PDA

Näytä tavallinen näkymä : Valkoinen Tunturi 1970-luvulta mikä malli?

Isä nitro
01.04.2012, 08.50
Jo saa riittää reagointi eli taitaa olla ihan eka aloittamani threadi, joka menee retro-osastolle. Minulla oli kloppina valkoinen "maantiepyörätyylinen" Tunturi, jossa oli 10 vaihdetta, käppyräsarvet ja muistaakseni jopa nahkasatula (tämän saatan muistaa väärin). Olen hakenut pyörän mallia ja kuvia netistä siinä onnistumatta. Sain pyörän 1978 tai 1979 eikä se ole Tunturi retki super eikä Professional ja vielä epätodennäköisemmin Aero. Osaisiko joku auttaa mallin määrittämisessä?

nure
01.04.2012, 12.57
Muistatko että oliko Shitmanon 600 osilla? Oleks varma ettei ollut Professional? Sellainen hieman helmiäisvalkoinen aikoinaan oli mallistossa...

SingleSeppis
01.04.2012, 13.37
Olisikohan tuolla tietämystä?
www.vanhatvelot.org

makkeli
01.04.2012, 13.46
OLisko Marcello? Vai onko se jo 80-luvun kamaa.
http://www.flickr.com/photos/49602679@N05/5184486258/

nure
01.04.2012, 14.13
Marcello oli puhtaasti ns. "Retkipyörä".

ROTOЯ
01.04.2012, 16.58
No nyt heräsi kiinnostus. Mulla on saattanut olla samanlainen vehje kuin ketjun aloittajalla. En kyllä muistaa sen tarkemmin omankaan tunturini speksejä. Rungossahan ei ollut mitään tunturin tarroja ja renkaina oli jotkut hillittömän kaposet tuubit?

Isä nitro
01.04.2012, 19.14
Tuskin se tuo Marcello oli, mutta mene ja tiedä. Väri oli tosiaan valkoinen, ehkä helmiäistyyppinen. Valitettavasti en muista vaihteistosta mitään. Ehkä arvioin väärin pyörän "maantiepyörämäisyyden", mutta käppyrät siinä varmasti oli. Ystävälläni on edelleen Tunturin retki super, jonka luulen hoitaneen kuitenkin merkin retkiosaston. Rupesin muistelemaan, että löytyyhän sitä joku kuvakin, mutta ovat tällä hetkellä 360 km päässä. Professionaalin suljin taas pois, kun oletan sen olleen vanhempieni kukkarolle liikaa.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

nure
01.04.2012, 19.36
Todennäköisesti sitten aivan normi retkipyörä, niitä oli valkoisena vihreillä somisteilla...

Isä nitro
01.04.2012, 21.08
Olinkin muistavinani, että siinä oli jotain vihreää valkoisella. Löysin Taistelujen maailman arkistosta 12/79 Tunturi Professional testin, ja sehän se ei ole se minun kun oli punaanen ja muutenkin nimensä mukaisesti liian ammatillinen tuolloisiin tarpeisiini. Mutta oliko tuolla retkipyörällä muuta nimeä kuin Tunturi retki ja tuliko sitten myöhemmin se Tunturi retki super 12-lovisena, joita tuntuu olevan netissä edelleen myynnissä? Ja miksikö tämä on tärkeää: siksi että vaikka nyt on vehkeet ja vermeet, niin olen ajanut tuolla Tunturilla tähän mennessä pisimmän päivämätkani eli 175 km. Silloin ei ollut lapsia vaivoina...

Marsusram
02.04.2012, 12.05
-75 mallissa oli muistaakseni vielä punainen-hopea väri Retki 5 -vaihteisessa, 10-vaihteinen taisi tulla vasta -76.
-77 ostin oman ruskea-kulta värisen Retki 10:n 720mk hintaan Rantalalta.
Siinä oli nahkasatula, Huret Allvit (http://www.classicrendezvous.com/images/French/Huret/Hu_Alv1L.JPG)vaihteilla (2x5), Weinmannin jarrut, Fauber kammet (naps)
Sillä tuli retkeiltyä Hki -Imatra, Hki-Orivesi ja Hki-Karkali-Hki päiväetapit tulee mieleen.
Takasiirtäjän vaihdoin myöhemmin Shimano 400:ksi (ja sen mentyä solmuun 600 tai 800)
Valkoisen vihreäsomisteisen muistan nähneeni, sekä 80-luvun puolivälissä sinistä Tunturi Retki mallia.

Isä nitro
02.04.2012, 15.05
Suurkiitokset kaikille vastanneille ja mallin määrittelyssä avustaneille. Tässä oppi yhtä sun toista (omasta nuoruudestaan). Olen ollut salaa kateellinen ystävälleni, joka on säästänyt oman nuoruutensa Retki superin ja tekee sillä edelleen pienet muutaman päivän yhteiset kesämatkamme.

Ja erityismaininta SingleSeppikselle mainiosta Avattaresta. The least we can do is to wave to each other...