lumo
22.05.2012, 22.53
Tervehdys uudelta foorumilaiselta.
Tuli hankittua vuosikymmenen harrastustauon jälkeen tuollainen Radon Team 7.0 maasturi suoraan kotiin toimitettuna. Käyttöön oton jälkeen toisena päivänä ilmennyt ongelmia keulan kanssa (Rock Shox SID PopLoc RL), tai näin ainakin uskoisin. Jospa täältä saisi guruilta kommenttia, suosituksia tai toruja aiheeseen liittyen. Käyttöönotossa en huomannut mitään ihmeellistä. Ilmat sisään tarkoituksenmukaisella pumpulla taulukon suositusten mukaan (135+ Psi <90kg). Tosin alapäästä ilmaa sain pumpattua paljon vähemmän kun paineet oli jo taulukon yläpäässä (siis vähemmän pumpun pummpauksia riitti paineiden saavuttamiseen). Onko alapään ilmatila huomattavasti pienempi kuin yläpään? Anyway pari lyhyttä lenkkiä ensimmäisenä päivänä ja kaikki tuntui toimivan.
Seuraavan päivän aamuna duunimatkalla huomasin, että keula lukitusasennosta huolimatta vaikutti hieman pehmeältä. Lukko päällä kun asfalttipätkää melkein koko matka. Töistä kotiin ajaessa puolessa välissä matkaa keula jo pohjasikin (lukitus päällä).
Kotona ilmaa keulaan yläpäästä mutta mitä ihmettä ei sinne mene kuin 5-6 pumpun työntöä niin jo on paineet taulukon suosituksissa ja silti keula pysyy ala-asennossa. Alapäästä kokeilua ja nyt sinne tuntuu saavan ilmaa yhtä paljon kuin yläpäähän (siis useita kymmeniä pumppauksia), suosituspaineen kohdalla kuulu kuitenkin "poks" ja yläpään tiivistekumit pompsahtavat paikoiltaan:
http://www.drunkenoldfarts.com/~lumo/radon/sid01.jpg
Ei muutakuin ilmat pois molemmista päistä (ylhäällä sitä nyt ei oikein ollutkaan), sormilla sai painettua tiivisteen takaisin paikoilleen ja keula alkoikin yhtäkkiä ottamaan ilmaa yläpäästänsäkin. Ei muuta kuin suosituspaineet sisään ja pientä rynkytystestiä eteisen lattialla ja sehän toimii. Testimielessä otin vielä ilmat kertaalleen pois ja säädin reilummat paineet pientä testilenkkiä ajatellen (suositus 135+ PSI, testin ajaksi laitoin 150 Psi).
Tuo pumppu mitä käytin oli tällainen:
http://www.drunkenoldfarts.com/~lumo/radon/sid03.jpg
Niin tosiaan vedin tuossa tunnin testilenkin vielä ja aluksi noilla 150 Psi paineilla keulahan oli jäykkä luokkaa ihan kuin olis ajanut lukitus päällä. Lenkki sisälsi kuitenkin pääasiassa pururataa ja asfalttisiirtymää. Yhdessä matelukohdan polkupudotuksessa keula nuukahti kuitenkin jo tälle tasolle:
http://www.drunkenoldfarts.com/~lumo/radon/sid02.jpg
Tuo on jo kuitenkin äärimmäisen kaukana siitä lenkin aloituspaineiden lähes kivirekimeiningistä. Lukitukseen en koskenut koko viimeisen huoltokerran jälkeen ihan tarkoituksella ettei se tule sinne sotkemaan vielä ihmettelyä. Joku tossa nyt mättää on vähän sellainen fiilis.
Eli nyt niitä kysymyksiä guruille :)
1. Onko tuo rikki vai uutuudenkarheutta?
2. Teinkö jotain väärin käyttöönotossa?
3. Pääseekö armeijaan uudestaan jos haluaa (tai siis alanko vääntää takuusta vai varamaan huoltoaikaa jonnekin liikkeeseen)?
p.s. Termit vielä hakusessa koittakaa ymmärtää :)
Tuli hankittua vuosikymmenen harrastustauon jälkeen tuollainen Radon Team 7.0 maasturi suoraan kotiin toimitettuna. Käyttöön oton jälkeen toisena päivänä ilmennyt ongelmia keulan kanssa (Rock Shox SID PopLoc RL), tai näin ainakin uskoisin. Jospa täältä saisi guruilta kommenttia, suosituksia tai toruja aiheeseen liittyen. Käyttöönotossa en huomannut mitään ihmeellistä. Ilmat sisään tarkoituksenmukaisella pumpulla taulukon suositusten mukaan (135+ Psi <90kg). Tosin alapäästä ilmaa sain pumpattua paljon vähemmän kun paineet oli jo taulukon yläpäässä (siis vähemmän pumpun pummpauksia riitti paineiden saavuttamiseen). Onko alapään ilmatila huomattavasti pienempi kuin yläpään? Anyway pari lyhyttä lenkkiä ensimmäisenä päivänä ja kaikki tuntui toimivan.
Seuraavan päivän aamuna duunimatkalla huomasin, että keula lukitusasennosta huolimatta vaikutti hieman pehmeältä. Lukko päällä kun asfalttipätkää melkein koko matka. Töistä kotiin ajaessa puolessa välissä matkaa keula jo pohjasikin (lukitus päällä).
Kotona ilmaa keulaan yläpäästä mutta mitä ihmettä ei sinne mene kuin 5-6 pumpun työntöä niin jo on paineet taulukon suosituksissa ja silti keula pysyy ala-asennossa. Alapäästä kokeilua ja nyt sinne tuntuu saavan ilmaa yhtä paljon kuin yläpäähän (siis useita kymmeniä pumppauksia), suosituspaineen kohdalla kuulu kuitenkin "poks" ja yläpään tiivistekumit pompsahtavat paikoiltaan:
http://www.drunkenoldfarts.com/~lumo/radon/sid01.jpg
Ei muutakuin ilmat pois molemmista päistä (ylhäällä sitä nyt ei oikein ollutkaan), sormilla sai painettua tiivisteen takaisin paikoilleen ja keula alkoikin yhtäkkiä ottamaan ilmaa yläpäästänsäkin. Ei muuta kuin suosituspaineet sisään ja pientä rynkytystestiä eteisen lattialla ja sehän toimii. Testimielessä otin vielä ilmat kertaalleen pois ja säädin reilummat paineet pientä testilenkkiä ajatellen (suositus 135+ PSI, testin ajaksi laitoin 150 Psi).
Tuo pumppu mitä käytin oli tällainen:
http://www.drunkenoldfarts.com/~lumo/radon/sid03.jpg
Niin tosiaan vedin tuossa tunnin testilenkin vielä ja aluksi noilla 150 Psi paineilla keulahan oli jäykkä luokkaa ihan kuin olis ajanut lukitus päällä. Lenkki sisälsi kuitenkin pääasiassa pururataa ja asfalttisiirtymää. Yhdessä matelukohdan polkupudotuksessa keula nuukahti kuitenkin jo tälle tasolle:
http://www.drunkenoldfarts.com/~lumo/radon/sid02.jpg
Tuo on jo kuitenkin äärimmäisen kaukana siitä lenkin aloituspaineiden lähes kivirekimeiningistä. Lukitukseen en koskenut koko viimeisen huoltokerran jälkeen ihan tarkoituksella ettei se tule sinne sotkemaan vielä ihmettelyä. Joku tossa nyt mättää on vähän sellainen fiilis.
Eli nyt niitä kysymyksiä guruille :)
1. Onko tuo rikki vai uutuudenkarheutta?
2. Teinkö jotain väärin käyttöönotossa?
3. Pääseekö armeijaan uudestaan jos haluaa (tai siis alanko vääntää takuusta vai varamaan huoltoaikaa jonnekin liikkeeseen)?
p.s. Termit vielä hakusessa koittakaa ymmärtää :)