PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä lasten pyöräkärryn vetämiseen

jus22
04.04.2012, 22.24
Olen etsimässä uutta pyörää.

Tarkoitus olisi liikkua lasten kanssa, tällä hetkellä perässä kulkee Burleyn D'lite kärry, kyydissä kaksi lasta ja todella paljon muuta kamaa. Tavaraa kulkisi myös etulaukuissa pyörässä ja mahdollisesti muuallakin.

Välillä kuljemme myös pelkän lapsen istuimen kanssa, myöhemmin varmasti peräpyörän kanssa.

Minkälainen pyörä olisi hyvä tällaiseen käyttöön?
Olemme autoton perhe, joten kaikki mahdolliset kauppa/kirjasto/kyläily/ostos jne. matkat kulkevat pyörällä. Kuljemme lähinnä kaupungissa, lähiöissä ja metsissä sorateilläkin. Retkeilemme, mutta emme mitään kovin pitkiä rupeamia, ehkä 20-40 km?(riippuen kersojen jaksamisesta).

Pyöräilemme maastossa, jossa on Jyrkkiä mäkiä, joten pitäisi mielellään päästä niitä ylöskin. :cool:

Budjetti? Jaa-a, rahaa ei juuri olisi, mutta mielellään sitä laittaisi kaiken mahdollisen pyörään, se kun on taattu toveri arjen kiemuroissa. Miten on, kannattaako pyörä ostaa käytettynä vai uutena? Varmaan 700 saisin juuri nipistetyksi, joten halpaa pitäis kai olla?

Jotain selkäkremppaa tässä on ollut, vaikuttaako se pyörän valintaan?

Mitkä tekijät pitäisi ottaa huomioon pyörän valinnassa tällaiseen tarkoitukseen?
keveys? Vaihteet?
Lokarit ja 2 tavaratelinettä ovat minimivaatimukset, tietty!

Kiitti jo etukäteen!

Matsuma
05.04.2012, 08.05
Tuollaiseen sekakäyttöön suosittelen tavallista hybridiä ilman joustokeulaa. 700e:llä löytyy jo ihan kelpo vaihtoehtoja. Vaihteita on hyvä olla riittävästi taakan vetämiseen ja mäkien nousuun.
Tämän foorumin lempivastaus Kona dew (plus) (http://www.evanscycles.com/products/kona/dew-plus-2012-hybrid-bike-ec034479) menee tuohon hyvin. Tuohon hintaluokkaan nähden hyvät osat ja suht kevyt runko. Lokarit ja tavaratelineen asentavat liikkeessä. Mä voin tarjota mun Konaa testattavaksi, jos asut pk-seudulla.

Käytetty on myös hyvä vaihtoehto, jos sattuu sopiva kohdalle.

larppa
05.04.2012, 13.47
Itsellä tuossa samaisessa käytössä ollut jäykkäkeulainen 29er maastopyörä. Kapeamman rengastuksen vaihtamalla siihen saa hienosti pitkät lokarit, kun virittää ne putkikiinnittimillä paikoilleen. Hybridiä hieman tukevampi ajoasento on osoittautunut todella hyväksi raskasta peräkärryä vetäessä. Hintahaitariin voisi löytyä Cubeja, Kona tai muita laatupyöriä paikallisista pyöräliikkeistä. Myöskään Nishiki Bigfootia ei pidä aliarvioida, jos kauppias vaan suostuu kiinteän keulan vaihtoon.

Allekirjoituksen pyöristä oma valintani on siis Haro Mary, jota ei enää valitettavasti saa.

nuubiainen
05.04.2012, 13.49
Pienii vaihteita on hyvä olla. Mielummin MTB- kuin touring-kokoiset eturattaat (monissa hybrideissä on jälkimmäiset).

Bushmaster
28.04.2012, 23.06
Minulla kiinnostaa myös ketjun avaajan tapaan tuollainen noin 700 euron hintainen pyörä kahdenistuttavan lastenkuljetusperäkärryn vetämiseen. Ensin ajattelin jotain citypyörää, kuten Tunturi Orangea (vuoden pyörä kisan 2. 2011 =), mutta eräässä pyöräliikkeessä myyjä suositteli ehdottomasti runsasvaihteisempaa pyörää vetämiseen, jottei tule liian hiki.

Eli olisiko se sitten tuollainen jonkinlainen hybridipyörä, joka kannattaisi hankkia? Maastossa tuskin tulee kauheasti ajeltua, vaan ajelu on varmaan pääsääntöisesti asfaltilla ja varsin mäettömässä ympäristössä. Eräässä paikallisessa liikkeessä tarjosivat ilmeisesti viime vuoden Felt-hybridiä noin 550e hintaan. Onko kenelläkään näistä Felteistä mielipidettä. Mallia en valitettavasti muista. Vauhdikkaasti se liikahteli testiajossa.

Toki pyörällä tulee sitten ajeltua myös kaupungissa ilman vedettävää kärryä.

Täällä on aiemmin mainittu tuo Kona Dew Plus. Sen näyttäisi saavan hintaan 599 (http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus/ekauppa/pKODWP/&listpos=5) suomestakin? Onkohan tuo sama malli kuin Matsuman linkissä?

jokirapu
29.04.2012, 00.42
Omaa kokemusta on pyöräkärryn ja follow me:n vetämisestä. jälkimmäisessä on ollut välillä myös lastenistuimessa nuorempi lapsista. Kärryn vetämiseen ei tarvita kovin tukevaa pyörää, mulla on Tunturin fitness-pyörä, kevyt, mutta väärät välitykset. Pääsen juuri ja juuri mäen ylös pienimmällä vaihteella. Eli pidä huoli, että pyörässä on riittävästi kevyitä rattaita. Toisaalta tuon kaltainen pyörä on liian kevyt follow me+lastenistuin yhdistelmälle. Niitä olen kuskannut ikivanhalla maastopyörällä. Se toimii siinä tarkoituksessa ihan hyvin. Viime kesänä ajettiin reilu 300km viikon aikana.

gigsu
22.05.2012, 20.31
Käytetäänpä tätä keskustelua hyväksi, ja kaipaisin jotain ihan konkreettisia merkkejä/malleja että millaista pyörää kannattaisi hankkia kun ainakin pari kesää tarvitsee kuskata vielä kolmea lasta, sitten ehkä enää kahta jne ;). Eli kolme pienintä on alle 4 vuotiaita ja kaksi sitten pyöräilee itse, kaksi pyöräkärryyn ja yksi istuimeen tarakalle.
Käytössä meillä on koiranvetämänä Nordic cabin kärry ja nyt olisi melko akuuttia tarvetta saada myös itselle polkupyörää kun koiraa ei viitsi ihan jokapaikkaan raahata lapsia vetämään (esim. uimarannalle ;) ). Käytettyä pyörää etsin ensisijaisesti ja mahdollisimman edullista eli maksimissaan joku noin 200-300e maksavaa.
Itse kun en pyöristä ymmärrä yhtään mitään, edellisen kerran pyörää käyttänyt yli 8 vuotta sitten ja nykyään melkoisesti selkä- ja niskavaivoja lasten lisäksi, eli pitäisi olla melko kevyt polkea jne. Ja aiempi pyörä oli varmaan jo turhan isokin mulle, alle 160cm kun löytyy pituuttakin niin sekin vaikuttanee tuohon hankintaan.
Mitään suurempia matkusteluja ei ole tarkoituskaan tehdä, mutta innosta ja omasta kunnosta riippuen kuitenkin ihan riittävästi käyttöä, ja toki tarkoitus hankkia sitten mieluiten "pidempikestoinen" ajokki.

Isä nitro
25.05.2012, 08.21
Olen vedellyt Bilteman lastenkärryä ja Adamsin peräpyörää 29" Gary Fisherin etujoustomaasturilla. Suosittelen tätä pyörätyyppiä, joskaan tuo etujousto ei ole tarpeellinen - saattaa olla jopa haitaksi etenkin ylämäessä. Mutta etuina mainitsen maastovälitykset, tehokkaat levyjarrut ja suht raskaan rungon sekä pystyhkön ajoasennon.

Kemizti
25.05.2012, 08.41
Olen vedellyt Bilteman lastenkärryä ja Adamsin peräpyörää 29" Gary Fisherin etujoustomaasturilla. Suosittelen tätä pyörätyyppiä, joskaan tuo etujousto ei ole tarpeellinen - saattaa olla jopa haitaksi etenkin ylämäessä. Mutta etuina mainitsen maastovälitykset, tehokkaat levyjarrut ja suht raskaan rungon sekä pystyhkön ajoasennon.

NJOo, kyllä 29eri on ihan kotonaan peräkärryn kiskomisessa, ite oon ainakin tykänny tuolla GF:llä kiskoa kärryä! joustokeulakin on, mutta sen saa lukkoon (ja se onkin kärryreisuilla pääasiallisesti lukossa)

kolistelija
25.05.2012, 08.48
Minäkin vedän kahden lapsen kärryä 29" maasturilla. 1x10 (32/11-34) vaihteet pakottavat välillä putkelle, mutta hyvin menee muuten.

Coasting
25.05.2012, 09.00
Ei ole lokareita eikä pakkaria mutta kärryä kaksoset kyydissä on tullut vedettyä reilusti. Ihan normi täpäri alla. Hyvin toimii ja vaihteet riittää. Kun lapset kasvoivat kärrystä niin (yksi) kulki satulaputkeen kiinnitetyssä istuimessa.

Teemu
25.05.2012, 09.23
Fiksillä mennään, 43x17 on välillä Turun mäissä vähän raskas, mutta ei vielä ole taluttaa tarvinnut. Lastenkuljetuksen ajaksi jarru paikoilleen, kun tuppaa alamäessä vähän puskemaan. Jos ihan spesifiä pyörää tähän hommaan harkitsisi, niin 29er olisi varmaan aika hyvä valinta. Varsinkin, jos kärryä vedetään talvellakin.

duudi
25.05.2012, 10.01
Vaimolle laitettiin keväällä Islabikesin Beinn 29" työmatkakulkineeksi ja satunnaiseen kärryn vetoonkin.
http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn29.html
Pyörän laatu on ollut ainakin itselle positiivinen yllätys ja vaimoltakin on tullut pelkkiä kehuja. Mielestäni hinta-laatu -suhteeltaan oikein hyvä ostos, vaikka toimituskulut ovatkin älyttömät (oli n. 70€). Kokonaishinta jää kuitenkin alle 600 €. Ihan jyrkimpiin mäkiin tuosta saattaa kärryn kanssa loppua välitykset kesken, mutta se on tietysti kiinni polkijasta eikä pienempi etukiekko mahdottomia maksa.

Paulakoo
05.06.2012, 14.26
Olen hankkimassa uutta pyörää, sillä sekä kärryn veto että huvittelupyöräily (lue: lenkkeily, kaupassa käynti, työmatkat) vanhalla kirpparipyörällä (hybrid) on ihan tuskaa. Olen selannut foorumia, mutta en vielä löytänyt ketjua, josta olisi löytynyt sopiva pyörä. En tajua pyöräsanastosta mitään, mutta tiedän suurin piirtein, millaisia varusteita tarvitsen. Pituutta mulla on 172 (ja puoli, jos se jotain vaikuttaa), selkä on pitkä, muttei jalat kuitenkaan aivan pätkät.

Eli:
- kunnolliset jarrut (levyjarrut)
- riittävästi vaihteita, myös pieniä kärryn vetämiseen mäkisessä kaupungissa.
- Toimivat vaihteet, ei mitään rutisevia, miettiviä rattaita.
- ajoasento ei saa olla liian makaava, sillä ajan eniten kaupungissa, enkä pidä muutenkaan. Ei kuitenkaan mummofillarin asento. Mielellään helposti, järkevästi (humanistille sopiva) säädettävä. Lenkeillä ja kärryä vetäessä on hyvä saada painopiste matalammaksi.
- Kunnolliset osat
- Hinta mielellään 500, mutta maksimissaan noin 900 kaikkine varusteineen. Mitä varusteita edes tarvitsen? (lokarit, seisontatuki...)
- Toimii talvellakin, eli oikeasti mahdollista pyöräillä ympäri vuoden
- En aio vetää kärryä ikuisesti ja pyöräilen itseksenikin, joten ei hirmu painavaa

Mulle tarjottiin Trekin Zektor (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/town/city_sport/zektor/zektor_4_dk/#) pyörää paikallisessa pyöräkaupassa. Mutta se on kai vaan miesten rungolla. Miten sillä sitten hame päällä viiletetään?

Cubben
05.06.2012, 20.49
Muutama vuosi on kuljeteltu lapsia ja kauppakasseja pyörällä. Kokemusta on hybridistä, crossista ja maastofillarista. Ja nämä kokemukset siis pienikokoisen naisimmeisen syvällä rintaäänellä mutta vähäisellä teknisellä tietämyksellä lausuttuja :)

Toistan samaa kuin monet muutkin jo vastanneet: hyvät jarrut, riittävästi pieniä vaihteita (maastovälitykset) ja hyvä, pysty ajoasento.
Ajoasennon hyvyys on tietysti suhteellista, mutta minusta ainakin kaupungissa, missä ajaminen on vähän väliä pysähtelyä ja väistelyä ja nopeus alhainen, pysty asento on paras. Ja kuulee lasten lauleskelunkin paremmin kun korvat on taaempana :)

Joku suositteli Kona Dewtä, mulla on itsellä myös se, mutta maastofillari on kärryn kanssa kyllä paljon mukavampi, varsinkin jos matkalla on mäkiä. Joustokeulaa ei tosiaan tarvi, itse pidän sitä lukossa kärryn kanssa ajaessani. Maasturi on kätevä myös talvella, sillä ajan työmatkat läpi talven kelissä kuin kelissä.

Paulakoo
06.06.2012, 10.00
Cubben, kiitos vastauksestasi. :) Maastofillari ei varmaan ole mulle sopiva, kun mä ajan paljon itseksenikin ja aniharvoin maastossa, vain joskus hiekkateillä. Enkä nyt ole hankkimassa montaa pyörää. Mietin tuota Konaa (Dew Deluxe), mutta nyt sitten en tiedä, kummassa olisi paremmat osat Terkin Zektorissa (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/town/city_sport/zektor/zektor_4_dk/#) vai Konassa (http://www.konaworld.com/asphalt_commuter.cfm?content=dew_deluxe). Ehkä Konan edukkaampikin versio kävisi mulle, kuten Dew Plus (http://www.konaworld.com/asphalt_commuter.cfm?content=dew_plus). Mulle ei ole mitään väliä sillä, onko pyörä tämän vai viime vuoden mallia tai vaikka edellisen. Ensi viikolla menen koeajamaan Konan.

Miksi Kona ei ole niin hyvä mäissä?

Mulla on rannekanavaoireyhtymä, mikä tarkoittaa sitä, että kädet puutuu. Tarvitsen ainakin nousukahvat, jos muuten on suoratankoinen. En tiedä, voisiko ajoasennolla vaikuttaa tuohon puutumiseen. Se on aika tylsä juttu, kun muutaman kilometrin matkallakin saa vähän väliä pyöritellä ranteita. Mutta sama homma on autoa ajaessa, vaikkei siinä tule painoa yhtään käsille.

lansive
06.06.2012, 10.16
Suoratankoiseen kannattaa laittaa Ergonin (tai muun vastaavan valmistajan) kahvat, joissa on tuki myös kämmenelle.

Cubben
06.06.2012, 18.04
Miksi Kona ei ole niin hyvä mäissä?

Siinä ei ole niin pieniä vaihteita kuin maastofillareissa on (siis toisessa on pienemmät välitykset ja toisessa isommat, miten päin ne nyt sitten meneekään...), eli Konalla on raskaampi vetää ylämäissä verrattuna maasturiin. Mutta ei se sillä Konallakaan mahdotonta ole, ja voihan sen polkemisen ottaa urheilun ja lihaskunnon kohentamisenkin kannalta :) Muuten olen kyllä Konaan tyytyväinen.
Itse näkisin, että ajoasennon mukavuus ja pyörän sopivuus (kooltaan) on ne tärkeimmät ominaisuudet eli ei muuta kuin kamalasti koeajoja! Jos pyörä on väärän kokoinen tai ajoasento rasittaa liikaa, niin sitä ei pystykään muuttamaan millään pikku säätelyllä.

Paulakoo
13.06.2012, 22.07
Raportoinpa tänne, että kävin ostamassa budjettisyistä nyt kuitenkin sen Kona Dew Plussan. Huomenna saan sen ajoon. Sitten jos pyöräily vie mennessään ja tarttee parempia vermeitä, niin vaihtoon vaan. Koeajoin myös jonkin kalliimman Konan mallin, ja ai että siinä vaihtui vaihteet tosi sutjakasti. Mutta kyllä toi plussakin on mun tämänhetkiseen pyörään verrattuna upea.:)