PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paluu vannejarruihin?

mipi
07.04.2012, 16.15
Nyt on ajeltu reilut 10 vuotta levyjarru-maasturilla, ja tekisi vaihtaa työmatkoille (10km asfalttia suuntaansa) nopeampi peli alle.
Harkinnassa on hybridi/Cyclo, budjettina n.700€ eli todennäköisimmin päädyn käytettyyn. Jarrut vain hieman mietityttävät, eli tuleeko laiskalle pyöränhuoltajalle pahoja yllätyksiä jos vaihtaa takaisin vannejarruihin?
Kuinka tiheää huoltoa nykyiset vannejarrut vaativat ja millä vauhdilla joutuu paloja/vanteita uusimaan?

(tottahan levyjarrullinen cyclo olisi tähän helppo ratkaisu, mutta ovat käytettyinäkin budjetin yläpuolella)

kpyora
07.04.2012, 17.09
Miten olisi fixi crossari? Noin kokeneelle sitä uskaltaa suositella ja fixin kanssa ei ole ongelmia kuluvista jarrupaloista, kunhan sovittaa ajotyylinsä säästeliääksi.

Omasta kokemuksessta suosittelen teräsrunkoista, jos vain jostain löydät sellaisen. Viimevuonna mm. Evans'lla oli tuollainen, mutta nyt ei näyttänyt ainakaan vielä olevan. Helppo vaihtoehto on Konan Paddywagon, johon ainakin aikaisempiin vuosimalleihin sai nastat (Suomityres A10) mutta ei lokasuojia yhtä aikaa.

Jani R.
07.04.2012, 17.14
Tämä kuuluu foorumin vakiovastauksiin, mutta jos budjetti on tiukka, niin harkitse sinkula-krossaria, oma suosikkini on tällä hetkellä Genesis One Day 01 Cross:
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cross/day-01/day-01-cross

Vannejarrujen palojen vaihtohan on kuitenkin melko helppoa ja se kannattaa opetella tekemään itse, jolloin siinä menee vain 10 minuuttia. Muistelen että palat kestävät pari-kolmekin vuotta työmatkapelissä, jolla ajetaan lähinnä kesäisin.

rnd
07.04.2012, 17.41
Pääasiassa hyvällä säällä ajetut 4000 km maantiepyörällä on kuluttanut jarrupaloja vasta vain juuri ja juuri havaittavasti. Jarrutustekniikka vaikuttaa kuulemma asiaan aika paljon.

mipi
07.04.2012, 18.44
Kiitokset vihjeistä, sen verran pitkään on tullut vaihteiden kanssa pelattua että taitaa olla ettei ilman niitä osaa ajella.
Aikoinani vaihdoin levyjarruihin kun kyllästyin vipattaviin vanteisiin ja sitä kautta toimimattomiin jarruihin. Tottahan maastoajossa vanteet ovat kovilla mutta kuinka paljon cyclojen vanteet tarvitsevat oikomista jos pysytään pinnoitetuilla teillä eikä turhaan rääkkää pyörää?

TuH
07.04.2012, 19.00
Pääasiassa hyvällä säällä ajetut 4000 km maantiepyörällä on kuluttanut jarrupaloja vasta vain juuri ja juuri havaittavasti. Jarrutustekniikka vaikuttaa kuulemma asiaan aika paljon.

Jos ajaa työmatka-ajoa säässä kuin säässä, niin 4 000 km kestosta on turha haaveilla vannejarruilla.

Mä en edes oikein hahmota mitä vannejarruihin siirtymisellä oikein saavuttaisi 10 km työmatkoilla. Jos tarkoitus on päästä kevyemmin eteenpäin, niin eikö kevennyskiekot levyjarruille ja/tai vauhdikkaammqt renkaat olisi täsmällisempi toimenpide?

Kaatosade, kaupunkiliikenne ja vannejarrut on tosi v-mäinen yhdistelmä.

mehukatti
07.04.2012, 19.33
Aika heikko esitys ainakin noi TRP:n EuroX cyclocross-vannejarrut on. Kurakelillä ja muutenkin aika heikko teho (eri paloja kokeiltu). Palat ja vanteetkin kuluu sekä bonuksena kiekoille ja jarruille levii sellasta alumiinipaskatöhnää, joka lähtee irti vaan kunnollisella liuotinpesulla. Toisaalta ns. lenkkikäytössä ei hirveesti tarvi jarrutella, joten kyseessä ei sinänsä oo kovin akuutti ongelma. Kuten edellä mainittu, niin keskusta-alueella ympäri vuoden ajaessa vois harmittaa enemmän. Tässä taitaa olla cyclocrossareiden osalta menossa jonkinlainen siirtymäkausi levyjarruihin kun UCI tais sallia ne taannoin. Parin vuoden päästä suurimmassa osassa lienee levyjarrut.

via
07.04.2012, 19.54
Lähdin viime kesänä vetämään Bob Yakia kuluneilla ja vanhoilla vannejarruilla - olen huoleton käyttäjä, joten en tiedä kuinka kuluneilla. Ajoa tuli 1100 mäkisillä keski- ja itäSuomen teillä. En ole havainnut niiden olevan vieläkään vaihtokunnossa.

OLen käyttänyt vannejarruja -70-luvulta ympärivuotisesti enkä ole huomannut niiden pidossa ongelmaa. Alusta yllättää joskus syksyisin, jos en ole vaihtanut piikkejä ajoissa.

Pyörä majailee Treen keskustassa.

Two-Shoes
07.04.2012, 20.06
Ite ainakin tykkään jollain perverssillä tavalla vannejarrujen tuntumasta. Tokihan levarit on pahassa maastossa hyvät mutta perus maastossa ja tiellä vannejarrut menee varsin hyvin. Jotkut hyvät jarrupalat (esim koolstop) kun laittaa niin ei niitä kauheen usein tarvii huoltaakkaan..

Fuuga
07.04.2012, 20.26
Mielestäni canteilla pärjää aivan loistavasti niin maantie- kuin kaupunkiajossakin. Takana 8000 km nimenomaan jokasään pyöräilyä 40km päivittäin töihin ja takaisin Pohjois-Espoon ja Hkin ydinkeskustan (Espa) välillä. Siinä vaiheessa kun jarrutustehoja tarvitsee levyjarrujen verran, on pyörä jo 2-pyöräliussa tai kuski loikannut stongan yli halaamaan maata tai jotain muuta edessä olevaa. Ennakointi on tapa, joka auttaa huomattavasti. Palojen kulumisesta sen verran, että juuri vaihdoin taakse 3. palat. 1. olivat tehdaspalat eivätkä mitkään kovinkaan loistavat. 2. palat olivat nimenomaan talvikäyttöön tarkoitetut ja pysäyttivät loistavasti. Sekä vanteen että palojen kulumiseen auttaa huomattavasti kun heti lenkin jälkeen vetelee rätillä moskat pois vanteelta.

izmo
07.04.2012, 21.55
Tän päivän huomio vannejarruista kurasepeli tieltä ettei ilman liuotinpesua pääse pyörä sänkyyn viereen yöksi...:cool:

Kyllä jokapaikan pyöränä levyjarru puolustaa paikkaansa....

Pisami
07.04.2012, 23.33
700 euron levyjarrullisella melkein-cyclocross pyörällä ajavana olen ratkaisuuni erittäin tyytyväinen. Kaikilla keleillä pitoa riittää eikä ole ollut erityisempää huollontarvetta. Vannejarruilla piti n. kahdesti vuodessa vaihtaa palat, kun en ahkerasti vanteita pessyt kaikesta hiekasta yms.

Pyörä on siis GT Peace Tour,
+ halpa (ovh 899, mutta sain inan yli 700e, "ylivuotisen" mallin)
+ levyjarrut
+ teräsrunko ja -keula
+ lokasuojat
+ silti mahtuu leveät renkaat ja nastat
+ kiinnikkeet tavaratelineille
+ koko matkalta suojatut jarruvaijerit
+ 3x9 -vaihteisto
...

- tangonpäävaihtajat kaupunkiajossa
- mekaaniset levyjarrut, hydrauliset olis kivat
- vaihdevaijerin kuori söi maalipinnan n. puolessa vuodessa emäputkesta
- satulatolppa valuu
- mukana tulevat polkimet on ihan peestä

Pikaisella googlauksella pyörää saa nytkin 699 hinnalla ainakin S-kokoa.

Polla
07.04.2012, 23.40
Kun ostaa laadukkaat jarrupalat niin niillä ajelee semmoiset 1000-1500 km työmatkaa ja mahdollista kuralenkkiä, halvoista 3 euron paloista kannattaa pysyä kaukana imho. Maantiepyörässä jostain kumman syystä palat tuntuvat kestävän huomattavasti pidempään kuin cyclossa vaikka itse joudun silläkin pyörällä ajamaan huomattavia määriä siirtymää maantienlaitaan.

Jos laitat pyörään vanteiksi pomminvarmat Mavicin Aksiumit niin tiedossa on paljon iloisia kilsoja vaikka huolia. Vanteita on todella paljon erityyppisiä ja sanoisin että sirot ja hentoiset Shimanon kiekot ei ole ideaaleja tuohon takoitukseen. Mavicin halvan pään kiekot taas kestää about ydinsodan ja niillä tuleekin itse hölmöiltyä cyclocross lenkeillä enimmäkseen,

steelmän
10.04.2012, 10.54
700 euron levyjarrullisella melkein-cyclocross pyörä:

- Pyörä on siis GT Peace Tour,

- tangonpäävaihtajat kaupunkiajossa
- mekaaniset levyjarrut, hydrauliset olis kivat

Tämmösellä se itsekin olen viimeisen 1/2 vuoden rospuuttokelit tms. ajanut, itse olen kokenut nämä sinun miinuksiksi mainitsemat seikat enempikin plussiksi, vaikkakin nuo tangonpäänvaihtajat ovat hieman kömpelöt niin ovat VARMASTI kestävempi ratkaisu kuin jotkut pilipali-STI-kahvat, ja nämä levyjarrut ollessaan mekaaniset ovat miltei täysin huoltovapaat.

Äärimmäisen osuva peli esim. työmatkafillariksi jolla onnistuu pidempikin lenkki ( viime su meni 5 h).

mipi
10.04.2012, 11.10
Tuo GT Peace Tour on varmaankin ainoita vaihtoehtoja (käytetyt mukaanlukien) jolla saisi levyjarrut tavoittelemaani budjettiin. Minkä kokoisilla GT:illä ajelette ja kuinka pitkiä itse olette?

Nyt olisi kaksi vaihtoehtoa:
Uusi GT PT / Specialized Tricross (käytetty,2010).
n.700€ / n.600€
levyjarrut/vannejarrut
tangonpäävaihtajat/"kahva"-vaihteet
teräsrunko/alumiinirunko + hiilikuituetuhaarukka

Tricrossia kävin kokeilemassa ja oli kivan tuntuinen peli, GT:tä ei kehtaa mennä liikkeeseen testaamaan jos sen kuitenkin tilaisi halvemmasta paikasta.

steelmän
10.04.2012, 11.56
Reenikaverin kanssa hankittiin Peace Tour:it kumpanenkin, ollaan 2-3 cm alle 180 cm ja meille on passelisti sopinut tuosta hieman maastopyörämäisen mallennuksen omaavasta pelistä S-koko.

Noilla spekseillä ja hinnoilla en miettis hetkeäkään ..... B-)

Pisami
10.04.2012, 14.19
Muutaman sentin alle 190 täällä ja elopainoa on reilusti yli 100 kg. Peace tour kyllä kuskaa kiltisti eikä ole mitään valittamista, minulla siis koko L. Minulla on sellainen tuntuma/luulo, että nuo on mitoitettu vähän pystympään asentoon kuin kisakireät krossarit, mutta en ole asiaan sen kummemmin perehtynyt.

Tosiaan ne tangonpäävaihtajat ovat kestäviä, sen olen itsekin todennut. En edes tullut ajatelleeksi että niitä STi-osia saattaa tosiaan särkyä jos ei pidä nätisti, nämä saa rikki ehkä yli ajamalla tms. Levarit ovat olleet täysin huolettomat, eikä ole hydraulisista kokemusta, mutta jostain syystä sellaiset haluaisin :D Osta ihmeessä ko. pyörä jos se koon puolesta sopii, liian pieni pyörä tangonpäävaihtajien kanssa ei varmaan ole kiva kokemus (vaihtajat osuu polviin jne).

mipi
17.04.2012, 11.04
Voisiko joku GT-PT:n omistaja nostaa pyöränsä puntarille, monessa paikassa huomautellaan sen painosta, mutta missään ei kerrota paljonko se on.