PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mummopyörä vaihtoon ja täydellinen pyörä lyhyelle polkijalle

Irmeli
20.03.2012, 21.00
Selailtuani fillarivaihtoehtoja ja suosituksia täällä foorumilla sekoonnuin entisestään. Etsin täydellistä (?) pyörää työmatkalle ja muuhun (lähinnä asfaltilla ajoon). Tähän mennessä olen pyöräillyt noin suuntaansa 10 km työ/muut matkat suvulta periytyneellä mummopyörällä kesät ja talvet. Tämän järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta kunto on kyllä kasvanut... Huvikseen en viitsi pyöräillä, varmaan edellä mainitusta tilanteesta johtuen, mutta muutoin pyörällä kuljen joka paikkaan myös työmatkojen lisäksi, eli päivittäin kilsoja kyllä kertyy.

Vaatimuksia olisi, että pyörän runko sopisi 160 senttiä pitkälle pyöräilijälle (160cm/n.72cm) ja tarvittaessa asentoa saisi helposti ihan rennoksi, eli pystypäiseen kaupunkiajoon, mutta myös vauhdilla pitäisi voida mennä. Maastossa en kulje, mutta nastarenkaat olisi talvella saatava pyörään, täälläpäin maailmaa talvisin pyöräteiden huolto aivan järkyttävän huonoa. Maastopyörää en kuitenkaan halua, enkä joustohaarukoita ym. ylimääräisiä liikkuvia osia.

Hybrideitä taitaa olla aika moneen lähtöön, ja onko yhtään tästä ketterämpää pyörää, jolla voi oikeasti ajaa talvella 10 senttiä syvässä loskassa tai jäisellä perunapellolla, jota myös pyörätieksi kutsutaan? Jos on, niin se kiinnostaisi. Malleja tuntuu olevan vähän liikaa kokemattoman niistä valitsemaan.

Ja nyt kun viimein olen uutta pyörää hankkimassa, sen on parempi olla täydellinen, kestävä ja helposti (huollon) huollettava ;) Budjettia on, mut yli 1500 euron en osta. Halvempiakin saa ehdottaa. Hintalaatu-suhdehan se tärkein.

Raspi
20.03.2012, 21.25
Vastaus on: osta cyclocrossari. Se on urheilullinen, mutta voi laittaa nastat, tarakan ja lokarit, kun niitä tarvitsee. Kippuratanko on hyvä: voi vaihdella ajoasentoa tilanteen mukaan.
Aiheesta ja muutenkin ympärivuotiseen ajoon soveltuvan monikäyttöpyörän malleista on tosi paljon pohdintaa foorumilla. Kannattaa selailla.

Ehdotanpa vaikka tätä Felt 65X:ää http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Felt+F65X+2012 (http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Felt+F65X+2012). Pyörää valmistetaan myös 47 cm rungolla http://www.feltbicycles.com/USA/2012/Cyclo-X/Cy/F65X.aspx, joten tilaamalla voisi saada pikuihmisellekin passelin, jos 50 cm tuntuu liian pitkältä.
Tai mikä vaan, 1500:lla saa kelpo pyörän, valitset vaan sopivan.

Risto Koivunen
20.03.2012, 21.28
Kun budjettia on tuon verran, niin suosittelisin tutustumaan cyclocross-pyöriin. Käyrä ohjaustanko lisäjarrukahvoilla mahdollistaa niin pystymmän kuin matalammankin ajoasennon.

Kannattaa ainakin tutustua Ridleyn mallistoon, sieltä löytyy melko pieniäkin runkokokoja.

Halloo halloo
20.03.2012, 21.49
Minun 5 senttiä: Tutki rauhassa, opiskele eri pyöriä, eri malleja, lue täältä useita aiheita, satsaa aikaa oppimiseen. Ehkäpä tärkein on koeajo. Testaa useita pyöriä, harkitse, älä hätäile.

Movember
21.03.2012, 10.22
Vaatimus tai odotus täydellisestä pyörästä on aika kova. Ihmiset itse ja pyörien mallit tuppaavat muuttumaan ja kehittymään vuosi vuodelta. Näin ollen on paha mennä sanomaan muuta kuin, että ainakin koeajossa pyörän pitäisi tuntua miellyttävältä tai paremminkin nautittavalta ajettavalta. Lisäksi olen huomannut, että kaikki kesäkeleihin soveltuvat eivät välttämättä ole parhaita talvikeleihin, joten on tullut hankituksi useampi pyörä, joilla on puolensa ja puutteensa. Mielestäni olet oikeilla jäljillä siinä, että mitä vähemmän monimutkaisa härpäkkeitä, niin sitä vähemmän säätö- ja huoltohuolia.

bomba
21.03.2012, 11.00
Työmatkapyörän valitseminen vaivaa itselläkin päätä. Ongelma on, että hyvä kesäpyörä ei ole hyvä talvipyörä. Olen ajanut monta vuotta, kesät talvet, Tunturin hybridillä, joka on ollut ihan mukiinmenevä kulkine. Nyt se on kuitenkin alkanut ärsyttää. Ensinnäkin sillä ei tehnyt tänä talvena mitään, vaan päädyin ajamaan työmatkatkin maastopyörällä mainitsemistasi syistä (sohjo, lumi ja jäinen perunapelto). Toinen on se, että pyöräilylihasten kasvaessa halvahkon hybridin löysä runko ja muut osat vaan nitisee ja natisee vääntyillessään kun poljen yhtään kovemmalla voimalla. Tehoakin häviää siinä samalla.

Mä itse yritän nyt löytää täysjäykän teräksisen 29er maastopyörän, siis isommilla 29-tuumaisilla renkailla varustetun. Siihen voi vaihtaa kesäksi kapeammat sileät ja talveksi läskimmät nastarenkaat. Perusteluna tällaiselle pyörälle on, että talvisin pyöräteillä ajelu voi olla hankalampaa kuin kesäisillä metsäpoluilla maastopyöräily. Joku cyclocrossari vois toimia myös, sellainen on ainakin kesällä hieno peli. Eniten siinä mietityttää saako sellaiseen mahtumaan riittävän jyhkeitä renkaita että talvellakin on mukavaa. Minkä läskimpi rengas, sen pienempää painetta renkaassa voi pitää ja se taas helpottaa vähän pahinta epätasaisen jään aiheuttamaa tärinää. Mun kokemuksen mukaan myös pyörän hallinta vaikeissa pyörätieolosuhteissa paranee tuhdimmälla renkaalla.

IncBuff
21.03.2012, 11.10
Joku cyclocrossari vois toimia myös, sellainen on ainakin kesällä hieno peli. Eniten siinä mietityttää saako sellaiseen mahtumaan riittävän jyhkeitä renkaita että talvellakin on mukavaa.
Singular Peregrine.

hkultala
21.03.2012, 11.31
Joku cyclocrossari vois toimia myös, sellainen on ainakin kesällä hieno peli. Eniten siinä mietityttää saako sellaiseen mahtumaan riittävän jyhkeitä renkaita että talvellakin on mukavaa.

Omassa focus mareksessa on nyt alla 42mm kumit ja tilaa olisi vielä paljon huomattavasti leveämmille renkaille, tosin sitten pitäisi ehkä myös vaihtaa vanteet hiukan leveämpiin, nuo 42-milliset menee vielä vakiovanteilla.

Mannavelli
21.03.2012, 12.00
Älä luovu mummiksesta kuitenkaan. Ne (vanhat sellaiset) tuppaavat olemaan niin varmoja rakkineita, että uusien pyörien kohdatessa "teknisiä vikoja" kaivetaan se mummis lumihangesta tai lehtikasasta ja matka taittuu. Ja kauppareisuille yms. muutenkin hyviä.

Kalle H
21.03.2012, 12.37
Määkin oon hieman kuolaillu tuota Singularin Peregrineä, tuossahan on myös ebb, joten voisin siirtä tarvittaessa tuosta nykyisestä 29er fillarista (GF Rig) jonkin verran osia tohon mosterkrossiin.

Omaan korvaan toi £565.00 (http://www.singularcycles.com/shop/index.php/frames/singular-peregrine.html) pyyntihinta kuulostaa kuitenkin hieman kovalta, kyseessä on kuitenkin melko "perus" teräsrunko. Valmistaja lupaa renkaiden sopivuudesta muuten seuraavaa, kuulostaa mielestäni ihan hyvältä.

There’s enough clearance for 2.0” wide 29” tyres for true off-roading, or a nice fat 700x37 (even with mudguards) for touring, around town, or a bit of rough-stuffing...[CLIP]...
Lugged steel fork with clearance for up to 50mm tyres

http://farm3.static.flickr.com/2620/4135246225_719f46f47e.jpg

AK-87
21.03.2012, 12.42
Omassa focus mareksessa on nyt alla 42mm kumit ja tilaa olisi vielä paljon huomattavasti leveämmille renkaille, tosin sitten pitäisi ehkä myös vaihtaa vanteet hiukan leveämpiin, nuo 42-milliset menee vielä vakiovanteilla.

Mullakin menee 42mm renkaat työmatkapyörään, taitaa mennä 46mm jopa tarvittaessa. Kuitenkin pitäisin tuota 42mm eräänlaisena kipurajana, eli talvioloihin en lähtisi kapeammalla huvikseni. Kannattaa miettiä, paljonko ja millaisia kelejä pyörällä kohtaa: onhan ne 2,5" leveät maastokumit tosi hyvät, kun on jääperunapeltoa tai 10cm tuoretta lunta, mutta montako tällaista ajopäivää on ja paljonko sitten on parempia talvikelejä? Auratulla väylällä on taas huomattavasti mukavampi rullata, kun on siihen sopivat (esim. 42mm) renkaat.

29er maastopyörä on hyvä vaihtoehto, mutta cyclossakin on etunsa. Itse en ole noita kippurasarvia juuri ajanut, mutta varmasti ajoasennon vaihtelumahdollisuus on hyvä juttu.

izmo
21.03.2012, 13.14
Tää talvi oli ainaski erittäin paha yhdistelmä cyklorossipyörä ja ajotaidoton kuski... muutaman kerran yritin mutta ei mun taidolla viedä rossaria Tampereen väylillä:seko:

Ehkä 29" jäykkäperä on hyvä jokakelin pyörä mutta löytyyköhän pientä kokoo ja saahan itänaapurista tilattu kommeita Ninerin jäykkiä keppejä jos pyörässä on jousi varusteena

Antti_S
21.03.2012, 13.51
Niin..jokainen tekee valintansa itse. Ajo-olosuhteet ja fyysiset mittasi huomioiden miun valinta olis 26" jäykkäperä maasturi ja budjetissa olisi varaa jopa kuiturunkoiseen.
Talviajo on tuskaa noilla kapea tankoisilla ja kapearenkaisilla cycloilla. Etenkin vähänkään epävarmalle kuskille.
Maasturiin talveksi eteen esim. Ice Spiker Pro 2,35" (myös taakse jos mahtuu, muuten 2,1" versio). Ohjaustanko on leveämpi, joka takaa vakaan menon ja hydrauliset levyjarrut toimivat ympärivuotisessa ajossa loistavasti. Kesäksi jotku 1,75"-2" rullaavat kumit asfaltille.

Ja tässä ois vielä just sopiva kuiturunkoinen ehdokaskin 15" runkoisena ja laadukkailla osilla. http://fun-corner.de/index.php?cat=WG000772&product=A008727
Hinnasta lähtee pari satkua pois tarjous pyytämällä (töistä yks tilas vaimolleen tommoisen).

Tuolla reseptillä vetelet hymyssä suin töihin kesät ja talvet. Suattaa tehdä mieli lenkille muutenkin.

Jula
22.03.2012, 09.35
Oon samaa mieltä tuosta, että talvella 26" maasturi ois hyvä, kun mahtuis kunnon renkaat. Mutta työmatka-ajoon ei kyllä mun mielestä kannata hommata mitään joustokeuloja. Täyspitkien lokareiden ja tarakan kiinnittäminen maastopyörään on myös hankalaa. Ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn ainakin itselle molemmat on ehdottomat.

Surly Troll voisi olla hyvä kompromissi. Se on 26" täysjäykkä maasturi, jossa on tilaa leveille renkaille, mutta myös kiinnikkeet täyspitkille lokareille ja tarakalle. Surlyn pyörät tulee tosi pitkällä haarukan putkella, jolloin saat itse valita kuinka pystyn ajoasennon haluat. Putken voi jättää aluksi vaikka kokonaan katkaisematta ja kokeilla korotusprikoilla sopivan korkeuden.

http://surlybikes.com/bikes/troll

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SUR0047-22_1.jpg

EDIT: foxcomp.fi myy Surlyja Suomessa.

zeizei
22.03.2012, 09.59
Vaatimuksia olisi, että pyörän runko sopisi 160 senttiä pitkälle pyöräilijälle (160cm/n.72cm) ja tarvittaessa asentoa saisi helposti ihan rennoksi, eli pystypäiseen kaupunkiajoon, mutta myös vauhdilla pitäisi voida mennä. Maastossa en kulje, mutta nastarenkaat olisi talvella saatava pyörään, täälläpäin maailmaa talvisin pyöräteiden huolto aivan järkyttävän huonoa. Maastopyörää en kuitenkaan halua, enkä joustohaarukoita ym. ylimääräisiä liikkuvia osia.

Hybrideitä taitaa olla aika moneen lähtöön, ja onko yhtään tästä ketterämpää pyörää, jolla voi oikeasti ajaa talvella 10 senttiä syvässä loskassa tai jäisellä perunapellolla, jota myös pyörätieksi kutsutaan?

Poimin tuosta muutamia vaatimuksia, joita voi olla hankala mahduttaa samaan pyörään.
-Ajoasentovaatimus puoltaa rennolla geometrialla olevaa kippurasarvista
-Kuskin koko käytännössä rajoittaa pyörän 26-tuumaiseen
-Sohjossa ajaminen vaatii leveitä renkaita

Aika hyvin noihin vaatimuksiin sopisi Salsa Vaya (http://salsacycles.com/bikes/vaya/), joka tulee siis pienemmilla rungoilla 26-tuumaisena. Suomessa noita runkoja myy Foxcomp (http://www.foxcomp.fi/), mistä kannattaa kysyä tarjousta myös kokonaisesta pyörästä. Korkeintaan tuohon mahtuu 1.75" renkaat (ilman lokareita jotkut mahduttaneet myös 1.9"), mikä ei vielä ihan paras ole oikein pahassa sohjokelissä. Itse kasailin/kasailen pari Vayaa n. 1500 euron hintaan B-C:n (http://www.bike-components.de/) valikoimista.

Eihän tuo salsa myöskään mikään kilpuri ole, joten teräsrunkoisena painossa joutuu antamaan tasoitusta.

Myös nuo julan ja andreprkl:n ehdotukset ovat hyviä. Jos haluaa kevyen niin tuollainen puhdasverinen maasturi voisi olla hyvä, vaihtaa vaikka vielä joustokeulan jäykkään. Salsa ja Surly ovat jonkin verran raskaampia, mutta lukuisten kiinnikkeiden (lokarit+tarakat+laukut) ansiosta monipuolisempia.

Cyclocrossarit hylkäisin rajoittuneiden talviajo-ominaisuuksien ja kuskin mitoille liian ison pyöräkoon (700c/28") takia.

Salomo
22.03.2012, 10.32
Surlyn CrossCheck saattaisi toimia niin ikään, tosin levyjarruja sihen ei saa mikäli niitä kaipaa. Runkokoot alkaa 42cm:stä ja renkaiksi passaa vielä 45mm leveät ilman lokareita. http://surlybikes.com/bikes/cross_check Valmiit konkelit taitavat olla hinnaltaan n. 1000€ mutta toki voi runkoon kasata/kasauttaa semmoisen kokoonpanon kuin tykkää. Noita on kasailtu monenlaisilla kokoonpanoilla melko puhtaista cyclocrosseista retkipyöriin. Foxcomp pystyy auttamaan tässäkin asiassa.

Jula
22.03.2012, 11.01
Aika hyvin noihin vaatimuksiin sopisi Salsa Vaya (http://salsacycles.com/bikes/vaya/), joka tulee siis pienemmilla rungoilla 26-tuumaisena. Suomessa noita runkoja myy Foxcomp (http://www.foxcomp.fi/), mistä kannattaa kysyä tarjousta myös kokonaisesta pyörästä. Korkeintaan tuohon mahtuu 1.75" renkaat (ilman lokareita jotkut mahduttaneet myös 1.9"), mikä ei vielä ihan paras ole oikein pahassa sohjokelissä. Itse kasailin/kasailen pari Vayaa n. 1500 euron hintaan B-C:n (http://www.bike-components.de/) valikoimista.

Jos haluat pyörän droppitangolla ja levyjarruilla, niin Surly Disc Trucker (http://surlybikes.com/bikes/disc_trucker) voisi olla myös vaihtoehto. Aika vastaava runko kuin Salsa Vaya, mutta Truckeriin mahtuu 26x2.1" renkaat lokareiden kanssa. Trucker on myös edullisempi, joten sopisi helpommin budjettiinkin kuin Vaya.

Salomon suosittelemaan Cross Checkkiin ei saa yhtä helposti "rentoa asentoa pystypäiseen kaupunkiajoon", kun siinä on niin lyhyt emäputki verrattuna Truckeriin ja Vayaan.

zeizei
22.03.2012, 11.19
Tarkemmin kuin vaatimuksia kattelee niin ehkä se droppitanko ei ihan välttämätön olisi, jos ajomatkat ei tuosta uuden pyörän myötä pitene. Droppitangon edut kuitenkin tulee vasta pidemmilla (useampi tunti) matkoilla kun taas kaupungissa pyöritellessä ja sohjossa ajaessa leveämpi ja suora tanko on parempi. Toisaalta sillä suoralla tangolla on sitten vaikea sitä asentoa muuttaa sporttisen ja mukavan välillä. Eli ei kai tässä viestissä juuri mitään järkevää sisältöä ollutkaan :D

juho_u
22.03.2012, 11.28
Kerrankin oon ande perkeleen kanssa samaa mieltä:) (lenkeillä se meni niin kovaa, et en ollu samaa mieltä).

Kevyt jäykkäperä on fillarina monipuolisin ja ainut, mikä sattuu kaikkiin vaatimuksiin.

Jula
22.03.2012, 11.49
Ajatteko te maastopyörillä työmatkaa ilman lokareita vai miten?

Täyspitkiä lokareitahan niihin on vaikea virittää. Sellaiset pikalokarit ehkä, mut sit rapa lentää kengille, voimansiirtoon ja takana ajavien päälle.

Entä tavarat? Reppu selässä hiostamassa ja painamassa hartioita?

AK-87
22.03.2012, 12.24

Täyspitkiä lokareitahan niihin on vaikea virittää. Sellaiset pikalokarit ehkä, mut sit rapa lentää kengille, voimansiirtoon ja takana ajavien päälle.

Vaihtovaatteita voi jemmata valmiiksi työpaikalle... Ja joo, kyllä se reppu selässä kulkee. Eikä haittaa mun menoa ollenkaan. Eihän siihen nyt mitään vuorikiipeilyrinkkaa tarvita, 16 litraiseen menee jo vaikka mitä. Kunnolliseen reppuun kannattaa satsata. Voimansiirtoa ei kannata rakentaa/valita turhan moniosaiseksi, jos niitä osia ei oikeasti tarvitse. Ja pidetäänhän se voimansiirto muutenkin tarkasti hyvässä hapessa.

sakuvaan
22.03.2012, 12.32

Täpärillä töihin, maastoajossa on aina muutenkin ajoreppu selässä niin sitä ei edes enää huomaa, mihin niitä lokareita tarvii kun himassa on pyykkikone?

Ainoa loksu mitä mä asentelen on RRP tai bender fender että isommat osumat pysyy pois silmälaseilta. Märällä kelillä voimansiirto ui syvissä mutavesissä muutenkin niin tollanen 30km kurapyörittely nyt ei tunnu missään :)

Vaihtovaatteet on duunissa..

jartsuli
22.03.2012, 12.34
sähköjopo.

http://www.helkamavelox.fi/mallisto/sahkoavusteiset/jopo_electro_3_v

Jula
22.03.2012, 12.53
pidetäänhän se voimansiirto muutenkin tarkasti hyvässä hapessa.

mihin niitä lokareita tarvii kun himassa on pyykkikone?

Heheh, no nytpähän tiedän :)

Teillä ei varmaan ole autoissa/moottoripyörissäkään lokareita, kun ne voi pestä joka päivä ja huoltaa jatkuvasti.

Itsellä on erilainen filosofia työmatkapyörän suhteen. Pitkät lokarit säästää paljolta vaivalta ja sotkulta.

Jos haluaa käydä matkalla kaupassa tai kaverin kanssa kahvilassa ei tartte tehdä sitä vaatteet ja naama ravassa ja koirankakassa.

Ja tavarat tarakkalaukussa on paljon mukavampi pyöräillä siinä tapauksessa, että pyörällä tarvii jotain kuljettaakkin.

izmo
22.03.2012, 12.59
Täpärillä töihin, maastoajossa on aina muutenkin ajoreppu selässä niin sitä ei edes enää huomaa, mihin niitä lokareita tarvii kun himassa on pyykkikone?

Ainoa loksu mitä mä asentelen on RRP tai bender fender että isommat osumat pysyy pois silmälaseilta. Märällä kelillä voimansiirto ui syvissä mutavesissä muutenkin niin tollanen 30km kurapyörittely nyt ei tunnu missään :)

Vaihtovaatteet on duunissa..

Eihän toi hauskaa voi olla olla vaikka vaihtovaatteet duunissa ja kotona pyykkikone:seko:

Jos saa kunnon lokarit kiinni pyörään niin ei tarvi sitten joka päivä laittaa pyykkikonetta tulille....

sakuvaan
22.03.2012, 14.52
Mulla on sen verta kiva duunimatka että siinä voi trailipöörällä viikata kelvikihnuttelusta pois ja mennä ajaa pätkää... hyrbidillä tai syklolla sellanen ei oikeen onnaa.

via
22.03.2012, 15.05
Tarkemmin kuin vaatimuksia kattelee niin ehkä se droppitanko ei ihan välttämätön olisi, jos ajomatkat ei tuosta uuden pyörän myötä pitene. Droppitangon edut kuitenkin tulee vasta pidemmilla (useampi tunti) matkoilla kun taas kaupungissa pyöritellessä ja sohjossa ajaessa leveämpi ja suora tanko on parempi. Toisaalta sillä suoralla tangolla on sitten vaikea sitä asentoa muuttaa sporttisen ja mukavan välillä. Eli ei kai tässä viestissä juuri mitään järkevää sisältöä ollutkaan :D

Nousukahvat suoran tangon päissä on edullinen otevaihtelun mahdollistava viritys.

Irmeli
23.03.2012, 12.50
Huhhei, tässähän näitä on tullut, kiitos! Cyclossa kyllä vähän epäilyttää tuo talvellä pystyssä pysyminen, mutta täytyy käydä koeajelemassa (pellolla). Ehkä pitää myös tarkistaa niitä jäykkäperiä tms...

Samalla pyörällä on sitten tarkoitus tehdä kesäiset pyöräreissut, sen verran huvipyöräilyä tarkoitus on harrastaa. Tähän mennessä pikkaisen pidemmille reissuille olen lainannut vähän parempaa pyörää. Tarakka tai vastaava on kyllä pakko saada viritettyä, koska kaikenlaista vermettä on yleensä mukana sen verran, että selässä en viitsi reppua pitää.

zeizei
23.03.2012, 14.59
Huhhei, tässähän näitä on tullut, kiitos! Cyclossa kyllä vähän epäilyttää tuo talvellä pystyssä pysyminen, mutta täytyy käydä koeajelemassa (pellolla). Ehkä pitää myös tarkistaa niitä jäykkäperiä tms...

Samalla pyörällä on sitten tarkoitus tehdä kesäiset pyöräreissut, sen verran huvipyöräilyä tarkoitus on harrastaa. Tähän mennessä pikkaisen pidemmille reissuille olen lainannut vähän parempaa pyörää. Tarakka tai vastaava on kyllä pakko saada viritettyä, koska kaikenlaista vermettä on yleensä mukana sen verran, että selässä en viitsi reppua pitää.

Alkaa nyt kuulostaa vielä enemmän Surlyn (troll/disc trucker) tai Salsan (vaya) heiniltä. Noihin saa vähän pystymmän ajoasennon kuin cycloihin ja matkailuun noissa on huomattavasti paremmat valmiudet, kun tarakoille on valmiiksi paikat. Takahaarukka on myös noissa pidempi kuin cycloissa, jolloin kantapäät eivät ota matkailumoodissa niin herkästi kiinni takalaukkuihin.

LadySpez
23.03.2012, 21.51
Jos tosiaan ajelet ihan joka paikkaan pyörällä niin mummista älä hukkaa... nääs jos ikinäkoskaan menet siirtymiä hame päällä, niin semmosesa touhussa mummis on ykkönen :D

Mutta pitäpä tykkäisit tämmösestä? http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=hybrid&id=51 löytyy toki useasta muustakin pyöräkaupasta. Ja sit tämmönenkin löyty: http://www.sellonpyora.fi/tuote/437.

HMK
24.03.2012, 14.18
Määkin oon hieman kuolaillu tuota Singularin Peregrineä, ...

...Valmistaja lupaa renkaiden sopivuudesta muuten seuraavaa, kuulostaa mielestäni ihan hyvältä.
"There’s enough clearance for 2.0” wide 29” tyres for true off-roading, or a nice fat 700x37 (even with mudguards) for touring, around town, or a bit of rough-stuffing...[CLIP]...
Lugged steel fork with clearance for up to 50mm tyres "

http://farm3.static.flickr.com/2620/4135246225_719f46f47e.jpg

Kyllä ne renkaat paikalleen varmaan mahtuu, mutta niillä ajaminen ei ihan helposti suju, paitsi suoralla tiellä. Syy näkyy kuvassakin.
Voi olla kengänkärjet huonossa kunnossa aika pian tuolla rengastuksella.

kmk78
28.03.2012, 12.31
Irmeli, katso profiilisi.-.laitoin viestin sinulle :)

kivimaa
28.03.2012, 18.51
Kyllä ne renkaat paikalleen varmaan mahtuu, mutta niillä ajaminen ei ihan helposti suju, paitsi suoralla tiellä. Syy näkyy kuvassakin.

Lyhyemmät kammet peliin. Veikkaan et noi on 180mm.

Jake_Kona
28.03.2012, 18.59

Muuten miksi joissain pyörissä on näin. Itselläni ei kengät ole ikinä osuneet eturenkaaseen käännöksissä

kivimaa
28.03.2012, 18.59
Oon samaa mieltä tuosta, että talvella 26" maasturi ois hyvä, kun mahtuis kunnon renkaat. Mutta työmatka-ajoon ei kyllä mun mielestä kannata hommata mitään joustokeuloja.

Ah, joustokeula on pöperökröpelössä ihan ehdoton. Kaksi lenkkiä ajoin toissa talvena täysjäykällä kun keula ei vaan toiminut, ja 15 min ajon jälkeen käsivarret ei enää kestänyt sitä täristystä. Tänä talvena mentiin kropelossa löysällä paksulla renkaalla ja toimivalla joustokeulalla ja olo säilyi mukavana.

kivimaa
28.03.2012, 19.07
Muuten miksi joissain pyörissä on näin. Itselläni ei kengät ole ikinä osuneet eturenkaaseen käännöksissä

Rungon lyhyydestä johtuu. (Akseliväli ei voi olla alle 100cm 28" tuumaisten kanssa ja sekin tekee tiukkaa) Mutta tuossa näyttäs olevan iso (pitkä) runko ja pitkät kammet siis tietty noitten paksujen renkaiden kera.

Ja se varvas osuu siihen renkaaseen siis vaikka hidasvauhtisissa käännöksissä kun vaikka tasapainoilee polkimet vaakatasossa, siis vaikka liikennevaloissa. Ja sitten kaatuu kyljelleen.

Se että varvas mahtuu osumaan eturenkaaseen ei todellakaan ole toivottava ominaisuus, mutta esim. lyhyillä kuskeilla ei 28" kanssa ole oikein vaihtoehtoja välttämättä.

HMK
28.03.2012, 20.38
Minusta tuo kuvan Singular näyttää olevan sieltä pienemmästä päästä rungoltaan. Ja pienten runkojen ongelmahan tuo yleensäkin on. Kyllä minullakin crossarin haarukoihin mahtuu vaikka se 50mm rengas, mutta käytännössä jää 42 milliseen ilman lokareita. Suojien kanssa 37mm. 54cm runko, 53,5cm vaakaputkella.

Syksyllä, kun asensin lokarit, ajattelin ensin jättää reilusti tilaa renkaan ja suojan väliin, mutta aika pian sitä piti säätää lähemmäksi. Meni muuten kikkailuksi kampien asennon kanssa käännöksissä.

kivimaa
29.03.2012, 13.48
Minusta tuo kuvan Singular näyttää olevan sieltä pienemmästä päästä rungoltaan. .

No iso ja iso, se on siis varmaan joku 54 tai 56. Mutta, isommat kuskit niin pidemmät kammet tietty ja taisin siis tarkoittaa sitä, että jos pienessä pyörässä lyhyellä kuskilla varpaan osuminen on ongelma niin voi laittaa lyhyemmät kammet ja ongelma ainakin helpottaa.
:)

tervaskanto
29.03.2012, 18.05
Ihan mielenkiinnoosta kysyisin että miksi tässä(kin) väitetään sopivimmaksi pyöräksi mahdollisimman kevyttä? Ja vieläpä niin että mummusta droppiin? No moni hiksasi itsekki sen dropin, mutta siihen pyörän painoon ja jää/sohjo alustaan:
- mitä kevyempi pyörä, sitä ylempänä painopiste kun kuljettaja ajaa sitä. Yhdistelmä missä painopiste on mahdollisimman ylhäällä, lyhyt(jalkainen) kuski sohjo/jää alusta?
- 160 cm hyväkuntoinen naisihminen = liikkuva massa ei ole hirveen iso vaikka fillari olisi muutaman kilon paivampi?
- ilmeisesti se 10 kilometriä ei ollut pelkkää ylämäkeä?

Ainakaan minulle ei tulisi ihan ensimmäisenä mieleen pyörän ominaisuuksissa mahdollisimman kevyt. Joskaan mitään panssarivaunuakaan en suosittelisi, mutta että tähän tarkoitukseen grammoja viilaamhaan.

Muutenhan tuossa yllä oli asiaa. Säädettävillä stemmeillä saa ajoasentoa jonkinverran muutettua, muuta ei se ihan laidasta laitaan muutu. Jos kerta mummunmalli on jo olemassaan, niin ehkä sen pystyn ajoasennon prioriteettia kannattaisi harkita.Kuten yllä on mainittu, niin sitä mummonpyörää ei kannata hävittää.

Niin mie ainakin olen jäykällä pyörällä ajanut työmatkat siitä alkaen kun olen töissä alkanut käymään. Sitä ennen kaikki koulumatkat, mutta ne olivat tietenkin aika lyhyitä. Nimismiehen kiharoissa ja jäätyineissä renkaan jäljissä joustokeulaa tärkeämpi on tarkka ohjaus.. ja tietty kuski ;)

Irmeli
10.04.2012, 17.44
Mummis alkaa hajoamaan, tänään mentiin jo lainapyörällä, ja kävin katsastamassa ekat pyörät. Kokeilin Feltia, Qx75:sta, 44-rungolla ja Qx85:sta, (48(46)-runko tuntui jo liian isolta, mutta jälkimmäisestä ei ollut pienempää). Täytynee tässä vaiheessa todeta, että toivottavasti osuu hyvä myyjä kohdalle, sillä ainut, mikä tuntuu olevan noissa pyörissä olevan eroa, jonka tunnistan, on todella se koko. Mistään muusta tuntuu, että ei tässä ei opi ottamaan selkoa, ainakaan pikkasen vaan ajamalla.

Irmeli
10.04.2012, 17.46
Felt ei sitten sopinutkaan

Irmeli
10.04.2012, 19.41
Rossanolla http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=mallisto&sex=n näyttää kans olevan mitä nätimpiä malleja. Lähinnä katselin tuota Touring/Trekking-osastoa. Esim tää http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=n&menu=51&malli=mallit&id=deluxe_urban_Deore_hydr_disc_n_2011 Taidan käydä kans näitä koeajamassa, täällä päin maailmaa sentään yhdestä liikkeestä löytyy. Valinnanvaraa näyttää piisaavan...

Irmeli
27.08.2012, 22.27
Päädyin pitkällisen etsinnän jälkeen ja pakkoraon (pyörä oli vain hankittava) jälkeen Meridan S-Pressoon, kokoa 44. S-Presson voisi varmaan luokitella kevyehköksi hybridiksi. Olen ollut tyytyväinen ja pyöräiltyä on tullut jo pienemmästäkin tekosyystä. Pistosuojattu rengas on jo vaihdettu taakse (3 puhjennutta sisärengasta) ja tarakka on varmaan pakko hankkia. Pyörässä yhdistyi sitten se, että sillä voi lähteä kaupungille hame päällä (tärkeintä tietenkin) ja silti pyöräillä matkaa todella jouhevasti, mikä on jo tullut selväksi tuon pyörän kanssa.

Crossareita ja montaa muuta kokeilin, sekä saaduista vinkeistä pyrin ottamaan selvää. Tosin kokoja oli tosi hankala löytää loppukesästä enää, enkä halunnut sitten 26'' kiekolla pyörää, mikä myös pudotti vaihtoehtoja. Esim. Spezialized Expert Disc Step vuosimerkkiä 2013 pääsi aika pitkälle, hintaa tosin oli varmaan 700 euroa enemmän ja tilata olis pitänyt, hinta-laatu-tarve-suhde on Meridassa oli kuitenkin riittävä tähän hätään.

Ja hei, kiitos neuvoista, moni juttu auttoi eteenpäin, enkä mennyt mielestäni yhteen jos toiseen vipuun kauppoja kierrellessäni...

Irmeli
31.08.2012, 16.42
Tietenkin aloin jo jostain kumman syystä katsella alennuksista maantiepyöriä sivusilmällä. Nähtäväksi jää, tuleeko uudelle pyörälle kaveri keväällä... Mutta ensin talven ajan harrastetaan kuntokasvatusta. Muutoinkin olen tullut tässä siihen tulokseen, että kun on ekaa pyörää "aikuisiällä" ostamassa, vasta kokemuksen (uudella pyörällä pyöräilyn) kautta tulee selväksi mitä haluaa, koska mummiksen jälkeen melkein mikä tahansa tuntuu ferrarilta, sitten kun ei enää tunnu, on aika lähteä uudelle kierrokselle ;)