PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kunnollinen mummopyörä

milla
18.04.2012, 11.25
Hei,
Olen etsimässä uutta polkupyörää työmatkapyöräilyyn. Pyörän tulisi palvella luotettavasti päivittäisessä ajossa keväästä syksyyn. Matka on reilut kymmenen kilometriä Vantaan rantaa ja keskustaa. Työmatkaan sisältyy lapsen kuskaaminen tarhaan ja iltapäivisin useinmiten kaupan kautta kauppakassi mukana ajoa.
Etsimäni pyörän tulisi olla kestävä, vakaa ja mukava ajettava, sopivan kokoinen 162 senttiselle naiselle, varustettu etukorilla ja pakkarilla, lokasuojilla, valoilla yms ja mikä tärkeintä, sen pitäisi näyttää polkupyörältä, ei urheiluvälineeltä.
Toiveeni tuntuisi täyttävän Crescentin Klinte tai Pelagon Brooklyn, joista jälkimmäinen on kaikin puolin hurmaava. Haluaisin kuitenkin vielä ennen suurta päätöstä kuulla mahdollisia vaihtoehtoja (jollainen ei cylcocrossari minulle ole) ja suosituksia kumpi noista kahdesta olisi fiksumpi valinta.
Ymmärrän toki, että kriteerini pyörän valinassa painottuvat toisaalle kuin maksimaaliseen voimansiirtoon ja rullavuuteen ja muihin yleisesti tällä foorumilla keskeisimpinä pidettyihin ominaisuuksiin, mutta esitän kysymykseni kuitenkin täällä, koska tietämys polkupyöristä tuntuu olevan täällä laaja-alaista ja varmasti suurempaa kuin omani.

Halloo halloo
18.04.2012, 12.07
Vähillä tiedoilla mummopyöristä otan kantaa:
Oletan, että Pelagosta havittelet 8-vaihteista? Pelago näyttää tyylikkäämmältä. Brooks satula plussaa, pistosuojaus samoin. Varmista, että saat tarakan pyörään.

Koeaja molemmat, oma tuntuma kertoo paljon, tietävämmät kertonevat lisää.

milla
18.04.2012, 13.27
Joo, Pelago 8-vaihteisena, pakkarilla, etukorilla ja kaksijalkaisella seisontatuella (tämä on epäilemättä oikean ja ammattimainen termi!) Molemmat pyörät testattu. Ajoasento tuntui asialliselta kummassakin. Pelagossa on ehdottomasti enemmän oih-efektiä, mutta niin on hintaakin. Mummomalli vastaa tarpeitani, eli nään mihin meen, voin kanniskella mukanani lasta ja maitopurkkeja, pystyssä ajoasennossa olen likempänä matkustajaa ja matalalla rungolla voin ajaa hame päällä (ja nousta kyytiin ja pois iisimmin kera turvaistuimen ja lapsen).
Olen siis toisin sanoen valinnut pyörän mallin, mutta apua kaipaisin siihen, että miten nyt valitsisin "laadukkaimman". Noista kahdesta kirkkaasti ihanampi on Pelago, mutta kaipaisin kaiketi järkiperusteita sille, että maksaisin tuplahinnan Klinteen nähden. Varusteissa on jotakin eroja, Brooksin satula oli tosi miellyttävä ja pistosuojatut renkaat on ilmeisesti oikeasti hyvä juttu, mutta nämähän ovat lisävarusteita ja vaihdettavissa helposti, eikä niillä vielä hintaeroa perustella..
Olisin kovatsi kiitollinen mielipiteistä ja vinkeistä.

Polla
18.04.2012, 14.16
No tarjotaan brittiläistä vielä sekottamaan pakkaa, Pashley valmistaa samantyyppisiä pyöriä kuin Pelago. Hinnoista ja mistä noita saa en osaa sanoa yhtään mitään.

http://www.pashley.co.uk/lists/classic-bicycles.html

Mä sanoisin että Pelago on huomattavasti laadukkaampi pyörä kuin tuo klinte.

HMK
18.04.2012, 14.24
Pashleytä myy kai ainakin Classic Bike Finland ja Chebici.

erkkk
18.04.2012, 14.35
Noissa uuden tuotannon "mummiksissa" on usein ongelmana että bling bling:in jälkeen on oiottu kaikessa mikä vaikuttaa kestävyyteen, mm laakerit tuntuu menevän paskaksi hyvin vähäisen ajonkin jälkeen. Renkaat nyt joutuu vaihtaan heti kun sepeli kylvetään kadulle. Tuttu on kironnut Electransa, toinen helkamansa. Hinnallakaan ei välttämättä saa laatua. Tuota pelagon mummiksen rungon omavaa pyörää näyttäis saavan saksasta fillarissa halvimmillaan n. 150 eurolla, joten olettaisi että lisähinnalla saa vähän enemmän kestävyyttä osille.

JKK
18.04.2012, 20.55
Ostin itselleni vaaripyöräksi Pashleyn. Mutuna voitto Pelagon mennen tullen laadussa ja fiiliksessä. Makuasia. Vanhaa äijää tuo Pashley vaan puhutteli.

Käppis
18.04.2012, 21.29
Ostin itselleni vaaripyöräksi Pashleyn.

Saako välissä kysäistä, minkä mallin hankit?

JKK
18.04.2012, 22.03
Saako välissä kysäistä, minkä mallin hankit?

Roadster Sovereign! Vaikutti juuri sopivalta itselleni, eikä tarvitse tuunata.

Hyötypolkija
18.04.2012, 22.10
Kunnes joku todellisiin kokemuksiin perustuen toisin todistaa, väitän Crescentin olevan selvästi järkevämpi valinta. Eli järkisyillä ei Pelagoa voi perustella.

Ilmeisesti siis ihan talvipyöräilyä ei ole tarkoitus harrastaa, joten Pelagollakin pärjäisi varmaan ihan kohtuudella. Syksyllä kyllä tarttee valojakin ja aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä kura/hiekka lentää, joten ainakaan kuvien perusteella Pelagon ketjulle ja rattaille ei voi ennustaa kovin kummoista kestoikää. Ainakaan ympärivuotiseen käyttöön en järkipyöräksi miettisi edes kahta kertaa, kun hylkäisin Pelagon.

Hinta ja hieno design/tunnettu laatumerkki ei todellakaan ole tae kestävyydestä. Tämän olen itse karvaasti joutunut toteamaan.

Mutta pistosuojatut renkaat ovat järkipyörässä ihan ehdoton vaatimus. Jos niitä ei tosiaan ole vakiona, niiden hinta pitää laskea päälle.

milla
18.04.2012, 22.57
Kiitos ajatuksista ja ehdotuksista. Pahsleyn pyörät olen noteerannut viehättävinä, mutten tutustunut niihin tarkemmin. Mallit ovat pienillä pyörillä (26") ja ajattelin, että isommilla renkailla matka taittuisi joutuisammin.
Chebici oli minulle aivan tuntematon kauppa ja heillä oli kiinnostavan näköinen Specialized-merkin Daily Deluxe 3 step thru-malli. Mutta sen tarakan kiinnitys näytti kyllä maallikon silmiin viritykseltä vailla kestoa. Naruja?
Mainittakoon vielä, että pitkään luulin haluavani Skeppshultin valmistaman klassisen mallisen pyörän, kunnes totesin ettei niistä löydy tarpeeksi pientä runkoa. Suosikkimallini ovat koossa 53-54 cm ja olen käsityksessä, että 51 cm olisi asiallisempi minulle.
Niin, että eihän tästä pähkäilystä valmista näytä tulevan.
Oiskohan Crescentin Klinte pistosuojatuilla renkailla ja vaikkapa sillä Brooksin satulalla mun pyörä. Siitä vain puuttuu se yleinen ihanuus.
Oisko vielä joku merkki, josta en ole kuullutkaan?

alteregoni
18.04.2012, 23.18
Äiteelle hommattiin tuommoinen : http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1364 . Tuntui kanssa ihan asialliselta. Eikä hintakaan Suomesta ostettuna ihan karmea. Olisi vielä runkokoistakin mistä valita sopiva. Runkonsakin puolesta vaikutti kivan jäykältä eli ei hemppunut kovinkaan paljon.

milla
19.04.2012, 10.43
Tove on varmaankin ihan asiallinen pyörä, mutta se on ulkonäöllisesti erittäin haastava, joten ei päädy minun vaihtoehdokseni. Kyllä arjen vähän kauniimmalta pitää näyttää.

mrrw
21.04.2012, 15.10
Tove on varmaankin ihan asiallinen pyörä, mutta se on ulkonäöllisesti erittäin haastava, joten ei päädy minun vaihtoehdokseni. Kyllä arjen vähän kauniimmalta pitää näyttää.
Tsekkasitko Stokan Hullujen Päivien Raleigh Classic mallin 3-vaihteinen,lokarit,tarakka,lukko,kori. on muuten Brittiläinen tekele ja hinta ei päätä huimaa 249€

Kontti
21.04.2012, 15.25
Näin monta vastausta, eikä kukaan anna tukea oih-efektille..
Pyörän pitää tarjota "Oih"-hetkiä, silloin sillä tulee ajettua ja silloin myös €/km hinta tulee halvemmaksi kuin vähemmälle ajolle jäänyt parempi insinöörispeksipyörä

Hyötypolkija
21.04.2012, 20.58
^Niin siis kyllähän aloittaja kuulostaa niin innostuneelta oih-vaihtoehdosta, että se varmaan olisi ihan hyvä. Kun jostain hommaa kunnollisen ja silmää miellyttävän ketjusuojan Pelagoon, niin eiköhän silläkin päästele myös ne "insinööriajot". Turha miettiä parin satasen hintaeroa, jos oikeasti haluaa sen hienomman vaihtoehdon.

Mutta vähän silti pakko olla skeptinen. Itsellä kun hankinnat ovat menneet joka ikinen kerta pieleen, kun olen unohtanut insinöörimäisen tarkastelun ja antanut oih-efektin viedä. Ei vaan siksi oikein osaa oih-hapatuksista innostua... Osasyynä on tietty se, että pohjimmiltani olen liian insinööri ja p**ka pyörä vaan alkaa myös näyttää rumalta, oli se alkuun kuinka hienon näköinen tahansa. Pyöristä mulla onkin todella hyvä ja suht tuore esimerkki. Ajoin susirumalla, tonnin painoisella pilteman perusmankelilla 5tkm/vuosi pääasiassa työmatkaa ja oli todella huolettomia kilometrejä 20 000 kappaletta. Ostin vuosi sitten viisi kertaa kalliimman "sikasiistin" fillarin ja ei sillä ainakaan ajot lisääntyneet, kun makasi koko ajan takuukorjauksessa tai muuten vaan v**utti joku pielessä oleva ominaisuus ja motivaation puutteessa menin autolla fillarin seisoessa tallissa. Kilometrejä kertyi vuodessa vain karvan yli puolet sen halvan peruskulkineen kilsoista.

Jos oisin vähän vielä katkerampi, sanoisin, että osta se Pelago olohuoneeseen ja aja Crescentillä ajot ;) ;)...

milla
23.04.2012, 09.01
No nyt on ostettu se ihana! Kun kerran silmäni iskin Pelagoon, niin ei ne muut vaihtoehdot nyt sitten vaan olleet enää mahdollisia. Ihan tosissani yritin, arvioin vaihtoehtoja ja vertailin.
No, uudessa pyörässäni on käsittääkseni asialliset ja kestävät varusteet ja aika vahvasti se olennainen oih, joten täällä yksi onnellinen pyörän omistaja. Kokemuksia ei ole veilä jakaa. Syksymmällä si.

kosminen
23.04.2012, 09.38
^ Oikein!

Järkipyörässä ei ole mitään järkeä, ellei omista useampaa pyörää.

63Bigsby
23.04.2012, 10.54
No nyt on ostettu se ihana! Kun kerran silmäni iskin Pelagoon, niin ei ne muut vaihtoehdot nyt sitten vaan olleet enää mahdollisia. Ihan tosissani yritin, arvioin vaihtoehtoja ja vertailin.
No, uudessa pyörässäni on käsittääkseni asialliset ja kestävät varusteet ja aika vahvasti se olennainen oih, joten täällä yksi onnellinen pyörän omistaja. Kokemuksia ei ole veilä jakaa. Syksymmällä si.

Oiva valinta! Uskoisin, että ajot maistuvat! Olisin itse suositellut Pashleya, kun niistä omaa kokemusta on, mutta ei Pelagossa mitään vikaa ole. Sitäpaitsi pienen ja asiallisen kotimaisen puljun suosiminen on aina hyvä juttu! Ride on!:cool:

Kontti
23.04.2012, 15.18
Onnea uuden pyörän johdosta. Ystäväni Pelagosta ei ole vielä vuodessa ehtinyt oih fiilis kulua pois. Tokkopa sinunkaan pyörästäsi.

via
24.04.2012, 12.01
OLen ajanut muutaman vuoden Pelagon Pietarilla, I sukupolven versio, hyvin iso malli. Jarruina kummassakin päässä rullat. Ei ole mitään vikaa ollut, ei ole tarvinnut edes pumpata. Cityajoa sinä 2500 / vuosi, ympäri vuoden. Tarakkaa ei ole, sen sijaan hyvin tukeva runkoon kiinnitetty etukori. OLen tyytyväinen.