PDA

Näytä tavallinen näkymä : Levyjarruista kysymyksiä

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

arctic biker
27.01.2014, 15.22
http://www.bike-components.de/products/info/p32088_Hydraulic-Bleed-Kit-Entlueftungsset.html
Ota vaikka tuo niin passaa sitten aika monelle jarrumerkille. Voit vuokrata sitten kavereille, Avidikuskeille annat toki paljousalennusta. Maguran Mt-sarja kaipaa sitten alleviivattua ruiskua lisäksi.

jjyrki
27.01.2014, 16.14
Kuinka vakavasti pitäisi suhtautua jos levyssä lukee Resin Pads Only? Eiks noi oo samaa kiillotettua terästä kaikki?

jan52
27.01.2014, 23.45
Kuinka vakavasti pitäisi suhtautua jos levyssä lukee Resin Pads Only? Eiks noi oo samaa kiillotettua terästä kaikki?

Ainakin ne Shimanon "resin pad only" levyt on hieman pehmeämpää terästä, kuin kalliimmat levyt. Muilla paloilla levy voi siis kulua vähän nopeammin, mutta tuskin siitä muuta haittaa on.

El-Carpaso
30.01.2014, 19.50
http://www.youtube.com/watch?v=v83YFGi5uT0

Tossa on muuten todella hyvä ohje jarrujen keskittämiseen. Tuossa ei tule kunnolla homma ilmi, mutta selitän vielä niin helpottuu

Eli
Otetaan jarru löysälle ja otetaan palat pois. Satula keskitetään silmämääräisesti keskelle levyä. Kyllä, ei löysätä ja keskitetä palojen kanssa koska toinen mäntä on aina vahvempi kuin toinen. Videossa oli jonkin sortin palat jotka voi myös hommata/väsätä, mutta itse teen silmämääräisesti.
Kun satula on keskellä kiristetään ruuvit (vuorotellen molempia vähän kerrallaan), isketään palat sisään ja pumppailaan kahvaa niin että ottaa kiinni. Tässä vaiheessa todennäköisesti toinen pala hinkkaa (koska toinen mäntä on aina vahvempi).
Voimakkaampaa palaa saa taaksepäin laittamalla ruuvimeisselin pää heikomman puolen palan taakse ja varovasti pumppaamalla kahvaa. Kohtuullisen pienet liikkeet tekevät jo paljon ja tätä voi puuhastella vaikka kuinka pitkään koska säätäminen ei hajota jarrua. Kun palat on keskitetty ei mäntien pitäisi enää liikkua sisään tai ulos vaan liike on tiivisteen joustoa (johon levyjarru perustuu). Jos toinen mäntä on todella voimakas voi säätöä joutua tekemään aina silloin tällöin, mutta ei vaadi kuin ruuvimeisselin ja pari pumppausta (hyvällä tuurilla satulaa ei siis tarvitse irroittaa enää koskaan säätöä varten).

Tämän oppimisen jälkeen jarrujen keskittäminen "virallisella" ohjeella on tuntunut todella tyhjältä arvalta. Etenkin kylmällä toisen männän takaa saattaa helpommin vuotaa öljyä jos männissä on kova epätasapaino ulkoutumisessa.

Mihail
30.01.2014, 19.57
Mikkä jarrupalat avid X0 jarruihin? Nyt paikallaan alkuperäiset, jotka vinkuu pakkasella ja märällä niin että hävettää.

Sisu
30.01.2014, 20.23
Mikkä jarrupalat avid X0 jarruihin? Nyt paikallaan alkuperäiset, jotka vinkuu pakkasella ja märällä niin että hävettää.

No jos otat ne nykyset kiillottuneet ja hankaat hiekkapaperila karheiks, sit putsaat levyt ja taas toimii sisäänajon jälkeen vinkumatta.

samu88
08.02.2014, 10.06
Tekeekös noilla Ashiman Ai2 levyillä mitään? --> http://www.ashima.com.tw/Ai2.htm
Ei ainakaan olisi järin painavat, mutta mietityttää enskakäytössä noitten pito?

T1s jarrujen kanssa joutuisi siis kommunikoimaan :)

Futurecrew
16.02.2014, 18.12
Moi

Kyselisin, että mikä mahtaa olla mun etujarrussa kun laahaa. Mäntä tullut hieman ulos? Vai onko toi edes mahdollista... Toimii kyllä, eli jarruttaa ja palauttaa. Ittellä ei oo enää mitää intoo tehä hirveetä jarruremonttii. :D Ja sitten toiseksi..miksi mun jarrut vinkuu vieläkin aivan järjettömästi, vaikkoa oon monet kerrat hionu karheeks ja putsannu levyt? Ja ainakun pistää lunta levyille ääni loppuu... Jarrut on avid juicy 3. Pikaisia vastauksia kiitos!

edit: ja anteeks jos luki jo jossain..

miku80
16.02.2014, 18.19
Keskitetty kunnolla? Vaihda jotkut pehmeämmät/hiljasemmat palat.. Joskus korvasin avidin orkkispalat ebc:n punasilla dh paloilla ja ovat mukavan hiljaiset pakkasilla ja märkänäkin hiljaisemmat mitä avidin ja pitoa on tolkuttomasti, mutta kääntöpuolena että nuo pehmeämmät eivät ole sitten pitkäikäisiä..

Futurecrew
16.02.2014, 23.30
Moi,

Kiitos nopeasta vastauksesta. Kyllä juuri tänää keskitin, mutta ongelmana on, että molemmat puolet laahaa. Ainoaksi järkeväksi syyksi ajattelisin, että männät ovat tulleet hieman ulos. Kyllä kai sitte jarrupalat menee vaihtoo...siis heti ku on rahaa...:D

frp
17.02.2014, 00.13
Koita talttapäisellä ruuvarilla työnnellä palan ja levyn väliin ja siellä kääntelemällä painella mäntiä vähän sisäänpäin. Joskus tuntuu kaipaavan vähän rohkaisua palautumiseen kun likaa tai jotan muuta kertyy. Sitten pumppailet tietysti kohdilleen ennen ajoon lähtöä.

El-Carpaso
17.02.2014, 02.04
Ootko ajellu pakkasessa?

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

CwA
19.02.2014, 10.10
Tektro Novelat, ilmeisesti se on ominaisuus, että eturenkaan lukitseminen vaatii moninkertaisen voimamäärän v-jarruihin nähden ja olen myös lukenut, että usein joutuu säätämään, mutta havaitsin tuossa, että säädön jälkeen kaksi kovempaa jarrutusta ja saa tehdä uuden säädön, kun taas on sisäpuolisen palan välys luokkaa yli milli, vaikka sisempi on säädetty sellaiselle hiuksen hennolle välykselle?

BB7 hankin kyllä, mutten nyt ihan heti tahtoisi, vaan jos nuo oikeasti on tuollaiset, niin en kovin kauaa jaksa hieroa, joten arvelin, että jollainhan varmasti on tähänkin tieto?

Greycap
19.02.2014, 11.31
En enää muista mikä Tektron mekaaninen levyjarru minulla aikanaan oli mutta mainostekstin mukaan sillä sai "tehoa ja turvallista tuntumaa" - no ei tehoa mutta tuntuma oli todella turvallinen, vaikka jarrun veti asvaltilla pohjaan ei ollut mitään pelkoa OTB:n suorittamisesta. Jotain kertonee että vaihdoin tilalle V-jarrun ja käytin sitä pyörän loppueliniän.

CwA
19.02.2014, 18.15
En enää muista mikä Tektron mekaaninen levyjarru minulla aikanaan oli mutta mainostekstin mukaan sillä sai "tehoa ja turvallista tuntumaa" - no ei tehoa mutta tuntuma oli todella turvallinen, vaikka jarrun veti asvaltilla pohjaan ei ollut mitään pelkoa OTB:n suorittamisesta. Jotain kertonee että vaihdoin tilalle V-jarrun ja käytin sitä pyörän loppueliniän.

"Tässä on ABS vakiona" :D

Miklo
19.02.2014, 22.58
Ostin käytetyn pyörän missä on tällä hetkellä Ashiman PCB jarrut. Jos haluan päivittää nämä Shimanon SLX jarruihin, niin tarvitseeko ostaa uudet jarrulevyt? Entä pystyykö SLX:n letkuja lyhentämään täysi noviisi ko asiassa?

Greycap
19.02.2014, 23.04
"Tässä on ABS vakiona" http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png

Jep... kahva pohjaan niin kuului vaan prrrrrrrrrr ja vauhti hidastui hiljalleen, ja se oli silloin jo säädetty niin lähelle laahaamista kuin mahdollista. Tuomio: kelvoton.

Ostin käytetyn pyörän missä on tällä hetkellä Ashiman PCB jarrut. Jos haluan päivittää nämä Shimanon SLX jarruihin, niin tarvitseeko ostaa uudet jarrulevyt? Entä pystyykö SLX:n letkuja lyhentämään täysi noviisi ko asiassa?

Vanhat levyt käy jos on standardikokoiset mitä ne todennäköisesti onkin, ja kyllä pystyy. Osaava tekee kotikonstein ja osaamaton (kuten minä) vie lähimpään pyöräliikkeeseen.

Amfinaut
20.02.2014, 00.31

Tuosta Shimanon letkujen lyhentämisestä on ollut jonkin verran keskustelua, esim. tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50503-Shimano-jarruletkun-putken-lyhent%E4minen). Homma on hyvin yksinkertainen mutta joillakin on ilmaustarvetta esiintynyt siitä huolimatta, että ohjeita on noudatettu. Varaudu nyt ainakin siihen.

jojo^^
20.02.2014, 00.57
Tekeekös noilla Ashiman Ai2 levyillä mitään? --> http://www.ashima.com.tw/Ai2.htm
Ei ainakaan olisi järin painavat, mutta mietityttää enskakäytössä noitten pito?

T1s jarrujen kanssa joutuisi siis kommunikoimaan :)

Valmistaja rajaa noiden sopivuuden rankimmillaan XC:hen (+cyclo/maantie/city). Jos kevennyslevyä haluat kokeillta niin kannattaa mielummin ottaa normaali AiRotor.

CwA
20.02.2014, 07.52
Jep... kahva pohjaan niin kuului vaan prrrrrrrrrr ja vauhti hidastui hiljalleen, ja se oli silloin jo säädetty niin lähelle laahaamista kuin mahdollista. Tuomio: kelvoton.

Juu, kelvoton kuvaa hyvin noita Tektro Novela jarruja, alkaa ne vähän pitämään viidennen lukkitumisen rajalle (lumella LT3 renkain juuri ja juuri saa lukkoon eturenkaan) puristellun 30-0 jarrutuksen jälkeen, mutta jäähdyttyään ei taas pitoa ole ja muutaman tuollaisen jarruttelusetin jälkeen alkaa olemaankin huilitauon paikka.
Fiilis on sama kuin 80-luvun 3-vaihteisissa mitä oli ne vannejarrut, saman verran pitää puristella, että alkaa jotain tapahtumaan, jospa tästä on jotain hyötyä jollekkin joka hakee tietoa noista Tektro Novela jarruista, mikäli kuvittelee edullisesti pääsevänsä levyjarruaikaan, niin ehkä ei kannata ostaa. Onneksi mulle noi tuli pyörässä mukana.

Paloilla saattaisi parannusta tulla, mutta taitaa olla viisainta pistää BB7 tilaus vetämään, niin ei tarvitse leikkiä, hydraulisien mäntämurheita en kaipaa.

Futurecrew
20.02.2014, 16.12
Koita talttapäisellä ruuvarilla työnnellä palan ja levyn väliin ja siellä kääntelemällä painella mäntiä vähän sisäänpäin. Joskus tuntuu kaipaavan vähän rohkaisua palautumiseen kun likaa tai jotan muuta kertyy. Sitten pumppailet tietysti kohdilleen ennen ajoon lähtöä.

Juu, tuota voisi kokeilla.

Ja El-Carpaso, tässä lähiaikoina tuo ongelma ilmaantunut. 0 asteilla ajellu...voiko vielä pakkaseks sanoo..

Tarmo

ben
22.02.2014, 12.20
Mitä eroa on SLX M675-B:llä ja ei-B:llä?

mk
24.02.2014, 15.09
kumpikohan olisi soveltuvampi siirryttäessä mekaanisista hydraulisiin? hintaluokkana tuollasen satkun sarja ja 160mm levyjä useemmissa kiekoissa niin ei välttämättä noita laikkojakaan tarvi olla paketissa
Avid Elixir 1 Disc Brake - Set (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=70193;page=3; menu=1000,2,15,117;mid=0;pgc=0;orderby=4)
vs.
SHIMANO Disc Brake Set SLX BR-M675-B (http://www.bike-discount.de/shop/k495/a101223/details.html?memorised=true) (alemman version asemesta servokahva jo)
Muitakin voi ehdottaa, mutta nämä pari merkkiä/mallia on nyt arvosteluin ja nettitietojen mukaan ehdolla ... Pyörä täysjäykkä 26" maasturi

Greycap
24.02.2014, 15.24
kumpikohan olisi soveltuvampi siirryttäessä mekaanisista hydraulisiin?

Yhden sarjan Elixir ykkösiä olen omistanut, tulivat pyörän mukana. Kyllähän niillä pysähtyy mutta eka päivitys minkä tein oli vaihtaa tilalle M675 SLX:t - kertonee mielipiteeni aika hyvin. Missään tapauksessa ei kannata maksaa Elixireistä enempää kuin SLX:istä.

mk
24.02.2014, 15.38
Yhden sarjan Elixir ykkösiä olen omistanut, tulivat pyörän mukana. Kyllähän niillä pysähtyy mutta eka päivitys minkä tein oli vaihtaa tilalle M675 SLX:t - kertonee mielipiteeni aika hyvin. Missään tapauksessa ei kannata maksaa Elixireistä enempää kuin SLX:istä.
thanks .. ! Eiköhän tämä vahvista valintaa tuohon SLX:n suuntaan (vaikka sainkin vielä heräteltyä mx2:t henkiin niin alkaa olla päivityksen paikka) ... :)

Verska-Vesa
24.02.2014, 15.45
Mitä eroa on SLX M675-B:llä ja ei-B:llä?
Jos aiot integroida vaihdevivun jarrukahvaan, niin se vaihdevivun kiinnike tarvii olla jotenkin erilainen B:llä ja ei-B:llä. Tarkemmin en tiedä, mitä eroa noissa kiinnikkeissä on.

IncBuff
24.02.2014, 16.46
kumpikohan olisi soveltuvampi siirryttäessä mekaanisista hydraulisiin? hintaluokkana tuollasen satkun sarja ja 160mm levyjä useemmissa kiekoissa niin ei välttämättä noita laikkojakaan tarvi olla paketissa
Avid Elixir 1 Disc Brake - Set (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=70193;page=3; menu=1000,2,15,117;mid=0;pgc=0;orderby=4)
vs.
SHIMANO Disc Brake Set SLX BR-M675-B (http://www.bike-discount.de/shop/k495/a101223/details.html?memorised=true) (alemman version asemesta servokahva jo)
Muitakin voi ehdottaa, mutta nämä pari merkkiä/mallia on nyt arvosteluin ja nettitietojen mukaan ehdolla ... Pyörä täysjäykkä 26" maasturiEi noiden välillä tarvitse miettiä hetkeäkään. Ilman muuta SLX:t. Elixir ykköset on ihan jöötiä.

Mulla on käyttöpyörässä Elixir ykköset ja lenkkipyörässä SLX:t. Joka kerta kun lähtee käyttöpyörällä johonkin niin alkaa tympiä ne jarrut.

Itsok
24.02.2014, 18.06
Eiköhän Shimano tarjoa tällä hetkellä parasta vastinetta rahoille jarruissa.

mk
24.02.2014, 18.30
Ei noiden välillä tarvitse miettiä hetkeäkään. Ilman muuta SLX:t. Elixir ykköset on ihan jöötiä.
Mulla on käyttöpyörässä Elixir ykköset ja lenkkipyörässä SLX:t. Joka kerta kun lähtee käyttöpyörällä johonkin niin alkaa tympiä ne jarrut.
Jees !, kiitokset myös IncBuff :n suuntaan ... Mitä enempi noista lukee niin sitä paremmalta noi SLX:t vaikuttaa ja unohtaa Aviditi sekä hinnat alkaen shimanot (mitä kivijalkakauppa tuossa tarjoais asennettuna) .. Ehkä sitä pitää koittaa ottaa setti SLX:ää (jos sitä nyt tulee tuolla 99€ hinnalla varastoon vielä) ja askarrella itse paikalleen, josko sitä senverta sais säädettyä/asennettua.. Kunhan muistaa varautua asennusoluilla :o

Greycap
24.02.2014, 18.52
Hinnat alkaen -Shimanoista sanottakoon sen verran että minulla oli edellisessä pyörässä M446:t (ei mitään hajua miten ne eroaa M445:stä) ja jälkeenpäin harmitti kun olin sen myynyt etten kähveltänyt siitä jarruja korvaamaan tuon nykyisen Elixir 1:t koska nekin oli jo huomattavasti paremmat. Elixirit on nykyään jemmassa lähinnä siksi että pyörän saa aikanaan myytyä niillä ja jätettyä SLX:t itselle taas seuraavaan siirrettäviksi.

IncBuff
24.02.2014, 19.10
Jees !, kiitokset myös IncBuff :n suuntaan ... Mitä enempi noista lukee niin sitä paremmalta noi SLX:t vaikuttaa ja unohtaa Aviditi sekä hinnat alkaen shimanot (mitä kivijalkakauppa tuossa tarjoais asennettuna) .. Ehkä sitä pitää koittaa ottaa setti SLX:ää (jos sitä nyt tulee tuolla 99€ hinnalla varastoon vielä) ja askarrella itse paikalleen, josko sitä senverta sais säädettyä/asennettua.. Kunhan muistaa varautua asennusoluilla :oTuostahan nuo saisi heti http://www.bike-components.de/products/info/p35768_SLX-v-h-Set-Scheibenbremse-BR-M675-Modell-2014.html

mk
24.02.2014, 19.34
Tuostahan nuo saisi heti http://www.bike-components.de/products/info/p35768_SLX-v-h-Set-Scheibenbremse-BR-M675-Modell-2014.html
katos perskules ... :o Kiitän infosta ja laitetaas kirjanmerkkeihin/harkintaan ettei vaan tule heräteostoksena :)

Futurecrew
27.02.2014, 11.20
Moi!

Noniin, nyt ei jarrut enää inahdakkaan! Ja hommahan meni itsellä näin:

Ensin jarrupalat irti ja hion lasittuneet palat normaaleiksi. Sitten hion viilalla 45 asteen kulman jokaiseen jarrupalan reunaan ja sen jälkeen otin kuumailmapuhaltimen ja lämmitin paloja, vähän tuli savuakin jo, mutta siihen lopetin puhaltamisen (Mitä tuokin sitten auttaa :D). Kaiken tuon jälkeen tein pystysuunnassa rautasahalla "viillon" metalliin asti ja hion hiekkapaperilla levyt.

Noin homma itsellä hoitui, mutta mitä uusia paloja suosittelesitte taakse? Mahdollisen hyvät? Muttei kumminkaan sellaset jotka kuluu viikossa loppuun. Kattelin jo noita ebc punasia, mutta miten nopeesti ne on loppu? Entäs ebc vihreet? Ehdotuksia!

Tarmo

Iglumies
27.02.2014, 12.12
...vähän tuli savuakin jo, mutta siihen lopetin puhaltamisen (Mitä tuokin sitten auttaa :D)...
Paloista palaa öljyt ym pashat pois.

Bässi
27.02.2014, 12.24
Karkeesti sanoen vihreet tasamaalle ja punaset alamäkeen. Mulle ei kyllä enää tule vihreitä, aika iso ero jarrutus voimassa vrt punasiin. Punaset tietty kuluu nopeemmin, muttei ne kuivalla puhtaalla kelillä vielä 1kk luulis kuluvan, en muista kauan ne mulla kesti.

Futurecrew
28.02.2014, 23.12
Noniin, nyt kun sai palat edes vähän kuntoon(uudet on jo kyllä tilauksessa), niin tuli taas uusi ongelma. Alkaa pikkuhiljaa menemään pinna näiden nestejarrujen kanssa. Varmaan on ekat ja vikat...

Mutta asiaan, miksi minun takajarru kahva menee paljon enemmän pohjaan kun keulin? Pelottaa aika sikana keulii ku takajarru lähes pohjassa jos vähänkin kulmaa. Onko tää joku tyyppivika, kavereilla ei ainakan mee... Muutenkin tuntuu jotenkin omituisilta nuo... Oisko pyörähuolto seuraava osote mihin polkasta? :D Ja kyllä nuo on keskitetty niin, että jarrusatula silmämääräisestti eka keskelle levyä ilman paloja ja kun on keskellä niin palat takas ja niin edespäin.
Aaapuuva, apuva, apuva!

Tarmo

IncBuff
28.02.2014, 23.15
Siellä on ilmaa.

Futurecrew
28.02.2014, 23.53
Kiitos ja kumarrus inclbuffille. Nyt pitää enää opetella ilmaa kunnolla....

Tarmo

hirja
01.03.2014, 00.01
Motonettiin ostamaan citikan vihreää mineraaliöljyä, käy kaikkiin mineraaliöljyjärjestelmiin ja saa läträtä - ei maksa paljoa...

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Futurecrew
01.03.2014, 18.35
Wuuhuu! Ensimmäinen ilmaus completit! Oli pakko hehkuttaa...

No, sitten huomasin tänään, ettei mun jarrut ookkaan avid juicy 3, vaan ne ovat juicy threet. Kyselisin siis, että onko juicy 3 ja juicy three eri mallit?

Tarmo

Lanssi
08.03.2014, 06.25
Jos mulla on Avidin BB7 183mm levyillä, ja haluan hydrauliset tilalle, niin meneekö kaikki Avidin jarrut samoilla adaptereilla? Tosin Shimanon M615 on aika kehuttu, ja monien tahojen mukaan hinta/laatusuhteeltaan loistava. Silloin menee vaan levytkin vaihtoon.

Lähetetty minun B1-A71 laitteesta Tapatalkilla

CwA
08.03.2014, 14.56
Wuuhuu! Ensimmäinen ilmaus completit! Oli pakko hehkuttaa...

No, sitten huomasin tänään, ettei mun jarrut ookkaan avid juicy 3, vaan ne ovat juicy threet. Kyselisin siis, että onko juicy 3 ja juicy three eri mallit?

Tarmo

Three = kolme, joka taas on 3, joten tuntuisi aika erikoiselta, että 3 ja three olisi eri mallit. Kuusi olisikin sitten toinen tarina.

star trek
10.03.2014, 16.21
Mitä eroa käytännössä uudet stx vs. xt

xc-pyöräilijä
11.03.2014, 10.33
Slx jarruihin paloja.. Tuommoset ovat siis vakiot, entiset lasittuivat ja vinkuvat kun hullut. Onko parempia paloja olemassa nuihin? http://www.bike-components.de/products/info/p26642_Bremsbelaege-G01A-fuer-XTR--XT--SLX--Alfine.html

Verska-Vesa
11.03.2014, 11.36
Mitä eroa käytännössä uudet stx vs. xt
Jos tarkoitat STX:llä SLX:ää, Niin käytännön eroina on:
-XT:n vapaaliikkeen säätö, joka on täysin turha. Sen vaikutusta on hyvin vaikea edes huomata, ja mielestäni ei ole mitään syytä säätää vapaaliikettä muuhun kuin minimiin.
-XT:ssä vakiona jäähdytysrivalliset jarrupalat ja palojen varmistus ruuvilla eikä sokalla kuten SLX:ssä. Molempiin kuitenkin käyvät samat jarrupalat sekä tietääkseni myös molempiin käy ruuvi- tai sokkavarmistus.
-Hiukan erilainen jarrukahvan etäisyydensäätöruuvi sekä eri väri.

Itselläni on XT:t, nyt jos ostaisin uusia jarruja niin en näe juurikaan syytä maksaa kauheasti ekstraa XT:stä, ehkä nuo jäähdytysrivalliset jarrupalat on ainoa pätevä syy jos menee johonkin oikeasti isoon mäkeen ajamaan. Olettaen että XT:n osto on halvempaa kuin SLX+uudet palat.

star trek
11.03.2014, 12.46
Kiitän, niin toi stx olikin se telakkafirma:) menee varmaan slx hankintaan, tehokkuus ilmeisesti samaa luokkaa ja varmaan märällä
myös äänettömämmät kun nyt käytössä olevat avid elixir 3 jarrut. Juu ja jos katu-uskottavuus meinaa kärsiä niin sitte täytyy
nyysiä vaimon pyörästä xt jarrut itelle.

ealex
11.03.2014, 14.14
Slx jarruihin paloja.. Tuommoset ovat siis vakiot, entiset lasittuivat ja vinkuvat kun hullut. Onko parempia paloja olemassa nuihin? http://www.bike-components.de/products/info/p26642_Bremsbelaege-G01A-fuer-XTR--XT--SLX--Alfine.html
Shimanon vakiopalat (resin) ovat ihan hyviä. Löysin myös toiset todella hyvät palat, Superstarin Kevlar: http://superstar.tibolts.co.uk/index.php?cPath=21 en tosin kerinnyt vielä Shimanossa testata, mutta Avideissa ovat huomattavasti paremmat, kuin Avidin ”sintered” tai orgaaniset palat.

JackOja
11.03.2014, 14.21
Kiitän, niin toi stx olikin se telakkafirma...

On se Shimpan osasarjakin, ei taida levyjarruja olla kuitenkaan :rolleyes:

Greycap
11.03.2014, 15.58
Molempiin kuitenkin käyvät samat jarrupalat sekä tietääkseni myös molempiin käy ruuvi- tai sokkavarmistus.

Vahvistan tämän, tällä hetkellä omissa SLX:issä rivalliset sintteripalat ruuvilla varmistettuna ja XT:issä tavisresiinit sokilla. Harmi kun niitä ruuveja ei saa irtona mistään sellaisesta kaupasta josta tulisi tilattua muutenkin koska nuo sokat on aivan haitarista.

Polun tukko
11.03.2014, 16.37
Mikäs ongelma tuossa sokan käytössä on? Itsellä icetech palat sokilla kiinni slx:ssä enkä ole mitään huonoa huomannut. Jo toinen pyörä samoilla jarruilla ja sokkakiinnityksellä menossa. Ja noista slx:stä vielä.. Ovat erittäin hyvät jarrut. Itsellä painoa yli neuvola rajan. Käytössä slx:t xt icetech levyillä ja icetech paloilla ja hyvin on tultu alas tahkot ja muut laskut ilman mitään ongelmia.

Greycap
11.03.2014, 18.06
Ei niissä sokissa muuta mutta jos on syystä tai toisesta tarvetta irrotella paloja niin ne on parin käyttökerran jälkeen kohtalaisella aaltokuviolla ja oikaisu on helpommin sanottu kuin tehty. Kertakäyttöisinä oikeinkin hyvät.

Antza44
13.03.2014, 15.13
Jos tarkoitat STX:llä SLX:ää, Niin käytännön eroina on:
-XT:n vapaaliikkeen säätö, joka on täysin turha. Sen vaikutusta on hyvin vaikea edes huomata, ja mielestäni ei ole mitään syytä säätää vapaaliikettä muuhun kuin minimiin.

Itselläni on XT:t, nyt jos ostaisin uusia jarruja niin en näe juurikaan syytä maksaa kauheasti ekstraa XT:stä, ehkä nuo jäähdytysrivalliset jarrupalat on ainoa pätevä syy jos menee johonkin oikeasti isoon mäkeen ajamaan. Olettaen että XT:n osto on halvempaa kuin SLX+uudet palat.Itse olen puolisen vuotta ajellut SLX jarruilla ja tuntuu, että palat on turhan kaukana levyistä. Palat tuskin kauheasti kulunut. Tämä on aiheuttanut pohdintaa, että saisiko sillä XT:n vapaaliikkeen säädöllä tuossa tilanteessa paloja lähemmäs.
Tosin SLX tätys ilmata, kun pyörää kallistelee huoltopukissa tai kippaa ylös alaisin, niin joutuu puristelemaan kahvasta muutaman kerran, että alkaa pitämään.

Antza44
13.03.2014, 15.33
Onko joku testannut tuollasta irtoliitintä jarruletkun satula päähän tai vastaavaa? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-caliper-end-fittings-magura/rp-prod63858 ja tuossa listassa näkyy pikku kuvakin http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=magura
Magura MT2 takapäähän tarvis pidemmän letkun a30€ valmis ja kohta uudet palat 30€. Tuntuu urpolta maksaa letkusta 30€+30€ palat, kun uudet SLX saa satasella.

IncBuff
13.03.2014, 16.34
Ei niissä sokissa muuta mutta jos on syystä tai toisesta tarvetta irrotella paloja niin ne on parin käyttökerran jälkeen kohtalaisella aaltokuviolla ja oikaisu on helpommin sanottu kuin tehty. Kertakäyttöisinä oikeinkin hyvät.
Kapea kärkisillä pihdeillä kun puristaa ja avaa sokan niin ei tule ongelmia.

ealex
13.03.2014, 16.44
Itse olen puolisen vuotta ajellut SLX jarruilla ja tuntuu, että palat on turhan kaukana levyistä. Palat tuskin kauheasti kulunut. Tämä on aiheuttanut pohdintaa, että saisiko sillä XT:n vapaaliikkeen säädöllä tuossa tilanteessa paloja lähemmäs.
XT:n tai kalliimpien Avidien vapaaliikkeen säätö ei vaikuta mitenkään paloihin, vaan kahvan vapaaliikkeeseen, eli on minunkin mielestäni täysin turha.

maudicel
13.03.2014, 17.05
Nopea kyssäri mekaanisista MTB levareista ja kahvoista.

Tiedän, että STI kahvat ja MTB levarit ei toimi keskenään.
Miten on lisäjarrukahvojen (long pull) ja MTB levareiden laita?

Antza44
13.03.2014, 18.56
XT:n tai kalliimpien Avidien vapaaliikkeen säätö ei vaikuta mitenkään paloihin, vaan kahvan vapaaliikkeeseen, eli on minunkin mielestäni täysin turha.
Aa mä oon kuvitellut, että freestroke ruuvista männät puristuu lähemmäs levyä ja jarru ottaa aiemmin kii, mutta se onkin siis vaan vapaa säätö kahvaan ennen, kuin kahva alkaa puristaa jarru nestettä. Niin se tuossa ohjeessakin yritetään kertoo, mutku ei tullu ees mieleen, et joku kaipaa edes tuommosta säätöä, kun kahva liikkuu kuitenki reilusti ennen, kuin palat ottaa levyyn kiinni. http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Deore-XT/SI_8JZ0A/SI-8JZ0A-004-03-Fin_v1_m56577569830780959.pdf

No hyvä, että selkis tääkin, niin voi alkaa tilaileen toisia SLX:iä

CamoN
13.03.2014, 19.07
Kapea kärkisillä pihdeillä kun puristaa ja avaa sokan niin ei tule ongelmia.

Ihan tulee mieleen vanhat kunnon neuvostoliittolaiset tekniset ratkaisut. Puristusta, vääntöä ja hienosäätölekalla perään jos ei synny valmista.

tune
13.03.2014, 20.41
Ja jos sitä kahvan vapaaliikkeen säätöä kaipailee SLX-jarruihin, niin pienellä askartelulla näyttäisi onnistuvan: http://forums.mtbr.com/brake-time/shimano-zent-812550.html#post9831481

Omaa kokemusta ei ko. modifikaatiosta ainakaan vielä ole, kun haluan säilyttää takuun (ainakin toistaiseksi).

ValtteriV
13.03.2014, 21.58
Onkohan jotain tiettyjä paloja mitä suositte? Mullahan on tosiaan tommoset Formula R1:set ja mietin että oiskohan näistä paloista mihinkää http://www.bike-discount.de/en/buy/disc-brake-pads-formula-the-one-mega-r1-rx-organic-27991/wg_id-282

hirja
13.03.2014, 22.24
Yli kymmenen vuotta ajaneena voin sanoa ettei ole niin isoa mäkeä vastaan tullut että huomaisi eron laadukkaampien ja vähemmän laadukkaiden palojen välillä.

ealex
13.03.2014, 22.31
Eron huomaakin paremmin tasaisella. :)

hirja
13.03.2014, 22.39
No kyllä kuskia pelottaa jos tasaisellakin pitää jarrutella. :)

CwA
13.03.2014, 22.45
No kyllä kuskia pelottaa jos tasaisellakin pitää jarrutella. :)

Kyllä sitä kannattaa tasaisella jarruttaa ennemmin kuin ajaa punaisia päin rekan alle.

Mun Tektro Novelat alkoi pitämään ihan hyvin, kun ajelin mutahiekassa niin, että jarrut olivat ihan hiekkaiset, mutta kun menin putsailemaan, niin ei ne taaskaan pidä, pitää kai hieroa hiekkaa levyihin :D

Vaikkei nuo kummoisesti pidä, niin riittää ne omaan käyttöön, ellei kuulu poks ja jarru lopettaa toimimisen, mitä ulkomailla tuntuu tapahtuneen monella.

hirja
13.03.2014, 22.48
Kaksi taikasanaa: hiekkapaperi ja hella. Kyllä rupee pitämään.

ValtteriV
15.03.2014, 15.35
No ite oon kyllä huomannu eron palojen ja palojen välillä. Ostin ison läjän Superstarin jarrupaloja ja ne oli kyllä suoraan sanottuna täyttä *askaa. Eivät pitäneet yhtään ja kuluivat hetkessä käyttökelvottomiksi. Nukeproofin palat taas ovat palvelleet moitteettomasti. Superstarin levyihinkään en kyllä enää kajoa. Samanlaisia nekin, täysin toista verrattuna esim. Formulan levyihin.

ealex
15.03.2014, 16.38
No ite oon kyllä huomannu eron palojen ja palojen välillä. Ostin ison läjän Superstarin jarrupaloja ja ne oli kyllä suoraan sanottuna täyttä *askaa. Eivät pitäneet yhtään ja kuluivat hetkessä käyttökelvottomiksi. Nukeproofin palat taas ovat palvelleet moitteettomasti.
Tuskin olivat punaisia kevlar paloja? Nämä kun pitävät todella hyvin myös heti uutena tai märkänä ja jarrutustuntuma on ”siivistyneempi” kuin Avidin alkuperäisillä. Myös ideaaliolosuhteissa, kuivana ja lämpimänä, jarruvoima jakautuu tasaisemmin.

ValtteriV
15.03.2014, 16.43
Tuskin olivat punaisia kevlar paloja? Nämä kun pitävät todella hyvin myös heti uutena tai märkänä ja jarrutustuntuma on ”siivistyneempi” kuin Avidin alkuperäisillä. Myös ideaaliolosuhteissa, kuivana ja lämpimänä, jarruvoima jakautuu tasaisemmin.
Olivat ihan sinisiä Organic paloja

CwA
16.03.2014, 20.46
Kaksi taikasanaa: hiekkapaperi ja hella. Kyllä rupee pitämään.

Tuo mutahiekkakin toimii hyvin, ei tarvinnut paljoa levyyn sipaista, kun pito parani kummasti, no toki se vähän rohisee, mutta pitää aikansa, kunnes päivitysosia jaksaa ruuvailla kiinni.

CamoN
16.03.2014, 22.18
Tuo mutahiekkakin toimii hyvin, ei tarvinnut paljoa levyyn sipaista, kun pito parani kummasti, no toki se vähän rohisee, mutta pitää aikansa, kunnes päivitysosia jaksaa ruuvailla kiinni.

Kannattaa alkaa kerätä voimia pikkuhiljaa, tuollaisella keinovalikoimalla saa ajettua nykyiset palat ja levyt loppuun alta aikayksikön.

CwA
16.03.2014, 22.53
Kannattaa alkaa kerätä voimia pikkuhiljaa, tuollaisella keinovalikoimalla saa ajettua nykyiset palat ja levyt loppuun alta aikayksikön.

Toki, toki, sillähän sitä tuli harrastettua, helpompi perustella uusien hilujen tarve, kun vanhat on vaihtokunnossa :D

AK-87
16.03.2014, 23.04
Superstarin levyihinkään en kyllä enää kajoa. Samanlaisia nekin, täysin toista verrattuna esim. Formulan levyihin.

Mulla on kyllä Superstarin laikat olleet varsin hyvät. Shimpan omat levyt kyllä hidastaa vielä kovemmin, mutta Superstaran kaltaisten isoreikäisten keventelylaikkojen ei toisaalta odotakaan olevan aivan yhtä tehokkaat... Suorinakin ovat pysyneet ihan nätisti ja hintaansa nähden loistavat, 5/5.

Ja noilla 180 millisillä Helixeillä on ajettu XT-jarrujen kans esim. Åressa ihan sujuvasti.

Amppari
17.03.2014, 12.12
Vinkumisen sain pois, kun kuuumensin palat harmaammaksi kuumailmapuhaltimella.

JesseP
17.03.2014, 23.09
Onko kellään kokemuksia Avidin Elixir 9 traileista? Olisi tarkoitus uusia jarruja hommata ja en oikein osaa päättää korvaanko vanhat elixir 5 shimanon xt:llä vai noilla edellä mainituilla avideilla. Jarrut tulisivat AM käyttöön.

AK-87
17.03.2014, 23.43
Pari kesää Avidin Elixir CR:llä ajelin ennen kuin ymmärsin vaihtaa Shimanoon. XT:t on kyllä huikeat, mutta taitaa SLX:ssä olla vielä parempi hinta/laatu.

mehukatti
18.03.2014, 00.11
Ite kokeilin tossa kerran XT:itä, mutta toiminta oli aika vahvasti on/off-tyyppistä siinä missä Avid X0 Traileissa on tosi hyvä modulaatio.

kauris
18.03.2014, 09.39
Minulle ili viime viikolla posti tuonut slx-jarrut 95 euron hinnalla. Tänään asentamaan. Kun jarruletkun lyhennyksenkin pitäis olla helppoa ilman uutta ilmausrarvetta ja jarrujen muutenkin hyvät niin odotukset on korkeella. Mahdollinen on offf jarrutuntuma on varmaan osin tottumuskysymys. Vanhoihin formula oro ?24 jarruihin en saanut koskaan tarpeeksi pitoa etujarruun yhdelle sormelle. Jyrkässä alamäessä, jossa kova pito ei voima etusormessa tahtonut riittää.

CamoN
18.03.2014, 09.40
Minulla on pari vuotta kokemusta Elixir CR:stä enkä ole vaihtamassa pois. Nimenomaan se modulaatio ja kahvatuntuman säädettävyys ovat niin hyvin toteutettu. Eivätkä ne tule tehon kustannuksella - kunhan jarrupalat on orgaaniset ja puhtaat, yhdellä sormella saa riittävästi tehoa hätäjarrutuksiin.

Eros
18.03.2014, 09.50
Three = kolme, joka taas on 3, joten tuntuisi aika erikoiselta, että 3 ja three olisi eri mallit. Kuusi olisikin sitten toinen tarina.

en minä tiedä :D

kauris
18.03.2014, 15.14
Noniin. slx-jarrut asennettu. Ei mennyt ihan täydellisesti ja kyllähän siinä koko aamupäivä myös kului :)
No nyt on harjoiteltu, jotta osaa kaverille asentaa samat jarrut sujuvasti. Johtui ehkä pienet ongelmat siitä etten näin arkiaamupäivänä alkanut asennusolutta ottamaan. Paha virhe.

No ensin aloitin takajarrusta. Ihmetystä aiheutti kahden kiinnityspultin mukana tullut yksi muovinen paksun prikan tapainen osa. Koska se oli muovia ja keskeltä halki, se lähti kiristettäessä vain pusertumaan rikki. En todella tajua mihin sitä olisi tarvittu ja miten sen olisi pitänyt toimia. Manuaalista asia ei selvinnyt.
Tässä kuvassa Formulan vanhat pultit, vieressä shimanon mustat pultit ja reunimmaisena se osa.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10723168/p4pb10723168.jpg
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10723169/p4pb10723169.jpg

Muovisessa osassa on vähän saman näköistä hammastusta kuin pultin ulkokehällä mutta koska pultissa olevaa prikkaa ei saa pultista pois, ei nuo pultin pään hampaat voi kohdata noita muovisen prikan hampaita.

Sitten kysyisin saako tuota takajarrusta lähtevää jarruletkua taivuttaa kulkemaan enemmän alaviistoon eli kohti rungossa olevaa ensimmäistä kiinnikettä. Avaamalla siis kiinnityspulttia ja kääntämällä osaa vai pääseekö siitä ilmaa samalla sisään tai toiminta muutoin huononee?
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10723167/p4pb10723167.jpg

Jarruletkun lyhennyksen tein aiemmin täällä vinkatun saksalaisen youtube videon pohjalta. Ensimmäisen lyhentämäni jarrun eli takajarrun kohdalla kahvan päästä pääsi asennuksen aikana tippumaan useampi tippa mineraaliöljyä ulos. Letkun ulostuloaukko kahvassa oli siis vain about vaakasuorassa tai ohjaustangon liikkuessa ehkä jopa muutamia asteita välillä alaspäin ja sieltä kahvan sisältä tippui siksi sitä nestettä letkun ollessa irti. Tästä seurasi tietysti se, että lyhennyksen jälkeen nestettä ei ollut järjestelmässä enää niin paljoa ja kahva painui lähes pohjaan. Harmitti pahasti mutta homman tultua valmiiksi ja jarrua useamman kerran paineltuani huomasin, että kahva ei enää mennytkään pohjaan vaan toimi hyvin, käytännössä yhtä hyvin kuin myöhemmin onnistuneemmin lyhennetty etujarru Tässä on ilmeisesti sellainen toiminto, että pieni nesteen puutos korjaantuu jotenkin?!?
Etujarrun kanssa olin tarkempana ja kahva paremmassa asennossa lyhennyksen aikana eikä mineraaliöljyjä valunut pois paitsi siitä katkaistusta pätkästä poikkaisun yhteydessä lattialle valahtanut määrä.

Katsotaan jos huomenna lähtis kokeilee. Nyt on märkä maa aamulla sataneen ja osin sulaneen lumimössön myötä.

Antza44
18.03.2014, 15.29
^
-Ne muovit pulttien kiristyksen jälkeen vasta paikoilleen. Silleen, että jarruttaa pultin aukeamissuuntaan heti. Pultin kannan ja muovin hampaat kohdakkain (katso ohje). Tai roskiin.
-Nesteen vajauksen tulet huomaaman, kun kippaat pyörän ylös alaisin, niin taas joudut pumppailemaan kahvasta, että alkaa jarru alkaa pitämään.
-Tottakai voi letkua kääntää. Kuusiokoloa pikkasen löysälle ja sit kii.

Ps. missä oli SLX 95€ Itse bongailin ja tilasin satkulla? Kivasti on Shimanon jarrujen ja ym. osien hinnat tippunut syksystä ainakin Saksan netti kaupoissa.

hirja
18.03.2014, 15.31
Pienikin nesteen määrän puutos tekee jarruista huonot, mutta nesteen lisääminen on helppoa sieltä jarrusatulasta. Työkaluiksi riittää lääkeruisku ja esim. akvaarioletkua. Ja voisin antaa semmosen vinkin että citroenin autoissa käytetään samaa mineraaliöljyä. Erona on vain väri. Maksaa motonetissä muistaakseni 6e/litra.

lansive
18.03.2014, 15.33
Se musta osa on "lakimiehenkarkoitin" jonka periaatteellisena tarkoituksena on pitää jarrusatulan etummainen pultti kiinni. Se pitäisi painaa päältäkäsin paikalleen kun pultti on kiinni siten että tuo sarvi tulee jarrun runkoa vasten ja estää aukeamisen. Avidin pulteissa on tippa ruuvilukitetta ja asennusohje käskee vaihtaa ne uusiin aina kun on avattu.

hirja
18.03.2014, 15.47
Nesteen määrän puutos korjaantuu siellä kahvassa olevan nestesäiliön varanesteellä, jota sinun tapauksessa ei varmaan ole tarpeeksi. Lisäksi siellä letkussa on ilmaa jota ei saisi olla. Pumppaa siis lääkeruiskulla lisää nestettä sieltä alhaalla olevasta ilmausruuvista. Kahvan säiliön pitää tietty olla auki ja millilleen vaakatasossa jotta säiliö täyttyy piripintaan. Kannattaa pumpata nestettä vähän "yli" jotta kaikki ilmakuplat varmasti poistuu. Ja lopuksi ilmausruuvi kiinni ENNENKUIN poistat ruiskun.

IncBuff
18.03.2014, 15.52
Motonetistä saa myös oivasti Shimanojen ilmaamiseen soveltuvaa muoviletkua. https://www.motonet.fi/fi/tuote/458093/Muoviletku-o3mm-kirkas-2m

hirja
18.03.2014, 16.11
Tätä nestettä on omissa xtr-jarruissa, hyvin toimii pakkasillakin. Ja on edullista verrattuna shimpan litkuihin.

hirja
18.03.2014, 16.12
Oho, linkki jäi http://www.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen-985ml

kauris
18.03.2014, 18.06
Kiitos vinkeistä. Oikaisen letkun takaa ja lisäilen nestettä takajarruun joku sopiva päivä motonet-käynnin jälkeen.

kauris
18.03.2014, 18.30
Ps. missä oli SLX 95€ Itse bongailin ja tilasin satkulla? Kivasti on Shimanon jarrujen ja ym. osien hinnat tippunut syksystä ainakin Saksan netti kaupoissa.

95 € oli bike-discountista, kun antoivat vielä 5 % lisäalea urputettuani heidän avajaisten minulle huonoja tarjouksia (yksikään kymmenestä tilaamastani tuotteesta ei ollut alessa)

JesseP
18.03.2014, 18.48
On tämä uusien jarrujen valinta vaikeaa. Olen nyt saanut karsittua vaihtoehdot neljään jarruun. Tässä ne ovat: Avid Elixir 9 trail 200e, Avid XO 150e, Shimano slx 100e ja xt 170e. Auttakaa miestä mäessä ja kertoilkaa omia mielipiteitä, että mitä mun kannattaa tehdä. Tilaan jarrut bike-components sivustolta.
Kiitokset vastaajille etukäteen :)

maapaa
18.03.2014, 19.04
Osta slx:t ja säästyneillä hae alkosta asennukseen tarvittava määrä hardcore ipa:a.

hirja
18.03.2014, 19.14
Suosittelen lisäämään sitä nestettä molempiin jarruihin kun sitä kuitenkin on karannut. Itse käytän operaatiossa kahta lääkeruiskua - toinen työntää nestettä jarrusatulaan ja toisella imen kahvan säiliöön nousevan nesteen pois (ennen kannen sulkemista säiliö pitää olla täynnä). Kannattaa olla tarkkana ettei letku lipsahda irti ruuvista. Operaation onnistumisen voi testata kääntämällä pyörä ylösalaisin ja hetken odoteltua pumpata kahvoja - niissä ei pitäisi olla tyhjää liikettä.

AK-87
18.03.2014, 20.23
Ite kokeilin tossa kerran XT:itä, mutta toiminta oli aika vahvasti on/off-tyyppistä siinä missä Avid X0 Traileissa on tosi hyvä modulaatio.

Ei ne heti ekalla kerralla olekaan silkkaa mahtavuutta välttämättä tottumattomalle... :)

JesseP: Ääni kans täältä SLX:lle, niissä on parhaiten vastinetta rahalle. Ns. "järkiostos".

JesseP
19.03.2014, 00.24
Kiitos kaikille neuvoja/suosituksia antaneille. Päädyin ostamaan fillaritorista xo trailit + triggerit. Näillä on hyvä kesyttää Tahkon marakisan laskut. :)

hece
19.03.2014, 11.48
Suosittelen lisäämään sitä nestettä molempiin jarruihin kun sitä kuitenkin on karannut. Itse käytän operaatiossa kahta lääkeruiskua - toinen työntää nestettä jarrusatulaan ja toisella imen kahvan säiliöön nousevan nesteen pois (ennen kannen sulkemista säiliö pitää olla täynnä). Kannattaa olla tarkkana ettei letku lipsahda irti ruuvista. Operaation onnistumisen voi testata kääntämällä pyörä ylösalaisin ja hetken odoteltua pumpata kahvoja - niissä ei pitäisi olla tyhjää liikettä
Tämä shimanon törppö tekee uusien shimanojen ilmauksesta todella paljon helpompaa:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-bleed-kit-m575/rp-prod34710

Törppö kiinni kahvan säiliön kannen ruuvin tilalle eikä kahvan päästä tarvitse huolehtia, kunhan törpössä vain on riittävästi nestettä. Tuolla tikulla saa säiliön suljettua törppöä poistettaessa ilman että nestettä karkaa ja kahvan säiliökin jää automaattisesti täyteen. Suosittelen. Ja satulaan letkua kiinnittäessä kannattaa tosiaan olla tarkkana että menee tiukkaan. Itse olen taitellut satulan päähän pätkän rautalankaa johonkin niin että ruiskun saa tarvittaessa laitettua siihen roikkumaan niin ei tarvitse koko aikaa ruiskusta pidellä kiinni.

kauris
19.03.2014, 11.53
Näyttää vessaharjalta telineineen :)
Hinta on kuitenkin pieni, harmi kun eilen olis olleet postikulut vielä nolla crc:stä. Nyt ne tuplaa hinnan.

IncBuff
19.03.2014, 12.04
Varmaan löytyy jostain pk-seudun kivijalastakin kohtuu hintaan.

kauris
19.03.2014, 12.30
Kysyn nyt vielä riittääkö noihin uusiin jarruihin tämä yhteen kertaan alhaalta ylöspäin ruiskulla tuonne vessaharjaan puristettu neste kuten tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=DsqlEYJeLQU

Vai edellyttääkö hyvä lopputulos tällaista nesteen lisäystä ylöspäin, välillä alaspäin pussiin valuttamista, kahvan painelua, kallistelua eteenpäin ja taaksepäin kahvan päästä samalla lisää kahvaa painellen yms yms kuten tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=o2c6ezHY0A4

Lepi
19.03.2014, 12.36
Mahtaako Epic Bleed Solutionsin kitti olla hintansa arvoinen, vai onko kyseessä vain ratkaisu niille, jotka eivät halua itse ilmauskittiä rakentaa? Hinta tuntuu ainakin kovalta siihen nähden, mitä rahalla saa.
http://www.epicbleedsolutions.com/products/bleed-kits/shimano/complete-kit/

kauris
19.03.2014, 12.44
No eihän tuo pahan hintainen sinänsä ole. Luulin avaavani jonkun vähintään 30-40 euroa maksavan setin linkin. Tuleehan tuossa nestettä ja pari ruiskua mukana. Jos kuitenkin ruiskut löytyy jo himasta kuten minulla ja nestettä saa tosiaan moponetistä litran seitsemällä eurolla sijoitan enintään tohon yllä linkattuun keltaiseen kannuun. 2,5 mm silikoniletkuakin löytyy aikaisempien ilmausten yms. jäljiltä himasta. Silikoniletku on hieman venyvää ja sen saanee työnnettyä tuohon 3 mm nippaan just sopivasti. Formuloita ilmatessa olen saanut periin kertaan dotit (enkä edes mineraaliöljyt siis) naamalle, kun nippusiteellä kiristetty letku on räjähtänyt irti. Nippusiteellä kiinnittäminen ei oikein toimi, kun se ei purista kovin tasaisesti pientä letkua pyöreän nipan ympärille. ohutta narua tai rautalankaa pari kierrosta voi toimia paremmin. Toisaalta formuloiden kanssa jouduin puristelemaan ruiskua aika voimalla ja tämä oli omiaan voimalla irroittamaan letkun kiinnityskohdastaan.

mhelander
19.03.2014, 12.50
Kysyn nyt vielä riittääkö noihin uusiin jarruihin tämä yhteen kertaan alhaalta ylöspäin ruiskulla tuonne vessaharjaan puristettu neste...

Vai edellyttääkö hyvä lopputulos tällaista nesteen lisäystä ylöspäin, välillä alaspäin pussiin valuttamista, kahvan painelua, kallistelua eteenpäin ja taaksepäin kahvan päästä samalla lisää kahvaa painellen yms yms

Tuntematta virvelijarruja tai niiden öljyjä niin itse yrittäisin ensin simppeliä tapaa. Jos silti kahva painuu pohjaan tai alkaa tehdä niin ekoilla lenkeillä niin sitten jälkimmäinen.

Omat HFX-9 Heiskaset ilmasin tuolla helpolla tavalla. Etujarru onnistui, takajarrun kahva painuu pohjaan jos ei vähään aikaan jarruttele ja enemmän kun kelit lämpenee. Siihen seuraavaksi jälkimmäistä tapaa kokeiluun.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

IncBuff
19.03.2014, 12.57
Kysyn nyt vielä riittääkö noihin uusiin jarruihin tämä yhteen kertaan alhaalta ylöspäin ruiskulla tuonne vessaharjaan puristettu neste kuten tässä:

Vai edellyttääkö hyvä lopputulos tällaista nesteen lisäystä ylöspäin, välillä alaspäin pussiin valuttamista, kahvan painelua, kallistelua eteenpäin ja taaksepäin kahvan päästä samalla lisää kahvaa painellen yms yms kuten tässä:
Mää tein tuon alemman mukaan että tulee kerralla hyvä ja tulikin. Helppoa tuo on esim. Avidin ilmaushelvettiin verrattuna.

Mulla on tuollainen käyttämätön Epic Bleed Solutionsin kitti hyllyssä jos joku tarttee. Toimitus kesti sen verran kauan aikoinaan että rakensin ilmauskitin sitten itse.

kauris
20.03.2014, 19.35
Ei muuten ollut noita ilmauskuppeja kolmessa käymässäni liikkeessä jotka osuivat matkan varrelle eilen. No jos joku kaunis päivä polkasisi Herttoniemeen saakka kun hi5bikes niitä näköjään myy ja hinta on mukava tasan 5 euroa. Käydyt liikkeet olivat Okkan pyörähuolto, Bikeplanet Espoo (niillä oli täysi setti 35 eurolla ruiskuineen, kuppeineen ja nesteineen) ja Lauttasaaren pyörä. Okka lupasi tilata niitä joka tapauksessa hyllyyn tulevaisuutta varten.

Slx-Jarrut sen sijaan ovat toimineen erinomaisesti. Kuumentelin niitä paloja aluksi pitkässä alamäessä pariin kertaan ja sitten vaan ajoa. Myös se takajarru, josta nestettä tippui muutamat tipat letkua lyhennettäessä, toimii hyvin. Ylösalaisin jos pyörän kääntää niin varmaan kahva menee pohjaan kuten epäilitte. Mutta ajaessa toimii ja siksipä tuolla ilmauskannulla ei mikään kiire.
Ja tehoa on yhdellä sormella tosiaan aivan toisella tavalla kuin vanhoilla Formulan Oroilla. Olen tyytyväinen.

Jopotuinen
20.03.2014, 20.56
Tarttis saada herkemmät jarrupalat, kaffavoimat turhan suuret.

Utelin tuota joskus aiemminkin ja sain vinkinkin.
Kävin nuita sitten foxcomp Turku. Tiedot Shimano BR-R505, mechanical disc-brake, 160 mm Ø, eivät olleet riittävät. Käskivät katsoa jarruista tarkat mallitiedot ja palata uudestaan.
Ja olin lähteä Salsa Vaya kainalossa :).

Herkkien palojen valmistaja unohtunut, eikä niitä tainnut kyllä olla tuolla foxcompilakaan..?
Utelen siis uudelleen joitakin pehmeiden ja herkkien jarrupalojen valmistajaa, löytyykö?

Jopotuinen
23.03.2014, 13.23
Tuoltapa löytyykin vastaukset: http://bicycles.stackexchange.com/questions/17309/what-is-the-difference-between-different-types-of-disc-brake-pads

Laitan tähän, kun luulen, etten ole ainoa, jolle tämä uutta asiaa.

Eli kolmea tyyppiä tarjolla käytön mukaan:
1) Sintered: Paras jarrutusvoima, kuluttaa roottorin, äänekäs varsinkin märkänä, huono kaffatuntuma ja "ärhäkkä"
2) Semi-metallic: Edelleen erinomainen jarrutusvoima, eivät kulu yhtä nopeasti, hieman hiljaisemmat, hieman parempi kaffatuntuma
3) Organic(resin): Eivät pysäytä yhtä hyvin kuin metalliset, ystävällinen roottorille, hiljaiset, hyvä kaffatuntuma

Luulenpa siis hankkivani 2-vaihtoehdon mukaiset palat. Kaffatuntuman huononeminen ja äänekkyys toki huonoja asioita. Vaan kun ei taida käydäkään, jarrulevyjen spekseissä neuvotaan käyttämään 3-tyypin jarrupaloja. Ilmeisesti syntyy ennenaikaista kulumista paloissa ja levyissä. Pitäisi siis vaihtaa myös levyt toisenlaisiin.
http://bicycles.stackexchange.com/questions/16964/disc-brake-pad-and-rotor-compatibility?lq=1

Roko
25.03.2014, 19.26
Ovatko kaikki jarrulevyt saman paksuisia, toimivatko ristiin? Esim avidin levyt ja shimanon jarrut? Vai onko merkkienkin sisällä eroja?

Iglumies
25.03.2014, 19.36
Periaatteessa toimii, mutta käytännössä kaikki kombinaatiot ei ole ainakaan hyviä.

Hissitolppa
27.03.2014, 09.08
Mistä mahtaa johtua levyjarrun "nauraminen" jyrkissä alamäissä? Ensimmäisen kerran tuli vastaan Avidin code R jarruissa, ja nyt Shimanon XT:ssä. Eri levyt kummassakin tapauksessa. Toi "nauraminen" on semmonen surina joka tuntuu jarrukahvassa aivan snadina tärinänä ja kuuluu selkeä ääni. Kuuluu ainoastaan kovissa vauhdeissa alamäessä.

Verska-Vesa
27.03.2014, 09.45
Mistä mahtaa johtua levyjarrun "nauraminen" jyrkissä alamäissä? Ensimmäisen kerran tuli vastaan Avidin code R jarruissa, ja nyt Shimanon XT:ssä. Eri levyt kummassakin tapauksessa. Toi "nauraminen" on semmonen surina joka tuntuu jarrukahvassa aivan snadina tärinänä ja kuuluu selkeä ääni. Kuuluu ainoastaan kovissa vauhdeissa alamäessä.
Veikkaisin että jarrulevyissä on niin isoja reikiä että jarrupalat tökkivät reikien reunoihin. Eli siis reiät ovat radiaalisuunnassa niin isoja, että koko jarrupalan etureuna mahtuu reikään, eikä mikään pakota palaa pysymään täysin levyn pinnan suuntaisena.
Minkälaiset levyt sulla on, menikö arvaus oikein?

maapaa
27.03.2014, 11.04
^^ Minulla formula r1 etujarru pitää vastaavaa ääntä uusilla jarrupaloilla alamäkeen jarrutettaessa. Ominaisuus katoaa kun palat kuluu.

Edit: Käytössä alkup.jarrulevyt.

Hissitolppa
27.03.2014, 13.41
Veikkaisin että jarrulevyissä on niin isoja reikiä että jarrupalat tökkivät reikien reunoihin. Eli siis reiät ovat radiaalisuunnassa niin isoja, että koko jarrupalan etureuna mahtuu reikään, eikä mikään pakota palaa pysymään täysin levyn pinnan suuntaisena.
Minkälaiset levyt sulla on, menikö arvaus oikein?

Tuskin on tuosta kiinni, vaikka sama ajatus mullakin kävi ensimmäisenä mielessä. Tuossa ensimmäinen levy:
http://uppaa.net/i/89161.jpg

Toinen levy on Hopen jompi kumpi näistä:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-v2-disc-brake-rotor/rp-prod80554
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-mono-mini-m4-disc-brake-rotor/rp-prod80537

Verska-Vesa
27.03.2014, 14.55
Voisiko jarrupala mennä hiukan vinoon noiden levyn ulkokehällä olevien "puolikkaiden reikien" takia?

tvhakala
27.03.2014, 15.49
Minulla olisi kanssa edessä tuo letkujenlyhennysproseduuri Shimano Deore M615:n kanssa; meneeköhän osapuilleen samoin kuin tuossa jo edellä linkatussa saksalaisessa videossa, vai onko jotain erityiskommervenkkejä?
https://www.youtube.com/watch?v=Bpdw2TpYDhM
(Englanninkielinen video ois ollu vähän kivampi, mutta en onnistunut semmoista löytämään.)

Eikös tuo shimanoiden litku ollut semmoista vähemmän vaarallista (eli mineraaliöljyä), eli uskaltaa sisälläkin alkaa värkkäämään ja ilman erityisempiä suojavarusteita?

Ja tuossako pitäisi välttyä ilmaustarpeelta kunhan onnistuu pitämään sekä katkaistun letkun pään että kahvan semmoisessa asennossa, ettei liemiä tule pihalle? (mietin vain että minkähänlaisia virityksiä siihenkin keksisi kun on vain kaksi käpälää käytettävissä…?)

Hissitolppa
27.03.2014, 19.08
Voisiko jarrupala mennä hiukan vinoon noiden levyn ulkokehällä olevien "puolikkaiden reikien" takia?

En usko levyjen vaikuttavan asiaan yhtään mitenkään. Semmoista sirkkeliä nähnyt pyörissä, että on kumma jos noin perinteisen muotoiset levyt ei toimi.

Nyt tämän päivän lenkillä tuli tuohon enemmän kiinnitettyä huomiota ja tuntuu ettei se ääni tule paloista. Aivan kuin se kuuluisi siitä kahvan säiliöstä.

tvhakala
06.04.2014, 20.05
No tuntuihan noilla yllämainitun videon ohjeilla Deorenkin jarruletkut lyhentyvän, vaikka ei mitään selvää sen setän puheesta saanutkaan.

Semmoinen vain jäi vähän askarruttamaan, että miten paljon voimaa pitää/uskaltaa käyttää tuossa lopussa kun kiristää tuota letkun kiinnitysruuvia. Siinä alkuperäisessä letkun päässähän oli semmoinen kullanvärinen mötikkä, niin mietin, että muototuuko se lyhennetyn letkun päähän laitettava oliivi semmoiseksi samanlaiseksi, vai mikä pointti sillä oikein on? En nyt ihan vielä voimaini takaa kiristänyt, etten saa koko hommaa päreiksi, mutta kai sitä aika kovasti pitää vääntää jos pitää se metallipalanen saada deformoitua. Ei sieltä kahvapäästä kylläkään näkynyt mitään öljyjä tulevan letkuista ulos testilenkillä.

Ja sitten toinen juttu, että onkohan noissa Deore M615:issa jokin juttu josta voisi säätää jarrukahvan painumaa, kun tuntuu olevan vähän eri tasolla nuo painumat? Vaikka eipä se nyt toki mitenkään ihan hirmusti haittaa.

Mielenkiintoista kyllä että jarrujen mukana tulee kaikki tarvittava sitä varten, että jarrut saa asennettua itse kotona, mutta sitten se mukana tuleva ohjelappu on semmoista ”älä juo jarrunestettä äläkä pistä muovipussia päähäsi”-tasoa…

Onni123
06.04.2014, 21.29
Auto remontista on jäänyt hyllyyn lojumaan tälläinen pullo.http://www.motonet.fi/fi/tuote/590002/VAG-ym-tehostinoljy-90--keltavihrea-1l
Voisiko sitä käyttää Shimanon jarruihin?

kauris
06.04.2014, 22.04
Tiedä tuosta mutta itse ostin sivu pari sitten linkattua mineraaliöljyä moponetista. Tuotekoodi 60-5950. Purkin valmistaja oli tosin vaihtunut. Nyt oli harmaassa vihreäkrkksessa boschin pullossa, jossa 1000 ml tavaraa. Citikan jarruihin tarkoitettua ja hinta oli about 7 euroa.

Greycap
06.04.2014, 23.15
Ja sitten toinen juttu, että onkohan noissa Deore M615:issa jokin juttu josta voisi säätää jarrukahvan painumaa, kun tuntuu olevan vähän eri tasolla nuo painumat? Vaikka eipä se nyt toki mitenkään ihan hirmusti haittaa.

Ei kai niissä ole kuin se kuusiokolo (luulen että se on kuusiokolo) kahvan "sisäpäässä" josta saa säädettyä etäisyyttä. Tokihan se samalla säätää myös sen mihin kahva pysähtyy loppuun asti vedettynä.

Mielenkiintoista kyllä että jarrujen mukana tulee kaikki tarvittava sitä varten, että jarrut saa asennettua itse kotona, mutta sitten se mukana tuleva ohjelappu on semmoista ”älä juo jarrunestettä äläkä pistä muovipussia päähäsi”-tasoa…

Ihan normaalia Shimanoa, jos en nyt ihan väärässä ole niin jarrulevyn mukana tuli neljä erilaista käyttöohjetta. Jarrulevyn. Siinä on liikkuvia osia nolla jos ei ruuveja lasketa... ketjussakin taisi olla kaksi tai kolme lappua. En ole päässyt perille pelkääkö ne jenkkien lakimiehiä siltä varalta että joku tosiaan töhöilee kunnolla vai onko niillä epäilys siitä että muutamille DIY-asentajille lyhenne tuleekin sanoista Destroy It Yourself. Molemmat vaihtoehdot tosin enemmän kuin mahdollisia.

star trek
07.04.2014, 18.50
Ealexin vinkistä tilasin superstarilta kevlarpalat avidin elixireihin, hyvin toimii tuntuma ja teho parani ja vielä shimanon xt levyt niin ei jarrut huuda enää niin paljon.

Jopotuinen
10.04.2014, 19.10
Sellanen pöljä kysymys, jotta onko adapteria, jolla voisi levyn kokoa kasvattaa (edessä) 160 -> 180(+)?
Nuo resin palat olisi muutoin hyvät, jahka saisi hiukan lisää voimaa kaffoille, tuntumaa huonontamatta.

Toki kevlarpalat voisi olla kokeilemisen arvoiset, vaan kun tiedä löytyykö sopivaisia nykyisiin jarruihin?
Shimano BR-R505, mechanical disc-brake, 160 mm Ø.
Tarttee kai tarkemmat tiedot, ei vaan tule koskaan katsottua, aina kun on fillarin tykönä :seko:

rjrm
10.04.2014, 19.37
Se isompi levy ei välttämättä mahdu haarukkaan. Luulen...

IncBuff
10.04.2014, 19.54
Sellanen pöljä kysymys, jotta onko adapteria, jolla voisi levyn kokoa kasvattaa (edessä) 160 -> 180(+)?
Nuo resin palat olisi muutoin hyvät, jahka saisi hiukan lisää voimaa kaffoille, tuntumaa huonontamatta.

On toki. Millainen kiinnitys siinä edessä on? Jos siinä on IS niin todennäköisesti siinä on jo nyt IS->PM adapteri 160mm levylle, jonka korvaamalla 180mm levylle tarkoitetulla vastaavalla adapterilla homma luonnistuu. Jos valmiiksi PM niin sitten vain PM->PM adapteria kehiin. Toki jossain cyclocrossareissa voi olla sellainen haarukka ettei isompi levy mahdu.

Jopotuinen
10.04.2014, 21.23
Jaa, että voisi onnistuakin...
Termit IS ja PM uusia käsitteitä, täytynee hieman perehtyä.
Jos vain saisin tänne kuvan aikaiseksi, tai nykyisen järjestelmän tarkemmat tiedot, voisi olla hyödyksikin...

Tuskin levyn säteen kasvatus 10 mm aiheuttaa pulmia. Vaikutuskin kaffoilla pieni, voimassa arviolta 5-6%, mutta arvatenkin tuntuma paranisi samalla enemmänkin. Lopputulos saattaisi jopa olla juuri se haettu.

IncBuff
10.04.2014, 21.25
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJs-B1CaY2juBylAPdjv8sJlcF1KX5FoIHywpcoX_9CE0CDh1E0g

Jopotuinen
10.04.2014, 21.28
Thx!
Muistikuva, että olisi IS. Täytyy huomenissa vilasta - jos vain muistan.
Mitäs hakusanoja sopivan adapterin haeskeluun? - Shimano IS Adapter 160/180?

Edit:
Jopas rupes tulemaan osumia.
Jos nyt ymmärsin, niin jarrusatulat ovat AINA kiinni adapterilla, IS tai PS. Koko riippuu valitun levyn koosta.
Kuulostaisi jopa järkevältä.

Edit2:
Siis tämmönen (http://www.bike-discount.de/en/buy/adaptor-sm-ma-f180s-s-front-180mm-is-2000-27737), alta vitosen?!
..................

efut
10.04.2014, 22.25
Edit2:
Siis tämmönen (http://www.bike-discount.de/en/buy/adaptor-sm-ma-f180s-s-front-180mm-is-2000-27737), alta vitosen?!
..................

http://cdn4.coresites.mpora.com/rcuk/wp-content/uploads/old_images/uploads/images/Huge/9043.jpg

Olisiko tällainen tilanne? IS kiinnitys rungossa ja Postmount jarrusatulassa?

Jos tilanne on tuo niin sopiva adapteri olisi tässä

http://www.bike-discount.de/en/buy/adaptor-sm-ma-f180p-s-front-180mm-postmount-to-is-2000-27979/wg_id-4297

Jopotuinen
11.04.2014, 08.41
Jeps, sama vehje. Milläs tiedoilla tuohon vielä jarrupalat?
Nuita kevlareita ajattelin sitten siihen vielä kaveriksi.

Ja levyt tuosta http://www.bike-discount.de/en/buy/slx-disc-rotor-sm-rt67m-centerlock-180mm-46065/wg_id-8690

Jopotuinen
13.04.2014, 16.45
Noniin, löytyhän se mallimerkintä sieltä jarrusatulasta, BR-R505.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuohon käyvät vanhemmat XTR/XT palat?

http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=21&products_id=226

Tilaus tehty, toivottavasti nuo palat meni nyt sitten oikein, n. 30 € toimitettuna + adapteri ja uudet levyt molempiin etusiin, n. 46 €.
Yhteen laskettuna - aika paljon... no, toivottavasti jarrut tuosta sitten paranee.

kauris
15.04.2014, 08.59

Ylemmällä yksinkertaisella tavalla nestemäärä takajarruun tuli lisättyä kohdilleen ja teho on toki riittävä mutta kahvan tuntuma ei ole täydellinen eli kumipallomaisuutta jäi. Ilma ei kaikista jarrujärjestelmän osista siis poistu noin helpolla kertaalleen 15 ml nestettä alhaalta ylös puristamalla.

tvhakala
15.04.2014, 22.25
Noihin uusiin Shimano Deore M615-jarruihini oisin uusia palasia katellut, vaikkapa tuolta crc:ltä, kun on ilmainen toimitus näköjäänsä taas. Joku on tuolla kysellytkin, että mitkä palat käy, ja saanut vastaukseksi, että tuommoiset hirmu kalliit: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-slx-m666-675-xt-m785-disc-pads/rp-prod92721?utm_campaign=bazaarvoice&utm_medium=Default&utm_source=AskAndAnswer&utm_content=Default
Täytyyhän nyt vähän halvempiakin optioita olla, mutta kun ei mitään hajua että millä kriteereillä niitä etsisi.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku vähän enempi asioista perillä oleva viitsisi vinkata, ja toki saa muitakin kauppoja ehdottaa, josko olisi vähän asiallisemman hintaisena vastaavia.

Grandi66
16.04.2014, 08.59
Tuon saman määrän muutaman euron vaihtelulla maksaa kivijalka liikkeessä. Jos haluut halvempia niin etsi tarvikepaloja, tosin laatuvaihtelu isompi.

tvhakala
16.04.2014, 12.12
No, minä kuulunkin niihin sivistymättömiin moukkiin jotka eivät kykene havaitsemaan käytännössä mitään eroa vitosen tai parin kympin palojen välillä :D. Mutta hevijuuseri kylläkin olen, joten siinä mielessä suosisin mielellään halvempia optioita.

Alkaahan tuolta crc:ltäkin tosiaan löytymään edullisempiakin vaihtoehtoja, kun vaan hakee ensin yleisesti shimanon jarrupaloja, ja sitten tutkii kaikista vähän samannäköisistä paloista speksit tarkemmin; ja jos niistäkään ei asia selviä, niin sitten katsoo kysymykset, kyllä niissä lähes aina joku on tuota kysäissyt. Vähän hämmentävää kyllä, kun juuri kyseisten jarrujen nimellä hakemalla ei löydy mitään vinkkiä sopivista paloista, eikä usein ole palojen spekseissäkään tuota jarrumallia mainittu, vaikka palat siihen kävisivätkin. Luulisi sen olevan kuitenkin myyjän ja ostajan yhteinen etu, että tästä jarrupalojen valinnasta selviäisi hieman vähemmällä salapoliisityöllä.

Se tässä kyllä vielä on vähän epäselvää, että tuleeko noiden palojen mukana yleensä sitä semmoista hiuspinnin näköistä kapinetta, joka pistetään noista rei’istä läpi varmistamaan paikallaanpysyvyyttä. Niissä alun perin kiinniolleissa jarrupaloissa nuo hiuspinnit on sieltä ”terävästä” päästä taivutettu siten etteivät putoa pois, mutta voiskohan niitä käyttää uudelleen jos vain vääntelisi pään taas suoraksi ennen asennusta? En tietty ole vielä muutenkaan kokeillut tuota palojen vaihtoa, niin en tiedä että tarvitaanko siinä jotain erityisiä peliliikkeitä (niin kuin Avid juicy3:n kanssa tuntui välillä tarvitsevan), vai onko homma niin itse-eksplanatorinen kuin miltä näyttää. Tähänkin siis vastaanotetaan kiitollisena neuvoja, mikäli jollakulla sattuu olemaan liikaa aikaa.

IncBuff
16.04.2014, 12.16
Voi ne pinnit käyttää ihan hyvin uudelleen.

LN1
16.04.2014, 12.57
Se tässä kyllä vielä on vähän epäselvää, että tuleeko noiden palojen mukana yleensä sitä semmoista hiuspinnin näköistä kapinetta, joka pistetään noista rei’istä läpi varmistamaan paikallaanpysyvyyttä. Niissä alun perin kiinniolleissa jarrupaloissa nuo hiuspinnit on sieltä ”terävästä” päästä taivutettu siten etteivät putoa pois, mutta voiskohan niitä käyttää uudelleen jos vain vääntelisi pään taas suoraksi ennen asennusta.

Voi käyttää uudestaan. Mutta jos et halua suoristella eikä tule palojen mukana, niin ne ovat todella halpoja, ehkä 10-20 senttiä/kpl tai muutamalla eurolla parikymmentä. Saksisokka-nimellä löytyy Biltemasta, IKH:sta, Clas Ohlsonilta ja muilta.

Metsänpeikko
16.04.2014, 23.05
Kertokaa mistä hitosta löydän shimanon slx jarruihin (m675) tuon keltaisen spacerin ilmausta varten. Taitaa kulkea englanniksi nimellä bleding block. bike discountintilla näytti ainakin olevan loppu. http://www.bike-discount.de/en/buy/bleeding-spacer-for-disk-brake-xtr-xt-slx-90445/wg_id-288 tuollainen siis. Jos jollakin ylimääräisiä, niin ostan pois.

Halloo halloo
16.04.2014, 23.31
Kertokaa mistä hitosta löydän shimanon slx jarruihin (m675) tuon keltaisen spacerin ilmausta varten. Taitaa kulkea englanniksi nimellä bleding block. bike discountintilla näytti ainakin olevan loppu. http://www.bike-discount.de/en/buy/bleeding-spacer-for-disk-brake-xtr-xt-slx-90445/wg_id-288 tuollainen siis. Jos jollakin ylimääräisiä, niin ostan pois.

Löytyisikö kivijalkaliikkeistä? Onko tuo samanlainen kuin on kivijalkoihin tulevissa hydr. jarrullisissa pyörissä kuljetuksen aikana oleva spacer?

IncBuff
16.04.2014, 23.33
Ei ole. Tuo on leveämpi. Luulis kyllä kivijaloista löytyvän.

Metsänpeikko
16.04.2014, 23.36
Täällä vaan nuo kivijalat hiukan vähissä. Mutta pitänee yrittää jostain kaivaa.

IncBuff
16.04.2014, 23.38
Onnistuuhan se kyllä ottamalla mallia tästä http://www.epicbleedsolutions.com/products/accessories/bleed-block-kit/

Metsänpeikko
16.04.2014, 23.56
Mikähän siinä on, että noihin shimanon ilmauskitteihin ei saa noita palikoita. Avidilta kun noita löytyy noista seteistä vaikka kuinka ja paljon. Tai jos shimanon insinööritkin joskus älyäisivät niin hienon asian, että yhdistäisivät tuon kuljetussuojan ja ilmausblokin.

sakuvaan
17.04.2014, 00.36
2 settiä shimanon jarruja olen ostanut ja mukana on tullut aina 2x bleed blockeja ja siihen vielä päälle 2x kuljetuslirpakkeita.

kauris
17.04.2014, 08.49
Jep, juuri slx-setin tilanneena noita keltaisia ja samoin punaisia tulee jarrujen mukana. Lisäksi tuli tuon leltaisen näköiset palikat, joissa on lovi jarruletjulle ja joiden avulla saa pidettyä jarruletkua kätevästi paikallaan, kun jarruletkua lyhentää ja uutta "pinniä" naputtaa vasaralla kiinni letkun suuhun. Oliivi ja pinnikin tuli setin mukana.

IncBuff
17.04.2014, 08.58
Tuleehan ne tosiaan mukana kun ostaa jarrut, mutta ei välttämättä kokonaisen fillarin mukana.

KnuutV
17.04.2014, 11.38
Eikö tuon spaceerin tilalla voisi käyttää mitä tahansa vastaavan paksuista palikkaa, jonka saa pysymään jarrumäntien välissä? Esim. 10mm kuusikolo avainta olen joskus käyttänyt :) . Muistaakseni se palikka oli 10mm paksu. Korjatkaa jos olen väärässä

IncBuff
17.04.2014, 11.42
Juu voi toki. Tuon tehtävä on ainoastaan estää mäntiä tulemasta ulos.

tekkanine
27.04.2014, 20.53
Voiko avid elixir1 jarrukahvat vaihtaa ohjaustangossa ristiin kun nyt on etujarru oikealla ja takajarru vasemmalla. Aiheuttaa vaaratilanteita.

Roko
27.04.2014, 20.56
Mielestäni ainakin elixir 5 jarrut ovat identtiset molemmilta puolilta eli siis varmaan voinee

Jopotuinen
27.04.2014, 22.44
Nyt on palat (kevlar) ja etulevy (160 -> 180) vaihdettu + muutama kymmenen metriä koelenkki.
Takajarrut saattavat olla hieman napakammat, jos nyt tuolla testiajolla voi ylipäätään arvioida. Jarrut päästävät narskahtavan äänen kaffasta höllätessä.

Etuset meni ihan ketuille, täysin tehottomat. Oliskos levyjen pinnassa jotain varastorasvaa tai sormista siirtynyttä laakerivaseliinia? Jouduin poistamaan koko akselin, kun muuten ei levyn irrotuskalu ei olisi sopinut. Siitäkin projektista jäi yksi prikka ylitse, pitää tsekata pommikuvista, mistä välistä.

Levyn mukana tullut lukkomutteri osoittautui silleen epäkelvoksi, että sen sisähalkaisija oli hieman pienempi, mitä laakerin ulompi suojakuppi, en siis saanut tungetuksi läpi. Levy pois suojakuppi paikoilleen jne. melkoista säätämistä irtohaulien kansa.
Lopulta kasasin alkuperäisellä levyn lukkomutterilla - ja huomasin yhden prikan jääneen yli. Luulen että se kuuluisi levyn vastakkaiselle puolelle, lukkomuttereiden väliin.

Huh! Nyt on siis saatu toimiva "heikkotehoinen" levari päivitettyä tehottomaksi.
Voihan myös olla, että satula ei ole ihan oikeassa asennossa ja palat eivät vastaa koko alaltaan..
Satulan tiukkasin kiinni, kun olin säätänyt paloilta levyn puristukseen, siten olettaisin olevan oikeassa asennossa.

Polun tukko
27.04.2014, 22.52
Luulisi asentajana sinun tietävän esim että siirtyikö sormista vaseliinia levyyn.

Jopotuinen
27.04.2014, 23.30
En tiedä, tiesin kyllä varoa.
Mutta on todennäköistä, että on ollut joitain kosketuksia lievästi rasvaisilla sormilla laakerikuulia&akselia asetellessa tai levyä uudelleen asennellessa. Suurta ei se sormissa oleva rasvan määrä kuitenkaan ole ollut.
Itse asiassa arvioin tilannetta loppuvaiheessa, olisiko syytä putsata levy, mutta tulin tulokseen, että ei aihetta toimenpiteisiin.

Polun tukko
27.04.2014, 23.39
No jos sitä rasvaa pääsi levyyn, pääsi sitä myös paloihin kun menit ajamaan.

Justiina
30.04.2014, 09.53
Fillarin pesun ja ketjujen rasvaamisen jälkeen takajarrusta hävisi loputkin tehot. Olen varmaan ruiskinut öljyä levylle, vaikka kuvittelin varovainen olevani enkä tietysti levyäkään puhdistanut ennen ajoa. Bräkleeniä olen menossa ostamaan, mutta kysymys kuuluu pitääkö palatkin uusia vai saako ne vielä jotenkin elvytettyä?

Edit. Ja jos pitää ostaa uudet palat niin mitä suosittelisitte Avid BB5 Roadeihin, kun kaivataan lisää jarrutehoa ja maltillista ääntä?

jan52
30.04.2014, 11.08
Bärkleeniä olen menossa ostamaan, mutta kysymys kuuluu pitääkö palatkin uusia vai saako ne vielä jotenkin elvytettyä?

Kannattaa sitä elvyttämistä ainakin kokeilla. Jos paloihin ei jarrupuhdistajalla pyyhkiminen/liottaminen auta niin sitten voi kokeilla rasvan polttamista kuumentamalla tai palan pinnan hiomista.

Itse en käytä enää spray ketjurasvoja juurikin samasta syystä. Levyn voi myös aika kätevästi suojata esim muovipussilla rasvauksen ajaksi.

Justiina
30.04.2014, 11.21
Kiitos neuvosta! Hyvä että kannattaa edes yrittää, minulla kun oli se luulo että palat ovat heti pilalla. Harmittaisi, sillä ovat melko uudet... Kuumailmapuhallinta ei ole, mutta kokeillaan puhdistamista ja hiekkapaperia. Ja jatkossa tosiaan kunnon suojaus levylle...

telliv
30.04.2014, 12.37
Bräkleenin käyttö on jäänyt itellä pois sen myötä kun pinelineä aloin käyttämään ja molemmilla on puhtaaksi tullut. Pinelineä suosin siitä syystä et se on sitten hieman käyttöä ajatellen monipuolisempi kun voi melkeinpä missä vain vaativaa pesua tarvitsevassa hommassa käyttää. Eli palat+levyt saa puhtaaksi, olipa niille sotkenut mitä tahansa.

jarnose
30.04.2014, 18.09
Kuumailmapuhallinta ei ole

Onnistuu myös hellan levyllä.

Halloo halloo
30.04.2014, 21.04
Pinelinessa on myös luontopuoli otettu huomioon.

Kaatuilija
03.05.2014, 22.11
Mikä mahtaa viedä jarruista aina tehon pesun jälkeen?
Pesen Pinelinellä, minkä ei pitäisi viedä jarrutehoa ja kaiken varalta koitin kerran laittaa muovipussit jarrujen päälle. Nyt koitin kuivata jarrut paineilmalla ja testailin vielä pihassa, että heti pesun jälkeen jarrutehot olivat tallella. Kuitenkin yön yli pyörän seisottua lähdin ajamaan ja jarrut eivät juurikaan pitäneet ja kahvoista sai repiä oikein kunnolla ja pitkään kesti, kunnes pito palasi.
Paloissa on pintaa reilusti jäljellä ja esim. sade ei ainakaan vie tehoja samalla tavalla. Olen myös koittanut käristää, hioa ja puhistaa paloja.

Eevaa
05.05.2014, 22.38
Vajaan viikon vanha pyörä. Trek Superfly. Uutena ei helinää. Muutamat lipat metsässä ja nyt helisee koko ajan. Jos hieman sitoo etujarua, meteli loppuu. Kävelijät kuulevat kun tulen takaa, joten sinänsä kätevää. Jarru toimii normisti ja pyörä rullaa normaalisti. Meen näyttämään liikeeseen, kun on tuossa lähellä, mutta onko jollakin ollut samaa ongelmaa? Levy mahdollisesti saanut osumaa, vääntynyt tmv. Kiitos, kiitos.

CamoN
06.05.2014, 08.26
Helinää? Mitkä levyjarrut pyörässä on? Eihän jarrulevyn pultit (jos 6-pultin kiinnityksellä) ole löystyneet sisäänajellessa?

Verska-Vesa
06.05.2014, 11.03
Mulla levy helisi ajaessa jarrusatulaa vasten kun jarrusatula ei ollut säädetty keskelle vaan liikaa toiseen laitaan. Keskittämällä satulan helinä lakkasi.

Eevaa
06.05.2014, 18.25
Käytin pyörän liikeessä. Jarrupalojen välissä oli likaa... Huoltomies myös "sääti" jarrusatulaa, eli olisko keskittänyt sitä.

arctic biker
06.05.2014, 21.34
Nyky-ymmärräkseni on sillai että jos jarrupaloille pääsee öljyä niin ovat entiset palat.Samoin jos pesen maasturini kunnolla niin irroitan jarrupalat ennen pesua ja toki mäntien väliin spaceri, tein noita urakalla vesivanerista että riittää pojankin pyörään ja omiinkin loppuiäkseni, myös hänen.

Dalmore
07.05.2014, 12.47
Tuossa on hyviä vinkkejä levyjarrujen kanssa askarteluun:
http://www.pinkbike.com/news/tech-spotlight-brake-caliper-piston-service-assessment-2014.html

Justiina
07.05.2014, 14.19
Nyky-ymmärräkseni on sillai että jos jarrupaloille pääsee öljyä niin ovat entiset palat.Samoin jos pesen maasturini kunnolla niin irroitan jarrupalat ennen pesua ja toki mäntien väliin spaceri, tein noita urakalla vesivanerista että riittää pojankin pyörään ja omiinkin loppuiäkseni, myös hänen.

Mie sain tosiaan omat jarrupalat elvytettyä santsikalla ja Bräkleenillä, mutta satavarma en tietysti ole oliko se just ketjuöljy mikä vei kaiken tunnon, vai voiko tiskiainevesi tms. tehdä saman. Elpyivät kuitenkin, mutta toki helpompi tie on suojata jarrulevyt ja -palat huolella :)

perminna
09.05.2014, 12.56
Osaako joku sanoa, onko Magura MT2 hydraulic -jarrut hyvät, huonot vai siltä välitä toimivuuden ja laadun suhteen? Löysin foorumilta muutaman maininnan takajarrun vuodoista -- onko yleistä vai poikkeuksellista? Tällaiset olisivat ainakin muutamassa Feltin maastopyörässä, joka herättää kiinnostusta pyörähankinnan alla.

CamoN
09.05.2014, 13.14
Osaako joku sanoa, onko Magura MT2 hydraulic -jarrut hyvät, huonot vai siltä välitä toimivuuden ja laadun suhteen? Löysin foorumilta muutaman maininnan takajarrun vuodoista -- onko yleistä vai poikkeuksellista? Tällaiset olisivat ainakin muutamassa Feltin maastopyörässä, joka herättää kiinnostusta pyörähankinnan alla.

Ottaisin ainakin sen huomioon, että Magura julkaisee MT NEXT -mallisarjan jarrut myöhemmin tämän vuoden aikana (http://www.bikerumor.com/2014/05/07/first-look-magura-introduces-new-mt-next-brake-product-line-featuring-class-leading-weights-and-a-new-four-piston-models/). Käsittääkseni jokaisessa MT-sarjan mallissa oli satunnaisia lastentauteja, jotka lienee korjattu päivitetyissä malleissa.

Shimanolta taitaa saada tällä hetkellä parasta hinta/laatua maastopyöräjarrujen osalta. SRAM:n uudet Guidet ja Maguran MT NEXT:t tullee askeleen perässä. Onko sillä askeleella sitten merkitystä, vaikea sanoa.

frp
09.05.2014, 13.28
Ainakin omia MT2 jarruja on saanut ilmata talvella liikaa. Mutta eivät sentään tunnu alkavan pakkasessa pysyvästi vuotamaan kuten eräät aiemmat Maguran jarrut. Shimano XT sen sijaan selvisi ekasta talvesta ilman mitään huoltotarpeita.

perminna
09.05.2014, 15.18
Kiitos. Harmi, sillä muuten nuo pari Feltin pyörää vaikuttaisi hyviltä. Harmi, että eivät ole laittaneet Shimanon jarruja, kun voimansiirto on Shimanoa.

SSGT-92
09.05.2014, 16.26
Shimanon jarrut o sen verta kohtuu hintasii,et jos ne Feltit on edukkait ja muuten sulle sopivii,ni kiinni vaa.Se jarrujen muutos ei o iso homma tehä/teettää.

Jopotuinen
09.05.2014, 21.22
Mie sain tosiaan omat jarrupalat elvytettyä santsikalla ja Bräkleenillä, mutta satavarma en tietysti ole oliko se just ketjuöljy mikä vei kaiken tunnon, vai voiko tiskiainevesi tms. tehdä saman. Elpyivät kuitenkin, mutta toki helpompi tie on suojata jarrulevyt ja -palat huolella :)

Kiikutin palat hommiin ja putsasin jollain rasvan- tai silikoninpoisto tököitillä.
Koeajoa en ole ehtinyt tehdä (työnantajasta johtuen), mitä nyt nopeat pienet kahdeksikot antoivat viitteitä pienestä parannuksesta.
Pitäisi kai hilta ihtesä jonkin hyvän mäen nyppylän laelle, ja sitten kunnon jarrutus hieman ennen notkoa.
Lähtee siinä kartanolle rasvat ja muut haikuvat. Palojenkin kulmat levyihin kohenee ja pito paranee.

Jusmanteri
28.05.2014, 12.45
Terve vaan kaikille. Täällä olis sellainen kysymys, että onko kenelläkään kokemusta tuosta shimanon j-kit systeemistä? Itse päivitin pyörääni täyden SLX-osasarjan ja nyt osat paikalleen ruuvattuna jarruletkut ovat hieman liian pitkät. Joten pystyykö jarruletkujen lyhentämisen hoitamaan Shimanon lupaamaan tapaan ilman jarrujen ilmausta vai tulisiko suosiolla hankkia ilmausvehkeet?

Amir
28.05.2014, 13.30
Itse olen ensikertalaisen lyhentänyt kerran letkut Shimanoista = ei mitään ongelmia, samoin myöhemmin Maguroista ja niidenkin lyhentäminen sujui ilman ongelmia.
Olet vaan tarkkana etkä sählää niin hyvä tulee. :)

Tctic
31.05.2014, 18.16
Nyt on ensimmäinen lenkki ajettu slx:llä ja ashima airotor levyillä. Edessä on 180mm levy ja takana 160mm. Muuten hyvä, mutta takasatulaa en saanut säädettyä millään niin, ettei se hankaisi vähän levyn (löysäsin pultit parikin kertaa ja laitoin jarru pohjassa kiinni) -> pitää pientä mutta erittäin rasittavaa ääntä eli mahtaa levy olla kiero. Pääseekö äänestä muuten eroon kuin vaihtamalla levyt toisiin? Mietin jo, että tilaisin xt icetech 160mm levyt molempiin päihin. Painossa tulisi muutama gramma takkiin (~20g kun nakkaa adapterin kuikkaan), mutta pääsisin eroon etupään adapterista ja todennäköisesti jarrutusteho olisi yhtä hyvä kuin nytkin.

Roko
31.05.2014, 19.00
Levyjen kieroutuminen on normaalia, jakoavaimella tai oikealla työkalulla levystä kiinni ja väännä suoraksi. Niin ne liikkeessäkin tekee

Amfinaut
31.05.2014, 19.43
Itse en diggaa tuosta metodista säätää satulan asento vaan katson silmillä, että levy tulee palojen keskelle.

Dude
31.05.2014, 22.28
Harvoin jarrun saa keskitettyä ilman hienosäätöä. Näin ainakin Avidien kanssa... Alkusäätö siis jarrusatulan ruuvit löysäten, loput sitten silmien ja sormien yhteistyöllä.

Kaatuilija
01.06.2014, 20.03
Shimano Deore M615 jarruihin olisi tarve ostaa uudet jarrupalat ja onko tietoa, käyvätkö nämä niihin:

http://www.bikeshop.fi/Shimano_levyjarrupala_XTR_XT_G/ekauppa/pY8J79803A/&listpos=0

Ainakin näyttäisivät samalta ja googlailun perusteella monien uusien shimanojen palat kävisivät ristiin.

crcm
01.06.2014, 20.11
Onko shimano XT:eet herkkiä nesteen määrälle tai onko perus paloissa ja icetecheissä jotain paksuuseroa? Tänään tuli yllärinä jarrujen tehottomuus talven jälkeen. En saanut lukkoon pienestä vauhdista ja vinkuivat niin hemmetisti. Mielestäni en ole ruiskinut pahemmin mitään jarruille. Puhdistin bräkleenillä kaikki, ei auttanut. Sitten laitoin Icetechit tilalle ja vola tehot palas. Ihan selkeästi palat oli paksummat kuin normipalat. Ja siis en ole peruspaloilla ajellut kuin yhden kesän ja muutamat talviajot aika kevyesti. Ei mitkään palat ole noin nopeasti kulunut.

Tctic
01.06.2014, 20.29
Säädin satulan nyt keskellä silmämääräisesti, mutta silti tuo meinaa pitää pientä elämää. Olkoot, eiköhän tuo ajokelpoinen ole.

sakuvaan
01.06.2014, 22.37
Onko shimano XT:eet herkkiä nesteen määrälle tai onko perus paloissa ja icetecheissä jotain paksuuseroa? Tänään tuli yllärinä jarrujen tehottomuus talven jälkeen. En saanut lukkoon pienestä vauhdista ja vinkuivat niin hemmetisti. Mielestäni en ole ruiskinut pahemmin mitään jarruille. Puhdistin bräkleenillä kaikki, ei auttanut. Sitten laitoin Icetechit tilalle ja vola tehot palas. Ihan selkeästi palat oli paksummat kuin normipalat. Ja siis en ole peruspaloilla ajellut kuin yhden kesän ja muutamat talviajot aika kevyesti. Ei mitkään palat ole noin nopeasti kulunut.

Tarvitsee ilmausta varmaankin.

Jos kuluneemmilla paloilla tehot ei riitä ja uusilla paloilla toimii veikkaan että on nestevajetta järjestelmässä, tosin noi shimanot on niin helppo ilmaa ettei homma ole kovin kummoinen ja ei vie kauaa.

vapa
02.06.2014, 12.52
Säädin satulan nyt keskellä silmämääräisesti, mutta silti tuo meinaa pitää pientä elämää. Olkoot, eiköhän tuo ajokelpoinen ole.

Kannattaa kokeilla täällä mainostettua korttikikkaa. Ensin painelet palat/männät sisään, rengas irti riittää satulaa ei tarvi irroittaa. Ohuesta pahvista tai jostain kortista leikkaat sopivan pikku palan, jonka sitten tunget levyn ja palan väliin ja puristelet jarrukahvaa. Sitten pahvi pois välistä ja kovaa ajoa. Ainakin itellä kikka toimii Shimanon jarrujen kanssa ja pikku kahnutukset poistuu.

El-Carpaso
02.06.2014, 13.23
En tiedä onko täällä vielä mainostettu, mutta jos palat öljyyntyy ei välttämättä tarvitse ostaa uusia.

Itsellä palautu palat ja levyt entiseen kuntoonsa seuraavalla menetelmällä.
1) palat ja levyt spriihin vähäksi aikaa. Hinkataan suurin roina pois etenkin levyistä.
2) levyt kuivaksi ja kiinni
3) palat uuniin 200C puoleksi tunniksi
4) homma kasaan ja kovaa ajoa.

Ulina katos ja jarruteho palas täysin. Uuni vissiin polttaa öljyt paloista tavalla mihin normi ajo ei pysty.
Ongelma vaan taitaa tässäkin olla, että kaikki palat ei kestä uunia. Shimpan vakiopalat kesti hyvin mutta joillain orgaanipaloilla voi olla ongelmia.

AnttiL
02.06.2014, 13.43
Pojan fillarissa shimanon xt jarrut, vuosimallista ei tietoa.
Kaikki säädöt kyllä löytyy, etäisyys vapaaliike yms.
Jarrut narisee aivan tolkuttomasti ja pidon kanssakin tuntuu olevan vähän niin ja näin.
Paloina näytti olevan metalli malliset, joten jos hakis lähikaupasta normi palat niin mahtaako helpottaa..
Palan muoto siis tuollainen ja eikös nämä olis tavalliset?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381718/Shimano-Levyjarrupala-XT-A01S-Resin-BR-M975775585535
Yritin putsata ja antaa hiukka santapaperia mut heikolla menestyksellä.

El-Carpaso
02.06.2014, 14.29
Pojan fillarissa shimanon xt jarrut, vuosimallista ei tietoa.
Kaikki säädöt kyllä löytyy, etäisyys vapaaliike yms.
Jarrut narisee aivan tolkuttomasti ja pidon kanssakin tuntuu olevan vähän niin ja näin.
Paloina näytti olevan metalli malliset, joten jos hakis lähikaupasta normi palat niin mahtaako helpottaa..
Palan muoto siis tuollainen ja eikös nämä olis tavalliset?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381718/Shimano-Levyjarrupala-XT-A01S-Resin-BR-M975775585535
Yritin putsata ja antaa hiukka santapaperia mut heikolla menestyksellä.

Narisee? siis kitisee tai vinkuu?
Jos pito on kateissa niin todnäk paloissa on öljyä. Kokeile tuota mun vippaskonstia joka on tossa aikaisemmassa viestissä.
Tai uudet palatkin auttaa. Muista vaan putsata myös jarrulevy spriillä tai bräkleenillä että moska lähtee siitäkin pois. Likaiselta levyltä öljy siirtyy suoraan palaan ja taas ollaan lähtöpisteessä.

Tctic
02.06.2014, 22.56
Kannattaa kokeilla täällä mainostettua korttikikkaa. Ensin painelet palat/männät sisään, rengas irti riittää satulaa ei tarvi irroittaa. Ohuesta pahvista tai jostain kortista leikkaat sopivan pikku palan, jonka sitten tunget levyn ja palan väliin ja puristelet jarrukahvaa. Sitten pahvi pois välistä ja kovaa ajoa. Ainakin itellä kikka toimii Shimanon jarrujen kanssa ja pikku kahnutukset poistuu.

Vika löytyi, takimmainen kiinnityspultti pohjasi sittenkin ja satula pääsi liikkumaan kun se ei ollut kunnolla kiinni. Pari prikkaa pultin alle ja homma toimii. Täysin oma moka siis. :(

tvhakala
08.06.2014, 21.21
takasatulaa en saanut säädettyä millään niin, ettei se hankaisi vähän levyn (löysäsin pultit parikin kertaa ja laitoin jarru pohjassa kiinni) -> pitää pientä mutta erittäin rasittavaa ääntä ...

Minulla sama vika, ja samat temput kokeiltu ilman vaikutusta, eikä minulla myöskään jarrusatula pääse liikkumaan. Kummallista, että ajaessa hankaaminen tuntuu todella vahvasti (kovemmassa vauhdissa välillä koko pyörä tuntuu resonoivan niin, että hampaita vihloo), mutta kun nousee pyörän selästä tutkimaan asiaa ja pyörittää takarengasta (joko pyörä oikein päin, tai ylösalaisin käännettynä), niin hankaaminen tuntuu häviävän kokonaan. Vähän hankalaa siis tutkia, että mistä kohtaa hankaus on peräisin.

tvhakala
08.06.2014, 21.27

”Korttitemppua” en vielä kokeillut kun en täysin ymmärtänyt sen funktiota. Vaikka kortin palat jarrulevyn molemmin puolin jarrut pohjaan painamalla palat saakin irti jarrulevystä hetkeksi, niin eikös ongelma palaa heti kun jarrutan eka kerran ilman korttipaloja? (Vai ymmärsinkö jtn väärin?)

tvhakala
08.06.2014, 22.00
Shimano Deore M615 jarruihin olisi tarve ostaa uudet jarrupalat ja onko tietoa, käyvätkö nämä niihin:

http://www.bikeshop.fi/Shimano_levyjarrupala_XTR_XT_G/ekauppa/pY8J79803A/&listpos=0

Ainakin näyttäisivät samalta ja googlailun perusteella monien uusien shimanojen palat kävisivät ristiin.

Itse ihmettelin kanssa tuota Deore M615:n mystistä pala-asiaa. CRC:n sivuilla jarrupaloihin liittyviä asiakaskysymyksiä hartaasti tutkimalla selvisi, että ainakin puljun asiakaspalvelijat väittää ko jarruihin sopivan kahta ulkoisesti vähän erinäköistä palasta, eli tämmöistä (aika lailla identtisen oloinen tuon sinun linkkaamasi kanssa): http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-shimano-xtr-xt-slx-m985-m785-m666-pads/rp-prod109277
ynnä tämmöistä: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-shimano-deore-m515-m525-elite-disc-pads/rp-prod55871
Tilasin molempia, ja kyllähän ne livenä vähän erilaisilta näyttää, ja myös se krusiaali pointti, eli kiinnitysreiän ja kulutusosan välinen etäisyys on hidun verran erilainen. En ole vielä kokenut tarpeelliseksi vaihtaa paloja, enkä siis ole saanut originaaleihin kunnolla verrattua, että kumpi malli on oikeampi, joten kertokaa viisaammat, jos tiedätte.

Toki ajattelin -- ennen kuin heitän niillä väärillä paloila vesilintua -- kokeilla saisiko jarrusatulan alla olevien prikkojen määrää säätämällä myös ne väärät palaset toimimaan jotenkuten.

Sambe
08.06.2014, 22.55
Itse hoidin uunittamisen kuumailma puhaltimella. Sen verran lämpöä että alkoi savuta. Tuota ennen hiekkapaperilla ylimääräinen paska pois. Hommaan meni ehkä se 5-10min. Isoin aika oli odottaa että palat viilenee ettei polta sormiaan.

En tiedä onko täällä vielä mainostettu, mutta jos palat öljyyntyy ei välttämättä tarvitse ostaa uusia.

Itsellä palautu palat ja levyt entiseen kuntoonsa seuraavalla menetelmällä.
1) palat ja levyt spriihin vähäksi aikaa. Hinkataan suurin roina pois etenkin levyistä.
2) levyt kuivaksi ja kiinni
3) palat uuniin 200C puoleksi tunniksi
4) homma kasaan ja kovaa ajoa.

Ulina katos ja jarruteho palas täysin. Uuni vissiin polttaa öljyt paloista tavalla mihin normi ajo ei pysty.
Ongelma vaan taitaa tässäkin olla, että kaikki palat ei kestä uunia. Shimpan vakiopalat kesti hyvin mutta joillain orgaanipaloilla voi olla ongelmia.

vapa
08.06.2014, 23.03
”Korttitemppua” en vielä kokeillut kun en täysin ymmärtänyt sen funktiota. Vaikka kortin palat jarrulevyn molemmin puolin jarrut pohjaan painamalla palat saakin irti jarrulevystä hetkeksi, niin eikös ongelma palaa heti kun jarrutan eka kerran ilman korttipaloja? (Vai ymmärsinkö jtn väärin?)

Toiselle puolelle riittää. Olikohan se nyt sisäpuolelle, se puoli jolle helpommin mahtuu tunkemaan. En itekkään tuon toimintaa tajunnu kun tuota pähkäilin, mutta tuntuu toimivan. Jotenkin se palan asentoon vaikuttaa, saa sen jäämään suorempaan tai jotain. Lähemmäshän se pala kuitenkin taas menee kun sen kortin poistaa ja jarrua käyttää. Joku viisaampi vois tuota valaista.

Kaatuilija
08.06.2014, 23.11
Onko Magura MT2 jarrujen toimintaan tullut isojakin muutoksia, kun Fillarilehti on niitä kehunut?
2013 vuoden Magurat olivat itselläni käsittämättömän huonot. Tehottomat, epämääräinen toiminta, ilmailua sai tehä usein ja pahin ongelma oli mäntien jumittelu mikä aiheutti laahaamista ja todella rasittavaa vikinää.

efut
08.06.2014, 23.29
Itse en diggaa tuosta metodista säätää satulan asento vaan katson silmillä, että levy tulee palojen keskelle.

Minä katson että levy tulee keskelle satulaa eikä paloja. Eli otan jarrusatulaa keskittäessä jarrupalat pois. Ne voivat nimittäin yllättävänkin paljon painaa osuessaan jarrulevyä sivuun.

tvhakala
09.06.2014, 19.20
Toiselle puolelle riittää. Olikohan se nyt sisäpuolelle, se puoli jolle helpommin mahtuu tunkemaan. En itekkään tuon toimintaa tajunnu kun tuota pähkäilin, mutta tuntuu toimivan. Jotenkin se palan asentoon vaikuttaa, saa sen jäämään suorempaan tai jotain. Lähemmäshän se pala kuitenkin taas menee kun sen kortin poistaa ja jarrua käyttää. Joku viisaampi vois tuota valaista.

Tein sen korttijutun, ja mihin sitten ikinä perustuneekaan, niin kyllä se tilannetta korjasi sen verran, että pyörällä sentään ilkiää ajaa ihmisten ilmoilla.

Mutta ihan täydellisesti se hankaaminen ei vieläkään poistunut, vaan kovassa vauhdissa sitä tapahtuu edelleen, ja kuuluu vähän niin kuin semmoinen helisevä ääni (ilmeisesti jarrulevystä). Havaitsin, että ääni on pahimmillaan silloin kun paino on kokonaan satulalla, ja vähenee heti kun nousee ylös ja siirtää painoa vähän eteenpäin. Mitä ihmettä se sille jarrulevylle kuuluu onko minun takapuoleni kiinni penkissä vai ei?

Jarrulevyn ja –satulan ruuvit ovat tiukalla, ja keskittänytkin olen niin hyvin kuin taidan (eikä siis mitään hankaamista edes tapahdu silloin kun pyörän päällä ei ole painoa asiaa tutkittaessa).

sakuvaan
09.06.2014, 20.12
Kiekko elää takahaarukassa?

Onko akseli ehjä, takakiekko kunnolla kiinni?

AnttiL
10.06.2014, 10.38
Onko Magura MT2 jarrujen toimintaan tullut isojakin muutoksia, kun Fillarilehti on niitä kehunut?
2013 vuoden Magurat olivat itselläni käsittämättömän huonot. Tehottomat, epämääräinen toiminta, ilmailua sai tehä usein ja pahin ongelma oli mäntien jumittelu mikä aiheutti laahaamista ja todella rasittavaa vikinää.

Mulla mt sarjan jotkut custom tms. sarjaa.
Aika epämääräistä toiminta, välillä saa kahvaa puristaa tosissaan että tapahtuu jotain.
Ilmailtu yms mutta enempää en kikkaile, vaihtoon vaan.

Hartsa69
12.06.2014, 12.17
Pah, taitaa olla itselläkin paras vaan vaihtaa (=vaihdattaa..) Maguran Mt8 ainakin edestä pois, kun talven jälkeen ilmeisesti ilmauskunnossa ja kirskuu..
Joku muu mikä siihen tilalle.

arctic biker
12.06.2014, 20.24
Olen luullut kohdanneeni Avid Elixirien kanssa kaikki mahdolliset mutten näemmä. R eli Elixir 7 piti ilmata muttei siitä kulkenut jarrunesteet läpi. Mikä ihme tuon saa aikaan, en tietääkseni ole roskiakaan sisälle tunkenut? Vaihdoin sitten 5:n kahvan, satulan jätin paikalleen ja johan ilmaaminenkin onnistui.

Itsok
12.06.2014, 20.36
Ja on varmaa että kahvasta ei nimenomaan kulkenut neste läpi? Epätodennäiköistä mutta kysyn nyt kumminkin. Eihän kahva ollut painettuna kun yritit liikuttaa nestettä koko jarrun läpi?

arctic biker
12.06.2014, 20.41
Eihän kahva ollut painettuna kun yritit liikuttaa nestettä koko jarrun läpi?
Ei ollut, jotenkin tuo Elixirien ilmausrutiini on tullut tutuksi.Itte asiassa ensin takajarrun kanssa manailin, siellä oli hyvin paikalleen jämähtänyt mäntä, satulan vaihdoin ja ilmasin. Sitten vasta etujarrun eli R:n kimppuun.

Hartsa69
17.06.2014, 22.34
Tuli varmaan sellainen unholy marriage

https://lh3.googleusercontent.com/-tQFJYZx3OSc/U6CJVF3qEMI/AAAAAAAAMRc/eoRLQmnm3vE/s720/IMG_3348.JPG

ainakin vielä pysyi kiinni ja toimikin näin ensikertalaisen asentamana..

Tctic
19.06.2014, 07.44
Eilisellä lenkillä sattui jännä tilanne, jouduin jarruttamaan niin kovaa kuin mahdollista, etten ajanut harakan poikasen päälle ja slx etujarru ei siitä tykännyt. Jarru meni kivikovaksi (kahvan vapaaliike katosi kokonaan) ja hankasi levyyn. Ei muuta kuin lyhyintä reittiä kotiin ja jarru irti. Ruuvarilla väänsin palat kauemmaksi toisistaan ja jarru rupesi taas pelittämään. Mietin tässä, että onko tuossa joku vika vai oliko tuo vain huonoa tuuria.

Roko
19.06.2014, 08.45
Voisiko olla että jarrusatula pääsi liikkumaan voimakkaassa jarrutuksesta ja laahasi vain toiselta puolelta? Vai eikö palat palautuneet ollenkaan, molemmat laahasivat?

Tctic
19.06.2014, 09.25
Satulan ruuvit olivat kyllä niin tiukasssa ja satula keskellä, ettei se liikkunut. Palat olivat aivan kiinni levyssä, tosin sen verran kuitenkin irti, että pystyi ajamaan kotiin.

Terwis
19.06.2014, 10.44
Ei ollut, jotenkin tuo Elixirien ilmausrutiini on tullut tutuksi.Itte asiassa ensin takajarrun kanssa manailin, siellä oli hyvin paikalleen jämähtänyt mäntä, satulan vaihdoin ja ilmasin. Sitten vasta etujarrun eli R:n kimppuun.

Omissa Elixireissä jokunen vuosi sitten kahvan sisällä ollut musta "kumipussi" hajosi.
Syytä en tiedä.
kahvassa olleen nesteen mukana lillui kohtuullisen isoja mustia kumipaloja. Olivat niin isoja etteivät letkuun mahtuneet ja kahvan vaihdon jälkeen ei ollut mitään ongelmaa.

sakuvaan
19.06.2014, 11.36
Satulan ruuvit olivat kyllä niin tiukasssa ja satula keskellä, ettei se liikkunut. Palat olivat aivan kiinni levyssä, tosin sen verran kuitenkin irti, että pystyi ajamaan kotiin.

XTRssä oli sama ilmiö kun vaihdoin jarrunesteitä yksi päivä, painoin männät ihan pohjaan ja avasin varannon ruuvvin -> kuplaahan sieltä tuli ihan huolella, täytin varannon piripintaan ja ruuvvi kiinni.

samu88
26.06.2014, 20.09
Letkun lyhennys, ni tarviiko muuta kuin ilmauskitin, vai tarviiko uudet oliivit vai mitkä lie?

Roko
26.06.2014, 20.15
^Joo ilmauksen lisäksi tarvitset uuden oliivin ja letkun sisään työnnettävän vahvikkeen, mikä lie nimeltään. Minä ainakaan en vanhoja edes yrittäisi laittaa uudestaan, ne ei varmaan monen euron osia ole. Uusien shimanon jarrujen mukana tuli nuo osat.

samu88
26.06.2014, 20.18
^Joo ilmauksen lisäksi tarvitset uuden oliivin ja letkun sisään työnnettävän vahvikkeen, mikä lie nimeltään. Minä ainakaan en vanhoja edes yrittäisi laittaa uudestaan, ne ei varmaan monen euron osia ole. Uusien shimanon jarrujen mukana tuli nuo osat.

Eli ilmauskitti, ja tämmönen? --> http://www.hi5bikes.fi/~m68bx0000001/?Y999=PIF&Y104=AVID-OLIIVI

Roko
26.06.2014, 20.21
Eli ilmauskitti, ja tämmönen? --> http://www.hi5bikes.fi/~m68bx0000001/?Y999=PIF&Y104=AVID-OLIIVI

Luultavasti, shimanoissa homma hoitui tälläisillä : http://www.hi5bikes.fi/~QxC8x0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-OLIIVI

samu88
26.06.2014, 20.26
Luultavasti, shimanoissa homma hoitui tälläisillä : http://www.hi5bikes.fi/~QxC8x0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-OLIIVI

Tack!

miku80
26.06.2014, 20.27
Ei niitä jarruja välttämättä joudu ilmaamaan, mutta toki ilmaussetti on hyvä olla olemassa..

samu88
26.06.2014, 20.41
Juu se löytyy kyllä varastosta, mutta meinaatko et poikki vaan halutusta kohtaan, ja oliivi paikalleen ja menoks? Vai jotn kikkoja et saattais onnistua ilmankin?

miku80
26.06.2014, 21.01
Koita olla ravistelemat enempii sitä irrallaan olevaa letkua ettei tule öljyt pihalle.. Letkusta pihdeillä kiinni letkun suu ylöspäin painat sen letkun sisään tulevan härpäkkeen huulille ja napautat sen pohjaan vaikka pienellä vasaralla.. Juutuubista varmaan löytyy videoitakin prosessista..

Roko
26.06.2014, 21.13
Kantsii tehdä harjoitusletkunkatkaisu kohdasta jonka leikkaat poies. Sitten tietää kuinka siistin pään saa, haluaako esim hakea hyvät leikkurit kaupasta ennen oikeaa leikkausta. Ei mene koko letku pilalle ;)

Eaud
27.06.2014, 13.28
Moro!

Pähkäilly tässä että onko jarruilla olemassa jonkunäkönen tj0 -päivä?

Tuntuu että oma stroker traili on tämän virstanpylvään saavuttanu ku ei ala toimiin millään.
Kahva vailtuu pitkien jarrutuksien aikana. Vuotoja en ole löytäny minkäänlaisia. Pitämään nuo ei ala millään. Parit palat on kokeiltu ja pukkaa lasittumaan, levyt vaihdettu uusiin ja on ilmattu ja keskitetty. Männät on tarkistettu ja voideltu ja mitä vielä. Nesteet on myös vaihdettu.
Voiko nyt olla että kahvan puolella jotku liikkuvat pikkuosat on kulunu sille mallille että tuo ei enää suostu toimimaan?

Ysäriajat tulee mieleen ku tuo pelaa tasaisentappavasti yhtä hyvin keskiverto V-jarru hobbyhall-pyörässä.

Onkelma ei sinällään ole kovin akuutti sillä pistin tilaukseen parin slx m675 shimppaa ja nuita kehuttuja ice tech levyjä 203mm kokosena niin luulis tulevaisuudessa pysähtyvän.

Pisti vain mietityttään että mitä kaikkea jarruista voi kulua.

Hutta
27.06.2014, 19.29
Moroo...

mitäs nyt tehhään ku yövuorohumalassa tilasin uuden takakiekon vahingossa center lockina ja jarrut on 6 pultti ratkaisu. Onko järkevää hommata center lock to 6 bolt adapteri vai naittaa joku shimanon levy avidin jarrun kanssa?

kiitokset ja asialla olis vielä kiirekin ku reissu painaa päälle...

Two-Shoes
27.06.2014, 20.23
Moroo...

mitäs nyt tehhään ku yövuorohumalassa tilasin uuden takakiekon vahingossa center lockina ja jarrut on 6 pultti ratkaisu. Onko järkevää hommata center lock to 6 bolt adapteri vai naittaa joku shimanon levy avidin jarrun kanssa?

kiitokset ja asialla olis vielä kiirekin ku reissu painaa päälle...
Kummatkin on ok ratkaisuja. Oon ajanut muutaman vuoden avidin jarruilla shimanon levyjen kanssa. Hyvin toimii..

SSGT-92
27.06.2014, 20.27
Eaud,ku ilmaat niit heiskasen strokereit,ni kääntelethän sit jarrukahvaa sen stongan ympäril ylös ja ales?Jos et ei kahva(pääsylinteri) ilmaannu,pelkkä letku vaan.Uuutuubis on hyvä ohje tuohon.Itel o kan s noi stroker trailit ja ei o moitimist ollu tehois tai muutenkaan.Etnen o 180 ja takaan 160 levyt.

CwA
27.06.2014, 23.54
Moro!

Tuntuu että oma stroker traili on tämän virstanpylvään saavuttanu ku ei ala toimiin millään.
Kahva vailtuu pitkien jarrutuksien aikana. Vuotoja en ole löytäny minkäänlaisia. Pitämään nuo ei ala millään. Parit palat on kokeiltu ja pukkaa lasittumaan, levyt vaihdettu uusiin ja on ilmattu ja keskitetty. Männät on tarkistettu ja voideltu ja mitä vielä. Nesteet on myös vaihdettu.
Voiko nyt olla että kahvan puolella jotku liikkuvat pikkuosat on kulunu sille mallille että tuo ei enää suostu toimimaan?

Ysäriajat tulee mieleen ku tuo pelaa tasaisentappavasti yhtä hyvin keskiverto V-jarru hobbyhall-pyörässä.

Onkelma ei sinällään ole kovin akuutti sillä pistin tilaukseen parin slx m675 shimppaa ja nuita kehuttuja ice tech levyjä 203mm kokosena niin luulis tulevaisuudessa pysähtyvän.

Minä en ole ikinä edes nähnyt pyörän hydraulisia jarruja, mutta olettaisin, että siellä kahvassa on ikäänkuin pääsylinteri ja kun kahvaa puristetaan, niin tuon pääsylinterin mäntä lykkää painetta letkuun ja siten käyttää jarrusylinteriä, nyt ehkä on käynyt niin, että männän kumiset o-renkaat ovat kuluneet.

Kun en rakennetta paremmin tunne, niin en osaa sanoa, että mihin se neste sitten joutuu kun o-renkaiden ohi kulkeutuu, pitäisikö sen esimerkiksi näkyä kahvan kostumisena tjms.

Jotain tuohon tapaan se muissa nestejarrullisissa on kumminkin ollut, joten kai se on suht samaa fillareissakin.

orc biker
28.06.2014, 00.01
Jos haluaisin vaihtaa eräästä pyörästäni Hayesin jarrut Shimanoihin, niin mitä potentiaalisia sudenkuoppia siinä tulisi vastaan? Käykö esim. vanha levy, jos se on vain oikean kokoinen? Onko niissä muita kuin kokoeroja, jos oletetaan, että jarrupalat ovat sellaisesta materiaalista, mille levy on tarkoitettu? Tietysti eihän levy ihmeitä maksa, mutta vanhasta pyörästä kun on kyse, niin kaikki ylimääräiset kympit ovat.... ylimääräisiä.

Iglumies
28.06.2014, 10.52
Kyllä käy, tietyin varauksin.
Palojejn koko korkeussuunnassa vaikuttaa ehkä eniten.

Fat Boy
28.06.2014, 18.04
Moro!

Jos ei vuoda ulospäin, niin vika löytynee kahvasta. Eli pääsylinterissä (en minäkään tuon jarrun rakennetta tunne, mutta stroker taitaa olla avoin systeemi) täytyy olla tiiviste pännän päässä tai sylinterin seinämässä, jonka pitäisi pitää paine heti kun kanava nestesäiliöön sulkeutuu jarrua painettaessa. jos tuo tiiviste vuotaa, menee vuoto takaisin säiliöön. Eli kanavan reiän toisella puolella oleva tiiviste on ehjä.

Kun tyrkkää vaikka ebay:n hakuun "hayes Stroker Piston Kit" saapi valita, mistä pääsylinterin männän tiivisteineen ja jousineen haluaa tilata. Se on tietty eri homma, kuinka paljon kannattaa maksaa suhteessa uuden kahvan hankintaan ja jättää vanhan varaosiksi.. Etenkin, jos on tapana kaatuilla ja rikkoa osia.

samu88
04.07.2014, 16.39
Ehä mie sitä saatanan oliivia saa enää siihen letku päälle ku leikkasin :/ Onko kaikki Avidin oliivit saman kokoisia?

dimebak
04.07.2014, 23.21
Ei jaksa omaa "kierrettä" tämän takia avata niin floodataan tämä vaikka tähän...

BR-M505-setti (BL-M505-kahva ja BR-M446-satula) toimii paremmin metal-paloilla isompi reikäisellä jarrulevyllä, esim. SM-RT66:lla. Tuollaisen setin vakio B01S-resin palat tuntuu pehmeiltä, jarrutuntuma oli onneton ja pysähtyminen onnistui kahvoja täysillä puristamalla mutta pelkästään vaihtamalla E01S-metal palat toimii jarrut niin kuin levyjarrujen pitääkin eli tuntuma hyvä ja voimaa käyttämällä tulee nopea stoppi.

Ainoa miinushan noissa metal-paloissa on se volina kosteana mutta noilla RT66-laikoilla se on käytännössä eka jarrutus ja palat on kuivat. Liekkö sitten nuo ison puoleiset rei'ät vai mikä mutta kosteus ei kauaa jarruissa vanhene.

Wiltsu
08.07.2014, 15.01
Takajurru ei toimi!

Vuoden kaksi tuo Radonin takajarru keljuillut ja jos viimein saisi toimimaan? Kahva on kuin olisi ilmaa systeemissä(ilmattu noin miljoona kertaa) ei mene ajossa lukkoon, työntämällä ilman kuskia kylläkin. Kahva menee aina kutakuinkin tankoon asti. On "korjattu" ammattilaisella joka totesi säiliön kierteen fuskaavan, mutta "korjautui" kiristämällä. Toimi ehkä sen 10km ? Itse olen laittanut putkiteippiä siihen jenkaan tuloksetta(liimata en jaksa alkaa... ) Eikä tuo vain toimi. Palatkin vaihtoi korjaaja silloin mikä hieman auttoi koskan vanhat olivat lasittuneet. Ei vaan pidä vaikka kuinka puristaa. Nytten on vauhti kasvanut siihen malliin ettei enää uskalla ajaa vajailla jarruilla :D

Tälläisiä koodeja löytyy jarruista--> Shimano satula BR-M446, kahva BL-M505.

Eli mikä ihme se on vikana? Tiivisteet menny heti uutena jo? Jos vain heittäisin nuo jarrut pois ja laittaisin parempaa tilalle? Maksaisi vain aika paljon, kun en sietäisi eriparia olevia jarruja... Etujarrussa ei nimittäin ole mitään valittamista, mutta en sillä uskalla kyllä "pelottavissa" kohdissa hirveästi hidastaa menoa, eikä se ohjattevuudelle tee hyvää kaarteissa.

Tällä pyörällä kuitenkin ajattelin vielä pitkään ajaa, joten jarrujen vaihtaminen kokonaan ei olisi sinällään huono ajatus. Tarvittaisiin vain jotain kohtuu laadukasta(helposti ilmattavaa!/huollettavaa) tilalle, "halvalla" tietenkin. CRC on ainankin jo tuttu paikka tilailla fillari rompetta, löytyy joku randomgeneraattori max 40% pois 50punnan ostoksista kuponkikin.

Edittii: Vastaanko jo itselleni ja tämä tästä? http://www.bike24.com/p23282.html +15€ posteja. Mitähän sitä oikein kannattaisi tehdä?

Analog Kid
08.07.2014, 17.30
Mitähän sitä oikein kannattaisi tehdä?

Shimano BR-M615 (http://www.bike-discount.de/en/buy/deore-disc-brake-br-m615-set-88973/wg_id-272) setti, noita jarruja on tässä ketjussa kehuttu ja nyt kehutaan lisää. Aivan jäätävän hyvät. Itsellä käytössä kolmet eri jarrut pyörissä (muut XT ja Avid Elixir 7) ja kyllä nuo on omat suosikit vaikka halvimmat onkin.

Wiltsu
09.07.2014, 01.18
Shimano BR-M615 (http://www.bike-discount.de/en/buy/deore-disc-brake-br-m615-set-88973/wg_id-272) setti, noita jarruja on tässä ketjussa kehuttu ja nyt kehutaan lisää. Aivan jäätävän hyvät. Itsellä käytössä kolmet eri jarrut pyörissä (muut XT ja Avid Elixir 7) ja kyllä nuo on omat suosikit vaikka halvimmat onkin.

Ei huono hinta siis, saa molemmat samalla laakilla. Laitetaanpa tilaukseen niin saa jarrut toimintaan :) Levyt pitänee tarkastaa toimiiko noissa kylläkin.

El-Carpaso
09.07.2014, 09.46
Noi ei tosin toimi talvella mut mulla on avid bb7 talvea varten muutenki

IncBuff
09.07.2014, 10.35
Miten niin ei toimi?

Iglumies
09.07.2014, 10.39
Kahvan liike pienenee kylmässä ärsyttävästi, mutta kyllä ne jarruina silti toimii.
(SLX ja XT kuulemma toimii paremmin)

LauriA
09.07.2014, 11.45
Pieni levarikysymys, tuli uusien kiekkojen mukana hankittua 160mm levyt eteen ja taakse ja vasta eilen asentaessa huomasin että takana olikin alunperin 140mm levy. Selittää samalla miksi takajarru on tuntunut tehottomalta etujarruun verratessa. :)

Onko mitään syytä miksen voisi hankkia jarrun kiinnitykseen adapteria 140mm -> 160mm ja nauttia lisääntyneestä jarrutehosta?

Jarrut on Tektron Lyrat, näyttäisi hoituvan tuollaisella 4,95€ adapterilla:

http://www.bike-components.de/products/info/p21201_Adapter-Auriga-Pro-160mm.html?xtcr=5&xtmcl=tektro+adapter

Wiltsu
09.07.2014, 12.10
Täytyy vissiin BR-M615 settiin ottaa nuo ice tekki levyt, sopivasti löytyy 180mm ja 160mm nykyisetkin näyttäs olevan noin, mutta ei tietenkää toimi noiden jarrujen kanssa. Ainaki näyttää että moisilla pysähtyy jos männissä on voimaa. Laittaisi saman kokoiset kuin nykyiset niin ei tarvitte alkaa mitää adapteri säätämisiä sen enempää?

Kun levyn reikämäärä on sama vanhassa levyssä kuin uudessa, niin jakokin osuu kohdalleen? Shimano fn-m525a navat löytyy fillarista. Nykyiset levyt on sm-rt51 ja ulospäin "kolmionmuotoiset" torxi pultit, tämän kuvassa kiinnitys on erilainen http://www.bike-discount.de/en/buy/slx-disc-rotor-sm-rt68s-160mm-centerlock-85819 niin mahtaakohan toimia meikeläisen navoilla?

Ei tule talvella poljettua niin ei ole kummoista painoarvoa talviominaisuuksilla :)

KnuutV
09.07.2014, 18.37
Noi Deore M615 jarrut on ihan loistavat. Toki itsellänikin sellaiset on ja paremmasta en tiedä.

Ei sinun tarvitse uusia levyjä ostaa, jos et välttämättä tahdo :)

Nuo linkkaamasi levyt ovat "centerlock" kiinnityksellä ja eivät sovi "6-bolt" napaan ilman adapteria.

AnttiL
09.07.2014, 18.40
Tuo ehdottamasi levy on centerlock navalle joten ei mene nykyiseen 6-bolt napaan.
http://www.bike-discount.de/en/buy/disc-rotor-slx-sm-rt66m-180mm-6-bolt-27655/wg_id-4172 tämä käy 6-pulttinapaan kiinni.

Kertausta.

Wiltsu
09.07.2014, 21.05
On kyllä vaikeeta taas tääki, mitään hajua näistä. Sen ny löysin kun aikasemmi itse ettiskelin, että centerlock on "huonompi" koska kalliimpi.

Tuolla jarrujen myynti sivulla kun lukee kolmet eri levyt sopivan niihin. Siitä sitten olettaa että vain ne käy noihin? Nykyiset siis SM-RT51, jotka sittenkin käy uusiin jarruihin? Ei vaan onnistu löytämään itse näitä mikä sopii mihinkin :(

IncBuff
09.07.2014, 21.43
No nyt tuli tenkkapoo. Satulasta loppuu keskitysvara kesken. Levy on suora. Jarru ja kiekko ovat ennen olleet keskeneen sopusoinnussa, mutta haarukka on uusi. Adapterikin on sama kuin ennen. Viila vai muita ideoita?

Kemizti
09.07.2014, 22.28
Kyllä ite oon "shimmannu" adapteria sisäänpäin laittamalla M6 prikat haarukan ja adapterin väliin, toki jos moista optiota ei ole käytettävissä, nii sit jarrulevyä ulospäin shimmeillä/prikoilla..

IncBuff
09.07.2014, 22.36
Tuo vain pahentaisi tilannetta kun levy makaa kiinni ulommassa palassa.

Kemizti
09.07.2014, 22.56
Mmmkay, ymmärsin väärinpäin.. Sit vaan jarrusatulan reikää rotanhäntäviilalla enemmän soikeeks.. Tai jos keulasi kestää, pistä shimmi navan päähään jarrun puolelle ja "levitä keulaa" sillai vähän väkisin..?!

IncBuff
09.07.2014, 23.08
Selitin vissin vähän huonosti :)

Hain tuolta varaston nurkasta toisen merkkiset jarrut, jotka on siellä olleet tyhjänpanttina ja homma toimii ongelmitta. Standardit taas my ass. Tuo adapterikin on noiden ekojen jarrujen mukana tullut. Keulaa kyllä varmaan kestäisi levittää, kun se on terästä.

Kemizti
09.07.2014, 23.18
Njoo, varsinkin yleismallin adaptereissa on saletisti eroa merkkikohtaisiin, joskus sekoittamaalla toimii parhaiten...

Amfinaut
10.07.2014, 14.41
On kyllä vaikeeta taas tääki, mitään hajua näistä. Sen ny löysin kun aikasemmi itse ettiskelin, että centerlock on "huonompi" koska kalliimpi.

Tuolla jarrujen myynti sivulla kun lukee kolmet eri levyt sopivan niihin. Siitä sitten olettaa että vain ne käy noihin? Nykyiset siis SM-RT51, jotka sittenkin käy uusiin jarruihin? Ei vaan onnistu löytämään itse näitä mikä sopii mihinkin :(
Jotkut Shimanon halvemman pään jarrulevyt on tarkoitettu pelkästään resin/orgaanisille paloille. Tämä kannattaa tarkistaa. Yleensä mainitaan tiedoissa, että "resin only" tms.

Uusista paloista voi taas katsoa löytyykö maininta resin/organic. Vaihtoehtoisesti sitten metallipaloissa sintered/metallic, jotka eivät siis sovi resin only -levyille.

Wiltsu
10.07.2014, 17.02
Jotkut Shimanon halvemman pään jarrulevyt on tarkoitettu pelkästään resin/orgaanisille paloille. Tämä kannattaa tarkistaa. Yleensä mainitaan tiedoissa, että "resin only" tms.

Uusista paloista voi taas katsoa löytyykö maininta resin/organic. Vaihtoehtoisesti sitten metallipaloissa sintered/metallic, jotka eivät siis sovi resin only -levyille.

Nykyiset on resin only. Eiköhän näillä nyt jotain suttaannu. Tullaan sitten itkemään, kun homma ei pelitä :D

Amfinaut
10.07.2014, 17.15
Nykyiset on resin only. Eiköhän näillä nyt jotain suttaannu. Tullaan sitten itkemään, kun homma ei pelitä :D
Jos tuon Bike-Discountin setin laitoit tulemaan niin siinähän näyttäisikin olevan G01S resin -palat vakiona eli ihan käypää kamaa levyjen puolesta. Muistaa vaan sitten jatkossa :)

Mätlokki
15.07.2014, 01.37
Vaihdoin taakse uudet jarrupalat. Tämän seurauksena kahva on luonnollisesti kauempana. Nyt kun paina jarrukahvaa, niin jarrunestettä purskahtaa hieman jarrukahvan ja ohjaustangon välistä. Kun puristaa jarrua niin ääni on kuin märkää vaatetta puristaisi. Onko jarrunestettä liikaa ja korjaantuuko itsestään vai vaatiko joitain toimenpiteitä?

Jarruina Formula R1

Tmh
15.07.2014, 09.54
Liikaa nestettä systeemissä. Liekö sitten ilmattu joskus kun palat olleet ulkona.

-> Ilmaa jarrut ja laita oikea määrä nestettä sisuksiin. Eli ilmaus siten, että männät ovat sisällä ja palikka mäntien välissä.

Joudut kyllä avaamaan niistä kahvoista myös sen kannen jonka takana on se paisuntasäiliön gummikalvo. Se saattaa olla rikki taikka sitten vain välistä tullut nesteet eli vaihto taikka putsaus ja asennus uusiksi.

Eli tuo hopea tulppa lähtee pyöräyttämällä (kärkipihdit toimii) ja varovasti nostamalla irti. Sen alla on sitten se painsuntakumikalvo. Se on siis kiinni tuossa hopeassa tulpassa.

http://naminfamily.smugmug.com/Mountain-Biking/Formula-R1/r1-leakage/760786185_SYwTR-L.jpg

Itse aina avaan palojen vaihdon yhteydessä kahvasta ilmausruuvin ennen kuin painelen palat sisään. Toki rätti on hyvä pitää käsillä mihin mahdollisesti kahvasta ulos tulevan nesteen voi valuttaa. Taikka sitten tuikkaa ilmausruiskun kiinni.

...onhan tuo typerä typerä disaini ja aina tuolta vähän tuppaa tihkumaan nestettä kahvan ja stongan väliin. Erityisen kiva kun on lakattu hiilaristonga niin se on mukavan rupisen näköinen. Stongan kestävyyteen sillä ei ole merkitystä.

janne_p
15.07.2014, 21.27
Missä vika kun lähes uudet slx jarrut pitää kovaa ulinaa kun pelkkää etujarrua käyttää tai pelkkää takajarrua? Molempia käytettäessä ei vingu kun tekee rauhallisen jarrutuksen.
Onko vain ajon puutetta?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Petri F
16.07.2014, 11.59
Kysymys vanhaan Heiskaseen liittyen:
Olen taistellut vuosien mittaan aina silloin tällöin Hayes 9 takajarruni kanssa: aukaisu, vesihiomapaperilla puhtaaksi männän pinta ja sylinterin vastepinnat, putsaus jne. ja sitten uusi ilmaus. Joka ikinen kerta (melkoisen ilmaamisen tuskan jälkeen) tulos on ensin aika hyvä ja sitten sopivan lämpimän kelin tullen takajarru menee lukkoon, aivan kuin se kehittäisi lisää jarrunestettä.. Näinhän tilanne varmaankaan ei ole, vaan varmaankin aina johonkin mutkaan jää hiukan ilmaa joka laajenee lämmettyään. Joskus olen joutunut päästämään jarrunestettä kahvan nipasta ulos, että jarru vapautuu ja kohtahan kahva on aivan löysä ja hyödytön.

Uteliaisuuttani kysynkin: onko tuttu ilmiö ja oletteko vastaavaa saaneet lopullisesti ratkaistua?

Toinen kysymys: etuheiskaseni (ysi sekin) toimii aina vaan kuin junan klosetti eikä ole sitä painetta vaihtaa, mutta jos nyt kyllästyisin tähän takaheiskaseeni lopullisesti, mikä olisi saman tasoinen pyörääni sopiva, oikeasti kohtuullisella vaivalla ilmattava jarru jota suosittelisitte? Olen niin monta kertaa tuota rassannut että mieluusti kohtuuhintaisen, minulle riittävän ja huoltohelpon jarrun haluaisin. Tuo ysi on tasoltaan tarjonnut minulle täysin riittävän pysäytystehon.
Pyörä on Cannondale F800 ja takana on Deoren napa ja centerlock-levy 180mm.

Wiltsu
16.07.2014, 14.25
M-615 saapui saksasta :) Unohtu sitte tuo ilmaus homma... Vanhoja ilmannut jollain tuurilla löytyneellä letkulla ja apteekin ruiskuilla. Niin mistä LETKU injektioruiskun kaveriksi? Ei viittisi ostaa miltei 30€ letkut+2 ruiskua settiä.... Toimiiko pätkä jarruletkua? Ei vaan ole läpinäkyvä mitä pitäisin aika välttämättömänä ominaisuutena, ei tarvitse niin paljoa painaa ainetta läpi kun näkee ettei laita ilmaa ruiskusta systeemiin. M-615 taitaa tarvita myös sen keltaisen kupin? Ei netti hirveästi auttanut asiassa eikä manuaali. Etola ei suostu mitään letkuja myymään alta jonkun kymmenen metrin ostoksena...

Tarvittis tämän ilmaus homman laittaa ajantasalle niin saisin jarrut kiinni, sählään kuitenkin letkujen lyhennyksen---> joutuu ilmaamaan.

Editti. 3mm reijällä olevaa läpinäkyvää letkua saa näköjään motonetistä, näyttäisi sopivan oikein hyvin Shimanon nippaan mittojen perusteella. 2,5€ per 2m.