PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvät pyörämerkit fitness- tai cyclocrosspyörissä?

Elina81
01.03.2012, 10.30
Olen tähän asti pyöräillyt koko ikäni citypyörällä, maastopyörällä ja hybridillä. Olen vasta viime vuosina alkanut polkea pidempiä lenkkejä maanteillä (hybridillä), noin 40-60km kerralla. Nyt ajattelin tähdätä syksyn Tour de Helsinkiin ja hankkia vihdoinkinkin fitness- tai cyclocrosspyörän. Puhdasta maantiepyörää en halua, ainakaan vielä.

Budjetti on n. 800-1000 euroa. Mitä hyviä tai keskitasoisia pyörämerkkejä tuohon hintahaarukkaan mahtuisi? Tällä pyöräilymäärällä ja tasolla etsisin pyörien keskikastia. En tiedä pyörämerkeistä yhtään mitään, enkä varsinkaan laadusta.

Olen katsellut esimerkiksi Rossanon ja Feltin pyöriä.

eupa
01.03.2012, 10.36
Tosta linkistä löytyy ainakin muutama hyvä malli hintahaarukkaasi.
http://www.larunpyora.com/index.php?cPath=33

Kiovan Dynamo
01.03.2012, 10.38
tuossa hintaluokassa hyvä merkki on se, minkä edustaja tuntuu juuri sinusta sopivimmalta. Mistä saat oikean kokoisen ja muutenkin hyvän tuntuisen kokonaisuuden.

Aika perustavarasta kuitenkin puhutaan, joten ne tekstit rungon kyljessä ovat vain tarroja. Melkein sama, kuin kiihkoiltaisiin siitä, onko Euroshopper sikanauta parempaa, kuin Pirkka.

Elina81
01.03.2012, 10.54
Kiitos nopeista vastauksista! Uskallan siis ostaa lähes minkä tahansa pyörän, mikä vain miellyttää?

Ehkä eniten pelkään sitä, että merkkien laadusta tietämättömänä ostan kivan näköisen, mutta armottoman huonolaatuisen pyörän. Merkillä itsessään ei ole mitään väliä, mutta pyörän pitäisi kestää käyttöä. Kunhan lumet sulavat, poljen 120-200km viikossa.

kenaattori
01.03.2012, 11.02
Tuossa Feltiä ja Ridleytä

http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=314&OpenGroups=

jartsuli
01.03.2012, 11.02
Kaiken tärkein ominaisuus pyörässä on oikea koko. Kaikki osasarjat toimii huollettuina, kalliimmat osasarjat toimii hiukan napakammin ja ovat kevyempiä.

Eli, osta juuri se mikä tuntuu hyvältä ja vielä miellyttää silmää.

Mikäli ajat kesällä asfaltilla niin kehoitan kuitenkin miettimään maantiepyörää, se on noihin oloihin yksinkertaisesti paras vaihtoehto.

Juha_H
01.03.2012, 11.07
Kyllä niitä osia kannattaa vähän vilkuilla, mutta rungoissa tuskin on eroa.

esim shimanolla nämä on käypäsiä/hyviä:

XTR
Deore XT
SLX
Deore

Dura-Ace
Ultegra
105
Tiagra

Nexus

Ja näitä välttelisin:

Alivio
Acera
Altus
Tourney

Sora
2200

ROTOЯ
01.03.2012, 11.23
Jos Thd:n aiot ajaa niin suosittelisin että hankit vähintään cyclocrossarin. Eikä sitä maantiepyörääkään kannattaisi vielä sulkea vaihtoehdoista pois, varsinkin kun kerrot että ajomääräsi tulee olemaan n. 120-200km viikossa.

Elina81
01.03.2012, 11.40
Onpa tämä keskustelufoorumi aktiivinen! Hieno juttu.

Ajan paljon myös metsässä ja sorateillä, joten tuo maantiepyörä mietityttää. Peruslenkistäni (n. 40km) 10km on metsätietä. Kiitos Juha_H osaluettelosta!

IncBuff
01.03.2012, 11.46
Cyclocrossiltahan tuo sitten vaikuttaa. Osta vähintään 105-osilla oleva kampe niin siinä on vuosiksi pyörää. Merkillä ei niin väliä, tosin budjettia saattaa joutua aavistuksen venyttämään.

ROTOЯ
01.03.2012, 11.48
^+1, cyclolla pärjäät mainiosti myös maantiellä.

Pasi A S
01.03.2012, 11.59
Oma budjetti oli aluksi max tonni mutta nostin sen 1500 eur, lähinnä osien takia.shimano 105 osilla olipakko saada.

IncBuff
01.03.2012, 12.11
Joo itse olin syksyllä liikkeellä tonnin budjetilla. Loppujen lopuksi mukaan tarttui pienellä budjetin venyttämisellä Felt F75x 2012. Nyt niitä ei vissiin enää oikein saa mistään kuin hajakokoja.

nure
01.03.2012, 20.17
Jos pakko hankkia Shitmanon osilla niin hilaa hintaa sen verran ylös että saat 105:lla varustetun...

M. Ouvinen
01.03.2012, 21.04
Mulla oli aikanaan cyclobudjetti tonni, maksoin lopulta 1200,- tms. postikuluineen, mutta jäi harmittamaan kun säästin satasen olemalla ottamatta hiilikuitukeulaa. Alukeula on ollut aika epämukava ja kuski liian laiska ruvetakseen vaihtamaan.

wagner71
01.03.2012, 21.25
Olen tähän asti pyöräillyt koko ikäni citypyörällä, maastopyörällä ja hybridillä. Olen vasta viime vuosina alkanut polkea pidempiä lenkkejä maanteillä (hybridillä), noin 40-60km kerralla. Nyt ajattelin tähdätä syksyn Tour de Helsinkiin ja hankkia vihdoinkinkin fitness- tai cyclocrosspyörän. Puhdasta maantiepyörää en halua, ainakaan vielä.

Avovaimolle hankittiin viime kesäksi vähän kevyempi fitnesspyörä hybridin tilalle. Kippurasarvet arvelutti siinä määrin että maantiepyörä tai cyclo jäi ostamatta. Kesän mittaan alkoi sitten kuitenkin kuulua että olishan tuommoinen maantiepyörä ollut sittenkin aika kiva. Että älä ainakaan fitnesspyörää osta jos noinkin pitkiä lenkkejä on tarkoitus tehdä.

Jos sulla on käyttökelpoinen maasturi tai hybridi jäämässä käyttöön niin sitten suosittelen maantiepyörää. Ainoaksi pyöräksi sitä ei niinkään voi suositella jos muuallakin kuin asfaltilla on tarkoitus ajella. Siinä tapauksessa sitten cyclocrossari

hkultala
01.03.2012, 23.06
Ihmiset käsiä ei ole suunniteltu pitämään kiinni poikittain vaakasuorassa olevasta tangosta, kippurasarvinen pyörä(cyclocross tai maantie) on mukavampi ajaa kuin suoratankoinen(hybridi tai fitness); Kippuratangolla kädet saa luonnollisempaan asentoon, ja ajoasentoa voi myös vaihdella enemmän ajotilanteiden mukaan.

Halloo halloo
01.03.2012, 23.27
Mitenkä ne maastopyörien tangot, miksi ne ovat suorahkoja?

Thundermand
01.03.2012, 23.44
Mitenkä ne maastopyörien tangot, miksi ne ovat suorahkoja?Koska ne ovat pidempiä, jotta vääntömomentti olisi suurempi.

nure
02.03.2012, 05.29
Turhaa vääntöä tuo tankojuttu, kumpaankin tottuu ja kummallakin tulee toimeen. Maantietanko kyllä otteilta monipuolisempi mutta suoraa saa kyllä aivan mainiosti muokattua barendzeillä enemmän vaihto-ehtoja antavaksi...

Ski
02.03.2012, 13.19
Cannondale CaadX 105 erinomainen vaihtoehto juuri kertomallesi ajeluille plus vähän päälle. Kannattaa tutustua jos runkokoo´ista löytyisi sopivaa.
http://road.cc/content/review/28545-cannondale-caadx-105

Jake_Kona
02.03.2012, 14.17
Kona .........;)

J.F
02.03.2012, 14.38
Kona .........;)

Älä! :D