PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tiukat maantie(avo)kumekset

--+MM+--
03.03.2012, 09.06
Miten tiukka voi avokumi olla ja mitä sille voi tehdä? Venyttää vai opetella oikeesti asentaminen.

Loppu nimittäin jallu ennenen kun sain tunkattua challengen parigi-rubaixin aksiumille.

µ

Juha_H
03.03.2012, 09.20
Opetella asentamaan :) vanteen sisäpinta on kovera ja kumi kannattaa yrittää asetella asennettaessa niin että se kulkee ihan vanteen keskellä. Eli ensin asetellaan sisäkumin reuna vanteen keskelle venttiilin vastakkaiselta puolelta ja sen jälkeen jatkuva veto päällä hierotaan kahdella kädellä kumi koko matkalta keskisyvennykseen ja venttiilin kohdalla napsautetaan kumi paikoilleen. Tekniikka on hyvä opetella senkin takia, että tuolla saa todella monet kumit myös vanteelta pois ilman rengasrautoja.

Jos tuolla ei onnistu, niin sitten kannattaa varmistaa että olet hankkinu 28" kumekset eikä 26 tuumasia. Ja kannattaa yrittää ensin selvinpäin, tuo vaatii kuitenkin sen verran sorminäppäryyttä että jallupullon jälkeen voi olla tekemätön paikka :)

A R:nen
03.03.2012, 12.09
Tai sitten voi vain sattua huono tuuri, kuten vanne toleranssialueen ylärajalta ja rengas alarajalta (tai jopa ohi rajojen). Siinä sitten paras keino on oikeastaan jommankumman osan vaihtaminen. Vanteen sisäpinnan koveruus on usein sen verran pientä ettei siitä ole mitään apua, kyse ei ole pelkästä tekniikasta kun jotkut yhdistelmät nyt vain lähtevät irti suunnilleen itsestään kun niistä päästää ilmat pois ja joidenkin kanssa pitää käyttää metallisia rengasrautoja kun muoviset eivät yksinkertaisesti kestä (ja sama vastaavasti myös asennettaessa).

Risto Koivunen
03.03.2012, 13.37
Tuo Aksium ei ainakaan oman kokemukseni mukaan ole niitä kaikkein helpoimpia kiekkoja renkaan asennuksen suhteen. En kyllä ole vielä koittanut asentaa niille mitään oikeasti kireitä kumeja.

Itsok
03.03.2012, 13.59
Trainerikumia asentaessani cyklon Crossmaxeille taisin ährätä aikanaan varmaan tunnin. ja sain vielä sisurinkin puhkemaan samalla. Ylivoimaisesti tiukin on ollut kuitenkin Nokian WXC 300 Bontragerin kiekolle. Siinä on eräskin rengasmuovi katkaistu. Sormivoimat loppui yleensä siinä vaiheessa kun rengasta oli asentamatta 40 cm...

Oikein tiukoilla renkailla olen käyttänyt viimeiseen napsautukseen kahta tai jopa kolmea rengasmuovia yhtäaikaa. Joskus on joutunut käyttämään kaveria apuna kun ei omat voimat ja taidot ole riittäneet. Täytyisi varmaan hankkia kunnollisia teräksisiä rengasrautoja kotipajalle, niin ei tartteisi joka kesä ostaa lisää noita muovisia. Onneksi on kuitenkin tullut poistettua käytöstä kaikkiein tiukimmat vanne-rengas kombinaatiot.
Sellaiset renkaiden kanssa on sitten aivan turhe edes pitää mukana renkaanvaihtotyökaluja. Vanteella kotiin tai taksilla. Muuten Juhan neuvot on kyllä paikallaan.

rhubarb
03.03.2012, 15.29
Olen muuten joskus kurakelin pommikiekkoihin jotain ääliötiukkoja kumeja asennellessani ihan kylmästi katsonut että sisäkumi on turvassa, ja avittanut sen viimeisen 10 cm kaistaleen sisään jalalla.

A R:nen
03.03.2012, 16.13
Itse taas olen useampaakin nokialaista vääntänyt vanteelle ja siltä pois törkeästi kahdella ruuvimeisselillä. Kids don't try this at home.

PaPa
03.03.2012, 16.27
Juha_H:n ohjeen lisäksi suihkupullosta fairy- tms. liuosta peliin. Ei Vianorinkaan pojat ilman liukuvoiteita pärjää...

Risto Koivunen
03.03.2012, 16.28
Itse olen joskus käyttänyt asennustyökaluina paremman puuttessa kahta voiveistä, ja toimi melko hyvin. Ei tosin kannata kokeilla kovin tiukoilla vanne/rengas-yhdistelmillä, voi olla että veitsi vääntyy ennen kuin rengas menee paikoilleen.

Nykyisin on kyllä sen verran paljon (8 kpl?) muovisia ja metallisia rengastyökaluja, että pyrin mahdollisuuksien mukaan käyttämään juuri niitä. Kolme muovista rengastyökalua on kyllä tainnut tulla jo hajoitettua, lähinnä Marathon Winter -renkaiden kanssa.

Samuli
03.03.2012, 21.30
Minulla oli yhdet Veloflexien avorenkaat no go R-sysseihin, ES:iin ne sitten meni ongelmitta.

Hääppönen
04.03.2012, 10.01
Täältä ääni venytykselle. Vino pino sisureita ja erinäinen muovinen rengasrauta mennyt parin viime vuoden aikana Fulcrum/ProRace3 asennuksissa. Hiljattain uudet kumit asentaessani pistin kolme rengasrautaa (tasaisin välimatkoin ympäri kiekkoa) venyttämään ulkorengasta pariksi päiväksi. Renkaat meni päälle sormivoimin ilman rengasrautoja.

Singer
04.03.2012, 17.17
tähän asti tiukin yhdistelmä, joka on tullut vastaan on mavic ma3 ja nokian nastarengas. kesärenkaat venyy helpommin mukavaksi.

timppa_234
04.03.2012, 20.21
Kaikki renkaat, myös Marathon Winterit on menneet minuutissa Aksiumeihin. Fillarin renkaat ei vaadi muuta kikkaa kun rengasraudat (eikä mitään muoveja).

--+MM+--
05.03.2012, 10.18
Marathon Winterit meni kyllä helposti aksiumin päälle. Toki ovat jo useamman talven ikäiset.

Taidan ostaa toiset kiekot joilla harjotella asentamista illat.

µ

timppa_234
05.03.2012, 12.10
Kun Winterit laittoi eka kerran alle niin olivat sen verran tiukat, että venyttelin niitä joka paikasta rengasraudoilla ennen kuin survasin päälle. Oli pelko, että se rengas repeää jos vääntää heti paikoilleen. Toisen kerran se holahtaa sisään vaikka kasin.

Kiovan Dynamo
05.03.2012, 13.28
Mun mielestä Jallua oli vain liian vähän.

jannevaro
05.03.2012, 15.07
Pedro'sin rengasraudat on hyvät, vaikka ovatkin muovia. Ne on tukevat eikä taivu, eikä riko kumeksia.

Osku123
06.03.2012, 16.50
Ei saakutti, menee hermot! Yritän asentaa Marathon Plussaa vanteelle ja olen onnistunut loppuväännössä hajottamaan jo kolme sisäkumia. Ei tajua miten voi olla näin hankalaa...

Jake_Kona
06.03.2012, 18.29
Sopivasti ilmaa sisäkumiin niin ei jää helposti väliin.
Katso että venttiilikohta on ulkona l. ulkokumin reina pääsee vanteen keskisaumaan.
Jos sisäkumi valmiiksi omalla paikallaan ( venttiilin kohta) menetät sen pelivaran millä kumi loppuvaiheessa nousee yli vanteen.
Itse en ekan kerran jälkeen ( kun opin tämän) ole tarvinnut rengasrautoja muuhun kiun poisottoon.:)

Osku123
07.03.2012, 09.28
En ihan tajunnut miten sen venttiilinkohdan pitäisi olla sisäkumin ja ulkokumin osalta? Lisäksi pohdin, että kannattaako asennus tehdä niin, että työ päättyy juuri venttiilin kohdalle vai juuri niin, että ei pääty siihen. Aikaisemmin, kun olen retkipyörien kanssa äheltänyt satoja kertoja niin tämmöisiä asioita ei ole edes tarvinnut pohtia... No ne fillaritkin ovat olleet aikamoisia pommeja muutenkin :)

Jake_Kona
07.03.2012, 09.37
Aloitat venttiilikohdasta. Lopetus on vastakkaisella puolella. Yhtäaikaa etenet peukaloilla työnnellen. Rengasrautaa tarvitsee siihen että työntelee sisäkumia piiloon jos tarvitsee. Jos viineinen 15-20cm ei mene paikoilleen. Rengasrautaa sitten

Juha_H
07.03.2012, 10.46
Mä olen tykänny aloittaa venttiilin vastakkaiselta puolelta, niin sisuri pysyy hieman paremmin kohdillaan (venttiili kun pitää sen vanteella). Lopuksi pitää muistaa vielä tökätä se venttiili lähes sisään, kun muuten on riskinä että sisuri jää vanteen ja ulkokumin väliin ja pullahtaa reilun pamauksen saattelemana siinä 7-8bar kohdalla ilmoja ensimmäistä kertaa pumpatessa.

StantheMan
07.03.2012, 15.53
Mä olen tykänny aloittaa venttiilin vastakkaiselta puolelta, niin sisuri pysyy hieman paremmin kohdillaan (venttiili kun pitää sen vanteella). Lopuksi pitää muistaa vielä tökätä se venttiili lähes sisään, kun muuten on riskinä että sisuri jää vanteen ja ulkokumin väliin ja pullahtaa reilun pamauksen saattelemana siinä 7-8bar kohdalla ilmoja ensimmäistä kertaa pumpatessa.

Tätä tapaa minäkin suosin!

Väinö Kokki
07.03.2012, 19.49
Liukasteen roolia ei tässäkään voi korostaa liikaa. Fairyvettä kotona ja tienpäällä sylkeä. Voi sitä sylkeä kotonakin käyttää ihan harjoituksen vuoksi. Kun oikeaan paikkaan kunnon klimpin sipaisee sormella niin kumi oikein lurpsahtaa paikalleen. Tiukempikin.