PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona Hei Hei 29er Bike 2009

wirillion
18.02.2012, 15.39
Konalla näyttää olevan vanhaa varastoa myytävänä. Kona Hei Hei 29er Bike 2009 saisi hintaan n.1300 euroa. Miten kannattavaa olisi ostaa tällänen kolme vuotta varastoitu pyörä? Hinta vaikuttaisi nopeasti katsottuna edulliselta.
Itse en tunne Konan malleja ja siksi kysyisinkin joltakin tietävältä millanen pyörä on kyseessä ja kuinka vertautuu vuoden 2012 täysjoistoihin? Onko koko 19" sopiva n.180 senttiselle? Koitin etsiä vm. 2009 geometriatietoja, mutten löytänyt.

Pyörän tietoja:

Frame: Kona Race Light Scandium Butted
Forks: Fox 32 F29 RL, 80mm Travel
Rear Shock: Fox Float RP2, 3.5” travel
Brakes: Shimano M575
Shifters: Shimano Deore
Front Derailleur: Shimano Deore
Rear Derailleur: Shimano XT Shadow
Crankset: Shimano SLX Hollowtech II – 22/32/44t
Seatpost: Kona XC/BC
Saddle: WTB Rocket V Comp CrMo
Stem: Kona XC/BC
Handlebars: Kona XC/BC
Hubs: Shimano M525 Disc
Rims: Sun EQ 2.3 29er
Tyres: Maxxis Ignitor 29” x 2.1”

wirillion
19.02.2012, 17.54
Kiitos vastauksesta. Varmaankin 18" olisi oikea koko, mutta 19" on vain pienin tarjolla oleva koko. Houkuttelisi vaihtaa jäykkäperäinen 29" täysjoustoon, mutta ei taida kannattaa hankkia liian isoa pyörää vaikka edullisesti saisikin.
Painoa saisin varmaan pudotettua lähemmäs kilon vaihtamalla osat jäykkäperästä. Rebakin löytyy 46mm offsetilla. Tämä ei kyllä isosti eroa Konan Foxin 44mm:stä. Pitää miettiä asiaa vielä.

nure
19.02.2012, 20.42
Mulla toinen pyörä 18" Kula ja se ainakin toimii vaikka kaikki muut Konat olleet 19"... Paljonkohan tuo 29" yleensä vaikuttaa geometriaan pituuden suhteen, siitä en ole ihan varma mutta kyllä mitta menee ainakin aika liki...

jusba_84
20.02.2012, 09.12
Luulisin, että 19" voisi olla hyvinkin oikea koko, sopivan pituisella stemmillä. Minulla on juurikin tuo 18", olen 181cm ja fillarissa tällä hetkellä 100mm:n stemmi, sopiva on. Tietty lyhyellä stemmillä ohjaus muuttuu vieläkin nopeammaksi mutta makuasioista kyse.
Itse olen ollut pyörään tyytyväinen jarrujen päivityksen jälkeen, keulan ajattelin keväällä pidentää 90mm:stä-->110mm:n ja kokeilla miltä muutos tuntuu. Joustoa tuntuu olevan nykyiselläänkin tarpeeksi, vaikka alkuun arveluttikin. Edellinen pyöräni oli 130/120mm joustoilla oleva 26", kannonkiertokikkailussa näppärämpi mutta muilta osin 29"Kona tuntuu olevan nopeampi.

wirillion
21.02.2012, 16.51
No perskules... Pistin tilauksen vetämään. Nyt vaa odotellaan ja toivotaan parasta.:)

wirillion
29.02.2012, 11.47
Nyt pyörä tuli. En pääse ennen viikonloppua kokeilee, mutta näin ensituntumalta keulaa käsin painelemalla vaikuttaa hiukan hengettömältä. Kokemusta Foxeista ei ole, mutta Rebaan verrattuna erilainen. Paineet katsoin ja olivat ok. Mitä tuolle keulalle olisi syytä tehdä ennen kuin ottaa pyörän ajoon? Jos käyttää auki, niin samalla varmaan voi pituutta kasvattaa.

Stemmi on pitkä kuin nälkävuosi, 120mm. Jäykkäperässä 80mm. :rolleyes:

Marsusram
29.02.2012, 13.03
Mitä tuolle keulalle olisi syytä tehdä ennen kuin ottaa pyörän ajoon? :rolleyes:
Onnea uudelle pyörälle! Ota kuva ja sarjanumerot talteen vahinkojen varalta.

Ilmeisesti painuma (sag) on paineiden puolesta ok.
Voitelee stefat/liukuputket kevyesti ja avaa reboundia tarpeeksi, kokeilee paikallaan painellen. Sitten alkaa kääntää kiinnipäin jos tuntuu liian nopealta ajossa.
Jos ei ala herkistyä, niin sitten voi öljyjä katsoa, varastossa seissyt. Sisäänajon jälkeen kuitenkin kannattaa vaihtaa.

Stemmit, stongat, tolpat ja satulat pitää sovittaa itselle sopiviksi sen mukaan kun huomaa tarvetta.

wirillion
04.03.2012, 14.40
Nyt on koeajo suoritettu. Irroitin ja voitelin ennen ajoa keulasta stefat ja liukuputket. Säätöjä pyörittelin. Keula on herkistynyt, mutta on aavistuksen kulmikas toiminnaltaan ja painellessa kuuluu kevyt hankausääni(?) sekä jonkinlainen nesteen sirklatus. Tämä ilmeisesti on normaalia uudelle keulalle? En muista miten oli Reban ollessa uusi, mutta nyt toimii lähes äänettömästi. Ajaessa Fox toimi ihan hyvin.

Ajoasentoa pitää vielä rukata, sillä ei ole tähän hätään sopivampaa stemmiä.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/426302_3400571742494_1515826612_3025180_648592211_ n.jpg