä on suhteessa jalkoihin pidempi (83cm inseam), jonka takia isompi runko pidemmällä vaakaputkella on ollut mukava. Nyt olen matalamman ajoasennon haussa kompensoinut vaakaputken mittaa 120mm stemmillä, ja tuntuu että jopa 130mm voisi olla sopiva...

Yksi iso ero, joka on tehnyt suurimman eron polkemiseen, on että 56cm rungolla satulan kärjen sijainti suhteessa keskiöön (saddle setback) oli 5cm (eli luotisuora viivan satulan kärjestä alaspäin). Pienemmällä 54cm rungolla kyseinen setback on 9cm. Se tekee jo ihan tuntuvan eron siihen miten tehokkaalta polkeminen tuntuu. Oma kunto on pitkän tauon jälkeen vielä hakusessa, joten en vielä osaa sanoa kumpi on parempi.

Itse suosittelisin L-kokoista runkoa, sillä saat todennäköisesti helpommin hyvän ajoasennon ilman mitään kikkailuja.

Kannattaa, jos jaksat, kysyä vielä Weightweenies foorumilla käyttäjältä Beatnik:in mielipidettä.

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=51071&sid=085413fda49e6a324882f7dfdcfe9247

Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella sanoisin että riski ottaa liian pieni on suurempi kuin liian iso, varsinkin kun olet jo noin perusteellisesti lähtenyt asiaa selvittämään ja tehnyt fit-calculator laskelmat. Suurin osa kävelee kauppaan ja tyytyväisenä ostaa myyjän suositteleman XL-pyörän, joka nyt oli ainoa koko varastossa ja ajatteli että "kyllä sen stemmin aina voi vaihtaa"

makkeli
02.06.2012, 09.41
Yksi iso ero, joka on tehnyt suurimman eron polkemiseen, on että 56cm rungolla satulan kärjen sijainti suhteessa keskiöön (saddle setback) oli 5cm (eli luotisuora viivan satulan kärjestä alaspäin). Pienemmällä 54cm rungolla kyseinen setback on 9cm. Se tekee jo ihan tuntuvan eron siihen miten tehokkaalta polkeminen tuntuu. Oma kunto on pitkän tauon jälkeen vielä hakusessa, joten en vielä osaa sanoa kumpi on parempi.

Ihan asiaa kirjoitit, mutta tämä lainaus mietitytti. Mitä se rungon koko vaikuttaa saddle setbackkiin. Satulahan on kaikissa runkokooissa samassa kohtaa suhteessa keskiöön, joten polkeminen tuntuu samalta. Eihän ohjaamon pituutta satulan pitkittäissäädöllä korjata.

Tirppa
02.06.2012, 10.52
Se penkin korkeus ei liity mitenkään siihen saatko jalat tai varpaat maahan siinä istuessa. Oikea penkin korkeus on sellanen, että kun sulla on poljin ala-asennossa, niin jalka on mahdollisimman suorassa kuitenkaan polven menemättä lukkoon. Eli jalka jää periaatteessa hieman koukkuun. Hyvä ohjenuora taitaa olla se, että laittaa kantapään polkimeen siellä ala-asennossa ja säätää satulan korkeuden niin, että siinä on jalka ihan tönkkösuorana.

jossain vielä puhuttiin, että kun poljin on istuinputken suuntaisesti eli kaikista kauimmaisessa asennossa. Marginaali tässä lienee pieni.

Sakari Kyrö
02.06.2012, 11.46
Ihan asiaa kirjoitit, mutta tämä lainaus mietitytti. Mitä se rungon koko vaikuttaa saddle setbackkiin. Satulahan on kaikissa runkokooissa samassa kohtaa suhteessa keskiöön, joten polkeminen tuntuu samalta. Eihän ohjaamon pituutta satulan pitkittäissäädöllä korjata.

Totta... Rupesin nyt miettimään että olisiko ero voinut johtua kokonaan siitä että oli eri satula käytössä. Pitää vähän tutkia onko geometria '09 ja '11 Tarmacin välillä muuttunut.

Gieggoilija
03.06.2012, 15.08
No tässä kävi nyt sitten tällee, että sen pyörän hinta (999e) muuttui (1200e).. Eli ne myyjät sekotti sen pyörän sitä ennen tohon halvempaan "ax3" malliin. Mitenköhän ne huomasi virheen? Harmittaa älyttömästi.

Jrask
03.06.2012, 15.20
Asiasta on keskusteltu vasta pari viikkoa aktiivisella foorumilla, mistäköhän olisivat huomanneet...

jiiteeteepee
04.06.2012, 16.27
Mitäs sanotte onko taulukon geometrialla S sopiva kun pituutta on 173 ja inseam on n. 80cm. Vai olisiko M parempi?
http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcr.composite/9007/48839/

TERU
04.06.2012, 20.27
S on juuri oikea koko, TT-mitta 53,5 on hyvä, M-koon 55,5 on liian pitkä. Tämä on mielipide, älä tällä perusteella tee valintaa!

arctic biker
04.06.2012, 20.43
S on juuri oikea koko, TT-mitta 53,5 on hyvä, M-koon 55,5 on liian pitkä. Tämä on mielipide, älä tällä perusteella tee valintaa!
Itse 173,5/83,5 kokoisena lainaan Terun viestiä viimestä pistettä myöten! ajan itte 54.5 vaakaputkella ja 100 millin kannattimella, tangon reach olikohan 128 mm.

J. Conrad
04.06.2012, 21.26
Totta... Rupesin nyt miettimään että olisiko ero voinut johtua kokonaan siitä että oli eri satula käytössä. Pitää vähän tutkia onko geometria '09 ja '11 Tarmacin välillä muuttunut.

4cm ero tulisi jollain 3-4 asteen erolla satulakulmassa. Ja niin että pienemmässä se olisi loivempi. Esim. jos 56 rungossa se olis 73 astetta, niin 54 rungossa se olisi jotain 69-70 astetta. Yleensä kuitenkin pienemmissä rungoissa se on jyrkempi. Tämä arvio perustuu siihen että satulan korkeus on pidetty molemmissa samana. Eikä tommoisia noin 70 asteen satulakulmia ole missään... No, jossain varmaan on, seuraava laittaa siihen linkin...

Sakari Kyrö
04.06.2012, 21.59
4cm ero tulisi jollain 3-4 asteen erolla satulakulmassa. Ja niin että pienemmässä se olisi loivempi. Esim. jos 56 rungossa se olis 73 astetta, niin 54 rungossa se olisi jotain 69-70 astetta. Yleensä kuitenkin pienemmissä rungoissa se on jyrkempi. Tämä arvio perustuu siihen että satulan korkeus on pidetty molemmissa samana. Eikä tommoisia noin 70 asteen satulakulmia ole missään... No, jossain varmaan on, seuraava laittaa siihen linkin...

Päätin tarkistaa muistinko väärin, vai miten erilainen minun asentoni aikaisemman pyörän päällä oikein oli.

Vasemmalla vanha pyörä (56cm), oikealla uusi (54cm). Asennot ovat itse asiassa todella, todella lähellä toisiaan, ja setbackin ero jonka mittasin oli varmasti pelkän saultan pituuseron (Prologo Scratch vs Specialized Toupé), sekä mittausmenetelmän virhemarginaalin yhdistelmä.

Se mikä hämmästyttää ehkä eniten, on miten perstuntuma uuden fillarin sovituksessa toi asennon niin lähelle vanhaa vaikka mitään mittoja, satulan korkeutta lukuunottamatta, ei ollut missään kirjattuna. (Tai on kirjattuna, mutta en tunnin etsimisen jälkeen löytänyt tietoja mistään)

https://lh5.googleusercontent.com/-vBTEZ4X790w/T80EaD9vL0I/AAAAAAAAHt8/hteCvSqUo3w/s1024/vertailu.jpg

Tässä vielä tarkempi kuva. Punainen viiva on aina vanhan pyörän asetus, sininen uuden. Jos ei mitään eroa, ei erillistä viivaa ole. Alempi kuva satulasta on tarkempi kuin ylempi. Huomasin että takapyörä ei ollut aivan samalla kohdalla molemmissa kuvissa.

https://lh3.googleusercontent.com/-SxM_b1Vzcts/T80GNzIiooI/AAAAAAAAHuI/oYobWrKYMw0/s241/Screen%2520Shot%25202012-06-04%2520at%252022.01.50.png

YocceT
05.06.2012, 08.13
No tässä kävi nyt sitten tällee, että sen pyörän hinta (999e) muuttui (1200e).. Eli ne myyjät sekotti sen pyörän sitä ennen tohon halvempaan "ax3" malliin. Mitenköhän ne huomasi virheen? Harmittaa älyttömästi.

Olisit mennyt ja ostanut sen fillarin sen sijaan että jahkailit täällä 90 viestin verran tyhjänpäiväisyyksiä. Ei se pane joka valkkaa.

Gieggoilija
05.06.2012, 23.09
Joo seuraavalla kerralla olen sitten fiksumpi. Budjetti on noin 1500e uuden cyclocrossiin ja sen aion ostaa jossain vaiheessa kun menen Helsinkiin.

hkultala
06.06.2012, 10.39
Olisit mennyt ja ostanut sen fillarin sen sijaan että jahkailit täällä 90 viestin verran tyhjänpäiväisyyksiä. Ei se pane joka valkkaa.

Tarjouksia tulee ja tarjouksia menee. Se, että odottaa seuraavaa tarjousta on paljon pienempi paha kuin se, että ostaa vääränkokoisen pyörän.

k22
11.06.2012, 12.20
Hei! Olen ajellut nyt aikani Konan dew dropilla ja mieli tekisi vaihtaa maantiepyörään. Harkinnassa Giant defy 1. Nykyinen Kona on runkokokoa 54 (geometria: http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=dewdrop ) ja tuntuu hyvän kokoiselta. Giantin defyn kohdalla arvon kokojen M ja M/L välillä ( geometria: http://www.giant-bicycles.com/en-gb/bikes/model/defy.1/9317/49821/ ). Onko kokemuksia Defy 1:stä ja mielipiteitä runkokoosta?

Pituus: 174cm / 80cm

am8119
11.06.2012, 12.44
Hei! Olen ajellut nyt aikani Konan dew dropilla ja mieli tekisi vaihtaa maantiepyörään. Harkinnassa Giant defy 1. Nykyinen Kona on runkokokoa 54 (geometria: http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=dewdrop ) ja tuntuu hyvän kokoiselta. Giantin defyn kohdalla arvon kokojen M ja M/L välillä ( geometria: http://www.giant-bicycles.com/en-gb/bikes/model/defy.1/9317/49821/ ).

Pituus: 174cm / 80cm

M koko ois sulle hyvä. Itse tilasin Saldenilta S kokoisen TCR composite 1. Lisää siitä täältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45988-am8119-lle-maantiepy%F6r%E4-!-Homma-etenee-gt-Geometria-taulukko).

Oletko harkinnut myös näitä: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11707&catid=2916 ois vähän paremmat osat

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11699&catid=2916 Hiilikuituinen 105 osilla. Tuon 320e alennuksen voi käyttä suoraan pyörään, tai sitten varusteisiin. 1599e - 320e = 1279e

Gieggoilija
13.06.2012, 23.23
Nyt suunnitelmani koskien pyörää muuttuivat aika radikaalisesti. Tällä hetkellä kiikarissa maastopyörä. Tälläinen olisi nyt kiikarissa, olisiko 18'' koossa oleva pyörä sitten sopiva? Eli pituus noin 177cm ja inseam noin 87cm.

Two-Shoes
13.06.2012, 23.43
Kannattaisikohan ensin edes itse päättää mitä haluaa? eikös eka ollut, hybridi, sitten cyclo ja nyt maasto?

30 hampainen
14.06.2012, 21.00
Kannattaisikohan ensin edes itse päättää mitä haluaa? eikös eka ollut, hybridi, sitten cyclo ja nyt maasto?

Ensimmäisenä oli frisbee:

http://frisbeeliitto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=4&t=1326&start=1005

jurre_
15.06.2012, 14.54
Tarkotus ois tilata saksanmaalta cuben maastofillari. Tilauksee lähtis todennäkösesti joku Cuben ltd -malleista. Pituutta itseltä löytyy n.173cm ja inseam 80cm. Onkohaa toi 16-tuuman runko sopivan kokonen mulle?

Halloo halloo
15.06.2012, 16.51

Toisaalta kantilta katsottuna on hyvä, että muutokset haluissa tapahtuu paperilla, eikä ostettujen pyörien päällä.

arctic biker
15.06.2012, 17.50
Tarkotus ois tilata saksanmaalta cuben maastofillari. Tilauksee lähtis todennäkösesti joku Cuben ltd -malleista. Pituutta itseltä löytyy n.173cm ja inseam 80cm. Onkohaa toi 16-tuuman runko sopivan kokonen mulle?
173,5/83,5. 46 cm kokonen Poison Zyankalium, koko just passeli. Siinäpä mun kokemus. Ja klassinen viisaus on että kahen koon välillä kun maastureissa pähkäilet niin ota se pienempi.

arctic biker
15.06.2012, 18.04
Toisaalta kantilta katsottuna on hyvä, että muutokset haluissa tapahtuu paperilla, eikä ostettujen pyörien päällä.
Juu ihan oikein mutta joskus tää nettiyhteisön kannalta katottuna homma menee överiksi ja tää giekk mikä se nyt olikaan on minusta kaiken hyvän maun ja enenempääsano rajan ylittänyt. Ylipäätään nää kokospeksailut viimeistä milliä hakien on minusta totaalisen hyödyttömiä. Oma esimerkki: Nyt kolmas ns oikea maantievehje, eka -78 Cressu sitte halpisromuja aika monta, 2004 Cannondale R1000 josta en muuten koskaan mittoja kattonut, 2009 teräsMaverick, liika iso mutta sain käytettynä halvalla ja nyt enempi tieteellisen harkinnan jälkeen Felt. Ny oon joutessani ja mielenkiinnosta perehtynyt alaan ja 1500km jälkeen uudella pyörällä uskon tietäväni tarkalleen mikä ois seuraava maantiepyörä mitoiltaan.Siis uskon tietäväni...

Gieggoilija
15.06.2012, 18.28
No köyhän opiskelijan ei ole paljon varaa mennä kauppaan ja ostaa pyörä vaan pitää vähä tutkiskella ja mietiskellä ettei tulee ostettua sikaa säkissä.

Gieggoilija
15.06.2012, 21.12
Jatketaapa taas täällä. http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58567/r1-4-3.html?mfid=52 tuo pyörä vaikuttaisi osiltaan, ulkonäöltään ja hinnaltaan oikein hyvältä. Jos ostais tuon ja sitten jossain vaiheessa 29er maastopyörän niin se olisi parempi kombo kuin cc + 29er maastopyörä eikö niin?

Ainoo mikä mietityttää on tuo koko. Luultavasti sopiva on joko 56 tai 58. Tuo pyörän geometria on vähän outo mun silmään jos vertaa esim. http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-6/model/mares-ax-2.html pyörän geometriaan. Focus mares ax 2 on siis minulle koossa 56 oikein sopiva, mutta tuon radonin mitat poikkeavat tuosta. Esim. Top tube ja seat tube aika paljon.

Eikös tuo ole tällä hetkellä hinta-laatu suhteeltaan paras noista cc/maantiepyöristä?
Sekä kuinka paksut renkaat tuohon mahtaisi saada?

hkultala
15.06.2012, 23.32
Jatketaapa taas täällä. http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58567/r1-4-3.html?mfid=52 tuo pyörä vaikuttaisi osiltaan, ulkonäöltään ja hinnaltaan oikein hyvältä. Jos ostais tuon ja sitten jossain vaiheessa 29er maastopyörän niin se olisi parempi kombo kuin cc + 29er maastopyörä eikö niin?

Ainoo mikä mietityttää on tuo koko. Luultavasti sopiva on joko 56 tai 58.

58 on ainakin aivan liian iso 178/84 -mitoille.

Ja tuo pyörä vaikuttaa melko "pitkältä ja matalalta", sinun mitoillesi sopisi ehkä paremmin korkeampi, lyhempi pyörä. tosin riippuu ehkä vähän siitäkin, kuinka notkea olet.

Focus mares ax 2 on siis minulle koossa 56 oikein sopiva, mutta tuon radonin mitat poikkeavat tuosta. Esim. Top tube ja seat tube aika paljon.

Perustuuko tämä sopivaksi arvionti vieläkin pelkästään pyörän päällä seisomiseen sitä ajamatta?

Omat kokemukseni focus CX3n mitoituksesta omaan kroppaani (173/80) nimittäin sanoo että 56-kokoisen AX2n pitäisi olla tuonmittaiselle torsolle liian pitkä. (ja se 4m lisää mittaa jaloissa vaan tuo penkkiä sentin kauemmaksi sarvista).

Ja tuo linkkaamasi pyörä on vielä pidempi kuin focus maresit, joten väittäisin, että 56 myös tuosta pyörästä on sinulle liian pitkä. Toisaalta 53 voisi olla liian matala.

Eikös tuo ole tällä hetkellä hinta-laatu suhteeltaan paras noista cc/maantiepyöristä?

Näyttää kyllä aika kovalta hinta/osien laatu-suhteelta.

Sekä kuinka paksut renkaat tuohon mahtaisi saada?

25mm ainakin varmaan menee..

No köyhän opiskelijan ei ole paljon varaa mennä kauppaan ja ostaa pyörä vaan pitää vähä tutkiskella ja mietiskellä ettei tulee ostettua sikaa säkissä.

Sanoisin että vielä vähemmän köyhällä opiskelijalla on varaa tilata netistä kokeilematta vääränkokoista pyörää, kun voisi mennä kunnolliseen liikkeeseen ja koeajaa.

Gieggoilija
16.06.2012, 00.50
58 on ainakin aivan liian iso 178/84 -mitoille.

Ja tuo pyörä vaikuttaa melko "pitkältä ja matalalta", sinun mitoillesi sopisi ehkä paremmin korkeampi, lyhempi pyörä. tosin riippuu ehkä vähän siitäkin, kuinka notkea olet.

Perustuuko tämä sopivaksi arvionti vieläkin pelkästään pyörän päällä seisomiseen sitä ajamatta?

Omat kokemukseni focus CX3n mitoituksesta omaan kroppaani (173/80) nimittäin sanoo että 56-kokoisen AX2n pitäisi olla tuonmittaiselle torsolle liian pitkä. (ja se 4m lisää mittaa jaloissa vaan tuo penkkiä sentin kauemmaksi sarvista).

Ja tuo linkkaamasi pyörä on vielä pidempi kuin focus maresit, joten väittäisin, että 56 myös tuosta pyörästä on sinulle liian pitkä. Toisaalta 53 voisi olla liian matala.

Näyttää kyllä aika kovalta hinta/osien laatu-suhteelta.

25mm ainakin varmaan menee..

Sanoisin että vielä vähemmän köyhällä opiskelijalla on varaa tilata netistä kokeilematta vääränkokoista pyörää, kun voisi mennä kunnolliseen liikkeeseen ja koeajaa.

Inseam on noin 87 mulla. Tässä tein tuon mitoituksen aiemmin jos siitä olisi jotain apuu http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/

Ja miten niin tuo on pidempi kuin focus maresit? Focus maresin ax2 on pituudeltaan 1018mm kun taas tuo radon 984mm ??

Edit: eipäs se tarjous kauan pysynyt. Päivällä pyörä oli vielä 850e mutta nyt 999e
(http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/)

JohnFr
16.06.2012, 10.09
Kävin koeajamassa Focus Variado Ykkösen (http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=747). Koko oli 56, vaikka Focuksen oma taulukko (ja mielikuvitukseni) väittävät 58:n olevan parempi. 56 ei tuntunut erityisen huonolta, mutta kannattaisiko kuitenkin kokeilla esim. Mares AX 2:sta (http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33_140&products_id=722) koossa 58? Pystyisikö tuolla perusteella ostamaan Variado ykkösen isommassa koossa? (Variadoa ei ollut kokoa 58)

E: Mitathan olivat siis 184/89.

hkultala
16.06.2012, 10.37
Inseam on noin 87 mulla. Tässä tein tuon mitoituksen aiemmin jos siitä olisi jotain apuu [URL="http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/"]http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/

Eli torsosi on vieläkin lyhempi. Sitä suuremmalla syyllä tarvit pyörää, joka on korkea mutta lyhempi.

Ja miten niin tuo on pidempi kuin focus maresit? Focus maresin ax2 on pituudeltaan 1018mm kun taas tuo radon 984mm ??

Et sinä pidä persettäsi siellä takapyörän keskiössä etkä käsiäsi etupyörän keskiössä. Istut satulassa ja pidät käsiäsi tangolla.
Se pituus mikä merkitsee on vaakatolpan pituus + stemmin pituus.

Two-Shoes
16.06.2012, 10.40
Mitä jos vaan lopettaisit spekuloinnin ja kävisit suoraan liikkeestä ostamassa pyörän mikä tuntuu mukavalle ajaa.. That's it ei sen monimutkaisempaa. Ei tää sun foorumi spekulointi vie mihinkään kun samoja asioita pyörittelet sadan viestin verran.

Inseam on noin 87 mulla. Tässä tein tuon mitoituksen aiemmin jos siitä olisi jotain apuu http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/

Edit: eipäs se tarjous kauan pysynyt. Päivällä pyörä oli vielä 850e mutta nyt 999e
(http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/)

Gieggoilija
16.06.2012, 19.11
http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58567/r1-4-3.html?mfid=52 osaako kukaan sanoa mikä koko tuosta pyörästä olisi sopiva minulle? 178cm, inseam 87cm.
Tässä vielä nämä tärkeämmät mittaukset http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/. Tuohan ehdottaa vaakaputken mitaksi noin 55.5-56.

Ja tämän http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-6/model/mares-ax-2.html pyörän geometria koossa L(56) tuntui sopivalta minulle, vaakaputki 55.3cm ja seat tube 56cm. Tuossa radonissahan koossa 56 taitaa olla vaakaputki jotain 530cm jos vertaa focukseen ja seat tube 53cm.

eupa
16.06.2012, 21.03
Sun on pakko olla joku trolli=)

ssM
16.06.2012, 21.30
Kerropas nyt Giekkoilija, minkä ikäinen sä oot? 14,15?

Gieggoilija
17.06.2012, 01.28
Tuskin sillä on yhtään väliä koskien tuota mun asiaa. Jos ei oo tietoo tai halua auttaa niin voi olla kokonaan vastaamatta!

-> Tähän kaivataan vastausta. "http://www.bike-discount.de/shop/k18...3.html?mfid=52 (http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58567/r1-4-3.html?mfid=52) osaako kukaan sanoa mikä koko tuosta pyörästä olisi sopiva minulle? 178cm, inseam 87cm.
Tässä vielä nämä tärkeämmät mittaukset http://imageshack.us/photo/my-images/214/geometria.png/. Tuohan ehdottaa vaakaputken mitaksi noin 55.5-56.

Ja tämän http://www.focus-bikes.com/int/en/bi...ares-ax-2.html (http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-6/model/mares-ax-2.html) pyörän geometria koossa L(56) tuntui sopivalta minulle, vaakaputki 55.3cm ja seat tube 56cm. Tuossa radonissahan koossa 56 taitaa olla vaakaputki jotain 530cm jos vertaa focukseen ja seat tube 53cm."

Lähetin jopa tuon kysymyksen discount bikee, katotaan mitä vastaa.

http://bicycling.about.com/od/howtoride/a/bike_sizing.htm
http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer/road-bike/size-sheet?utf8=%E2%9C%93&u=cm&r=man&h=1780.0&i=870.0&b=Calculate

nuo laskurit suosittelevat kooksi noin 58-59 kokoa maantiepyörästä

Privileged
17.06.2012, 01.53
http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58557/r1-4-0.html?mfid=52 sinuna mieluummin ostaisin tuon... et tarvitse kolmea eturatasta maantieajossa!

Holdfast
17.06.2012, 01.57
Ja tämän http://www.focus-bikes.com/int/en/bi...ares-ax-2.html (http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-6/model/mares-ax-2.html) pyörän geometria koossa L(56) tuntui sopivalta minulle, vaakaputki 55.3cm ja seat tube 56cm. Tuossa radonissahan koossa 56 taitaa olla vaakaputki jotain 530cm jos vertaa focukseen ja seat tube 53cm."

Luultavasti linkkasit kyseisen viime vuoden Mares AX 2:n vain referenssinä (vaikka tämänvuotisessakin rungon mitat ovat pysyneet samana afaik), mutta koska...

Budjetti on noin 1500e uuden cyclocrossiin ja sen aion ostaa jossain vaiheessa kun menen Helsinkiin.

...Niin haluan varmuuden vuoksi todeta, että esimerkiksi Larun Pyörässä tuota linkkaamaasi Focus Mares AX 2 2011 -mallia ei ainakaan nettisivujen mukaan ole saatavilla kuin XXL(60) ja XXXL(62) kokoina.

vaakaputki jotain 530cm Astetta pitempi pyörä. (Anteeksi, en voinut vastustaa)

JohnFr
17.06.2012, 09.21
Kerropas nyt Giekkoilija, minkä ikäinen sä oot? 14,15?

[Täysin turhaa offaria]Muistaakseni 18. 15-vuotias ei kuulosta tuolta, vaan tältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?40482-JohnFr&tab=aboutme#aboutme).[/Täysin turhaa offaria]

Mitäpä jos herra nyt vain menisi asiantuntevaan liikkeeseen vaikka vähän kauemmaksikin ja keskustelisi asiantuntevan myyjän kanssa aiheesta. Foorumin tukkiminen viesteillä, jotka menettävät merkityksensä kahdessa tunnissa (ainakin tämän ketjun viestit) ei edistä sinun eikä kenenkään muunkaan tilannetta. Kyllä persaukinen opiskelijakin saa liikkeessä sekä palvelua että tarpeitaan vastaavan fillarin.

Gieggoilija
17.06.2012, 14.08
http://imageshack.us/photo/my-images/690/focusgeometria.png/ (Geometria focus mares ax2 vs radon r1 4.3, klikkaa linkkiä nähdäksesi kuvan.)

Tein tuossa tollasen kuvan vielä selventääkseen noiden pyörien geometriat. Miten voi olla mahdollista, että tuossa radonissa koossa 58 on pienempi seat tube kuin focuksen ax2:ssa koossa 56? Samoin top tube taitaa olla radonissa pienempi tai noin yhtäsuuri, koska se on mitattu vähän eri kohdasta.

Eikös tuota focus mares ax2- pyörää vastaisi siis parhaiten tuo radon koossa 58, vai menikö multa nyt totaalisesti jotain ohi koskien pyörien geometrioita?

YocceT
17.06.2012, 16.46
menikö multa nyt totaalisesti jotain ohi koskien pyörien geometrioita?

Meni. Tarkkaile vaakaputken pituutta. P__skanko väliä sillä onko se pystyputki sentin lyhkäsempi tai pidempi. Mieti itsekin pikkasen.. sataseittemän viestiä samasta aiheesta on jo hemmetin paljon.

Gieggoilija
17.06.2012, 17.04
No paljos tuossa radonissa sitten on tuo vaakaputki kun focuksessa se on 553mm, mutta radonissa se on ilmoitettu eri tavalla 560mm?

elasto
18.06.2012, 12.37
Eikös tuo Gieggoilijan oletus Focuksen L-kokoisen AX2:n "sopivuudesta" muutenkin perustunut sen päällä seisomiseen/istumiseen liikkeessä?

Gieggoilija
18.06.2012, 13.52
Perustui kyllä, koska ei ollut mahdollisuutta koeajaa.

Discount-bike suositteli mitoilla 178cm ja inseam 87 maantiepyörää kokoa 58 radon mallistosta, mikä tuntuu sopivalta, kun katsoo noita mittojakin http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58567/r1-4-3.html?mfid=52

Two-Shoes
18.06.2012, 16.42
Tiedätkö kuinka monta ongelmaa hankit ittellesi kun ostat sinun tieto/taito tasolla nettikaupasta pyörän jonka joudut laittamaan ajokuntoon paketista ottamisen jälkeen? Oiskohan viisainta kun vaan hakisit pyörän suoraan paikallisesta liikkeestä, niin ei tarvii koko loppukesää spekuloida täällä foorumilla ohjaustangon asentamista tai vaihteiden säätämistä.:rolleyes:

Gieggoilija
18.06.2012, 16.49
Nii kunpa vaan osais vielä päättää minkä pyörän ostaisi. Tällä hetkellä se on joko cyclocross tai maantiepyörä. Cyclocross olisi monipuolisempi minun käyttöön, mutta hintaa olisi vastaavanlaisesti noin 400-500e enemmän minun mieleiseen malliin. Parin kuukauden päästä menen luultavasti Helsinkiin niin siellä viimeistään ostan pyörän ja tällä hetkellä cyclocrossareista se on joko focus mares ax2 tai cannondale caadx 105.

straight
18.06.2012, 17.12
Moro-first time here.
Iski KONA DOCTOR DEW KUUME-onko puoliammattilaisfillaristille (työajot, loma jne) hyvä hankinta. Menisi reissussa kevyenä auton takana kivasti.
Hinta 999 eikä turhia prameluureja.
Mittaa mulla 175 ja 72 kg ja runko vaikuttaa asialliselle ja sarvet (ohjaustanko) perinteinen -ei käyrä.
Ostanko??

Holdfast
18.06.2012, 17.40
Tervetuloa!

Mittaa mulla 175 ja 72 kg
Kun täällä spottailet noita 175/78 tms niin tuo jälkimmäinen on jalan sisäpituus eikä suinkaan paino. Painolla ei kai hirveemmin väliä ole, ellei se sitten oli MIEHEN paino eli selvästi kolminumeroinen.

Gieggoilija
19.06.2012, 22.38
Onko tietoa kaupasta/kaupoista Helsingissä, jossa annetaan koeajaa polkupyöriä? Mielellään jos olisi vielä omakohtaista kokemusta.

Two-Shoes
19.06.2012, 23.12
Kyllä kaikissa kunnon liikkeissä saa koeajaa. Varaudu jättämään henkilöllisyyspaperit pantiksi.

ilaril
20.06.2012, 00.18
Yhtäkään liikettä ei tullut vastaan jossa ei saanut koeajaa, kun noita kuun vaihteessa kiersin. Toki kannattaa muistaa myös käytös. Yhdestä liikkeestä epäkohteliaasti käyttäytynyt nuori mieshenkilö ei saanut pyörää koeajoon. Tosin tuskin oli niin tervetullut myöhemminkään, kun kirosanojen säestyksellä liikkeestä poistui.

Holdfast
26.06.2012, 02.22
Onko tietoa kaupasta/kaupoista Helsingissä, jossa annetaan koeajaa polkupyöriä? Mielellään jos olisi vielä omakohtaista kokemusta. Kun tuota Focus Mares AX 2.0:aa olet spammannut vaihtoehtonasi useampaan otteeseen, niin Helsingissä tosiaan Larun Pyörässä voit kyllä sitä koeajaa (olettaen, että sopivaa mallia/kokoa on jäljellä) kunhan vaan jätät tosiaan kuvallisen henkkarin pantiksi.

Näin omakohtaisena kokemuksena.

Korppu
26.06.2012, 08.04
Kun tuota Focus Mares AX 2.0:aa olet spammannut vaihtoehtonasi useampaan otteeseen, niin Helsingissä tosiaan Larun Pyörässä voit kyllä sitä koeajaa ...
Jos tulet kauempaa, soita etukäteen ja varmista, että löytyy valmiina kyseistä pyörää oikean kokoisena. Jos ei löydy, kasaavat valmiiksi. Ei tule näin hukkareissua.

Tiedätkö kuinka monta ongelmaa hankit ittellesi kun ostat sinun tieto/taito tasolla nettikaupasta pyörän jonka joudut laittamaan ajokuntoon..
B-D:n fillarin voi ainakin tilata fillariosaan (http://www.fillariosa.fi/), jossa kasaavat sen muutamalla kympillä. Tarvittaessa avustavat myös myöhemmin takuuasioissa.

Gieggoilija
26.06.2012, 18.34
Nyt on jonkin aikaa ollut kiikarissa http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-cross-pro-rs-2000-4636-530693/aid:530695, mikä koko mahtaisi olla sopiva 178cm pitkälle ja inseam noin 87cm? Tuossa on hyvä puoli, että pystyy itse valitsemaan osat, kaapelit menee rungon sisään, hintakin sopiva.

Two-Shoes
26.06.2012, 18.39
Nyt on jonkin aikaa ollut kiikarissa http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-cross-pro-rs-2000-4636-530693/aid:530695, mikä koko mahtaisi olla sopiva 178cm pitkälle ja inseam noin 87cm? Tuossa on hyvä puoli, että pystyy itse valitsemaan osat, kaapelit menee rungon sisään, hintakin sopiva.

Ihqqq :o

arctic biker
26.06.2012, 20.13
Oiskohan viisain homma ettei kukaan enää tuon vihon viimeisen riesan höpötyksiin ja kyselyihin millään muotoa reagoisi.

Halloo halloo
26.06.2012, 21.28
^ kumpaa tarkoitat? Kaksikenkää vai Gieggoilijaa? Jälkimmäinen yrittää olla tarkka hankinnassaan. Siinä ei ole mitään väärää.

Two-Shoes
26.06.2012, 21.35
^ kumpaa tarkoitat? Kaksikenkää vai Gieggoilijaa? Jälkimmäinen yrittää olla tarkka hankinnassaan. Siinä ei ole mitään väärää.

Se että on tarkka tai että kysyy samaa asiaa yli sadan viestin verran on eri asioita;) Eiköhän se rungon koko pysy aika lähelle samana merkistä riippumatta jos omat mitat pysyy samana

StantheMan
26.06.2012, 22.02
Kiekkoilijasta tulee väkisinkin mieleen hän. Samaa settiä vetää koko ajan hänkin :(

http://i15.servimg.com/u/f15/14/45/43/72/c2_1110.jpg

MJH
27.06.2012, 21.56
Jep. Jos annetaan sen verran vinkkiä, että jättäkää nyt se tolkuton jahkaaminen ja vaihtakaa foorumeilla luuhaaminen polkemiseen.
Aloittelijalle ei pienet (tai välttämättä vähän isommatkaan) heitot nettilaskurin suosittamasta maailman täydellisimmin istuvasta rungosta paljoa merkitse. Kunhan nyt ei täysin väärän kokoinen ole, niin kyllä sillä polkee lenkin jos toisenkin.
itse aloitin ostamalla jotkauinkin sopivan kokoisen krossarin - voisi se olla eri kokoinen ja eri osilla, mutta hyvin sillä on sen n.5000 ajanut ja ajaa edelleen.

mattipuh
07.08.2012, 17.30
Koeajotyypit focus mares cx 3.0 koko 58, tuntui himpun verran isolta kun tottunut maastopyöriin. Hyvin kyllä kulki!
omat mitat 188cm / 88,5cm. Tarttee vielä testata tuo 56... Aika makaava ajoasento oli kyllä 58sissa! Nimim. 9v. RM7:lla ajellut..')