PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oikean talvirenkaan valinta työmatkapyöräilyynä

mondeo
07.12.2011, 18.12
Olen yrittänyt löytää vastausta siinä onnistumatta seuraavaan kysymykseen. Mikä rengas olisi paras jos 25 % ajosta tapahtuu paljalla asvaltilla, 25 % jäisellä pinnalla, 25 % auramattomassa lumessa tai sohjossa ja 25 % tampatulla lumella. Pyöränä toimii täysjousitettu 26 tuuman renkailla varustettu maastopyörä. Eniten kiinnostaa mikä olisi ihanteellinen leveys rullavuus ja pito huomioonottaen (kapea vai leveä rengas), nastallinen vai nastaton ja jos nastallinen niin paljonko nastoja ja tuleeko ne olla ajouralla vai ainoastaan renkaan sivuilla. Parasta ei tietenkään kaikille alustoille löydy mutta mikä olisi paras kompromissi? Etukäteen kiittäen!

jan52
07.12.2011, 19.12
25 % ajosta tapahtuu paljalla asvaltilla, 25 % jäisellä pinnalla, 25 % auramattomassa lumessa tai sohjossa ja 25 % tampatulla lumella.

Jäällä pitää kunnolla ainoastaan nasta ja lumella paras on mahdollisimman leveä ja voimakkaasti kuvioitu rengas.

rjrm
07.12.2011, 20.13
Kaikista vaikeinta ei tuollaisella speksauksella olekaan renkaan valinta vaan reitinvalinta :-) Pitää tarkkaan katsoa, että tulee tuota kaikkea ajettua saman verran.

Jos Mondeo olisi laittanut edes paikkakunnan näkösälle, niin olisin voinut vastata jotankin fiksumpaa. Itselläni on 35mm MW. Noin kymmenennen kerran: se rullaa hyvin jäällä, kovalla lumipinnalla ja jopa asfaltilla. Sorastetulla asfaltilla huonosti. Tampatuilla klv:llä ärsyttävä ajaa jäykkäkeulaisella. Mutta ajan silti, ja paljon.

Jake_Kona
07.12.2011, 20.35
Ei muulla väliä kun pysyy pystyssä jäällä. Itselläni normikumi maastopyörässä 26" 2,1 ice spiker. Parempiakin varmaan löytyy

TuH
07.12.2011, 21.08
Jäällä pitää kunnolla ainoastaan nasta ja lumella paras on mahdollisimman leveä ja voimakkaasti kuvioitu rengas.

2,35" Ice Spiker Prossa piisaa sekä leveyttä, kuviota että nastoja, joten pitäisin sitä aika hyvänä kompromissina kaikenlaiseen talviajoon. Se kantaa vasta sataneella lumellakin ihan kohtalaisesti, vaikkei varmaankaan yhtä hyvin kuin joku superleveä monsterirengas. Kapeammalla 2,1" perus-Spikerilla lumiajo on sitten jo selvästi kiemurtelevampaa. Vaikka ero levyedessä vaikuttaa vähäiseltä, 2,35" renkaan ilmatila on ilmeisesti merkittävästi suurempi.

nure
08.12.2011, 05.29
Noissa parempien sarjojen nastarenkaissa ainoa huono puoli nastojen nopea kuluminen jos joutuu säästä tai olosuhteista johtuen ajamaan paljon paljaalla asvaltilla. Kyllä työmatkoilla perus Spikerilla tai Nokian vastaavalla pärjää. Itse käytän edessä Spikeria ja takana 240 nastaista suht täysillä paineilla ja hyvin toimii.

MJH
08.12.2011, 09.28
2,35" Ice Spiker Prossa piisaa sekä leveyttä, kuviota että nastoja, joten pitäisin sitä aika hyvänä kompromissina kaikenlaiseen talviajoon. Se kantaa vasta sataneella lumellakin ihan kohtalaisesti, vaikkei varmaankaan yhtä hyvin kuin joku superleveä monsterirengas. Kapeammalla 2,1" perus-Spikerilla lumiajo on sitten jo selvästi kiemurtelevampaa. Vaikka ero levyedessä vaikuttaa vähäiseltä, 2,35" renkaan ilmatila on ilmeisesti merkittävästi suurempi.

Olen suunnitellut hankkivani 29iini ice spiker prot - vaihtoehdot kun taitavat olla ne taikka sitten ne nokian tuhdeimmat.
Renkaita olisi tarkoitus käyttää työmatkoihin sekä lenkkeihin. Nyt vaan mietityttää tuo ice spikereiden kestävyys; miten mahtavat sietää Helsingin kevyen liikenteen väylille kylvämää "tappajasepeliä"?

JackOja
08.12.2011, 09.36
...29iini ice spiker prot ... miten mahtavat sietää Helsingin kevyen liikenteen väylille kylvämää "tappajasepeliä"?

Ei sitä mikään rengas kestä. Laita sisurin sijaan litkut.

Verska-Vesa
08.12.2011, 10.17
Noissa parempien sarjojen nastarenkaissa ainoa huono puoli nastojen nopea kuluminen jos joutuu säästä tai olosuhteista johtuen ajamaan paljon paljaalla asvaltilla.
Eihän niistä nastoista kulu kuin se alumiinirunko, mikä ei paljoa haittaa.

MJH
08.12.2011, 16.40
Ei sitä mikään rengas kestä. Laita sisurin sijaan litkut.
Marathon plussat ei oo moksiskaan. Mutta pitäisi varmaan opetella litkujen kanssa pelailemaan. Asiaa on varmaan tälläkin palstalla tuutoroitu.

Matsuma
08.12.2011, 18.10
Marathon plussat ei oo moksiskaan. Mutta pitäisi varmaan opetella litkujen kanssa pelailemaan. Asiaa on varmaan tälläkin palstalla tuutoroitu.

Vielä simppelimpi vaihtoehto on laittaa sisurin ja renkaan väliin pistonesto-nauha, Panarace (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54140)r tms.

Isä nitro
14.12.2011, 17.28
Vielä noista Ice spikereista: paria talvea olen ajellut 26lla vailla rengasrikkoja stadin suunnilla. Viikko sitten laitoin 29 kokoiset jäykkäperäiseen ja sataan kilometriin ei ole mahtunut rengasrikkoja. Mutta nuo 29 spikerit ovat kyllä äänekkäimmät renkaani koskaan. Asfaltilla ja tappajasepelillä ajaessani evoluution jalostama ihmisyksilö katsoo viimeistään 20 metriä ennen ohittamistani, että mikä helvetti sieltä oikein tulee. Jäiselläkin tiellä äänekkäät. Johtuu varmaan siitä että ovat vielä uudenkarheat.

Mikko
16.12.2011, 22.27
Suurin helpotus olisi vaihtaa täysjoustopyörä täysjäykkään. Sen jälkeen olisi renkaillakin eroja.

jussika
15.01.2012, 00.29
Olen yrittänyt löytää vastausta siinä onnistumatta seuraavaan kysymykseen. Mikä rengas olisi paras jos 25 % ajosta tapahtuu paljalla asvaltilla, 25 % jäisellä pinnalla, 25 % auramattomassa lumessa tai sohjossa ja 25 % tampatulla lumella...

Minä oon päästellyt menemään tällaisilla:

http://www.suomityres.fi/ext294.html

Menevät urissa kuin juna, jos on kovasti pehmeää alla, niin tiputan paineita. Ankarasti kun lyö painetta, niin rullaa ihan kohtalaisesti. Nastoja on sen verran, että jos urbaanissa ympäristössä meinaa kaatua, niin teko on vähintään tuottamuksellinen.

oooo
16.01.2012, 23.38
Jos jostain löydät leveän nastarenkaan, jossa olisi keskellä suht tasainen & nastaton alue , ja sitten sivuilla > 4 riviä nastoja & hemmetin karkeaa kuviointia, niin siinä olisi unelmiesi talvirengas joka kelille. Riittävät paineet ja menettelee joka kelillä & alustalla.

Valitettavasti en ole itse sellaista vielä löytänyt. Eturenkaana W240 on toiminut hyvin (karkea kuvio ---> rullaavuus heikko, pito sen sijaan ok). Takana olen välillä pitänyt W106:ta, välillä kesärengasta. Molemmissa ne huonot puolensa tietenkin.

Lumikeleillä unelma olisi tietenkin Surlyn Pugsley. Valitettavasti maksaa omaisuuden, kun ei massatuotannon edut ole päässeet vielä jylläämään.

HMK
17.01.2012, 20.00
Jos jostain löydät leveän nastarenkaan, jossa olisi keskellä suht tasainen & nastaton alue , ja sitten sivuilla > 4 riviä nastoja & hemmetin karkeaa kuviointia, niin siinä olisi unelmiesi talvirengas joka kelille. Riittävät paineet ja menettelee joka kelillä & alustalla.

Valitettavasti en ole itse sellaista vielä löytänyt. Eturenkaana W240 on toiminut hyvin (karkea kuvio ---> rullaavuus heikko, pito sen sijaan ok). Takana olen välillä pitänyt W106:ta, välillä kesärengasta. Molemmissa ne huonot puolensa tietenkin.

Taitaa noissa vanhemmissa Nokian/Suomityresin malleissa suurin syy heikkoon rullaamiseen olla sen renkaan surkea runko. Todella jäykkää ja joustamatonta tavaraa. Lähinnä umpikumiin verrattavaa ominaisuuksiltaan.

Miksiköhän on niin vähän tarjontaa taittuvasivuisista nastakumeista? Kesärenkaissa sentään lähes kaikki vakavasti otettavat vaihtoehdot on taiteltavia. Ei se puhkeamisherkkyyteenkään se sivu vaikuta, ainakaan paljoa. Muualta ne sepelit läpi menee, jos on mennäkseen. Schwalbekin tekee Marathon extremeä taittuvana, mutta samalla kuviolla oleva Marathon winter on jäykkäsivuinen. Miksi? Painokin tippuisi, jos ei niitä vaijereita olisi.

Toki ominaisuuksiin vaikuttaa kaikenlaiset TPI-luvut, pistosuojat ym, mutta ei ne tarpeettoman paksukumiset sivutkaan rengasta ainakaan paranna.

Jake_Kona
17.01.2012, 20.04
Itse olen nyt päätynyt olettamaan.
------Leveämpi on parempi.
------Ja paljon nastoja.
Jos jaksaa polkea l. paino ei haittaa
Olettamuksella, että tieolosuhteet vaihtelevat.

arctic biker
17.01.2012, 20.48
Itse olen nyt päätynyt olettamaan.
------Leveämpi on parempi.
------Ja paljon nastoja.
Jos jaksaa polkea l. paino ei haittaa
Olettamuksella, että tieolosuhteet vaihtelevat.
Tässähän se on. Tiivistettynä.