PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi maastopyörä (29er, jäykkäperä, 1000e): Radon ZR Race 29er 6.0?

Polkupyöräwiki
03.05.2012, 11.16
Olen ostamassa uutta maastopyörää. Vanha "maastopyörä" on valurautainen 15v vanha ruoska ilman mitään joustoja. Uudehko maantiefillari ja Saksasta jokunen vuosi sitten tilattu hybridi löytyy tallista, mutta nyt siis maastopyöräily innostaa. Käyttötarkoituksena uudessa maastofillarissa olisi pääasiassa maastossa rymyäminen pikkupolkuja pitkin ja ehkä talvella työmatkapyöräily lumen seassa.

Olen päätynyt seuraaviin rajoitteisiin:
- 29er
- jäykkäperä (en siis tarvitse täysjoustoa)
- hinta n. 1000e
- painoa alle 12kg

Omat strategiset mittani ovat: pituus 180 cm, inseam eli jalan sisäpituus 85-86 cm.

Olen jo pitkää katsellut Bike-Discountin mallia Radon ZR Race 29er 6.0, joka lähtee hintaan 999e+postit:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html?mfid=52
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Race-29er-6-0_id_18392_.htm

Käsittääkseni ei mitään huonoja nuo SRAMin X9-osat ja keula ja muutkin osat ihan suht laadukkaita. Runkokoko vaan hieman mietityttää. Bike-Discountin laskurilla sain runkokooksi 19", joten olisiko tuo 18" sitten hyvän kokoinen? Koeajoahan tuolla fillarilla ei saa tehtyä kun Saksasta tulee, mutta en kyllä usko että osaisin koeajon perusteella edes valita oikeaa runkokokoa, kun ei minulla ole tarpeeksi kokemusta maastofillareista.

tmile
03.05.2012, 13.08
Olen saman kokoinen, 180cm/85cm inseam. Ajan 56cm maantiepyörällä ja 20" maastopyörällä, joka on sopiva tai aavistuksen suuri. Edellinen maasturini oli 18", joka oli aavistuksen pieni, polvet hakkasivat välillä tankoon putkelta ajaessa. Ottaisin 19" pyörän ehdottomasti. Ja tuo Radon näyttää kyllä oikein hyvältä osien puolesta.

Polkupyöräwiki
03.05.2012, 16.18
Jep. 19" olisi varmaan hyvä koko, mutta kun tuota Radonia ei ole kuin kokoina 16", 18", 20" ja 22", joista vaan 16" ja 18" on Bike-Discountista saatavilla. Sattuisiko jollakulla muulla samankokoisella olemaan vastaavaa Radonia ( ZR Race 29er 5.0, 6.0 ja 7.0 käsittääkseni geometrioilta samanlaisia)? Jos on, millä runkokoolla?

Keskiäkäinen lohjalainen
03.05.2012, 17.10
Käsittääkseni ei mitään huonoja nuo SRAMin X9-osat ja keula ja muutkin osat ihan suht laadukkaita. Runkokoko vaan hieman mietityttää. Bike-Discountin laskurilla sain runkokooksi 19", joten olisiko tuo 18" sitten hyvän kokoinen? Koeajoahan tuolla fillarilla ei saa tehtyä kun Saksasta tulee, mutta en kyllä usko että osaisin koeajon perusteella edes valita oikeaa runkokokoa, kun ei minulla ole tarpeeksi kokemusta maastofillareista.

18- ja 20-tuumaisen fillarin vaakaputkessa on vain 20 millin ero. Luulisin, että 18-tuumaisesta saa sopivan, ainakin stemmin ja mahdollisesti satulatolpan vaihtamalla. Esimerkiksi Thomson Elitestä saa 410 milliä pitkän ja 16 millin setbackilla olevan version.

http://www.bike-components.de/products/info/p31208_Elite-Sattelstuetze-.html

Millaisia mittoja muuten tällainen kalkulaattori sulle suosittelee?

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

nure
03.05.2012, 17.51
Ihan ok pyörä ja kyllä 18" sopii... Eikun kaupoille vaan...

snowfake
03.05.2012, 22.46
Tänään kävin ajamassa ensilenkit Radonin ZR Race 29er 5.0:lla. Hyvin kulki, ei valittamista :) Itse 180 vai 181cm, koko 18" on passeli. Sanoisin että noilla mitoilla tuo 18" on juuri se oikea.

Polkupyöräwiki
04.05.2012, 22.32
Noniin, tilaukseeen lähti sitten tuo 18" malli. Kiitän hyvistä kommenteista. Helpostihan tuo tilaus onnistui Bike-Discountista eikä tarvitse itse edes kasailla kun pyörä toimitetaan fillariosa.fi:hin. Varmaan parin viikon päästä sitten näkee mitä sieltä tulee. Yritän muistaa laittaa tänne sitten vähän omia fiiliksiäni tuosta mallista jahka pääsen kokeilemaan.

Polkupyöräwiki
17.05.2012, 19.36
Nyt on sitten tuo Radon ZR Race 29er 6.0 tullut perille ja olen päässyt parin päivän ajan sitä testaamaankin. Runkokoko osui aika lailla nappiin, isompaa ei ainakaan omilla mitoillani kannata hankkia. 16" malli saattaisi ehkä myös sopia. Toimitus kävi todella nopeasti: perjantaina 4.5 laitoin tilauksen menemään Bike-Discountiin, maanantaina 7.5. pyörä lähti jo DHL:n matkassa Suomeen, perjantaina 11.5 pyörä tuli Suomeen, maanantaina 14.5. pyörä saapui Fillariosaan, josta sen sai hakea kasattuna heti seuraavana päivänä. Eli kokonaisuudessaan toimitukseen ja kasaukseen meni vain alle kaksi viikkoa.

Hemmetin mukavaltahan tuolla on ajaa maastossa. Kaiken maailman mutaisia kinttupolkuja tuolla olen jo ajellut ja hyvin kulkee vaikeassakin maastossa. Jarrut toimivat erittäin hyvin. Vaihteetkin toimivat hienosti kun niitä hieman säädin ohjaustangosta. SRAMin vaihteet vaativat ehkä vähän totuttelua, jos on Shimanoa aikaisemmin käyttänyt. Keula tuntuu hyvältä, tosin se ei mene ohjaustangon lukitusvivusta täysin lukkoon vaan joustaa vielä vähän (toki vähemmän kuin jos lukitusvipu ei ole päällä) - en ole jaksanut vielä selvitellä että pitääkö se olla näin vai saako tuon täysin lukkoon vaijeria säätämällä tms.

jan52
17.05.2012, 20.10
Keula tuntuu hyvältä, tosin se ei mene ohjaustangon lukitusvivusta täysin lukkoon vaan joustaa vielä vähän (toki vähemmän kuin jos lukitusvipu ei ole päällä) - en ole jaksanut vielä selvitellä että pitääkö se olla näin vai saako tuon täysin lukkoon vaijeria säätämällä tms.

Kyllä sen kuuluu liikkua vähän myös lukittuna.

eepeli
23.07.2012, 17.23
Minkähänlainen koko Radonin 29er:sta olisi hyvä meikäläiselle: 184cm / 87-88cm? Koko 20"?