Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Focuksen maantiepyörät



AKA
29.02.2012, 09.22
Onkohan kenelläkään kokemusta Focuksen maantiepyöristä?

Näyttäisi siltä, että ovat melko edukkaita verrattaen moneen tunnetumpaan merkkiin. Kuluttajaystävällisillä hinnoilla näyttäisi saavan aika hyvää palikkaa kiinni.

Onkohan Focuksen heikkous sitten rungossa, jota mainostavat Made in Germany? Liekö kuitenkin tullut Kiinasta ja Saksassa sitten laitettu Focuksen tarrat kiinni.

Pystyykö kukaan suosittelemaan kyseistä merkkiä?

VPR
29.02.2012, 09.51
Focus on ihan hyvää peruskauraa ja rungotkin toimivia. Kelpasi ammattilaisillekin vielä viime kaudella.

Posankka
29.02.2012, 12.15
Viime elokuun alussa ostin ekaksi maantiepyöräksi Focus Cayo 2.0. Olen ollut tosi tyytyväinen pyörään, mutta muilla maantiepyörillä en ole edes ajanut joten eipä ole mihin verratakaan.

H. Moilanen
29.02.2012, 12.28
1,5 vuotta ja 2 runkovauriota. Pyörä oli kyllä cyclo, mutta ei sillä ikinä hiekkatietä raskaammassa ympäristössä käyty.

viller
29.02.2012, 12.41
Kelpaa ammattilaisille tälläkin kaudella
http://cdn4.media.cyclingnews.futurecdn.net//2012/02/10/2/bettiniphoto_0098497_1_full_600.jpg

Markku Lehikoinen
29.02.2012, 22.36
Minulla on Izalco pro 1.0. Tyytyväinen olen ollut ja haluamani modaukset hoituivat Larussa sujuvasti.
Jos nyt pientä niuhotusta, niin olisi ehkä voinut olla aavistuksen korkeampi ja himpan lyhyempi runko, mutta
vallan sutjakka noinkin.

Markku Lehikoinen

Zape
02.03.2012, 09.28
Itselläni on Variado Expert, eli alurunkoinen noin tonnin hintaluokan peli. Olen ollut oikein tyytyväinen. Tämä on ensimmäinen maantiepyöräni, joten kokemusta ei muusta ole, mutta tällä hetkellä kyllä miellyttää kovasti. Merkistä ei siis pahaa sanottavaa. Peloton magazinekin puhuu Cayon arvostelussa ylistävästi kyseisestä pyörästä ja Focuksesta yleisesti:

http://pelotonmagazine.com/Tested-Bikes/video/8/139/Focus-Cayo--Video-Review-

Hiilikuiturungot siis tehdään kaukoidässä, mutta alurungoista en tiedä. Itse olen (toive)ajatellut niiden olevan saksalaisvalmisteiset.

adrianus
02.03.2012, 23.25
Täällä kans toissa kesänä hommattu Variado Expert ja olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani. Ensimmäinen maantiepyörä tosin, joten ei kokemuksia muista. Saatanpa joskus ostaa toisenkin Focuksen.

Christoffer Leka
02.03.2012, 23.48
Meillä oli viime kesänä viiden hengen ryhmä, joka pyöräili Focuksen Katjusha Team Replicoilla itäisen Karjalan teitä pitkin Murmanskiin ja siitä eteenpäin Pohjois-Norjaan. Olimme kaikki erittäin tyytyväisiä, ja pyörät palvelivat hyvin. (Lukuunottamatta yhtä pienta haaveria, josta voi lukea uusimman Fillari-lehden numeron marktakertomuksestamme. ;-) ) Omasta puolestani en voi kuin kehua pyöriä!

Christoffer Leka
02.03.2012, 23.53
Alla vielä linkki liikkuvaan kuvaan, joka osoittaa että maantiepyörät kestävät mitä moninaisimpia maastoja.


http://vimeo.com/31724611

TunkkiPuolikas
02.03.2012, 23.57
Onhan ne hyviä laitteita nekin. Varsinkin geometria on kerännyt kiitosta. Ja kyllä kaikki "isot" merkit on tehty ajettavaksi ja kestämään. Aika äkkiä homma loppuisi jos rungot hajois käsiin. Tämä tieto, kun kulkee nykyään nopeasti. :):)

ROTOЯ
06.03.2012, 18.46
Focuksen suurin ongelma taitaa olla että merkki on melko uusi ja niin ollen saa vähemmän "rispektiä" kuin perinteisemmät pyörämerkit. Helposti sitä itsekkin pitää jotain Italialaista pyörää, mitä on valmistettu samalla merkillä jo about 100 vuotta, jollain tapaa haluttavampana.

Zape
07.03.2012, 16.07
Focuksen suurin ongelma taitaa olla että merkki on melko uusi ja niin ollen saa vähemmän "rispektiä" kuin perinteisemmät pyörämerkit. Helposti sitä itsekkin pitää jotain Italialaista pyörää, mitä on valmistettu samalla merkillä jo about 100 vuotta, jollain tapaa haluttavampana.

Ja juuri tästä syystä ei tarvitse maksaa tästä "saadusta rispektistä" extraa. Tietysti jos sitä rispektiä haluaa niin sitten on hyvä kääntyä saapasmaan pyörien suuntaan. Mutta jos haluaa hyvän fillarin, niin Focusta ei kannata unohtaa.

A R:nen
07.03.2012, 18.22
Tuossa on Focus-merkin omistajan versio historiastaan: http://www.derby-cycle.com/en/company/history.html

Michael L.
08.03.2012, 20.52
http://www.bikebiz.com/news/read/focus-izalco-pro-3-0-named-cycling-plus-bike-of-the-year-2012/012698#after-ad

Vääräjalka
09.03.2012, 14.07
Onkohan tota Izalco Prota ja Ergoridea jossain pk-seudulla kokeiltavaksi. Larun pyörässä ei näytä olevan tän vuoden malleja ja viimevuoden malleja aika rajoitetusti.

maudicel
10.03.2012, 20.34
Larun pyörässä ei näytä olevan tän vuoden malleja ja viimevuoden malleja aika rajoitetusti.

Larun pyörän sivuille on ainakin ilmestynyt tän vuoden mallit. Eilen ei vielä ollut.

Sehän on tietenkin eri asia, onko niitä fyysisesti siellä liikkeessä. Luulisi kuitenkin olevan, tai ainakin pian sinne tulevan.

Hanskilainen
10.03.2012, 20.44
Taitaa olla tuollaista peruskalustoa tuo Focus ainakin hintansa, laatunsa ja kilpailukykyisyytensä puolesta mallista riippuen...

maudicel
10.03.2012, 20.53
Itselläni ei juuri vertailupohjaa ole, muuten kuin muutaman eri merkin koeajoina.

Focus tuntui minulle parhaalta vaihtoehdolta ennen kaikkea tuntumaltaan, mutta myös osien ja hinnankin suhteen.
Tosin en valitettavasti päässyt koeajamaan maailman kaikkia maantiepyörämerkkejä. :D

Voin kyllä suositella, jos vain pyörä tuntuu sinusta hyvältä ajaa.

am8119
11.03.2012, 01.19
Nyt on kyllä upean näköinen pyörä, mutta törky kallis ainakin Larunpyörässä 2999,- !!

http://i42.tinypic.com/313koz5.jpg

Michael L.
11.03.2012, 12.54
On kyllä hieno pyörä ja alle kilon rungolla! Taitaa olla suositushinta tuo 2999e, kannattanee varmaan kysyä tajousta!
Tuollainen evo 2.0 houkuttuttelisi ultegran sähköillä.. No ajetaan vielä ainakin yksi kausi cervelolla, ehkä ensi vuonna!

Niksupalkki
11.03.2012, 21.46
Onkohan tota Izalco Prota ja Ergoridea jossain pk-seudulla kokeiltavaksi. Larun pyörässä ei näytä olevan tän vuoden malleja ja viimevuoden malleja aika rajoitetusti.
Ootko käynyt liikkeessä tai soittanut sinne? Saini omani Izalco Pro 3.0 tammikuun puolivälissä ja Larun pyörässä oli silloin jo ainakin 2012 pyöriä esillä. Koko valikoimasta ei ole tietoa oma pyörä tuli ennakkotilauksella.

am8119
12.03.2012, 11.38
http://www.bikeradar.com/video/bike-of-the-year-contender-focus-izalco-pro-30-1496809068001

am8119
12.03.2012, 14.12
Osaako joku kokenut sanoa onko Esim. tuo Cayo Evo vähemmän agressiivinen
geometria kuin Izalco. Toinen rennonpaan ajoon ? Vai onko väliä kumman valitsee ?

Alla Izalco Pro 3.0


http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Frame_Shape_249e547e3a.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Wheel_Size__inch__da304ccdec.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Frame_Size_Short_327e711a0b.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Seat_Tube__mm__0a8a2ad458.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Top_Tube__mm__83f2c16180.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Head_Tube_Angle______ed8b4eeab2.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Seat_Tube_Angle______d31c0c5724.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Chain_Stay__mm__5ed36ad041.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Bottom_Bracket_Drop__mm__4b3cb0ccdd.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Head_Tube__mm__0bdb63ac91.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Fork_Build_Length__mm__bcf8cf1220.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Fork_Rake__mm__50912c58bc.gif
http://www.focus-bikes.com/typo3temp/GB/Wheel_Base__mm__5d16c76801.gif





A
B
C
D
E
F
G
H
I
J


HE
28
XS
500
525
71,25
74,3
405
70
112,5
370
43
975


HE
28
XXS
480
520
71,25
74,8
405
70
108
370
43
975


HE
28
S
520
537
72
74
405
70
115
370
43
978


HE
28
M
540
543
72,5
74
405
70
135
370
43
980

















Alla Cayo Evo 3.0





















A
B
C
D
E
F
G
H
I
J


HE
28
XS
480
520
71,3
74,8
405
70
105
370
43
975


HE
28
S
510
535
71,3
74,3
405
70
110
370
43
985


HE
28
M
540
543
72,5
74
405
70
135
370
43
980

am8119
12.03.2012, 19.00
Hei geometria gurut mitä sanotte ? ^

Keskiäkäinen lohjalainen
12.03.2012, 20.23
http://www.bikeradar.com/video/bike-of-the-year-contender-focus-izalco-pro-30-1496809068001

Niin siis selvyyden vuoksi: Focus Izalco voitti Bike of the Year -tittelin.

http://www.bikeradar.com/road/news/article/-focus-izalco-pro-30-why-its-our-bike-of-the-year-33391/

ROTOЯ
12.03.2012, 20.44
Hei geometria gurut mitä sanotte ? ^

Vastaan vaikken "guru" olekkaan. Taitaa geometriat olla noissa hyvin lähellä toisiaan. Vertasin vielä omaan Focuksen cycloon noita mittatietoja, eipä noissa suurta eroa ole. Maatiemalleissa pääasiassa hieman lyhyemmät vaakaputket ja eroa myös ohjauskulmissa. Kehuvat Focuksen cyclojen runkoja hyvin "maantiemaisiksi". Empä ole kokenut tuota omaa cycloa ainakaan ajoasennolta liian agressiiviseksi. Tällä perusteella maantiemalleista ostaisin sen mikä eniten lompakkoa miellyttää.

am8119
12.03.2012, 22.59
Vastaan vaikken "guru" olekkaan. Taitaa geometriat olla noissa hyvin lähellä toisiaan.... Empä ole kokenut tuota omaa cycloa ainakaan ajoasennolta liian agressiiviseksi. Tällä perusteella maantiemalleista ostaisin sen mikä eniten lompakkoa miellyttää.

Lähinnä aattelin, että ostan nyt keväällä heti suoraan ensimmäiseksi maantiepyöräksi kunnon hiilarirunkoisen, ja jos innostun jopa "pidempiin" lenkkeihin 60-100km, niin ei kai tuo
ole liian "race asennolla", niin että selkä on aivan rikki ajon jälkeen. Tuo focuksen Ergoride 3.0 http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/road/model/izalco-ergoride-30.html pitäis kans katsastaa ja käydä testaamassa.
Se huono puoli noissa testiajoissa on ettei kilometrin ajolla mitään mukavuus tekijöitä pysty arvioimaan.

Ripa H
13.03.2012, 11.54
Eri Cayoja , Izalcoja ja nyt Cayo Evoa ajaneena havainnot seuraavat: M-kokoisessa kun on samat geometriat - erot tulee rungosta ja haarukasta. Izalco on sivusuunnassa hieman jäykempi ja sen huomaa terävämpänä kääntymisenä. Etupään jäykkyyseron huomaa selvimmin. Evo on siis hieman pehmeämpi varsinkin ohjaukseltaan, mutta pystysuunnassa ero on aika merkittävä Evon ollessa selvästi mukavampi ajaa.
Summaten Evo on vähän kevyempi ja mukavampi ajettava kun taas izalco on napakka kisakone - olematta siis kuitenkaan oikeasti epämukava. Normaali Cayot on helvetin tehokkaita nekin, mutta mukavuudessa ottaa takkiin näihin kalliimpiin malleihin. Ergoridesta tai donnasta ei kunnon kokemusta, mutta takahaarukka on parkkipaikkaspeksauksen perusteella vielä Evoakin pehmeämpi pystysuunnassa. Suurin Ergoriden muista malleista erottava tekijä on 3cm korkeampi emäputki - todella pysty ajoasento, mistä erityisesti selkävaivaiset tykkää.

Geometriasta vielä sen verran, että snadisti loivempi ohjauskulma S-kokoisessa Evossa korostaa sitä rauhallisempaa kääntymistä. Vaikkei olekkaan Ergoride -malli, saa noissa muissakin stongan niin ylös, että jos ei ole oikeasti ongelmia selän kanssa niin luulisi kyllä paikkojen kestävän.

am8119
13.03.2012, 12.34
Eri Cayoja , Izalcoja ja nyt Cayo Evoa ajaneena havainnot seuraavat: M-kokoisessa kun on samat geometriat - erot tulee rungosta ja haarukasta. Izalco on sivusuunnassa hieman jäykempi ja sen huomaa terävämpänä kääntymisenä. Etupään jäykkyyseron huomaa selvimmin. Evo on siis hieman pehmeämpi varsinkin ohjaukseltaan, mutta pystysuunnassa ero on aika merkittävä Evon ollessa selvästi mukavampi ajaa.
Summaten Evo on vähän kevyempi ja mukavampi ajettava kun taas izalco on napakka kisakone - olematta siis kuitenkaan oikeasti epämukava...


Iso kiitos. Tästä oli paljon apua. Täytyy huhtikuussa tuota Evoa käydä testaamassa Larunpyörässä.
Ainoa mistä näin ilman koeajoa en innostu tuossa Evossa on noi Cosmic Elite kiekot. Paljos niistä sais myynnissä ajamattomina ?

Niksupalkki
15.03.2012, 21.17
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=6773&d=1331838913
Uusimmasta Cycling plus juttu, miksi Izalco on vuoden pyörä.

am8119
16.03.2012, 22.01
Onkos kellään tietoa onko jossakin lehdessä arvosteltu jo tuo Cayo Evo 3.0 ?
Kiinnostaisi vähän enemmän kuin tuo Izalco, kun on ilmeisesti vähän pystympi asento ja hieman mukavampi.

am8119
02.04.2012, 21.49
Jokos joku kerkeny ajaa tuota Evo mallia "Ripa H:n" lisäksi ?

Lumet yllätti, ja en lähteny tuonne Larunpyörään ajamaan 170km päästä.
Tuo testilenkki olisi mitä ilmeisemmin epäonnistunut :(.

am8119
02.04.2012, 23.09
Tietääkö joku mistä löytyis Izalco 3.0 reach mitta. Olen yrittänyt vertailla sitä Rosen Carbon Pro-RS 3000 mittoihin.
Rosessa koko 51 ois oikee. http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-carbon-pro-rs-3000-compact-529233/aid:529235.
Izalcon xs koko ois varmaan aika lähellä ainakin vaakaputken suhteen. Tietääkö joku
ovatko lähellä rungoiltaan ja mistä tuon Reach mitan löytäisi ?

Izalco


Frame
Shape
Wheel
Size
(inch)
Frame
Size
Short
Seat
Tube
(mm)
Top
Tube
(mm)
Head
Tube
Angle
(°)
Seat
Tube
Angle
(°)
Chain
Stay
(mm)
Bottom
Bracket
Drop
(mm)
Head
Tube
(mm)
Fork
Build
Length
(mm)
Fork
Rake
(mm)
Wheel
Base
(mm)


HE
28
XXS
480
520
71,25
74,8
405
70
108
370
43
975


HE
28
XS
500
525
71,25
74,3
405
70
112,5
370
43
975

lavke
03.04.2012, 00.13
Tietääkö joku mistä löytyis Izalco 3.0 reach mitta. Olen yrittänyt vertailla sitä Rosen Carbon Pro-RS 3000 mittoihin.
Rosessa koko 51 ois oikee. http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-carbon-pro-rs-3000-compact-529233/aid:529235.
Izalcon xs koko ois varmaan aika lähellä ainakin vaakaputken suhteen. Tietääkö joku
ovatko lähellä rungoiltaan ja mistä tuon Reach mitan löytäisi ?

Izalco


Frame
Shape
Wheel
Size
(inch)
Frame
Size
Short
Seat
Tube
(mm)
Top
Tube
(mm)
Head
Tube
Angle
(°)
Seat
Tube
Angle
(°)
Chain
Stay
(mm)
Bottom
Bracket
Drop
(mm)
Head
Tube
(mm)
Fork
Build
Length
(mm)
Fork
Rake
(mm)
Wheel
Base
(mm)


HE
28
XXS
480
520
71,25
74,8
405
70
108
370
43
975


HE
28
XS
500
525
71,25
74,3
405
70
112,5
370
43
975



Melko hankala noita on varmalla tavalla lähteä vertailemaan pelkkien numeroiden perusteella, mutta oma arvioni on että ovat hyvin samanlaisia. Rosessa BB-Drop n. 69 mm mutta pidempi emäputki. Hyvin pikaisella mietinnällä veikkaisin Izalcon stack ja reach mittoja muutaman millin Rosea pienemmiksi, tosin käytännön eroa noista mitoista tuskin syntyy. Vertailut siis XS ja 51 cm runkojen kohdalla.

OT: Ärsyttää muutenkin Focuksen tapa ilmoittaa geometria mittoja, ei tiedä edes mistä ovat mitanneet.

ROTOЯ
20.05.2012, 20.19
Bicycling Magazine Editors' choice award:

http://www.focus-bikes.com/int/en/news/focus-news/single-view-int/view/focus-izalco-pro-30-wins-bicycling-magazine-editors-choice-award-1.html

JayTee
05.06.2012, 22.07
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Mietin itse uuden maantiepyörän hankkimista ja olen ihmetellyt mistä nämä hintaerot johtuvat. Ilmeisesti osa on brandissa, mutta kai muitakin eroja pitää olla? Esimerkiksi Specialized http://www.sellonpyora.fi/tuote/515 Roubaix SL3 Expert Compact Ultegran osilla maksaa Sellon pyörässä 3498 €. Lauttasaaren pyörästä saisi Focus Cayo EVO 2.0 Ultegra sähkövaihteilla 2799 € eli melkein 700 euroa halvemmalla ja sähkövaihteilla. Samassa hintaluokassa Specializedin kanssa kulkee Focus Cayo EVO 1.0 Shimanon Dura-Ace sarjalla. Pyörien kanssa noviisi, joten kertokaa mistä tämä hintaero tai -etu muodostuu? En ota kantaa pyörien geometriaan jne vaan eniten kiinnostaa hinnanmuodostuminen eli mistä Specializedissa maksaa? Autoissa osa Audin tai BMW:n hinnasta on perusteltavissa esim. ajotuntumalla, luotettavuudella tai hiljaisuudella, mutta ovatko nämä edut vastaavia pyörien rungoissa?

Iletys
05.06.2012, 22.14
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Mietin itse uuden maantiepyörän hankkimista ja olen ihmetellyt mistä nämä hintaerot johtuvat. Ilmeisesti osa on brandissa, mutta kai muitakin eroja pitää olla? Esimerkiksi Specialized http://www.sellonpyora.fi/tuote/515 Roubaix SL3 Expert Compact Ultegran osilla maksaa Sellon pyörässä 3498 €. Lauttasaaren pyörästä saisi Focus Cayo EVO 2.0 Ultegra sähkövaihteilla 2799 € eli melkein 700 euroa halvemmalla ja sähkövaihteilla. Samassa hintaluokassa Specializedin kanssa kulkee Focus Cayo EVO 1.0 Shimanon Dura-Ace sarjalla. Pyörien kanssa noviisi, joten kertokaa mistä tämä hintaero tai -etu muodostuu? En ota kantaa pyörien geometriaan jne vaan eniten kiinnostaa hinnanmuodostuminen eli mistä Specializedissa maksaa? Autoissa osa Audin tai BMW:n hinnasta on perusteltavissa esim. ajotuntumalla, luotettavuudella tai hiljaisuudella, mutta ovatko nämä edut vastaavia pyörien rungoissa?

No spessun hinnat ovat ainakin ohjehintoja. Tuntuu siltä, että Spessun hinnoilla ei julkisesti kilpailla. Kannattaa kysellä tarjouksia eri firmoista. Jotkut saattavat sanoa jonkun muunkin hinnan kuin ohjehinnan. Itse olen kyseisen fillarin saanut reippaasti alle 3000€. Tosin kohta varmaan pistän myyntiin tuonkin jos vaikka Vengen saisi. Että se näistä Focuksen maantiepyöristä.

ROTOЯ
06.06.2012, 10.34
No spessun hinnat ovat ainakin ohjehintoja. Tuntuu siltä, että Spessun hinnoilla ei julkisesti kilpailla. Kannattaa kysellä tarjouksia eri firmoista. Jotkut saattavat sanoa jonkun muunkin hinnan kuin ohjehinnan. Itse olen kyseisen fillarin saanut reippaasti alle 3000€. Tosin kohta varmaan pistän myyntiin tuonkin jos vaikka Vengen saisi. Että se näistä Focuksen maantiepyöristä.

Eipä taida tuo Roubaix SL3 Expert Compact olla kuitenkaan sähkövaihteilla kuten tuo Focus johon hintaa verrattiin, kaippa tuo spessu on sitten kuitenkin parempi. Lainaus Sellon pyörän sivulta: "
Tästä ei maantiepyörä juuri parane, etenkään tässä hintaluokassa."
:D

Iletys
06.06.2012, 11.10
Eipä taida tuo Roubaix SL3 Expert Compact olla kuitenkaan sähkövaihteilla kuten tuo Focus johon hintaa verrattiin, kaippa tuo spessu on sitten kuitenkin parempi. Lainaus Sellon pyörän sivulta: "
Tästä ei maantiepyörä juuri parane, etenkään tässä hintaluokassa."
:D

Joo ei ole sähkövaihteilla (paitsi nykyinen omani on). Enkä kyllä lähtisi näiden paremmuutta kommentoimaan. Kyse on päähänpinttymistä ja jos en olisi minkäänlaisten pinttymien vankina, niin harkitsisin erittän vahvasti Focuksen fillareita. Viimeksi eilen niitä tutkailin.

30 hampainen
06.06.2012, 11.21
... vaan eniten kiinnostaa hinnanmuodostuminen eli mistä Specializedissa maksaa? ...

Omaperäisyydestä? Millään muulla pyörällä ei taida olla yhtä monta viimeistä sijaa polkupyörätesteissä kuin esim. Roubaixilla...

ROTOЯ
06.06.2012, 11.21
Joo ei ole sähkövaihteilla (paitsi nykyinen omani on). Enkä kyllä lähtisi näiden paremmuutta kommentoimaan. Kyse on päähänpinttymistä ja jos en olisi minkäänlaisten pinttymien vankina, niin harkitsisin erittän vahvasti Focuksen fillareita. Viimeksi eilen niitä tutkailin.

...juuri näin, ja sehän on pelkästään hienoa ettei pelkkä pyöräily vaan myös itse pyörät herättävät tunteita, hienosta harrastuksesta on kyse kaikenkaikkiaan.

ajelee
06.06.2012, 13.53
Miksi Audi, Skoda ja Volkkari eivät ole saman hintaisia, vaikka niissä on samat osat ?
Miksi kaikki pyörät eivät ole saman hintaisia, vaikka ne kaikki tehdään samoissa tehtaissa kaukoidässä ? Miksi Focus on kalliimpi kuin Rose ?
Näinhän nämä markkinat vaan pyörivät ja me ihmiset toimimme myös tunteiden mukaan, eikä pelkän järjen ja tosiasioiden mukaan.

markusheikkinen
08.06.2012, 13.38
Tässä välillä on tullut haaveiltua "oikeasta" maantiepyörästä kun tuolla Meridan cc3 cyclolla on tullut ajettua käytännössä aina pelkkää asfalttia, nytkin alla on gp4000s kumit. Jos puhutaan noista max 2k€ Focuksista niin mitenköhän paljon tällainen harrastelija huomaa eroa ajettavuudessa/rullaavuudessa jne?

Mietityttää vaan tuntuuko saavansa rahalle vastinetta, moisesta kolme vuotta/maks 1000km ajetusta sinällänsä hyväkuntoisesta Meridasta kun ei myytäessä kovin paljon irtoaisi. Tuosta Meridasta ei oikeastaan ole mitään huonoa sanottavaa vaikka vaihteet on tiagraa ja kiekot mitä lie orkkiskamaa.

imartika
08.06.2012, 13.54
Kiihtyvyydessä on eroa melkoisesti, kiekkojen painossa on aika lailla eroa. Maantiepyörästä saa vastinetta (itsellä Focus Izalco) rahoilleen, jos halua ajaa enemmän.
Jos ajoa tulee noin vähän, muutama lenkki per vuosi, niin itse en lähtisi vaihtamaan ja laittamaan sitä 2k€.

markusheikkinen
09.06.2012, 00.41
Tänä vuonna lenkit on alkaneet kasvaa tyyliin +50km@29km/h, sen vuoksi tuo päivitys kiinnostais.

ROTOЯ
09.06.2012, 13.17
Tänä vuonna lenkit on alkaneet kasvaa tyyliin +50km@29km/h, sen vuoksi tuo päivitys kiinnostais.

Sulla on jo lenkit mukavan pituisia ja vauhtiakin näyttää löytyvän, siksi päivittäminen maantiepyörään on aivan perusteltua. Hyvä kuntoisena saat maantiepyörästä heti enemmän "irti", nopeutesi nousee helposti +30km/h luokkaan. Kyllähän cyclollakin maantiellä ajaa mutta ero maantiepyörän hyväksi on mielestäni selkeä. Omassa käytössä Izalco pro 3.0 (2012) ja pyörä juuri sellainen kun Cycling Plussan testissä kehuttiin. Kohtuu hintainenkin ominaisuuksiinsa nähden.

markusheikkinen
09.06.2012, 15.55
Noi Cayo:t (1.0 ja 2.0) näytti olevan larunpyörässä siinä 2k€ tuntumassa ja kipuraja on kyllä sinä kohden tällä hetkellä.

Keskiäkäinen lohjalainen
09.06.2012, 16.41
Noi Cayo:t (1.0 ja 2.0) näytti olevan larunpyörässä siinä 2k€ tuntumassa ja kipuraja on kyllä sinä kohden tällä hetkellä.

Keijot on vähän kovan rungon maineessa, eli hiilikuidun lupaama mukavuus puuttuu. Tuossa hintaluokassa katselisin ehkä Rosen tai Canyonin suuntaan. Kahdella tonnilla nimittäin saa jo erinomaisen hiilaripyörän, mutta vain postitse.

ROTOЯ
09.06.2012, 17.55
Keijot on vähän kovan rungon maineessa, eli hiilikuidun lupaama mukavuus puuttuu. Tuossa hintaluokassa katselisin ehkä Rosen tai Canyonin suuntaan. Kahdella tonnilla nimittäin saa jo erinomaisen hiilaripyörän, mutta vain postitse.

+1, ja Larunpyörästä kannattaa pyytää tarjous myös Izalco pro 4.0:sta jos Focus nimenomaan kiinnostaa, Larun sivuilla tuota ei taida olla? Omalla kohdalla pyörän valinnan Focuksen eduksi ratkaisi saatavuus, Canyon oli se toinen...

markusheikkinen
12.06.2012, 08.55
Keijot on vähän kovan rungon maineessa, eli hiilikuidun lupaama mukavuus puuttuu. Tuossa hintaluokassa katselisin ehkä Rosen tai Canyonin suuntaan. Kahdella tonnilla nimittäin saa jo erinomaisen hiilaripyörän, mutta vain postitse.

Pystytkö heittämään esim. kanjonin malleja mitä voisi tutkiskella?

Keskiäkäinen lohjalainen
12.06.2012, 10.57
Pystytkö heittämään esim. kanjonin malleja mitä voisi tutkiskella?

Tosta lähtee:

http://www.canyon.com/rennraeder/bike.html?b=2507

Jos löydät paremman, osta se :-)

60-senttisen voi koeajaa Lohjalla.

am8119
12.06.2012, 11.28
Jos sähkövaihteellista etsii, niin tuo sai mukavuudesta ja hintalaadusta hyvät arviot: http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/review-focus-cayo-evo-20-udi2-12-46278

ajelee
13.06.2012, 08.52
Jep, eli Cayo runko on uudistunut tälle vuodelle. Joten se Cayo:n kovuus saattaa olla vanhaa tietoa. Ehkä.

am8119
13.06.2012, 15.51
Jep, eli Cayo runko on uudistunut tälle vuodelle. Joten se Cayo:n kovuus saattaa olla vanhaa tietoa. Ehkä.

Cayo voi ollakkin kova, mutta Cayo EVO ei.

OMT
13.06.2012, 16.01
Cayo voi ollakkin kova, mutta Cayo EVO ei.

Kokemusta ja vertailukohtia varmasti loytyy...

am8119
13.06.2012, 16.09
Kokemusta ja vertailukohtia varmasti loytyy...

Cayo Evoa olen ajanut, Cayo en. Mutta myyjäkin sanoi tuota Cayo selvästi kovemmaksi kuin tätä täysin uutta EVO mallia.

hannupulkkinen
13.06.2012, 18.00
Pyörän kovuus on aina suhteellista. Siihen vaikuttaa vain pieneltä osalta runko. Enemmän kovuuteen tai mukavuuteen vaikuttavat kiekot ja renkaat. Haarukalla on todella suuri merkitys.
Pyörän tulee olla riittävän jäykkä. Parhaat rungot ovat sivuttaisjäykkiä niinkuin haarukatkin. Pystysuunnassa rungon tulee olla joustava, mutta ei letku.

arctic biker
13.06.2012, 20.12
Hannu mites kuskin paino? Kun kuulun tähän nyljetty oravakastiin (ajan 54 cm kokoa) niin ymmärrykseni on että tämän kokoluokan rungot on tehty kestämään minua reippaasti painavampien kuskien massat. Eli mulle nää hiiluidutkin on automaattisesti liian jäykkiä eli kovia?

hannupulkkinen
13.06.2012, 20.21
Hannu mites kuskin paino? Kun kuulun tähän nyljetty oravakastiin (ajan 54 cm kokoa) niin ymmärrykseni on että tämän kokoluokan rungot on tehty kestämään minua reippaasti painavampien kuskien massat. Eli mulle nää hiiluidutkin on automaattisesti liian jäykkiä eli kovia?
Pyörän jäykkyys on suhteessa rungon kokoon parhaissa rungoissa. Jos on pitkä ja kevyt niin runko voi olla kovahko, mutta jos on kevyt ja lyhyt niinkuin sinä niin hyvä runko on myös jäykkyydeltään sopiva. Mutta kuten sanottu renkailla ja kiekoilla on suurempi merkitys kuin rungolla.
Jos ostat korkealaippaiset alumiinikiekot niin kovathan ne ovat. 54 runkokoossa 54 kilonen voi ajaa aivan mukavasti hyvillä kiekoilla ja vähän pienemmillä paineilla kuin 95 kilonen 60 senttisellä rungolla ja vähän kovemmilla rengaspaineilla.

Minusta rungon jäykkyyttä tai kovuutta tärkeämpi ominaisuus on runkon tärisemättömyys. Jos runko täristää tai useammin se on keula, niin ajo on epämukavaa.
Minä painan sen 95 kiloa ja minulla on keskiöstä vähän löyhähkö hiilarirunko. Vanha Bianchi xl Carbon. Kun en aja koskaan putkelta niin jäykkyyskin on ok. Minulla on kahdet kiekot. Nucleonit matalalla profiililla ovat mukavat. Hiilarikiekot 38 millisellä laipalla ovat jäykähköt ja ajoin niillä ennnen 25 millisillä tuubeilla. Nyt kun en saanut 25 millisiä niin olen tänä kesänä ajanut 22 millisillä tuubeilla. Pelkäsin ensin niiden olevan kovat, mutta eivätpä ole vaikka paineita pidän kympin hujakoilla. Ei se pieni kovuus haittaa yhtään mitään, jos kiekko rullaa mukavasti.
Yli 60 vauhdeissakin ovat tosi kivat ja pienet töyssytkään eivät haittaa. Jostain syystä ne eivät täristäkkään yhtään. Mukavuus levämpiin tuubeihin verrattuna on jonkin verran heikompi, mutta mitään todellista haittaa siitä ei ole.

arctic biker
13.06.2012, 21.22
Kiitos Hannu, "ykköskiekkoina" on RCZ Race Sl, 22 mm korkeat, en matalampia löytänyt siedettävään hintaan, Pro race3 23 mm paineet aika matalat, ja aluFelt. Enkä koe ollenkaan epämukavaksi, ens tilistä sitte vielä taakse 25 millinen. 64 kg oli muuten mun tämän aamullinen elopaino...

pätkä
09.05.2013, 21.18
Bikeradarin testissä Focus Cayo Evo 3.0 http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-focus-cayo-evo-30-13-47225 tykkäävät kovasti.

skiman
16.05.2013, 10.42
no niin, toisessa ketjussa tätä jo aloittelinkin
Kovasti kiinnostaa focuksen izalco pro 3.0 tai vaihtoehtoisesti cayo evo 3.0 / 4.0
Kyselenkin, että onko kellään kokemusta noista pyöristä / niiden mahdollisista eroista.
Olenko ymmärtänyt oikein että cayo evo uudistui tälle vuodelle?
Hinnoista sen verran, että Cayo Evo halvin. +200€ niins izalco pro 3.0 ja +350€ niin saa Cayo Evo 3.0.
Jotenkin tuo halvin tuntuu järkevimmältä, eroa cayo 3.0 vs. 4.0 on osasarja sram force vs. ultegra sekoitus, kiekot (onko eroa?), tanko, satulatolppa ainakin.
Focuksen pyöristä ei hirveästi saat tietoa nettisivuilta..

Ossipoika
16.05.2013, 12.48
no niin, toisessa ketjussa tätä jo aloittelinkin
Kovasti kiinnostaa focuksen izalco pro 3.0 tai vaihtoehtoisesti cayo evo 3.0 / 4.0
Kyselenkin, että onko kellään kokemusta noista pyöristä / niiden mahdollisista eroista.
Olenko ymmärtänyt oikein että cayo evo uudistui tälle vuodelle?
Hinnoista sen verran, että Cayo Evo halvin. +200€ niins izalco pro 3.0 ja +350€ niin saa Cayo Evo 3.0.
Jotenkin tuo halvin tuntuu järkevimmältä, eroa cayo 3.0 vs. 4.0 on osasarja sram force vs. ultegra sekoitus, kiekot (onko eroa?), tanko, satulatolppa ainakin.
Focuksen pyöristä ei hirveästi saat tietoa nettisivuilta..

Mulla on ajossa nyt tuo Izalco pro 3.0. Runko on siinä ja Cayo Evossa sama kuin viime vuonna. Cayo Evo on hieman mukavuuspainotteinen vrt. Izalcoon, mutta molemmilla ajetaan kilpaa ja niissä on suht samanlaiset geometriat. Izalcoa saa 2cm välein ja Evoa 3cm välein, mikä tekee siitä vähän halvemman valmistaa kun muotteja on pari vähemmän. 54cm Cayo Evo ja Izalco taitaa olla täysin samalla geometrialla ja pituuksilla.
Ainakin meikäläiselle Izalco on pyörä paikallaan, tarpeeksi jäykkä ja ajoasennon saa kisamaiseksi. SRAM/Shimano -päätös on mielestäni eniten kahvasta kiinni ja kannattaa valita se millä vaihtaminen on helpompaa/luonnollisempaa.

Jos olet Kuopiosta tai lähialueelta niin saat tulla toki testaamaan minun pyörää (56cm)

skiman
16.05.2013, 12.59
Mulla on ajossa nyt tuo Izalco pro 3.0. Runko on siinä ja Cayo Evossa sama kuin viime vuonna. Cayo Evo on hieman mukavuuspainotteinen vrt. Izalcoon, mutta molemmilla ajetaan kilpaa ja niissä on suht samanlaiset geometriat. Izalcoa saa 2cm välein ja Evoa 3cm välein, mikä tekee siitä vähän halvemman valmistaa kun muotteja on pari vähemmän. 54cm Cayo Evo ja Izalco taitaa olla täysin samalla geometrialla ja pituuksilla.
Ainakin meikäläiselle Izalco on pyörä paikallaan, tarpeeksi jäykkä ja ajoasennon saa kisamaiseksi. SRAM/Shimano -päätös on mielestäni eniten kahvasta kiinni ja kannattaa valita se millä vaihtaminen on helpompaa/luonnollisempaa.

Jos olet Kuopiosta tai lähialueelta niin saat tulla toki testaamaan minun pyörää (56cm)
Mulle on ihan sama kummat osat siinä on, siis käytön kannalta. Molempia varmasti oppii käyttämään. Nyt ajossa shimano 105 missä ei mielestäni ole mitään vikaa, käytön kannalta.
Sram forcessa taitaa olla hiilikuituiset kammet, liekö tuollakaan merkitystä??
Kiitos tarjouksesta, mutta kuopioon on liian pitkä matka tulla koeajolle. On siinä ja siinä että kumman kokoisen ottaa 54 vain 56. Jos päädyn cayoon niin sitten ehdottomasti M.
Täällä ei ole mahdollisuutta kunnon koeajoon..
edit:
Suurin ero 54 / 56 välillä izalcossa vaikuttaa olevan emäputken korkeus 135mm / 150mm. kun siihen vielä lisätään 20mm koko ero.
Cayo evo tuntui ihan ok:lta kun istuin sen kyytissä kaupassa, koko oli siis M.
Nyt ajan Kona Jake The Snakella jossa koko on 54 ja ihan OK koko minulle, ei saisi olla yhtään isompi. Pituutta kuskilla 180cm

Ossipoika
16.05.2013, 14.29
Mulle on ihan sama kummat osat siinä on, siis käytön kannalta. Molempia varmasti oppii käyttämään. Nyt ajossa shimano 105 missä ei mielestäni ole mitään vikaa, käytön kannalta.
Sram forcessa taitaa olla hiilikuituiset kammet, liekö tuollakaan merkitystä??
Kiitos tarjouksesta, mutta kuopioon on liian pitkä matka tulla koeajolle. On siinä ja siinä että kumman kokoisen ottaa 54 vain 56. Jos päädyn cayoon niin sitten ehdottomasti M.
Täällä ei ole mahdollisuutta kunnon koeajoon..
edit:
Suurin ero 54 / 56 välillä izalcossa vaikuttaa olevan emäputken korkeus 135mm / 150mm. kun siihen vielä lisätään 20mm koko ero.
Cayo evo tuntui ihan ok:lta kun istuin sen kyytissä kaupassa, koko oli siis M.
Nyt ajan Kona Jake The Snakella jossa koko on 54 ja ihan OK koko minulle, ei saisi olla yhtään isompi. Pituutta kuskilla 180cm

Minä olen myös 180cm mutta omaan aika pitkät jalat. Inseam taisi olla 86cm ja ajan tuolla 56cm rungolla. Satulaputkea on noin 20cm satulan päälle asti näkyvissä ja stemmi sojottaa alas (6 asteinen) joten ajoasento on melko kisamainen. Pystyisin myös ajamaan tuolla pienemmällä rungolla, jolloin hieman pidemmällä stemmillä saisi tourimaisen nopean ajoasennon. Sellaista en kuitenkaan tarvii :)
Cayo Evo on paljon kehuttu pyörä, kevyt ja jäykkä. Osasarjoja saa aina vaihdettua ja kaikkeen tottuu käytössä. Minä en näe käytännön merkitystä onko kammet kuitua vai alumiinia.

skiman
28.05.2013, 08.10
Tuli hommattua sitten 54cm Izalco Pro 3.0 Vielä ei ole ajokokemusta, mutta huomenna näillä näkymin ainakin työmatkat.
Pitää kirjoitella tänne sitten kun on vähän enemmän kokemusta.
Ilman ajokokemuksiakin, ne ensiasennusrenkaat ovat lähellä vaihtoon lähtöä..

pätkä
29.06.2013, 12.57
Focus Cayo Evo LTD 5.5kg review http://cyclingtips.com.au/2013/06/focus-cayo-evo-ltd-review/

Warlord
10.07.2013, 19.31
Miten Variado ja Culebro eroaa rungon osalta toisistaan? Ovatko tarkoitettu erilaiseen käyttöön?

E: taitaa tuo Variado olla edesmennyt malli, viimeisimmät vm. 2012.

JohnFr
10.07.2013, 19.55
Miten Variado ja Culebro eroaa rungon osalta toisistaan? Ovatko tarkoitettu erilaiseen käyttöön?

E: taitaa tuo Variado olla edesmennyt malli, viimeisimmät vm. 2012.

Jep, oikein päätelty, ei noissa taida olla juuri muuta eroa kuin että Culebron hitsaussaumat on paremmin hiottu. Muuten ovat tavallisia (peruslaadukkaita) alurunkoja.

Warlord
11.07.2013, 06.44
Ok. Onko tuo Culebron/Variadon geometria minkälainen? Olen siinä käsityksessä, että melko kisamainen on.

maudicel
11.07.2013, 10.02
Culebron runko on kolmoisohennettu ja Variadon tuplaohennettu, ainakin Focuksen sivujen mukaan.

Tosiaan hitsaussaumat on Culebrossa paremmin hiottu. Mulla on Culebro vm. 2011 ja saman vuoden Variadoihin verrattuna runko tuntui viimeistellymmältä.

Geometria on melko kisamainen, mutta niin taitaa olla kaikissa Focuksen maantiepyörissä, paitsi evoissa.

fyah
30.07.2013, 11.31
Hommasin kesälomarahoilla Focus Cayo Evo 2 di2 2012 ja olen ollut erittäin tyytyväinen pyörään. Ainoa asia mikä tuli ilmi kun vaihdoin taakse uutta kumia alle on että takarengas ei mahdu ulos dropouteista pelkällä pikalinkun avaamisella kun kun kun vetopuolen mutteri/kiristin ottaa kiinni vaihtajan kiinnityspulttiin. Tässä kuvassa "tilaa" näyttäisi olevan enemmän jolloin rengas varmaan irtoaa ilman että koko pikalinkkua tarvitsee irrottaa mutta kyseessä siis sama kohta.

http://i1.ytimg.com/vi/MH_CZgLLE-g/mqdefault.jpg

Onkohan kenelläkään ollut samanlaisia kokemuksia? Toisaalta kohta puoliin olisi ensihuolto ajankohtainen joten kyselen sitten samalla sielläkin tästä..

Roko
30.07.2013, 13.37
Itsellä sama focus evo 2.0, olen tämän viikon Levillä, mutta katson sitten että onko itsellä sama ongelma. Oon itse säästynyt rengasrikoilta toistaiseksi, niin ei oo tarvinnu irrottaa :p

Wolffis
30.07.2013, 17.04
Itsellä on kiikarissa juurikin tuo Focus Cayo Evo 2.0 Di2 joko 2013 tai sitten odotan 2014 mallia. Onko lisää kokemuksia härvelistä? On tullut nyt koeajettua kymmenkunta eri pyörää, mutta "premium" valmistajilla tuo Di2 hinta pompsahtaa vähän hintahaarukan yli (ja netistä ei oikein viitsi ensimmäistä pyörää ostaa). Larunpyörästä irtoaisi 2013 noin 3ke, saakohan jostain halvemmalla? Focus julkaisee 2014 mallit varmaan vasta myöhemmin syksyllä?

fyah
30.07.2013, 19.59
Ainakin itse olen kyllä erittäin tyytyväinen. Pyörä on vakaa kovissakin vauhdeissa, kevyt ja onhan noi sähkövaihteet todella hyvät käyttää ainakin mun makuun. Vaihtoehtona oli 2013 cayo evo 3 sramin mekaanisella forcella mutta toi ultegran di2 tuntui mulle huomattavasti paremmalta käyttää. Tähän asti mitään ongelmia ei ole ollut tuota jo mainitsemaani takarenkaan irroitusta lukuunottamatta eikä sekään mikään big deal ole. Kiekot kun päivittäisi niin en keksi mitään syytä miksei tolla ajaisi vaikka kisaakin. Hyvä satula, miellyttävät kahvat, jarrut napakat ja sähkövaihteiden hieno ja nopea toiminta yhdistettynä täyshiilarirunkoon niin kyllä tossa on tohon rahaan pyörää ihan kivasti. Tämä siis ihan omasta näkövinkkelistä eli suosittelen koeajamaan.

Michael L.
30.07.2013, 21.12
Focus julkaisee 2014 mallit varmaan vasta myöhemmin syksyllä?

Uskoisin, että virallinen julkaisu sivuilla heti Eurobiken jälkeen, jotka on muistaakseni elokuun lopulla..

Santerius
30.07.2013, 22.14
Hommasin kesälomarahoilla Focus Cayo Evo 2 di2 2012 ja olen ollut erittäin tyytyväinen pyörään. Ainoa asia mikä tuli ilmi kun vaihdoin taakse uutta kumia alle on että takarengas ei mahdu ulos dropouteista pelkällä pikalinkun avaamisella kun kun kun vetopuolen mutteri/kiristin ottaa kiinni vaihtajan kiinnityspulttiin. Tässä kuvassa "tilaa" näyttäisi olevan enemmän jolloin rengas varmaan irtoaa ilman että koko pikalinkkua tarvitsee irrottaa mutta kyseessä siis sama kohta.

Juuri noinhan tuo on meikäläisenkin pyörässä. Huonoa suunnittelua.

fyah
31.07.2013, 09.54
Jes, no hyvä kuitenkin tietää että oma ei ole mitenkään poikkeuksellinen maanantaikappale. Tuon olisi kyllä voinut suunnitella tosiaan hieman paremminkin...

Santerius
04.08.2013, 20.17
Toinen ikävä suunnittelukukkanen tuntuu kyseisessä pyörässä olevan takajarruvaijerin läpivienti etuhaarukan putken kyljessä. Tankoa käännellessä vaijerin suoja hankaa läpiviennin reunaan siten, että 1500 km:n ajuilla on jo pinta rikki. Teippailin vaijeria korrektisti pakkausteipillä, toivottavasti lisää suojan käyttöikää. Teipin ja rungon välillä on kuitenkin malatampi kitka kuin vaijerin ja rungon, joten jospa tuota ei tarvitsisi olla uusimassa joka lenkin jälkeen. Ilman teippausta tuo ei olisi ollut kesän jälkeen vaihtokelpoinen.

Roko
04.08.2013, 21.16
Sama ongelma itsellä, tosin ilmeni jo aikaisemmin, ehkä jo 500 km jälkeen. Silloin vain en vielä puuttunut ongelmaan. Tarvii kysäistä myyntipaikasta, että miten menetellä. Vai onko jollain jo ongelma ratkaistu muutenkin kuin teipillä? Kestävämpi/parempi vaijerin putki?

Itsellä vaijeriin siis kulunut pykälä, joka tökkää kääntäessä, mutta lisää kääntäessä menee töksähtäen ohi. Normaaliajossa se vain töksähtää, ja vaijeri taipuu vapaalta osalta hieman enemmän. Eli ajossa ei huomaa, ennenkuin hajoaa. Kääntäessä paikallaan, vaijerin liikkumisen kahdessa osassa sitten huomaakin.

fyah
06.08.2013, 19.44
Pientä kulumaa mullakin n.400 km jälkeen samassa vaijerinkuoressa. Pitää ensi huollossa kysäistä asiasta. Laitoin sähköteippiä joka on aika liukasta mutta vähän rutulle sekin tuntuu menevän. Saisikohan siihen takapikalinkkuun pienempi profiilisen mutterin jolloin ehkä mahtuisi poistamaan renkaan irroittamatta koko linkkua? Pitänee tiedustella sitäkin..

Wolffis
12.08.2013, 19.52
Focuksen 2014 maantiepyöriä: http://www.bikeradar.com/road/news/article/focus-2014-road-bikes-first-look-38103/

Harmittavasti Cayo Evo 1.0 vihreä :/ Onneks 2.0 ja 3.0 vaikuttavat myös mielenkiintoisilta. Nyt sitten pohtimaan kannattaako noita odottaa vai sortua 2013 malliin...

Snapcazz
14.08.2013, 10.11
Onko missään Suomessa myynnissä Focuksen Izalco Ergoride malleja.
Kovasti kiinnostaisi selkävaivaisena tuo 2013 Ergoride 2.0 malli. Ihan asiallista palikkaa kiinni raamissa ja painokin vain (internetin mukaan) 7.7kg
Hollannista sellaisen saisi parilla tonnilla. http://www.12gobiking.nl/focus/Racefietsen/Izalco/focus_izalco_ergoride_20_2013 (tästä puljusta yritin kysellä jo tulla kaupat osiossa)

Onko kenelläkään Focus kuskilla kokemuksia Ergoride malleista? Onko rungossa muuta merkittävää eroa Cayo Evo malleihin kuin korkeampi emäputki?

RR75
26.08.2013, 13.17
Alkukesän palvellut Focus Mares AX2 Disc vaihtui Cayo Evo 2.0 2013 malliin ja nyt kun ensimmäiset lenkit on takana voi suorittaa pientä vertailua saman merkin cyclon ja hiukan paremman maantiepyörän välillä. Mareksen geometria oli maantiekäyttöön ainakin minulle mieleinen ja 28 mm Contin gp 4season renkailla kulkupuolikin kunnossa. Mareksessa suurin pettymys oli mekaaniset levyjarrut. Aiemmin keskusteluja seuranneena pidin levareita pakollisena hankintana cycloon, mutta ainakin kyseiset Tektro Lyra levarit olivat sanalla sanoen hanurista. Jarrutusteho pysyi kylläkin samana kelissä kuin kelissä, mutta muuten tuntuma oli onneton. Kahvat sai painaa käytännösssä pohjaan saakka ja silti renkaita oli hankala saada lukkoon. Säätäminen oli aika pikkutarkkaa puuhaa ja mikäli jarruja halusi saada herkemmiksi ottivat levyt aina jostain kohtaa paloihin kiinni. Vaikka kuinka koitti jarruja keskittää sai hankauksen ja kihnutuksen kanssa tapella aika paljon, varsinkin kiekkojen irroittamisen ja uudelleen kiinnittämisen jälkeen. Cayossa Ultegran vannejarruja ei tietenkään voi suoraan laittaa samalle viivalle, mutta tuntuma on paljon parempi ja jarrutusteho aivan eri planeetalta. Jarruja lukuun ottamatta Mares oli kyllä erittäin hyvä pyörä. Ajotuntumassa suurin ero on Cayo evon pehmeys. Varmasti hiilarirungolla on suurin merkitys, mutta silti olisin odottanut Cayon kilpapyörämäisen geometrian tuovan tiettyä kovuutta ajoon. Tilanne on kuitenkin päinvastoin. 24 mm contin gp renkailla pyörä selvittää asfaltin rosoisuudet sekä reunakivien ylitykset huomattavasti pehmeämmin kuin 28 mm kumeilla varustettu Mares. Lisäksi lyhyet eteen tulleet sorapätkät eivät aiheuta mitään hankaluuksia, itse asiassa sorallakin tuntuma on parempi kuin cyclolla maantierenkain. Yksi ominaisuus ylitse muiden on kuitenkin Ultegran sähkövaihteet, jotka kyllä toimivat täsmällisesti ja hienosti. Alkuun mietin sähkövaihteiden järkevyyttä, mutta nyt kyllä harmittaisi jos olisin päätynyt mekaanisiin. Hinta-laatusuhteeltaan kyllä erinomainen pyörä, jota voin suositella.

fyah
17.09.2013, 08.55
Sama ongelma itsellä, tosin ilmeni jo aikaisemmin, ehkä jo 500 km jälkeen. Silloin vain en vielä puuttunut ongelmaan. Tarvii kysäistä myyntipaikasta, että miten menetellä. Vai onko jollain jo ongelma ratkaistu muutenkin kuin teipillä? Kestävämpi/parempi vaijerin putki?

Itsellä vaijeriin siis kulunut pykälä, joka tökkää kääntäessä, mutta lisää kääntäessä menee töksähtäen ohi. Normaaliajossa se vain töksähtää, ja vaijeri taipuu vapaalta osalta hieman enemmän. Eli ajossa ei huomaa, ennenkuin hajoaa. Kääntäessä paikallaan, vaijerin liikkumisen kahdessa osassa sitten huomaakin.

Onkohan kukaan keksinyt tähän ongelmaan järkevää ratkaisua? Ei mulla ainakaan noi teipit oikein pysy vaan menee ihan kurttuun..Saisikohan tohon reikään mistä vaijeri menee sisään hommattua jonkilaista suojaa?

pätkä
02.10.2013, 22.54
Izalco Max hyväksi havaittu Tourin testissä

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q71/s720x720/1238836_558986144167499_166551557_n.jpg

Bosa
03.10.2013, 19.32
Focuksen 2014 maantiepyöriä: http://www.bikeradar.com/road/news/article/focus-2014-road-bikes-first-look-38103/

Harmittavasti Cayo Evo 1.0 vihreä :/ Onneks 2.0 ja 3.0 vaikuttavat myös mielenkiintoisilta. Nyt sitten pohtimaan kannattaako noita odottaa vai sortua 2013 malliin...

Bikeradarin sivuilla on väärä kuva Cayo Evo 1.0. Väri on oikeasti keltainen

Taneli79
27.09.2015, 11.29
Keskustelu Focuksen maantiepyöristä on hyytynyt pari vuotta sitten. Mitähän siitä pitäisi ajatella...

Noh, yritän nyt kuitenkin virkistää aihetta. Vuoden 2016 Izalco Max Ultegra vaikuttaa mielenkiintoiselta paketilta (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=138342;page=1 ;menu=1000,173,157;mid=136,914;pgc=132:469::13596: 13599;orderby=2). Superkevyt runko+haarukka (1045g), asialliset DT:n alukiekot (1500g), koko sarja hinta-laatu -suhteeltaan järkevää uutta Ultegraa, semi-compact -välitykset, taakse menevien vaijereiden asennuksessa ajateltu mekaanikkoa, perushyvä väritys. En keksi muuta huomautettavaa, kun aero-ominaisuuksien puutteen (pyöreät runkoputket, matalan profiilin kiekot). Olisi mukava lukea kokemuksia Izalco Maxeista, jaksaisiko joku jakaa?

Eeppa
01.10.2015, 13.18
Joo ihmeen hiljaista. Itse olen katsellut Cayoa http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/road/performance-cayo/cayo-ultegra.html

Olen kuullut Focuksen maantiepyöristä ja cycloista pelkästään hyvää. Maastopuolella puutteena on XC-täpärin puute, mutta melko kovaa näyttää Sasu Halme menevän Focuksen jäykkäperällä.

Tuo Max Ultegra lienee hyvinkin järkipeli. Hyvät osat huippurungossa. Runko on kevyt ja kuulemma myös jäykkä. Aero-ominaisuudet ovat nyt viime vuosina tulleet "muotiin", mutta itse olen sitä mieltä, että suurimmaksi osaksi asiassa on kyse markkinoinnista. Normaalille harrastelijalle tai harrastekisakuskille en usko asialla olevan merkitystä, siis en usko aerohyödyn olevan niin merkittävä, että siitä saa todellista hyötyä. Tavallinen runko sen sijaan voi hyvinkin olla mukavampi käytössä?

Taneli79
02.10.2015, 00.27
Järkipeliltä vaikuttaa Cayokin. Larusta saa varmasti alle 2000 euron tarjouksen, vai kannattaisiko kuitenkin pyytää paremmat kiekot ovh-hintaan, esim. Izalcossa vakiona olevat DT Swissin R20 Dicutit, Mavicin Ksyrium Elitet tai Shimanon RS81 C24:set. Pyörivistä massoista lähtisi heti ~300g.


Googlasin hiukan aiheesta aero vs weight ja haaviin tarttui mm. seuraavaa:


https://www.youtube.com/watch?v=mlz52XW6CMM
http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/which-climbs-faster-an-aero-bike-or-lightweight-bike-video-184844
https://www.youtube.com/watch?v=CdrulrDD0cE
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/weight-vs-aero.html


Vaikuttaa siltä, että pyörän aerodynamiikkaan kannattaa kiinnittää painoa enemmän huomiota. Painolla on korostunut merkitys jyrkissä ja pitkissä mäissä, mutta muuten kannattaa suosia ilmanvastusta vähentäviä ominaisuuksia. Käytännössä eri valmistajien runkojen ja kiekkojen aero-vertailu voi olla kuitenkin haastavaa puolueettoman testauksen puutteen vuoksi.


Painon ja ilmanvastuksen lisäksi on kiinnitettävä huomiota tärinän suodatukseen ja sivuttaisjäykkyyteen. Hyvä tärinän vaimennus ainakin periaatteessa auttaa jaksamaan pidempään, kun voima suuntautuu enemmän eteen ja vähemmän ylös-alas.


Izalco Max on eteen tulleiden arvioiden perusteella kevyt, jäykkä ja mukava. Ajettavuuttakin on kehuttu, mutta ilmanvastuksesta ei ole kommentteja. Oletan rungon pyöreiden putkien olevan enintään keskinkertaisia tuulen halkomisessa.


Milloin markkinoille tulee maantiepyörä, jonka aero-ominaisuudet ovat Cervelo S5:n tasoa, paino Trekin Emonda SLR:n luokkaa ja tärinänsuodatus kuten Trekin Domanessa. Rose, Canyon tai Focus voisi huolehtia hinnoittelusta.

makton
02.10.2015, 09.17
Ei ole pahaa sanottavaa parin vuoden takaisista Focuksen cayosta ja cycloista. Toki alkuperäiset kiekot ei ole keveimmästä päästä. Malliston keskihintaisissa malleissa myöskin esim putkiosat on pääsääntöisesti focuksen omaa brandiä, ihan ok osaa, mutta ainakin itsellä aina vaihtunut muuhun.

Aeroon liittyny, forumilla on ollut myöskin linkki jossa on arvoitu eri osien vaikutusta ilmanvaikutuksen osalta. Rungolla oli yllättävän pieni vaikutus, toki asia on kokonaisuuksiensa summa.

Eeppa
02.10.2015, 09.53
Itse en tosiaan tuohon aerohommaan niinkään kiinnittäisi huomiota. Kiekotkin mieluummin kevyemmät semiaerot kuin varsinaiset aerokiekot. Kevyt kiihtyy mukavasti!

Kun miettii kokonaisuutta, eli kuski + pyörä, niin kuinka paljon mahtaa olla vaikutusta litteillä putkillä yms. Ajaja on kuitenkin melko iso möhkäle. Eri asia sitten aika-ajossa, kun on aerokypärä, aeropuku, kengänsuojat, ajoasento ynnä kaikki muu mietitty mahdollisimman aerodynaamiseksi. Mutta tuolla kun ajelet peruslenkkiä tai yhteislähtökisaa (jossa aika paljon tod näk muiden peesissä) niin en usko, että aeropyörästä on mitään hyötyä.

Blackborow
04.09.2016, 18.19
Minkälaisia kokemuksia Cayosta? Olisiko soiva peli rauhallisen pk-cruisailuun http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/road/performance-cayo/cayo-disc-105.html

Juha Lehtinen
04.09.2016, 18.54
Minkälaisia kokemuksia Cayosta? Olisiko soiva peli rauhallisen pk-cruisailuun http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/road/performance-cayo/cayo-disc-105.html
On kyllä mutta kyllä tuolla ihan vauhdikkaasti myös pääsee. Itselläni on muutaman vuoden vanha Focus Cayo Evo 2.0 Ultegra Di2 osasarjalla ja tyytyväinen olen ollut.

Santerius
04.09.2016, 19.34
On kyllä mutta kyllä tuolla ihan vauhdikkaasti myös pääsee. Itselläni on muutaman vuoden vanha Focus Cayo Evo 2.0 Ultegra Di2 osasarjalla ja tyytyväinen olen ollut.

Juu. Vastaavan omistan, ja vallan oiva peli.

Pitäisi olla varmaan astetta kovempi harrastelija, jotta minulla olisi minkäänlaista auktoriteettiä sanoa, että kyseisellä pyörällä ei voi ajaa vauhdikkaasti. Loistava pyörä, ja sopii ainakin meikäläisen kropalle hyvin - tosin vertailukohdat vastaaviin ovat vähissä, joten en osaa sanoa, kuinka moni on parempi. Ennen ostosta lueskelin toki arvosteluja, ja hyväksi Cayoa kehuttiin.

Miinuksena se, että yksi runko on mennyt takuuseen, joten romppeiden värit eivät aivan täsmää. Mutta kait niitä maanantaikappaleita sattuu jokaiselle valmistajalle.

Blackborow
05.09.2016, 08.07
Kiitos vastauksista. En epäile etteikö tuolla onnistuisi vauhdikkaampikin ajo. Kuskilta se ei vaan onnistu niin siksi tuo rauhallinen pk-cruisailu.

105 ja Ultegra versioiden hintaero näyttää alessa olevan 600 euroa. Ultegra olisi mukavamman värinen, mutta ei taida siltikään olla tuon rahan väärti ja menee psykologisen yli 2k rajan yli. Reilu 1,5k on ihan maksimi mitä maantiepyörään olen valmis panostamaan.