PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä pienelle naiselle - mitoitusapua tarvitaan

Kesäkeli
14.05.2012, 10.36
Pyytäisin apua ensimmäisen maantiepyörän valintaan suhteellisen pienikokoiselle naisihmiselle. Käyttötarkoituksena on lenkkeily omaksi iloksi. Kuskilla on pituutta 159 cm, sisäsauma noin 71-72 cm. Ei luultavasti tule arvostamaan kovin matalaa asentoa, koska mieluisin ajopeli ajoasennoltaan tähän asti on ollut 16 tuuman rungolla varustettu jäykkäperäinen maastopyörä silein renkain.

Käypä osasarja voisi olla esim. Shimano 105. Hintansa puolesta alumiinirunko olisi sopivin. Sekä ajomotivaatiota että pyörävaraston seinälle nostamista ajatellen kiinnitän valinnassa melko paljon huomiota pyörän painoon.

Tähän mennessä kiinnostavin kandidaatti on Rose Pro-WSL 200 compact:

http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-pro-wsl-200-compact-558146/aid:571263

Tässä mallissa miellyttää erityisesti hintaansa nähden kevyt paino (< 8 kg), asialliset osavalinnat sekä mahdollisuus vaihtaa yksittäisiä osia tarvittaessa.

Mitä olette mieltä, voisiko tuo XS-runkokoko olla tarpeeksi pieni? Geometriakuva ja mitat löytyvät yllä olevan linkin takaa. Korkeus ei ainakaan liene ongelma, mutta vaakaputkella on kuitenkin mittaa se 51 cm. En kuitenkaan valitettavasti osaa tulkita, miten geometria kokonaisuutena toimisi - siihen juuri kaipaisin viisaampien näkemyksiä.

Pyörässä on vakiona tämmöinen säädettävä stemmi:

http://fi.rosebikes.eu/tuote/xtreme-wcr-stem-race-attack-micro-adjust/aid:297649

Säädettävyys voi olla ihan hyväkin juttu, mutta tuota mallia ei saa alle 8-senttisenä. Toki stemmin voi vaihtaa myös toisen malliseen. Joka tapauksessa lienee parasta tilata pyörä muutaman sentin spacer-pinolla ja lyhentää sitten tarvittaessa haarukkaa, jos varaa on?

Polla
14.05.2012, 12.50
Vaakaputki on se tärkein mitta pyörää haettaessa pienellä kuskilla, muut mitat yleensä seuraavat perässä. Itse olen 161 cm ja olen pyrkinyt etsimään madollisimman pieniä runkoja lyhyellä vaakaputkella, silloin rungon mitat ovat ideaalit pienelle kuskille. Ensin itselläni stemmin pituus oli 70 mm ja nyt maantiepyörässä on 110 mm stemmi ajoasennon muuttumisen johdosta, liittyy tottumiseen. Eli voit varautua siihen että ajoasento tulee pikkuhiljaa muuttumaan johonkin suuntaan ja stemmi saattaa vaihtua useampaankin kertaan ja itselläni se on vaatinut ajamista ja kokeilua.

Tuo Rosen XS runko koko näyttää oikein hyvältä, sanoisin että on varmasti passeli, missään nimessä ei isompaa runkoa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41256-Naisten-maantiepyörät&highlight=naisten+maantiepy%F6r%E4t

Tänne olen listannut merkkejä joilta löytyy pieniä runkoja, tosta vaan selaamaan mikäli mielenkiintoa löytyy :)

Kesäkeli
14.05.2012, 14.11
Kiitos Polla kommenteistasi! Tuo linkittämäsi ketju onkin tullut tutuksi, ja olen selaillut monien valmistajien katalogeja, mutta joutunut toteamaan, että harmillisen monissa matalissa rungoissa vaakaputki on silti turhan pitkä. Painaviakin tahtovat monet mallit olla. 650c-malleja ei ole tainnut tulla vastaan vielä yhtään, ainakaan sopivassa hintaluokassa (n. 1000-1500 e).

Mittasi ovat sikäli kätevästi vertailukelpoiset, että olet 2 cm pitempi, mutta erotus on kokonaan jaloissa. Oikein lohdullista siis kuulla, että 50,5 cm:n vaakaputki (Ridley Asterina ISP, koko XS) ja peräti 110 mm:n stemmi toimivat :) Tuohan jättää jo senttikaupalla pelivaraa stemmin pituuden kanssa. Rosen satulaputken kulma on 74,5 astetta ja Ridleyn 75 - tarkoittanee kai sitä, että Rosessa satulaakin saisi vetää piirun verran edemmäs?

Polla
14.05.2012, 16.16
Kiitos Polla kommenteistasi! Tuo linkittämäsi ketju onkin tullut tutuksi, ja olen selaillut monien valmistajien katalogeja, mutta joutunut toteamaan, että harmillisen monissa matalissa rungoissa vaakaputki on silti turhan pitkä. Painaviakin tahtovat monet mallit olla. 650c-malleja ei ole tainnut tulla vastaan vielä yhtään, ainakaan sopivassa hintaluokassa (n. 1000-1500 e).

Mittasi ovat sikäli kätevästi vertailukelpoiset, että olet 2 cm pitempi, mutta erotus on kokonaan jaloissa. Oikein lohdullista siis kuulla, että 50,5 cm:n vaakaputki (Ridley Asterina ISP, koko XS) ja peräti 110 mm:n stemmi toimivat :) Tuohan jättää jo senttikaupalla pelivaraa stemmin pituuden kanssa. Rosen satulaputken kulma on 74,5 astetta ja Ridleyn 75 - tarkoittanee kai sitä, että Rosessa satulaakin saisi vetää piirun verran edemmäs?

Satulan kohta määräytyy ns. polvikulman mukaan eli kun kammet ovat vaakasuorassa niin edempänä olevan jalan polven pitäisti olla samassa linjassa polkimen kanssa. Liian pitkä vaakaputki ja "väärä" satulakulma (liian iso runko) saattaa juuri aiheuttaa sen polvi jää liian taakse vaikka penkki olisi ihan edessä ja se voi aiheuttaa sitten ongelmia. Mutta siis penkki suunnilleen oikealle kohdalle ja sitten fiilistelemään sitä stemmin pituutta. Se mikä susta tuntuu hyvältä ajaessa on oikea pituus näin yksinkertaistettuna. Liian lyhyt stemmi ja ajoasento tuntuu ahtaalta. Liian pitkä stemmi saa ajamisen tuntumaan siltä että joutuu venyttämään liikaa eteenpäin ja se on todella epämukava tunne :) Siitä se lähtee! Tangon ja kahvojen mittasuhteet vaikuttavat myös, joten jos joskus vaihdat uuden tangon niin se vaikuttaa stemmin pituuteen myös.

SNy
14.05.2012, 19.02
Mä olen sua ehkä pari cm lyhyempi, sisämitta suunnilleen sama. Mulla on Bianchin Via Nirone Dama Bianca, runkokoko 44cm ja mainitsemallasi 105 osasarjalla. Hintakin osuu tuohon antamaasi haarukkaan (tai ainakin alkuperäinen hankintahinta). Voin kyllä tuota lämpimästi suositella, ja tuohon mainitsemaasi käyttötarkoitukseen eli "lenkkeilyyn omaksi iloksi" tuo on kyllä ollut ihan täydellinen valinta :)

Cyclocrossia olen puolella silmällä koittanut tuon kaveriksi etsiä ja etsimisintoa on pitkälti lannistanut se, että standover height on tällaiselle lyhytjalkaiselle useimmiten liian korkea. Bianchini kanssa tätä ongelmaa ei ole.

arctic biker
14.05.2012, 21.56
Viimeisin Tour-lehti. numero 5. 162 senttisten kuskien selkeä suosikki oli 48 cm Felt F4

Polla
14.05.2012, 22.04
Viimeisin Tour-lehti. numero 5. 162 senttisten kuskien selkeä suosikki oli 48 cm Felt F4

MSRP: $3,199
eli menee kysyjän budjetin yli kaikilla tavoilla.

arctic biker
14.05.2012, 22.15
Eihän Feltin hinta ny pointti ollu vaan geometria. Netistä löytynee mitat... Voi niinkuis vertailla, eikös?

Kesäkeli
14.05.2012, 22.33
Nimenomaan näin! Kaikki hyvät geometriaesimerkit ovat tervetulleita. Täytyy tutkia tuo Bianchi ja Felt.

Ja sen verran selvennystä, että itselleni en tätä pyörää ole ostamassa vaan vaimolleni :) Mikäpä sen parempaa kuin että saa speksata pyöriä muillekin kuin itselleen?

Kesäkeli
14.05.2012, 22.46
Ja kovin tuttuja lukemiahan noista löytyy - Sekä Bianchissa että Feltissä vaakaputken pituus 51 cm ja satulakulma 74,5 astetta.

Reach-lukemat:
Rose: 366
Ridley: 370
Felt: 370

Stack-lukemat:
Rose: 519
Ridley: 492
Felt: 500

Bianchi ei viitsi ilmoittaa kumpaakaan lukua.

Voiko näistä päätellä, että runkojen pituus on samaa luokkaa, mutta spacereiden tarpeessa eroa? Jääkö jotain olennaista vertailematta?

Mittakuvat:
Rose: http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-pro-wsl-200-compact-558146/aid:571263
Ridley: http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/2/317/womens/asteria%20isp
Felt: http://www.feltbicycles.com/USA/2012/Road/F-Series/F4.aspx
Bianchi: http://www.bianchi.com/global/bikes/bikes_detail.aspx?ProductIDMaster=48417

Polla
15.05.2012, 08.07
Eihän Feltin hinta ny pointti ollu vaan geometria. Netistä löytynee mitat... Voi niinkuis vertailla, eikös?

Pointti meni ohi kun feltillä on myös koko sarja naisille suunnattuja maantiepyöriä ja ne on taas tehty huomattavasti slouppaavimmiksi kuin ns. miesten maantiepyörät. Joka runko mallilla toi geometria yleensä vaihtelee joten kandee melkein kattoa oikean hintaista runkoa ja sen geometriaa.

Nyt tuntuu olevan ilahduttava tyylisuunta se että on erikseen naisten maantiepyörät ja sitten vielä "miesten" mallistossa on pienet rungot jotka usein eivät ole niin slouppaavaa mallia. Esim Ridley tekee useampaa miesten runkoa pienessä koossa ja oon keväästä asti kuolannut Noahia mutta ajellaan nyt Asterialla :D

http://www.feltbicycles.com/USA/2012/Road/ZW-Series.aspx

(http://www.feltbicycles.com/USA/2012/Road/ZW-Series.aspx)

hkultala
15.05.2012, 09.11
Satulan kohta määräytyy ns. polvikulman mukaan eli kun kammet ovat vaakasuorassa niin edempänä olevan jalan polven pitäisti olla samassa linjassa polkimen kanssa.

höpöhöpö.

http://sheldonbrown.com/kops.html

Torres
15.05.2012, 12.43
Tuo luotilanka polvesta on lähinnä suuntaa antava satulan paikkaa haettaessa. Siitä on ihan hyvä lähteä, jos ei ole tarkempaa ajatusta pyörän säädöistä. Itse en ole oman pyöräni säätämisessä käyttänyt luotilankaa ollenkaan. Enemmän mittailin satulan korkeutta, etäisyyttä tangosta ja setbackia. Ajamalla selviää sitten, mihin suuntaan pitää tehdä hienosäätöä, jos pitää.

Samaa mieltä siis siitä, että luotilanka ei todellakaan määrää satulan paikkaa. Se polvi nyt vain sattuu olemaan yleensä hyvin lähellä siinä kohtaa, kun oikean kokoinen pyörä on säädetty oikeaksi ja tästä on ilmeisesti kehitetty tämä myyttinen sääntö.

Sori OT

Polla
15.05.2012, 20.05
Tuo luotilanka polvesta on lähinnä suuntaa antava satulan paikkaa haettaessa. Siitä on ihan hyvä lähteä, jos ei ole tarkempaa ajatusta pyörän säädöistä. Itse en ole oman pyöräni säätämisessä käyttänyt luotilankaa ollenkaan. Enemmän mittailin satulan korkeutta, etäisyyttä tangosta ja setbackia. Ajamalla selviää sitten, mihin suuntaan pitää tehdä hienosäätöä, jos pitää.

Samaa mieltä siis siitä, että luotilanka ei todellakaan määrää satulan paikkaa. Se polvi nyt vain sattuu olemaan yleensä hyvin lähellä siinä kohtaa, kun oikean kokoinen pyörä on säädetty oikeaksi ja tästä on ilmeisesti kehitetty tämä myyttinen sääntö.

Sori OT

Jahas? itse en ole koskaan mitannut luotilangalla mutta tosiaan olen katsonut että se on polvi suunnilleen niillä kohdilla. Minulla oli 525 vaakaputkella oleva cyclocrossari sekä maantiepyörä ja tilanne niissä tosiaan oli se että vaikka satula oli miten edessä niin polvikulma oli aivan päin helvettiä ja 70 mm stemmillä selkä tuli joka lenkillä kipeäksi. Kun takaa joutuu kauhomaan niin etenkin mäessä ajoasento oli todella hassu ja ei todellakaan hyvä polville. Sitten vaihdoin pienempään runkoon ja simsalabim, kivut katosiva, ei joutunut enää kauhomaan takaa ja elämä oli heti paljon mukavampaa. Jalkani ovat niin pitkät että kykenen helposti ajamaan 50 cm rungolla. Mutta sitten päästään juuri siihen että vaakaputkin on liian pitkä ja kun satulkaputken kulma asettaa penkin kauemmas ohjaustangosta ja polven kauas polkimen akselista niin siitä tulee ongelmia. 3 vuotta ja 6 eri pyörällä olen ajanut joten kokemusta eri setupeista on melko kiitettävästi. Minun kanssani ei ole pakko olla samaa mieltä ja samat virheetkin voi käydä läpi jos haluaa, mutta ihan ajamalla olen tähän johtopäätöseen olen tullut että polvikulma, satulaputken kulma ja vaakaputken pituus ovat kriittisiä asioita pienikoikoiselle kuskille. Jos ei muille niin ainakin itselleni.

TERU
15.05.2012, 20.34
Onhan noita suosituksia. Sellaisiksi ne tulee ymmärtääkin, ei ne mitään lakeja, EU-määräyksiä tai muita asetuksia ole. Kun ei valmentajaa ole, olen käyttänyt kaikkia olemassa olevia suosituksia lähtöasetuksina ja todennut ne edes jonkilaisiksi kiintopisteksi sopivaa ajoasentoa hakiessani. Lähelle pääsee suosituksilla - suosittelen.

Kesäkeli
15.05.2012, 22.49
Minulla oli 525 vaakaputkella oleva cyclocrossari sekä maantiepyörä ja tilanne niissä tosiaan oli se että vaikka satula oli miten edessä niin polvikulma oli aivan päin helvettiä ja 70 mm stemmillä selkä tuli joka lenkillä kipeäksi.
Ongelmana oli ilmeisesti pääosin satulaputken liian pieni kulma, jos kerran satulasta lopui säätövara kesken? Vai oliko tuolla 70 millin stemmillä lisäksi tankokin liian etäällä?

arctic biker
16.05.2012, 19.21
Knop sääntö. Knee top over pedal axle. En ole kovin pitkä, 173.5 cm(83,5 cm) ja olen ny lumpion alapuolelta luotilankaa roikottanu. Enpä voi moittia omalta osaltani. Huntannu kun vajavana 60kymppisenä toi säätö on mulla pelannu ja hyvältä tuntunut niin ei kai se ihan vääräkään voi olla.

arctic biker
16.05.2012, 19.39
Stack ja reach mitathan löytyy parempien pyörien geometriataulukoista. Ihan mitattavissa. Omastakin pyörästä.
Viittaamani Road lehden testi oli nimenomaan pienikokoisille kuskeille suunnattu. Oli mulla keskikouluaikaan geometria kymppi mutten ala laskemaan paljonko vaikkapa asteen muutos satulaputken kulmassa vaikuttaa reachiin! Epäilisin että jos muutoin on oikia koko niin satulan siirtovara hyvin piisaa!

Armida
16.05.2012, 20.28
Entäs työmatkapyörä minulle: 155 cm nainen, alaraajan sisämitta 69 cm. Ajaisin 14 km yhteen suuntaan työmatkaa asfaltilla ja Helsingin keskuspuistossa. Lukuisia liikennevaloja matkan varrella, ja nykyiseltä liian isolta pyörältä hankalaa aina pysähtyessä nousta, sitäpaitsi pyörä on raskaahko 7-vaihteinen kaupunkipyörä ja haluaisin rullaavamman ja kevyemmän kulkuvälineen. Kävin jo toiveikkaana Itä-Helsingin pyörähuollossa kysymässä kustomoitua pyörää, mutta sieltä ei löytynyt tarpeeksi pientä (myyjänkään mielestä).

arctic biker
16.05.2012, 20.54
Entäs työmatkapyörä minulle: 155 cm nainen, alaraajan sisämitta 69 cm. Ajaisin 14 km yhteen suuntaan työmatkaa asfaltilla ja Helsingin keskuspuistossa. Lukuisia liikennevaloja matkan varrella, ja nykyiseltä liian isolta pyörältä hankalaa aina pysähtyessä nousta, sitäpaitsi pyörä on raskaahko 7-vaihteinen kaupunkipyörä ja haluaisin rullaavamman ja kevyemmän kulkuvälineen. Kävin jo toiveikkaana Itä-Helsingin pyörähuollossa kysymässä kustomoitua pyörää, mutta sieltä ei löytynyt tarpeeksi pientä (myyjänkään mielestä).Tää on helppo, Poison Zyankalium. kokoja piisaa ja Firma tuunaa . Mullon tommonen, tulihan sitä viritettyä. Ja tarkennan 26 tuumanen kiekkokoko on se oikea.

Armida
16.05.2012, 22.18
Pääseekö sitä jossain koeajamaan? Hirvittää asiantuntemattomana tilata netistä pyörää kokeilematta. Pitää kumminkin testata myös, että yltää satulasta mukavasti kädensijoihin. Lyhyen saksan opinnoistakin on jo yli 30 vuotta...

kivimaa
17.05.2012, 13.52
höpöhöpö.
http://sheldonbrown.com/kops.html
Hyvin mielenkiintoinen artikkeli, kiitos siis linkittämisestä.
Kunnollisessa bike fitissä, kun halutaan maksimitehot, mutta myös maksimi ergonomia ettei pyöräilijän paikat hajoa, niin katsotaan aikaa monta eri asiaa.
Taviskulkijalle riittänee KOPS, koska se asentaa polkijan suurinpiirtein oikeaan, varsinkin jos on lähellä normeja. (Mikähän on normi mitoitus?) Ja että fillari tuntuu mukavalta ja rennolta ajaa, kuin hansikas. Se lienee tärkein kriteeri.
Jos ei käytä polkiessa poljen ojentajia, ja ne eivät rupea pullistelemaan ajamisesta huolimatta, on joku sovitusvika.
Eli jos reidet eivät rupea rumenemaan, on jotain vikkaa. Pyöräilijän reiden pitää olla ruma, eli laatikkomainen, mahdollisimman paksu siis alaosasta. (Juoksijalla reisi on sutjakan kaunis, reiden keskiosa on paksumpi suhteessa kuin läheltä polvea, joka alue on taasen suht sutjakka). Siksi vaikka olisi kova juoksukunto, on fillarointi raskasta, ja toisin päin.
Jos polvet tai selkä tulee kipeeks ni sit ajaminen kantsuu lopettaa heti ja etsiä ongelmalle ratkaisu. Kropan voi hajoittaa myös pyörän päällä kun ergonomia puuttuu.
No, tämä oli tämmäistä omaa soveltamista.

Jos on ylimääräisiä rahoja, niin miksei aloittaisi pyörän etsimistä asiantuntevalla bike fittingillä. Voihan sillä säästää aikaa ja rahaakin siinä pyörän etsinnässä ja pääsee ajamaan mikä tärkeintä.

Aika monella on sovitusongelmia, ja varsinkin pienikokoisilla.

Ja seuraisihan siitä kyllä se hyöty, että sovittajat saisivat kokemusta pienikokoisten ja naistenpyörien sovittamisesta kun sovitusapua käytettäisiin enemmän. Ehkä tuotevalikoimatkin paranisivat.

am8119
17.05.2012, 15.49
Jos on ylimääräisiä rahoja, niin miksei aloittaisi pyörän etsimistä asiantuntevalla bike fittingillä. Voihan sillä säästää aikaa ja rahaakin siinä pyörän etsinnässä ja pääsee ajamaan mikä tärkeintä.

Aika monella on sovitusongelmia, ja varsinkin pienikokoisilla.

Juurikin näin olen ajatellut. To 24.5 sovittu Nummelaan Simon luo tuo bikefitting. Lyhyt jalkaisena ja pitkäselkäisenä auttaa valinnassa.
Ja kyllä siis vielä tänä kesänä tuo maantiefilo hankitaan.

Ps. Ei oo ylimääräisiä rahoja, mutta juuri väärän valinnan tekemisen suuren vaaran takia meen tuohon.
Muuten oppirahat tulee kalliiksi.

Lisäksi ison polvivamman / leikkauksen takia, haluan varmistua oikeasta geometriasta omalle kropallle, ettei riko sitä polvea väärällä asennolla.

kivimaa
17.05.2012, 16.27
Hyvä kuulla että meet sovitukseen, varmasti sulla tosiaan kannattaa vielä erityisesti!

P.s.
Polvikremppaisena kantsuu pitää polvet kesälläkin lämpiminä ajossa, eli jos yhtään viluisempi keli, tuulee tms. niin jonkunlaiset polvilämppärit käyttöön. Ne kummasti avittaa ainakin mua.
Mun polvi pysyy kunnossa vaan ajamisella.

am8119
17.05.2012, 16.35
P.s.
Polvikremppaisena kantsuu pitää polvet kesälläkin lämpiminä ajossa, eli jos yhtään viluisempi keli, tuulee tms. niin jonkunlaiset polvilämppärit käyttöön.

Oisko suositella jotain laadukkaita kohtuu hintaisia ?

kivimaa
17.05.2012, 19.30
Oisko suositella jotain laadukkaita kohtuu hintaisia ?

Mulla on sellaset omatekemät viritelmät.
Mutta arvelisin, että kantsus ostaa hyvät ja kalliit. Sen päättelen siitä, että mun kohtuuhintaiset irtohihat eivät pysy ylhäällä kovin hyvin.:)

Mut toivottavasti joku osais vinkata paremmin.

Shimaani
17.05.2012, 19.42
...Mikähän on normi?... Normi on yleisesti hyväksytty (käytös)sääntö.

kivimaa
17.05.2012, 19.48
Normi on yleisesti hyväksytty (käytös)sääntö.

Sihmaanin pyynnöstä OT, eli normista poikkeava postaus:

kivimaa muokkasi tätä : Tänään at 19.45 Syy: korjattu: normi = normimitoitus

Voidaan varmaan perustaa (käytös)sääntökeskustelulle ihan oma topikki, kun aihe noin kutkuttaa.

Hääppönen
18.05.2012, 08.35
(Tämä siis am 8119:lle.) Koska olet samalta talousalueelta, voin suositella 3/4 Goren ajohousuja (ylettyvät polven alle). Ajopyörästä (Länsikeskus) löytyy. Ihmettelin vuosikausia, mihin moisia tarvitaan, kunnes ostin. Nyt pari vuotta ihmetellyt, miten ihmiset pärjää ilman... :)

arctic biker
18.05.2012, 16.24
Entäs työmatkapyörä minulle: 155 cm nainen, alaraajan sisämitta 69 cm. Ajaisin 14 km yhteen suuntaan työmatkaa asfaltilla ja Helsingin keskuspuistossa. Lukuisia liikennevaloja matkan varrella, ja nykyiseltä liian isolta pyörältä hankalaa aina pysähtyessä nousta, sitäpaitsi pyörä on raskaahko 7-vaihteinen kaupunkipyörä ja haluaisin rullaavamman ja kevyemmän kulkuvälineen. Kävin jo toiveikkaana Itä-Helsingin pyörähuollossa kysymässä kustomoitua pyörää, mutta sieltä ei löytynyt tarpeeksi pientä (myyjänkään mielestä).
Puhdas postimyyntifirma Poison on eli eipä koeajomahollisuutta, 42 cm Zyankalium, käy hyvin. Englannin murteella emaileilla pärjää.

SHole
19.05.2012, 10.14
Lainataan vähän topikkia. Puolisolle ollaan hankkimassa ensimmäistä maantiepyörää. Harkinnassa on ainakin Ridleyn Orion (http://www.ridley-bikes.com/pd/es/en-gb/1/367/road/orion). Koko vaan hieman mietityttää. Tulevan kuskin pituus on n. 168 cm ja jalan sisämitta n. 74 cm pikkuhousut jalassa. Itse alustavasti ajatellut xs kokoa vai olisiko xxs sopivampi?

Kirsu
19.05.2012, 23.11
Laitanpa tähänkin topiciin, että itse (157cm) laitoin Specialized:n Dolce Comp:n lenkkipyöräksi. Koko 40. Itse ehdottomasti tykkään tuosta niin selkeästi naisten profiililla olevasta pyörästä, että eipä ole harmittanut, istuu kuin hanska käteen ja on mukava lenksutella.
Tuolta näkee malleja ja speksejä jos nyt ette oo sattunu jo surffaamaan.

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=61523&scid=1101&scname=Road

Kirsu

LadySpez
20.05.2012, 23.02
Laitappa vaimosta mitatut mitat competitivecyclist.com sivustolta löytyvään laskuriin. Minun kohdalla antoi yllättävän hyvin pyörän oikeat mitat, vaikka olen ongelmallisesti mitoitettu immeinen... Minä olen löytänyt spessulta ittelleni sopivat pyörät.

Kirsu
22.05.2012, 10.14
Laitanpa tähänkin topiciin, että itse (157cm) laitoin Specialized:n Dolce Comp:n lenkkipyöräksi. Koko 40. Itse ehdottomasti tykkään tuosta niin selkeästi naisten profiililla olevasta pyörästä, että eipä ole harmittanut, istuu kuin hanska käteen ja on mukava lenksutella.
Tuolta näkee malleja ja speksejä jos nyt ette oo sattunu jo surffaamaan.

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=61523&scid=1101&scname=Road

Kirsu

Huomasin kevyen näppihärön tuossa... siis pyöräni koko on tuo 48...
Ja sama maasturissa, sama merkki. Huomasin näin lyhyenä ihmisenä, että tuolla on minulle sopivimmat koot ja ennenkaikkea rungot profiileineen...

Kirsu

Kesäkeli
02.12.2012, 15.22
Pyytäisin apua ensimmäisen maantiepyörän valintaan suhteellisen pienikokoiselle naisihmiselle. Käyttötarkoituksena on lenkkeily omaksi iloksi. Kuskilla on pituutta 159 cm, sisäsauma noin 71-72 cm. Ei luultavasti tule arvostamaan kovin matalaa asentoa[...]
Mitä olette mieltä, voisiko tuo XS-runkokoko olla tarpeeksi pieni? Geometriakuva ja mitat löytyvät yllä olevan linkin takaa. Korkeus ei ainakaan liene ongelma, mutta vaakaputkella on kuitenkin mittaa se 51 cm. En kuitenkaan valitettavasti osaa tulkita, miten geometria kokonaisuutena toimisi - siihen juuri kaipaisin viisaampien näkemyksiä.

Moi taas!

Tämä hankinta alkaa viimein konkretisoitua, kun Rosen 2013-mallit tulivat myyntiin. Kuskille tehtiin uudestaan mittaukset (hieman huolellisemmin tällä kertaa), ja sisäsauman pituus vaikuttaisikin olevan aiemmasta mittauksesta poiketen noin 73 senttiä. Pituus on edelleen sama 159 senttiä. ;) Rosen suositus runkokooksi menee juuri tuohon rajalle - 72 sentin sisäsaumalle suositellaan kokoa XS, mutta 73:lle jo S-kokoa. Onko riskiä, että XS olisi liian pieni? Ajoasento saisi olla suhteellisen pysty, ja S-koossahan olisi pari senttiä suurempi stack-mitta. 8 sentin stemmillä voitaisiin aloitella, ja 25 millin spacer-pinon taidan ottaa varmuuden vuoksi mukaan joka tapauksessa. Geometriataulukko löytyy täältä:
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-pro-wsl-200-compact-600732/aid:600751

devon
22.07.2013, 21.41
Tämä ketju on jo vanha, mutta nostetaan esille koska otsikko on tarpeeseeni täydellinen. Etsin itselleni ensimmäistä maantiepyörää, jotta pääsen tutustumaan pyöräilyharrastuksen tiepuoleen täpärillä jyristelyn lisäksi. Lyhyen tutkimisen, karsinnan ja valikoinnin jälkeen päädyin Cannondalen CAAD10 WOMEN'S 5 105 (http://www.cannondale.com/fin/2013/bikes/women-s/elite-road/caad10/caad10-women-s-5-105-compact-crankset) -malliin. Pyörän ei pitäisi olla ihan huono, mutta ei mitään superhypeä eli ehkä sellainen jolla voi aloittaa, mutta ei sitten lopeta siksi että kalusto on ihan sekundaa. Mutta se koko... Pituutta minulla on huikeat 159 cm ja jalan sisämitta 75 cm (mitattu sillä "tuntuu epämiellyttävälle, mutta ei liian" -metodilla) eli mitähän kokoa minun pitäisi ajatella? Koeajo ei ole oikein realistinen vaihtoehto, koska jälleenmyynti on kovin kaukana. Olisiko ideoita tai tietoa aiheeseen?

Hääppönen
23.07.2013, 08.36
Tuo horisontaalinen vaakaputken pituus vähän arveluttaa (koko 44cm). Täällä puolitoista senttiä pidempi nainen ajelee 47 cm Gir´s G-Star Equipe´lla, jossa vaakaputki 49 cm. Seuraava maantiepyörä hänelle ehdottomasti yhtä kokoa pienempi, tämä koko on ylärajalla.

Justiina
23.07.2013, 10.09
^ Reach-mitta on se mitä kannattaa tuijottaa, jos vartta on vähän ja etenkin, jos se vähäinenkin pituus on jaloissa. Itse olen 154/74 eli erityisen lyhytselkäinen ja reachin pitää jäädä alle 36 cm, ettei ajaminen ole kurottelua. Käytännössä vaihtoehdot on junnukoon fillarit. Devon on muutaman sentin pidempi ja erotus lähinnä selässä, joten vähän pidemmälläkin reachillä yltää. Kokeilemallahan se selviää, mikä runko on riittävän lyhyt. Tuossa cannondalessakin kiinnittää huomiota, että toiseksi ja kolmanneksi pienimmässä koossa reach on sama, mutta stand over heigt vain on isompi (ja muut mitat tietysti eri).

Minusta koeajo on kyllä aika ehdoton, etenkin kun on ei-standardikokoinen fillarigeometrian näkövinkkelistä.