Näytä tavallinen näkymä : Isojen poikien, xxl pyöräilyä +100kg
Olen 188cm ja 100-115 kg riippuen vuodenajasta.
Olen ajellut Trek fuel ex Seveniä kohta nelisen vuotta ongelmitta. Takajoustona on fox float rp2, joka on käsitellyt painoni oikein hyvin.
Ostin hiljakkoin Wheeler Falcon F20 hiilikuiturungolla, koska satuin saamaan sen erittäin hyvään hintaan. Pyörä on miellyttävä ajaa ja todella kevyt käsitellä mutta takajoustona oleva Dtswiss m210 ei käsittele painoani läheskään yhtä miellyttävästi kuin Trekin fox.
Kysymykseni siis lienee, että voiko dtswissin vaihtaa jykevämpään malliin ja mitä minun tulee ottaa huomioon takajoustoa ostettaessa ja vaihdettaessa. Myös suosituksia merkin ja mallin suhteen otetaan mielellään vastaan.
Saa vastata kuin olisin seitsenvuotias...
Kaksi kysymystä liittyen ylläolevaan:
Trekin joustomatka vs. Iskarin silmäväli
Ja samat mitat toisesta?
Jos vipusuhteet on perssiillään, ei toimi mikään iskari kunnolla..
paskalokki
29.12.2014, 19.45
Palataanpa tänne kaltaisten keskelle, mistä ostatte pitkät ja normaalia isommat miehet bibsinne? Shortsi- tai henkselimalliset, ei löydy mistään.
Palataanpa tänne kaltaisten keskelle, mistä ostatte pitkät ja normaalia isommat miehet bibsinne? Shortsi- tai henkselimalliset, ei löydy mistään.
Tuolla ne tekee sulle jus sen kokoiset mitkä haluat http://www.urheiluareena.fi . Laatukin oli ainakin ennen ihan ok. Monet huosut ja takit olen tuolta tilannut omilla mitoilla.
Sent from my iPad using Tapatalk
paskalokki
29.12.2014, 21.13
Tuolla ne tekee sulle jus sen kokoiset mitkä haluat http://www.urheiluareena.fi . Laatukin oli ainakin ennen ihan ok. Monet huosut ja takit olen tuolta tilannut omilla mitoilla.
Onko tyyristä, tuleeko laadulla vielä? Haussa siis kesäbibsit, henkseleillä kun kokeilin tänään karvan liian pieniä niin pysyyhän ne silti erilailla päällä kun ilman. Tuo mittataulukkokin on aivan terveisiä XXL-koon miehelle kuka on 190cm pitkä, inseam ja ympärysmitat jonkun tuulennussiman vinkuheinän rungosta.
Tsekkaas nyt meneillään olevat PlanetX:n alennusmyynnit. Siellä on ainakin omaan ruhoon sopivia bibsejä edullisesti ja esim. se niiden talon merkin Winter bibsien 3XL koko riittää mun 189cm/105kg ruhoon ja 94,5cm inseamille. Niillä on se rennomman mitoituksen clubman-mallisto ja ne niiden kokotaulukot siellä on aika ok ainakin viime kierroksella, kun jotain sieltä ostin. Kunhan ei sotke niitä sitten niihin italian suunnalta tuleviin kesärätteihin, missä joku 7XL ei tahdo riittää.. :D
Onko tyyristä, tuleeko laadulla vielä? Haussa siis kesäbibsit, henkseleillä kun kokeilin tänään karvan liian pieniä niin pysyyhän ne silti erilailla päällä kun ilman. Tuo mittataulukkokin on aivan terveisiä XXL-koon miehelle kuka on 190cm pitkä, inseam ja ympärysmitat jonkun tuulennussiman vinkuheinän rungosta.
Ei ole tyyristä ja laatu on ihan priimaa. Omaa kokemusta ei pyöräilykamoista ole, mutta muista heidän tuotteistaan kyllä. Esim. takki 10 cm pidemmillä hihoilla maksoi ihan saman kuin normaalikoot.
Ei ole tyyristä ja laatu on ihan priimaa. Omaa kokemusta ei pyöräilykamoista ole, mutta muista heidän tuotteistaan kyllä. Esim. takki 10 cm pidemmillä hihoilla maksoi ihan saman kuin normaalikoot.
Sama muistikuva noista hinnoista. On lisäksi aitoa Suomi kamaa, täällä tehty (ainakin ennen oli Tamperelaista käsityötä).
Katos piru. En kuulu enään tähän ryhmään, 201cm ja 96Kg.
Ongelmansa kullakin ja sama tavoite itsellä.. :D
kampiapina
29.12.2014, 23.40
Onkos jengillä muuten mitä talvipyöräilykenkää >=48 koossa? Itse ajelen kesäkengillä ja suojilla, mutta kovimmilla pakkasilla ei riitä.
Spessu defroster @48 löytyy iteltä.. Shimanoa on kans isoja, veikkaan että muillakin merkeillä on..
paskalokki
29.12.2014, 23.58
PlanetX kelpaisi muuten, mutta haluan päästä bibsejä sovittamaan vaikka otatinkin äsken vaikka mimmosta mittaa ittestä noihin kokotaulukoihin. Voisin tiedustella Urheiluareenasta henkselibibsejä, mutta tuntuu, että tuo sivu ei näy itselle oikein tai sitten on vaan paskasti tehty..
http://velosport.fi/verkkokauppa/basics_lyhyet_ajohousut_henkselein_musta-p-48748-79/ Tuossa on yksi 3XL:n malli mitä löytyy kohtuu läheltä ja kohtuu hintaan. Tiedä sitten onko jotain italialaista mallia tai jotain eli "oikeaa kokoa" XL.
edit: 3XL 74e (OVH 150e), laskulla 14 päivää maksuaikaa ja ilmainen palautus. http://www.bikester.fi/384327.html Merkki ei tosin olen tuttu ja ihan hatusta menee tilaus, jos menee.
BD:ssä näyttäisi isoin wölvhammeri olevan 47, tosin kokotaulukon mukaan isoin koko olisi 50. Itellä on shimanon kesätossu 45 ja wölvhammerin kooksi taulukon mukaan tuli 44, ja hyvin on mahtunut villasukallakin kenkä jalkaan.
Itse tilannut bibsit tähän asti suosiolla Saksasta ja UK:sta. Valikoima on niin paljon isompi kuin esim täällä Tampereella noissa suuremmissa kokoluokissa. Kokotaulukoita vain joutuu tuijottamaan hieman tarkemmalla silmällä, varsinkin alkuaikojen 120kg painoissa ollessa, pituutta on onneksi vain 183cm niin lähinnä on ahdistanut vyötärön tienoilta.
Tokihan sitä on kyllä jokunen hutikin tullut ostosten osalta, varsinkin paidoissa, mutta onpahan ainakin ollut jotain päälle pantavaa nyt kun painot on tippuneet 100kg tienoille.
Onkos jengillä muuten mitä talvipyöräilykenkää >=48 koossa? Itse ajelen kesäkengillä ja suojilla, mutta kovimmilla pakkasilla ei riitä.
Ukolla on Northwaven Arcticit, koko 49.
Jake_Kona
01.01.2015, 12.26
Wölwhämmerit ovat todella pienikokoisia mitoitukseltaan ja vaikka sellaiset kokoa 50 pyytäisikin tilaamaan niin niitä ei koskaan kuulu. Siispä parempi ratkaisu on Lake 303 joissa on isoa kokoa ja saatavuutta
Tosi asiallinen topikki. Parivuotta meni muissa merkeissä mutta olipas tosi kiva palata foorumia lukemaan kun tälläinenkin tänne oli syntynyt. Mun speksit on jotakuinkin 201/112 tällä hetkellä. Vuosia sitten etsiskelin uutta pyörää ja täältä foorumilta sain hyviä vinkkejä. Sain alle Spessun SJ Comp 29er 23" rungolla. On ollut hyvä ajaa ei-sirkusapinan-pyörällä nyt työmatka-ajoa. Viime kesänä isku sitten maantie kuume kavereiden innostamana ja alkutalvesta tuli ostettua käytetty Red Bull 63cm rungolla. Se tuntu hyvältä. Saksasta tuntuis saavan isompiakin runko kokoja Roselta ja Canyonilta aina 66cm asti. Stadista löyty city pyörää Pelagolta vielä isompanakin 67cm mutta se tuntu jo oikeesti liian isolta. Ainahan se isona miehenä hirvittää kun pyörät painaa alle 10kg että miten ne kestää kun huristelee jossakin 60-70km/h mäkeä alas. Toistaiseksi on kasassa pysy.
Mitä asuihin tuloo niin italot on kyllä aika aerodynaamisia vaikka isointa hyllystä nostaisi. Izumin xxl on ollu aika jees vetää päälle. Talveksi ja viileille keleille hommasin XXL:stä Björnin hiihtopuvun jossa on edessä tuulta pitävää ja takaa harvenpaa. Ainut ongelma noissa hiihto asuissa on että takapuoli ei meinaa kestää. Siksipä oon vetäny päälimmäiseksi kehnot kesä pyöräshortsit ottamaan vastaan kovimmat kulutuksen satulasta. Noissa hiihtoasuissa ja kerrastoissa on kyllä ollu ihan riittävän pitkää lahjetta tarjolla vielä mun 96 haaramitalle. Talvella kun kengissä tai lämpösuojissa kun on korkeet varret niin sekin auttaa mutta uskoisin että muutenkin olisi ihan hyvin menny.
Kengäksi löyty Sidit Mega lestillä koossa 47. Pisteet VeloSportille! Aika monta paikkaa sai kiertää ennenku löytys suoraan hyllystä oikeeta kokoa!
Nyt pitäisi löytää kestävä takakiekko vannejarruilla cycloon. Painoa ~110kg, ajot ympäri vuoden erilaisilla renkailla, Shimano 10-pakalla. CaadX:n originaalesta katkeilee pinnat, Fulcrum 3 ei meinaa kestää suorana (tiedän, sen painoraja paukkuu yli). Bonusta olisi konelaakerit, mahdollisuus päivittää 11-pakalle, ehkä tubelesskin ja ehdottomasti halpuus houkuttaa.
Soitanko suoraan Hikiälle vai onko valmiita?
Olisiko DT Swiss R23 Spline?
Mulla on open pro kehät ja niissä pinnat laitettu ns. neljän yli jolloin vierekkäisistä rei'istä pinnat menee melkein vastakkaisiin suuntiin. Kaveri joka ne mulle teki on tehnyt vastaavia virityksiä muillekin raskaille kuskeille ja/tai kuormille. Auttaiskohan toi muitakin vanteita kestämään paremmin 110+ kuskia?
Kävin taas nauramassa castellin xxxl mitoitukselle kevät auringon hullaannuttamana. Ei menny päälle ei. Vois ehkä housut riittää 190/90 kokoiselle mut ei 200/110+.
paskalokki
19.03.2015, 09.34
Castellin henkselit bibsit soivat mielestäni aivan täydellisesti päälle, siis mukavuudeltaan, ei esteettisyydeltään. Kokoa 3XL ja itse 190/115. Huippulöyty XXL:stä. Nyt suunitelmissa etsiä maantielle ja maastoon kesäksi soveltuvat ajoshortsit ja paita.
Castellin henkselit bibsit soivat mielestäni aivan täydellisesti päälle, siis mukavuudeltaan, ei esteettisyydeltään. Kokoa 3XL ja itse 190/115. Huippulöyty XXL:stä. Nyt suunitelmissa etsiä maantielle ja maastoon kesäksi soveltuvat ajoshortsit ja paita.
Joo nimenomaan soivat kun päälle sai. :-) Olo oli kuin olis vetäny kovemman luokan kompressio pökät jalkaan. Ei paljoo uskaltannu siinä pyllistellä enää. hehehe. Mut hei onnittelut sulle paskalokki hyvästä löydöstä!
Jake_Kona
31.03.2015, 14.22
Pitää vielä hieman laihduttaa, että saa luvan ostaa (ja rahat tietty) Lauf Carbonara- läskipyörän etuhaarukan
http://www.laufforks.com/lauf-carbonara/
Nummnik1
13.04.2015, 16.13
Moi,
Olen tälläinen raskaansarjan aloitteleva pyöräilijä ja nyt olisi tarkoitus hankkiakunnon pyörä työmatka ajoon sekä lenkkeihin. Mitat ovat 128g/180cm.
Ajo tulisi olemaan suurimmaksi osaksi maantieajoa, mutta olisi mukava jospyörällä voisi mennä soratielläkin. Olenkin katsellut cc-pyöriä, mutta mitäasioita tulisi tarkastaa pyörää ostaessa, kun on tuota painoa hiukan enemmän. Hintaapyörälle saisi tulla noin 1000e.
Olen siis ennen pyöräillyt ihan ”hongkong:n halppis”-pyörillä, mutta tuossa 6kk sitten puraisi pieni kuntoilukärpänen ja olisikin tarkoitus aloittaa pyöräily ihan kunnolla. Juokseminen/hölkkääminenkun rasittaa niveliä todella paljon.
Kaikki vinkit ja neuvot ovattervetulleita.
Moi,
Olen tälläinen raskaansarjan aloitteleva pyöräilijä ja nyt olisi tarkoitus hankkiakunnon pyörä työmatka ajoon sekä lenkkeihin. Mitat ovat 128g/180cm.
Ajo tulisi olemaan suurimmaksi osaksi maantieajoa, mutta olisi mukava jospyörällä voisi mennä soratielläkin. Olenkin katsellut cc-pyöriä, mutta mitäasioita tulisi tarkastaa pyörää ostaessa, kun on tuota painoa hiukan enemmän. Hintaapyörälle saisi tulla noin 1000e.
Olen siis ennen pyöräillyt ihan ”hongkong:n halppis”-pyörillä, mutta tuossa 6kk sitten puraisi pieni kuntoilukärpänen ja olisikin tarkoitus aloittaa pyöräily ihan kunnolla. Juokseminen/hölkkääminenkun rasittaa niveliä todella paljon.
Tärkein juttu on se, että pyörä sopii sinulle. Pyörät kyllä kestää, ongelma on enemmänkin että sinä kestät cyclon geometrian. Koeaja ehdottomasti.
Itse vaihdoin Cyclostani takapakan, koska matkani on pelkästään suhteellisen tasaista maantielenkkiä ja oli aina vaikeuksia löytää hyvä matkavaihde.
Cyclocrosseissa on yleensä aika isot vaihtelut takapakassa, joka on erittäin hyvä mäkiseen ja aggressiiviseen ajoon.
Moi,
Mene nyt enskiksi asiantuntevaan pyöräkauppaan.Itse ajelen maasturilla,mutta eiköhän noita cyklojakin ole sun kokoiselle sällille,näin olen ainakin kuullut.Vanteet nyt varmaankin kovilla,mutta tässäkin topikissa on niistä ollut puhetta.Ja unohda nämä hokkarimallit..kokonaan ja heti!
Jake_Kona
24.06.2015, 12.24
Mistähän ,kivijalasta, löytyisi irtohihoja jotka ovat pitkiä noin 60cm ja kyynärpään alapuolelta ympärysmitta 34cm.
Itse olen käyttäny vaimon m-koon irtolahkeita. Sopivia ja lämpimiä hihoja ei tahtonut itselle löytyä, ns.semi lämpimät suojat löysin varuste.netistä Salomon merkkiset.
Jake_Kona
24.06.2015, 12.48
^Mahtavaa. Upeeta [emoji3]
akvavitix
24.06.2015, 17.44
Mua vähän hämmentää kommentit tässä topicissa. Itselläni mitat 185/115 ja ajelen Ridley Fenixillä, jossa Fulcrum Racing 7 vanteet. Ulkokumeina Vittoria Rubino Prot 25mm butyylisisureilla; paineet 8,5 baria edessä ja takana. En ole eläessäni kokenut rengasrikkoa - millään ajoneuvolla. Minulta ei ole ikinä katkennut pinnoja. Eipä ole ylipäätään mitään ihmeempiä painoon liittyviä ongelmia ollut. Vähän se Fenix pitää naputusta, jonka epäilen liittyvän runkoputken sisällä kulkevaan vaijeriin; ohjainlaakerin huolsin, eikä naputus liity keskiöönkään. Tänään vasta selvisin, että olen auttamatta ylipainoinen ajamaan Fulcrumin vanteilla.. :D
Vanhalla cressulla ainoa ongelma oli natiseva stongan ja stemmin liitos. Mavicin vanteet eivät myöskään koskaan valittaneet.
pikku-mihkali
24.06.2015, 20.54
Ajeltu Fulcrumin seiskalla ja zerolla, ffwd 4 control versiolla Zippin 303 Firecrestillä maantiellä kaikki kestänyt, paino ollut 95-110 kiloa. Cycloon teetätin 28/32 pinnoituksella Taiwanilaiseen bulkkihiilariin kiekot, hyvin kestää.
Yhtenä mielipiteenä voisi sanoa että "there is no substitute to spokes" , eli aina turvallisempi olo kun pinnoja vähän enemmän kuin joku 16 edessä. Lisäksi riittävä määrä pinnoja auttaa jos sattuu pinna katkeamaan kuten ffwd nelosista joku aika sitten. Onneksi oli control versio jossa 4 pinnaa normaalia enempi, ajelin himaan, uusi pinna ja se kiristämällä saman tien vanne suora eli ei ollut muita pinnoja venyttänyt.
Joku jossain kyseenalaisti korkeiden (8bar+) paineiden käyttämisen vaikka massaa olisikin vähän enemmän. En nyt muista oliko jopa jossain tällä palstalla asiasta puhetta. Vaikka korkeat paineet eliminoivat varmasti pinch-flatit tehokkaasti, korkea paine aiheuttaa myös sen että kontaktipinta tiehen on pienempi (= suurempi paine renkaan ja tien välillä), jolloin pienet kivet ja sepelinmurut pureutuvat renkaan läpi helpommin.
Ei ole vielä riittävästi kilsoja tätä väitettä kumoamaan tai vahvistamaan, mutta siirryin ainakin maantiepyörässäni käyttämään edessä 7bar ja takana 7.5bar 23mm kumeilla, eikä ne nyt mitenkään liian pehmeiltä 110-kiloisen kuskin alla tunnu. Kun ei ole tapana ajaa kaikista terävimpiin kulmiin ns. täysiä, niin mahdolliset pinch-flatit eliminoitunevat sillä. Rengasrikko per 500km oli vähän turhan usein omaan makuuni, vaikkei noihin nyt maailma lopukaan. Kaikki vinkit rikkojen vähentämiseen otan kuitenkin vakavasti. Ei kannata muuten myöskään laiminlyödä sepelinmurusten kaivamista pois renkaista aika ajoin.
Puuhis80
20.06.2017, 22.05
Heitämpä oman lusikkani tähän soppaan.
Onko kehitys kulkenut meidän raskaamman luokan pyöräilijöiden tai pyöräilystä haaveilevien osalta eteenpäin näiden kahden vuoden aikana, mitä tämä keskustelu on ollut tauolla?
Olen 192cm ja painokin on 150 kilon kalliimmalla puolella. Onko täysin toivotonta löytää 2000€ hintaluokassa 29er/plussa/läskipyörä, jonka uskaltaa ostaa luottaen sen kestävänkin? Käyttö olisi kuntoilua päällystämättömillä teillä, urilla ja poluilla. Pahemmat paikat ja hyppyyttämisen jättäisin suosiolla kevyempien harteille.
kaiveli82
01.07.2017, 21.29
Näin 175cm ja 135kg itseäkin näät mietityttää mutta olipa kiva taas käydä ajelemassa vajaa 20km vaikka pyörä on rämä. Käytiin päivällä koiran kanssa 10km kävelemässä mikä tuntui kanssa hyvältä vaihteeksi että ehkä tässä kevennytään jos saa ruokailun pidettyä kuosissa. Olisi kyllä hienoa jos saisi enskuussa uuden pyörän alle metsäteille huristeluun.
Puuhiksen kanssa samoissa mitoissa ja Fatbikellä rymistelyt, toki niin jotta pahimmissa kivikoissa suosiolla taluttanut. Ei ole vielä kalustovauriota tullut. 29 kanssa tuntuu jotta paljon varovaisempi saa olla mutta kasassa ja vauriotta sekin on pelannut vaikka päässyt kyllä helpommalla eli ei niin pahoja maastoja kuin Kona Wo (tuo Fatbike).
En usko, että rungon, kiekkojen yms. Osalta tulee ongelmia kestävyyden suhteen, jos ajaa normityyliin. Koska kestää noi aika isoilla ihmisillä vähän hyppyäkin. Vanteet toki saa hajotettua matalilla paineilla helposti.
Voimansiirrosta, etenkin vapaaratas voi olla tiukilla, jos kovasti alkaa runttaamaan. Reilusti yli 100kg kaveri saa kampeen vääntöä jo aika runsaanpuoleisesti. Kaiketi noistakin selviää rahalla.
nih..
BultacoR
02.07.2017, 13.28
Ilmoittaudutaan tähän mukaan.
115kg ylivoimaa josta suurin teho sijoitettu keskirunkoon kuten aidoissa urheiluautoissakin, vääntömomenttia löytyy 1,86m. Ylivoimaa olisi tarkoitus poistaa 15kg kesän aikana että saadaan alamäkien ylivauhdit aisoihin ja ylämäkien polttoainekulutus aisoihin.
Pyörät on valittu kestämään 100+ voimat.
kaiveli82
04.07.2017, 07.33
Tuo fillarointi sujuu vaikka kävely oliskin hieman tuskaa selän takia. Toivottavasti homma jatkuu kohti -50kg eikä lässähdä heti alkuun.
Tsemppiä vaan kuntoiluun. Kokemuksesta voin kertoa, että pyöräily ON hyvä ja jaloille armollinen tapa kuntoilla. Eihän sillä yksin laihdu (jos tuo on tavoitteena) mutta se tukee erinomaisesti kunnon parannuksessa ja painonhallinnassa. Itse aloitin melko tasan 2 vuotta sitten +130kg painoilla, polvi romuna. Nyt ruokailutottumusten muutoksen ja about 12000 poljetun kilometrin jälkeen tuo 50kg on painosta lähtenyt. Lähtenyt on myös verenpainetauti, alkava kakkostyypin diabetes ja uniapnea. Tilalle tullut hyvä olo, jaksamista, uusi polvi ja hyvä harrastus :) Ite ajattelen, että pelkällä ruokailutottumusten muutoksella en tuota olisi jaksanut tehdä vaikka se tietty pääosassa onkin. Fillarointi antoi hommaan mielekkyyttä ja tunteen oman aktiivisuuden vaikutuksesta. Päivittäin pitenevät lenkit ja huomaamatta nousevat keskinopudetkin motivoivat.
ei se pyöräily ainakaan hyvää tee nivelrikkoiselle polvelle noin 2kk en ole polkenu eikä polvi kipuile
ei se pyöräily ainakaan hyvää tee nivelrikkoiselle polvelle noin 2kk en ole polkenu eikä polvi kipuile
Itellä nivelrikko molemmissa polvissa. Nyt toinen polvi vaihdettu. Pyöräily on vesijuoksun lisäksi ainoa ortopedin suosittelema aktiivi-urheilu. Silloinkin kun en kävelemään pystynyt, pyörällä pääsi liikeelle. :) Liike on paras lääke.
kaiveli82
04.07.2017, 18.25
Mä toivon et pyöräilyn lisääminen kasvattaa motivaatiota olla erossa roskaruuasta ja alkoholista. Tekee aika hyvää myös sille pääkopalle huomata että jaksaa pystyy ja voi. Tässä jo miettii ensimmäistä 100km lenkin yrittämistä.
tchegge_
16.07.2017, 18.24
En tiedä onko tässä keskustelussa mainittu jo, mutta Enduran Hummwee II shortsia saa 4XL koossa. Vaikuttaa kokeilun jälkeen hyvältä, sopii 187/125 vartalolle.
Koon puolesta olen näin nyt kokeiluja tehnyt;
Endura Hummwee 4XXL - Vyötärö ja reiden sopii hyvin, lahkeet aika pitkät.
Pearl Izumi Canyon XXL - Vyötärö hyvä, reidet just ja just sopivat, voisi olla reilumpikin.
Pearl Izumi Divide XXL - hieman ahdas vyötäröltä ja reisistä mutta ajettavissa
Pearl Izumi Summit XXL - Liian pieni vyötäröltä.
kaiveli82
16.07.2017, 18.51
Mistäs noita mahtaa saada isossa koossa?
tchegge_
16.07.2017, 18.56
Rose bikes myi minulle, ja jollain brittikaupalla taisi olla kanssa.
Birchforestgump
01.04.2018, 11.05
Terve, kuinka ultimaattisia nuo pyörävalmistajien kertomat painorajat ovat? Canyonin Dude houkuttaisi itseä, mutta valmistajan maksimipaino on 120kg ja itsellä painoa päivästä riippuen 120-125kg. Tavoitteissa kyllä tiputtaa painoa sinne 105-110 tasolle.
Terve, kuinka ultimaattisia nuo pyörävalmistajien kertomat painorajat ovat? Canyonin Dude houkuttaisi itseä, mutta valmistajan maksimipaino on 120kg ja itsellä painoa päivästä riippuen 120-125kg. Tavoitteissa kyllä tiputtaa painoa sinne 105-110 tasolle.
Ei kait kukaan voi valmistajien lupauksia muuksi selitellä tai lupailla. Oma kokemus: 2015 painoin 135kg ja halu oli pudottaa painoa. Tutun fillaristin kanssa mentiin kauppaan. Sieltä mukaan tuli tullainen normi fittness-hybridi (hiilarihaarukalla). Kaveri kävi kiekot läpi ja perus-huolsi vekottimen. Sillä aloitin pyöräilyni. Nyt takana vajaat kymppitonni tuollakin fillarilla. Painoa lähtenyt 55kg. Valmistajan suosittelema ajajan "maksimi paino" tuolle pyörälle on 100kg. Yhdet kiekot meni vaihtoon kun laakerit luovutti. Todennäköisesti kuitenkin sen vuoksi että olivat valmistajan jäljiltä liian tiukalla...
Birchforestgump
02.04.2018, 19.50
Ei kait kukaan voi valmistajien lupauksia muuksi selitellä tai lupailla.
Juu ei tietenkään, mutta lähinnä omia kokemuksia haluaisin kuulla, kun itsellä tuo paino on vain "hiukan" tuon painorajan yläpuolella. Ja tietty omalla vastuulla pyöräillään jos ei asianmukaista käyttöä ja painoa yli rajojen.
Mulla on reilusti yli painorajojen ja ei toistaiseksi ole ollut ongelmia, olen ajatellut että 120kg on mitoitettu siten että silloin voi rymistellä hyppyjä ja kovaa polkuajoa, vanhempi ja rauhallisempi ja painavampi sitten ajelee rauhalisesti niin kestänee.
Alkaa omat neuvot auttamiseen olla vähissä niin kysäistäämpä täältä.
Pyöräilijä: 174cm, 170kg, inseamista ei mitään tietoa.
Pyörä: 27,5” S-koon maasturi alumiinirungolla ja ilmakeulalla, keula toimii suht ok maksimi paineilla, 25% sag.
Ongelma: Olkapää kipuilee ajettaessa (jokunen luksaatio taustalla, lääkäri todennut ettei tarvetta kiristykselle), selkä kipuilee satunnaisesti (painon kanssa ryhti mitä on).
Halu pyöräillä olisi kova, mutta nykyinen fillari ei palvele noiden kipuilujen kanssa.
Millaista pyörää kannattaisi lähteä katsomaan tuon nykyisen tilalle että pyöräilystä tulisi mielekkäämpää? Retkikamelia? Läskiä?
vai voisiko nykyistä pyörää koittaa parantaa vaihtamalla osia?
Nykyisestä pyörästä pidetään koska on kevyt polkea ja rullaa hyvin.
Olkapäätä kiusaa kaikenlainen tärinä mikä ohjaustangosta välittyy. Myöskin ajoasento nykyisellään on hyvin käsien päällä makaava koska keskivartalo ei jaksa kannatella. Ja kyynerpäät ovat ajossa lukossa. Kaikki spacerit laitettu jo stemmin alle.
Kokeilemallahan se selviää mutta ehdottaisin kokeilemaan sähköläskiä, etujousitettua ja ainakin itsellä kun tuo ”ylimääräinen” matkassa kulkeva kokemus hieman haittaa polkemista niin laittanut säädettävän stemmin joka ihan pystyyn niin mahtuu jalat paremmin polkemaan. Ainakin oma läskipyörä Jumbo Jim kumeksilla rullaa niin hyvin että joutuu porukka-ajossa jarruttelemaan alamäissä. Pyylevämmälle ukolle kuten minä tuo sähkö taas tuo mukavasti lisää mielekkyyttä kun ylämäetkin pääsee ihan ”tikahtumatta”. Ja mielestäni ehdottomasti sitten keskiömoottorilla oleva jos johonkin sähkäriin päädyt tai ainakin taas se koeajo! Ainakin mulla ktm macina freece on kestänyt kovaakin maastajoa kivikossa kiitettävästi. 27,5 + sen sijaan niin on joutunut vanteitten kanssa pelaamaan vaikka saattaa olla tietty monesta asiasta kiinni. Kummassakin Sunringle vanteet. Mulefutt/duroc.
AValtava
29.07.2018, 15.54
Moi.
Pituuteni on 2m ja paino karvan alle 150 kg.
Ensimmäinen XXL-fillarini oli Spezialed XXL-cross over, mutta sen runko katkesi kolmen vuoden käytön jälkeen.
Spessu hoiti asian esimerkillisesti ja sain Hollannista kokonaan uuden fillarin enkä pelkkää runkoa, koska olivat lakanneet valmistamasta vastaavaa ja siten pystyin pyöräliikkeessä vaihtamaan sen uuden Spessun Genesis Tour de Fer-pyörään.
Koko kuvion puolestani hoiti Bike Company todella hienosti, siitä heille iso kiitos.
Harrastan siis tavallisen viikottaisen fillaroinnin ohella matkapyöräilyä, tosin edellinen kunnon matka oli vuoden 2017 elokuussa kun pyöräilin ensin Tukholmasta Nynäshamniin ja sitten Gdanskista Tallinnaan.
Viisikymppiselle ylipainoiselle se oli kyllä hyvää liikuntaa.
Tuo Genesis on teräsrunkoinen kun se Spessu oli alumiinirunkoinen.
Takavanteessani on paksummat pinnat (muistaakseni 2,5 mm) ja niitä taitaa olla 4 kpl enemmän kuin normaalisti.
(Olen tosi huono näissä hifistelyasioissa).
Genesiksen ajo-ominaisuudet ovat todella paljon paremmat kuin sen Spessun, en taida enää koskaan edes harkitakaan uuden alumiinirunkoisen hankintaa.
Mökillä minulla on peruspyörä myös alumiinirunkoinen ja sillä ajaminen on melko tärinärikasta touhua.
Polven nivelrikkoon polkupyöräily on ainoa toimiva ja terveellinen liikuntamuoto. Sen 2017 reissun ensimmäisen viikon jälkeen polvikivut yksinkertaisesti katosivat. Kuntosaliharjoittelu ei auttanut polven ongelmiin oikeastaan lainkaan. Olisi varmaan pitänyt muuttaa sinne kuntosalille että harjoittelusta olisi ollut hyötyä polven kipujen poistoon.
hphuhtin
29.07.2018, 16.04
On läskissäkin (ainakin KTM Macina Freezessä) jonkin verran painoa käsillä, olen samat 174 pitkä ja 17” Macina Freeze on sopiva, mutta käsille tulee painoa. On ollut aikeissa vähän lyhentää stemmiä. Etujousto ja läski rengas auttaa tärinään jonkun verran.
Olisiko kuitenkin vähän pystympi asento parempi. Kysyjä ei sanonut millainen ajaminen on ajatuksissa, jos tasaisella pysytään niin olisikohan sitten sopivia nojapyöriä olemassa?
Marsusram
29.07.2018, 16.13
Olkapäätä kiusaa kaikenlainen tärinä mikä ohjaustangosta välittyy. Myöskin ajoasento nykyisellään on hyvin käsien päällä makaava koska keskivartalo ei jaksa kannatella. Ja kyynerpäät ovat ajossa lukossa. Kaikki spacerit laitettu jo stemmin alle.
Silloin kun keskivartalon lihaksisto ei jaksa kannattaa, niin parasta on nostaa asentoa pystymmäksi kruisailuasennoksi.
Jos on varaa vielä säätää, niin nykyiseen pyörään voisi kokeilla lyhyempää stemmiä ja sopivan tangon taivutuksen kanssa, jotta yltää ohjaamaan nojaamatta painollaan ohjaustankoon.
Myös satulan paikka täytyy hakea niin että sen päällä on tasapainossa, eikä liikaa etunojassa.
Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Ajoista sen verran että tässä vaiheessa painonpudotusprojektia pysytään mahdollisimman tasaisilla poluilla/teillä. Eli ei mitään metsärymistelyä eikä muutenkaan mitään suuria nousuja olisi tarkoitus vielä lähteä valloittamaan.
Tuota nykyisin pyörän muokkaamista lyhyemmällä stemmillä korkeammalla ohjaustangolla voisi ajatella ensimmäiseksi.
Tuon satulan siirtämisen olisin unohtanut itse täysin. Eteenpäin ilmeisesti pienillä siirroilla?
Nojapyörä taitaa vielä tällä kokemuksella olla ehkä liian uskalias vaihtoehto, vaikkakin sillä ratkeaisi monta ongelmaa.
Pitää siirtää katseet sitten tuonne teräsrunkoisiin retkipyöriin tai vaihtoehtoisesti läskipyöriin. Pelkään pahoin että sähköpyörä taitaa jäädä tässä tilanteessa haaveeksi koska kunnolliseen sähköistettyyn joutuu kuitenkin laittamaan sen yhden ylimääräisen tonnin setelin lisää. Vaikka se kovasti helpottaisi liikkumista ja toisi lenkkeihin pituutta.
Diggeriduu
06.09.2018, 23.28
Tulipahan todettua konkreettisesti pyörälläkin täysi rapakunto. Reilu 5km jollain 90-luvun alun naistenpyörällä ja kokemus oli tappava. Sikisikin ajatus, että löytyisköhän sitä vielä pyöräilystä mahdollisuuksia kunnon kohentamiseen ihan tuon kävelyn kaveriksi.
Olen 174cm / 145kg. Tarkoitus vetää asfalttia. Minkäänlaiselle kivikolle ei ole tarvetta.
Ongelmia tuolta testireissulta: paino käsillä, liian kapeat polkimet, aivan liian kapea satula, vaikea nousta kyytiin. Järkyttävä kipu koko matkan kiveksillä ja paine välilihalla :D
Eli käänteisesti nyt hakusessa pyörä joka olisi sellainen missä paino ei olisi käsillä/ranteilla/kyynerpäillä (ts. pysty?), helpost noustava ikään kuin rungolta satulaan ja kestää tuon 150kg painon.
Otaksun, että nuo polkimet ovat helposti vaihdettavissa leveämpiin kuten satulakin. Näistäkin toki otetaan tietoa ja ehdotuksia vastaan.
Tulipahan todettua konkreettisesti pyörälläkin täysi rapakunto. Reilu 5km jollain 90-luvun alun naistenpyörällä ja kokemus oli tappava. Sikisikin ajatus, että löytyisköhän sitä vielä pyöräilystä mahdollisuuksia kunnon kohentamiseen ihan tuon kävelyn kaveriksi.
Olen 174cm / 145kg. Tarkoitus vetää asfalttia. Minkäänlaiselle kivikolle ei ole tarvetta.
Ongelmia tuolta testireissulta: paino käsillä, liian kapeat polkimet, aivan liian kapea satula, vaikea nousta kyytiin. Järkyttävä kipu koko matkan kiveksillä ja paine välilihalla :D
Eli käänteisesti nyt hakusessa pyörä joka olisi sellainen missä paino ei olisi käsillä/ranteilla/kyynerpäillä (ts. pysty?), helpost noustava ikään kuin rungolta satulaan ja kestää tuon 150kg painon.
Otaksun, että nuo polkimet ovat helposti vaihdettavissa leveämpiin kuten satulakin. Näistäkin toki otetaan tietoa ja ehdotuksia vastaan.
BTDT. 55kg pudotin ja liikuntaosuuden hoidin fillarila. Homma alkoi sillä, etä kävelin liikkeeseen pyörät tuntevan kaverin kanssa. Hankin mitoilleni sopivan fittness-hybridin. Pyörä edelleen minulla työmatkakäytössä - nyt 10tkm mittarissa:) Eli asento / ergonomia hyvä - helpotti ihan helkkaristi tuota alkutaivalta! Mene asiantuntevaan liikkeeseen ja/tai pyydä apua kaverilta. Paino ei oikeasti ole ongelma (oman kokemuksen perusteella). Kun pyörä ja kiekot on huollettu, niin noilla painoilla voi vedellä huoletta (ainakin itse vedin) ja edelleen samalla vekottimella painellaan...
Diggeriduu
07.09.2018, 20.28
BTDT. 55kg pudotin ja liikuntaosuuden hoidin fillarila. Homma alkoi sillä, etä kävelin liikkeeseen pyörät tuntevan kaverin kanssa. Hankin mitoilleni sopivan fittness-hybridin. Pyörä edelleen minulla työmatkakäytössä - nyt 10tkm mittarissa:) Eli asento / ergonomia hyvä - helpotti ihan helkkaristi tuota alkutaivalta! Mene asiantuntevaan liikkeeseen ja/tai pyydä apua kaverilta. Paino ei oikeasti ole ongelma (oman kokemuksen perusteella). Kun pyörä ja kiekot on huollettu, niin noilla painoilla voi vedellä huoletta (ainakin itse vedin) ja edelleen samalla vekottimella painellaan...
Jos ostit pyörän pk-seudulta, niin viitsitkö vinkata liikettä?
Jos ostit pyörän pk-seudulta, niin viitsitkö vinkata liikettä? Ostin Lohjalta. Ei jaksa muistaa liikkeen nimeä. Mutta eiköhän nyt fillariliikkeessä missä tahansa osata auttaa. Kuuluu noiden toimenkuvaan :D Pieni hidaste saattaa olla, että (vastuu- ja takuuriitojen välttämiseksi) painorajoja ja alkavat kauppaamaan "vahvistettuja" pinnoja, vanteita ymv... Oma paino oli lähempänä 140 kuin 130 kiloa kun tuola fillarilla aloitin (fillarin ohjeissa kuskin painoraja oli 90kg). Ihan normi alumiinirunkoinen, hiilihaarukkainen fitness hybridi. Kiekotkin 28pinnaiset, ohennetuilla pinnoilla. Hyvin kestivät. Tosin 5000km kohdalla etukiekosta meni laakerit mutta todennäköisesti kartion kireyden vuoksi tai ympärivuotisen ajon / huoltamattomuuden vuoksi. Tärkeintä on huollattaa/tarkistuttaa nuo kiekot heti uutena tai hetken ajon jälkeen. Pinnat oikeaan kireyteen ja kyllä kestää... Toki ehkä kannattaa välttää johonkin jyrkkään rotvalliin tai kuoppaan vetäisemistä +30km/h ... Niin ja pakollinen disclaimer ;) En tietenkään voi tietää / luvata, että jos fillarin valmistaja lupaa fillarin kestävän vain Xkg, niin todellisuudessa se kestää X+50kg :D
Maantiekiekoista asiaa. Toisessa ketjussa jo pohdin kiekkopäivitystä ja nyt olis mielessä Mavic Ksyrium Elitet. Mahtaako olla kyllin kestävät painavalle kuskille kun on vain 18/20 pinnoja? Olisko kuitenkin suurempi pinnamäärä turvallisempi valinta?
Oatmeal Stout
24.01.2019, 14.58
Maantiekiekoista asiaa. Toisessa ketjussa jo pohdin kiekkopäivitystä ja nyt olis mielessä Mavic Ksyrium Elitet. Mahtaako olla kyllin kestävät painavalle kuskille kun on vain 18/20 pinnoja? Olisko kuitenkin suurempi pinnamäärä turvallisempi valinta?
Ajelin sellaisilla reilut 10 vuotta painolla 100-110kg, menivät pyörän mukana kuin myin.
Itsellä on aksiumit ( joo tiedän, älkää lynkatko) painoa 100+ kiloa ja hyvin ovat kestäneet jo pari vuotta. Edelleenkin suorat vanteet. Kilometrejä kesässä tulee noin 5000.
Ilmeisesti pyöräily laihduttaa kun tämä isojen poikien ryhmä on ollut varsin hiljaa viime aikoina...
Onko kenelläkään vinkkiä kivijalkamyymälästä pääkaupunkiseudulla (tai edes Etelä-Suomessa), joka myisi pyöräilykamppeita vähän isommille kavereille? Lähinnä housut ovat ongelma. Nyt haussa välikelin housut maastopyöräilyyn. Vaikka sattuisikin löytämään XXXL koon housut,
niin äksien myötä ei juurikaan tule vyötäröön/reisiin tilaa vaan lähinnä lahkeet pitenee. Olen joskus tilaillut jenkeistä (https://www.aerotechdesigns.com/), mutta omanlaista lottoa tuokin on, että minkälaista laatua ja kokoa perille tulee. Olisi kiva kun pääsisi ihan livenä zekkaamaan
ja kokeilemaan.
Millasilla täpäreillä isot pojat ajaa enska/bikepark tyyppistä rymistelyä?
Cube Stereo 160 Race hybrid, vähän meinaa olla siinä ja siinä takajousen kantavuus tai onkin eli ei riitä oikeisiin painumiin mutta menee se nuinkin. 150kg :)
Oon miettiny, että kannattaako painavemmalla olla enemmän joustoa takana, oisko se pyörälle parempi :D vai onko vaan iskarista/kinematiikasta/asetuksista kiinni? Mietinnässä rymistelyyn pari vaihtoehtoa missä joustot takana 130-140mm ja keulat 160mm. En kuitenkaan haluis et pohjailee kokoajan.. pitäskö suosiolla miettiä myös takaa 160 joustavaa..?
Kannattaa lähinnä katsoa runko, jossa on pitkäiskuinen iskari, suhteessa joustoon. Moinen kantaa huomattavasti paremmin. On pyöriä, joissa vipusuhde on jopa yli kolmen, ja pyöriä, joissa se on lähempänä kahta. Eli joustomatka jaettuna iskari iskunpituudella. Esimerkkeinä spessun turbo levo, 140/49mm=2.85 tai mondraker foxy 150/62.5mm=2.4
Sanoisin, että mondraker on noista helpompi säädeltävä painavalla kuskilla, eikä jousipaineet ole tapissaan.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
Ei se joustomatka kerro mitään. Itsellä esim spessun epic 100mm joustolla ja aiemmin oli enduro 165mm joustolla eikä niissä kyllä kantavuuden suhteen mitään eroa ole, molemmat saa säätöihin. Oiskohan jopa epic tarvinnu vähemmän painetta? En kyllä varmaksi muista lukemia.
edit: pyörä tietysti valitaan ajojen mukaan, jos pelkkää parkkia meinaa ajaa niin enduro tai DH on oikea peli
Noista omista vaihtoehdoista näyttäs Polella ja Birdillä olevan pisimmät iskarit suhteessa joustoon. Birdissä ~2.3, polessa 2.45. Commencalissa 2.6 ja caprassa 2.66. Pitääpä miettiä uudelta kantilta vielä näit pyöriä. Tarkotus ois ajaa kaikki ajot yhdellä pyörällä, polkua, enskaa ja parkkia. Evolink 140 tai 158 houkuttelis eniten. Mut hinnan takia katellu noita muitakin. Bird ois kyllä ehkä eniten sweetspotissa :)
lugatoncix
05.04.2020, 10.20
En tiiä mahtaakohan nyt tulla ihan oikeaan paikkaan tämä viesti, mutta speksien puolesta 185/130 uskoisin olevani oikealla sivulla. Mietteeni on se, että jos ja kun en ole pyöräillyt aikaisemmin juurikaan, mutta homma kiinnostaisi kovastikin, sillä juoksu on liikuntamuotona poissuljettu ilmeisen kehon rikkimenemisvaaran takia ja kävely, noh ei vaan kiinnosta. Tavoitteena olisi siis löytää menopeli millä pärjäisi huristella menemään. En pyöristä juurikaan mitään ymmärrä tai kun en ole aktiiviharrastaja tai edes passiiviharrastaja ollut koskaan. Ajattelin pyörän tulevan sellaiseen kevyeeseen kaupunkiajeluun, ts. siis työmatkat 5km / suunta ja sitten ehkä aavistuksen pidemmälle matkalle, esimerkiksi Turku-Kakskerta akselin matkoille, eli jonnekin 25im +- suuntaansa maksimissaan näin alkuun. Tietenkin jos nälkä kasvaa syödessä niin silloin myös hieman pidemmälle reissulle.
Olen lueskellut täältä foorumilta juttuja ja myös tuolta toisen topicin alta, kuin pyöräehdotuksia. Sieltä ei vaan löytynyt yhtään postausta +100kg jässiköille ja täällä vastaantulleista on ollut joku erityispyöräryhmä hakusessa.
Jonkunverran olen myös tehnyt tietokoneruutushoppailua, eli yrittänyt hieman kattella, mitä kaikkea nettikaupat tarjoavat mutta kun niistä ei tällainen tavallinen tallaaja, joka ei ole aiheeseen tutustunut kunnolla, ymmärrä mitään. Kovin kalliiksi tuntuu käyvän nämä ainakin pyöräkauppojen huippumerkit, eikä tällaisella vastavalmistuneella ole ihan mahdottoman paljoa pistää pelimerkkejä kiinni pyörään, sanotaan että mielelläni pysyisin 3 numeroisissa summissa, mutta kipuraja lienee jossain 1000-1200€. Niimpä toivoisin ehkä teiltä, että jos osaisitte vinkata jonkun menopelin, tai sitten osaisitte kertoa Turun alueelta jonkun paikan missä mahdettaisiin auttaa myös vähän tukevampaa pyöräilijää, eikä naurettaisi liikkeestä pihalle. Lisäksi varusteista, kypärä nyt on pakollinen hommata tietenkin, mutta miten muut varusteet, esimerkiksi kengät ja asut, pääseekö alkuun kuitenkin vain peruslenkkareilla ja kollareilla ja tuulitakilla?
Kiitos etukäteen jo vaivannäöstä ja mahdollisista vastauksista
Luga
Katso Canyonin fitnesspyöriä. Fitnesspyörä on maantiepyörä suoralla tangolla. Hankin aikoinaan samanlaiseen käyttöön, päivittäin työmatkaa ja välillä pidempiä lenkkejä, tuollaisen roadliten. Alle tonnilla saat jo ihan passelin pyörän. https://www.canyon.com/fi-fi/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/
Tuosta katsot mihin budjetti antaa myöten. Tuolla painolla alumiinirunko on valmistajan ilmoituksen mukaan ainoa mahdollisuus. Itse tosin poljin 125kg aamupainolla tuolla hiilikuidulla kun en huomannut katsoa että niissä pn painorajat. Pyörä kesti ja paino putosi.
Lokasuojat voi olla hyvä hankinta työmatkalle. Muutoin alkuun riittää kypärä. Jos innostuu oikein polkemaan niin sitten hankkii myöhemmin paremmin soveltuvia vaatteita, lukkopoljinta yms.
Jäykkäpohjaiset ulkoilukengät (ei juoksulenkkarit!) ja ajoalushousut on itsellä käytössä kun ajelen arkimatkoja flättipolkimilla. Lukkopolkimet+ajokengät on ihanat pidemmillä matkoilla, mutta ne voi hankkia myöhemminkin. Sitte kypärä (omaan kalloon sopii yritysten ja erehdysten kautta MET), "buff" sen alle ja ajohanskat. Muu sitten normaalia sään mukaista pukeutumista. Näilllä itse lähtisin jos ajo kestää alle tunnin. Sitte vasta kun tietää mikä toimii itselle ja mikä ei, laittaisin lisää rahaa kiinni varusteisiin. Nuo edellä mainitut on suht monikäyttöisiä ja pitkäikäisiä. Kunnon kypärää ei kannata ostaa kokeilematta, halpaa en ostaisi ollenkaan.
Esim:
https://www.hibike.de/craft-greatness-bike-boxer-unterhose-kurz-herren-infinity-c6-sitzpolster-black-white-p0e5cc4ef35d731a7d08daebd0b8c8e2e#var_95862012
https://www.hibike.de/specialized-align-mips-rennrad-helm-mod-2020-pf79d177fb5c2daa539343ea01d35e505
https://www.varusteleka.fi/fi/product/multi-function-head-wrap-putkikauluri/10561
https://www.hibike.de/langfinger-handschuhe-n54575f7c93250
lugatoncix
05.04.2020, 14.07
Kiitos pikaisesta vastauksesta!
Täytyy ehdottomasti katsoa nuo canyonin pyörät mitkä vinkkasit. Mitä tuo tanko vaikuttaa käytännössä, tai kun mainitsit suoran tangon, niin siinä varmaan vastakohta on käyrä tanko, miten se käytännössä vaikuttaa ajamiseen? Pahoittelen jos kysyn hassuja, en meinaan tiedä ihan hirveästi näistä mitään.
lugatoncix
05.04.2020, 14.14
Jäykkäpohjaiset ulkoilukengät (ei juoksulenkkarit!) ja ajoalushousut on itsellä käytössä kun ajelen arkimatkoja flättipolkimilla. Lukkopolkimet+ajokengät on ihanat pidemmillä matkoilla, mutta ne voi hankkia myöhemminkin. Sitte kypärä (omaan kalloon sopii yritysten ja erehdysten kautta MET), "buff" sen alle ja ajohanskat. Muu sitten normaalia sään mukaista pukeutumista. Näilllä itse lähtisin jos ajo kestää alle tunnin. Sitte vasta kun tietää mikä toimii itselle ja mikä ei, laittaisin lisää rahaa kiinni varusteisiin. Nuo edellä mainitut on suht monikäyttöisiä ja pitkäikäisiä. Kunnon kypärää ei kannata ostaa kokeilematta, halpaa en ostaisi ollenkaan.
Esim:
https://www.hibike.de/craft-greatness-bike-boxer-unterhose-kurz-herren-infinity-c6-sitzpolster-black-white-p0e5cc4ef35d731a7d08daebd0b8c8e2e#var_95862012
https://www.hibike.de/specialized-align-mips-rennrad-helm-mod-2020-pf79d177fb5c2daa539343ea01d35e505
https://www.varusteleka.fi/fi/product/multi-function-head-wrap-putkikauluri/10561
https://www.hibike.de/langfinger-handschuhe-n54575f7c93250
Hei, kiitos nopeasta vastauksesta!
Kiitos vinkkauksista, katselen ne läpi.
Jooh, uskoisin, että nuo varusteet on melkein kaikki sellaisia, että saa käydä paikanpäällä koettamassa ja testaamassa, että sopivat omiin mittoihin. Mitä mmieltä olette xxl ja intersportin tyylisistä liikkeistä? Sieltä varmaan voi perustarvikkeet, kuten kengät ja sellaiset ehkä uskaltaa ostaa, mutta kypärät ja polkimet yms niin niitä ei varmaan uskalla sieltä ostaa?
Nestorimiikkulainen
05.04.2020, 14.36
Valitettavan harva pyörävalmistaja ilmoittaa avoimesti suurimman sallitun kuorman pyörälle, kannatta ehdottomasti tarkistaa ennenkuin latoo rahaa tiskiin. Esim joissain Helkaman rungoissa on painorajoitus max 100kg. Ei-neuvolassa punnittavan alla saattaa jossain kunnon rytkyssä esim etuhaarukka pettää alta, mikä ei terveyden kannalta ole mukava asia. Samaten, jos nälän kasvaessa alkaa harrastaa esim pyöräretkeilyä ja pyörään on tarve ripustaa laukkuja, tullaan monasti ongelmiin suurimman kantavuuden kanssa. Siis parempi katsoa kuin katua.
^Tossa Canjonissa taitaa olla painorajoitus 120kg. Kantsii katsoa jenkkivalmistajia esim. Trekillä on mielestäni melko isot painorajat.
IMHO - Nää painorajat kaikissa muissa paitsi näkyvästi / selvästi paino-optimoiduissa, "pitsistä nyplätyissä" fillareissa on ihan valmistajan oman /C:een varjelua. Itse aloittelin (yhä käytössä olevalla) hiilikuitu-keula hybridi-Spessulla noin 30tkm sitten. Fillarin painoraja oli 100kg. Oma paino tuolloin +30kg. Vehkeellä on painettu nyt ~5v. Pari ensimmäistä vuotta nuohosin välillä hiilarihaarukan ja rungon välillä etsiäkseni murtumia. Ei löytynyt - en jaksa enää. Tietty jokainen ottaa/hyväksyy omat riskinsä.
... kypärät ja polkimet yms niin niitä ei varmaan uskalla sieltä ostaa?
XXL näköjään myy Belliä, kaksi kyseisen merkkistä olen maastossa kaatuessa rikkonut ja pää jäi molemmilla kerroilla ehjäksi. Sitte muuttivat malleja jotenkin niin ettei "sokkona" ostamani enää käynytkään ja jouduin siirtymään METtiin. Yksi semmoinenkin on maantiellä tullut kokeiltua. Toimi.
Fillareista yksi lähestymistapa olisi käytetty 29" MTB, jossa ainakin painoraja riittää. Esim. Trek tosiaan lupaa 136kg. Sliksit alle, keula lukkoon ja tanko alas. Sitte kesän jälkeen voi myydä pois pienemmällä tappiolla ja ostaa kokemuksen avulla paremmin sopivan kaudelle 2021? Jos on tarpeeksi lenkkeillyt, ei sitten painorajaakaan tarvitse niin paljon miettiä. :D
https://www.tori.fi/uusimaa/Trek_x_caliber_29__67780395.htm?ca=18&w=3
IMHO - Nää painorajat kaikissa muissa paitsi näkyvästi / selvästi paino-optimoiduissa, "pitsistä nyplätyissä" fillareissa on ihan valmistajan oman /C:een varjelua. Itse aloittelin (yhä käytössä olevalla) hiilikuitu-keula hybridi-Spessulla noin 30tkm sitten. Fillarin painoraja oli 100kg. Oma paino tuolloin +30kg. Vehkeellä on painettu nyt ~5v. Pari ensimmäistä vuotta nuohosin välillä hiilarihaarukan ja rungon välillä etsiäkseni murtumia. Ei löytynyt - en jaksa enää. Tietty jokainen ottaa/hyväksyy omat riskinsä.
Sitähän se nimenomaan on, valmistaja lupaa että ko. pyörä kestää normaalissa käytössä tiettyyn painorajaan saakka. Jos isomman kaverin alla pyörä kyrvähtää niin artisti maksaa.
lugatoncix
14.04.2020, 14.26
Alkaisi nyt olemaan hahmotusta, että millaisella menopelillä ja missä sitä itsellä tekisi mieli polkea eteenpäin menemään. Maastojutut hieman napostelis ja sellaista olenkin kattellut ja kuolannut tässä viimeaikoina. Tällä hetkellä on ajatuksissa kaksi mallia.
- Trek Roscoe 7 https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/roscoe/roscoe-7/p/28499/?colorCode=tealdark
- Trek X-caliber 8 https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-8/p/28064/?colorCode=black
Näistä toi Roscoe houkuttelis enempi, mutta se oli mun kokoisena loppu (L koko) ja toimitukset olis vasta toukokuun puolessa välissä.
Nää on aika lailla budjetissa venytettynä ihan maksimiin. Koeajoin Trek X-caliber 9 viime vuoden mallin ja se oli kyllä hyvä mitä nyt pari kierrosta pihalla tein.
Mietinkin, että onko se X-caliber sitte sellainen mihin sijoittaa, jos se ei oikein oo se mun oma juttu. Toki jos budjetti on aika tiukka 1200€ ja siihen pitäs mahduttaa vielä lukko ja hanskat nyt ainakin.
Olen tätä foorumia ja nettiä selannut nyt niin, ettei mitään uutta tunnu enää tulevan omilla hakusanoilla vastaan. Teinpä siis tunnukset, niin pääsee ihan kysymään, josko siitä olisi apua itselle.
Itseä himottaisi sähköistetty läski, jos sillä saisi tämän nivelrikkoisen läskin liikkeelle. Varsinaista järkiperustettu läskin hankinnalle ei ole, se miellyttää silmää ja on jotenkin sellainen fiilis, että isot renkaat antaisivat painoa anteeksi kapeita enemmän. En tiedä onko siinä mitään tolkkua, mutta kun tuota Tunturin hybridiä välistä sotkee menemään, niin jotenkin tuntuu että pyörä raukka on vähän turhan kovilla. Maastopolut varmasti olisi hienoja, mutta eivät nyt ensimmäisenä mielessä. Ehkä enemmänkin ympärivuotinen työmatkojen ajo.
Itseä mietityttää monikin asia tässä, mutta ehkä yksi suurimmista on tuo oma pituus jota on päivän ryhdistä riippuen 2m +-2cm. Onko nuo Fättien runkokoot auttamatta liian pieniä näin pitkälle? Helkamalta tuli joku 21" malli, mutta se taitaa olla suurin sähköistetty läski joka on tullut vastaan. Helkaman läskeistä saati sähköläskeistä ei vaan tunnu olevan kenellekään mitään kokemuksia, liekö sellaista siis kenelläkään.
Jos jollain olisi tuosta jotain omaa kokemusta, että toimiiko fatbike kaksimetriselle vai ei missään nimessä, niin pääsen ajatuksissani eteenpäin, kiitos.
hphuhtin
18.04.2020, 15.46
Oikeasti isoille pojille/tytöille/henkilöille tuolta 32” tai 36” pyörää. Kaksysit on meille pikkupojille? ;)
https://dirtysixer.com/
Ei renkaan tarvitse olla fätti kestääkseen painoa, vaan tukevakylkinen. Fätissä todnäk kyjet pehmeät, toki iso ilmatila varmaa antaa anteeks helpommin. Mutta ihan normaalit renkaat tukevilla kyljillä toimii myös.
saksan sähkö läski fillariliikkeistä luulis löytyvän :cool:isoa läskifillaria.
Tunturi on tehnyt muutaman erikoismallin jossa 53 cm runko, riittäisiköhän se? Tori:ssa on yksi myytävänäkin;
https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Tunturi_eMax__20_sahkofatbike_53_cm_uudenveroinen_ 68304503.htm?ca=18&w=3
Kiitos mukavasta ja asiallisesta topicista. Itse olen äskettäin päässyt palaamaan satulaan parin vuoden sairastelun jälkeen ja alkukesä poljettiin 2012?? vuoden Crescent Helagilla. Nälkä kuitenkin kasvoi syödessä ja toisen pyörän hankinta oli vääjäämätön tosiasia. Taktiset mitat tällä hetkellä 183/128. Painoa tuli kahdessa vuodessa melkein +30kg, kun ei keho sallinut juuri minkäänlaista liikuntaa ja syöminenkin oli mitä sattui.
Haaveissa oli droppitankoinen, 1x voimansiirrolla (mahdollisimman laadukas/yksinkertainen) ja hydraulisilla levyjarruilla varustettu pyörä, joka soveltuisi niin maantie-, hiekka- ja satunnaiseen metsäpolkuajeluun. Crescentin rinnalle valikoitui lopulta Spessun 2021 Diverge Comp E5. Spessun ilmoittama painoraja tuolle on 125kg, mutta päättelin, että neljän kilon ylitys (mies + ajokamppeet) on sen verran pieni ylitys, että menee toleranssiin. Toivon mukaan parin kuukauden päästä ollaan jo sallituissa mitoissa.
Ensifiilikset viikon ja 100km ajon jälkeen ovat kyllä mitä mainioimmat. Tähän mennessä ajo on ollut kolme vajaa 25km lenkkiä + työmatkat. Lenkkien pituutta kasvatan järjestelmällisesti sitä mukaa, kun kroppa ja kunto alkaa sallimaan pidempiä suorituksia.
Itselle valikoitui Kona Rove ST, pitkälti myös kantavuuden osalta - mikä pelkän ajajan osalta on 136 kg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
PekkaLyyti
16.08.2020, 22.10
Mistäs isot pojat hankkivat pyöräilyvaatteensa? Tai mitä valmistajaa/mallia suosittelette?
Haussa on ensin jokin fiksu ohuehko "näkyvä" pyöräilytakki, minkä alle mahtuu kerroksia. Eli mielellään tyyliin keltainen, oranssi, heijastava.
XXLssä kokeilin jotain halpistakkia XXL koossa, enkä saanut käsiä tuotua eteen, enkä enää meinannut saada takkia pois päältä :rolleyes:
Käyttämäni takit on XXL/XXXL/62 kokoluokkaa. Pituutta 184, joten sen puolesta en vielä mitenkään epänormaali.
Eniten ahistaa tuo hartialinja ja selkä, kun olen salilla viihtynyt ilmeisesti tarpeeksi :eek:
Pyöräilijät nyt ei tunnetusti ole kovin jykeviä ylävartalostaan. Tai ehkä useimmiten tuosta navan seudulta..
Mä ostin keväällä b-d:ltä pari pyöräilypaitaa. Yksi oli harteilta ja hihoista hyvä, mutta helma lepatti. Lainasin tyttären ompelukonetta ja vedin molemmista suvusaumoista pari senttiä sisään. Hyvä tuli.
Moi kaikille muillekin isommille pyöräilijöille! Paino on nyt n. 130kg ja pituutta armeijassa reilu 20v sitten mitattuna 184cm. Jossain kohtaa olin jo lähemmäs satakiloinen ja juoksin puolimaratoonia, mutta sitten petti polvi ja päädyin leikkauspöydälle. Sen jälkeen oli pakko keksiä jotain vitutukseen ja painon nousun jälkeen rupesin pyöräilemään n. 5v sitten. Ostin käytetyn Tunturi platinum H300 series hybridin. Sillä on nyt tullut päästeltyä viitisen vuotta ja mm. 4 pirkan pyöräilyn klassikkoa on takana. Nyt on kuitenkin tunne, että pyörää pitäisi päivittää, ettei harrastus lopahda. Tuntuu, että nykyisen fillarin rajat tulee vastaan. Tänä vuonna olen polkenut reilut 2000km hybridillä lähinnä maanteitä. Keskinopeus on useimmiten jotain 20-23km/h välissä. Lenkit tuppaa olemaan n. 40-80km pituisia ja aikaa kuluu sekä perse ja kädet puutuu.
Sitten varsinaiseen kysymykseen. Olen miettinyt cyclocross pyörän hankkimista, koska käsittääkseni se sijoittuu vähän niinkuin tuon vanhan hybridini ja maantiepyörän välille. Käsittääkseni sillä voisi jo vetää harrastamiani pidempiä lenkkejä vähän paremmalla keskinopeudella ja pyöräily olisi jälleen kivaa. Varsinaisesti en ymmärrä pyöristä ja niiden tekniikasta hirveämmin mitään, mutta haluasin suosituksia cyclocross-pyörästä n. 1000-1500€ hintaluokasta. Vai onko gravel-pyörä parempi ajatus? Ymmärtänette pohdintani, saa suositella vaikka mitä. Kiitos jo etukenossa vastauksista!
tchegge_
28.08.2020, 09.18
Tuossa hintaluokassa varmaan löytyy ihan ok laitteita. Sorapyörä varmaan on monikäyttöisin, suurempi rengastila helpottaa ympärivuotista ajamista ja antaa mahdollisuuksia poistua asvaltiltakin. Omasta(+125kg) mielestä painavilla kuskeilla rengastus saa olla leveämpää kuin mitä yleensä keskusteluissa kevyemmät käyttää.
Itsellä ollut jonkun vuoden Salsa Vaya kaksilla kiekoilla, 700c pääasiassa olleet maantiella ja toiset on 27.5 maastokiekot hiekkateille ja helpoille poluille. Vaihteistona 2x10, itse en ehkä ottaisi sekakäyttöpyörään yhden eturattaan systeemiä.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Mitä mieltä tuosta KOna Rove ST:stä? Vaihteistona 2x9 ja renkaat 47mm. Vaikuttaisi ainakin teoriassa ihan pätevältä upgradelta.
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/
Nautiskelija
28.08.2020, 19.27
TJH-79: Itselläni on "vain" liki 100-kg elopaino, mutta varoittaisin silti Shimpan Sora-sarjan kahvoista levyjarrujen kanssa. Lienevätkö enemmänkin suunniteltu vannejarruille, mutta joka tapauksessa niiden jarrutusteho oli minulle aikanaan pettymys (jarrusatuloiden upgrade auttoi toki hiukan). Tuskin asia ainakaan helpottuu tukevammalla. Vaihteet (2x9) taas pelasivat mainiosti!
Mistäs isot pojat hankkivat pyöräilyvaatteensa? Tai mitä valmistajaa/mallia suosittelette?
Haussa on ensin jokin fiksu ohuehko "näkyvä" pyöräilytakki, minkä alle mahtuu kerroksia. Eli mielellään tyyliin keltainen, oranssi, heijastava.
XXLssä kokeilin jotain halpistakkia XXL koossa, enkä saanut käsiä tuotua eteen, enkä enää meinannut saada takkia pois päältä :rolleyes:
Käyttämäni takit on XXL/XXXL/62 kokoluokkaa. Pituutta 184, joten sen puolesta en vielä mitenkään epänormaali.
Eniten ahistaa tuo hartialinja ja selkä, kun olen salilla viihtynyt ilmeisesti tarpeeksi :eek:
Itseänikin kiinnostaa pyöräilyvaatteet raamikkaille miehille. Omat mitat 195/103. Craftilta löysin syksyllä softshellin joka oli passeli. Yleensä saa käydä kaikki luteet läpi eikä mitään löydy. Millä merkeillä on riittäviä kokoja ja rennompia mitoitus? Ja jotain muuta kuin maastopyöräilyyn tarkoitettuja vaatteita. Niissä kun on harvoin taskuja selässä.
Kumma kun Rovea myydään tuollaisella mooseksen aikaisella osasarjalla... Rungoltaan kyllä hyvä pyörä, alumiiniversio ei...
Usein pyörän "kantavuutta" rajoittaa komponentit eikä runko, varsinkin peruskiekot saattaa olla aika äkkiä solmussa. Jos moisen joutuisin tuolla massalla hankkimassa niin ainakin käyttäisin ammattitaitoisella mekaanikolla tarkistamassa ja rihtaamassa, jos en heti niin parin sadan kilometrin jälkeen...
Eikös järjestään kaikki kiekot pidä rihdata viim ensihuollossa?
pkuitune
16.02.2021, 15.47
Eikös järjestään kaikki kiekot pidä rihdata viim ensihuollossa?
Varmaan "pitäisi", mutta omalla kohdalla tämä ei ole täysin toteutunut. Maantiepyörällä olen päästellyt Hopen kiekoilla reilut 5000 km koskematta yhteenkään pinnaan, kun taas maastopyörässä Sunringlen kiekoilla on kilometrejä takana noin 1000 ja tänä aikana takakiekko on kaivannut muutamaan otteeseen pinnon kiristelyä ja pienimuotoista oikomista/rihtaamista.
Juu, mulle sanottii liikkeessä että löystyy alkuun ku pinnat hakee paikkaansa, et rihtauksen jälkeen vasta full send :D
^Hyvin vaihteleva käytäntö ja sekin kuka rihtaa... Tietenkin käsintehdyt kiekot jo alkujaan huomattavasti "valmiimmat" kuin yleiset bulkkikiekot...
Juu olen kuullu, että joissain kalliimmissa tai varta vasten kasatuissa kiekoissa tehdään ”stressitesti” valmiiksi. Esim joku rihtaajaguru juutuupissa seisoskeli pinnojen päällä :) mutta suurimmassa osassa kiekkoja, mitkä pyörien mukana tulee, lienee varminta rihtauttaa ensihuollossa, jos haluaa että ne kestää. Paljon näkee noita ” uudehko pyörä ja vanne soikeena, onko normaalia?” postauksia facebookissa :D
Jääny kyllä itelläki nyt tuo syksyllä hommattu hopen etukiekko rihtaamatta, tosin se on pysynyt jämynä.
PekkaLyyti
21.02.2021, 18.48
Mites nuo "paremmat" maantiepyörät kestävät painavaa kuljettajaa?
Hieman himottaisi hankkia mahdollisesti jokin hiilikuitusukkula tyyliin Focus Paralane, Canyon Endurace tai vastaava laadukas graveli.
Mutta 184cm varteen on ruuan ja painoharjoittelun yhdistelmällä kertynyt ~115kg polkijaa, joten miten on.
Onko fillareiden rungot ja niiden ominaisuudet optimoitu kolmanneksen kevyemmille polkijoille ja painavan alla menee hienoudet hukkaan?
Ongelma ei sinänsä ole akuutti. Mutta välillä fillareita selaillessa on törmännyt paljon itseä matalampiin painorajoihin.
Toisaalta joillain valmistajilla ei ilmoiteta mitään. Onko se niin tarkkaa? Ja toki kuskikin varmaan joskus vielä hieman kevenee.
Nykyinen Focuksen alumiini Cyclo DT Swissin kiekoilla tuntuu kestävän, mitä nyt haarukka taitaa olla vähän löysä.
tchegge_
21.02.2021, 20.19
Faktatietoa ei varmaan ole edes olemassa runkojen yms. osien sopivuudesta painaville, voisi kyllä kuvitella että runko mikä 70kiloiselle on kivireki on 120 kiloisella just mukava . Itse vältän kaikkea missä lukee superlight... [emoji846]
Kiekot on varmaan selkein osa missä joutuu olemaan tarkka, joskus kun oli vain satakiloinen niin max80kg kiekot ei kesää kestäneet.
^^Itsellä tuollainen alle 7kg:n rakennettu kuitumaantiepyörä ja massaa itsellä siinä 110kg eikä lainkaan peloita. Osat joissa rajoite ovat kiekot ja tolppa, 115kg kummassakin... Tietenkin tuossa kevyemmätkin kiekot mutta ne joutuu odottamaan miehen kuihtumista vielä tovin...
tchegge_
16.04.2021, 22.27
Vaatepäivitys.
Bike24:sta löytyi Spessun Atlas XC Comp sortsit 42" vyötäröllä. Ok perussortsit pehmustetulla succisosalla. Jatkoon
Loose Riders pitkähihainen maastoajopaita xxl koossa mennee 130cm rinnanynpäryksellä. Saa järkevillä väreillä. Jatkoon
Locksmith
19.04.2021, 14.01
Mitä mieltä olette, että onko 56cm runko sopiva 185cm pituiselle?
Ajatukena olisi käynnistellä pyöräilyä vuosien tauon jälkeen uudestaan ja olen katsellut vähän sillä silmälä tuota Tunturi Havu pyörää, koska massaa on se lähemmäs 150kg ja ajatuksena olisi tehdä ihan peruspyörälenkkiä kunnon kohotukseen eli asfaltti- ja hiekkatie painotteisesti. Ei niinkään maastoon ryskimään.
Aiemmin asuin Helsingin Kalliossa ja vaikka peruspyörä oli pyöräkellarissa, niin jotenkin se pyöräily sitten kuitenkin jäi, kun se lenkille lähteminen ei ollut niin mielekästä omasta mielestäni kantakaupungin alueelta, mutta nyt on muutettu toisaalle ja mahdollisuudet kotoa lähtevälle lenkille ovat ihan eri tasolla, joten sen vuoksi pyöräilyä virittelen uudelleen varmaan 7 vuoden tauon jälkeen. Se vanha pyörä oli jo niin romu, että se sai muutossa mennä poistoon, joten uuden pyörän hankinta olisi nyt edessä, mutta tosiaan tuota Tunturi Havua tuntuu löytyvän ainoastaan 56cm kokoisena.
Vanha kunnon one size fits all.. :D Mitähän mittaa tuo koko edustaa, veikkaan et satulaputken korkeutta. Painoakin vaan karvan alle 18kg, tiedä sitten miten mielekästä tuollakaan on lenkkeillä... mut eiköhän tuota saa koeajaa jossain, käy kokeilemassa niin selvinnee miellyttääkö ja onko hyvä koko.
^Ei varmaan paras lenkkipyörä mutta jos jollain aloitettava niin mikäs siinä. Jos mitta satulaputken pituus niin 56cm:n runko aika passeli kysyjän mittaiselle.
Tietenkään tuollainen raskas pyörä tuollaisella ajoasennolla yhdistettynä kolmeen vaihteeseen ei ole kyllä mikään kevein ja mukaviin ajettava jos kuntokin vielä huono.
Vaatevinkkejä:
Hommasin Cycology-verkkokaupasta parit ajopaidat. Sieltä löytyi ns. relaxed-mallit jotka oli ittelle just hyvät, kun ei näyttäis kovin hyvältä täysin ihonmyötäisissä.
Isadoren lyhythihaiset merino aluspaidat menivät myös hyvin. On tiukka, mutta niin aluspaita saakin olla. Pitkähihaisissa oli liian lyhyet hihat.
Q36.5:n Gregarius Ultra spandexit sopivat myös vähän isommalle. Aika paljon kompressiota, mutta niin pitääkin olla.
Kaikki vaatteet olivat kokoa XXL, ja valittu kokotaulukoiden ja omien mittojen perusteella. Olen 195/105, enkä todellakaan pelkkää lihasta.
Jos tästä ois vaikka apua joillekin samojen vaatehaasteiden kanssa painiville.
Viriviri
05.05.2021, 23.02
Tämä on aina ajankohtainen aihe itselle, kokoa on 192cm/110kg, inseam 90cm, farkkujen vyötärö 36-38". Ajelen työmatkat ja arkiajot sähköpyörällä (1kw Pole taival XL) ja pk-lenkit+parkkia luomu täpärillä (Bird Aeris AM9 XL). Yhden d.i.y sähkö-fatbiken rungon ja pari halpaa 27.5" kiekkosettiä ja pari vaparia olen saanut rikki, muuten kaikki on kestänyt varsin mallikkaasti, mitä nyt osat kuluu nopeasti koska käyttö on kovaa. Ongelmana on lähinnä tarpeeksi isojen tai muuten sopivien kypärien, suojien, hanskojen, kenkien jne jne saaminen. Listaanpa pari huomiota vuosien varrelta:
-5ten impact pro kengät-
52,5 koko vastaa normaalia 49 kokoa, kengän lesti on leveämpi kuin Freeriderissä joka oli liian kapea. Aika lähelle Niken Air Force 1 48,5 kokoa. Painaa ja suojaa kuin tiili, jatkuvassa käytössä.
-Adidas 5ten Trailcross kengät-
52,5 koossa 3cm pitempi kuin Impact pro mutta kapeampi. Samanlainen kuin muutkin Addut eli liian kapea itselle, normaalijalkaselle olisi varmaan huippu kevyt kesätossu. Harmi ettei sopinut.
-Endura Hummvee II shorts-
3xl koossa ok kun farkut vyötäröltä 36-38, pitkät lahkeet. Myös lineri sopii juuri ja juuri, ehkä. Käytössä kevät-syksy välin aika tehokkaasti.
-Endura Spray mt500 housut-
Nämä on taas 3xl koossa liian isot itselle, pitäisi olla ehkä 40" vyötärö ja lahjettakin on todella reilusti. Erillisen Clickfast-linerin kanssa pysyy paremmin ylhäällä mutta en ole jaksanut sitä pitää. Olen tykännyt, alle 10 asteen hengittelee vielä riittävästi ja alkaa päästää vettä läpi vasta parin tunnin rankaisun jälkeen. Saatanpa ostaa 2xl ensi syksynä kunhan mennään taas kylmempään päin.
-Leatt Knee Guard 3DF Hybrid & Knee Guard AirFlex Pro polvisuojat-
Molemmat xxl koossa eka hieman kireitä mutta alkaa ajamalla toimimaan hyvin. Hybridin säärisuoja painaa sääriluuhun, ehkä pohje kiristää, mun mitat muistaakseni 58/46cm Leatin mittamallilla. Hypistelin tänään liikkeessä 3df 6.0 XXL joka vaikutti suojien joustavuuden takia kaikin puolin paremmalta parkkipäiviin.
Airflex on aika ässä kaikin tavoin ja lunastaa lupauksensa mutta suojaus on paljon vähäisempää. Lerppu suoja kuitenkin muuttuu jäykäksi polven päällä kun polkee, huomaa vasta kun ajaessa koputtelee.
-Bontrager Rally Mips kypärä-
Varsin hyvä mutta L-koossa 62,5cm päälle hippusen liian pieni, ja ehkä painava. Hyvä kypärä yli 2v ajolla, pari hittiä otettu ennen eläkettä.
-Poc Tectal & Tectal Race Spin kypärät-
Molemmat ovat todella isoja kypäriä xl/xxl koossa, mahtuu helposti pipoa alle ja suojaa takaraivoa todella hyvin, siihen suuntaan hyvä säätö. Jostain syystä non-race tuntuu paremmalta ja saa halvemmallakin. Ilman pipovarausta menisi varmaan L koko ihan hyvin.
-Poc Joint VPD 2.0 elbow kyynärsuojat-
XL, tilavat, ei niin mukavat, mutta voi hakata vasaralla ilman tuntemista. Epäilen että saattaisi tositilanteessa kiertyä paikaltaan mutta menisi isompikätisellekin.
-Fox Proframe fullface-
Kaverilta koitin XL kokoa ja tuntui hyvältä, oma ei istunutkaan niin täydellisesti muutaman parkkipäivän perusteella. Pehmusteiden pidikkeet irtoaa, ei vastaa laatuvaikutelmaltaan hintaansa. Mutta todella kevyt ja todella avoin kypärä, ihan eri fiilis pommittaa kun ei ole niin kuplassa kuin esim. Fox Rampagea käyttäessä (Rampagea sai tosin xxl koossa...). Vaikea löytää mx-laseja kun kypärä tulee otsalta matalalle ja siten painaa laseja nenää vaste. 18€ halpis Brand-X kakkulat tuntuisi menevän, näkee vasta kun pääsee parkkiin mutta linssi niissä heijastelee ikävästi.
-Fox Titan 2020 suojatakki-
XXL aika hyvä, ei liian kuuma, kiristää kainaloiden ja olkasuojien välistä kun on leveä selkä ja niskaa/hartioita. Verrokkina Haglöfs takit xxl-koossa on kuin nappi naamaan mutta kainaloista saattaa jotkut hieman kiristää.
-Foxin mx-hanskat-
Jotkut xxl koot sopii lapion kokoisiin käsiin pienellä venyttämisellä, suurin osa ei. Motonettiin testaamaan josta löysin myös LizardSkinzin xxl moto-talvihanskat jotka tuntui todella hyvältä, muttei kevättä vasten tullut ostettua.
-Lundhags avhu housut-
Kevyet ja hengittävät housut, 56 koko ei kiristele vääristä paikoista ja menee kesälläkin. Mustana myös arkikäyttöön sopivat, vähän väliä jotain kautta -50%. Hieman arvuuttelin jos ostaisi uudet ja vanhoista avaisi polvien kohdalta sivuja jotta polvarit mahtuu alle paremmin. Ei tosin kestä vettä juuri yhtään.
Jospa noista joku saisi osviittaa omiin kokopulmiinsa, sitten kiinnostaisi jos joku jo testannut:
-G Form E-line XL polvarit:
Onko kukaan ehtinyt testata? Suojien valmistajista suurin osa tekee liian pieniä kamoja, mutta toi olisi mittataulukoiden mukaan ok mulle jos vrt Leatt xxl.
-Pitäisi löytää:
Kalvoton, tuulta pitävä mahd. ohut takki joka todella hengittää. Suurin osa mun takeista on XXL kokoa ja on pitkät kädet, olisko jollain näkemystä? Kunhan ei mennä kireisiin toppeihin ja helma peittää perseen kun istuu satulassa.
-Miten mahtuu:
Leatt Airfit suojatakki xxl koossa. Pitääkö tiputtaa 5-10kg että osuu, mahtuuko hartioita ja leveää selkää?
Itsellä ois etsinnässä väljemmät kestävät ajohousut rymistelyyn joihin mahtuisi suojat alle. Nyt singletrackit xxl koossa jotka oli uutena iha jeppikset, mutta jostain syystä nää kutistuu pesussa niin että tosi naftit reisistä ja polvarien kohdasta eikä edes käytössä veny ennalleen.
^Oon aina ihmetelly miten Foxin kypärät on niin kalliita kun näyttää ihan leluilta, bell ym iha erilainen laaduntuntu.
Viriviri
07.05.2021, 15.16
Oon aina ihmetelly miten Foxin kypärät on niin kalliita kun näyttää ihan leluilta, bell ym iha erilainen laaduntuntu.
Oli Speedframe tosiaan jotenkin heppoisen olonen päässä mutta ehkä vain siksi ettei istunut kunnolla. Silti hieman tuntuu että Foxilla olisi viimeistelyn parantamisen paikka koska vastassa on kuitenkin tuossa hintaluokassa monta kovaa kypärää. Isompiakin kokoja saisivat tehdä niinkuin malkein kaikki muutkin valmistajat.
Soiled_Emperor
16.05.2021, 02.03
Mitenkä tarkkoja ja nuukia nuo schwalden renkaat on painorajojen suhteen? Ostin juuri Nishikin 501 hybridin mutta uutta harrastusta varjostaa samantien alkaneet rengasrikot. Käytännössä jokaisen lenkin aikana on mennyt sisuskumi rikki. Reiät kohdistuu pinnojen puolelle eli sisuskumin sisäpuolelle ja aina samaan kohtaan. Vannenauha oli näistä kohden kovastikkin sivussa ja jotain porauksesta tullutta silppua näytti myös sisällä olevan. Näitä epäilen syypäiksi asiaan mutta... Renkaina tuossa on G-one allroundit jotka näyttäs olevan 100kiloa kestäviä (oma paino 107 about) joten mietin myös tämän vaikutusta asiaan. Pitääkö tuohon ostaa sitten jykevämmät renkaat vai millehän tässä kannattaisi alkaa jotta voisi alkaa huoleti ajelemaan? Vähän syö tätä intoa kun ei nyt ole uskallusta lähteä pidemmille lenkeille.
Jos en väärin muista niin swalpen painorajat koskee per rengasta. Vika on todennäköisesti siinä vanteessa jos kerran samasta kohtaa hajoaa sisuri.
hphuhtin
16.05.2021, 10.51
Vannenauha oli näistä kohden kovastikkin sivussa ja jotain porauksesta tullutta silppua näytti myös sisällä olevan. Näitä epäilen syypäiksi asiaan..
Äkkiseltään syy kyllä selviää jo tästä osasta kommenttia. Jos pyörä on uusi niin visiitti myyjäliikkeeseen pyörän kanssa olisi paikallaan. Jos käytettynä ostettu niin vanne kriittiseen tarkasteluun. Ei siellä mitään silppua pidä olla ja vannenauha pitää olla tietysti paikallaan.
Soiled_Emperor
16.05.2021, 11.19
Pitää viedä maanantaina takuuhuoltoon ja ihmetellä asiaa siellä myös. Uutena on ostettu ja tosissaan ihan alta kaks viikkoa vanha pyörä.
Joutavat hiomaan pinnanreijät sisureita rikkomattomiksi, komenna samalla laittamaan kunnolliset vannenauhat, nuo monesti ovat surkeat tehtaan jäljiltä.
Saman vian kanssa yksi naapuri taisteli, rengas puhki uudesta pyörästä joka lenkin jälkeen, pyysin saada katsoa mistä puhki ja sisäkehältä oli, ja vanne samoin "piikkinen" nippelinreikien ympäriltä. Naapurini putsasi viilalla piikit itse pois päästäkseen taas lenkille.
Ps. Tuo pyörähän on ihan näppärä väline.
Viriviri
06.08.2021, 19.37
Tuli rikottua Leatin polvisuoja pannuissa niin otin tilalle 7idp Flex knee suojat, ovat xl-koossa Leatin xxl:lää isompia. Molempia käyttänyt remmit täysin auki/irti ja tuo 7idp on kyllä todella hyvä ja mukava, Leatit pysyi silti aavistuksen paremmin paikoillaan varmaan isomman silikoninauhan ja naftimman istuvuuden takia.
Foxin panssari vaihtui Leatin airfit-liiviin xxl-koossa ja hyvältä vaikuttaa, mahtuu kyllä isoille pojille. Sama homma kuin Foxissa tosin, eli pyrkii joskus nousemaan itsestään käyttäjän pituuden takia, sivuhuomiona selkäpanssari luo hien tonavan joka saa housut ja bokserit kuumalla ihan märiksi. Kyynärsuojiksi otin Leatt 5.0 3df, xxl-koossa aika reilut mutta hakeutuu hyvin paikoilleen melkein itsestään. Son lähettävä salille kasvattaan habaa että istuu tiukemmin.
Foxin Proframe sai väistyä parien kunnon kuperkeikkojen ja iskujen jälkeen, nyt on xxl-koon Fox Rampage Pro ja voi pojat että on tukeva ja mukava. Varmasti paremmin paikoillaan pysyvä kuin Proframe joka itsellä pääsi kiertymään sen verran että leukasuoja antoi tällin kun tutkailin lähiparkin maata tarkemmin. (Tuli muuten rintapanssarille käyttöä siinä, ihan hyvät jurmut on muovissa)
Levi+Ylläs reissulla meni molemmista päistä jarrupalat metallille asti koska ei waan osaa ja vauhti kasvaa niin nopeasti mutkiin tullessa, kohta pääsee testailemaan miten porho IceTech levyt ja metallipalat parantaa voimaa ja kestävyyttä. Odotan kyllä parannusta AliExpressin "Avid" levyihin ja Shimpan peruspaloihin.
Pyörä se vaan kestää, DT Swiss E1900 takakiekko on luotisuora vaikka pinnoja vääntynyt kaatumisissa, ja tuossa kunnossa kesti Ylläksen Fundurot ja Levin kikkailut. Hatunnoston paikka. MM+HD renkulat (Apex+snakeskin) on rotansyömät mutta ei ongelmia vaikka iskuja tulikin tuolla pohjosessa, inserttiä tässä mietin sivuttaistuen takia, ja Kenda Pinnereitä kun ovat kohtuuhintaisia vs. vaikka Maxxis.
tchegge_
27.12.2021, 20.17
Törmäsin tuossa Hollantilaisiin Rogelli-merkkisiin ajovaatteisiin jossa joissakin vaatteissa koot aina 7xl saakka.
Tilasin Freeze mallin ajotakin ja istuvuus tuntuu vastaavan kokotaulukkoa. Jos tuo vaikka menisi hiihtolenkeilläkin.
Myös ostin pitkähihaisen ajopaidan minkä hihat oli kyllä liian lyhyet.
very heavy
18.11.2022, 03.20
En jaksanut kahlata koko topikkia läpi joten lähestyn kysymyksellä..onko +100kg janttereita ajellut läpi tahko mtb 60km lenkkiä vai luokitellaanko teko mahdottomaksi..
Oatmeal Stout
18.11.2022, 11.45
^Maastossa en ole ajellut sitten lapsuuden, mutta yli 100kg painoisena ja yli 50 vuotiaanaolen ajanut useita Pirkan Lenkki - Vätternrundan yhdistelmiä ja siinä tulee 517km viikon sisään ja niiden välissä ajellut muuten vaan maantiepyörällä kaikki, joten uskoisin sen olevan hyvinkin mahdollista, jos ikä oli reilustoi yli varttia vaille sata.
Kokeilemalla toki sen saa selville omalta osalta, suosittelen.
^^Ikä vain numeroita, kunto ratkaisee!
En jaksanut kahlata koko topikkia läpi joten lähestyn kysymyksellä..onko +100kg janttereita ajellut läpi tahko mtb 60km lenkkiä vai luokitellaanko teko mahdottomaksi..
17 kerran kokemuksella voisin todeta, ettei kyse ole pyöräilijän painosta, vaan enemmän valitusta vauhdista ja polkijan kunnosta.
SuccessFactor
18.11.2022, 13.30
Jos vaan painoa katsoo, niin empirian mukaan 100kg voi ajaa Tahkon nopeammin kuin 70kg :)
Pyörien tai yksittäisten osien suhteen ole ollut juurikaan kestävyysongelmia. Muutama halpa satula ja satulatolppa on vääntynyt huolimattoman dropin yhteydessä. Ja yksi hiilikuituinen satulatolppa katkesi dropissa.
Kyllä keskihintaiset ja kalliimmat osat kestää, kunhan ei valitse sitä ultrakeveintä vaihtoehtoa.
very heavy
18.11.2022, 16.07
Jos vaan painoa katsoo, niin empirian mukaan 100kg voi ajaa Tahkon nopeammin kuin 70kg :)
tämä vastaus ei pelkästään vala uskoa vaan jopa yllyttää osallistumaan...kilpaluokkaan tietysti
justus6969
18.11.2022, 16.46
tahkon haasteet liittyvät nousumetreihin, joita piisaa. Kannattaa treenata mäkiä, itse joskus ajellut hesassa maltsua ylösalas tahkoon valmistautuessa. Olen höyhensarjassa ~77, mutta isommat kaverit ovat ohitelleet oikealta/vasemmalta/yläpuolelta.
Sen lisäksi tahkolla on melkein aina joku lisähaaste: hlvtin märkää tai älyttömän kuuma jne. Ei nyt liity erityisesti henkilöstön painoon, mutta olosuhteet kannattaa huomioida
Jos ei ole pohjakuntoa, niin huonosti käy Tahkolla. Itseään ei kannata näännyttää ylämäissä. Kannattaa myös harjoitella pitkiä ajoja sekä helteessä että märässä ja liukkaalla.
very heavy
19.11.2022, 10.54
ajoin keväällä tuusula mtb 42km ja siellä alko kiehtomaan tahkon 60km mutta tuusula on varmaan mäkisyyden suhteen tasainen tahkoon verrattuna ja juuri se saakin aikaan epäröintiä kun tuo paino tuppaa pistämään hantiin juurikin ylämäissä..alamäessähän edetään sitten kun meteori
Rauhallisesti ylämäet ensimmäisellä kerralla. Vauhti tappaa, ei matka. Sitten näkee mihin oma kunto riittää. Rohkeasti vaan ajamaan, jos Tahko houkuttelee.
Itselläni on Tahko kiintiö toistaiseksi täynnä.
Viriviri
28.11.2022, 18.49
Mikähän olisi isojen poikien ajotakki, Endurat jää lyhyeksi hihoista 3XL koossakin ja kiristää kainaloista, suojaliivin kanssa ei mitään toivoa. Perus Haglöfsin XXL tarjoustakit menee yleensä hyvin kaikin puolin mutta mulla on kahdesta hajonnut vetskari 2-3v käytössä, nyt kolmas saattaa selvitä ehkä tämän talven. Alle pitäisi saada suojaliivi ja kyynärsuojat.
Sivuhuomiona, Panzer insertti on pelastanut monta keissausta. Kaveri tuli takana kun tupla jäi lyhyeksi ja ihmetteli miten mulla ei ole vanne solmussa, näytti ja kuulosti kuulemma kehänmurhalta. Tannus armour taas ei tuohon kyennyt, denttiä pukkas normaaliin tapaan.
Mulla on yks takeista xxl tarjouksesta joku northfacen kuori, oisko fornet ollu malli. Makso joku 80e ja yllättäny kyllä laadullaan, tosi hyvin pitää vettä tällee vuoden parin käytönkin jälkeen, suht hengittävä ja kestävän oloista materiaali. Käytän tätä alkutalvesta ja keväällä lasketellessakin, kun on niin reilun kokonen, että saa hyvin tarvittaessa vaatetta alle ja kylmemmillä keleillä myös pyöräilessä. Ei mikää aero tai ihon myötäinen, enempi säkki, mut mä tykkään, monipuolinen. Miinusta pienestä hupusta.
Ite todennut five seasonin takit hyviksi. Ainoat miinukset hengittävyys ja ettei ole tuuletus vetoketjuja. Hihoissakin semmonen neopreeni päissä että suojaa käsiaukot.
Toivoton tapaus
05.10.2023, 22.23
Onko potremmille polkijoille (itse ~110 kg) eri tavalla perushyvää satula & spandex- yhdistelmää kuin höyhensarjalaisilla? Voiko esim. sanoa että mitä enemmän massaa, sen kovempi satula ja siihen sitten vain sopivat pehmusteet?
Itellä tommosella vähän pehmeämmällä satulalla saa sen 60 - 70 km ennen kuin alkaa tulla tippa linssiin ja pehmusteet ei auta tilannetta käytännössä lainkaan. Toisen pyörän satula on kovempi, mutta sekin suht armoton pehmusteillakin. Päivässä poljettu matkaennätys oli Kerava - Porvoo - Tuusulanjärven itäranta - Kerava, josta kertyi n. 105 km. Ei tartte kokeilla uudestaan kun itkettää vieläkin ja mietin että onko näin isompana kaiffarina turha haaveilla että tuommoisen lenkin saisi tehtyä ilman että tuntuu kuin istuinluut tulisi persnahasta läpi...
Totuttelu kysymys, itse ajan Romin S-Worksillä ja painoa himpun verran alle painosi ilman tuskia.
Onko potremmille polkijoille (itse ~110 kg) eri tavalla perushyvää satula & spandex- yhdistelmää kuin höyhensarjalaisilla? Voiko esim. sanoa että mitä enemmän massaa, sen kovempi satula ja siihen sitten vain sopivat pehmusteet?
...
Ei voi. Mää oon 73-78 kiloinen vähän ajasta riippuen. Itellä on hiilikuitu satula, missä nahka pinnassa. Käytännössä ei pehmusteita. Ajan aika paljon toppaamattomilla housuilla ja pehmustetuissakin ohuehko napakka toppaus. Paksummalla toppauksella menee vaan vehkeet turraksi.
Tärkeintä on satulan muoto ja tottuminen, kun aloitin pyöräilyä, niin ekan pyörän pehmeähkö satula tuntui tuskaisen kovalta jo 10-20km jälkeen. Muutama viikko- kuukausi meni että istuinluiden alue alkoi tottumaan, eikä sen jälkeen ole ollut kuin turraksi meno ongelma joka korjaantui kovalla halkoo istuimella ja jämäkällä säämiskällä.
Joskus olen kokeillut liian pyöreän mallista satulaa ja se kyllä alkoi sattumaan melko nopeasti, eli satulan muoto ja leveys pitää olla sopivat.
El-Carpaso
06.10.2023, 10.22
Satulassa on hyvä kiinnittää huomiota myös sen kaarevuuteen sivulta katsottuna ja muotoon ylhäältä katsottuna.
Kaarevammalla satulalla saa enemmän pinta-alaa kontaktiin satulan kanssa, mutta se myös lukitsee lantiota enemmän tiettyyn asentoon. Tasaisemmalla satulalla kontaktipiste on pienempi, mutta sallii enemmän eri lantion asentoja. Kaarevuus on makukysymys. Itse en siedä tasaisia satuloita alkuunkaan enää nykyisin. Kaikki penkit on Selle SMP:tä.
Muoto ylhäältä katsottuna on ehkä yksi tärkeimmistä seikoista satulaa valittaessa (tärkeämpi kuin leveys), mutta lähes täysin ylenkatsottu, koska se on niin vaikea määrittää. Jotta saisi selville itselle sopivan satulan muodon, pitäisi saada selville häpyluiden kulmat, ja ne on aika hankalia määrittää. Toisaalta kokeilemalla löytää.
Jos lähdetään oikein yleistämään, niin tyypillisesti miehillä häpyluiden kulma on jyrkempi, jolloin sopiva satula on ylhäältä päin katsottuna kolmiomaisempi. Vastaavasti naisilla häpyluiden kulma on usein avoimempi, jolloin sopiva satulan muoto on enemmän T-mallinen. Näissä on kuitenkin todella paljon variaatiota, joten ajatus miesten ja naisten satuloista ei taida oikein toimia.
Ihan kelpo tapa määrittää satulan muotoa on koittaa nojata satulassa jopa epämukavan paljon eteenpäin ja katsoa, hulahtaako satulan nokka kuinka helposti ns. luiden väliin. Jos kontaktia on pelkästään istuinkyhmyillä, eikä nokasta saa minkäälaista tukea, on satula todennäköisesti aivan liian T-mallinen. Vastaavasti jos satula alkaa painamaan sisäreiden jänteitä siten, että pitää siirtyä eteenpäin tai suoristaa lantiota ylöspäin, on satula joko A) liian leveä tai B) liian kolmiomainen tai C) molempia.
Mä käytän lähes kolmion muotoisia istuimia (kaikissa sporttipyörissä on Selle SMP Pro), joten mun istuinluiden kulma on aikas jyrkkä.
Mä mainitsin, että muoto on tärkeämpi, kuin leveys. Se tietenkin riippuu aika paljon ajoasennosta, mutta mun mielestä sporttisemmissa pyörissä, kuten maantiepyörissä tai XC-maastureissa ym. ei pitäisi istua niillä istuinkyhmyillä, jotka pyöräliikkeessä saatetaan mitata vaahtomuovilevyllä. Niillä istutaan mummiksella ajettaessa, mutta sporttisemmassa ajossa lantion kuuluisi kääntyä eteenpäin, jolloin kontaktipiste on häpyluun haaralla. Koska häpyluu kaventuu "eteenpäin" siirryttäessä, saattaa oikea satulan leveys olla merkittävästi kapeampi kuin mitatut istuinkyhmyt. Esim. mulla istuinkyhmyjen leveys on 135mm, mutta tuossa Selle SMP Pro:ssa efektiivinen istuinleveys takaosalla on 110mm. Toki ko. satulan helmat ovat aika leveällä, mutta ei siinä silti istuinkyhmyillä istuta.
Vielä sen verran kivuista, että liian korkea satula aiheuttaa herkästi tosi pahoja satulakipuja, koska liian korkea satula venyttää persihoa ja aiheuttaa hiertymiä. Samaa toisaalta tekee myös liian pitkä reach.
Mulla on painoa hieman yli 110kg ja maantiepyörällä Selle SMP Pro:lla 200km menee ihan kivasti.
Takamisakari
06.10.2023, 14.19
.. Kaarevammalla satulalla saa enemmän pinta-alaa kontaktiin satulan kanssa, mutta se myös lukitsee lantiota enemmän tiettyyn asentoon. Tasaisemmalla satulalla kontaktipiste on pienempi, mutta sallii enemmän eri lantion asentoja. Kaarevuus on makukysymys. Itse en siedä tasaisia satuloita alkuunkaan enää nykyisin. Kaikki penkit on Selle SMP:tä....
Katos vaan, itsellä myös kaikki penkit SMP:tä, mutta mulle taas nuo kaarevat ei sovi millään. F30-sella menee 8h ihan helposti ja työmatkapyörässä VT30C. Painoa ajokamat päällä repa satanen, eli ei (vielä) ihan hirveesti mutta ei tartte sentään neuvolavaa'alla punnita..
Satulat hyvinn yksilöllisiä, jollekin sopii loistavasti ja toiselle ei lainkaan. Oikeastaan ei paljoa kannata antaa painoa toisten sanomisille, valitettavasti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.