PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyt maastopyörä kaupunkiajoon ja hiekkateille?

Rolleros
11.05.2012, 19.47
... Ja kyllä, käytin jo hakua.

Etsinnässä olisi siis kevyt tai kevyehkö maastopyörä kaupunkiajoon ja hiekkateille. Polkujakin ajelen välillä, mutta meno on niin maltillista että todellisia kestoa mm. rungolta ei välttämättä tarvita. (Hydrauliset)Levyjarrut olisivat kuitenkin toiveena, ja niiden osalta suostun joustamaan painossakin. Joustohaarukkaa ei välttämättä tarvita, mutta en sitä täysin tyrmääkään. Foorumilla suositellaan usein 29er pyöriä vastaavaan tarkoitukseen, mutta 167 cm pitkänä 26" maasturit ovat itsellä etusijalla. Sopivat suhteellisen sileät renkaat pyörään olisi toki tarkoitus hankkia, mutta kehutut Big Applet ovat varmaan omaan käyttööni jo hieman liian sileät.

Luonnollinen valinta kaupunkiajoon olisi tietysti city-pyörä/sinkula/hybridi, mutta nyt muutamaa hybridiä (mm. Konan Dew Deluxea) koeajaneena hybridin tuntuma oli todella täristävä ja kova verrattuna aikaisemmin käyttämiini maastopyöriin. Lisäksi maastopyörämäinen ajoasento on tutumpi ja tuntuu jämäkämmältä kuin pystympi hybridi/citypyörä. Toki myös hybridejä saa edelleen ehdottaa, vaikka ne eivät tällä foorumilla kovin kovassa huudossa olekaan. Sinkula sen sijaan ei ole vaihtoehtona, eikä cyclocrossikaan mahdu ihan budjettiin. Lisäksi droppitanko ei tunnu ihan omalta jutulta, ainakaan kaupunkiajoa ajatellen.

Radonin ZR 5.0 vaikuttaisi houkuttelevalta ja mahtuisi juuri budjettiin, mutta ihan noin maastoajoon tarkoitettu pyörän ei tarvitsisi olla.

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58187/zr-team-5-0.html?mfid=52

Nyt alla lainassa oleva 1990 luvun loppupuolen Nishiki Bushwhacker, ja jotain vastaavaa olisi siis itsellekin tarkoitus hankkia:

http://i41.photobucket.com/albums/e253/Rollerah/Sekalaisia/2012-04-29-088_1.jpg

IncBuff
11.05.2012, 20.03
Surly Troll olisi varmaan sinulle oiva kampe, mutta ei taida mahtua budjettiiin. http://surlybikes.com/bikes/troll

Itse olen haaveillut Ogresta vastaavanlaiseen käyttöön.

Rolleros
11.05.2012, 22.34
Surly Troll on kyllä hauskan näköinen, mutta noin 2x liian kallis omaan budjettiin.

Radonin Scart sarja alkoi kiinnostamaan, kun kuitenkin pääasiassa asfaltilla ajelen. Mitä mieltä arvon raati on Scart 5.0 ja Scart 7.0 pyörien hinta/laatusuhteesta ja osista. Kannattaako 200€ lisäpanostus oikeasti pyörien välillä. Etuhaarukka näyttäisi olevan molemmissa sama (Hyppykeppikö?)

http://www.bike-discount.de/shop/k647/a58504/scart-5-0.html?mfid=52
http://www.bike-discount.de/shop/k647/a58512/scart-7-0.html?mfid=52

Animaatiossa ZR Team 5.0 ja Scart 5.0 vertailussa.
Toivottavasti animaatio toimii:

http://i.picasion.com/pic52/ac57cf14f1cedbc141a65d9a2b2d20ea.gif

kpyora
11.05.2012, 23.26
En vaan ymmärrä, miksi joku haluaa kaupunkiin maastopyörän. :D :D :D

Smo
12.05.2012, 04.08
Multa saattas löytyä vanha Felt V-jarruttimilla puoli-ilmaiseksi..

H. Moilanen
12.05.2012, 06.15

Talviajo on huomattavasti mukavampaa kuin millään kapearenkaisella.

nure
12.05.2012, 08.22
Itse ajan modifoiduilla, maastopyörien runkoon rakennetuilla ympärivuoden, suurimman osan kaupungissa/maantiellä eikä yhtään pahaa sanottavaa. Noissa Radoneissa kummassakin tosiaan tuollainen hyppykeppi mitä ei kannata ottaa riesakseen. Monista noista hybrideistä tekee "Kovan" alumiinihaarukka, Konassakin oli aikaisemmin teräshaarukka mikä oli aivan eri tuntuinen. Tuon Dew:n voi hankkia ja siihen vaihtaa hiilarihaarukan jollon olisi aika passeli ja pysytään suht budjetissakin...

TuH
12.05.2012, 10.48

Itse ainakin ajan työmatkani paljon mieluummin maasturilla kuin maantiepyörällä. Kun on suhteellisen lyhyellä matkalla riittävän monet liikennevalot, hidastetöyssyt ja reunakivien ylitykset, niin maantiepyörän nopeusetu sulaa aika olemattomiin ja maasturista tulee silkka mukavuuskysymys. Lisäksi maasturilla pystyy vähän enemmän varioimaan reittiään, kapearenkaisella ei kuitenkaan huvin vuoksi hiekkateitä ajele. Tilanne olisi totta kai kokonaan eri, jos työmatkani olisi vaikka 20 km suuntaansa.

LJL
12.05.2012, 10.57
Itse ainakin ajan työmatkani paljon mieluummin maasturilla kuin maantiepyörällä.

+1! Jotkut meistä vaan tykkäävät maastopyörällä ajamisesta! ;) (…pakko tykätä kun ei oo varaa cycloon tai maantiepyörään)

-Lauri

IncBuff
12.05.2012, 11.12
Talviajo on huomattavasti mukavampaa kuin millään kapearenkaisella.
Jep ja kyllä tuo kapeakuminen on ankea vehje keskustan mukulakivikaduilla.

juminy
12.05.2012, 11.18
En vaan ymmärrä, miksi joku haluaa kaupunkiin maastopyörän.Rajallinenhan se on ymmärrys ihmisellä.

kpyora
12.05.2012, 11.37
Rajallinenhan se on ymmärrys ihmisellä.

Olen varmaan rajoittunut. ;)

Human Traffic
12.05.2012, 11.40
Maastopyörät rokkaa. On vaan mukavampi ajaa maasturilla kuin maantiekonkelilla keskustan vilinässä. Nyt työmatka 15km suunta, sitä mennyt maantiepyörällä mutta vähän hiipinyt mieleen ajatus laittaa toiseen maasturiin roket roni + ralli rane kombo ja kokeilla sillä. Ärsyttää maantiepyörällä kanttareiden ja railojen varominen. Eikä voi rappusiakaan alas ajaa, saatikka ylös.

TuH
12.05.2012, 11.55
+1! Jotkut meistä vaan tykkäävät maastopyörällä ajamisesta! ;) (…pakko tykätä kun ei oo varaa cycloon tai maantiepyörään)

Mulle oli ainakin todella silmät avaava kokemus huomata miten hauskaa maastopyörällä ajaminen todella onkaan, kun olin kuusi-seitsemän vuotta putkeen keskittynyt pelkkään maantiepyöräilyyn. Ajotekniikkani maastossa on yhä ihan perseestä, mutta hauskaa on silti. : -)

LJL
12.05.2012, 12.03
Mulle oli ainakin todella silmät avaava kokemus huomata miten hauskaa maastopyörällä ajaminen todella onkaan, kun olin kuusi-seitsemän vuotta putkeen keskittynyt pelkkään maantiepyöräilyyn. Ajotekniikkani maastossa on yhä ihan perseestä, mutta hauskaa on silti. : -)

Sama täällä, ajotekniikka pyllystä mutta maastopyöräilyn fiilis on jotain ihan mahtavaa, ja harjoitukset jatkuu. Jotenkin nautin ihan siitä maastopyörällä ajamisen fiiliksestä muuallakin kuin pelkästään maastossa, mm. maantielenkit ja työmatkat maantiepyörällä on myös omalla tavallaan hauskoja. Makuasioitahan nämä on, ja meitä on moneksi, mutta ei maastopyörällä tarvi pelkästään polkua hinkata, että se olisi kivaa ja kehittävää.

-Lauri

juminy
12.05.2012, 13.13
Olen varmaan rajoittunut. ;)Kaikkihan me olemme. Tunnustanpa, etten ole oikealla maantiepyörällä tai cyclocrossilla koskaan ajanut metriäkään. Siinäpä sitä on rajoittunutta kokemusta makusteltavaksi.

Homelite
12.05.2012, 14.57
Kolme viime talvea on kyllä saanut minut luopumaan cyclocross-uskostani. En tiedä onko jossain päin Suomea kunnilla/kaupungeilla vielä tarjolla sellaista jota joskus kutsuttiin "talvikunnossapidoksi". Tampereella sitä ainakaan ei ole.

Viime talvikin oli länsi-Tampereella sellainen että cyclolla ajo oli ihan helvetillistä, kun lunta tuli se seisoi auraamatta useita päiviä jonka jälkeen se oli niin polkeutunutta että lopulta suoritetun puoli-villaisen auraamisen jälki on aivan mahdotonta perunapeltoa. Ajokelejä tampereen talvisilla kelveillä oli käytännössä kaksi: parinkymmenen sentin umpihankijunnaamista tai jäätynyttä kynnöspeltoa. Tielle ei mitään asiaa kun nekin aurattiin niin kapeiksi jos aurattiin. Kummassakin cyclo oli ihan paska. Lopulta kun otin käyttöön wanhan f800- cännärin palasi ilo talviajoon.

Jos meinaat ajaa talvellakin osta maasturi tai sitten kaksi pyörää.

Rolleros
12.05.2012, 15.56
Itse ainakin ajan työmatkani paljon mieluummin maasturilla kuin maantiepyörällä. Kun on suhteellisen lyhyellä matkalla riittävän monet liikennevalot, hidastetöyssyt ja reunakivien ylitykset, niin maantiepyörän nopeusetu sulaa aika olemattomiin ja maasturista tulee silkka mukavuuskysymys. Lisäksi maasturilla pystyy vähän enemmän varioimaan reittiään, kapearenkaisella ei kuitenkaan huvin vuoksi hiekkateitä ajele. Tilanne olisi totta kai kokonaan eri, jos työmatkani olisi vaikka 20 km suuntaansa.

Todella osuvasti sanottu. Itselläni tilanne on hyvinkin samanlainen; työmatkalla ei paljon ehdi kiihdytellä kun pitää pysähdellä liikennevaloihin ja väistellä reunakiviä ja muuta liikennettä.
Linkittämässäni animaatiossa Scart ja ZR Team mallien geometria vaikuttaa runkoputken takapäätä lukuunottamatta melko samalta. Näkyvin ero näin nöösille on renkaiden paksuudessa ja poljin-navan korkeudessa. Scartista saisi kuitenkin varmaan edes kohtalaisen lenkkipyöränkin renkaat vaihtamalla, jos sellaisesta joskus enemmän innostuisi.

ahma
12.05.2012, 16.19
Itsellä täysjäykkä 29" kolmilla kiekoilla. Työmatka 23 km suuntaansa, lumettomaan aikaan ajan päivittäin, talvisin hiukan lyhennettynä. Ja samalla pyörällä viikonlopun maastoilut. En oikein keksi monikäyttöisempää ja huoltovapaampaa pyörää omaan käyttöön.

Rolleros
14.05.2012, 17.49
Onko Radonin Scart sarjan runkojen 52cm koko liian iso 176 / 74 cm kuskille ? Kyselin Bike-Discountilta 48 cm runkoja ja ovat kuulemma loppuneet Scart 5.0 ja 7.0 malleista kokonaan, eikä lisää ole tulossa. Vastaavia crossbikeja muilta valmistajilta saa toki myös ehdotella.