PDA

Näytä tavallinen näkymä : Focus Planet hyvä työmatka/lenkkipyöräksi?

Sammael
25.04.2012, 19.35
Olen hankkimassa pyörää työmatka- ja lenkkikäyttöön.
Työmatkaa kuljen polkien yleensä maaliskuusta marraskuuhun, reitti on asfalttia maantiellä ja keskustassa.

Lisäksi ajan 40-80km lenkkejä ja pieniä retkiä kesäisin, maanteillä.
Aikeissa on myös Pirkan pyöräilyn suorittaminen.

Yhteensä noin 3000km vuodessa.

Nippelistä löytyi seuraavanlainen tarjous:

Focus Planet
Runkokoko 45, 50, 55, 60cm
Runkomateriaali Alu 6061 Cyclocross
Etuhaarukka Alumiini
Vaihteet Shimano Tiagra 27v
Jarrut Avid BB5 levyjarrut
Vanteet Double wall
Vakiovarusteet Lokasuojat, seisontatuki, Shimano 2-puoleiset polkimet, lisäjarrukahvat, Schwalbe pistosuojatut renkaat 35-622

http://www.nippeli.fi/polkupyorat-cyclocross

En polkupyöriä kovin hyvin niin en osaa sanoa, onko tuo hyvä pyörä kuvaamaani käyttöön?

vaelly
25.04.2012, 23.17
Ehtoota,

Täällä sama juttu, etsin itselleni laadukasta, pitkäaikaista ja luotettavaa fillaria työmatkoille (20km suunta, eli 40km päivässä) ja tuo Helkama Oiva ei oikein sovellu siihen.
Itse en näistä mitään tajua, muuta kuin että harrastukset loppuu lyhyeen mikäli vehkeet on kehnot, sen verran välineurheilija olen.
Hiekkatietä ei tarvitse minun ajella kuin kotipihasta mustille pinnoille, n. 500 metriä.
Reitti vastaava kuin yllä olevalla.

Kiitos teille jo etukäteen, kun jaksatte auttaa meitä nöösejä.

Terv. Juha

nure
26.04.2012, 05.46
Samassa firmassa Mares AX 2, parisataa lisää ja pyörä paranee huomattavasti. Mielestäni tuo Focus rankasti ylihintainen...

timoht
26.04.2012, 06.17
Samassa firmassa Mares AX 2, parisataa lisää ja pyörä paranee huomattavasti. Mielestäni tuo Focus rankasti ylihintainen...

Sama näkemys, vaikuttaisi lähinnä hybridiltä johon istutettu puoliväkisin käyrä tanko. Marginaalihintaisella varustelulla vain kusetetaan tietämätöntä ostajaa.

Vaikka lähtisi puoleen rahaan "normaali"hinnasta ei sittenkään hyvä diili. (paitsi kauppiaalle)

IncBuff
26.04.2012, 06.22
Sitähän tuo onkin. Ilmeisesti maahantuojan oma viritelmä kun moista ei löydy edes Focuksen virallisilta sivuilta.

Jani R.
26.04.2012, 06.41
Sitähän tuo onkin. Ilmeisesti maahantuojan oma viritelmä kun moista ei löydy edes Focuksen virallisilta sivuilta.

Seuraava kysymys olisi ollut missä on rungon geometria-taulukot, kun itse ainakin sijoittuisin normaalisti 50 ja 55 runkokokojen väliin, joten kauppias olisi tässä tapauksessa myynyt joko liian pienen tai liian suuren pyörän.

timoht
26.04.2012, 07.12
http://www.peloton.fi/pyoraily/pyorat/cyclocrosspyorat/2011/fuji-cross-2-0.html

Tsekkaa vaikka tämä jos mahdollista, alle kymppikiloinen huomattavasti paremmilla osilla kuin tuo planetti. Ylivuotisena tuo tarjoushintakaan tuskin "apteekin" hinta.
Kokojakin lähes kattavasti.

ptjami
26.04.2012, 09.35

Itsellä on viime vuotinen AX2. Ainakin itse sijoittaisin tuon + 200e ja ostaisin jos tarvitaan sitten vaikka muutamalla kympillä siihen vielä lokasuojat. Omaan Focukseen olen tyytyväinen, itselle ainakin sopi paremmin kuin vastaavan hintaiset Bianchin tai Meridan cyclot joita vuosi sitten myös testasin (tosin lyhyesti).

Leewi
26.04.2012, 11.19
http://www.bestbikes.fi/product_catalog.php?c=8 tuolta toi Univega Antaris X-pro 2012 olisi harkinnan arvoinen.
Ymmärtääkseni sama runko kuin AX2 Focuksessa (sama valmistaja), eikä muutenkaan juuri eroa, paitsi hinnassa.

nure
26.04.2012, 18.20
Kun maantiepyörässä asetetaan rungon koko vaihtoehdoiksi 50 tai 55 niin ollaa pahasti metsään, kyllä asiantunteva myyjä kauppaa runkoa kahden sentin jaoilla joka jo on mielestäni aika harppaus rungoissa...

Michael L.
26.04.2012, 22.59
Kun maantiepyörässä asetetaan rungon koko vaihtoehdoiksi 50 tai 55 niin ollaa pahasti metsään, kyllä asiantunteva myyjä kauppaa runkoa kahden sentin jaoilla joka jo on mielestäni aika harppaus rungoissa...

Onko tuo sinusta maantiepyörä? Itse katselin samaa mallia taannoin ja pyörässä on fitnesspyöränrunko(5cm koko väleillä) jolla haetaan hieman rennompaa ajoasentoa suhteessa cc-runkoon kuitenkin käyrällätangolla ja kyseiseen malliin saa myös tavaratelineen mitä muihin Focuksiin ei saa. Oli myös hyvä ajaa! päädyin kuitenkin toiseen merkkiin.. halusin 105osat ja mahdollisuuden tavaratelineelle, koska hain työmatkapyörä.

kpyora
26.04.2012, 23.39
Miten Konan Honky Tonk? Se on tehty juuri tuollaiseen käyttöön. Ostaisin ehkä itsekkin, mutta kun Konaa saa vain Shimanon osilla. Yritän löytää robustia teräsrunkoista maantiepyörää tai kevyttä retkipyörää Campalla.

nure
27.04.2012, 04.20
Kun laitetaan pyörään maantietanko niin silloin tulisi noudattaa ko. geometriaa mutta kuten jo todettu, taitaa olla suht surkea rakennelma koko pyörä, kategoria sitten mikä tahansa... Toisaaltaan jos mennään viiden sentin jaolla niin ollaan yhä tavaratalo/biltsu luokassa...

Sammael
04.05.2012, 13.40
Kiitoksia kommenteista.

Entä millainen vaihtoehto olisi Tunturi Cx700? http://tunturi.fi/pyorat/cx700/
Hinta hieman alle tonnin, sisältäen seisontatuen ja lokasuojien asennuksen.

jakob85
04.05.2012, 15.10
Huh oli vähällä itselläkin etten ostanut työmatkapyöräksi Focus Planetia, kun niin kovasti kauppias sitä cyklariksi kehui. Itsellä siis myöskin haussa cyklari/maantiepyörä työmatkaa 46km/päivässä.

kpyora
04.05.2012, 19.17
...Tunturi Cx700...Hinta hieman alle tonnin, sisältäen seisontatuen ja lokasuojien asennuksen.

Perus crossari joka sopii juuri tuollaiseen käyttöön. En ole ajanut, joten vaikea sanoa, minkälainen on rungoltaan. Osiinsa nähden näyttäisi olevan hieman kallis, mutta saathan sentään lokarit kaupan päälle.

Ainoa osa, jonka vaihdattaisin saman tien parempaan on typerä säätöstemmi. Sen vaihdosta kiinteään ei pitäisi tulla ainakaan lisämaksua säätöstemmin jäädessä kauppiaalle. Nyrkkisääntö on, että ajoasennossa satulalla istuen pyörän navan tulee näkyä tangon yli kurkottamatta.

Mitä teet seisontatuella? Pyörä tulee joka tapauksessa laittaa aina kiinni johonkin kiinteään U-lukolla tms. joten seisontatuki on mielestäni hyödytön. Pyörän säilytys kotona taas on toinen juttu. Sitä varten voi ostaa jonkin telineen.

Lokarit ovat perustellut tuollaisessa käytössä. Mieti, otatko pikakiinitteiset vai kiinteät.

Sammael
05.05.2012, 03.18
Kannattaisiko säätöstemmi pitää aluksi sen takia että olisi helpompi etsiä itselle sopivaa ajoasentoa?

rantanr
05.05.2012, 06.35
Kannattaisiko säätöstemmi pitää
Miksi se pitäisi vaihtaa? "Asiantuntijat" kuorossa foorumilla käskevät vaihtamaan, mutta harvoin niiden kanssa mitään ongelmaa on. Omassa hybridissäni on säätöstemmi ja joskus jopa säädän sitä. Asfaltille matalampaa ajoasentoa, maastoon korkeapaa. Myös talveksi nostin asennon pystymmäksi.

kpyora
05.05.2012, 09.13
Tuon tyyppiset säätöstemmit ovat ajotuntumaltaan velttoja. Lisäksi koko ohjaus on niissä yhden huonolaatuisen pultin varassa. Ja vielä tuon tyyppisessä stemmissä säädettäessä korkeutta säätyy myös pituus, joten siinä on vain kaksi oikeaa kohtaa. On parempiakin malleja, mutta ne ovat kalliita.

Stemmi maksaa parikymppiä, joten jos haluaa, voi talveksi ostaa toisen. Se ei ole kustannuskysymys.

Jlä
17.05.2012, 22.18
Olen hankkimassa pyörää työmatka- ja lenkkikäyttöön.
Työmatkaa kuljen polkien yleensä maaliskuusta marraskuuhun, reitti on asfalttia maantiellä ja keskustassa.

Lisäksi ajan 40-80km lenkkejä ja pieniä retkiä kesäisin, maanteillä.
Aikeissa on myös Pirkan pyöräilyn suorittaminen.

Yhteensä noin 3000km vuodessa.

Nippelistä löytyi seuraavanlainen tarjous:

http://www.nippeli.fi/polkupyorat-cyclocross

En polkupyöriä kovin hyvin niin en osaa sanoa, onko tuo hyvä pyörä kuvaamaani käyttöön?

Hakiessani itse vaihtoehtoa hybridille, päädyin kyseisen pyörän hankintaan juurikin linkin mukaisesta liikkeestä.
Ajokilometrejä kertynyt kyseisellä pyörällä vuoden 2011 elokuusta tähän päivään 3934 km. Koska
pääasiallinen käyttötarkoitus on työmatkapyöräily, asennutin oston yhteydessä tavaratelineen, jotta mahdolliset
tavarat saa kuljetettua sivulaukussa repun sijaan.

Työmatkaa 20 km suuntaansa ja asfaltilla. Talveksi vaihdoin nastarenkaat (Schalbe Marathon Winter) ja hyvin matka taittuu.
Noilla vakiorenkailla onnistuu myös lenkkiajot. Matkavauhti ei luonnollisesti yllä "hiilikuiturakettien" vauhtiin, mutta mukavaa vauhtia tuollakin
pääsee. Itse vaihdoin nyt keväällä vakiorenkaat 30 mm Scwalbe Marathon Racereiksi ja matkanteko mukavoitui, eli vauhti kasvoi.

Tiedä sitten, mikä tuon pyörän virallinen mallimerkki on, kun Nippeli myy sitä mallina Planet ja Larunpyörä mallina Mares AX 4.0W.
Itse olen ainakin ollut näillä kokemuksilla tyytyväinen.

Ruokahalu kuitenkin kasvoi syödessä ja lenkkipyöräksi hankittu toinen Focus.
Keskustelun aiheena ollut pyörä jää kuitenkin työmatka- ja talvikäyttöön.