PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ridley vs. Felt?

Hezander
06.02.2012, 23.37
Terve kaikille,

Ensimmäistä kertaa rohkaistun tänne kirjoittamaan, kun pitkän tauon jälkeen pyöräkuume on alkanut poltella. Elikä cyclocrossari olisi hakusessa, ja olen monen nettiselailuyön jälkeen päätynyt kahteen, suunnilleen samanhintaiseen vaihtoehtoon: Ridley X-Bow (Shimano 105) tai Felt F75x (myös Shimano 105). Olenko ymmärtänyt oikein että Felt on noista kahdesta enemmän "maantiepyörämäisempi" ja Ridley puhdas crossari? Haen joka kelin pyörää, mutta enimmäkseen asfaltille. Sijainti on Tampereella. Olisin myös kiitollinen kaikista tiedoista, kokemuksista ja mielipiteistä noiden kahden merkin tiimoilta. Ja toki muitakin vaihtoehtoja jaksaa hurahtanut pää ottaa vielä vastaan. Kiitos!

Nikolai
07.02.2012, 01.41
Oikea vastaus löytyy täältä: http://2.bp.blogspot.com/-WtlFjcdJlSM/TwOdt4UNBSI/AAAAAAAAHHU/GyVNtT3wtQ8/s1600/leaving_m_1_30.JPG (Kumpikin on hyviä pyöriä) :D

Hezander
07.02.2012, 09.36
Oikea vastaus löytyy täältä: http://2.bp.blogspot.com/-WtlFjcdJlSM/TwOdt4UNBSI/AAAAAAAAHHU/GyVNtT3wtQ8/s1600/leaving_m_1_30.JPG (Kumpikin on hyviä pyöriä) :D

Kiitos. Ridley on näyttävän näköinen ilmestys!

IncBuff
07.02.2012, 10.48
Joo, Feltti on lähempänä maantiepyörää. Ridleyn geometria on se perinteinen crossarigeometria eli korkea ja lyhyt. Meikäläisen kropalle tuo Ridley ei sen takia sopinut kun on tämmönen perinteinen suomalainen persjalka, joten olen ajellut ihan tyytyväisenä Feltillä.

Menee toi Felt siitä maantiepyörämäisyydestä huolimatta ihan kivasti metsässäkin.

rstone75
07.02.2012, 11.24
Kannattaa myös selvittää mahdolliset takuuasiat. Ridleyn pojat Belgiassa ei ole kovin tunnettuja millään tavalla sujuvasta tuotetuesta tai takuuasioiden hoidosta..

Ollipk
07.02.2012, 11.32
Itselle se selvisi koeajossa ja suosittelen sitä ennen pyörähankinnan päätöstä. Ero oli huomattava.

Nikolai
07.02.2012, 12.05
Painotan että kumpikin edellämainituista ovat hyviä pyöriä. Minä itse nimenomaan ihastuin Ridleyn geometriaan ja siihen mielettömän agressiiviseen fiilikseen. Ridleyllä on KIVA ajaa (ja mielellään kovaa). Jos suostuu hyväksymään sen tosiasian että Ridleystä kannattaa ottaa hieman pienempi runko kuin monista muista kilpailijoista saadaan siitä säätämällä ihan hyvä fillari myös persjalkaiselle suomalaiselle. Ostaessa voi jo esim. testata eripituisilla stemmeillä koeajon yhteydessä. Ja jos et satu olemaan luonnottoman persjalkainen mitään ongelmaa ei pitäisi ilmetä. X-bowiin saa myös tarakat ja lokarit kiinni joten se sopii myös työmatka-ajoon. Mutta kannattaa ostaa Feltti jos siltä tuntuu. Ei kait siihen voi muuta sanoa.

IncBuff
07.02.2012, 13.52
Viekö se ylipitkä stemmi sitten niitä hyviä ominaisuuksia pois? Noh eipä ollut mahdollista pohjan perukoilla Ridleytä testata ja geometria näytti siltä ettei netistä uskaltanut tilata.

jartsuli
07.02.2012, 14.20
OT mutta ai että kun tulis jo kesä, tuo tyttö kuvassa ja maisema muutenkin sai semmosen poltteen päälle että onneksi ollaan jo kevään puolella :)

http://2.bp.blogspot.com/-WtlFjcdJlSM/TwOdt4UNBSI/AAAAAAAAHHU/GyVNtT3wtQ8/s1600/leaving_m_1_30.JPG

Hezander
07.02.2012, 23.16
Suuret kiitokset vastauksista! Mitat ovat siis n. 179cm, sisäpituus n.79/80cm. Puhelinkyselyllä suositeltiin 52cm Ridleytä, ja 53cm Felttiä. Lienevät aika lähellä totuutta? Maatiepyörämäisyys kiinnostaa varmaan senkin takia, että niistä ovat aikaisemmat kokemukset. Koeajo olisi tietenkin paikallaan, mutta se että malttaisin odotella koeajomahdollisuuksia onkin sitten jo toinen asia.:)

Cyklooppi
07.02.2012, 23.27
Suuret kiitokset vastauksista! Mitat ovat siis n. 179cm, sisäpituus n.79/80cm. Puhelinkyselyllä suositeltiin 52cm Ridleytä, ja 53cm Felttiä. Lienevät aika lähellä totuutta? Maatiepyörämäisyys kiinnostaa varmaan senkin takia, että niistä ovat aikaisemmat kokemukset. Koeajo olisi tietenkin paikallaan, mutta se että malttaisin odotella koeajomahdollisuuksia onkin sitten jo toinen asia.:)

52 kokoinen Ridley kuulostaa kyllä isolta. Pituuden 179 cm mukaan tuo koko olisi passeli, mutta jalan sisämitan mukaan 48 olisi kai lähempänä oikeaa kokoa. Tuosta kannattaa vilkaista Ridleyn omia kokosuosituksia http://data.ridley-bikes.com/sizes/sizes2011-en.pdf
Eli kannattaa suorittaa koeajo ensin.

Hezander
08.02.2012, 11.03
Otin tarkemmat mitat, elikäs 179cm/81cm. Ridleyn kauppapaikat ovat selvillä, mutta tietääkö kukaan löytyykö Felttiä esim. Tampereen suunnalta? Tai luotettavaa ulkomaan nettikauppaa?

orcatri
08.02.2012, 15.31
Vaikka tässä ketjussa on jo muuta sanottu, niin kyllä minusta noinkin persjalkaisen kannattaisi jättää Ridleyn krossarit pois laskuista. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni...

IncBuff
08.02.2012, 16.24
Otin tarkemmat mitat, elikäs 179cm/81cm. Ridleyn kauppapaikat ovat selvillä, mutta tietääkö kukaan löytyykö Felttiä esim. Tampereen suunnalta? Tai luotettavaa ulkomaan nettikauppaa?
Cyclecenter näkyy myyvän Feltiä edullisesti. Tosin 53:sta ei nettisivujen mukaan löydy. Ulkomailta sitten esim. fun-corner.de on luotettava ja sieltä kannattaa pyytää tarjousta. Pudottavat yleensä ovh:sta jonkin verran.

Meikäläiselle tuo Ridleyn kokotaulukko antaa inseamin perusteella 52cm koon ja koko miehen pituuden perusteella 56 senttisen, joten mitä tekee tuollaisen kompensoiminen stemmillä ajo-ominaisuuksille? Felt mulla 55cm ja se vastaa useimpien muiden valmistajien 56cm kokoa.

Hezander
09.02.2012, 02.10
Feltin puoleen olisin kallistumassa, mutta nyt näyttää ettei 53cm kokoa löydy enää mistään. Etsintä jatkuu.

Pave
09.02.2012, 03.00
Jos löytyy 55 cm, niin käy ihmeessä kokeilemassa sitäkin. Vähän kuskin mausta ja mittasuhteista riippuen voi olla sekin 'se oikea' koko 179 cm kuskille.

Senttiä pidempänä ajan tyytyväisenä 55 cm 10-F75X:llä. Koipea taitaa mulla olla muutama sentti enemmän, joten selkä on vastaavasti lyhyempi, eikä asento ole silti mitenkään liian pitkä vähän kankeaselkäiselle. Tai sitten mulla on vaan gorillan kädet... :)

Snapcazz
09.02.2012, 19.35
Kannattaako Felttiä ostaa ulkomailta?
Itse en ainakaan löytänyt F65X mallia mistään halvemmalla kuin Cyclecenteristä. Jos joku löytää jostain halvemmalla niin voi vinkata. Nettikaupankäynniksi tämä menee kuitenkin.

stenu
10.02.2012, 11.47
Eikös se mene niin, että tuollainen "perinteinen", lyhyt ja korkea CX-geometria palvelee lähinnä pyörän kantamista. Filon saa nopeasti ylös, kun vaakaputki on korkealla ja pyörä pysyy paremmin hanskassa kannettaessa, kun se on lyhyt? Siinä mielessä tavalliselle harrastajalle, jolla ei ole erityisen pitkäjalkainen geometria itsellään, ei tuollaisesta rungon mallista ole mitään hyötyä, jos ei erityisen paljoa meinaa pyörä selässä lenkkeillä. Jos sen kanssa taas meinaa yhtään kaupunkiviidakkoa pidemmälle metsään, niin matalampi ja pidempi runko, pidempi satulatolppa ja lyhyempi stemmi tuottavat mukavamman ja helpommin hallittavan kokonaisuuden. Ainakin näin maasturin päältä krossarin selkään hypänneen mielestä. Itselläni on 54 cm korkea (putken päähän) ja 555 cm pitkä runko 90-millisellä stemmillä. 180 pituus, 80 haarus ja kai aika normaalipituiset kädet.

Hezander
12.02.2012, 13.12
Hienosti menee! Ostopäätös olisi periaatteessa tehty Felt F75x osalta mutta ko. pyörää 53cm runkokoolla ei löydy mistään. Maahantuoja ilmoittaa ettei ole, eikä tule. Jos joku tietää tai sattuu surffaillessaan törmäämään kyseiseen pyörään, olisin aika h..vetin kiitollinen. (Tiedot ulkomaankaupoista jotka suostuvat lähettämään suomeen kelpaavat mainiosti.)

IncBuff
12.02.2012, 13.20
F75x:ää ei näköjään ole fun-cornerillakaan enää kuin 60 senttisenä. Vissiin aika suosittu laite?

Osta tuo http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Felt+F65X+2012 ei varmasti kaduta talvella nuo levyjarrut.

sonnet
12.02.2012, 17.00
Cyclecenterillä on usein edullisimmatkin Feltit. Sieltä ostin oman F4:ni syksyllä, Euroopan halvimpaan hintaan sillä hetkellä.

OT.. muutenkin yhä useammin alkaa kotimainen kauppa olla edullinen vertailussa. Moni keskieurooppalainen nettikauppa alkaa muuttua kalliimmaksi vakiinnutettuaan asemansa.

Wilhu
13.02.2012, 12.52
Cyclecenterissä kävin lauantaina pyörähtämässä kun olen metsästämässä F75X:än 57cm versiota, mutta niiden kohtalo taitaa olla eioo tälle kaudelle. 60 senttisetkin oli myyty, mutta maaliskuun alussa kuulemma tulee lisää. 4 liikkeestä olen tuota 57cm-versiota tiedustellut, mutta kenelläkään ei sen tilanteesta oikein ole tietoa. Odotellaan...

Hezander
13.02.2012, 13.26
No niin, pyörä löytyi Kajaanin Pyöräpalvelusta ja kaupat on tehty. Suosittelen. Tuhannet kiitokset Tommi ja Sami! Raivoisat kiitokset myös muille vastanneille. Olette mahtavaa porukkaa!