PDA

Näytä tavallinen näkymä : Silmien suojaaminen siitepölyltä?

N.N.
12.05.2012, 10.30
Onko kikkoja silmien suojaamiseen siitepölyltä fillaroidessa? Olen harkinnut piilolinssejä + uimalaseja, mikä ei ole kovin miellyttävä ratkaisu. Onko jotain ilmanpitäviä (laskettelulasien tapaisia) virityksiä, jotka eivät huurru ajaessa?

Hattu
12.05.2012, 14.36
Itellä sama ongelma. Tyydyin lopulta vaan lääkehoitoo (Heinix). Kun eipä tuo alkukesän jälkeen ennää häiritse kun elimistö sopeutuu tohon pölyyn.

FRE_A_K
12.05.2012, 16.45
Jotkin tällaiset ''hiihtotyyppiset'' joissa ilma ei juuri kierrä silmien ja linssien välissä voisivat olla
toimiva vaihtoehto jos ei muuten meinaa pystyä ajamaan?
http://www.vision3k.com/images/products/adidas_elevation_a136.gif

N.N.
12.05.2012, 18.02
Freak, mikä malli, mistä löytyy?

Ikämies
12.05.2012, 18.37
Kuvassa olevat ovat Adidaksen Evil Eye. Itse hankin tuolloiset useita vuosia sitten lasketteluharrastuksen vuoksi, koska en käytä piilareita. Eli hankin noihin myös adapterin -2,5 vahvuuksilla. Laskettelurinteessä ne toimivat yhtä hyvin kuin normaalit kypärälasit. Ilma ei virtaa silmille ollenkaan.
Pyöräillessä olen kokeillut noita ilman kuvassa näkyvää mustaa irtokehystä. En ole niitä kuitenkaan juuri käyttänyt koska jos ne huurtuvat (kostea ilma, hikoilu), niin huurtuminen tapahtuu linssin ja adapterin välissä ja on hankalaa poistaa. Pyöräilyyn minulla on Oakleyt vahvuuksilla, mutta niissähän ilma virtaa silmille siten kuin normaali pokissakin, joten ei auta kysyjän siitepölyongelmaan.
Kuvan Adidaksen laseissa ilma ja siitepöly ei pääse silmiin. Jos ostat nuo (netistä), niin varmista että kauppaan kuuluu tuo irtokehys. Linssit on helppo vaihtaa noihin, jos mietit useita värejä.

FRE_A_K
12.05.2012, 19.00
www.sunglassesshop.com näyttäis myyvän ainakin noita Adidaksen laseja.

VeeVee
12.05.2012, 19.05
Mulla on ollu Evil Eyet muutaman vuoden, mutta eivät saaneet tehtyä mun silmille ihan sopiviksi ja nyt odottelen uusia laseja. Kyllä kai nuo jonkin verran auttaa siitepölynkiin kanssa, mutta omat silmät kutiaa aika vähän ihan silmälaseilla ajaessakaan joten vaikea sanoa miten suuri apu noista on ollut. Jonkin verran nuo tosiaan huurtuu kun ne on aika tiiviit, mutta ei tuo huurtuminen ole hirveesti haitannut. Adapterin saa helposti irti jolloin kosteuden saa pyyhittyä pois, mutta enpä yleensä vaivaudu kun "apu" on tilapäistä ja eteen näkee vähän huurtuukin.

Tuo "irtokehys" on hikinauha ja estää hien valumisen silmille ja se taitaa tulla Evil Eyessä vakiona, mutta niitä saa ostettua irrallisena jos ja kun vanhasta tulee entinen.

Noita Adidaksen urheilulaseja voit käydä kokeilemassa aika monessa silmälasikaupassa. Niillä on yleensä oma lasivitriini ja yleensä näkee jo ovelle onko niitä vai ei.
Helsingistä niitä saa mm. Fenno Optiikasta.

N.N.
13.05.2012, 19.18
täytyypä käydä katsomassa laseja, tänä viikonloppuna ja ainakin vielä huomenna jätän ulkoliikunnan väliin. Tulisi kunnon sateet, allergisen toivekeli!

Zarni
13.05.2012, 19.36
Kuvassa olevat ovat Adidaksen Evil Eye.Jos viittaat Freakin postaamaan kuvaan, niin kysessä ei ole Evil Eye vaan Elevation (http://www.adidas.com/Eyewear/content/en/products/10192/elevation-ClimaCool%E2%84%A2) -malli!

Evil Eye (http://www.adidas.com/Eyewear/content/en/products/10214/evil-eye-pro-L) -mallissa ei ole kuin irroitettava hikinauha linssien yläpuolella ja se ei auta yhtään mitään siitepölyyn.

AK-87
13.05.2012, 20.43
En ole lääkäri, mutta siitepölyallergikko kylläkin. Sellanen tuli mieleen, että mahtaako silmien suojaaminen varsinaisesti paljoa vaikuttaa silmäoireisiin? Siis kun vetää pölyjä keuhkoon, niin luulen sen kyllä allergisoivan silmiäkin yhtälailla. Jyrkkä ehkä.

Zarni
13.05.2012, 22.42
En ole lääkäri, mutta siitepölyallergikko kylläkin. Sellanen tuli mieleen, että mahtaako silmien suojaaminen varsinaisesti paljoa vaikuttaa silmäoireisiin? Siis kun vetää pölyjä keuhkoon, niin luulen sen kyllä allergisoivan silmiäkin yhtälailla. Jyrkkä ehkä.Mulla ne pahimmat silmäoireet alkaa vasta lenkin jälkeen, kun käy saunassa ja/tai suihkussa. Viimeisimmän lenkin jälkeen ei ollut kuin pientä kutinaa silmissä, mutta saunassa käytyäni oli kuin olisi ollut hiekkaa (ja tomaatteja (http://www.youtube.com/watch?v=oIplGRLnpiM)) silmissä. Ja niistäessä sai myös nenästä värillisen näytteen... :rolleyes:
Tänä vuonna tuota koivun pölläkkää tuntuu olevan varsin riittävästä, joten täytynee kai vedellä nappeja ennaltaehkäisevästi.

JTG
14.05.2012, 08.20
Mulla ne pahimmat silmäoireet alkaa vasta lenkin jälkeen, kun käy saunassa ja/tai suihkussa. Viimeisimmän lenkin jälkeen ei ollut kuin pientä kutinaa silmissä, mutta saunassa käytyäni oli kuin olisi ollut hiekkaa (ja tomaatteja (http://www.youtube.com/watch?v=oIplGRLnpiM)) silmissä. Ja niistäessä sai myös nenästä värillisen näytteen... :rolleyes:
Tänä vuonna tuota koivun pölläkkää tuntuu olevan varsin riittävästä, joten täytynee kai vedellä nappeja ennaltaehkäisevästi.

Onko tämä sitä kuuluisaa MuTua vai ihan tutkittua tietoa. :rolleyes:

JackOja
14.05.2012, 08.28
Johtuuko ne siitepölyallergian silmäoireet siitä, että sitä siitepölyä menee silmiin?

Itse olen aina ajatellut, että johtuis siitä kun hengittää siitepölyistä ilmaa... ja silmien suojaaminen ei auttaisi mitään.

Kysyn kun en tiedä :o ...onko täällä lääkäreitä, kisu?

FRE_A_K
14.05.2012, 11.46
Johtuuko ne siitepölyallergian silmäoireet siitä, että sitä siitepölyä menee silmiin?

Hyvä pointti!
Jos se tuosta juuri johtuu, niin silloinhan tuollaiset lasit voivat olla omiaan.
Itse ainakin tiedän mitä tuo allergia on, kun aikoinaan piti tuo 3 vuoden siedätyshoitokin käydä.

Mullakin tuli eilen pienet oireet vasta n. tunti lenkin jälkeen.

Zarni
14.05.2012, 16.30
Onko tämä sitä kuuluisaa MuTua vai ihan tutkittua tietoa. :rolleyes:
No tää on ihan sitä kuuluisaa MuTua!

Seison korjattuna:

...mutta saunassa käytyäni Musta Tuntui kuin olisi ollut hiekkaa (ja tomaatteja (http://www.youtube.com/watch?v=oIplGRLnpiM)) silmissä.:rolleyes:

SNy
14.05.2012, 19.12
Onko sulla muita allergiaoireita vai lähinnä silmien kutina lenkkien aikana / jälkeen? Lääkitystä minäkin suosittelisin ainakin jos vaivaa on muutenkin. Itselläni alkaa silmien kutina lenkin jälkeen ja silmätipoilla oon saanut kutinan parhaiten loppumaan. Mä laitan aina tarvittaessa (=lenkin jälkeen), mutta pahemmin oireillessa kannattanee käyttää ihan säännöllisesti niitä ainakin pahimman siitepölykauden ajan.

Halloo halloo
14.05.2012, 19.30
Muistutuksena: Jos silmiä kutisee, niin niitä ei pidä raapiman. Se vain pahentaa kutinaa.

HeliT
14.05.2012, 23.13
Nenäkannu ja tarvittaessa allergialääke ovat täällä käytössä. Kuten tuossa yllä oli juttua, niin pölyt nenässä vaikuttavat silmiinkin. Suolavesi puhdistaa nenun ja silmätkin voivat paremmin. Sama konsti helpottaa katupölyyn, isojen kaupunkien pakokaasuärsytykseen ja flunssassa.

Risto Koivunen
14.05.2012, 23.58

Itse olen aina ajatellut, että johtuis siitä kun hengittää siitepölyistä ilmaa... ja silmien suojaaminen ei auttaisi mitään.

Pölyn meneminen silmiin riittää sinänsä kyllä ärsyttämään silmiä, riippumatta siitä kärsiikö allergioista. En tosin osaa sanoa ovatko nuo siitepölypitoisuudet niin korkeita, että ne riittäisivät saamaan aikaan voimakasta silmien ärsytystä, mutta näin keväisinhän on ilmassa samanaikaisesti muutakin pölyä silmiä kutittelemassa.

Allergianhan voi tietyissä tapauksissa laukaista jo pelkkä ihokosketus allergian aiheuttajaan, eli sitä ei välttämättä tarvitse syödä tai hengittää. En tosin tiedä kuinka hyvin siitepöly pystyy laukaisemaan allergisen reaktion ihokosketuksen kautta.

Joka tapauksessa tuollaisissa suojalaseissa on se hyvä puoli, että ne tekevät kutiavien silmien silmien raapimisesta vaikeampaa. Tosin jos silmät ovat kanssa kovin vetiset allergian takia, voi seurata hankaluuksia.

Niin, ja itsellänikin on nyt allergiakausi menossa - onneksi menee aikanaan ohi.

VesaP
15.05.2012, 07.09
Järkyttävä määrä on kyllä maantie-ym-pölyä ilmassa tuolla ulkona! Täysin kiiltelevä ja puhdas pyörä oli lauantain brevetin jälkeen totaalisen mustana! Voi vaan miettiä kuinka paljon sitä moskaa tulee nieltyä keuhkoihin ja kuinka paljon kaikkee moskaa silmiin menee ajopäivän aikana. Illalla kun pimeni niin täytyi nostaa ajolasit otsalle --> aina kun rekka humahti ohi, silmiin lensi hiekanmuruja ym. paskaa. Nyt sitten pari päivää ajon jälkeen silmiin kirvelee vielä, niitä vetistää ja selvästi jotain moskaa/damagea vieläkin silmissä on. Nenästä tulee "kivanpunertavaa" kamaa ulos kokoajan ja köhityttää. En tiedä pahensiko ongelmaa se että unohdin aamulla pakollisen allergialääkkeeni. Muistin sen vasta jossain kolmen tunnin kohdalla kun ihmettelin kun röörit alkaa mennä tukkoon... Onneksi tankolaukussa oli backup-Kestine Lyo 20mg tabletti ongelmatilanteiden varalle. Sen avulla sit lähti taas henki kulkemaan edes vähän.

Summa summarum: Hirveesti on moskaa vieläkin tuolla ilmassa!

Edit: Ainiin, tuosta pölyn määrästä. En ole ennen törmännyt siihen että kuivalla aurinkoisella kesäkelillä tuota pölyä on niin paljon ilmassa, että lenkin aikana alkaa vaihtajat temppuilemaan kuin olisi loskassa talvella ajanut! Vaihtaminen muuttui raskaaksi ja ketjut välillä alkoi hyppimään tyhjää jo loppu matkasta. Ja kyseessä siis vielä 110% säädöissä ja iskussa olevat maailman parhaat ja upeimmat vaihtajanosat, eli Super Recordit. Käsittämätöntä! Noi ei KOSKAAN temppuile, ei KOSKAAN! Mutta näköjään suomen "puhdas ilmasto" aiheuttaa noillekin ongelmia. Varmaan Dura-Acella olis matka jäänyt ajamatta. :p

Zarni
15.05.2012, 22.02
Onko sulla muita allergiaoireita vai lähinnä silmien kutina lenkkien aikana / jälkeen?Ai mulla vai?
Muita oireita ei oikeastaan ole, no ehkä pientä nenän tukkoisuutta.
Olen nyt neljä päivää vedellyt Cetirizin 10 mg nappi/päivä. Tämän päivän lenkinjälkeinen kutina oli lievempää, mutta kyllä silmät sai taas saunan jälkeen punaiseksi. Sitä hitsarintautia eli "hiekkaa silmissä" ei kuitenkaan ollut niin paljoa. En ole aiemmin syönyt allergianappeja säännöllisesti, ainoastaan satunnaisesti ennen lenkkiä. Täytynee nyt kokeilla tämä kuukausi onko pidemmästä kuurista apua.

Vesalle vinkki - osta maastopyörä ja mene metsäpoluille ajamaan!

Matti S.
19.05.2012, 13.04
Summa summarum: Hirveesti on moskaa vieläkin tuolla ilmassa!

Edit: Ainiin, tuosta pölyn määrästä. En ole ennen törmännyt siihen että kuivalla aurinkoisella kesäkelillä tuota pölyä on niin paljon ilmassa, että lenkin aikana alkaa vaihtajat temppuilemaan kuin olisi loskassa talvella ajanut! Vaihtaminen muuttui raskaaksi ja ketjut välillä alkoi hyppimään tyhjää jo loppu matkasta. Ja kyseessä siis vielä 110% säädöissä ja iskussa olevat maailman parhaat ja upeimmat vaihtajanosat, eli Super Recordit. Käsittämätöntä! Noi ei KOSKAAN temppuile, ei KOSKAAN! Mutta näköjään suomen "puhdas ilmasto" aiheuttaa noillekin ongelmia. Varmaan Dura-Acella olis matka jäänyt ajamatta. :p

Samanlaista korinaa havaittavissa vaikka ajelenkin (pk-seudulla) halpis-Ultegroilla. Kaksi kertaa viikossa on joutunut ketjut pesemään ja voitelemaan jollain nettikaupasta tilatulla (halpis-)öljyllä.

ASIA. Silmiä on tänä keväänä (hikitreeneissä) suorastaan raivostuttavasti kutissut, vaikka en ole mitenkään allerginen.

Turbo
23.05.2012, 23.05
Jotkin tällaiset ''hiihtotyyppiset'' joissa ilma ei juuri kierrä silmien ja linssien välissä voisivat olla
toimiva vaihtoehto jos ei muuten meinaa pystyä ajamaan?
http://www.vision3k.com/images/products/adidas_elevation_a136.gif

Kokemuksia kellään toimiiko nuo oikeasti siitepölyn estossa silmiin ?

Nyt on kyllä sellaset kelit, että vaikkei allergiaa ole, niin silmissä tuntuu kuin hiekkaa olisi.

BONK
24.05.2012, 09.29
Saattaa vähentää, mutta tuskinpa poistaa ongelmaa kokonaan. Vastaavia pari vuotta sitten kokeilin, minulla ei auttanut eli lenkin aikana homma sujuu vielä ihan ok, mutta lenkin/suihkun jälkeen tekee mieli kaivaa silmät päästä ja ei voi olla hankaamatta silmiä tulipunaisiksi. Ja sitten ne on todella kipeät.

Itse laitoin taas pyörät telakalle siksi aikaa, että pahin pöly hellittää kun itselle kyseessä on vain harrastus. Vituttaahan se, kun ulkona on loistokelit fillarointiin, mutta vielä enemmän vituttaa kipeät silmät. Juostessa ei yhtä pahaa silmäongelmaa tule, ihme kyllä.

Turbo
24.05.2012, 09.46
Saattaa vähentää, mutta tuskinpa poistaa ongelmaa kokonaan. Vastaavia pari vuotta sitten kokeilin, minulla ei auttanut eli lenkin aikana homma sujuu vielä ihan ok, mutta lenkin/suihkun jälkeen tekee mieli kaivaa silmät päästä ja ei voi olla hankaamatta silmiä tulipunaisiksi. Ja sitten ne on todella kipeät.

Itse laitoin taas pyörät telakalle siksi aikaa, että pahin pöly hellittää kun itselle kyseessä on vain harrastus. Vituttaahan se, kun ulkona on loistokelit fillarointiin, mutta vielä enemmän vituttaa kipeät silmät. Juostessa ei yhtä pahaa silmäongelmaa tule, ihme kyllä.

Onkohan se niin, että kun vauhtia on enemmän, niin siitepöly hituset menee kuitenkin viiman vuoksi jostain rakosesta lasien sisään ? Ei kai nuo kuitenkaan täysin umpitiiviit uimalasit ole ? Tai jos olisi, niin eikö ne menisi silloin huuruun ?

Tuollaisia pehmustettuja ajolaseja näkyy saavan netistä suomessa 30 eurolla (myydään mm. moottoripyöräilyyn ajolaseina), joten siinä mielessä ei tarvitse tuota adidaksen 150e hintaa kokeilusta maksaa. Esim. http://www.erikoistukku.fi/aurinkolasit-choppers-c-57_34.html

N.N.
24.05.2012, 22.39

Ne allergiset jotka epäilevät ettei silmiin joutuva siitepöly aiheuta silmäoireita, voivat tehdä kliinisen kokeen: hieroa sormiinsa koivun norkkoja ja sitten pyyhkiä silmiä samoilla sormilla. Minä en kokeile.

phebis
24.05.2012, 23.00
http://i182.photobucket.com/albums/x185/vikingjimmy/CantSee-Captain.jpg

Ikämies
24.05.2012, 23.19
lenkin aikana homma sujuu vielä ihan ok, mutta lenkin/suihkun jälkeen tekee mieli kaivaa silmät päästä ja ei voi olla hankaamatta silmiä tulipunaisiksi
Itsellänikin pahat siitepölyongelmat ja juuri noin se menee, eli suihkun jälkeen alkaa kirvelemään silmiä pirusti. Minulla kutinaan auttaa kun laittaa silmätippoja suihkun jälkeen.
Vaikka itselläni on myös kuvan mukaiset pokat, niin en usko niiden auttavan koska metsäpoluilla vauhti ei ainakaan minulla ole kova. Luulisin että allergiaoireet tulee enemminkin siitä kun lenkkiä tekee kovalla rasituksella, eli läähättää noita siitepölyjä.
Pari viikkoa sitten kun oli ensimmäinen paha koivun siitepölypäivä, niin tuntui että kuolema tulee lenkillä vaikka polki rauhallisesti. Sykemittarikin piirti noin 10 lyöntiä suurempaa käyrää kuin normaalisti, samoilla vauhdeilla ja tehoilla.

Turbo
25.05.2012, 09.37
Mitä tutkin noita pehmusteilla olevia aurikonlaseja, niin kaikissa on jonkinlaiset tuuletus reiät/aukot, joten viiman mukana siitepölyhiukkaset kyllä varmaan löytää tiensä silmiin niistä rakosista. Toki saattaahan ne hieman auttaa, mutta eivät ne mitkään tiivit uimalasit ole.

Yksi vaihtoehto on vain malttaa odottaa, että ainakin tuo pahin koivun siitepöly vähentyy, ei se enää kauaa kestä.

BONK
25.05.2012, 12.19
Eilisiltana kävin puolisen tuntia ajelemassa cyclolla ja laitoin fillarin katetulle kuistille n. klo 22.15. Aamulla klo 8. näytti fillarin satula tällaiselle (http://picsit.fi/galleria/displayimage-2512.html&fullsize=1). Ei tässä ole meikäläisellä mitään muuta tehtävissä kuin odottaa jotta siittäminen lakkaa.

VesaP
25.05.2012, 14.42
Pahalle näyttää bonkin satula:

"
Sinun tulee rekisteröityä tai kirjautua sisään päästäksesi tälle sivulle.
"

Mutta voin kuvitella mitä tarkoitat. Käytin eilen auton pesussa. Kiilsi kuin se kuuluisa papin lipare. Tänä aamuna auton päällä millin keltainen kuorutus. Ei kiillä enää. :(

Halloo halloo
25.05.2012, 15.14
Keltainen saattaa olla kuusen siitepölyä.

BONK
25.05.2012, 15.22
Pahalle näyttää bonkin satula:

"
Sinun tulee rekisteröityä tai kirjautua sisään päästäksesi tälle sivulle.
"

Mutta voin kuvitella mitä tarkoitat. Käytin eilen auton pesussa. Kiilsi kuin se kuuluisa papin lipare. Tänä aamuna auton päällä millin keltainen kuorutus. Ei kiillä enää. :(

Ai? Tässä (http://www.picsit.fi/galleria/displayimage-170-2512.html) se sitten varmaan näkyy... Iltapäivällä kun tarvitsin autoa, niin piti oikein kunnolla suihkutella nesteitä lasille ja pyyhkiä, ennenkuin saattoi lähteä ajamaan. Tuosta en kyllä osaa sanoa, onko tämä yksin koivun tuotosta (kun kuusiakin on lähistöllä), mutta muutama jättiläiskoivu kotipihassa ja niiden kaverit tontin reunalla alkavassa metsässä tuottavat kyllä ihan riittävästi siitosta kotitarpeiksi :)

Sarpale
25.05.2012, 18.20
Sellaisia valtavia keltaisia pöllähdyksiä näkyy puista lähtevän ja alkaa kyllä allergikkoa moiset näyt kauhistuttaa.

Tänään metsässä seikkaillessa ei nenänpäästä tippaa uskaltanut pyyhkiä, kun koko kuski oli keltaisen siitepölykerroksen kuorruttama.
Olen haikaillut ajolasien perään tämän kevätkauden, mutta tuo siitepölyn määrä on luokkaa naurettava, joten lasit saavat riittää silmien yleissuojaukseen.
Varmaan lumilajeista tutut gogglet tarvis kaivaa naamalle niin auttais :rolleyes:

Naama on pestävä heti lenkin jälkeen ja hiukset pyyhittävä kostealla pyyhkeellä siitepölystä puhtaaksi.
Pyöräkin saa aina suihkutuksen sisälletulon jälkeen, tai ei viheliäisiin oireisiin saa helpotusta edes sisällä.

Sauna ilmesesti boostaa jotenkin silmäoireita kun näkömollukat on aivan hirviömäisessä (http://edu.glogster.com/media/2/7/79/8/7790804.jpg) kunnossa kun tulee höyryhuoneesta.

Kohta ne uimalasit päässä ajamaan-skenaario on jo totta, ellei tuohon pöllyämiseen tule jotain rotia!

Halloo halloo
25.05.2012, 18.52
^ laitoit sitten Loirin kuvan sinne linkkiin.

Coasting
29.05.2012, 10.57
Eilen Biltemassa näin että sielläkin oli aika tiiviin näköisiä laseja.