PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2.4 Mountain King sekä 17mm vanne.

Juku
23.03.2012, 16.05
Moro,

tuli hankittua Contin Mountain Kingit 2.4 leveenä. Asentaessa sitten vasta tajusin että vannehan( Mavic XM317 Disc) on vain 17mm leveä.
Vanteessa on merkintä että max leveys saisi olla 2.3. Jotain haulla löysinkin mutta onko kellään kokemusta asiasta? Rengas asentui mielestäni hyvin paikalleen mutta askaruttaa että uskallanko lähteä ajamaan? Kuinka herkästi tuollainen vanne hajoaa vai hajoaako?

-J

miku80
23.03.2012, 16.08
En ite laittais yli 2.25 rengasta 17c vanteelle..

Kare_Eskola
23.03.2012, 16.13
Mulla on ollu juurikin 317:lla 2,25 Nobby Nic, joka on muhkumpi kuin 2,3 MK. Rouheaa maastoajoa, ei mitään ongelmia.

Jos et DH-käyttöön ajattele ja jos et tapaa kanttailla asvaltilla 40 km/h, ei pitäisi olla ongelmia. Tyhmältähän se rengas voi tuntua etenkin matalilla paineilla.

JackOja
23.03.2012, 17.25
...Contin Mountain Kingit 2.4 leveenä. Asentaessa sitten vasta tajusin että vannehan( Mavic XM317 Disc) on vain 17mm leveä.
Vanteessa on merkintä että max leveys saisi olla 2.3....

Ei hätää, MK 2.4 on kapeampi kuin esim. NBX 2.3. Jos joudut oikeustoimien kohteeksi voit vedota tuohon :)

perttime
23.03.2012, 18.13
Ei se vanne renkaan vuoksi hajoa. Jos jotain ongelmia on, niin ne on sitten sitä, että vähän muhkumpi rengas nuljuu sivusuunnassa kapealla vanteella - ellei laita reilusti painetta renkaisiin, mikä on muuten huono maastossa.

Musashi
23.03.2012, 18.32
Mulla tuo sama Mavicin kehä myös ja kyllä tuo Mountain King 2.4 MK1 oli liikaa sille. Nuljuu inhasti ja varsinkin alamäessä melko epävarma olo kun ei voi renkaaseen luottaa. Vanteella se kyllä tuntui pysyvän hyvin.

substitute
24.03.2012, 18.11
Millasilla paineilla Musashi ajeli? Pistin tossa tunti pari sitten ton samaisen renkaan juurikin 17mm Mavicin vanteelle ja ainakin kaupassa käydessä tuntu ihan normaalilta :P Vakaa aikomus on ajaa noilla kesän lenkitkin mutta enpä tavoittelekaan kovin alhaisia paineita. Alle ton kahden barin nyt kuitenkin. Viime kesän menivät ihan hyvin, vaikkakin eri vanteilla, joiden leveys lienee jotain <20mm.

Summa summarum: Uskaltaa toki ajaa mutta perttimen ja Musashin kuvaamia ongelmia tulee paineiden laskiessa.

Plus
24.03.2012, 19.28
Ihan hyvin toimii, mulla on ollut 2,4" MK Mavicin XC717 Discillä ja se on vielä kapeampi kuin 317. Ei mitään ongelmia siis.

Juku
25.03.2012, 13.13
Kiitos kaikille vastauksista. Taidanpa sitten kokeilla ja kun en mitään matalia paineita ole koskaan harrastanut niin saattaapa nuo sitten toimia minun ajoissani. Se jäi vähän kiinnostamaan että kuinka matalilla paineilla oikein sitten sisurin kanssa porukat ajelee?
Itsellä edelliset renkaat olivat 2.2 leveet ja en mitenkään paineita ole koskaan miettinyt eli ihan mututuntumalla mennyt.

Fin-76
26.03.2012, 08.00
Maastossa joku 2.5 bar on aika maksimi. 2.2" ... 2.4" on mun rengasvalinta ja Continentalia tyypilisesti. Vanteita on ollut vähän mitä sattuu 17 mm - 21 mm lenkkipyörässä. Joskus takavuosina oli 32 mm leveet vanteet ja ne oli hyvät talvella :)

Musashi
26.03.2012, 08.35
Niin muuten joo, noissa astetta vanhemmissa Mountain Kingeissä on ollut pahoja valuvikoja enempikin. Mulla esim oli yksi ihan käyttökelvotonki MK mikä viipotti niin pahasti että otti välillä runkoonkin kiinni jäykkäperän kanssa. Ihan mahdollista kenties että valuvika on tehnyt tuosta jotenkin "löysemmän" vanteella? Ei ne paineetkaan ihan pieniä olleet kun sisuri käytössä ja kuskilla painoa 90+.

perttime
26.03.2012, 09.47
Maastossa joku 2.5 bar on aika maksimi.Mulla taisi wanhassa MK 2.4:ssä olla takana jotain 2-2,5 baria sisärenkaallisena, ja edessä vähän vähemmän (mitattuna pienen pumpun mittarilla, jonka tarkkuudesta ei ole tietoa). Ja painoa on "riittävästi". Nyt on pyörässä huomattavasti tilavampi Fat Albert 2,4" ja painetta puolisen baria vähemmän.

MuTu on ihan hyvä menetelmä sopivan paineen määrittämiseen. Pumpatessa mittari vain kertoo koska aletaan olla lähellä MuTulla selvinnyttä sopivaa painetta.