PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä pyörätyyppi lenkki-, päiväretki- ja työmatka-ajoon (naiselle)?

Vicina
10.04.2012, 12.39
Terve. Aloitin jo yhden ketjun cyclo-crossarista naiselle, ja sitä kautta onkin tullut monta muistiinmerkittyä hyvää vinkkiä. Mutta kun lueskelin vähän muitakin ketjuja, tuli mieleen, onko etukäteispäätös siitä, että tuleva pyöräni olisi juuri cyclo-cross väärä. Pitäisikö lähteä kysymään teiltä viisaammilta, mikä pyörätyyppi sopisi mulle parhaiten. Voisiko se ollakin vaikka retkipyörä?

Tähän asti olen ajellut Kuwaharan hybridillä, joka on mielestäni raskas. Toki sillä painelen reippaasti tuon noin kymmenkilometrisen työmatkan menemään, ja 20--30 km lenkkejä on tullut tehtyä, mutta kyllä noilla lenkeillä meinaa tulla mieleen, että "onpa tää pyöräily raskasta". Varsinkin jos tuulee (aina vastaan, tietenkin). Mökkitiet on hiekkatietä ja nimismiehen kiharaa ja kädet puutuu, ei kiva. Asfaltilla mennään tietysti myös.

Tulevan pyörän toiveita:
- huomattavasti kevyempi kuin nykyinen
- kippurasarvet
- varmaan lukkopolkimiin olisi opeteltava
- lokasuojat
- jonkin verran tavaraa pitää kuskata mukana (etu- TAI takatarakka, esim. Salsa Casserollin etutarakka plus mahd. satulaan kiinnitettävä laukku saattaisivat riittää)
- täristyksen käsille oltava siedettävää myös hiekkateillä (-> hiilikuituhaarukka? teräsrunko?)
- mukavuutta, nautintoa ja keveyttä pyöräilyyn niin että lenkit voisivat kasvaa pituutta
- löydyttävä riittävän pieni koko kaupasta pääkaupunkiseudulta (kuskin pituus 164 cm)
- kolme vuodenaikaa riittää, ei talvikäyttöä
- kauneus ei olisi pahasta. :)

Ajotarkoitus:
- työmatkat reitistä riippuen 9--12 km/sivu
- lenkkiajo hiekka- ja asfalttiteillä alk. 20 km päätyen toivottavasti noin 60 km:iin; kuntoilu siis
- päiväretket (mukana esim. uikkarit ja pyyhe ja vähän evästä).

Mikä siis olisi sopiva pyörätyyppi? Voin käyttää rahaa noin 1500 euroakin, jos se on perusteltua, mutta toisaalta kun en ainakaan toistaiseksi mikään pyöräilijä sanan tosi merkityksessä ole, niin jos halvemmallakin saa tarkoituksiini kelpo pelin, miksi maksaa liikaakaan. Toisaalta on sitten niinkin, että maksoin nykyisestä hybridistäni jotain 650 euroa, ja tavallaan se oli hukkaan heitettyä rahaa kun pyörä onkin osoittautunut raskaaksi ajaa yhtään pidemmillä matkoilla. Mieluummin satsaan kerralla kunnolla kuin että kahden vuoden päästä pitäisi taas vaihtaa pyörää.

Pääkaupunkiseudulta on pyörä hakusessa ja koeajamaan pitäisi päästä ehdottomasti.

Listalla on tällä hetkellä esim. tällaisia: Kona Jake the Snake / Honky Tonk / Honky Inc; GT Peace Tour; Salsa Vaya Ti / Casseroll; Surly Cross-Check; joku Specialized; joku Focus; Cannondale caadx; Bianchi D2; Colnago World Cup; Jamis Aurora Elite; Ridley jne. No niin, nyt sorruin taas jo valmiisiin vastauksiin.

Mitä suosittelisit?

am8119
10.04.2012, 12.48
Jos tuo pienin XS koko käy tämä vois olla harkinnan arvoinen > http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33_140&products_id=722&osCsid=c6e8ojdq0i2033phmf8ua10rb0

nuubiainen
10.04.2012, 12.49
Voisiko se ollakin vaikka retkipyörä?

Retkipyörät ovat yleensä painavia ja valikoima on pieni.

täristyksen käsille oltava siedettävää myös hiekkateillä (-> hiilikuituhaarukka? teräsrunko?)

Rungon materiaalilla ei tuossa ole merkitystä. Hiilarihaarukasta voi olla jotain hyötyä. Tärkein täristyksen vaimentaja on rengas (riittävästi ilmatilaa, riittävän pieni paine).

am8119
10.04.2012, 12.50
Jos levarit ei oo tarpeen tää ois kevyt ja laadukkaat osat > http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33_140&products_id=724&osCsid=c6e8ojdq0i2033phmf8ua10rb0

Leewi
10.04.2012, 12.54
Kuskin pituus 164 rajaa pois Peace Tourin, S-kokokin vaatii enemmän mittaa. Noihin ajoihin taipuu esimerkkien mukainen maantiepyörä, retkipyörä ja crossari ja miksei paremman pään hybridikin kuten OnOne Pompetamine droppitangolla.

ArtK
10.04.2012, 12.58
Cyclocross edelleen, vain mökkitiellä nimismiehen kiharat voivat hiukan häiritä, mutta muilla pyörätyypeillä jäät enemmän paitsi niistä ominaisuuksista joita haluat. Hyvä cyclo on myös maantielenkeille erinomainen, cyclorenkaiden tilalle maantiekumit. Budjetillasi löytynee hyvä cyclo alurungolla ja kuituhaarukalla. Käytä kuitenkin aikaa ja vaivaa eri liikkeissä ja pyri koeajoille. Joku runko/geometria on sopiva jollekin, mutta harvoin jokaiselle. Cycloon saa myös lokasuojat ja tavaratelineet, joko rungon kiinnikkeisiin tai erillisillä kiinnikkeillä.

Vicina
10.04.2012, 13.00
Eikö juuri esim. Casseroll (siinä osuisi kohdalleen se kauneus;)) ole retkipyörä? Kun nuubiainen totesi valikoiman olevan pieni. Tietty jos Casserollista ei ole kokoa tai on muuten sopimaton, niin ei sitten sitä.

Ok, Peace Touria, joka olisi ollut halvimmasta päästä, ei siis sitten.

Focus-linkit ovat hyviä, kiitos. Niin, onko levarit tarpeen? Ensin ajattelin, että mielellään kyllä kiitos, mutta toisaalta: olen tähänkin asti pärjännyt ihan hyvin vannejarruilla. Mutta harmittaako parin vuoden päästä jos kaikissa cc:ssakin alkaa sitten olla levyjarrut?

Vicina
10.04.2012, 13.01
Noi nimismiehen kiharat taitaa olla kiusallisia kaikilla muilla pyörillä paitsi ehkä maasturilla...

Vicina
10.04.2012, 13.02
Niin, ja kiekkoja/kumeja en varmaan vaihtele, että yhdet on valittava ja niillä pärjättävä. Eli alun perin maantiekumit?

nuubiainen
10.04.2012, 13.08
Eikö juuri esim. Casseroll (siinä osuisi kohdalleen se kauneus;)) ole retkipyörä?

Taitaa olla maantiefillarin ja retkipyörän välimuoto. Puhdasveriset retkipyörät on suunniteltu kantamaan 50+kg lasteja kitisemättä, eli ovat varsin tukevia pelejä, eivätkä mitään kevyitä keijukaisia. Esim. Kona Sutra, Surly LHT

am8119
10.04.2012, 13.12
Niin, ja kiekkoja/kumeja en varmaan vaihtele, että yhdet on valittava ja niillä pärjättävä. Eli alun perin maantiekumit?

Ei nuissa Cycloissa oo maantiekumeja alla ostaessa, vaan 35mm kumit. Kuvio voi vaihdella esim: Noissa larunpyörän pyörissä on tämmöset > http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/cross/cyclocrossrace/cyclocross_race_en.html

Ei budjetti paljon veny, jos ostat valmiiksi toiset kiekot ja siihen kumit. Esim: http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Aksium2

lavke
10.04.2012, 13.57
Myyjäliikettä voi vaikka pyytää vaihtamaan renkaat erilaisiin, yleensä onnistuu ilman lisähintaa. Toisia kiekkoja en lähtisi heti alkuun ostamaan.

Itse kysymykseen, henkilökohtaisesti ostaisin tilanteessasi Cannondalen CAADX 5:sen 44 cm koossa, vaikka en sen tarkemmin fyysisiä mittojasi tiedäkään. Ulkonäkö on tietysti makuasia ja levyjarruja ei saa, mutta en pitäisi niitä kriittisenä. CAADX:stä pitäisi löytyä lokasuoja- sekä tarakkakiinnikkeet, vakiona tulee mukana asfaltillakin kohtuullisesti rullaavat Sammy Slick renkaat, hiilikuituhaarukka ja painoa n. 9,5 kg. Lisäksi 44 cm runkokoko Cannondalelta voisi olla sopiva, vaikka pelkän pituuden perusteella on täysin mahdoton sanoa varmaksi. Koeajomahdollisuus saattaa tosin koitua ongelmaksi noin pienelle runkokoolle.

Vicina
10.04.2012, 14.17
Noin minäkin sen ajattelin, että voisi kysyä liikkeestä sopivia kumeja, siis vaihtoa tarvittaessa. Kun en ole intohimoinen harrastaja vaan mieluummin semmoinen helposti-heti-tien-päälle-tyyppi, niin en usko, että jaksan kovin innokkaasti vaihdella eri kiekkoja. Sitä paitsi se yksi sama kuntolenkki saattaa olla puoliksi hiekkateillä, puoliksi asfaltilla.

Cannondale CAADX 5 ei varmaan olisi huono valinta. Pitääpä katsoa missä sitä on saatavilla. Mutta koeajo tuntuisi tärkeältä, kun ensimmäistä tuon tyyppistä pyörää on ostamassa. Onhan se nyt kumma, jos vain tietyn pituiset ihmiset saa koeajaa pyöränsä ja muiden on ostettava sika säkissä.

Vicina
10.04.2012, 15.40
Kun nyt aloitusviestissäni eri pyörätyyppejä haarukoin, niin mitä mieltä olette Pelago Stavangerista? Tosin pienin koko on 51, mitä se sitten tuossa pyörätyypissä mahtaakaan tarkoittaa. Liian iso 165-senttiselle? Miksi naisille ei tehdä vastaavia kauniita tyylikkäitä pyöriä?!?

Nuo suositellut Cannondale ja Focus-mallit täytyy toki tsekata jossain paikan päällä. Yhdistyisi keveys ja toimivuus ja käyttötarkoitus. Pelago edustaa kauneus- ja tyyliosastoa.

Maiju19
10.04.2012, 16.49
Olen käynyt koeajamassa tuota focusta koossa 50, ja oli liian iso mulle (162cm) Pitäisi olla melki alle 48, joten se siitä merkistä. nyt on vielä koeajettavana Konan JTS ja sit Gir's G-Crosser. Olen jo keskustellut tuosta g-crosserista Itä-Helsingin pyörähuollon kanssa ja oltaisiin jo valmiina kokoamaan minulle sopiva pyörä :) 1700€ on hintaa, mutta siitä minulle elinikuinen kaveri. Ei se kovin näyttävä ole mutta naisille keveys ja mukavuus on minusta tärkeimmät kohdat mihin kannattaa panostaa.

Vicina
10.04.2012, 16.53
Olen käynyt koeajamassa tuota focusta koossa 50, ja oli liian iso mulle (162cm) Pitäisi olla melki alle 48, joten se siitä merkistä. nyt on vielä koeajettavana Konan JTS ja sit Gir's G-Crosser. Olen jo keskustellut tuosta g-crosserista Itä-Helsingin pyörähuollon kanssa ja oltaisiin jo valmiina kokoamaan minulle sopiva pyörä :) 1700€ on hintaa, mutta siitä minulle elinikuinen kaveri. Ei se kovin näyttävä ole mutta naisille keveys ja mukavuus on minusta tärkeimmät kohdat mihin kannattaa panostaa.

Kysyinkin tuolla toisessa ketjussa joko olet koeajanut Konan, mutta ilmeisesti et vielä. Odottelen kommenttejasi, jos menet! :) Tietty jokaisen pitää itse koeajaa oma ajokkinsa.

Hm, jos Focukset oli sulle liian isoja, niin on siinä ja siinä riittääkö mun 2,5 cm enemmän pituutta siihen, että olisivat mullekaan sopivia. Missä muuten koeajoit? Larun pyörässä?

nure
11.04.2012, 05.12
Kyllä taitaa olla tuo 50-51 senttiä liian iso, älkää ihmeessä sortuko ainakaan liian suureen runkoon! Pikkuisen pieni mielummin jos rajoille mennään.

Vicina
11.04.2012, 10.15
Kyllä taitaa olla tuo 50-51 senttiä liian iso, älkää ihmeessä sortuko ainakaan liian suureen runkoon! Pikkuisen pieni mielummin jos rajoille mennään.

Joo, näin olen itsekin ajatellut, että mieluumin pikkuisen pieni. Tuntuu, että nykyinen hybridikin on aavistuksen iso, vaikka on asiantuntijaliikkeestä ostettu ja piti muka olla sopiva koko.

Toisaalta harmittaa tuo, että ihan normaalipituisena naisena ei voi kokojen puuttuessa valita mieleistään pyörää, mutta voihan sen ajatella niinkin, että valinta helpottuu kun kokoja löytyy vain harvoista ja valituista malleista.

Leewi
11.04.2012, 22.37
Koeajo ei onnistu, mutta toi vois olla ok http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/luath700lrg/luath700lrg-customise.html

kpyora
11.04.2012, 23.31
En nyt äkkiä keksi, miksi pyörä olisi jokin muu kuin maantiepyörä tuossa käytössä. Kevyt retkipyöräkin voi tulla kyseeseen, mutta niiden saatavuus on huono. Jätä ne lokarit siihen nykyiseen pyörääsi ja osta uusi ilman ;) Toki maantipyöränkin sellaiset saa, mutta harvempi niitä käyttää.

nure
12.04.2012, 05.30
Koeajo ei onnistu, mutta toi vois olla ok http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/luath700lrg/luath700lrg-customise.html

Vitsikö?

idänihme
12.04.2012, 10.15
En nyt äkkiä keksi, miksi pyörä olisi jokin muu kuin maantiepyörä tuossa käytössä. Kevyt retkipyöräkin voi tulla kyseeseen, mutta niiden saatavuus on huono. Jätä ne lokarit siihen nykyiseen pyörääsi ja osta uusi ilman ;) Toki maantipyöränkin sellaiset saa, mutta harvempi niitä käyttää.

Maantiepyörä on kieltämättä monipuolisempi kuin mitä yhtäkkiä luulisi. Tuli itsekin viime kesänä puolisollle sellainen speksattua sekalaiseen lyhyehkön matkan retkeilykäyttöön (kannan itse suurimman osan molempien tavaroista). Kevyt ihminen pystyy ajamaan yllättävänkin kapeilla renkailla myös epätasaisia hiekkateitä ilman ongelmia. 50 kg ja 23 mm kombo ainakin on toistaiseksi toiminut ilman rengasrikkoja. Jos hiekkaa on enemmän niin maantiepyöriin kuitenkin usein saa kumia 28 millisiin asti (itse 85 kiloisena käytän sellaisia, vaikka leveämmätkin mahtuisi) ja noillakaan ei ihan liikaa häviä painossa/rullaavuudessa. Mukavuudessa suurin ongelma ainakin itselläni on että ei uskalla käyttää tarpeeksi pieniä paineita. Vaikka rengas tuntuisi pehmeältä ei se silti välttämättä aiheuta ongelmia rullaavuuden tai rengasrikkojen suhteen.

Leewi
12.04.2012, 10.25
Vitsikö?

No ei. Miksi olisi? Kannattaisikohan sun miettiä viestintästrategiaasi, mitä ihmettä tollanen one-liner tuo mihinkään? Tietenkään£499 ei saa kalleinta palikkaa, mutta Schwalbe marathon kumeilla, lokareilla ja tarakalla toi Isla Luath 700 on ainakin speksien perusteella kustannustehokas peli.

zeizei
12.04.2012, 11.54
Voin käyttää rahaa noin 1500 euroakin, jos se on perusteltua..

Salsa Vaya Ti

Tälle antaisin ääneni, mutta titaani-vayasta ei kyllä saa kuin rungon 1500 eurolla ;) Teräsmalleja löytyy kotoa kaksi kappaletta ja niitä voin kyllä suositella. Tuolla hinnalla teräs-Vayan saa järkevillä osilla. Onhan tuo toki tehty kestämään raskaskin kuorma, joten ihan cyclon painoihin ei millään pääse, mutta työmatkapyöräilyyn, retkeilyyn ja lenkkeilyyn vaihtelevilla alustoilla tuo on kyllä todella mukava peli.

Vicina
12.04.2012, 12.14
Tälle antaisin ääneni, mutta titaani-vayasta ei kyllä saa kuin rungon 1500 eurolla ;)

Ai sitäkö se "Ti" tarkoitti. Ei siis keväistä linnunlaulua. No, tavallinenkin Vaya käy. :)

Vicina
12.04.2012, 12.53
Jos ei ole kauhea rikos laittaa sama viesti kahteen ketjuun, niin laitanpa tänne saman kuin tuonne "Cyclo-cross naiselle"-ketjuun. Eli kartoitin mahdollisia pyöriä kolmen seikan perusteella: löytyisi sopiva koko, on myynnissä pääkaupunkiseudulla, hinta alle 1500 euroa. Tässä tulokset:

Urheilullisen näköiset cyclocrossarit:
Cannondale CAADX 105
Giant TCX 1
Focus Mares AX (koko 50 siinä ja siinä rajoilla)
Merida Cyclo Cross 3D tai 4D
Kona Jake the Snake
Rossano Cross (eri versioita)
Specialized (eri malleja, mutta näyttäisi, että kokoja ei ehkä löydy).

Tyylikkäämpää tai retrompaa ulkonäköä puolestaan edustaisivat seuraavat:
Kona Honky Tonk
Kona Inc
Salsa Casseroll
Salsa Vaya
Surly Cross-Check
Pelago Stavanger (koko 51 ehkä liian iso).

Kaipa se sitten pitäisi vain ryhtyä koeajamaan. :)

Miten muuten se jalan sisämitta mitataan oikeaoppisesti? Yritin etsiä haulla täältä ohjeita, mutta en löytänyt (tai haku ei toiminut).

am8119
12.04.2012, 13.06
Miten muuten se jalan sisämitta mitataan oikeaoppisesti? Yritin etsiä haulla täältä ohjeita, mutta en löytänyt (tai haku ei toiminut).

http://www.youtube.com/watch?v=VwIMkqhWbBY

VeeVee
12.04.2012, 19.06
Mikähän on Chebicin tilanne ja mitä pyörät nykyisin maksaa? Käsittääkseni ainakin joskus mittatilaustyönä tehdyt pyörät oli 1700 euron luokkaa. Heiltä luulisi saavan vähän pienempiäkin runkoja/pyöriä.

fiber
12.04.2012, 19.19
Mun puolisoni tarvitsee uutta fillaria myös. Velosportista olisi mukaan tarttunut Marin Larkspur Stepthrough (http://www.marinbikes.com/2010/bike_specs.php?serialnum=1424), mutta edes siinä ei vaakaputki ole ihan riittävän matala. Selkäongelmien vuoksi pitäisi olla vielä muutaman sentin matalampi korkeus, josta jalan saa yli. Ehdotuksia?

Framboise
14.06.2012, 23.02
Heipä Hei!

Cyclocrossit siis heitetty nurkkaan ja päädytty maantiepyörään. Vaihtoehdot rajattu kolmeen (ehdotuksia kuunnellaan edelleen ;) ) mutta nyt tarvittaisiin teiltä kokeneemmilta renkaiden kuluttajilta sen viimeisen tönäisyn oikeaan suuntaan, kun ei tällainen nöösi osaa tehdä päätöstä.

http://www.cube.eu/wls/axial-wls-gtc-pro/

http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/road/model/izalco-donna-20.html TAI tuo Donna 3.0

http://www.trekbikes.com/fi/fi/collections/womens/road/race_performance/madone_3_series/madone_3_1_wsd_compact/#

OMT
15.06.2012, 00.15
160-senttisen kuskin kannattaa kiinnittää huomiota rungon kokoon. Noista malleista pieninkin saatavilla oleva koko voi olla isohko sinulle.
Täällä on muutama ketju, joissa pieniä pyöriä etsiskellään, joten kannattaa tutustua niihin.

vema60
15.06.2012, 08.46
http://www.cube.eu/wls/axial-wls-gtc-pro/

http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/road/model/izalco-donna-20.html TAI tuo Donna 3.0

http://www.trekbikes.com/fi/fi/collections/womens/road/race_performance/madone_3_series/madone_3_1_wsd_compact/#

Noista ehkä Focus, Tai sitten Cube jos luulee tarvitsevansa tripla kampia. Trekissä ihme sekoitus osissa.

Framboise
15.06.2012, 08.58
Olenkin käynyt testaamassa Cuben ja vertailtiin noita runkojen geometrioita niin ei hirveesti eroa toisistaan ja XS runko oli Bueno! Lähinnnä osien suhteen mietin ja pähkäilen mistä kannattaa tällaisen aloittelijan maksaa, mutta toisaalta olen ostamassa pyörää seuraavaksi 20vuodeksi (paitsi jos ja kun nälkä kasvaa syödessä) niin parilla sadalla ei ole väliä.

OMT
15.06.2012, 09.31
Osien puolesta Focus (2.0) on turvallinen vaihtoehto. Ultegra toimii erittäin hyvin ja kiekot ovat perustasoa, mutta ne voi halutessaan päivittää kevyempiin myöhemmin. Cubessakin on toimivia osia, mutta takavaihtajaa lukuunottamatta ne ovat pykälää halvemmasta osasarjasta. Jarruissa on säästetty vielä enemmän. Kuten yllä on jo todettu, kolmea eturatasta et välttämättä tarvitse Suomen oloissa. En tiedä paljonko pyörilllä on hintaeroa, mutta kannattaa koeajaa tuo Focus myös.

hkultala
15.06.2012, 09.33

Minä keksin:

1) Melko harvoihin maantiepyöriin saa tarakkaa, mikä oli yksi alkup. vaatimuksista.
2) Melko harvoihin maantiepyöriin saa lokasuojia, mikä oli yksi alkup. vaatimuksista.
3) "lenkkoajo hiekka- ja asfalttiteillä". 35mm kumi vaan on hiekkatiellä paljon parempi kuin joku max. 25mm slicksi.

Kuulostaa selvästi cyclocrossarilta

Justiina
15.06.2012, 09.40
Omasta vaatimattomasta kokemuksesta sanoisin, että kyllä se käyttötarkoitus ja oikea koko ovat paljon tärkeämpiä asioita kuin osasarjan katu-uskottavuus. Osia voi aina vaihtaa, mutta meillä pienikokoisilla oikean kokoisen rungon löytäminen on jo riittävän haasteellista. Itse olin ihan tyytyväinen Tiagraan ja nyt vaihdoin vielä pykälän alaspäin Soraan ja luulen että pärjään silläkin vielä pitkään, vaikka täällä onkin kerrottu sen olevan täysin ajokelvoton.

Framboise
18.06.2012, 22.44
Nyt kammetaan Focuksen ja Cuben välillä. Vertailin tuossa noita geometrioita (Minä niistä mitään tiedä!) Focus on ilmeisesti hiukan isompi pienimmässäkin koossa?! Cubea oon käyny testaamassa ja se oli hyvän kokoinen! Tosin, katsoinko/päättelinkö oikein, että focuksen ajoasento on hiukan "pystympi" kun Cubessa? Saattaisi sopia meikäläiselle paremmin kuin tuollainen kisakiree makuuasento.. Täytyy varmaan lähtee toi Focus Hesaan kokeilemaan varmuuden vuoksi.

OBS! OMG tää pyörän valinta on nuubielle vaikeaa, kun ei ole ketään joka tulee mukaan ja sanoisi, että ota toi! Se on juuri hyvä sulle! :D Tai sitten teen tästä (naisena) vain liian vaikeaa..

Varhaisdementia
22.07.2012, 09.30
Voi olla ehkä myöhäistä, mutta kerron kokemuksiani Pelagon Stavangerista työmatka/retkipyöräkäytössä lyhyesti.

Ylipäätänsä Pelagolla on mielestäni hyvä palvelu ja mukavia tyyppejä töissä, joiden kanssa sujuu asiat helposti. On siis kiva tukea tällaista toimintaa.

+ Minulle henkilökohtaisesti vakiorunko + osat istuu täydellisesti, mutta nämä ovat testaus/preferenssi jne asioita. Käy liikkeessä ja kokeile ja vaihda tarvittaessa.
+ Työmatkaan ja retkilleni kuuluu usein kanttareita, nupukiveä, sorateitä ja hiekkateitä ym. epämääräisyyksiä. Hieman paksummat gummit (vakiona 32mm Duranot) ja kestävät vanteet ovat selvinneet pahimmista hiekkaylämäistä (ei sudi eikä pelota), autonväistöliikkeistä ohi liuskojen ja tuntuvat mukavilta yhdessä teräsrungon kanssa epätasaisemmilla tieosuuksilla. Tosin, sporakiskopannujen jälkeen takavanne piti rihdata.
- Vanteet ja renkaat ovat ehkä hieman raskaanpuoleiset, voi harkita kevyempää setuppia jos enemmän maantieajoa ja hyväkuntoisia teitä eikä tarvetta pyöriä nupukivikaduilla. Vakiona ei siis verrattavissa mihinkään superultralighthiilikuituraaseriin.
+ Saa kiinni etutarakan, pakkarin, leveät lokarit, juomapullotelineet.
- Olivat asentaneet takalokarin vähän rumasti/huonosti. Toisaalta, no harm done.
+ Pyörä on suomalainen ja niinkuin mainitsin alussa, kiva tukea heidän toimintaansa. On myös kiva että pyörä on mietitty Suomen vaihteleviin oloihin.
- Ehkä vähän hintava, mutta silti erittäin kaunis ja tasapainoinen kokonaisuus. Esim. satulaan mätsäävät gripit, nam. Tosin tulee kalliiksi kun haluaa laittaa vaan muita kauniita osia pyörään, ettei esteetiikka häiriinny.
+ Tulee hyvälle tuulelle, kun on niin mukavaa ajaa tällä pyörällä.
- Voi innostua lähtemään pidemmällekin. ;)

E: Brooksin satula erittäin kiva, jos tykkää/oppii tykkäämään!
E2: Jos lenkillä haluaa kilpailla muiden kuskien kanssa, niin sitten erikseen lenkkipyörä. Jos ei haittaa nautiskelu ja jerkun kasvattaminen, sitten tämä riittää.

Kartturi
23.07.2012, 18.30
Kannanpa korteni kekoon ajamalla omia kolemuksia: Olen ajellut eri aikoina hybridillä, cyclocrossarilla, maantiepyörällä ja maasturilla vähän vaihtelevasti töihin ja ylipäänsäkkin. En osin uuremmin ole retkeillyt, senkun roudannut työkonetta, vaatteita ja satunnaisia kauppakasseja, ja heittänyt sitten vaihtelevia kuntolenkkejä. Minusta tuollaisessa rennossa crossarissa tai randossa on luultavasti suurin monikäyttöpotentiaali. Jos ei aja enempää kilpaa niin painostakaan ei kannata niin huolestua.

Jos yksi pyörä pitäisi valita niin se olisi riippuen vähän miten paljon sitä hiekkaa tulee ajettua joko isohaarukkainen crossari tai sitten enemmän rando. Esim Singular Peregrine tai Surly Cross Check, johon menisi varmaan 40mm rengas lokasuojilla tai 50mm ilman jos enemmän ajaa poluilla ja latupohjilla, tai sitten enemmän rando kuten tuo OP:n mainitsema Salsa Casseroll tai Singular Osprey, jos mennään lähinnä asvaltilla. Noista kun jollain puolihyvällä Ultegralla, 105:lla tai SRAM Rivalilla rakentaa niin vois saada melko edullisesti kelpo pyörän.

Suomessa on se hankaluus että noiden saatavuus on todella heikkoa, Fox Compiin tuntuu tulevan joku muutama hajakoko Surlyä ja Salsaa, ja Pyörähuoltoon Singularia, joten käytännössä nuo joutuu melkein summissa tilaamaan nettikaupoista.

Lopuksi pidempi juttu noista kokemuksista: http://kartturi.wordpress.com/2012/06/28/mika-on-paras-tyomatkapyora/