PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vedenpitävät hanskat

ahma
20.04.2012, 17.57
Suosituksia? Itsellä ollut Seal skinsit, ok mutta hajosivat parissa kuukaudessa ja Shimanot, jotka kestivät pidempään, mutta eivät oikeasti olleet vedenpitävät.
EI neopreenisia.

StantheMan
20.04.2012, 18.24
Minä ostin joku vuosi siten Campan "sadekelin" helkkarin kalliit hanskat - olivat kaikkien aikojen huonoimmat. Keräsivät oikein veden itseensä ja olivat erittäin kylmät. Nyt minäkin hankin Seal skinsit ja nekin ovat hajoamassa parin käyttökerran jälkeen. On minulla varastossa moottoripyöräilyyn tarkoitetut "muoviset" ohuet hanskan suojukset. En ole niitä kertaakaan käyttänyt. Sellaiset pingismailan muotoiset "kinttaat". Ostin muistaakseni Motonetistä. Paras ratkaisu minulla on Mavicin ohuet mustat kangashanskat, jotka kai ovat Keski-Euroopassa talvihanskat. Ne kastuvat mutta käsi pysyy yllättäen lämpimänä. Muillakin valmistajilla niitä on, mutta Mavicin ovat minun siroon kätöseen parhaat.

arctic biker
20.04.2012, 18.26
2003 ostin Marmotin hanskat, tyyriitkin, Meniköhän puoli vuotta ja kaikki saumat rikki. Sen jäkeen tyytynyt halvempiin ja pitänyt vaihtovanttuut, niin päälishanskat kuin alushanskoja mukana.
Josne ne pitää vettä ees jonkin aikaa niin sitte hiostaa pirusti.
Mielenkiinnolla seuraan vastauksia.

Iglumies
20.04.2012, 19.29
Vedenpitävissä hanskoissa on se huono puoli, ettei ne kuivu normaaliolosuhteissa ja -ajassa.

nilakka
20.04.2012, 19.38
Syttyippä idea! Melojat käyttävät ns melarukkasia,jotka tulevat kiinni melaan siten,että käsi on tavallaan vapaasti siellä rukkasessa sisällä pitäen melasta.
Toimisikohan tuo fillaroinnissa? Olisi täydellinen suoja sateella ja tuulella.Ja alle voi laittaa mitkä vaan vaikka silkkikäsineet...

Sen tajuan,ettei toimi käyräsarvisilla pyörillä jos alaotetta kaivataan.eikä pyörille joissa vaihtaja onkin rungossa kuten
vanhaan hyvään aikaan...

Mutta suoratankoisiin pyöriin....Hybridit ja maasto....
Itse voisin muuten harkita,on senverta kylmän arat sormet.

Smo
20.04.2012, 19.43
Nilakalla ideaa.. samantyylisiä taidetaan käyttää jo moottoriurheilussa järeämmillä systeemeillä.

Levelin snoukkahanskat kirppikseltä ilmastointureiällä maksoi femman. Kovin lämpimillä en pitäis.

ahma
20.04.2012, 19.49
Syttyippä idea! Melojat käyttävät ns melarukkasia,jotka tulevat kiinni melaan siten,että käsi on tavallaan vapaasti siellä rukkasessa siällä pitäen melasta.....
Vastaavia virityksiä on näkynyt palstan extreme- talvi-pyöräretkeilijöillä (Yetilläkin?). Itse mietin samaa, mutta hanskasta "ulostautuminen" kiireessä voi olla hiukan hankalaa. Tämä vähentää virityksen kaupunki/ maastokelpoisuutta. Pitkän matkan retkipyöräilyyn suoralla tangolla voisi olla hyvä valinta.
Halti mainostaa Drymaxiaan "täysin" vedenpitävänä. Ainakin Grade VII takista vesi tulee läpi kun sataa, tihkussa ei, Haltin laatu ei ole vakuuttanut muutenkaan.
Gore-tex ei tarpeeksi vedenpitävää, ainakaan pienen käytön jälkeen.
Sealskinz taitaa olla paras vaihtoehto, täytyy yrittää huomenna ehtiä Sipoon melontaliikkeeseen katsomaan tarjontaa.

nilakka
20.04.2012, 20.00
Melontahanska ei ole kauhean tiukka,käden saa ulos nykäyksellä.(koskimelonnassa joskus tarpeen).
Sittenkin,vaikka se olisi pujotettu takin hihaan. No,tää on mielipiteeni.

Thundermand
20.04.2012, 20.06
Eikö bar mittsit ole vähän tuon tyyliset?
http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2009/01/bar-mitts.jpg

arctic biker
20.04.2012, 20.17
Ikävä tuottaa teille pettymys. Mulla on yhet Zienerin Goretexhanskat, ne pitää vettä. Pari haittapuolta toki. Kiun ne hiestä kastuu niin ikuisuuden vie kuivuminen. Ja toinen valitettava asia liittyy ajoasentoon. Ajotakin hihan pitäs
tulla hanskan varren päälle, muutoin vesi valuu hanskan rannekkeen läpi. Zienereissä vielä tuo vuoren kuvuminen
on sitkasta. Kajakkimelonnassa, koskipuljaamisessa, neopreenisormikkaat on käytännössä toimivimmat. Kastuuhan ne mutta sormet säilyy käyttökelpoisina. Mulla on fillariretkikäytössä yhet ohuet neopreenisormikkaat tommosena pappilan hätävarana matkassa...

kolistelija
20.04.2012, 21.03
arctic bikerilla on hyvä pointti. Minullakin on kaksi paria enemmän tai vähemmän vettä pitäviä hanskoja. Ne eivät hengitä ja pitävät veden myös sisällä. Lyhyellä matkalla ihan ok, mutta pidemmälle lenkille turhat.

nure
21.04.2012, 17.48
Miksi täytyy olla vedenpitävät täysin? Ei moisia talvi pakkasilla tarvi ja lämpimällä pakkaa olemaan sisältä likomärät. Seal Skinsit ainakin toimii näin... Joku Windstopper parempi, tuulettuu ja pitää kyllä kosteuden loitolla. Mielestäni kastuminen ei ole ongelma vaan kostean hanskan lämpimänä pitäminen.

ahma
21.04.2012, 19.50
Miksi täytyy olla vedenpitävät täysin?
Eilinen työmatka kotiin: +2 C, kaatosade, tunti. Ehti moneen kertaan miettiä hanskavalintaa.

StantheMan
21.04.2012, 21.12
Tänään olivat Seal Skinsit eka kertaa kunnon tulessa eli sateessa 10 tuntia. Kyllä noilla pärjäsi, kun lämpöä oli riittävästi eli 2-6 astetta. Toppaukset kylläkin purkautuvat omia aikojaan niistä. Toivottavasti jonkin aikaa kestävät.

nure
22.04.2012, 08.20
Miksi sitten sulkea neopreenit pois kuvioista?

maalinni
22.04.2012, 08.41
Minulla on moottorikelkkahanskat, joissa on irroitettava vuori. Kuivuu nopeasti ja on lämmin ja vedenkestävä. Vedenkestävän kuoren voi vetää kaikkien sormikkaiden päälle.

Vrad
22.04.2012, 11.41
Yllätyksekseni huomasin perjantaina, että aikaisemmin saksasta ostamani O'neilin (mtb?) hanskat piti kaatosateessakin pintansa, kädet oli lämpimät, eikä hanskatkaan mitkään märät olleet sisältä..

ahma
22.04.2012, 15.58
Minulla on moottorikelkkahanskat, joissa on irroitettava vuori. Kuivuu nopeasti ja on lämmin ja vedenkestävä. Vedenkestävän kuoren voi vetää kaikkien sormikkaiden päälle.

Tämä kuulostaa hyvältä, merkkiä ja mallia?

ahma
22.04.2012, 16.00
Miksi sitten sulkea neopreenit pois kuvioista?

Melonnasta kokemusta neopreenisistä, tuntuu kovin nihkeiltä ja nahkeilta kädessä. Kaikkea ei voi saada, täytyy kokeilla pyöräilyssä.

Janu
22.04.2012, 17.14
Miksei jotkut mopohanskat? Jos ne pitää vettä ei ne hengitä riittävästi kuitenkaan niin samalla vaivalla sitten hommaa jotkut gore-tex -hanskat. Itselläni on Rukan texmex-tekstiilimopohanskat joissa irrotettava outlast -vuori. Olen käyttänyt niitä mopoillessa ja fillaroidessa. Kestää asfalttiin hankaamista (kokeiltu on), pitää vettä ja on muutenkin påp. Rukan takuu ja asiakaspalvelukin on parasta mitä kekkoslovakiassa on tarjolla; korjautin ajotakkini tässä taannoin ja paluupostissa tuli bonuksena ohuehkot nahka-goretex -(katu)hanskat "Tässä on hanskat. Ajattelin, että ne sopisivat sinulle." -saatekirjeellä.

maalinni
22.04.2012, 17.57
Merkkiä en tiedä, ovat varastossa talvivaatelaatikossa. Mutta ihan intersportista hankittu. Kriteerinä oli nimenomaan irtovuori, kun väsyin goretexien kuivatteluun.

substitute
26.04.2012, 00.49
Mitäs Sealskinzin hanskoja teillä on ollut jotka ovat hajoilleet? Itselläni nuo Ultra Grip malliset hanskat tuntuisivat kyllä kestävän ihan kivasti. Sisäpuoli kuivuu nopeasti kun kääntää hanskat ympäri kuivatuksen ajaksi. Kaatosateessa ajaessa eivät ole kesälläkään liian kuumat mun mielestä.

mkpaa
26.04.2012, 01.29
Mitäs Sealskinzin hanskoja teillä on ollut jotka ovat hajoilleet? Itselläni nuo Ultra Grip malliset hanskat tuntuisivat kyllä kestävän ihan kivasti. Sisäpuoli kuivuu nopeasti kun kääntää hanskat ympäri kuivatuksen ajaksi. Kaatosateessa ajaessa eivät ole kesälläkään liian kuumat mun mielestä.

Samaa kyselisin... Ultra gripit ollut kovassa käytössä 2010 keväästä asti eikä niissä ole muuta vikaa kuin pari pientä langan katkeamista. Parhaat hanskat tarkoitukseensa mitä olen tähän mennessä nähnyt.

BONK
26.04.2012, 09.30
Vaikka aloittaja sanoikin, EI neopreeniä, niin heitänpä tämän kuitenkin. Sadehanskoina itsellä ollut Motonetistä ostetut kalastushanskat (neopreenia), joista voi tehdä "kynsikkäät" irroittelemalla hanskan sormiosat roikkumaan. Näin saa välttävästi ilman kiertämään, jos sade lakkaa kesken reissun tai lämpö nousee liiaksi. Hyvä puoli on, että näissä ote pitää kelillä kuin kelillä ja sormet säilyvät taatusti lämpöisenä. Huono puoli on tietenkin tuo hikoilu. Hintaakin taisi olla öpaut 10 euroa ja väri myrkynvihreä.

StantheMan
27.04.2012, 11.36

Extra Cold Weather Cycle Gloves - kaipa tällaiset on ne minun hanskat. Tilasin nuo Ultra Gripit äsken Wiggleltä, kun siellä ne jonkinlaisessa halvennuksessa ovat nyt.

B-nöösi
27.04.2012, 15.26
Minulta ovat hajonneet myös Ultra Grip versiot ainakin ihonmyötäisenä kokona ostetut. Siis pinta sinänsä on ehjä, mutta se kalvo on reikäinen nimenomaan sormien väleistä eli ilmeisesti joutunut venymään liikaa ja/tai ollut vielä vähän epäkuranttia laatua. Sorruin kuitenkin ostamaan samaa mallia seuraavaa kokoa, mutten ole vielä niin paljoa käyttänyt, että olisivat varmasti osoittaneet olevansa kestävämmin tiiviit.

JTG
27.04.2012, 17.51
Yksi luu lisää soppaan...Mietin, että löytyiskö kiipeilypuolelta kestävää hanskaa fillarointiin. Eikun google tulille ja tuloksena löytyi tämä: http://rab.uk.com/products/mens-clothing/gloves/guide-glove.html

toinen "genre" mistä ehkä voisi kokeilla on ase/suojelu/vartiointi-puolen releet.

ahma
27.04.2012, 18.03
Samaa kyselisin... Ultra gripit .
Juurikin nämä. Sormien päät puhki, kalvo ilmeisesti puhki laajemmaltikin, ainakin vesi tulee läpi reilusti. Olivat kyllä erittäin hyvät sen aikaa kun kestivät. Tod näk tilaan uudet.