PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörälle seuraaja?

ZeroOne
05.05.2012, 12.44
Tervehdys! Istuin eilen illalla koneen ääressä pitkään päivittämässä itseäni tälle vuosituhannelle fillaritietouden osalta. Tilanteeni on se, että minulla on kymmenisen vuotta sitten lähinnä ulkonäkökriteerein hankittu täysjousitettu maastopyörä. Fillarissa ei ole mitään erityistä vikaa, joten olen sillä pärjäillyt toistaiseksi, kun kilometrejä ei kovin paljon vuodessa kerry.

Näppärimmät kuitenkin jo ehkä arvasivat ongelmani: pyörällä on massaa kuin panssarivaunulla, eikä sillä ole hauska ajaa pitkiä matkoja. Yli 30 km päivälenkit eivät tule mieleenkään. En ole huonokuntoinen, vaan lähtisin periaatteessa ihan mielelläni vaikka päiväretkelle Helsingistä Porvooseen ja takaisin. Olen tällaisen reissun lainatulla hybridilla ajanutkin (mutta kyseisen pelin ajoasento ei sitten minulle ihan sopinut ja sain niskani kipeäksi). Vanhassa eli nykyisessä pyörässäni on levyjarru edessä, siihen olen ollut tyytyväinen ja uudessa pyörässäni saisi olla levyjarrut sekä edessä että takana.

Nyt siis olen yrittänyt kartoittaa vaihtoehtoja uudeksi pyöräksi. Tähän asti pyörämarkkinoiden seuraamiseni on ollut enimmäkseen sillä tasolla, että postiluukusta tulee Prisman mainos, jonka etusivulla olevan pyörän hintalapun ehdin lukea siinä ajassa kuin mitä mainoksen siirtäminen kynnysmatolta paperikoriin kestää. Markettipyörät maksavat siinä 300-400 euroa, joten olen ajatellut, että tuplat eli 600-800 euroa panostamalla varmaankin saisi jostain jonkin omaan tarkoitukseeni ihan sopivan vehkeen.

Kevyet cyclocross-pyörät vaikuttavat kiinnostavilta (vaikka niiden hinnat nyt ilmeisesti alkavatkin noin 900 eurosta). Helsinki ei mielestäni ole pyöräilykaupunki, vaan täällä on isoja kanttareita ja pyöräteillä toikkaroivia jalankulkijoita, joita voi joutua väistämään penkankin kautta. Näiden lisäksi katujen alta ilmeisesti joka kesä etsitään kadonneita aarteita, kun ne aina kaivetaan auki. Hiekkatiet kuuluvat tietysti myös kaupunkiajoon, ja haluaisin senkin option säilyttää, että voisin tarpeen tullen joskus oikaista keskuspuistossa hiekkatieltä toiselle juurakkoisen metsäpolun kautta. Niinpä jonkinlaista maastokelpoisuutta uudeltakin pyörältäni kaipaisin.

Cyclocrossareissa ei kuitenkaan ilmeisesti noin koskaan ole etujousitusta, minkä olen kuitenkin ajatellut kaikista edellä mainituista syistä olevan aika olennainen osa mukavaa ajokokemusta. Hybrideissä joustokeula olisi, mutta käsittääkseni ne eivät sitten ole kevyitä eivätkä kovin hyviä yhtään missään, minkä lisäksi minulla tosiaan on vähän huonoja kokemuksia sellaisista. Maastopyörän korvaaminen toisella maastopyörällä taas ei tässä tilanteessa tunnu kovin voitokkaalta ajatukselta noin yleisesti, ellei nyt sitten jäykkäperäisellä. Mitään kilpapyörää sormenohuine renkaineen en siis halua -- kyseisen pyörätyypin käyttäjät saavat vastakin painella ohi, mutta kunhan eivät enää ylämäessä ja vastatuulessa tekisi sitä 20 km/h minua nopeammin. ;) Enemmän fillaroivat kaverit vannovat lukkopoljinten nimiin, joten voisin ehkä kokeeksi hankkia yhdistelmäpolkimet.

Lähinnä kai yritän tässä kysellä muiden kokemuksia maastopyörän vaihtamisesta uuteen pyörään. Yksityiskohtaisempina kysymyksinä tuli mieleen ainakin näin alustavasti seuraavia: Joutuuko joustohaarukasta luopumalla opettelemaan ihan uuden ajotyylin? Ajaako kukaan maastopyöräksi luokitellulla laitteella päiväretkiä? Pitäisikö vain alistua ja hakea marketista joku hybridi? :seko:

Kemizti
05.05.2012, 13.17
En tiä ristiinnaulitaanko mut muiden foorumilaisten toimesta, mutta noilla spekseillä ja omista epäilyksistäs huolimatta ehdottaisin sulle:

Jäykkäperäistä 29" maastopyörää.. kaksilla renkailla (sileät/rouheat) soveltuu sekä "retkipyöräksi" että sitten maastopyöräksi..

eikä tarvi luopua joustokeulasta.. käytettyjen markkinatkin kannattaa tsekata..

ja hommaa vaan ne lukkopolkimet, niihin kun tottuu, ei ole paluuta =)

hannupulkkinen
05.05.2012, 13.29
Tervehdys!

Markettipyörät maksavat siinä 300-400 euroa, joten olen ajatellut, että tuplat eli 600-800 euroa panostamalla varmaankin saisi jostain jonkin omaan tarkoitukseeni ihan sopivan vehkeen.[QUOTE=ZeroOne;1822895]
Cyclocrossari on tarkoitukseesi paras tai sitten kevyt hybridi jossa on suora tanko. 800-900 eeroa pitää ehkä panostaa.
Pane pari sataa lisää budjetiisi niin vaihtoehdot paranevat.

Kevyet cyclocross-pyörät vaikuttavat kiinnostavilta (vaikka niiden hinnat nyt ilmeisesti alkavatkin noin 900 eurosta). Helsinki ei mielestäni ole pyöräilykaupunki, vaan täällä on isoja kanttareita ja pyöräteillä toikkaroivia jalankulkijoita, joita voi joutua väistämään penkankin kautta. Näiden lisäksi katujen alta ilmeisesti joka kesä etsitään kadonneita aarteita, kun ne aina kaivetaan auki. Hiekkatiet kuuluvat tietysti myös kaupunkiajoon, ja haluaisin senkin option säilyttää, että voisin tarpeen tullen joskus oikaista keskuspuistossa hiekkatieltä toiselle juurakkoisen metsäpolun kautta. Niinpä jonkinlaista maastokelpoisuutta uudeltakin pyörältäni kaipaisin.
Jos maastossa halua ajaa niin 29 voisi olla hyvä, mutta Sinun budjetillasi ei sellaista luulavasti saa.

Nyt siis olen yrittänyt kartoittaa vaihtoehtoja uudeksi pyöräksi. Tähän asti pyörämarkkinoiden seuraamiseni on ollut enimmäkseen sillä tasolla, että postiluukusta tulee Prisman mainos, jonka etusivulla olevan pyörän hintalapun ehdin lukea siinä ajassa kuin mitä mainoksen siirtäminen kynnysmatolta paperikoriin kestää.Cyclocrossareissa ei kuitenkaan ilmeisesti koskaan ole etujousitusta, minkä olen kuitenkin ajatellut kaikista edellä mainituista syistä olevan aika olennainen osa mukavaa ajokokemusta. Hybrideissä joustokeula olisi, mutta käsittääkseni ne eivät sitten ole kevyitä eivätkä kovin hyviä yhtään missään, minkä lisäksi minulla tosiaan on vähän huonoja kokemuksia sellaisista. Maastopyörän korvaaminen toisella maastopyörällä taas ei tässä tilanteessa tunnu kovin voitokkaalta ajatukselta noin yleisesti, ellei nyt sitten jäykkäperäisellä. Mitään kilpapyörää sormenohuine renkaineen en siis halua -- kyseisen pyörätyypin käyttäjät saavat vastakin painella ohi, mutta kunhan eivät enää ylämäessä ja vastatuulessa tekisi sitä 20 km/h minua nopeammin. ;) Enemmän fillaroivat kaverit vannovat lukkopoljinten nimiin, joten voisin ehkä kokeeksi hankkia yhdistelmäpolkimet.

Lähinnä kai yritän tässä kysellä muiden kokemuksia maastopyörän vaihtamisesta uuteen pyörään. Yksityiskohtaisempina kysymyksinä tuli mieleen ainakin näin alustavasti seuraavia: Joutuuko joustohaarukasta luopumalla opettelemaan ihan uuden ajotyylin? Ajaako kukaan maastopyöräksi luokitellulla laitteella päiväretkiä? Pitäisikö vain alistua ja hakea marketista joku hybridi? :seko:

29 on ihan ok vehje myös päiväretkile. Saahan noita etujousitettuinakin. Jos ajat enimmäkseen tiellä niin jousituksella ei tee mitään. Kyllä kaiken pähkäilyn jälkeen siis suoratankoinen kevyt hybridi tai tavallinen cyclari on paras vaihtoehto. Eihän pyörän hankinta moniksi vuosiksi voi olla satasesta tai parista kiinni. Hyvällä pyörällä ajaa ainakin 10 vuotta. Satku vuodessa ei kai ole liikaa kulkineesta. Nykyisin auton tankkaaminen maksaa sen verran.
Vaikka tällainen. (http://www.focus-bikes.com/typo3temp/pics/fo12_planet_tr_20_07_8006d848b4.png)
Tai tällainen. (http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/NICM.jpg)

Laitoit muuten viestisi pariin kertaan.

Jake_Kona
05.05.2012, 13.58
Tuunaat sitä nykyistä pyörää uusilla kumeilla. Iskarit jäykemmiksi jos onnistuu ja riittävästi ilmaa kumeihin. Jos teet puolitien hankintoja halpospyöristä siinä helposti pettyy.

Jake_Kona
05.05.2012, 14.04
Kyllä maastopyörällä pääsee ihan hyviin nopeuksiin. Jos et halua kapeita eli keveitä renkaita ei pyörän runkomallin vaihdolla paljon lisävauhtia saa. Itsellä mtb vs cc on eroa keskinopeudessa n. 2-3km/h. Se pyörissä nimenomaan maksaa jos haluaa 14kg mtb vaihtaa 8kg cc

ZeroOne
05.05.2012, 15.45
Hei, kiitos kaikille kommenteista! Poikkesin tänään pyöräliikkeeseen juttelemaan myyjän kanssa, ja speksini selitettyäni hänkin Kemiztin tavoin suositteli heti 29" maastopyörää. Olin tämän kategorian jotenkin illalla googlaillessani kokonaan missannut, tai en ollut ymmärtänyt, että 29"-fillarit muodostavat maastopyöräluokassa eräänlaisen oman alakategoriansa. Avaan alle keskustelumme pääpointit. Tehän varmaan nämä tiedättekin, mutta kun minulle tämä kaikki oli uutta informaatiota, niin ehkä maailmasta joku toinenkin yhtä tietämätön löytyy, joka tästä voi jotain oppia. :)

Myyjän mukaan 29"-pyörä rullaa 26"-pyörää paremmin, koska kuviointi kohtaa maan loivemmassa kulmassa. Pinta-alaa on ilmeisesti myös enemmän, jolloin pitoa tulee jo siitä, eikä nappulakuvioinnin tarvitse olla niin syvää, mikä edelleen parantaa rullaavuutta. Ilmeisesti myös isompi säde ja enemmän painoa kehällä parantavat rullaavuutta vauhtipyörätyyppisesti.

Kuulemma 800 eurolla ei saa huonoa pyörää, 800-1000 euron välissä suurimmat erot ovat etuhaarukassa. Pyörää hankkiessa pitää muistaa kiinnittää huomiota siihen, että levyjarrut on hydrauliset ja joustokeula paineilmatoiminen, jolloin se on kevyempi kuin sellainen, jossa on teräsjousi sisällä. Lisää maksamalla saa sitten kestävämpiä osia, mutta jos itse laitan tavoitteeksi vaikka 1200 km vuodessa, niin tämän hintaluokan pyörän pitäisi kyllä kestää ongelmitta 10 vuotta. Hannupulkkisella oli tuossa tosiaan ihan hyvä pointti ylempänä, että kyllä 10 vuotta kestävästä laitteesta voi sen tonnin maksaakin. Ja lukkopolkimiakin myyjä tosiaan suositteli varauksetta, polkimet ja kengät saa kuulemma yleensä pakettihintaan noin 100 euroa.

hannupulkkinen
05.05.2012, 16.18
Myyjä höpisi osittain. Mekaaniset levyjarrut ovat nykyisin hyviä. Itse ajattelen siirtyä niihin tulevaisuudessa. Vaikka ei noilla minun hydraulisillakaan ole ollut ongelmia. Syy miksi seuraavassa itserakentamassani pyörässä on mekaaniset jarrut johtuu siitä, että niitä on huomattavan helppo huoltaa myös erämaassa ja tiettömien taipalten takana. Toiminnassa ei ole suurta eroa.

nure
05.05.2012, 18.29
Pisteet myös mekaanisille... Ja taas samaa mieltä että kasvata sovinnolla sitä budjettia sinne tonnin nurkille, ei tarvi tinkiä ihan kaikesta...

ZeroOne
06.05.2012, 12.52
Okei, ehkä tuo levyjarrupointti oli enemmänkin omaa tulkintaani, kun itse en ole mikään virittelijäpersoona. Myyjä kyllä selitti mekaanisten ja hydraulisten jarrujen eron: mekaanisia pystyy itse huoltamaan, mutta ne ovat herkkiä säädölle, että ne toimisivat optimaalisesti. Hydraulisille taas on vaikea kotikonstein tehdä paljoakaan, mutta ne vastaavasti "ilmaavat itse itsensä" (mitä se sitten tarkoittaakin), jolloin tuntuma pysyy hyvinkin samanlaisena aina, eikä mitään erityistä säätövaraa tai -tarvetta ole.

Jos hydraulisista jarruista onnistuu katkaisemaan jarrukaapelin, tulevat sieltä nesteet pihalle, ja sitten on edessä reissu korjaamolle. Mekaanisissa jarruissa siellä kaapelissa on vaijeri sisällä. Hydraulinesteissäkin oli eroja, mineraaliöljy on luonto- ja laiteystävällistä, mutta tarjolla oli myös jotain syövyttävää myrkkyä.

tune
06.05.2012, 13.05
Hydraulisille jarruille voi myös kotikonstein tehdä vaikka mitä, vaikka monet myyjät taitaa muuta väittääkin. Kyse lienee enemmänkin omasta viitseliäisyydestä. Hydrauliset jarrut eivät ilmaa itse itseään, mutta palan ja mäntien etäisyys säätyy itsestään jarrupalojen kuluessa. Tästä syystä hydrauliset jarrut ovat tavallisesti erittäin huoltovapaat. Ilmaamisen tarve on myös erittäin harvinaista kunnollisissa hydraulisissa jarruissa. Mekaaninen jarru vaatii enemmän säätämistä jarrupalojen kuluessa (jarrusatulan keskitys ja vaijerin säätö). Tietty kuten mainittiinkin niin ajon ohessa tulevien hydraulisten jarrujen vikojen takia (esim. vuodot jne.) korjaaminen ei paikan päällä niin vaan onnistukaan, vaikka ko. ongelmat ovatkin harvinaisia.

Edit:
Lisäksi myyjän kommenttien sijaan kiinnittäisin tuossa hintaluokassa keulan jousen sijaan (ilma/ kierrejousi) enemmän huomiota vaimennuksen laatuun ja hyvyyteen. Ei se ero painossa ole mielestäni niin katastrofaalinen kuin ero eri keulojen vaimennuksessa. Tuossa käytössä voisi ajatella myös jonkinlaisen keinumisen eston/lukituksen olevan hyvä ominaisuus tai mielellään ainakin hitaan puristusvaimennuksen säädön (low speed compression), kun ko. säädöillä saa vähennettyä keulan keinumista polkiessa maantiekäytössä. Myös vaimennuksen rakenne on tärkeä, siis mielellään ei mitään kiinteitä öljynvirtauskanavia varsinkaan puristusvaimennuksen osalta, muuten kaikki nopeat iskut tulee lähes suoraan vaimentumatta läpi (juurakot, kivetykset, terävät reunat jne.). Vaimennuksen paremmuudesta on hankala antaa mitään nyrkkisääntöjä, kun eri valmistajat käyttävät aivan eri markkinointitermejä toisia vastaavistakin vaimennuksista. Lisäksi toisten myyjien tietämys asiasta on vähintäänkin puutteellista, vaikka poikkeuksiakin löytyy. Mutta eiköhän täältä löydy kommentteja kun löydät itseäsi kiinnostavan pyörän.

Marsusram
06.05.2012, 15.05
Esitetyillä spekseillä alkaa haarukoitua
Maastokelpoisuus -> maastopyörä tai syklokrossari
Pitkät lenkit -> syklo tai maasturi rullaavilla renkailla
Levyjarrut -> syklo mekaanisilla tai maasturi
Hinta 600 -sinkula/käytetty ... 800 perusmaasturi tai syklo

Jake_Kona jo kertoikin maasturin ja syklon eroja.
Jäykkäkeulainen 29er maasturi on hyvä vaihtoehto jos kiireettömämpi ajoasento on sopivampi.
Sykloonkin saa säädettyä asennon haluamalleen kohdalle, mutta lyhyempi akseliväli tekee maastoajosta ..erilaista.
Maastossa myös pitemmän ohjaustangon antama vakaus ohjauksessa on maasturin hyvä puoli.
Nykyisistä hybrideistä ei ole kokemuksia, aiemmin olivat huteria tai/ja raskaita ja kömpelöitä hallita.
Uudemmissa on taas lähestytty maantie- city- tai maastopyöriä, mikä tekee sektoroinnista hankalampaa.

-Hydraulisissa jarruissa ei automaattista ilmaamista valitettavasti vielä ole, vaan jarrupalojen kuluessa männät uivat lähemmäs levyjä kun säiliöstä tulee lisää nestettä systeemiin.
-hydraulinesteitä on mineraaliöljypohjaisia ja DOT nesteitä. Jälkimmäiset ovat samoja kuin autoissa käytetään (jenkkilän Department Of Traffic -luokitellut jarrunesteet).
-hinnat alkaen levyjarruilla on sekä hydraulisissa että mekaanisissa vielä toivomista, mutta Avid BB7 on jo mainio mekaaninen jarru.
-Ilmakeulan ja kierrejousikeulan pääero on jousen säätö, ilmakeulan saa pumpulla omaa painoa vastaavaksi, kierrejousen joutuu hankkimaan uuden.

Greycap
06.05.2012, 16.36
Ajaako kukaan maastopyöräksi luokitellulla laitteella päiväretkiä?

Ajaa. Minä ajattelin lähteä tänä kesänä Kouvolasta Lappeenrantaan 26" täysjoustomaasturilla mikä varmasti luokitellaan suunnilleen pyhäinhäväistykseen verrattavaksi teoksi mutta pyörässä on erinomaisen rento ajoasento mikä merkkaa ainakin minulle pitkällä matkalla huomattavasti enemmän kuin parin kilon painoero täysjäykkään verrattuna. Iloisesti se kulkee 30 km/h matkavauhtia tasaisella tiellä kun rengastuksena on kevyet semislicksit, vaikkakin kaksi tuumaa leveinä.

Hybridin ja maastopyörän eroista sanottakoon että jäykkäperämaasturin ja joustokeulahybridin runkojen ero on naurettavan pieni mitä geometriaan tulee. Suurempi ero tulee siitä että maastopyörän runkoon saa tungettua sellaiset renkaat kuin haluaa, hybridiin vain sellaiset kuin sinne mahtuu. Jopa 26" maasturirunkoon menee hyvällä tuurilla 28" kiekko sopivan matalalla renkaalla jos nopeutta haluaa ja 29" runkoon meneekin sitten kaikki kaupasta löytyvä fatbike-renkaita lukuunottamatta.

Sellaista pyörää et saa mistään joka toimisi pomminvarmasti seuraavan kymmenen vuotta etkä ainakaan alle tonnin hinnalla mutta se nyt taas on sitten suhteellista että mikä on korjaamista ja mikä on normaalia ylläpitoa. Samoin on suhteellista että onko se 800 euron pyörän keula huono, itseltä löytyy Rock Shoxin ilmajousitettu sekä Suntourin mikäliejousitettu mutta ei noissa ole mitään käytännön eroa kaupunkiajossa, kummankin saa vieläpä lukkoon. Samalla tavalla ne ottavat kanttikivet vastaan. Kovemmassa maastorytyytyksessä toki ilmajousitettu vie 6-0 mutta ei tuo toinenkaan toivoton ole, se ilmajousitettu vain on reilusti parempi mutta on se parisataa kalliimpikin. Paljon keulaa suurempi ongelma tuossa pyörässä on kehno (myöskin Suntourin) eturatassetti, toisen pyörän Shimano toimii tuntuvasti pehmeämmin.

Fin-76
07.05.2012, 11.53
Harvinaisen asiallinen ketju. ZeroOnelle propsit hyvästä avauksesta ja ongelman avaamisesta ilman viiden sivun lypsämistä. Näillä spekseillä voisinkin tuota 29" jäykkistä suositella, vaikka en sellaista omistakaan, syyt ovat sitten ihan muualla... Tuntuu vaan olevan todella monipuolinen vehje, kulkee moitteetta metsässä ja pienin varauksin myös maantiellä. Kaupunkipyöränä tuommoinen on varmasti myös paikkansa lunastanut.

ZeroOne
07.05.2012, 13.43
Kiitos Fin-76. :) Vaikka tälle foorumille vasta liityinkin, niin kyllä minulta muutamaan kymmeneen muuhun foorumiin tai vastaavaan palveluun löytyy tunnukset, eli osaan kyllä kysyä asioita. ;)

Kävin äsken läpi tämän runkokokolaskimen (http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO&INTRO_LINK=NOREDIR) mittaukset ja sain seuraavat tulokset:

Inseam: 87
Trunk: 68.5
Forearm: 34
Arm: 66
Thigh: 57
Lower Leg: 57
Sternal Notch: 147.5
Total Body Height: 183

Tästäpä ei pettymyksekseni tullutkaan mitään esimerkiksi tämän sivun kuvaan (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html?mfid=52) suoraan verrattavia lukemia, vaan mystisiä "Standover Height Range" ja "Virtual Top Tube Length" -lukuja ilman kuvallisia selityksiä. Ja jos tuosta valitsee pyörätyypiksi "Road" eikä "Mountain", niin mukana on taas ihan eri luvut, tyyliin "Seat tube range c-t". Eli jos nyt sen tonnin kuitenkin sitten pyörään investoisin, niin mikähän esimerkiksi tuolle Radon-pyörälle olisi oikea runkokoko? Vaihtoehdot olisivat lähinnä 18", 20" tai 22", mutta 22" lienee ainakin jo liian iso. Mihin tuo käytännössä oikeastaan edes vaikuttaa? Kuinka paljon satulaputkea ja ohjaustankoa nostamalla/laskemalla pyörän kokoon voi vaikuttaa? Eli jos vaikka 19" olisi sopivin koko, voiko 20":n rungon kriittisiä osia laskea tai 18" rungon osia nostaa kuinka paljon? Matalampi pyörä on varmaan matalammalla painopisteellä paremmin hallittavissa vaikeissa paikoissa, mutta onko tuossa koossa sitten tasamaalla jotain olennaisia eroja?

Kemizti
07.05.2012, 14.05
Jep, itsellä on 182 pitkänä 18-20" (maasto)pyöriä

Enskapyörä on 18"
29eri on 19"
XC-peli on 20"

Kaikki eri valmistajalta, kaikki istuu mun räpylään hyvin (pienillä stemmin asennon, pituuden yms. hienosäädöillä) ja mikään ei tunnu liian isolta/pieneltä.. koeajamalla löydät varmasti itelles sopivimman koon (se on nettikaupassa tietty vähä huono toteuttaa)..

tuolla on (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=8641&osCsid=sse4d248chelki0h2uj5hefcl1) ihan suomesta (lähes) samanlainen pyörä kun tuo radon, samalla hintalapulla.. keula tuossa on vähän heikompi, mutta ihan käyttökelpoinen kuitenkin (ja kaukosäätöisellä lukituksella).. kokona sulle joko 19" tai 21", koeajamalla selviää varmasti..

ekassa postauksessa puhut helsingin reiteistä, niin oletuksena heitän sulle, että käyppä koeajolla tuolla.. (http://www.pyorahuolto.com/list.php?type=maasto) ja hinnastakin voi varmaan neuvotella kivijalkakaupassa!!!

Marsusram
07.05.2012, 15.06
Merkitsevä mitta on aina runkoputken vaakamitta. "Virtual top tube length"
Tuossa kuvassa (http://wpc.6e94.edgecastcdn.net/006E94/media/images/images_cpu/bikes/asrc/asrc_info_geo_diagram.png) B-mitta
-ai niin, on tuossa 18" kokoisessa Radonissa (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html?geometricsize=3#geometricsize) 600mm
Standover tai rungon korkeus ovat toissijaisia. Satulan korkeutta voi kuitenkin helposti säätää.

Omalla kohdalla 180/83 mitoilla liian lyhyt runko 565mm on tuntunut maasturissa vikurilta vaikka stemmiä oon pidennetty.
600mm pitkä taas oli pystykeulaisena XC -pyöränä hidas ohjata, keula tuntuu kiertelevän liikaa edessä, mutta sama mitta yllättäen toimii 29erissä hyvin.
Yleensä 580-590mm on ollut hyvän tuntuinen käsitellä, mutta siis pyörässä johon geometria on suunniteltu, lyhyt stemmi ja pitkä ohjaustanko sallivat 600mm asti.

tune
07.05.2012, 15.11
Itse kyllä suosittelisin ennemmin tuota ZeroOnen löytämää ZR Race 29er 6.0 mallia, kun sen Reba RL -keulassa sentään puristusvaimennuksen puolella on iskun nopeuden mukaan säätyvä vaimennus. Eikä mikään kiinteä öljynvirtauskanava kuten Rockshoxin XC-mallisessa keulassa, joka löytyy Acid 29 -mallista. Noiden suorituskyvyssä on oikeasti merkittävä ero ja sen kyllä huomaa kaupunkiajossakin puhumattakaan maastosta/poluista. Muutkin osat on ZR Race mallissa aika hyvää luokkaa, vaikka ei Acidkaan keulaa lukuunottamatta niin paha osiltaan ole. Hinta/laatu suhde vaikuttaisi olevan kohdillaan ZR Race mallissa.

ZeroOne
07.05.2012, 18.50
No niin, kävin sitten Kemiztin suosituksesta tuolla Lauttasaaressa Pyörähuolto.comissa, mutta olinkin kuulemma tämän kesän osalta jo auttamattomasti myöhässä: kaikki 29" noin tonnin hintaiset maasturit on jo myyty, ja lisää ei ihan heti olla saamassa. :( Sain kuitenkin juteltua ihan mukavasti myyjän kanssa ja punnittua vanhan pyöräni siinä sivussa. Tilanne oli jopa pahempi kuin odotin, paino alkaa numerolla kaksi... Totesin tässä vaiheessa että ehkä sitä painoa on turha tuijottaa kovin tiukasti, sillä mikä tahansa pyörä on helposti 7-9 kg tuota kevyempi, eikä vaikka 500 g ero keulan painossa tunnu siihen verrattuna missään.

Poikkesin sitten parissa muussakin pyöräliikkeessä. Toisessa testasin jotain Giantin pyörää joka ei ehkä ihan täysin vakuuttanut, mutta toisessa esiteltiin ja suositeltiin lämpimästi Merida Big Nine TFS (http://www.merida-bikes.com/en_gb/bike/2012/26/MTB+Hardtails/Big+Nine+TFS+300-D+):ää (300-D) 19"-versiona hintaan 950 €. Kävin tyyppaamassa laitetta ja se tuntui ihan asialliselta. Painoa ei noilla sivuilla mainita, mutta myyjän mukaan se on 12,6 kg. En onnistunut löytämään tuosta yhtään arvostelua. Mitä mieltä täällä ollaan tuosta pyörästä?

tune
07.05.2012, 19.01
Heikompaa osaa näyttää olevan Meridassa kiinni kuin kummassakaan aiemmin mainitussa ZR Racessa tai Acidissa. Itse kääntyisin tähän mennessä ehdotetuista ZR Racen puoleen...

ZeroOne
07.05.2012, 19.08
Ei kyllä nappaisi tilata mitään ulkomailta, kesä olisi jo pitkällä kun sellaisen saisi, minkä lisäksi koeajoa ei pääse tekemään ja takuuasiat on todennäköisesti aika hankala hoitaa. Acidkin oli jostain Tampereelta, mutta jos tuota jostain pääkaupunkiseudulta saa, niin voisin toki käydä tyyppaamassa.

tune
07.05.2012, 20.35
En tiedä kauanko ko. fillarin tilaaminen käytännössä kestää, mutta Fillariosa on virallinen Radon pyörien huolto Suomessa ja heidän kautta kai onnistuu myös tilaaminen. Kannattaa ottaa yhteyttä ja kysellä tarkemmin. http://www.fillariosa.fi/ Itsellä ei kuitenkaan ole mitään yhteyksiä ko. puljuun muuten kuin asiakkaana ja palveluasenne vaikuttaa olevan kunnossa omien kokemusten pohjalta.

sunny
07.05.2012, 23.34
Evansilta pyörä on tullut noin viikossa: http://www.evanscycles.com/ ja Primera Sportista tilattu CC-pyörä tuli sekin pääsiäispyhien aikaan arkipäivissä laskettuna viikon sisään. http://www.primera-sports.com/

Jos vain vähänkään tietää, mitä haluaa ja runkokoko selvillä, niin nettikaupasta pyörä tulee nopeasti, kunhan vaan varastosta löytyy. Evansilta tulee uuden pyörän mukana ihan kätevä kiintoavain polkimien kiinnitykseen ja kuusiokololinkkari, nuo työkalut riittävätkin pyörän ajokuntoon saattamiseen. Postikuluineenkin hinnat on hyvin maltillisia. Jos on tarkan markan miehiä, niin loppukevät on valitettavasti ehdottomasti väärä aika ostaa pyörä. Pyörät ovat edelleen sesonkituotteita, vaikka talvipyöräily onkin yleistynyt ja nyt on valitettavasti kuumin sesonki. Itse käytin vielä pääsiäisenä tosiaan surutta hyväksi viime vuoden mallien poistomyynnit.

Pyörämallia ketjussa on lyöty niin vahvasti lukkoon, että en siihen suuremmin tohdi puuttua. Itse vaihdoin n. 10 kg painavasta etujousitetusta XC-maastopyörästä n. 11 kg painavaan maantiepyörään viime kesänä, enkä ole katunut päätöstä hetkeäkään. Joustokeulaa en ole kaivannut kaupunkikäytössä. Cyclocross-pyörät on nyt muotia ja valikoimaa niissä on hyvin. Emännälle ostettiin Focuksen cyclocross-pyörä niin ikään etujousitetun ja painavan mtb-pyörän tilalle ja hän on kiitellyt vaihtoa kaikin tavoin. Pyörä rullaa luonnollisesti asfaltilla hyvin, on kevyempi ylämäissä ja ennen kaikkea ajoasennon sai viilattua paremmin kohdilleen ja käyrä tanko säästää selkää, kun ajoasentoja tulee rutkasti lisää. Näistä syistä puoltaisin myös cc-pyörän testaamista. Koska cc-pyörät on kevyempiä, ei niitä ole tarvis paukutella täydellä painolla joka töyssyn pohjaan ja kanttikiveen, vaan keula tai vaikka koko pyörää on tarvittaessa helppo "keventää", kun hieman "elää" pyörän päällä. Pyöräilyssä samoin kuin ratsastuksessa on kuitenkin idea, että kuski tekee oman osuutensa, eikä vaan makaa hiekkasäkkinä täysjouston pomputeltavana ^^. Tämän kaltaista ajofilosofiaa suosittelen, päätyi nyt millaiseen pyörään tahansa.

Tein tänään vähän empiiristä havainnointia pääkaupunkimme keskustan kalustosta siellä päin käydessämme. Yllättävän paljon oli maantiepyörää/cc-pyörää kaupunkikuvassa. Vuosituhannen vaihteessa käyräsarviset oli melkoisessa paitsiossa, mutta aika aikaansa kutakin. Suurin häviäjä on ehdottomasti ollut hybridit. Mielestäni ne rinnastuvat katumaastureihin, eli eivät ole erityisen hyviä missään, vaikka kokoa ja hintaa olisikin. Perus-XC-pyörät sen sijaan ovat nykyään laadukkaita, kunhan on ns. laatuvalmistajan. Joustomatkat ovat pidentyneet ja se on tuonut omat muutoksensa runkogeometriaan. Minusta se syö XC-pyörän käytettävyyttä maantieajossa. Jousitus olisi hyvä olla lukittava, jos sitä kuitenkin kokee satunnaisesti tarvitsevansa.

ZeroOne
08.08.2012, 00.46
Terve taas,

joskus foorumeilla paheksutaan säikeitten herättämistä kuolleista, kun niihin ei ole postattu pitkiin aikoihin, mutta menisikö tämän kerran? Ajattelin vaan, että onhan se nyt hölmöä jos tämä ketju jää ilman päätöstä...

Eli, päädyin ostamaan tuon Meridan ja se on ollut minulla nyt kolme kuukautta ja 800+ kilometriä, mikä lienee enemmän kuin mitä ajoin edellisellä pyörälläni viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana yhteensä. :) Parin viikon jälkeen eli melkein kylmiltään tuli ajettua cyclocrossarikaverin kanssa 100 km lenkki, mutta se oli jo vähän liikaa... Toisaalta ~viikko sitten tuli ajettua rauhallisesti Helsingistä Porvooseen ja takaisin, ja reissu jakautui kivasti aamupäivä- ja iltapäiväetapeiksi välirullailuineen, eikä 92 km enää tuntunut ikävältä. Pääsääntöisesti tuolla on nyt tullut ajettua työmatkoja, 15 km päivässä. Keskinopeudet tuolla matkalla on ehkä 2-4 km/h kovemmat kuin sillä edellisellä kivireelläni, mutta nopeimman yksittäisen kilometrin keskinopeus on parhaimmillaan ollut jopa yli 5 km/h parempi kuin ennen eli yli 30 km/h, mitä nyt olen Sports Trackerilla matkojani seurannut (paitsi että noin kovaa viitsii ajaa vain kotiin päin kun pääsee heti kunnon suihkuun ;)). (Maasturihankitamielessä Rakennusvirasto teki sitten kuitenkin kesäkuussa pienen källin ja teki hyvin siistin asvaltin pitkälle entiselle hiekkatielle. Toisaalta toinen hiekkapätkä vain päällystettiin uudella hiekalla, joka oli varmaankin liian pehmeää ja pätkä meni näin ollen huonommaksi...)

Kerran sain jo fillaristani takarenkaan puhki kun ajoin liian vauhdikkaasti päin kanttaria -- keulanhan siitä nosti yli, mutta takakumi poksahti ja tyhjeni parissa sekunnissa... Tuon jälkeen olen ottanut vastaavat kohdat varovaisemmin. sunnylla on tosiaan ihan hyvä pointti tuossa yllä että kuskin pitää elää ja tehdä oma osansa; tuli siinä alkuvaiheessa saatua muutama suhteellisen ikävä tärsky kun oli tottunut siihen vanhaan sohvatason pehmeyteen. :D Toisaalta lukkopolkimet tietyllä tavalla helpottavat pyörän selässä elämistä kun jalka ei lipeä polkimelta töyssyissäkään. Lukkopolkimilla oli ainakin ekan viikon tai kahden aikana reidet ihan tulessa jo ensimmäisten satojen metrien jälkeen kun yritti polkemisen sijaan pyörittää, se on jännä fiilis. Nyt tietysti sujuu jo paremmin, ja olen tässä jo vähän suunnitellut että lukkoja voisi kiristääkin. Toistaiseksi ne ovat harjoitusmielessä olleet hyvinkin löysällä ja olen välttynyt pannuttamasta. ;)

Pyörällä on kohta edessä 1000 km sisäänajohuolto, sellainen käsittääkseni kuuluu asiaan... Kiristetään niitä muttereita joiden kuuluu olla tiukalla ja öljytään niitä toisia, tai jotain. Jotain hassuja natinoita tuosta jo välillä kuuluukin. Ajattelin ihan suosiolla teettää huollon, tuen paikallista pienyrittäjää ja kaikki saavat käyttää aikaansa siihen minkä osaavat parhaiten.