PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crescent tai Helkama hintaan max 900€

Misdemeanors
18.04.2012, 08.46
Toivottavasti otsikko ei aiheuta heti tuskastumista foorumin käyttäjille, että joko taas pyörä työmatka-ajoon alta tonnilla. Valitettavasti asia on osittain näin. Tonnia ei kyllä ole missään tapauksessa. Mutta ei tuntunut löytyvän minun tarpeelleni sopivaa ketjua. Sillä asia on niin, että olen hankkimassa pyörän liikkeestä joka myy Helkamaa ja Crescenttiä. Syy on hyvässä alennuksessa.
Tarkoitus olisi ajella pääsääntöisesti asvalttipinnoilla noin 20km työmatkaa per suunta. Mutta toki tulee varmasti pidempiäkin lenkkejä ajeltua ja niitä kilometrin kauppamatkojakin rullailtua. Olen nyt asiaa joitakin viikkoja pähkäillyt ja ajatellut hankkia Crescent Yottan. En oikeastaan tiedä pyöristä juurikaan mitään, mutta foorum selailujen mukaan pyörän osat ovat ihan kohtuullista tasoa? Ainoastaan mietityttää nuo jarrut. Aiheuttavatko tuollaiset halvemman luokan hydrauliset yleensä paljonkin päänvaivaa. Huoltoja en ole koskaan pyörille itse tehnyt, mutta perushuollon suorittamiseen ajattelin kyllä uhrata aikaa ja opetella sen tekemään ihan itse. Budjetti pyörälle on aika tiukka ja tuo Crescentin Yotta alkaa olla siellä ihan budjetin katossa. Toki olen ajatellut myös hieman pakollisille varusteille jättää rahaa. Aluksi mietin myös Crescentin Attoa, mutta onko nuo 40 leveät pyörät turhankin leveät omiin ajotarpeisiin, eli onko vaikutus rullaavuuteen valtava kun vertaa noihin Yatton 23 renkaisiin. Maantiepyörä olisi varmasti paras vaihtoehto ajatellen vauhtia ja pääasiallista päällystä jolla tulee ajeltua, mutta jotenkin tuntuu, että tuo suoratanko on se toistaiseksi minun juttuni. Pyörän selässä olen myös ihan täysi untuvikko, joten uskoisin, että vauhtien puolesta tuo Yotta olisi kovempi menijä kuin polkija, vielä pitkän aikaa. Iso osa ajosta tulee varmaan olemaan myös sellaista sunnuntaiajelua ja siinä porukassa joku saattaa olla ihan Jopolla liikenteessä joten mitään rakettimaista ajo-asentoa tulee tuskin pahemmin kaivattua. Kaipaisin siis suosituksia nimenomaan näistä malleista tai Crescent/Helkama valikoimasta yleensä. Eli mitään apua ei ole, jos kehoitatte ostamaan Trekin pyörän. Toki jos näissä pyörissä on jotain konkreettista vikaa, niin toki saa antaa perusteluja miksi näitä ei kannataisi ostaa.
Olen 174cm pitkä ja nopeasti kun amatöörin ottein mittasin jalan sisämittää tuli tulokseksi vajaa 80. Eli Crescentin tarjoamista rungoista minulle paras taitaa olla tuo pienin 51cm. Seuraava koko olisi jo 55cm. Sitten vielä piti kysellä sitä että mahtaako kukaan tietää minkälaiset venttiilit näissä malleissa on. Pitääkö hankkia joku adapteri, että voi käydä huoltoasemalla laittamassa ilmaa kumeihin.
Kiitoksia kovasti jo etukäteen.

H. Moilanen
18.04.2012, 11.08
Kaipaat suosituksia valintaasi jonka olet jo tehnyt?

Kiellostasi huolimatta suosittelen hyppäämään ulos bokista ja katsomaan tarjontaa myös muilta merkeiltä. Helkama ja Crescent ovat sellaisia merkkejä, joissa tänäpäivänä hintalapusta suurin osa muodostuu mielikuvasta.

Tuossa Yottassa osat ovat ehkä halvinta mahdollista laatua ja painoa vähintäänkin riittävästi.

Misdemeanors
18.04.2012, 11.18
Kiitos kommenteista. En ole vielä päätöstä tehnyt. Pääsin omissa aivoituksissani tähän pisteeseen. Koska edelleen epäröin omaa suunnitelmaani, halusinkin nyt kuulla muidenkin (asiasta tietävien) mielipiteitä näistä pyöristä ja merkeistä. Yksi syy mikä hankinnassa aiheutti myös epäröintiä oli nimenomaan Crescentin pyöriä käsittelevien ketjujen niukka määrä. Jos nyt ajatellaan, että tuon Yottan saisi vajaalla 700 eurolla niin mikä voisi olla sitten parempi vaihtoehto max 700€. Näitä foorumeita kun selailin niin tuntuu, että kaikki kelvolliset pyörät maksaa alkaen sen tonnin. Paskaanhan ei ole köyhällä varaa. Mutta kun katto hinnalle on tosiaan 700, niin kannataakohan vaan jatkossakin mennä bussilla töihin?

stiplu
18.04.2012, 11.46
Crescenttejä ei täällä pahemmin käsitellä kun ovat tavispyöriä eikä harrastajapyöriä eikä niillä mennä välttämättä niin lujaa. Omasta kokemuksesta voin kertoa että itsellä on ilmeisesti jonkinverran Yottaa vastaava Crescentti jolla kahdessa vuodessa olen ajanut n 10 000 km, tän toisen vuoden myös läpi talven. Epäilit noita hydraulisia jarruja, ainakin omani ovat toimineet tämän koko ajan täydellisesti, mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä kuin kerran piti keskittää, ja aivan vähän aikaa sitten vaihdoin jarrupalat taakse.

Renkaan rullavuudessa leveyttä tärkeämpää on mikä rengas alla on - omasta lensi aika pian alkuperäiset Spectrat pois ja vaihdoin Schwalben Racereihin. Kaikkien tuollaisten pyörien paino ei myöskään ole välttämättä ihan hervoton. Oma Crescenttini painaa n 11 kg (ilman lokasuojia, tarakkaa ym tarvikkeita, mutta niinhän se fillarien paino sanotaan). En vaihtais bussiin.

Halloo halloo
18.04.2012, 12.12
On toki muitakin hintahaarukkaan mahtuvia, käytetyt ovat yksi vaihtoehto, esimerkiksi tuolta voi käydä katsomassa: http://www.greenbike.fi/kpyorat.html

Koeaja useita malleja, älä tee hätiköityjä liikkeitä.

Misdemeanors
18.04.2012, 12.39
Käytetyssähän voisi olla tosiaan ideaa. Mitä nyt tuossa fillaritoria ja huuto.nettiä tuli selailtua nopeasti niin 700 eurolla voi saada jo vähän kaikenlaista. Ei kai sen käytetyn ostaminen kauheasti haastavampaa ole kuin uuden. Tietenkin näillä taidoilla voi olla kyllä ongelmallista käytetyn pyörän todellista kuntoa arvioida. Olen selkeesti vielä tämän asian kanssa aika alkutekijöissä. Koska nyt kun vähän noita käytettyjä pläräilin niin pitäskö sitä sit kuitenkin harkita vielä sitä maantiepyörää, jonkinmoista käytettyä vois varmaan löytää jo tolla 700€

kpyora
18.04.2012, 18.22
Harvinaisen putkeksi kirjoitettu teksti. Yritän hakea oleellisen:

- asvalttipinnoilla noin 20km
- työmatkaa per suunta
- pidempiäkin lenkkejä

Vastaus on liikkeen oman pyörämerkin hinnat alkaen maantiepyörä! :) Eli jotain sellaista kuin Bianchi Via Nirone tms. Kukin liiken pääsee yleensä jostain "omasta merkistä" hyviin tarjouksiin, joten merkkiä on paha mennä neuvomaan.

Ei kai sen käytetyn ostaminen kauheasti haastavampaa ole kuin uuden.

On se. Pitää osata mitoittaa pyörä itse. Sen takia suosittelen vasta-alkajaa ostamaan pyöränsä asiantuntevasta liikkeestä. Kannattaa kuitenkin ennakkoon hieman vilkaista foorumilta löytyvillä laskureilla pyörän kokoa, koska (varsinkin urheilumarketeissa) on kaikenlaisia "pyöräkauppiaita".

Misdemeanors
18.04.2012, 18.48
Laajensin nyt vinkeistä viisastuneena valikoiman tutkimista ja kävin kokeilemassa Corratec dolomiti tiagraa. Vähän tuntui aluksi huteralta kyydiltä kun ei tuollaisilla maantiepyörillä ole koskaan tullut ajeltua, mutta kun vähän vauhtiin pääsi ja luotti omaan tekemiseen, niin ei voi kun todeta että oli kyllä kevyimmät ja lennokkaimmat kilometrit mitä olen koskaan pyörällä ajanut. Hintaa pyörälle tulisi 749 euroa. Siihen pistosuojatut renkaat ja polkimet ja hinta kuulemma pyörisi siellä 810 paikkeilla. Jos tästä ajosta nyt jotain päätöksiä tehtiin, niin taitaa jäädä hybridit kauppaan.

Halloo halloo
18.04.2012, 19.15
Tutki pyöriä rauhassa, koeaja useita malleja. Pyöräkauppiaiden duuni on myydä pyöriä, asiakas valitsee itselleen pyörää, ei kauppiaalle.

kpyora
18.04.2012, 19.33
Pyörän lisäksi tavitset aluksi:
- kypärän
- lukkopolkimet
- kengät
- perus työkalut, pikkupumpun ja varasisurin satulalaukkuun
- tornipumpun mittarilla
- pullotelineet pyörään sekä
- pyöräilyhousut ja -hanskat (ehkä paidan).

Itse en välitä pistosuojatuista renkaista, koska ne ovat ikävämpiä ajaa kuin tavalliset. Sisärenkaanvaihto ei montaa minuuttia kestä tienpäällä.

Aika usein tuo perusvarustus kannattaa tarjouttaa pyörän mukana. Keväällä ei pyöristä saa alennusta, mutta pyöräkaupan yhteydessä voi olla mahdollista saada alennusta varusteista.

Misdemeanors
18.04.2012, 20.21
Varusteisiin olen varannut hieman myös pääomaa. Voi olla että osa varusteista tulee hankittua vasta hieman myöhemmin (toki tämä saattaa osoitautua kalliiksi tavaksi, jos varusteiden himo iskee nopeasti ja pyöräilystä tulee isompikin osa vapaa-ajan viettoa). Ajattelin kuitenkin aluksi jopa ajaa vaan ihan normaaleilla lukottomilla polkimilla. Tarkoitus olisi saada suht pian hyvä menopeli alle ja pakolliset kypärät ja systeemit ja päästä pyöräilemään edes sen verran, että vähän jaloissa tuntuu ja töihin pääsee. En ehkä osaa vielä tässä vaiheessa nähdä itseäni päästä varpaisiin sonnustautuneena pyöräilyvarusteisiin ja polkemassa mitään mielettömiä lenkkejä pitkin suomea (noin hieman liioitellen). Toki uskon että hyvät asianmukaiset varusteet on iso osa kokonaisuutta. Tyhmyyttähän se ehkä on, että ajelen mitä luultavimmin perus shortseissa ja t-paidassa hiestä märkänä nivuset ruvella ensimmäiset kuukaudet. Mutta hyppäys nykytilanteesta on vaan ehkä liian suuri suoraan täyteen setuppiin.

Toki tässä pitää nyt rauhassa miettiä mihin sitä rahansa lyö, mutta kyllä tarkoitus olisi päästä suht nopeasti (hinta-laatu suhteeltaan hyvän ja kooltaan sopivan) pyörän selkään.

Ehkä pelkoni on enemmän sitä, että koska en ole pyörämaailmaa yhtään aiemmin seurannut enkä tunne merkkejä ja osia niin kuvittelen ostavani jotain P***** kalliilla vaikka omat kokeilut vaikuttaisivat lupaavilta.

jalkkis
18.04.2012, 21.03
Muista kuitenkin, että varsinkin ensimmäistä (kunnollista) fillaria ostaessa fiilis on oleellinen juttu. Itse aloittelin fillarointia sellaisella "halpis" -fillarilla (Crescent Starren), joka osasarjoineen olisi kutakuinkin naurettu pois tältä palstalta. Muttamutta, fillarilla oli kiva polkea ja ajoinkin sillä kaikenkaikkiaan n. 10tkm ennenkuin vaihdoin sen cc-pyörään.

Minä olen sitä mieltä, että jos fillarin hinta 600-800e, niin sillä kyllä pääsee tutustumaan lajiin ihan hienosti, riippumatta sitä mistä osista se on kasattu. Kunhan se vaan tuntuu itselle hyvältä. Ja sitten kun sopiva fillari löytyy, niin kysele muutamasta eri paikasta sen hintaa, niin et tule vedätetyksi.

Halloo halloo
19.04.2012, 00.36
Yhden ratkaisevan tärkeän asian olet jo osannut: Päätyä tänne ja kysymään tietävämmiltä. Minulla itselläni on vielä hyvinkin menossa oppiaika, ja paljon tulee luettua aiheita ja kysyttyä, jos/kun ei löydä tietoa.

Petter
19.04.2012, 10.02
Edellä mainittu sälälista olikin aika hyvä, mutta itse ostaisin ehdottomasti kunnolliset housut ja hanskat ennen lukkopolkimia ja kenkiä. Paras vaihtoehto on toki hankkia kummatkin. Shortsit+pehmustetut bokserit tai lineri lisäävä mukavuutta huomattavasti verrattuna normihousuihin ja käyvät trikoiden kanssa käytännössä ympärivuotiseen käyttöön ilman että kuski näyttää täysin spedeltä. Lukkopolkimet ja kengät ovat hyvä lisä, mutteivät mitenkään välttämättömät kaupunkiajossa. Tämä kaksien Shimanojen, kaksien Crank Brothersien ja monien flättipolkimien omistajana sanottuna.

Lisäksi lukkopolkimiin siirtymällä avaat pandoran lippaan kun on pakko kokeilla ainakin paria eri merkkiä, ja kohta haluat myös eri kengät kesä- ja talviajoon, ja vielä maastoon ja maantielle :p

ketti
19.04.2012, 11.26
Työmatkatykistä on paljon eriäviä mielipiteitä. Ei ole oikeaa eikä väärää.

Ostin lukkopolkimet hybridiin heti, kun aloin uudelleen ajella työmatkoja ja jonkinmoisia lenkkejä. Joka tapauksessa: tarvitset jotkut kengät ajamiseen, työkengillä et kuitenkaan aja sillä ajokengät kastuvat ulkoa tai vähintäänkin kostuvat sisältä. Pehmeäpohjainen lenkkikenkä ei ole mukava ajokenkä edes noin lyhyellä matkalla. Lukkopolkimet: kannatan. Jos päädyt hybridiin, kaksipuoliset "terassi"polkimetkin ovat monikäyttöiset ja ihan ok mielestäni. Maantiepyörään ehkä mieluummin maantielukkopolkimet ja -kengät, vaikka maantiekengillä ei voi oikein kunnolla kävellä, toisin kuin maastokengillä joilla kävely onnistuu vähintään tyydyttävästi tai hyvin.

Muusta rekvisiitasta: 20 km / suunta on todellakin niin lyhyt matka, että ajelen nykyisinkin joskus työmatkaa kesällä lidlin "teknisessä" salipaidassa ja kaapista käteen osuvissa satunnaisissa verryttelyhousuissa ja lukko(maantie)kengissä. Viileänä aamuna tuulitakki päällä. Aina en jaksa liikaa hifistellä edes maantiepyörällä, pääasia että tulee lähdettyä ajamaan fillarilla eikä autolla. On vain plussaa jos vaatetus ei lepata ajoviimassa, mutta jos töihin mennessä hyötyajossa sattuu takin helma hieman lepattamaan niin entä sitten?

Se tyylipelle saattaa siis joskus olla meikäläinen, morjensta vaan kaikille!

Tärkein omakohtainen kokemukseni ajamisesta maantiepyörällä verrattuna suoratankohybridiin: hybridillä en vuosikausiin juuri koskaan viitsinyt pidentää työmatkaa, sen sijaan maantiepyörällä usein töissä mietin "mitähän kautta ajaisin pois, että saisin jonkun 60 - 100 km asfalttia matkaksi." Eli: paluumatkaan on kiva sen pakollisen 47 - 56 min sijasta silloin tällöin hyvällä säällä käyttää 2 - 4 tuntia tien päällä. Minulla maantiepyörän osto aiheutti tuon efektin, jota en edes odottanut. Range kasvoi, taikuri hämmästyi itsekin.

Renkaat: hassu homma, mutta joudun aamulla lähtemään maantiepyörällä aikaisemmin kuin hybridillä. Maantiepyörällä joudun jättämään 10 minuuttia rengasrikkovaraa varmuuden vuoksi (kyllä, olen niin hidas sisurinvaihtaja ja pumppaaja) sillä minun on oltava / haluan olla aina töissä kun "tehtaan pilli huutaa." Tosin koskaan ei ole menomatkalla rengas puhjennut. Ajoajassa ero (siinä naurettavassa) työmatkatempossa maantiepyöräni ja hybridini-niillä-kirotun-raskailla-marathonplussilla välillä on tuolla matkalla pieni, ainakin minulla ja minun reitilläni. Vaikka maantiepyörä kiihtyy paljon kevyemmin ja matkavauhtina kulkee hieman lujempaa samalla sykkeellä niin sllti. Maantiepyörään renkaiksi siis mielestäni maantiekumit ja mukaan varasisuri, rengasmuovit ja pumppu.

Tähän rengasasiaan vielä: olisiko schwalbe ultremo dd (=double defensive tjsp) hyvä "työmatkamaantierengas"? Mitä mieltä?

Yhteenveto:

Maantiepyörä
+kiva ajaa
+tuntuu jotenkin tarkoituksenmukaiselta työkalulta, halpakin yksilö
+innostaa lenkkeilemään ja pidentämään reittejä
-kengillä huono kävellä
-edes lukkoa ei tee mieli ottaa painolastiksi mukaan, joten monikäyttöisyyden puutteesta miinusta tälle pyörämallille
-uutta et taida saada 900 €:llä, mutta melkein.

Toinen vaihtoehto maantiepyörän jälkeen on (edullinen?) hybridi maantierenkailla, mukaan siis varasisuri ja pumppu.
+ kulkee (lähes) kuin maantiepyörä, mutta ei ole niin kiva ajaa suoraa tietä,
+ kaksipuolisilla lukko-/ei-lukkopolkimilla monikäyttöinen fillari, voi ajaa kioskille vaikka rantasandaaleilla
- vastatuuli tuntuu suoran tangon johdosta
- ei innosta lenkkeilyyn ainakaan minua jostakin syystä, käsiotteiden vähyys suoralla tangolla, kädet puutuu, liian pysty ajoasento pidemmälle matkalle?

Kolmas vaihtoehto on "mummopyörä." Kyllä vaikka jopolla ja lenkkareilla tuota matkaa hinkkaa menemään ja saa liikuntaa. Ei kaiken fillaroinnin tarvitse vakavaa olla, pullakahvit matkalla ja otetaan iisisti.
+ kuntoilua huomaamattamme
+ ajoaikaa tuntikymmenen ja kaikki hyvin!
+näkee hyvin ympärilleen muun liikenteen pystyn ajoasennon ansiosta
+ liian helppoa
- liian helppoa, ei saa "harrastaa"

Työmatka-ajokki on siis kestoaihe jossa on paha antaa neuvoja, voin vain jakaa tuntemuksia ja kokemuksia.

Ai niin muokkaan sen tärkeimmän: kuten edellä jo joku kirjoittaja mainitsi: ostat fillaria itsellesi, et kauppiaalle

Misdemeanors
19.04.2012, 12.46
Kiitos Ketti ajatuksista.

Vähän tuli tuolla liikkeessä samaa fiilistä. Esitin kuitenkin myyjälle aika selkeästi, että olen kiinnostunut kokeilemaan maantiepyörää. juttelin jonkin verran oletetusta ajosta ja tarpeestani noin yleensä. Myyjällä oli selkeästi jotain vaikeuksia ymmärtää tarvettani tutustua maantiepyöriin. Heti ryhtyi tarjoamaan jotain INSERA hybridiä. Toki tähän nyt voi olla lukuisia syitä, alkaen puhtaasti liikeen voitosta jne... Monet mielipiteet ja kommentit ovat olleet todella hyödyllisiä ja nostaneet paljon uusia kysymyksiä esiin, mitä en 2 päivää sitten vielä tullut edes ajatelleeksi.

Tuntuu silti edelleen hieman hämmentävältä keskustelu koskien maantiepyöriä. Jos oletetaan, että tarkoitus on taittaa 20km matka ja vaatetus on nyt vaikka lenkkarit, farkut ja t-paita. Niin kyllähän sitä voisi olettaa, että matka sujuu edelleen surkeasta varustelusta huolimatta kevyiten maantiepyörällä? Ehkä pyörän todellinen potentiaali jää tällä tavalla isoltakin osalta hyödyntämättä. Tarkoituksenani on kuitenkin hankkia pyörä jota voin sitten käyttää aluksi lyhyempään lenkkeilyyn, työmatkaan ja tälläiseen. Helposti jää vaan sellainen olo keskusteluja lukiessa että Helkama kaunotar pyörällä työmatkaa taittava pääsee kyllä varusteista ja vaihteiston toimivuudesta riippumatta töihin ihan letkeätä kyytiä pyörän selässä, mutta maantiepyörän kuljettajan on syytä varustaa itsensä heti päästä varpaisiin lyhyttäkin työmatkaa silmällä pitäen.

Monet työmatka-ajoa koskevat keskustelut tuntuvat etenevän juurikin kyseistä hämmennystä itselleni aiheuttavalla kaavalla. Tarvisin pyörän max 1000. kysyjä on ajatellut jotain hybridiä. jos ajo tapahtuu kevät-kesä aikoihin asvaltilla pääasillisesti, ehdotetaan välittömästi maantiepyörää ja ympärivuotiseen ajoon CC. Hetken päästä joku sanoo että varusteisiin palaa satoja euroja ja koko keskustelun sävy alkaa muuttua. Ihan kuin koko työmatkan rento taittaminen muuttuisi heti arvokkaaksi varusteluksi ja jotenkin kovaksikin suoritukseksi.

Tarvitseeko maantiepyöräilyn olla vakavaa? Oman onnettoman pienen muutaman kilometrin kokemuksen perusteella tuntui ainakin siltä että perus takki, addun sileäpohjaiset lenkkarit ja collegehousut tarjosi maantiepyörän kanssa huomattavasti vauhdikkaamman ja kevyemmän menon kuin saman hintainen hybridi.

stiplu
19.04.2012, 13.23
Pääsit heti oikealle jyvälle. Muistan lukeneeni täällä jonkun sigussa "palstapyöräily on pyöräilyn vaikein laji" tjsp. Osta se pyörä joka parhaalta tuntuu ja aja niissä relissä kuin parhaalta tuntuu. Saanet jonkin verran sääliviä ja halveksivia katseilta joiltakin tykeiltä jotka porhaltavat ohitse tai vastaasi mutta jos OMA pyöräily on kivaa niin so what. Tosin taisit olla hieman "väärässä" kaupassa jos myyjä tarjosi Inseraa...

ketti
19.04.2012, 13.25
Juu lukot ja maantiekengät ottaisin kuitenkin jos maantiepyörää olisin ostamassa, kuten sanoin itsekin ajan työmatkaa "ferrareissa" maantiepyörällä.

Toisaalta myyjä voi olla oikeassakin, kärjistäen voisin sanoa: maantiepyörän ominaisuudet menevät hukkaan alle 100 km:n matkalla. Tämä toteamus on todellakin kärjistys, mutta jos ostaja ei tunne polttavaa halua lenkkeilyyn ja vauhdikkaaseen etenemiseen asfaltilla, niin miksi ihmeessä tarjota maantiepyörää. Maantiefillarin yleispyöräkäyttöarvo on mielestäni lähes nolla. Se on urheiluväline, jolla työmatka kuitenkin onnistuu loistavasti, kaupassa käynti ei puolestaan onnistu: muovikassin kanssa menee nurin, ei lukkoa, hankalat kengät, talven seisoo varastossa käyttökelvottomana jne.

Kuten itsekin kirjoitit, maantiepyörän potentiaali jää käyttämättä työmatkalla. Lukkopolkimet ja kengät ottaisin siihen kyllä, sen sijaan sukkikset lyhyellä matkalla ei ajamista nopeuta.

Osta yleiskäyttöön yleispyörä? Mikä se on? En tiedä! Jollekin jopo, jollekin hybridi tai jopa cycklo lokareilla ja tarakalla. Maantiepyörä on mielestäni lenkkitykki, kiva sellainen, mutta ei muuta.

Maantiepyörän lisäksi tarvitsen toisen käyttöpyörän tai henkilöauton. Maantiepyörää en tarvitse, yhtä vähän tarvitsen arkielämässä 60 tuumaista TV:tä, mutta silti minulla maantiepyörä on ja nautin siitä suunnattomasti ja pidän sitä yhtenä onnistuneimpia ostoksiani koskaan.

--
Juuri kuten stiplu tuossa ennättikin todeta. Juuri noin! Paitsi että insera käyttöhybridinä voi olla ihan ok-kin, onhan loppujen lopuksi ihan sama mitä siinä rungon teipeissä lukee. Ei esim. takavaihtaja tiedä minkä merkkisessä rungossa se on kiinni.

Halloo halloo
19.04.2012, 13.42
Ei tarvitse olla vakavaa. Pyöräily on huonoimmillaankin erittäin nautittavaa, oma perse kertoo totuuden. Lisävarusteilla saa harrastusta kehitettyä eteenpäin toki, mutta välttämättömiä ne eivät ole. Oikeankokoinen runko alle, kypärä päähän ja baanalle.

Misdemeanors
19.04.2012, 13.59
Kyseinen kauppa oli kotimatkan varrella ja eksymiseen vaikutti helppo sijainti, tarve kokea maantiepyörä ja kyseinen pyörä vielä mahtuu kivasti budjettiin. Merkki Corratec oli minulle kovin vieras ja heti kotiin päästyäni rupesinkin etsimään kokemuksia ja fiiliksiä kyseisestä merkistä. foorumeita selattuani sain käsityksen että pyörämerkkiä monet pitävät ihan hyvänä, mutta kauppiaasta oli vähän negatiivisiä mielipiteitä. Oma vierailuni liikkeessä oli kuitenkin ihan onnistunut.

Pääsääntöisesti kuljen korkeintaan reppuselässä ja oletettavasti repun käyttö onnistuu ihan kivasti pyöräntyypistä riippumatta. VAuhdista kyllä pidän ja tämä on yksi tärkeimmistä syistä. Rullaluisteluunkin oli pakko vuosien jälkeen ottaa sauvat mukaan koska lenkkien keskinoputta sai kasvatettua aika mukavasti. Osalle porukasta suurin syy sauvoihin on sen tehokkuus urheilussa. itselleni sauvojen käytön mukana tullut tehokkuus kuntoilumielessä on pelkkä ekstra. Toki hyvät luistimet ja sauvat triplasivat matkanpituudetkin hyvin nopeasti. Samaa uskon pyörästänikin kun vauhtia riittää ja se on tarpeeksi kevyttä niin kukatietää se 100km:kin vielä saavutetaan.

Mitenkäs herkkiä noi maantiepyörien vanteet ja renkaat yleensä on. Jos ajaa johonkin kynnyksen reunaan vähän ripeämmin niin onko pyörä suoraan huoltokunnossa?

Toinen asia mitä tuossa jo aiemmin yritin kysellä. Jos kokeilemistani pyöristä Corratec dolomiti tiagra tuntuu parhaimmalta niin pidättekö kyseisen pyörän hankkimista vajaaseen 800 euron hintaan kohtuullisena hintana? Onko hinta järkevän oloinen osiin nähden vai maksetaanko puolet hinnasta niistä tarroista joita pyörän runko on valitettavasti täynnä. En kyllä ole pyörääni ostamassa missikisat mielessä, eli eipä tuo haittaa mutta onhan se vähän huvittavaa kun pyörässä lukee joka putken pätkässä Corratec :)

Jumo
19.04.2012, 14.00
Arkikäytössä lokasuojat, ja mahdollisesti tavarateline ovat kuitenkin ehdottomia mukavuustekijöitä. Itse ostin vastaavaan tarpeeseen hybridin (nyt olen luvannut itselleni ostaa syysalennuksista maantiepyörän - sinä vuonna kun elokuun lopussa on ajettuna 3000 kilometriä, ei välttämättä tänä(kään) vuonna).

Olen ajanut lenkkejä lainatulla maantiepyörällä ja se on nautinto, mutta arkikäytössä läpimärkänä, silmät ja suu täynnä hiekkaa ei aina olisi herkkua.

Olen tyyppiesimerkki täällä halveksitusta työmatkahybridiajajasta. Usein päällä sitä mitä sattuu löytymään, tankoon ruuvattu "biltema aika-ajotanko yms. "naurettavaa"
Minulle pääasia on että tulee lähdettyä ajamaan. Harrastan kaikkea mahdollista, jotta tulisi liikuttua joten missään lajissa en voi ostaa huippuvarusteita, mutta painotan hankintoja kulloisenkin "päälajin" mukaan. (speksaaminen se vasta mukavaa onkin ;))

Edulliset kombipolkimet, paremmin rullaavat renkaat, halvat pyöräilykengät, housut ja Lidlistä yms alennuksista ostetut pyöräilytarvikkeet on aina kulloinkin hankittuna tuoneet lisää mukavuutta. (tosin mopo on karkaamassa ja hankinnat jäissä - sitä 3000 km rajan ylitystä odotellessa).

Pari vuotta sitten en voinut kuvitellakkaan ajavani vaippahousuissa, lukkopolkimilla yms. "höpötystä" ;)

Nyt on tuo maantiekäyttöön pikkuhiljaa muokattu hybridi ja talvella veivasin töihin nastarenkailla varustetulla jäykkäperämaasturilla ja haaveilin kesästä ja maantiepyörästä.

Halloo halloo
19.04.2012, 14.20
OT: ^ Satuinkohan näkemään sinut metrossa eilen illalla n. 20.30. aikoihin? Kuvaus sopisi.

stiplu
19.04.2012, 15.05
OT:tä himppu lisää: Jumon viestistä about 95% olis voinut tulla mun suusta. :)
Hulluna tuli mieleen olisko mitään älyä jos foorumilla olis jopa ihan oma keskustelualue ei-niin-pro-harrastaja-pyörille ja muulle sen tasoiselle asialle. No, ihan vissiin kerettiläinen juttu: että ihan silkkaa hybridikeskusteluakin. Oon muuten jossain ulkomaan foorumilla semmostakin nähnyt... :D

Jumo
19.04.2012, 15.11
Mulla ois heti ketjuun kuva laittaa "you are doing it wrong"- frankenTrekistä ja kierrätysalumiinijäykkäperästä ;)

stiplu
19.04.2012, 15.21
^ Vaadimmeko foorumille uuden keskustelun otsikolla "Team Lidl" :D

jalkkis
19.04.2012, 17.31
Toinen asia mitä tuossa jo aiemmin yritin kysellä. Jos kokeilemistani pyöristä Corratec dolomiti tiagra tuntuu parhaimmalta niin pidättekö kyseisen pyörän hankkimista vajaaseen 800 euron hintaan kohtuullisena hintana? Onko hinta järkevän oloinen osiin nähden vai maksetaanko puolet hinnasta niistä tarroista joita pyörän runko on valitettavasti täynnä. En kyllä ole pyörääni ostamassa missikisat mielessä, eli eipä tuo haittaa mutta onhan se vähän huvittavaa kun pyörässä lukee joka putken pätkässä Corratec :)

Jos se Corratecin pyörä tuntuu parhaimmalta, osta se. Parempi ostaa sellainen pyörä, josta irtoaa fiilistä itselle. Ja kyllä tuolla kulkee lujempaa kuin perus-hyrpiitillä. Ja lukkopolkimilla vauhtia vielä vähän lisää. Osat ovat aikalailla entry-level -tavaraa mutta hintaluokka huomioiden ihan ok. Joku paremmin osista perillä oleva voi kommentoida tarkemmin.

Tosin tuolla avausviestissä toteat, että haluat pyörän, jolla voi ajaa töihin ja takas, kuntomielessä lenkkejä sekä lisäksi kilsan päähän kauppaan. Tuo Corratec hoitaa tuosta 2/3 ihan mainiosti. Kauppa-ajosta en ihan niin tiedä. Ja jos kaipaat pyörään jotain mukavuusvarusteita, kuten lokareita, niin huomaa, että tuossa Corratecissa ei näyttäisi olevan valmiita paikkoja niille, maantiefillari kun on.

kpyora
19.04.2012, 21.23
Ilman lukkiksia on iso riski rikkoa paikat innostuessaan. Tekniikka kuntoon heti aluksi, niin ei tule kremppoja. Onko sykemittari tuttu?

Misdemeanors
21.04.2012, 21.50
Pyörä ostettu. Ei jaksanut enempää jahkailla ja ihmetellä. Pyörään ruuvailtiin kiinni nyt alkuun ihan tavalliset polkimet. Ostinpa nyt vielä Schwalben marathon plus 25-622 kumit, kun halvalla sai. Toivotaan, että pysäyttävät kaikki terävyydet tieltäni. Vähän taitaa rullaavuus kärsiä ja vauhdistakin joutuu varmasti hitusen nipistämään, mutta jos nyt pysyisi ilmat renkaissa edes vähän pidempään. Toistaiseksi alla jotkut Kendat kokoa 23. Ei sano noi merkit taas itselle mitään. Mut hyvin kulkee.

No mitä tulee sitten tän hetken fiiliksiin. Jos vaan päivässä riittäisi tunnit, eikä olisi ahteri niin arkana niin olisin varmaan kokoajan pyörän selässä. Pyörä painaa esitteen mukaan 9.5 kg. Omasta mielestä se ei paina mitään ja pyörää nostaessa ei voi olla ajattelematta, että puuttuukohan tästä jotain osia vai mitä ihmettä. Edelliset pyörät on painanu varmaan triplat.
Vaihteita kun vaihtaa ne vaihtuu ja jarrua kun painaa se jarruttaa. Pyörän selässä on mukava istua ja meno on mielestäni höyhenen kevyttä. Polkijan kunnossa on parantamisen varaa ja kuntosalilla tehdyt kyykkysarjat ei oikein tunnu auttavan pitkässä taisaisessa rasituksessa. Tervettä väsymystä koivissa. Loistavaa.

Nopean ajelun perusteella uskallan väittää, että olen tehnyt hyvän hankinnan ja mikä parasta, huomenna olisi tarkoitus taas lähteä vähän kiertelemään tienoota uudella Corratecillä.

Kiitoksia vielä kaikille ajatuksista, ideoista ja mukavaa pyöräilykesää. Toivottavasti kaikki pyörää etsivät löytävät omansa ja pääsevät foorumeilta nauttimaan itse asiasta.