PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäisen "kunnollisen"pyörän hankinta... Jos neuvoo sais??

automies
06.05.2012, 22.53
Hei, olen uusi tällä foorumilla ja aattelin vähän apua kysyä, kun mieliin on tullut hommata uus pyörä ja vieläpä kunnollinen.

Olen vasta unelmointi vaiheessa ja paikallisessa kaupassa kattelin Trek 7.5FX http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/road/fitness/fx/7_5_fx/#
Mutta kaveri kävi iltasella innostamassa netti ostoon ja löytyi tälläinen http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=70340

Kysymyksiä onki paljon ku en oikein tiiä pyöristä juurikaan mittää, kun en ole harrastanu lajia.
- Outo merkki mulle ainaki tuo Vitus
- Kumpi on palikoitten puolesta parempi/laadukkaampi?
- Mitä muita nettikauppoja on ja onko tästä kellään kokemusta?
- Oisko suosituksia muista merkeistä, suunnillee samassa hintahaarukassa?
- Kovasti kiinnostaa perehtyä nuihin osiin, esim: kasetti toisessa 12/25 vastaan 11/34, molemmat 9 vaiht. Onkos tässä käytännössä mitään eroa? Teknistä osaamista on, meinaan että työkalut käessä pyssyy, mutta enempi moottoripuolen osaamista pyörät vähän hepreaa :)

Taustaa: Juoksua harrastan pääasiassa ja en siinäkään mikään pro ole, mut muutamia puolikkaita olen hölkkäilyt ja tarkoitus olis laajentaa reenaamista pölkupyörän avulla. En varmaan kovin pitkiä lenkkejä ole tekemässä ainakaan aluksi. max 50km.

Kiitoksia etukätteen jos joku viitti vähän minua alulle potkia :)

tirsintarsi
07.05.2012, 07.13
Kahlaa nämä (https://www.google.fi/search?source=ig&hl=fi&rlz=&q=site%3A%22fillarifoorumi.fi%22+vitus&oq=site%3A%22fillarifoorumi.fi%22+vitus&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=igoogle.3...389499.403683.0.403862.32.7.0.25. 0.0.209.537.6j0j1.7.0...0.0.) läpi. Tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?64-Kaupat) erilaisia kauppoja, tiedä sitten ketkä muut Vitusta myyvät...
Ja tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?16556-Chainreaction-Nopeeta-palvelua) kommentteja CRC:stä.

Tämä ei ole herja, käytä hakua, vaan tarkoitus olisi että hakija löytäisi mahdollisesti apua jo olemassa

kivimaa
07.05.2012, 10.43
Hei, olen uusi tällä foorumilla ja aattelin vähän apua kysyä, kun mieliin on tullut hommata uus pyörä ja vieläpä kunnollinen. ...

... Taustaa: Juoksua harrastan pääasiassa ja en siinäkään mikään pro ole, mut muutamia puolikkaita olen hölkkäilyt ja tarkoitus olis laajentaa reenaamista pölkupyörän avulla. En varmaan kovin pitkiä lenkkejä ole tekemässä ainakaan aluksi. max 50km.

Kuulostat ihan hyväkuntoiselta ja treenaamiseorientoituneelta, joten 50 km lenkit varmaan nopeasti kasvavat pidemmiksi.
(Mä oon akka, ja ajan 150km kerralla ilman kummempia treenejä. Matkavauhti on toki suht hidasta tosin oikeisiin kuskeihin).

Pointtini on, että hanki kippurasarvinen maantiepyörä. Jos haluat ajaa vähän hiekkatietä ja ajokelposta polkuakin, niin hanki cyclocross pyörä. http://www.youtube.com/watch?v=T4uom6JdpIQ&feature=relmfu

Kaikista ensimmäinen juttu, ennenkuin katotkaan mitään pyöriä, paitsi sen jälkeen kun oot päätynyt kippurasarviseen, on mitata kropan mitat, että löytyy sopivan kokoinen pyörä, koska se on kaikkein tärkeintä fillarin hankinnassa. Tuolta löytyy ohjeet: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Näitten speksien perusteella voit sitten katsoa netistä pyörän geometrian perusteella osviittaa sulle sopivista koo'ista.

Ja sitten vinkkinä, että jos ostat alumiinirunkoisen, niin katso että siinä on hiilikuituinen keula. Terärunkoisilla on myös mukava ajella pitkää matkaa.

IncBuff
07.05.2012, 10.48
Jos ei ole kokemusta nykyaikaisista pyöristä niin netistä saa kyllä hankittua itselleen helposti vääränkokoisen mankelin ja ajaminen ei ole sitten kivaa.

Risto Koivunen
07.05.2012, 11.56
- Kovasti kiinnostaa perehtyä nuihin osiin, esim: kasetti toisessa 12/25 vastaan 11/34, molemmat 9 vaiht. Onkos tässä käytännössä mitään eroa?

Nuo takapakkojen numerot ilmoittavat suurimman ja pienimmän rattaan hammasrattaiden määrät. Eli tuossa ensimmäisessä on pienimmässä rattaassa 12 piikkiä ja suurimmassa 25, ja loput seitsemän ratasta jossakin sillä välillä. Molemmissa mainituissa pyörissä on 34/50-piikkiset eturattaat.

Vaihteiston välityssuhteen tietylle etu/takaratasyhdistelmälle saa laskettua jakamalla eturattaan hammasrattaiden lukumäärän takarattaan hammasrattaiden lukumäärällä. Tämä luku kertoo montako kierrosta takakiekko pyörähtää yhtä kampikierrosta kohden - tai kuinka raskasta pyörällä on polkea kyseisellä välityksellä.

automies
07.05.2012, 12.33
Kiitosta paljon vastauksista... Olen yrittäny hakeakki mutta vissiin huono hakkeen ku ei taho löytää.
Saapiikos käppyräsarviseen paremman ajoasennon, pitemmille matkoille vai mikä ero on suoratankoiseen???

milan1
07.05.2012, 12.44
Kiitosta paljon vastauksista... Olen yrittäny hakeakki mutta vissiin huono hakkeen ku ei taho löytää.
Saapiikos käppyräsarviseen paremman ajoasennon, pitemmille matkoille vai mikä ero on suoratankoiseen???

Kyllä saa paremman asennon ja käsien asentoa/otetta voi vaihdella joten paljon mielekkäämpi ajella.

Halloo halloo
07.05.2012, 13.24
Toki suoraan saa ergo-kahvat, jonka pitäisi olla kämmenelle parempi, kuin täysin suora, sekä nousukahvat, joista saa toisen perusotteen, joten kippurat eivät ole koko totuus - tosin niissä saa silti enemmän erilaisia otteita.

kivimaa
07.05.2012, 13.37
Kippurasarvisissa on se etu, että saa matalamman ajoasennon, siis asennon saa mukavasti. Matalampi ajoasento vähentää ilmanvastusta, mikä on merkittävä asia. Suoralla tangolla ajaessa matalan ajoaennon halutessa joutuu käyttämään käsiä (lihaksia), ja pitkään matalassa asennossa ajaminen on raskasta. Kippurasarvisella rennompaa.

LJL
07.05.2012, 13.47
saa matalamman ajoasennon

Saa myös kapeamman ajoasennon… Nimimerkillä ajoin viikko sitten maasturin 630mm leveällä stongalla (+nousukahvat) 134km maantietä, josta ekat 75km aika pahaan vastatuuleen, ja olisi kaivannut lähinnä kapeampaa käsien asentoa koska yläkroppa on aikamoinen purje kun kädet on leveällä suorassa tangossa. Juu ja ei mittarin ja valon kiinnikkeen takia oikein voi pitää siitä grippien "sisäpuolelta" kiinni, ainakaan kovin mukavasti. Toki Tahkon siirtymillä haetaan kunnon aeroasentoa.

Mutta vertailussa suoran tangon ominaisuuksista lenkkikäytössä kannattaa huomioida kippuratangon kapoisampi ote jo kahvoilta.

-Lauri

Torres
07.05.2012, 14.01
Ääni täältäkin kippurasarviselle. "Kilpa"pyörä ei automaattisesti tarkoita epämukavaa ajokokemusta. Kaikki on kiinni pyörän mitoituksesta. Innostaa myös ihan eri tavalla niellä niitä kilsoja, kun alla on juuri siihen tarkoitukseen sopiva pyörä. Toki jos lenkkeilyn lisäksi ajat samalla pyörällä myös sekalaista ajoa, niin sitten voit harkita cycloa tai tuollaista fitness-pyörää. Mutta jos pääpaino on lenkeissä ja asvaltilla, niin kilpuri vaan rohkeasti alle. Nautit harrastuksesta ihan eri tavalla.

Korhonen
07.05.2012, 14.23
Täältä ääni kippurasarviselle myös. Ja kuten edellä todettu: maantiepyörä on asvalttiteiden lenkkikampe. Jos tarkoitus on ajaa hiekkateillä, työmatkaa rospuuttokaudella tms. "ei niin kauniin kelin ajoa", niin sitten cyclocross, johon saa lokarit ja sellaiset renkaat, että paremmin kestävät tappajasepelit sun muut ikävyydet.

Takapakasta sen verran, että ainakin itse tykkään enemmän tiheästä kuin harvasta välityksestä. Harvalla välityksellä tulee tilanteita, että pienempi vaihde tuntuu liian pieneltä ja seuraava isompi taas liian isolta. Eli 12/25 ennemin kuin 11/34. Pakat eivät tosin älyttömiä maksa eli sen perusteella ei kannata pyöränvalintaa tehdä, vaan etsiä sopiva pyörä ja miettiä sitten itselle sopiva pakka.

automies
08.05.2012, 00.07
Joo-o, kyl tässä taitaa niin käyvä et käyräsarvista alan katteleen. Ihan kuntotarkoitukseen menee ja onhan mulla nykyinen pyörä jos joutuu huonommissa keleissä pyöräileen.
Mites nuista mitoista, uskaltaako luottaa nuihin ja tilata, ku mitä paikallisessa liikkeessä kattelin, niin heti oli likellä 2000e hinta kilpurilla ja se ei minun butjettiin sovi.
Oisko hyviä merkki ehotuksia ekaksi käppyrä sarviseksi ja n. 1000e tai alle pyörää??

Pyöräpummi
08.05.2012, 00.38
Joo-o, kyl tässä taitaa niin käyvä et käyräsarvista alan katteleen. Ihan kuntotarkoitukseen menee ja onhan mulla nykyinen pyörä jos joutuu huonommissa keleissä pyöräileen.
Mites nuista mitoista, uskaltaako luottaa nuihin ja tilata, ku mitä paikallisessa liikkeessä kattelin, niin heti oli likellä 2000e hinta kilpurilla ja se ei minun butjettiin sovi.
Oisko hyviä merkki ehotuksia ekaksi käppyrä sarviseksi ja n. 1000e tai alle pyörää??

Olet päässyt oikeille jäljille!

Niitä saa edullisestikin "käppyräsarvisiakin" mutta niissä tingitään kaikkein tärkeimmissä osissa kuten kiekoissa (pyörissä) taikka satulassa.
Esimerkki hyvästä ja pitkälle kestävästä kiekoista on Ultegra WH-6700 (http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=Ultegra-copy), joiden hinta on n. 300 euroa.

On paljon hyviä pyöriä, mutta pitää vain katsoa että em. mainitut komponentit ovat laadukkaita.
Sillä ei ole merkitystä onko osasarja ultegra, 105, Rivali tms. Campagnolo toimii yhtä hyvin, mutta heillä osien saatavuus ei välttämättä ole yhtä hyvää.
Tässä hintaluokassa pyörän merkki ei ole kovinkaan tärkeä asia.
Palstalaiset tulevat antamaan lukuisia esimerkkejä pyörästä.

Jos olet koon kanssa kahden vaiheilla niin ota mieluummin se pienempi kuin suurempi.

Jumo
08.05.2012, 08.57
No onkos jonkun mielestä esim. tässä jotain pielessä ?

http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-pro-2000-double/aid:557602

hinta alle tonnin , osat 105 sarjaa ?

humppakuutio
08.05.2012, 09.34
No onkos jonkun mielestä esim. tässä jotain pielessä ?

Toimitusaika? Jää ajokausi hieman lyhyeksi, jos toimitus yhtään venähtää.

System 1:llä (http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=pyorat&alasivu=gt&catID=92) on Helsingissä avajaistarjouksina mm. GT:n maantiepyöriä. Esim. GTR3 (Tiagra) 799 euroa ja GTR2 (105-osilla) 1099 euroa.

kivimaa
08.05.2012, 11.45
Toimitusaika? Jää ajokausi hieman lyhyeksi, jos toimitus yhtään venähtää.
System 1:llä on Helsingissä avajaistarjouksina mm. GT:n maantiepyöriä. Esim. GTR3 (Tiagra) 799 euroa ja GTR2 (105-osilla) 1099 euroa.

+1
Ajokausi on Suomessa kuitenkin lyhyt ja nyt parhaimmillaan ja sateisia päiviä tulee kuitenkin, jotka vähentää ajoaikaa. Tai sit niitä varten pitää ostaa asiallista sadevarustetta jotka sit maksaa. Hanki siis pyörä nopsaa, niin saat vastinetta investoinnille. : )

Tuo GT 105 osilla saa mun äänet. Mun mielestä pitää tosiaan olla vähintään 105, muuten menee hermo kun vaihde ei vaihdu tarpeeks rivakkaa ja esim. ylämäissä tulee tehohävikkiä helposti.

Jos päädy liikkeestä ostettuun, niin kato että saat ensihuollon vielä kaupanpäälle/edukkaasti. Esim. hyvä tarkastuttaa silloin pinnojen kireydet, vaihteiden ja jarrujen säädöt, koska vaijerit tuppaa venymään uutuuttaan ja keskiön ja pakan ym kireydet. Viim. mainitut nääs vaatii erityistyökaluja (jotka maksais, vaik ite osaisitkin). Ja takuu ei yleensä sit ole voimassa ilman ensihuoltoa.

MUTTA, budjettia ajatellen kantsuu huomioida vielä lisävarusteet, joista tulee lisää budjettia arviolta jotain lähemmäs 300 eur!!
- ajoon mukaan pieni pumppu, joka toimii kahdella erilaisella venttiilillä (biltema, Chlaes Ohlsson) tai sit hiilidioksidipatruunoita,
- vararenkaita (väh. 3 kpl) ja rengasraudat (muovia nykyään, mutta niillä ihan halvimmilla parin euron löperöillä ei tee mitään...),
- jalkapumppu kotikäyttöön, samoin tietty molemmilla venttiileillä (vai miksä sitä nyt kutsutaan...). Ilmanpaineet kantsuu tarkistaa melkeen ennen joka lenkkiä.
- Ajopaita, jossa on takana ne taskut, johon saat noi roippeet mukaan ajoon. Mahd. irtohihat viileämpää keliä varten (illat). Ajopaita nyt ei ole välttämätön, mutta kätevä, ja eikä noi niin kallita ole... (halvalla Lidlistä.)
- säämiskälliset ajohousut ja mahd. irtolahkeet. (kunnon ajohousuista jo kantsuu vähän maksaakin, 50 eur joku tarjous?)
- juomapullot ja telineet (halvalla marketista).
- kypärä (halvalla marketista tai tarjous pyörän päälle jos ostat liikkeestä)
- lukkopolkimet ja kengät (tarjous pyörän päälle). Jos ei oo kokemusta, niin alkuun sun kantsuu totutella maantiefillarin ajoasentoon, vaihtamiseen ja jarruihin avopolkimilla ajaen (10 eur marketista). Ja sitte lukkopolkimiin opettelu jollain pehmeellä nurtsilla.
- ajohanskat voi kanssa olla oleelliset koska niissä olevat kämmenen puolella olevat pehmikkeet estää puutumista. (marketista halvalla). Kato vaan ettei ole liian iso koko, ettei muodostu ylimäärästä ruttua siitä kankaasta sinne kämmenen puolelle, joka on halpojen hanskojen haittapuoli.
- ajolasit (halvalla marketista). Mikään ei pysäytä lenkkiä niin varmasti kuin hyönteinen silmässä kun viilettää alamäkeen. Jos ajelee hissuksiin, esim. maks. 25 km/h, niin laseja ei ehkä tartte. Sitten kun rupeaa ajamaan kavereitten kanssa niin edeltävän rengas voi lennättää tien pinnasta rapaa.
- ketjuöljyä (vai kelpaako auto-versiot, en tiedä)

Satulan kanssa joudut varmaan tekee säätöä, jos ja kun ostamasi pyörän mukana tullut ei sovi. Mutta sen oikeastaan tietää vasta kun on ajanut muutaman pidemmän lenkin ja kroppa ja pyrstö tottunut ajoasentoon. Jos penkki tuntuu ihan karseelta jo koeajossa, niin tinkaa joku muu. Ajomukavuutta voi myöhemmin lisätä myös hankkimalla hiilikuituisen satulatolpan.

Fillaroitsijat ostelee kaikennäköistä netistä tosi paljon, ja hukkaostoksia tulee, joten kannattaa hyödyntää myyntipalstat, esim. fillaritori.com ja tän Fillari-lehdenkin Tori. Kypärää ei kannata ostaa käytettynä.

Mä nyt kirjoitin pitkästi ja ehkä päivänselvääkin asiaa sulle, mutta itte olisin hyötynyt vastaavista vinkeistä kun oikeaa pyörää olin ostamassa. : )

Jos se pyörä ei sitten kulje, niin kantsuu tarkastaa rengaspaineet ja sitten yleensä vika on omassa jaksamisessa. Joskus tulee niitä päiviä kun ei vaan jaksa. Silloin kannattaa kuunnella kropaa ja tehdä jotain muuta tai ottaa iisimmin. Pyöräilyä aloittaessa kannattaa ottaa vähän rauhallisemmin kuin mihin olisi kapasiteettia. Se johtaa siihen, että harjoittelu tuntuu koko ajan vain mukavammalta. Sitten haluaa ajaa enemmän. Kun ajaa enemmän, kroppa mukautuu pyöräilyyn, kehonkäytön tehokkuus pääsee kasvamaan, ja sitä kautta pääsee sitten oikeasti pyöräilyn makuun ja käyttämään oman kropan tehoja. Pyöräilyssä on erinomaisen tärkeää suorituksen rentous. Onhan kyse kuitenkin useamman tunnin harjoituskestoista. Eli kannattaa alussa huijata kroppaansa ajattelemaan että pyöräily=mukavaa, jotta pääsee niihin pitkäkestoisiin ajoihin asti.

kivimaa
08.05.2012, 16.14
Sorry huomasin tuon ketjun vasta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45076-Runkokoko-miten-tarkkaa-puuhaa Siinä sitten haukutaan tuota ehdottamaani Competitive cyclist mittalaskuria...
Mutta käsittääkseni kritisoija on pätevä tyyppi.

Mutta jos asuntokaupassa merkitsee ensimmäiseksi sijainti, 2. sijainti ja 3. sijainti, niin fillarinostossa tärkeät kriteerit ovat 1. koko, 2. koko ja 3. koko. Sitten on onnistunut fillariostos.

automies
15.05.2012, 21.23
Kävin tänhään paikallisessa liikkeessä kattelemassa ja koeajamassa kippurasarvisia :) Halvemmista ei oikhein löytyny oikeaa runko kokoa ja sit ku hyvä löyty, niin se oliki jo vajaa 1700e. Vähän on mulle turhan tyyris pyörä, tai minun lompakolle. Kokeilin Nishiki "road....??" 890e, mutta just se L koko oli kasattavana, eli myyty ja mie kokeilin M ja XL. M oli pieni, mut tässä hunteerannu et saisko siitä XL:stä sopivaa itelle....Mut heti mie siitä puutteen löysin ku muillaki ajeli. Siinä oli tosi hankala toinen vaihtaja, eli ei se jarrukahva vaan toinen. Peukalolla juuri ja juuri yletty... mut oli minusta hankala!! Kokeilin myös cyclocross pyörääki. Sekään ei välttämättä olis hullumpi vaihtoehto??
No häätyy yrittää myyä tuo skootteri pois alta ja lähteä sitten tosi mielellä tinkaamaan!!!
Hyviä pyöri jokkainen oli mitä vertaa omaan 5ooe Cresenttiin ;) ja nyt on varmaa se, että laitan käyräsarvisen!!! Kiitoksia teille ku saitta minut muihin ajatuksiin :))

kpyora
15.05.2012, 23.11
Käveletkö liian suurissa kengissä? Osta oikean kokoinen pyörä, jos aiot ajaa sillä. Jos se tulee vain näyttelyesineeksi, niin sitten ei niin väliä.

Jos kyse on oikeasta pyöräliikkeestä, niin oikean kokoisen ja hintaisen pyörän hommaaminen asiakkaalle ei ole mikään ongelma. Kysy seuraavasta liikkeestä tai osta netistä, jos pyöräliike ei kykene toimittamaan oikean kokoista pyörää sinulle.

automies
16.05.2012, 10.53
Käveletkö liian suurissa kengissä? Osta oikean kokoinen pyörä, jos aiot ajaa sillä. Jos se tulee vain näyttelyesineeksi, niin sitten ei niin väliä.

Jos kyse on oikeasta pyöräliikkeestä, niin oikean kokoisen ja hintaisen pyörän hommaaminen asiakkaalle ei ole mikään ongelma. Kysy seuraavasta liikkeestä tai osta netistä, jos pyöräliike ei kykene toimittamaan oikean kokoista pyörää sinulle.

Kyllä ajatus on käyvä kattoon naapurikylältä Kemistä ja kyselin serkultaki Oulun liikkeitä. Paikallisella on vähän ahneen liikkeen maine. Sillä vaan ei ollut sopivaa kokoa, eli olivat 54 satulaputken korkeus ja ne tuntuiki liian pieneltä. Oon kuite 182 pitkä.... No eiköhän se täst löyvy sopivaki ku kiertelee ja miehän ajan työkseen, ettei ole välttämättä suurikaan ongelma esim. Hesasta hakea ;)

Jumo
16.05.2012, 12.14
Kyllä ajatus on käyvä kattoon naapurikylältä Kemistä ja kyselin serkultaki Oulun liikkeitä. Paikallisella on vähän ahneen liikkeen maine. ;)
Juu ei täällä Torniossa oo oikein valikoimaa ;)