PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä hintaluokka optimaalisin maantiepyörä

Noooli
17.02.2012, 22.37
Missä hintaluokassa saa eniten vastinetta rahoilleen

a) aloitteleva maantiepyöräilijä (2-3 x 2-3 tuntia viikossa)

b) aloittelijasta vakavaksi harrastelijaksi siirtyvä (3-6 x 3-5 tuntia viikossa)

...ja miksi?

kolistelija
17.02.2012, 22.46
Lisää vielä tulotasosi, kuntotaso jolla lähdet liikkeelle, painoindeksi ja kaverisi fillarin hinta. Edellä mainitut muuttujat on myös hyvä tietää ettei mene pahasti vikaan. :p

En osaa sanoa miksi, sillä nuo viikkotuntimäärät hämäävät. Sanoisin että reilun tonnin fillarilla saa eniten vastinetta rahoilleen ajomääristä riippumatta.

Jake_Kona
17.02.2012, 23.01
1258 euroa 45 senttiä

Bianchirookie
17.02.2012, 23.10
Varmaankin tuossa n.3k€ luokassa ominaisuudet eivät lopu kesken kummassakaan tapauksessa. Tämä näyttäisi olevan sellainen varustelulaji, johon saa ensisijoituksen jälkeenkin uppoamaan vaikka kaikki rahat. Yleensä parhaista komponenteista, kun ottaa yhden napsun alaspäin, saa parempaa hinta/laatu suhdetta.

jaksu
17.02.2012, 23.12
Noin 3000e

fiber
18.02.2012, 09.43
Miksi noilla kahdella ryhmällä olisi erilaiset fillarit? Mitä tarkoittaa heitto "vastinetta rahoille"?

Olen itse siirtymässä tuosta ykkösryhmästä kakkosryhmään, mutta ihan samoilla fillareilla pärjäisin ajon puolesta kuuluinpa kumpaan tahansa. Henkisesti onkin sitten toinen juttu: kaluston päivittämiseen voi tulla hinku, vaikka ainoa vastine rahoille olisi hyvä fiilis uudesta lelusta.

Nuo Nooolin hahmottelemat ajotuntimäärät on aika kunnianhimoiset. Aloittelijalla siis 4-9 h/vko ja harrastelijaksi siirtyvällä 9-30 h/vko. Taidanpa siis kuitenkin kuulua edelleen aloittelijoihin :)

Keskiäkäinen lohjalainen
18.02.2012, 12.42
a) 1000-1500 njettikaupasta (Canyon, Rose, ...) ostettuna, 1500-2000 kivijalkaliikkeestä.
b) käytössä olevan rahan mukaan

Miksikö? Aloitteleva fillaristi ei vielä tiedä, kuinka laji iskee ja millainen pyörä täsmälleen ottaen on itselle se oikea. Siksi kannattaa ostaa "perusfillari", jossa mikään osa-alue ei ole kuraa ja jossa mitoituksen saa kohdalleen.

Sitten kun tietää, mitä haluaa ja harrastukseen menee jo kaikki liikenevä aika (ja raha), hintalappu on vähän toissijainen juttu. Silloin säästetään jostakin muusta :-)

mk
18.02.2012, 13.19
ekaan maantiepyörään kannattanee sijoittaa senverran ettei osat ja kiekot ole ihan sitä surkeinta sarjaa .. Hintaluokkana 1-1,5k€ .. Tästä jos kipinä pahenee niin voi joko päivittää ekaa hankintaa esim. kiekkojen osalta tai ostaa keposemman rungon ja paremmat osat sisältävän toisen pyörän. Jos päätyy hankkimaan myöhemmin parempaa pyörää niin sen ekan voi sitten jättää vaikkapa rospuuttokeleille :) Aivan hinnat alkaen tason pyörällä saattaa tappaa innostuksen heti alkuun, jos laite ei toimikkaan :p

haedon
18.02.2012, 13.58
1000 -1500e munkin mielestä. Muu on sitten hifistelyä jossa itsekin olen hyvä;).

arctic biker
18.02.2012, 18.22
Miksikö? Aloitteleva fillaristi ei vielä tiedä, kuinka laji iskee ja millainen pyörä täsmälleen ottaen on itselle se oikea. Siksi kannattaa ostaa "perusfillari", jossa mikään osa-alue ei ole kuraa ja jossa mitoituksen saa kohdalleen.
keskiäkänen antaa ihan lempeän ja hyvän neuvon. Jos ny lisään että 220 ekua ja rcz kaupasta keposat kiekot niitten perusrattaitten rinnalle ynnä hyvät renkaat. Voi sitte peruskiekot pitää rospuuttokeleillä

kukavaa
18.02.2012, 19.33
muut ei tätä allekirjoita mutta mun mielest ekana pyöränä 'osiinsa nähden halpa' (aka halpa kylteri filo) on taktinen. kun on tarpeeksi ajanut alkaa tietää mikä rungossa mättää, mikä siinä on hyvää. sitten innosta riippuen voi ostaa uuden rungon (tietää minkä kokoista ja laista), eikä näin tartte ostaa koko fillaria.

HiMa
18.02.2012, 22.03
Käytetyn kun ostaa, niin sillä on edullisimmat kilsat. Ainakin mulla oli näin ekan maantiepyörän suhteen. Alle tonnin kaikkine ajovarusteineen meni euroja ja 3,5 vuotta sillä ajelin (alu-Bianchi Shimanon 105 osilla). Myydessä sain vielä hyvän hinnan. Nykyisellä pyörällä pitää ajaakin taas paljon, että pääsee samaan €/km -tasoon...

fiber
18.02.2012, 23.36
Käytetyt ovat tosiaan luku sinänsä! Aika hyvin sain vastinetta 90 eurolle ajaessani ekan kesän lenkit vanhalla Peugeot Mont Blancilla (hinta sis. Sigma1200-mittarin). Olisin ehkä ajanut toisenkin kesän, jos runko olisi ollut oikean kokoinen, mutta sen avulla sain tuntumaa siitä mitä tarvitaan. Ainoa vastine mitä en rahalle saanut, oli rispektin puute :D

lordoosi
19.02.2012, 00.17
Plan B: Osta laadukkailla osilla taiwanilaisten lasten hitsaaman rungon ympärille kasattu pyörä (Cube, Radon, Canyon tms.). Sitten joskus, kun kuvittelet, että tarvitset laadukkaamman rungon, ostat sen ja niputat ne vanhat hyvät osat siihen uuteen runkoon ja päivitykset tarpeen mukaan.

J T K
19.02.2012, 00.44
Hintaluokasta riippumatta silloin, kun persuksen alla on oikean kokoinen pyörä. Muutoin tää homma on sitä, että jos annat pirulle pikkusormen niin sen on menoa sen jälkeen :)

Badawan
21.02.2012, 18.42
Plan B: Osta laadukkailla osilla taiwanilaisten lasten hitsaaman rungon ympärille kasattu pyörä (Cube, Radon, Canyon tms.). Sitten joskus, kun kuvittelet, että tarvitset laadukkaamman rungon, ostat sen ja niputat ne vanhat hyvät osat siihen uuteen runkoon ja päivitykset tarpeen mukaan.

Otin vinkistä vaarin ja hommasin alesta Radon R1 5.0:n http://www.bike-discount.de/shop/k94/a46885/r1-5-0.html Mähän en näistä mitään tiedä mutta ilmeisesti siinä on Ultegran osasarja ja Mavicin Aksium kiekot. Ovat kai ihan hyvät?
Runkoko tuossa on se heikoin lenkki kuskin jälkeen? Ainakin jäykkäperä Cubeen ja sen runkoon olen ollut tyytyväinen ja ilmeisesti samat pikku kätöset Radonejakin hitsaa?

lordoosi
21.02.2012, 21.48
Otin vinkistä vaarin ja hommasin alesta Radon R1 5.0:n http://www.bike-discount.de/shop/k94/a46885/r1-5-0.html Mähän en näistä mitään tiedä mutta ilmeisesti siinä on Ultegran osasarja ja Mavicin Aksium kiekot. Ovat kai ihan hyvät?
Runkoko tuossa on se heikoin lenkki kuskin jälkeen? Ainakin jäykkäperä Cubeen ja sen runkoon olen ollut tyytyväinen ja ilmeisesti samat pikku kätöset Radonejakin hitsaa?

Ei minulla ainakaan ole Radonin rungossa moittimista, eikä sen muistakaan osista. Riittää minun käyttööni vallan mainiosti. Minulla on pari vuotta vanha RPS ultegran osilla ja kuskilla painoa noin 100kg.

Nufan
22.02.2012, 08.26
Käytetyllä maantiepyörällä itsekin aloitin ja sillä samalla mennään vieläkin. Ei edes tarvetta paremmalle.

Zape
22.02.2012, 15.56
Käytettynä ostetussa on mielestäni paras hinta-laatusuhde. Itse panostin 700 euroa, jolla sain alumiinirunkoisen Focuksen 105:n osilla. Tyytyväinen olen ollut. Ihan niitä halvimpia osasarjoja en hankkisi, ettei tuu fiilistä että niissä vois olla parannettavaa (vaikka välttämättä ei olisikaan). Mutta osta maantielle maantiefillari, älä cyclocrossaria.

VesaP
22.02.2012, 16.14
10 ke. Tosin ei välttämättä riitä mutta siitä on hyvä lähteä.

lansive
22.02.2012, 16.57
Minä ostin ekan (ja ainoan) maantiepyöräni kotimaan kivijalkakaupasta. Hintaa vähän yli tonnin. Vielä ei ole tarvinnut päivittää, eikä luultavasti pitkään aikaan. Ei vaikka treenimäärä kasvaisikin.

arctic biker
22.02.2012, 23.39

Ei paha ollenkaan, itte päädyin halvempaan eli felt f85 -11 malliin, hävisin osissa rankasti mutta merkissä voitin...
erittäin soiva peli toi sun radon, elä huoli. Onnittelut. Omani päivitysoperaatio menossa... Palaamme asiaan kun 10t kilsaa on takana, eikös? Jompi kumpi muistuttaa. Panemma pystyyn saitin kuinka pärjäsin halpisnettipyörällä.
Ja paskat. Tossa Radonissa ei oo mittään ns heikkoa lenkkiä, imho. feltissä on,mm navat... purku ja rasvaus ja säätö auttoi. Mavicit ei sitä tarvii. Ajoa vaan ja jos täällä joensuun alapuolela kesän aikaan pyöräilet niin ooha yhteyvessä, teemmä vertailutestiä.

Juha_H
23.02.2012, 13.34
Mä sanoisin, että optimaalisin hintaluokka harrastevälineeksi tulevalle maantiepyörälle on 6000e. Sillä saa fillarin jonka jokaisen osan pystyy valitsemaan mieleisekseen eikä tarvitse sitten ostaa valmispakettia josta tekee mieli päivitellä vähän joka osaa vähän joka suuntaan.

Jos taas on hankkimassa liikkumisvälinettä niin alle tonnilla saa varmasti käypäsen pyörän.

Keskiäkäinen lohjalainen
26.02.2012, 12.00
Gunttersprachen taitajille tiedoksi varsin mielenkiintoinen vertailu 1500 euron kulkineista:

http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/rennraeder/rennraeder-2012-um-1500-euro/a15715.html

Kärjessä keikkuvat (taas kerran) saksalaiset postimyynti-ihmeet: Rose, Canyon ja Radon.

Kuntoilija
26.02.2012, 14.47
Varmaan tonnin pintaan saa peruskuntoilija hinta laatusuhteeltaan soivimman pelin. Itse hommasin alesta (1195,-) viime vuotisen Feltin F5:n. Turhamaisuuttani panostin vielä parempiin kiekkoihin, mutta nyt pitäisi olla sitten kiituria muutamaksi vuodeksi. Ei oikein F6 tuossa testissä pärjännyt vaikka F5:sta on pidetty
ihan hyvä pyöränä hintaluokassaan. No runkoa ei tuossakaan moitittu ja F5:ssa on vielä parempi haarukka.

Cino C.
26.02.2012, 23.21
6000e. Sillä saa fillarin jonka jokaisen osan pystyy valitsemaan mieleisekseen eikä tarvitse sitten ostaa valmispakettia josta tekee mieli päivitellä vähän joka osaa vähän joka suuntaan.

Missään tapauksessa EI näin.

Vaan näin:

Henkisesti onkin sitten toinen juttu: kaluston päivittämiseen voi tulla hinku, vaikka ainoa vastine rahoille olisi hyvä fiilis uudesta lelusta.

Hyvä syy painua lenkille, varmaan kulkee taas monta euroa nopeammin/kevyemmin.

hkultala
27.02.2012, 22.26
Mä sanoisin, että optimaalisin hintaluokka harrastevälineeksi tulevalle maantiepyörälle on 6000e. Sillä saa fillarin jonka jokaisen osan pystyy valitsemaan mieleisekseen eikä tarvitse sitten ostaa valmispakettia josta tekee mieli päivitellä vähän joka osaa vähän joka suuntaan.

.. paitsi että tämä menettelytapa ei toimi, jos ei ole jo kokenut pyöräilijä, ja kokeillut vaikka mitä, koska ei osaa valita niitä oikeita osia, ei tiedä mitä haluaa, tai haluaa vääriä asioita.

Jos täysin pyöristä mitään tietämätön saa käteen kuuden tonnin budjetin ja haluaa sillä ostaa hyvän pyörän, sehän saattaa ostaa sillä vaikka Finn-Powerin ;)

Reaaliteetti on, että oli kysymys mistä tahansa asiasta, aloittelija ei koskaan osaa ostaa kerrasta oikeaa tuotetta. Ja asiantuntijakaveri valintaa auttamassa ei ratkaise tätä ongelmaa, vain pikkusen pienentää sitä, koska asiantuntijakverikaan ei kuitenkaan täysin ymmärrä toisen tarpeita (ainakaan niitä tulevia tarpeita mitä se ei itsekään vielä tiedä).. ja usein asiantuntijakaveri itse on johonkin suuntaan biasoitunut, merkkiuskollinen tms.

Joten aloittelijan kannattaa vaan ostaa aluksi jotain edullista ja varautua siihen, että heti vuoden päästä ostetaan jotain selvästi parempaa, kun tajutaan, mikä siinä edullisessa ei riitä.

Risto Koivunen
27.02.2012, 23.10
Jos täysin pyöristä mitään tietämätön saa käteen kuuden tonnin budjetin ja haluaa sillä ostaa hyvän pyörän, sehän saattaa ostaa sillä vaikka Finn-Powerin ;)

Eihän tuolla rahalla taida edes saada Finn-Poweria. Eikös niiden ilmoitettu hintaluokka ollut kahdeksan tonnia ja siitä ylöspäin?

Oatmeal Stout
28.02.2012, 11.39
Optimaalinen hintaluokka on toki sellainen, että ajettuaan pyörän hajalle, voi seuraavassa kuussa hankkia vastaavan tilalle ja tarvittaessa toistaa sitä.

sonnet
28.02.2012, 12.02
.. paitsi että tämä menettelytapa ei toimi, jos ei ole jo kokenut pyöräilijä, ja kokeillut vaikka mitä, koska ei osaa valita niitä oikeita osia, ei tiedä mitä haluaa, tai haluaa vääriä asioita.

Reaaliteetti on, että oli kysymys mistä tahansa asiasta, aloittelija ei koskaan osaa ostaa kerrasta oikeaa tuotetta. Ja asiantuntijakaveri valintaa auttamassa ei ratkaise tätä ongelmaa, vain pikkusen pienentää sitä, koska asiantuntijakverikaan ei kuitenkaan täysin ymmärrä toisen tarpeita (ainakaan niitä tulevia tarpeita mitä se ei itsekään vielä tiedä).. ja usein asiantuntijakaveri itse on johonkin suuntaan biasoitunut, merkkiuskollinen tms.

Joten aloittelijan kannattaa vaan ostaa aluksi jotain edullista ja varautua siihen, että heti vuoden päästä ostetaan jotain selvästi parempaa, kun tajutaan, mikä siinä edullisessa ei riitä.

Samaa mieltä. Aloittelijalta menee rahat hukkaan, jos se ostaa kymppitonnin tsygän ekana, yhtä lailla kuin viime viikolla ekan viinilasinsa juonut todennäköisesti Chateau Petruksesta, toteaisi vain "fucking Merlot"..

En minä ainakaan tajua fillareista vieläkään mitään vaikka herkkäperseenä fiil..nistelijänä alla on kolmas maantievärkki ja neljäs maasturi. Odotellessa sitä hetkeä, että ajamisesta tulee tärkeämpää kuin fiilistelystä, hypistelystä ja omemman etsiskelystä.

Osa ihmisistä on toki helppoja, kaikessa makuasiassa, easy-going. Se on myös yksi aspekti. Ei ole yleispätevää sääntöä olemassa, jos mennään yhtään syvemmälle mihin tahansa komplisoituneeseen asiaan.

Siksi komppaan silti sitä näkemystä, että siistein entry-level -pyörä, minkä raaskii ja mistä saa identiteetilleen/egolleen tyydytyksen jos tarve siihenkin on, ja tämä kaikki sillä reunaehdolla ja oletuksella, että se saattaa (silti) mennä kohta vaihtoon. Voi saada positiivisia yllätyksiäkin kun varautuu "pahimpaan.

Keskiäkäinen lohjalainen
28.02.2012, 12.59
Optimaalinen hintaluokka on toki sellainen, että ajettuaan pyörän hajalle, voi seuraavassa kuussa hankkia vastaavan tilalle ja tarvittaessa toistaa sitä.

Tuo pätee yksittäisen OSAN hintaan. Yksikään osa ei saa olla niin kallis, ettei sitä voisi korvata uudella samanlaisella.

Nostaa kokonaisuuden hinnan vähän korkeammalle :)

Oatmeal Stout
28.02.2012, 14.04
Tuo pätee yksittäisen OSAN hintaan. Yksikään osa ei saa olla niin kallis, ettei sitä voisi korvata uudella samanlaisella.

Nostaa kokonaisuuden hinnan vähän korkeammalle :)
Luottokelpoisena henkilönä olen harvoin ostanut käteisellä pyöriä toisin kuin uusia autoja :o

jannevaro
28.02.2012, 14.24
Optimaalinen hintaluokka on varmaankin siinä kahden tonnin tai hiukan päälle luokassa (pyörä 1700-1900 + uudet kiekot 300-500). Sillä rahalla saa jo niin hyvän pyörän että rahalla saa enää pientä viilausta, ei enää varsinaista lisäarvoa, sitten kyse on enempi makuasioista joita ei sinänsä kannata aliarvioita. Aloittelijalle tuokin voi olla turhan kallis ensipyöräksi, kun ei tiedä mitä haluaa ja tarvitsee. Joten optimaalinenkin hintaluokka riippuu vähän siitä kenelle pyörää hankitaan. Ensipyöräksi n. tonnin velo on riittävä, sen jälkeen osaa hankkia kalliimman ja sopivamman.