PDA

Näytä tavallinen näkymä : 29er vs. hybridi

rantanr
01.02.2012, 09.16
Mitä eroa on 29erilla ja hybridillä? Olen haaveillut 29erista, mutta tullut johtopäätökseen, että vanha hybridini ajaa pitkälle saman asian. Näkyvin ero taitaa olla vaakaputki, joka hybridissä on suora/suorempi.

JackOja
01.02.2012, 09.26
Mitä eroa on 29erilla ja hybridillä?

Ns. 29er on maastopyörä ja hybridi on... no hybridi, sellainen markkinamiesten "maasto-" ja "maantie"-ajoon kehittämä sekakäyttöpyörä, eräänlainen epäsikiö, jolla hoituu näppärästi arkiajelu, työmatkat, asiointi jss. Jotkut ajelee niillä ihan sujuvasti pitkiä lomareissujakin vaikka se on kiellettyä :eek:

Olen haaveillut 29erista, mutta tullut johtopäätökseen, että vanha hybridini ajaa pitkälle saman asian...

Nonnih, sulla on harvinaisen selkeä ja edullisen ratkaisun salliva tilanne. Jos sun ei tarvitse ajaa maastossa et tarvii maastopyörää... case closed :D

kmw
01.02.2012, 09.39
^komps. Jos on noin hyvin asijat että vanhalla pärjää niin miksi kyselee rantanr?

rantanr
01.02.2012, 09.43
Ns. 29er on maastopyörä ja hybridi on... no hybridi

Tuo ei vielä ole kovin tyhjentävä vastaus asiaan.

Maastossa en ole ajellut. Keväällä on tarkoitus ottaa ensi askeleet. Kokeilen hybridiä ja laina 29eria ja yritän tunnustella eroja. Oma veikkaukseni on, että hybridillä pärjää yhtä hyvin kuin saman hintaiselle 29erille.

Ostin jo kokeeksi yhden halvan 29er kumin eli Rapid Robin ja hyvin se näyttää pyörivän hybridin vanteella.

Jazman
01.02.2012, 09.49
Kunhan muistat, että oikeassa maastossa ei tuolla hybridillä tee mitään. Rikot vaan ittes.
Hybridin runkoa ei ole tehty maastoajoon, eikä sen geometriakaan ole sinne soveltuva.
Hiekkatiellä tai pururadalla nyt ehkä voi vähän kiusata itseään, mutta ymmärrät tilanteen, kun ajat ensimmäiseen kunnon juurakkoon sillä hybridillä tai lähdet laskettelemaan kallioita alas.

rantanr
01.02.2012, 09.49
^komps. Jos on noin hyvin asijat että vanhalla pärjää niin miksi kyselee rantanr?
Koska tämä on keskustelufoorumi vai eikö.

JackOja
01.02.2012, 09.50
Tuo ei vielä ole kovin tyhjentävä vastaus asiaan.

No sitähän se nimenomaan on :eek::seko:

...Oma veikkaukseni on, että hybridillä pärjää yhtä hyvin kuin saman hintaiselle 29erille...

Ok, raporttia odotellessa...

rantanr
01.02.2012, 09.53
Hybridin runko ei ole tehty maastoajoon, eikä sen geometriakaan ole sinne soveltuva.
Ensimmäinen vastaus, jossa on vähän sisältöä. Kiitos siitä.

Oletko kokeillut tai onko joku kokeillut hybridiä maastossa? Varmastikaan hybridi ei ole paras mahdollinen maastoon, mutta kysymys onkin siitä, kuinka pitkälle sillä pärjää.

Ski
01.02.2012, 09.59
Kyllä sillä hybridillä pärjää aika pitkällekin, varsinkin kun maasto on tasaisia polkuja eikä kivikoita, juurakoita tai vaikka noita alamäkiä. Hyvä kokeilla ilmavimmilla renkailla omalla hybridilläsi.
Testaa ihmeessä molemmat, ja jos maasto vetää sitten enemmän puoleesi, säästä hybridi tielle ja työmatkoille, ja osta kevyt maastoon tehty mtb sitten maastoharrastukseen, jos sellainen on tullakseen. Esimerkiksi hybridin vanteet voi olla kovilla maastossa, mutta kokeilemalla se selviää.

Jazman
01.02.2012, 10.00
Hybridillä ei pärjää enää kun lähdetään hiekkatieltä tai pururadalta pois.

Jarrutus(/under rotation)tekniikoita lukuun ottamatta, mieti miten pystyisit toistamaan esim. nämä muut tekniikat hybridillä maastossa:
http://www.imbikemag.com/technique/?q=Intermediate

Ja nyt puhutaan oikeasta maastosta, missä on paljon kiviä ja juuria ja liukkaita kallioita sun muuta kivaa...

JackOja
01.02.2012, 10.01
...onko joku kokeillut hybridiä maastossa?... kuinka pitkälle sillä pärjää.

Hep!

Se ei ole maastopyörä, sillä ei pääse pururataa tai metsätietä pidemmälle. Tai jos pukisi sanoiksi vaikka siten, että voihan sitä hybridiä lähteä retuuttamaan kallioille ja juurakkoon, mutta se suoritettava toiminta ei millään muotoa ole maastopyöräilyä eikä erityisen nautittavaa.

Jazman sanoi asiasta kaiken oleellisen. Jos haluat alkaa harrastaa maastopyöräilyä (se on parasta!) hanki maastopyörä :)

kmw
01.02.2012, 10.14
Ok. Keskustellaan. Tarkoituksenmukaisuus lienee oikea sana. Maastopyörä on tehty maastoon ja h-pyörä kelveille yms. Maastopyörää voi modata niin että hyrpiidi-olosuhteet ovat ajettavissa mukavasti, mutta, kuten sanottu, hybriidillä voi mennä mehtään, mutta se ei taatusti ole hauskaa.

Ja lopuksi foorumin tikkatokkataikasana, cyclocross:)

jartsuli
01.02.2012, 10.24
29er on vain rikkaille pöhlöille tehty hybridi, hybrideistä parhaat tekee yosemite ;)

Marsusram
01.02.2012, 10.29
Kyllähän sitä "pärjää" millä vaan, vaikka vanhalla armeijan mankelilla, jos pärjäämisraja (pinna) kuskilla venyy tarpeeksi.
Mutta ei se ole niin kivaa..

Analogisesti ihan sama juttu kuin talvikumikeskusteluissa, pärjäähän sitä vaikka slikseillä jos ajaa tarpeeksi varovasti.
Mutta kunnon talvirenkailla voi revitellä ratki riemukkaasti.:D

Mannavelli
01.02.2012, 10.50
29er on vain rikkaille pöhlöille tehty hybridi, hybrideistä parhaat tekee yosemite ;)

29er Yosemitea odotellessa.

Jazman
01.02.2012, 11.38
29er Yosemitea odotellessa.

Jep, mä odotan kanssa yhtä paljon ku tikkuja kynsien alle.

maalinni
01.02.2012, 11.49
Ajele vaan ihan rauhassa se hybridi solmuun ja osta sitten oikea maastopyörä, jos vielä kiinnostaa. Motivaation kannalta harrastus kannattaisi kuitenkin aloittaa edes välttävillä vehkeillä. Kuinkahan monen hiihtoharrastuskin on lopahtanut peruskoulun lainasuksiin...?

sakuvaan
01.02.2012, 11.58
Ensimmäinen vastaus, jossa on vähän sisältöä. Kiitos siitä.

Oletko kokeillut tai onko joku kokeillut hybridiä maastossa? Varmastikaan hybridi ei ole paras mahdollinen maastoon, mutta kysymys onkin siitä, kuinka pitkälle sillä pärjää.

Suhteellinen käsite, mikä on 'maastoajoa' ja mikä ei.

VeeVee
01.02.2012, 12.00
Pikkupoikana tuli ajeltua metsässä Jopolla ja muilla ja on hybridilläkin tullu ajeltua kalliota ja metsäpoluilla. Ihan hauskaa se on ollut, mutta vauhti oli hiljainen ja kyllä siinä pelkäsi pyörän hajoavan. Sanoisin, että oli hauskaa, mutta ei miellyttävää. Enää en sitä tärinää ja muuta aio kokea. Kuten sanottu, jos menet hiekkatieltä tai kannottomalta ja kivettömältä polulta pois, osta maastopyörä. Jalkapalloa pelaan nappulakengillä, en lenkkikengillä. Koripalloon on tehty koripallo eikä sitä ole mukava pelata lentopallolla jne. Ei sulkapalloakaan huvita pelata huoltoaseman 5 euron setillä. Jos harrastamaan ryhtyy, niin välineet lajin mukaan. Motivaatiokin paranee kun on kunnon välineet ja tuo ei tarkoita mitään huippuluokan välineitä vaan asiaan tai lajiin tehtyjä välineitä.

Jazman
01.02.2012, 12.06
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36858-On-se-maastopy%F6r%E4ily-vaan-eri-kivaa

Tossa hieman omia kokemuksia...

Roces
01.02.2012, 12.58
Siitä kompromissi ;)

http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=136

Mitäköhän hybridiä tossa nyt sitten on... Kyl se enemmä menee mielestäni maastopyörän puolelle. Toki joustokeula on aivan hempuli ja Kenda Khaneilla ei maastossa tee mitään. Keulan ku vaihtaa ja lyö jokku tiukat maastonakit alle niin ihan hyvin pärjää vähän pahemmissaki paikoissa.

Sirkkeli
01.02.2012, 13.58
http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/FEQX85M.jpg

http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/KOHH29.jpg

Kyllä mun mielestä erot on aika selkeet... :)

rantanr
01.02.2012, 14.37
Kyllä mun mielestä erot on aika selkeet... :)

Olis varmaan pitänyt tarkentaa että vertaillaan etujousitettua hybridiä ja jäykkäperä 29eria. Yllä kuvissa 29erin hinta on tuplasti hybridin hinta, ei oikein reilu vertailu.

Hybridiin paksummat renkaat niin miksei se toimi maastossa? Onko ajoasento oleellisesti erilainen/väärä? Mistä kohtaa runko menee rikki? Millä tapaa se on vaarallisempi ajaa?

Ossipoika
01.02.2012, 14.50
Olis varmaan pitänyt tarkentaa että vertaillaan etujousitettua hybridiä ja jäykkäperä 29eria.

Eli siis vertaillaan kahta pyörää, missä molemmissa on jäykkä perä ja keulassa joustoa. Hybrideissä taitaa olla aika lyhyet joustokeulat, enkä osaa niiden toimivuudesta sanoa mitään. Maastoon oman kokemuksen mukaan 29eriin olisi hyvä olla ainakin 80mm, vaikka olis iso ilmatila renkaissa. Onkohan missään hybridissä niin paljoa? Omasta keulasta saa myös jouston lukkoon joten sillä ajaa kelviä ihan riittävän lujaa.
Rungon geometrioissa se isoin ero taitaa piileä ja kai tuommosella hypriitillä maastossakin jossain määrin pärjää (ainakin jos ei oo kiire mihinkään ja ajaa yksin) :rolleyes:

IncBuff
01.02.2012, 14.57
Hybridiin paksummat renkaat niin miksei se toimi maastossa? Onko ajoasento oleellisesti erilainen/väärä? Mistä kohtaa runko menee rikki? Millä tapaa se on vaarallisempi ajaa?
Moneen hybridiin ei sovi kovin paksuja kumeja. Mitä noilla hybrideillä on tullu viime aikoina ajeltua aika korkean ja huteran oloisia ne on geometrialtaan maastureihin verrattuna ja kulmat aika jyrkät, mutta sehän on vain kuskista kiinni millä pärjää. Runko ei välttämättä ole se eka mikä pettää vaan kiekot.

Sirkkeli
01.02.2012, 15.22
Olis varmaan pitänyt tarkentaa että vertaillaan etujousitettua hybridiä ja jäykkäperä 29eria. Yllä kuvissa 29erin hinta on tuplasti hybridin hinta, ei oikein reilu vertailu.

Juu lähinnä vitsillä laitoin ekat kuvat mitkä löysin.. mutta kuten yllä sanottiin, tuskin moneen hybridiin kauhean pitäviä "metsäkumeja" saa mahtumaan.. toinen ero mikä tuli mieleen on geometria, äkkiseltään kuvittelisin esim. perushybridin keulakulmaa turhan jyrkäksi metsään (en tiedä, ei kokemusta). Mutta kai se riippuu kuinka syvällä kasvissa aikoo polkea. :)

Sirkkeli
01.02.2012, 15.24
tuplaviesti

Musashi
01.02.2012, 15.26

Ei ole tullut vielä vastaan hybridiä missä olisi toimiva joustokeula. Ne halpiskeulat jo itsessään ovat ihan oikeasti vaarallisia eikä niitä ole suunniteltu minkäänlaiseen maastoajoon. Fullface-kypärää siis minäkin suosittelisin. Ja toinen asia, hybrideihin ei maastokelpoisia kumeja saa kiinni. Poikkeuksia voi toki olla mutta eipä tule heti mieleen. Ja tarkennetaan vielä että puhun maastoajosta, en pururadoista tai kevleistä.

rantanr
01.02.2012, 15.39
Asia etenee pikkuhiljaa. Mitenkäs sitten asfaltilla? Onko jompi kumpi parempi vai ovatko ne yhtä hyviä? Asfaltilla käytetään luonnollisesti kapeita kumeja. Jos 29er on asfaltilla yhtä hyvä tai parempi, silloin ei taida juurikaan löytyä hyviä syitä hybridin ostoon. Eipä silti, en nyt hybridiä muutenkaan harrastuksen tässä vaiheessa ostaisi.

JackOja
01.02.2012, 15.46
...Olen haaveillut 29erista, mutta tullut johtopäätökseen, että vanha hybridini ajaa pitkälle saman asian....

...ei taida juurikaan löytyä hyviä syitä hybridin ostoon. Eipä silti, en nyt hybridiä muutenkaan harrastuksen tässä vaiheessa ostaisi.

:seko:

Eli oliko tää pelkkää trollausta koko topic... vai mitä sä olet ostamassa?

rantanr
01.02.2012, 15.58
:seko:

Eli oliko tää pelkkää trollausta koko topic... vai mitä sä olet ostamassa?
Mulla on kaksi hybridiä. Ostettu ennen kuin "vakavampi" harrastus alkoi. Nyt en hybridiä ostaisi. Jos ostaisin uuden fillarin, ostaisin maantiepyörän, cycklon tai 29erin.

Kysymys tässä kejussa on otsikon mukainen: mitä eroa hybridillä ja 29erilla on. Mitä hyötyä olisi vaihtaa hybridi 29eriin.

Ajatus on sen verran jalostunut tähän mennessä eteen päin, että hybridillä voin kokeilla kevyttä maastoa ja satunnaisesti poiketa metsän puolelle (paksuilla kumeilla). Jos maasto alkaa enemmän vetää puoleensa, 29er on jossain vaiheessa hankintalistalla.

Musashi
01.02.2012, 16.03
Suosittelisin tekemään 29erillä ihan oikean testilenkin missä on kivikkoa+juurakkoa ja heti perään sama hybridillä. Et sinä tai kukaan muukaan joka ei ole maastossa fillaroinut tuota käytännön eroa muuten taida ymmärtää. Ja usein samalle maastolenkille tulee väkisinkin tuota "kevyttä maastoa" ja sitten hieman vaikeampia paikkoja joten vain toisella noista vaihtoehdoista se eteneminen jatkuu ajaen.

JohnFr
01.02.2012, 16.29
Eli siis vertaillaan kahta pyörää, missä molemmissa on jäykkä perä ja keulassa joustoa. Hybrideissä taitaa olla aika lyhyet joustokeulat, enkä osaa niiden toimivuudesta sanoa mitään. Maastoon oman kokemuksen mukaan 29eriin olisi hyvä olla ainakin 80mm, vaikka olis iso ilmatila renkaissa. Onkohan missään hybridissä niin paljoa?
Itsellä on hyrpiidissä 100mm, mutta ei sillä siltikään ole mitään asiaa hiekkateitä syvemmälle mettään.

Ja kuten jo miljoona kertaa on todettu, suosittelen ostamaan 29erin hybridin sijaan. Runko on matalampi, jolloin hallittavuus äkkitilanteissa ja mäenlaskussa on huomattavasti parempi. Renkaat ovat leveämmät (jopa 2,5"), jolloin voit ajaa pienemmillä paineilla ja teknisemmissä paikoissa kuin kaposilla 40mm renkailla. Itselläni ei ole kauheasti henk.koht. kokemuksia 29er-maastureista, mutta hybrideistä senkin edestä.

-mustikka-
01.02.2012, 18.44
Mulla ei ole ollut hybridiä koskaan, eikä tule olemaan, mutta 29erista osaan jotakin kommentoida.
Sillä pärjää työmatkatempossa aika hyvin. Rengastuksen ei tarvitse olla välttämättä 2,25 tuumaista tai jopa isompaa. 1,9 tuumaisella semisliksillä pärjää asfaltilla hyvin ja maastoonkin sillä uskaltaa mennä. 29erin rengastus maastoa ajatellen voi olla selvästi pikkupyöräistä maltillisempaa kuvion osalta joten asfaltilla ja hiekkatiellä rullaavuus on hyvä. Rungon geometria on oleellista kun ajatellaan ajettavuutta, geometriaan vaikuttaa myös keula ja maasturissa se pääsääntöisesti ensiasennuksenakin on parempi kuin hybridissä. Summasummarum, hybridillä ei pärjää maastossa mutta 29erilla pärjää hybridille asfaltilla ja hiekkatiellä.

Kapu
01.02.2012, 21.19
Joo, laita hybridiis isoimmat kumit sitä sinne mahtuu. Kato että niissä kumeissa on nappuloita. Edes vähän. Mee mettään. Mieti. Jos tuntuu, että haluut sitä lisää, niin osta maasturi. Muussa tapauksessa osta CC. Ja tsekkaa joku kiva porukka, jonka kanssa könytä.

Mä vedin aikanaan peräpyörää vanhan retkipyörän perässä. Sit rupes tuntuun, että jarrutusmatkat on liian pitkiä ja aattelin ostaa semmosen vekottimen, jossa olis levyjarrut. Tuli ostettua Isojalka. Mulle se oli maasturi, kaverit sano et se on hypriitti. So what? Sillä sai peräpyörän pysähtyyn ja se oli tarkoitus. Ja sanoin viä myyjälle etten osta sitä GFn Paragonii, kun en mä koskaan mihinkään poluille mee, se aika on jo jääny taa.

Sittemmin selvis, että tuli sittenkin tehtyä h***tinmoinen munaus. Nyt tallissa on 29HT (Singular Swift), 26"FS (Spessun Enska) ja viimeksi tuli 29"FS. Mut siä mettäs rypeminen ja ittensä haastaminen - ja joskus ehkä jopa ylittäminen - on vaan niin mukavaa.

Ja jos sulla on jaloissa mittaa, niin voit tulla koeajaan. Mut mun pyörät on kaikki aikusten kokoa, pienin runko taitaa olla 22":)

rantanr
02.02.2012, 11.19
Kiitos Kapu tarjouksesta. Pidetään mielessä. Mittaa minulla on 188, 22" pitäisi ainakin koeajoon toimia.

Yhteenvetona tähän astisesta keskustelusta totean, että kennelläkään kommentoijalla ei vaikuttanut olevan kokemusta hybridistä maastossa maastorenkailla. Minulla on nyt takana 2,25" Rapid Rob (on muuten uskomattoman halpa kumi, 12 EUR Bike-Discountissa) ja pitää ostaa samanlainen eteen. Testailen keväällä ja raportoin. Parhaat kommentit testauksesta saataisin niin, että myös joku oikea 29er kuski testaa "maastohybridini".

Musashi
02.02.2012, 11.23
Yhteenvetona tähän astisesta keskustelusta totean, että kennelläkään kommentoijalla ei vaikuttanut olevan kokemusta hybridistä maastossa maastorenkailla.

Syykin oli mainittu tuossa ylhäällä. Ei vaan mahdu.

sakuvaan
02.02.2012, 11.35
Kiitos Kapu tarjouksesta. Pidetään mielessä. Mittaa minulla on 188, 22" pitäisi ainakin koeajoon toimia.

Yhteenvetona tähän astisesta keskustelusta totean, että kennelläkään kommentoijalla ei vaikuttanut olevan kokemusta hybridistä maastossa maastorenkailla. Minulla on nyt takana 2,25" Rapid Rob (on muuten uskomattoman halpa kumi, 12 EUR Bike-Discountissa) ja pitää ostaa samanlainen eteen. Testailen keväällä ja raportoin. Parhaat kommentit testauksesta saataisin niin, että myös joku oikea 29er kuski testaa "maastohybridini".

Kattelin että asut espoossa, tossa kun kesä tulee niin käydään hanikassa!

sieltä löytyy tollasta pätkää ajettavaks: http://vimeo.com/29707117

IncBuff
02.02.2012, 11.42
Juu harvaan hybridiin menee noin leveää nakkia. Omaan Dew Deluxeen 42mm tais olla taakse maksimi.

http://www3.bike-discount.de/bilder/big/56325/cross-pro-white-n-black-n-red.jpg
http://www3.bike-discount.de/bilder/big/56219/ltd-pro-29-black-anodized.jpg

Siinä on tontun hybridi ja 29er samalta valmistajalta. Kannattaa esim. katsoa tuota emäputken mittaa ja miettiä mitä se vaikuttaa maastoajossa.

larppa
03.02.2012, 11.17
Yhteenvetona tähän astisesta keskustelusta totean, että kennelläkään kommentoijalla ei vaikuttanut olevan kokemusta hybridistä maastossa maastorenkailla.

Ilmiannan tähän keskusteluun nimimerkin, jolta ehdottomasti kannattaa kysyä kokemuksia. Porvoon Ikämiehet metsässä -lenkkiketjussa häärii nimimerkki A.B. Hän osaa varmasti verrata noita kahta pyörätyyppiä toisiinsa siten, että ketjun aloittaja ymmärtää hybridin käyttötarkoituksen. Kannattaa lähestyä vaikka yksityisviestillä, ellei muuten tänne eksy.

A.B.
03.02.2012, 12.47
Ilmiannan tähän keskusteluun nimimerkin, jolta ehdottomasti kannattaa kysyä kokemuksia. Porvoon Ikämiehet metsässä -lenkkiketjussa häärii nimimerkki A.B. Hän osaa varmasti verrata noita kahta pyörätyyppiä toisiinsa siten, että ketjun aloittaja ymmärtää hybridin käyttötarkoituksen. Kannattaa lähestyä vaikka yksityisviestillä, ellei muuten tänne eksy.

Enhän mä näitä 29er topiikkeja yleensä lue... :p Mutta mä tosiaan aloitin "maastopyöräilyn" hybridillä, mutta sitten kun olin puuskuttanut puolisen vuotta maastopyöräilijöiden perässä päädyin oikeaan maastopyörään!

Hankin hybridin koska oletin ajelevani 70% pyöräteillä/hiekkateillä ja sitten satunnaisesti oikeilla poluilla... Mua kuitenkin puraisi maastokärpänen ja rehellisesti sanoen siihen touhuun hybridi ei vaan riitä. Ajoasento ei toimi esteitä ylittäessä tai jyrkkiä (ylä tai ala) mäkiä ajaessa. Runkoon ei mahdu maastorenkaat, joten pito ja "ajomukavuus" on kaukana maastopyörän vastaavista ominaisuuksista.

Jos on pakko itseään kurjuuttaa maastossa siihen sopimattomalla pyörä niin hanki cyclocross ;) Näin mä tein.

pikkukara
03.02.2012, 13.36
Ite oon ajanu hybridillä useita pidempiä reissuja. Tai siis itselleni pitkiä eli 200-300 km ja alle sadan kilsan päivämatkoja. Mukavasti on mennyt, koska en paremmasta tiedä.
Nyt on rakenteilla cyclocross, jolla sitten olisi tarkoitus nuo reissut polkea ja haaveissa on 29er, jolla kävisin kevyessä maastossa ja kulkisin eritoten talvella (isoilla renkailla) päivittäisajelut.
Hiekkakelveillä ja metsäisillä pikkuteillä en halua ajaa cc:llä, koska olen tottunut maastopyörän/hybridin pystympään ja rennompaan ajoasentoon. Näihin ajoihin sopii hybridi, mutta luultavasti alle vaihtuu tuleva 29er kapeilla, hyvin rullaavilla kumeilla ja mahdollisesti jäykällä keulalla. Näin ollen luultavasti luovun hybridistä kokonaan.

Kysymys kuuluu: Kuinka pitkiä reissuja olette ajaneet 29 maastureilla ja onko jäykän keulan vaihtaminen suositeltavaa? Kuinka paljon enemmän painaa esim. Rock Shox Reba RL 29 PopLoc verrattuna karate monkeyn teräskeulaan? Paraneeko vaihtamalla? (Pyöräksi olen katsellut mm. http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html )

Vielä korostan, että cyclolla en halua ajaa muualla kuin päällysteellä.

sakuvaan
03.02.2012, 14.01
No itse en kyllä painon takia rupeaisi vaihtamaan, eri asia jos haluaa vähentää huoltoja pyörään/joku-muu-mikä syy miksi haluaa välttämättä täysjäykän.

Kyllä noi jöötimmät teräsjäykät keulat yli kilon menee eli painosäästöissä puhutaan varmaan muutamasta sadasta grammasta max.

Marsusram
03.02.2012, 14.32
Kysymys kuuluu: Kuinka pitkiä reissuja olette ajaneet 29 maastureilla ja onko jäykän keulan vaihtaminen suositeltavaa? Kuinka paljon enemmän painaa esim. Rock Shox Reba RL 29 PopLoc verrattuna karate monkeyn teräskeulaan? Paraneeko vaihtamalla? (Pyöräksi olen katsellut mm. http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html )

Tuo Radon näyttää sopivalta yleismaasturilta.
Kyllä vastaavalla on 4-5h maastolenkkejä tullut heitettyä.

Retkeilyhybridin voi korvata Cyclolla tai maasturilla jos siihen saa vastaavan kuormankantokyvyn.
Maasturina Salsa Fargo tai Surly Ogre voisi hyvin ajaa retkipyörän virkaa sopivilla rengastuksilla.

Teräskeulat on 1.0 -1.2 kg ja Rebat 1.6- 1.8 kg. Hiilarikeula keventäisi mukavasti.
Teräskeula sopii talviajoon kun alusta on itsessään pehmeä, tai kuormattuun pyörään..
Vauhdikkaampaan maastoajoon jousto tuo mukavuutta ja jaksamista.

Kalle H
03.02.2012, 20.12
[---clip---]

Vielä korostan, että cyclolla en halua ajaa muualla kuin päällysteellä.
Jos haluaa rakennella keveän täysjäykän yleiskulkineen, niin kannattaa kurkata myös on-onen valikoima. Jos joskus itse ryhdyn päivittämään gary fisherin rigiäni johonkin kepeämpään, niin on-onen rungot ja keulat on kyllä ainakin korkealla omalla listallani.

Pari linkkiä:
29er carbon lurcher runko (http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOLUR29/on_one_lurcher_carbon_hardtail_29er_frame)
29er carbon race runko (http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOCAR29RACE/on_one_carbon_29er_race_frame)
on-onen perus kuitukeula (http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCAR/on_one_carbon_fork)
carbon race kuitukeula (http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCAR29RACE/on_one_carbon_29er_race_fork)

Pieni lisäys: Toi radon näyttää kyllä hintasekseen järkevältä paketilta. On-onen hiilarinen runkosetti maksaa jo ton tonnin =). Se on sitten ihan itsestä kiinni kumpi noista (vai joku muu) on se oikea.

Mikä järki muuten on hommata cx-fillari, jos tarkoituksena on ajaa ainoastaan asfaltilla? Eikös maantiepyörä olis hieman "oikeempi" tohon touhuun. (Taitaa ruveta oleen jo aika reilusti offtopikkia)

IncBuff
03.02.2012, 20.17
Tääkin (http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRPXDH29MTBDISC/planet_x_dirty_harry_29er_mtb_disc_frame) vois olla kiva. Ainakin paremman näköinen kun nuo On-Onen raamit.Hieman himottaisi tilata ja rakennella kepeä polkuohjus.

Kalle H
03.02.2012, 20.37
Tääkin (http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRPXDH29MTBDISC/planet_x_dirty_harry_29er_mtb_disc_frame) vois olla kiva. Ainakin paremman näköinen kun nuo On-Onen raamit.Hieman himottaisi tilata ja rakennella kepeä polkuohjus.
Erittäin asiallaisen näkönen runko toikin, harmi vaan kun tossa ei oo vaihdettavia drop-outteja, joten sinkula hommat menee hieman vaikeeks ton kanssa. On-onen lurcheria saa muuten myös mustana, jos sellanen kiinnostaa. On muuten melko saman näkösiä noi kolme runkoa, saiskohan tollasen tilattua edullisesti suoraan kiinasta, kuten dirty discoja saa.

Aika isoja painoeroja noiden runkojen välillä, pitääköhän noista mikään läheskään paikkaansa.

Helmeri1
03.02.2012, 20.38
Uusi fillari olisi kiikarissa ja pähkäily täälläkin lähellä tämän ketjun otsikkoa..29er vs CC.

Lähtökohtana n.8-vuotta jäykkäperä maasturilla jossa kesäisin n.1,5" kumit ja syksyllä alle vaihtuu karkeampi 2,25".
Kesällä 2h - 4h maantielenkkejä, työmatkapyöräilyä ympäri vuoden, sekä muutaman päivän pyöräretkiä. Syksyllä siirryn paksummilla renkailla poluille ja
talvella jäällä jne.

..kumma kun tuntuu että perusmaasturi on toiminut kaikkialla mielestäni ihan ok, lienee täälläkin vertailukohdan puuttumista.
Noh maantielenkillä vähän kismittää kun cyclot vierii paremmin, ja retkellä kantapäät saattaa raapaista laukkuihin kiinni. Siinäpä suurimmat puutteet on ollut.

ajatuksia 29"-maasturista

- olisiko lähempänä cycloja maantiellä kuin vanhalla 26:lla, vastaavalla rengastuksella?
- saako kunnollista tarakkaa retkiä varten kun ei ole kiinnikkeitä..
- jaloille paremmin tilaa vrt.26, ei ota laukkuihin (455 chainstay lenght)
- leppoisa - pystympi ajo asento vrt cc
- ja maasto ominaisuudet paranee kaupan päälle -> entinen palvelija eläkkeelle
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58255/zr-race-29er-7-0.html

Cyclossa taas askarruttaa

- intoa hikilenkeille maantiellä kun vauhdit nousee..
- kiinnikkeet tarakalle -> retkivarusteet ok.
- yhtä ahdas kuin 26" maasturi jalkatiloiltaan (425 chainstay lenght)
- kippurasarvi, tottumus kysymys..
- entinen palvelija jatkaa talvella ja maastossa (mukavuuden haluisena ei tulisi mieleenkään lähteä poluille 35mm kumeilla)
- geometriasta ei hajua, onko liian "sporttinen" etunoja
http://www.roseversand.com/article/rose-pro-dx-cross-3000-4636/aid:532561

Tiedustelin paksuinta kumia joka ylläolevassa Rosessa pyörii, vastauksena 40mm.. tämä pieni pettymys.
No tässä CC tapauksessa olisi kaksi pyörää joka tapauksessa.

Tuskaista tämä Fillarin päivitys..

Kalle H
03.02.2012, 21.20
Uusi fillari olisi kiikarissa ja pähkäily täälläkin lähellä tämän ketjun otsikkoa..29er vs CC.
[---clip---]
Muutamia huomioita:

Ajoasennon mataluutta tai korkeutta on hieman turha verrata maasturi vs. cyclo meiningillä, ajoasennon korkeuteen vaikuttaa melko monia muuttuja kuten satulan korkeus/setback/kulma, etuhaarukan korkeus/offset, emäputken korkeus/kulma, stemmin kulma/pituus, avaruudettimien määrä, ohjaustangon muotoilu/kulma.... yms. Näistä suurinta osaa voi säätää halutunlaiseksi, jolloin asennosta saa juuri niin matalan tai korkean, kun haluaa. Cyclo voi siis olla rennompi kuin maasturi tai sitten ei.

29er on kuitenkin maasturi vaikka rengas koko onkin isompi. Erot cycloon tulee esille kohtuu selkeästi, jos katsoo vaikka rungon muotoilua, ohjaustangon muotoa tai vaikkapa vaihdevipujen/jarrujen asettelua. Vanteet on toki saman kokoiset (tosin leveemmät), kun cyclossa, mutta ei se tosta maasturista mitään maantietykkiä tee.

Tossa rosen pyörässä ei muuten ainakaan kuvan mukaan oo mitään kiinnikkeitä tarakalle tai lokareille, joten mikään unelma retkipyörä sekään ei ole.

Kannattaiskohan suunnata katsetta retkipyörien suuntaan, sieltä vois löytyä sellanen do-it-all ratkaisu. Noista malleista en niin tarkkaan tiedä, mutta esim. surlylta (http://surlybikes.com/bikes/disc_trucker) vois löytyä jotain kivaa. Esim tossa Disc Truckerissa Chainstay Length on 460mm, joka saattais olla ihan hyvä juttu laukkujen kanssa.

Itse vetelin nappularenkaisella 29er sinkulalla reilu 20kg peräkärryä Ahvenanmalla muutaman päivän (matkaa tais kertyä joku reilu 200km), kyllähän se ihan mukavasti toki onnistu, mutta tohon hommaan löytyy varmaan n+1 kappaletta parempia ratkasuja.

IncBuff
03.02.2012, 21.46
Erittäin asiallaisen näkönen runko toikin, harmi vaan kun tossa ei oo vaihdettavia drop-outteja, joten sinkula hommat menee hieman vaikeeks ton kanssa. On-onen lurcheria saa muuten myös mustana, jos sellanen kiinnostaa. On muuten melko saman näkösiä noi kolme runkoa, saiskohan tollasen tilattua edullisesti suoraan kiinasta, kuten dirty discoja saa.

Lurcherin muotoilu ei muuten nappaa, vaikka se olisikin täysmusta. Sinkulahommat ei maastokäyttöön nappaa joten sekään ei ole ongelma. Hmm...vieläköhän mulla ois tilaa yhdelle pyörälle...

Kalle H
03.02.2012, 22.27
Lurcherin muotoilu ei muuten nappaa, vaikka se olisikin täysmusta. Sinkulahommat ei maastokäyttöön nappaa joten sekään ei ole ongelma. Hmm...vieläköhän mulla ois tilaa yhdelle pyörälle...No-joo, onhan toi Dirty Harry kieltämättä sellaisen klassisen tyylikkään näköinen. Lurcher ja 29er race näyttää jotenkin vähän huono ryhtisiltä, kun tota Harrya on katsellu hetken.

Mun 29er maastosinkula (GF rig) on muuten osoittautunut aivan loistavaksi peliksi näillä kovilla pakkasilla. Ei mitään todellisia ongelmia, mitä nyt keula Foxin RL keula alkaa oleen jo hieman kankea. Mielestäni ultimaalisessa jokapaikan höylässä tulee olla sinkulointi mahdollisuus.

Helmeri1
03.02.2012, 23.23
Tossa rosen pyörässä ei muuten ainakaan kuvan mukaan oo mitään kiinnikkeitä tarakalle tai lokareille, joten mikään unelma retkipyörä sekään ei ole.
Valkoisessa rungossa näyttäisi olevan kiinnikkeet. Minäkin ihmettelin kun mustassa ei näkynyt. Tarkistin myös sähköpostilla asian Roselta.
Lieneekö rinnakkaismalli Rose PRO DX-Runnerissa sama runko, kuvissa näkyy varustettuna tarakalla/lokareilla.

Kannattaiskohan suunnata katsetta retkipyörien suuntaan, sieltä vois löytyä sellanen do-it-all ratkaisu.
Joo mielessä pyörinyt myös Salsa Fargo tai Vaya..
Cyclon kepeys lenkkipyöränä viehättäisi, ja jos sillä selvittäisi pienet retketkin. Pitäisi maasturin sitten erikseen.

kevytlenkki
04.02.2012, 10.27
Olen tässä pitkään miettinyt vaihtoehtoja tulevaksi pyöräksi ja kävin ihmettelemässä tuon cyclocrossin omalta osaltani. Talviset polut ja kirpakka ilma vetää puoleensa ja viimeinen vaihtoehto taisi olla riittävän rento Specialized Tricross... nooh, tämähän taitaa olla ammattilaisen silmissä jo cyclo-hybridi? Hinta on myös jollain tapaa suolainen 1499€ Tiagran osilla - hintaan saa kuulemma lokarit ja tarakan jos haluaa. Ehkä Tricross on lähellä ehdotettuja Surleyn Fargoa tms.? entiedä...

No sitten päädyin tällaiseen ja ajattelin että täähän näyttää mukavalta paketilta:

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62232&scid=1102&scname=Multi+Use

Ja sitten vielä löysin tämän:

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62021&scid=1102&scname=Multi+Use

Molemmat 1299€ joten en ymmärrä miksi täysin varustelemattomat Cyclot (tai Tricross) voivat maksaa niin paljon? Onko ero sama kuin suomi-auto? :D

Noissa on jo pelkkä valaistus noin 170 euroa ja napadynamo noin 130 euroa. Siihen päälle custom-made tarakat ja lokarit, Sram Apex -sarja (Source Expert) niin wtf?

Ja sitten se olennaisin asia. Kun lähden fillarilla liikkeelle, saatan ajaa jotain siirtymäreittiä vaikkapa 10+ km pyöräteitä ja muita aurattuja polkuja, miten 29er runkogeometria sitten tähän soveltuu vs. hybridi? Paljon on kehuttu 29erin maasto-ominaisuuksia ja varoitellaan maastokärpäsen puremista, mutta miten käy kun vaikkapa on syys/lokakuu - märkää, pimeetä yms. tarvitset valoa ja ajat myös kaupungissa, mutta tiedät muutaman polun jonka varrella on A. kauniit maisemat B. oikaisee 2km.

Taivun koko ajan enemmän tuon Crossover Expertin suuntaan... vielä kun tietäis kuinka suuret kumit mahtuu alle - lokareilla tai ilman. Ja osien puolesta / kesää odotellessa taas sitten toi Source Expert kuumottaa - jos siihenkin sais jotenkin ilman lokareita 47 nastat - hmm...

Ei mulla muuta.

Haittaakse?

;)

----
Edit:
En tiedä miten toi fontti kikkailee, kun en oo sitä erikseen pienentäny. Noh, suurennetaan.

Marsusram
04.02.2012, 11.11
Specialized Tricross... nooh, tämähän taitaa olla ammattilaisen silmissä jo cyclo-hybridi? Hinta on myös jollain tapaa suolainen 1499€ Tiagran osilla - hintaan saa kuulemma lokarit ja tarakan jos haluaa. Ehkä Tricross on lähellä ehdotettuja Surleyn Fargoa tms.? entiedä...

Spessun Tricross (http://www.sellonpyora.fi/tuote/25) on monikäyttöön sopiva kevyt kuormajuhta Cyclopuolelta.
Salsa Fargo (http://salsacycles.com/bikes/fargo/) ja Surly Ogre (http://surlybikes.com/bikes/ogre) ovat monikäyttöön varusteltuja maastureita, raskaan sarjan kuormajuhtia.
Lähestyvät siis hybridin käyttöaluetta eri suunnasta.

fiber
04.02.2012, 11.20
Syykin oli mainittu tuossa ylhäällä. Ei vaan mahdu.

Omaan hybridiini mahtuu 2.4-tuuman MountainKingit. Tää fillari kävi myös cyclocrossista (tosin 47mm Nokian W106:lla), varjo-cx-SM-kisoissa tammikuussa :)
https://lh4.googleusercontent.com/-aWuGhJgJM4c/TyzpbC3FtEI/AAAAAAAACLU/IoBtFk7LgIc/s900/Mongoose_iPhone_tunneli.jpg
pahoittelen epäesteettisiä 26-tuumaisesta siirrettyjä muovilisäkkeitä, jotka olivat kuvanottohetkeä rumistamassa...

Fuuga
04.02.2012, 11.46
Moi

Mulla tuli viime kesän lopulla hinku päivittää vanha ja vähän liian pienikin niskahien hybridi johonkin paremmin kulkevaan ja kevyempään värkkiin. Pikku-broidi heitti ehdotuksen cyclosta, koska tarkoitus ei ollut ajaa pelkästään maanteitä kesäisin. Ihmeellisiä perusteita ja vaatimuksia ei ollut oikeastaa muita kuin että Tiagraa paremmalla sarjalla sen piti olla. Kovasti yritin vertailla eri valmistajien tuotteita ja laskeskella geometrioita. Jotenkin loppumetreille päätyivät Rose ja Spessu. Rosen geometria poikkesi niin paljon muista lyhyytensä takia että loppujen lopuksi päädyin Spessun Tricross Compiin mallia 2010. Hintahan ei ollut sieltä halvimmasta päästä.

Nyt vähän yli 6000 km jälkeen työmatkoja (2 * 20km) ja vähän pitempiäkin lenkkejä tehneenä ja muista vehkeistä kokemuksia vajaana olen iloinen, että päädyin tuohon. Joitakin kommentteja:
a) riittävän kevy (<10 kg kesävarustuksessa)
b) nousee mäkiä mukavasti
c) ajoasentoa saa säädettyä hyvin. Perusasetuksilla erittäin retkityyppinen, mutta shimmiä säätämällä ja/tai stemmiä kääntämällä saa laajaakin variaatiota ajoasentoon
d) PK-seudun talvessa välillä auraamattomilla ja muhkuraisiksi tallotuilla kelveillä ja poluilla tai toisaalta hyvin auratuilla väylillä kulkee mukavasti.
e) 42mm kummekset menivät heittämällä sisään talviajoon

En ala arvioimaan osia (shitmano 105) tai muita teknisiä avuja/heikkouksia kun en niistä paljoa tiedä, mutta olen sitä mieltä, ettei 29er olisi ollut kovinkaan paljoa kummoisempi menopeli noille minun matkoilleni. Aluksi tietysti muhjuisessa sohjossa meno tuntui huteralta, mutta kokemuksen myötä taidotkin (häh, mitkä?) ovat ehkä kasvaneet sen verran, ettei enää tarte kauheasti ihmetellä.

Niin, tämä ei ollut mainos.

kevytlenkki
04.02.2012, 13.36
Spessun Tricross (http://www.sellonpyora.fi/tuote/25) on monikäyttöön sopiva kevyt kuormajuhta Cyclopuolelta.
Salsa Fargo (http://salsacycles.com/bikes/fargo/) ja Surly Ogre (http://surlybikes.com/bikes/ogre) ovat monikäyttöön varusteltuja maastureita, raskaan sarjan kuormajuhtia.
Lähestyvät siis hybridin käyttöaluetta eri suunnasta.

En tiedä miten tämän nyt sitten purkaisi. Monikäyttöön varusteltuja maastureita ja kuormajuhtia. - Ok. Eli hybridejä?

Kävin testaamassa "rennolla geometrialla" (myyjän mukaan) Rossanon CCtä. Tuntui jotenkin ahtaalta ajaa ja ajoasento oli mielestäni esimerkiksi näihin talven nopeuksiin sanotaanko... huvittava. Varmasti pyörän ostamalla ja viikon ajelulla olisi löytynyt oikeat ajoasennot säätämällä mutta mutta... Specialized Source Expert Disc (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62021&scid=1102&scname=Multi+Use) säädettävine stemmeineen ja ilmeisesti vielä hieman rennommalla ajoasennolla tuntuisi olevan varusteiden puolesta erittäin kilpailukykyinen. Eikä näytä tyhmältä ajaa vaikka cittarin tuulihousut jalassa ;)

Tällä hetkellä mennään 37mm nastoilla vanhalla trekking-ruoskalla ja ehkä vähän turhan suurilla paineilla. Auratut tiet on kuitenkin tällä 21 asteen pakkasella niin kohmeessa, että tuntuu kuin asfaltilla ajaisi. Myös tiiviiksi tallotut polut menee mukavasti, mutta hakkaa melkoisesti jos vauhtia lisää, koska tallatut polut on yleensä täynnä pieniä kuoppia. Luulisin tähän käyvän juuri tuollaine "ei-kelpaa-mihinkään / täyttä-hybridi-roskaa" -joustokeula. (Esim mainitsemani: Specialized Crossover Expert Disc (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62232&scid=1102&scname=Multi+Use)) Keulan voi lukita suoraan ohjaustangolta, napadynamon saa pois kokonaan eli nollavastukselle jne. (Supernova Infinity 8 (http://www.supernova-lights.com/en/products/infinity_8.html))
Ja mikä valo! Supernova E3 Pure. Lyhdystä ei ole mitään netissä ja kyselyn jälkeen selvisi, että se on uusi malli E3 Prosta (http://www.supernova-lights.com/en/products/e3pro.html), mutta ilman seisontavaloa.

Kävin myös koeajamassa 29eria ja siinä taas painojakauma ja renkaat (suurilla paineilla) ei todellakaan tuntunut kutsuvan 10km maantiepyöräilyyn, mutta poluilla hymyilytti. Suuret renkaat tuntuivat kompensoivan taas joustokeulan melko turhaksi minun ajossa.

Tuijotin vielä noita runkogeometrioita kuormajuhtien ja noiden kahden Spessun mallin välillä, enkä ymmärrä mistä ne suuret erot syntyvät? Säätövaraa kuitenkin on paljon molemmissa, rungolla 5 vuoden takuu eikä puhuta markettipyöristä niin olen suorastaan ymmälläni miksi en ostaisi laadukkaasti varusteltua muuntautumiskykyistä hybridiä. Tuossa oli jo Fiberillä hyvä esimerkki hybridin muuntautumiskyvystä ja käytetty jopa kisaamiseen, vaikkakin varjo - mutta kuitenkin.

Ostaakko sitten crossover-hitti vai monikäyttöön varusteltu maasturi vai kevyt kuormajuhta? Siinäpä se noin 1300 euron kysymys.

Kunhan saan tietää kuinka paksut kumit mahtuu tuohon Source Expert Disciin ilman lokareita niin laitan tilauksen sisään. Tuun sitten haukkumaan hybridit suohon parin vuoden päästä ;) Ja tuohon Rackit Ultraan vielä Trunkit Large (http://www.bikebagshop.com/racktime-trunkit-large-rack-top-bag-p-1617.html) kiinni + reppu selkään niin on mukava lähteä kruisailemaan vähän pidemmällekkin. Sourcessa tais olla paino 13,9kg (jostain kaivon infon, en muista mistä) joka ei tunnu kovin pahalta ollakseen täysin varusteltu hydraulisilla levyillä yms. herkuilla.

Nonni. Nyt polkemaan. -18. Crispy.

Edit: Pelkkää mainosta. Poistakaa jos nyppii. Ja jos löytyy parempi niin mainostakaa takaisin!

kolistelija
04.02.2012, 13.41
Omaan hybridiini mahtuu 2.4-tuuman MountainKingit. Tää fillari kävi myös cyclocrossista (tosin 47mm Nokian W106:lla), varjo-cx-SM-kisoissa tammikuussa :)
*kuva*
pahoittelen epäesteettisiä 26-tuumaisesta siirrettyjä muovilisäkkeitä, jotka olivat kuvanottohetkeä rumistamassa...
Sulla onkin tuollainen superhybridi. :D

Kulmatkin näyttävät olevan vähän leppoisammat kuin useimmissa hybrideissä.

Maantiekiitäjä
04.02.2012, 14.02
Ite kyl digaan rullaan kaksysillä enemmän... Perushybridin aika alkaa olemaan ohi. Eihän yhden pyörän myyntiartikkeli voi olla että "Sopii kaikkeen" vähän niinkuin sama kenkä sopisi kaikille, samoilla linjoilla olen kyllä cyclocrosspyörien suhteenkin "maastossa ja maantiellä" niin varmaan joo!

MTK

izmo
04.02.2012, 14.16
Ite kyl digaan rullaan kaksysillä enemmän... Perushybridin aika alkaa olemaan ohi. Eihän yhden pyörän myyntiartikkeli voi olla että "Sopii kaikkeen" vähän niinkuin sama kenkä sopisi kaikille, samoilla linjoilla olen kyllä cyclocrosspyörien suhteenkin "maastossa ja maantiellä" niin varmaan joo!

MTK

29" Kaksilla kiekoilla paras vaihtoehto jos pyöriä saa olla vaan yksi

kevytlenkki
04.02.2012, 14.34
Jos on tarpeen lisäillä lokasuojia, ketjusuojia, dynamonapaa, tavaratelinettä ym. niin sitten hybridi tai crossari. Maastofillariin edellä mainitut eivät kuulu, olipa rengas sitten minkä kokoinen tahansa.

Totta.

Entä jos ne ottaa pois ja vaihtaa tilalle suuret kumit? Eikö silloin ole varastossa hyvä setti varusteita retkeä varten, mutta tarpeen tullen myös maastofillari?

izmo
04.02.2012, 14.58
Totta.

Entä jos ne ottaa pois ja vaihtaa tilalle suuret kumit? Eikö silloin ole varastossa hyvä setti varusteita retkeä varten, mutta tarpeen tullen myös maastofillari?

Hydridiin ei mahdu muhkukumit....

Helmeri1
04.02.2012, 18.32
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti fiber http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1775989#post1775989)
*kuva*

Sulla onkin tuollainen superhybridi. :D

Kulmatkin näyttävät olevan vähän leppoisammat kuin useimmissa hybrideissä.

Mikä onkaan tämä "superhybridi", kiinnostaa kun näyttää löytyvän kiinnikkeet rungossa..?

kevytlenkki
04.02.2012, 19.48
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta K.Visto. Mielestäni olen myös perustellut melko hyvin omaan käyttöön sopivan paremmin tuon "hybridin", eli Spessun Sourcen (tai sitten se Crossover - riippuen edelleen kuinka paksut kumit sinne mahtuu). Tämä selvinnee kun Spessulta vastataan postiin toivottavasti ensi viikolla. Tottakai sitten hommataan myöhemmin oikea laite mikäli kärpäset tai hyttyset puree pusikoissa.

Hydridiin ei mahdu muhkukumit....
Joo ei yhtä muhkuja, mutta jos pärjää edes hieman pienemmillä muhkuilla niin saattaa riittää minun käyttöön. Toisaalta nuo Fiberin 2.4" MountainKingit hybridissä on aika uskottavat tuolla sivulla 2. Enkä tiedä sitten onko minun käytössä suurta merkitystä jos vaikka säkällä saan 45-47mm tuohon alle. Tuosta isommalla kumilla tarvittaneen sitä runkogeometriaakin sitten jo mukaan?

laskettelusukset vs. telemarkit.
No telemarkeilla pääsee perinteistä vielä tasaisella ja tietääkseni tarkoitettu haikkailuun taivaltaen pitkiä matkoja niin tasaisella kuin maastossa. Pääsee kuitenkin mukavammin isoa alppirinnettä alas kuin murtomaahiihtosuksilla. Sykämonoilla ei etene edes kilometriä perinteisellä tyylillä. Toisaalta jollain luistelusuksilla olis ikävää tulla alas jotain puuterista offpointtia... Vertailua voi jatkaa loputtomiin. Onhan citymaasturikin mukava kivisellä mökkitiellä ja silti pääsee moottoritienopeuksia, vaikkakin vähemmän taloudellisemmin ja kaarreajossa painopiste on hieman korkeammalla.

Mielestäni otsikko ei ole lainkaan absurdi vaan yritän tässä löytää jotain pyörää joka mahdollisimman hyvin vastaa tarpeitani ja muuntautumiskykyinen hybridi taitaa olla minulle oikea valinta. Aikaisemmin mainitsin noista mahdollisista 10+km siirtymistä varsinaisille poluille.
On sanomattakin selvää, että kaikille pyöräilyn alalajeilleen on omat välineensä siitä mielestäni ei tarvitse edes keskustella.

Edelleen siis mietityttää tuo runkogeometrian vaikutus jos laittaa kaksysiin vaikkapa 30mm kesänakit kuten Sourcessa on vakiona?
Onko kokemuksia esim. vs. CC? En tiedä mihin verrata, hybrid kun on kirosana.

Otsikko on kieltämättä hieman provosoiva vannoutuneille harrastajille, mutta ehkä olisi rakentavampaa keskustella otsikolla "29er vai hybridi sekalaiseen käyttöön?" Ehkä joku avaa sitten uuden keskustelun tms. jos ottaa päähän tää keskustelu. Oman päätökseni olen jo tehnyt ja toivottavasti avannut myös muille asiaa miettiville jotain uutta näkökulmaa.

Pitää tarkastaa tuo Gary Fisherin setti. Kiitos.

Over'n'out.

Edit: Ilmeisesti Gary Fisher on joku guru, mutta onko se = Trekin pyörät?

fiber
04.02.2012, 19.49
Mikä onkaan tämä "superhybridi", kiinnostaa kun näyttää löytyvän kiinnikkeet rungossa..?
Runko on Mongoose Sabrosa 1x1 eli siitähän voi tehdä vaikka mitä. Ajomies viritteli tämän mulle yleispyöräksi. Spekseistä ei ole juuri käsitystä - keulastakaan en muuta tiedä kuin että siinä lukee Cyclomania ja että se toimii herkästi :D

Salomo
04.02.2012, 22.07
Edit: Ilmeisesti Gary Fisher on joku guru, mutta onko se = Trekin pyörät?

Nykyään osa Trek:iä mutta omana mallistonaan. Oli aikaisemmin omansa ja ukkoa pidetään koko 29" homman isänä.

kolistelija
04.02.2012, 22.16
Lainaanpa itseäni (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44689-Py%F6r%E4-ty%F6matkapy%F6r%E4ilyyn&p=1746108#post1746108).. Ei minulla tähän aiheeseen ole muuta lisättävää, kun että työmatkat taittuvat itsellänikin pääosin tuolla h******llä.

(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44689-Py%F6r%E4-ty%F6matkapy%F6r%E4ilyyn&p=1746108#post1746108)
Olen eri mieltä. Minun mielestäni suora tanko on kirosana muualla kuin maastossa tai haastavissa talviolosuhteissa. :)
Minullakin olisi CC työmatkoja varten ellei talossa olisi jo maantiepyörä, 29er ja täysjousto. Niissä riittää valinnanvaraa, tosin herkullisimpina talvipäivinä tuolle CC:lle olisi käyttöä. :D

marmi
06.02.2012, 17.09
Onko noista halvimmista 29er-pyöristä "mihinkään" yleiskäyttöön ja maastopyöräily-kokeilijalle? Eli 500-700 euron hintaluokan 29":t, kuten esim. Felt Nine Trail, Trek Marlin/Wahoo. Saman hinnan saa pulittaa miltei järjestään myös hybridiromuista. Vai olisiko "järkevämpää" ostaa samalla rahalla normaali 26" maastopyörä, vaikka ei kovin kummoista sellaistakaan saa.

J T K
06.02.2012, 18.19
Kaitpa tuon hintaluokan pyörällä voi käydä ajamassa helpompaa maastopolkua, hiekkatietä yms. Mutta jos budjetti on tiukka, miksei hakea käytettyä laadukkaampaa peliä. Tietenkin vaatii hiukan paneutumista, että ei hanki mitä tahansa.

Mutta kysymys palautuu aina kuitenkin siihen, että kuinka ajat ja missä. Itse ajoin napavaihteisella hybridillä muutama vuosi sitten jopa talvilenkkejä, mutta toivotonhan se oli verrattuna maantiemiesten laitteisiin tai talvella maastopyöriin. Painoa reilusti enemmän, välitykset tasamaalle, kun reittiprofiilit sisälsivät poikkeuksetta kovia nousuja. Kiekoissa paljon pyöriviä massoja, jotka aiheuttivat epävakautta, tankkimaisuutta...kuskin kiihtymistä pääsääntöisesti. Välitykset oli tehty perusajamiseen, ei todellakaan mihinkään 900m nousumetrin kinnaamiseen. Ajoasento oli ok maantielle, varsin pystyhän se oli joten siinä mielessä oli helppo aloittaa harrastus, kun ei tarvinnut heti taipua mihinkään tiukempaan systeemiin. Keskiölaakeri korkkasi sitten n.1000km lenkkiajon jälkeen lopullisesti. Tuskinpa Nishikin suunnittelija oli pyörää ajatellut ihan sellaiseen rasitukseen. Eikä pyörällä ajettu metriäkään maastossa, tai poluilla vaan maantiellä eri olosuhteissa.

Joku kysyi aiemmin, että miten olette ajaneet matkaa 29erilla. No, minä ajoin viime keväänä päiväreissuna tunnin tauoilla, 12,5kg täysjousto 29erilla yhteensä 165km maantiemiesten mukana. En suosittele kenellekkään, ellei nyt ole lievää masokismiin taipuvaisuutta. Renkaina 2.1" maasopyörän nappularengas, joka on tarkoitettu maastoajoon. Ulina vain kävi kun vauhti nousi yli 30kmh. Tuolla samaisella pyörällä on tullut ajettua kaikkea muuta paitsi ratakisoissa tai tekniikkarullilla. Rengastusta vaihtaen 2.0" - 2.4" välillä. Kulkee enemmän kuin kuski osaa ja uskaltaa ajaa. Ja kestää. Mutta kyse ei ole 500-700e pyörästä, jos ei kuitenkaan ihan mistään hifitasonkaan vehkeestä, vaikka HiFi sattuu olemaankin.

Summa summarum. PItäisin pään kylmänä, kasvattaisin budjettia ja hankkisin laadukkaaman pyörän, oli se sitten mikä tahansa. Jos ei uutena niin sitten hakisin laadukasta käytettyä ja kohtelisin hyvin (määritä asian sisältö itse) jotakin kokeneempaa harrastajaa, joka perehdyttäisi harrastuksen saloihin. Itsekin olen saanut muutaman vuoden aikana hurjan paljon apua ja vinkkejä ystäviltä, jotka ovat kernaasti auttaneet kysyvää.

IncBuff
06.02.2012, 19.28
Onko noista halvimmista 29er-pyöristä "mihinkään" yleiskäyttöön ja maastopyöräily-kokeilijalle? Eli 500-700 euron hintaluokan 29":t, kuten esim. Felt Nine Trail, Trek Marlin/Wahoo. Saman hinnan saa pulittaa miltei järjestään myös hybridiromuista. Vai olisiko "järkevämpää" ostaa samalla rahalla normaali 26" maastopyörä, vaikka ei kovin kummoista sellaistakaan saa.Kyllähän noilla varmaan alkuun pääsee, mutta jos mitenkään vaan pystyy venyttämään budjettia vaikka tähän (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58240/zr-race-29er-5-0.html?mfid=52) niin saa pyörän jolla pärjää harrastuksessa varsin pitkälle.

marmi
09.02.2012, 17.17
Ihan varmasti on mihinkään, mutta keula noissa on väkisinkin mallia "hyppykeppi". Jäykkä keula teki omasta Marlin SS:tä todella hyvän fillarin työmatkaan ja talvipoluille. Ja hintahan on System 1:ssä halpa. (Tämä mainos ei ole maksettu, mutta sanonpa vain, että palvelu pelaa).

Pienellä budjetin venyttämisellä löytyykin sitten laite, jossa ei heti päivittämisen tarvettakaan tule.
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58240/zr-race-29er-5-0.html

Kiitoksia vastauksista. Onhan 800 rahaa huomattavasti enemmän kuin 500 rahaa. Toisaalta jos samalla saisi arkipyörän lisäksi myös menevän pelin maastoon niin...vaikka pää"laji" onkin triathlon. Pitää harkita vakavasti hiukan lisäpanostusta vaikka meinasin jo käydä hakemassa jonkun napavaihdecitypyörän parilla sadalla marketista..näin se lähtee taas käsistä koko homma.:)

maalinni
09.02.2012, 17.31
Ja muista, että laittamalla satasen lisää saat AINA vähän paremman fillarin...

Jos päädyt Radoniin, niin kannattaa muistaa iskaripumppu. Ja nuo Radonin bulkkipolkimet on aika kuraa, avolaakerit kestää varmaan yhden kesän. Eli kannattaa tilata samalla kunnon lukkopolkimet.

Isä nitro
09.02.2012, 17.56
Hommasin 29" lähinnä talvista työmatkailua varten. Kokemukset ovat olleet erittäin positiiviset. Pari edellistä talvea ajelin 26 " täpärillä, joka on ny sitten vain maastoajoon. Nopealla vilkaisuilla täällä ei ole kirjoitettu talviominaisuuksista.

Viitaten viestin lähtökohtaan niin toisaalta noita hybridejä näke kyllä talviajossakin aika paljon. Kuskien vaatetuksesta päåtellen ovat harvemmin sellaisia laitefriikkejä kuin moni meistä palstalaisista. Heille hybridi on se ainoa pyörä, jolla ajellaan kaikki reissut. Periaatteessa minulla ei ole mitään hybridiä vastaan, mutta se on vähän sellainen jokapaikan höylä, joka sopii kaikkialle (näköjään maastoonkin) mutta ei oikeastaan yhtään mihinkään kunnolla. Mutta ainoana filona puolustanee paikkaansa sen toisen kuuluisan vaihtoehdon kanssa.

izmo
09.02.2012, 19.04
Nykyään osa Trek:iä mutta omana mallistonaan. Oli aikaisemmin omansa ja ukkoa pidetään koko 29" homman isänä.

Ukkoa pidetään myös 26" maasturin isänä:cool:

kevytlenkki
10.02.2012, 00.24
Hybridi jokapaikan rassiks ja sit 29er. Näin se varmaa etenee, mut ens talvena sitte vasta se 29er.
Näin niinku summa summarum omalla kohdalla. Pitää tosiaan varmaan luopuu sitte jostain muusta, että saa sen kunnon metsäpöörän. Jos on molemmat niin ei tarvii miettii otsikkoa.:rolleyes:

Auto myyntiin? Eeeii... liian radikaalia. Tossa se nyt vaan jököttää pihalla vakuutukset, verot ja autopaikan vuokra hintaan lähes 2,5 € / pv. Bensaa ei mee, että siitä öö.. plussaa? Pitää laskee mitä menis bensaan ni perustelen sitte itelleni sen 29erin ... 10000km / vuos = 1272 € (oho!) Tuolla budjetilla siis ens talven poistomyynneille ja pukinkonttiin + neuvottelu avokin kanssa säilytyksestä.:eek:

izmo
10.02.2012, 12.53
http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-city-trekking/intro-swing

Tommonen joustokeula tuli äskön vastaan... empä oo nänhyt mutta...

LJL
10.02.2012, 14.13

30mm joustoa ja n. kilo lisää painoa jäykkään haarukkaan verrattuna…? Error

-Lauri

Leewi
10.02.2012, 14.23
30mm joustoa ja n. kilo lisää painoa jäykkään haarukkaan verrattuna…? Error

-Lauri
Toi näyttää painavan valmistajan mukaan mallista riippuen noin 1410g, vastaavasti jäykkä haarukka hiilaria race 550g (painot esimerkkinä kaikki on-one:n huttua), tavallinen carbon 970 g ja cro mo 1025g. Google ei oikein antanut kokemuksia.

JackOja
10.02.2012, 14.27

Täh, tuosta virityksestä seuraa... muuttuva keulakulma?

LJL
10.02.2012, 14.39
Toi näyttää painavan valmistajan mukaan mallista riippuen noin 1410g, vastaavasti jäykkä haarukka hiilaria race 550g (painot esimerkkinä kaikki on-one:n huttua), tavallinen carbon 970 g ja cro mo 1025g. Google ei oikein antanut kokemuksia.

No joo, fair enough. Vaikutti tosiaan olevan nuo Suntourin ilmoitetut painot 1400-1600g, eli ehkä "vain" noin puoli kiloa lisäpainoa verrattuna jäykkään. Voi olla tosiaan aika vekkuli ajaa jos keulakulma sahaa :D Ei rakenteeltaan ihan yhtä sofistikoitunut kuin tämä German A:n 90mm Kilo (joka sekin kyllä kuuluu osastoon jäätävät keulat http://r2-bike.com/German-Answer-Kilo-12-Federgabel_1). Tuossa ei vissiinkään keulakulma muutu jouston mukana. Olisko kuitenkin esikuvana?

-Lauri

Isä nitro
10.02.2012, 14.56
Pitää tosiaan varmaan luopuu sitte jostain muusta, että saa sen kunnon metsäpöörän.

Niin, en tiedä mistä pitäisi luopua, mutta minulla on tuo kaikkien maasturien isäksi osoittautuneen ukon pyörä eli ylivuotisena hommattu Cobia, joka on pirun hyvä mettässäkin. Täpäriin tottuneena pitää vain muistaa nostaa takapuolta aina silloin tällöin. Muuten olen mennyt sieltä, mistä olen ennenkin tavannut mennä. Eli kaksysi on oiva työmatkapyörä (etenkin talvella), mutta myös suhteellisen haastavassa maastossa ainakin minulle riittävän hyvä.

rantanr
07.07.2012, 13.36
Hybridi pöllittiin ja tilalle ostin 29erin. Hybridillä en metsään ehtinyt, 29eria olen päässyt metsään jo kokeilemaan. Jo tämän lyhyenkin kokemuksen perusteella voin alkuperäiselle kysyjällä (itselleni) kertoa, että hybridi joustokeulalla ja paksuilla renkaillakaan ei maastossa hyvin toimi.

Pyhä Risti
08.07.2012, 09.56
Yhdeksän vuotta kesät talvet kaksiysillä ajaneena ottaisin sellaisen ainoaksi pyöräksi. Renkaat mahtuu pyörimään todella lumisenakin ja sopivalla lokasuojavarustuksella ei liikoja kastu. Jäykkä (teräs)keula vielä, niin ei tarvitse talvipakkasilla pelätä keulan puolesta. 29:llä menee aika jouhevasti maailmanmatkat pyörälaukuilla lastattuna ja metsä/kisareissut maastossa.

Jake_Kona
29.01.2013, 11.32
Sen mitä hypridi on tekee 29" paremmin.

snowfake
29.01.2013, 15.39
Sen mitä hypridi on tekee 29" paremmin.

entäs käyräsarvinen hybridi eli cyclocross :)

Jake_Kona
29.01.2013, 15.44
Eikös hypridin yksi tärkein eroavaisuus muista "citypyöristä" ole joustokeula. Joustokeulallinen käyräsarvikrossari levyjarruilla ja 2,4" renkailla on bueno:)

kolistelija
29.01.2013, 16.00
29" maasturiin mahtuu maasturin renkaat, muuten se on hybridi.

Leewi
29.01.2013, 16.36
Eikös hypridin yksi tärkein eroavaisuus muista "citypyöristä" ole joustokeula.
No ei ole. Paremman luokan Hybridi on vaikka Planet X Kaffenback http://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXKAFFDISC/planet_x_kaffenback_sram_force_disc

Orkku69
22.04.2015, 23.23
Onko noista halvimmista 29er-pyöristä "mihinkään" yleiskäyttöön ja maastopyöräily-kokeilijalle? Eli 500-700 euron hintaluokan 29":t, kuten esim. Felt Nine Trail, Trek Marlin/Wahoo. Saman hinnan saa pulittaa miltei järjestään myös hybridiromuista. Vai olisiko "järkevämpää" ostaa samalla rahalla normaali 26" maastopyörä, vaikka ei kovin kummoista sellaistakaan saa.

Pyry
25.04.2015, 14.33
Langan lähtökohta on typerä.

29er on ihan puhtaasti nimensä mukaisesti 29''-renkaat omaava polkupyörä. Itse juuri hankin Surly Ogre-rungon, johon vanhasta jäykkäperä 29-maasturista siirrän osat. Lähinnä tuosta tulee tuollainen hybridi, kun sen meinasin speksailla retki yms käyttöön. Muutenhan 29er voi runkogeomatrialta yms asioilta olla ihan mitä vain.
Hybridi, on nimensa mukaisesti sekasikiö muista pyöristä (ja sikäli voi olla runkogeometrialtaan ihan mitä vain). Ainoa miten sen nyt voi erottaa otsikon kysymyksessa 29eristä on edellisen määritelmän mukaan pienempi rengaskoko (jos kerran nimenomaan 29''-renkaiseen halutaan verrata).

Eli alkuperäinen kysymys on järkevästi tulkittavissa ainoastaan: Kumpi on parempi 28er vai 29er? Muuten vertaillaan omenoita ja meloneita.
Vastauksena sanoisin 29er. Mahdollistaa paljon enemmän.

Toki paskan setupin saa molempiin tehtyä pomppukeppeineen ja muine. Mutta se on taas eri kysymys.

MSK-
30.06.2015, 00.49
Työnnän nyt lusikkani soppaan! Tarkoitus ostaa pyörä millä polkea ympärivuoden pääsääntöisesti työmatkoja (13km) sekä vispailla silloin tällöin myös polkuja. Onko järkevää ostaa 29er? Kuinka hirveä on ajaa Schwalbe Big Apple-renkailla kesähelteessä asfaltilla? Ostanko kahdet renkaat? Pyörään ajattelin satsata noin 1000e ja varusteet päälle. Ehdotuksia minkä näköinen pyörä olisi järkevä vaihtoehto? Kiitoksia jo etukäteen!

Reippailija
15.01.2016, 20.54
Kyllähän tuo 622 rengaskoko on miellyttänyt useita jo pitkään. Jotkut eivät muita ole kokeilleetkaan. Vähitellen Vuoripyörä-miehillekin se on kelvannut kun sitä on tuputettu Amerikasta asti.
Vanha kunnon 584 (650B) ollut suosittu vanhan mantereen pyörissä, erityisesti tandemeissa, ja sotaväessä, tukevien kiekkojensakin takia. Asfalttia oli monesti harvemmassa ja gravel grinder oli normi liikkumamuoto. Pyörät valittiin joskus tarpeen mukaan