PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä söit viimeksi, Vol 2

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7

Jopotuinen
20.01.2017, 17.03
Omasta päästä keitettyä liha-punajuuri-kaali-papupata chilirouheen ja makuluun kanssa tulilla, sitä sitten maustamattoman jugurtin kanssa. Ei mitään käryä mitä tuosta syntyy, oletuksena kuitenkin vietävä hyvää.
Edit: Kyllä, aivan järjettömän hyvä liemi, ilman jugurttia olisi tylsä.

JackOja
20.01.2017, 17.49
Keisarin leipomon Ruuneperintorttu.

Jopo81
20.01.2017, 18.24
Join kahvia ja söin munkkia... Vekaranjärven sodessa[emoji108]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

tommi2
20.01.2017, 18.26
Weather's Orginal kermakarkin.. oikeastaan 4..

VesaP
23.01.2017, 13.16
Broilerin valmiiksitehtyjä fileepaloja (125g) ja tulisesti maustettuja "bangkok" sekavihaneksia (225g) = 267kcal. Suu tulessa ja maha täynnä. Eläimellistä. Olen hurahtanut noihin sekavihanneksiin nyt työruokien osalta. Fileepaloja läjä ja kasa vihanneksia, kaloreita ei mitään, makua perkeleesti, ja mikrolämmitystä vaille suoraan kaupan hyllyltä. Kovin kätevää.

Markku Liitiä
23.01.2017, 13.38
Amican juustoista broileri-kasviskeittoa:

Vettä, laktoositonta sulatejuustoa (sis. MAITO, suola, hapate, sulatesuolat E452, E339, E331, säilöntäaine E200, maissitärkkelys), perunaa, paprikaa, perhetilan broilerin paistisuikaleita (sisältää broileria [Suomi], vettä, jodioitua merisuolaa, rypsiöljyä), sipulia, purjosipulia, vihreitä oliiveja, maissitärkkelystä, omenaviinietikkaa, sokeria, tandooritahnaa (sisältää vettä, suolaa, puuvillansiemenöljyä, chiliä, korianteria, jeeraa, linssejä, valkosipulia, inkivääriä, happamuudensäätöainetta E260, kurkumaa, anista, sarviapilansiemeniä, laakerinlehteä, neilikkaa, kanelia. Saattaa sisältää PÄHKINÄÄ ja SINAPPIA), kanaliemiaineksia (sisältää suolaa, glukoosisiirappia, sokeria, hiivauutetta, sipulia, kananlihaa, currya, kurkumaa, riisijauhoja, hapettumisenestoaineena rosmariiniuute), jodioitua suolaa, tuoretta persiljaa, mustapippuria

Vähän jo syödessäni maistelinkin, että tähän on ripautettu sarviapilansiemeniä!

oem
23.01.2017, 13.48
Savulohikeitto.
Pöntössä savustettua lohta, lidlin peruna ja keittokasviksia ja knorr kalalientä.

kuovipolku
23.01.2017, 16.09
Samaa kuin VesaP:kin.

Paitsi että broilerin filepalojen sijaan oli pakastekalaa ja woksekavihannekset maustin itse omalla kastikkeella. Ja jälkiruokaakin söin: kermavaniljajäätelöä jonka olin sulattanut, sekoittanut siihen ihan vähän hienoksi jauhettua vihreää teetä ja jäädyttänyt uudelleen.

Eli ei ollutkaan samaa kuin VesaP:llä.

JackOja
23.01.2017, 16.26
Piece of cake. Kahvin kanssa.

Siis pala kakkua. Halusin vaan kokeilla miltä tuntuis puhua amerikkaa täällä. Itse asiassa tuntui aika coolilta, en enää ihmettele sitä yhtä nicciä.

Hartsa69
24.01.2017, 16.30
Kahvin kanssa 1930-luvun keittokirjan ohjeen mukaan tehtyä kaakkua:

Kermakakku:
3 munaa
3,5 dl sokeria Vatkaa
4,5 dl kermaa (hapan tai muu) Vatkaa
Puolikkaan sitruunan kuori
5,5 dl kakkujauhoja
1,5 tl leivinjauhetta tai 0,5 tl soodaa
180° 1 tunti

Hartsa69
24.01.2017, 19.37
Ja ns. päivälliseksi:
Mustaa makkaraa
Hapankaalia
Punajuuri-vuohenjustovuokaa (eines)

VesaP
25.01.2017, 13.20
Kariniemen kananpojan paistettuja sisäfileitä 125g ja Finduksen Wok Bali kasvissekoitusta 225g. Total of 256kcal.

tempokisu
25.01.2017, 13.38
mun ...onko tämä päivällinen vai mikä? äiteen tekemä tumma leipäsiivu+voi+juusto ja kaffe. Ja suolakurkun pala viimesen suupalan mukana, ah!

Hartsa69, mun käsittääkseni kermakakku on että tehdään kakkupohja, ja kostutetaan + koristellaan kermavaahdolla, mieluiten mukaan mansuhilloa ja päälle mansuja.
Tuntuisi että tuossa ohjeessa toi "kerma vatkaa" pitäisi olla hieman erillään muista aineista.

mk
25.01.2017, 13.49
Tiikerikakkua palasen äsken kahvin kanssa :) " nom nom nom " hyvää oli vaikka tavalliseen kakkuvuokaan tehty :D

Markku Liitiä
25.01.2017, 15.39
Tuntuisi että tuossa ohjeessa toi "kerma vatkaa" pitäisi olla hieman erillään muista aineista.

En ole kakuntekijä, mutta luulisin, että tuosta kakusta tulee sisältä kuivanlaista, jos vatkaa kermat erikseen ja vetelee vaahdon kakun päälle. Hartsa 69:n ohjeessa kun ei ole muuta nestettä kerman lisäksi kuin 3 munaa. Tai mistä minä mitään tiedän...

Niin, söin possunleikkeen kermaperunoilla, vaalealla kastikkeella ja uunijuureksilla. 10 euroa, jälkkäriksi kahvia ja pipari samaan hintaan.

tempokisu
25.01.2017, 16.14
kostutetaan + koristellaan kermavaahdolla, mieluiten mukaan mansuhilloa ja päälle mansuja.

Jäikö jotain lukematta vai ymmärtämättä? munat ja sokeri vatkataan, lisätään kuivat aineet. Ei sinne mitään nesteitä laitella. Kaakku vuokaan ja uuniin.
Sen jälkeen tulee toi kostutus ja koristelu, paksu kaakkupohja halkaistaan vaikka kolmeen osaan ja noi tykötarpeet sinne väliin. Päälle mieluiten runsaasti kermavaahtoa. Sen verta sentään on jääny mieleen.

Markku Liitiä
25.01.2017, 16.24
Juuri siksi aloitin sanoilla "en ole kakuntekijä" ja lopetin "tai mistä minä mitään tiedän..." :D

Mutta jos Hartsa69 vatkaili kaikki ainekset keskenään, kakusta tuli maukasta ja mies on tyytyväinen, niin homma lienee kondiksessa?

Ari H
25.01.2017, 16.25
Banaanin + raejuustoa (200g)

Jopotuinen
25.01.2017, 17.06
Mutta silti, karvasmanteliöljy puuttuu tuosta kakkupohjan kostutuksesta. Että pieleen menee ilman sitä.

Saksanhirvi (Lidl) risottoa.

Jopotuinen
25.01.2017, 17.20
Kariniemen kananpojan paistettuja sisäfileitä 125g ja Finduksen Wok Bali kasvissekoitusta 225g. Total of 256kcal.

Mutta mitä ihmettä ovat broilerin sisäfilee, joko taas on kuluttajaa hujattu?
Vähän niinku se kun 10 vuotias lehmä tekee teurastamolla sukupuolenvaihdoksen takuumureaksi häräksi.

tempokisu
25.01.2017, 17.36
Kakun voi kostuttaa millä vaan minkä mausta tykkää. Ikinä ei ole mitään karvasmanteliöljyä käytetty, mutta likööriä kyllä ja kahvia. Yleisin on tainnut olla säilykehedelmien mehu.
Tein ite aikoinani ylioppilaskaakun, ja siinä oli enemmän kermavaahtoa kun sitä kakkupohjaa. Sen kerran nimittäin söin sitä kakkua itekin. ( ja olin paastonnu sitä varten monta päivää).

Jopotuinen
25.01.2017, 19.03
^ Olis kannattanut maistella joskus :D

Hartsa69
25.01.2017, 19.18
No ihan kuivakakku se on.. sorry vaan etten viitsinyt kirjoittaa ohjetta tarkempaan muotoon..
Kuva pöllitty netistä:
http://3.bp.blogspot.com/-pcSVL0LKYAk/VNjbVob64DI/AAAAAAAABbc/ZSu-lytdcfY/s1600/hapankermakakku.jpg
etsikää vaikka guuggelista mitä vatkataan ja missä järjestyksessä .. ;) Ja en ole itsekään mikään kakuntekijä..

tempokisu
25.01.2017, 19.36
^ Olis kannattanut maistella joskus :D

Niinkun mitä? Mietipä, kun on anoreksia ja silloin vielä istuinluun murtuma eli en voinu lenkkeillä, niin siinä oli aika "urotyö" että söin oikeesti palan kakkua.
Mun logiikkani mukaan jos ei lenkkeile, ei tartte syödäkään.

Mutta olen mä ennen kun täytin 12 syönyt lettuja, makkaraa, kakkuja ja vaikka mitä. Joskus syötiin kilpaakin, että kuka syö eniten lettuja.
Kesä 1977 muutti kaiken, eikä kakut tai pullat sun muut maistu enää nytkään, en tykkää enää makeasta. Ja tosiasia on että en halua myöskään yhtään lisää painoa - äskön huomasin että kesällä ostamani S-koon pyöräilypöksyt on kuitenkin liian kireet.

Yleensä mitään ohjeita katsele, mutta enkä kakussa olisi hyvä:

Mutta. Kirjasin aikoinaan parhaat ohjeet siististi vihkoon.

JUKAN KAKKU ( tehtiin veljeni kesäsynttäreille)

3-4 munaa
2dl sokeria
1.5dl venhäjauhoja
1dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Munat ja sokeri vatkataan vaahdoksi ( on hyvää sellaisenaankin..) Jauhot lisätään siivilän läpi. 30 minuuttia 175 asteessa.
Sieltä kun tulee kakkupohja, se kostutetaan ja päälle kermavaahtoa paljon, sekä tuoreita mansikoita.
Se on Jukan Kakku.

TÄYTEKAKKU

6 munaa
4 dl sokeria
4.5dl vehnäjauhoja
3 rkl perunajauhoja
2.5tl leivinjauhetta
5 ruokalusikkaa kiehuvaa vettä

Munat ja sokeri vatkataan.
Lisätään sekoitetut kuivat aineet siivilällä vuorotellen veden kanssa.
200 astetta 40 minuuttia.
Sieltä tulee paksumpi kakku. Leikataan vaikka kolmeen osaan ja täytteet väliin ja kuorrutus päälle.

Nämä ohjeet on aikanaan erinomaisen hyviksi todettu. Ei tarvi googlea.

Nalho
25.01.2017, 21.20
mun ...onko tämä päivällinen vai mikä? äiteen tekemä tumma leipäsiivu+voi+juusto ja kaffe. Ja suolakurkun pala viimesen suupalan mukana, ah!

Hartsa69, mun käsittääkseni kermakakku on että tehdään kakkupohja, ja kostutetaan + koristellaan kermavaahdolla, mieluiten mukaan mansuhilloa ja päälle mansuja.

Katselin vanhasta keittokirjasta vuodelta 1947 juuri tuollaisen kermakakun ohjetta minkä Hartsa69 julki toi. Siinä munat, sokeri ja kerma vatkattiin hyvin ja sitten muut sörsselit mukaan. Sitten vormuun ja tunniksi uuniin.

E-Cruiser
26.01.2017, 14.52
Subway-patongin. Subway on tossa alakerrassa, niin se on välillä houkutteleva ratkaisu. Klubikorttikin löytyy:)
Makea ei kyllä enää juuri kiinnosta, mutta suolan&rasvan&hiilareiden liitto on pyhä.

Markku Liitiä
26.01.2017, 14.59
Hernesoppaa ja pannukakkua. Lisäksi salaattipöydän "antimia" eli omenanpalasia ja pakasteherneitä, kun bongasin houkuttelevan keittovaihtoehdon vasta viime metrillä. Odotan, milloin metaaninmuodostus alkaa.

VesaP
07.02.2017, 14.10
Kariniemen kananpojan käristettyjä sisäfileepaloja ja Pirkan pakastepapusekoitusta. 296kcal.

Markku Liitiä
07.02.2017, 14.29
Amican silakkalaatikkoa. Ei kyllä ollut muinoin koulussa tarjotun veroista - tai sitten aika kultaa muistot.

wanhus
07.02.2017, 15.31
Tuoretta ruisleipää. Piti hommata juurelle oma, dedikoitu astia kun en sitä ole saanut vielä parissa kuukaudessa tapettua. Tuossa tuntuisi maku vaan paranevan jokaisella leivontakerralla.

mk
07.02.2017, 16.38
Rahka/suolapähkinä/siirappi -combo välipalaksi työpäivän jälkeen..

Lähetetty minun I6 laitteesta Tapatalkilla

Katila
08.02.2017, 21.19
Pari biittiä Maraboun 70 % cocoa orange -suklaata.

Hartsa69
24.02.2017, 15.17
Aamulla ohrapuuroa, kolaamisen jälkeen kahvin kanssa kauraleipää, sitten pinaattikeittoa (eines). Äsken tein härkis-makaronilaatikkoa, njam.

JackOja
24.02.2017, 15.17
Laskiaispullan.

Markku Liitiä
24.02.2017, 15.23
Thaimaalaisittain maustettua jauhelihakeittoa. Aika ärhäkkää, mutta Amican ruuaksi vallan hyvää. Hain santsilautasellisen. Jälkkäriksi kaakaokiisseliä. Yht. 8,20 euroa.

Köfte
24.02.2017, 18.57
Itse veistettyä intialaista omilla linnunsilmillä höystettynä. Lisänä "riittävä" määrä
valkosipulia. Rouva on kipeä ja itselläkään ei kovin rapoisa olo ole. Eväs mallia
"haista sinä flunssa pitkä paska" Jälkkäriksi kaakaota 50% rommilla maustettuna:)

tempokisu
24.02.2017, 21.45
Aamulla ohrapuuroa, kolaamisen jälkeen kahvin kanssa kauraleipää, sitten pinaattikeittoa (eines). Äsken tein härkis-makaronilaatikkoa, njam.

eek...aamulla 2 palaa "Terve"-leipää voi+juusto+kevytmetvursti, iltasella yhteensä....no 2 kanamunaa ja 5 palaa kevytmetvurstia, suolakurkkupaloja. Jaffapullo. Siinä oli mun päivän ruoka, kun en lenkillä käyny niin yritän syödä vähempi silloin, se tapa ei muutu tässä minnekään. Mutta elopaino pysyy samana tekee tai on tekemäti mitä hyvänsä.

Hartsa69
24.02.2017, 22.41
eek...aamulla 2 palaa "Terve"-leipää voi+juusto+kevytmetvursti, iltasella yhteensä....no 2 kanamunaa ja 5 palaa kevytmetvurstia, suolakurkkupaloja. Jaffapullo. Siinä oli mun päivän ruoka, kun en lenkillä käyny niin yritän syödä vähempi silloin, se tapa ei muutu tässä minnekään. Mutta elopaino pysyy samana tekee tai on tekemäti mitä hyvänsä.

Öö ja eek, syön kuulemma ihan liian vähän :D Jatkoin kyllä syömisiä uunilohella, perunamuusilla ja sillä mak. laatikolla. Iltapalana teen kanssa jotain kaura? tms paloja, väliin savustettua possun ulkofilettä (jokin pohjanmaalainen savustamo, valmis pakattu viipale, oikein makoisa, ei mitään ikävää makua eikä niljakasta rakennetta) ja nyt sitten vielä mansikoita pakastimesta.

tempokisu
25.02.2017, 06.20
Äskön 2 palaa ( tosin yksi pala halkaistuna kahteen pienempään) "Terve"-leipää...ja kun on niin hyvää niin ihan pieni pala lisäksi. Juusto ja makkarasiivu, voita.
Tarttee siirtyä puuroon, toi leipä on liian hyvää ja sitä tulee syötyä "liikaa" ( mulle).
Senverta vähän kuitenkin syön että puurolautasena, tai vaikka maksalaatikon kuppina, toimii teekuppi. Ei jäähdy niin nopeesti ja on juuri mulle sopiva annos.

kuovipolku
25.02.2017, 08.00
^ Ihmisen aineenvaihdunta on ihmeellinen asia. Muistanko mä oikein että sä et juurikaan harrasta energian lisätankkausta lenkin aikana, et edes talvisatkulla huonossa kelissä?

Mä söin Sami Jauhojärveltä matkitun aamiaisen: kaurapuuroa mega-annos (3,5 dl hiutaleita), kaksi kovaksi keitettyä kananmunaa ja sata grammaa vihanneksia. Alle ja päälle kuppi mustaa kahvia ilman sokeria. (Kaurapuuron olen maustanut ns oman pään mukaan kurkumalla, inkiväärillä, kardemummalla, kanelilla ja mustapippurilla; puuron jätän sen verran löysäksi etten tarvitse mehukeittoa tai maitoa.)

Jopo81
25.02.2017, 15.12
Itse tehtyä perunamuusia, nakkikastiketta. Kyytipojaksi salaattia.

Smo
04.03.2017, 22.29
Hirven sisäfilettä sopivilla lisukkeilla

Markku Liitiä
09.03.2017, 12.48
Nyt oli Amicassa hyvät pöperöt! Siellä oli intialainen teemapäivä, jonka merkeissä vedin naamaani tuhdin annoksen intialaisittain maustettua kanaa riisin kera sekä jälkiruuan, josta ei oikein ottanut tolkkua, mutta joka oli erittäin hyvää. Lisää intialaisia teemapäiviä!

Näyttää sisältävän kaikkea, mitä pyöräilijä tarvitsee:
Murg Makhani- Broileria tomaatti-kermakastikkeessa broilerin reisipalaa (Suomi), Tomaatti-voikastiketta ( tomaattimurskaa (sisältää tomaattia, tomaattimehua), laktoositonta KUOHUKERMAA (sis. karrageenia) , sipulia, rypsiöljyä, valkosipulia, jodioitua suolaa, Garam Masala-mausteseosta (sisältää mustapippuria, inkivääriä, muskottipähkinää, kanelia, korianteria, laakerinlehteä, anista, fenkolia, kardemummaa, chiliä), kurkumaa, kardemummaa ) , tandooritahnaa (sisältää vettä, suolaa, puuvillansiemenöljyä, chiliä, korianteria, jeeraa, linssejä, valkosipulia, inkivääriä, happamuudensäätöainetta E260, kurkumaa, anista, sarviapilansiemeniä, laakerinlehteä, neilikkaa, kanelia. Saattaa sisältää PÄHKINÄÄ ja SINAPPIA), laktoositonta RUOANVALMISTUSJOGURTTIA, sitruunamehua (sis. säilöntäainetta E202) per 100g: 260 kcal, 1,090 kJ, 21.0 g Rasva sis., 6.2 g tyydytt., 2.6 g Hh josta, 1.0 g sokereita, 15.4 g Proteiinia, 1.5 g Suolaa G, L, VS, A

Irocci
10.03.2017, 17.47
Jauhelihakeiton tekasin ja lisäksi ruispaloja päällyksillä ja 2 lasillista piimää.

LJL
10.03.2017, 18.25
Kanapasta. Oli hyvää

Köfte
10.03.2017, 20.51
Leipomusuunissa pitkän kaavan mukaan myhitettyä Burgundin pataa. Nam.

Intian appeet, kuten muutkin aasialaiset ovat hyviä, kunhan ne maustaa alkuperäisesti.
Linnunsilmächilin taimisto on jo noussut ja nagat ovat selvinneet talvesta:) Rouva näyttää
taaskin kansoittavan ikkunalaudat erinäköisillä kasvualustoilla; perhosten houkuttelu syömä-
osaston lisäksi on tavoitteena.

VesaP
04.04.2017, 11.16
Apetit papusekoitusta 200g ja Kariniemen kananpojan sisäfileitä 125g. Proteiinia 41g (!!), hiilareita 26g ja rasvaa 6g. 338kcal.

tommi2
04.04.2017, 11.37
juustomunasämpylän... tämä oli kahvilan nimi tuotteelle. ja kahvi. tällä mennään.

tempokisu
04.04.2017, 11.53
Kisun vakioPäiväruoka töissä: puolitoista ruispalaleipää ( pidempi lenkki ajettu) voita ( paksu kerros) ja Kipparijuustosiivu + suolakurkun siivu. Termoskaffetta.
Minä en kaloreita enää laske tai muutakaan, "punaista" voita sen olla pitää. Ruisleipä on hyvää, ja pitää nälän poissa kun seuraava ruoka on iltaseitsemältä.

kuovipolku
04.04.2017, 12.51
Mikrossa kypsytettyä pakastekalaa ja turkkilaisia vihreitä paprikoita oliiviöljy-omenaviinietikka-valkosipulimarinadissa. Ruisreikäleipää, porkkana-puolukkaraastetta ja mustaemmentaljuustoa. Mustikanmakuista maitorahkaa, mustikoita, puolukoita ja AB-piimää.

En laske kaloreita, syön yrittämättä varsinaisesti lihottaa itseäni mutta yritän pikkuhiljaa hivuttaa painoa vähän ylöspäin ilman että täytyy vaihtaa vyönreikää. (Joo, harrastan väärää lajia väärällä tavalla tämän pyrkimyksen kannalta...)

PS Ei voi välttyä ajatukselta että jos tempokisu toisaalta punnitsisi ja pitäisi tarkkaa kirjanpitoa syömisistään ja juomisistaan ja toisaalta ajokilometreistään, voitaisiin saada kiinnostavaa ja ainakin minua hämmästyttävää tietoa siitä miten ihmiskeho tarvittaessa pystyy sopeutumaan.

JackOja
04.04.2017, 13.03
Broileria sichuanin tapaan: miedosti suolattua broilerin paistileikettä (60%) [Suomi], säilöttyä ananasta, säilöttyjä bambunversoja (sisältää bambunversoja, vettä, happamuudensäätöainetta E330), vesikastanjoita, paprikaa, appelsiinimarmeladia (sisältää mm. sokeria, appelsiinikuorisuikaleita, appelsiinimehua, sakeuttamisaineita E440, E1422, ravintokuitua [sitruuna], säilöntäainetta E202), tuoretta chiliä, gluteenitonta soijakastiketta (sisältää mm. SOIJAPAPUA, suolaa), rypsiöljyä, valkosipulia, inkivääritahnaa (sisältää mm. inkivääriä, SOIJAPAPUÖLJYÄ, sokeria, suolaa), SEESAMINSIEMENÖLJYÄ per 100g: 177 kcal, 743 kJ, 11.5 g Rasva sis., 1.5 g tyydytt., 6.4 g Hh josta, 4.0 g sokereita, 11.9 g Proteiinia, 0.6 g Suolaa G, L, M, VS, A

Basmatiriisiä: vettä, basmatiriisiä per 100g: 114 kcal, 477 kJ, 0.2 g Rasva sis., 0.0 g tyydytt., 25.1 g Hh josta, 0.3 g sokereita, 2.6 g Proteiinia, 0.0 g Suolaa G, L, M, Veg

Markku Liitiä
04.04.2017, 13.40
Naudanliha-smetanakastiketta
naudanpaistia (50 %) (sisältää naudanlihaa [Suomi], suolaa), lihaliemikastikepohjaa (sisältää mm. lihalientä [naudan luita, lipsitikkaa, laakerinlehtiä], sipulia, porkkanaa, tomaattisosetta, palsternakkaa, sokeria, rakuunaa, timjamia, lipstikkaa, basilikaa, musta- ja valkopippuria, suolaa, muunnettua maissitärkkelystä), laktoositonta SMETANAA, sipulia, vettä, sinappia (sisältää mm. vettä, sokeria, SINAPINSIEMENIÄ, suolaa, rypsiöljyä, etikkaa, säilöntäainetta E211, mausteita [mm. valkopippuria], aromeja [mm. maustepippuria]), maissitärkkelystä, jodioitua suolaa, mustapippuria per 100g: 133 kcal, 557 kJ, 6,7 g Rasva sis., 3,4 g tyydytt., 2,9 g Hh josta, 1,7 g sokereita, 14,8 g Proteiinia, 0,8 g Suolaa G, L, *, A

Riisiä, tarkemmat tiedot puuttuvat.

Mustaherukkakiisseliä:
vettä, mustaherukoita, sekamehutiivistettä (sisältää rypäle-, omena- ja kirsikkatäysmehutiivistettä, vettä, askorbiinihappoa), sokeria, tapiokatärkkelystä per 100g: 72 kcal, 303 kJ, 0,2 g Rasva sis., 0,0 g tyydytt., 16,4 g Hh josta, 13,5 g sokereita, 0,4 g Proteiinia, 0,0 g Suolaa G, L, M

Jälkkärissä tapiokatärkkelys löi vähän läpi.

VesaP
04.04.2017, 13.57
MyProtein Lemon Cheesecake -patukka:

Sitruunajuustokakku Maku : Maito Proteiini, isomalto-oligosakkaridi, täyteaine (polydekstroosi), oligofruktoosi, auringonkukkaöljy, mantelit (5,6%), aromit, suola, happo (sitruunahappo), makeutusaine (stevioliglykosidit), väri (beetakaroteeni).

Markku Liitiä
04.04.2017, 14.29
Tuo se vasta terveelliseltä kuulostaa! Mikä noista aineista on juustoa?

Dr TuKo
04.04.2017, 14.32
Jääpala H2O 9,375 g

0 kcal, 0 kJ, Rasvaa 0 g, Hiilihydraattia 0 g, Proteiinia, 0,0 g, Suolaa 0,0 g, Lakt, Glut, Veg

JackOja
04.04.2017, 15.08
Jääpala...

Miksi? Hammassärkyä kenties?

tempokisu
04.04.2017, 15.25
^ ihan janoon hätätilassa? Olen monta kertaa lenkillä joutunu...syömään lunta, kaamee jano ja kyllä lumikin auttoi.

No oikeesti toi oli vaan piruilu-vastaus teidän kaikenmaailman hiilihydraatti sunmuuta- ruoka-analysoinneille. Teki mieli laittaa sama vedestä kun sitä äskön "söin".

Kuronen
04.04.2017, 16.35
Salaattia ison vadillisen, grillattua broileria ja lasin vettä. Munkkikahvit.

haedon
16.04.2017, 16.10
Paistettuja ahvenfileitä kera pinaattipastan, fenkolikastikkeen ja paahdettujen krutonkien. Haevenly made.

Kampinalle
16.04.2017, 16.24
Mämmiä kuohukerman kera. Hyvää ja ajankohtaista.

VesaP
20.04.2017, 13.33
Välipalaksi äsken:

https://s2.thcdn.com/productimg/600/600/11094927-1824392582964767.jpg

tommi2
20.04.2017, 20.37
pekonia ja munia

E-Cruiser
09.05.2017, 10.38
Nyt tätä nyhtökauraa alkaa saada S-kaupoista silleen helposti. On tää kyllä loistava tuote. Tulee varmaan ostettua aika usein.

T: lihansyöjä

wanhus
09.05.2017, 10.53
Rainbow Yrttivoipatonki

E-Cruiser
18.05.2017, 12.16
Tomaattinyhtökauran ja vuohenjuustokermaperunoiden liitto on erinomainen. Päälle paljon laadukasta oreganoa. Uusi vakioateria.
Alan kuulostaa idunsyöjältä.

kuovipolku
18.05.2017, 12.51
Baccalà alla messinese.

Ruotsin Eurosportin selostajan Roberto Vacchin antaman reseptin innoittamana. Tosin en suolatusta ja kuivatusta turskasta vaan ihan proosallisesti pakastekalasta. Sipulia ja valkosipulia, oliiviöljyä, tölkillinen tomaatteja, vähän tomaattipastaa, mustia oliiveja ja kapriksia, suolaa ja perunoita.

tempokisu
18.05.2017, 14.42
Pari lusikkaa äiteen tekemää porkkanalaatikkoa ja voisilmiä. Siinä oli mun päivällinen+ lounas. Aamusella noin 12 tuntia sitten söin 2 palaa Terve-leipää päälysineen.

VesaP
18.05.2017, 15.00
Hernekeittoa, palan uunilenkkiä, muutaman leipäsiivun ja 3 kpl isohkoja lettuja hillolla ja kermavaahdolla kuorrutettuna.

The flying Chocobo
18.05.2017, 15.23
Just kävin hakemasa kahvilasta tummaa (tai no, 'tummaa', mun mielestä 47% kaakaota on tummahkoa korkeintaan) suklaata patukan ja söin sen kun alkoi taulukoiden tuijottelu närästää.

haedon
19.05.2017, 18.29
Aino Mustaherukka&Vieno valkosuklaa -jäätelöä.

kuovipolku
02.06.2017, 11.12
Biojätelaatikosta dyykkaamaani muovipussissaan ollutta ruisleipää, ei-vähärasvaista Polar-juustoa ja mustaa kahvia ilman sokeria. (Johan tässä menikin vähän aikaa kofeiinilakossa; en vain ole ihan varma sorruinko vai lopetinko aiotusti.)

Säilyketölkistä kuminalla maustettuja favapapuja mikrossa lämmitettynä ja najafilaisittain taatelisiirapilla maustettuja suolaliemeen säilöttyjä vihanneksia.

Uunissa tehtyä tattaripuuroa ja kotona tehtyä jogurttia.

PS Vähän semmoinen mättöpäivä eli tarkoituksella enemmän kaloreita kuin mitä kuluttaa (mikä onkin helppo homma silloin kun ei tee fillarilenkkiä) ja hiilihydraatteja niin paljon että varastot takuulla täyttyvät (siltä varalta että niitä viikonloppuna satutaan tarvitsemaan).

PPS Jotain lyhyttä ei-pyöräilyä voisi iltapäivällä tehdä, käydä vaikka sauvarinteessä heilumassa.

OKS
21.06.2017, 17.43
No en ihan viimeksi, mutta päivän lounastauolla oli tarjolla mm. tätä:

https://lh3.googleusercontent.com/P-ZwmvsoZS_muWnMkgyviG8Xtr6mepEWGUUlRpVpy64OV765Rm4a 5QEPy2R79IgtDPD_v_1pDc_s1KnyaLzK-SYhxy7YSKYhdz-9X5sJQPzIhxWPtCY50KYV0p-Mz76E6xJPdm6uZRecGMce6k2oYlnVNxLnzjX8QpG44kfXBnPQl iQnr7H3HoL5tNlZm4lu07la7H-58GjhGTlXpjxHoWzoVHAK4uvVMG3a19au4hBRmd64OjMDQhSl2 x-R24JxK5K7OppWqKfa2ssauKl-xRuduFduByF0-LLm0w_7Bt9DK-v7qqbPKmJG3ABzYF5NylIlIDpjWtr9ryISDxfp702BtNonrxu4 nJKL6xtAR-fL9YvQZYDZomrnG9G0njJNWzgZPn2TX9JcZQkqhgeOi1N7c-GruG54C4ySfsAKSINrVJDffOz1bfXxSBCx5E1Ps7zaOIcNZSr8 FPz91F_weMxRR69MTygWfCBSn1aD9NZP7YbPNqRHbgZZuEaYEl CMR1NxlTdVDeq-1VlGHyX2j90BdCLJZbUzREwoCWOCumRMH3n7qBk0AiRwVFCKhW J1n19LQWZW5zrn2QH-WUs-O8BroTP6ZO8Cbk7dW6IYBOWOCkmo9oQbvw=w894-h940-no

oem
21.06.2017, 20.10
^Luodilla tapettua?;)

Jopotuinen
21.06.2017, 21.37
Rouva oli tuonut uusia perunoita.
Eivätpä olleet hääviä, tainut aurinkon tuoma tärkkelys jäädä vähiin.

kuovipolku
21.06.2017, 22.07
^^ Ei pidä nauraa! Peet ja deet voivat olla yhtä vaikeita kuin yhdyssanat. (Ja geet, onhan foorumillakin nähty Graftin ajovaatteita.)

Neljä makdouta. Eli semmoista öljyliemeen säilöttyä saksanpähkinä-paprika-chili-valkosipulisoseella täytettyä minimunakoisoa (vai mitä "baby eggplant" on suomeksi, kääpiömunakoiso?) ja kaksi täysjyväruissämpylää ja jogurttia ja kaakaota ja palan jotain kuivakakkua.

Kampinalle
22.06.2017, 20.08
Suomen kesän pyhä neljänäisyys: torilta ostettua siikliä (siis se the uusi peruna, jos ei joku tiennyt), keitetty kananmuna, voi ja silli. Valtavan hyvää tänäkin vuonna.

bici74
23.06.2017, 23.59
KFC:tä. Mäkkärin/BK:n vaihtoehtona...paaaljon parempaa kuin noiden burgerit.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

xs2jammu
24.06.2017, 08.43
Perusaamupalan, Eloveena kaurapuuro johon päälle pakastimesta mustikoita ja mustikkakeittoa sekä yhden verigreipin. Niin ja ei passaa unohtaa niitä kahta pakollista verenpainelääkettä, kaliumpilleriä, kalsium pilleriä ja magnesiumin pilleriä.

VesaP
26.06.2017, 08.53
Reissumiehen sinappikalkkunalla ja 3-pippuri tuorejuustolla höystettynä (offt: + lasi rasvatonta maitoa). Ennen tuota pääruokapläjäystä Kestine Lyo allergiatabletti raakana suoraan kielen päälle.

The flying Chocobo
27.06.2017, 13.45
Suklaata juuri äsken, Lindt Sauerkirsch-Chili

kuovipolku
27.06.2017, 14.58
Salaattia perinteisellä ruotsalaisen keittokirjan opilla eli sitä mitä kaapista sattuu löytymään. Tällä kertaa kurkkua, tomaattia, kurpitsaa, maustekurkkuja, vihreitä oliiveja, porkkanaraastetta, fetajuustoa, raejuustoa ja keitettyjä (tavallisia suomalaisia) makaroneja.

T.K.
26.07.2017, 15.05
Ihan vaan leipää..

Markku Liitiä
26.07.2017, 15.23
Paistettuja muikkuja ja perunamuusia. Vallan hyvää. Ihan hyvä, että lähi-Amica on kiinni ja jouduin valitsemaan pienyrittäjävaihtoehdon.

tempokisu
26.07.2017, 16.17
Terve-leivän pala+ voi+ Polarjuusto-siivu, termoskaffea mukillinen.

Jopotuinen
03.09.2017, 20.25
En ihan vielä, mutta huomenissa omasta päästä keitettyä mieletöntä soppaa.
Raaka-aine ja maustelistakin pitkä kuin Amican lisäainelista :)

Nauta jauhelihaa
Kyssäkaalia
Palsternakkaa
Porkkanaa
Lanttua
Juuriselleriä
Valkokaalia
Omenaa
Tomaattimurskaa
Sipulia
Valkosipulia
Maustepippuria
Mustapippuria
Valkopippuria
Siirappia
Kasvisliemikuutioita
Kuminaa
Rosmariini
Timjamia
Persiljaa
Paprikajauhetta
Tuolla se hiljaa porisee ja tuoksuttelee… hmm..!

Jaahas - hella tuuttasikin juuri, jotta nyt olis valmista :) :)

haedon
03.09.2017, 20.28
Sushi Housessa kävin vetämässä buffetin entisen naapurin kanssa.

mpk
03.09.2017, 21.37
Bolognese ja spagettia, lisänä vihersalaatti.

Sent from my iPad using Tapatalk

LJL
04.09.2017, 22.26
Karkkia. Tänään oli mun ja wifven karkkipäivä

JackOja
04.09.2017, 22.47
Lakuja vedin palautumisruuaksi oluen kyytipoikana.

mpk
04.09.2017, 23.49
Mustikoita ja mysliä

Jopotuinen
07.09.2017, 17.11
No sitä järjettömän hyvää omasta päästä keitettyä soppaa on taas ammennettu, isommalla padalla kun tein. Ja soppa se senkun paranee kerta kerralta.
Ensikerralla nakkaan kuormaan mukaan vielä jotain ruskeita papuja antamaa soppaan ruutia. :)

Kaupasta tarttui pala naudan maksaa, kun oli vielä -30%.
Huomenissa siitä syntyy kermassa porkkanoiden kera haudutettua herkkua.

Jopotuinen
12.09.2017, 17.22
Kaalilaatikkoa. Maailman parasta sellaista. Puolukkahillon kera. :p:p:p

Kun tulin hommista kotio, niin oli heti huumaava tuoksu vastasta ja kun sain palttoon pois päältä, Rouva vetäisi luomuksensa uunista.
Tuskissani ähkystä tässä kieriskelen nyt, voi vielä kun saisi edes hiukan mahtumaan… uuuh…. :o

mpk
12.09.2017, 17.45
Kanaa ja salaattia

sähköläski
12.09.2017, 18.52
Uunista otin norjanlohta. Palan painikkeeksi valikoitui Zenato Valpolicella. Valkoista ei ny just ollu.

Jopotuinen
17.09.2017, 20.13
No sitä järjettömän hyvää omasta päästä keitettyä soppaa on taas viritelty.
Joitain säätöä aikaisempaan (tässä nyt erittelemättä), + purkki ruskeita papuja.
Jauhelihan asemesta nyt 0,5 kg naudan paistisuikaleita.

Padan etukätesimakustelut lupasivat aivan taivaallista luomusta.
Rouvakin, joka aiemmin keitoksiani vältellyt, teki nyt maistiaisia ja vuolaasti kehui.

tommi2
17.09.2017, 20.53
koska olen dietillä, söin pelkkää juustoa.

Jopotuinen
20.09.2017, 18.20
Pitkästä aikaa Tapolan mustaa magiaa, kun oli Liiterissä tarjolla jokunen päivä sitten. :p
Ranskisten kera + puolukkahilloo. Ranskikset oli kaupan, kun ei oikeen ole vielä sitä wanhaa perunaa, ja että tekis ne ite.

Ite tehyt ranskikset parempia, puukolla vaan potut kuorineen veneiksi, sudilla öljyä pintaan ja uuniin. Oma lemppari on paahtaa ne siten, jotta tuloksena kullankeltainen sitkas kuori ja täysin pehmyt muusi sisuta. Muistaakseni karvan vajaa parisataa ja tommoset 45…55 min.

Tavanomaiset tulee nopsampaa, oliskos joku vajaa puoli tunteroista ja jos haluaa rapeeta, niin sitten 225 astetta. Nuilla säädöillä ei paljoa kannata kaupan valmiita lastuja tehä, välttyy samalla transrasvoilta tjsp.

tommi2
20.09.2017, 19.29
bulgarian jugurtin

mpk
20.09.2017, 20.35
Kalaa, tomaatteja, kurkkua, salaattia, juustoa

Jopotuinen
21.09.2017, 18.15
Nyt oli Rouva värkännyt Liiterin ranskalaisesta savumakkarasta kelpo makkarakastikkeen.

Sitä ennen hommissa sitä omasta päästä keitettyä soppaa. Puoli pataa on vielä jäljellä, ensiviikon ruokakupit täyttyy vielä sillä. Sitten on mätetty 10 ltr soppaa ja alkaa tylsempi salladi-jakso, ellei sitten kuitenkin sorru johonkin kaalisoppajohdannaisen vääntämiseen. :p

tommi2
22.09.2017, 17.23
moussakaa. yllättävän hyvää, vaikka itse teinkin. joku Zorbas haukkuisi toki ton epäaitona, mutta maistui.

bici74
23.09.2017, 17.30
Makaroonia tonnikalan, tomaattososeen, sipulin, juuston ja kananmunan kera. Mökkipikaruokien standardikamaa.

Köfte
24.09.2017, 18.51
Pysähdyin Iissä H.Kuhan kalaliikkeeseen. Uunituoreita nahkiaisia:)

Jopotuinen
25.09.2017, 18.18
Läskisoosia, piiitkästä aikaa.
Liiteristä tarttui matkaan siivutettua siansivua. Puuhastellessa ilmeni, että aikas iso paketti oli, saatto olla puoli kiloa – hyvä!
Paistelu valuraudalla: Silputut lihat musta- ja valkopippurin kera, sibulat, sekä lopuksi ruskea kastike. Kaikki sitten samaan pataan porkkanakuutioiden kanssa ja loraus maitoa (tai kermaa). Mausteeksi maustepippuria, laakeria ja liemikuutiota.
Nautiskeltu keitettyjen pottujen kera ja on muuten hyvää. :p
Suotta unohdettu perinneherkku, ehdottomasti jatkoon.

tempokisu
27.09.2017, 11.57
:D :D Kauppahallissa oli NAHKIAISIA, ostin yhden ( 3.50e) ja sain syötyä kaksi haukkua, en nyt sanoisi että maukasta mutta täyttävää. Ja heti alkoi röyhtäisyttää :D
Mutta tulipa asia hoidettua.
( syön lopun kalan kotona - kohtapuoliin, sen takia ihan ajoin aamulla satasen että voi "herkutella" nahkiaisella)

Jopotuinen
27.09.2017, 12.08
Savulohisaladia sinappikastikkeen kera

mk
27.09.2017, 13.03
ARLA kahvijogurtti + whey80 -sekoituksen välipalaseks :)

Gaastra
27.09.2017, 13.03
Pullavanukasta. Enpä ollut moista aikaisemmin syönytkään, mutta kun tätä oli työpaikan ruokalassa tarjolla, niin pitihän se maistaa - ja ihan ok:ta se oli.

tempokisu
27.09.2017, 13.29
Nyt kun jäi se nahkiksen puolikas iltapalaksi, mitä juotavaa sen kanssa? Sopiiko olut, jotenkin tuntuu että sopisi.

mpk
27.09.2017, 14.33
dominokeksejä

Jopotuinen
27.09.2017, 16.49
Nyt oli Rouva värkännyt Liiterin ranskalaisesta savumakkarasta ja punajuuresta kelpo makaronilaatikon! :p

Tuskissani ähkystä tässä kieriskelen nyt, voi vielä kun saisi edes hiukan mahtumaan… uuuh…. :o

kuovipolku
27.09.2017, 17.53
"Venäläisestä" ruokakaupasta ostettua Saksassa valmistettu "korealaista" kimchiä ja Virossa leivottua ruisleipää

tempokisu
27.09.2017, 19.07
Nyt kun jäi se nahkiksen puolikas iltapalaksi, mitä juotavaa sen kanssa? Sopiiko olut, jotenkin tuntuu että sopisi.

Odottelin että tulee isompi nälkä - ja söin lopun nahkiaisen. Laitoin 10 sekunniksi mikroon - ja nythän nahkis oli oikein maukasta iltapalaa :D kyytipojaksi join puoli tölkkiä olutta. Enempää olutta ei pysty.
Oikein kiva nahkiais-kokemus, ja pelasti tämän päivän :)

VesaP
28.09.2017, 08.31
Vaasan ohut ruispala (2-puolikasta = 1 kokonainen pala), Valion tilli tuorejuustoa 14%:sta, Wurstin sinappikalkkunaa ja pieni lasi Valion rasvatonta maitoa.

JackOja
28.09.2017, 08.35
Salosen leipomon Jussin jyväleipää aamupalalla.

Jopotuinen
28.09.2017, 10.16
Jälkimmäisen erän savukalasalladia sinappikastikkeen kera.

VesaP
28.09.2017, 10.42
Kokkikartanon lihapullia puoli pakettia ja Saarioisen kermaperunoita 1/3 isosta lootasta.

tommi2
28.09.2017, 12.46
proteiinirahkan

mk
28.09.2017, 13.05
2 "aurajuusto pasteijaa" joita illalla vanhasta torttutaikinalevuistä askartelin ... Auraa kun laittaa niin kaikki maittaa voisi valio runoilla :D

VesaP
02.10.2017, 14.51
Vicks Blue pastillin. Toisen ja kolmannenkin. Aitoja sokerisia.

Edit: Näitähän menee kuin karkkia vetäs. No, näähän onkin toki käytänössä karkkia. Puoli pussia kohta mennyt.

Markku Liitiä
02.10.2017, 14.58
Amican broilerikasvisrisottoa, salaatissa tomaattia, papuja, appelsiinia ja sipulia. Jälkkäriksi jotain mustikalla höystettyä rahkantapaista.

tommi2
02.10.2017, 15.16
nyt en edes muista, olen muodikkaasti pätkäpaastolla.

tempokisu
02.10.2017, 15.20
Eväsleipä; ruispala, voita ja juustosiivu. Termoskaffea.

Jopotuinen
02.10.2017, 18.42
Läskisoosia + kuoriperunat :p
Mutta etikkapunajuuret olikin harmillisesti loppu.

H.Brooks
03.10.2017, 09.28
Keitetty Hk-blue ja 6 keitettyä rosamundaa äsken loppuneen yövuoron aikana.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jopotuinen
03.10.2017, 10.35
Omasta päästä keitettyä thaimaalaista kanakeittoa.
Jos olisi ollut Rouvan päästä, niin irvileukana olisi voinut solvata, jotta kananpäästä keitettyä. :rolleyes:
Mutta eihän sitä nyt sentään sellaiseen ryhdytä. :)

tommi2
03.10.2017, 11.49
en näköjään mitään... kahvilassa, jossa olin suunitellut lounasta nauttivani, olikin tarjolla vain tuotteita, joita en suostu syömään. no, mä olen tän puolipäiväpaaston makuun päässyt vähän muutenkin. funtsin tosissani, pitäisiköhän heittää taas "warrior-diet" päälle, eli ei syö aamulla-päivällä mitään, kaikki ruokailu viimeisen valveilla olevan 8 tunnin aikana. vähentäisi näitä lounaskuluja/paineita.

Markku Liitiä
03.10.2017, 15.01
Nahk... eikun siis kanapihvin riisillä ja aiolikastikkeella. Kastikkeen nimestä en ole ihan varma, mutta hyvää oli.

Veivaaja
03.10.2017, 15.04
Burgundinpataa.

JackOja
03.10.2017, 15.09
Lohipiirakkaa

mpk
03.10.2017, 15.30
jälkiuuniruisleipää

Jopotuinen
06.10.2017, 19.57
Pyynnöstäni, Rouvan omasta päästän valmistamaa, kevyesti tulistettua ja järjettömän hyvää papusoppaa!
- Ruskeita purkkipapuja ja tomaattimurskaa.
- Liiterin ranskalaisia savumakkaroita (ovat itsessään jo hieman tulistettuja)
- Vahvoja pepperonisiivuja purkista (nyt en muista kirjoitusasua, yhdellä vai kahdella p:llä, mutta niitä vihreitä chilin sukulaisia tjsp.)
- Juureksia, kuten porkkanaa, selleriä, palsternakkaa, lanttua jne.
- Sekalaisia mausteita

Täyteläisen punkun ja Liiterein leipomon vaalean leivän kera nautittuna.
Täydellistä :p

Toi Liiterin makkara sopii täydellisesti keitokseen. Mutta maukas myös rillissä. Suosittelen kokeileen, niin kauan kuin hyllystä löytyy.
Ton makkarapötkylän makustelun jälkeen ei kyllä tee vähään, eikä pidempääkään, aikaan mieli nahkista. :D

Jopo81
07.10.2017, 14.58
Kaksi (2) hesen kerrosateriaa. Lähti nälkä[emoji3]

tommi2
07.10.2017, 16.46
sushia. tein ite. okei, tykkään edelleen valmiista enemmän, mutta tosta tuli "close enough"

JackOja
07.10.2017, 16.55
Poronkäristystä & pottumuussia. On kyllä helppo ruoka, aina tulee hyvää.

Jopotuinen
07.10.2017, 19.00
Samaa papusoppaa eilisellä setupilla, ^^^^.

Kaupasta tarttu tänään matkaan 0,8 kg isokokoisia broilerin maustamattomia koipia, koipi-reisi palat olis ollu mieluumpia, mutta saatavuutta ei ollut.
Syntyi ajatus lyödä kintut painepataan ja keittää lihat irti luista, värkätä jotain patakanan tapaista.
Makustetun liemen siivilöinti, keitto kasaan ja nyhdetyn lihan lisäys joukkoon.
Siitä eteenpäin suunnitelmat ovat vielä avoimet.

Edit:
Mutta jos nuista tekisikin niitä ravintoloiden menneiden aikojen pakollisen iltapalakorttien mukaisia kanavoileipiä. Siis nehän olivat aivan über herkkua. Paahtoleivän päälle kasattua kanaa jossain gratinoidussa soosissa. Saatto olla mukana myös persikan puolikas tai jotain.

Kunnollista patakanaa ei enää saa, mikä on suuri harmi ja täytyy soveltaa.

Jos joku muistaa tarkemmin ton (soosin) valmistuksen, niin kiitos!

tinke77
07.10.2017, 20.38
Paistelin pannulla naudan entrecote pihvin ja ulkofile pihvin. Punaviinin kanssa nautin ja hyvää tuli [emoji3]

tommi2
08.10.2017, 13.30
mandariinin

kuovipolku
08.10.2017, 14.09
Ihan itse ja omakätisesti etikkamarinaadiin säilöttyjä vihanneksia (kukkakaalia, porkkanaa, sipulia, minipaprikaa, valkosipulia. kurpitsaa), kovaksi keitettyjä kananmunia, kokojyvänäkkileipää ja jotain levitettä. Mustaa kahvia.

PS Aamiaiseksi söin roskiksesta avaamattomina dyykkaamiani Weetabixeja ja parasta ennen päiväyksen mukaan vanhaksi mennyttä turkkilaista jugurttia.

Markku Liitiä
09.10.2017, 13.57
Amican metsäsieni-kasviskiusausta, salaattina uunissa haudutettuja lantunpaloja sekä tomaatin- ja päärynänlohkoja. Jälkkäriksi mangorahkaa.

Netistä: "...sisältää männynleppärouskuja, viljelykaulussieniä, jyvästatteja, koivunkantosieniä".

Mikäs metsäsieni tuo viljelykaulussieni on? En ole myöskään jyvästateista aiemmin kuullut.

VesaP
09.10.2017, 14.05
Sisu Kekäle Salmiakki -pastilleja.

OffT: noita ennen alkupalaksi (juoden) MyProtein Whey Isolate valkosuklaa protskujuoma tehtynä Valion rasvattomaan maitoon, 3dl. (Tuokin maku maistuu karmeelle veden kanssa mutta maidon kanssa ihan juotavaa, toinen vastaava samasta sarjasta Rocky Road, veden kanssa juo erkkikään mutta maidon kanssa menee)

Jopotuinen
09.10.2017, 17.09
Aamulla kaurapuuro ja tuoppi kahvia. Lisäksi kaksi viipaletta paahdettua ruisleipää, päällä yksi kananmuna viipaloituna ja ilman suolaa. Kuten joka ikinen arkiaamu.
Aamun tauolla kaljupää kahvi.
Lounaalla viimeviikkoista thaimaalaista kanasoppaa.
Iltapäivän tauolla lohkottuna iso omppu ja bansku + tuoppi kaffetta.
Päivällisellä uunissa haudutettua naudan suikaletta kerma-sinihomejuustoliemessä halkoperujen kera.

JackOja
09.10.2017, 17.10
Leipää. .

tempokisu
11.10.2017, 15.10
Aamupuuroa ( kaura-riisi ja tattarihiutaleita), suolaa ja voita ja kuppi kaffea.
Nykyisin ei tule juotua kuin se aamukahvi, ja aamupuuro pitää nälän....iltaan asti, usein aamuunkin.

Jopotuinen
11.10.2017, 15.46
Sama setti kuin ^^^, paitsi että päivällisestä ei vielä tietoa.

Edit:
Päivälliseksi Riisipuuroa ja Liiterin wanhan ajan palvattuja nakkeja :p

tommi2
12.10.2017, 16.40
chili con carnea

JumboJim
12.10.2017, 16.53
Torstai = hernekeitto ja jälkkäriksi pannaria.

Jopotuinen
12.10.2017, 19.08
Sama setti kuin ^^^^^,
päivälliseksi poiketen erilaisia uunijuureksia hunajan kera + Liiterin October sianpotka + emmental kastike.

LJL
12.10.2017, 20.41
Kuskusta ja kanaa

tempokisu
12.10.2017, 20.47
! oikeeta ruokaa; äiteen tekemää kaalilaatikkoa puoli "annosta" ( annos = teekupillinen), ja puolikas paketti Koskenlaskija-juustoa ( ei pitäisi ostaa tätä juustoa ollenkaan, on niin hyvää että paketti menee hetkessä).

Jopotuinen
12.10.2017, 20.52
Kisusta sais kyllä aika hyvän akan, jos ei ton enempää syö.
Mutta vähemmän pahasuinen vois kyllä olla, ennen kuin kukaan alkais.

Jopotuinen
15.10.2017, 19.22
Ravintoloiden menneiden vuosien kasariherkkua, LÄMMIN KANAVOILEIPÄ.
On muuten tasan yhtä hyvä kuin silloin muinoin :p

https://pic.useful.fi/Hk0ojbZaZ.jpg

tommi2
15.10.2017, 19.52
Cream Crackereita

kuovipolku
28.10.2017, 15.54
Kananmaksaa, tomaattikastiketta, vihanneksia ja riisiä.

Se oli eilen se. Tänään olen yrittänyt olla trendikäs, en ihan aallon harjalla, mutta kuitenkin. En siis ole syönyt mitään vaan olen pitämässä pätkäpaastoa. Aamukahviksi join "Bullet Proof Coffeen" tai ainakin oman versioni siitä: tein pressopannulla mukillisen luomukahvia johon laitoin ruokalusikallisen suolatonta luomuvoita ja toisen kylmäpuristettua luomurypsiöljyä ja käytin sauvasekoitinta sen verran että juoma hieman vaahtoutui. Yllättävän juotavan makuista, jopa hyvää, ja pitäisi olla lukemattomin tavoin tehokas tapa aloittaa vähähiilihydraattinen ja jopa lenkin aamupäivän ohjelmassaan pitävä päivä.

mpk
28.10.2017, 16.11
Jälkiuunileipää, voita ja keitettyä kananmunaa

tommi2
28.10.2017, 17.35
pizzaa. kotitekoista.

Köfte
28.10.2017, 18.59
Rouvan väsäämää juuresvuokaa ja naudan tarjousulkofileestä leikattuja pihvejä.
Tämä oli yleinen vaatimus; rva kun on ollut 2 viikonloppua muualla.

Köfte
28.10.2017, 19.04
Kananmaksaa, tomaattikastiketta, vihanneksia ja riisiä.

Kanan aka broilerin maksa on loistava epeli. Lampaanmaksaa kannattaa myös testailla ihan sellaisenaan.
Tuohon kahvin raiskaukseen en puutu:)

kuovipolku
28.10.2017, 21.09
Kanan aka broilerin maksa on loistava epeli. Lampaanmaksaa kannattaa myös testailla ihan sellaisenaan.

Kuitenkin hyvin monet sanovat ensimmäiseksi etteivät tykkää maksasta tai suorastan inhoavat sitä! Taitaa vielä olla niin että suurella osalla ihmisistä tulee maksasta mieleen joku epämiellyttävä kokemus, joko maultaan väkevää, kuivaksi paistettua tai sitkeine kalvoineen tarjottua maksaa, minkä jälkeen he eivät ole maksaa syöneet? Sehän on lähes parhaiden ruhonosien veroinen herkku ja nopea valmistaa (toisin kuin ehkä jotkut muut hinnaltaan edulliset sisäelimet).

Tuohon kahvin raiskaukseen en puutu:)

Mitä vikaa on pressopannussa?:p Mutta joo, eihän tuollaiseen aamujuomaan ehkä kannata parhaita kahvilaatuja uhrata. Tässä mennään kovasti tämä terveellisyysaspekti edellä!
Mutta se on oikeasti hyvää - kunhan ei erehdy käyttämään suolattua voita - ja sitä voisi tarjota niillekin jotka eivät erityisesti pidä kahvista.

Köfte
28.10.2017, 21.29
Mitä vikaa on pressopannussa?:p

Ei pannussa, mutta tuotoksen "jälkijalostamisessa".

Maksa on valitettavan aliarvostettu. Meillä kotona aikoinaan nautiskeltiin
munuaisia, kieltä ja jopa kateenkorvaa; aivot olivat myös testitarjottimella.
Sydän on aivan upea leikkeleen korvike, kuten myös kieli. Linnuissa on
myös kivoja "sisäylläreitä" hyötykäyttöön:)

Jopotuinen
29.10.2017, 10.07
Joo, kielihän on vallan mainiota, joskin varmaan +10 vuoteen ei ole tullut laitetuksi. Mahtaakohan nuita edes hyllystä nykyisin löytyä.

Maksa aivan suurta herkkua ja pari kuukautta sitten viimeksi. Jostain syystä tuppaa vaan aina unohtumaan ja pidempiä jaksoja sitten ilman. Täytyykin taas laittaa muistilistalle.

Oikeita patakanoja tekisi kovasti mieli, tarkoitusta varten on oikein kattila, johon mahtuu kolme rotkotuista kerralla jytkyttelemään.
Joskin nykyisellään painepadan onnellisena omistajana jysäyttelisin nuita yhden kerrallaan nyhtölaatuun.
Patakanojen puutteessa tulee laitelluksi alle 2 €/kg maustamattomia koipi tai koipi-reisi paloja.
Koipipaloista saa suhteellisesti suuremman luumäärän tähden paremman liemen, joka hyytelöityy jo huoneen lämmössä jäähtyessään (ilmiön oma oletus, oikaiskaa jos meni väärin).
Kun hyytyneen rasvan kuorii vielä päältä pois, niin johan on saatu aikaiseksi maukas liemi, kastikkeen tai keiton pohjaksi.

Kun Googleen kirjoittaa patakana, tulee ilmoitus, tarkoititko porkkana? :D

Jopotuinen
05.11.2017, 18.57
Johan tuli syötyä!

Aletaan perunamuusista, joka keitettiin porkkanoista ja perunoista.
Sillä välin isolla keittiöveitsellä siivuja pakastetusta parsakaalista, jotka jäisinä räjähtelivät murusiksi, tyviosat vielä ristiin silputen.

Porkkana/peruna muusaus sellaisella rei’iteyllä painimella ja lopuksi mikrossa kuumennettu parsakaalisilppu joukkoon. Soosia ryyditettiin myös hitusella maitoa, suolaa ja mustapippurilla myllystä.

Lopputuloksena visuaalisesti aivan upea oranssi-vihreä pilkkuinen perunasoosi, joka myös maistui hyvältä :)

Muusi tarjoiltiin paahdetun ja ohueksi (2-3 mm) siivuteun medium sisäpaistin ja pippurisen kermakastikkeen kera, joka on oma juttunsa.

Itse liha nautitaan sellaisenaan, ilman soosia tai muita makustimia.

Kokonaisuus: Täydet viisi tähteä, Taivaallisen hyvää!

Hehkutetaas tota haudutusuunia tähän taas hiukan.
Paistin valmistuksessa jutun ydin on haudutusuuni, jota ominaisuutta olen tuputtanut jo vuosia, jatkan edelleen.
Ei vaikuta hellan hankintahintaan, mutta karsii ison joukon muita laitevalmistajia joukosta pois.

Alla kuva paistista haudutusuunissa setupilla 100 astetta sisälämpö 55 astetta. Sangen ohueksi jää toi ruskea well done vyö ja sisus tasalaatuinen rosee.

https://pic.useful.fi/rkPqe3nRZ.jpg

LJL
05.11.2017, 23.07
2 kpl pullaa

Jopotuinen
23.11.2017, 19.53
Lounaaksi Savumakrilli salladia, uskoakseni kaikkiaan jo neljä kertaa ja tänään jo vanhempaa erää papu/lihasoppaa, tehty kai jo viime viikolla.

Päivälliseksi on Rouvan kanssa kolmena päivänä (6+6 paketti) wrap lättyjä kera kidneypapu/jauheliha/kiinankaali/ananas + mitä lie muuta.
Edellä mainittua mössöä wrapin päälle asetetun kiinankaalin lehdykän päälle lapioituna. Ynnä mössön päälle lisäksi loput kiinankaalin jämäsilput, peperoni viipaleita, Liiterin suolakurkkuviipale ja tomaatin suikaleita. Viimeistely emmentaaliraasteella.
Lopuksi warpin käärintä pakettiin ja paketti kitusiin. Kiessus, että on hyvää ja pienestä täyttävää, kahdesta jo ähky. Viimeistely talouspaperilla.

Myös wrappi mössön jämistä tehtyä risottoa on syöty.

Liiterin alennetuista paistisuikaleita perinteisessä ruskeassa kastikkeessa on nautiskeltu. Soosin jämistä jälleen maukasta risottoa, tänään.

Huomenna lounaaksi jo aiemmin mainittua vahvasti makustettua papu/lihasoppaa. Täytyy muistaa ottaa pastilleja mukaan, ettei henki haise vahvasti lihasopalta lounaan jälkeisessä toimittajan tapaamisessa.

Jossain välissä taisi mennä myös yksi Liiterin halvennettu savusiika kahteen pekkaan Rouvan kaa.

Päätän raporttini tähän ja lähden jääkaapille.

JackOja
23.11.2017, 19.55
Kaksi klementiiniä.

tommi2
23.11.2017, 20.15
karkkia. tytär osti yli kilon ja tästä riitti iskällekin maistiaisia

Fat Boy
23.11.2017, 20.30
Jauhelihakeittoa. Nam.

Mitäpä vielä?

Markku Liitiä
24.11.2017, 10.46
Lautasellisen veteen keitettyä suolatonta kaurapuuroa, 3,5 ruokalusikallista lievästi sokeroitua puolukkasurvosta, 2 oululaisen jälkiuunileipäviipaletta, molemmissa päällä siivu kalkkunaleiketta ja yhden kotimaisen tomaatin. Juomana isohko mukillinen rooibos-"teetä". Puuron ja rooibosin seassa kevytmaitoa, rasvaton oli loppu.

puffe
24.11.2017, 11.28
Lasillinen ruoansulatusta edistävää entsyymipirtelöä.
Näytti ihan pikkuvauvan ruikulta ja makukin oli ihan karsee. Vaimo kuitenkin väitti, että on terveellistä.
Seuraavaksi sanoin vaimolle meneväni tekemään pihahommia, mutta lampsin suoraan auton hanskalokerolle jossa oli puolikas Fazerin sinisestä suklaalevystä ja iskemätön paketti Domino-keksejä. Kaiken huuhtelin alas virkistävällä cola-juomalla (se oli autotallin hyllyllä).

kuovipolku
24.11.2017, 11.38
Maksaa, kaalia, sipulia, tomaattimurskaa, säilykepaprikoita,

Eilen iltakahdeksalta. On menossa huippumuodikas pätkäpaastokokeilu: syön arkisin vain klo 12-20 välisenä aikana.

PS Mustaa ja sokeritonta aamukahvia ei lasketa, vaikka siinä onkin energiaa sen yhden luomuvoiruokalusikallisen verran.

paaton
24.11.2017, 11.47
Pussillisen mandariineja ja kaurapuuron iltapalaksi. Vähän kuplii.

Jopotuinen
25.11.2017, 17.29
Gorgonzola punajuuri/jauheliha makaronilaatikkoa (työn alla parahusten)

Liiteristä sattui Gorgonzola paketti matkaan, kun oli -30%. Ostin sille kaveriksi 4kpl esikeitettyjä punajuuria, paketin jauhelihaa ja pussin pennepastaa.
Ruskistetun jauhelihan ja raastetut punajuuret yhdistin ja sotkin vuokaan keittämättömien makaronien sekaan. Päälle munamaito, jossa mukana sulatettu Gorgonzola.
Uunitusta joku reilu tunti 200 astetta, sekoitus jossain vaiheessa ennen puoliväliä ja kevyesti emmentaaliraastetta päälle.

Ollut vajaan tunnin ja tuoksut enteilevät hyvää. :)

Edit: Yllättävän vaatimaton oli lopputulos, tuoksusta huolimatta. Ehkä etikkapunajuuri olisi ollut tuohon parempi valinta, sekä osa munamaidosta korvata punajuurien etikkalimellä. Sitä etikan kirpeyttä tuossa jäin juurikin kaipaamaan. Yleensä se tuodaan ketsupin myötä, mitä ei tällä kertaa käytetty punajuuria peittoamaan, joka puolestaan yllätti myös mietoudellaan. Raastovaiheessa tuoksu oli kuitenkin hyvin voimakas.

tommi2
25.11.2017, 18.10
sikanautaa ja spagettia.

bici74
25.11.2017, 21.50
Mandariini ja porkkana. Älytön nälkä mutten rupee nyt mässäilemään ennen päivällistä.

Moska
25.11.2017, 22.19
Mandariini ja banaani, kohta olutta päälle.

Köfte
25.11.2017, 22.33
Chimicurri-maustettuja kanafileitä pannu & uuni, tummaa riisiä viherpippurikastikkeella
ja salaattia & vihanneksia. Koko perhe vkl kasalla. Mukavaa. Maustoin huomisen
kirjokkaan kaappiin mytimään ja otin raakana pyrstösiivun keitettäväksi hamsterille.

puffe
27.11.2017, 15.44
Taco Belliin kannoin rahani. Otin koko hoidon, olipa suuri pettymys.
Ilmeisesti aika (tai dementia) kultaa muistot safkan hyvyydestä. 25 vuotta sitten elin USAssa lähestulkoon kahdeksan kuukautta TB:n pöperöillä ja silloin ne tuntuivat parasta ikinä -sapuskalta.

tommi2
27.11.2017, 15.46
pätkäpaastoilen taas kahvin voimalla... joten illalla tuli varmaan viimeksi syötyä epäterveellinen Cream Cracker-setti.

JiiPee
27.11.2017, 19.43
Loimulohen jäysteitä ja kaalia

tommi2
28.11.2017, 19.19
sellasta kesäkurpitsapastaa, mitä painonhallintaketjussa opetettiin tekemään. yllättävän hyvää näin kasvisvihaajan suuhun. tai no, lämmitettyjen kasvisten vihaajan.

JiiPee
28.11.2017, 19.48
Spagettia ja jauhelihaa

mpk
28.11.2017, 19.49
Kalakeittoa

kuovipolku
28.11.2017, 21.03
Jauhettua maksaa, soijarouhetta, tomaattimurskaa, mausteita. Kylmänä ruisleivän päällä. Vihreää salaattia (kaalia, kurkkua, vihreitä paprikoita, vihreitä oliiveja, vihreitä papuja). Juomana ei sentään vihreää teetä vaan Lidlin kivennäisvettä. Jälkiruokana maidotonta sokeritonta kaakaota ja kaksi joulupiparkakkua.

Jopotuinen
29.11.2017, 18.21
Hommissa nakkisoppaa ja kotosalla kalkkunaa, perunamuussia ja porkkanalaatikkoa.

Jopotuinen
30.11.2017, 20.25
^ Sama setti: Paitsi kalkkunan sijaan, lahjuksena saatua (korruptio)kinkkua.

Jopotuinen
02.12.2017, 16.25
Perjantaina hommissa tulistettua nakkisoppaa, joka otti ja räjähti mikrouunissa. Aikaisemmin olen räjäyttänyt kaalisopan samalla tavoin. Täytyy kai vähentää Red Savina Habaneron määrää jatkossa.
Onneksi enin säilyi kuitenkin kipossa ja sain termarin liki täyteen, kattilassa kuumotin keitosta vielä hieman lisäksi.

Rouvalta tuli tosin huutia jälkeenpäin ja uhkasi heittää koko masiinan roskiin. Tokmannista saisikin nyt uuden 700 W tehoisen hintaan 25 €. Toi vanha (800 W) onkin jo ruostunut katosta ja aukon yläreunasta.

https://pic.useful.fi/HJgD9mgWG.jpg

tommi2
02.12.2017, 20.28
pelkkää juustoa

Fat Boy
02.12.2017, 20.39
Mansikkakiisseliä

Mitäpä vielä?

Köfte
02.12.2017, 20.46
Savustettuja hirvenmaksasiivuja... Epäsosiaalinen, masentunut ex-kollega
pyörähti rouvineen yllätysvisiitillä. 4 kpl erittäin henkisesti hyvävointista
50+ ihmistä kohtasivat samassa pöydässä. Ohikulkumatkalla olivat; kaverin
vaimo halusi käydä kiittämässä naamatusten kohtalotoverin auttajaa, meidän
rva sai tilaisuuden vastakkaistoimintaan:)

Jopotuinen
02.12.2017, 21.08
Mitenkäs toi hirven maksa muuten on nykyisin? Muistelisin, että taannoin hirven maksa annettiin koirille (tai haudattiin), siihen kertyneiden myrkkyjen tähden. Nyt en muista liittyikö Zernobyl, vai joku muu. Keskisuomessa.
Metsätilamme kulkee metsästysmaiden poikki jakaen alueen kahteen osaan. Vapaasti alueella metsästelevät, mutta vuosiin eivät ole enää edes peijaisiin vaivautuneet kutsua, saati sitten sitä 2-laatuista palaa hirvenlihaa. Huolestuttaa tämä touhun ukkoutuminen ja seurojen sisälämpöisyys.
Siitä tulevat kärsimään taimikot ja autoilijat, metsästäjien huvetessa.

Köfte
02.12.2017, 21.15
Mikä maksohin kertynyt roduium 106-isotooppi?
Hirvi ei ole petoeläin (paitsi MHY:n mielestä), eli
no problemo; erittäin hyviä olivat pihlajanmarjahyytelön
ja Linkosuon ruislastujen keralla ahmittuna:)

Jopotuinen
03.12.2017, 08.50
^ Olikos muuten niin, että hirven maksaa liotettiin alkuun maidossa, jotta siitä saatiin riistan makua pois? Vai mihin tota liotuskikkaa käytettiinkään?

mgcc
03.12.2017, 14.47
^^hirvieläimet syövät satunnaisesti sieniä ja niissä saattaa olla säteilyä. Eivät ne myöskään kaihda järsiä metsissä löytyviä luita.

mpk
03.12.2017, 14.56
Kaurapuuroa ja mustikoita

JackOja
03.12.2017, 15.50
Teriyakilohta ja paistettuja nuudeleita.

Jopotuinen
03.12.2017, 19.45
Korruptio-kinkkua n. 0,5 cm siivuina + perunamuusi.
Lisäksi piti tehosekoittimella ajaa pakastettua parsakaalia silpuksi muusin sekaan vihreiksi pilkuiksi, visuaaliseksi tehosteeksi, mutta unohtu.

puffe
04.12.2017, 00.01
Ähky alkaa helpottaa hitusen ja pystyin raahautumaan tietokoneen ääreen.

Kulosaaren Casinolla vedettiin tänään vaimon ja parin tuttavan kanssa supermättö.

Keitettyä perunaa, ruskistettua voita ja tilliä
Mätiä, smetanaa ja sipulia
Casinon silliä, silakkaa ja savusärkeä
Jäämeren katkarapuja skagen
Graavilohta ja sinappikastiketta
Lämminsavustettua siikaa ja ruohosipulihapankermaa
Aladobia
Härkäpastramia ja wasabimajoneesia
Linnunmaksapateeta
Italiansalaattia
Paahdettua punajuurta, vuohenjuustoa ja rucolaa
Vihersalaattia ja versoja
Rosollia ja punajuurikermaa
Metsäsienisalaattia
Joulukinkkua, kotisinappia ja herneitä
Lanttu- ja perunalaatikkoa
Porkkanalaatikkoa
Paahdettua lohta ja tartar-kastiketta
Haudutettua karitsan entrecotea ja madeirakastiketta
Joulumakkaroita ja haudutettua hapankaalia
Paahdettuja juureksia ja perunaa
Lipeäkalaa ja valkokastiketta
Suklaakakkua
Pähkinäkakkua
Casinon jouluhalko
Jogurttivanukasta ja marinoitua hedelmäsalaattia
Joulutorttuja ja piparkakkuja
Marmeladeja
Suklaakonvehteja
Petit fours
Juustovalikoima ja viikunahilloketta

tommi2
12.12.2017, 17.48
kourallisen pähkinöitä

JackOja
12.12.2017, 17.56
Muutaman Tervaleijona -pastillin.

tempokisu
12.12.2017, 18.25
hyvä kysymys....koskahan mä söin viimeksi...aamuneljältä 2 leipää! pitäisiköhän syödä jotain....en mä jaksa, ei ole nälkäkään, syön sitten huomenaamulla leipää.

Se vaan että mitähän noi pomo ja otsonihoitaja aattelee kun ostavat mulle suklaata ihan älyttömästi? Jos söisin kaikki suklaat niin .....olisin aika läskis. Suklaat menee kaikki isälle! mutta hyvä ettei tartte ite ostaa. Kaffepaketit olisi paljon hyödyllisempiä, siis tavallista kaffetta ei mitään maustettua. Mutta en viitti sanoa mitään, isä tykkää suklaasta eikä liho.

Jopotuinen
12.12.2017, 18.57
Löysin nälissäni kaapista 2 kpl yli jääneitä Liiterin lammasnakkeja ja päätin pitää peijaiset.
Nakit vedin puukolla halki ja sitten sahasin vielä keskeltä poikki ja niin olikin käsillä jo 8 kpl nakin pätkiä.
Seuraavaksi paahdoin neljässä erässä 2 kpl paahtoleipää ja mikrouunissa vastaavasti 2 kpl yhtä monessa erässä.
Tuotokset nautittiin prosessin tuottamassa järjestyksessä siten, molemmat paahtolevät voideltiin, päälle asetettiin 2 kpl kuumotettuja halkaistun nakin puolikkaita, Aura sinappia ja Heinz ketsuppia. Koska oli hirveän kurniva olo, kuormasta jäi suolakurkun ja tomaatin viipaleet, sekä emmentaaliraaste mukaan lukien.
Mutta hyvää oli :)

JackOja
26.12.2017, 21.36
Porovoikkarin.

Jopotuinen
26.12.2017, 22.10
Riisipuuroa ja palvattuja nakkeja. :p

Jopotuinen
28.12.2017, 09.28
Rouvan ulukumuoan ravintelissa nauttiman annoksen innoittamana, halpaa kanipadan copya, eli:
Broilerin nyhtökoipireisipataa, omasta päästä keitettynä.

Painepadassa jysäytin 3x koipia atomeiksi ja luut veke.
Liemessä mukana ainakin:
tomaattimurskaa, vähän punkkua ja tilkka vettä,
pieni pätkä chorizoa ja hieman tuliaisena tuotua voimakassavuista snack salamia,
sipulia ja valkosipulia,
ja ainakin kuminaa, timjamia, persiljaa, maustepippuria, suolaa jne.

Tuotoksen nautiskelu ruokakiposta sellaisenaan. Lisukkeeksi dipataan vaaleaa pullaleipää, sekä itsetehtyjä maalaisranskiksia. Sellaisia, joissa hieman sitkas pinta ja soseinen sisus.

Sanoiskos, jotta varsin onnistunut setti.
Hintaa tolle ehkä joku 3,5 € ilman lisukkeita. Jatkoon.

Jopotuinen
20.01.2018, 22.27
Puuhataas taas vähän safkaakin.

Viimmittes keittelin 6 kpl kanakoipia painepadassa ruodin ne lihoiks, alle 2 € kilo
Myt nuista on tehty
1) Kanamakaronilaatikkota
2) Tänään ihania kasari kanavoileipiä uunissa
3) Huomenissa lopuista jotain tulistettua kana-linssi-kookos keittoa.

Seuraava projekti on jääkaapissa n. kilonen porsaan etuselkä, hintaa alle 3,5 € kilo.

Mutta tekisikö uunissa n. 3+ haudutuksen mukaista superherkkua, vai jotain nopsempaa painepadalla. Kiinnostaisi toisaalta kovasti saada tuntumaa esikypsennysajoista, erityisesti rilliin laittoa ajatellen, nauta mukaan lukien.

Nämä halvimmat ruhon osat, ne kun ovat niitä parhaita. Mutta ei kerrota kellekkään, ettei käy kuten härän häntien hinnoittelun.

Edit: Korjattu lapa etuseläksi

Köfte
20.01.2018, 22.40
^ Hiljaa hyvää. Leivinuunilaisen mielipide.
Toisaalta esikypsis ennen G-osastoa?

Siirryin juuri next levelille; naudan kieli uunihautomona;
liemestä kastikepohja, jne... Rauta- vai savipata?

JackOja
20.01.2018, 23.44
Voikkareita.

LJL
21.01.2018, 00.55
Paahtista voileipärillissä rillattuna sekä kovia tanskalaisia minttukarkkeja joiden keskiosa näytti lähinnä Norjan lipuilta

kuovipolku
21.01.2018, 08.01
Viimeksi eli juuri äsken Sami Jauhojärven aamiaisen.

Puujalkavitsitäsmennnys: en vienyt Mustin aamiaista vaan söin hänen kertomansa mukaisen aamiaisen: kaurapuuroa (3,5 dl hiutaleita) marjakeiton kera, kaksi kananmunaa, vihanneksia (n. 100 g), mustaa kahvia (iso mukillinen).

PS Sitä ennen eli eilisiltana pääruokana oli keittoa jollaista saattaa syntyä kun tapana on ollut tammikuussa tyhjentää pakastin ja ruokakaappi kaikesta sinne edellisvuoden aikana kertyneestä: kuivattuja herneitä, porkkanaa, suolakurkkua, broilerinsuikaleita, valkosipulia, maustepippuria ja laakerinlehtiä. Toimi ihan hyvin, ainakin kun oli lenkin jälkeen riittävän nälkäinen. Ei ehkä kaipaa sinappia lisämausteeksi kuten perinteinen hernekeitto.

Mikko Asikainen
21.01.2018, 13.59
Appelsiini, banaani, omena kera turkkilaisen jugurtin, hunajaa hieman mukaan. Illalliseksi kotitekoista kylmäsavulohta, mustaleimaa ja lähileipomon ruisleipää. Leivinuuni tarjoaa tällätietoa merimiespihvejä.

Jopotuinen
26.01.2018, 20.22
Alusta viikkoa Rouvan keittämää taivaallista linssi-kana-kookos keittoa (siis jotain aivan järkyttävän hyvää!) ja loppuviikosta samaisen jumalaisen keittäjän valmistamaa superherkkua kaalilaatikkoa. Kaalikerä oli maksanut huikeat 0,58 €/kg!

Huomenna täytän alle kilosen kirjolohen sisuksen tillisilpulla, sekä porkkanakuutioilla ja sitruunalla.
En ole varmaan reiluun kymmeneen vuoteen tota tehny ja silloin tuosta jätin aina suolan pois, se ei sitä kaivannut(!). Kokeilin samaa kerran myös siian kanssa, mutta sen kanssa suolattomuus ei kerta kaikkiaan toiminut.
Vanhetessa toi suolan tahto vahvenee, mutta senkin uhalla aion kokeilla tuota vielä ilman suolaa, saahan sitä sitten jälkeenkin lisätyksikin.

Kala laitetaan kylmään uuniin, ylä/ala lämmöksi 150 astetta ja aikaa ehkä joku vajaa 45 min.
Näin tehtynä uuni aluksi paahtaa kalaa täysillä, kunnes termostaatti naksahtaa. En tiedä mikä riemu tuolla on, paitsi, että säästää lämmitysvaiheen verran sähköä. :)

Jopo81
17.02.2018, 12.57
100g parsakaalia, 15g cashewpähkinää ja 35g protskujauhetta. Viimeisin tosin pienellä vesimäärällä loivennettu juotavaan muotoon.

Get Fat

Jopotuinen
17.02.2018, 13.28
Eilen kanavillokkia, riisiä ja mustaherukkahilloa.
Tänään paistettua lohta ja porkkanaperunamuusia, ehkä jotain soosiakin.

Nalho
17.02.2018, 14.02
Eilen kanavillokkia, riisiä ja mustaherukkahilloa.
Tänään paistettua lohta ja porkkanaperunamuusia, ehkä jotain soosiakin.

Tuohon tämän päivän kattaukseen kun vielä lisäät kastikkeen suppilovahveroista, niin johan on gurmeeta.

Jopotuinen
17.02.2018, 19.48
Kiitos, toi olikin hyvä vink. :)

Suppilovahverot jäivät tänä vuonna metsään, mutta sekalaiset metsäsienet korvasivat puutteen. Tieten sopivaisesti leikatut suhvilot olisivat olleet visuaalisesti aivan superior. Aterian esille laitto kun on äärimmäisen tärkeätä. Hyvällä asetelmalla saa sujuvasti paikattua hieman kehnommankin kokeilevan keittiön onnistumisen. :D
Hyvä kattaus on kaiken A ja O.

Kastikkeeksi valmistin kermaisen vehnäjauhoilla suurustetun soosin, makustettuna valko- ja mustapippurilla suoraan myllystä, sekä paistetulla sipulilla. Ripaukselna kirveli.

Pottusoosista unohtui porkkanat tällä kertaa, mikä oli harmi. Koska pottupuuron lisukkeena oli nyt soosi, jätin jauhoisten perunoiden survoksesta pois kaiken nesteen, ainoastaan voikikkareen lisäsin sinne makuja pyöristämään. Tällä menettelyllä hain pottusurvokseen ominaisuutta kuljettaa mukanaan enemmän sienikastiketta ja muodostaa keskenään muikea makutuntemus.

Lopputulos oli oikein hyvä ja toimiva :)

Köfte
17.02.2018, 20.56
Blinitaikinaa juuri tässä hahmottelen huomista varten.
Lisukkeiden osalta "maistaja(t)" vähän napsivat kuormasta.
Matikkasoppa/muhennos sitten viikon päästä, toiveena pullea
naaras sivutuotteineen. Ali Hankkijaa on on jo tiedotettu:)
Ennen nuokin pyydettiin itse, mutta elämäntilanteet ja
asuinpaikat muuttuvat aikojen saatossa.

Topicin mukaisesti italialaisittain (+3) maustettuja kanapulleroita
arrabiatalla höystettynä. Nuoriso oli leiponut tuorepastaa (oho!)

Sieniä ei tässä taloudessa syö muut kuin minä, joten joskus saan vapaasti
kikkailla aivan itsekseni; poika arvostaa myös sisäelinten käyttöä itseni lisäksi.

Nalho
17.02.2018, 21.17
Tuon suppilovahverokastikkeen olen tehnyt aina kuivatuista suppiksista. Suppiksia kun on tullut syksyisin kuivateltua suuria määriä. Sen sienten liotusveden kun vielä käyttää kastikkeeseen kerman ja sipulin kera ja suurustaa parilla lusikallisella vehnäjauhoa niin hyvää tulee. Mausteena suolaa, mustapippuria, kirveliä ja ripaus sokeria. Se on niin hyvää, että meinaa vielä nielaista kielenkin mukana.

mpk
18.02.2018, 21.20
Pari palvattua ryynimakkaraa, muusia ja salaattia

Jopotuinen
22.02.2018, 21.41
Tänään Rouvan mainiota jauhelihapannaria hommissa ja makaronilaatikkoa päivälliseksi.
No, onhan tuossa tullut myös syötyä sitä 6 ltr hernesoppaa, josta ei ole kuin rippeet jäljellä, ja eikä kyllästytä.

Aiemmasta, painepadassa räjäytetystä ja ruoditusta 2 kg kanankoipierästä kaivettiin toiseksi viimeinen erä pakkasesta esiin – kasarileipä luvassa huomenissa.
Mahdollisesti vain paahdan leipää, nostelen lämmitetyt kanat leiville ja päälle jotain sopivasti makustettua herkkusienisoosia, voilà - Linnustajan voileipä!

Kauppareissulla tänään tarttui matkaan porsaan 1,5 kg potka hintaan 1,99 €/kg. Ehkä haen
huomenna vielä toisenkin varoks.

Pohdinnan alla, jotta mitä ihmettä tolle tekisi. Ottaisiko painepadalla luusta liemen ja lihat irti johonkin kastikkeeseen, vai tekiskö jotain uunijutskaa tyyppiä October. Molemmat hyvä vaihtoehtoja.

Täytyy vielä tuumia tovi.

JackOja
22.02.2018, 22.58
Pussillisen lakuja.

mpk
22.02.2018, 23.18
Kaurapuuroa ja kurpitsansiemeniä

kuovipolku
23.02.2018, 08.47
Kaurapuuroa (jossa taateleita, kurkumaa, mustapippuria ja kanelia), lisänä 2 rkl mustikoita, kaura"maitoa" (omatekoista eli itse sekotettua, valutettua ja puserrettua; lisänä 3 rkl kookoshiutaleita ja 3 rkl rypsiöljyä per 3 dl kaurahiutaleita ja 1 l vettä).

Jopotuinen
24.02.2018, 21.04
Potka 1,5 kg nytkyttelee painepadassa 3-teholla edelleen. 1,5 h padalle aikaa, kun uunihaudutuksissa puhuttiin yli 3 h ajoista. Epäilen kuitenkin ajan olevan suuri, ehkä yksi tunti olisi ollut riittävä..?

No, sittenhän ton näkee, nyhtölaatu tuossa kuitenkin hakusessa, josta sitten edelleen jotain vehnäjauhoista paahdettua soosia.
Litran laitoin vettä juuresten kaveriksi ja liha jäi puoliksi pinnalle. Painepadassa tuolla ei ole merkitystä, pinnalla oleva osuus kypsyy höyryssä. Tämän riemuna on se, että veden määrä pysyy maltillisena ja lopputuloksena vahva liemi!
Jahka tuolta valmistuu, nyhdän läskin, nahan, sekä luun veke. Jäljelle jää vain premium possua soosia varten.

Juuri tuuttasikin hella valmista, sähköt pois ja vartotaan vähintään vartti jäähtymistä, loput paineet veke ja pata auki :)

EDIT.
Nyt on potka ruodittu. Keittoaika olisi ehkä voinut olla vartin pidempi, nyhtölaatua ei ollut kauttaaltaan, ei kuitenkaan haitaksi asti.

Kun valmistuksessa liikutaan alhaisemmissa lämpötiloissa, ei ihrakaan sula ja sen saa sujuvasti poistettua niin haluttaessa, kuten tässä tapuksessa. (Ihran voi hyödyntää myöhemmin vaikkapa paistetuissa perunoissa)

Keittoliemen määrä oli aloitettaessa n. litra ja saman verran saatiin ulos. Siivilöidyn kannun päällä rasvaa n. 1 cm, joka kuoritaan pois liemen jäähdyttyä.

wanhus
27.02.2018, 14.00
Ruisleipää. Lähdin herättelemään juurta viikonloppuna, tänään piti tyhjentää kippoa ensimmäisen kerran.

mpk
27.02.2018, 14.43
Karpaloita, banaanin ja pari mandariiniä tjsp

VesaP
27.02.2018, 15.13
Papusekoitusta ja kanan rintafileen paloja.

tempokisu
27.02.2018, 15.22
Puolikas...no ehkä 3/4 lämmitettyä Poprilli-makkaraa. Siinä oli mun päiväruoka. Iltapalaa ei tule, kun söin tuon jo nyt päivällä...

PeeHoo
28.02.2018, 12.01
Itse tehtyä hernekeittoa. Sitä on aina välillä pakko saada.

JackOja
28.02.2018, 12.09
Aamupalaa.

kuovipolku
28.02.2018, 13.22
Rasvassa paistettuja perunankuoria.

Selitys: naapurin vanhan rouvan mielihaluihin kuuluu - komeiden nuorten miesten seuran lisäksi - tuuvinki eli vanhan ajan imelletty perunalaatikko, jonka teko alkaa sillä että keitetään ja kuoritaan melkoinen määrä mielellään suurikokoisia jauhoisia perunoita. Kädet vain ovat hänellä niin huonot ettei se onnistu ilman apua eivätkä kodinhoitajat sellaiseen voi ruveta.

Ennen perunankuoret olisivat menneet laskiämpäriin ja heitetty kompostiin tai syötetty sioille, mutta ajattelin kerrankin että jos ne kelpasivat George Bush vanhemmalle niin saavat luvan kelvata minullekin. Ihan okei ja onhan oikea rasvapommi silloin tällöin varmaan erittäin hyödyllistä kestävysurheilijan rasvaenergiatalouden kannalta...

Markku Liitiä
28.02.2018, 13.47
Fazer-Amican kirjolohisoppaa. Kerrankin Amica-annos, jossa näyttää olevan ihan samoja aineksia, joita kotikokkikin käyttäisi:

"vettä, perunoita, KIRJOLOHTA (19 %) ([Suomi, kasvatettu], vesi, E300), laktoositonta KUOHUKERMAA (sis. karrageenia) , sipulia, laktoositonta VOITA, jodioitua suolaa, tuoretta tilliä, valkopippuria, laakerinlehtiä"

Karrageenia soppaan ei ole lisännyt Amica, vaan meijeri. Karrageeni on lisäaine, joka estää rasvan nousemisen kerman pintaan säilytyksen aikana.

Ps. Kuovipolulle pointsit siitä, ettei hän tyydy vain peukuttamaan somessa kaikkia hyviä asioita, vaan auttaa naapurin vanhaa rouvaa ihan oikeasti.

kuovipolku
28.02.2018, 17.27
Karrageenia soppaan ei ole lisännyt Amica, vaan meijeri. Karrageeni on lisäaine, joka estää rasvan nousemisen kerman pintaan säilytyksen aikana.

Mielenrauhasi vuoksi neuvon sinua tässä nyt vakavast: älä hae aiheesta lisätietoa hakusanoilla "karrageeni antti heikkilä":cool:

Ps. Kuovipolulle pointsit siitä, ettei hän tyydy vain peukuttamaan somessa kaikkia hyviä asioita, vaan auttaa naapurin vanhaa rouvaa ihan oikeasti.

Ennen kuin rupeaa asettelemaan sädekehää mun pääni ympärille, pitää muistaa kaksi asiaa:

(1) Nämä eivät ole mitään tuntemattomia naapureita joiden kanssa en ole ollut ennenkään tekemisissä vaan ihmisiä jotka tunsivat mun mutsini 30 tai jotkut jopa 50 vuotta tai jotka muistavat minutkin kansakoulun alaluokilta ja minä heidät omilta lukioajoiltani. Tämäkin vanha rouva oli kuulemma hoitanut minua ja muun muassa pyyhkinyt pyllyni kun oli tuhkarokossa ja kovassa kuumeessa.
(2) Toisekseen mullehan on tiedossa ruhtinaallinen palkkio (kuten aina) sillä eiväthän tällaiset vanhat ihmiset jaksa syödä sitä määrää mikä vanhasta muistista (ja siksi että "pienessä astiassa ei tule niin hyvää") pitää tehdä - ja jonkunhan:rolleyes: on se kaikki syötävä eikä vanha kansa heitä mielellään ruokaa pois. Ja muutenkin aika usein tuo ovikello soi ja joku tuo jotain, maistiaisia tai vanhaksi menevää tai tähteeksi jäänyttä. Ei niillä kaikilla koiraa ole:D

Jopotuinen
28.02.2018, 18.47
Kotikeittiöstä:
Sianlihaa ruskeassa kastikkeessa, sekä perunamuusia.

Valmistus- ja lisäaineet:
Sianpotka, porkkana, palsternakka, juuriselleri, sipuli, kumina, laakerinlehti, maustepippuri, valkopippuri, mineraalisuola, kerma, vehnäjaho, peruna.

mpk
28.02.2018, 18.52
Kurpitsansiemeniä, pähkinöitä, jälkiuunileipää ja lohta

Radonx
28.02.2018, 20.42
Ehrrmanin proteiinirahkan ja Hetki Kana-tacosalaatin.

VesaP
01.03.2018, 13.26
^Nuo on hassuja nuo "proteiinirahkat". Esim Liiteristä normaalissa makurahkassa on enemmän proteiinia ja (ja muistaakseni) vähemmän hiilareita mitä tuossa Liiterin omassa "proteiinirahkassa". Proteiinirahka vaan montakymmentä prosenttia kalliimpi. Proteiini sanoilla voi myydä mitä tahansa tietysti. Ja tuo makurahka on vähintään yhtähyvää maultaan mitä tuo maustettu proteiinirahkakin.

Ontopic: Liiterin jotain rehusekoitusta (herne,maissi,porkkana) ja Kariniemen kanan sisäfileitä.

Markku Liitiä
01.03.2018, 13.49
Makaronilaatikkoa ja jälkkäriksi hedelmärahkaa. Ihan kohtsiltään meinaan syödä mukillisen kahvia.

Jopotuinen
01.03.2018, 22.00
Hommissa lihapullasalaattia, kotosalla jotain Rouvan hommaamaa indonesialaisen kokkinsa duunaamaa jotain thaimaalaista härkäkötöstystä riisin kera. Mutta erittäin kelpoahan tuo oli.
Rouva arveli tuovansa tämän samaisen mukavana pitämänsä kaiffarin joskus kyläilemään meillä. Olen saanut kilpailijan, onnekseni ei sentään eskimo.

Kauppareissulla kainaloon tarttui taas potka, 1,7 kg. Keittelen lihat irti luista ja pakastan. Kilohinta vain 1,99 €.

Jopotuinen
07.04.2018, 20.02
Kaivoin taas painepadan esiin ja panostin sen 6kpl kanan koipi/reisi paloilla, eli 2,2 kg.
Vuorossa lihojen ja luitten erottelu, sekä liemen siilaus talteen.
Osan laitan rasioihin ja pakkaseen, lupusta lihoista ja liemestä virittelen sitten jotain – eksoottista :)

Liiteristä tarttui mukaan jokin aasialainen kasvisekoituspakaste, jos se on sitä samaa mitä joskus aiemmin, niin avot! Silloin on luvassa jotain thaimaalaista kana - kasvis - kookos - keittoa.

Jopotuinen
24.04.2018, 20.36
Plussakaupan tiskiltä bongasin valmiiksi paistetun karitsanpaistin 1,2 kg hintaan n. 6 €. Paketin henkselihinta oli 22 €
Kolmasti tota Rouvan kanssa jo järsitty, huomenissa tuosta kerta vielä. Tekee muuten 0,75 €/nuppi/ateria. :)
Omavalmisteisten maalaisranskisten & hunajajuuresten, sekä kahvikastikkeen kera ovat uponneet.

Köfte
24.04.2018, 20.42
^ Panostan myös noihin punaisiin lappuihin, en köyhyyttäni, mutta
sitä vältellessä noihin on hyvä nojailla. Harvakseltaan on ns. "parempaa
kamaa" tyrkyllä? Ei taida Ässäkaupalla tilanne olla sen kummoisempi?

Jopotuinen
24.04.2018, 21.05
^ Puna/kelta laputetut lähtee sujuvasti matkaan jos on sitä sorttimenttaalia mitä muutoinkin yleensä ostellaan. Exclusivet jätän laputettuinakin hyllyyn, kun ovat silti ylihinnoiteltua.
Liiterin punalaput siitä hyviä, että niissä näkyy usein olevan vielä useampikin päivä päiväystä jäljellä.
Enhän nuita köyhyyttäni, enkä nuukuuttani (:o), vaan jotta eivät päätyisi haaskuuseen. :)

Köfte
24.04.2018, 21.17
^ Rva on Laihialta kotoisin, ei kyllä uskoisi:)
Näillä menään edelleenkin, haaskiota vältellessä.
BTW. Liiterin ruusutaimikkoja ja n. määrä muuta
kasvinuorisoa tarttui kasvibiologirouvan ostoskoriin
viime vkl vierailulla.

Köfte
24.04.2018, 21.30
Prkl. Meinasi unehtua; teinistö kaipaili isin pottumuusia.
Kerrangin(Hir,hir!) kysyntä&tarjonta ajallisesti kohtasivat.
Lisukkeet olivat valinnaisia live kauppareissulla!

Jopotuinen
28.04.2018, 19.49
Jääkaapin uumenista tuli vastaan sinne unohtunut Liiterin 30% halpuutuksesta tuotua kylmäsavulohta (bästa före 24.4.), eli lähes tuoretta suolakalaksi.
Sitä sitten voidellun Reissumiehen päälle ja sen päälle aurinkokuivattua tomaattia, mustapippuria myllystä, sekalaista yrttimaustetta tölkistä ja kalapakkauksen mukana tullutta jotain valkoista soosia, Dijoinilta tuoksui.
Lopuksi siivut punaista emmentalia rakennelman päälle ja kuumaan uuniin.
Ei edes tähteitä jäänyt jäljelle :)

kuovipolku
16.05.2018, 08.57
Maksaa, maalaispapuja, bulguria ja vermisellejä ja sekavihanneksia eilen, kaakaojauheella vahvistettua kaurapuuroa ja maitoa aamulla.

JackOja
27.05.2018, 19.03
Herkullista (koska itse tehtyä) pasta bolognesea. Tuon tekeminen on yksi niistä monista asioista, joissa olen perkeleen hyvä! Kun on se tatsi niin ei sille voi mitään.

kuovipolku
27.05.2018, 20.34
Lidlin saksalaista (eli ei-perinteistä) purkkihernekeittoa jatkettuna broilerinsuikaleilla ja mustapavuilla (ja laihalla liemellä). Pakastemarjoja ja turkkilaista jogurttia.

Jopotuinen
27.05.2018, 20.59
Liiterin halpuutuksesta savusiika.
Tästä puolikas toissa päivänä ja sen toinen puolisko eilispäivänä.
Mietin vain, jotta kuinka tarkkaan muut mahtavat popsia ton.
Itse kun aina haarukoin tarkasti selkä- ja kylkiruotojen jääneet, sekä evien luut. Nahasta kaaviskelen haarukan syrjällä kaiken siihen jääneen kerrostuman.
Käsittelyn jälkeen kalasta on jäljellä vain kalutut luut ja nahka.
Onkohan hengenheimolaisia syömistarkkuudessa täällä?

P.S.
Kanan raajoista popsin aina myös ne rustopalat suurena herkkuna, samalla hyvä valkuaislähde omille rustoille. :)

Smo
28.05.2018, 15.46
^yritän syödä noi kanssa aika tarkkaan, kaverit ei näytä niinkään.

Nokkosmunakasta söin chilillä basilikalla sipulinvarrella kapriksella homejuustolla ym höystettynä ja nyt mietityttää polttaako chili vai nokkonen. Mikrossa vähän vedessä vetäsin noita, mitään keitelly.