PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen maantiepyörä <1500e

H-G
05.04.2012, 02.33
Olen Cyclocrossilla kyllä ajellut, mutta nyt olisi tarkoitus hankkia ensimmäinen kilpuri lenkkikäyttöön ja triathloneille kisailuun. Budjetti about 1500e. Mitä mieltä olette esimerkiksi tästä http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_49&products_id=2015 (http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_49&products_id=2015) Corratecin ultegra -osilla olevasta pyörästä? Kannattaako panostaa osiin vai esimerkiksi hiilikuiturunkoon? Kiitokset vastaajille.

pesuman
05.04.2012, 10.00
Kannattaa panostaa siihen, että pyörä on itselleen kaikin tavoin sopiva ja ettei siinä ole heti kättelyssä parantamisen tarpeita. Useimmiten halpis-pyörissä menevät ensimmäiseksi vaihtoon satula (kulut n. 100 euroa ja vanteet n. 400 euroa ja polkimet n. 50-100 euroa) On puhtaasti makukysymys ostaako täyshiilikuituisen vai hiilikuituetuhaarukalla varustetun pyörän. Erot ajettavuudessa syntyvät muista seikoista, kuten esim. ajoasennosta, akselivälistä yms. Tietyllä tasolla myös pyörän ulkonäkö vaikuttaa. Corratec on pyörä siinä missä muutkin, mutta kehottaisin silti kokeilemaan mahdollisimman monta eri merkkiä ja mallia. Tuohon 1500 euroon mahtuu jo melkoinen määrä pyöriä. Varauksella siis, että em. lista vaihdettavista osista tulee eteen jossain vaiheessa. Hiilikuidusta kannattaa muistaa myös se, että kaatuminen ja kolarointi saattaa tulla erittäin kalliiksi myös rungon vaurioitumisen osalta. Alumiini kestää kolhuja paremmin. Alumiini vain ei ole muodissa juuri nyt.

JohnFr
05.04.2012, 10.26
Kannattaako panostaa osiin vai esimerkiksi hiilikuiturunkoon?

Tuossa hintaluokassa suosittelen laittamaan hyvällä osasarjalla (105/mahdollisesti jopa Ultegra) ja alumiinirungolla olevan pyörän. Tuolla hintaa saa laadukkaan alurungon, mutta ei hiilaria.

nuubiainen
05.04.2012, 21.33
vanteet n. 400 euroa

Miksi muka? Ajaa nyt ensin ainakin sen muutaman tuhat km, ja alkaa vasta sitten pohtimaan hintavia kevennyskiekkoja, jos koskaan.

nure
06.04.2012, 10.23
Ultegraahan tuossa olennaiset näyttää olevan ja eikä nuo Aksiumit mitkään surkeimmat kiekot ole... Noissa Corrateceissä taitaa olla ainoa vika tuo myyjä...

di luca
06.04.2012, 18.55
Tuosta alumiinin kolhun kestävyydestä en olisi samaa mieltä, josta aiemmin mainittiin. Hiilikuidun voi korjata, mutta lommoa alumiinissa ei. Ja se lommo on sitten heikko kohta rakenteessa. Joskus aiemmin täällä oli kuvia katkenneesta alurungosta, jossa lähtökohta oli juuri tuommonen lommo.

Noooli
06.04.2012, 22.16
Olen ja olen ollut vastaavassa tilanteessa.
Kerron mitä opin talven aikana. Omani on siis ostamatta vielä.
Tämä on analyysi kuulemastani ja kokemastani.

Tärkeintä pyörässä on runko. Sen koko, geometria ehkä, mahdollisesti materiaali.
Sitten seuraavana tulee vanteet ja renkaat, sitten satula, sitten osasarja. Ensimmäiset kolme sitäpaitsi ovat käytössä jatkuvasti. Vaihtaminen tapahtuu harvemmin.
Näin minulle on kerrottu asiantuntijan toimesta.

Nämä keskustelut voivat mennä kimuranteiksi, mutta kerron mitä viini- ja kameraharrastus ovat minulle opettanet.
Kukaan ei kirjoittajalta kysy millä koneella tai ohjelmalla hän kirjansa kirjoitti.
Kamerakeskustelut menevät usein tekniseksi nokitteluksi, vaikka pohjimmiltaan kyse on aina taidoista.Usein ajatellaan että se kallis kamera on syy hyviin kuviin.
Ostin vanhenevan hyvän mallin, edullisesti, olen kuvannut tuhansia ellei kymmennen tuhatta kuvaa, ja aina kyse on vain osaamisestani.
Ei oikeastaan muusta.

Kyse on siis pyöräilystäsi, ei pyörästäsi.

Sokkotesteissä (kuulemma) kokeneet pyöräilijät eivät erota alumiinirunkoa hiilikuidusta eikä osasarjaa toisesta.
Viinintuntijat eivät erota burgundilaista ja boredauxlaista punkkua toisistaan useinkaan, vaikka ne tehdään aivan erityyppisistä rypäleistä.

Olethan vilkaissut mitä saksalaiset Rose ja Canyon tarjoavat samalla rahalla.
Itselläni Rose on hakusessa, ja tuntuu että budjetissasi saa sieltä paljon hyvää. Viittaan paitsi osasarjaan, myös osiin ja vanteisiin ja renkaisiin.
Jos renkat menevät heti vaihtoon, niin rahaa sekin maksaa.

Silti, kotimaista kauppaa kannattaa suosia ja usein hinnat ovat täysin kilpailukykyisiä, jopa halvempia kuin halvoiksi tiedetyissä ulkolaisissa liikkeissä.
Itselläni on Oulun suunnalta erinomainen tarjous amerikkalaisesta. Parempaan hintaan en ole törmännyt. Missään.

Osasarjoista vielä: toimivuus riippunee huollosta ja sääädöistä. Jos opettelet alkeet itse ovat halvemmatkin ehkä oikein hyvät.

am8119
06.04.2012, 22.58

Silti, kotimaista kauppaa kannattaa suosia ja usein hinnat ovat täysin kilpailukykyisiä, jopa halvempia kuin halvoiksi tiedetyissä ulkolaisissa liikkeissä.
Itselläni on Oulun suunnalta erinomainen tarjous amerikkalaisesta. Parempaan hintaan en ole törmännyt. Missään.

Osasarjoista vielä: toimivuus riippunee huollosta ja sääädöistä. Jos opettelet alkeet itse ovat halvemmatkin ehkä oikein hyvät.

Juurikin näin :D . Onko tuo Oulun tarjous Trekistä, vai Cannondalesta ?

Noooli
06.04.2012, 23.17
Cannondale.

Harkitsen edelleen, olen lukenut vain hyvää.

Ruotsissa on käytetyissä Cannondale'issa myyntivalttina se, että runko tehty USA:ssa.

jory
06.04.2012, 23.24
Kannattaa panostaa siihen, että pyörä on itselleen kaikin tavoin sopiva ja ettei siinä ole heti kättelyssä parantamisen tarpeita. Useimmiten halpis-pyörissä menevät ensimmäiseksi vaihtoon satula (kulut n. 100 euroa ja vanteet n. 400 euroa ja polkimet n. 50-100 euroa).

Kaverilla on 1500 euron budjetti ja puhutaan halpis-pyöristä :eek:

Juuri näin. Jos pyörä ei tule ammattilaiskäyttöön niin tuskin sillä on merkitystä kuinka monta grammaa satula tai kiekot painaa jos se miellyttää itseä ja on kooltaan sopiva.

lavke
06.04.2012, 23.33
Cannondale.

Harkitsen edelleen, olen lukenut vain hyvää.

Ruotsissa on käytetyissä Cannondale'issa myyntivalttina se, että runko tehty USA:ssa.
Kaikki Cannondalen hiilikuiturungot tehdään Kiinassa, ja käsittääkseni alumiinirungot tehdään nykyään Taiwanissa.

Edit: tämä ei tosin koske pelkästään Cannondalea vaan sama tilanne on aika monella muullakin pyörävalmistajalla, varsinkin hiilikuiturunkojen kanssa.

Noooli
07.04.2012, 00.16
Joo.
Käytetyt ovat siltä ajalta, jolloin rungotkin tehtiin, käsittääkseni, USA:ssa.
Niin lukee takahaarukassa.

"Handmade in USA".

Nyt ne kai tehdään Aasiassa.

http://www.blocket.se/stockholm/Cannondale_CAAD9_2011_39613510.htm?ca=11&w=3

Voin olla väärässä. Niin usein.

am8119
07.04.2012, 00.24
Mikäs Cannondale on kyseessä ? Itse mietin kanssa tuossa jossakin vaiheessa Cannarin ostoa.

Noooli
07.04.2012, 00.41
Caad 10, vahvemmilla vanteilla.
Olen Oulun liikkeestä kuullut muutenkin hyvää.

HiMa
07.04.2012, 10.12
Cannondale CAAD10 on hyvä ajaa. Hyvin pääsee testailemaan eri pyörämerkkejä, kun ulkomaille ei aina raahaakaan omaa pyörää vaan ajaa vuokrafillarilla.

hannupulkkinen
07.04.2012, 10.52
Sokkotesteissä (kuulemma) kokeneet pyöräilijät eivät erota alumiinirunkoa hiilikuidusta eikä osasarjaa toisesta.
Viinintuntijat eivät erota burgundilaista ja boredauxlaista punkkua toisistaan useinkaan, vaikka ne tehdään aivan erityyppisistä rypäleistä.

No en ole tästä kyllä ihan samaa mieltä. Olen ollut viinikouluttajana 28 vuotta ja opiskellut viinejä 35 vuotta.
Bordeauxin viinit tehdään useasta rypäleestä ja Burgundin yhdestä rypäleestä Pinot Noirista. En usko, että yksikään viinintuntija voi sekoittaa näitä keskenään. Ovat niin erilaisia. Joskus kyllä voi Bordeaux ja Rhone mennä sekaisin, vaikka todellisella tuntijalla sekin on aika epätodennäköistä.
Edit. Valkoviineissä on sama juttu. Bordeuxin sekoite kyllä eroaa Burgundin Chardonnaysta.(Sauternes, makeita ja Chablis, kuivia)Yleis Bordeuaxin Sauvignon Blanc on sekoitettu Semillonin ja Muskatellin kanssa. Kyllä erottaa pelkästä Cahardonnaysta.

Silvia, kotimaista kauppaa kannattaa suosia ja usein hinnat ovat täysin kilpailukykyisiä, jopa halvempia kuin halvoiksi tiedetyissä ulkolaisissa liikkeissä.

Tämäkään ei pidä täysin paikkaansa. 1500 euron pyörissä hintaero ei ole huomattava. Tosin 105 osasarjat tilalle saa samaan hintaan euroopasta ultegraa. Sitten kun hintaan pannaan saman verran lisää niin ulkomailta saa 30% halvelmmalla kuin Suomesta. Suomalaiset eivät vain pysty kilpailemaan isojen europpalaiseten kanssa ostojen määrässä ja hinnassa. Lisäksi isot kaupat ostavat pyörät suoraan tehtaalta ilman tukkuria.

Hankimme juuri 4000 euron pyörän kaverille. Suomessa vastaava pyörä olisi maksanut pari tonnia enemmän.

Sen, että erottaako alumiinirungon ja hiilarirungon ajossa ei ole suurta merkitystä, mutta ulkonäössä on ja kestävyydessä.
Ohennettu olurunko ei kestä kolhuja. Ajomukavuus on kyllä aluissa huonompi. Touri-lehdessä testattiin asiaa pimentoon teipatuilla rungoilla muutama vuosi sitten. Ajajat eivät välttämättä eroa huomanneet, mutta sen jälkeen hiilarirungot ovat kehittyneet hyvään suuntaan ja eron kyllä huomaa ainakin pitkaaikaisessa käytössä. Nimim. Sekä alumiinirungolla, teräsrungolla että hiilarirungolla tuhansia kilometrejä ajanut.

Osasarjoista vielä. Halvat vaativat jatkuvaa säätämistä ja kestävät vain muutamia kymmeniä tuhansia. Ultegra- Athena, Chorus-> kestävät satoja tuhansia. Ihan halvimpiin ei kannata sekaantua, jos meinaa ajaa osilla pitkään. Saahan halpoja tosin päivitettyä.
Kun rakentaa itse pyöränsä, ei välttämättä saa halvalla, mutta saa juuri sellaisen pyörän kuin haluaa.
Se tosin vaatii vähän kokemusta ja tietoa, joten ei sovi kaikille.

Aloittekjalle suosittelen siis hyvää hiilikuita tai poikkeuksin hyvää alurunkoa.(Tunnetteu merkki) Kannattaa kuitenkin etsiä ensin hyvää käytettyä. Muutaman tonnin ajettuja on aina silloin tällöin tarjolla halpaan hintaan. Koko pitää vain varmistaa oikeaksi.

jiiteeteepee
03.06.2012, 08.58
Laitetaas tänne topikkiin. Mistä seuraavista pyöristä saisi eniten rahoilleen vastinetta:
A) http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a58557/r1-4-0.html
B) http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11634&catid=2930
C) http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=747

Budjetti olisi sen 1100 +- 100e.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

jiiteeteepee
03.06.2012, 08.59
Laitetaas tänne topikkiin. Mistä seuraavista pyöristä saisi eniten rahoilleen vastinetta:
B) http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11634&catid=2930
C) http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=747

Olisiko muita tässä hintaluokassa?

Pirkka
03.06.2012, 11.59
Mistä seuraavista pyöristä saisi eniten rahoilleen vastinetta:
... 8,1 kg pyörä Ultegra-osilla 999 eurolla kuulostaa kohtuulliselta paketilta

am8119
03.06.2012, 13.55
Noista tuo Wilier. Hienoin ja hyvät osat.

H. Moilanen
03.06.2012, 15.43
Olisiko muita tässä hintaluokassa?

Radon R1 5.0

jiiteeteepee
03.06.2012, 16.11
Entäs tämä: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11700&catid=2916
Tuohon sais vielä kivaa mukaan, ehkä kiekot.