Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Satulatolpan jousto



NHB
30.04.2012, 23.16
Njet. Canyon kyllä vaittää omaksi ideakseen mutta soopaa sekin. Tarkoitin Meridaa. Ilmeisesti samoilla syillä Ritchey käyttää lasikuitua osassa tolpistaa suurimpana ainesosana.... :D

Eiköhän todellinen syy ole että pitää TAAS jollain erottua massasta. Sellanen ~100g hiilaritolppa jossa on oikea layup on kyllä varmasti kivempi ajaa kuin 200g bam...basalttitolppa.

3T Dorico pitäsi käydä kokeileen, tuntuu olevan melkoisen sippoinen laid back tolpaksi. AX tietty on sippoisempi...€€€. Sippoinen tolppa on yleensä mukavampi ajaa paitti jos painonsäästö on tehty pää-osin klampin alueella joka yleensä taas johtaa pieniin kiroushetkiin...

Pari vuotta sitten oli vähän keskustelua basalttikuitujen käytöstä satulatolpassa. Toukokuun Roadbike-lehdessä aiheeseen sopivasti on testattu 11 kuitutolppaa ja yksi alu-tolppa on verrokkina. Alla hieman mittaustuloksia:

Canyon VCLS 100 €, 206 g ja 191 N/mm
Easton EC 90 Offset 200 €, 198 g ja 274 N/mm
Engage Revit 180 €, 148 g ja 275 N/mm
Zipp SL Speed Carbon 264 €, 185g ja 295 N/mm
FSA K-Force Light SB25...
3T Dorico LTD 175 €, 185 g ja 303 N/mm
Ritchey Superlogic 269 €, 160 g ja 308N/mm
Selle Monolink 215 €, 207 g ja 337 N/mm
XTREME... 84 €
PRO Vibe ....348 N/mm
Specialized Pave 150 €, 216 g ja 349 N/mm
-------------------------------------------------
Ritchey WCS (alu) 85 €, 227 g ja 499 N/mm

Canyon on siis selkeä voittaja joustossa, sen hinta on hyvin kilpailukykyinen ja painokin on kohtuullinen. Tämän testin perusteella basalttikuidut tuntuvat toimivan juuri niin kuin on mainostettu. Ero lienee niin suuri, että hieman epäherkempikin takapuoli sen huomaa. Spessun tolpan kumiinsertit eivät näytä ainakaan tässä toimivan. Ne kyllä ovatkin sellaisessa pakassa, että hieman ihmettelisinkin, jos niillä jotain etua saavutettaisiin. Sinänsä hieman noloa Spessun kannalta jäädä viimeiseksi asiassa, jota käyttävät mainosvalttina.

phebis
19.06.2014, 13.36
Olen tässä hetken pohtinut, että pitäisikö 29" maastopyörään hankkia alutolpan (Syntace P6 alu) tilalle kuitutolppa, jossa on rakenteeseen suunniteltu joustoa.
Miten olette kokeneet tämän tyyppisten tolppien toiminnan?

Kolme mallia olen ainakin löytänyt:
Syntace P6 carbon hiflex
Canyon VCLS
Canyon VCLS 2.0 (kahdesta osasta tehty)

Tolpan kestävyys maastokäytössä hieman epäilyttää... etenkin tuon 2-osaisen Canyonin tolpan osalta.

arctic biker
19.06.2014, 19.04
Tää on minusta phebisiltä oikein hyvä tinkaamisen avaus!

Itse väitän halvemman hintaluokankin hiilaritolpillakin olevan huomattavia pehmyyseroja verrattuna vastaavan paksuisiin alutolppiin. Noista ilman muuta Syntacen valkkaisin maastokäyttöön. Tehdas takaa kestävyyden. Ratkaisevaa joustavuuden suhteen on kuinka paljon sitä tolppaa on näkyvillä.

CwA
19.06.2014, 19.18
Mulla on hybridissä Satori tai Sattori tolppa, jossa on jousi sisällä, alutolppa muutoin, tietty hieman raskaampi kuin perustolppa, eikä se uutena toiminut alkuunkaan, jämähti aina pohjaan, piti purkaa ja sisuksista vähän viilailla, jotta sai toimimaan herkemmin ja nyt on toiminut kuten pitää, pahimmat tärskyt jää pois, tärinälle tuo myös voi jotain, kun käytännössähän on alu-muovi-alu rakenne, eli se muovi syö siinä välissä tärinää.

Ei toki voi verrata huippukalliisiin kuitutolppiin hintalapultaan, painaakin enemmän, mutta itse viritettynä ajaa asiansa, eikä hukkaa poljintehoa humppaamiseen, ihan kiva budjettiratkaisu mielestäni. Olisiko ollut 30 euroa mitä siitä maksoin, jotain CRC:n poistoja.

CamoN
19.06.2014, 19.33
Mitä tuollaisella materiaaliltaan joustavalla tolpalla haetaan maastopyörässä? Maantiepyörässä renkaat, kiekot ja runko on niin jäykkää tavaraa että se teoreettinen, esimerkiksi 20mm jousto taka-alaviistoon voi vaimentaakin osan tien epätasaisuuksista. Entä sitten maastopyörässä? Mitä sellaisia epätasaisuuksia on, joita maastopyörän renkaat eivät poimi pienemmän paineensa avulla ilmatilaansa, ja toisaalta minkä takia ei kuitenkaan tule nostettua hanuria satulasta?

CwA
19.06.2014, 19.58
Mitä tuollaisella materiaaliltaan joustavalla tolpalla haetaan maastopyörässä? Maantiepyörässä renkaat, kiekot ja runko on niin jäykkää tavaraa että se teoreettinen, esimerkiksi 20mm jousto taka-alaviistoon voi vaimentaakin osan tien epätasaisuuksista. Entä sitten maastopyörässä? Mitä sellaisia epätasaisuuksia on, joita maastopyörän renkaat eivät poimi pienemmän paineensa avulla ilmatilaansa, ja toisaalta minkä takia ei kuitenkaan tule nostettua hanuria satulasta?

Ehkä se on niitä kovapintaisia ja vauhdikkaita laskuja varten, joissa täristää ikävästi, muttei röykkyjä niin että pitäisi seisaallaan ajella?

Ei kyllä oikeaa tietoa, mullakin on ihan jäykkä tolppa hiekkatiemaasturissa, mutta äkkisestään voisin kuvitella jotain tollaista haettavan. Renkaissa mulla sitä joustoa on matalilla paineilla niin ettei siinä tolppaan ole mieleen tullut joustoa lisätä, vaan käyttöjä on niin monenlaisia.

Tctic
21.06.2014, 21.40
Minulla on 29 hiilari Flashissa Cannondalen oma Save hiilaritolppa joka joustaa luokkaa tuuman. Jouston näkee ja tuntee, mutta en ole vielä 100% varma onko siitä iloa vai ei. Toisaalta se tasoittaa pahimpia röykkyjä, mutta toisaalta pompottaa ja saa fiiliksen jotenkin irralliseksi. Eli joustava satulatolppa ei ole mikään autuus kaikkeen käyttöön.

Nufan
21.06.2014, 23.22
Crossarissa Easton ec90 ja siinä pienen jouston tuntee selvästi. Mukavoittaa menoa juurakko rytyytyksessä kivasti.

phebis
23.06.2014, 10.43
Mukavasti tullut kommentteja... ja täytyy sanoa, että tarpeellisuutta olen pohtinut itsekin - minkä takia en heti rynnännyt kauppaan :).
Fillarina mulla on jäykkäperä Radon Black Sin, ja kiekot on Crossmaxit tubelessinä, joten renkaissa voi "huoletta" pitää kohtuu matalia paineita... Tosin kun ukolla on painoa lähes 90kg, niin 1,8bar alkaa olla alaraja.

Usealla valmistajalla on (Canyon, Cannondale... muita?) joku joustotolppa vakiona huippumalleissa, joten ei ne kai ihan turhia ole? Vai ovatko pelkkää markkinointia...

Jos joltain sais testiin 27,2mm tolpan niin avot. Voin tarjota kaljan kiitokseksi.

arctic biker
02.07.2014, 12.41
http://gravelgrindernews.com/ergon-cf-3-pro-carbon-and-niner-rdo-seatposts-final-impressions/

Itse kyllä tykkään että 27,2mm hiilaritolppa on aivan hyvä juttu, isompaan satulaputkeen shimmillä paikalleen. Kolmas onkin turhan pitkällä ja arvokkaalla ostoslistalla...

Kusari
09.03.2017, 20.51
Käytetääs vanhaa threadia hyväksi...

Canyonin VCLS 2.0 tolppa houkuttelisi maantiepyörään tuomaan lisää mukavuutta. Canyon antaa kuitenkin painorajaksi 100kg ja näin talvin jäljiltä se taitaa valitettavasti mennä rikki... ONko kukaan isompi kaveri ajanut tuolla Canyonilla? Joustaako liikaa tai meneekö poikki?

Juha Jokila
09.03.2017, 23.41
^Kaippa näissä vähän turvamarginaalia on ja niiden pitäisi kestää huolimattomasti röykkyihinkin ajelu satulassa istuen. Jos massaa on paljon, pitää vaan huolehtia, ettei jatkuvasti täräyttele täysillä.

Hyötyä joustavasta tolpasta selkeästi on. Jopa läskifillarissa ero oli täysin selvä, kun vaihdoin hajonneen alumiinisen Thomson Masterpiecen tilalle hiilikuituisen Ritchey Superlogic Flexlinkin. Jouston näkee silmällä ja iskuista suodattuu se terävä särmä pois, mutta mitään varsinaista notkumista tai pompotusta ei huomaa. Fiilis on vähän sama, kun laittaa auton penkinlämmittimen päälle, eli varsinaisesti mikään ei muutu, mutta on vaan mukavampi istua.

Kusari
09.03.2017, 23.55
^ Joo vähänhän sitä turva marginaalia varmasti on. Lähinnä vain mietin, että tuleeko ongelmia siinä että joustaa ja heiluu ihan liikaa. Kaipa tuon voisi laittaa tilaukseen ja kokeilla.

gratnak
20.06.2017, 04.03
Itse juuri harrastusta uudelleen herättelemässä yli 15 vuoden jälkeen ja välilevyvaivaisena mietin kovastikin näitä iskunvaimennuksella ja joustolla olevia tolppia. Olisiko antaa 120kg isolle miehelle suositusta, pääsääntöisesti maantieajoon ja suurimmat tärskyt ja tärinät olisi hyvä kaiketi saada kuriin. Näiden turvallisuuskin toki huolettaa kun elopainoa on, eikä tahdo äkkirysäyksessä tappia persiiseen ;) Kohtuuhintainen tolppa olisi jees, kilon paino pyörässä tuskin lisää hirveästi enää elopainon lisäksi, joten painolla ei kaiketi niin väliä.

Juha Jokila
20.06.2017, 12.08
Itse juuri harrastusta uudelleen herättelemässä yli 15 vuoden jälkeen ja välilevyvaivaisena mietin kovastikin näitä iskunvaimennuksella ja joustolla olevia tolppia. Olisiko antaa 120kg isolle miehelle suositusta, pääsääntöisesti maantieajoon ja suurimmat tärskyt ja tärinät olisi hyvä kaiketi saada kuriin. Näiden turvallisuuskin toki huolettaa kun elopainoa on, eikä tahdo äkkirysäyksessä tappia persiiseen ;) Kohtuuhintainen tolppa olisi jees, kilon paino pyörässä tuskin lisää hirveästi enää elopainon lisäksi, joten painolla ei kaiketi niin väliä.

Ei näistä tämän topikin lievästi joustavista satulatolpista ole selän suojaksi, jos on oikeasti vaivoja selässä, eikä taida painorajatkaan riittää oikeille miehille. Suosittelisin hakemaan joustot paksuista renkaista nyt, kun gravel griderien ja +-rengaskoon fillarien tarjonta on huomattavasti lisääntynyt.

J.Kottenberg
20.06.2017, 12.32
Ei näistä tämän topikin lievästi joustavista satulatolpista ole selän suojaksi, jos on oikeasti vaivoja selässä, eikä taida painorajatkaan riittää oikeille miehille. Suosittelisin hakemaan joustot paksuista renkaista nyt, kun gravel griderien ja +-rengaskoon fillarien tarjonta on huomattavasti lisääntynyt.

Samaa mieltä. Itsellä on parikin Canyonin kaksiosaista kuitutolppaa, 30,9 ja 27,2mm, ja ottaahan ne terävät huiput pois tälleistä mutta ei ehkä niin paljoa että olisi apua jos selkä on arka. Ja niissäkin painoraja on 100kg, ja sanoisin ettei sitä paljoa voi ylittää edes tuon 30,9 millisen kohdalla. Hyvä normikuitutolppa(jos painoraja sallii)ja kuten Juha edellä suositteli, +-renkaat on hyvä vaihtoehto.