PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pitkälle matkalle cyclocrossi vai maantiepyörä? vai joku muu?

Ubermoze
23.04.2012, 23.37
Heipä vain kaikille, minä kun en ole kauhean syventynyt näihin pyörähommiin niin tarvitsisin hieman jeesiä sopivan pyörän valitsemisessa. Pari perus seikkaa nyt ensiksi mitä eroa cyclocrossilla ja maantiepyörällä on muuta kuin ett maantiepyörässä on yleensä ohuemmat renkaat. Miten pyörän malli esim. vaikuttaa ajoasentoon.

Ymmärtääkseni cyclocrossi vois olla hyvä kun matkan varrella voi hyvinkin olla sorateitä, maantiepyörä kun ei vissiin siitä kauheasti tykkää. Pääasiassa matka taittuisi kuitenkin päällystetyllä tiellä.

Onko kellään mitään ideoita?

Kiitoksia

asb
24.04.2012, 09.37
Heipä vain kaikille, minä kun en ole kauhean syventynyt näihin pyörähommiin niin tarvitsisin hieman jeesiä sopivan pyörän valitsemisessa. Pari perus seikkaa nyt ensiksi mitä eroa cyclocrossilla ja maantiepyörällä on muuta kuin ett maantiepyörässä on yleensä ohuemmat renkaat. Miten pyörän malli esim. vaikuttaa ajoasentoon.

Ymmärtääkseni cyclocrossi vois olla hyvä kun matkan varrella voi hyvinkin olla sorateitä, maantiepyörä kun ei vissiin siitä kauheasti tykkää. Pääasiassa matka taittuisi kuitenkin päällystetyllä tiellä.

Mikä on pitkä matka? 100km? 300km? 600km? Krossari on tarkoitettu tunnin mittaisiin kuraisilla poluilla ja pelloilla pyrähtelyihin. Voit kuvitella miten paljon pitkän maantiematkan vaatimat ominaisuudet painavat suunnittelussa.

Eli maantielle maantiepyörä. Ne renkaat, joita käytät pitkillä matkoilla, kestävät kyllä Suomen hiekkatietkin.

Ja joillakin valmistajilla on sitten ihan oikeasti tosi pitkille matkoille tarkoitettuja malleja. Niissä on maantiepyöriin verrattuna yleensä kunnon kiinnikkeet taka- ja etutarakalle, sekä lokareille. Ohjausgeometriat ovat vähän rauhallisemmat, akseliväli pidempi ja ajoasento ei ole niin aggressiivinen. Ja ne dorkat tangonpäävaihtajat...

tmile
24.04.2012, 10.00
Alle 7kg hiilikuiturunkoinen cyclo on täysin eri asia kuin n. 10kg alumiinicyclo. Saati 10kg alumiininen maantiepyörä.

Pyörämatkailua voi tehdä hitaasti tavaroita kuljettaen, jolloin lokari-tarakka-cyclo on hyvä.
Tai pyörämatkailua voi tehdä pelkkä luottokortti takataskussa, jolloin maantiepyörä on hyvä.

kivimaa
24.04.2012, 10.01
Reissuaanko varten aloittaja meinaa pyörää tarttevansa siis?

--+MM+--
24.04.2012, 10.17
Miksipähän ei matka taittuisi cyclokonkelillakin. Tärkentä kuitenkin että saa kestettävän ajoasennon luotua pyörän päälle.

µ

Ubermoze
24.04.2012, 14.19
Kiitos vastauksista!

Ideana on tosiaan nyt alkuun vetää semmonen 600km lenkki teltta ja kamat mukana, myöhemmin kun oon saanut vähän kuntoa kohennettua olisi tarkoitus mennä ihan kunnon euroopan matkalle. Ja tosiaan maasto voi olla hyvinkin vaihtelevaa reittikään ei ole oikein suunniteltu vielä. Lähinnä minua tosiaan mietityttää nuo ajoasennot, onko maantiepyörillä miellyttävä vetää se pari 100-200km päivässä kun niissä on niin matala ajoasento.

Jeps reissuaan varten, ja tietenkin myös sitten ihan jokapäiväistä pyörälenkkeilyä varten, pääasiassa kuitenkin sitä pidempää matkaa varten.

Minusta tuntuu että tähänkin kysymykseen on helpointa saada vastaus jos kokeilee niitä eri mallisia pyöriä. ;)

Alurunkoa ja aluhaarukkaa olen pääasiassa miettinyt, kuulin kaverilta ettei hiilikuitu kestä iskuja, jos vaikka lentäis perseelleen jossain vaiheessa, niin olisi suhteellisen nihkeetä kantaa pyörä loppumatkan...:)

Halloo halloo
24.04.2012, 14.31
Pyorapaivat.blogspot.com

Suosittelen kaverillesi kypärän hankkimista. Ihan kunnioitettava päämäärä teillä. Tutkikaa myös muiden blogeja, esim. http://elamammeexploraatio.com/

zeizei
24.04.2012, 15.17
Suoraan vaan retkipyörä, jos on tarkoitus oikeasti matkailla pidempiä reissuja ja kuskata tavaraa mukana. Esim. Surly Long Haul Trucker / Disc Trucker, Salsa Vaya/Casserol, Kona Sutra jne.
Kevyen varustuksen kanssa pärjää varmasti myös maantiepyörällä tai cyclolla, mutta useamman laukun kuskaaminen alkaa olla jo haastavaa.

kenaattori
24.04.2012, 15.42
Tuossa muutama esimerkki crossareilla tehdyistä reissuista.

http://hringvegur.blogspot.com/2010_08_01_archive.html

http://costaricabybike.blogspot.com/

tmile
24.04.2012, 15.44
Ideana on tosiaan nyt alkuun vetää semmonen 600km lenkki teltta ja kamat mukana, myöhemmin kun oon saanut vähän kuntoa kohennettua olisi tarkoitus mennä ihan kunnon euroopan matkalle.

Suomessakin on noita mökkejä/matkailumajoja hyvinkin 50-100km välein. Sen mitä olen maantiepyörällä Suomessa retkeillyt niin aina on löytynyt yösija jostain. Euroopassa löytyy vielä helpommin, ja toisaalta euroopassa ei välttämättä voi telttailla kovin monessa paikkaa. Ja kaupoista/huoltamoilta saa tarvittaessa sen mitä tarvitsee.

Lähinnä minua tosiaan mietityttää nuo ajoasennot, onko maantiepyörillä miellyttävä vetää se pari 100-200km päivässä kun niissä on niin matala ajoasento.

Minusta, ja monen muunkin mielestä pystympi ajoasento on mukavampi. Ajoasento vaikuttaa eniten aerodynamiikkaan, ja retkiajossa retkivauhdeilla (alle 30km/h) matalalla asennolla ei ole minusta merkitystä. Runkokoolla, satulaputkella ja stemmillä voi säätää ajoasentoa hyvinkin paljon. *todennäköisesti* cyclon geometria on sallivampi ja leppoisampi kuin maantiepyörän. Pyörissä on kuitenkin hyvin paljon eroja.

Alurunkoa ja aluhaarukkaa olen pääasiassa miettinyt, kuulin kaverilta ettei hiilikuitu kestä iskuja

Hiilikuitu kestää iskuja paremmin kuin alumiini, siitä ei kannata murehtia. Erilaisten lokareiden ja lisäjuttujen kiinnittäminen kuiturunkoihin voi kuitenkin olla hankalampaa. Yleisesti kuiturungolla on kuitenkin mukavampi ajaa, kuitu vaimentaa tehokkaasti tien tärinöitä.

Oma valintani olisi yleislaadukas cyclo jolla voi lenkkeillä ja retkeillä ympäri vuoden. Maantiepyörä on mielestäni turhan rajoittunut vehje, vaikka sellaisella eniten kilometrejä ajankin.

ArtK
24.04.2012, 16.52
Viime kesänä ajoimme Euroopan halki nimenomaan cycloilla, koska se on ketterämpi ja kevyempi ajettava etenkin vuoristonousuissa kuin pitkän matkan retkipyörä. Tavaraa oli lukkoineen ja vesipulloineen 6-7 kg per pyörä, teltan ja makuupussin korvasivat Visa ja majatalo, eivät olleet kalliita. Renkaina Durano Plussat, jotka mahtuvat kyllä maantiepyöräänkin ainakin 25 millisinä. Ne ovat painavammat kuin varsinaiset maantierenkaat, mutta eipä niistä mennyt mitään läpikään ja kuitenkin ne ovat paljon rullaavammat kuin kaikenkestävät MarathonPlussat.
Maantiepyörä on tietysti kevein ajettava, mutta siihen voi olla haasteellista ripustaa pakaaseja ja selkäreppu on huono ajatus. Ajoasentoa voi vaihdella maantietangolla paljonkin matalasta pystyyn.
Jos aikomuksenanne on raahata kymmenien kilojen tavarakuormat mukana Rämön malliin, niin silloin kuormakamelityyppinen pitkän matkan pyörä on ehkä sopivin, mutta itse en ryhtyisi rahtarin hommiin.

asb
24.04.2012, 20.42
Retkipyöriä on vaan väkeä kokeilla, kun harvasta paikasta saa pyörän lastattuna 20kg laukuilla testiajoon. Maantiepyöriä ei saa retkivarustuksessa senkään vertaa.

Krossareissa lienee keskiö yleensä maantiepyörää korkeammalla, kun niillä pitää päästä esteiden yli. Retkipörässä matala keskiö on kuitenkin hyvä asia, koska se auttamaan pitämään painopisteen matalammalla.

Kyllä krossarillakin pääsee matkaan, jos sellainen on valmiina olemassa, mutta jos on tarkoitus ostaa pyörä retkeilyyn, niin miksei samantien parhaiten huomaan sopiva? Sen selässä kkuluu kuitenkin päivä, jos toinenkin.

hkultala
24.04.2012, 22.13
Krossareissa lienee keskiö yleensä maantiepyörää korkeammalla, kun niillä pitää päästä esteiden yli. Retkipörässä matala keskiö on kuitenkin hyvä asia, koska se auttamaan pitämään painopisteen matalammalla.

Tämä pätee vain joihinkin cyclocrossareihin, ei läheskään kaikkiin. Ja niissä, joissa se keskiö on korkeammalla, se ero on luokkaa sentti tai kaksi, se ei vielä siinä painopisteessä paljoa tunnu.

Mutta moniin cyclocrossareihin saa ihan kunnollisen tarakan helpolla kiinni, toisin kuin maantiepyöriin.

Kyllä krossarillakin pääsee matkaan, jos sellainen on valmiina olemassa, mutta jos on tarkoitus ostaa pyörä retkeilyyn, niin miksei samantien parhaiten huomaan sopiva? Sen selässä kkuluu kuitenkin päivä, jos toinenkin.

Joskus se parhaiten hommaan sopiva saattaa olla jopa se cyclocrossari, jos sen kuljetuskapasiteetti riittää mutta maantiepyörän kuljetuskapasiteetti ei riitä, ja retkipyörä olisi vaan ylimääräistä painoa cyclocrossariin nähden.

nure
25.04.2012, 04.58
Taas noita kavereilta kuultuja juttuja... Hiilarikeula noin sata kertaa mukavampi kuin alu ja kestää kyllä paremmin kuin kaverisi pää. En yhteenkään pyörään enää moista hanki.

Kalle H
25.04.2012, 09.14
Onko olemassa jotain estettä miksi esim. BOBin Yak (http://www.bobgear.com/yak) -traileria ei voisi kiinnittää tukeva runkoiseen maantiepyörään?

Tuollaisellahan saisi melko kätevästi kuskattua mukana sen reilu 20kg (valmistaja lupaa kapasiteetiksi 32kg) ilman, että joutuu suoranaisesti tinkimään pyörän ajo-ominaisuuksista (mm. painopiste pysyy mukavan matalana). Tuollainen kärryhän olisi helppo irroittaa jos tulee tarvetta lähteä esimerkiksi majapaikalta kevyelle päiväretkelle reppu selässä.

Itse olen heittänyt yhden kevyen pyöräretken Ahvenanmaalla 29er sinkulalla perässä vedettävän kärryn kanssa. Käytössä ollut kärry oli tosin Helkaman kaksi renkainen satulatolppaan kiinnittyvä malli (esimerkki kuva (http://kuvat2.huuto.net/e/4e/1985c9e8120731b445fe3645c74c7-orig.jpg)). Reissun aikana tuo korkea kiinnityspiste osoittautui hieman hankalaksi esimerkiksi ylämäkien ylös runttaaminen vaikeutui huomattavasti, kun kärryn kiinnitysakseli vastusti pyörän hallintaa. Tuo Bobihan kiinnittyy takaakseliin, joten pyörän hallittavuuden luulisi säilyvän parempana.

Omaan hiilikuituiseen Canyon Ultimate CF -maantiepyörään en itse tuollaista välttämättä kiinnittäisi, mutta alurunkoiseen kaiken kestävään hiilarikeulaiseen Spessun Langster -fixiin voisin tuollaisen kiinnittääkkin. Tuollainen fixi/sinkula on muuten aivan mahtava retkipyörä (<- vitsi), kun rikkoutuvat vaihteet eivät ainakaan aiheuta ongelmia matkan aikana. Rikkoutunut takaratas on myös helppo korjata, kun flip-flop -navan voi yksinkertaisesti kääntää ympäri jolloin saa toisen rattaan käyttöön.

timppi
25.04.2012, 09.16
^ Kalle H sen ylhäällä sanoi nopeammin.. Vielä yksi kuva (http://1.bp.blogspot.com/-68kverBhwgs/TxOOOWR3fKI/AAAAAAAAHoU/GtvObP0aA5U/s1600/vika_1_01.JPG) tuolta costarika-blogista:

HMK
25.04.2012, 09.32
Eihän siihen kärryn kiinnittämiseen tavalliseen maantiepyörään teknistä estettä ole. Onhan niillä jotkut reissanneet. Suomestakin esimerkkejä löytyy. Jos arvelee, että maantiepyörän ajoasento on mielestään sopiva tuollaiseen reissuun ja välitykset riittää kärryn kiskomiseen mäkiä ylös, niin siitä vaan. Tosin itse kyllä ottaisin hieman paksummat renkaat, rennompaa ajoasentoa ja pitkät lokasuojat tuohon käyttöön. Lokarit varsinkin sitten, jos porukalla matkaa ja ajelee jonossa. Maantietanko kuitenkin pitkään ajoon on ilman muuta minun valintani, mutta säädettynä ylemmäksi, kuin maantiepyörissä tyypillisesti.

Juha_H
25.04.2012, 13.05
Makuasioita nämä, mutta oma valintani pitkille reissuille on suorasarvinen suht pystyllä ajoasennolla varustettu Kona, jonka perässä tulee extrawheel-kärry. Tämä siitä syystä, että levyjarrut pelittää todella hienosti isommankin taakan kanssa sateista tms. huolimatta, pysty ajoasento pitää selän/niskan kondiksessa päivienkin taivalluksessa, suorat sarvet tuo letkeyttä ja tukevuutta etenemiseen ja tripla-kammista löytyy välitykset jyrkempiinkin mäkiin. Joku toinen vannoo kippurasarvien nimeen, mutta minä en sellaisella lähtisi pidempään ajorupeamaan - pääosin juuri tuon ajoasennon takia.

Lenkkiajossa ja muutaman kymmenen kilsan siirtymisissä maantiepyörä on omiaan, mutta silloin kun pitää päästä luotettavasti paikasta toiseen, kelissä kuin kelissä ja mahdollisesti isojenkin tavaramäärien kanssa, niin maantiepyörä ei ole musta vaihtoehto, epäilen ettei ole cyclocrossikaan, mutta kun en semmoista omista niin en voi varmasti sanoa.

nuubiainen
25.04.2012, 13.54
Joku toinen vannoo kippurasarvien nimeen, mutta minä en sellaisella lähtisi pidempään ajorupeamaan - pääosin juuri tuon ajoasennon takia.

Retkipyörissä on pystympi ajoasento. Esim. Kona Sutra on ollut todella mukava ajaa pitkiäkin matkoja. Itseasiassa paljon mukavampi kuin suoratankoinen hybridini.

Ubermoze
26.04.2012, 19.55
Hmmm... eli suurin osa teistä on sitä mieltä, että crossari on monipuolisempi vaihtoehto, etenkin kantamuksia miettien. Olen itsekin miettinyt sitä, se sopisi myös hyvin työmatkoihin yms. lyhyempiin matkoihin.

Mietin kyllä että saisi olla se alu tai teräsrunko, mutta hiilikuituhaarukka voisi olla ihan jees, jos se kerta vähentää tärinää jonkin verran.

Kiitos vielä kerran vastauksista.

Ja halloo halloo, lähetän kypäräsuosituksesi eteenpäin :)

kivimaa
28.04.2012, 13.51
Mietin kyllä että saisi olla se alu tai teräsrunko, mutta hiilikuituhaarukka voisi olla ihan jees, jos se kerta vähentää tärinää jonkin verran.

Teräs lienee sitten niille tosi pitkille retkille miellyttävimmän ajokokemuksen antava, siis alumiiniin verrattuna.