Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross-kiekot



Sivut : 1 2 [3]

hcf
10.05.2018, 22.45
^Oliko pikalinkut paikallaan ku punnitsit?

mahead
10.05.2018, 23.19
^Oliko pikalinkut paikallaan ku punnitsit?Eivät olleet.

mahead
12.05.2018, 20.02
No niin, pientä päivitystä. Litkuineen (0,6 dl), linkkuineen ym. tilpehööreineen etukiekko painaa n. 1400 g. Eli oheishilppeineen tuli jotakuinkin samoihin oem-kiekon kanssa. Joten jos ja kun paino on tärkeää, kannattanee valita se tuplasti kalliimpi (mutta silti halpa) versio. Tosin jarrulevy ei ollut uuteen kiekkoon sama kuin edellinen, enkä tullut niitä punninneeksi joten en tiedä paljonko siitä tulee eroa ja kumman kiekon eduksi.

Tubeless-asennustakin kokeilin. Tein tosin virheen kun kierrätin vanhat ulkokumit uusille vanteille. Vissiin oli runko vähän päässyt venähtämään, koska kumi asettui suht. helposti vanteelle (edellisten kiekkojen kanssa se oli ihan uskomatonta ähräämistä). Viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt ymmärtää jättää tubeless-kokeilu kesken, mutta enpä tajunnut vaan jatkoin normaalisti ja lopuksi rupesin nostamaan painetta. 6 bar kompuralla, käsipumpulla loput 2 (8 bar maksimi). Siinä se kumi sitten kahdeksan barin kohdalla räjähti vanteelta pois. Ei erityisen mukava kokemus, joten en suosittele.

hcf
12.05.2018, 21.07
white cx pro:n vakio etukiekko kaikkineen painaa 1760g
Rengas on Schwalbe X-One 700X33C performance.
Oisko jollaki heittää jotai vertailu settiä.

mahead:lla vissii maantierenkaat ku tommoset paineet? Eikait nuo cx renkaat kestä ku se 5bar

Jim717
12.05.2018, 21.45
white cx pro:n vakio etukiekko kaikkineen painaa 1760g
Rengas on Schwalbe X-One 700X33C performance.

Giant TCX SLR 2 vakio etukiekko renkaineen Schwalbe G-One 35 mm 1690 g, eli ilmeisesti hieman kevyempi. 35 mm kumi painaa n. 30 g vähemmän kuin 33 mm
Vertailun vuoksi Canyon Endurace CF9.0 DT Swiss R23 etukiekko renkaineen 25 mm GP4000SII 1085 g

mahead
12.05.2018, 21.46
mahead:lla vissii maantierenkaat ku tommoset paineet? Eikait nuo cx renkaat kestä ku se 5bar
Joo, Contin 4 season grand prixit, 28 mm leviät.

Kalle H
12.05.2018, 23.29
Viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt ymmärtää jättää tubeless-kokeilu kesken, mutta enpä tajunnut vaan jatkoin normaalisti ja lopuksi rupesin nostamaan painetta. 6 bar kompuralla, käsipumpulla loput 2 (8 bar maksimi). Siinä se kumi sitten kahdeksan barin kohdalla räjähti vanteelta pois. Ei erityisen mukava kokemus, joten en suosittele.

Joo, Contin 4 season grand prixit, 28 mm leviät.
Näinhän siinä juuri käy.

Missään nimessä ei voi olettaa, että rengas joka ei ole tubeless yhteensopiva toimisi ilman sisuria, etenkään 8bar paineilla (edes uutena). Suosittelisin vahvasti, että maantiekamojen kanssa sekä rengas, että vanne olisi tubeless-yhteensopivat.

mahead
12.05.2018, 23.41
Näinhän siinä juuri käy.

Missään nimessä ei voi olettaa, että rengas joka ei ole tubeless yhteensopiva toimisi ilman sisuria, etenkään 8bar paineilla (edes uutena). Suosittelisin vahvasti, että maantiekamojen kanssa sekä rengas, että vanne olisi tubeless-yhteensopivat.
Prkl, eikö tuo kumi ollutkaan tubeless-valmis? Jostain oli jäänyt niin varma muistijälki sen puolesta että olis, joten en enää edes tarkistanut.

...

Joo, eihän ne ole... huokaus, pitipä turhaan tuommoinenkin episodi kokeilla.

Kalle H
12.05.2018, 23.53
Mielestäni Contilla ei ole vielä mitään maantielle tubeless-käyttöön suunniteltuja nakkeja.

mahead
12.05.2018, 23.58
Mielestäni Contilla ei ole vielä mitään maantielle tubeless-käyttöön suunniteltuja nakkeja.Äsken kun googlettelin, niin juuri noinhan se vaikutti olevan.

mahead
14.05.2018, 00.59
No niin, pientä päivitystä. Litkuineen (0,6 dl), linkkuineen ym. tilpehööreineen etukiekko painaa n. 1400 g. Eli oheishilppeineen tuli jotakuinkin samoihin oem-kiekon kanssa. Joten jos ja kun paino on tärkeää, kannattanee valita se tuplasti kalliimpi (mutta silti halpa) versio. Tosin jarrulevy ei ollut uuteen kiekkoon sama kuin edellinen, enkä tullut niitä punninneeksi joten en tiedä paljonko siitä tulee eroa ja kumman kiekon eduksi.


No nyt ne kiekot on fillarissa. Etukiekko painaa sisuskumin, jarrulevyn ja pikalinkun kanssa 1530 g, takakiekko kaikkineen 1920 g. Alkuperäiset 1465 g ja 2060 g, eli kevennystä tuli hulppeat 75 g.

Näin ollen voi todeta että ovat hyvin vastaavat kuin alkuperäiset OEM-kiekot (erot painoissa voi johtua myös vähän eri komponenteista). Mutta vanteiden laatu on hyvä, joten kyllä näistä ihan asialliset kiekot alkuperäisten tilalle tuli. Jos kuitenkin sen jotain 230 e maksavan Prime Peloton -kiekkoparin ilmoitettu 300 g painoero näihin verrattuna pitää paikkansa, niin muiden varmaan kannattaa niitä katsella ennemmin kuin näitä.

Kunnon koeajolenkkiä en ehtinyt vielä ajamaan, mutta kommentoin myöhemmin jos siinä jotain erikoista ilmenee.

hcf
14.05.2018, 16.29
Njoo tilasin nuo prime race versiot ja continental cyclocross speed renkaat.
Saa nähä nouseeko keskinopeus :)

Jim717
14.05.2018, 16.51
Noita Prime Race Disc Roadia harkitsen myös Cycloon jossa etukiekko nyt painaa ilman renkaita 1250 g. Kiinnostaa, tulisiko noista yhtään kevyempi vai käykö kuten mahead:lla eli lopullinen Prime-kiekkojen paino on sama kuin alkuperäisissä

hcf
24.05.2018, 17.47
prime race disc etukiekko 750g
prime race disc takakiekko 865g

eli ihan oikeen menee. katoin eka väärää eli vannejarrullista

Jim717
24.05.2018, 17.51
prime race etukiekko 750g
prime race takakiekko 865g

Eli semmoset 85g menee yli ilmotetusta. Tubeless teipit ei varmaan kuulu mukaan. Entä vapaaratas?
Kevyet kuiten hintaansa nähden :)
Onko tämä levyjarruversio ?

hcf
24.05.2018, 18.02
Onko tämä levyjarruversio ?

Disc oli. Katoin väärää eka :). discillä on 1640g

hcf
24.05.2018, 18.15
https://farm1.staticflickr.com/979/40516204120_0a31985d87_z_d.jpg

Jaaaa mitäs nyt ku nuissa ei ole valmiina tuota 6-bolt jutskaa johon jarrulevyn saa kiinni :D
Eikä hampaita centerlockille.....

Eikujaa siinä oliki kumitiiviste päällä! heh... eiku levy ostoksille

hcf
27.05.2018, 22.28
Semmonen 750g hävis painoa noilla prime race kiekoilla white cx pro:n vakio kiekkoihin nähden. Karkeasti mitattu henkilävaakaa käyttäen

Vivve
05.06.2018, 16.24
Laitoin tilaukseen uudet kiekot mutta nyt heräs epäilys onko 20mm vanne liian leveä 28mm renkaille. Onko kokemuksia? Kyseessä nämä kiekot http://www.hopetech.com/product/hope-20five-pro-4/

CamoN
05.06.2018, 16.44
Ihan hyvä se on.

Kylian
10.06.2018, 13.01
Kokeillaan seuraavaksi Fulcrum Racing 4 DB disc -kiekkoja. Tulivat QR/12mm/15mm adapterien kanssa.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=246752;menu=1000,4,123,30; mid%5B114%5D=1;page=3

https://static.bike-components.de/cache/p/z1/5/9/Fulcrum-Racing-4-DB-2-Way-Fit-Disc-Center-Lock-Wheelset-2018-Model-59177-0-1502371684.jpeg

Onko kerennyt tulla kokemuksia näistä kuinka? Itseäkin on alkanut kiinnostaa vähän kevyempää ja jäykempää kiekkoa tutkia, mutta kuitenkin kohtuullisessa hintaluokassa. Ajatus lähinnä vaihtaa clementin cyclokumien ja vakiokiekkojen tilalle kesäksi vähän kapeampaa ja nopeampaa.. tavallaan kuin maantielle treenikiekko/kumisettiä..
Toki jos on ehdottaa muita vaihtoehtoja, otan mielelläni vastaan tässä hintaluokassa.😀

plr
10.06.2018, 20.24
Onko kerennyt tulla kokemuksia näistä kuinka?

Noilla Fulcrum Racing 4 DB disc -kiekoilla on tullut ajettua vajaat pari tonnia. Kaikki on toiminut moitteetta. En nyt osaa sanoa mitään kovin kummallista. Adapterit toimivat (edessä 15 mm läpiakseli ja takana pikalinkku), jarrulevyt oli helppo kiinnittää, ei tarvinnut säätää mitään. Tärkeimpänä ominaisuutena olen tyytyväinen ulkonäköön. :) Alla on 28-milliset Contin GP4000 S2:t. Ostaisin samat kiekot näillä kokemuksilla, jos olisin nyt harkitsemassa uusia kiekkoja.

https://lh3.googleusercontent.com/-m8iewu96vRI/Ww18tTd6sYI/AAAAAAAAAqE/DSHaZpO4LucmZ4fNpoJzW37ZJbyX6tmlwCHMYCw/s1600/IMG_20180529_185507.jpg

Nautiskelija
20.08.2018, 08.06
Hommasin Fulcrum Racing 6 DB kiekot Focus Marekseen. Pieni testilenkki vasta alla.
Pari huomiota:
- ovat centerlock-tyyppiset, mutta eivät ole centerlock adapter-yhteensopivat, sillä six bolt-jarrulevyn (ainakin trp jarrulevyn tapauksessa) sisimmäinen reikä kanittaa. Centerlock-jarrulevyt taas menivät heittämällä sisään ja pienellä jarrupalojen säädöllä kohdilleen.
- nämäkin tulivat adapterien kanssa (kuten 4 DB yllä), joilla sain muunnettua sopimaan pikalinkku kiinnitykseen. Kannattaa katsoa adapterien mukana tulevia minikokoisia räjäytyskuvia tarkkaan =D

paskalokki
24.09.2018, 21.53
Tuumasin krossariin toisia kiekkoa, lähinnä syksy-kevät -akselille. Vaihtoehtoina olisi koko aika kiekkoja vaihtamalla sliksit ja nappulat tai nastat ja nappulat. Nykyään on DT Swiss R 23:t tubelessina nappuloilla, nastoille pitää varmaan sisuri laittaa vaikka pari talvea olenkin tubelessina Mara Wintereitä ajanut.

Pyörä on Canyon Inflite 9.0 '16. Kotoota löytyy jo samankokoinen pakka, mikä on pyörässä kiinni sekä sliksejä renkaita.

http://www.wiggle.co.uk/prime-race-disc-road-wheelset/
https://www.bike-components.de/de/Shimano/Bremsscheibe-SM-RT66-6-Loch-p33653/

Tuosta kiekot ja 160 mm levyt (nykyiset ovat myös).

Tubeless-venttiilit tulevat mukana sekä vanteet ovat vielä teipatutkin. Ostohousut jalkaan ja kovaa ajoa? Tarkemmin asiaan perehtymättä, olettaisin romppeiden sopivan nykyiseen pyörään? Kiekkojen mukana ilmeisesti tulee erilaisia adaptereita napaan(?), joilla taataan yhteensopivuus niin läpiakseleille kuin pikalinkkuversioihinkin?

Kalle H
25.09.2018, 09.42
Mitkä navat sulla on nyt Canyonissa?

Tuotetietojen mukaan tuossa tulee seuraavat adapterit, eli kyllä tuossa kaikki perus vaihtoehdot tulee mukana.

Front Axle: 100x9mm QR with 12mm thru axle & 15mm thru axle adaptors included (front)

Rear Axle: 135mm QR with 142x12mm thru axle adaptors included

FAQ-puolelta löytyi tieto, että nuo ovat centrelock levyille, joten tarvitset centrelock levyt tai adapterit joilla voit käyttää 6-bolt levyjä.

Ohiampuja
25.09.2018, 10.03
Asiaa varmaan käsitelty monessa ketjussa, mutta kuinkahan jarrut sopii paikalleen. Pitääkö joka kertaa keskittää jarrut uusiksi?

Kalle H
25.09.2018, 10.06
Pitääkö joka kertaa keskittää jarrut uusiksi?
Tämä riippu aivan täysin siitä mihin kohtaan jarrulevyt osuvat navassa. Jos navat ovat 6-bolt kiinnikkeellä, niin niihin saa hommattua ohuita shimmejä/prikkoja, joiden avulla levyn paikkaa pystyy säätämään, jolloin levyt voi asettaa (ainakin lähes) identtiseksi kiekkojen välillä.

Varmin tapa on tietysti hommatta kiekot samoilla navoilla ja samoille levyillä, mutta tämä ei ole aina kovin realistinen vaihtoehto.

hcf
25.09.2018, 12.02
Joo centerlockithan nuo oli. Itekkään en hokannu ja oli ajatuksena käyttää vanhoja. Piti sit tilaa uudet levytki. RT64:set tais tulla ku piti tukea viel metallisia palojaki

paskalokki
27.09.2018, 09.45
Mitkä navat sulla on nyt Canyonissa?

Tuotetietojen mukaan tuossa tulee seuraavat adapterit, eli kyllä tuossa kaikki perus vaihtoehdot tulee mukana.

Front Axle: 100x9mm QR with 12mm thru axle & 15mm thru axle adaptors included (front)

Rear Axle: 135mm QR with 142x12mm thru axle adaptors included

FAQ-puolelta löytyi tieto, että nuo ovat centrelock levyille, joten tarvitset centrelock levyt tai adapterit joilla voit käyttää 6-bolt levyjä.
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploads/WXD10000000861S/MAN_WXD10000000861S_WEB_EN_002.pdf

Tuon perusteella haarukoin, että edessä on 5/100 mm QR ja takana 5/135 mm QR? Onko akseli liian paksu Primeissä ja onkohan lie tilaa akselin vastakappaleelle dropoutissa?

Kalle H
27.09.2018, 20.31
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploads/WXD10000000861S/MAN_WXD10000000861S_WEB_EN_002.pdf

Tuon perusteella haarukoin, että edessä on 5/100 mm QR ja takana 5/135 mm QR? Onko akseli liian paksu Primeissä ja onkohan lie tilaa akselin vastakappaleelle dropoutissa?
Kuulostaa kyllä ihan normaaleilta pikalinkuilta, eli siinä mielessä Primet ovat kyllä ihan oikeata - koska niissä tulee vissiin vakiona kiinni juuri nuo QR-päädyt. Primet näyttää tosin olevan nyt loppu ja jarrylevyt taitaisivat olla sitä centrelock-tyyppiä, eli levyt sen mukaan.

Tuo 5mm viittaa vaan siihen navan sisä reikään, mutta todellisuudessa se navan pääty on ulkomitaltaan muistaakseni 10mm ja edessä muistaakseni 9mm. Tämänhän voit itsekin mitata/todeta, jos otat kiekon irti. Perus pikalinkkuhan on siis esim. seuraavan näköinen.
https://www.youtube.com/watch?v=Hcq-PwYj3TE

paskalokki
27.09.2018, 22.11
Kuulostaa kyllä ihan normaaleilta pikalinkuilta, eli siinä mielessä Primet ovat kyllä ihan oikeata - koska niissä tulee vissiin vakiona kiinni juuri nuo QR-päädyt. Primet näyttää tosin olevan nyt loppu ja jarrylevyt taitaisivat olla sitä centrelock-tyyppiä, eli levyt sen mukaan.

Tuo 5mm viittaa vaan siihen navan sisä reikään, mutta todellisuudessa se navan pääty on ulkomitaltaan muistaakseni 10mm ja edessä muistaakseni 9mm. Tämänhän voit itsekin mitata/todeta, jos otat kiekon irti. Perus pikalinkkuhan on siis esim. seuraavan näköinen.
https://www.youtube.com/watch?v=Hcq-PwYj3TE
Joo samaa selittivät irkissä, eli näin se mennee. Center lock-kiinnitys levyissä, nekin kerettiin speksata jo kun mm. RT77 suositeltiin. Kiitokset avuista, taidan nuo tilata levyineen kunhan tulevat varastoon.

jouniu
15.10.2018, 08.28
Cycloon kiinnostas 650b kiekot johon päälle esim WBS 42mm tubelessit. Sram 11x ja 12mm läpipultit kiinnityksenä. Mitään superhipoo ei haeta, onko muita edullisemman pään tarjolla kun Mavic Aksium Allroad?

Isä nitro
16.10.2018, 22.53
Eikös brittien Huntilla ole tähän lähtöön kanssa kiekot? Yli 300 euron menee.


Sent from my iPad using Tapatalk

Isä nitro
21.10.2018, 22.25
Alkoi kiinnostaa itseänikin 650b-villitys. Youtuben brittikanavilla tätä kokoa tarjotaan ja pohditaan paljonkin, mutta ajotilanteissa alla tuntuu olevan aina jotain Zippin 2000 euron kiekkoja. Oletko Jouniu itse löytänyt mitään kiinnostavaa budjettiluokassa?

Puhtaasta kiinnostuksesta tekniikkaan ja uusiin ajatuksiin tekisi mieli kokeilla 650btä ilman että täytyy maksaa maltaita. Ostin just Kinesiksen rungonkin, jotta olisi tuokin optio mahdollinen.

jouniu
28.10.2018, 08.47
Ihan päähänpistona meni tilaukseen Mavic Crossmax Pro kiekot, oli -57% crc:ssä, noihin sitten wtb resolutet renkaiks.

Tukkasotka
06.11.2018, 23.56
Ihan päähänpistona meni tilaukseen Mavic Crossmax Pro kiekot, oli -57% crc:ssä, noihin sitten wtb resolutet renkaiks.

Joo, noita oli parillakin verkkokaupalla puoleen hintaan. Tänään saapui ja mukavan monikäyttöiset. Käy qr eteen ja taakse, eteen myös 12x100 ja 15x100. Taakse qr 135 ja 12x142. Puntarilla lukemat 1525g. Nousi tubelekseen parissa minuutissa, ei tarvitse teippiä. Renkaiksi tuli byway. Menee On One Space Chickeniin.

jouniu
09.11.2018, 08.27
Mistä ootte hommannu noita adaptereita 15x100 => 12x100? Vai miten toi muutos 12mm akselille on järkevintä tehdä?

JackOja
09.11.2018, 08.47
Mistä ootte hommannu noita adaptereita 15x100 => 12x100? Vai miten toi muutos 12mm akselille on järkevintä tehdä?

Mikä napa sulla on, eikö siihen saa mallikohtaisia 12mm päätyholkkeja 15mm tilalle?

Kalle H
09.11.2018, 08.52
Mistä ootte hommannu noita adaptereita 15x100 => 12x100? Vai miten toi muutos 12mm akselille on järkevintä tehdä?Tuo riippuu täysin siitä millaiset navat sulla on. Parhaiten tuo onnistuisi napavalmistajan omilla päätypaloilla/adaptereilla, mikäli sellaiset on saatavilla.

Toisaalta homma voi hoitaa myös yleismallisella holkilla.

https://www.totalcycling.com/Mobile/en/Halo-Thru-Axle-adapter-Sleeve---15mm---12mm/m-m-23235.aspx

jouniu
09.11.2018, 08.57
Ei tolle etuvanteelle tullu mukana muutako adapterit sille pikalinkulle. Vanne on siis tuo edellämainittu mavic crossmax pro, taakse tuliki palikat 12x142 asennusta varten.

Kalle H
09.11.2018, 10.07
Ei tolle etuvanteelle tullu mukana muutako adapterit sille pikalinkulle. Vanne on siis tuo edellämainittu mavic crossmax pro, taakse tuliki palikat 12x142 asennusta varten.
https://shop.mavic.com/en-int/crossmax-pro-rv1053.html#1028=3283
Tuon mukaan (SPECIFICATIONS -> Compatible Adapters and freewheel bodies) tuota 12mm adapteria ei ole ilmeisesi edes tuohon saatavilla, tai sitten tiedot ovat tuon osalta puutteelliset. Itse varmaan laittaisin kyselyä tuosta vielä suoraan Mavicille ja/tai myyjälle, koska tuntuu hieman ihmeelliseltä, että tuota ei olisi saatavilla. Tosin MTB-kiekothan nuo ovat ja 12mm on enemmän tielle suunnattu koko, joten voihan se olla, että tuota ei sitten edes saa suoraan ainakaan Mavicilta.

Tukkasotka
09.11.2018, 11.13
Siinä olisi kyllä pitänyt tulla etukiekon mukana 15x100 adapteri kuten Mavicin sivuilla sanotaan. 12x100 pitää erikseen tilata. Sen saa esim. bike24 tai Evanssilta. Valmistajan tuotekoodi sille on B4104201. QRM+ napaan käy qr, 12x100 ja 15x100 päätyadapterit. Jostain syystä Mavic ei mainosta tuota 12x100 sopivuutta. Voin tarvittaessa laittaa kuvan.

Esim.

https://www.bike24.com/p2175881.html

https://www.evanscycles.com/mavic-12mm-front-road-axle-adapters-EV287257

Adapteri näyttää siliteriltä ja sitä EI TULE SEKOITTAA TÄMÄN NÄKÖISEEN VÄÄRÄÄN ADAPTERIIN:

https://www.evanscycles.com/mavic-12-x-100-front-axle-adapter-EV317980

Huomio myös, että kiekoissa on ITS-4 napa joka on maastonapa tai sen vapaaratas on. Siihen ei mene esim. Shimanon 11s maantiepakat.

jouniu
09.11.2018, 14.15
Kiitos infosta. Eli Simpan 11 lehtinen XT maastopakka pitäs sopia, mutta, kuinka sitten se pelaa yhteen sramin maantievaihtajan kanssa jos pakka on kapeampi?

Tukkasotka
09.11.2018, 15.56
Käsittääkseni lehtien välinen leveys on sama, vain vapaaratasta vasten tuleva sisäleveys on 1.85mm maantiepakassa leveämpi. XT:n pakka vaatii kuitenkin varmaan pitkän häkin. Shimanolla on kaksi 11-34 mtb-pakkaa, jotka käyvät tuohon hubiin: cs-hg700 ja cs-hg800. Vastaavat maantien 105 ja Ultegra-sarjaa, kuitenkin siis mtb:n sisäleveys. Noihin riittänee medium häkki. Korjatkaa jos jotain väärin edellä, olettamia.

Kalle H
09.11.2018, 16.52
Kiitos infosta. Eli Simpan 11 lehtinen XT maastopakka pitäs sopia, mutta, kuinka sitten se pelaa yhteen sramin maantievaihtajan kanssa jos pakka on kapeampi?
Se 11 speed maastopakka on saman levyinen kuin 11 speed maantiepakka, vaikka vapaarattassa onkin se 1,85mm ero. Temppu taitaa olla siinä, että maastopakan takaosa on vaan enemmän "kupera", joten se istuu vähän vissiin sitten tuon 1,85mm lähempänä pinnoja.

Mulla itsellä on "talvi kiekoissa" SunRacen 11speed 11-40 maastopakka, 11 speed road vapari, 1,85mm spaceri ja rivalin medium häkkinen vaihtaja. Ainakin tuo kombo toimii hyvin, vaikka vaihtaja onkin kyllä aivan ulottuvuutensa rajoilla.

Edit: pakka on siis seuraava:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mx8-11-speed-cassette-11-40-530158

Tukkasotka
10.11.2018, 01.53
Se 11 speed maastopakka on saman levyinen kuin 11 speed maantiepakka, vaikka vapaarattassa onkin se 1,85mm ero. Temppu taitaa olla siinä, että maastopakan takaosa on vaan enemmän "kupera", joten se istuu vähän vissiin sitten tuon 1,85mm lähempänä pinnoja.

Mulla itsellä on "talvi kiekoissa" SunRacen 11speed 11-40 maastopakka, 11 speed road vapari, 1,85mm spaceri ja rivalin medium häkkinen vaihtaja. Ainakin tuo kombo toimii hyvin, vaikka vaihtaja onkin kyllä aivan ulottuvuutensa rajoilla.

Edit: pakka on siis seuraava:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mx8-11-speed-cassette-11-40-530158

Juurikin näin paremmin sanottuna. Katso vielä se etukiekon paketti, siellä pitäisi olla mukana se 15x100 adapteri. Ne näyttävät sormuksilta.

https://cdn.bike24.net/i/p/1/8/175881_00_c.jpg?v7f06283bae6043e2fc5dc35ec5a70fbbe f486847

jouniu
16.11.2018, 20.10
Kiekot on nyt alla. Ihan suoraan ei menny. Noiden ylläkuvattujen "sormusten" ulkohalkasija oli sen verta iso että vähän joutu dremeliä näyttään haarukalle että vanne asettu kunnolla ja akseli meni suoraan. Takana ei ollu mitään ongelmia, Medium häkkinen riva nosti ketjun isoimmalle 42-piikkiselle rattaalle, muta osotti jo kyllä aika rajusti eteenpäin. Tuli kyllä pitkähäkkinen vaihtajaki jo hommattua. pitäsköhän ketjua pidentää parilla lenkillä?
Shimanon jarrulevyt vähän kihnuttaa mutta kai ne siitä sitten asettuu.

Mites nuo tubeleksit, litkut valutettu sisään mutta parin päivän aikana kyllä tyhjeni, hieroutuuko käytössä sitten tiukemmin vanteeseen? WTB resolute renkaana.

Isä nitro
16.11.2018, 20.16
Mites nuo tubeleksit, litkut valutettu sisään mutta parin päivän aikana kyllä tyhjeni, hieroutuuko käytössä sitten tiukemmin vanteeseen? WTB resolute renkaana.

Tämä menee jo toisen topicin puolelle, mutta menköön. Minulla ollut kaksien eri WTBn rengassettien (CrossBoss ja Exposure) kanssa isoja ongelmia saada pitämään ilmoja vanteilla, joiden kanssa ei ole aikaisemmin vastaavia ongelmia ollut. Toisaalta tuo ”pari päivää” on alussa ihan normi tulos. Jos ongelma jatkuu, käänny lähimmän, hmmm, jonkun puoleen.


Sent from my iPad using Tapatalk

stenu
17.11.2018, 10.50
^ CrossBossit ainakin on aika ohutkylkiset tubeless ready -renkaiksi ja mulla olleet pari paria tihkuivat ilmaa ja litkua kyljistä koko käyttöikänsä ajan. Ajossa mukavat, mutta vaativat pumppailua aina ennen ajoa. Omasta mielestäni parempi noin päin. Osa nykyisistä tubeless-renkaista on tehty niin paksukylkisiksi ja pomminvarmoiksi, että ajotuntuma menee turhan umpikumimaiseksi. Sorry ot:n jatkaminen..

Isä nitro
17.11.2018, 10.54
Toiset pahoittelut päälle. Sen lisäksi että tihkuttelivat, niin eivät lisäksi tahtoneet mennä sijoilleen millään. Melkein kaikki temput piti tehdä. Mutta eipä tässäkään mitään täysin tavatonta eli menee normien rajoissa. Pääasiassa että lopulta onnistuu.

Kalle H
17.11.2018, 22.05
Jatkan offaria toteamalla, että sekä CrossBoss sekä Exposure ovat napsahdelleet ongelmitta grail-vanteille tubelessina. Syksyn ollen taas ajellut resoluteilla, eikä noita joudu pumppailemaan aikaisemmat crossbossit toimivat samaan tapaan.

Aivan aluksi molempia joutui toki sen päivän/pari kääntelemään, koska kyljet ovat kyllä ohuet.

Yksilöissä on siis vissiin eroa.

Capu
01.02.2020, 22.00
Täysin turhatuneena saamaan kuntoon vanhaa Feltin CXR3 takakiekkoa (kts. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?27837-takapakka-heiluu/page3), jossa on ilmeisesti Joytecin napa, niin nyt harkinnan jälkeen täytynee sijoittaa uuteen takakiekkoon tai kiekkosettin (etu/taka). Olisiko raadilla jotain ehdotuksia kohtuullisista kiekoista, jotka kuitenkaan eivät olisi mitään ankkureita, mutta painonkesto kuitenkin 105kg (sis. kuski, työmatkalla läppärin, yms romujen painon). Runkona minulla vm. 2014 Feltin F5X kuiturunko, joten sen osalta vielä pärjäilee hyvin ja kyseessä nyt siis vain kiekkojen päivitys.

Vanhojen kiekkojen speksit antamaan osviittaa:
Pikalinkku kiinnitys
Koko: 622 x 15 C
6 -pulttinen levyjarrun levy
Vapaaratas SRAM yhteensopiva, 10-ratasta (nykyinen pakka SRAM PG 1070)

Vivve
01.02.2020, 22.08
Täysin turhatuneena saamaan kuntoon vanhaa Feltin CXR3 takakiekkoa (kts. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?27837-takapakka-heiluu/page3), jossa on ilmeisesti Joytecin napa, niin nyt harkinnan jälkeen täytynee sijoittaa uuteen takakiekkoon tai kiekkosettin (etu/taka). Olisiko raadilla jotain ehdotuksia kohtuullisista kiekoista, jotka kuitenkaan eivät olisi mitään ankkureita, mutta painonkesto kuitenkin 105kg (sis. kuski, työmatkalla läppärin, yms romujen painon). Runkona minulla vm. 2014 Feltin F5X kuiturunko, joten sen osalta vielä pärjäilee hyvin ja kyseessä nyt siis vain kiekkojen päivitys.

Vanhojen kiekkojen speksit antamaan osviittaa:
Pikalinkku kiinnitys
Koko: 622 x 15 C
6 -pulttinen levyjarrun levy
Vapaaratas SRAM yhteensopiva, 10-ratasta (nykyinen pakka SRAM PG 1070)

Tuommoset laiton omaan pyörääni alle. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=297902;menu=1000,4,123,30; pgc%5B17646%5D=17647;pgc%5B17587%5D%5B17588%5D=1;p gc%5B20473%5D=20474;sort=price_asc

Capu
02.02.2020, 20.32
Kiitti. Täytyy pohtia hankkimista.

eakin
06.02.2020, 13.31
Olis hakusessa 27,5" kiekot Vitus Energieen toisiksi kiekoiksi. Onko jotain suosituksia jos noin 300 euron budjetilla on menossa. Itse miettinyt näitä ainakin:

- DT Swiss G1800 Spline. Hinta noin 320€, paino n. 1800g.
- Fulcrum Rapid Red 5. Hinta noin 360€, paino n. 1650g.
- Fulcrum Racing 700. Nyt PlanetX tarjouksta noin 200€ posteineen, paino n. 1740g.

Kiinnostaa onko tuossa Racing 700 nyt jokin ansa miksi ei kannattaisi tilata? Ainakin paino/hinta-suhde on hyvä. Huonot navat? Jossain artikkelissa on että virallisesti ei ole tubeless yhteensopivat kuin Schwaben G-one kanssa...

Vivve
06.02.2020, 13.40
Primet lisäisin vielä listaan https://www.wiggle.com/prime-kanza-650b-alloy-gravel-wheelset/

eakin
07.02.2020, 10.23
Nuo Primet vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselle. Kokemuksia noista ei tunnu löytyvän eli varmaan aika uusi malli?

F. Kotlerburg
07.02.2020, 10.43
https://www.huntbikewheels.com/collections/gravel-wheels/products/hunt-650b-adventure-sport-disc-27-5-gravel-road-trail-wheelset-1579g-24deep-25wide entäs Huntit? Seuraan keskustelua, koska itsellänikin tarve 650B kiekoille graveliin.

jouniu
10.09.2020, 13.35
Tässä kävi niin että kun pyörä vaihtu niin tuo mavic crossmax pro etuvanne joka on siis 15x100 ei sovi uudes pyöräs haarukkaan. navan sisällä on adapteriputki 12mm akselille mutta nuo navan päät ovat halkasijaltaan liian isot että sopis pyörän haarukkaan. Pystyykö tuolle tekemään mitään vai pitääkö laittaa kiekot myyntiin? Voiko noita muuttaa natiivisti 15x100 -> 12x100 ?

paaton
10.09.2020, 13.58
Tässä kävi niin että kun pyörä vaihtu niin tuo mavic crossmax pro etuvanne joka on siis 15x100 ei sovi uudes pyöräs haarukkaan. navan sisällä on adapteriputki 12mm akselille mutta nuo navan päät ovat halkasijaltaan liian isot että sopis pyörän haarukkaan. Pystyykö tuolle tekemään mitään vai pitääkö laittaa kiekot myyntiin? Voiko noita muuttaa natiivisti 15x100 -> 12x100 ?

Varmasti voi. Todennäköisesti noissa on 15mm sisäreiällä olevat laakerit, kuten omissa dt350 navoissa. Nyt holkit ovat jotenkin kiinni napojen päissä. 12mm holkit tulevat laakereiden sisää.

Nämä saattavat olla oikeat. Varma en ole.

https://m.bikester.co.uk/mavic-front-axle-adapter-12-mm-black-465656.html

paaton
10.09.2020, 14.11
Tuossa näkyy rakenne. Ei muuten välttämättä onnistu ilman akselin vaihtamista.

https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/mavic_tech.php?display=product&family=1000&subfamily=1016&macronu=29727

jouniu
10.09.2020, 15.43
Tuossa näkyy rakenne. Ei muuten välttämättä onnistu ilman akselin vaihtamista.

https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/mavic_tech.php?display=product&family=1000&subfamily=1016&macronu=29727

Juu tuossa kuvassa nuo osat numero 6 pitäisi olla ulkomitoiltaan pienemmät, 20mm noi nykyset on 22mm

paaton
10.09.2020, 16.01
Tuon 2mm voi niistä akseleiden varmaan koneistaa pois. Pulliaisen jarkko jed bikesta taitaa tehdä noitakin hommia.

Tässä akselissa näyttää, että on juurikin kavennettu päitä. Sisällä varmaan vielä holkki.

https://www.campestralgear.com/products/mavic-crossmax-12mm-thru-axle-conversion-kit

paaton
10.09.2020, 16.07
Kannattaa kuitenkin katsoa onko se irto holkeilla. Pro mallia tässä ei kyllä mainita.

https://www.spokesbikes.com/product/mavic-15mm-front-axle-adapter-crossmax-st-sx-248991-1.htm

Edit: jos se on tuo qrm napa, niin holkit pitäisi olla. Vanhemmissa kai yhtenäinen pitkä akseli.

JackOja
10.09.2020, 16.24
... Nyt holkit ovat jotenkin kiinni napojen päissä....

Ne on (tiukoilla!) kierteillä. Pitää ottaa vaikka kolikoilla tai Park Toolin ketjutulkilla yhtäaikaa hahloista ote ja kiertää auki. Kun toinen pääty on irti rinkulan alta paljastuu akselin pää, jossa samanlainen hahlo niin saa toisenkin kierrettyä auki.

Ai mistäkö tiedän?

https://pic.useful.fi/Z1KmJKqi1.jpg

jouniu
10.09.2020, 17.28
https://www.dropbox.com/s/zcj1ojondodi50i/hub.jpghttps://www.dropbox.com/s/zcj1ojondodi50i/hub.jpg?dl=0Olihan se irtopäillä. helposti vielä aukeskin.

linkki kuvaan. (tälle foorumille aika vaikea laittaa kuvia?)
https://www.dropbox.com/s/zcj1ojondodi50i/hub.jpg?dl=0

Jokkepappa
10.07.2021, 18.34
Onkos väellä suositella perus hyviä kiekkoja? Vapari tais antautua halvasta whiten kiekoista. Pikalinkku ja levyjarru.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

AntM
20.08.2021, 21.03
Graveli kaipais uusia kiekkoja ja renkaita. Hakusessa sellaiset keskihintaiset tubelessready tsydeemit. Tällähetkellä kiikarissa Mavicin Allroad SL ja siihen terra speedit tai terreno dryt. Toinen mitä katellut , vähän huokeampi olis Fulcrumin Rapid Red 5:set. Onkos kellään kokemuksia näistä? Nykyiset Shimpan Rs171: kapeat, painavat ja eitubelessit!

Jokkepappa
20.08.2021, 23.34
Nää laitoin omaan halppis graveliin. https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-dt-e-1800-db-23

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

AntM
21.08.2021, 08.49
Nää laitoin omaan halppis graveliin. https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-dt-e-1800-db-23

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Tänks, miksei tämäkin. Hinta on kyllä kohdillaan

TERU
21.08.2021, 08.57
Runkosarjan jälkeen kiekot tekevät pyörän, tuossapa tärkeimmät, rungon sopiva koko tietty.
Halpispyörä paranee oleellisesti suhtkoht hyvillä kiekoilla!

Kuminauha
31.08.2021, 11.18
Tuli ite hommattua White pirkkapyörään DT ER 1600 db23 kiekkosetti ja samaan pakettiin ratchet 54T päivitys. Olisin ite kanssa tonitoni:lta tilannu, mutta sieltä ei löytyny tota ratchet päivitystä, joten bike24 valikoitui tällä kertaa. Yhteensä 515€ kiekot+päivityssetti kotiin kannettuna viikossa. Painoa säästyi sen 500g vakiokiekkoihin verrattuna. Fancyt aeropinnat ja kaikkea.

AntM
03.09.2021, 08.17
No niin, hommasin sitten Ritcheyn WCS Zeta disc -setin ja Terra Speedit, kun Vittorian Terrenoa ei löytynyt oikein mistään. Tubelessiksi vielä, niin tuolla systeemillä n. kilo pois painosta.

Ritcheyt eivät ehkä nykytyylin mukaisesti kaikkein leveimmät (21mm), mutta kohtuu kevyet, hyvä hinta ja ei tartte teippiä.

Joni Kani
10.10.2021, 22.02
^^^
"Etunapa: Pikalinkku, Läpipultti 12x100 15x100
Takanapa: Pikalinkku, Läpipultti 12x142"

Nämä DT E 1800 db 23 varmaankin pikalinkulla (QR) menee vanhempaan levyjarrulliseen cycloon mutta mitä siitä tarvii mitata että saa varmuuden?

Aakoo
11.10.2021, 10.44
^Joissain vanhemmissa cycloissa oli 130mm takanapa, eli kannattaa tarkastaa se leveys. Muutoin lie tuolla ei vikaan voi mennä.

Joni Kani
11.10.2021, 20.33
^Joissain vanhemmissa cycloissa oli 130mm takanapa, eli kannattaa tarkastaa se leveys. Muutoin lie tuolla ei vikaan voi mennä.Ok, thanks, hyvä se on mitata.

J3K
14.03.2023, 19.34
Päivittämisen ilosta ja flattien pelosta ajattelin siirtyä tubeless -aikaan. Valikoimaa ei hirveästi ole kun spekseinä:

-vannejarru
-tubeless
-ei ankkurit
-max 400e
-saatavilla ennen toukokuuta

Mavic Ksyrium S vs DT 1800 P spline? Jälkimmäinen on vähän halvempi mutta kestääkö vähänkään raffimpaa tietä vähä mietityttää.

Muitakin saa ehdottaa eikä tuo hintaraja ihan ehdoton ole.

Arosusi
14.03.2023, 20.38
Dt P1800 ajettu useampi vuosi ilman ongelmia. Keväällä vapari irti, kynsien putsaus, uudet rasvat ja ajot jatkuu.
Ajot ei mitään hirveetä rymistelyä mutta useampi tuhat kilometriä kuitenkin.

kaakku
14.03.2023, 22.00
Scribellä on alukiekot -20%

https://scribecycling.eu/collections/alloy-rim-brake/products/365-alloy-wheelset

J3K
15.03.2023, 19.39
Scribellä on alukiekot -20%

https://scribecycling.eu/collections/alloy-rim-brake/products/365-alloy-wheelset

Varteenotettava ehdokas tämäkin. Varmaan nelisenkymppiä voi varata posteihin tuolta? En jaksanut täyttää tietoja eikä antanut ennen arviota toimituskuluista.

nure
15.03.2023, 21.46
Pointsit Krysiumille, BikeDiscount kannattaa tarkistaa, ainakin edulliset postikulut, kaksi kollia, kiekot ja osia, 4.99€ kulut.

TERU
15.03.2023, 23.17
Tiedäpä häntä onko kyse tällaisista, mutta Rosekin on hyvä muistaa ja ei ihan heti ole edes toimittaa:
https://www.rosebikes.fi/dt-swiss-p-1800-spline-23-road-wheels-28700c-2667620?article_size=8358&product_shape=42

Aakoo
16.03.2023, 10.32
Entä tiedä meneekö tämä osastolle "ankkurit", mutta tuo 32mm versio voisi olla vähän jämäkämpi: https://www.saldenbikes.com/dt-swiss-p1800-32-spline-wielset.html

Arosusi
16.03.2023, 12.11
Melkeinpä itsekin ottaisin nuo 32 mm ennemmin kuin 23 mm jos rymistelee.
PS Toimiva AP Saldenilla.

J3K
16.03.2023, 17.57
Pointsit Krysiumille, BikeDiscount kannattaa tarkistaa, ainakin edulliset postikulut, kaksi kollia, kiekot ja osia, 4.99€ kulut.

Juu Ksyriumit tälläkin hetkellä eikä mitään moittimista.

J3K
16.03.2023, 18.00
Melkeinpä itsekin ottaisin nuo 32 mm ennemmin kuin 23 mm jos rymistelee.
PS Toimiva AP Saldenilla.

Ja nuo 32mm näyttää kyllä paremmalta. Ei sitä mitään mahdottomia ole tarkoitus rymistellä kuitenkaan.

Vähän aikaa vielä kärkyn jos löytyisi käytettyä settiä.