PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan häkin pituus?

saku123
14.02.2012, 17.25
Nyt sitten hajos takavaihtaja ja uusi pitäisi hommata. SRAM X.7 vaihtajaa olen ostamassa, mutta miten on tuo häkin pituus? Vanha vaihtaja oli pitkällä häkillä, mutta SRAMia saa vain lyhyeellä ja mediumilla. Mitä pitää tehdä, että voin laittaa vanhan tilalle medium -tai lyhyt häkkisen vaihtajan?

Suvanto
14.02.2012, 17.31
Nyt sitten hajos takavaihtaja ja uusi pitäisi hommata. SRAM X.7 vaihtajaa olen ostamassa, mutta miten on tuo häkin pituus? Vanha vaihtaja oli pitkällä häkillä, mutta SRAMia saa vain lyhyeellä ja mediumilla. Mitä pitää tehdä, että voin laittaa vanhan tilalle medium -tai lyhyt häkkisen vaihtajan?
Kyllä tuota X7:ää saa myös pitkällä häkillä. En tiedä, onko sinulla 9- vai 10-speed setti käytössä, mutta tässä CRC:n tapaukset:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55248
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41155

saku123
14.02.2012, 18.04
Ok. Katsoinkin tuolta hi5bikesistä ja siellä oli vain mediumina ja lyhyenä häkkinä. No jos sieltä kuitenkin tilaan, niin mitä muutoksia tarvii tehdä?

LJL
14.02.2012, 18.25
Minkälaisella kampisetillä ajat?

Nyrkkisääntöhän on se, että pitkä häkki kolmelle eturattaalle, medium-häkki kahdelle ja lyhyt yhdelle rattaalle. Itse olen käyttänyt medium-häkkistä Sramin X0-takavaihtajaa (painonsäästön ja ulkonäön takia, kun pitkää häkkiä ei joskus aikoinaan ollut saatavilla hiilikuituisena :)) kolmen eturieskan kanssa ilman ongelmia joitakin tuhansia kilometrejä, ja aion käyttää jatkossakin. Omien kokemuksien perusteella mitään isoa issueta ei synny, vaikka iskee kiinni kolmen rattaan kanssa medium-häkkisen vaihtajan.

-Lauri

saku123
14.02.2012, 18.43
Kiitos. Eli nyt vain tilaamaan se x7? Miten on ketjujen osuus, pitääkö lyhentää tms.?

LJL
14.02.2012, 18.44
Kyllä tuota X7:ää saa myös pitkällä häkillä. En tiedä, onko sinulla 9- vai 10-speed setti käytössä, mutta tässä CRC:n tapaukset:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55248
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41155

Selvyyden vuoksi todettakoon, että CRC:n kuvassa oleva X7 10sp -vaihtaja ei ole pitkä- vaan medium-häkkinen (pitkä näyttää tältä http://di1-1.shoppingshadow.com/images/pi/ed/9b/e0/112656012-260x260-0-0_sram+sram+x+7+10+speed+rear+derailleur+long+cage +1.jpg)

-Lauri

LJL
14.02.2012, 18.50
Kiitos. Eli nyt vain tilaamaan se x7? Miten on ketjujen osuus, pitääkö lyhentää tms.?

Ketjun oikea pituus lasketaan asettamalla ketju ennen lyhennystä fyysisesti isoimman etu- ja takarattaan päälle (vetämättä ketjua takavaihtajan kautta). Täpärissähän tietysti täytyy huomioida jouston vaikutus lisäämällä valmistajan ohjeiden mukainen määrä lenkkejä edellä mainitulla tavalla määritettyyn ketjun pituuteen. Takavaihtajan häkin pituudella ei käsitykseni mukaan ole vaikutusta ketjun mittaan. Tietysti joudut katkaisemaan ketjun ja asentamaan sen uudestaan, kun vaihdat takavaihtajan.

-Lauri

Edeus
14.02.2012, 20.21
Tietysti joudut katkaisemaan ketjun ja asentamaan sen uudestaan, kun vaihdat takavaihtajan.

-Lauri

Hä eikö Sramista saa häkkiä avattua? En minä einakaan Simpan takavaihtajien kanssa oo ketjua joutunu katkomaan.

maalinni
14.02.2012, 20.26
Sramin powerlinkillä se ketjun "katkaisu" on varmasti nopeampi kuin mikään häkin availu.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871

mutanaama
14.02.2012, 20.33
Hä eikö Sramista saa häkkiä avattua? En minä einakaan Simpan takavaihtajien kanssa oo ketjua joutunu katkomaan.

Jep, lyhentäminekin onnistuu, kun tekee ketjuun sellaisen söpön rusetin.

(ketjun katkaisu kestää muutaman sekunnin ja takaisinliitos korkeintaan saman verran.)

Suvanto
14.02.2012, 21.21
SRAM:n takavaihtajista kyllä saa avattua häkin ja sillä tavalla olen itse vaihtanut vaihtajan, jotta ei ole tarvinnut alkaa purkaa ketjua. SRAM:n 10-ketjuissa on PowerLock, jota ei siis suositella avattavaksi ja uudelleen kiinnitettäväksi, joten tuolla tavalla varmaan itse asiassa pääsee helpommalla...

kona28
14.02.2012, 22.03
Ei "suositella" mutta miksi se siinä menisi kun sen avaa ? Hyvin voi avata ja sulkea niin monta kertaa kun haluaa ei tule ongelmia.

LJL
14.02.2012, 23.06
SRAM:n takavaihtajista kyllä saa avattua häkin ja sillä tavalla olen itse vaihtanut vaihtajan, jotta ei ole tarvinnut alkaa purkaa ketjua. SRAM:n 10-ketjuissa on PowerLock, jota ei siis suositella avattavaksi ja uudelleen kiinnitettäväksi, joten tuolla tavalla varmaan itse asiassa pääsee helpommalla...

Koskaan siihen asenneta sitä samaa pikaliitintä, vaan aina uusi. Ja usko pois, häkin purkaminen on isompi homma kuin ottaa ketju hetkeksi pois ja liittää uudella liittimellä.

-Lauri

LJL
14.02.2012, 23.10
Ei "suositella" mutta miksi se siinä menisi kun sen avaa ? Hyvin voi avata ja sulkea niin monta kertaa kun haluaa ei tule ongelmia.

Ei todellakaan näin!

-Lauri

telliv
14.02.2012, 23.25
En tiedä teistä, mutta nuo minun 10spd powerlockit on niin tiukkoja nysvätä auki, että sitä ihan mielellään purkaa häkin ja vaihtaa vaikka takaiskarin öljyt samalla kuin alkaa sitä puljaamaan.

T6700
14.02.2012, 23.49
Koskaan siihen asenneta sitä samaa pikaliitintä, vaan aina uusi. Ja usko pois, häkin purkaminen on isompi homma kuin ottaa ketju hetkeksi pois ja liittää uudella liittimellä.

-Lauri
Onko tosiaan näin? Itse olen käyttänyt samaa powerlockia ainakin viiteen kertaan. Kaiken lisäksi käytän sitä shimpan 10-ketjun kanssa. Ja nopea avaus- ja sulkutapakin on jo löytynyt.

dILETANTTI
15.02.2012, 00.02
Tämä on kyllä mielenkiintoinen tämä pikalukkoasia. Itselläni on laatikossa käytettyjä ja uusia lukkoja, ja hyvin tuntuvat kestävän käytetytkin maastosinkulassakin. Tosin käytän ilmeisesti KMC:n lukkoja 9-ketjussa.

Edeus
15.02.2012, 09.00
Sramin powerlinkillä se ketjun "katkaisu" on varmasti nopeampi kuin mikään häkin availu.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871

Jep, lyhentäminekin onnistuu, kun tekee ketjuun sellaisen söpön rusetin.

(ketjun katkaisu kestää muutaman sekunnin ja takaisinliitos korkeintaan saman verran.)

Jaa niin juu, jos pikalukon kanssa tykkää touhuta, eipäkä kyllä kunnollisen katkasijan kanssakaan kauaa mene.
Häkin aukasussakaan tarvitse kun yhksi pultti avata.

Kukin tyylillään, aattelin vaan...

LJL
15.02.2012, 12.13
Onko tosiaan näin? Itse olen käyttänyt samaa powerlockia ainakin viiteen kertaan. Kaiken lisäksi käytän sitä shimpan 10-ketjun kanssa. Ja nopea avaus- ja sulkutapakin on jo löytynyt.

Argumenttini perustuu valmistajan antamiin ohjeisiin, ja noudatan niitä mielelläni, sillä a) kyllä ei lämmitä jos homma kusahtaa pikaliittimeen jossakin tarpeeksi kaukana kotoa/kisassa, sekä b) ei maksa paljoa heivata vanha roskiin ja laittaa tilalle uusi. Mutta kuten keskustelun perusteella voi todeta, tyylejä on monia, ja kukin tekee tyylillään. En väitä että olisi 100%:n väärin laittaa vanha takaisin (siis kyllähän se siinä pysyy), mutta varmuus on kuitenkin paras.

-Lauri

EDIT: Tämä siis koskien nimenomaan Sramin PowerLockia.

Pelle Peloton
15.02.2012, 12.46
Tämä on kyllä mielenkiintoinen tämä pikalukkoasia. Itselläni on laatikossa käytettyjä ja uusia lukkoja, ja hyvin tuntuvat kestävän käytetytkin maastosinkulassakin. Tosin käytän ilmeisesti KMC:n lukkoja 9-ketjussa.

Itse olen kolmisen vuotta käyttänyt KMC:n lukkoja 9-ketjuissa ja sittemmin myös 10-ketjuissa KMC:n suosituksen mukaan (http://www.kmcchain.us/faq.asp) ilman minkäänlaisia ongelmia:

The Missing Link on chain models X11SL and X11L can not be reused. All other Missing Links can be reused between 2-3 times per life cycle of the chain. If you purchase a replacement chain, the used Missing Link should not be reused and is not interchangeable. Missing Links offer riders ease of maintenance and quick chain replacement when there is an emergency on the road or trail.

Ketjuina SRAM:n, KMC:n & SHIMANO:n tuotoksia.

elasto
15.02.2012, 13.11
Selvennykseksi vielä, että ainakin valmistajien mukaan KMC missing link on uudelleenkäytettävä ja Sram powerlock on kertakäyttöinen.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus löytyy täältä: http://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/my10-sram-tech-manual-rev-a.pdf

X.7 keskipitkän häkin kapasiteetti on 37t ja pitkän 45t. Jos käytössä on 11-32 pakka ja 26/40 eturattaat niin tuo tulos saadaan seuraavalla kaavalla: (32-11)+(40-26).

EDIT: Näköjään Pelle Peloton jo selvensi tuota ketjuasiaa.

Tmh
15.02.2012, 14.23
Eiköhän tuossa valmistajat halua vetää vain varman päälle.

Mulla on tainnu pidellä 9 ketjuja kasassa jo reilut kymmenen vuotta Sramin sekä KMC:n pikalukot ja avauksia jollakin lukolla voi olla jo useita kymmeniä. Pyörät ja ketjut on vaihtunut useastikin välillä mutta saattaa ne samat lukot siellä edelleen olla. Uusiutuu yleensä sitä mukaan kun menee hukkaan...

Kertaakaan ei ole lukko lauennut ja lenkki tyssännyt siihen. Ketjuja on kylläkin mennyt poikki. Korjattu tien päällä - milläpäs muullakaan kun niillä vanhoilla lukoilla...

elasto
15.02.2012, 14.24
Suosituksiahan noi vaan on.

SSGT-92
15.02.2012, 18.03
Morjens,eipäs ny sotketa noit ketjulukkoi : PowerLock on se kumpi on tarkotettu 1 kerran asennettavaksi,ei avattavaksi.
PowerLink on tarkoitettu usein avattavaksi ja asennettavaksi.Voipi tarkistaa Sramin sivuilta ken tahtoo

kh74
15.02.2012, 18.21
Suosituksiahan noi vaan on.

No joo, mutta ehkä esimerkiksi SRAM:illa on joku tekninen syy miksi ne sanoo 9-ketjun linkkinsä olevan suunniteltu uudelleenkäytettäväksi ja 10-ketjun linkkinsä kertakäyttöiseksi, että se kannattaa ainakin ottaa huomioon.

9-ketjun pikaliittimiä olen pari vuotta käyttänyt ilman mitään yllätyksiä. Kätevää kun voi avata ja sulkea, avata ja sulkea... Uuden ketjun mukana aina uusi pikaliitin. Kymppiketjut (maantiepyörässä) olen toistaiseksi kiinnittänyt taikauskoisesti aidolla Campagnolon ketjutyökalulla perinteisin rituaalein.

saku123
19.02.2012, 17.23
Vielä yksi kysymys, eli käykö muun merkkiset vaihdevivut tuon x7 vaihtajan kanssa yhteen? Netistä luin, että pitäis olla sramin oma, mutta itse en oikein usko. No, miten on?

elasto
19.02.2012, 17.42
Täytyy olla Sram, koska Shimanoissa on eri vetosuhde.

Two-Shoes
03.03.2012, 18.18
Kiinnostaisko ketään vaihtaa päikseen medium tai pitkä häkkistä Srammin takavaihtajaa melkein käyttämättömään lyhyt häkkiseen X7??:rolleyes: