PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 9spd vaihdevipu ongelma

MarkoA
05.03.2012, 22.49
Jake the Snake vuodelta 2004 ja 105 vaihdin. Lopetti toiminnan yllättäin työmatkalla pakkaskelissä. Mennessä toimi oikein, kotiin palatessa ei enää ollenkaan.
Jos painaa vaihdetta isommalle rattaalle, ei vivussa tunnu mitään vastetta ja pienemmälle rattaalle tuntuu naksaus mutta vaijeri ei liiku. Ei vaikka vaijerista vetää.
Ei siis vaihda mihinkään suuntaan. Mitään erityistä ei sattunut. Eikä se jäässä ole ;D on ollut jo pari päivää lämpimässä tallissa.

Ennenkuin alan koettaa purkaa niin vinkit on tervetulleita! Ja jos vielä vinkkiä mistä Shimanon ohjeita. En tiedä tuolle osasarjalle numerokoodia, mutta tosiaan vuodelta
2004 ja 9-vaihteinen. Siis takavaihdin ei toimi ollenkaan enää.

ArtK
05.03.2012, 23.36
Olisikohan vaijeri katkennut tyvestä?

MarkoA
05.03.2012, 23.46
? Eikö se silloin tulisi ulos tuolta vaihtimesta vetämällä? Vaijeri ei liiku vaikka siitä vetää, kuten edellä mainitsin.

ArtK
06.03.2012, 00.00
Seuraavaksi apua voisi löytyä Shimanon TechDocseista: http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp
Kahvojen räjäytyskuvat löytynevät, kun jaksat plarata.

Harryupp
06.03.2012, 10.40
Ei aina. Jos vaijeri katkeaa ihan tyvestä tai on vain sentin pari vaijerinjämiä kiinni vaijeripään nippelissä se saattaa ponnahtaa ulos asennuskolostaan kun se katkeaa ja jumittaa kahvan. Olen muutaman kerran "tapellut" tällaisten jumittuneitten kahvojen kanssa ennenkuin olen onnistunut poistamaan näitä vaijerinjämiä. Parhaiten onnistuu kun kokonaan irroittaa kahvan tangosta. Mutta joka tapaus on erilainen.

MarkoA
06.03.2012, 23.51
Kiitos vastauksista. Täytyy yrittää tutkia huomenna.

TERU
07.03.2012, 16.50
Kahvan sisusta on aikamoinen "kellokoneisto" joka vaatii öljysuhauksen harvakseltaan. Noinkin monta vuotta käytössä ollut ja varmaan sateessakin joskus ajettu. Hyvälaatuinen teflonia sisältävä öljy tekee ihmeitä, meinaan jos ei ole jo tuota tehtykin.

MarkoA
08.03.2012, 23.54
Jees. Olipa nolo homma.:rolleyes:
Vaijerinpää (se pallukka) oli päässyt pois hahlostaan. Ilmeisesti jäätynyt jumiin ja kun yritin vaihtaa pienemmälle rattaalle, niin vaijeri ei kulkenut mukana ja nousi pois hahlosta sillä seurauksella, että kun koetin siirtää myös toiseen suuntaan niin se mollukka jumiutui sinne mekanismin väliin! Piti kaivaa sitä päätä pienellä piikillä ja pihdeillä niin sai taas liikkeelle. Toimii. Onneksi.

Kyllähän se hienoa mekaniikkaa on. Puhtaana olen koettanut pitää mahdollisuuksien mukaan ja pari kertaa vuodessa hienoa silikoni/teflon pohjaista teollisuusvoiteluainetta suhauttanut hivenen. Hienosti vielä pelaa ikäisekseen. Hitto kun pitäis vain jotain noille jarruille tehdä. Ne kun on todella surkeat tuossa Jakessa.

TERU
09.03.2012, 15.14
Hitto kun pitäis vain jotain noille jarruille tehdä. Ne kun on todella surkeat tuossa Jakessa.

Jarrupalat vaihtoon!
Samalalla tarkistus jarrupalikoiden hilut että ovat sellaisessa järjestyksessä että jarrupalat ovat sopivalla etäisyydellä vanteesta. Joissakin pyörissä haarukat ovat väljät ja jättävät jarrukengät kauas vanteesta. Tasamaillahan tuo on melkein sama miten jarrut toimivat.

MarkoA
11.03.2012, 17.01
Oisko suositella hyviä ja toimivia jarrupaloja tuohon? Mulla ei ole ollut muita kuin ne orkkikset jotka tuli mukana (Aivd?) ja Shimanon palat sekä testimielessä myös Bilteman palat. Ei niistä mitkään toimi hyvin.
Koemielessä mulla on ollut tuossa V-jarrutkin ja kyllähän ne paljon napakammin ottaa, mutta piti säätää järjettömän lähelle sekä säätö itsessää todella vaikeaa (ei ole hienosäätöä vivuilla).

IoD
11.03.2012, 18.08
Oisko suositella hyviä ja toimivia jarrupaloja tuohon? Mulla ei ole ollut muita kuin ne orkkikset jotka tuli mukana (Aivd?) ja Shimanon palat sekä testimielessä myös Bilteman palat. Ei niistä mitkään toimi hyvin.
Koemielessä mulla on ollut tuossa V-jarrutkin ja kyllähän ne paljon napakammin ottaa, mutta piti säätää järjettömän lähelle sekä säätö itsessää todella vaikeaa (ei ole hienosäätöä vivuilla).

Vanha ohje tour-lehdestä: kandee vaihtaa 105:n jarrupalat Dura-ace:n paloihin, tämän jälkeen ero D-A:n jarruihin mitättömän pieni.

MarkoA
11.03.2012, 20.36
Jaahans. Tuota täytyy kokeilla hetimiten! Kiitti vinkistä.