PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eka maantiepyörä: Specialized Roubaix???

frp
29.12.2011, 15.53
Tässä kävi nyt vähän onnettomasti eli hommasin vuosi sitten (laittoman) sähköpyörän, jolla oli tarkoitus ajella työmatkat ilman hikeä ja välttää toisen auton osto. Toisen auton ostolta onkin vältytty, mutta ajelu meni heti täysillä ajamiseksi suihkussakäynnin kera, kun se on vaan niin pirun kivaa ajaa lujaa. Ja välillä pitää ajella pidempiä reittejä kun ei reilu 20km päivässä työmatkaa riitä. "Talvikin" on jo ajeltu tähän asti. Eli siis jokin pahanlaatuinen tauti tullut aikuiselle ihmiselle ja nyt on autokuumettakin pahempi himo maantiepyöriin, vaikka en ole sellaisella ikinä ajanut.
Tarkoitus olisi siis hommata maantiepyörä, jolla ajaisin työmatkat kesällä, hyvillä keleillä ja ajelisin sitten pidempiä lenkkejä ja retkiä muutenkin (sähköpyörässä matka rajattu). Sähköpyörä saisi jatkaa huonojen kelien, talven ja kauppa-asiointien hoitoa ja siksi valitsisin nimenomaan maantiepyörän enkä cyclocrossaria, joka kyllä levyjarruihin nyt ihastuneena houkuttelisi. Lisähauskuuden hommaan tuo, että selkä on jo valmiiksi p*skana erään toistaiseksi hyvin lievän reumataudin takia. Eli ajelut voi kyllä loppua joskus :(, mutta toistaiseksi haittaa ei tunnu olevan.
Näiden alkukriteerien vuoksi olen tutkaillut erittäin suurella tarkkuudella tuota "kuntoilijoille sopivat maantiepyörät" keskusteluketjua, koska käyttötarkoituksen ja selän vuoksi hiukan korkeampi ajoasento ja hieman Suomen teitä tasoittava ei-kisakireä runko kuulostaisi järkevältä. Lisäksi arvostan ihan ulkonäön vuoksi korkealle rungon sisälle reititetyt kaapelit, mikä rajaa aika paljon pyöriä ulos kuviosta.
Näiden tutkimusten pohjalta olisin nyt päätymässä Specialized Roubaix pyörään ja siitä pitäisi mennä budjetin ylärajalle noin 3000 maksavaan expert malliin, jos haluaa saada ne kaapelit sinne rungon sisään. Ja tekniikka siinä on siis shimano ultegra.
Ymmärtääkseni tuo pyörä pitäisi nyt olla niin SMOOTH kuin vain maantiepyörä voi olla???
Ja ajoasennon normaalia maantiepyörää korkeampi??
Ja kun olen kahden runkokoon rajamailla niin jos valitsen isomman niin ohjaustanko nousee vielä 25mm ja menee 15mm kauemmaksi. Näin saisin siis vielä vähän ajoasentoa ylös ja tuon etäisyyden voi lyhentää lyhyemmällä stemmillä jos siltä tuntuu?? (Ja isompi runko on kauniimpi ja ylipitkät stemmit rumia.)

Onko tässä nyt jotain järkee? (Siis jos oletetaan että haluaa tuhlata taas 3000 pyörään)
Ja onko nyt jokin pyörä joka olisi paljon parempi näillä kriteereillä tai sitten yhtä hyvä mutta halvempi?

Kestääkö edes nuo maantiepyörät työmatka-ajoa lähiöiden pyöräteillä ja katujen reunuksien ylityksiä?

Tässä linkki
http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62096&scid=1101&scname=Road

pekoni
29.12.2011, 16.23
Jos lompakko kestää niin ei varmasti ole huono valinta. On omassa "seuraava mun fillari"-listassa kärkisijoilla ja olen käynyt muutaman kerran koeajelemassakin sitä.

Smoothan toi runko on varsinkin Expert-mallistossa ja ajoasentoakin saa säädettävän stemmin kanssa kikkailtua pystymmäksi. Foorumilla on jossain kuva Roubaixista missä on vedetty kaikki niin ylös kuin voi ja se näyttää vähintäänkin hirveältä IMO. Kannattaa käydä vielä sovittelemassa ja testaamaassa runkokokoja jos mahdollista. Isompi runko on ok, jos stemmin pituus säilyy inhimmillisenä. Muuten voi olla ohjaus hieman nopeahkoa.

Ainohan harmi tossa mielestäni on se, että pahimmillaan/parhaimmillaan joutuu maksamaan tonnin ekstraa siitä, että persaus pääsee vähän vähemmällä. Itsellä Wilierin Izoard on sen vuoksi todennäköisempi ostos, kuin Roubaix.

am8119
29.12.2011, 22.49
Mites ois tommonen Cannari. Pitäisi olla erittäin mukava ja hieman pystympi asento. Kaikki vaijerit ei tosin rungon sisällä. http://www.cannondale.com/2012/bikes/road/performance-road/synapse-hi-mod/2012-synapse-carbon-3-ultegra

Videoita: http://www.youtube.com/watch?v=Q2PJenOB6jI ja http://www.youtube.com/watch?v=Kf8qo4Uscm4

Tai Bianchi Infinito http://www.bianchi.com/fi/Bikes/Bikes_Detail.aspx?ProductIDMaster=60955

Tossa ois mielenkiintoinen testi vastaavista pyöristä, jos saat jostakin käsiin. http://velonews.competitor.com/2011/05/magazine/velonews-magazine-%E2%80%93-june-2011_172128

Ps. Mulla ei mitään näistä, mutta kiinnostaa myös kyseiset mallit + pari muuta mallia .

ttr
29.12.2011, 23.12
Kestävyydestä ja Specializedista en itse puhuisi samassa yhteydessä. Voihan silti olla, että tuollainen kalliimpi Specialized on hintansa väärti, mutta valinnanvaraa hintaluokassa on onneksi paljon. Jos tuollaisen ostaa, niin kannattaa etukäteen lukea takuuehdot ääneen yhdessä myyjän kanssa ja varmistaa niiden tulkinta. Eli esimerkiksi kannattaa pyytää paperille lupa ylittää ajamalla kadun reunoja. Samaten pitää kysyä, että kuinka usein pyörä pitää käyttää särötarkastuksessa valtuutetulla myyjällä, että 5 vuoden runkotakuu säilyy voimassa. Runkotakuu ei siis ole Suomessa elinikäinen, vaan ainoastaan 5 vuotta ja sekin sillä ehdolla, että olet käyttänyt huollossa valtuutetulla kauppiaalla. Muuten runkotakuu on 2 vuotta. Oikeasti kannattaa katsoa muita merkkejä.

frp
30.12.2011, 11.56
Kiitoksia kommenteista.

Tuo Cannondale vaikutti ihan hyvältä. Paremman näköinen ilman Zert-inserttejä ja ihan uskottavalta kuulosti, että siinäkin jotain oikeasti tehty mukavuuden eteen. Pahin vika oli takavaihtajan näkyvillä menevä kaapeli... Taitaa kolme eturatasta olla myös turha mulle. Sivuilla ei kyllä puhuttu mitään onko ajoasento pystympi. Pitäisi kai ruveta niitä mittakaavioita vertaamaan Roubaixiin. Onko tuo Cannari uskottava maantiemerkki kun kuulostaa omaan korvaan maastopyörältä?

Tuo Bianchikin näyttää nyt hyvältä. En nyt muista miksi aiemmin olen sen hylännyt kun katsoin kun kerran sitä saa ilmankin Bianchi väriä. Niillä on kyllä surkean olemattoman vähän mitään kuvausta pyöristä nettisivuilla.

Pistin meiliä tuosta lehtijutusta jos saisi ostettua tuon yhden numeorn digiversion. Näytti ainakin tärinönsyöntitestissä pärjääävän Spessu parhaiten.

frp
30.12.2011, 11.57
Kestävyydestä ja Specializedista en itse puhuisi samassa yhteydessä. Voihan silti olla, että tuollainen kalliimpi Specialized on hintansa väärti, mutta valinnanvaraa hintaluokassa on onneksi paljon. Jos tuollaisen ostaa, niin kannattaa etukäteen lukea takuuehdot ääneen yhdessä myyjän kanssa ja varmistaa niiden tulkinta. Eli esimerkiksi kannattaa pyytää paperille lupa ylittää ajamalla kadun reunoja. Samaten pitää kysyä, että kuinka usein pyörä pitää käyttää särötarkastuksessa valtuutetulla myyjällä, että 5 vuoden runkotakuu säilyy voimassa. Runkotakuu ei siis ole Suomessa elinikäinen, vaan ainoastaan 5 vuotta ja sekin sillä ehdolla, että olet käyttänyt huollossa valtuutetulla kauppiaalla. Muuten runkotakuu on 2 vuotta. Oikeasti kannattaa katsoa muita merkkejä.

Onkos tämä faktaa vai mutua? Pitäiskö pelästyä? Näin kyllä ulkomaan foorumilla pari kuvaa missä etuhaarukka poikki, mutta en nyt mitään yleistä päätelmää nähnyt siitä että Spessu olisi herkkä hajoamaan.

VPR
30.12.2011, 12.08
ttr:n sinkulakrossarista meni chainstay poikki ja kukaan ei ota vastuuta, joten hän on päättänyt aloittaa henkilökohtaisen ristiretken Spessua vastaan.

thomas_s
30.12.2011, 12.54
Minulla on ensimmäisenä maantiepyöränä käytössä Ultegravarustettu Roubaix ja olen ollut nyt kahden kesän jälkeen oikein tyytyväinen. Meno tuntui heti alkuun yllättävänkin tasaiselta ja mukavalta. Vertailikohtaa muista maantiepyöristä on aika huonosti. Viime kesän USA-reissulla vuokrasin viikoksi Trek OLCV hiilikuitupyörän. Ajoasento oli aavistuksen sporttisempi mutta kyllä silläkin meno oli todella mukavaa. Kaiken kaikkiaan erot ovat mielestäni yllättävän pieniä.

RistoV
30.12.2011, 12.58
Itselläni oli kaksi kesää S-Works Roubaix ja eipä oikeastaan mitään huonoa sanottavaa. Tasapainoinen yhdistelmä mukavuutta & jäykkyyttä ja sopivan kevyt. Hyvä ostos, ja kannattanee skannailla erityisesti brittikauppojen hyviä tarjouksia nyt alekaudella.

frp
30.12.2011, 13.08
Itselläni oli kaksi kesää S-Works Roubaix ja eipä oikeastaan mitään huonoa sanottavaa. Tasapainoinen yhdistelmä mukavuutta & jäykkyyttä ja sopivan kevyt. Hyvä ostos, ja kannattanee skannailla erityisesti brittikauppojen hyviä tarjouksia nyt alekaudella.

Nihkeästi kai Spessua toimitetaan ulkomaille. Stenger täällä oli mainittu yhdeksi paikaksi mutta tiedätkö Englannista jotain Spessukauppaa vai tarkoititko skannailulla yleensäkin kaikkia merkkejä?

Tuossa VeloNewsin jutuss mainittu Lapierre muuten näyti kanssa aika kivalta. Siinä kaikista tyylikkäimmin tehty kaapelivedotkin kun ne menee jo edestä sisään ja muutnekin oli tyylipäs pyörä.
http://www.lapierre-bikes.co.uk/road/performance/sensium-300-cp

Mr Hyde
30.12.2011, 13.19
Ja pikaisella skannauksella huomaa, että 2012-suomihinnat ovat edullisemmat kuin brittihinnat.

OMT
30.12.2011, 13.33
Ja pikaisella skannauksella huomaa, että 2012-suomihinnat ovat edullisemmat kuin brittihinnat.

Olisi varmasti reilua mainita edustamasi taho tällaisessa yhteydessä.

Kartturi
30.12.2011, 13.41
Tarkoitus olisi siis hommata maantiepyörä, jolla ajaisin työmatkat kesällä, hyvillä keleillä ja ajelisin sitten pidempiä lenkkejä ja retkiä muutenkin (sähköpyörässä matka rajattu).
Näiden alkukriteerien vuoksi olen tutkaillut erittäin suurella tarkkuudella tuota "kuntoilijoille sopivat maantiepyörät" keskusteluketjua, koska käyttötarkoituksen ja selän vuoksi hiukan korkeampi ajoasento ja hieman Suomen teitä tasoittava ei-kisakireä runko kuulostaisi järkevältä.

Ymmärtääkseni tuo pyörä pitäisi nyt olla niin SMOOTH kuin vain maantiepyörä voi olla???
Ja ajoasennon normaalia maantiepyörää korkeampi??

Onko tässä nyt jotain järkee? (Siis jos oletetaan että haluaa tuhlata taas 3000 pyörään)
Ja onko nyt jokin pyörä joka olisi paljon parempi näillä kriteereillä tai sitten yhtä hyvä mutta halvempi?

Kestääkö edes nuo maantiepyörät työmatka-ajoa lähiöiden pyöräteillä ja katujen reunuksien ylityksiä?

En tiedä Spessusta merkkinä mitään, mutta vähän noista speksejä sivuten tuli mieleen, että mites olis tuollainen brevettipyörä? Olen tässä nyt saanut aivopesua Bicycle Quarterlyä lukemalla, ja jos haussa on vähemän kireä peli kuin moderni maantiepyörä, jossa olisi pysty ajoasento ja tärinöitä suodattava runko, niin siihen kaiketi voisi olla tuollainen brevet/audax/randonnee ajoon, eli 100-1200 km urheilulliset matka-ajotapahtumien läpäisemiseen, suunnitellut mankelit. Ks. esim BQ:n suosikit:
René Herse/Boulder Bicycles http://www.renehersebicycles.com/ tai
Alex Singer http://www.cycles-alex-singer.fr/ http://cogmag.com/2010/03/alex-singer-cycles.html

Noissa kai on oletuksena ajateltu että pyörällä voi ajaa mukavasti jopa tuntikausia, ja että ne kestävät kovaakin ajoa myös laukkujen kanssa, joten luulisi kestävän pienet kanttariin napauttelut ynnä muut. Väheksymättä spessun tai kenenkään muunkaa kuitutekniikkaa, ja ilman omia huonoja tai sen kummemmin mitään käytännön kokemuksia, niin kannattaa ehkä kyllä pohtia miten paljon uuden raamin hankinta kirpaisee jos se joutuu tekemään, koska yksikin kolhu tai särö voi riittää hylkäykseen.

-Kartturi

P.S. ajelen pääasiassa modernilla alumiinirunkoisella cyclocrossilla itse, joten ota tämä kahden pennin arvoisena .)

frp
30.12.2011, 14.01
En tiedä Spessusta merkkinä mitään, mutta vähän noista speksejä sivuten tuli mieleen, että mites olis tuollainen brevettipyörä? Olen tässä nyt saanut aivopesua Bicycle Quarterlyä lukemalla, ja jos haussa on vähemän kireä peli kuin moderni maantiepyörä, jossa olisi pysty ajoasento ja tärinöitä suodattava runko, niin siihen kaiketi voisi olla tuollainen brevet/audax/randonnee ajoon, eli 100-1200 km urheilulliset matka-ajotapahtumien läpäisemiseen, suunnitellut mankelit. Ks. esim BQ:n suosikit:
René Herse/Boulder Bicycles http://www.renehersebicycles.com/ tai
Alex Singer http://www.cycles-alex-singer.fr/ http://cogmag.com/2010/03/alex-singer-cycles.html

Noissa kai on oletuksena ajateltu että pyörällä voi ajaa mukavasti jopa tuntikausia, ja että ne kestävät kovaakin ajoa myös laukkujen kanssa, joten luulisi kestävän pienet kanttariin napauttelut ynnä muut. Väheksymättä spessun tai kenenkään muunkaa kuitutekniikkaa, ja ilman omia huonoja tai sen kummemmin mitään käytännön kokemuksia, niin kannattaa ehkä kyllä pohtia miten paljon uuden raamin hankinta kirpaisee jos se joutuu tekemään, koska yksikin kolhu tai särö voi riittää hylkäykseen.

-Kartturi

P.S. ajelen pääasiassa modernilla alumiinirunkoisella cyclocrossilla itse, joten ota tämä kahden pennin arvoisena .)

Nuo ei kyllä oikein ulkonäöltään ja muutenkaan kolahda. Sen sijaan kyllä minun pitäisi kai vielä ottaa arvioon mukaan titaanipyörät tyyliin http://vannicholas.com/4/Zephyr/bike.aspx. Eikö niissäkin pitäisi mukavuus olla kohdallaan ja paino kurissa ja kestävyyttä? Noissa olisi kyllä tyyliä vaikka kaapelit onkin näkyvillä. Onko muita merkkejä?

Iletys
30.12.2011, 14.08

Varmaan on suomihinnat samoissa jos kysyy liikkeestä hintaa erikseen. Mutta ei joka paikassa. Ulkomaiden etuna on se, että siellä netissä tuntuu olevan valmiina "tingityt" hinnat. Vahinko vaan tosiaan, että harva firma toimittaa suomeen. Stenger saksassa ei toimita enää ja moni brittikauppakin kieltäytyy. Ihan omituista käytöstä Spessulta.

sakuvaan
30.12.2011, 15.11
No ei tossa mitään ihmeellistä ole, halutaan pysyä väleissä kivijalkaliikkeiden kanssa.

am8119
30.12.2011, 15.36
Kiitoksia kommenteista.

Taitaa kolme eturatasta olla myös turha mulle. Sivuilla ei kyllä puhuttu mitään onko ajoasento pystympi. Pitäisi kai ruveta niitä mittakaavioita vertaamaan Roubaixiin. Onko tuo Cannari uskottava maantiemerkki kun kuulostaa omaan korvaan maastopyörältä?

Saatavissa myöskin kompakti kammilla. Synapse kuuluu kuntoilijoille suunnattuun katekoriaan, ja ajoasento on hieman pystympi.
Ja kyllä tuo Canondale on maantiepuolellakin ihan tunnettu ja vanha tekijä. http://www.cannondale.com/innovation/

rjrm
30.12.2011, 15.38
Olisko se niin, että Spessulta loppuu pyörien saanti kivijalkakauppaan, jos harjoittavat myyntiä myyntiehtojen vastaisesti. Ja siitä Cannondalesta. Kuulostaahan se maasturilta, koska maassa on kantoja, mutta kyllä sillä maantielläkin ajetaan. Liquigas-Cannondalella jopa ammattimaisesti. Spessun pyörä täälläkin vakavassa harkinnassa.

frp
30.12.2011, 15.56
Nyt tutkailin vielä Cubea. Siellä kyllä hinta/osien laatu/ulkonäkö kohtaavat kaikkein parhaiten (esim. http://www.cube.eu/en/road/hpc/litening-super-hpc-pro/ ), mutta niillä ei taida tuo mukavuuspuoli ja korkea ajoasento olla ihan sitä mitä haen. Perhana kun eivät ilmoita stack mittaa kaavioissa ollenkaan.

Kaavioihin kun nyt perehdyin niin aika pienet nuo erot on. Ns. mukavuusmalleissa näyttää olevain noin 2cm korkeampi stack kuin normaalisti.

Alkaa vähän tuntua siltä, että pitäisi odottaa kevättä ja koeajaa, että saisi oikeasti käsitystä mikä geometria sopisi..........

HaIlu
30.12.2011, 17.28
Mulla on kahden kesän kokemus Roubaixista, tosin S-Works mallista. Se on tosi hyvä ja nautittava ajaa. sitä ennen ajoin Lapierrella, ero kuin yöllä ja päivällä. Lapierrea ennen cännäri ja tätäkään ei voi verrata. Spessussa ei mitään vikaa tai ongelmia, kaikki toimii ja paikallinen myyjä osaa asiansa. Nyt uutta spessua tilauksessa, muita merkkejä en edes mieti.

ttr
30.12.2011, 21.12
ttr:n sinkulakrossarista meni chainstay poikki ja kukaan ei ota vastuuta, joten hän on päättänyt aloittaa henkilökohtaisen ristiretken Spessua vastaan.

Ei tää nyt mikään ristiretki ole. Tuli vaan käytyä ne takuuehdot käytännössä läpi ja tutustuttua Specializedin organisaatioon. Pitäähän sitä kumppaneille jakaa tietoa negatiivisestakin takuupäätöksestä, vai eikö saisi?

Ihan aidon oikeasti, jos olisin laittamassa isommin rahaa spessuun, niin kävisin läpi takuukorjausskenaariot.

Tähän vaikka piristykseksi tällainen rapsakka kuva spessun smuutista fact-haarukasta:
http://1.bp.blogspot.com/_V54WWNeyyp4/SqaL4jcC8xI/AAAAAAAABnE/DrUoitHyR6Y/s400/IMG071-01.jpg
Eli periaatteessa oli oikeestaan onni, että mulla hajos takahaarukka 18124 km kohdalla, ettei ehtinyt käydä noin.

jaksu
31.12.2011, 11.56
Mulla on kahden kesän kokemus Roubaixista, tosin S-Works mallista. Se on tosi hyvä ja nautittava ajaa. sitä ennen ajoin Lapierrella, ero kuin yöllä ja päivällä. Lapierrea ennen cännäri ja tätäkään ei voi verrata. Spessussa ei mitään vikaa tai ongelmia, kaikki toimii ja paikallinen myyjä osaa asiansa. Nyt uutta spessua tilauksessa, muita merkkejä en edes mieti.

Kaksi kesää ajettu Roubaixilla (karvalakkimalli) ja ei ongelmaa. Kanarialla ajelin kuiturunkoiselle cännärillä ja mielestäni miellyttävämpää kyytiä tarjoaa Roubaix. Täytyy sitten muistaa että renkailla ja sen myötä käytettävillä paineilla voidaan vaikuttaa myös ajomukavuuteen.

Offtopic HaIlulle tulossa Venge?

Lasse Malmilta
01.01.2012, 04.24
Lassekin sporttaa roubaixia ja toistaiseksi tosi tyytyväinen olen ollut. Itse hieman isompi +95kg kaiffari ja voin kertoo et parit kantit on "vahinkona" tullu ajeltua ilman sen kummempia vahinkoja. Tällä perusteella voisin kyllä suositella pyörää!

Raakahanu
01.01.2012, 07.08
Ylivuotinen Tsärvelo RS jos koko löytyy, siihen fiksun oloista 2011 kiekkosettiä tyyliin RS-80/Ksyrre Elite ja osasarja Ultegra/Rival-tasoa, niin pariin tonniin voisi lähteä? Dona ainakin veks 2012 SL3:n hinnasta - hifimmilläkin palikoilla.

jjyrki
01.01.2012, 10.47
Bike Companysta lähtisi Tarmac 1,5 k€:lla (eilen asioin kyseisessä puodissa)

Jorma72
01.01.2012, 16.31
Minulla on pari vuotta vanha S-Works Roubaix muistaakseni SL2. Ostin viime keväänä ja jokunen tuhat kilometriä on tullut ajettua. Osasarjana Ultegra ja vanteet Ksyrium Equipet. Vanhaan alumiinirunkoiseen huomattava parannus. On vaan pirulainen hieman liian iso, joka rajoittaa lenkkien kestoa ja tästä syystä olen hankkimassa teräsrunkoista hieman pienempää pyörää.

Voin suositella.

JohannesP
01.01.2012, 19.08
Ylivuotinen Tsärvelo RS jos koko löytyy, siihen fiksun oloista 2011 kiekkosettiä tyyliin RS-80/Ksyrre Elite ja osasarja Ultegra/Rival-tasoa, niin pariin tonniin voisi lähteä? Dona ainakin veks 2012 SL3:n hinnasta - hifimmilläkin palikoilla.
Itse tässä seurannut jonkin aikaa jo hintoja ja 2011 mallia taitaa vielläkin saada halvimmillaan Tampereelta. Ainakaan runkoa en ole nähnyt missään siihen hintaan.
http://www.jedi-sports.de näky olevan joitakin Cervelon malleja ihan hyvällä tarjouksella.

akujoe
01.01.2012, 20.45
Ostin Roubaixin viime keväänä. Pyörä on todella mukava ajaa, suosittelen!

Mika K
01.01.2012, 21.02
Noissa Roubaixeissa on vain sitten todella pitkä emäputki ja korkea ohjaamo ainakin isommissa koissa. Itse vaikka viime kaudella hainkin aktiiviharrastajan pyörää, jossa saa olla rento ja mukava ajoasento, niin spessut oli tuolta osin jo liikaa. Negatiivisen kulman stemmiä olisi saanut laittaa ajoasennon sopivaksi saamiseksi. Kannattaa siis koeajaa kunnolla ennen ostopäätöstä oli merkki mikä hyvänsä.

Cannondalen Supersix 105 oli todella hyvä kokonaisuus, isolle miehelle hyvä jäykkä keskiön seutu ja silti hämmentävän mukava kyyti tarkalla ohjauksella. Ehkä myös Wilierin Izoard kannattaa myös tsekata. Itse olisin näistä koeajojen perusteella laittanut tuon Supersixin, mutta lopulta en päässyt muovipyöräkammostani eroon ja päädyin materiaalina titaaniin ;)

frp
02.01.2012, 12.38

Tuota on harkittu kyllä kun tuossa lähiputiikissa (Signature) olisi moisia runkoja tarjouksessa, mutta kun ei vaan tuo ulkonäkö ja ulkoiset kaapeloinnit miellytä.

frp
02.01.2012, 12.41
Noissa Roubaixeissa on vain sitten todella pitkä emäputki ja korkea ohjaamo ainakin isommissa koissa. Itse vaikka viime kaudella hainkin aktiiviharrastajan pyörää, jossa saa olla rento ja mukava ajoasento, niin spessut oli tuolta osin jo liikaa. Negatiivisen kulman stemmiä olisi saanut laittaa ajoasennon sopivaksi saamiseksi. Kannattaa siis koeajaa kunnolla ennen ostopäätöstä oli merkki mikä hyvänsä.

Cannondalen Supersix 105 oli todella hyvä kokonaisuus, isolle miehelle hyvä jäykkä keskiön seutu ja silti hämmentävän mukava kyyti tarkalla ohjauksella. Ehkä myös Wilierin Izoard kannattaa myös tsekata. Itse olisin näistä koeajojen perusteella laittanut tuon Supersixin, mutta lopulta en päässyt muovipyöräkammostani eroon ja päädyin materiaalina titaaniin ;)

Satun aika lailla Roubaixin 54/56 koon välille, joten pystyn pelaan niiden välillä valitsemalla 2,5cm emäputken erolla. Mutta siihen tulokseen jo tulin, että kokeilla täytyy ettei käy juuri niin, että ajoasento onkin liian korkea. Negatiivinen stemmi on vasta karsealta näyttäisikin.

frp
02.01.2012, 12.45
Tuli netistä kaivettua kokonaisuudessaan tuo VeloNews endurance bike testi joka aiemmin mainittiin. Kyllähän siinä, en tiedä kuinka maksetussa, testissä Roubaix oli aika selvästi paras niistä neljästä. Pehmitti pomput testissä parhaiten ja kuitenkin toisessa suunnassa jäykkyys ylitti jopa saman lehden aiemman aero-pyörä testin tuloksen (ainakin polkimien alueella jos oikein ymmärsin). Tekstissä oli myös mainittu, etät testasivat Roubaixin vanteilla ja renkailla samat testit muillakin pyörillä ja se vähän kavensi eroja.

Ana75
02.01.2012, 13.26
Tuota on harkittu kyllä kun tuossa lähiputiikissa (Signature) olisi moisia runkoja tarjouksessa, mutta kun ei vaan tuo ulkonäkö ja ulkoiset kaapeloinnit miellytä.

Älä vaan ainakaan Bianchia osta, kun tuntuu, että täällä Pirkanmaalla joka toinen vastaan tuleva maantiepyörä on sitä merkkiä. Siksi myin omani pois aikanaan ja hommasin Tarmacin S-Worksin ;) Spessuja maantiellä ei juurikaan tule vastaan Tampereen seudulla.

Itse asiaan. Tuo Roubaix on varmasti hyvä valinta jos vain muuten istuu hanskaan. Ja merta edemmäksi on turha lähteä kalaan, koska Suomessa hinnat ovat samalla tasolla kuin muualla ja tuskin kukaan maksaa pyörästä täyttä ovh:ta. Sinun pitää vaan ottaa nokka kohti pääkaupunki-seutua, kun Tampereelta ei moisia taida löytyä - ainakakaan liikkeestä. Rtech toki myy Spessua.

HaIlu
02.01.2012, 22.55
Jaksu!
juu kyl se lähti tilaukseen

THU
03.01.2012, 15.16
Satun aika lailla Roubaixin 54/56 koon välille, joten pystyn pelaan niiden välillä valitsemalla 2,5cm emäputken erolla. Mutta siihen tulokseen jo tulin, että kokeilla täytyy ettei käy juuri niin, että ajoasento onkin liian korkea. Negatiivinen stemmi on vasta karsealta näyttäisikin.

Suosittelen koeajoa jos sopivia koeajokkeja on tarjolla. Isommassa päässä näin ei yleensä ole ja päädyin (ajamatta) 58 kokoon, kun lainaksi saatu 61 oli selkeästi liian suuri (itse olen 191, inseam 89). Kyseessä siis 2011 Roubaix Expert SL3. Emäputki on tosiaan aika korkea ja ajoasento siten leppoisa. Loppusyksyn aikana ei kilometrejä ehtinyt hirveästi tulemaan, joten lopullinen perstuntuma on vielä hakusessa, mutta mukavuudessa on selkeä ero vertailukohtana olevaan Gir'sin alukrossariin (vaikkakin hiilarihaarukalla). Ilman hiilarirunkotaustaa on tosin vaikea sanoa mikä osa mukavuudesta tulee itse rungosta tai elastomeeripaloista, mikä kiekoista, ajoasennosta tai tankoteipeistä. Vakiosatula (Avatar jotain?) ei ole mikään erikoinen ja mennee vaihtoon kun hanuri on tottunut krossarin kovempaan ja liukkaampaan penkkiin. Voi olla että joudun itsekin vielä säätämään tuota stemmiä aavistuksen negatiiviseksi, koska krossarin ajoasento on ollut suht aero, jos sitä termiä voi nyt tässä yhteydessä käyttää.

Heikkipolkee
04.01.2012, 00.29
Oma kokemus Spessusta on varsin positiivinen. Muutama vuosi sitten oli Roubaix vuokralla Gardalla ja sen verran mukavalta meno tuntui,
että kaudelle 2011 hankin Tarmacin alle. Kilometrejä pyörässä on tosin vasta kuutisen tuhatta, joten en osaa kestävyydestä
sanoa, mutta muuten voin suositella erittäin lämpimästi. Jäykkä ja mukava peli, jossa on pyörää moneksi vuodeksi.

Iletys
04.01.2012, 09.57
Ja positiiviset kokemukset omaa tämäkin nimimerkki. Itsellä Roubaix Expert ja pehmiästi rullaa. Tosin nyt keväällä pyörä vaihtumassa tod. näk. Vengeen kun ajotapa muuttuu vähän kilpailullisempaan. Tekisi mieli pitää vanha pyörä ihan perus-lenkkipyöränä juuri tuon mukavuuden takia.

tapioveihola
04.01.2012, 12.22
niin mulla on roubaix pro, siinä chorukset ja neutronit. toi mukavuus on jotenkin hieman suhteellinen: kun laitan 8 bar renkaisiin niin ei se varsinaisesti erityisen "mukava" ole huonoilla pinnoitteilla tai silloin kun epätasaisuudet ja pomput ovat isohkoja. en kyllä oikein hiffaa, että onko kivaa ajaa tällaisella pyörällä Roubaix -tyylistä kilpailua.. Ehkä silloin kun tiessä on sellaista terävää pientä röpelöä niin itsensä suggeroiminen siihen, että kylläpäs tämä suodattaa kivasti, onnistuu. hankin pyörän juuri siksi, että saisin hieman pystymmän ajoasennon, ja siinä onnistui kuin nenä päähän.

Voin suositella.

sheikki79
31.01.2012, 23.26
Oisko kenelläkään näillä syrjäseuduilla kokemusta felt AR5:Sta? Maailmalta kantautuneet huhut ihan positiivisia.Onko tietoo onko ollut missään testeissä. Ei tietysti olla enään ihan siinä mukavuus etusijalla linjalla mutta normaali maantierungon geometriat. Ulkonäkö ehkä jakaa mielipiteitä mut mielestäni onnistunut :)

Hinta tällähetkellä cyclecenterissä mielestäni kohdallaan.

http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Felt+AR5+2012+Shimano+105%2F105+20-speed

frp
19.03.2012, 16.18
Päivitetäänpä tänne lopputulema. Eli kuten huomataan niin kuukausikaupalla tätä pyöränostoa on tässä veivattu ees ja takas todella monta kertaa. Pienten kokeilujen jälkeen totesin, etten tarvitse välttämättä mitään korkeampaa ajoasentoa. Lisäksi mitä enempi noita pyöriä katseli niin sitä enempi alkoi oikeastään ärsyttää nuo ylimuotoillut ja liian värikkäät pyörät. Spessun tapauksessa alkoi ärsyttää myös politiikka, jossa kauppojen tarjouksentekoa rajoitetaan maittain ja ilmaa on hinnoissa niin pirusti. Samaa itämaista alkuperää ne rungot kuitenkin on.

Loppuviimeksi sitten oli mukana vaihtoehtoina
Cervelo RS (kokoonpanovaihtoehtoja Signaturessa riitti)
Canyon Canyon CF SLX 8.0 (DuraAce + Krysium Elite 2999euroa)
Rose Xeon CRS (DuraAce + DuraAce kiekot 3600euroa)
Rose Xeon CRS (Ultegra + Ksyrium Elite 2200euroa)

Cervelo lähti pois vaihtoehdoista kosta runkoa sai vain valkoisena (ja ulkoisilla kaapeleilla). Muut Cervelot liian kalliita.
Canyon näytti parhaalta ja varmaan olisi ollut Rosea parempi runko, mutta ulkoiset kaapelit ärsytti varsinkin kun varmasti jo ensi vuoden mallissa ne olisi integroitu kuten muissakin Canyonin mallisarjoissa.

Rosessa runko ei ihan yhtä nätti kuin Canyon (ainakaan kuvissa), mutta kaapelit todella nätisti integroitu ja runkokin ok. Joten viimeinen kädenvääntö käytiin Rosejen sisällä ja KERRANKIN pystyin vääntämään järjen voiton ja en maksanut noin 400 gramman painonpudotuksesta ja Dura Ace komponenteista 1400e vaan tyydyin tuohon halvempaan Ultegra settiin (6,95kg ilman polkimia) ja näin ollen jopa alitin budjettini reilusti. Minusta aika soiva setti tuolla rahalla kun vertaa mitä saa "merkkipyörissä" sillä rahalla.

Kiitoksia kaikille avustaneille.

Tuossa vielä Rosen kuva, väri siis musta
http://www.roseversand.com/article/rose-xeon-crs-3000-compact/aid:556771

_Juki
13.07.2012, 22.17
Tässä vaiheessa kesää olisi kiva kuulla jälkianalyysi tekemästäsi valinnasta.

frp
14.07.2012, 22.39
Eipä tässä nyt voi mitään kovin ihmeellistä kertoa kun kyseessä on eka maantiepyörä niin vähän huono on vertailupohja. Paketti tuli Roselta nopsaan (arviota nopeammin) ja kasaus oli äkkiä tehty. Kilometrejä on kertynyt vajaa 2000 tähän mennessä. Ketjun ihme helinää lukuunottamatta kaikki toiminut täydellisesti. Mutta nyt kun tuli ketjun kierrätyksen aika rattaiden eliniän pidentämiseksi niin uusi vastaava Ultegran ketju onkin ihan äänetön eli ilmeisesti tuossa ketjussa oli oikeasti joku vika tai sitten Shimano parantanut ketjua. Tietysti vaihdevaijereita joutunut kiristään (onnistuu ajon aikana kun oli Jagwiret laitettu tehtaalla).

Neljä yli 100km lenkkiä ajettu (keskinopeus ollut aina 29-30), muuten lyhyempää. Kuten pelkäsin niin selän kanssa on vähän taistelua, mutta yritän sitä tässä treenata ja kyllä nyt pääsee jo 30km ilman mitään "tuntemuksia" ja yksi 100km on ajettu putkeen.

Ihan hyviä arvioita tuo runko on saanut nyt myöhemmin tulleissakin arvosteluissa. Varsin ylivoimainen setti kun katsoo hintaa ja komponentteja.

Matta musta väri on hauska kun se näyttää oikeastaan hyvältä likasena...

Painoa oli 200g enempi kuin Rosen spekseissä.

Jos eka maantiepyörä harkinnassa niin SUOSITTELEN. On se vaan ihan eri asia kun normaali pyörä...

hannupulkkinen
14.07.2012, 23.03
http://i.ebayimg.com/t/2011-SPECIALIZED-S-WORKS-ROUBAIX-61cm-DAMAGED-/00/s/MTIwMFgxNjAw/$(KGrHqF,!oEE-2JnvDDSBP9k+DbU)w~~60_57.JPG

Jousi
14.07.2012, 23.17
http://i.ebayimg.com/t/2011-SPECIALIZED-S-WORKS-ROUBAIX-61cm-DAMAGED-/00/s/MTIwMFgxNjAw/$(KGrHqF,!oEE-2JnvDDSBP9k+DbU)w~~60_57.JPG
Kerro toki ihmeessä lisää...?

frp
15.07.2012, 14.16
Joo onneksi tuli halpa-Rose eikä maan-rajojen-yli-myynti-kielletty-ilmaa-hinnoissa-Spessu :)

hannupulkkinen
15.07.2012, 16.20
Kerro toki ihmeessä lisää...?
Kaaduttu?
No jotenkin tuo Powerstay sattuu tässä kuvassa silmään. Mutta katkeileehan noita.

Popper
04.09.2012, 16.40
Kysynpä vielä täältä; Nummelassa olisi myynnissä 2011 -mallin Roubaix Elite Shimanon 105 -osasarjalla todella halvalla. Ajattelin sen hakea pois. Kysymys kuuluu, miksiköhän se ei ole mennyt kaupaksi? Onko Elitessä jotakin vikaa, tai vuosimallissa 2011, vai mikä on? On siis vain 1350 euroa tuo peli, mikä tuntuu hurjan hyvältä hinnalta. Auttakaa asiantuntijat nöösiä, olenko tekemässä virheen?

rjrm
04.09.2012, 17.28
Olisko siinä triplakammet ostajia pelottamassa?

Popper
04.09.2012, 20.32
Ei ole triplakampia, muuten olisin jättänyt itsekin hyllyyn. Kotiin noudettu, mukavalta tuntuu. Äskeisen kysymyksen voi siis unohtaa, kun fillari on jo kotona. Enää en edes halua kuulla perusteluja, miksi ei olisi kannattanut ostaa ;)

ToniR
04.09.2012, 21.44
Onnea uudelle pyörälle!

frp
05.09.2012, 09.31
Hyvä pyörä varmasti. Edullisemmissa roubaix malleissa minua ärsytti aikanaan ulkopuoliset vaijerit ja varsinkin takajarrun vaijeri, joka käyrän yläputken takia kulki tyylin 4cm päässä itse putkesta. Hyvä pyykkinaru :) Siksi katsoin minimissään expert mallia jossa oli vaijerit sisäiset.

Tuskin hidastaa vauhtia kuitenkaan :)

Popper
05.09.2012, 20.27
Kiitos onnitteluista, pyörä on tosiaan ihana. Ensimmäinen kokonaan hiilikuituinen pyörä minulle. Vaijerit kieltämättä ovat rumahkosti näkyvissä, mutta en anna haitata menoa. Pyörässä oli jostain syystä ylipitkä stemmi kiinni, mikä on ehkä osaltaan karkottanut koeajajat. Vaihdoin lyhyempään (ja paremman näköiseenkin) pro -kannattimeen ja nyt on koko just eikä melkein.

Kartturi
05.09.2012, 21.16
Eipä nuo vaijerit paljon menoa haitanne ja silmä tottuu.) Melkein eniten tykkään yleisajossa teräksesisestä crossarista jossa pyykkinarut sojottaa joka suuntaan, vaikka kellarissa vaanii myös kuituinen maantiepyörä. Onnea matkaan!