PDA

Näytä tavallinen näkymä : Turkulainen erikoisliike: tietoa on

Noooli
06.04.2012, 14.29
Vaihtoehtona saksalaiselle nettikaupalle kävin varsinais-suomalaisessa alan erikoisliikkeessä katsomassa maantiepyörää itselleni.
Pituuteni 191cm, painoni 103 kiloa

Myyjä kertoi minulle että maantiepyörät, ennen kaikkea niiiden vanteet, eivät kestä yli 100-likoista, vaan että minun pitää ottaa cyklocrossari.

Siis mitä ihmettä?

kmw
06.04.2012, 14.33
Kyl määki Turuus.

Parasta Turussa? Moottoritiet Helsinkiin ja Tampereelle.

Ja rohkeasti vaan Noooli laittaa sen kaupan nimen, plz.

HC Andersen
06.04.2012, 14.42
Oho !

Jani T.
06.04.2012, 15.07
Just.. Ja cyklokrossareita "sattui" juuri sopivasti olemaan saannilla?!

Risto Koivunen
06.04.2012, 15.13
Myyjä kertoi minulle että maantiepyörät, ennen kaikkea niiiden vanteet, eivät kestä yli 100-likoista, vaan että minun pitää ottaa cyklocrossari.

Millaisiakohan vanteita niissä myyjän esittelemissä cyclocrossareissa mahtoi sitten olla alla?

Noooli
06.04.2012, 16.31
Kyseessä Raispon uusi Kärsämäentien myymälä.
Tieto oli peräisin heidän erikoisasiantuntijaltaan.
Krossarin vanteet sallivat leveämmät kumit...
Hämmentyneenä ajoin Itäiselle kadulle, jossa kehoittivat
painavaa minua satsaamaan laatuun.
Silloin tuli taashyvä mieli, mutta kokemus kieltämättä
oli hämmentävä.

Risto Koivunen
06.04.2012, 17.25
Krossarin vanteet sallivat leveämmät kumit...

No ainakin krossarin haarukat taitavat usein sallia leveämmät kumit kuin maantiepyörässä.

VPR
06.04.2012, 20.10
Se vanne varmaan tunnistaa että milloin on painoa 99,9 ja milloin 100,1 kiloa?

Two-Shoes
06.04.2012, 20.37
Vaihtoehtona saksalaiselle nettikaupalle kävin varsinais-suomalaisessa alan erikoisliikkeessä katsomassa maantiepyörää itselleni.
Pituuteni 191cm, painoni 103 kiloa

Siis mitä ihmettä?

Ihan normi vanteet omassa maantiepyörässä ainakin on ja hyvin kestänyt useamman vuoden vaikka painoa on se about 100kg :rolleyes:

PMoi
06.04.2012, 21.21
Tuollainen ketju löytyy viime syksyltä painavempiin harrastajiin liityen:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43823

Jake_Kona
06.04.2012, 21.26
Tehdäänkö taas tikusta asiaa. Kai se on mielipide myyjälläkin.
Jos ostaja kerran tietää, että yli satakiloisillekkin soveltuu kys. maantipyörä miksikäs ei osta pois ja testaa
tai kerro tietonsa kauppialle.

Oho tuohduinko tässä juuri. Ei ollut tarkoitus. Sitä a...elämässä joskus tapahtuu. siirtoefekti ;)

Noooli
06.04.2012, 23.39
Njaa-aa, ongelmaksi muodostuu tässä se, että kun välineet kannattaa periaatteessa ostaa erikoisliikkeestä,
niin koko totuudelta tipahtaa pohja pois, jos todellisuus ja asiakkaan kokemukset eivät kohtaa.

Nyt en puhu enää samasta liikkeestä, mutta jos runkokoko määritellään jonkun ulkoa osattavan pituustaulukon perusteella,
ja touhu liikkeessä on hyvin ylimalkaista ja ylimielistä, niin lähetän mieluummin puolitoista tuhatta ulkomaille kuin säälistä annan Suomeen.

En aio nyt, enkä tulevaisuudessa, suosia suomalaista vain siksi että että se on huonoa, ja suomalaista.
Kyllä yritystä pitää olla, jos minua rahoja havitellaan.

Näitä kokemuksia pyöräliikkeistä on useampia, Suomessa.
Muuallakin kuin Turussa, ja Etelä-Suomessa.

Sama koskee muuten suksien ostamista, samaa sekoilua jäykkyyksien kanssa.
En aio erikoisliikkeestä ostaa vaimolleni suksia joissa ei ole pitoa koskaan.
Myyjän kommentti minun kommenttiini:
- Niin, yllättävän loppujäykät.
- Viitsitkö hakea paikalle jonkun, joka ymmärtää suksista jotain...?

Raispon ensimmäinen myyjä myönsi osaamisensa rajat ja haki apua tietävämmältä.
Pisteet siitä.

Mitä tulee myyjän mielipiteeseen en anna sille kovinkaan paljon arvoa, jos tiedän, lähipiiristä, asian olevan toisin.
Miksi siis ostaa Suomesta, jos harhautetaan, ja minun tehtäväni ei ole kauppiasta opettaa.
Käytän aikani muuhun ja ostan sieltä, mistä kannattaa ostaa.

Jake_Kona
07.04.2012, 12.27
Oikeastaan tämä tilanne on juuri sitä mitä kivijalkakaupassa on hyvää ja samalla huonoa. Jos asiakas ei mielestään saa riittävää palvelua hän helposti tuskastuu ja ei luonnollisestikkaan halua tulla pakotetuksi kaupan tekoon. Silloin joutuu marssimaan ulos liikkeestä turhautuneena.
Tässä taas nettikauppa on ylivertainen kun siellä saa rauhassa pähkäillä ja verrata hintoja ja varsinkin vertailla laajasta valikoimasta eri tuotteita. Kivijalassa taas ei kokoja löydy kaikista tuotteista ja esim täällä Hämeenlinnassa ei edes ole riittävää valikoimaa. Nettikaupat on ainoa vaihtoehto saada sellaisia tuotteita kuin haluaa.

maantienässä
10.04.2012, 09.42
no kotimaiset kivijalat sahaavat tällä vain omia jalkojansa harrastajien keskuudessa, no saavat kohta myydä marketkamaa suurelle yleisölle.

Antero_
17.04.2012, 13.48
Sama koskee muuten suksien ostamista, samaa sekoilua jäykkyyksien kanssa.
En aio erikoisliikkeestä ostaa vaimolleni suksia joissa ei ole pitoa koskaan.
Myyjän kommentti minun kommenttiini:
- Niin, yllättävän loppujäykät.
- Viitsitkö hakea paikalle jonkun, joka ymmärtää suksista jotain...?

Jos suksissa ei ole pitoa, ongelma on täysin väärässä voitelussa, liian jäykässä suksessa tai huonossa hiihtäjässä. En sano, että tässä tapauksessa suksiliike myi täydelliset sukset, mutta itse kaltaisessa liikkeessä työskennelleenä olen tottunut mutinaa kuulemaan. Jos liikkeeseen astuu paksulompakkoinen pariskunta joka haluaa parhaat sukset sen takia että pitää olla parhaat sukset, he saavat usein melko loppujäykät sukset, joissa suksi vaatii reilun ponnistuksen, jotta pitoalue osuu kunnolla latuun. Jos suksella hiihtää laiska kävelyhiihtäjä, joka ei osaa kunnolla hiihtää, ei suksee kohdistu potkussa tarpeeksi suurta voimaa, jotta pitoalue toimisi, kuten suunniteltu.

Tässä vaiheessa joku tulee otsasuoni kiristäen kauppaan haukkumaan myyjää. Joskus kannattaa rauhoittua ja katsoa peiliin. Olen tottunut jokaiseen "kuules poika" kommenttiin, mutta oikeasti tiedän asiasta jotain. Jos sukset ovat yllättävän loppujäykät, olisi myyjän kyllä pitänyt oikeasti ottaa selville rouvan rauhallisempi hiihtotyyli ja ehdottaa hieman laiskempaa suksea. Kaksi puolta kullakin asialla, tässä en osaa sanoa ketä on oikeassa, kun vain yksi näkökanta on esitelty.

Noooli
17.04.2012, 17.05
Millään poljennalla paperi ei jäänyt alustaan kiinni.
Pyysimme satunnnaisesti hiihtävälle naiselle hyvää suksea.
Satunnaisesti hiihtävälle naisihmiselle noin jäykkä suksi ei sovi.
Ei ehkä kilpahiihtäjällekään.

Tässä tapauksessa myyjä nyt ei ollut tilanteen tasalla.