PDA

Näytä tavallinen näkymä : Olisiko hyvä valinta ympärivuotiseksi työmatkapyöräksi, 20km/pv

Blondi -58
28.04.2012, 11.02
Specialized Source Expert Disc N
http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/hybrid/source-expert-disc-n

Vai näkeekö joku asiaa paremmin tunteva tässä jotain puutteita / vikaa tai osasisko/haluaisko suositella jotain muuta saman tyyppistä? Olen kokenyt levyjarrut hyviksi nykyisessä pyörässäni (Rossanon joku Hybridi), nykyisessä napavaihteet ja napadynamo ja kulkee hiukan tahmeasti, haluaisin paremmin rullaavan, kevyemmän fillarin. Josko napavaihteilla olisi osuutta?
Tykkään melko pystystä ajoasennosta minkä vuoksi suora tanko tuntuisi (tosin kokeilematta käyrää) omimmalta.
Onko tämän pyörän napadynamo kevyempi kuin nykyinen, "tavallinen"?

AK-87
28.04.2012, 12.54
Varmaan tuo on ihan kohtuullinen osien puolesta (mm. Sram Apex) eikä tuossa ole myöskään mitään ala-arvoista pomppukeppiä nokalla. Kevyeksi tuotakaan tuskin silti voi kehua. Ovatko tavarateline ja seisontatuki (kansankielellä pyöränjalka tms) tarpeellisia? Saahan ne tuosta näppärästi riisuttuakin. Paljonko tuollaisesta fillarista myyjä haluaa veloittaa?

kivimaa
28.04.2012, 12.54
Ajattelisin, että ensiksi kannattaisi kokeilla nykyiseen pyörääsi paremmin rullaavaa ulkorengastusta.

Painoeroa linkittämäsi spessun ja hybridisi välillä lienee mahdollisesti vain pari kiloa, ja sillä ei lyhyillä matkoilla kuten 20 km pv ole juuri merkitystä vauhdin tai ajon raskauden kannalta. Enpä jaksa uskoa että napavaihteilla on tekemistä asian kanssa.

Rullaavuus muuten voi myös parantua, kun renkaat eivät ole pumpattu ihan niin täyteen mitä yläraja kertoo (viit. renkaan reunassa oleva ohjeistus).

Tuolla juurikin on keskustelua renkaista hybridiin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45642-hybridiin-rullaavat-renkaat

Blondi -58
28.04.2012, 13.20
Hmm. Olen luullut, että rullaa aina paremmin kun renkaat on täynnä.
Mites toi dynamo? onko niin, että nykyisenkin pyöräni napadynamo "raskauttaa" menoa vain kun valo palaa vaiko koko ajan (kuten olen kuvitellut)? Ja entä tuo sitten; onko tuo edes sellainen, että kuormittaa vain kun lamppu palaa? Onko niissä eroja?
Kuten huomaatte, tiedän näistä en just mitään.
Mutta olen orientoitunut uuden pyörän ostoon, en vanhan paranteluun...vaikkei ehkä viisasta olekaan.
Ovh:han tuossa 1399€, en ole keskustellut asiasta vielä.

kivimaa
28.04.2012, 13.47
Hmm. Olen luullut, että rullaa aina paremmin kun renkaat on täynnä.

Niin mäkin luulin ennen, noin 30 vuotta ehdin elää harhaluulossa. Fillarifoorumin lukeminen kannattaa. :D

Minusta 1399 eur kuulostaa todella paljolta pyörästä arkikäyttöön. Omassa "euro-laatu" -asteikossa sen pitäisi sitten oikeasti olla todella kevyt eli siinä 10 kg paikkeilla, mitä tuo ei voi millään olla. Ja se olisi kyllä silloin esittelyssä aivan takuulla mainittu jos olisi niin kevyt. :)

Blondi -58
28.04.2012, 18.54
Ai niikö? Että kamalan kallis...
Jotenkin en usko, että se paino olis huippuoleellinen asia, kun en aio kantaa sitä mihinkään.
Mutta ottaisin ihan hirmu iloisena vastaan fillarisuosituksia!

xc-pyöräilijä
28.04.2012, 19.11
Mitäs jos ehdottaisin Nishikin Hyprid pro SLD:tä? http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-sport/hybrid-pro-sld Jos napavaihteet ei ole kovin tärkeä valintakriteeri niin ehkäpä...? Juu ja ei ole naisten malli mutta onko sekään ongelma? Tuo olisi "melko" kevyt, ei ihan niin kallis, ja voisi sanoa että todella hyvin rullaava hypridi. Eikä ole sitä "ongelmakeulaa" siellä roikkumassa. Yksi vaihtoehto?

Blondi -58
28.04.2012, 19.22
Hmm. Siis napavaihteita en enää haluakaan, luulen, että ne tahmaa menoa ja siksi en halua.
Tuo näyttää kyllä hyvältä, joskin mun pyörässä pitää olla lokasuojat, seisontatuki, tarakka, ehkä ketjusuoja ja mieluusti pyöräkorinin Ü. Ainakin nämä. Ja koska ajan talvellakin on jonkinlainen lamppu tarpeen - onko sellaisia napadynamoita olemassa, jotka kuormittavat menoa vain silloin, kun lamppu palaa, eli jotka saa kaikin puolin pois päältä?
(Mä saatan kyllä olla liian simppeli keskustelemaan tällaisella asiantuntijapalstalla, kuten huomaatte...)

xc-pyöräilijä
28.04.2012, 19.28
Juu, haluat siis kunnon työmatka filon jolla tavaran kuljetuskin onnistuu, eikä ole aina vaatteet kurassa. Noita lamppu tsydeemeitä alkaa nykyään olemaan harvemmassa hypridissä, minun mielestäni...

Blondi -58
28.04.2012, 19.34
Mutta onko olemassa napadynamoa, joka jarruttaa menoa vain silloin kun lamppu palaa???? Kun on paljon pakkasta kaikki muut taitaa aika herkästi himmetä...

xc-pyöräilijä
28.04.2012, 19.39
Taitaa niitä olla semmoisia, jotka voi siirtää ku haluaa lampun palavan. Katsotko esim. Cuben mallistoa, jos vaikka joku sattuisi silmään. http://www.cube.eu/tour/gts/delhi-pro-lady/

kpyora
28.04.2012, 20.12
Ei suoraa tankoa eikä "naisten" ruonkoa tuolaiseen tarkoitukseen.

hartsu
28.04.2012, 20.45
tämä:
http://www.specialized.com/be/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62024&scid=1102&scname=Multi+Use

nykyisessä napavaihteet ja napadynamo ja kulkee hiukan tahmeasti, haluaisin paremmin rullaavan, kevyemmän fillarin. Josko napavaihteilla olisi osuutta?
Onko tämän pyörän napadynamo kevyempi kuin nykyinen, "tavallinen"?

Jos sinulla on joku Shimanon napadynamo tällä hetkellä niin tuo todennäköisesti painaa enemmän kuin se.
Tuossa Supernovan dynamossa kun on sellainen kytkinmekanismi että sen saa "pois päältä" kun valoa ei tarvita, hyvä ominaisuus muuten mutta se lisää dynamon painoa ja on hankala käyttää kun se kytkin pitää ihan käsipelillä kopeloida päälle ja pois sieltä kuraisesta navasta.
Uudemmat napadynamot eivät juurikaan jarruta menoa kun valot ei ole päällä, melkein löisin vetoa ettet pystyisi huomaamaan eroa normaaliin etunapaan.

Napavaihteilla voi olla jotain tekemistä huonon rullaavuuden kanssa jos niitä ei ole koskaan huollettu eikä voideltu. Renkailla ja paineilla myös.

Tuo linkkaamasi pyörä vaikuttaa kyllä ihan kelvolliselta mutta kalliilta. (tosin tarakka näyttää aika hataralta kyhäelmältä).

Blondi -58
28.04.2012, 20.51
Vaan? .

Blondi -58
28.04.2012, 21.17
En halua käyräsarvista vaan haluan pitää melko pystyn ajoasennos. Rungolla mulla ei ole väliä, miesten runko käy ihan hyvin, jos löytyy riittävän pieni mittoihini (163cm). Olisiko ehdotuksia?

KriHa
28.04.2012, 21.28
Jos riittää että tulet nähdyksi liikenteessä etkä varsinaisesti tarvitse valotehoa ajamiseen pimeässä, harkitse napadynamon sijasta parisko/akku-käyttöistä led-valoa. Ovat edullisia ja toiminta-aika on aivan jotain muuta kuin perinteisissä hehkulankapolttimoisissa valaisimissa.

Blondi -58
28.04.2012, 21.41
Hmm. Myös -20 asteessa???

xc-pyöräilijä
28.04.2012, 21.50
No kyllä suurin osa nykyajan led-pyörälampuista kestää kovassakin pakkasessa. Kokemuksella voin sanoa että minulla on kestänyt lähempänä -30 ihan hyvin. Patteri vain kuluu nopeammin.

sakuvaan
29.04.2012, 01.02
Jepujee. Ei noita napadynamoja tarvi enää mihkään noilla uusilla LED tekniikoilla imo.

Rahalla tietty saa ja pääsee mutta paljon halvemmalla saa jos valon tarkoitus vaan tulla nähdyksi ja ei ole tarvetta nähdä.

nure
29.04.2012, 07.51
Ei kannata verrata tuota Spessua ja Nishikiä samana päivänä ja jos ei tunnu sinusta kalliilta niin osta pois, ihan hyvä kokoonpano... Ainoa mikä hieman haittaa on tuo alukeula, sen kun vaihtaisi hiilikuituiseen niin liki täydellinen paketti... Noista napadynamoista sen verran että nykyisillä led lampuilla pärjää mainiosti, itse ajan työmatkat ympäri vuoden LedLenserin edullisen valaisemana ladattavilla akuilla ja eivät kyllä ihan viikossa hyydy...

IncBuff
29.04.2012, 09.13
En halua käyräsarvista vaan haluan pitää melko pystyn ajoasennos.
Nämä ei ole toisiaan pois sulkevia asioita. Käyrätanko vain tarjoaa enemmän vaihtoehtoja. Itselläni oli ennen ns. fitness-hybridi, jossa oli tarkalleen se yksi ajoasento, joka oli suurinpiirteinen yhtä pysty kuin nykyisen cyclocrossarin ajoasento kahvoilta ajettaessa. Crossarissa on lisäksi vaihtoehtona se matala ajoasento alaotteelta tai pysty ajoasento yläotteelta tangon suoralta osalta.

hkultala
29.04.2012, 10.14
Hmm. Myös -20 asteessa???

led-polttimo toimii oikeastaan vaan paremmin, mitä kylmempää on.

litiumakku menettää hiukan tehoaan kylmässä, mutta melkein kaikissa tuollaisissa lampuissa käytetään aaa-paristoja (tai niiden kokoisia nikkeliakkuja) jotka toimivat kohtalaisesti myös kylmässä. Käytännössä melko pienelläkin ledulampulla pääsee pakkasessakin helposti parempaan valotehoon kuin dynamollisella "perinteisellä lampulla", pitää vain muistaa latailla akkuja välillä.

Blondi -58
29.04.2012, 13.20
Ei kannata verrata tuota Spessua ja Nishikiä samana päivänä ja jos ei tunnu sinusta kalliilta niin osta pois, ihan hyvä kokoonpano... Ainoa mikä hieman haittaa on tuo alukeula, sen kun vaihtaisi hiilikuituiseen niin liki täydellinen paketti... Noista napadynamoista sen verran että nykyisillä led lampuilla pärjää mainiosti, itse ajan työmatkat ympäri vuoden LedLenserin edullisen valaisemana ladattavilla akuilla ja eivät kyllä ihan viikossa hyydy...
Eli tarkoittiko tuo, että Spessu päihittää Nishikin mennen tullen...vai kumman eduksi? Entä löytyiskö joku pyörä, jossa olisi optimi kokoonpano (hiilikuitukeula)? Tuossa Spessussahan on se napadynamo, jota ei sitten ehkä kannattaisikaan ottaa eli ilman sitä. Ottaisin mieluusti vastaan hyviä suosituksia.

hartsu
29.04.2012, 14.53
Jepujee. Ei noita napadynamoja tarvi enää mihkään noilla uusilla LED tekniikoilla imo.
.

Minä olen juuri päinvastaista mieltä, ennen noilla dynamovaloilla ei tehnyt mitään kun ei niillä saanut juuri muuta kuin lampun hehkulangan lämpimäksi. Valoa ei juuri tullut.

Nykyään tilanne on toinen. 3 watin teholla nykyisten ledivalojen valomäärä riittää lähes kaikenlaiseen käyttöön, (poisukien ehkä maastopyöräily kun siellä ei vauhtia aina ole tarpeeksi).
Lisäksi dynamolla toimivat valot ovat valtaosin suunniteltu käytettäväksi ihan yleisillä teillä kun taas patterivaloista valtaosa on vaan vastaantulijoita häikäiseviä taskulamppuja joissa joku kiinnike millä sen saa pyörään kiinni.

Ja tietysti sekin on ihan fiksua että kun kerran on valinnut polkupyörän kulkupeliksi niin tuottaa sen valonkin ihan itse polkemalla.

dILETANTTI
29.04.2012, 23.40
En halua käyräsarvista vaan haluan pitää melko pystyn ajoasennos. Rungolla mulla ei ole väliä, miesten runko käy ihan hyvin, jos löytyy riittävän pieni mittoihini (163cm). Olisiko ehdotuksia?
Tuon ensin linkkaamasi pyörän hinnalla saat tallaisen menopelin.
http://users.jyu.fi/~jusahok/inbred_1
Tuo on vaimoni ympärivuotinen työmatkapyörä, ollut sitä jo muutaman vuoden. 14" On One Inbred -runko sopii vaimolleni, joka on 163 cm. Itse kasaamalla (tai kaveri kasaamaan) voi valita itselle tärkeimmät komponentit siten kuin haluaa. Kaupasta saa yleensä kaupankäynnin kannalta suotuisia kompromisseja. Lokarit siinä toki on. Kuva on varmaan ensimmäinen kasatusta pyörästä.

juminy
29.04.2012, 23.56
Kyllä napadynamo on joskus ihan mukava. Kiinteästi asennettu lamppu hämäräkytkimellä siihen lisäksi, niin minä ainakin tykkään. Vaimon pyörässä on ja justiinsa hyvä kauppakassiin tommonen systeemi. Ei tarvii latailla akkuja ja muistaa ottaa lamppua. Eipä sillä etteikö akkujen kanssa pärjäis ja helppoahan sekin on.

Toinen, etten suosittaisi ketjuvaihteita suunniteltuun käyttöön. Hihna olis varmaan paras, mutta kyllä ketjun ja napavaihteen kanssa pärjää.

Jotain tommosta:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF/on_one_pompetamine_alfine_8_speed
(+loksut ja tarakka - en kyl kattonu onko korvakkeita; hintaakin ehkä vähän on ja merkkejä on monia muitakin, tuo vain tuli ensimmäisenä mieleen)

kpyora
29.04.2012, 23.59
En halua käyräsarvista vaan haluan pitää melko pystyn ajoasennos...

1) Miksi haluat huonon, pystyn asennon? ;)
2) Tangon muodolla ei varsinaisesti ole tekemistä ajoasennon korkeuden kanssa. :D Vain keskiön, satulan ja tangon suhteet vaikuttavat. Käytännössä dropilla voi olla jopa aavistuksen korkeamppi asento ajettaessa kahvoilta.

Blondi -58
30.04.2012, 02.02
dILETANTIlle:
Onpas herkullisen näköinen. Ehdin jo katsoakin, että ilman lokasuojiako ympäri vuoden...
Mulla ei vaan ole asiantuntijaa, joka osais valita osat koottavaan pyörään eikä ketään, joka sen kokoaisi, siksi pitäisi löytää joku valmis vaihtoehto. Valitettavasti.
juminylle: ai siis että EI ketjuvaihteita vaan napavaihteet? Ja kun olen ymmärtänyt, että meno kevenisi tällä muutoksella nykyiseen...
kpyoralle: Olen aina ajanut suht pystyssä; haluan nähdä helposti eteeni ja ympärilleni ja (ainakin luulen) selkäkään ei ehkä jaksais kovin kumarassa...ehkä

kpyora
30.04.2012, 11.35
On One'n pyöriä saa myös valmiina (http://www.on-one.co.uk/), joten sitä ei ole välttämätöntä kasata itse. Niistä ehkä mielenkiintoisin tuollaiseen käyttöön on Pompetamine'n droppiversio (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPETVERSA11/on_one_pompetamine_versa_11_speed_pro). Nettikaupasta ostaessasi, sinun täytyy olla varma, että osaat mitoittaa pyörän itse.

...ai siis että EI ketjuvaihteita vaan napavaihteet...

Mielummin ketjuvaihteet. Niiden huolto ja kunnossapito on helpompaa kuin napavaihteiden. Napavaihteiden häviöt ovat myös sitä luokkaa, etten missään nimessä ostaisi napavaihteellista pyörää (pl. lähes häviötön Rohlof) tuohon käyttöön. Jos kuitenkin päätyy napavaihteesee, niin sitten Rohlof tai kenties Torpedo. Ne täytyy muistaa huoltaa vuosittain.

Ketjuvaihde ei aina pelitä talvella sohjossa. Tosin aika harvoin on sellaisia jäätäviä kelejä, jolloin kejuvaihde ei toimisi. Ainoa varmatoiminen on kuitenkin sinkula. Eikä huoltamaton halpa napavaihdekkaan ole tunteeton jäätymisilmiölle.

Olen aina ajanut suht pystyssä; haluan nähdä helposti eteeni ja ympärilleni ja (ainakin luulen) selkäkään ei ehkä jaksais kovin kumarassa...ehkä

Ajoasento on kolmen pisteen suhteiden summa: keskiö, satula ja tanko. Tangon mallilla ei sinänsä ole merkitystä ajoasentoon. Järkevä tangon korkeus tuollaisessa käytössä on noin 50mm alempana kuin satula, ottaen huomioon, ettei aina ole myötätuuli. Droppitanko kuitenkin mahdollistaa korkeamman ajoasennon leppoisassa ajelussa, saman kuin suoratanko normaalisti ja alaotteelta voi puskea vastatuuleen. En vain ymmärrä, miksi käyttöpyörä ostetaan jollain muulla kuin droppi- tai perhostangolla, mutta olen kaiketi rajoittunut. :)

Selkään vaikuttaa muuten korkeuttakin enemmän ohjaamon oikea pituus. Ole tarkkana, että saat oikean kokoisen (pituisen) pyörän.

Monet liikkeet myös kasaavat pyöriä. Pääkaupunkiseudulla mm. pyorahuolto.com ja FoxComp ovat ainakin sellaisia. FoxComp mm. edustaa Surly ja Salsa merkkejä (saman amerikkalaisen firman kaksi pääosin Kauko-Idässä tuotettua brändiä, joista Salsa on ehkä vähän "hienompi"), joista pääosa tulee maahan runkoina. Pyorahuolto taas myy aktiivisesti Rohlof'ia, jonka ainoa huono puoli on hinta.

kivimaa
30.04.2012, 12.25
Ai niikö? Että kamalan kallis...
Jotenkin en usko, että se paino olis huippuoleellinen asia, kun en aio kantaa sitä mihinkään.
Mutta ottaisin ihan hirmu iloisena vastaan fillarisuosituksia!

Pienen selailun jälkeen linkittämäsi Spessu vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, jos napadynamo on speksinä. Liikettä voi pyytää vaihtamaan siihen mukavamman hiilikuitukeulan jos hinta ei ole este.

lansive
30.04.2012, 12.55
Jos pyörällä aikoo todella ajaa ympäri vuoden, niin kannattaa varmistaa, että nastarenkaat mahtuvat runkoon/lokasuojien alle. Aloittajan viestissä mainittu Spessu näytti melkoisen huonolta tämän asian suhteen.

Mr Hyde
30.04.2012, 15.37
Kyllä siihen mahtuu Marathon Winterit. Ja arvuutteluihin Source Expert Discin painosta vastaus on 12,5 kg.

juminy
30.04.2012, 16.42
juminylle: ai siis että EI ketjuvaihteita vaan napavaihteet? Ja kun olen ymmärtänyt, että meno kevenisi tällä muutoksella nykyiseen...Valitse ne kummat paremmalta tuntuu. Kyllä kai pienemmät häviöt on ketjuvaihteissa. Ite ottaisin mieluiten napavaihteet hihnalla, mutten jaksa alkaa runkoa modaamaan tai ostamaan valmiita ratkaisuja. Omaan kulkimeen laitoin 2-vaihteisen jalakajarrullisen automaatin*, tsygä tosin on sähköavusteinen eikä pieni häviö takanavassa kiinnosta. Stongana tykkään ite Marysta (ks. On-Onen kauppa) näissä ei-haittafillareissa. Harrastan tosin etupäässä haittapyöräilyä.

*) saatto olla kyllä legendaarisen huono veto, aika näyttää

Blondi -58
30.04.2012, 18.06
Kiitos taas vastauksista.
Kävin tänään katsomassa tuota alussa kysymääni Spessua (heh, alan oppia alan slangia), oli hyvä päivä, kun oli niin rauhallista - muiden ajatukset taisivat olla enempi vähempi Vapussa. En koeajanut vielä mitään (tämä on pitkä projekti tämä pyörän hankintani), mutta myyjällä oli aikaa jutella kanssani ja hän suositeli minun käyttööni paremmin sopivana tätä:
http://www.specialized.com/za/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62230&scid=1102&scname=Multi+Use
Eli nyt ajatuksianne tästä, hyvät asiantuntijat, KIITOS!
Oli sitä mieltä, että napadynamo kannattaa ottaa ja sen aiheuttama vastus on olematon. Sillä on kyllä puolensa; olisi sitten aina mukana ja latingissa, kun tarvitaan.
Aion toki koeajaa molempia.
Nykyisessä pyörässäni on muuten Shimano Alfine 8 -vaihteet, eikä ne vaihteet ole toimineet pakkasella; kun on pakkasta, olen ajanut yhdellä, suunnilleen keskimmäisellä vaihteella.
Netistä en osaa kuvitella tilaavani pyörää enkä myöskään taida rakennuttaa sitä pyöräliikkeessä, asiantutemus ei vaan riitä ollenkaan, eli enköhän osta jonkun "valmiin pakkauksen".
Nastarenkaita mulla ei ole ollut. Menneenä talvena kaaduin kyllä useamman kerran (tosin hiljaisella vauhdilla eikä käynyt kuinkaan), toissatalvena vain kerran. En ainakaan vielä ole vakuuttunut, että mulla olis sellaisia ens talvenakaan.
Kysyjille olenkin sanonut, että ei, ei mulla ole nastarenkaita, mutta mulla on hullun rohkeus.

IncBuff
30.04.2012, 18.13
Mun mielestä sä et tarvitse tuota joustokeulaa..

Blondi -58
30.04.2012, 18.38
Hei kiva, just näin ajattelin ihan itsekin!!! Että se on turhaa painoa, ei kuitenkaan pitkän päälle toimi kun ei ole mikään huippujuttu ym. Tuo oli tosiaan ainoa, joka tuossa heti tökki ja sanoin sen kyllä sille myyjällekin.
Mut mikä sit ois mun pyörä?

juminy
30.04.2012, 20.56
Toisessa ketjussa tuli vastaan: http://www.veloheld.de/products/veloheld-lane
Tässä on ehkä kaikki väärin hintaa myöten ja onhan se tyyris vielä jos se Alfine ei kerran talvella toimi...? Minä en nyt ole avuksi, haenpa takkini.

timoe
04.05.2012, 10.58
Jos haluaa ympärivuotisen niin kyllä sitten levyjarrut? Ei se alfine 11 napavaihde niin raskas ole, jos ei kiirettä pidä. Sporttisen 25-35km/h ajeluun tietysti ulkoinen vaihde on kevyempi...periaatteessa pitäisi olla parempi kuin alfine 8 koska eri periaate, eli öljykylpy rattaille (vrt rasva alfine 8-ssa?)

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF11PRO/on_one_pompetamine_alfine_11_speed_pro

http://www.cotic.co.uk/product/roadrat

Ajattelisin että naisen kannattaa kiinnittää huomiota rungon pituuteen, eli jos 2 runkokoosta arpoo niin pienempi??
(Nishikeissä tuppaa olemaan pitkä runko "miesten malleissa"?)

Blondi -58
04.05.2012, 21.36
Kiitos kannanotosta; pelkäsin, että tämä juttu jo hiipui.
Juu, levyjarrut on tuntuneet niin hyvältä, myös talvella, että ne haluan seuraavaankin. Mutta oikein mistään muusta en olekaan varma...
Uskon, että rungon koko ei tosiaanaan saa olla liian iso (ja se helposti on sitä), eli se on tärkeä juttu.
Nykyisen alfine 8:n koen raskaana + talvella, pakkasella, se ei ole pelittänyt lainkaan = ainakaan sellaista en halua. Mutta onko ne "avovaihteet" sitten mun juttu; pelittääkö ne 20 asteen pakkasessa(kin)?
Enkä ihan vakuuttunut ole tuosta napadynamostakaan; toimiiko tuollainen ensin mainitun Spessun pois päältä otettava napadynamo oikeesti / pitäisikö vaan ottaa patterikäyttöinen/ladattava irrotettava lamppu (joka varmasti ainakin siloin tällöin tulisi olemaan väärässä aikasa) vai tyytyä nykyisenlaiseen tavalliseen napadynamoon?
Tiedän; pitäisi nyt koota itsensä ja mennä koeajamaan nuo Spessut. Se on vaan vaikeaa; mulla pitäsi olla varmaan viikko käytössä kukin malli ennen kuin osaisin arvioida, miltä se tuntuu. Joka tapauksessa epäilen, että siihen myyjän ehdottamaan joustokeulalliseen en kyllä päädy...
Ja se on selvää, että JOS päädyn tuohon heti alkuun esittämääni Spessuun, niin renkaat siitä pitää heti vaihtaa karheammiksi (millaisiksi???), koska aion edelleen yrittää ajaa ympäri vuoden samoilla renkailla.
Eli edelleen otan mieluusti vastaan valistuneita ehdotuksia seuraavaksi pyöräkseni!

kpyora
05.05.2012, 00.49
Kesäksi maantiepyörä ja talveksi jokku sinkula.

Leewi
05.05.2012, 08.53
... niin renkaat siitä pitää heti vaihtaa karheammiksi (millaisiksi???), koska aion edelleen yrittää ajaa ympäri vuoden samoilla renkailla.
Tämä on oikeasti jotain ihan käsittämätöntä. Sinulla on sitten varmaan koko vuoden samat vaatteetkin, ihanan kätevää?

maalinni
05.05.2012, 09.06
Itellä on shimanon halpa napadynamo, joka on koko ajan päällä. Ei jarruta menoa yhtään. Lampun saa toki poiskin, mutta ei se dynamo sitä tiedä.

H. Moilanen
05.05.2012, 09.09
Mutta onko ne "avovaihteet" sitten mun juttu; pelittääkö ne 20 asteen pakkasessa(kin)?

Kolmenkympin pakkanen ei kunnossa olevaa avovaihteistoa lannista. Pahin keli on sellainen loskapa*kakeli joka tukkii rataspakan. Tänä talvena sellaisia päiviä taisi olla kaksi.

rjrm
05.05.2012, 09.18
"Avovaihteet" toimii talvella. Joskus hyvin harvoin lunta kertuu pakkaan tai rungon ulkopuolella oleviin vaijereihin. Se ei estä ajamista.

maalinni
05.05.2012, 09.20
Ja napadynamosta vielä. Ei unohdu kotiin/työpaikalle. Ei tarvitse irroittaa, kun jättää pyörän kaupan pihaan. On tehokkaampi kuin perus markettien patterivalot eli näkee myös välttävästi eteensä. En vaihtaisi pois citykonkelista.

Blondi -58
05.05.2012, 09.55
Kiitos taas kommenteista. Varmaan teille asiantuntijoille tosiaan hullua, että samoilla renkailla kesät talvet...niin vaan olen tähän asti pärjännyt ja siten ei ole tarvinnut maksaa mitään huoltokuluja kuin kerran vuodessa se huolto (valitettavasti tuskin renkaidenvaihtokaan onnistuu itseltä) + muutaman kerran rikkoutuneen renkaan vaihto. Ehkä pitää miettiä myös tuota vaihtoehtoa, että talvirenkaat erikseen.
Hyvä kuulla, että avovaihteet pelittää myös talvella. Eri pyörää talvea varten mulla ei ole intressissä hankkia/pitää.
Ja ehkä tuo napadynamo on kyllä mun juttu, joku muu olisi tosiaan liian usein väärässä paikassa ja pöllittäisiinkin, kun unohtelisin sen pyörään.

rantanr
05.05.2012, 11.26
Tämän ketjun selanneena Rossanon hybridi napavaihteilla ja napadynamolla tuntuun käyttötarkoitukseen varsin passelilta ajopeliltä. Ei se vaihtamalla parane. Toki jos rahaa haluaa käyttää uuteen fillariin niin mikäpä siinä.

Blondi -58
05.05.2012, 11.33
Olen vähän pettynyt aina tällaisiin viesteihin, kun olen niin orientoitunut vaihtamaan pyörää!
Ja kun nuo Rossanon napavaihteet ei pelitä pakkasella ainakaan mulla! (Ehkä niitä pitäisi siinä kohtaa käydä näyttämässä huoltoliikkeessä ja saada jotain jäänestoainetta sinne...?)
No, mietintämyssyssähän tämä juttu kaikenkaikkiaan on...

H. Moilanen
05.05.2012, 11.58
Mitäs jos pyöränvaihtobudjettia käyttäisi vanhan kunnostamiseen ja ainakin nyt vaikka rullaavuuden parantamiseen?

kpyora
05.05.2012, 12.02
Olen vähän pettynyt aina tällaisiin viesteihin, kun olen niin orientoitunut vaihtamaan pyörää!
...

Vielä uusi vaihtoehto:
- kevyempi pyörä droppitangolla kesäkäyttöön ja
- vanhan pyörän sinkulointi talvipyöräksi myöhemmin.

En oikein usko noihin virityksiin, kun väitetään etä yksi pyörä sopii kaikkiin ajoihin.

juminy
05.05.2012, 23.49
Sillä sinkulalla on erityisen kiva talvella tarpoa hangessa. Kesällä se on kivempi kun ilimat on mukavammat eikä ehkä niin kiirekään. Riippuu mistä tykkää roikottaa. Ketjuvaihteet toimivat kyllä etenkin lähes missä tahansa olosuhteissa, mutta kahdella rattaalla varustettu voimansiirto kysyy vähemmän huomiota. YMMV.

Blondi -58
06.05.2012, 07.36
No kulkeeko tuo alkuun ehdottamani Spessu huonosti (huonommin kuin sinkula) "hangessa"? Ei kyllä oikein innosta tuo ajatus kahdesta pyörästä...

IncBuff
06.05.2012, 09.32
Hybridin sinkulointi talvipyöräksi on kyllä jonkin asteista masokismia mutta kukin tavallaan.

juminy
06.05.2012, 10.37
Ei se huonommin kulje, siinähän on vaihteet. Kyllä yhdellä tsygällä pärjää, jos on muumit laaksossa. Minulla on kuusi fillaria. Niitä renkaita ehkä kannattaa asennoitua vaihtamaan, vaikkei sekään pakko ole.

dILETANTTI
06.05.2012, 10.53
Sinkula toimii kyllä ympärivuotisena työmatkakulkineena, mutta siihen täytyy sopeutua (hybridit sitten erikseen).

Nastarenkaita varten voi ostaa toisen vannesetin. Tällaisen talvikäyttöön sopivan vannesetin saa helpoisti alle kahden sadan. Siihen tietysti takapakka ja kumit. Valaisimena minulla on ollut käytössä tällainen http://www.sigmasport.com/en_media/produkte/beleuchtung/safety_lights/triled/allgemein/visuals/img_1.gif
Sitä ei tarvise montaa kertaa vuodessa ladata. Ajan päivittäin 20 km työmatkaa. Olen kyllä pohtinyt napadynamon hankkimista juurikin Hartsun edellä esittämillä syillä.

Joustokeulaa ei tarvita kaupunki- ja tieajelussa, koska se tuo tyypillisesti n. kilon verran lisäpainoa pyörään verrattuna jäykkään keulaan. Mukavuutta saa myös sopivalla rengastuksella.

Pyörän sovittaminen on tärkeää. Kukaan ei osta huonosti sopivia kenkiä liikkumiseen. Monella on kuitenkin huonosti istuvia pyöriä pyöräilyä varten. Kun katsoo noiden yleisimpien pyörien kuten tuossa edellä linkatun Specialized Crossover Elite Disk -pyörän geometriaa, on pyörä ihan älyttömän pitkä. Efektiivinen vaakaputki on 575 mm. Vaimolleni, joka on sama nmittainen kuin ketjun aloittaja, sopiva efektiivinen vaakaputki on muistaakseni n. 520 mm maantielle. Inbredissä on 540 mm vaakaputki ja ehkä 80 mm stemmi, jolloin pyörä on sopiva. Spessun vaakaputki on 3,5 senttiä pidempi kuin Inbredissä, joka on jo maasturissa tuossa kokoluokassa pitkähkö. Mielestäni Spessu on liian iso rungoltaa, erityisesti pituudeltaan. Kun katselee tuolla uusilla pyörillä ajelijoita, niin aika monelle on minun mielestäni myyty liian iso pyörä. Sitä ajetaan sitten kädet suorana.

Kannattaa siis käydä kokeilemassa riittävän montaa erilaista pyörää ja ottaa niistä geometriatiedot ylös. Lyhyessä koeajossa voi olla niin lumoutunut vaikka loistavasta rullaavuudesta, että muut asiat jää siinä hetkessä huomaamatta.

Melkein voisin suositella 26" rengankokoa. Rengas vaihtoehtoja on tuossakin kokoluokassa mahtavasti.

Pienellä satsauksella voi saada tällaisen:
http://pedalrevolutionblog.files.wordpress.com/2009/11/buena2.jpg?w=450&h=337

Kysessä Soma Buena Vista -runko, jonka pienimmät koot ovat 26" renkailla. Itse olen tätä vähän speksaillut vaimon seuraavaksi pyöräksi. Tuosta mallista löytyy todella upeita rakennettuja versioita.
http://farm3.static.flickr.com/2607/4190358976_8e06a7e894.jpg

Somaa myydään pelkkänä runkona, joten se pitäsi sitten kasata pyöräksi. Kyllä tältäkin foorumilta löytyy joku innokas kasaaja, kun tarpeeksi kyselee.

EDIT: Anteeksi, levarit tuosta Somasta puuttuu, mutta siitä on tarjolla pieniä kokoja malliksi.

Blondi -58
06.05.2012, 18.48
Vitsi että kuulostaa valistuneelta ja uskottavalta tuo edellinen! Varmaan todellakin oleellista, että runko on oikean kokoinen, ei liian pitkä. Eli Spessun perään tuli iso kysymysmerkki. Mutta se on kuitenkin liki selvää, että mikään rakennettu juttu ei ole mun vaihtoehto - enhän mä osaisi valita siihen sopivia osia ja kun en itse (eikä valitettavasti kukaan läheinenkään) rakentele, taitaisi tulla pyöräliikkeessä hintaakin siitä rakentelusta. Eli ihan sellaista valmista, kokonaista pyörää, hyvää vaihtoehtoa, etsin edelleen.
(Miten pyörän valinta voikin olla näin kinkkistä?)

Halloo halloo
06.05.2012, 21.40
Parempi käyttää aikaa, kuin ostaa huono, sopimaton, liian kallis...

ArticFox
15.05.2012, 15.27
Niin olisikohan vanha Alfine huollon tarpeessa, kun ei toimi talvella?? Omani on toiminut kokolailla murheitta kolme vuotta kaikissa talvikeleissä. Ehkä kilometrin voi vaihdella vähän rauhallisemmin ennen, kun alkaa tehdä hätäisiä vaihtoja. Vanha Nexus ei pitänyt siitä, jos sen vei joka välissä sisälle lämpimään ja siitä ulos pakkaseen. Paremmin toimi, kun antoi levätä ulkona.

Esaak
15.05.2012, 15.41
Sillä sinkulalla on erityisen kiva talvella tarpoa hangessa. Kesällä se on kivempi kun ilimat on mukavammat eikä ehkä niin kiirekään. Riippuu mistä tykkää roikottaa. Ketjuvaihteet toimivat kyllä etenkin lähes missä tahansa olosuhteissa, mutta kahdella rattaalla varustettu voimansiirto kysyy vähemmän huomiota. YMMV.

Riippuu valitusta välityksestä, viime talvi meni maastosinkulalla tällaisella heikkokuntoisemmallakin kun välityksen vain piti riittävän lyhyenä.

kevytlenkki
15.05.2012, 21.11
Mulla on ollut nyt käytössä tuo alussa mainittu Spessu, mutta miesten malli. Takana noin 1500km.
On tullut myös poljettua 175km kerralla.

Nastarenkailla ajoin ensimmäistä kertaa tässä talvella, enkä ymmärrä miksi en ole jo aikaisemmin näin tehnyt. Jäällä poljen ehkä hieman hullunrohkealla luottamuksella nastoihin, enkä ole vielä kertaakaan kaatunut - pahasti ;) *knock knock. Ympärivuotisia kumeja ei ole olemassakaan Suomen oloihin jos haluat ajaa turvallisesti (ja vauhdilla) ympäri vuoden. Se renkaiden vaihto sujuu parin treenikerran jälkeen vartissa.

Korjaan muutaman mutu-kommentin ja lisään muutaman mielipiteen:

1. Tuohon mahtuu kevyesti esimerkiksi 40mm leveät Nokian nastarenkaat. Pitää ottaa lokareista muoviset korokepalat vain pois ja tämä onnistunee ilman mitään lisähintaa jos vaihdatat kumit vaikkapa liikkeessä. Etkä niitä korokepaloja enää sen jälkeen tarvitse, ne ovat ainoastaan ulkonäön vuoksi siellä (=tarkoitus pienentää sivusta katsottuna renkaan ja lokarin väliä). Saattaa mennä jopa 47mm alle.
2. Tuo dynamo on melko poikkeuksellinen verrattuna markkinoilla oleviin. Harvoissa (ainoa markkinoilla?) saa edes kytkettyä sitä vastusta pois ja sen vastuksen kyllä huomaa ajan mittaan, viimeistään ylämäessä. Omistan myös Shimanon dynamon toisessa pyörässä ja minä ainakin huomaan eron helposti.
3. Valo on käsittämättömän kirkas. Näet helposti eteenpäin valaisemattomalla tiellä ja sinut takuuvarmasti huomataan.
4. Tarakka on tukevaa tekoa, mutta ei tietenkään mikään kuormajuhta. Kantavuus on "vain" 10kg, mutta mielestäni tuo on aivan riittävä. 10kg on jo melko paljon, voi testata vaikkapa laittamalla tuo määrä selkäreppuun. Tarakkaan saat kiinni sivulaukun. Lisäksi se on erittäin tyylikäs, koska sitä tuskin erottaa koko pyörästä.
5. Et tarvitse kahta pyörää. Pärjäät hybridillä ympäri vuoden mainiosti. On asia erikseen mikäli alat harrastamaan vaikkapa maantiepyöräilyä tai maastopyöräilyä myöhemmin. Siinä vaiheessa sinulle jää luksushybridi arkiajoon eikä eurosi menneet hukkaan.

Sanoisin, että tuo Spessu on erittäin hyvä pyörä. Täällä ihmetellään hintaa, mutta unohdetaan, että tuo lamppu + dynamo yhdistelmä maksaa erikseen ostettuna yhteensä noin 300-350 euroa. Tämän lisäksi tarvitaan vielä joku asentamaan se vanteeseen ja siitäkin varmasti jotain velotettaisiin. Hiilikuitukeula on ainoa mitä tuohon pakettiin kaipaisin, mutta esimerkiksi jollain 35mm kumeilla se on sitten jo melko sama. Penkki on myös hieman kova pidemmille matkoille.
Ovh. on tuo mainitsemasi 1399, mutta minulle tarjottiin Pyorahuolto.com :sta hintaan 1250 € ja Foxcompista 1280 €, kylläkin helmikuussa

Minä halusin myös valmiin paketin suoraan liikkeestä jossa on kaikki tarvittavat varusteet tyylikkäästi suunniteltu kokonaisuuteen ja tämä oli minun valintani.
Käy kunnon koeajolla ennen päätöstä, mutta en usko että tulisit tuohon Spessuun pettymään. Kovan penkin vaihtaminen ei maksa paljoa, mikäli ei takamus siinä viihdy.

Blondi -58
15.05.2012, 23.16
Onpa kiva, ettei tämä keskustelu hiipunutkaan vielä, kuten ehdin jo pelätä.
En ole vielä saanut toimeksi mennä koeajamaan, ja eihän mulla ole mikään kiire, kyllähän tuo Rossano kulkee. Oli erityisen kiva lukea kevytlenkin kokemuksia ja erityisesti kokemuksia tuosta dynamosta. Kyllä tuo Spessu mua nyt eniten kutkuttaa (ennen koeajoa ainakin), jos sen mitoitus vaan tuntuu riittävän pieneltä, eikä ole liian pitkä, kuten dILETANTTI suuresti, varmaan aiheesta, epäili. Laitan lisäkysymyksiä/koeajokokemuksia, kunhan niitä on!

Fuuga
16.05.2012, 09.51
Mielummin ketjuvaihteet. Niiden huolto ja kunnossapito on helpompaa kuin napavaihteiden. Napavaihteiden häviöt ovat myös sitä luokkaa, etten missään nimessä ostaisi napavaihteellista pyörää (pl. lähes häviötön Rohlof) tuohon käyttöön. Jos kuitenkin päätyy napavaihteesee, niin sitten Rohlof tai kenties Torpedo. Ne täytyy muistaa huoltaa vuosittain.

Ketjuvaihde ei aina pelitä talvella sohjossa. Tosin aika harvoin on sellaisia jäätäviä kelejä, jolloin kejuvaihde ei toimisi. Ainoa varmatoiminen on kuitenkin sinkula. Eikä huoltamaton halpa napavaihdekkaan ole tunteeton jäätymisilmiölle.

Ajoasento on kolmen pisteen suhteiden summa: keskiö, satula ja tanko. Tangon mallilla ei sinänsä ole merkitystä ajoasentoon. Järkevä tangon korkeus tuollaisessa käytössä on noin 50mm alempana kuin satula, ottaen huomioon, ettei aina ole myötätuuli. Droppitanko kuitenkin mahdollistaa korkeamman ajoasennon leppoisassa ajelussa, saman kuin suoratanko normaalisti ja alaotteelta voi puskea vastatuuleen. En vain ymmärrä, miksi käyttöpyörä ostetaan jollain muulla kuin droppi- tai perhostangolla, mutta olen kaiketi rajoittunut. :)

Selkään vaikuttaa muuten korkeuttakin enemmän ohjaamon oikea pituus. Ole tarkkana, että saat oikean kokoisen (pituisen) pyörän.

Suorat tangot ovat monesti (ainakin olen ollut huomaavani) hieman leveämpiä kuin droppitangot. Elämäni ensimmäisen ympärivuotisen ajourakkani kokemuksista sanoisin, että standardilevyinen droppi vaatii hieman enemmän taitoa (oppimista) sohjossa ajamiseen kuin suora. Eli en kyllä em. spekseillä suosittelisi droppitankoa ellei halua laittaa itseään oikeasti peliin sohjoisilla tai polanteisilla väylillä. Lisäksi hallintalaitteiden (jarrut ja vaihteet) käyttö suoralla tangolla on jonkin verran helpompaa.

Ketjuvaihteet menivät viime talvena 3 kertaa pienimpien rattaiden osalta niin tukkoon, ettei polkemisesta niillä tullut mitään, mutta muuten ne pelasivat mukisematta. Ketjuvaihteissa on kuitenkin se ongelma, että niitä pitää putsata aktiivisesti ja jos sellaista mahdollisuutta ei ole, en suosittelisi niitä.

Kukin tykkää mistä tykkää, mutta napadynamo on yksi härpäke, jossa on potentiaalinen ongelmien kohde; paino, vierintävastus, liitännät ja piuhat. Painosta ja vierintävastuksesta ei ole tuntemusta enkä arvioi sitä, mutta mitäs sitten kun liitännät päästävätkin kosteutta sisäänsä ja tulee virtakatkoja? Tai kun jostain syystä menee piuha poikki? Meni taas erillisen lampun ostoksi. Komppaan edellisiä siinä, että jos ei tarvitse varsinaisesti nähdä kuin päivänvalossa mutta tarvitsee tulla nähdyksi, pienehkökin ja kohtuuhintainen (< 10 €) ledivalo ajaa asiansa. Olen tainnut vaihtaa kokonaista 4 kertaa nappipariston takalediini viimeisen vuoden sisällä. Eteen kyllä ostin näkemissyistä kunnon akkuvalon, mutta sekin kesti viikon ajelut ( keskimäärin 170 km/ vko) talvella.

adelaine
16.05.2012, 13.31
Uutta pyörää ostaessa uppoaa herkästi suohon päälakea myöten. Sitä ensin luulee rajanneensa vaihtoehdot vähiin mutta sitten erehtyy kysymään muiden mielipidettä, jolloin saa vastaukseksi ehdotuksen jostain toisesta pyörästä. Vaihteellista maastopyörää etsivälle tarjotaan hipsterisinkulaa. "Kyllä sillä pääsee..." Seuraavaksi alkaa itsekin löytämään vikoja kaikista kispoista.

Itte tein juuri päätöksen, että ostan uuden filon ihan perstunteella ja samaa ehdotan sulle. Harva etsimäsi hintaluokan pyörä on kuitenkaan aivan tunkki - korkeintaan hintaa voisi jokunen saturainen olla vähemmän.

Kesällä arvostaa:
1) Kapeita ja sileitä renkaita
2) Kapeaa ohjaustankoa = helpompi pujotella kaupungissa miljoonaan muun pyöräilijän seassa

Syksyllä ja keväällä arvostaa:
1) Pistosuojattuja renkaita
2) Lokasuojia
3) Hyvää etu- ja takavaloa

Talvella arvostaa:
1) Karkeakuvioisia kumeja pehmeälle alustalle
2) Leveää ohjaustankoa = helpompi mennä sohjossa suoraan
3) Nastarenkaita pääkallokeleillä (lumella ajettaessa ei mitään hyötyä)
4) Levyjarruja
5) Hyvää etu- ja takavaloa

P.S. Esimerkki lampusta, johon ainakin itse olen ollut tyytyväinen:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=70834

Kyseisen lampun saa ladattua USB:stä, mistä konttorityöläinen tykkää ja paloaikaa maksimiteholla riittää -20C lämpötiloissakin ~2h. Pienemmällä teholla ~5h. 300 lumenia tarkoittaa, että näkee hyvin pilkkopimeässäkin ajella kohtuullista vauhtia ja liian ylös suunnattuna saa vastaantulijat siristelemään silmiään.

rantanr
16.05.2012, 14.02
Uutta pyörää ostaessa uppoaa herkästi suohon päälakea myöten
Näin se on. Vaihtoehtoja on lukemattomia eikä absoluuttista oikeaa vastausta ole olemassa. Minä työstin fillarin ostoa yli vuoden. Aikaisemmin poljin hybridillä ja etsin sille kaveria. Ajatuksia oli suuntaan ja toiseen ja päädyin lopulta maantiepyörään. Huonolla säällä ja talvella sotken hybridillä ja kauniilla säällä nautiskelen Ferrarilla.

Blondi yrittää perustella perustella järkisyillä, mutta haussa on kuitenkin hyvin samanlainen fillari vanhaan verrattuna. Mikäpä siinä, jos haluaa uudemmalla ajella, mutta mikään oleellinen ei vaihdossa muutu. Onko tarkoituksena on hävittää vanha fillari? Itse pitäisin sen varafillarina.

rjrm
16.05.2012, 16.53
Ketjuvaihteet menivät viime talvena 3 kertaa pienimpien rattaiden osalta niin tukkoon, ettei polkemisesta niillä tullut mitään, mutta muuten ne pelasivat mukisematta. Ketjuvaihteissa on kuitenkin se ongelma, että niitä pitää putsata aktiivisesti ja jos sellaista mahdollisuutta ei ole, en suosittelisi niitä.

Tuohan ei kyllä pidä paikaansa. Pääosassa Suomea talvi on talvi, eikä mikään näennäistalvi. Ei mullla ole ikinä hammasrattaat tukkeutuneet sohjosta eikä muustakaan. Ja eihän sitä niillä pienimmällä rattailla ole pakko ajaa, jos sinne on myyriä tarttunut.

Blondi -58
07.08.2012, 23.05
Kuten huomaatte, mikään hirmuinen kiirus mulla ei tämän kanssa ole ollut. Mutta nyt olen vihdoin koeajanut tuon Spessun, ja se tuntui kyllä hyvältä, en ainakaan kokenut liian pitkäksi (kuten joku kai epäili). Tosin munsta pitäis voida koeajaa ehkä kuukausi, ennen kuin osaisin mitään varmaa sanoa. Mitään muuta pyörää en sitten olekaan koeajanut.
Mutta: mietityttää tosiaan tuo ketjujen (tai rattaiden tai jonkun) putsaaminen huonojen kelien aikaan; se EI kuulosta houkuttelevalta. Paljonko sitä siis oikeasti vaaditaan? Toinen asia, mikä mietityttää, on tuo tavarateline. On kovin kapoinen. Saako siihen mitään koria? Mulla on jumppakassi vakiovarusteena, en halua reppua. Sen voisin mieluusti laittaa ainakin joskus tarakalle johonkin systeemiin, jossa pysyisi (nykyisinkin kylläkin kulkee pyörän sarvessa, korissa edessä kulkevat avaimet ja usein joku pieni kauppaostos - etukoriahan tuohon Spessuun ei valitettavasti saa). Ja joku taannoin ehdotti, etten myisi Rossanoa pois. Hmm. Olisiko se sitten kuitenkin parempi huonojen kelien aikaan? Hyvittäisivät siitä vain 300€, mikä pistää kyllä miettimää sen pitämisen. Toisaalta, jos se ei millään kelillä ole selkeästi käyttökelpoisempi, en välttämättä haluaisi niitä pyöriä kerätä nurkkiin...

Ville T
03.09.2012, 11.25
Jokos Blondi olet tehnyt fillarikaupat?

Blondi -58
09.09.2012, 11.50
No, heh, ei. Rossanolla painellaan edelleen. Nyt ois lomat ohi ja arki tässä ja nyt ja olis aikaa viedä tämä(kin) juttu päätökseen.... Ajattelin juuri silmäillä, josko olisi tullut huimia syystarjouksia. Ja edelleen kuulen mieluusti erilaisia näkemyksiä...

Blondi -58
13.09.2012, 20.32
.....mutta NYT on vihdoin kotiutettu tämä pyörä. Toistaiseksi tuntuu hyvältä, mutta olen ajanut sen vasta kotiin = n. 10km eli en mitään. Ehkä viikon-parin päästä osaan olla vahvemmin jotain mieltä.
Jos jotain saisin tässä kohtaa muuttaa, se olisi tarakka, joka saisi olla leveämpi = käyttökelpoisempi. Täytyy miettiä, miten nyt jatkossa kuskaan isohkon jumppakassin työmatkoillani, kun reppu ei oikein ole mun juttu (eikä kyllä pyörälaukutkaan)...

rjrm
13.09.2012, 21.59
Mikä siinä pyörälaukussa närästää? Osta sitten vaikka satulaputkikiinnitteinen Topeakin 10kg tarakka, jossa on pikakiinnitys topeakin tarakkalaukulle.

Blondi -58
13.09.2012, 22.56
Hmm. Yritin googlata, mutta mikäs se noista olisi...?
Voi ollakin, ettei tuo nippusitein siihen alkuperäiseen tarakkaan nyt kiinnitetty rimpula kori ei ole pitkäikäinen ratkaisu... (ihan pieni mahdollisuus, että näin käy) eli siinä tapauksessa pohdin uudelleen ja ehkä päädyn johonkin tuollaiseen. Eipä pyöräkauppias ehdottanut heti alkuun....ehkei kuulunut valikoimiin. Jääkö se pyörän alkuperäinen tarakka tuon kanssa paikoilleen? (takavalosysteemi käsittääkseni kulkee sen sisällä ja on siinä kiinni) (hei come on; tunnustaudunhan blondiksi).
Ja en osaa sanoa vikaa pyörälaukussa....pitää olla mahdollisuus vaihteluun ainakin ja jotenkin vaan.
Mutta asiasta seitsemänteen; millaiset talvirenkaat kannattaisi hankkia? Löytäiskö joku jostain nettikaupasta sopivat? (Please!) Pyöräkauppiaalla ei ollut pistosuojattua sopivaa vaihtoehtoa, yhdet nastarenkaat (siis ilman em) olis ollut. Nastoja en välttämättä tarvitse, olenhan tähän asti ajanut samoilla renkailla kesät talvet, mutta nyt tässä on kyllä niin sileät ja kapeat renkaat, että blondikin tajuaa, ettei näillä mennä ympäri vuoden. Eli ehdotuksia otetaan vastaan. (Ajatuksena on ainakin yrittää vaihtaa ne sitten liukkaiden tullen itse, youtube-videoiden avustuksella ;) )

timoe
14.09.2012, 20.37
Tunnustaudun palstapyöräilijäksi, eli enemmän tunteja netissä kuin satulassa, mutta teoreettisena pohdiskeluna todettakoon että polkupyörän "kitkarengas" on Suomi Tyresin Rollspeed W

http://www.suomityres.fi/rpw.html

Blondi -58
14.09.2012, 21.44
No hei; toi näyttääkin just hyvältä. Mahtuukohan vanteen alle...ja onko tuo pistosuojattu?
(mulle on ihan sama, missä pyöräilet, kunhan on hyviä ajatuksia heittää blondille)

via
15.09.2012, 09.03
keväällä nastat nousevat arvoonsa sohjon jäätyessä yöllä. Ajoradalla on myös polanteita, joihin fillarin nastat purevat huonosti, mutta edes vähän. Kitkoista ei kyllä ole kokemusta, edes autossa.

Blondi -58
16.09.2012, 14.12
Nastoista ei itselläni tosiaan mitään kokemusta pyörässä, kun tähän asti olen puskenut samoilla renkailla ympäri vuoden. Nyt nämä uuden fillarin sileät renkaat pakottavat muutokseen siinä suhteessa eli renkaat on vahdettava talveksi. Mutta haluaisin, että renkaat ovat pistosuojatut (nastoilla tai ei)...(ja että ne mahtuvat lokasuojien alle, heh)

rjrm
16.09.2012, 15.06
Lokasuojia ei talveen. Tukkiutuvat vaan.

Kartturi
16.09.2012, 16.07
Olisi paremman luokan paradooksi olla käyttämättä lokasuojia silloin kuin niitä jokseenkin eniten tarvitsee, eli talvikaudella. Nehän menee tukkoon vain jos ovat liian kapeat renkaisin nähden ja/tai muuten liian ahtaasti asennettu. Se on sitten oma lukunsa jos runkoon ei mahdu.

Talvirenkaista on kokemusta schwalben snow studeista kolmelta talvelta ja ne ainakin toimivat ihan ok, ja ovat kohtuu halvat. Nokian Gazza Extreme 294:sta lähti ainakin nastoja ihan lahjakkaasti seka-ajossa. Tosin kai ne ovatkin ensisijassa maastorenkaat. SItten jos haarukat on kovin kapeat niin Schwalbella taitaa olla Marathon Winteriä 35mm luokassa, muuten ovat tuota 40mm kaliiberia pääsääntöisesti.

rjrm
16.09.2012, 19.55
Olisi paremman luokan paradooksi olla käyttämättä lokasuojia silloin kuin niitä jokseenkin eniten tarvitsee, eli talvikaudella. Nehän menee tukkoon vain jos ovat liian kapeat renkaisin nähden ja/tai muuten liian ahtaasti asennettu.

Totta! Talvemme täällä 600km pohjoisempana ovat talvia. Täällä niitä ei tarvi :)

Blondi -58
16.09.2012, 23.17
Heh, juu, todellakin tarttee lokasuojia täällä etelässä talvella. Valitettavasti.
Mutta tuo nastarengasehdotus näyttää hyvältä (mulle nyt näyttää moni asia hyvältä...mutta näyttää olevan joku puhkeamissuojakin)! Täytyy vaan jotenkin selvittää, kuinka korkea tms on eli mahtuuko lokasuojan alle.
Kiittää ja niiaa!

Kartturi
17.09.2012, 17.40
poikkileikkaus on kutakuinkin pyöreä, joten 35mm renkaassa on korkeutta arviolta tuollainen 35mm vanteelle kiinnitettynä.) Kulutuspinta voi esim marathonissa olla vähän koholla, mutta toisaalta profiili uppoaa vanteeseen, eli aika lähelle se mennee.

IncBuff
17.09.2012, 18.28
Totta! Talvemme täällä 600km pohjoisempana ovat talvia. Täällä niitä ei tarvi :)
Pari viime talvea oli semmoisia että ei tarvinnut, mutta on niitä ollut sellaisiakin että tarpeen ovat olleet kun vesisateessa on joulukuussa polkenut. Keväällä niitä tarvitsee viimeistään kun loskakelit alkaa huhtikuulla.

Blondi -58
18.09.2012, 06.52
Tarkoitatko tällä, että suunnilleen kaikkien 35millisten renkaiden pitäisi mahtua vanteiden alle?

Kartturi
18.09.2012, 08.48
Tarkoitatko tällä, että suunnilleen kaikkien 35millisten renkaiden pitäisi mahtua vanteiden alle?

En välttämättä, mutta ajattelin ääneen että 35mm leveä rengas on vanteella täytettynä noin 35mm korkea. Eli kun mittailet niin jos vanteen pinnasta jää tuollainen 40-45mm lokasuojan sisäpintaan keskellä, niin silloin pitäisi korkeudesta mahtua pyörimään. Toinen on sitten etu- ja takahaarukan sisäleveys joka voi kirrata.

Blondi -58
18.09.2012, 13.34
Ok, täytyy koittaa mittailla ( ja etsiä noita raakukoita :) )

kevytlenkki
18.09.2012, 13.45
Sinne alle mahtuu 40mm nastat, mikäli ymmärsin pyörävalintasi oikein. Voi olla, että kannattaa kuitenkin ottaa ne muutamat korokepalat sieltä tarakan ja lokasuojan välistä pois niin on enemmän tilaa pyöriä / loskastua (ne on vaan koristeet).

Lisäksi ehdottaisin nippusidekoriin vaihtoehdoksi vaikkapa Ortliebin / Racktimen laukkuja. Sieltä löytyy jos jonkinnäköistä ostoskori / säkkimäistä ratkaisua, mitkä saattaa olla lähellä tuon korin käyttöominaisuuksia. Heillä on erilaisia kiinnityssysteemejä, mutta mielestäni (mutu) tuo QL1 sopii tuohon tarakkaan (jommalle kummalle sivulle siis ainoastaan). Minulle on jäänyt tosin arvoitukseksi ottaako ne ylhäällä olevat klipsit sitten kiinni tuohon "korotettuun" lokariin mikäli nuo korokepalat ottaa pois. Reppu on kyllä paras painopisteen ja pyörän hallinnan kannalta. Etsin ratkaisua myös sopivaksi laukuksi noin viikon pari ja sitten olen asian jo unohtanut ja jatkanut repun käyttöä normaaliin tapaan.

Niin ja minulla on 40mm Nokialaiset, jotka vaatinevat aavistuksen enemmän tilaa kuin nuo ym. Schwalben 35mm. Veikkaisin (mutu), että Schwalbet menee suoraan alle ilman virittelyä. Renkaiden välisiin eroihin en ota kantaa. Nastarenkaista en kyllä enää luopuisi talvikäytössä, mutta erittäin vetisen talven sattuessa saattaisin harkita nastattomia kumeja rouheella kuviolla. Ei näillä tän hetkisillä 28mm kesäkumeilla pitkälle talveen uskalla ajaa, mutta en halua tuhota hyviä ja arvokkaita nastarenkaitakaan.

Summa summarum, käy isomman valikoiman liikkeessä kokeilemassa laukkuja ja keskustele samalla joku diili renkaiden vaihdosta / sovituksesta.

Blondi -58
19.09.2012, 09.25
KIITOS!
Taatusti hyvää tarkoittavia ehdotuksia nuo pyörälaukut, mutta no no; pitää olla vaihtelunmahdollisuus laukuissa ja muutenkin...toistaiseksi tuo nippusitein kiinnitetty kori on toiminut, jumppa- / muu kassi siihen sitten mustekalalla kiinni. En katsos ole niin ammattilainen näissä pyöräilyjutuissa ;). Mietin (ehkä) uudelleen, kun pakko, eli tämä systeemi pettää.
Mutta nastarengasasiantuntemuksesta ja valistuneista veikkauksista niiden (mahtumisen) suhteen vilpitön kiitos.

kpyora
19.09.2012, 20.05
Suorat tangot ovat monesti (ainakin olen ollut huomaavani) hieman leveämpiä kuin droppitangot...

Periaateessa noin, minkä vuoksi itse ajan talvella eri pyörällä kuin kesällä. Mutta itse en ostaisi muutamaa pyrypäivää varten leveällä tangolla olevaa maasturia työmatkakäyttöön, kun se on epämukava ne 180 muuta työpäivää. ;)

Itse laitan lokarit pyörään vain joskus kesällä, kun teen pidempiä reissuja. Talvipyörässä ei ole jotain kokeilua lukuunottamatta ollut lokareita, koska en ole keksinyt mihin niitä tarvitsee. Ajokamat menevät joka tapauksessa jokaisen työmatkan ja lenkin jälkeen pesukoneeseen.

Blondi -58
19.09.2012, 20.32
JOKAISEN TYÖMATKAN JÄLKEEN PESUKONEESEEN??!??! No, mulla ei todellakaan mene, eihän tuolla menolla pysy goretex-kalvotkaan kauaa paikallaan. Eli tarviin niitä lokareita. Ja tosiaan, lukuunottamatta kahta viimeistä talvea, edeltävinä parina kymmenenä täällä etelässä on ollut enemmän kura- ja loskakelejä kuin kunnon talvikelejä.
Noista tangoista keskustelua en ihan ymmärrä, mä tarviin joka tapauksessa ympärilleni huojuntavaraa...heh.

Kartturi
23.09.2012, 18.58
kai se leveä tanko antaa turvallisuudentunnetta ja tietty ohjaus kevenee kun on enemmän momenttivartta vääntää. Karkeasti tunnin keikkoihin pidän itse droppitangosta, tai nykyään kyllä käytän mieluiten droppitankoa kaikkiin tarkoituksiin, ja äkkiähän tuohon leveyteen tai kapeuteen tottuu.

Matsuma
23.09.2012, 19.36
Aloittajalle, olisit nähnyt sen verran vaivaa, että olisit copypastannut pyörän merkin ja mallin aloitusviestiin. Jatkuvasti näkee postauksia, jossa laiskasti vain pelkkä linkki. No, nuo linkit vanhenevat aina muutamassa kuukaudessa, kuten nytkin on käynyt. Näin viestiketju muuttuu hyödyttömäksi muille lukijoille ja sitä ei edes löydy haun avulla.

Eli minkä pyörän ostit?

Itse otan talveksi lokasuojat pois. Menevät lumesta tukkoon ja lunta täällä Helsingissä on riittänyt. Talvet ajan Schwalben Marathon Wintereillä. Rullaavat hyvin ja pito jäällä erinomainen. Sohjossa kulkevat kehnosti. Mutta parempiakaan ei markkinoilla ole saatavilla.

Blondi -58
27.09.2012, 13.54
Totta, ei olekaan kaikkein terävin juttu tuo linkitys pyörään mainitsematta sitä muuten, varsinkaan sitten enää, kun linkki ei toimi...blondi mikä blondi, sorry.
Pyörä on siis Specialized Source Expert Disc N ja olen edelleen (vajaa 2vk ostosta siis, heh) ihan hirmu onnellinen siitä. Kulkee niin kivasti.
Noi nastarenkaat näyttää kyllä just hyviltä, mutta pitää vielä käydä jossain ihmettelemässä, mahtuvatko ne myös lokasuojien alle. En todellakaan aio ottaa lokasuojia talveksi pois, täällä Turun suunnalla kun eletään normaalisti sellaisia loskaisia ja kuraisia talvia.
Kori tarakalla on pysynyt hyvin paikoillaan, mutta on vähän heppoinen, se on vähän jo vääntynyt eli joku tukevampi pitäis keksiä.
Viestiketjun alussa useampikin kyseenalaisti koko pyörän vaihdon, mutta jos uuteen vaihtaminen antaa näin paljon iloa, vaihdan pyörää taas muutaman vuoden kuluttua :). Vaihtaahan ne jotkut autoakin jatkuvasti ilman kummempaa syytä.

kpyora
29.09.2012, 13.03
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa. Toivottavasti et haksahtanut tuohon "naisten malliin". Jos et, niin tuosta voi jatkossakin olla hyötyä, jos ykköspyöräksi haluaa keveämmän ja mukavemman myöhemmin.

Ostithan peruskamat saman tien: kypärän, lukkopolkimet, kengät, työkalut, rengasraudat, lamput, varasisurin ja ison sekä pienen pumpun?

Blondi -58
29.09.2012, 14.28
No hitto, olipa kiva vastaus. Nimittäin TIETTY ostin naisten mallin, olenhan nainen. Meniks nyt muka ihan pieleen siks?
Kypärä mulla on (käytän aina kun on sellainen kampaus, ettei se kärsi, heh), en edes harkinnut lukkopolkimia ja kenkiä (jalkineita pitää voida vaihdella fiiliksen, muun asun ja kaiken mukaan), rengasraudat?, lamput tuossa on valmiina ja hyvät onkin!, varasisuri ei sano mulle mitään (=en tiedä tarvitsevani sen paremmin kuin rengasrautaakaan) ja jonkinlainen pumppu on kotona valmiina...
Täältä on aina välillä kiva lukea asiantuntevia kommentteja, aina välillä tosi latistavaa.
Mutta pyörä tuntuu niin kivalta, etten mä masentunut ;).

Hehee; nyt hoksasin, se oli varasisärengas. Välillä huomaan olevani blondimpi kuin luulinkaan....

J. Conrad
29.09.2012, 15.19
Nimittäin TIETTY ostin naisten mallin, olenhan nainen. ...varasisuri ei sano mulle mitään (=en tiedä tarvitsevani sen paremmin kuin rengasrautaakaan) ja jonkinlainen pumppu on kotona valmiina... ;).

Naisten malli on hyvä kun ajat pitkä hame päällä, ja laita sitten tarinaa kun kun tiedät mihin noita loppuja tarvitaan, ja paljonko kävelit.

timoe
29.09.2012, 15.41
Foorumi...eikö se tarkoita myös esiintymislavaa...eli täällä voi esitellä asiantuntemustaan. Rengasasiasta: Tuo spessun pyörä näytti valmistajan sivuilla olevan varustettu 30mm leveillä/paksuilla renkailla, ja kuvissa oli lokasuojista renkaisiin vielä väliä.

Voisi arvata, että 35mm paksut renkaat (tuo Nokian rollspeed w 37mm versio ilm on suunnillen tai vähän yli, ja samoin Marathon Winter nastarengas 35mm versio). voisi sopiakin?

Jokainen päättää itse kuinka paljon opettelee huoltotoimia. Sisärenkaan vaihdostakin on videoita netissä, joku vaihdattaa liikkeessä. "Rengasraudalla" ulkorengas autetaan pois vanteen päältä sisärengas vaihdettessa (esim puhkeamisen takia)

Ja jos kerran olet varustelukierteen alussa niin jos ei talvirenkaat mahdu nykyisten lokasuojien alle ne voi vaihtaa/vaihdattaa enemmän tilaa antaviin kokopitkiin esim Curana C- Lite??

tai sitten sopiviin irtoläpysköihin jotka kiinnitetään satulatolppaan tai etuhaarukkaan, esim SKS velo 47...

Naisten mallisesta pyörän rungosta on oikeasti haittaa normaali kaupunkipyöräilyssä vain painavien taakkojen, kuten esim parikymmenkiloinen lapsi lastenistuimessa, tai retkiajossa painavien takasivulaukkujen kanssa. Tällöin miesten mallin runko ei notku yhtä paljon taakan painosta sivusuunnassa. Joten hyvää ajoa vain :->

Blondi -58
29.09.2012, 16.52
Kiitos; lohdullinen vastaus ;).
Ja kiva kuulla arvioita renkaiden mahtumisesta. Lokasuojien vaihtaminen renkaiden vuoksi kuulostaa liialliselta; pakko löytyä vaihtoehto ilman tuollaista toimenpidettä.
Ja kyllä mulla vähän oli ajatusta koittaa vaihtaa ne talvirenkaat ite, vaikka en mitään rengasraudasta tiedäkkään. Tyttären Tunturi Parkcafeesen olen onnistuneesti toimenpiteen tehnyt Youtuben ohjauksessa, joskaan en muista siitä enää mitään.
Ans kattoo nyt.

kpyora
29.09.2012, 17.03
No hitto, olipa kiva vastaus. Nimittäin TIETTY ostin naisten mallin, olenhan nainen. Meniks nyt muka ihan pieleen siks?

Voihan sitä aina yrittää antaa vaihdossa, joten ei se ihan pieleen mennyt. ;) Jos innostut oikeasti ajamaan, ei tuolla kyllä paljoa mitään tee. Runko on painavampi ja vetelämpi kuin normaali timantti. Oikea naistenrunko näyttää samalta kuin miestenrunko, mutta on lyhyempi.

Mummikset ovat asia erikseen. Niiden ajomukavuuden ei tarvitse olla kummoinenkaan, koska niillä ajetaan vain lyhyitä pätkiä.

...Kypärä mulla on (käytän aina kun on sellainen kampaus, ettei se kärsi, heh)...

No jokainen suojaa juuri sen paikan jota pitää arvokkaana. Itse käytän kypärää. Sen verran monta kolaria olen nähnyt ja joskus nuorena itsekkin ajanut. Suurin osa kuolleista pyöräilijöistä olisi selvinnyt, jos heillä olisi ollut kypärä.

...en edes harkinnut lukkopolkimia...

Sitten kannattaa aloittaa harkinta heti! Lukkikset ja ajotekniikan laittaminen kuntoon tekee pyöräilystä mielyttävämpää sekä vähentää mahdollisuuksia rasitusvammoihin. Toki noin lyhyt matka menee vielä ilmankin.

...jonkinlainen pumppu on kotona valmiina...

Jonkinlaisen pikkupumpun tarvitset mukaan. Kotona taas tulee olla kunnollinen, tornimallinen pumppu, jossa on painemittari. Paineiden pitäminen oikeana tekee ajosta mielyttävämpää ja vähentää riskiä rengasrikkoon. Oikea paine lukee renkaan kyljessä. Laita maksimi, jos tuntuu kovalta, niin puolen kehän portain vähennät ensin edestä.

Opettele se renkaanvaihto jo kotona lämpimässä, ennen kuin joudut tekemään sen pimeässä ja sateessa.

Välillä huomaan olevani blondimpi kuin luulinkaan....

Niin mekin huomaamme. Luulin sinua jo provoksi. :D

Blondi -58
29.09.2012, 17.33
No tuon varasisuri:n kun rytmittää mielessään erilailla kuin vara+sisuri, niin se nyt vaan kuulosti ihan käsittämättömältä :seko:....usko vaan.

J. Conrad
29.09.2012, 19.00
No tuon varasisuri:n kun rytmittää mielessään erilailla kuin vara+sisuri, niin se nyt vaan kuulosti ihan käsittämättömältä :seko:....usko vaan.

Va-rasisuri

Var-asisuri

Varas-isuri

Varasi-suri

Varasis-uri

Varasisu-ri

:seko: Kerro meille...

Blondi -58
29.09.2012, 19.23
No äh, en mä edes muista, mutta joka tapauksessa jotain muuta...jota en sitten ymmärtänyt...päästä jo tästä piinasta...please:rolleyes:

rjrm
29.09.2012, 19.24
Sisärengas

via
29.09.2012, 19.24
Jonkinlaisen pikkupumpun tarvitset mukaan. Kotona taas tulee olla kunnollinen, tornimallinen pumppu, jossa on painemittari. Paineiden pitäminen oikeana tekee ajosta mielyttävämpää ja vähentää riskiä rengasrikkoon. Oikea paine lukee renkaan kyljessä. Laita maksimi, jos tuntuu kovalta, niin puolen kehän portain vähennät ensin edestä.

Opettele se renkaanvaihto jo kotona lämpimässä, ennen kuin joudut tekemään sen pimeässä ja sateessa.

Meneekö teillä harrastajilla niin usein rengas tien päällä?
Minä ajan päivittäin, välillä pitempääkin väliä, mutta kerrat jolloin olisin joutunut rengashommiin kesken ajon menevät yhden käden sormiin viime ainakin 40 vuoden ajalta.

Halloo halloo
29.09.2012, 19.33
Rengasrauta on harhaanjohtava termi, sillä "oikeat" ovat muoviset. Harkitse satulalaukun hankkimista. Siihen saat mahtumaan rengasraudat ja varasisurin, sekä mahdollisesti muuta pientä kamaa. (Minulla on satulalaukussa aina mukana jopa pieni ensiapupakkaus, joko omia tai kohtaamiani tapaturmia varten.) Satulalaukku kannattaa olla mallia mukaanotettava, omassani on velcronauha- ja klipsukiinnitys, lähtee mukaan n.5 sekunnissa.

Tuolla hinnakkaat, mutta katso kuvat:
http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=&products_id=842

Blondi -58
29.09.2012, 19.38
Juu juu, siis kyllähän mä sen varasisurin jo itsekin tajusin...hitto, nyt kaikki luulee, että olen ihan pimee (enkä mielestäni ihan oo, kuitenkaan, heh).
Mulla on kyllä mennyt rengas kaksi kertaa tien päällä viimeisen 2-3vuoden aikana! Vai päälirengas? Tähän asti olen kyllä siinä tilanteessa taluttanut lähimpään auki olevaan pyöräkorjaamoon (mikä olikin viimeksi, joulun välipäivinä, hankala löytää) ja vaihdettiin sellainen "puhkeamaton" päälirengas samalla. Mutta ajattelin tuollaisen ennakoitavissa olevan eli nastarenkaaseen (ja takaisin) vaihdon yrittää tehdä itse...ehkä.

Halloo halloo
29.09.2012, 20.06
Kyllä sen oppii. Mm. Youtuubista löytyy nippu renkaanvaihtovideoita, samoin muihin pikkuaskareisiin opastavia. Päällirengas - ulkorengas. Tartu rohkeasti rengasrautaan ja kokeile.

Blondi -58
29.09.2012, 20.13
Mitä enemmän kirjoittaa tänne sen simppelimmän kuvan antaa itsestään...näemmä. Mutta vaikka tekee kipeää, ei haittaa!

Halloo halloo
29.09.2012, 20.16
Ei ole tyhmiä kysymyksiä - on vain kysymyksiä ja jakamatonta tietoa.

Matsuma
29.09.2012, 20.40
Totta, ei olekaan kaikkein terävin juttu tuo linkitys pyörään mainitsematta sitä muuten, varsinkaan sitten enää, kun linkki ei toimi...blondi mikä blondi, sorry.
Pyörä on siis Specialized Source Expert Disc ja olen edelleen (vajaa 2vk ostosta siis, heh) ihan hirmu onnellinen siitä. Kulkee niin kivasti.
Noi nastarenkaat näyttää kyllä just hyviltä, mutta pitää vielä käydä jossain ihmettelemässä, mahtuvatko ne myös lokasuojien alle. En todellakaan aio ottaa lokasuojia talveksi pois, täällä Turun suunnalla kun eletään normaalisti sellaisia loskaisia ja kuraisia talvia.
Kori tarakalla on pysynyt hyvin paikoillaan, mutta on vähän heppoinen, se on vähän jo vääntynyt eli joku tukevampi pitäis keksiä.
Viestiketjun alussa useampikin kyseenalaisti koko pyörän vaihdon, mutta jos uuteen vaihtaminen antaa näin paljon iloa, vaihdan pyörää taas muutaman vuoden kuluttua :). Vaihtaahan ne jotkut autoakin jatkuvasti ilman kummempaa syytä.

No niin, nyt minäkin tiedän, että mistä pyörästä täällä puhutaan ;)
Voit vielä muokata tuota aloitusviestiäsi. Laita toimiva linkki ja pyörän nimi mukaan.

Hyvä valinta. Tärkeintä, että fillari tuntuu itsestä hyvältä! Lukkopolkimia en pidä hyvänä ideana talven alkuun. Ehdit hankkia ne myöhemminkin, jos kiinnostusta riittää.
Sitten vain riittävästi asennetta ja sisukkuutta talviajoon. Lisäksi tarvitset hyvää ajotaitoa ja hyvää kuntoa, jos aiot polkea talven jokaisena päivänä. Mutta nämä ovat ominaisuuksia, jotka kyllä karttuvat siinä talven aikana ;)

Blondi -58
29.09.2012, 21.03
No kappas, niinpä tietenkin voin muokata muitakin kuin viimeistä viestiäni...heh. Tämä tehty ja laitettu myös se N siihen mallin perään.
Lukkopolkimet tuskin on koskaan mun juttu, en mä NIIN(kään) pitkälle mene.
Ja olen jo kolme edellistä talvea kulkenut pyörällä eli eiköhän se kunto riitä edelleen...sitten vaan vie enemmän aikaa, jos kunto meinaa loppua kesken ("tarvittaessa vaikka taluttaen", juurikin).

jarkko_h
30.09.2012, 10.49
Naisten mallisesta pyörän rungosta on oikeasti haittaa normaali kaupunkipyöräilyssä vain painavien taakkojen, kuten esim parikymmenkiloinen lapsi lastenistuimessa, tai retkiajossa painavien takasivulaukkujen kanssa. Tällöin miesten mallin runko ei notku yhtä paljon taakan painosta sivusuunnassa. Joten hyvää ajoa vain :->

Olen ajanut vaihtelun vuoksi lenkki ja taakka-ajoa vaimon spezialized A1 step trough -runkoisella pyörällä ja se kyllä vaikuttaa erittäin jäykältä vaikka ei olekaan "timantti". En huomaa käytännön eroa omiin pyöriini (toki omani kevyempiä). Vaikka itse en käytännön eroa huomaa varmuudella ja/tai painossa/jäykkyydessä on kärsitty. Silti ainakin Specialized A1 Step trough -runkoiseen pyörään uskaltaa laittaa pidemmällekin matkalle huoletta 20...30 kg taakan, olettaen että on laittanut kestävän tavaratelineen. Tuommoisella taakalla voi rungon puolesta huoletta päästää vielä 40 km/h alamäissä. Toisin on tilanne, joissakin mummonpyörissä. Noilla saattaa tyhjänäkin alkaa hirvittämään jo 30 km/h vaudissa (runko vatkaa ja resonoi...). Eli alaputkirunkoisia ei pidä yleistää. Niistäkin löytyy riittävän jäykkiä vähän sporttisempaan ajoon.

Etunahan tuossa step trough -rungossa on.
1) mahdollinen takakyytiläinen on helpompi ottaa pois tai jälkikasvulta pyyhkiä viimaräät poskelta, kun pääsee helpommin nousemaan pyörän selästä. Alhaalla olevasta putkesta ei tosin ei saa jaloilla/haaravälillä puristettua sivuttaistukea ja pysähdyksissä tuommoinen naisten runko tuntuu aluksi heppoisemmalta, kunnes oppii pitämään tukevasti kiinni.
2) vaimoväki voi käyttää seksikästä kesähametta/mekkoa. Slurps, tästähän hyödymme lopulta me miehetkin :)

---
Eli kaupunkiajoa ajavat naiset, maskuliiniset timanttirungot voi halutessaan jättää kauppaan kunhan kokeilee että alaputkirunko ei ole perinteisen letku (kuten monissa mummonpyörissä se on). On se niin paljon mukavampaa kesäkelillä katsoa välillä naisihmeisiä kivoissa mekoissa. Tuo lisää meidän testosterenitasoa vaikuttaen vähintäänkiin 2 km/h vuoden keskinopeuksiin. Timanttirungot toki kehyemmästä rungosta enemmän hyötyville, esim. 50-200 km lenkkejä ajaville kuskeille.

Blondi -58
30.09.2012, 16.12
No joo, hame on kyllä päällä aniharvoin pyöräillessä, shortseilla mennään kesäkausi, sorry. Mutta aivot oli vaan niin lukkittuneet, ettei edes käynyt pienessä mielessä miesten mallinen pyörä (eikä myyjäkään ehdottanut - ehkä näytinkin niin kaavoihin kangistuneelta); nyt kun siitä on täällä ollut puhetta, niin eihän tuo olis ollut mitenkään poissuljettu juttu. Täytyy koittaa ens kerralla olla avarakatseisempi.

Blondi -58
25.11.2012, 01.11
No nyt olen ajellut jo reilun kk:n Schwalbenin nastarenkailla; kävi niin onnekkaasti, että pari päivää ennen kuin saimme talven (joka sitten rajoittui siihen yhteen viikonloppuun kylläkin) tänne Turkuun vein pyörän ensihuoltoon ja vaihtoivat samaan hintaan liikkeestä ostamani nastat alle. Nastarenkaista huolimatta pyörä kulkee yhä niin mukavasti, että se tuottaa iloa joka päivä. Ja siihen ropinaankin olen jo tottunut. Kilometrejä on takana jo reilusti yli tuhat, vaikka ajeluni on ollut pelkästään työmatka- ja muuta hyötypyöräilyä. Seuraavaksi sitten kyselen pistosuojattua kesärengas-vinkkiä, niissä alkuperäisissähän ei mitään sellaista suojausta ole, jahka tämä talvi nyt ensin tulee ja menee.