PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miksi "single speed cyclocross" ei ole järkevä hankinta?

Vepa
26.11.2011, 16.35
ttr kirjoittaa aiheessa "Runko murtunut" seuraavaa:

"Tässä täytyy mainita, että yritin ostaa Tricrossin paikalliselta kauppiaalta, mutta sain tietää, ettei niitä oteta myyntiin vähäisen kysynnän takia. Samalla sain tietää, että sinkulakrossari ei ole järkevä hankinta. Minulle olisi silloin laitettu Langster talvivarustein=). Kuitenkin, pyöräammattilaisen neuvoista huolimatta, hankin sinkulakrossarin ja tässä sitä ollaan"

Miksi kauppias on ollut sitä mieltä, että "single speed cyclocross" ei ole järkevä hankinta? Itse olen kuitenkin tykännyt ajaa omalla sinkulallani niin maantiellä kuin maastopoluillakin, jopa Kirkkoharjun kivikossakin voi sillä ajaa.

IncBuff
26.11.2011, 16.40
Siksi koska sillä ei ole ollut sellaista myydä.

HMK
26.11.2011, 17.26
Siksi koska sillä ei ole ollut sellaista myydä.

Foorumille poikkeukselliseen tapaan heti ensimmäinen vastaus oli sellainen, että se ei jättänyt enää mitään täydennettävää. Muita perusteita on aika mahdoton löytää.

Musashi
26.11.2011, 18.46
Miksi kauppias on ollut sitä mieltä, että "single speed cyclocross" ei ole järkevä hankinta?

Koska siinä ei ole vaihteita.

Jopoman
26.11.2011, 19.53
Ei haittaa jos ei tarvitse vaihteita. Itse en tarvitse ja tykkään olla ilman. Mutta jokainen tyylillään.

--+MM+--
26.11.2011, 20.03
Sinkula on siisti ratkaisu moneen, mutta sillä ei tahdo ehtiä kavereiden mukaan jos kelloa vastaan ajetaan. Toki sellaisiakin kuskeja löytyy jokka ei moista juttua kunnioita.

Nautiskele ajamisesta speksaa ja lue foorumia vähemmän .

µ

znood
26.11.2011, 20.23
koska sitä tarvii huoltaa niin harvoin että kauppa menee konkurssiin

OJ
26.11.2011, 20.51
On vain sinkulan hankintaa puoltavia syitä ja pienimpiä ei tosiaankaan ole sisäänrakennettu tekosyy miksei kisoissa kulje tai pysy porukkalenkillä mukana ja samalla voi pönkittää egoaan sillä, että "ei tarvitse vaihteita".

Ei sillä, voisihan sinkulacrossari omaankin talliin joskus tiensä löytää, mutta siivotaan nyt käyttämättömät pyörät ensin nurkista pois.

pötkö
27.11.2011, 10.02
olen huomattavan sinkula-orientoitunut maastopyöräilijä, ihan näin taustatiedoksi.

cyclo-krossari on loistava yleispyörä, sillä voi ajaa kaikenlaisilla alustoilla ja kaikenlaisissa säissä. evoluutio fillareissa on tuonut mukanaan vaihteet, kun joku jossain on todennut että on mukavaa kun voi polkea ns. mukavasti.

yritä siinä siten viihtyä pyörän päällä vastatuulessa, vähän loskaa maassa, ylämäkeen, välitys vaikka muutoin mukava 42-18. saati sitten kun ajoseuralaiset näkyy vielä hämärästi sieltä mäen päältä ja lähdet kyynärpäät suorana tassut alaotteella vääntämään porukkaa kiinni. ei taida tuumat riittää toteat jossainvaiheessa ja ajelet sitten yksin minkä ajelet. ei juuri motivoi.

on vaihteissa paljon huonojakin ominaisuuksia, säädöntarve, ja pesulle joutuu jokalenkin jälkeen, takavaihtaja jäätyy loppulenkistä kun ei ole jaksanut varmistella, pakkakin on helmikuun täynnä sontaa/lunta.

jälkisanoiksi voisin sanoa että on se sinkula kiva maastossa, mutta kyllä järkeään saa käyttää pyörää hankkiessa

ss landser
27.11.2011, 11.13
Perskeles! Ite oon vetäny ko.SSkrossilla nyt pari vuotta(sinkulalla sitä ennen myös mutta sellasella sekasikiöllä) kesät talvet ja on ihan parasta! Hyvä että pidit oman pään ja hankit sinkulakrossarin. Voisin kertoa tuhat tarinaa siitä kuinka on tullu vedettyä vaihteellisten ohi viuhahtaen ja kuunnellut kuinka shimanot raksuu ja paukkuu kuskin kirotessaan muuten oivaa kulkupeliään, sinkula krossari on meikän mielestä aivan ideaali suomalaiseen duunimatka/yleiskulkemiseen. Cyklokrossari on itessään loistava ja moni sen selvästi huomannutkin mutta sitten kun vielä poistetaan se heikko lenkki eli vaihteet niin avot! =) Niin ja toimii maastossakin aivan loistavasti(sinkulamaasturi siis), tosin hankin just vaihteellisen metikköön pitkästä aikaa koska kaipaan vaihtelua ajomeininkiin yms... Komppaan täysin ekaa kommenttia aiheesta! Kauppiaat suosittelee aina sitä mitä heidän hyllystä löytyy, näinhän se menee... =)

kolistelija
27.11.2011, 11.22
Tavallaan sinkula kiinnostaa minuakin. Sen pitäisi tosin olla kevyt ja vaivaton, sellainen rauhallisen päivän herkuttelupyörä. Omalta osaltani keksin kuitenkin aivan liian monta syytä olla hankkimatta minkäänlaista sinkulaa.

Jake_Kona
27.11.2011, 12.15
Mitens ne polvet? Eikö sinkulalla joudu repimään ylös mäkiä ja polvet soi??

Matti H
27.11.2011, 12.16
Itsellä on kaksi crossaria, puoli-ilmaiseksi briteistä tilattu Spessusinkula ja kasattu vaihteellinen Surlyn Crosscheck.

Spessu tuli ensin ja sillä tuli ajettua kilometrejä ihan kohtuullisesti, osin paljon kerrallakin. Maantiekäyttöön kapistus on siedettävä, joskin esim TdH turhautti vakiovälityksellä ihan huolella, mutta sellaiseen käyttöön johon cyclopyörän itse pidän olevan ideaali, kapistus on aivan liian kömpelö. Tietty jos olisi jaloissa voimaa niin ajo sujuisi, mutta omalla kunnolla ja taidoilla ei yleiskäyttöön sopivilla tuumilla maastossa tunkkaamatta etene.

Vaihdecrossari taasen tuntuu menevän ylös sieltä mistä maasturikin, kunhan pitoa on edes kohtuullisesti. Samoin juurakkokikkailu onnistuu varsin mukavasti kun saa pikkuvauhtiin sopivaa välitystä peliin. Sulan ajan cycloajot menee ehdottomasti Surlyllä sen monikäyttöisyyden vuoksi, ja maastorenkaat saa rullaamaankin kovilla paineilla ihan kohtuullisesti. Vaihdepyörällä laskettelee leppoisasti kolmenkympin keskarilla ja sopivan polunpätkän osuessa kohdalle voi pitää kunnolla hauskaa.

Vaihdecrossariin tulee jatkossakin enemmän kilsoja, mutta sinkulaan tuli talveksi kiinteä välitys ja 680mm Salsan Pro Moto Flat-ohjaustanko. Tuntuu aika hyvältä yhdistelmältä. Ehkä tiedossa olevaan lumettomaan paskatalveen Spessu sopinee aivan täydellisesti, eihän sitä tarvi pestä...

kmw
27.11.2011, 12.31
Mitens ne polvet? Eikö sinkulalla joudu repimään ylös mäkiä ja polvet soi??

Jos on liian pitkä tuuma niin varmasti polvet alkavat oireilla. Siinä kohdassa ei kannata isommin ottaa neuvoja vastaan tai lueskella foorumeita vaan kokeilla ja löytää se omansa.

Mun rostsekissä on tällä hetkellä vaihteet, mutta nyt on maastosinkula muuttunut vaihdepyöräksi niin aattelin että yksi sinkula tallissa olisi ihan hjuva. 95% lenkeistä ajelen ihan vaan itteni kanssa niin ei tartte murhettua letkassa pysymisestä jne.

IncBuff
27.11.2011, 13.06
Mun mielestä sinkula-crossi on omiaan juuri työmatka yms. ympärivuotiseen kommuutterikäyttöön. Jos on tarkoitus ajaa kovavauhtisia porukkalenkkejä tai maastossa niin sitten se on varmasti väärä valinta, paitsi jos on oikeasti kova kuski.

Oma sinkulani on juuri em. käytössä ja se sopii siihen erinomaisesti. Se ei varsinaisesti ole crossari, mutta nastat mahtuu kuitenkin alle joten talvikäyttökin onnistuu. Harvoin ajan tuolla yli 20 kilsan matkoja joten polvetkaan eivät valita ja jos oikein raskas keli sattuu niin voin mennä vaihdepyörällä töihin.

ttr
27.11.2011, 13.30
IncBuffin kommentti heti kärkeen taisi osua oikeaan.

Hyvän asiakkaan pitäisi kuitenkin ostaa sitä, mitä kivijalkakaupassa tarjotaan, eikä sooloilla tilailemalla ulkomailta:)

Singlecrosskilsoja on 4 vuoden aikana kuitenkin tullut n. 28 tkm, hajonneella 18124 ja vielä ehjällä n. kymppi. Talvella välityksenä 39/18, eikä sen kummempia ongelmia ole ollut etenemisen suhteen, polviongelmien tai muunkaan kanssa. Kaikenkaikkiaan huoletonta menoa rungon hajoamiseen asti. Tuskin olisin vaihteellisella krossarilla tuon enempää ajanut.

jive
27.11.2011, 14.27
Mulla on kanssa kohtuu tuore SS Tricrossi duunimatkoja ja kaiken näkösiä ihmereissuja varten. Laveampia polkuja, mettäauto- ja hiekkateitä menee komeasti, alle mahtuu miltei kaikki renkaat mitä vanteille uskaltaa sovitella eikä kura, loska tai jää menoa paljoa haittaa. Satulassa jaksaa istua useammankin tunnin ja mäetkin tuntuu oikeilta mäiltä. Ite oon ollut tosi tyytyväinen vaikkei mun jaloilla sillä kyllä yli kolmeakymppiä mennä, hyvä jos 25:ttä. Näillä keleillä ja lumisemmillakin on ainakin mulle just hyvä fillari. Ite hankin sen yleiskäyttöön ja off-season -pyöräks, ja siinä se on just omiaan. Jos sitten haluaa mennä umpiskuugeen otetaan alle MTB ja pidemmille lenkeille maantiepyörä...ja jopolla kauppaan.

Iglumies
27.11.2011, 14.32
...blaaablaaablaaa...
Miksi kauppias on ollut sitä mieltä, että "single speed cyclocross" ei ole järkevä hankinta? Itse olen kuitenkin tykännyt ajaa omalla sinkulallani niin maantiellä kuin maastopoluillakin, jopa Kirkkoharjun kivikossakin voi sillä ajaa.

Jos ei halua ajella sinkulacrossarilla, niin silloin se ei ole järkevä hankinta.

perttime
27.11.2011, 15.21
Jos ei halua ajella sinkulacrossarilla, niin silloin se ei ole järkevä hankinta.Veit jalat suustani....

.......................
Polvista piti mainita, että liian ison vaihteen vääntäminen istuen ei todellakaan tee hyvää. Seisten - "putkelta" - voimien kohdistuminen niveliin on ihan eri juttu.

Jake_Kona
27.11.2011, 15.59
Eli sikulalla ajettaessa kampia on survottava enemmän/kovempaa. Paljon enemmän sivuttaisvääntöjä. Rasittavat pinnoja, kampia, polkimia, runkoa ja ketjua. Koska kampinopeus ei voi aina olla optimaalinen. Pyörä ehkä kuluu nopeammin näiden osien osalta.
Sinkula n. 30% halvempi kuin vastaava vaihdevempula...pointtini oli.. ööö...;)

Jopoman
28.11.2011, 22.44
Kyllähän sinkulallakin voi pyörittää jos osaa. Kun välityksen valitsee viisaasti, enimmän osan ajasta pyörii optimisti. Ylämäkeen ennakkoa, kadenssi korkealle ja kevyellä pyörityksellä ylös. Vaihdepyöräilijöistä mennään yleensä tässä kohdassa ohi. Jos ihan alkaa hyytyä niin sitten mieluummin putkelta rykäisten. Alamäessä täydet kadenssit kehiin ja sitten lepäilemään leuka stemmissä kiinni - muuta ei enää jaksaiskaan. Tässä kohdassa menee vaihdepyöräilijät yleensä ohi.

SingleSeppis
29.11.2011, 00.01
Sinkulacrossari - ei mitään järkeä. Suosittelen lämpimästi!

Kugelschreiber
29.11.2011, 15.15
Eli sikulalla ajettaessa kampia on survottava enemmän/kovempaa. Paljon enemmän sivuttaisvääntöjä. Rasittavat pinnoja, kampia, polkimia, runkoa ja ketjua. Koska kampinopeus ei voi aina olla optimaalinen. Pyörä ehkä kuluu nopeammin näiden osien osalta.
Sinkula n. 30% halvempi kuin vastaava vaihdevempula...pointtini oli.. ööö...;)

Toisaalta:

http://bikedestroyer.blogspot.com/2009/11/rear-derailleur-carnage.html

No, saas nähdä miten kauan oman kiinteävälitteisen syslokrossarin kammet kestää kivikoissa...

jartsuli
29.11.2011, 16.27
Eilen kun kävin tuolla pikku puhurissa cycloilemassa niin kyllä se sinkulan hauskuus ois loppunu just siihen kun piti alkaa polkea vastatuuleen

Kugelschreiber
29.11.2011, 17.44
Eilen kun kävin tuolla pikku puhurissa cycloilemassa niin kyllä se sinkulan hauskuus ois loppunu just siihen kun piti alkaa polkea vastatuuleen

Ääh, sä vaan luulet niin. Sitäpaitsi jos cycloilee metsän siimeksessä, niin pikku puhurit ei haittaa. Paitsi jos jää kaatuvan puun alle.

Ohiampuja
29.11.2011, 22.52
Miksi kauppias on ollut sitä mieltä, että "single speed cyclocross" ei ole järkevä hankinta?
Tämä on tietysti aika paljon kiinni siitä mihin sitä crossariaan käyttää. Jos aikoo hyödyntää crossarin laajaa käyttöaluetta ja käyttää sitä kesäisin maantiepyörän "korvikkeena", niin kyllähän vaihteiden puute voi vähän haitata. Tietysti kovat jätkät ajaa pitkän Pirkan vaikka sillä sinkulalla, mutta eiköhän suurin osa ihmisistä oikeasti hyödy vaihteista yli 150 km lenkeillä.

Sellainen arkipäivien työjuhta ja metsäpolkujen nautiskelija voi taasen hyötyä siitä vaihteettomuudesta...

Crossarista kun on moneen käyttöön. :)

Jake_Kona
29.11.2011, 23.02
Eli aivot narikkaan kon sinkulo. ;)

SingleSeppis
30.11.2011, 17.49
Eli aivot narikkaan kon sinkulo. ;)
Näin juuri. Täällä aihetta sivuten lisää;
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35789-Mik%E4-siin%E4-sinkulassa-vieh%E4tt%E4%E4

IncBuff
11.10.2012, 21.38
Viime aikoina aivoihin on pesiytynyt kumma ajatus sinkulacrossarista kun Paddy Wagonista tuli luovuttua lähinnä siksi ettei sen alle mahtunut miellyttävää rengastusta lokareiden kanssa. Mitäpä vaihtoehtoja sitä markkinoilla tarjotaan tämmöseen tarpeeseen?

On-One Pompino/Pompetamine akseli tietenkin. Menisi rakenteluksi, mikä ei oikeastaan haittaa, mutta budjetissa vaikeampi pysyä. Pompetamine houkuttelisi levyjarrujen takia.
Genesis Day One.
Surly Steamroller. Rakenteluksi menisi tämäkin. Maantiejarrut taitaa rajoittaa rengasvaihtoehtoja kun tarkotus olisi myös lokarit sovittaa.

Muita?

Jake_Kona
11.10.2012, 21.58
Itse ajatteli rohkeasti modifioida helkama oivan sinkulamonsteriksi. No ei ole krossari eikä oikeesti mikään, mutta hillittömät 700 renkaat häyttäisivät mahtuvan alle. Palaan asiaan jos jotakuta kiinnostaa...

kmw
11.10.2012, 22.02
Rostsekki (http://surlybikes.com/bikes/cross_check_ss) ...........

IncBuff
11.10.2012, 22.08
Cross-Check tosiaan unohtui. Nature Boy ois hieno, mutta noin paljoa ei kyllä runkoon raski sijoittaa http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=36_98&products_id=625

Singular Peregrineä vaivaa sama vika.

AK-87
12.10.2012, 08.01
Miten ois Coticin Äxä (http://www.cotic.co.uk/product/x)? Crossareista en ymmärrä juuri mitään, mutta Coticin laatu on vakuuttanut ja tuohon X-malliin näyttäisi mahtuvan renkaita ihan kivasti.

simojoki
12.10.2012, 09.01
On-One Pompino/Pompetamine akseli tietenkin.
tietenkin! (http://farm9.staticflickr.com/8178/8062447879_e9620e457f_b.jpg) tuu testaa jos haluat.

timoe
12.10.2012, 09.23
[QUOTE=Jake_Kona;1742704]Eli sikulalla ajettaessa kampia on survottava enemmän/kovempaa. Paljon enemmän sivuttaisvääntöjä. Rasittavat pinnoja, kampia, polkimia, runkoa ja ketjua. Koska kampinopeus ei voi aina olla optimaalinen. Pyörä ehkä kuluu nopeammin näiden osien osalta.

Vähäisen kokemukseni mukaan sinkulallakin voi ajella hissukseen eli ei tarvitse runtata. Hidas kampien pyöritys kevyesti putkelta hidastaa vauhtia ylämäessä, mutta jos ei ole aivan liukasta niin ylös pääsee myös tosi hitaasti "pyörittäen" (ei kyllä ole silloin ihan pyöritystä vaan enempi "veivaamista")

Täältä sitten vielä ääni bullhorn tangolle sinkulassa. Ei ole pakko olla droppi tai suora.

IncBuff
12.10.2012, 09.31
Miten ois Coticin Äxä (http://www.cotic.co.uk/product/x)? Crossareista en ymmärrä juuri mitään, mutta Coticin laatu on vakuuttanut ja tuohon X-malliin näyttäisi mahtuvan renkaita ihan kivasti.
Ei oikein mitenkään kun tuosta ei oikein nätisti sinkulaa saa. Minkään ketjunkiristimien kanssa ei aleta kikkailemaan.

tietenkin! (http://farm9.staticflickr.com/8178/8062447879_e9620e457f_b.jpg) tuu testaa jos haluat.
Kiitos tarjouksesta. Minkäs kokoinen tuo on?

JoP
12.10.2012, 09.50
Miten olisi Singular Kite, nyt olisi vielä alennuksessa suoraan Samilta tilatessa.

AK-87
12.10.2012, 10.30
Ei oikein mitenkään kun tuosta ei oikein nätisti sinkulaa saa. Minkään ketjunkiristimien kanssa ei aleta kikkailemaan.

Ah, mun täytyy myöntää että noin aamutuimaan meni puurot ja vellit sekaisin; koko SS-aspekti unohtui... Pahoitteluni, jatkakaa!

simojoki
12.10.2012, 12.11
Kiitos tarjouksesta. Minkäs kokoinen tuo on?
L

Gibsy
12.10.2012, 12.36
Sinkula jo sanana on luotaantyöntävä. Siitä tulee joku lelu mieleen.

Mika K
12.10.2012, 13.05
L
Ja jos tarttee päästä kokeilemaan isompaa, niin mulla on se CX rolleri 59cm koossa kans tässä lähettyvillä. Ja saa sitä ihmetellä livenä, vaikka oliskin väärän kokoinen..

perttime
12.10.2012, 13.06
Minkään ketjunkiristimien kanssa ei aleta kikkailemaan.Kikkailemaan?
En ole huomannut, että niissä olisi jotain vaikeaa.

rjrm
12.10.2012, 15.35
Lisää liikkuvia osia, kuluvia osia, rikkoutumisriski kasvaa, rissat keräävät likaa...

perttime
12.10.2012, 15.41
Ostaa heti kunnollisen kiristimen eikä mitään jousirimpulaa...
Minua taas ei kiinnostaisi jännittää, pysyykö takakiekko paikallaan, kun vähän painavampi kuski astuu polkimelle

kmw
12.10.2012, 15.43
... Minkään ketjunkiristimien kanssa ei aleta kikkailemaan....

Oikein! Jos vanhaa phillariaan sinkuloi niin silloin se on ihan hyvä ratkaisu, mutta jos uutta laitetaan niin ei ikuna, ugh.

stenu
12.10.2012, 15.45
Muita?

Nature Boyta saa myös kokonaisena hyrränä ja hinta ei musta ainakaan ole ihan mahdoton siihen nähden, mitä runkosetti kustantaa.
Musta: http://www.hibike.de/shop/product/pe43e42472344c8a017d0781e459284af/s/All-City-Nature-Boy-Komplettrad-schwarzblau.html
Hirveä: http://www.hibike.de/shop/product/p794664262d5367145da8d7242f213a67/s/All-City-Nature-Boy-Komplettrad-lime-weiß.html

simojoki
12.10.2012, 16.02
Minua taas ei kiinnostaisi jännittää, pysyykö takakiekko paikallaan, kun vähän painavampi kuski astuu polkimelle
voi jeesus. paljonkohan sitä "painoa" pitää pedaalilla olla ettei pulttiakseli kestä paikoillaan?
esim näillä wateilla se ei siirry...

http://farm7.staticflickr.com/6055/6231625945_c00d626dc8.jpg

perttime
12.10.2012, 17.10
voi jeesus. paljonkohan sitä "painoa" pitää pedaalilla olla ettei pulttiakseli kestä paikoillaan?Voorumeilla näkyy jatkuvasti joku itkevän kun akselit lipsuu "track endeissä". Just nyt Ei kiinnosta ottaa selville, miten itselle kävisi. Vakiovastaus valitukseen on joko "Ei mulla lipsu" tai "Laita chain tugit". Toinen itkun aihe näyttää olevan jarrujen säätämisen vaikeus.

Lasmi
12.10.2012, 18.31
Muita?

Pelago San Sebastian ja Stavanger
Masi Speciale CX / SS
Cotic Roadrat
ja toki on pakko mainita myös Cinelli Mash CXSS, vaikka onkin kallis runko.

OJ
12.10.2012, 19.57
Puhutteko nyt ihan samasta asiasta?

On aika mielenkiintoista, että ratapyörässä kiekko pysyy paikallaan, mutta kaljapyörää släpärit jalassa kengittäessä kiekko lipsuu niin pirusti.

IncBuff
12.10.2012, 20.07
Ei oo ongelma kun kuski on kevyt rimpula.

Ulkonäkö on yksi miksi en kiristintä halua.

rjrm
12.10.2012, 20.45
Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Tänään kiinnitin huomiota pyöritysnopeuteen. Pidin sen aamu- ja iltalenkillä 90:n tuntumassa. Eipä olisi sinkulalla ollut kivaa, kun aamulla oli vastainen tuuli, ja illalla myötäinen.

Vaiteista on apua.

Kalle H
12.10.2012, 22.11
Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Tänään kiinnitin huomiota pyöritysnopeuteen. Pidin sen aamu- ja iltalenkillä 90:n tuntumassa. Eipä olisi sinkulalla ollut kivaa, kun aamulla oli vastainen tuuli, ja illalla myötäinen.

Vaiteista on apua.

Mielestäni sinkulalla polkiessa (vai tunkatessa) ei kannata suotta tuijotella mitään kadensseja tai keskinopeuksia. Sinkuloidessa voi voittaa itsensä joka lenkillä/reissulla, kun pääsee runttasemaan jonkun pahan mäen/paikan. Myös pitkä (+100km) reissut on erittäin nautittavia myös sinkulalla, kunhan ei vaan pidä turhan kovaa kiirettä.

Mulla on sekä vaihteelliset että vaihteettomat pyörät sekä metsään että maantielle, enkä kyllä osaisi luopua mistään noista. Jos mulla olis vaan yks pyörä, se olis varmaan joku suht kepeä SS-krossari levyjarruilla. Vaihteilla pääsee monesta paikasta helpommalla kuin vaihteettomalla, mutta vaihteettomalla sama suoritus tuntuu aina vähintään 2x kovemmalta/siistimmältä.

px
12.10.2012, 23.08
Sinkulakrossaria etsin itsekin aikoinaan. Sitten 2009 laitoin jo ylempänä mainitun Coticin Roadratin. Oli tuolloin yksi harvoista levyjarrukorvakkeellisista vaihtoehdoista sinkulaksi. Ei kyllä keksi mitään pahaa sanottavaa siitä. Pyöriä itselläni on laskutavasta riippuen noin 7-10 kpl, joista suurin osa on vaihteellisia, vaan kyllä tuolla sinkulakrossarilla tulee reilusti eniten kilsoja ajettua. Niin kiva ja huoleton jokapaikan höylä näissä Oulun tasaista tasaisemmillakin lakeuksilla. Ja mahtava fiilistelypeli. On ajeltu milloin maantierenkailla yli 200km lenkkejä vapaarattaan kera ja milloin maastolenkkejä järeämmällä rengastuksella, mutta yleensä tuossa on alla joko 28mm 4seasonit (kesä) tai noin 30mm CX-kumit (syksy, talvi ja kevät). Tykkään :)

Jake_Kona
12.10.2012, 23.26
Itse vähän reissukokemusta sinkuloinnista. Pahoin pelkään, että reidet sanoo sopimuksen irti ekoissa mäissä kun joutuu vääntämään tuskassa.
No pitää opettaa lihakset ottamaan tuskaa vastaan. Tähän mennessä päästy pitkää taivalta vain kevyellä ja vielä kevyemmällä vaihteella.
Helkama Oiva olisi jo valmis sinkula vai JarrU PuutTuu...
Heti kun oisi jarrut tekisin 40km koelenkin. Taitaa talvi ehtiä ensin.

Hippo
12.10.2012, 23.26
Ja jottei oululaiset koeajomahdollisuudet vielä loppuisi niin täältä löytyy Pompetamine koossa XL. Sinkulana, ei kovinkaan krossimoodissa kylläkään juuri nyt.

goljat
13.10.2012, 10.49
[QUOTE=Jake_Kona;1742704]
Täältä sitten vielä ääni bullhorn tangolle sinkulassa. Ei ole pakko olla droppi tai suora.

Aivan. Tällä teräsrunkoisella ajellut kesästä saakka. Alla 32mm marathon plussat. Kiva tällä on kulkea. Nyt olen humannut että kuinka paljon niitä vaihteita tuli ennen kokoajan räplättyä. Heti kun tuli pientä mäkeä piti niitä vaihteita heti räplätä.
Muka ei jaksa mäkeä ylös muuten. Jalat tulessa on niin kiva mennä ylös, mitä ei vaihdepyörällä kokennut, kun tuli mentyä pienellä välityksellä. Huomaan että kas kummaa, ei niitä vaihteita loppujen lopuksi niin tarvikkaan, tämä on paljon kivempaa!

http://i139.photobucket.com/albums/q299/tommikristian/Puhelinkuvat/2012-08-08121022.jpg

Sauli Lumikko
13.10.2012, 15.27
Löyhästi aiheeseen liittyen: vaihdoin kesällä rentoon ajoon duunailemani sinkulan välityksen 42/16:sta 42/18:n. Tarkoitus oli saada ajo kevyemmäksi, kun pyörässä on aika isot 622x37c kumitkin. Ekoissa ylämäissä aloin ihmetellä, että miksi ihmeessä tuntuu ihan yhtä raskaalta kuin aiemmin.

No tietenkin se oli yhtä raskasta, koska ajoin yhtä kovaa kuin aiemmin. Välityksen muuttaminen nosti kadenssia, mutta kuskin ja pyörän saaminen mäen päälle vaatii täsmälleen saman verran energiaa, oli kadenssi mikä hyvänsä. Toki eri kadensseilla hyötysuhde on erilainen, mutta ennen kaikkea ylämäissä ja vastatuuleen on kevyempi ajaa, kun pudottaa nopeutta. Välityksen muuttaminen osia vaihtamalla tai vipua työntämällä ei vaikuta kuin kadenssiin. Sinkulan välitys kannattaa valita niin, että jaksaa matkan raskaimmankin ylämäen tai vastatuulen ja nopeammat osuudet sitten pyöritetään tai ei ajeta niin kovaa. Polvetkin kiittää, kun ei liioittele välitysten kanssa.

TheMiklu
16.10.2012, 10.43
Mistä ihmeestä löytyisi soppelit kiekot? Haaveena sinkulakyklo levareilla tyyliin Genesis Day One Disc (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cross/day-one/day-one-disc). Valmiskiekot haussa kun ei ite osaa ja ei täälläpäin rakentajiakaan ole.

stenu
16.10.2012, 11.17
Kaksysimaasturin kiekot toimii. Vaikka Hopen SS-navoille, jos pitää olla sinkulaspesifit. Esimerksiksi Merliniltä saa kasattuna: http://www.merlincycles.com/bike-shop/wheels/mountain-bike-wheels/custom-wheels-disc/

Kare_Eskola
16.10.2012, 11.24
Parempi tehdä normaaliin vapaarattaaseen sinkulakitillä. Halvempi, helpompi huoltaa, säädettävä ketjulinja ja jonkinlainen jälleenmyyntiarvo. Tarkkana sitten kun pohdit että 130 mm vai 135 mm perä.

stenu
22.10.2012, 13.12
Tänään aamulla töihin polkiessa takavaihtajan vaijeri katkesi kahvan sisään. Pätkä on nyt siellä, enkä keksi miten sen saa pois koko kahvaa purkamatta. Taas tuli mieleen, että jos ei olisi vaihtajia, niin ei olisi tullut tätäkään onkelmaa...

nuubiainen
22.10.2012, 13.29
^Etkös pääse käsiksi siihen, kun vedät kahvan "hupun" pois päältä, painat jarrun pohjaan ja naksuttelet vaihteet sopivaan asentoon? Jos siis STI-kahva kyseessä.

stenu
22.10.2012, 16.07
Campan kahva. Pieni reikä, josta vaijeri menee sisään alapuolella ja yhtä pieni, josta se tulee ulos yläpuolella. Sain kuin sainkin pätkän ulos silti.