PDA

Näytä tavallinen näkymä : Look 695 IPACK

PolkkaPilkku
08.03.2012, 11.56
Onko kellään kokemuksia kyseisestä vehkeestä.

Lähinnä olisin kiinnostunut siitä miten ton satulan mitoitus toimii. Käsittääkseni satulatolpassa on säätö varaa +-3cm. Mitä se käytännössä tarkoittaa eri kokoissa rungoissa. Eli mikä on säätöväli suhteessa keskiöön eri runkokoissa. Geometria tiedoissa näkyy vain satulaputken pituus mutta se ei kerro vielä sitä kuinka korkealle satula tulee kun sen siihen laittaa päälle. Olen itse ajanut n 72-74cm etäisyydellä keskiöstä satulan päälle. Mikä olisi sopiva koko jossa säädöt mahtuisi tolle välille.

Lisäksi jos joku on 695:n hankkinut niin kokemuksia pyörän koosta muutenkin. Itse olen n. 177.5 mikä olisi sopiva koko.

Kokemukset myös siitä mikä ero on tavallisen ja SR-rungon välillä? Suositukset?

Tumppi
08.03.2012, 17.36
Nyt osui ja uppos.
Aloitetaanpa sinulle sopivasta rungosta. Itse olen 180cm, 86.5cm jalat, runko L/55, vaakaputki 56cm. Satulankorkeus 76.0cm tasan. L- kokoisesta rungosta piti sahata n. 8cm pois tolpasta. Sinulle suosittelen M kokoa, jossa vaakaputki 54.5cm. tähän sitten 110 tai 120mm kannatin.

Kaikissa 695 rungoissa sinun pitää katkaista satulaputki sopivaksi. Tämän jälkeen sinulla on säätövaraa siis tuo 3cm, mutta vain ylöspäin. Jos haluat lyhentää satulaputkea tästä => saha käteen ja pätkää pois. Suosittelen että teetät tämän lyhennyksen pyörää ostaessasi pyöräliikkeessä, eli tässä tapauksessa Velosportissa. Etäisyys keskiöstä riippuu myös satulamallista. Normaalisti satulat ovat 4-5cm korkeita kiskojen keskeltä satulan päälle.

SR on hieman normaalia jäykempi.

Meillä on "tiimipyörinä" 7 kpl noita 695:ia. Eli Täällä muutama 695:n (http://www.pellossalo.fi/teambikes/). Ja tässä puolivakavasti tehty testi (http://www.pellossalo.fi/content/uploads/files/1331217685Look 695.pdf).
Look 695:sta parempaa pyörää ei ole tullut vastaan eikä ajettua, vaikka aikas montaa pyörää olen ajanut. Tosin minulla on todettu vakava Lookholismi.:)

Roopesetä
09.03.2012, 12.23
Minulla on kokonaisena pyöräsettinä ostettu LOOK 695i tavallisella rungolla Dura-Ace Di2 komponenteillä ja Fulkrum R0 tubeless kiekoilla. Hankin vakiorungon koska amatöörille riittää tämä normaalijäykkyys.
Aivan huippu pyörä kun se on oikean kokoinen ja oikein säädetty. Tähän kannattaa panostaa aikaa ja pyöräliike avustaa kun vain osaat vaatia. Kaikki tekniset ratkaisut jotka Tumppi selostaa testissään ovat just niin hienoja ja hyviä kuin voi olettaa. Lisäksi se että voit käyttää sekä normaaleja että kompakti rattaita ja että kampien pituus on säädettävissä on suuri etu. Samaa voi sanoa säädettävästä stemmistä josta on hyötyä jos selkä joskus huomauttaa. Myös lopullisen asennon voi hioa paikoilleen myöhemmin.
Minun vaakani pysähtyi 7,2 kg:maan. Tähän sisältyy sekä mittarit että polkimet ja pullotelineet.
Tekniset ratkaisut ovat pari askelta muita edellä joten tämä pyörä ei vanhene hetkessä. Ajotuntuma on mahtava ja voima välittyy suoraan maantiehen ilman hukkaa.
Voin suositella.

PolkkaPilkku
11.03.2012, 20.41
Minulla on kokonaisena pyöräsettinä ostettu LOOK 695i tavallisella rungolla Dura-Ace Di2 komponenteillä ja Fulkrum R0 tubeless kiekoilla.

Onko se kiekojen optio Fulcrum R0:sta toi 2-Way Fit eli se mihin sopii avot ja tubelesit?

Tuomo O
12.03.2012, 22.33
Onko tuo oikeasti niin hyvä kuin mainoksesta ja hehkutuksesta vois kuvitella. Olis makea kokeilla ja verrata muihin kuuden tonnin tai sinne päin pyöriin. Ja verrata vaikka omaan alle kolmen tonnin spessuun.

Roopesetä
13.03.2012, 02.15
Onko se kiekojen optio Fulcrum R0:sta toi 2-Way Fit eli se mihin sopii avot ja tubelesit?
Minulla on nuo 2-way fit kiekot. sovin näin Velosportin kanssa.

Tuomo O
Olet väärillä jäljillä jos luulet että erot ovat helposti tunnistettavsti. kahden tonnin pyörä voi olla erittäin hyvä mutta jos haluat aivan huippuvehkeet niin joudut maksamaan siitä.
Campa Super Record tai Shimano Dura-Ace Di2 ovat komponenttisarjoja joita ei saa halvalla mutta käyttömukavuus ja paino on aivan huippua.
LOOKissa on lisäksi ylivoimainen kampisarja ja stemmi. Runko on tietyti myös parasta laatua mutta uskon että myös muiden valmistajien vastaavt ovat samaa tasoa.
Lisäksi on niin että kun on kyse harrastusvälineistä niin silloin ei lasketa centtejä vaan hankitan se mikä halutaan.

JackOja
13.03.2012, 08.55
Hauska yksityiskohta muuten Fillari-lehden katalogissa. Kaikissa(!) Look 695i -malleissa on kiekkoina mainittu Mavic Aksiumit. Niinpä vissiin :D

Jotain rajaa sentään Ctrl+D-käytölle Excelissä ;)

PolkkaPilkku
13.03.2012, 16.30
Hauska yksityiskohta muuten Fillari-lehden katalogissa. Kaikissa(!) Look 695i -malleissa on kiekkoina mainittu Mavic Aksiumit. Niinpä vissiin :D

Aksium on se peruskiekko, jolla sen saa ns ovh. hintaan. Optiot siihen päälle maksaa ja toi paras optio kiekoissa on kai toi Fulcrum Zero.

TuH
13.03.2012, 16.59
Kaikissa 695 rungoissa sinun pitää katkaista satulaputki sopivaksi. Tämän jälkeen sinulla on säätövaraa siis tuo 3cm, mutta vain ylöspäin. Jos haluat lyhentää satulaputkea tästä => saha käteen ja pätkää pois.

Toinen vaihtoehto on sahata satulamasto aavistuksen alamittaiseksi, jolloin säätövaraa voi jättää omasta ihannekorkeudesta esimerkiksi 22,5 mm ylöspäin ja 10 mm alaspäin (Lookin E-Post-mastoissa on siis säätövaraa yht. 32,5 mm, ei 30,0 mm).

Omassa tapauksessani (runkona satulamastollinen Look 586) tällainen pelivara todisti arvonsa satulaa vaihtaessa, kun uusi satula osoittautuikin muutamia millimetrejä korkeammaksi kuin vanha. Koska pelivaraa oli molempiin suuntiin, korkeuseron kompensointi ei vaatinut muuta kuin satulamaston spacer-pinon muuttamista 10 millimetristä 7,5 millimetriin. Saman minimaalisen korkeusmuutoksen toteuttaminen sahan kanssa olisi ollut vähän nihkeämpää puuhaa.

Tumppi
13.03.2012, 17.09
Toinen vaihtoehto on sahata satulamasto aavistuksen alamittaiseksi, jolloin säätövaraa voi jättää omasta ihannekorkeudesta esimerkiksi 22,5 mm ylöspäin ja 10 mm alaspäin (Lookin E-Post-mastoissa on siis säätövaraa yht. 32,5 mm, ei 30,0 mm).

Omassa tapauksessani (runkona satulamastollinen Look 586) tällainen pelivara todisti arvonsa satulaa vaihtaessa, kun uusi satula osoittautuikin muutamia millimetrejä korkeammaksi kuin vanha. Koska pelivaraa oli molempiin suuntiin, korkeuseron kompensointi ei vaatinut muuta kuin satulamaston spacer-pinon muuttamista 10 millimetristä 7,5 millimetriin. Saman minimaalisen korkeusmuutoksen toteuttaminen sahan kanssa olisi ollut vähän nihkeämpää puuhaa.

No joo, käyhän se noinkin, mutta jos ajoasennon saa ilman spacereitä sopivaksi, niin aina parempi (ja tyylikkäämpi). Oli spacerit sitten satulatolpassa tahi kaulaputkessa.

Look 695 tai vastaavat intergroidulla satulamastolla varustetut pyörät harvoin soveltuvat ensimmäisiksi pyöriksi tai sellaisille henkilöille, joille oma ajoasento ei ole vielä vakiintunut. Runkoa ostaessaan olisi hyvä siis tietää ainakin oma satulankorkeus ja ohjaamon pituus, vaikkakin kannattimen kulmaa pystyy vaihtamaan. Itsellä kannatin tipahti heti kylläkin alimpaan mahdolliseen asentoon ja haarukan kaulaputkesta sahasin pois kaiken mitä sahattavissa oli.

ekroos
13.03.2012, 17.12
Aksium on se peruskiekko, jolla sen saa ns ovh. hintaan. Optiot siihen päälle maksaa ja toi paras optio kiekoissa on kai toi Fulcrum Zero.

Velosportissa ehkä tuo Zero, mutta tässä luokassa se on melkein "alkaen". Zerot on sinänsä ihan hyvää alutasoa - minullakin yhdet, mutta aika usein näissä kevyet hiilarit alla.
Itsellä kasaamista vaille 695:n odottamassa (rungon hankin talvella Ranskasta ja palikat pääosin Saksasta). Lähiaikoina pitäisi saada nippuun. Ei näytä hankalalta, mutta yllätyksiin pitää varautua.
Tällainen kokoonpano tulossa: 695 (runkosetti tosi kattava), SR, 3Tergonova ja Antares/carbon. Kiekkoina LW standard tai AXlightnes42/Tune.

OJ
13.03.2012, 17.17
Hiano runko ja olisin halunnut ostaa itselleni, mutta $8000 "tiimihinta" ultegra osilla oli vähän liikaa. Päädyin halpismerkkiin ja uuteen autotalliin.

Tumppi
13.03.2012, 17.23
Tällainen kokoonpano tulossa: 695 (runkosetti tosi kattava), SR, 3Tergonova ja Antares/carbon. Kiekkoina LW standard tai AXlightnes42/Tune.

Jotain tämmöistä siis luvassa?? :)
http://www.pellossalo.fi/content/uploads/images/medium/MMGP9250.JPG

Tumppi
13.03.2012, 17.25
Hiano runko ja olisin halunnut ostaa itselleni, mutta $8000 "tiimihinta" ultegra osilla oli vähän liikaa. Päädyin halpismerkkiin ja uuteen autotalliin.

Heh, mitäs et kuulu meidän "tiimiin", oisit tuolla hinnalla saanut osiksi jotain muuta kuin Ultegraa ja Aksiumia..?

ekroos
13.03.2012, 17.28
Jotain tämmöistä siis luvassa?? :)

Hyvin lähelle, kun värikin täsmää. Satulassa pieni ero ja renkaiksi Veloflexit (tangosta en saa kuvasta selvää)

TuH
13.03.2012, 17.32
No joo, käyhän se noinkin, mutta jos ajoasennon saa ilman spacereitä sopivaksi, niin aina parempi (ja tyylikkäämpi). Oli spacerit sitten satulatolpassa tahi kaulaputkessa.

Nyt on pakko kysyä, että parempi miten? Satulamasto ja kaulaputki nyt ovat kuitenkin aikalailla eri asia.

Ei Look ainakaan valmistajana myönnä, että E-Postin spacereiden käytöstä olisi mitään rakenteellista haittaa. Tyylikkyys on tietysti makuasia, mutta väittäisin, että aika harva ulkopuolinen erottaisi Lookin mastorakenteesta E-post-osaa, väliin jäävää elastomeeria ja mahdollista spaceria toisistaan.

En toisaalta näe paljon vaihtoehtojakaan spacereiden käytölle, jos nyt ylipäätään haluaa säilyttää aidon säätövaran satulakorkeudessaan. Tai no onhan aina se saha...

Tumppi
13.03.2012, 17.50
Nyt on pakko kysyä, että parempi miten? Satulamasto ja kaulaputki nyt ovat kuitenkin aikalailla eri asia.

Ei Look ainakaan valmistajana myönnä, että E-Postin spacereiden käytöstä olisi mitään rakenteellista haittaa. Tyylikkyys on tietysti makuasia, mutta väittäisin, että aika harva ulkopuolinen erottaisi Lookin mastorakenteesta E-post-osaa, väliin jäävää elastomeeria ja mahdollista spaceria toisistaan.

En toisaalta näe paljon vaihtoehtojakaan spacereiden käytölle, jos nyt ylipäätään haluaa säilyttää aidon säätövaran satulakorkeudessaan. Tai no onhan aina se saha...

Höh. Vastasit itse itselles. Miksi säilyttää säätövara jos tietää mikä itselle on sopiva? Sama pätee satulaan ja tangon korkeuteen. Mutta jos ei tiedä, niin välttämättä noin pitkälle integroitu runkosetti ei ole se paras/edullisin kokeiluun. Ja kyllä sen spacerin harvempaa useampikin huomaa, muissakin kuin tummissa rungoissa. Makuasia tietty, siinä vastaus, mutta specer on aina "sovitin" tai kompromissi, jolla saadaan säädettyä asentoa itselle sopivaksi. Ei kai kukaan spereita runkoon asentele ulkonäön parantamisen vuoksi vai? Tai sitten mie oon pudonnut kartalta jo vuosia sitten? Mutta ei tästä 695:n säätämisestä kannata ruveta saivartelemaan, koska joka tapauksessa Lookin e-post on kaikkein järkevin ratkaisu integroitujen satulaputkien yhdistämiseksi satulaan. 695:n kaulaputken spacereista sen verran vielä, että nehän eivät tässä tapauksessa vaikuta keulan jäykkyyteen, kuten kaikissa muiden merkkien rungoissa on tapana/vikana vaan vaikutus on pelkästään esteettinen.

TuH
13.03.2012, 20.01
Höh. Vastasit itse itselles. Miksi säilyttää säätövara jos tietää mikä itselle on sopiva? Sama pätee satulaan ja tangon korkeuteen. Mutta jos ei tiedä, niin välttämättä noin pitkälle integroitu runkosetti ei ole se paras/edullisin kokeiluun. Ja kyllä sen spacerin harvempaa useampikin huomaa, muissakin kuin tummissa rungoissa. Makuasia tietty, siinä vastaus, mutta specer on aina "sovitin" tai kompromissi, jolla saadaan säädettyä asentoa itselle sopivaksi. Ei kai kukaan spereita runkoon asentele ulkonäön parantamisen vuoksi vai? Tai sitten mie oon pudonnut kartalta jo vuosia sitten? Mutta ei tästä 695:n säätämisestä kannata ruveta saivartelemaan, koska joka tapauksessa Lookin e-post on kaikkein järkevin ratkaisu integroitujen satulaputkien yhdistämiseksi satulaan. 695:n kaulaputken spacereista sen verran vielä, että nehän eivät tässä tapauksessa vaikuta keulan jäykkyyteen, kuten kaikissa muiden merkkien rungoissa on tapana/vikana vaan vaikutus on pelkästään esteettinen.
Emme selvästikään pääse tässä asiassa yhteisymmärrykseen, mutta kuten sanottua, säätövara satulamastossa voi maksaa tietyissä tilanteissa itsensä takaisin.

Etäisyys persauksista polkimiin ei muutu pelkästään satulamallista toiseen siirtyessä, sillä muuttujia ovat myös polkimien ja ajokenkien stack heightit ja kampien pituus. Pitkä tauko ajamisessa esimerkiksi sairasloman jälkeen voi sekin heijastua siihen, minkä kokee satulan ihannekorkeutena. Kun minulla jo niin vähäpätöinen asia kuin satulan vaihtaminen johti mastokorkeuden tarkistukseen, niin on se nyt vähän epärealistista olettaa, että pelivaran säilyttäminen olisi kaikille kuskeille kaikissa tilanteissa pelkästään tarpeetonta.

Jos pelivaralle ei löydy konkreettisempaa haittaa kuin mitätön ryppy pyörän esteettisessä feng shuissa, niin sanoisin, että jo silkkaa käytännöllisyyttä ajatellen se kompromissi kannattaisi jättää. Mutta en mä sitä spaceria silti väkisin tule teidän Luukkeihinne asentamaan, kukin taaplatkoon tavallaan. Pointtihan tässä kaikessa oli se, että säätövaran puuttuminen (!) on väärä syy vältellä satulamastorunkoja. Mastoon voi jättää säätövaraa juuri niin paljon - tai vähän - kuin itse kokee tarpeelliseksi.

harbom
22.02.2013, 03.56
Tämän näköisen kulkupelin keväälle 2013 Pituutta polkijalla 172cm ja kooko 51 Velosport mittas ja sovitti rungon sopivaksi joten hyvä tuli
http://www.harbom.com/img13/IMG_0345.jpg

Tumppi
22.02.2013, 12.51
^Hieno 695. Näyttää hyvin sopivalta ja itse asiassa vaimo on juurikin saman pituinen siun kanssa ja ajelee S/51 kokoisella Lookilla. Kyllä idässä ainakin ymmärretään hyvän päälle. Lookin Keo power polkimista lisä + ja kotimaisen kaupan suosimisesta toiset lisä ++!!

PolkkaPilkku
22.02.2013, 12.52
Nätti peli, tilasitko koko pyörän vai tuliko tää rungosta rakennettuna, kun toi satula ja kiekot erilaiset kuin vakiopyörissä?

Muuten osaako joku sanoa sen että missä kohtaa pyörässä lukee, jos runko on SR eli superrigid? Nääs sain omani viime kesänä ja tilasin SR rungon Ultegralla, mutta viivästyksen vuoksi toimittivat Sähkö-Ultegralla. Jäi hässäkässä tarkastamatta se, että oliko runko SR vai tavallinen!

Tumppi
22.02.2013, 13.11
Muuten osaako joku sanoa sen että missä kohtaa pyörässä lukee, jos runko on SR eli superrigid? Nääs sain omani viime kesänä ja tilasin SR rungon Ultegralla, mutta viivästyksen vuoksi toimittivat Sähkö-Ultegralla. Jäi hässäkässä tarkastamatta se, että oliko runko SR vai tavallinen!

Ensimmäisissä 695:ssa "SR" luki takahaarukan alaputkessa. Seuralle tuli aikoinaan pari kpl perusmalleja ja loput SR malleja ja ei niissä kyllä ole mitään eroa perstuntumalla mitattuna jäykkyydessä. Tuossa alla olevassa miun pyörän kuvassa SR teksti näkyvissä.
http://www.pellossalo.fi/content/uploads/images/medium/Look695EPS.jpg

Edit: ja se vielä että team värityksellä olevat rungot ovat automaattisesti SR malleja olleet aina.