PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensi kevääksi pyörää??

vormiston
13.02.2012, 17.11
Olen hankkimassa ensi keväänä itselleni ensimmäistä "kallista" pyörää vanhojen 50euron ostosten tilalle.

Pyöräilystä mitään tietämättömänä kaipaisin teidän apua ettei rahat mene kankkulan kaivoon.

Pyörä tulisi pääasiassa maantielle mutta mukava olisi välillä päästä kulkemaan metsäpoluilla. (ei mitään kovin hankalaa maastoa)
Lenkille yms. Luultavasti matkaa tulisi kesässään aika reilusti kun autokin on tullut häviteltyä pois. Talvikäyttöäkään en haluasi sulkea kokonaan pois.
Cyclocrossari olisi ilmeisesti hyvä, mutta mitä olen katsellut niin hinta tuppaa olemaan ongelma. Tällä hetkellä olisi tarkoitus sijoittaa pyörään max. 800euroa.

Tässä muutamia mitä olen katsellut.

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/dual_sport/ds_series/8_4_ds/#

http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Miehet/?id=15

http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-sport/hybrid-comp

http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-sport/hybrid-comp-sld

http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/?singleUid=530

Ovatko kyseiset pyörät aivan susia vai saako rahalle vastinetta? Jos noista pyöristä ei mikään ole hyvä niin mikä olisi? Vinkkejä? Ehdotuksia?

Hakua olen kokeillut enkä niistä ole oikein tyydyttävää vastausta saanut.

Kiitos jo etukäteen.

Jake_Kona
13.02.2012, 17.19
Tuolta kaikenlaista apua. Kelaa koko topikki läpi:)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?19618-Cyclocross/page246

Leewi
13.02.2012, 17.22
Tuolla budjetilla alkaa jo saamaan crossarin jostain alesta. Tai käytetty esim http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=13&t=5432

Risto Koivunen
13.02.2012, 18.14
Tässä muutamia mitä olen katsellut.

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/dual_sport/ds_series/8_4_ds/#

http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Miehet/?id=15

http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/?singleUid=530

Yllämainittujen pyörien kohdalla veikkaisin, että nuo käytetyt pomppukeulat eivät tule keräämään paljoa kehuja tällä foorumilla.

JohnFr
13.02.2012, 18.44
^ Komppaan. Unohda kaikki tuon hintatason hyppykepilliset filot (kaikki joissa sanotaan Suntour tulee jättää kauppaan).

http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33&products_id=216

Tuosta kohtuullinen CC, näkyisi kokojakin olevan aika mukavasti tarjolla. Tota on sitte hyvä ruveta päivittelemään, jos intoa ja rahaa venyy sinne asti.

kpyora
13.02.2012, 18.56
...Pyörä tulisi pääasiassa maantielle...Ovatko kyseiset pyörät aivan susia...

Minä en koskisi noihin linkittämiisi pyöriin tikullakaan. Tiedän kokemuksesta, ettei tuollaisella tee mitään. ;) Kahdeksan sataa euroa on aika paljon rahaa, ainakin minulle, joten kannattaa oikeasti miettiä, mihin sen käyttää.

Crossari olisi yksi vaihtoehto ja saattaa onnistua alennusmyynnistä. Tuo linkitetty Focus voi olla ihan kelpo ensipyörä. Toisaalta jos laitat painon tuohon ensimmäiseen kohtaan, niin ratkaisu on aika helppo. Hanki maantielle maantiepyörä. :) Kompromissit ovat aina kompromisseja, joko huonoja tai hyvin huonoja.

Itse katselin viime kesänä Konan Honky Tonk'ia ihan vakavasti kevyeksi retkipyöräksi. Siinä on testeissä hyvin menestynyt teräsrunko. Pyörä on kohtuuhintainen. Siihen mahtuu normaalia maantierengasta leveämpi rengas (28mm on mielestäni hyvä retkikäytössä). Minulla on kuitenkin jo kohtuullinen maantiepyörä ja fixicrossari, joten päätin ajaa kesän retken lopulta fixillä. Enkä oikein ollut ihastunut mallin Shimano osasarjaankaan. Muita vastaavia ei kuitenkaan taida tällä hetkellä olla saatavissa Suomesta hyllytavarana?

Suosittelisin ensimmäisen pyörän ostoa kivijalkaliikkeestä, joka oikeasti osaa mitoittaa pyörän. Siinä häviää jonkin verran euroja verrattuna nettikauppoihin, mutta sitä mitoitustyötä sanotaan palveluksi. Ensimmäistä kunnollista pyörää osataessa, tuo apu oli ainakin minulle tarpeen. Kiitos siitä ja monista muista neuvoista Velosportin myyjille. Toinen paikka, jossa oikeasti on paneuduttu sovitushaasteeseen kanssani, on ollut pyorahuolto.com.

Muista rakentaessasi budjettia, että pyörä on vain osatotuus. Pyörän lisäksi menee muutama satanen kaikkeen pikkutilpehööriin:
"Pakolliset"
- kypärä
- lukkopolkimet
- pyöräilykengät
- pehmustetut pyöräilyhousut
- pullotelineet
- valot
- satulalaukku
- työkalut
- vararengas
- pieni pumppu ja tornipumppu
- U-lukko ja vaijeri
- ketjuöljy

"Mukavat"
- lyhythihainen pyöräilypaita
- pitkähihainen pyöräilypaita
- irtolahkeet ja hihat
- sadetakki
- pitkät pyöräilyhousut
- pyörän huoltoteline

"Joillekkin"
- lokasuojat
- tavarateline
- työkalusarja
- tankolaukku
- takalaukut
- etulaukut

Zeipii
13.02.2012, 19.01
http://www.bikeshop.fi/Kona_Dr_Dew_11/ekauppa/pBB11DRDW/

jos krossari ei kiinnosta. Sellasenkin tolla budjetilla sais.

twentyniner
13.02.2012, 19.45
Henkilökohtaisesti ostaisin tuolla budjetilla vähän käytetyn, malli, merkki ja "tyyppi" onkin sitten henkilökohtainen asia. Myös tähän aikaan voi löytyä aika kivoja tarjouksia suomesta ja mailmalta. Ainahan pyörää on hyvä päästä kokeilemaan, mutta kun avaudut mittojesi suhteen, täältä varmasti löytyy aika hyvää apua koko propleeman kanssa.

Osaako "nöösi" oikeasti pyörää 5min pakkasessa kokeiltuaan sanoa onko se hänelle hyvä? Säädöt ovat päin peetä ja muutoinkin tilanne voi olla hätäinen. Tietenkin jos eksyy oikeasti asiantuntevan pyöräkauppiaan luokse,joka etsii ja säätää asiakkaalle pyörän sopivaksi koeajoa varten, on tietenkin eri asia.

am8119
13.02.2012, 20.34
Jos budjetti vähän venyy tuosta perus peli: http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33&products_id=728

Musashi
13.02.2012, 20.40
Hoh! Kpyoran kamalistaus menee hieman överiksi. Harrastuksen alkuun pääsee paljon vähemmälläkin rojumäärällä kun keskitytään oleelliseen. Eli kammet pyörimään vaan vaikka ihan verkkarit jalassa perkule.

Jake_Kona
13.02.2012, 20.45
Juu pyörä ja kypärä.
Kaiken muun voi soveltaa jo olemassaolevista urheilutamineista.

kpyora
13.02.2012, 21.28
Juu pyörä ja kypärä.
Kaiken muun voi soveltaa jo olemassaolevista urheilutamineista.

Ainoa listallani kohdassa "pakolliset" oleva "urheilutamine" on muuten pehmustetut housut. Pyöräilykenkiä en sellaisiksi laske, koska ne poikeavat niin totaalisesti muista liikuntajalkineista.

Lista on jaettu kolmeen osaan juuri sen takia, ettei se säikäyttäisi ketään, mutta laittaisi ajattelemaan. Se mikä tuosta puuttuu kokonaan on kohta "elektroniikka". ;) Kadenssimittari on siltä saralta hyödyllisin aloittelevalle. Sen avulla saa ajotekniikan kuntoon. Laittaisin elektroniikan kuitenkin kohtiin "mukavat" ja "joillekkin".

Jake_Kona
13.02.2012, 21.31
Torilla näyttäisi olevan kaikenlaista kiinnostavaa näin "keväisin"

H. Moilanen
13.02.2012, 21.39
Ja nyt kun cyclocrossia on työnnetty ovista ja ikkunoista silmät ja suut täyteen, niin kannan oman korteni kekoon.

Jäykkäperämaasturi. Merkkinä vaikka Radon. 2012-mallit eivät ole hinnaltaan pitkissä puissa, 2011 -mallit vielä inhimillisempiä. Kauppaan. (http://www.bike-discount.de/)

Ettei kukaan pääse sanomaan, niin olen omistanut cyclon ja myynyt sen pois kun en tykännyt. Ja olen polkenut (täysjousto-)maasturilla nappularenkain Pirkan Pyöräilyn pidemmän version (200+ km) 30km/h nopeusryhmässä ollen koko matkan vetokierrossa.

JohnFr
13.02.2012, 22.18
Sanottakoon nyt vielä, että on toki järkevää kuunnella muiden mielipiteitä ja kommentteja aiheesta, mutta muistaa kuitenkin ettei kukaan muu voi sanoa mistä ite tykkäät. Jos mahdollista, kannattaa etsiä koeajomahdollisuuksia niin hybrideihin, crossareihin kuin jäykkiksiinkin, näin saat vähän osviittaa siitä, mikä itsellesi parhaiten sopii (tosin näin talviaikaan voi olla hiukan haastavaa päästä testaamaan). Ja kuten edellä jo mainittiin, ihan noita kaikkia et tarvitse heti alkuun, kunnon kypärä on olennainen.

kpyora
13.02.2012, 22.19
...Jäykkäperämaasturi...Ja olen polkenut (täysjousto-)maasturilla nappularenkain Pirkan Pyöräilyn pidemmän version (200+ km) 30km/h nopeusryhmässä ollen koko matkan vetokierrossa.

Kun käyttötarkoitus oli maantie, niin kyllä silloin maantiepyörä on päälimmäisin vaihtoehto. Jos käyttötarkoitus olisi maasto ja vähän sivussa maantietä, niin 29" voisi olla olla hyvinkin harkinnan arvoinen.

Jälkimmäinen on kova suoritus, mutta en näe siinä mitään järkeä. :D :D :D Kovakuntoinen, tottunut pyöräilijä varmasti kykenee tuohon, mutta onko se mukavaa? Kun ajatellaan niin, etä näillä neuvoilla pitäisi tuoda uusia pyöräiöyn pariin jääviä harrastajia, niin maastopyörän suositteleminen maantiellä pyöräilevälle ei ihan taida olla sitä.

PS. On minun ohi ajettu Pirkassa fixilläkin. Omistankin pari sellaista, mutta en mene sitä suosittelemaan alkuperäiselle kysyjälle.

izmo
13.02.2012, 22.23
http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a54299/elite-super-hpc-29-teamline.html

Tuolta kaupasta löytyi tommonen vaihtoehto ja tekis toiset kevyet kiekot maantielle?

Risto Koivunen
13.02.2012, 22.25
Taitaa olla tuo izmon linkkaama Kuubio aika reilusti yli alkuperäisen kysyjän budjetin...

Jake_Kona
13.02.2012, 22.28
lol. Yskäinen nauru. Hyvä pyörä kai. :eek:

Osta torilta käytetty maantiemenijä

izmo
13.02.2012, 22.28
Taitaa olla tuo izmon linkkaama Kuubio aika reilusti yli alkuperäisen kysyjän budjetin...

Budjetti ylittyy monesti vaikka ois kysymys sillan rakentamisesta:cool:

Isopyörä maasturi tosin voisi olla jäykällä hiilikeppikeulalla jos ajelee maantietä...?

kevytlenkki
14.02.2012, 00.19
Disclaimer: Jos ei tykkää mielipiteistä tai ottaa herkästi itseensä niin ei kannata lukea pidemmälle.

Näin lyhyeksi alkupuheeksi voisin kuvailla, että polkupyörän käyttö on melko samantyylistä kuin sinulla. Jos ei jaksa lukea niin tiivistelmä löytyy lopusta.

Korostan tämän olevan henkilökohtainen kokemukseni ja teksti on täynnä mielipiteitä - ei absoluuttisia totuuksia.

Olin muutama viikko sitten samassa risteyksessä, mutta hieman suuremmalla budjetilla. Katselin täältä pitkään vaihtoehtoja ja luin pääni sekaisin kaikista eri pyörän komponenteista. Halusin rahalle vastinetta, mutta ennen kaikkea omaan käyttötarpeeseen soveltuvan pyörän. Hybridi on täällä aika usein kirosana ja kaikki pyörät joita on tyypillisesti myyty suomalaisissa liikkeissä eli Helkamat, Tunturit, Nishikit yms. ovat myös täyttä roskaa - jos täältä kysyy. Tuolla mainittiin jo nämä pomppukepit, eli ne on myös täyttä roskaa. Niillä ei tee kuulemma mitään (ovat kuulemma jopa hengenvaarallisia). Näistä sitten päätellen heittäisit mukamas rahat noilla valinnoilla suoraan kaivoon. Nämä väitteet ovat kyllä itsessään täyttä roskaa. (Älkää nyt ottako itteenne, se on vaan se mihin täällä törmää kun tulee tuolta "tavallisten" polkupyöräilijöiden joukosta)

Täällä kisataan spekseistä, grammoista ja muista tavalliselle pyöräilijälle turhista asioista jos oikeen asiaan uppoutuu. Olen ajanut noin 6 vuotta Tunturin hybridillä, tarkemmin sanottuna trekking pyörällä. Ajoasento on rento ja korkeilla paineilla sillä pääsee mielestäni erittäin lujaa. Tämäkin pyörä kuuluu varmasti luokkaan "roskaa", mutta kuitenkin se on palvellut minua uskollisesti erittäin pienellä huollolla tuhansia kilometrejä. Kumit on vaihdettu parikolme kertaa, jarrupalat vaihdettu noin 6 kertaa, tukijalka (joo kirosana) on vaihdettu pari kertaa ja vaijerit uusittu sieltä täältä melkeen kaikki uusiksi. Pyörällä olen ajanut täysin välittämättä mitä eteen tulee ja välillä kaikkea muuta kuin sille tarkoitettuja polkuja. Tarakat ja takavalot pärisee, mutta so what. Hintaa oli silloin muistaakseni noin 600 euroa. Lisään vielä, että se on viettänyt vielä talvikuukaudet yleensä pihalla sateessa, lumessa ja auringossa. Kertaakaan en ole sitä mitenkään erityisemmin puunannut ja vieläkin se tuolla pihalla lumisateessa odotta lenkittäjäänsä.

Tästä tulee näköjään pitkä tarina... Kävin sitten koeajamassa tuota cyclocrossia. Kesti hetken päästä sisälle siihen ajoasentoon ja kokonaan uudentyyppiseen pyörään. Itselleni tuli kuitenkin aika hölmö olo ajaa ferrarinpunaisella käyrätangolla kyykyssä tuulihousut jalassa keskellä talvea. Tuntui, että tämä pyörä vaatii ne kuuluisat succikset jalkaan ja kasan muita varusteita ettei näytä juuri varastaneen pyörää joltain "ammattilaiselta". Ajoasento oli minulle turhan ahdas eikä se varusteiden puutteessa tuntunut pyörältä jolla lähteä äkkiä vaikkapa kauppaan käymään syksyn sateilla (lokarit, valot, tarakka, lukko?) Kyllä, joihinkin crosseihin saa näitä varusteita, mutta täällä todennäköisesti sanotaan vain ettei ne sellaiseen pyörään kuulu. Ok, ei kuulu jos kisataan - mutta minusta optio näiden asentamiselle myöhemmin pitäisi kuitenkin olla. Tämä siis omassa käytössäni, en tiedä mihin omaa pyörääsi tulet tarkalleen ottaen käyttämään. Kiinteät valot ja napadynamo ovat helpottaneet kuitenkin paljon liikeelle lähtöä ja pyörän jättämistä parkkiin.

Jatkoin siis koeajoja ja aloin tutkimaan seuraavaksi Specialized Tricrossia, jota voisin kutsua CycloCross hybridiksi. Siinä oli paljon rennompi ajoasento (lue: pystympi), levyjarrut (talvella toimintavarmat) ja mahdollisuus lisätä tarpeen mukaan lokarit ja tarakka. Hinta oli kuitenkin sanotaanko suolainen suhteessa siihen, että kuitenkin pitäisi vielä ne lokarit (mielellään kiinteät, minun tarpeisiin) asentaa ja valot pitäisi todennäköisesti hommata. Eikä Tiagran osasarja kutsunut lähes 1500 euron hintalapulla, niin ja jarrut olivat vain mekaaniset levyjarrut ei hydrauliset. Valot olisivat kuitenkin irroitettava aina kun johonkin pyörän parkkeeraa tai sitten upottaa omaisuus kunnon napadynamoon ja valaisimeen. Tästä tuli taas omalle kohdalle varmasti monen mielestä täysin turha kynnyskysymys, mutta kun oli tottunut siihen jo tuon Tunturin napadynamon ja kiinteiden valojen yhdistelmään niin ei siitä käytännöllisyydestä oikein osannut enää luopua. Lopulta alkoi ympyrä sulkeutua ja aloin taas katsella pyöriä joissa on hyvät varusteet suunniteltu valmiiksi pyörään kiinteästi. Väistämättä eteen tuli nämä hybridit (kirosana).

Vieläkin jäi kuitenkin mieltä askarruttamaan tuo käyrä tanko, ajoasento ja geometria. Kyykymmällä ajoasennolla on pienempi tuulivastus. Tästä mietin, että en aio ajaa kilpaa. Ei se vauhti vaan se matka ja kuntoilu. Pitkillä matkoilla se saattaa lisätä hieman tuskaa, mutta ei se matka siihen kuitenkaan pysähdy - kunto vaan nousee, ja toisaalta rennompi ajoasento kompensoi tätä menetystä. Tankoa mietin taas ajoasennon vaihtelun kannalta ja totesin minulle varmasti riittävän vaikkapa nousukahvat. No sitten se geometria. Meni kauan ymmärtää se periaate, että miksi kyykympi ajoasento, korkeampi painopiste ja toisiaan lähellä olevat pyörät tuovat lisää vauhtia. Mulle ei vaan riittänyt siis se, että ´näin se on eikä siitä sen enempää´ vaan halusin sisäistää tämän pienen fysiikan ihmeen. Päätin siis vielä kokeilla 29 tuumaista jäykkäperäistä maasturia (todennäköisesti kohta joku myös sitä ehdottaa). Siinä oli luonnollisesti leveät kumit ja ihan oikea kunnollinen Foxin joustokeula. Eli siis sillä pääsisi myös oikeasti maastoon, mutta on mahdollista asentaa myös kapeammat vaikkapa 40mm kumit maantieajoon. Painopiste tässä oli matalalla ja ajaminen tuntui tasaisella melko tahmealta tuon keulan loivemman kulman ja todennäköisesti pyörien suuremman etäisyyden takia. Pienellä maastolenkillä kuitenkin tuli väkisin pieni virne päälle. Toisaalta, vaikka siihen laittaisi 40mm kumit tai toisilla vanteilla vielä kapeammat sillä tuskin olisi mukavaa ajaa kuitenkaan yli 10km maantiellä. Ja todennäköisesti joku tulee (kunnosta riippuen) ohi vielä sillä hybridillä.

Päädyin kaikkien näiden pyörien ja kokemusten jälkeen takaisin ns. hybrideihin. Tämä "hybridi" on kuitenkin maantiepyörähybridi (jotkut kategorisoinnista pakkomielteiset voivat kutsua näitä esimerkiksi fitness-pyöriksi ja kaikilla valmistajilla on omat määritelmät näiden kategorioiden välillä sekoittamaan pakkaa.) varustettuna kapeilla 30mm kumeilla ja erittäin laadukkailla valoilla ja napadynamolla. Tämä pyörä tulee nopeisiin siirtymiin ja on aina lähtövalmiina vailla mietintää tuliko ladattua paristot valoihin ja onko selkä täynnä kuraa jos päätän pysähtyä vaikkapa terassille bisselle. Maasto kuitenkin kutsuu sen verran paljon, että tiedän ensi talvena ostavani tuollaisen 29erin jäykkäperän talven keleihin ja ennen kaikkea sinne maastoon. Kesällä pitää päästä nopeammin etenemään. Tuolla yritin aikaisemmin löytää jotain hybridiä jota voisi laajentaa molempiin suuntiin kapeilla tai leveämmillä kumeilla - mutta totesin sen lopulta olevan todellakin huono kompromissi molempiin suuntiin; yritin kyllä olla eri mieltä mutta ymmärrettyäni lopulta tuon geometrian merkityksen koeajojen jälkeen liityn näihin ns. ammattilaisten mielipiteisiin.

Jäin valintani jälkeen ihmettelemään CycloCrossien hintaa suhteessa niiden varusteisiin. Tuntui lopulta pelkästään tuon sanan CycloCross lisäävän huomattavasti hintaa. Toiset täällä on selittänyt sitä niiden alhaisella kysynnällä ja toiset jollain muulla. Päättelin lopulta, että minulle on aivan sama sanooko joku minun pyörääni hybridiksi, koska geometriat sen homman ratkaisee. Muutama kauppias kauppaa CycloCrossia "rennolla geometrialla" ja toiset taas sepittää jotain muita satuja miksi pitäisi maksaa muutamia millimetrejä toisella tavalla hitsatusta rungosta itsensä kipeäksi. Jos rungolla on hyvä takuu ja varusteet laadukkaita niin et heitä rahojasi kaivoon.

---

Summa summarum:
1. Määrittele tarpeesi. Tuollainen hybridi hyppykepillä saattaa hyvinkin sopeutua tarpeisiisi, mutta _jos_ haluat kovempaa maantiellä tai maastossa niin niille on omat pyöränsä.
2. Pyörän laajennettavuus varusteiden muodossa. Tiedätkö jo nyt, ettet tule joitain varusteita tarvitsemaan? Haluatko lähteä pidemmälle reissulle jolloin saattaa tukeva tarakka olla paikallaan.
3. Koeaja erityyppisiä pyöriä. Se muuttaa aika nopeasti käsitystä pyörien eroista ja saattaa muuttaa mielipiteesi melko radikaalisti.
4. Millaiset renkaat mahtuvat runkoon? Leveillä hieman suuremman ilmatilan omaavilla renkailla pärjää hyvin pieniä polkuja ja kevyttä maastoa jolloin voit jättää sen hyppykepin pois tuomasta painoa ja nylpytystä ylämäkeä noustessa. Cycloja ajetaan tällä periaattella.
5. Ratastus. Haluatko suuren valikoiman vaihteita pienellä ryömintävaihteella vai pelkästään kovaan vauhtiin tarkoitetut ratastukset. (Minulle vastattiin täältä ystävällisesti että "Rattaita saa kaupasta" kun mietin erilaisia ratastuksia)
6. Tärkein, eli mikä tuntuu sinulle oikealta pyörältä koeajojen jälkeen.
7. Mieti myös vaihtoehtoa käytetyistä tuolta fillaritorilta.

Phuuh…. toivottavasti tämä avautuminen auttoi.

sakuvaan
14.02.2012, 00.24
Olin muutama viikko sitten samassa risteyksessä, mutta hieman suuremmalla budjetilla. Katselin täältä pitkään vaihtoehtoja ja luin pääni sekaisin kaikista eri pyörän komponenteista. Halusin rahalle vastinetta, mutta ennen kaikkea omaan käyttötarpeeseen soveltuvan pyörän. Hybridi on täällä aika usein kirosana ja kaikki pyörät joita on tyypillisesti myyty suomalaisissa liikkeissä eli Helkamat, Tunturit, Nishikit yms. ovat myös täyttä roskaa - jos täältä kysyy. Tuolla mainittiin jo nämä pomppukepit, eli ne on myös täyttä roskaa. Niillä ei tee kuulemma mitään (ovat kuulemma jopa hengenvaarallisia). Näistä sitten päätellen heittäisit mukamas rahat noilla valinnoilla suoraan kaivoon. Nämä väitteet ovat kyllä itsessään täyttä roskaa. (Älkää nyt ottako itteenne, se on vaan se mihin täällä törmää kun tulee tuolta "tavallisten" polkupyöräilijöiden joukosta)

No kerroppa missä voi huollattaa tollasen halpiskeulan ja paljon se maksaa?

Jake_Kona
14.02.2012, 00.55
Ei tässä vaikeamman kautta tarvitse hakea vaan poikki ja pinoon.
Ajakoon kukin millä kerkiää ja hinta on sopivin.
Korkeintaan makselee ylimääräisiä oppirahoja tai ajoharrastus simahtaa
turhautumiseen kun lenkki ei maistu.
Laatu maksaa. Ja sillä saa myös huoltovarmuutta. Kertakäyttöpyörä ei ole pitkällä aikavälillä halpa.

kevytlenkki
14.02.2012, 01.01
No kerroppa missä voi huollattaa tollasen halpiskeulan ja paljon se maksaa?

En tiedä. En usko että tavallisessa sille suunnatussa käytössä on merkitystä, todennäköisesti on halvempaa ostaa kokonaan uusi (päätellen sun kysymyksen asettelusta). Pomppukeula hybridin nokassa ei oo tarkoitettu maastoon per se., vaan pururatojen ja helppojen metsäpolkujen ajoon. En edelleenkään usko että kaikki hybridien keulat hajoavat niille suunnatussa käytössä tosta vaan. Tuotteissa on myös takuu ja sen lisäksi virhevastuu.

Kerro mulle miten tuohon budjettiin mahtuu kallis keula jonka pari huoltoa maksaa todennäköisesti saman verran kuin halpa kokonaan uusi?

Jos luet tarkemmin tekstin olen tässä tapauksessa enemmän suuren ilmatilan omaavien renkaiden kannalla. Kaikkien kauppareissu ei oo pelkkää äxseetä deehoo elstriiim trailzzeillä ;)

Peace.

kevytlenkki
14.02.2012, 01.21
Ei tässä vaikeamman kautta tarvitse hakea vaan poikki ja pinoon.
Ajakoon kukin millä kerkiää ja hinta on sopivin.
Korkeintaan makselee ylimääräisiä oppirahoja tai ajoharrastus simahtaa
turhautumiseen kun lenkki ei maistu.
Laatu maksaa. Ja sillä saa myös huoltovarmuutta. Kertakäyttöpyörä ei ole pitkällä aikavälillä halpa.

Miten täällä palstalla on niin vaikeaa käsitellä aihetta "oikea pyörä oikeaan tarkoitukseen". Ei vaan heti pitää laitta tonneja kiinni joko tai periaatteella, eli joko cyclocross, maasturi tai maantiepyörä. Muita pyöriä ei ole olemassa eikä niille ole mitään käyttötarkoitusta. Mieluummin ajaisin kuitenkin muhkuraisen mökkitien citymaasturilla kuin ferrarilla, en kuitenkaan tarvitse siihen tarkoitukseen täysnelivetoista lukkopyöräistä maastoautoa.

Peace.

Jake_Kona
14.02.2012, 01.33
Jos joku ajaa mtb, cc tai pikipintaa luonnollisesti useimmat näkevät vain sen. Kuten itsekkin
pidän cc vastauksena kaikkeen. "Tavalliset pyörät", kuuluisiko noi hybridit sitten siihen, saavat näillä palstoilla vähän huomiota, koska niillä kuljetaan usein paikasta a to b. Harrastusta se ei ole, vaan käyttöön tarkoitettu. Harrastukset taas tuovat intohimot esille ja palstoille.

Hevosmies kertoo hevosmiesten juttuja.

Greycap
14.02.2012, 01.53
Toisaalta, vaikka siihen laittaisi 40mm kumit tai toisilla vanteilla vielä kapeammat sillä tuskin olisi mukavaa ajaa kuitenkaan yli 10km maantiellä. Ja todennäköisesti joku tulee (kunnosta riippuen) ohi vielä sillä hybridillä.

Kaikkihan on suhteellista. Itse ajoin kaksi edellistä kesää Hobby Hallin halpistäysjoustolla (joka myös on täällä kirosana ja ihan aiheesta, hirveä rotisko josta yritän nyt päästä eroon vieläpä rahaa vastaan) ja 30 km lenkki 25 km/h keskinopeudella ei ollut mikään harvinaisuus. Olihan se tajuton ankkuri, epätieteellisesti punnittuna yli 17 kiloa, ja renkaat ei nekään Schwalbe Marathon Plussien muodossa mitkään parhaat mahdolliset olleet mutta kyllä sillä aika kovaa ja pitkälle asvaltilla pääsi kunnes kampilaakeri levisi mutta se on toinen tarina eikä sinänsä liity itse ajomukavuuteen. Silläkin pääsi monta kertaa heittämällä ohi näistä toisinaan kohdalle osuvista joilla on vähintään Tour de France -tason ajokamppeet ja pyörä muttei kunnosta tietoakaan, ja aina oli itsellä hauskaa kadota horisonttiin farkkushortseissa ja T-paidassa reppu selässä. Sen pyörän ainoa ajomatkaa suoranaisesti rajoittava tekijä oli liian pieni runko joka väänsi väkisin selän solmuun.

Sittemmin totesin että metsässä ajelu on vähintään yhtä hauskaa ja tein lähinnä pyhäinhäväistykseen verrattavissa olevan päätöksen, ostin ainoaksi pyöräkseni ns. oikean 26" täysjoustomaasturin sopivan kokoisella rungolla. Se kulkee varmasti kovempaa kuin edeltäjänsä varsinkin kun asvalttikiekoille pyöräytetään jotain muuta kuin nuo mainitut ilmarenkaan irvikuvat ja minä nyt satun pitämään maastopyörän ajoasennosta huomattavasti enemmän kuin crossarin tai maantiepyörän päällä makaamisesta. Moni varmaan on sitä mieltä että maastopyörällä ei ole mitään asiaa asvaltille, jousitetulla vielä vähemmän, mutta kun siinä on kaksi pyörää ja polkimet niin mikäs estää. Onhan se vähän karun näköinen esitys nousukahvoineen eikä luonnollisestikaan niin nopea kuin kunnon maantiepyörä mutta väitän että se on suhteessa paljon parempi asvaltilla kuin mitä maantiepyörä on metsässä. Tuolla hinnalla en mitenkään olisi saanut neljää kunnollista pyörää - maantiepyörää asvaltille, cyclocrossia hiekkateille, jäykkäperämaasturia helppoon maastoon ja täysjoustoa ryteikköön joten otin niistä sen ainoan jolla voin ajaa nuo kaikki ilman hampaiden kiristelyä tai keräilyä. Toki osaava ajaa cyclocrossillakin juurakossa mutta minä en.

Tämä siis toisena tarinana siitä että jokaiselle on olemassa "oikea" pyörämallivalinta mutta sitä ei määritä ajoalusta eikä varsinkaan yleinen mielipide vaan ajajan omat mieltymykset. Minulla ei ainakaan jää yksikään omaehtoinen asvalttilenkki tekemättä siksi että alla on maasturi maantiepyörän sijaan.

sakuvaan
14.02.2012, 03.26
En tiedä. En usko että tavallisessa sille suunnatussa käytössä on merkitystä, todennäköisesti on halvempaa ostaa kokonaan uusi (päätellen sun kysymyksen asettelusta). Pomppukeula hybridin nokassa ei oo tarkoitettu maastoon per se., vaan pururatojen ja helppojen metsäpolkujen ajoon. En edelleenkään usko että kaikki hybridien keulat hajoavat niille suunnatussa käytössä tosta vaan. Tuotteissa on myös takuu ja sen lisäksi virhevastuu.

Kerro mulle miten tuohon budjettiin mahtuu kallis keula jonka pari huoltoa maksaa todennäköisesti saman verran kuin halpa kokonaan uusi?

Jos luet tarkemmin tekstin olen tässä tapauksessa enemmän suuren ilmatilan omaavien renkaiden kannalla. Kaikkien kauppareissu ei oo pelkkää äxseetä deehoo elstriiim trailzzeillä ;)

Peace.

Miksi edes sitten sanot ettei sillä ole väliä vaikka on huono pomppukeula, vaan suosittele suoraan jäykkää keulaa kun se on parempi?

Esmes Suntour NRX maksaa 200€ CRCssä, ilman rahteja, ei sekään ihan ilmasta hommaa ole ostella uusia tilalle.

Ihan faktahan on se että oli nokka mikä hyvänsä ja jos niitä ei huolleta, ne vain hajoaa, ennemmin tai myöhemmin ja sitten kun hajoaa toivottavasti ei satu vahinkoja.

izmo
14.02.2012, 08.22
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=78

Tommosesta runkosta lähdin itte tekeen käyttöpyörää ja keulaksi teräskeppi... ei tullut pyörään käyräsarvia vaan ylijäänyt alumiini raiseri ja kiekot 29" maasturista kohtuu painavat Bonttagerit...

Ehkä on monikäyttösempi kuin käyräsarvi ja kustannus tehokas paketti kun uudet käytämättömät osat löytyi tallin perältä puretuista isopyöristä... työ ja kauppamatkaa joka vuosi noin 7000 km

H. Moilanen
14.02.2012, 08.44
Kun käyttötarkoitus oli maantie, niin kyllä silloin maantiepyörä on päälimmäisin vaihtoehto.

Eikös aiheen aloittaja halunnutkin monikäyttöisen pyörän? Maasturilla voi ajaa maastossa ja maantiellä, maantiepyörällä vain maantiellä.

Jälkimmäinen on kova suoritus, mutta en näe siinä mitään järkeä.

En minäkään.

Kovakuntoinen, tottunut pyöräilijä varmasti kykenee tuohon, mutta onko se mukavaa?

Toki. Joustopyörä ei täryyttele epätasaisellakaan päällysteellä.

Kun ajatellaan niin, etä näillä neuvoilla pitäisi tuoda uusia pyöräiöyn pariin jääviä harrastajia, niin maastopyörän suositteleminen maantiellä pyöräilevälle ei ihan taida olla sitä.

Pyörä tulisi pääasiassa maantielle mutta mukava olisi välillä päästä kulkemaan metsäpoluilla. (ei mitään kovin hankalaa maastoa)
Lenkille yms. Luultavasti matkaa tulisi kesässään aika reilusti kun autokin on tullut häviteltyä pois. Talvikäyttöäkään en haluasi sulkea kokonaan pois.

Pari lihavoitua kohtaa sulkee maantiepyörän mielestäni pihalle tästä keskustelusta.

JackOja
14.02.2012, 08.49
...Summa summarum:
1. Määrittele tarpeesi....

Juuri näin!

Topicin aloittajan pitää kysyä itseltään vakava kysymys: olenko hankkimassa harrastus- vai käyttöpyörää.

vormiston
14.02.2012, 09.18
http://www.bikeshop.fi/Kona_Dr_Dew_11/ekauppa/pBB11DRDW/

jos krossari ei kiinnosta. Sellasenkin tolla budjetilla sais.

Kyseinen kona kyllä kiinnostaisi, mutta mikähän mahtaa olla oikea koko 187 senttiselle?Harmittaa vaan kun kyseistä pyörää ei taida päästä koeajamaan kuopion suunnalla. ja myös keskustelun alkupäässä torilla oleva käytetty focuksen cc, niin mites sen koko?? tais olla m(54). mahtaako olla käypänen?

vormiston
14.02.2012, 09.55
Juuri näin!

Topicin aloittajan pitää kysyä itseltään vakava kysymys: olenko hankkimassa harrastus- vai käyttöpyörää.

Enko voisi saada molempia??

Vakavasti otettuna harrastuspyörää olen hankkimassa.

Musashi
14.02.2012, 09.56
Kyseinen kona kyllä kiinnostaisi, mutta mikähän mahtaa olla oikea koko 187 senttiselle?Harmittaa vaan kun kyseistä pyörää ei taida päästä koeajamaan kuopion suunnalla. ja myös keskustelun alkupäässä torilla oleva käytetty focuksen cc, niin mites sen koko?? tais olla m(54). mahtaako olla käypänen?

54cm runko on 187cm ukolle aivan liian pieni.

JackOja
14.02.2012, 10.00
Enko voisi saada molempia??

Voisit. Jos ostat kaksi pyörää :)

kevytlenkki
14.02.2012, 11.06
Esmes Suntour NRX maksaa 200€ CRCssä, ilman rahteja, ei sekään ihan ilmasta hommaa ole ostella uusia tilalle.

Ihan faktahan on se että oli nokka mikä hyvänsä ja jos niitä ei huolleta, ne vain hajoaa, ennemmin tai myöhemmin ja sitten kun hajoaa toivottavasti ei satu vahinkoja.

Ohitit oman kysymyksesi hienosti. Kun kerran tiedät, niin kerro minulle mitä se huolto maksaa? Katsoin manuaalista, että noin 100 tunnin päästä pitää mennä huoltoon viimeistään. Miten on parempien keulojen kohdalla? Voiko aloitteleva pyöräilijä huoltaa kalliimman keulan itse? Kuinka paljon sen huolto maksaa?

Aloitteleva pyöräilijä saisi enemmän irti kirjoituksestasi jos perustelisit edes omat väitteesi niin hän pystyy tekemään sen pohjalta päätöksen - edelleen suhteessa hänen omaan tarpeeseen.

Miksi edes sitten sanot ettei sillä ole väliä vaikka on huono pomppukeula, vaan suosittele suoraan jäykkää keulaa kun se on parempi?

Sanoin:
4. Millaiset renkaat mahtuvat runkoon? Leveillä hieman suuremman ilmatilan omaavilla renkailla pärjää hyvin pieniä polkuja ja kevyttä maastoa jolloin voit jättää sen hyppykepin pois tuomasta painoa ja nylpytystä ylämäkeä noustessa. Cycloja ajetaan tällä periaattella.

---

Koko tekstini perustuu siihen, että pitää myös pystyä perustelemaan itselleen oma kulutuskäyttäytyminen. Sen takia sanon ettei sillä ole väliä, koska jotkut oikeasti ajavat paljon tuollaisilla pomppukeulilla, koska ne soveltuvat heidän käyttöönsä! Annat aloittelevalle sellaisen kuvan, että ne ovat täysin turhia ja on suorastaan vaarallista ostaa tuollainen. Kyllä näistä vaaroista varmasti tiedotettaisiin ihan valtakunnallisesti mikäli ihmiset näihin pomppukeuliin kuolisi vailla huoltoa. Ja edelleen, se kalliimpikin keula pitää huoltaa.

Kun kerrot minulle faktapohjaisen esimerkin keulan käyttöä vastaavassa käytössä hajonneesta keulasta ja tähän lisäät vielä laskelman kannattavuudesta - ja vielä mahdutat sen tuohon haluttuun budjettiin niin arvostan vastausta. Mutta mikäli argumentointi on tällä tasolla niin en jaksa edes asiasta keskustella jos ei edes omiin kysymyksiin pysty vastaamaan.

kevytlenkki
14.02.2012, 11.22
Juuri näin!

Haluan avata taas tämän lyhyen toteaman auki kunnolla niin selviää muutakin kuin taas mustavalkoista päätöksentekoa.

Käyttöpyörä on kätevä päivittäisessä käytössä mikäli siinä on juuri noi mainitsemani varusteet tai niiden asennusmahdollisuus. Tällä voit kuitenkin aivan hyvin ajaa kuntolenkkejä. Täällä tarkoitetaan harrastuspyörällä todennäköisesti (korjatkaa jos väärässä) sellaista pyörää jotka ovat tarkoitettu vain tiettyä käyttötarkoitusta varten.

Minun kohdalla tämä tarkoittaa kahta pyörää.
Käyttöpyörä:

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62021&scid=1102&scname=Multi+Use

Jos haluan lisää vauhtia niin vaihtelen mahdollisesti osia sen mukaan tai otan niitä pois - mutta tuskin näin tapahtuu. Tuolla kuitenkin voi jo mukavasti kuntoilla, mutta ilman succiksia. Tulen siis harrastamaan tällä pyörällä maantielenkkejä. Näin ollen olen harrastelijatason maantiepyöräilijä, mutta ajan käyttöpyörällä.

Ja sitten on tulossa harrastuspyörä, jonka päätän lopullisesti vasta ensi syksynä (metsään):

http://www.bike-discount.de/shop/k1818/a36557/ltd-race-2011.html

IncBuff
14.02.2012, 11.33
Käyttöpyörä:

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62021&scid=1102&scname=Multi+Use

Aiotko ajaa tuolla talvella? Noiden loksujen kanssa ei varmasti mahdu nastat ja jos juuri ja juuri mahtuvatkin niin ne on koko ajan tukossa.

Miten on parempien keulojen kohdalla? Voiko aloitteleva pyöräilijä huoltaa kalliimman keulan itse? Kuinka paljon sen huolto maksaa?

60€:llä luvattiin mun RS Reba huoltaa. Onko se sitten parempi keula jää lukijan pääteltäväksi.

sakuvaan
14.02.2012, 11.46
Ohitit oman kysymyksesi hienosti. Kun kerran tiedät, niin kerro minulle mitä se huolto maksaa? Katsoin manuaalista, että noin 100 tunnin päästä pitää mennä huoltoon viimeistään. Miten on parempien keulojen kohdalla? Voiko aloitteleva pyöräilijä huoltaa kalliimman keulan itse? Kuinka paljon sen huolto maksaa?

Aloitteleva pyöräilijä saisi enemmän irti kirjoituksestasi jos perustelisit edes omat väitteesi niin hän pystyy tekemään sen pohjalta päätöksen - edelleen suhteessa hänen omaan tarpeeseen.

Sanoin:

---

Koko tekstini perustuu siihen, että pitää myös pystyä perustelemaan itselleen oma kulutuskäyttäytyminen. Sen takia sanon ettei sillä ole väliä, koska jotkut oikeasti ajavat paljon tuollaisilla pomppukeulilla, koska ne soveltuvat heidän käyttöönsä! Annat aloittelevalle sellaisen kuvan, että ne ovat täysin turhia ja on suorastaan vaarallista ostaa tuollainen. Kyllä näistä vaaroista varmasti tiedotettaisiin ihan valtakunnallisesti mikäli ihmiset näihin pomppukeuliin kuolisi vailla huoltoa. Ja edelleen, se kalliimpikin keula pitää huoltaa.

Kun kerrot minulle faktapohjaisen esimerkin keulan käyttöä vastaavassa käytössä hajonneesta keulasta ja tähän lisäät vielä laskelman kannattavuudesta - ja vielä mahdutat sen tuohon haluttuun budjettiin niin arvostan vastausta. Mutta mikäli argumentointi on tällä tasolla niin en jaksa edes asiasta keskustella jos ei edes omiin kysymyksiin pysty vastaamaan.

Stefat ja mahdolliset huoltosarjat ovat siinä 15-30 euron hujakoilla. Foxin 36 on nyt reilut 2000 maastokilsaa ollut ajossa ja siitä on vaihdettu öljyt 3 kertaa, stefat ovat edelleen ehjät eikä tarvitse vaihtaa edelleenkään, eli ainoa kustannus on tullut töistä ja muutamasta desistä keulaöljyä.

Eli jos olisin ollut DIY mies:

Litra keulaöljyä:

16 euroa 3 kauden kustannukset.
Sanotaan vaikka 30 euroa lisää hintaa ettei vedetä liikaa himaanpäin (eli oletetaan että olisi vaikka mennyt tiivisteitä tuona aikana vaikka oikeasti ei ole).

46 egee 3 vuotta. Ei paha mun mielestä?

Jos liikkeeseen vie niin huolto onkin jo sitten 60-1xx euroa, mutta liikkeissä tehdään sitten tietty muutakin kuin pelkkä litkujen vaihto (ainakin joissakin tehdään).

DIY miehelle esmes ohjeita nokan huoltoon:

http://www.youtube.com/watch?v=_tUUhHR2FbM&feature=plcp&context=C366e64cUDOEgsToPDskKpcIm2O3v-QbshLUeSup-D

SRAMilla on joutubessa todella hyvät ohjeet noiden keulojen huoltamiseen ja löytyy PDF manuskatkin niiden huoltoon.

Älä luota sitten siihen sun manuaalin 100h suositukseen.. nimimerkillä keulaöljyt vaihtoon viikossa, mutta se olikin viikon mutakylpy alpeilla jossa kulahti kaikki laakereita myöten, veikkaan että kevyttä kelvikihnutusta ja kevyellä käytöllä (ei uita mudassa joka päivä ja jaksaa edes välillä pyyhkiä keulan likuputket) niin kerran vuodessa on varmana ihan hyvä huoltoväli.

kevytlenkki
14.02.2012, 11.47
Aiotko ajaa tuolla talvella? Noiden loksujen kanssa ei varmasti mahdu nastat ja jos juuri ja juuri mahtuvatkin niin ne on koko ajan tukossa.

En. Tuohon mahtuu nastarenkaat aina 35-37mm saakka, vaikkakaan niitä en siihen ole laittamassa. Tällä hetkellä Trekking Tunturi ja siinä on yhtä ahtaat lokarit ja 37mm nastakumit. Loskakelillä pieni potku lokariin niin homma jatkuu. Tämä täysin turha paska, mutta uskollinen trekking pyörä toimii talvella käyttöpyöränä.

Ja sitten on tulossa harrastuspyörä, jonka päätän lopullisesti vasta ensi syksynä (metsään):

http://www.bike-discount.de/shop/k1818/a36557/ltd-race-2011.html

Ja tämä pyörä on se talvi- / maastopyörä, mutta vasta ensi talveksi.

Tää palstapyöräily on kyllä ehdottomasti vaikein pyöräilyn laji, kuten jonkun käyttäjän profiilitekstistä luin.

kevytlenkki
14.02.2012, 11.59
Stefat ja mahdolliset huoltosarjat ovat siinä 15-30 euron hujakoilla. Foxin 36 on nyt reilut 2000 maastokilsaa ollut ajossa ja siitä on vaihdettu öljyt 3 kertaa, stefat ovat edelleen ehjät eikä tarvitse vaihtaa edelleenkään, eli ainoa kustannus on tullut töistä ja muutamasta desistä keulaöljyä.

Eli jos olisin ollut DIY mies:

Litra keulaöljyä:

16 euroa 3 kauden kustannukset.
Sanotaan vaikka 30 euroa lisää hintaa ettei vedetä liikaa himaanpäin (eli oletetaan että olisi vaikka mennyt tiivisteitä tuona aikana vaikka oikeasti ei ole).

46 egee 3 vuotta. Ei paha mun mielestä?

Jos liikkeeseen vie niin huolto onkin jo sitten 60-1xx euroa, mutta liikkeissä tehdään sitten tietty muutakin kuin pelkkä litkujen vaihto (ainakin joissakin tehdään).

DIY miehelle esmes ohjeita nokan huoltoon:

http://www.youtube.com/watch?v=_tUUhHR2FbM&feature=plcp&context=C366e64cUDOEgsToPDskKpcIm2O3v-QbshLUeSup-D

SRAMilla on joutubessa todella hyvät ohjeet noiden keulojen huoltamiseen ja löytyy PDF manuskatkin niiden huoltoon.

Älä luota sitten siihen sun manuaalin 100h suositukseen.. nimimerkillä keulaöljyt vaihtoon viikossa, mutta se olikin viikon mutakylpy alpeilla jossa kulahti kaikki laakereita myöten, veikkaan että kevyttä kelvikihnutusta ja kevyellä käytöllä (ei uita mudassa joka päivä ja jaksaa edes välillä pyyhkiä keulan likuputket) niin kerran vuodessa on varmana ihan hyvä huoltoväli.

Noniin, nyt päästiin asian ytimeen. Kiitos. Jos unohdetaan noi DIY jutut heti alkuun niin pysyy tällainen ceteris paribus. Voin myös etsiä DIY ohjeita pompulle, mutta kun en tuollaista omista niin ei ole tarvetta. Eli tuon voi huoltaa itse. Hienoa. Entä pomppukeulan? Mitä sen huolto maksaa, edelleen... ?

Niin ja ei ole minun manuaali, se oli netistä bongattu manuaali. Manuaalin mukaan huoltoon viemistä ennen piti toki jokaisen ajon jälkeen tutkia naarmuja sun muuta mielenkiintoista, ja epäilen tekevätkö hybridipompulla ajavat tällaisia toimenpiteitä koskaan? En tiedä, mutta epäilen suuresti.

Eli toisinsanoen. Jos ei ole DIY niin huoltoon voi mennä tuo 100 euroakin parissa vuodessa. Korjaa jos ymmärsin väärin.
Ja se uusi pomppu maksoi 200 euroa?

Tuolla taloyhtiön pihalla on yksi tuollainen pomppuhybridi ollut nyt kaksi vuotta kesät ja talvet, lumessa ja paahteessa. Se kuitenkin aina lähtee sieltä aamuisin jonkun työmatkakäyttöön. Jos törmään tähän kaveriin joskus niin kysyn häneltä hieman tämän pyörän käyttöä ja huoltoa, niin ymmärrän paremmin asian. Näillä pompuilla kun ajetaan "hieman" eri tavalla kuin jossain Alpeilla.

kevytlenkki
14.02.2012, 12.04
Onko se sitten parempi keula jää lukijan pääteltäväksi.

No sinä varmasti itsekin tiedät vastauksen tähän. Kyse on siitä tarvitaanko sitä.

Iglumies
14.02.2012, 12.04
Jatkakaa :D ei kun kohti tuntematonta (http://www.youtube.com/user/djpate246?feature=relchannel#p/u/1482/PbQqx7-oaLs)

Leewi
14.02.2012, 12.19
Tämäkin ketju tuo mieleen Kona Dew Dropin, hybridi maantiestongalla jota sai noin 520 eurolla vuosi/pari sitten. Sitä ei valitettavasti enää tehdä ja Dew mallin rungot taitavat olla muutenkin kokonaan muutetut. Onkohan mitään vastaavia tarjolla? Esim. Marin Lombard http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/fitnesspyora/marin/marin-lombard-fin.html (vähän kallis osiin nähden).

Nikkke
14.02.2012, 12.23
Jos persus kestää nii huomenna kaks kertaa kymmene.

kevytlenkki
14.02.2012, 12.33
Jatkakaa :D ei kun kohti tuntematonta (http://www.youtube.com/user/djpate246?feature=relchannel#p/u/1482/PbQqx7-oaLs)

Hahahahaha... piti oikeen laittaa napit korviin ja kuunnella kun näytti niin tukevalta menolta. "Pitäiskö lähtee perään perkele..."

Sorry. OT ja mä poistun tästä ketjusta.

:D

sakuvaan
14.02.2012, 12.42
Noniin, nyt päästiin asian ytimeen. Kiitos. Jos unohdetaan noi DIY jutut heti alkuun niin pysyy tällainen ceteris paribus. Voin myös etsiä DIY ohjeita pompulle, mutta kun en tuollaista omista niin ei ole tarvetta. Eli tuon voi huoltaa itse. Hienoa. Entä pomppukeulan? Mitä sen huolto maksaa, edelleen... ?

Eli et tiedä? en minäkään, ei taida kukaan täällä suomessa oikeen huoltaa niitä, eli parasta kulutustavaraa ikinä, rikki -> osta uus.

Pyörän hinta nousee siis satasilla kun se hajoaa.

twentyniner
14.02.2012, 13.10
Tämäkin ketju tuo mieleen Kona Dew Dropin, hybridi maantiestongalla jota sai noin 520 eurolla vuosi/pari sitten. Sitä ei valitettavasti enää tehdä ja Dew mallin rungot taitavat olla muutenkin kokonaan muutetut. Onkohan mitään vastaavia tarjolla? Esim. Marin Lombard http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/fitnesspyora/marin/marin-lombard-fin.html (vähän kallis osiin nähden).

Tässä taisi tulla ainoa järkevä ehdotus tähän topikkiin :) jotain tän kaltaista voisi olla "hybridi" jolla myös voisi hiukan kuntoilla vai mitä mieltä raati on ? Turha meidän on noista elastomeeri keuloista väitellä, ei siitä tule kuin turhaa kinaa, jos joku niitä diggaa ja haluaa pyörässään pitää, niin antaa mennä :)

kevytlenkki
14.02.2012, 15.00
Löysin alkuperäiselle kirjoittajalle muutaman liikkeen, missä näyttää olevan melko hyvä edustus näille ns. oikeille pyörille Kuopiossa. Ei muuta kuin ylös ulos ja testaamaan eri tyyppisiä pyöriä. Kun kerran talvikäyttöön tulee pyörä niin nyt taitaa olla hyvät kelit myös kokeilla sitä. Kesällä sitä on paha kokeilla.

http://www.puijonpyorapiste.fi/index.htm

http://www.leosport.fi/

Suosittelen kokeilemaan montaa eri tyyppistä pyörää. Kivijalkaliikkeestä kun tosiaan ostat ensimmäisen niin apu on lähellä mikäli sitä tarvitaan.

Eli et tiedä? en minäkään, ei taida kukaan täällä suomessa oikeen huoltaa niitä, eli parasta kulutustavaraa ikinä, rikki -> osta uus.

Pyörän hinta nousee siis satasilla kun se hajoaa.

En tiennyt ja tuon sanoin rehellisesti heti alussa, mutta otin selvää. Muuten keskustelu on ainoastaan tunnepitoista lapsellista väittelyä vailla asiapohjaa. Sanoisin, että joku pieni asiansa osaava pyörähuolto korjaa pyörän kuin pyörän riippumatta mitä siinä kyljessä lukee. Nostatko myös oman pyöräsi hintaa satasilla kun haet se huollosta?

Se maksaa ilmeisesti öljy- ja vaseliinipurkin verran. ->

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33336-Keula-ei-toimi

Nyt olemme molemmat viisaampia, eiks je? ;)

Just let it go.... Peace.

HiMa
14.02.2012, 15.09
Kuopion liikkeistä myös Sportialla on omat pyöräasiantuntijat.

Lisäksi voi huudella mahdollisia testiajoja: Koeajopankki (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28815-Koeajopankki/page7&highlight=koeajopankki)

sakuvaan
14.02.2012, 15.41
Löysin alkuperäiselle kirjoittajalle muutaman liikkeen, missä näyttää olevan melko hyvä edustus näille ns. oikeille pyörille Kuopiossa. Ei muuta kuin ylös ulos ja testaamaan eri tyyppisiä pyöriä. Kun kerran talvikäyttöön tulee pyörä niin nyt taitaa olla hyvät kelit myös kokeilla sitä. Kesällä sitä on paha kokeilla.

http://www.puijonpyorapiste.fi/index.htm

http://www.leosport.fi/

Suosittelen kokeilemaan montaa eri tyyppistä pyörää. Kivijalkaliikkeestä kun tosiaan ostat ensimmäisen niin apu on lähellä mikäli sitä tarvitaan.

En tiennyt ja tuon sanoin rehellisesti heti alussa, mutta otin selvää. Muuten keskustelu on ainoastaan tunnepitoista lapsellista väittelyä vailla asiapohjaa. Sanoisin, että joku pieni asiansa osaava pyörähuolto korjaa pyörän kuin pyörän riippumatta mitä siinä kyljessä lukee. Nostatko myös oman pyöräsi hintaa satasilla kun haet se huollosta?

Se maksaa ilmeisesti öljy- ja vaseliinipurkin verran. ->

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33336-Keula-ei-toimi

Nyt olemme molemmat viisaampia, eiks je? ;)

Just let it go.... Peace.

Eiks noi DIY jutut pitäny unohtaa heti kättelyssä?

Itse kysyit faktoja ja kaivelin niitä, sieltä päästä kuuluu vaan hirveesti MUTUilua?

Ihmetyttää tuo yleinen käsite että jos on parempi astetta olevat alustakomponentit että niiden

1) huolto olisi kuitenkaan hirveen kallista
2) ne perushuollot on mahdotonta tehdä itse

Ja oli keula mikä tahansa niin kyllä ne kandee huoltaa ja tarkistella.

Samaa logiikkaa voikin sitten käyttää vaikka jarrujen huoltoon, ei niitä paloja tarvii ikinä tarkistella tai nesteitä/vaijereita säätää, sit jos jäädään mersun keulakoristeeks niin voi harmi.

kevytlenkki
14.02.2012, 16.13
.

Sait viimeisen puheenvuoron. Kiitän keskustelusta. Valitettavasti lähetysaikamme on päättynyt ja topic kaipaa jotain sisältöä.

Onko sulla ehdottaa jotain pyöriä siis? Taitaa kallistua jäykkien fitness-pyörien puolelle vai mitä oot mieltä?

Ei pystyny vastutamaan kiusausta. Soitin paikalliseen nyrkkipajaan ja väitin omistavani Suntourin pomppukeulan. "kohmeisen ja jumiutuneen keulan voitelu + puhdistus 35 euroa." ... "Gyl me saaraa sinne joku o-rengas vaihrettuu jos jottai tiivisteit vaihtaa tartte." En ois uskonu, että näin pitkälle mennään, mutta nyt sekin on selvitetty. Anteeksi Mutuiluni, taas olemme viisaampia. Joko on rauha maassa?

sakuvaan
14.02.2012, 16.27
Sait viimeisen puheenvuoron. Kiitän keskustelusta. Valitettavasti lähetysaikamme on päättynyt ja topic kaipaa jotain sisältöä.

Onko sulla ehdottaa jotain pyöriä siis? Taitaa kallistua jäykkien fitness-pyörien puolelle vai mitä oot mieltä?

Nose tai jos 29er kelpaa niin tää menee budjettiinkin ja partsit on aika hyvät jopa keula mukaanlukien:

http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58240/zr-race-29er-5-0.html?mfid=52

Alle voi vaihtaa sitten katurenkaat niinkuin nishikeissä jos haluaa siihen mennä, kiekotkin sopivan kokoiset siihen.

stenu
14.02.2012, 16.56
Mihinkään ottamatta kantaa sen enempää, mainitsen vain, että totaalisen epämuodikas, 26-tuumainen, jäykkäkeulainen maastopyörä, kevyillä ja pienikuvioisilla parituumaisilla maastorenkailla sekä kapealla suoralla tangolla ja nousukahvoilla varustettuna, täyttää myös kysyjän tarpeet aika hyvin. Sellainen on hybridiä kevyempi, ketterämpi ja mukavampi, yllättävän liikkuva asfaltilla, loistava hiekkateillä, menee maastossakin ja hakkaa kapeampirenkaiset kilpailijansa talvella mennen tullen. Renkaita ei tarvitse olla vaihtamassa joka käyttöä varten, kyytiin saa kaikki tarvittavat tilpehöörit paksuja nastoja ja lokareita myöten ja välityksiä riittää monenlaiseen ajoon ja kaikkiin keleihin. Saatavuus nykyään vaan on heikohkoa, Cannarin Bad Boy (http://www.cannondale.com/fin/2012/bikes/recreation-urban/urban/bad-boy/2012-bad-boy-7-20345) ehkä? Marin Muirwoods (http://www.marinbikes.com/2012/bike_specs.php?serialnum=2065&Muirwoods) teräsrunkoisena ja -keulaisena voisi olla loisto-ostos, mutta niitä ei taida kukaan tuoda Suomeen, liekö Eurooppaankaan.

hartsu
14.02.2012, 20.52
Minulla löytyy nyt cyclocrossari, 29" jäykkä maasturi, ja pari hybridiä.
Jos pitäisi nyt siirtyä yhteen pyörään niin käyttöön jäisi ilman muuta tämä Stevensin hybridi (http://www.radwerk-marburg.de/details/stevens/road-flyer) .

Se on ehdottomasti monipuolisin laite sekakäyttöön. Välitykset riittää ja vaihteet pelaa talvellakin. Kaikki härvelit saa kiinnitettyä, 50mm kummit mahtuu pyörimään ja on yllättävän kevyt verrattuna markettihybridiin. Ja suora tanko tietysti. Poluilla ajelee ihan omaksi iloksi ja maantieretkellekin voi lähteä.

Että jotain tällaista suosittelisin ketjun aloittajalle, hyvä hybridi tai sitten vaihtoehtoisesti useampi pyörä.

jartsuli
14.02.2012, 21.00
Minulla löytyy nyt cyclocrossari, 29" jäykkä maasturi, ja pari hybridiä.
Jos pitäisi nyt siirtyä yhteen pyörään niin käyttöön jäisi ilman muuta tämä Stevensin hybridi (http://www.radwerk-marburg.de/details/stevens/road-flyer) .

50cm kummit mahtuu pyörimään

Jää muklukki toiseksi:D

hartsu
14.02.2012, 21.09
No ainaski halkasijaltaan:)

Leewi
15.02.2012, 11.32
Budjettiin sopisi hyvin myös Islabikes Beinn 29" "maastopyörä" http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn29.html.

jartsuli
15.02.2012, 11.38
Jos pyörä tulee pääasiassa maantielle ja jossain määrin poluille niin aika outoa että täällä myydään 29er maasturia.. Se ei ole oikea vehje maantielle mikä oli pääasiallinen käyttötarve. Sen sijaan krossari johon mahdollisesti levyjarrut sekä tarpeeksi avarilla haarukoilla johon tarvittaessa mahtuisi maastokumit alle olisi enemmän kuin asian ytimessä.

sakuvaan
15.02.2012, 11.45
800 eurolla?

Leewi
15.02.2012, 12.00
Yksi harkinnanarvoinen vois olla myös GT Peace Tour. http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=71 Siitä pitää ottaa tosi pieni koko, runko on pitkä.

kevytlenkki
15.02.2012, 12.05
Tuossa yksi flattitangolla CycloCross nimikkeen alle:

http://poisonbikes.de/shopart/9912090202/Rennraeder-_-CycloCrosser/Cyclo-Cross-Raeder/Cyclo-Cross-Raeder-mit-Scheibenbremsen/Opium-Xi-Disc-Flat-2012.htm

899 €

Komponenttien puolesta erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto. Toisaalta on ehkä kynnys ostaa ensimmäinen pyörä netistä.

Brutalix
20.02.2012, 13.19
Päivää arvon palstaväki.

Jatkanpa tähän ketjuun omilla murheillani. Modet voivat siirtää omaksi ketjukseen jos katsovat hyväksi.

Kevään aikana olisi mahdollisuus saada sen verran irtonaista rahaa, että pyörän osto olisi ajankohtainen. Pääasiallinen käyttötarkoitus olisi työmatkapyöräily ja satunnaisesti pitemmät lenkit 40 - 100 km. Tallista löytyy jo jäykkäperäinen maastofillari, mutta kun ajaminen on melkein pelkästään asvaltilla ja kovaa pitäisi päästä, niin ajatuksissa on pyörinyt jonkinlaisen maantiepyörän tai cyclocrossarin hankinta.
Joitain mietelmiä:

Budjetti olisi tonnista puoleentoista, mutta vähemmänkin saa maksaa. Tärkeintä olisi saada rahalle vastinetta.
Kuskilla on hiukan toistasataa kiloa painoa ja vajaa kaksi metriä pituutta, joten ihan viimeisten grammojen viilaaminen pyörästä ei tunnu mielekkäältä. Koko olisi kai siinä 60 - 62 cm.
Levyjarruista luopuminen tuntuisi pahalta, mutta toisaalta maasturi on edelleen jäämässä talliin ja sillä voisi sitten sotkea kurakeleillä töihin ja hyvällä kelillä kaikki jarrut kai toimivat? Edellinen kokemukseni vannejarruista on jostain 90-luvun tunturin retkipyörästä ja se oli kyllä kamala.
Mitenköhän täysiverisen maantiepyörän vanteet kestävät täysikokoisen miehen alla? Olisiko cyclocrossari tukevampi?
Hajoaako maantiepyörä atomeiksi jos sillä joutuu jonkun kilometrin ajamaan hiekkatietä?
Huomaako tällainen sunnuntaikuski edes eroa "oikean" maantiepyörän ja raskaampien vehkeiden välillä? Joo joo, koeajamalla se selviää, mutta harvapa kauppa varmaan antaa pyörää vaikka tunnin lenkille, ja parkkipaikalla toimii mikä tahansa.
Näitä samoja kysymyksiä täällä on näköjään mietitty ennenkin, mutta kysynpä kuitenkin.
Tällä hetkellä olen levyjarrullisista vehkeistä miettinyt salsa vayaa (mahtuneeko budjettiin) tai kona honky inc:iä. Sitten jos mennään perinteisempiin maantiepyöriin, niin vaihtoehtoja on jo niin paljon että en tiedä miten niistä sitten valitsisi.

Netistä en lähde pyörää tilaamaan, vaan ostaisin sen mielelläni paikalliselta kauppiaalta.

orcatri
20.02.2012, 14.24
Ei muuta kun kaupoista maantiefillaria katsomaan. Täälläpäin käymisen arvoisia putiikkeja ovat ainakin Nextbike, Foxcomp, Velotema, Ajopyörä, ...

Ja kilpuri siksi, kun jäykkis on jo tallissa. Kyllä ne kilpurit kestävät isonkin miehen ja hiekkatiellä ajoa, ellet tosiaan ihan viimeistä grammaa viilaa. Eikä niitä kyllä tuolla budjetilla ole tarvettakaan viilata. Ja isolle kuskille alle 25 milliset kumit.

jannevaro
20.02.2012, 16.36
Kiekot on se kaikkein oleellisin juttu kestävyyden (ja ajettavuudenkin) kannalta ja ne on cyclocrossareissa ja maantiepyörissä yleensä samoja. Maantiepyörää komppaan myös kun kerran maasturi löytyy jo... Kilpuri pysähtyy todella napakasti vannejarruilla.

Brutalix
07.07.2012, 23.27
Kerrotaanpa täälläkin kokemuksia.
Ostin tosiaan keväällä Nextbikesta vuoden 2011 yrityskuution (Cube Attempt) ja voi voi sen tähden kun on ajaminen maistunut hyvältä. Hyvin on menopeli kestänyt alla ja vauhtia on ihan älyttömästi noin maasturilla jurnuttamiseen verrattuna. En sitten tiedä, olisinko ollut cyclocrossiin ihan yhtä tyytyväinen, mutta nyt ainakin tuntuu siltä että tuli tehtyä oikea valinta. Ei tarvitse etsiä ajettavia polkuja tai surra pitkiä siirtymiä, asvalttia on Suomi täynnä. Eikä se nyt ole hiekkatielläkään hajonnut osiinsa. Ehkä sitä cc:n kanssa surisi, että mahtaisiko oikea maantiepyörä kulkea vielä paremmin. Nyt ei tarvitse kuin varoa koeajamasta kalliimpia pyöriä ikinä.
Alkuperäiset Schwalben Ultremot olivat aika hepposia, 1300 km aikana meni kaksi takarengasta vaihtokuntoon. Nyt oli tänään ensimmäistä kertaa alla Continentalin olikossenyt GP4000S:t 25 mm leveinä, ja tuntuivat kyllä huomattavasti mukavammilta, katsotaan sitten mitä kestävät.
Kuskistakin on irronnut tienvarteen painoa melkein 10 kg.
Tulipa tehtyä oikea valinta, iso kiitos neuvojen antajille.