PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sisuri paukkuu - ulkorengas nousee ylös kehältä?

Tassu
18.03.2012, 12.18
Sarjassamme kevät/kesäpyörän käyttöönotto hankalaa sisurien paukkumisten takia.

Maraplus 28 mm, kehän ulkoleveys 18 mm.

Torstaina otin kesäfiksin käyttöön ja latasin täydet paineet (7 bar). 30 km ajelin ja sit sisuri räjähti. Uusi sisuri (Schwalbe 28 mm) kotona sisään ja paineet taas kohalleen. Ei menny kauaa kun siruri taas räjähti (tämä torstaina). Eilen lauantaina laitoin sit uutta sisuria peliin. Nyt kesti yön yli. Nostin pyörän ulos kuvausta varten ja pyörä seiso auringossa 20 minsaa kun taas pamahti. Tässä vaiheessa käyrä alkoi tietenkin jo nousta.

Vaihdoin vannenauhan, koska kolme edellistä pamahdusta ovat olleet samassa kohtaa. Vanhassa vannenauhassa ei mielestäni ollut kuitenkaan mitään vikaa, mutta aattelin näin vaihtamalla sulkea kohtia pois. Rengas on lähes uusi ja kehässäkään en näe mitään vikaa. Tai onhan renkailla ajettu reilu 600 km viime syksynä, mutta silloin ei mitään ongelmaa. Talvisäilytys ulkona, paineita vähemmän.

No, sit uudestaan eli 4 barin kohdalla huomasin, että rengas alkaa nousta pois kehältä, juuri siitä kohtaa, mistä siruri on menny rikki. Ennen ylösnousua kuului sellainen 1-2 sekuntia kestävä raahaava ääni, mikä hyvinkin tulee siitä, kun rengas nousee ylös ja kumiseos hankaa kehää vasten. Samalla tietty tajusin sen, että ne kerrat kun olen ollut läsnä niin olen kuullut tuon saman äänen.

Oma johtopäätös > rengas ei pysy kehällä enää.

Onko vika liian kapea18 mm kehä vs. 28 mm rengas?

Useamman kerran nyt rengas laitettu kehälle ja aika helposti menee se loppuosa, pari kertaa joutuu käyttään rengasrautaa, mutta loppu taittuu käsin. Lisäksi nyt kun rengas on kehällä niin kun rengasta nostaa käsin kehältä niin sen saa taitettua helposti pois kehän yli ja itse asiassa sen saa pois käsin.
Voiko rengas olla nyt niin venyny, että ei pysy enää tuossa kehässä? (pysyisköhän leveemmässä?)

Oliks tää nyt sit uuden renkaan hankinta vai miten?
Oliko jossain taulukkoa tms. tietoa kuinka leveää kumia voi laittaa tietyn levyselle kehälle?

Meinasin laittaa sellasen kaposemman sisurin 23/28 sisään, mutta aattelin enste kuitenkin kysyä viisaammilta.

Nimim. epätietoinen paukuttelija.

Risto Koivunen
18.03.2012, 12.54
Oliko jossain taulukkoa tms. tietoa kuinka leveää kumia voi laittaa tietyn levyselle kehälle?

Sheldon-sedän sivuilta löytyy ainakin yksi taulukko (rullaa riittävästi alaspäin):

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Kriittinen mitta tuossa vanteessa renkaan istuvuuden kannalta taitaa tosin olla vanteen sisäosan leveys, eikä ulkoleveys.

A R:nen
18.03.2012, 13.01
Ulkorenkaan ja vanteen väliin jäävä sisuri olisi yksi vaihtoehto, mutta se ei oikein selitä sitä, miksi tuo tapahtuisi samassa kohtaa. (Paitsi jos oikeasti sama kohta tulee asennettua joka kerta viimeiseksi tai jotain.) Sen jälkeen voisi veikata jotain omituista vikaa ulkorenkaassa (reunalanka huomaamattomasti poikki?) tai vanteessa (reunakynsi hajonnut jotenkin, ei sillä että olisin kuullut tällaista kertaakaan tapahtuneen). Ulko- sen enempää kuin sisärenkaankaan leveydestä ei ainakaan ole kyse, tosin leveä sisuri on helpompi saada vahingossa jäämään tuonne väliin.

ArtK
18.03.2012, 13.57
Todennäköisin syy on vauritoitunut ulkokumin reuna tai reunalanka tai sitten kolo tai naarmu vanteen urassa. Vaurio voi olla hyvin pieni ja vaikea löytää.
Itsellä pamahti muutama maantiesisuri kunnes löysin ulkorenkaan kyljestä pikkuriikkisen palkeenkielen ja sen alta 2 katkennutta kudoslankaa. Sisuri pullistui aina siitä kohtaa ja pamahti.

H. Moilanen
18.03.2012, 14.05
Päälirengas on vaurioitunut ja siksi hyppää pois vanteelta.

Tassu
18.03.2012, 14.38
Äsken kokeilin kaposemmalla sisurilla ja jo 2 barin paineilla ulkorengas lähtee ylös. Harmi. Minulle kuin uusi rengas.

Mittasin myös kehän sisäleveyden, joka oli niinkin pieni kuin 14 mm. Se on siinä rajalla > Sheldon sanoo, notta 13 mm ei futaa 28 ulkorenkaan kanssa, mutta 15 mm futaa.

Joka tapauksessa uusi rengastus tulee nytten. Kiitoksia vastanneille, sain vahvistuksia omiin pohdintoihin.

J. Conrad
18.03.2012, 15.52
Kesäfiksi. Vanha vanne. Vanne pieni. Ei paljoa mutta vähän. 2005 mulla oli vanha Helkama kesän yli. Uudet maantierenkaat käyttäytyi juuri noin. Miten se nyt meni, 27'' vanne.

Kare_Eskola
19.03.2012, 12.09
"27-tuumainen" vanne on muuten isompi kuin normaali 28-tuumainen tai "29-tuumainen".

Mitä itse asiaan tulee, väittäisin että vika ei todellakaan ole millin liian kapoisessa vanteessa, vaan jossain ihan muussa. Olen käyttänyt 32-millisiä Marathon Supremeja tuhansia kilometrejä yhtä kapeilla vanteilla yhtä kovilla paineilla. Ja 35-millisiä SB8:ja.

Myöskään eri kokoisilla sisureilla ei ole mitään todellista merkitystä. Ne venyy tarpeen mukaan.

Ulkokumissa lienee vikaa.

Ja onko kiekko kunnossa? Pysyvätkö pinnat joka kohdasta kireällä kun tuuppaat painetta renkaaseen? Kova paine voi löysyttää pinnoja, ja jos kiekko on ottanut iskua, se antaa periksi aina samasta kohdasta paineen alla.

rjrm
19.03.2012, 15.52
Vaihda ulkokumi edestä taakse ja takaa eteen. Voit seurata, mitä tapahtuu.

Tassu
19.03.2012, 18.51
Mitä itse asiaan tulee, väittäisin että vika ei todellakaan ole millin liian kapoisessa vanteessa, vaan jossain ihan muussa.
Samoilla linjoilla olen. Alunperin alla oli 32 mm SB8:t. Edessä 28 maraplus on pysyny hyvin.

Ja onko kiekko kunnossa? Pysyvätkö pinnat joka kohdasta kireällä kun tuuppaat painetta renkaaseen? Kova paine voi löysyttää pinnoja, ja jos kiekko on ottanut iskua, se antaa periksi aina samasta kohdasta paineen alla.
Näin meikäläisen näppituntumalla pitäs olla kunnossa, mutta tässä olenkin vielä noviisi, joten en pysty sen paremmin ottamaan kantaa. Niin kuin aikaisemmin totesin niin oma käsitys on viallinen ulkokumi.

Vaihda ulkokumi edestä taakse ja takaa eteen. Voit seurata, mitä tapahtuu.
Voi hitsin pitsi, oisitpa sanonu tämän eilen niin oisin voinu koestaa, kun vaihdoin kokonaan toiset kumit alle. Noh, ehkäpä seuraavalla kerralla. Uudet kumit kuitenkin tilattu ja jos ne joskus alle menee niin sit vois testata.

Tassu
03.04.2012, 23.26
Vaihda ulkokumi edestä taakse ja takaa eteen.
Nyt pääsin tätä kokeileen, tosin toisella kiekolla, jonka sisäleveys on 1 mm leveempi kuin niiden alkuperäisten.

Ensinnäkin kun renkaan laittaa kehälle (siis toisen puolen vain) niin rengasta ei tarvii edes venyttää kun se menee kehälle. Sisuri sisään ja renkaan toinen syrjä kehälle. Tässä tarvii jo rengasrautaa, mutta hyvin vähän. Alan nostaa paineita ja 2,5 barissa rengas alkaa vähäsen nousta kehältä. Enempää en viitsi kokeilla. Se siitä.Nyt rengas on kokonaan kehällä > laitan kiekon pystyyn > nostan käsillä rengasta ylöspäin kiekosta > renkaan ja kehän väliin jää väliä > tuntuu löysältä.

Se parempi rengas oli huomattavasti tiukempi kuin tämä viallinen.

Privileged
04.04.2012, 02.31
Aika vahvasti vaikuttaa siltä, että reunalangat on poikki/viottuneet. Minulla ei pysynyt Snow Stud vanteella vaan hyppäs juurikin samalla tavalla pois urista.. kokeileppa levittää rengasta ja jos se jää "auki" eikä palaudu heti niin reunalangat poikki luultavammin.

Tuossa vielä video havainnollistamaan mitenkä mun rikkinäinen rengas käyttäyty: VIDEO (https://plus.google.com/u/0/photos/105708387285459636632/albums/5681971933744760865)