PDA

Näytä tavallinen näkymä : Koirat. Hyökkäävät vai ainoastaan kiinnostuneita pyöräilijästä?

Sivut : 1 2 3 [4] 5

noniinno
03.08.2017, 11.44
Koirat ovat vähän kuin ihmisiä, toisista tykkää, toisista vähemmän ja joistain ei ollenkaan.

Hyvin kiteytetty. Onneksi eivä osaa vielä kirjoittaa foorumille.

Miha
03.08.2017, 14.09
Kerran olen todistanut kun rottweiler ottaa tempospurttia fillarikaverin perässä. Taisi olla nuorelle koiralle kiva leikki(?)... mutta kuitenkin hurjan näköistä. Itse en ehtinyt mukaan leikkiin ja ei ollut minusta muutenkaan kiinnostunut. Kun vähän komensi niin palasi kotipihalleen... Niin, jonkun reaktion fillaristi niihin aiheuttaa. Itsellä on ollut monta koiraa.

kyytimies
03.08.2017, 14.21
Eräs sukulaisnainen oli pöyristynyt kun nuoriso ajaa hänen tonttiansa sivuavaa julkista ajoväylää pyörillä kovaa vauhtia ja hänen rakkaat koiransa triggeröityvät siitä takaa-ajoon. Hän edellyttää siis että ympäröivän todellisuuden tulisi mukautua hänen älyttömien luontokappaleiden vietteihin. Ilmoitin että koirat tulisi olla kiinni/aidattuja, jolloin suuttui. Tämmösten tyyppien elikot tulisi täyttää ja ruuvata skeittilautaan, niin voisi vetää narulla perässä ja jatkaa koiraharrastustaan muita haittaamatta. Olen Kyösti Pöystin kanssa samoilla linjoilla.

https://youtu.be/aTLiAEHARDI

H. Moilanen
03.08.2017, 14.34
Tämä väliipitämättömyys koirien kiinnipitoa kohtaan menee mielestäni yksiin yleistyvän ja yleisen egoistisen maailmankatsomuksen kanssa. Jokainen toimii miten haluaa ja miettimättä aiheuttaako toiminta mahdollisesti haittaa tai vaaraa muille. Ja toimintaa selitettään edellä kuvatulla tavalla. Tällainen ihminen ei ymmärrä tekojensa mahdollisia seurauksia ennenkuin saa maistaa omaa lääkettään; tässä tapauksessa vapaana kulkevan koiran hyökkäyksen.

Aiheesta käytiin, ei niin ystävällissävyinen sananvaihto taannoin helsinkiläisessä metsässä. Minun kuulemma pitäisi opetella tuntemaan ja tunnistamaan koirien eleitä, jotta osaan toimia kohdatessani irrallaan kulkevan koiran. Joskus tuntuu, että sillä fillarin pumpulla voisi livauttaa muutakin kuin hyökkäävää koiraa.

Fjälle
03.08.2017, 17.32
Arvatkaas, miksi Lohjalla on rottiskallio...;(

Tassu
03.08.2017, 17.35
Tämä väliipitämättömyys koirien kiinnipitoa kohtaan menee mielestäni yksiin yleistyvän ja yleisen egoistisen maailmankatsomuksen kanssa. Jokainen toimii miten haluaa ja miettimättä aiheuttaako toiminta mahdollisesti haittaa tai vaaraa muille. Ja toimintaa selitettään edellä kuvatulla tavalla. Tällainen ihminen ei ymmärrä tekojensa mahdollisia seurauksia ennenkuin saa maistaa omaa lääkettään; tässä tapauksessa vapaana kulkevan koiran hyökkäyksen.
Juuri näin.

Kesäkuussa olimme ison lapsilauman kanssa jäätelöllä Mellstenin rannassa (espoo/haukilahti). Hajaannuimme rantaan nauttimaan jäätelöitä ja muuten vaan olemaan. Hetken päästä paikalle saapui yksinäinen koira. Katselin koiraa ja katselin omistajaa. Ei näkynyt sillä 100 m säteellä, mikä siinä oli. Koira juoksenteli ihan vapaasti joka paikkaan, lapsia lähelle ja pois. Omistajakin saapui paikalle. Ystävällisesti pyysin laittamaan narun jatkoksi (= kiinni hihnaan). Omistaja heti tietty että kiltti koira ei tee pahaa. Koska alustus oli ollut niin kova eli koira juoksennellut täysin vapaasti isolla alueella ilman omistajaa niin minä sitten kimpaannuin ja totesin, että ei paljoo kiinnosta onko kiltti jne. Omistaja sai tästä sit raivarit. Ei tietenkään kytkenyt koiraa. Sitä sitten piti vähän seurata minne menee. Ja poislähdön jälkeen vasta tajusin, että sinne rannalle on koirilta pääsy kielletty, luvallinen paikka siinä aika lähellä. Toiset vaan on ..lkkuja.

Itteäni korpeaa, tai inhoan/vihaan, hatuttaa
- vastuuttomat autoilijat
- vastuuttomat koiranulkoiluttajat
- vastuuttomat tupakoitsijat

Mutta enhän ole itsekään puhdas pulmunen.

Huono rapsa, koira ei käyny kiinni ja ei ollu pyörää mukana.:)

kyytimies
03.08.2017, 18.12
Arvatkaas, miksi Lohjalla on rottiskallio...;(Liittynee koiraan, en tiiä. Miksi?

Fjälle
03.08.2017, 19.02
Liittyy... poliisin kautta hoidettiin.
Ei ollut koulutettu, omistajakaan...

oppes
03.08.2017, 19.33
Yksi asia on selvä. Koira on "syytön". Syytetään sen ohjaajaa kouluttamattomuudesta tai siitä, että ei pidä kytkettynä. Koira toimii vaistojensa ja koulutuksensa ohjaamana. Koiraa on epäreilua "vetää turpaan" - toki itsepuolustus täytyy olla sallittua. Jos joku ansaitsee fyysisen palautteen (vaikka sekin on kiellettyä) niin antaa sen kyseisen luontokappaleen omistajalle, joka a) sallii sen vapaana seurata vaistojaan tai b) ei kytkettynäkään hallitse koiraansa.

juuha
03.08.2017, 19.48
Tykkään koirista ja tulen niiden kanssa yleensä hyvin juttuun. Harvoin olen mitään koiraa pelännyt, mutta fillarin selässä niin on käynyt useamman kerran.

Kerran lähti koira maalaistalon pihasta perään, kun olin intin fillarilla matkalla leiripaikastamme kasarmille. Koira ampaisi perääni maantielle erittäin vihaisena, hampaat irvessä haukkuen ja näykki lähes joka polkaisulla housunlahjettani. Kaiken lisäksi se seurasi varmaan kilometrin mukanani, kauas kotitalostaan. Selässäni oli rynnäkkökivääri, onneksi pelkillä paukkupanoksilla, olisi saattanut muuten koiran käydä kalpaten, sen verran ikävältä tilanne tuntui, ja pelko tarjosi hyvän adrenaliiniannoksen. Tämä tapahtui Suomessa, etelä-Pohjanmaalla.

Etelä-Ranskassa on tullut myös jonkin verran pyöräiltyä, ja siellä tuntuu olevan koiria pihavahteina todella paljon. Aika hyvän säikäyksen siitäkin aina saa, kun iso vahtikoira ampaisee pihan halki täyttä vauhtia kohti, hampaat irvessä, ja hyppää sen, minkä kintuistaan jaksaa kohti tien vieressä olevaa raja-aitaa. Olimme mm. kerran n. viikon pyöräretkellä puolisoni kanssa Biskajan rannasta Välimeren rantaan Ranskan poikki, ja näitä hyökkäyksiä mahtui sille matkalle melkoinen määrä. Sama määrä tuli puolisolta spontaaneja kauhunkiljahduksia. Minä siinä rauhoittelin, että ei ne aidan läpi tule. Kunnes yksi tuli, ja kovaa. Puoliso oli jo siinä vaiheessa helteessä polkemisesta aivan puhki ja rullaili peesissä perässäni jupisten, miten minun pitää aina keksiä epäinhimillisen pitkiä päivätaipaleita. Mutta kun vahtikoira tuli aidan läpi, peesaaja lähti kuin Ranskan ympäriajon loppukiriin, vauhti kiihtyi sekunnissa maksimiinsa. Yritin siinä, että ole vain niin kuin et huomaisikaan koko otusta, mutta ei ollut vaikutusta, tosin koira valitsi sitten helpomman maalin, eli minut, kun olin jäänyt peränpitäjäksi. Ei lopulta käynyt kiinni mihinkään, mutta pelotti aivan hitosti.

Kun oikeasti tosiaankin olen koiraihminen, ja yleensä aina ymmärrän niitä hyvin, pärjään niiden kanssa hyvin, tykkään niistä enkä pelkää niitä, mutta silti olen pyörän selässä meinannut saada monta paskahalvausta vihaisista rakeista, niin aika turha on tulla kenenkään sanomaan, että ei niistä mitään haittaa ole. Vihaisena täysillä kohti tuleva koira ei ole kenenkään mielestä kiva, ja voin uskoa, että koiria aristelevalle ihmiselle sellainen on aivan hirveä.

Halloo halloo
04.08.2017, 00.35
Kyllähän ne hyökkää. Tai ainakin äsken hyökkäsi urpojen irtioleva(!) rottis/dobber Oittaan eteläpuolella. Kaikilla ihmisillä ei pitäisi olla koiraa.
Piikille vaan. Ne sen koiran palvelijat siis.

Minähän olen koirien ystävä, mutta eihän niiden ihmistä pitäisi purra.

Teitkö ilmoitusta mihinkään?

JackOja
04.08.2017, 01.01
Teitkö ilmoitusta mihinkään?En. Olis kyllä pitänyt jäädä keskustelemaan asiasta, mutten halunnut jäädä pidemmäksi aikaa sen koiran puruleluksi.

Tilannehan oli siis sellainen, että ajelin sitä IKEA-Pirttimäki -ulkoilureittiä ja huomasin yksinäisen koiran seisovan tiellä. Se lähti juoksemaan rähisten vastaan ja vasta sitten huomasin kaksi ämmää pusikossa n.30 metrin päässä ilmeisesti marjoja poimimassa. Huusin vihaisena "koirat kiinni saatana". Jotain ne ämmät mussutti, en saanut selvää mitä. Koira otti muutaman askeleen kohti heitä. Itse olin koko ajan liikkeessä. Sitten kun olin päässyt jonkin matkan päähän koira juoksi perääni ja haukkasi pohkeesta, huusin ämmille "SEHÄN PUREE!" ja vastasivat jotain "se lähti seuraamaan sua" ym. No enpä huomannutkaan. Kauhuissani jatkoin vertavuotavana matkaa ja huusin vielä taaksepäin muistaakseni "vitun hölmöt, kouluttakaa se koira"

thunder
04.08.2017, 11.15
Minäkin jouduin tänä kesänä koiran puremaksi fillarireissulla, tosin tilanteessa olin jalkamiehenä. Mussalossa kahvilan edustalla isokokoinen koira hyökkäsi sen kummemmin varoittamatta ja puri selkään kunnolla. Onneksi oli narussa ja pääsin kantaman ulkopuolelle, että ei päässyt puremaan enempää.

Kahvilassa selvisi, että en ollut ensimmäinen jota koira puri. Joku oli sitten vienyt koiran tilanteen jälkeen siitä pois. Itselleni ei koiran omistussuhteet tilanteen jälkeen selvinneet. En oikein tilanteessa kyennyt niitä selvittelemään, kun purema-alue oli aika kipeä ja piti selvitellä noita omien rokotusten voimassaoloja yms. Muistoksi jäi sitten hurtan hampaan muotoiset arvet selkään.

Halloo halloo
04.08.2017, 13.32
Minä soittaisin välittömästi poliisille, jos koira puree. Tai no, ehkä ottaisin ensin koiranomistajasta ja koirasta kuvat.

PTM
04.08.2017, 14.19
Minä soittaisin välittömästi poliisille, jos koira puree. Tai no, ehkä ottaisin ensin koiranomistajasta ja koirasta kuvat.

No pelkkä soitto ei sinällään riitä, vaan joudut tekemään rikosilmoituksen, jotta saat asian eteenpäin. Mutta kannattaa tehdä ehdottomasti tuollaisessa purematapauksessa tai jos esim. sama koira toistuvasti vapaana ja aiheuttaa varaa. Poliisi hoitelee sitten asiaa eteenpäin ja lopputuloksena luultavasti sitten omistajalle sakkoja tai vakavissa tapauksissa jopa päädytään koiran lopettamiseen.

Markku Liitiä
04.08.2017, 16.36

Saa olla aika kylmähermoinen tyyppi, jos alkaa kaivaa älypuhelinta esiin ja kuvaamaan, kun koira on kiinni koivessa! Sitten kinkkaa hauveli säärestä riippuen omistajan luo ja pyytää tulemaan kimppakuvaan. :D

Smo
04.08.2017, 16.52
Jos ei liiku niin pureeko se enää lisää vs jos yrittää repiä jalkaa irti niin innostuu puremaan lisää? Voisko uhkaavaa koiraa käskyttää "Istu" "maahan" "kotiin" tms?

oppes
04.08.2017, 17.54
En väitä kaikkien koirien (saati noiden puremaan yltyneiden) käytöstä tuntevani. Juokseminen, fillari, nopea liike on tyypillisesti se takaa-ajo-refleksin (ja ehkä siihen liittyen puremisen) laukaiseva tekijä. Uskon, että monessa tapauksessa pysähtyminen ja vaikka se koiran käskyttäminen riittäisi rauhoittamaan tilanteen. Kuinka moni sitten haluaa moista pysähtyä yrittämään onkin toinen juttu. Itse teen noin jos moinen tilanne kohdalle tulee. Tämä siis liittyy juoksemiseen ja pyöräilyyn. Jos koira käy ohi kävelevän ihmisen kimppuun provosoimatta, on tuolla korvien välissä vikaa ja sille on ikävä kyllä ainoastaan yksi oikea hoitomuoto.

JackOja
04.08.2017, 18.48
... Uskon, että monessa tapauksessa pysähtyminen ja vaikka se koiran käskyttäminen riittäisi rauhoittamaan tilanteen. ...

Minä taas uskon, että tuollaisten koirien kiinnipito rauhoittaisi -jopa ehkäisisi- tilanteen paremmin.

Smo
04.08.2017, 18.54
Niin mä oon yleensä maastossa hitaassa vauhdissa pysähtyny, tiellä taas en. Paras oli kun olin luistelee ja sama koira kun usein ennenki lähteny pihasta jäille juoksi suoraan heikkoon kohtaan ja jouduin pelastamaan tämän painavahkon koiran sieltä avannosta.

Juha Jokila
04.08.2017, 19.16
En väitä kaikkien koirien (saati noiden puremaan yltyneiden) käytöstä tuntevani. Juokseminen, fillari, nopea liike on tyypillisesti se takaa-ajo-refleksin (ja ehkä siihen liittyen puremisen) laukaiseva tekijä. Uskon, että monessa tapauksessa pysähtyminen ja vaikka se koiran käskyttäminen riittäisi rauhoittamaan tilanteen. Kuinka moni sitten haluaa moista pysähtyä yrittämään onkin toinen juttu. Itse teen noin jos moinen tilanne kohdalle tulee. Tämä siis liittyy juoksemiseen ja pyöräilyyn. Jos koira käy ohi kävelevän ihmisen kimppuun provosoimatta, on tuolla korvien välissä vikaa ja sille on ikävä kyllä ainoastaan yksi oikea hoitomuoto.
Heh, kuten edellä kerroin, kolmesti toimin koiraa vastaan pysähtymällä kuten tuossa yllä kuvasit. Ei auta, heti puree kun vaan ylettyy.

Muutama vuosi aiemmin oli muuten hieno ajaa talviyössä läskillä siirtymää yöpymisreppu selässä kun peltoaukealla vastaan juoksee 5-7 koiraa, joilla pään korkeus on pyöräilijän kanssa samaa luokkaa. Viimeinen taisi kääntyä ja luovuttaa vasta parin tempokilometrin jälkeen.

Shimaani
05.08.2017, 00.32
Kuinka saahaan kuriiin nää kaikkia metsässä liikkuvia kiusaavat Hirrvikärpäset? Kohta niitä on tsiljuunia liikkeellä...
Entäs ne taksisuharit jotka ajaa yli kaikista niiistä joihin bussikuski ei osu...?
Mitäs niille tehään, minne niiiten osaamattomudesta voi valittaa?

Oikeesti.
Mulle iski kintttuun yksi kylän tutuista koirista kii. arvet on ja pysyy.
No.
Opetetettiin se sit olemaan tekemättä moista¨enää - 10min homma.
Positiivisen palautteen kautta yhden iltapäivän duuni.

kyytimies
05.08.2017, 10.11
Aivan, aivan. Koiran puruleluksi joutuminen on elämään kuuluva epämukavuus jonka sattuessa pitää olla kiitollinen ettei jäänyt dosän alle.
Koiran kakastakaan ei ole haittaa, koska jöötiin astuttua mielen valtaa kiitollisuus ettei astunut terävään lasiin, merisiiliin tai jalkaväkimiinaan.
Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni.

Oikeesti.

Wrangler
05.08.2017, 10.24
Hyvä ketju. Paljon tunteita ja draamaa :)

Olin viime kesänä pyöräilemässä Tampereen kaupin rantoja. Jossain kohtaa rantapolkua edestä päin alkoi juoksemaan vastaan hirveällä räksytyksellä musta, todennäköisesti suursnautseri. Olin huomaamatta selkeästi tullut koiran reviirille, jonka omistaja huuteli jostain kaukaa vihaisesti koiraa luokseni.

Koira tukki polun, joten pysähdyin arvioimaan tilannetta.

Entisenä (ongelma)koiran omistajana tunnistin, että koira oli osin peloissaan ja jos selän olisi kääntänyt, olisi tullut osumaa nilkkaan. Itsellä ei olisi tullut mieleenkään pitää omaa koiraani vapaana, jos se ei ole sallittua, riippumatta siitä, kuinka hyvin se on koulutettu. Laki on laki. Tuntuukin siltä (yleistäen), että riittävän moni koiraihminen ei harrasta pyöräilyä...

Noh, takaisin tilanteeseen. Nousin mahdollisimman suorassa (koira pitää eteenpäin nojautuvia asentoja mahdollisesti hyökkäävinä eleinä, varsinkin, jos on kiihtyneessä tilassa) pois satulasta ja asetin pyörän itseni ja koiran väliin. Annoin koiralle rauhoittavia eleitä, käänsin sille vähän kylkeä ja haukottelin sekä lipaisin huulia pari kertaa.

Koira siitä jo vähän rauhoittukin, mutta olin itse vähän liian kärsimätön ja kun hyppäsin satulaan takaisin, otin muutaman rauhallisen polkaisun, olivat koiran vietit vielä sitä luokkaa, että pari näykkäisyä tuli takarenkaaseen (Jumbo Jim kesti puraisut hyvin)... Siitä sitten hyvin hissukseen, pienen haukun saattelemana palasin takaisin ja vaihdoin reittiä. Koira jäi matkasta reilun sadan metrin jälkeen.

Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Jokaisen pyörilijän kannattaisi lukea kirja: Rauhoittavat signaalit (Turid, Rugaas), ainakin itse koen, että on ollut hyvinkin hyödyllinen monessa tilanteessa, joissa koira on ollut hiilenä. Itse pystyy lukemaan koiraa paljon paremmin ja tarvittaessa purkamaan ikävästi eskaloituneen tilanteen.

kyytimies
05.08.2017, 10.29
Eli ihmisten tulisi oppia pelaamaan koirien säännöillä? Jännä ajatus.

Wrangler
05.08.2017, 11.01
Eli ihmisten tulisi oppia pelaamaan koirien säännöillä? Jännä ajatus.
En tainnut niin sanoa.

PTM
05.08.2017, 11.03
Kenenkään ei tarvitse tietää minkään koirarodun tai yksilön ominaispiirteistä tai käyttäyttymisestä mitään. Ja kuten Kyytimies totesi, niin "Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni."

Wrangler
05.08.2017, 11.07
Kenenkään ei tarvitse tietää minkään koirarodun tai yksilön ominaispiirteistä tai käyttäyttymisestä mitään. Ja kuten Kyytimies totesi, niin "Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni."
Kyllä ja jos maailma olisi täydellinen, ei olisi nälänhätää ja köyhyyttä.

Niin ei kuitenkaan ole.

En väitä tai sano, että kenenkään olisi pakko tai pitäisi ymmärtää koiran mielen toiminnasta yhtään mitään. Ei tietenkään. Reaalimaailmassa fakta kuitenkin on, että jos pyöräilee paljon, tulee niitä vastuuttomia koiranulkoiluttajia vastaan, tällöin olen kokenut suureksi avuksi, että ymmärtää koiran käyttäytymistä. Eipä ole tullut puremia nilkkoihin.

Toki, ainahan sitä konflikteja saa aikaan, vaikka täällä foorumilla, jos haluaa :) Se taitaa olla ihan asenteesta kiinni.

PTM
05.08.2017, 11.15
No kyllä ne konfliktit on tulleet ihan tuolla reaalimaailmassa, jonka tuloksena pari puremaa ja kerran sitten vielä nilkan murtuma höystettynä parilla kylkiluulla. Ja noissa tilanteissa ei olisi auttanut, vaikka olisi tiennyt mitä tahansa koiran käyttäytymisestä.

Wrangler
05.08.2017, 11.21
No kyllä ne konfliktit on tulleet ihan tuolla reaalimaailmassa, jonka tuloksena pari puremaa ja kerran sitten vielä nilkan murtuma höystettynä parilla kylkiluulla. Ja noissa tilanteissa ei olisi auttanut, vaikka olisi tiennyt mitä tahansa koiran käyttäytymisestä.Harmi kuulla! Espanjassa pyöräillessä on itsellä tullut pahimmat tilanteet vastaan, siellä kun tuntuu olevan varsinkin syrjäseuduilla melko huono koirakulttuuri.

Tassu
05.08.2017, 11.37
Niin, Wranglerhan sanoi "kannattaisi", ei "pitäisi". Onneksi niin.

Mä nään tän sillee, että kun mä lähen tästä omasta kodista ulos liikkeeseen niin odotan Suomessa, että kulku on turvallista. Etenkin odotan sitä autoilijoilta, koska heillä on käsissään se vehje, mutta yhtä lailla odotan sitä koiranulkoiluttajilta (koska heillä on käsissään se).

Tää keskustelu olisi tarpeeton jos koiranomistajat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli pitäisivät koiransa kiinni.

Oivallisesti todettu, josta tuli mieleen:

"Tää keskustelu olisi tarpeeton jos autolijat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli väistäisivät kun ovat velvollisia, ajaisivat silloin kun lupa mennä, ohittaisivat riittävällä turvavälillä jne."

"Tää keskustelu olisi tarpeeton jos pyöräilijät toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli noudattaisivat liikennevaloja, eivät hyppisi ajorata/kelvi, väistäisivät jalankulkijoita riittävällä turvavälillä, hidastaisivat pimeisiin kohtii jne."

"Tää keskustelu olisi tarpeeton jos jalankulkijat toimisivat niin kuin heidän pitäisi, eli kävelisivät suoraan, katsoisivat taakse ennen suunnanmuutosta, eivät tukkisi tietä porukalla jne."

"sama laulu rullaluistelijat, mopot, sauvailijat, skootterit, tasapainolautailijat, lainelautailijat ja mitä niitä onkaan"

kyytimies
05.08.2017, 11.56
Noissa muissa esimerkeissä on enemmän muuttujia kuin koiran omistamisen säännöissä. Niitä on kaksi: pidä koira kytkettynä ja korjaa kakat väyliltä. Miten vaikeaa toi voi olla?

dxteri
05.08.2017, 12.22
Tassu, eritttäin hyvin sanottu..

Kyllähän se näin on jos kaikki noudattaisi sääntöjä eläisimme haavemaailmassa, mutta näin ei kuitenkaan ole.

Oma mielipide on että pitäkööt irti jos tuntevat omat koiransa hyvin, monta kohtaamista ollut kun maastossa ajelen ja kaikki menneet hyvin.

Ja kyllä olen itsekin koiran omistaja ja en pidä omaa koiraa irti koska on riistaviettoinen ja pelkää uusia juttuja paljon ( myös pyöriä).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jomppanen
05.08.2017, 12.35
Oman kokemuksen pohjalta:
90-luvun lopussa ostin markettitasoa paremman fillarin ja siitä lähtien ajanut fillarilla ympäri vuoden. Välissä vuosia jolloin olen ajanut kerran kuussa ja välillä päivittäin.
Autolla olen ajanut min 17tkm vuodessa, parhaimmillaan 55tkm.
Viimisen kymmenen vuoden aikana liikkunut koiran kanssa kävellen, juosten ja suksilla noin 2500km /vuosi. Metsässä pyöräillessä koira on mukana satunnaisesti, viimeksi tammikuussa.

Eniten vaaratilanteita on matkan varrella aiheuttaneet pyöräilijät, lähes poikkeuksetta drobbitankoisilla menopeleillä.
Toiseksi eniten tilanteita on tullut taitamattomien autoilijoiden kanssa, mutu tuntumalla seniorikansalaiset ovat pääosissa autolla tapahtuneiden läheltäpititilanteiden kanssa.
Vaarallisin tilanne on ollut kaupungin katuja auraavan traktorin kanssa. Tarktorikuskille tein laittoman uhkauksen ja sain hänet järkyttymään. Eli yksi tilanne aurauskaluston kanssa mutta siinä olisin kuollut jos en olisi hypännyt penkkaan karkuun.
Kerran olen kaatunut fillarilla kävelijän takia. Nuori nainen tajusi virheensä ja pyysi kohteliaasti anteeksi.
Itseäni kohtaan koirat eivät ole aiheuttaneet vaaraa, oman keskikokoisen koiran kimppuun on hyökännyt kerran amstaffi, kerran paimenkoira, kerran noutajamix ja kerran benhardilainen. Näistä yksi jalkakäytävällä ja kolme ulkoilupolulla. Paimenkoiraa löin, noutajan sain siirrettyä kaulapannasta sivuun ja kaksi muuta tapausta pysäyttivät koiransa itse kun kerroin pysäyttäväni ne mikäli omistaja ei sitä tee. Sinänsä paljon koiran hyökkäyksiä että liikun oman koiran kanssa 80 % metsässä ja kaikki uhkatilanteet ovat taajamasta.

Eli omalta osalta ylivoimaisesti eniten vaaranpaikkoja on sattunut pyöräilijöiden kanssa sekä kelveillä että tiellä. Ottaen huomioon paljonko autolla ajetaan vuodessa ja paljonko fillarilla niin kyllä me polkijat ollaan aivan yliedustettuina. Lisäksi pyöräilijät ovat suurimpia valittajia ja ruikuttajia liikenteessä. Pyöräilijä valittaa kelveillä jalankulkijoista jotka vaihtavat kurssiaan eivätkä katso taakseen havainnoidakseen sieltä 40km/h tulevaa fillaria, tiet pitäisi olla maantiepyöräilijöiden harjoitus ja lenkkibaanaa jne.

Jomppanen
05.08.2017, 12.38
Noissa muissa esimerkeissä on enemmän muuttujia kuin koiran omistamisen säännöissä. Niitä on kaksi: pidä koira kytkettynä ja korjaa kakat väyliltä. Miten vaikeaa toi voi olla?
Aja fillarilla muut huomioiden, miten vaikeaa se voi olla? Ylivoimaisen vaikeaa?

kyytimies
05.08.2017, 12.50
Ei muiden huomioiminen ole vaikeaa, mutta liikenteessä syntyy tilanteita jotka tulevat yllättäen ja voivat aiheuttaa onnettomuuden. Väitteeni on että liikenteen riskien hallinta on vaikeampaa kuin esim. koiran ulkoilutus narun perässä.

nopsako
05.08.2017, 14.47
Aja fillarilla muut huomioiden, miten vaikeaa se voi olla? Ylivoimaisen vaikeaa?

Vielä en ole joutunut kenenkään nilkkaan kiinni käymään pyörälenkeillä. Siinä ei paljon huomioiminen auta, jos teet kaikkesi ja silti irrallaan oleva koira hyökkää kimppuusi? Vai meinaatko, että pitää vielä anteeksi pyydellä jälkeen päin. Itselläkin on ollut koiria, ja kyllä ne kiinni kuuluu olla vaikka olisi kuinka lupsakoita. Se on yks ja sama kuinka kiltti koira on jos koiraa pelkäävä ihminen sattuu kohteeksi, saati pelokas lapsi.. Se ei ainakaan vähennä pelkoa. Samalla logiikalla kaikki ihmiset saisivat tehdä käytännössä mitä vaan. Ei tää mun 400hp ralliauto ole ollenkaan vaarallinen tällä pihakadulla ku vedän vähän ek:ta. Ja kyllä nyt muiden pitäisi ymmärtää huomioida tilanne. Rallipätkiä katsomalla myös oppii hyvin sen, että mihin ei kannata mennä katsomaan, jos auto lähtee lapasesta.

Halloo halloo
06.08.2017, 14.42
Pyöräilijä valittaa kelveillä jalankulkijoista jotka vaihtavat kurssiaan eivätkä katso taakseen havainnoidakseen

Yhteisillä väylillä jalankulkijan täytyy tarkistaa, ettei takaa tule ketään kurssia vaihdettaessa. Hieman sama tilanna pyörän päällä, kun vaihtaa ajolinjaa, täytyy varmistaa, ettei ole menossa kenenkään ajolinjalle.

Smo
06.08.2017, 15.13
Tällanen kevennys eiliseltä retkeltä tähän väliin

http://i.imgur.com/jJu7dHI.jpg

Juha Jokila
06.08.2017, 15.23
Täältä löytyy myös tällainen kyltti vanhan yleisen retkeilyreitin varresta:
https://goo.gl/photos/sHjw3HLLMcZ7ToMZ7

Lisäksi polulle on kaadettu pari puuta, varastoitu romua ja silta poistettu.

https://lh3.googleusercontent.com/0IPpy53DJidM13y6ZvheiUIYRESF0UeCd5ThRAS7Wx50npyN-Biq3qlUhD3_p2hsp6sfoSZV-I9qoyCdIaqQ9_c_0_zDJN37b_D7eH0OTdBDlkrQ-LvBwLRgqx2t5UQZT2YD0hl3pAs338krNteIhPnkr_ru-CBFcmzu-X3utzSeFUB0n-6AkilMsjgS90tgR07gxSej96M9u_GSpnqbM-O3HexWEtGRbUwTe5N-ioogPCSxuq7_d_e_PazNBNMokOGaUgB9l71cbADbwnzLIl6zus GVcvCFwo48uIZ8ZRadKR7IHFFcBWcfHSANTJXn2tetj3jx_mM2 RNVjCi_QHVWnDgf24fag0wlw-iSUg_8AxfQTAQl3qUyiAd8ODgPDcAmqUlIebR2BkCXT3-7YtxzGUL5_Euw_emihsyuclKP_M7w2umOCIpxCJRG7_LhIE0P3 V7x9959aWROq3Z5JfrJzsDQ92XnKBIbeJzp_zgy45-oWoai9UkzNxw2SD389Ut-Kke4Apm3SQKK1_6zFgzqlJKeoK2NmyvFN9GfLvLulzaHWVF2Lx qYw95LdXbh_Yye4u2zVk3kj7Npxl8uQ-F-72ZFY2G1av-moAIiLkq1IU-BPKiDG-goX=w2550-h1435-no

haedon
06.08.2017, 15.25
:rolleyes:Josta tuli mieleen että kun kävin tänään yhden tutun luona niin ovesta sisään astuessa tuli hänen "kaverinsa" sussari syliin louskuttamaan:D. Nämä olivat ilmeisesti petihommissa ja sulkeneen koiran alakertaan. Vieraassa paikassa yksin se ei ollut aivan kotonaan ja rauhallinen. Kyllä se siitä sitten rauhottui kun tarjosin käden sijasta kokispulloa hampaiden väliin ja vähän höpöttelin ja varovasti rapsutin. Sitten palasin samoja jälkiä takaisin ulos ja tässä vaiheessa tämä tuttu tulee ilman vaatteita tuuletusikkinasta mulle juttelemaan:D. Lupasin palata joku muu päivä uudestaan.

JackOja
04.10.2017, 09.17
Tälläinen uutinen sellaisesta seikasta, että koulutetulla koirallakin voi joskus "naksahtaa".

Poliisikoira puri naista Simossa – uhrille vakavat vammat (https://yle.fi/uutiset/3-9863733)

oem
04.10.2017, 09.36
Selviääköhän koiran vastuuhenkilö ilman syytettä pahoinpitelystä?

Markku Lehikoinen
30.01.2019, 20.06
Kursorisesti vilkaisin ketjun läpi, mutta ei sattunut silmään.
Mikäs olisi järkevä menettelytapa siinä vaiheessa, kun ketjun aihe
on kopsahtanut kohdalle? Milloin lääkäriin? Milloin yhteys virkavaltaan?
Mitä pitäisi älytä tehdä tai huomioida?

Konkreettisesti: Kotikerrostalon piha, naapurin koira, pieni
nirhama, ei verta, ei aineellisia vahinkoja. Koira narussa, mutta
näköjään liian pitkässä.

Laitoin jotain kirveleviä tippoja ja laastarin. Pieni keskustelu
järkyttyneen naapurin kanssa ja sillä sipuli. Menikö oikein?

Markku Lehikoinen

Morpheus3
30.01.2019, 20.14
Kursorisesti vilkaisin ketjun läpi, mutta ei sattunut silmään.
Mikäs olisi järkevä menettelytapa siinä vaiheessa, kun ketjun aihe
on kopsahtanut kohdalle? Milloin lääkäriin? Milloin yhteys virkavaltaan?

Konkreettisesti: Kotikerrostalon piha, naapurin koira, pieni
nirhama, ei verta, ei aineellisia vahinkoja. Koira narussa, mutta
näköjään liian pitkässä.

Laitoin jotain kirveleviä tippoja ja laastarin. Pieni keskustelu
järkyttyneen naapurin kanssa ja sillä sipuli. Menikö oikein?

Markku LehikoinenMielestäni meni oikein, mutta kannattaa käydä varalta pyytämässä jäykkäkouristusrokotteen tehoste, varsinkin jos edellisestä kerrasta on kulunut aik. Mutta jos ei mitään erityisiä oireita ilmene, niin uskoisin tuon riittävän mainiosti.

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Lötjönen
30.01.2019, 20.20
Pienet vahingot voi antaa olla, jos koiranomistajan käytös viestii selkeästi että on pahoillaan ja oppikin jotain.

pee
30.01.2019, 20.39
Onko Lötjösellä koira?

Lötjönen
30.01.2019, 20.50
Ei ole Lötjösellä koiraa, eikä tule. Kaikenlaisia ketutuksen aiheita ovat minullekin aiheuttaneet, mutta pahoillaan oleva ihminen saa anteeksiantoni. Toista se on niiden kohdalla jotka alkaa vielä suutaan soittamaan vahingon sattuessa. Isompi purema johtaakin sitten järkyttävän suuriin korvausvaateisiin.

Isä nitro
30.01.2019, 21.12
Minusta kenen tai minkä tahansa (humalainen, koira, kirahvi...) hyökkäys on erittäin vakava asia. Kyseinen karvaturri voi tehdä saman jollekin toiselle, vaikkapa naapurin lapselle. Koiria yleensä ulkoilutetaan, ja kysynpä miksi sama ei toistuisi? Veisin asian kyllä viranomaiselle, jos omalle kohdalle tai läheiselle sattuisi. Medikaalisesta puolesta on edellä ollutkin jo puhetta.

pee
30.01.2019, 21.13
Kiinni ja hallinnassa ne täytyy joka tapauksessa pitää.

Nyt kun sometus ei enää ole nuorison yksinoikeus, ovatkin koiranlenkittäjät omaksuneet itselleen nämä parjatut tavat. Koira fleksissä ja naama kiinni luurissa. Vastuu on siirretty muille.

Isä nitro
30.01.2019, 21.35
Eikös tässä ole ongelma se, että koiria on ihmisillä jotka eivät ymmärrä niistä mitään tai ainakaan tarpeeksi?

Koiran loppu on mielestäni pieni hinta siitä, mitä voi seurata pahimmassa tapauksessa. Omistajan kanssa (kai voi) neuvotella tilanteen vakavuudesta ja seurauksista. Koiran ei.

Lötjönen
30.01.2019, 22.06
Niin, itse tarkoitin sitä jos näyttää siltä kun omistaja voisi oppia varomaan. Eikä päästä samaa toistumaan. Turha kai koiraa on lopettaa heti. Vahinkojen toistuessakin koiran voi vielä sijoittaa osaavampiin käsiin.

Ulkona näkee irrallaan koiria mistä voi ajatella itsekin että homma hoidossa, mutta silloinkaan omistajan luotto koiraan ei ole tietoa vaan uskoa. Siitä sitten mallia ottavat ne joiden usko koiraansa on oikeasti vain luulon arvoista. Edellä mainitussa tapaukseksessa kyse oli kytketystä koirasta, eli täydestä piittaamattomuudesta ei ollut ilmeisesti kyse.

Aakoo
31.01.2019, 08.17
Jos koira irti päästessään ryntää puremaan ihmistä, niin ei muuta kuin elukka lopetettavaksi oli se irti pääseminen vahinko vai ei. Kyseessä on aikapommi, joka räjähtää joka tapauksessa jossain vaiheessa.

tane
31.01.2019, 09.02
Tuostahan tulee Markku Lehikoiselle kustannuksia eli rokote/lääkärikäyntiä luvassa. Eli kyllä kannattaa tehdä rikosilmoitus ja kulut pitää vaatia korvattavaksi. Vaikka omistaja oli pahoillaan niin ehkä hän ei vain osaa pitää koiraa siten että siitä ei tulisi muille ihmisille vaivaa. Eli jos näitä ilmoituksia alkaa sadella niin ongelma saadaan jossain vaiheessa kuntoon. Ja kyseessä vielä naapuri eli sikälikin ilman muuta ilmoitus koska riski että iskee uudestaan tämä sama koira on suuri.

Itse jouduin naapurin koiran takia puolen vuoden aikana soittaamaan poliisit 10 kertaa, hyökkäili ihmisten päälle jne. Poliisit ja viranomaiset ovat äärimmäisen velttoja vätyksiä ainakin Oulussa ja sallivat tuommoisen spedeilyn vaikka koira tosiaan kävi lasten ja ohikulkijoiden kimppuun jne eli tässä pitää olla vaan olla sinnikäs. Markun kannattaa pistää prosessi heti pyörimään, koska asiat vievät aikaa. Naapuri luopui lopulta tuosta koirasta ja luopumisen syytä en tiedä. Nyt sillä on kissan kokoinen koira jolle tulee ritolat heti jos nokkaansa näyttää meidän pihalla.

F. Kotlerburg
31.01.2019, 09.05
Milloin lääkäriin? Milloin yhteys virkavaltaan?

Aina, aina ja rikosilmoitus.

VesaP
31.01.2019, 09.12
toisen kerran opin että se osaa itse avata koira-aidatun alueen portin, meni haukkumaan pihaan tulleet jehovat...
Kummallakaan kerralla ei purrut, mutta olisi voinut ehkä.

Koiralle tuosta pitäs antaa joku palkinto, hyvällä tuurilla ei ole sen jälkeen jehovoita näkynyt! Kävi pelottelee kuitenkin koskematta. Kätevää! :)

Meillä kotona koirista ei ole ollut muuta harmia kuin järkyttävän näköiset tienvarret talvisin. Mutta irtokissat vituttaa. Ketkä niitä irti pitää asuinalueella, eivät tajua että vaikka hyvällä tuurilla se oma katti pysyy hengissä kierroksensa aikana aina, niin ne muut kissat mitkä ovat kunnolla sisällä kuitenkin haistavat ja kuulevat kiertävän katin ja hermostuvat kenties pahastikin omissa "nurkissa" pyörivistä irtokissoista. Kissan paikka ei ole (varsinkaan asuinalueella, ei oikeasti missään) olla ulkona irti valvomatta. Sorry offtopicci kissojen osalta.

Jar56
31.01.2019, 09.29
Muutama vuosi sitten kaksi susikoiraa oli karannut aitauksesta ja cyklo lenkillä kävivät kiinni .Toinen puri takapuoleen ja repi pyöräily housut.Lähellä ei mitään asutusta ja luulin että käy huonosti mutta selvittiin.Soitin poliiseille ja kävin lääkärissä.Poliisit kävi ottamassa koirat kiinni ja ilmoittivat omistajille.Poliisit ehdottivat sopimista ja sanoin korvaus vaatimuksen omistajat suostuivat .Mutta ilmoitus poliisille helpottaa asiaa on ainakin vaatimuksen takana jos menee riidaksi.

Markku Lehikoinen
31.01.2019, 10.00
Ei tullut mainittua, mutta koira oli tulossa elukkalääkäriltä.
Oli ronkittu ja leikattu korvaa. Saattaa hermostuttaa koiraa.
Huono olen riitelemään, välillä silloinkin kun olisi aihetta.
Rokotukset on kunnossa taannoisen Eteläviron kierroksen
jäljiltä. Siellä majatalon pikkupiski nakkasi vaimoa pohkeeseen.

Huonompi skenaario olisi ollut vaikkapa ryntäilevä pikkulapsi,
mites silloin? Kenkkuja juttuja nämä.
Miksi asiat ei voi olla aina hyvin ja kauniisti?

Markku Lehikoinen

Lötjönen
31.01.2019, 12.55
Olihan sinulla vaatteet päällä? Meinaan jos ihoon tuli vaurio, niin repeytyikö vaatteet? Eihän se välttämättä niin tarkkaa ole jos on pukeutunut Isoisoisältä perittyihin reikäisiin luukkukalsareihin, mutta jos vähääkään arvokkaammat rytkyt, niin ne pitää korvata aina.

Isä nitro
31.01.2019, 13.27
Ei ole tosiaan näkynyt jehovia tuon jälkeen. Juoksin itse perässä, koira ei ole yksin ulkona aidatullakaan alueella, mutta oli tässä tapauksessa pirun nopea ja arvoin hetken pitäisikö laittaa jotain pikkuruisia shortseja peittävämpää päälle ehkä 2 sekuntia, juoksin kuitenkin puolialastomana ja 2 naispuolista todistajaa (jehovan siis) lykkäsivät vaan esitteen käteen sen enempiä julistamatta.

Onnistuukohan tuo sama rännikauppaiden ja muiden uskontokuntien edustajien kanssa? Kerran eräs uskonkauppias sanoi nähtyään minut (ilman jäätynyttä partaani) ovella ja havaittuani kovaäänisen musiikin taustalla, että täällä ei taidetakaan olla kiinnostuneita uskonasioista.

Hra Lehikoinen joutuu nyt käyttämään edellä mainittua tilanneharkintaa. Toisessa vaakakupissa on koiran ja/tai hänen omistajansa käytöksen hyväksyminen plus mahdollinen naapurisopu ja toisessa se, että eihän satu vain enää - itselle tai jollekin toiselle. Korostan, että kyse on nyt eläimestä, ei ihmisestä kuten hra Tommi2n esimerkeissä, jonka pointti tilannetajusta muuten on mielestäni ihan paikallaan.

MäkiHiiri
31.01.2019, 13.34
Miksi asiat ei voi olla aina hyvin ja kauniisti?

Siinä hyvä kysymys mitä itsekin pohdin tässä alvariinsa.

Koirista mulla ei ole liiemmälti kokemuksia, mitä nuo elämässä kohtaamani koirat: lapsuuden naapurin, joidenkin tuttujen ja kulkiessa tavatut tessut. Olen ymmärtänyt niin, että ne ovat sen sorttimenttisiä olioita, että haluavat paljon positiivistä huomiota kohtaamisen alkuun, niinkuin tervehdykseksi. Kun koira huomaa sen silmät aukeaa, kulmat ja korvat nousee säpsähtämällä ikäänkuin se ajattelisi: "Mikäs? / Kukas?" Siihen jos itse vastaa myönteisellä ajatuksella : "Hei hei mukava pikku tessuu", koira saattaa vastata siihen pienellä hännänheilautuksella tai vaan muuten rentouttaa ilmeensä ja katsoa muualle. Jos taas ajattelee: "voi kauheeta koira ja toi On isoo". Koira jatkaa huomionherättämistään mun suuntaan ja hieman tosiaan huomiotaherättävämmin... siitä mä olen oppinut ajattelemaan vaikka hieman ristiriitaiselta näyttää, että koira ajattelee: "hei ei mussa oo mitään pelättävää, tule tänne!" Mutta semmosessakin tilanteessa on koira kyllästynyt vaikka hyppisi kaikin voimin hihnaa vastaan ja haukkuisi, kun olen ajatellut ottavani koiran poskipusseista kiinni ja sanovani söpöö. Hassua.

MäkiHiiri
31.01.2019, 14.18
Olipa hyvä juttu. Tosiaan, mulla varmaan toi "söpö" ajatus on tullut siitä, että jos koittaa ajatella ehkä pelottavastakin koirasta 'ystävä' ei usko sitä ihan itse ja epävarmuuden hytinä pääsee ilmoille, mutta mä uskon sen söpön ja sillä voin viestittää sitä ystävällistä tunnetta uskottavasti.

oppes
31.01.2019, 18.27
Paljon mielestäni hyviä ja vähemmän hyviä kommentteja. Itsellä koiria ollut putkeen 40v. Noi on erilaisia. Koulutus on tietysti välttämätöntä. Toiset koirat saattavat siitä huolimatta joskus, hämärästä syystä osoittaa agressiota pyöräilijöitä kohtaan. Itsellänikin on parhaillaan koira, joka hyvin satunnaisesti tekee tuota. Siksi olen opetellutkin kävelemään "silmät selässä" kelveillä. Kommentit "aina rikosilmoitus", "lopetetaan moiset" on kyllä täysin asiattomia. Koiranomistajan pitää tietysti tuntea koiransa ja hallita sitä asianmukaisesti. Kuten yleensäkin maailmassa - vahinkoja tapahtuu ja jos vastuullinen vastuunsa kantaa, niin sopiminen on tietysti ensimmäinen vaihtoehto. Tietysti piittaamattomuus voi johtaa muunlaisiin lopputuloksiin.

Markku Lehikoinen
01.02.2019, 16.32
Olihan sinulla vaatteet päällä? .

Juu, oli, mutta kuten jo totesinkin, ei materiaalisia vahinkoja.
Omalta osaltani pidän asiaa loppuunkäsiteltynä.
Katson tapahtuman onnettomuudeksi, pikemmin kuin rikokseksi.
Koiran omistaja puhui kyllä lopetuksesta, mutta päättäköön itse.

Markku Lehikoinen

JackOja
08.02.2020, 20.09
Kiinnostui ja hyökkäsi. Hampaat upposivat nilkkaan. Onneksi osa hampaista osui kengän varteen.

https://pic.useful.fi/3m6ohk58w.jpg

Jotkut koiranomistajat joutaisivat leirille.

stenu
08.02.2020, 20.22
Oho...onhan rokotukset ajan tasalla?

TERU
09.02.2020, 05.33
^^ Syvää myötätuntoa, kamala kokemus, toivon mukaan paranee pian, henkisiä haavoja myöten...ei kait vaan vielä Myyrmäessä.

Tuttavarouvani käveli koiraa taluttavan ohi, kävelee reipasta vauhtia kädet heiluen, pystykorvan tapainen koira puraisi reiteen, vaikkakin oli talutushihnassa, peto mikä peto.

Mikkomoe
09.02.2020, 13.15
Tuli luettua alkupäästäkin tätä ketjua.. joo, joku sanoi ettei kannata lähteä karkuun jos haukkuvat koira juoksee kohti.. 20 vuotta sitten kerran pyöräilin hiekkateitä pitkin ja eräästä pihasta kuului äkkiä haukuntaa ja näin ison mustan koiran juoksevan pihalta tielle minuun päin. Refleksinä mulla oli et äkkiä karkuun, onneksi tuli alamäki ja täysillä päästelin. Eipä saanu mua kiinni. Onneksi. En mä olisi osannut mitenkään ajatella ja pysähtyä siihen paikkaan tuollaisen nuuhkittavaksi..

Ari H
10.02.2020, 10.27
Viimeksi kunkirjoitintälläistä sain baanaania, mutta silti.

Jos koiraa puree, niin teen kaikkeni sen lopettamiseksi.

oppes
10.02.2020, 19.49

"Koiraa puree"? Lopettaminen puremalla? Voit koettaa tulla lopettamaan koirani puremalla tai muuten... Onnea yritykseen...

kaakku
10.02.2020, 19.51
^Koiran pureminen lasketaan eläinrääkkäykseksi?

Tsemppiä Jaakolle.

Nickname
10.02.2020, 20.37

Pitää myös muistaa että koira on jalostettu petoeläin joka toimii vaistonsa varassa, suojelu viettiä pystyy kontrolloimaan koulaamalla, mutta ei se mikään 100% varmuus ole että koulutettu koira ei ikinä purisi. Oma koiranikin purrut minua kerran enkä vienyt lopetettavaksi, ko. tilanteessa yritin ottaa linnun raatoa pois, näytti hampaita ja murisi piti siis puolensa saaliinsa suhteen, oma vika oli kun silti yritin ottaa raadon pois sen suusta, ei ole sen jälkeen purrut ja antaa viedä suusta tuommoiset aarteet.

Kaupingissa en kyllä ymmärrä ihmisiä jotka antaa koirien juosta irrallaan, maaseudulla taas on tavallista että ajokoirat juoksee missä sattuu ( ainakin meillä päin ) kun ei malta lopettaa ajoa.

Ari H
11.02.2020, 10.24
Korjataan: Jos / kun koira puree minua, niin toivon, että koira lopetetaan; oli se miten kiltti tahansa normaalisti tai rakas jollekulle.

ytte07
11.02.2020, 11.12
^ Ehdinpä lukemaan tekstisi ennen siistimistä. Se teksti kyllä kertoi sinusta aika paljon. En sinua tunne enkä toivottavasti ikinä tunne.

Sietäisit saada banaania isolla kädellä.

Sambolo
11.02.2020, 11.21
huh huh, aikamoinen kanta asioihin. Toivot varmaan samalla tavalla kaikille rikoksen tekijöille kuolemantuomiota?

oem
11.02.2020, 11.37
Ehkä niin kilttiä koiraa ei olekaan joka ei näykkäisi ärsytyksessä. Pureminen on astetta vakavampaa.

Ari H
11.02.2020, 13.11
^ Ehdinpä lukemaan tekstisi ennen siistimistä. Se teksti kyllä kertoi sinusta aika paljon. En sinua tunne enkä toivottavasti ikinä tunne.

Sietäisit saada banaania isolla kädellä.

Ja sinä annat koiran purra, etkä puolustaudu saatavilla olevilla välineillä?

ytte07
11.02.2020, 13.18
Mulla on yleensä tapana pysähtyä aina kun näen metsässä koiran. Yleensä ne on kiinni mutta ei aina. Koiraihmisenä yritän ottaa ne huomioon. Usein huomannut että läskillä ajaessa koirat pelkäävät renkaiden tuottamaa ääntä kovemmilla alustoilla.

Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin sä et ehdi mitään aikasemmin mainitsemiasi kettinkejä tai muuta repusta tai laukusta kaivaan ku se koira oikeesti tulee päälle. Vai ajatko sä se kettinki kädessä niitä lenkkejäs?

En tässä yritä puolustella koirien puremisia vaan mulla meni kyllä maku siihen sun tappamis huuteluun. Usein se vika löytyy sieltä irtonaisen remmin yläpäästä.

Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
11.02.2020, 13.38
Koiran purema on aina isännän vika ja laki pitäisi olla isännälle sama kuin että vahingot isäntä olisi itse suoraan tehnyt. Eli vahingoittaminen ja vahingonkorvaus.

Mulla on kans ollut koiria ja pätkääkään en arvosta nykyistä tapaa että koirien annetaan juosta vapaana metsässä niin ettei ne ole omistajan hallinnassa. Monesti nämä ääliöt vielä huutelee jotai ei se mitään tee yms. Se että koira juoksee päin on jo jotain tekemistä.

Kuhan
11.02.2020, 14.07
Koiran purema on aina isännän vika ja laki pitäisi olla isännälle sama kuin että vahingot isäntä olisi itse suoraan tehnyt. Eli vahingoittaminen ja vahingonkorvaus.

Mulla on kans ollut koiria ja pätkääkään en arvosta nykyistä tapaa että koirien annetaan juosta vapaana metsässä niin ettei ne ole omistajan hallinnassa. Monesti nämä ääliöt vielä huutelee jotai ei se mitään tee yms. Se että koira juoksee päin on jo jotain tekemistä.
Asiaa! Itselläkin ollut koiria. Jos oma koira olisi päässyt puremaan, näykkimään tai edes uhkailemaan vapaana, olisi ollut turha nillittää siitä, että joku iskee koiran vaikka hengiltä. Siinä on vaan koirasta kyse. Eipä kyllä omat koirat ole koskaan olleet vapaana muualla kuin koirapuistoissa.

Markku Liitiä
11.02.2020, 16.38
Mulla on yleensä tapana pysähtyä aina kun näen metsässä koiran.

Sama juttu, siis silloin kun koira on irrallaan. Harvemmin kukaan ulkoiluttaa metsässä koiraa, jolla on tapana iskeä hampaansa paikallaan seisovaan tai pyörän päällä jalka maassa tönöttävään ihmiseen. Sen sijaan liikkuvasta pyöräilijästä kouluttamaton/kehnosti koulutettu koira useinkin innostuu.

On ihan mielenkiintoista pysähtyä paikalleen odottelemaan koiran omistajan peliliikkeitä. Sitten kun tämä on usein melkoisen sekoilun jälkeen saanut hauvansa hihnaan tai ottanut sen kaulasta painiotteen, voi polkaista liikkeelle ja esittää jonkin tilanteeseen sopivan kohteliaasti muotoillun toivotuksen.

Useimmitenhan kurittomat koirat ovat vain uteliaita tai innoissaan. Hihnassahan niiden pitäisi toki olla, ettei käy kuin JackOjalle.

F. Kotlerburg
11.02.2020, 16.48
Mulla on yleensä tapana pysähtyä aina kun näen metsässä koiran. Yleensä ne on kiinni mutta ei aina. Koiraihmisenä yritän ottaa ne huomioon. Usein huomannut että läskillä ajaessa koirat pelkäävät renkaiden tuottamaa ääntä kovemmilla alustoilla.

Niin se on niin helppoa sanoa. Henkilö joka ei pelkää koiria oikeasti ei kykene tuohon. Siksi niiden koiraihmisten pitäisi pitää rakkinsa hallinnassa.

MRe
11.02.2020, 17.03
Niin minäkin, vaikka olenkin enemmän kissaihmisiä.

Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin sä et ehdi mitään aikasemmin mainitsemiasi kettinkejä tai muuta repusta tai laukusta kaivaan ku se koira oikeesti tulee päälle. Vai ajatko sä se kettinki kädessä niitä lenkkejäs?
Vaikka minusta ei (kai) puhutakaan, niin toivoisin että koiranomistajat pitävä turrestaan sen verran huolta, ettei tarvitse varaketjuja pitää roikkumassa. Eikä ne tosin mitään auttaisikaan, koska berserkkiraivoinen rottwailer tulee vaikka sitä ampuisi ysimillisellä mihinkään muualle kuin päähän.

Usein se vika löytyy sieltä irtonaisen remmin yläpäästä.
Niinhän se löytyy, mutta koira siinä joutuu sijaiskärsijäksi.

---
Olen ollut todistamassa tapausta kun dobermanni hyökkäsi koulutytön kimppuun. Koira oli hoidossa vieraassa paikassa ja oli päässyt/päästetty sieltä ulos. Viivana kadun yli ja kotimatkalla olleen yhdeksänvuotiaan kimppuun. Tyttö sairaalaan ja koira jotenkin sinne kämppään takaisin. Poliisit tulivat ja ampuivat koiran kiväärillä ikkunasta.

Tarinaa voi miettiä sekä tytön isän, että koiran omistajan näkökulmasta. Itsellä sympatiat ensimmäiselle. En tiedä tuliko tytöstä koskaan missiä, mutta ei ainakaan sen vuoden puolella.

MRe
11.02.2020, 17.06
Niin se on niin helppoa sanoa. Henkilö joka ei pelkää koiria oikeasti ei kykene tuohon. Siksi niiden koiraihmisten pitäisi pitää rakkinsa hallinnassa.
Ihminen joka pelkää koiraa, niin pelkää koiraa. Sitä ei koiranomistaja koskaan voi tajuta. Pelko voi lamauttaa täysin.

Itse yleensä pysäytän pyörän, jos koira sattuu kohdalle. Lisäksi jos näen kauempaa että joku on koiran kanssa, niin huikkaan jo hyvissä ajoin että täältä tullaan. Vaikka koira olisi kuinka säyseä, niin jos satut tulemaan tuulen alapuolelta ja koira keskittynyt muuhun tekemiseen, voit onnistua yllättämään sen ja yleensä siitä ei hyvä seuraa.

Itse en pelkää koiria, mitä isompi, sitä kivempi niiden kanssa on painia. Mutta ei minua koirat ole koskaan kunnolla purreetkaan.

JohannesP
11.02.2020, 17.47
Koiraihminen täälläkin, mutta ei mene mitenkään jakeluun miksi päästään viallisia koiria pidetään edes metsässä vapaana. Yhden kerran talon pihasta hyökännyt suurikokoisempi koira kiinni housunpunttiin niin, että kankaaseen tuli reiät. Ennen puraisua jatkoin matkaa rauhallisesti ohitse ja ajattelin antaa koiran vain haukkua. Tervejärkinen koira voi mahdollisesti näykätä hyvin kevyesti esim vaatteesta, mutta ei ikinä pure kiinni vaikka toinen ei pysähtyisi.

Jos tällöisen koiran omistaa eikä koiran asennetta saada muutettua niin luulisi omistajankin tajuavan, että kuula kalloon tai jatkuvasti kiinni ainoat vaihtoehdot.

Sukulaisen voimakkaampi koira sekosi totaalisesta olosuhteiden muuttumisesta ja tätä yritettiin uudestaan tutustuttaa jo aikaisemmin tuttuihin ihmisiin. Hyvin koulutettu ja tottelevainen, mutta yhden kerran nappasi itseäni kädestä kiinni varoittamatta, kun pyydettiin tarjoamaan makupalaa tutustumismielessä. Piikille meno oli lähellä, kun varsinainen omistaja oli kuulemma antanut jo luvan. Jäikin sit maalle, mutta tämän jälkeen saikin pitää aina remmissa vieraiden ja muiden koirien läsnä ollessa eikä ikinä vapaana. Ei pystynyt täysin luottamaan.

oppes
11.02.2020, 18.18
Vastuu on aina ja selvästi koiranomistajalla. Itselläni kaksi koiraa, josta toisella on taipumus *ajoittain* reagoida fillaristeihin vahvastikin. Toisella ei mitään. Siksi pidän koirat aina kiinni ja itseni tietoisina ympärillä tapahtuvasta. Koskaan ei ole tapahtunut mitään ikävää ja parhaani teen sen estämiseksikin. Mutta jos joskus tapahtuisi jotain, vaikeaa pitää vaistojensa ohjaamaa eläintä vastuullisena - MINÄ vastaan tuon käytöksestä ja mahdollisista vahingoista. Toki, jos oikeasti jotain oikein pahaa tapahtuisi, niin siinä joutuisi miettimään voiko k.o koiraa pitää kaupungissa. Onneksi toistaiseksi ei ole tapahtunut / moista joutunut miettimään. Mutta jos jotain *oikeasti pahaa* tapahtuisi niin taatusti suorittaisin harkinnan siitä mitä pitää tehdä ihan itse ja tekisin tarvittaessa kipeätkin päätökset, jos ne näkisin oikeiksi. Kaikki nää "lopeta se heti"-koomikot voi tulla koettamaan.

Nickname
11.02.2020, 18.32
Pelko on aina pelko ja sille ei välttämättä mahda mitään, mutta välillä tuntuu että "nyky" ihmiset on liiaksi vieraantuneet eläimistä, saisi kuulua yleissivistykseen että käytäisiin tutustumassa vaikka maatiloilla tai kotieläin puistoissa eläimiin.
Koiriin jos palataan niin roduissa on hirveästi eroja luonteen suhteen ja ei haukkuva koira ole aina automaattisesti äkäinen, äänen painosta kuulee hyvin milloin koira haukkuu esim. ilmoittaakseen pihaan tulijoista tai milloin on puolustus kannalla.

Monesti myös pentukoirat saattaa leikkiessään tai innostuessaan varovasti näykkiä ( kuuluu asiaan pennuilla kun pitää harjoitella lajin tapoja ), esim. meidän koira pentuna leikkiessä ihan vaan piti kättä suussa ei siis purrut tai edes näykkinyt.

Näitä edellä mainittuja ei tietysti pidä antaa koiran tehdä siellä lenkillä oli sitten pentu tai aikuinen, itse ainakin lenkillä aina ensin kysyn vastaan tulijoilta että saako haistella jos koira on kovin kiinnostunut heistä. Ihmisten ja eläinten kohtaamiset on hyviä opetustilanteita, jos aina kiertää vastaan tulijat kaukaa niin ei koira välttämättä myöskään opi heihin suhtautumaan oikein, näissä tilanteissa vaan pitää olla kokoajan hököllä ettei koira innostu liikaa.

pee
11.02.2020, 20.15
^Äläpä yritä sysätä mitään kenenkään muun vastuulle. Ei muiden tarvitse osata käsitellä tai tulla toimeen koirien kanssa. Se kaikki on omistajan vastuulla. Ja koska kaikki eivät ole osanneet käyttäytyä, on lainsäätäjän tarvinnut puuttua asiaan: https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaadanto .

Nickname
11.02.2020, 21.19
En vastuuta yrittänyt siirtää kellekkään, lähinnä ajoin takaa sitä että jos tutustuttaisiin eläimiin paremmin niin ehkä osattaisiin ymmärtää niiden käytöstä paremmin vaikka et omistaisi kyseistä eläintä.
Kun täälläkin on näitä jotka kuuluttaa sen perään esim. Jos koira kerran tarraa lahkeeseen = automaattisesti piikille vienti. Onhan vika voinut joskus olla vaikka liian läheltä ajaneessa pyöräilijässä joka ei ymmärrä että uhattuna tai säikähtäessä petoeläin ( joka koira periaatteessa on ) saattaa vaistomaisesti hyökätä vaikka olisikin lemmikki, mutta yleensä syyllisyys käännetään koiraan ja sen luonteeseen.

Jami2003 oli hyvä kommentti: "...laki pitäisi olla isännälle sama kuin että vahingot isäntä olisi itse suoraan tehnyt."

YT
11.02.2020, 21.35
^Ei, vaan ne koirat pitäisi tutustuttaa ihmisiin. Ei ole vaikeaa. Miksi jää tekemättä?

Nickname
11.02.2020, 22.04
^
... itse ainakin lenkillä aina ensin kysyn vastaan tulijoilta että saako haistella jos koira on kovin kiinnostunut heistä. Ihmisten ja eläinten kohtaamiset on hyviä opetustilanteita, jos aina kiertää vastaan tulijat kaukaa niin ei koira välttämättä myöskään opi heihin suhtautumaan oikein, näissä tilanteissa vaan pitää olla kokoajan hököllä ettei koira innostu liikaa.
Ja

Pitää myös muistaa että koira on jalostettu petoeläin joka toimii vaistonsa varassa, suojelu viettiä pystyy kontrolloimaan koulaamalla, mutta ei se mikään 100% varmuus ole että koulutettu koira ei ikinä purisi

pee
11.02.2020, 23.17
Omistajan pitää pitää koiransa hallinnassa. Enkä mä ole mikään koirankoulutuskappale, jota haistellaan ja jonka pitää käydä esittäytymässä. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Arosusi
11.02.2020, 23.40
Tuosta Kennel liiton linkistä:

”Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.” (Metsästyslaki 53 §)

Koiranomistajilla on monesti se harhaluulo, että metsässä ja maaseudulla koiria voi pitää kytkemättöminä ilman valvontaa. Metsästyslain mukaan koiraa ei kuitenkaan saa pitää irti toisen alueella ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa.

Eli lähes 100 % metsässä vapaana olevista "koirista" rikkoo lakia!

Nickname
12.02.2020, 05.09
^^ Käsittääkseni ennole sanonut että omistajan EI tarvitse hallita eläintään ja että ne saisi juosta vapaana. Jos luet tun minun tekstin uudelleen niin siina sanotaan aika selkeästi että ..."itse ainakin lenkillä aina ensin kysyn..." EN siis pakota ketään koirani koulutus hommiin.
Mutta sovitaan että olet oikeassa ja voitit koska et halua tai edes yritä ymmärtää, eikä tämä taas etene mihinkään.

MRe
12.02.2020, 09.39
Tuosta Kennel liiton linkistä:

”Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.” (Metsästyslaki 53 §)

Koiranomistajilla on monesti se harhaluulo, että metsässä ja maaseudulla koiria voi pitää kytkemättöminä ilman valvontaa. Metsästyslain mukaan koiraa ei kuitenkaan saa pitää irti toisen alueella ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa.

Eli lähes 100 % metsässä vapaana olevista "koirista" rikkoo lakia!
Ja laitetaan nyt tähän vielä se maanomistajankin näkemys vaikka täältä Helsingistä:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/muu-vapaa-aika/lemmikki-ja-kotielaimet/koira/

Toisaalta täällä raivotaan kun sähköpyörät paskoo metsät ja polut vaikka lainsäätäjä ei asiassa näe mitään ongelmaa. Ja sitten toisaalta katsotaan että mun turre saa juosta vapaana, vaikka lainsäätäjä on sen kieltänyt.

Huomaako kukaan ristiriitaa?

---
Mulla ei ole mitään koiria vastaan, mutta koira on 100% omistajan (koiraa ulkoiluttavan) vastuulla, eikä siitä mitään osaa voi sälyttää kenellekään muulle. Toinen juttu on sitten se, että on kohteliasta pyöräilijän a) jättää tilaa ja b) ilmoittaa selvästi tulevansa, jos kohtaa koiran. Mutta edelleenkin se koira on sen ulkoiluttajan vastuulla.

Sama juttu kuin näiden liikenneraivoajien kanssa. Pyöräilijä jää autolle kakkoseksi vaikka kuinka olisi oikeassa, eli oikeuksista joutuu joustamaan. Metsässä taas voi lähteä siitä, että ei ole oikeuksia vaan ainoastaan velvollisuuksia ja käyttäytyä sen mukaisesti. Eli edelleen koitan huomioida koirat, mutta syy löytyy muualta jos turre tarttuu jalkaan.

Noin lähtökohtaisesti sanoisin, että syy on 99% aina siinä ulkoiluttajassa. Joko koira on vapaana tai sitten fleksi menee kelvin/ulkoireitin poikki ja koiran kävelyttäjä juoruaa kännyyn siellä toisella puolen eikä seuraa pätkääkään mitä tapahtuu. Sitten kun soitat kelloa tms. niin alkaa sen maan viimeinen hihnasta repiminen ja turre on ihmeissään että mitäs nyt taas. Ei ihme että se alkaa pelkäämään pyöräilijöitä. Pyörä kun tulee, se ulkoiluttaja siirtyy rauhallisesti sinne koiran luokse ja vielä rauhoittaa sitä, jos koira tuntuu kiihtyvän.

Mutta jostain syystä on olemassa iso osa ihmisiä, joille ei koskaan pitäisi antaa lupaa pitää koiraa. Ei tosin kissaakaan, jos niikseen tulee. Kissan paikka ei ole ulkona vapaana.

Fat Boy
12.02.2020, 18.19
Pääsin pari viikkoa sitten mallisuorituksen todistajaksi. No, koira oli irti, mutta selvästi omistajan hallinnassa. Kohtuu isokokoinen hurtta ja omistajansa, jotka saavutin mutkaisella polulla. Eli aikaa näkemisestä kohtaamiseen oli suht vähän. Parivaljakko oli saattanut kuulla jarrujen parkaisuja jo kauempaa. Koira meni isännän edellä polkua pitkin muutaman metrin päässä, kun tulin näkyviin, isäntä vilkaisi minua, astui polulta sivuun ja sanoi koiralle jotain. Hurtta juoksi isännän viereen istumaan. Ohitin rauhallisesti ja tervehdin, koira ei siinä ollessaan vilkaissutkaan minuun, vaan tuijotti isäntäänsä.

Joskus näinkin. Huonompiakin kohtaamisia on ja nilkka kerran puraistu.

pee
12.02.2020, 18.32
...voitit koska et halua tai edes yritä ymmärtää, eikä tämä taas etene mihinkään.

Mähän en tässä asiassa halua voittaa itselleni muuta kuin sen, ettei ainakaan tarvitse tulla purruksi tai siivota paskaa varusteista.

MRe
12.02.2020, 21.12
^^Vastaavia kohtaamisia on ollut mullakin, yleensä kohdalla muistan kehua koiraa (ja isäntää). Näistä jää hyvä mieli. Toivottavasti kaikille.

jcool
12.02.2020, 22.43
Muutama koirajuttu noin kahden viikon ajalta:
- Pieni koira puri kantapäästä, mutta eihän se raukka pystynyt kengästä läpi. En jaksanut pysähtyä, koska olisin kuitenkin sanonut omistajalle aika pahasti. Kuului huutoa takaa koiralle: "hyi, hyi..". Panis sen koiransa kiinni! Onneksi ei koira loukkaantunut, kun läskillä ajoin. Ois voinut jäädä renkaan tai polkimen alle. Onneksi oli seesteinen ja rauhaisa fiilis ajaa lässällä, joten ei tullut mieleenkään esim. potkaista koiraa. Jälkeenpäin nousi tosin fiilikset päälle ja seuraava koiranomistaja olisi kyllä saanut kuulla kunniansa.
- No toinen koira toisena päivänä hajotti pyörästä pullotelineen, palat vain lenteli. Tyhmä kun pysähdyin, oli tarkoituksen antaa tietä. No laitoin käden suojaksi, ettei koko pyörää hajota ja siellähän se käsi oli heti koiran suussa. No ei muuta, kun täysiä toisen käden nyrkillä kuonoa kohti, mutta ohihan se lyönti meni. Ei siitä pyörän päältä niin helposti pysty, kun toinen jalka vielä lukossa kiinni ja toinen jo koiran suussa. Koira älysi sentään päästää irti. Omistaja jälleen: "voi voi meidän sessu, miten se nyt nuin". Eipä juuri valitellut vaikka osiakin rikki pyörästä. Koira ei ollut agressiivinen, vaan enemmänkin liian innoissaan. Se käden pureminen ei tuntunut missään, kun oli paksu hanska. Minulla tosin meinas agressio ryöpsähtää, kun yritin lyödä koiraa. Miten tuossa nyt ihan rauhallinenkaan vois olla. Jälkeenpäin harmittanut, kun oli tuommonen agression poikanen päällä. Aina pitäis maltti säilyä vaikka tapahtuis mitä!

Jotenkin alkaa oleen mitta täynnä tätä koira touhua tuola poluilla. Melkein kaikilla koira tai koirat irti. Ai niin, olipahan reilut pari viikkoa sitten viisi koiraa, joista yksi lähti päälle, mutta ei uskoltanut loppuun asti tulla. Omistaja huuteli, ei se oo vihainen. Sielä se perässä räksytti takarenkaan ja polkimen tuntumassa. Ajelin samaa vauhtia hiljokseen ja mietiskelin mitäpä tässä kantsis tehdä.

Pexxi
07.05.2020, 21.17
Mitäs nyt koirien kiinnipitoaikana, kerrotteko asiasta koirien omistajille joilla on koira vapaana vai ette? Välittömästi kytkettävissä tarkoittanee käsittääkseni että se on siinä vierellä eikä sitä aleta huutelemaan.

F. Kotlerburg
07.05.2020, 21.47
Kyseinen sakki on niin tyhmää, että ihan turhaa. Tyhmimmät pitää koiraansa irti hiljaisemmilla kelveillä. Yksi sellainen meinasi lähteä viime viikolla perään. Spurttasinkin jo vittuilessaan vähän, jos olisi lähtenyt niin olisi vähän juoksutettu, kun ei tuo agressiivinen vaikuttanut olevan.

JackOja
07.05.2020, 22.04
Aiheeseen liittyen hain tänään Verkkiksestä koiraspraytä.

pee
07.05.2020, 22.36
Mitäs nyt koirien kiinnipitoaikana, kerrotteko asiasta koirien omistajille joilla on koira vapaana vai ette? Välittömästi kytkettävissä tarkoittanee käsittääkseni että se on siinä vierellä eikä sitä aleta huutelemaan.

Irtihän se ei muutenkaan saisi olla kuin alueen maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan luvalla. Ja kiinnipitoaikana vielä muutenkin aina kiinni paitsi omassa pihassa tms.

Nickname
07.05.2020, 22.44
^ pexxi varmaan tarkoitti 1.3-19.8 pesimis rauha-aikaa jolloin koirat pidettävä kiinni.

pee
07.05.2020, 22.50
^ pexxi varmaan tarkoitti 1.3-19.8 pesimis rauha-aikaa jolloin koirat pidettävä kiinni.

Ja entä sitten? Monessako tapauksessa ne koirat ovat irrallaan luvallisesti eli 1) maanomistajan luvalla tai 2) metsästysoikeuden haltijan luvalla? Veikkaan että äärimmäisen harvakseltaan. Lisäksi, kun koiraa saa pitää irrallaan vain noissa kahdessa tapauksessa, ne on noissakin tapauksissa pidettävä kiinni kiinnipitoaikana.

Siispä noin 99,99 prosentista irrallaan olevia koiria pitäisi huomauttaa koiranomistajille.

Lehtinen Juha
07.05.2020, 22.58
Jos koira käyttäytyy uhkaavasti tai muuten syytä pelätä niin silloin vois availla sanaista arkkuaan. Ihan pienestä oikein viittis haalia niitä ääniä jotka vastustaa maastopyöräilyä.
Ei ole montaa viikkoa, kun polulla tuli ukko ja akka vastaan, koira etunenässä ja vapaana. Kun oli selvästi rauhallinen koira ja häntää heilutteli niin pysähdyin silitteleen, samalla juttelin pariskunnan kanssa niitä näitä. Hyvillä mielin jatkettiin omiin suuntiin.

Teemu H
07.05.2020, 23.08
Jos pyöräilijä käyttäytyy uhkaavasti tai muuten syytä pelätä niin silloin vois availla sanaista arkkuaan. Ihan pienestä oikein viittis haalia niitä ääniä jotka vastustaa koiria.
Ei ole montaa viikkoa, kun polulla tuli ukko ja akka vastaan, pyöräilijä etunenässä ja vapaana. Kun oli selvästi rauhallinen pyöräilijä ja kättä heilutteli niin pysähdyin silitteleen, samalla juttelin pariskunnan kanssa niitä näitä. Hyvillä mielin jatkettiin omiin suuntiin.

Korjasin vähän, sorry en voinut vastustaa kiusausta, mutta komppaan viestiäsi.

Nickname
07.05.2020, 23.09
Jos koira käyttäytyy uhkaavasti tai muuten syytä pelätä niin silloin vois availla sanaista arkkuaan. Ihan pienestä oikein viittis haalia niitä ääniä jotka vastustaa maastopyöräilyä.
Ei ole montaa viikkoa, kun polulla tuli ukko ja akka vastaan, koira etunenässä ja vapaana. Kun oli selvästi rauhallinen koira ja häntää heilutteli niin pysähdyin silitteleen, samalla juttelin pariskunnan kanssa niitä näitä. Hyvillä mielin jatkettiin omiin suuntiin.+1

^^ tähän väittelyyn en viitsi lähteä mukaan, kunhan vaan mainitsin tuon pesimisrauhan

pee
07.05.2020, 23.14
kunhan vaan mainitsin tuon pesimisrauhan

Kunhan vaan mainitsin, että ne koirat täytyy pitää kiinni lähes poikkeuksetta muutenkin, ei pelkästään pesimärauhan vuoksi.

Sambolo
07.05.2020, 23.19
Viimeks ku olin mätäkiven alueella pyöräilemässä niin sain suht sinnikkään kirittäjän kannoille, onneks oli edes loivaa alamäkeä..

Teemu H
07.05.2020, 23.34
Jatkuvasti tulee koiratilanteita, kun ajelen ympäri maaseutua Veloviewer-ruutujen perässä. Hiljattain eksyin yhden maatilan läpi menevälle tielle. Pihassa oli saksanpaimenkoira vastassa. Pysähdyin koiran kohdalle ja kerroin, että käyn vain tuolla tien päässä hakemassa ruudun ja palaan takaisin. Koira uskoi ja jäi nätisti odottamaan. Tervehdin palatessani.

Toisella kerralla ajoin iltahämärässä normaalia soratietä maalaismaisemassa, reitin varrelle osui iso maatila. Alkoi kuulua haukkua, mutta mitään en oikeastaan nähnyt. Haukku selvästi kuitenkin lähestyi minua, ja oli aika komean kuuloista. Arvasin jo, että taitaa olla isompi murre kyseessä. Eihän siinä sitten kauaakaan mennyt, kun pihaliittymästä sinkoutui jättimäinen musta laumanvahtikoira viereeni ja oli erittäin tomeran oloinen. Pistin itse pyörästä välittömästi liinat kiinni ja kysyin koiralta "MITÄ ASIAA?". Koiraparkahan hämmästyikin kovasti ja otti jo muutamia taka-askeleita. Käskin vielä kovaan ääneen palata kotiin, ja sinnehän se nätisti palasi. Pitäisi katsoa Stravasta, nousiko minulla pulssi paljonkin.

En pelkää koiria, mutta niiden kanssa voi silti käydä huonostikin. Kohdalle voi vaikka sattua pelkoagressiivinen yksilö, jota omistaja ei ole vielä ymmärtänyt päästää leppeämmille ajomaille. Sellainen koira voi iskeä kiinni, kun ei muuta raukka osaa tehdä.

Smo
07.05.2020, 23.43
Mulla puras koira maatilan pihassa kuukausi sitten, ekaa kertaa ikinä. Sama koira muinoin lähti perään mutta kun lamäen suuntaan olin silloin menossa nioin vauhdilla selvisin siitä ja sittemmin vältelly paikkaa. Nyttemmin keskimäärin näyttänyt että koira on kiinni, sisällä tai ei vaan lähde perään niin nyt tuli iholle. Emäntä huusi "pysähdy" .. joku ei ehkä olis ytarkoittanut että mulle huutaa eikä koiralle, kerkesi näykkäsemään. Onneksi oli villasukka ja pitkät succikset, niin jäi vain pieni jälki. Olis pitänyt stoppaa nopeemmin ja sanoo jotain koiralle. Niin emäntä kommentoi "jostain syystä se ei pidä pyöristä" (tai pyöräilijöistä).

Suiza
08.05.2020, 08.41
Kyllä täällä on pyöräilyharrastajia, joilla on myös koira harrastuksena. Ei kaikki koiranomistajat ole samanlaisia, eikä nämä harrastukset kumoa toisiaan.
Jos joku on käynyt polku- tai moottoripyöräilemässä venäjällä, siellä huomaa hyvin miten irtokoirat reagoi kaksipyöräisiin.
90% irtokoirista, (pienissäkin kylissä 10-20 koiran laumoja) tulee räyhäten kohti, ei siinä tilanteessa käy mielessä pysähdellä!

pee
08.05.2020, 09.00
^ Venäjä on Venäjä, mutta Suomi on Suomi. Tässä lyhennelmä Suomen säännöistä: https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaadanto . Noudatatko niitä?

F. Kotlerburg
08.05.2020, 11.55
Venäjällä voi joutua myös herkemmin Ladalla yliajetuksi tai Kalashnikovilla ammutuksi. Siltikään se ei ole puolustus liikenneperseilylle tai aseen kanssa heilumiselle Suomessa.

Suiza
08.05.2020, 16.18
Aijaa.....

jabi
10.05.2020, 14.03
Tästä ketjusta tuli mieleen kommentoida omaa kokemusta koiran omistajan näkökulmasta. Nykyään ei ole koiria, mutta on ollut useita. Yhden koiran sain kasvattajalta palautuskoirana, ja se oli ehtinyt olemaan edellisellä omistajalla vajaan vuoden ja se oli n. 1,5 vuoden ikäinen. Koira palautui, koska omistaja oli kuollut. Se oli myös käynyt toisessa perheessä, mutta ei ollut sopeutunut muiden koirien kanssa. Tämä ei ollut minulle ongelma, sillä en omistanut sillä hetkellä muita koiria.

Koiran hakiessani mitään erikoista en huomannut ja koira oli rauhallinen, mutta ehkä vähän erikoisen välinpitämätön. Asiat, jotka tulivat yllätyksenä oli kouluttamattomuus. Koiraa oli ilmeisesti pidetty maalla vapaana ilman altistusta muille ihmisille ja kaupunkiympäristölle. Autoihin koiralla oli erikoinen fiksaatio. Se veti kuin heikkomielinen, että jouduin alkutöikseen hommaamaan valjaat ettei koira vahingoita kaulaansa. Ihan perusteista piti lähteä kouluttamaan. Toinen ongelma oli koiran suhtautuminen renkaisiin. Se yritti purra ja näykkiä kaikkia pyörivää, kuten lastenrattaiden renkaita, pyörän renkaita, auton renkaita jne. Koira totteli hyvin kyllä käskyjä kunhan ne oli saatu opetettua, mikä helpotti aika paljon kun ei tarvinnut pelätä sen karkaavan minkään perään (kuten autojen, pyöräilijöiden). 30 kiloinen koira kun yllättäen nykäisee voi vahingossa päästä irti vaikka kuinka pitäisi kiinni.

Alkuun pyöräilijöiden mennessä ohi oli käytettävä extra-varovaisuutta ettei se yrittäisi näykkäistä ohimennessä pyörän renkaita tahi pyöräilijää. Nämä käyttäytymiset sain kyllä hoidettua pois pitkällä työllä, mutta en osannut luottaa etteikö se saattaisi jotain tehdä. Sanoisin jälkiviisaana, että palautuskoiran ottamisessa pitäisi olla varovaisempi kun ei tiedä mitä käyttäytymisongelmia tulee mukana ja mahdollisesti harkita ammattihenkilön apua koulutukseen. Vauvan tullessa koira suhtautui vauvaan huonosti, joten päätettiin vaimon kanssa luovuttaa koira parempaan ympäristöön ja se pääsi maalle rauhallisempaan paikkaan.

Harmi oli luopua koirasta, varsinkin kun olin tehnyt järkyttävän suuren työn koulutuksessa ja olihan se haluttu perheenjäsen. Parempi oli kuitenkin sille päästää rauhallisempaan elinympäristöön. Opetuksena tästä tarinasta? En tiedä, mutta noita koiranulkoiluttajia voi tulla vastaan eikä niistä tiedä onko koira koulutettu tai onko koiran ulkoiluttaja sen omistaja toisin sanoen koira ei välttämättä edes tottele. Koiran kouluttaminen on kovaa hommaa ja kuten omassa tarinassa niin isoa koiraa piti lähteä opettamaan nollista, mikä tuli yllätyksenä. Voin hyvin kuvitella että useimmat koiranomistajat eivät kouluta tarpeeksi.

Pyöräillessä onneksi ei ole tullut omalla kohdalla vastaan aggressiivisia koiria ja pyörän selässä on turvallisempi olo kuin esimerkiksi juostessa. Juoksen jotain 20-30km viikossa ja monesti ulkoilureiteillä, missä koira pitäisi olla kytkettynä niin koirat juoksevat vapaana pitkin kävelytietä. Osa omistajista kutsuu koiran vierelleen, mutta olen huomannut osan jättävän koirat pyörimään miten sattuu tiellä ja ne kun lähtee lähestymään sinua kun juokset ohi niin väistämättä miettii että onkohan tämä koira vain kiinnostunut vai pureeko kohta nilkkaan.

pee
10.05.2020, 14.18
Mun korvaan tämä kaikki kuulostaa siltä, että koiranomistamiseen pitäisi olla jokin aseenkantolupaa vastaava systeemi.

Kuhan
10.05.2020, 14.41
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/543378da-33e5-428b-8945-3935f42af070 Jo pari vuotta sitten asia ollut esillä.

Nickname
10.05.2020, 14.55
^ liekkö tuo sitten mennyt eteen päin? Isoille ja agressivisina pidetyille roduille tuommonen voisi olla paikalllaan, niin kuin tuolla olikin mainittu 20-25kg --> .

Tuskin tuommosta ihan äkkiä nähdään ja se valvonta ongelma kun koiria voi ostaa muualtakin kuin kennelistä eli pitäiskö kaikkien joilla on tullut pentuja niin käydä koirien myyntikurssi tai ostaa lupa mikä velvoittaa tarkistamaan ostajan koirakortin

jabi
10.05.2020, 14.58
On tullut mieleen kyllä, että pitäisi olla erillinen lupa koiranomistamiseen, mutta siitä varmaan tulisi Suomessa vain kumileimasin-todistus, minkä tarkoitus on kerätä rahaa eikä kouluttaa koiranomistajia.

Tuon aiemman uutisen sisällä olleen linkin koe voisi olla hyvä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201807272201098089

Pitäisi osallistua koirakokeeseen koiran kanssa, jos on tietyn painoinen koira. Toki, kuka tuotakin sitten valvoo ja miten? Ehkä se vähentäisi kuitenkin osan puremistapauksista kun kokemattomat koiranomistajat saisivat apua kouluttamiseen.
Taitaa suurinosa ongelmista johtua siitä ettei koiraa ole koskaan ennen omistanut tai ei ole kasvanut koirallisessa perheessä, joten niiden kanssa toimiminen ei ole tuttua tai sitten on hommattu suurikokoinen koira ja huomattu ettei sen hallinta olekaan niin helppoa kuin pienen koiran. Tunnetusti pieniä koiria pitäisi kouluttaa ihan yhtälailla, mutta usein ei tehdä kun koiran voi nostaa syliin tai muuten pienellä voimalla pidellä kiinni.

Puskis
10.05.2020, 21.30
Mahtaako jokin epäsymmetrinen huomion kiinnittävä liike, kuten pinnaheijastin tai pinnakortti, lietsoa koiran herkemmin perään?

Lehtinen Juha
11.05.2020, 10.45
Meidän koira kiinnostuu heti kun rengas liikahtaa, pyörivästä saa hepulin.

Koira luopui kuitenkin pyrkimyksestään saada rengas hallintaansa kun rakentelin pyörään kiinnitettävän koiran juoksuttimen.
Pari- kolme yhteistä pyöräilylenkkiä... pyöräilijän jahtaamiset ja räyhäämiset loppui siihen.

Teemu H
11.05.2020, 17.23
Lauantaina jouduin taas maatilan pihaan haukkuvan sakemannin eteen. Pysähdyin, annoin haistella, jatkoin matkaa. Sinne jäi hiljaa katselemaan. Maaseudulla minusta tuo koirien irti pitäminen on melkein ok, vahdilla on vahdin tehtävä.

On meilläkin vaimon määräyksestä koiria kaksi kappaletta kerrallaan. Yksi edesmennyt iso ajokoira oli niinkin mainio, että sai aina hepulin, kun aloin vetää pyöräilyhousuja jalkaani. Koira toivorikkaana luuli pääsevänsä pyörälenkille, ja joskus pääsikin. :)

TERU
11.05.2020, 17.29
Oon kanssa joskus pysähtynyt, kun koira rynnännyt tielle, onneton jonkun sanankin sille sanonut, jotain siihen malliin, että menehän nyt kotiin siitä, isäntä odottaa.
Se vaan kun tuo sitten lähteekin seuraamaan kilometritolkulla, saa pysähdellä komennellen tiukkaan sävyyn: ei tule, kotiin kotiin!

tempokisu
11.05.2020, 18.18
Voi vitsit sentään, mun koirapelkoni alkoi kun olin about 16-vuotiaana aamuhölkällä ja ojasta hyökkäsi musta koira, nappasi persuksista palan verkkareista.
Pyöräillessä oon joutunu koirien takia kiertämään "hieman" pitemmän kautta, tai joutunu paniikkiin ( Rutajärvellä, ajelin polkuja ja sitten siinä olikin muriseva koira enkä päässy takas....odottelin siinä aika kauan )
Päätin muutama vuosi sitten että piruvie mä en jaksa enää pelätä, kun koira tulee vastaan niin en mene karkuun vaan reippaasti ja moro sullekin.
On toiminut. Tosi testi oli pari talvea sitten kun "aivan ihana suloinen pikkuinen" bulldoggi tuli mun kuvauskamppeiden luo, omistajat huusi että "Teppo..." - mun isäni nimi on Teppo joten siitä sain jotenkin inspiraation että onpas kiva koira ja esittelin hänelle sitten mun kuvauskamppeita kun kerta kiinnosti :D

Tosin ei-niin-mukavia tilanteitakin ollu, viime talvena ajelin...ja valtavan iso koira oli kaukana omistajastaan hihnassa > me törmättiin ja kaaduttiin samaan "kasaan", varmaan koira ja minä pelästyttiin yhtä paljon. Huh, miten iso koira isompi oli kuin minä.

Tärkeintä on että olen päässy koirapelostani, ja kiitos VesaP:n käärmeisiinkin suhtaudun ystävyydellä.

TERU
11.05.2020, 19.03
Kovan kautta pääsit peloistasi ja peukut tuosta että pääsit. Ja tuo pysähtyminen pelastaakin, kun sen vain pystyisi tekemään ja muistaisi säikähdyksessään noin tehdä. Saalistavia petoja nuo ovat, pakenija herättää heti vietin takaa-ajoon ja kiinniottoon.

Älykkäitä mukaviakin lemmikkejä, muutaman sanan ymmärtävät ja tuon isäntänsä liikkeellelähdön tarkasti huomioivat, kuten tuossa Teemu ylempänä kertoi, samoin olen kokenut kun koiran omistin, nyt on ottanut jo korkeutta Hermanni.

Metsämuija
16.05.2020, 22.08
Mä olen oikeasti miettinyt, että läskipyörä saa koirat säännömukaisesti pimahtamaan. Jopa niin, että koira on ollut rauhallinen edellä olevan pyörän mennessä ohi, mutta mun kohdalla sitten pillastuu. Metsässä saa suorastaan olla varovainen jos alkaa koirankusettaja tulla vastaan (ja ajan vielä koiran kohdalla hiljaa).

Ehkä se ääni ja ulkonäkö on sitten erilainen koiran mielestä - uhkaava.

tchegge_
16.05.2020, 23.05
Ehkä se ääni ja ulkonäkö on sitten erilainen koiran mielestä - uhkaava.

Jotain sellaista saattaa olla, joskus kantanut isoja alumiinirunkoisia lumikenkiä kengänkärkiaukosta riiputtaen. Vastaan tullut koira sai kunnon hepulin, miksikä lie hirviöksi luullut ihmistä millä parimetriset siivet käsinä... :)

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kpv
17.05.2020, 10.35
Meillä koiraa ainakin epäilyttää kovasti se läskipyörän renkaan hurina ja muoto. Nyt on alkanut tottua jo siihenki. Edelleen saattaa säikähtää ja haukkua, jos pyörätiellä tulee vauhdilla takaa joku ohi. En kuitenkaan pidä irti muualla kuin koirapuistossa, kun en ole täysin varma miten suhtautuu poluilla vastaantulevaan pyöräilijään. Hihnassa ollessa on vielä iloisesti häntää heilutellu vastaantuleville.

pete+
28.10.2020, 16.31
Täältä varmaan löytyy asiantuntijoita?

(postasin tämän ensin koiraketjuun, mutta laitan nyt vinkistä tänne)

Tänään törmättiin tilanteeseen, että erään hevos/maatilan ohi kulkevalla pikkutiellä tuli tilan kohdalla vastaa kaksi irrallista paimenkoiraa.

Tultiin mutkaan joka aukesi tilan ohi kulkevalle tielle. Matkaa mutkasta tilalle, jonka kohdilla koirat oli kertyi n. 50 m.
Koska huomasin koirien olevan irti pysähdyttiin niille paikoille ja ajattelin, että kohta tulee omistaja varmaan koirat keräämään.
Mitään ei kuitenkaan tapahtunut muuta kuin toinen lähestyi kymmenisen metriä ja haukkuivat.
Ajattelin, että eivät taida tajuta koirien olevan irrallaan ja rupesin huutelemaan, jotta kiinnittäisivät huomion koirien vapaana oloon.
Mitään vastausta ei kuulunut ja koirat kävivät levottomammiksi. Ehkä huuteluni tai sen seurauksena kun lähdin kaivelemaan puhelinta kuvan ottamiseksi etummainen koira lähti takaisin päin toisen koiran luo, joka oli n. 10 m sen takana.
Sen jlkeen koirat lätivät yhdessä etenemään meitä kohti pikkuhiljaa.
Ajattelin, että vaikea tietää mitä koirat aikovat, ehkä ne vain haluavat vartioda hevosta, mutta ei ollut tietoa missä niiden reviirin raja on, joten saattaisivat lähteä peräänkin tai sitten ei ja ehkä voisivat purra ehkä ei.

Päätin olla paikollani, josko ne jäisivät aloilleen. En arvannut lähteä jatkaan matkaa koirien reviirillekkään.
Yritin huudella vähän kovempaa, josko talossa joku kuulisi. Toinen koira ei pitänyt tästä ja muutii käyttäytymistään. Ääni muuttui murisevammaksi ja karvat tuhentuivat jotenkin. Se lähti etenemään meitä kohti pikkuhiljaa yhä määrätietoisemmin.
Silloin ajattelin, että taisin ärsyttää koiraa suotta ja nyt ei ainakaan auta lähteä talkaisin vaan oltava paikoillaan.
Siinä koiran lähestyessä koko ajan pätkä kerrallaan ajattelin, että mitähän tästä seuraa.
Onneksi takaamme tuli isoi traktori, joka pysähtyi tilanteeseen. Pyysin häntä pitämään koirin mielenkiinnon hetken, jotta pääsemme takavasemalle.
Näin pääsimmekin tilanteesta, mutta mitä lie olisi tapahtunut jos ketään ei olisi tullut? Ajattelin, että ehkä koirat olisivat jääneet meitä vartioimaan estäen meidän liikkumisen loppupäiväksi kunnes kotiväki olisi tullut kotiin?

Myönnän, että virheeni oli jäädä siihen odotteleen olisi heti pitänyt kääntyä takaisin kun havaitsin koirat.

Mikä lie saakos koiria pitää tuollalailla vapaana?:seko:

Sitä rupesin miettimään, että mikähän olisi paras varautuminen vastaisuudessa jos törmää irtokoiriin. Varsinkin jos olisi ihan oikeasti agressiivisia?

Olihan ne tosi kiltin näköisiä ja suloisia, mutta minä (me) taisin olla niille vieras.:rolleyes:

Puskis
28.10.2020, 18.05
Eikös koirat pidä aina pitää aidatulla pihalla tai kytkettynä?

Aika tasan kuukausi sitten törmäsin tien reunassa kylttiin, jossa ilmoitettiin, että koirat vapaana ja liikkuminen omalla vastuulla. No en nähnyt koiria ja jatkoin ajamista. Ehkä koiria ei edes ollut ja tarkoituksena oli vain pelotella. Tie ei mennyt pihan läpi vaan vieritse, mutta pihassa ei mitään aitoja ollut.

misopa
28.10.2020, 18.27
Gravel-pyöräilyn ainoa ikävä piirre itselle on juuri nuo syrjäisemmät (maa)talot. Käytännössä jokaisessa niissä on jonkinlainen koira tai useampia. Aina pikku jännitys, kun noiden talojen ohi ajaa. Yhden kerran oli sen verran tiukka tilanne irti olevan rotikan kanssa, että sen kokemuksen jälkeen hommasin paidan taskuun Koiraturva suihkeen. Saisivat pitää koiransa kiinni tai häkissä/aitauksessa. Tiedä sitten ajattelevatko omistajat että asutaan niin syrjässä, ettei tästä kukaan pyöräilijä/lenkkeilijä mene ohi, vai mikä lie syynä?

pete+
28.10.2020, 21.31
Gravel-pyöräilyn ainoa ikävä piirre itselle on juuri nuo syrjäisemmät (maa)talot. Käytännössä jokaisessa niissä on jonkinlainen koira tai useampia. Aina pikku jännitys, kun noiden talojen ohi ajaa. Yhden kerran oli sen verran tiukka tilanne irti olevan rotikan kanssa, että sen kokemuksen jälkeen hommasin paidan taskuun Koiraturva suihkeen. Saisivat pitää koiransa kiinni tai häkissä/aitauksessa. Tiedä sitten ajattelevatko omistajat että asutaan niin syrjässä, ettei tästä kukaan pyöräilijä/lenkkeilijä mene ohi, vai mikä lie syynä?

Mistäs niitä suihkeita saa?
Ehtiikö kahta koiraa sumutta yhdellä?

misopa
28.10.2020, 21.43
Mistäs niitä suihkeita saa?
Ehtiikö kahta koiraa sumutta yhdellä?

Puuilosta ostin, mutta on niitä muistaakseni muuallakin näkynyt myynnissä. Varmaan tuolla kahtakin suihkauttaa, riippuu varmaan tilanteen kehkeytymisestä. Vielä ei ole onneksi tarvinnut käyttää, mutta tuo hiukan mielenrauhaa kun on edes jotain kättä pidempää mukana. Onneksi osa koirista on suht lauhkeita ja lähinnä vain uteliaita, mutta mahtuu sekaan räyhähenkiäkin. Toivotaan kuitenkin, että ei tarvitse kummankaan ruveta toimenpiteisiin, ei koiran eikä minun.

taski63
29.10.2020, 08.00
Eikös koirat pidä aina pitää aidatulla pihalla tai kytkettynä? Taajamassa kyllä, mutta haja-asutusalueella vain "pesintärauhan" aikana eli 1.3. - 19.8. jos oikein muistan (20.8. taitaa alkaa vesilintujen metsästys). Eihän koiran kanssa metsästyksestä tulisi mitään, jos olisi maallakin ympärivuotinen kiinnipitovelvoite... Kääntöpuolena tästä ovat edellä mainitun kaltaiset tilanteet.

metusala
29.10.2020, 08.54

Yhdyyn edelläkirjoittajaan.

Jos ajaa koiraa karkuun niin karvaan kokemukseni mukaan eri koirarodut pystyvät eri suorituksiin:
saksan paimeenkoira: koiran nopeus noin 35km/h, juokse pyörän perässä noin 500m
rottveileri: 40 km/h, 200-300m
dobermanni: 42 km/h, 1000 - 1200m

Olen myös ajatellut koirasuihkeen hankkimista. Tai pelottaisiko starttipistooli elukoita paremmin.

F. Kotlerburg
29.10.2020, 09.07
Taajamassa kyllä, mutta haja-asutusalueella vain "pesintärauhan" aikana eli 1.3. - 19.8. jos oikein muistan (20.8. taitaa alkaa vesilintujen metsästys). Eihän koiran kanssa metsästyksestä tulisi mitään, jos olisi maallakin ympärivuotinen kiinnipitovelvoite... Kääntöpuolena tästä ovat edellä mainitun kaltaiset tilanteet.
Monet luulee, että koiraa saa pitää taajaman ulkopuolella vapaasti irti mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa

Ei toki päde tuossa em. casessa, mutta noin yleisesti.

JackOja
29.10.2020, 09.22
^tuollaiset koirakuiskaajan taidot eivät auta jos koira vaan juoksee kimppuun puremaan sen enempää haistelematta oletko "ystävä". Itsehän siis olen koirien ystävä ja perheessä oli koira teininä-varhaisaikuisena. En pelkää koiria enkä panikoidu.

Niinkuin tuolla koiratopicissa jo sanoinkin, viimeisen parin raatelukerran jälkeen sumute on kulkenut mukana. Ei ole tapauksia sittemmin sattunutkaan, liekö koirat haistavat, että tyypillä on kaasua? Omistajaa sumutan ilman muuta myös jos on siinä lähellä eikä ole Janne Tranberg.

Noissa sumutteissa muuten on "parasta ennen"-päivä. Eikä edes kovin pitkällä. Mitäs niille tapahtuu, haihtuuko menthol vai ponnekaasu?

Teemu H
29.10.2020, 09.30
Et itse enää pelkää niin paljoa ja panikoidu koiran kohtaamisessa, siksi ei aiheudu myöskään tapauksia.

F. Kotlerburg
29.10.2020, 09.48
Paras konsti olisi että kusipäät pitäisivät huolta, että elukkansa ei aiheuta muille vaaraa.

Nickname
29.10.2020, 09.52
^ Vasta argumenttina, lopetetaan gravel pyöräily.

F. Kotlerburg
29.10.2020, 09.56
^just. Lopetetaan kaikki pyöräily, että autolla saa kaahata vapaasti ja metsissä tulittaa ilman huolen häivää muiden turvallisuudesta.

tchegge_
29.10.2020, 10.21
Jos sitä koirasuihketta laittaisi sekä kainaloon että sääreen, pysyisikö koira kauempana vai tähtäisisikö suoraan takalistoon?

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

LJL
29.10.2020, 10.35
Jos kissan pyllyyn laittaa sinappia, se juoksee itsensä hengiltä. En tiedä koskeeko sama koiraa. Meillä on koira, kissa ja Turun väkevää sinappia, mutten viitsi niillä kokeilla.

F. Kotlerburg
29.10.2020, 10.36
Tuliskohan siat eli filth kaasuttamaan koirat pyytäessä.

LJL
29.10.2020, 10.42
Tuliskohan siat eli filth kaasuttamaan koirat pyytäessä.

Mä luulen että siitä tulisi isompi äläkkä kuin ihmisten kaasutuksesta.

Nickname
29.10.2020, 13.26
^just. Lopetetaan kaikki pyöräily, että autolla saa kaahata vapaasti ja metsissä tulittaa ilman huolen häivää muiden turvallisuudesta.Näinhän minä sanoinkin....

pete+
29.10.2020, 13.46
Originally Posted by tommi2 View Post
^^Varmaan joissain tapauksissa noin, mutta koirahan ei juokse kimppuun jos se epäilee sua ystäväksi. Liekö myös susta huokunut sumutteen turvan antama itsevarmuus?

Se on totta, että tuollaisia koirakuiskaajan taitoja on vaikea opetella ilman koiraa, mulla itselläni on koko lapsuus eletty koirien kanssa (vanhemmilla oli kennel) ja omakin koira nyt.

Kiitos hyvistä vinkeistä.
Kyllä meilläkin oli koira kun olin pieni ja sen kanssa tuli elettyä. Oli vähän niinkuin kaveri, eikä koskaan tehnyt mitään hölmöä.
Oli sellainen pystykorva joka oli saman ikäinen kuin minäkin aikansa.

Sittemmin ole suhtautunut muiden koiriin paljon varauksellisemmin kun jotkut ovat tulleet puremaan varsin yllättäen.
Varsinaisilta pahoilta puremilta olen varovaisuuteni ja tuurin vuoksi välttynyt. Jotain reikiä vaatteisiin käytännössä korkeintaan.

Tuo tilanne koiran kanssa jossain metsässä on käsittääkseni täysin erilainen kun talon piha-alueella. Koirilla on tuo suojeluvaisto ja ne voivat siksi olla lähoalueella vaarallisempia kuin metsässä.
Kyllä yleensä se, että ei lähde lipettiin vaan toimii määrätietoisesti ja rauhallisesti on estänyt konflikteja.
Jos on joutunut kuitenkin reviirin sisään tilanne voi käydä tukalaksi ja poistuminen tilanteesta mahdottomaksi.

Tuo on vähän hankalaa jos koiria tosiaan saa pitää omalla maalla vapaana syksystä kevääseen. Nämä yksityistiethän kulkevat yleensä maanomistajien maiden läpi ja kuuluuko tuo yksityistie sitten tuohon alueeseen, joka lasketaan omaksi maaksi.
Yleensähän se on tiekunnan hallinnassa ja valtio tukee tienpitoa. Jos sen käyttö pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta käy vaaran (väkivallan uhka) mahdottomaksi, onko tuen maksaminen oikein? Eikö voisi velvoittaa, että koiria ei saa päästää yksityisteille ilman valvontaa edes?
Onko jollakin tähän tietoa?
Tässä maassa kulkee hyvin moni tie talojen piha-alueiden viertä tai läpi.

Kaikista hankalimman tilanteesta tekee se, että pyöräillessä kun koiran havaitsee tilanne on jo päällä. Mitään varoitusta, ei ole, jolloin olisi jokin mahdollisuus mennä muuta kautta. Tulee sellainen ansamainen vaikutelma.

Ymmärrän, että hevostenomistajat haluavat turvata hevoset ja siksi jättävät koirat alueelle vapaaksi, mutta pitäisikö olla jokin muu keino?
Voisinhan hieman kärjistäen ansoittaa oman pihanikin varkaiden varalle monella tapaa, mutta mikä siitä seuraisi jos rosvo teloisi itsensä ansoihin?
Eihän nykyään saa valvontakameraakan käyttä ilman varoitusta.

Teemu H
29.10.2020, 13.55
Camoon, nyt vähän tilannetajua kehiin. Siellä maalla perhe elelee tyytyväisenä omassa rauhassaan maatilallaan. Sen tienkin ovat ehkä itse rakentaneet. Naapureita ei ole ollenkaan. Sitten paikalle polkee kaupunkilainen hippi ja kaasuttaa koiran. Ei ole reilua :(

pete+
29.10.2020, 15.22
Camoon, nyt vähän tilannetajua kehiin. Siellä maalla perhe elelee tyytyväisenä omassa rauhassaan maatilallaan. Sen tienkin ovat ehkä itse rakentaneet. Naapureita ei ole ollenkaan. Sitten paikalle polkee kaupunkilainen hippi ja kaasuttaa koiran. Ei ole reilua :(

Elämä ei ole.
Niin, pysykööt poissa maalta häiritsemästä!:rolleyes:

Sambolo
29.10.2020, 17.29
Ite tuun paremmin toimeen eläinten kanssa kuin ihmisten, mutta alkanu itteä myös vähän epäilyttää koirat jotka lähtevät perään..

Suiza
01.11.2020, 12.07
Mitenkähän ennen pärjättiin maaseudulla pyörien kanssa? Pyöriä, pyöräilijöitä ja koiria oli paljon enempi. Ei ollut lakeja kieltämässä koirien irtipitoa. Eikä toisaalta ollut uutta Suomalaista "minulla on oikeus, muttei velvollisuutta", kansantautia. Joka aiheuttaa sen että on oikeus koiria kaasuttaa, mussuttaa netissä jne., muttei velvollisuutta kiertää eri reittejä välttääkseen kohtaamiset, koittaa hyväksyä maaseudun asukkaita ja heidän lemmikejään jne.

misopa
01.11.2020, 13.08
En tiedä. Ehkä vuosikymmeniä sitten koirarodut maalla oli pääasiassa sitä pystykorvaa ja ajokoiraa. Mutta jos koira tarraa minua nilkasta kiinni, niin minulla on oikeus ainakin yrittää irroittaa se siitä.

Ja jää ajettavat aika vähiin näillä seuduilla, jos vaatimuksena on ajaa siellä missä ei ole ihmisasutusta.

Ja selvennyksenä vielä omalta kohdalta, yhtään kertaa ei ole vielä tarvinnut voimakeinoja käyttää. Paljon käy vierellä uteliaita koiria, en pelkää mitään labbiksia, ajokoiria yms. Vaan välillä on näitä ”suojelukoiria” tms aggressivisempia rotuja. Ja niiden kanssa saakin olla jo tarkempana. Koiran omistajia tässä saa pelätä eniten. Hehän noita irti pitävät/päästävät.

JackOja
01.11.2020, 13.44
Mitenkähän ennen pärjättiin maaseudulla ... muttei velvollisuutta kiertää eri reittejä välttääkseen kohtaamiset, koittaa hyväksyä maaseudun asukkaita ja heidän lemmikejään jne.

Minua raadelleet koirat hyökkäsivät kimppuun taajamassa, toinen puistossa Haagassa ja toinen Oittaalla ulkoilualueella. Yllättäen suoraa päätä mitenkään provosoimatta.

Ensi kerralla kaasutan.

F. Kotlerburg
01.11.2020, 13.57
Ennen ihmiset ei ostaneet koiria egon jatkeeksi vaan tarpeeseen ja rodut ja koulutus sen mukaan.

Esuli
01.11.2020, 16.13
Tämän kesän itäsuomen bikepackin reissuilla hämmästelin irtiolevien koirien puutetta.
Useamman talon pihapiirin läpi meni yleinen tie vaan kintuissa räkyttävät koirat puuttu.
Olisiko ystävämme Susi saanut aikaan koirakuria.
En halua tosin suttakaan kinttuhin räkyttämään.
Jostain kumman syystä myös täällä lähipuskissa on vähemman irtokoiria.

xubu
01.11.2020, 18.22
^^Joutu repeemään pahemman kerran kun luin: "Ostivat vielä (tyhmät) vartiokoirakoulutuksen saaneen käytetyn bokserin"

Sitten tänään tulin Viikissä jyrkkään ylämäkeen jossa puoliviälissä oli pikkuinen koira ilman remmiä ja emäntä jo siellä mäen harjalla. Nainen kääntyi katsomaan alas ja minut ilmeisesti nähtyään sai paniikin ja lähti juoksemaan koiraa kohti. Minä kuitenkin ehdin ensin koiran kohdalle, koira vaan vilkaisi minua kun ohitin sen ja tilanne oli siinä. Ihmettelen vain miksei nainen pitänyt sitä koiraa hihnassa, kun kuitenkin oli siitä niin huolestunut.

Minulla ei ole kauhean paljon koirista kokemusta (pienenä pelkäsin kaikkia jonkin aikaa, kun yksi koira puri minua), sen tiedän, että niiden hajuaisti on erittäin hyvä. Kuulosta en sitten tiedä, mutta monesti esim. hiekkatiellä jossa hiekka pitää ääntä, niin koirat yleensä vilkaisevat vasta siinä vaiheessa kun niiden ohi ajaa.

Suiza
02.11.2020, 20.23
Itsellä on juurikin tuollainen käytetty bokseri (kylläkin ostettu uutena) ja käymme 3-4krt. viikossa pyöräilemässä lähimetsissä. Koira on aina kiinni, minulla, mutta melko usein kohtaamme metsässä irti olevia koiria. Se saa bokserin ja isännän hyvin kiihtymään. Pyöräily polulla yhdellä kädellä, pidellen 40kg jytkyä joka haluaisi tutustua irtokoiriin kovasti, on pääsääntöisesti melko haastavaa. Eipä toisaalta tarvi jännittääkö pureeko irtokoira👍

Jarmo_M
02.11.2020, 23.47
Kävelytä koiraa kevyen liikenteen väylällä, anna sille 3 metriä löysää remmiä ja suuhun 1,5m karahkaa poikittain. Siinä tulee isännälle/emännälle hieman kiire, kun pyöräilijä lähestyy seläntakaa... Koira kuulee ja kiinnostuu pyöräilijästä useita pitkiä sekuntteja aikaisemmin kuin isäntä edes tajuaa pyöräilijän soittavan kelloa ja olevan lähestymässä.

Ilmankin karahkaa koirat usein ensin kulkevat takaa lähestyvän pyöräilijän näkymättömissä ulkoiluttajan edessä ja yleensä tien reunassa, mutta kiinnostuvat yleensä kaikesta ja käännähtävät sieltä sitten sivulle pyöräilijän eteen, ihan juuri niin pahasti kuin remmissä on löysää. Tilanne pimeällä, lehtien liukastamaa alas viettävää asfalttia pitkin puiston keskellä hieman nuukasti sijoitettujen katuvalojen valaisemana on yllättävä ja siinä herkasti joutuu turvautumaan näyttäviin akrobaattisiin liikkeisiin. Monilla koiranomistajilla toki on asianmukaisesti pimeällä heijastimet sekä kuskissa että koirassa, fiksuimmilla jopa valot ja järkevä ote remmistä, mutta karahka pinnojen välissä tuottaa haasteita...

MRe
03.11.2020, 09.13
Sitten tänään tulin Viikissä jyrkkään ylämäkeen jossa puoliviälissä oli pikkuinen koira ilman remmiä ja emäntä jo siellä mäen harjalla. Nainen kääntyi katsomaan alas ja minut ilmeisesti nähtyään sai paniikin ja lähti juoksemaan koiraa kohti. Minä kuitenkin ehdin ensin koiran kohdalle, koira vaan vilkaisi minua kun ohitin sen ja tilanne oli siinä. Ihmettelen vain miksei nainen pitänyt sitä koiraa hihnassa, kun kuitenkin oli siitä niin huolestunut.
99% koiranulkoiluttajista käyttäytyy pyöräilijän kohdatessaan epärationaalisesti. Yleensä itse ollaan siellä väylän toisessa reunassa ja koira toisessa ihan rauhassa. Sitten kun pyöräilijä osuu paikalla, aletaan paniikissa repimään sitä rekkua hihnasta. Jos siitä ei koira opi pelkäämään pyöräilijää, niin ei mistään. Josko ulkoiluttaisi koiraa niin, että on itse aina koiran ja vapaan väylän välissä. Eli koira siellä pientareella ja mielellään saman puolen pientareella kuin itse ollaan.

MRe
03.11.2020, 10.34
^Ymmärrän kyllä tuonkin, mutta ratkaisu on sitten siirtyä viimeistään sen pyäräilijän tullessa sen koiran perään, eikä alkaa riuhtomaan sitä koiraa. En tiedä mitään koirankoulutuskoulukuntaa, joka opettaa, että koiran saa tottelemaan kun siirtää omat virheet koiran syyksi.

tktukiai
03.11.2020, 14.11
Minulla ei ole mitään ongelmaa lenkeillä kohtaamieni koirien tai muidenkaan elukoiden kanssa. Omistajat ovat paljon ongelmallisempia. Eniten ottaa kupoliin kohtaamistilanteet, joissa olen kyllä antanut koiralle omistajineen tilaa ja vauhdin olen tiputtanut lähes nollaan. En koe läheskään aina kaikkia tällaisia tilanteita niin merkittäviksi, että huomioisin aina toista sanallisesti. Sitten perästä alkaa kuulumaan marttyyrimainen "Ole hyvä!" huuto. Toki, jos vastaantulija ihan vasiten antaa tietä, tilanne on toinen ja huikkaan kyllä kiitokset.

Juha Jokila
03.11.2020, 16.56
Entäs nämä jöröt koiranulkoiluttajat, jotka ajaa taajamien puoleenväliin metsään ja välttelee näkemästä, vaikka on kymmeniä kertoja lenkillä kohdattu vuosien aikana. Aina on menossa joku elämää tärkeämpi koirallepuhumishetki 10 m polun sivussa.

F. Kotlerburg
03.11.2020, 17.02
Kaasuttaa kohdatessa.

moukari
03.11.2020, 17.20
Yhdyyn edelläkirjoittajaan.

Jos ajaa koiraa karkuun niin karvaan kokemukseni mukaan eri koirarodut pystyvät eri suorituksiin:
saksan paimeenkoira: koiran nopeus noin 35km/h, juokse pyörän perässä noin 500m
rottveileri: 40 km/h, 200-300m
dobermanni: 42 km/h, 1000 - 1200m

Olen myös ajatellut koirasuihkeen hankkimista. Tai pelottaisiko starttipistooli elukoita paremmin.

Mulla yleensä kova karjaisu on säikäyttänyt perään lähteneen koiran niin, että se on jättänyt jahtaamisen kesken.

Näiden vauhtien näkökulmasta on todettava, että jopa gravel-pyöräilyssä tarvitsee kovaa kiriä. Myös omien kokemusten perusteella dobermannit pysyvät parhaiten perässä, mutta kyllä ne wnb-kirimiehen jaloilla silti väsyvät :D Susi voi sitten olla eri juttu, niiden tiputtamiseen tarvitaan varmaan Rohan Dennisin keuhkoja. Onneksi niitä kohtaa harvemmin.

Offtopicina todettava, että viime viikolla soralenkillä ojasta hyppäsi ylämaan karjan vasikka tielle ilmeisen pelästyneenä. Tällä oli korvamerkit, joten oli päässyt irti ilmeisesti joltain lähitilalta. Oli vähän hämmentävä kokemus.

rocksted
05.11.2020, 10.46
Itsellä on juurikin tuollainen käytetty bokseri (kylläkin ostettu uutena) ja käymme 3-4krt. viikossa pyöräilemässä lähimetsissä. Koira on aina kiinni, minulla, mutta melko usein kohtaamme metsässä irti olevia koiria. Se saa bokserin ja isännän hyvin kiihtymään. Pyöräily polulla yhdellä kädellä, pidellen 40kg jytkyä joka haluaisi tutustua irtokoiriin kovasti, on pääsääntöisesti melko haastavaa. Eipä toisaalta tarvi jännittääkö pureeko irtokoira👍
Mikset hankkisi adapteria pyörään tai pitäisi liinaa vaikka vyötäröllä? Kädessä/stongassa on se huonoin ratkaisu. Tuolla ainakin vinkkejä: https://www.traildog.fi/sivu/koirapyoraily

Suiza
05.11.2020, 13.32
Pyörätiellä joskus koiraa juoksutin ja hommasin pyörään sitä varten tehdyn adapterin. Mutta, nykyään mennään aina poluilla metsässä. Koiran on päästävä juoksemaan edessä samaa polkua pitemmässä narussa, koska ei vierekkäin sovita menemään. Toisakseen tapäriin ei saa kiinni ko. adapteria. Vyötärölle köyttäminen olisi se suurin virhe, ainakin meidän koiran kanssa! Silloin jos irtokoira juoksee paikalle, lähtee koira ja myös isäntä. Ei se kädessä pitäminen ole hankalaa, kun molemmat on tottunut siihen ja koira tajuaa komentoja esim. kivikoissa, juurakoissa, ojien ylityksissä jne. ja hidastaa vauhtia tarvittaessa.

rocksted
06.11.2020, 12.09
Pyörätiellä joskus koiraa juoksutin ja hommasin pyörään sitä varten tehdyn adapterin. Mutta, nykyään mennään aina poluilla metsässä. Koiran on päästävä juoksemaan edessä samaa polkua pitemmässä narussa, koska ei vierekkäin sovita menemään. Juuri tähän tarkoitukseen on adapteri, joka pitää liinan pois eturenkaasta ja antaa koiran juosta pyörän edellä. Kts. bikejoring

Toisakseen tapäriin ei saa kiinni ko. adapteria. Yllämainittuja adaptereita saa käytännössä pyörään kuin pyörään.

Vyötärölle köyttäminen olisi se suurin virhe, ainakin meidän koiran kanssa! Silloin jos irtokoira juoksee paikalle, lähtee koira ja myös isäntä. Päinvastaiset kokemukset itsellä, siinä on eniten massaa ottamassa mahdollinen nykäisy vastaan, kun koira on kiinni vyötäröllä (tai satulatolpassa, kuskin painon alla). Olettaen, että käytetään järkevän mittaista eli lyhyehköä liinaa.

Ei se kädessä pitäminen ole hankalaa, kun molemmat on tottunut siihen ja koira tajuaa komentoja esim. kivikoissa, juurakoissa, ojien ylityksissä jne. ja hidastaa vauhtia tarvittaessa. Tässä se nykäys kuitenkin vaikuttaa suoraan ohjaukseen ja on todennäköisin vaihtoehto aiheuttamaan ongelmia. Kuten edellä kirjoitit:

Pyöräily polulla yhdellä kädellä, pidellen 40kg jytkyä joka haluaisi tutustua irtokoiriin kovasti, on pääsääntöisesti melko haastavaa.

pätkä
13.11.2021, 20.09
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/490be0c0-0cb8-40ad-970f-2b176f00d7ef

Jättimäinen irlanninsusikoira karkasi pyöräilijän perään – koiranomistajalle yhtä jättimäinen lasku

Jami2003
13.11.2021, 21.16
Oikein kunnon vahingonkorvaukset. Viime viikolla juoksulenkillä koira näykkäisi käteen. Mitään kummempaa ei tullut mutta omistaja kyllä kuuli kunniansa kun ei saa pidettyä koiraansa kurissa kelvillä.

maalinni
13.11.2021, 21.29
Oikein kunnon vahingonkorvaukset. Viime viikolla juoksulenkillä koira näykkäisi käteen. Mitään kummempaa ei tullut mutta omistaja kyllä kuuli kunniansa kun ei saa pidettyä koiraansa kurissa kelvillä.

Kai teit rikosilmoituksen? Seuraavaksi puree lapselta naaman irti.

Nickname
13.11.2021, 23.57
^^^ Vähän huvittava uutinen sinällään, pyöräilijän vammat ei edes tulleet koiran vaan pyöräilijän itsensä aiheuttamasta kaatumisesta, ei pidä lähteä maaseudulle jos pelkää eläimiä, kyllä koiraa ei saisi pitää pihassa irti jaada jaada mutta kun se vaan on normi että maaseudulla koirat ja kissat on irti, sitten kun sinne eksyy luonnosta ja eläimistä vieraantunut city yrittäjä graveloimaan niin johan sattuu ja tapahtuu, olen joskus sanonut aijemminkin että koiran haukusta kuulee millä asialla se juttelee, sitten kun pysähtyy sanomaan perään lähteneelle koiralle päivää niin katsoo näyttääkö hampaita, jos ei näytä ja ei hauku äkäisesti taukoamatta niin ei se ole äkäinen, antaa vähän haistella niin siinä on kaveri jonka voi viedä takasin omistajan pihaan.

Juha Jokila
14.11.2021, 01.27
^Ei ne pyöräilijää mitään haistele. Hampaat on kiinni heti kun ylettyvät.

Henki Hieveri
14.11.2021, 09.06
Amerikassa halusivat purra gumesta ja onhan se sellainen kiva purulelu, jota voi kaiken lisäksi jahdata.
Lähtökohtaisesti en ole koirakammoinen, vaikka koira on purrut ja vieläkin on arpi kädessä, vaan annan koiran ottaa nuuskun, etenkin kun olen kävellen. Koira on lenkillä nuuskiakseen hajuja.

MRe
14.11.2021, 10.29
On myös ihmisiä, jotka aidosti pelkää koiria, joten jos ne koirat tulee pitää kiinni, niin pidetään ne.

Toisen koirasta on muutenkin ihan mahdoton sanoa miten se reagoi mihinkin.

justus6969
14.11.2021, 11.19
kenenkään koirasta on muutenkin ihan mahdoton sanoa miten se reagoi mihinkin.

Koiran omistajana korjasin. Oma hauva on kovin lauhkea, mutta osaa sentään ärähtää tarpeen tullen. Ikinä en kuitenkaan yhteenkään koiraan täysin luota, vaikka olisi mitenkä koulutettu eikä ikinä olisi käyttäytynyt huonosti. Vieraita moikataan vasta, kun heiltä on varmistettu sen olevan o.k.

tempokisu
14.11.2021, 11.47
On myös ihmisiä, jotka aidosti pelkää koiria, joten jos ne koirat tulee pitää kiinni, niin pidetään ne.

.

Mä olen yrittänyt tietoisesti opetella etten ainakaan pelkää ( niin paljon kuin ennen), siinä tulee koira kiva kaveri... viime talvena opettelu sai ison takaiskun kun pikkuSäijässä pihalla lasten kanssa leikkinyt koira yhtäkkiä hyökkäsi sieltä tielle ja alkoi ajaa mua takaa samalla kovasti haukkuen. Mä poljin niin kovaa kuin pääsin ettei koira saisi kiinni jalasta, huusin että "paikka" ...koira juoksi yllättävän pitkään siinä. Tuli tempoharjoitus.
Viime keväänä vanhan kirkon kohdalla kelvillä ohitin miehen jolla 2 isoa koiraa. Ihan oli hyvin tilaa kun koirat tutki ojaa. Ohitettuani, mieheltä meni maltti ihan totaalisesti, kaamee huuto ja uhkailuja että tämmöiset kuten minä pitäisi ampua. Kävin kääntöpaikalla ja takaisintullessa se mies juoksi koirien kanssa kohti että usuttaa koirat mun kimppuun. Nyt äkkiä kääntö ja jouduin ajaan ylimääräisen Säijän lenkin.

Näissä tilanteissa kyllä hieman pelotti.
Naapuriasunnossa asui ennen tosi kaunis lapinkoira, mä jopa silitin sitä ja koira antoi mulle tassua, ja taannoin kun olin kuvaamassa Teppo- niminen bulldoggi tuli viereen tutkimaan, mä esittelin Tepolle kuvaustarvikkeitani. Että on niitä kivojakin koiria. Tosin noissa pyöräilytilanteissa omistajissa se vika..

F. Kotlerburg
14.11.2021, 11.50
^^^ Vähän huvittava uutinen sinällään, pyöräilijän vammat ei edes tulleet koiran vaan pyöräilijän itsensä aiheuttamasta kaatumisesta, ei pidä lähteä maaseudulle jos pelkää eläimiä, kyllä koiraa ei saisi pitää pihassa irti jaada jaada mutta kun se vaan on normi että maaseudulla koirat ja kissat on irti, sitten kun sinne eksyy luonnosta ja eläimistä vieraantunut city yrittäjä graveloimaan niin johan sattuu ja tapahtuu, olen joskus sanonut aijemminkin että koiran haukusta kuulee millä asialla se juttelee, sitten kun pysähtyy sanomaan perään lähteneelle koiralle päivää niin katsoo näyttääkö hampaita, jos ei näytä ja ei hauku äkäisesti taukoamatta niin ei se ole äkäinen, antaa vähän haistella niin siinä on kaveri jonka voi viedä takasin omistajan pihaan.
Sellainen koirakuiskaaja sitten siellä.

callahan
14.11.2021, 11.58
[QUOTE=Nickname;3107825... antaa vähän haistella niin siinä on kaveri jonka voi viedä takasin omistajan pihaan.[/QUOTE]

Omalaatuinen kommentti! Miksi ylipäätään pitäisi antaa kuolaavan ra... koiran haistella. Kaikki ei ylipäätään pidä koitista tai kuten täällä mainittu pelkää niitä.

Sinänsä koiran omistajilta ihan luonnollista puolustella omaansa. Hassua kun lumet tulee alkaa taasen näkemään heti tuossa taloyhtiön ulkooven edessä koiran kusiläiskiä. Kun ottaa asian puheeksi omistajien kaa on vastassa välitön, usein suuttuneella äänellä tuleva torjunta jottei "meidän pikku hauva jne. ainakaan, me kyllä viemme..." ;)

Yhtiö vielä sellainen jotta vähemmän vieraita kulkee ohi, no ehkä kyläilijöiden elukat sit tekee nuo?

Nickname
14.11.2021, 12.41
Sellainen koirakuiskaaja sitten siellä.
Kuin Crocodile Dundee ikään.

Omalaatuinen kommentti! Miksi ylipäätään pitäisi antaa kuolaavan ra... koiran haistella. Kaikki ei ylipäätään pidä koitista tai kuten täällä mainittu pelkää niitä.

Sinänsä koiran omistajilta ihan luonnollista puolustella omaansa. Hassua kun lumet tulee alkaa taasen näkemään heti tuossa taloyhtiön ulkooven edessä koiran kusiläiskiä. Kun ottaa asian puheeksi omistajien kaa on vastassa välitön, usein suuttuneella äänellä tuleva torjunta jottei "meidän pikku hauva jne. ainakaan, me kyllä viemme..." ;)

Yhtiö vielä sellainen jotta vähemmän vieraita kulkee ohi, no ehkä kyläilijöiden elukat sit tekee nuo?
Koko ikänsä kun on ollut eläinten kanssa tekemesissä niin niihin suhtautuu vähän eritavalla, koirat ja monet muutkin eläimet haistamalla tutustuu eli sen takia kannattaa antaa haistella, eihän eläimeen voi 100%, varsinkaan vieraaseen mutta jos ajaa karkuun, huuta ja huitoo, ei sillä tavalla eläintä saa ainakaan rauhoittumaan.

Kerran kyllä oli asiakkaan pihassa tiibetin mastiffi joka tuli portille vastaan ja haukahti muutaman kerran möreästi, ehkä ainut kerta kun odotin omistajaa ennen kuin avasin portin, iso todella karvainen koira, ei silmiäkään erottanut turkin takaa, ei elehtinyt mitenkään möllötti vaan siinä portin edessä.

Vieraalle koiralle ei kannata antaa kättä haisteltavaksi, antaa sen nuuhkaista vaikka lahjetta.

Jami2003
14.11.2021, 12.48
Mulla on ollut monta koiraa ja muitakin elukoita. Asun maalla kaikkien mittareiden mukaan. Mutta silti elukat, koirat mukaan lukien, pidetään kiinni ja komennuksessa. Eipä se viime viikon näykkäisijä mitään haistelua tullut suorittamaan vaan suoraan nappasi kädestä kun kelvillä ohitin koiran isäntänsä kanssa takaa päin toisesta laidasta kiertäen. Juuri aikaisemmin pirun iso koira oli tehnyt kovan ryntäyksen ja haukkumisen minua kohti melkein kaataen emäntänsä mutta siinä keississä meillä oli onneksi tie välissä.

Pitäisikö joka ikisen koiran lenkittäjän kohdalla pysähtyä nuuskittavaksi. Minä olen lenkillä enkä mikään kusitolppa. Kun minä en ryntää päin, hauku enkä pure koiranomistajia niin sovitaanko sille puolelle samat säännöt. Jos se hurtta ei pysy säädyllisesti ohjaksissa niin joko lukittuna häkkiin tai piikille.

Nickname
14.11.2021, 12.55
Tarkennetaan sen verran että tarkoitin irti olevia koiria, jos koira on hihnassa niin omistajan pitää pystyä sitä kontrolloimaan.

paaton
14.11.2021, 14.37

Onhan fiksua puhetta. Onneksi tämä on muuttunut jo espanjassakin. Aiemminhan siellä sai oikeasti pelätä henkensä puolesta, koska kaikki vahdit olivat irtaallaan. Aivan sama oletko vaeltamassa kävellen vuorilla, tai fillarilla isolla tiellä, niin oikeasti äkäiset koirat saattoivat sännätä kimppuun.

MRe
14.11.2021, 15.11
Pitäisikö joka ikisen koiran lenkittäjän kohdalla pysähtyä nuuskittavaksi. Minä olen lenkillä enkä mikään kusitolppa.

Tämä.

jalkkis
14.11.2021, 16.00
Eipä sitä tarvii olla edes pyörää alla, kun joku haukku "yrittää tulla juttelemaan." Olinpa viime to juoksulenkillä eräällä ulkoilureitillä pohjoisessa Helsingissä. Siinä tulee vastaan ulkoiluttaja-daami/tytsi isohkon haukkunsa kanssa tien oikeassa reunassa, siis samassa kuin minä. Ohittaessa ko. komboa olisko n. 1,5m etäisyydellä haukku yhtäkkiä alkaa räyhäämään mulle. Kyllähän siinä vähän säpsähtää. Onneksi haukku oli omistajansa hallussa niin ei päässyt vajaata metriä lähemmäksi.

Jotenkin ymmärrän, että joku haukku voi innostua pyörästä mutta jos jalan/juosten liikkeellä olevien kanssa, jotka on voinut nähdä kymmeniä sekunteja, tulee äkäisiä kohtaamisia, niin vähän mietin, että onkohan haukulla kaikki ok.

Situm
14.11.2021, 16.36
Haukulla ei ole kaikki ok, tuollainen käyttäytyminen voi tulla esim trauman seurauksena. Poisoppiminen ei välttämättä onnistu, mutta omistaja voi vaikuttaa asiaan hämäämällä esim pallolla, jolloin koiran huomio kiinnittyy siihen.
Meidän fifi pelkää lapsia, ja siihen riitti yksi parivuotias kuriton kakara. Fillareista ei ole muuten kiinnostunut, kuin että onko se tuttu pyöräilijä.

Juha Lehtinen
14.11.2021, 16.58
Käyn yhden tutun luona hierottavana ja he ottivat itselleen tänä kesänä koiran jota on aikaisemman omistajan kohdalla kaltoin kohdeltu. Huomaa että koira ei oikein luota ihmisiin kun omistaja joutuu sen perään koko ajan katsomaan kun hierottavia asiakkaita tulee ja lähtee. Yhden kerran meinasi hyökätä kun olin lähtemässä kotiin mutta oneksi omistaja ehti väliin. Ihan rauhassa kävelin ovesta ulos ja satuin katsomaan että koira on osannut tulla aitauksen ulkopuolelle. Kovasti haluaa suojella omaa reviiriään. Toivottavasti hierottavat asiakkaat eivät katoa tuon takia, ainakin itseäni arvaamaton käytös huolestuttaa.

miz
14.11.2021, 17.41
Tarkennetaan sen verran että tarkoitin irti olevia koiria, jos koira on hihnassa niin omistajan pitää pystyä sitä kontrolloimaan.

Ja irti olevaa koiraako ei pidä?

StevieRayVehkakoski
14.11.2021, 17.45
Tuohon irlanninsusikoirakeissiin vois kyllä todeta että joka ikinen täysjärkinen lähtee karkuun niin maan perkeleesti kun sellainen lähtee perään, se näyttää ihan hevosen, dinosauruksen ja ihmissuden sekoitukselta. Tuollaista otusta ei kerta kaikkiaan pidetä irti missään missä saattaa muita ihmisiä kulkea, piste.

Nickname
14.11.2021, 18.17
Ja irti olevaa koiraako ei pidä?

Huono sana valinta minulta ja lainauskin unohtui, viittasin tuohon Jamin kirjoituksen kohtaan että pitääkö jokaisen koiran ulkoiluttajan kohdalla pysähtyäja antaa haistella, tarkoitin siis sitä että ei tietenkään vaan jos irti oleva koira lähtee perään niin ei silloin aina tarvitse ajaa karkuun.

Hartsa69
14.11.2021, 18.39
Kyllä koiran on paras olla aina kiinni kunnon hihnassa, ja sillä lailla ettei se ole pitkässä hihnassa poukkoilemassa. Ja kotipihallakin kytkettynä, ellei ole ole hyvä häkki tai muuten aitaus. En usko alkuunkaan että "meidän musti on hallinassa" kun se tulee vähän omistajaansa edellä vastaan esim. monesti tuolla paikallisen Kalevankankaan poluilla.

paaton
14.11.2021, 23.27
Huono sana valinta minulta ja lainauskin unohtui, viittasin tuohon Jamin kirjoituksen kohtaan että pitääkö jokaisen koiran ulkoiluttajan kohdalla pysähtyäja antaa haistella, tarkoitin siis sitä että ei tietenkään vaan jos irti oleva koira lähtee perään niin ei silloin aina tarvitse ajaa karkuun.

Ei kyllä uppoa tämäkään. Jos olet itse fillarilla lenkillä ja ajat reipasta vauhtia. Niin pitäisikö tuossa kohtaa ensin pystyä tekemään diagnoosi koiran mielentilasta?

Näkeekö siitä sakemannista kaukaakin, pureeko se nilkkaan asti vai vaan pikkuisen pelottelee? Ja pystytkö tekemään tuon arvion reippaassa vauhdissa? Tämä jutussa mainittu kaverihan varmaan just sen teki, eli totesi ettei koira tapa, vaan haluaa pysäyttää. Eli olisi kyllä aivan takuulla kaatanut fillaristin ilman omaa kaatumista.

Nickname
15.11.2021, 00.31
^ No eikai sekään nyt välttämättä sata varmaa ole olisiko koira kaatanut pyöräilijän vaikka iso kokoinen koira olikin, ehkä olisi kiinni saadessaan vaan juossut vierellä, eihän se juossut päälle kun pyöräilijä kaatui vaan pysähtyi.

Väitän edelleen että koiran haukusta pystyy kuulemaan milloin se on äkäinen, äkäinen koira myöskin näyttää hampaita, pelokkaan tai äkäisen koiran haukku myös monesti on jatkuvaa eli siinä ei hirveästi ole taukoja, eihän sitä välttämättä kaikki erota varsinkaan jos ei ole ikinä omistanut tai ollut tekemisissä koirien kanssa, mutta se oletus että koira on aina perään lähtiessä puremassa ei vastaavasti minuun uppoa.

Jami2003
15.11.2021, 07.17
Takaa-ajava koira haukkuu monesti agressiivisesti. Se tyytyykö koira nuuskimaan vai käykö kiinni riippuu sitten rodusta, luonteesta, koulutuksesta, tilanteesta jne.

Tässä puhutaan nyt tilanteesta missä ajetaan tontin ohi ja koira lähtee perään. Sellaisessa tapauksessa mm koiran pelokkuus on jo pois suljettu.

jalkkis
15.11.2021, 07.38
...Väitän edelleen että koiran haukusta pystyy kuulemaan milloin se on äkäinen, äkäinen koira myöskin näyttää hampaita, pelokkaan tai äkäisen koiran haukku myös monesti on jatkuvaa eli siinä ei hirveästi ole taukoja, eihän sitä välttämättä kaikki erota varsinkaan jos ei ole ikinä omistanut tai ollut tekemisissä koirien kanssa, mutta se oletus että koira on aina perään lähtiessä puremassa ei vastaavasti minuun uppoa.

Ja minä väitän, että se ei ole ohikulkevan henkilön velvollisuus osata tehdä koiran mielentilasta psykoanalyysi. Omistajan tehtävä on tuntea koiran luonne ja pitää sitä "ihmisten ilmoilla" sen mukaisesti.

t. ex-koiran omistaja

maalinni
15.11.2021, 07.44
^ Samaa mieltä on myös tuomioistuin.

F. Kotlerburg
15.11.2021, 07.53
Ja minä väitän, että se ei ole ohikulkevan henkilön velvollisuus osata tehdä koiran mielentilasta psykoanalyysi. Omistajan tehtävä on tuntea koiran luonne ja pitää sitä "ihmisten ilmoilla" sen mukaisesti.

t. ex-koiran omistajaSe on juuri näin. Omistajan velvollisuus on myös pitää se koira erossa muista ihmisistä. Nämä koirakuiskaajat ja muut tampiot ei tajua, että on ihmisiä joilla on aidosti paha koirapelko ja se että se musti käy haistamassa riittää siihen, että tulee erittäin ahdistunut olo ja jopa paniikkikohtaus. Näiden mulkkujen mielestä he ovat oikeutettuja aiheuttamaan muille moista, kun eihän se meidän musti. No yleensä ei, mutta se ei sellaista ihmistä auta, jolla on pelko koiria kohtaan.

Qilty
15.11.2021, 09.33
Vois pyöräilijän velvollisuus olla edes jarrutuksen hallitseminen.

Muakin vituttaa kaikki irrallaan tai alle 2m narussa olevat koirat, mutta toi uutisoidun tapauksen vammat tuli vaan siitä kun ei osannut ajaa, tai oikeastaan pysähtyä. Naurettavaa painaa siitä koiranomistajalle melkei 20k€n lasku.

Omat kokemukset näistä pihoista perään tai vastaan lähteviin koiriin on kyllä sellainen että ei ne mua syömään ole tulossa, tosin aina olen kyllä lisännyt tahtia enkä jääny nuuskittavaksi mutta koskaan se koira ei ole pitkälle tullut perässä.

MRe
15.11.2021, 09.55
Väitän edelleen että koiran haukusta pystyy kuulemaan milloin se on äkäinen,
Ok, voi olla että pystyt, tai sitten et. Kyseinen taito ei kuitenkaan ole ulkonaliikkumisen perustaitoja, joita edellytetään jokaiselta. Mä en pysty sanomaan satavarmasti, että tunnen jonkun random-koiran käyttäytymisen, kun omistajakaan ei (usein) tiedä. Koiralla voi olla huono päivä tai se voi olla vaikka sairas, joten en lähde tekemään mitään haukkuanalyysiä lenkillä. Eri juttu, jos olisin vaikka eläinlääkäri, niin saattaisin jopa yrittääkin.

MRe
15.11.2021, 09.57
Toki näin, mutta lienee liikaa vaadittu suurimmalta osalta.

Kuka korvaa, jos pyöräilijä kaatuu väistäessään autoa? Onko niin, että se jää aina pyöräilijän maksettavaksi?

Aakoo
15.11.2021, 09.58
^^^Kaikki eivät omaa sinun maagisia ajotaitojasi tai kykyäsi tulkita perässä juoksevan koiran ajatusmaailmaa, eikä paniikissa oleva ihminen ei aina toimi optimaalisesti tai järkevästi. Pitäkää ne koirat kiinni niin kuin laki määrää tai jos se ei onnistu, niin viekää piikille.

callahan
15.11.2021, 10.17

Muakin vituttaa kaikki irrallaan tai alle 2m narussa olevat koirat, mutta toi uutisoidun tapauksen vammat tuli vaan siitä kun ei osannut ajaa, tai oikeastaan pysähtyä. Naurettavaa painaa siitä koiranomistajalle melkei 20k€n lasku.

Tuostahan saa osin syyttää koiran omistaja vain itseään. Olisi pitänyt koiransa kiinni tai myöntänyt selkeän syyllisyyteensä niin vähemmällä olisi kai päässyt. Tuossahan oli osa oikeudenkäyntikuluja. Mielestäni kohtuullinen korvaus, jopa lievä pyöräilijälle ja hyvä opetus ja muistutus koiran omistajalle. Näistä pitäisi uutisoida ehkä isommin. Monesti taloudellinen "opetus, sanktio" on paras muistutus opettaa noudattamaan lakeja!

Nickname
15.11.2021, 10.22
Voinko minä sitten vaatia 20k korvauksia jos vaikka kadulla kävellessä joudun väistämään valotonta pyöräilijää ja horjahdan omasta virheestä? Tai voinko vaatia pyöräilijää.piikille?

Teemu H
15.11.2021, 10.22
Minusta tässä keskustelussa tuli ihan asiallisia vinkkejä tilanteeseen, jossa koira juoksee vapaana pyöräilijän perässä. Pysähtyminen on toiminut minullakin hyvin.

Lähtökohtaisesti haluaisin uskoa, että omistajat eivät pidä sekopäisiä koiria vapaana, ja nämä maatilan pihapiirissä oleskelevat tessut ovat leppoisia perheen lemmikkejä tai ainakin muuten asiallisia vahteja. Fakta kuitenkin on, että koiria pidetään vapaana, pitivät kaupunkien grvlpartahipsterit siitä tai eivät. Minäkään en tykkää, oma kiinteistö on aidattu hirviaidalla koiraa varten, mutta koko maailmaa ei voi muuttaa kerralla. Omaan käytökseen kohtaamistilanteessa voi vaikuttaa, ja kannattaa vaikka tehdä etukäteen mielikuvaharjoituksia, jos omassa päänupissa tekee tiukkaa...

Luonnollisesti eräät onnistuivat jälleen paskomaan tämänkin keskustelun, mutta se ei yllätä.

MRe
15.11.2021, 10.30
Voinko minä sitten vaatia 20k korvauksia jos vaikka kadulla kävellessä joudun väistämään valotonta pyöräilijää ja horjahdan omasta virheestä?
Kyllä.

Tai voinko vaatia pyöräilijää.piikille?
Kyllä.

Se, kuinka nuo vaateet menestyvät oikeudessa onkin toinen juttu, jos lähdet siviilikannetta nostamaan.

Mutta jos nyt vaikka otetaan esimerkki, että sähköpotkulautailija ajaa päällesi jalkakäytävällä, niin voit kyllä vaatia korvausta likaantuneista/vahingoittuneista vaatteista, lääkärikuluista ja mahdollisesti pysyvästä haitasta. Lisäksi potkulautailija saanee sinun (ja omat) oikeudenkäyntikulut maksettavakseen.

Mä en usko tosin, että saat kuolemantuomiota ajettua läpi oikeudessa ja tuskin oikeuden puheenjohtaja ottaa sitä vaadetta edes käsittelyyn.

JackOja
15.11.2021, 10.54
Kaasuttakaa ne irtokoirat. Kun koira puree se ei ole uhrin syy.

https://cdn.verk.net/cdn-cgi/image/w=816,h=510,fit=scale-down,q=75,f=auto,sharpen=0.5/images/38/2_465258-3300x2173.jpeg (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51590/kcnjq/Turvakerroin-Koiraturva-turvasumutin)

Juha Lehtinen
15.11.2021, 11.07

Omat kokemukset näistä pihoista perään tai vastaan lähteviin koiriin on kyllä sellainen että ei ne mua syömään ole tulossa, tosin aina olen kyllä lisännyt tahtia enkä jääny nuuskittavaksi mutta koskaan se koira ei ole pitkälle tullut perässä.

Jos kyseisellä pyöräilijällä on ollut taipumusta pelätä koiria jotka irti ollesaan lähtevät juoksemaan perään niin kuin alle kirjoittaneellakin niin tuossa tilanteessa voi iskeä paniikki ja siinä tilanteessa voi helposti tehdä virheitä ja pyörän hallintaankin voi tulla ongelmia. Koirat jotka pelkästään narun nokassakin hyökkäilee kuin vihollisen nähtyään saa meikäläiseen kylmiä väreitä. Laskun suuruuteen en ota kantaa mutta hyvä että joutui edes vastuuseen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Nickname
15.11.2021, 11.16
Hyvä on myös muistaa että jos sinulla on pelkotiloja jotain kohtaan niin ei muut voi olla vastuussa tai tietää niistä, pelolle voi myös itse ko. henkilö tehdä jotain että se helpottaisi, eikä vaan haistatella ohi ajaessaan.

paaton
15.11.2021, 11.41
Mitä Nickname edes jankkaa? Koiraa ei saa pitää irti, ja jos se karkaa fillaristin kimppuun niin syy on selkeästi omistajassa. Ihan suotta selittää, että näin vaan maalla toimitaan.

Ei sitä kännissäkään saa enää ajaa, vaikka noin on multian isännät aina tehneet pellolta palatessaan.

Teemu H
15.11.2021, 11.45
Koiraa ei saa pitää irti, ja jos se karkaa fillaristin kimppuun niin syy on selkeästi omistajassa.

Metsästysaikana on joskus pystykorva tullut ympärille pyörimään, ja kyllä minä itse olen silloin ollut ehkä väärässä paikassa, ei koira.

JackOja
15.11.2021, 11.46
Metsästysaikana on joskus pystykorva tullut ympärille pyörimään, ja kyllä minä itse olen silloin ollut ehkä väärässä paikassa, ei koira.

Eikö metsästysaikana saisi olla metsässä?

EDIT: tjaa, siitähän olikin oma keskustelunsa.

Teemu H
15.11.2021, 11.54
Niin se taitaa olla (tai itse olen tulkinnut), että jokamiehenoikeus ei aja yli maanomistajan oikeutta hyödyntää omaisuuttaan, joten minä ainakin voin pyöräillä silloin muualla. Harmittaa suorastaan, jos olen koiran harhauttanut väärälle jäljelle.

paaton
15.11.2021, 11.56
Ja eikö tuossa tilanteessa kotivakuutuksen vastuuvakuutus olisi korvannut pyöräilijän kaikki vahingot? Koira karkasi hihnasta ja kaatoi pyöräilijän. Piste.

Nickname
15.11.2021, 12.04
Paitsi että koira EI kaatanut pyöräilijää vaan pyöräilijä kaatui OMAN virheensä takia.

Jankkaan ja jankkaan, mutta kyllä sille omalle pelolleenkin voi jotain tehdä, jos asut kaupungissa ja kaikki koirat pelottaa oli ne hihnassa tai ei niin ei sitä muut voi tietää.

Nickname
15.11.2021, 12.07
Eikö metsästysaikana saisi olla metsässä?

EDIT: tjaa, siitähän olikin oma keskustelunsa.

Ainakin täälläpäin oli yhdellä retkeily alueella liikkumista rajoitettu metsästyksen takia, siitä oli laitettu laput reittien lähtöpisteille, mutta en sotke ketjua enempää.

Nickname
15.11.2021, 12.09
Kaupungissa koirat kuuluu pitää kiinni vitun urpo.

Kyllä minä sen tiedän, kiitos erityis maininnasta.

Juha Lehtinen
15.11.2021, 12.18
Jankkaan ja jankkaan, mutta kyllä sille omalle pelolleenkin voi jotain tehdä, jos asut kaupungissa ja kaikki koirat pelottaa oli ne hihnassa tai ei niin ei sitä muut voi tietää.
Ei välttämättä tiedäkään mutta on fiksua ottaa tuokin asia huomioon, ajattelemattomuutta tai välinpitämättömyyttä jos ei tuota seikkaa ota huomioon. Sanoisin että kertoo myös omistajan asenteesta. Koira tekee usein sitä mitä omistaja antaa koiran tehdä.

Sent from my iPad using Tapatalk

Nickname
15.11.2021, 12.27
^ fiksua toki, tuolla aijemmmin kirjoitinkin että koiran ulkoiluttajan on pystyttävä eläintä kontrolloimaan, onhan se vaarallista jo muutenkin jos hihnassa oleva eläin säntäilee kelvillä minne sattuu, pyöräilijät voisi vastaavasti ajatella ja ottaa huomioon että koira voi säikähtää nopeasti ohi kiitävää pyörää, kohdalla voi hiljentää varsinkin jos tulet takaapäin.

m-52
15.11.2021, 12.33
^Kaikki eivät omaa sinun maagisia ajotaitojasi tai kykyäsi tulkita perässä juoksevan koiran ajatusmaailmaa, eikä paniikissa oleva ihminen ei aina toimi optimaalisesti tai järkevästi. Pitäkää ne koirat kiinni niin kuin laki määrää tai jos se ei onnistu, niin viekää piikille.
Asiaa. Vielä kun koiranomistajat oppisivat käyttämään noita fleksejä oikein. Suurin osa ei ainakaan oman kokemukseni mukaan osaa. Omia koiria kuljetin aina nahkahihnassa.

Takakeno
15.11.2021, 13.00
Paitsi että koira EI kaatanut pyöräilijää vaan pyöräilijä kaatui OMAN virheensä takia.

Eli voin mennä odottelemaan tuonne pyörätien varrelle ja reilun sadan kilon & >190cm olemukseni kanssa voin "hyökätä" pyöräilijää kohti ja on ihan pyöräilijä oma moka, jos kaatuu, kunhan en koske...

MRe
15.11.2021, 13.30
Ok, eli jos loukkaantuu oman virheen takia, ei siihen johtavia tapahtumia tarvitse huomioida. Koskeeko tämä myös tapausta, jos kaatuu kun väistää kolmion takaa tullutta autoa?

Vai mitä nyt tarkkaan ottaen yrität viestiä?

Ei voi tietää ei. Mutta kai se minimi on, että koirat pidetään kytkettynä tai aitauksessa? Metsästyskoirat sitten eri juttu jos on ajo tai nouto menossa. Mutta yleensä ne ei lähde pyöräilijän perään.

MRe
15.11.2021, 14.26
Ei ihme jos koirat oireilee...

Koirakerhon jakamat neuvot järkyttävät: ”Panet kaljatölkkiin ruuveja ja paiskaat päin koiraa”Koirakerho jakoi vanhentuneeksi katsottuja koulutusohjeita. Puheenjohtajan mukaan ohjeet olivat päässeet jämähtämään 90-luvulle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4c378c67-4371-4e87-a054-b56e378d0e82

marco1
15.11.2021, 15.02
Ihan neutraalisti kysyisin että mitäs tuommoisesta koiran puremasta voi normaalisti seurata sille jota purtiin? Naarmuja, haavoja ja tuleeko tulehduksia tms muuta isompaa ongelmaa? Netistä varmaan löytyy kauhutarinoita riittävästi mutta ehkä noin niinkuin tavallisimmat seuraukset kiinnostaisi.

Ei ole omia koiria ollut koskaan ja en tiedä pitäiskö näistä olla oikeasti huolissaan vaikka joskus saattaa lenkillä säikähtääkin.

m-52
15.11.2021, 15.26
Ihan neutraalisti kysyisin että mitäs tuommoisesta koiran puremasta voi normaalisti seurata sille jota purtiin? Naarmuja, haavoja ja tuleeko tulehduksia tms muuta isompaa ongelmaa? Netistä varmaan löytyy kauhutarinoita riittävästi mutta ehkä noin niinkuin tavallisimmat seuraukset kiinnostaisi.

Ei ole omia koiria ollut koskaan ja en tiedä pitäiskö näistä olla oikeasti huolissaan vaikka joskus saattaa lenkillä säikähtääkin.
Tuossa jotain vinkkejä.https://yle.fi/uutiset/3-7054077

MRe
15.11.2021, 15.34
^Varsinkin ei-koiranomistajalla tulehdusriski on todellinen. Koiranomistajilla on yleensä vastustuskykyä luonnostaan.

JackOja
15.11.2021, 15.34
...uutinen antaa tilanteesta kärjistetyn kuvan.
Meidän tiedoissamme näitä kuolemaan johtaneita tapauksia on kolme.Jos infektion aiheuttaneet puremat lasketaan mukaan, niin sehän olisi sama kuin, jos raapaisisi itsensä risuun metsässä ja saisi siitä verenmyrkytyksen. Ei silloin ajatella, että risu on syypää, eikä siis vastavassa tapauksessa voida syyttää koiraa.

:D

justus6969
15.11.2021, 17.02
yksi homma näihin koiriin liittyen on, että miksi porukat hankkii kaupunkiin erilaisia käyttökoirarotuja. Meillä oli lähtökohtana lauhkea seurakoirarotu, joka kuitenkin jaksaa tallustella metiköissä. Aikalailla sellainen saatiikin, pärjää hyvin kerrostalossa ja siinä ympäristössä energiatasot pysyvät alhaisina. Mutta kun seuraa kaiffareiden paimenkoiria ja jopa metsästysrotuja, niin onhan niistä jotkut keksineet itselleen vaihtoehtoista toimintaa kun ei ole ollut sitä ominaista toimintaa tarjolla. Jotkut ovat aika rauhattomia myös ulkoilutettaessa. No turha näistä on liikaa saarnata ja moralisoida, mutta sanotaan näin että sitä saa mitä tilaa

IJa
15.11.2021, 17.49
^tuo on kyllä ihan totta. Tässä Espanjassa nuo isot rodut on kiellettyjä ja tietyillä roduilla pitää olla kuonokoppa kaupungissa liikuttaessa. Voisi olla hyvä politiikka myös Suomessa. Toki pienetkin rodut pitää kouluttaa, mutta moni pieni koira liikkuu vapaana ja ovat siihen tottuneita (ja koulutettuja) niin harvoin tulee ongelmia. Toki kulkukoiran ovat jossain paikoin ongelma.

Teemu H
15.11.2021, 18.31
Tässä Espanjassa nuo isot rodut on kiellettyjä

Ei kai sentään? Eikös Espanjasta ole kotoisinkin laumanvahtikoiria (pyreneidenmastiffi ja mitä kaikkia) ja ne liikuskelevat laitumilla vapaana pyhiinvaeltajia ja muita susia hätyyttelemässä? Ainakin ennen näin on ymmärtääkseni ollut.

Pari samantyyppistä komeaa karvakasaa on tänäkin vuonna juossut minun perääni. Kyllä siinä adrenaliini vähän kohoaa, mutta olen vielä juttelemalla selvinnyt :D

IJa
15.11.2021, 18.50
No joo, kirjoitin huonosti. Tarkoitin täällä kaupungissa. Maaseutu on erikseen.

Smo
15.11.2021, 21.26
Vähän epämukavaa kun tuolla syrjässä mökkimaisemissa on se yks koira joka puree .. eikä sieltä kovin helposti fillari-busseilija jaksa lähteä raahautumaan mihinkään mutta tietty jos alkaisi jalka punoittamaan pitäs varmaan

Jami2003
15.11.2021, 23.00
Vaimoni edesmennyt isä, maalainen, metsästäjä, syntynyt vuonna 1929 sanoi aikoinaan jostain koirasta "se oli monttukoira". Tarkoittaen koiraa josta ei ollut metsästykseen ja jota ei saatu kuriin. Että kun tässä haikaillaan että maalla saa koirat olla miten huvittaa niin ennen vanhaan ne olivat äkkiä monttukoiria.

paaton
15.11.2021, 23.23
Vaimoni edesmennyt isä, maalainen, metsästäjä, syntynyt vuonna 1929 sanoi aikoinaan jostain koirasta "se oli monttukoira". Tarkoittaen koiraa josta ei ollut metsästykseen ja jota ei saatu kuriin. Että kun tässä haikaillaan että maalla saa koirat olla miten huvittaa niin ennen vanhaan ne olivat äkkiä monttukoiria.

Meinasin samaa kirjoittaa, kun yllä oli kommenttia metsäkoirasta, joka innostuisi pyöräilijästä.

Muistan varmaan lopun ikäni kerran jolloin isä ampui ensin jäniksen ja sen perään koiran, jota ei se jäniksen ajaminen kiinnostanut.

Koirilla oli tarkoitus, eikä se ollut fillaristin takaa-ajaminen.

Qilty
16.11.2021, 11.18
Meinasin samaa kirjoittaa, kun yllä oli kommenttia metsäkoirasta, joka innostuisi pyöräilijästä.

Muistan varmaan lopun ikäni kerran jolloin isä ampui ensin jäniksen ja sen perään koiran, jota ei se jäniksen ajaminen kiinnostanut.

Koirilla oli tarkoitus, eikä se ollut fillaristin takaa-ajaminen.[emoji23] aika raaka peli.

MRe
16.11.2021, 11.30
^No, palaute suorituksesta oli välitön ja selkeä...

paaton
16.11.2021, 12.23
Tottakai tuota oli varmaan mietitty jo pitkään. Suomenajokoira on kuitenkin metsästyskoira ja jos se ei aja jänistä, niin ei siitä fantsua seurakoiraa tule, varsinkin kun sille jahdille oli tarvetta.

Sama juttu se on näiden kaupungilla elävien sakemannien sun muiden dobermannien kanssa. Täysin typerää. Odotetaan vain milloin se ilkeä lapsi halaa koiraa.

Juha Lehtinen
16.11.2021, 13.28
Taitaa aika paljon olla yhteistä ihmisten ja koirien kanssa. Molemmista löytyy luonnevikaisia ja molemmat tekee mitä annetaan tehdä sekä kohtelu/kasvatus määrittelee käyttäytymistä. Osa leppoisia, osa äkkipikaisia jne...

m-52
16.11.2021, 13.29
OT. Koiran lopettaminen ampumalla tuntuu pahalta. Olen tehnyt sen 2 kertaa, naapurin koira (luvalla) ja toisella kerralla oma. Muut koirani on eläinlääkäri piikittänyt. Kissan ampuminen ihan eri juttu.

JackOja
16.11.2021, 13.29
Taitaa aika paljon olla yhteistä ihmisten ja koirien kanssa. Molemmista löytyy luonnevikaisia ja molemmat tekee mitä annetaan tehdä sekä kohtelu/kasvatus määrittelee käyttäytymistä. Osa leppoisia, osa äkkipikaisia jne...

Toisaalta kummankin käytöksestä taitaa vastata ihminen.

Luumunen
16.11.2021, 13.32
Sama juttu se on näiden kaupungilla elävien sakemannien sun muiden dobermannien kanssa. Täysin typerää. Odotetaan vain milloin se ilkeä lapsi halaa koiraa.

Heh, vuonna 1973 kävin silittämässä yhtä rottweileriä, joka ei ollutkaan siitä kovin mielissään. Vieläkin on hurtan hampaanjälki arpena käsivarressa. On jäänyt pieni koirakammo ja tekisi mieli pitää nunchakua pyörässä mukana siltä varalta että voisi tarpeentullen kolauttaa hyökkäävää rakkia päähän.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211116/b6a6079ebdd37d28d13cf6d32b646a5f.jpg

Juha Lehtinen
16.11.2021, 13.33
Toisaalta kummankin käytöksestä taitaa vastata ihminen.
Mitä suuremmalla todennäköisyydellä kyllä.

Suiza
16.11.2021, 16.38
Täällä kuulostaa kaikki koirat vain hyökkäilevän ja purevan pyöräilijöitä. Myös kaikki autoilijat kuulostaa vain yliajavan pyöräilijöitä?
Väitän, että suurin osa koirista puree jotain muuta kuin pyöräilijöitä. Myös autoilla ajetuista kilometreistäkin vuositasolla suurin osa ajetaan muualla, kuin pyöräilijän päällä.

TERU
16.11.2021, 16.49
^ Nyt nykäsit keskustelun maanpinnalle.

Qps
16.11.2021, 17.33
Tasapuolisuuden nimissä jokaisen pitäis keskustella yhtä paljon kaikista koirista riippumatta siitä miten ne käyttäytyy?
Aika diippiä.

callahan
16.11.2021, 17.46
OT. Koiran lopettaminen ampumalla tuntuu pahalta. Olen tehnyt sen 2 kertaa, naapurin koira (luvalla) ja toisella kerralla oma. Muut koirani on eläinlääkäri piikittänyt. Kissan ampuminen ihan eri juttu.

Miksi kissa on eri juttu? Senkö vuoksi että omistat kenties koiran?

Joni Kani
16.11.2021, 21.44
Täällä kyllä riittää sellasta kusipäätä että mahtaakohan täällä enää pyörääkään omistaa kuin 10%. Parempi kysellä pyöräjutut vaikka Vauva.fi palstalla, enemmän taitaa jo naisilla olla pyöräjutut hallussa...

taski63
16.11.2021, 22.39
Täällä kyllä riittää sellasta kusipäätä että mahtaakohan täällä enää pyörääkään omistaa kuin 10%. Parempi kysellä pyöräjutut vaikka Vauva.fi palstalla, enemmän taitaa jo naisilla olla pyöräjutut hallussa...
Miten niin naisilla? Eikö miehillä ole vauvoja? --- Sori, huonoa huumoria :D :D

Sambolo
16.11.2021, 23.07
Miksi kissa on eri juttu? Senkö vuoksi että omistat kenties koiran?
Samaa ihmettelin..

Situm
17.11.2021, 00.45
Kyllä mulle otti aika lailla luonnon päälle kissan lopettaminen kirveellä. Ei ollut haulikkoa ja el lääkäriä ei aamuyöstä saatu kiinni ja poliisia ei kiinnostanut. Siis kyseessä puoliksi murskaantunut ja halvaantunut pentukissa, joka pystyi enää hengittämään vaivalloisesti veren valuessa suusta ja nenästä. Tai sitten auton alle jääneen oravan tapaminen puukolla tai siilin, joka jäi naapurin koiran hampaisiin, tai edes hamsterin, jonka toisen naapurin lapsi laittoi väkisin leikkiautoon.
Eikä se oman lemmikin vieminen lopetettavaksi ole sen helpompaa viedä eläinlääkärillekään. Tähän ikään mennessä niitä on jo jokunen jouduttu tappamaan.